Dokumentti: Likaista vihreää energiaa

Anonyymi

15

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikki näkevät otsikot. Olisi kiva jos analysoisit oman näkemyksesi aiheesta. Sitä on keskustelu. En avaa linkkejä, mutta olen perehtynyt kirjoitukseen.

• Anonyymi

Yksi näkemys: Kaikki mikä luullaan "vihreäksi" ei aina olekaan niin vihreää.

Esimerkki: Iso osa "patteriautojen" akuista valmistetaan Kiinan saastuttavissa tehtaissa. Se että auton pakoputkesta ei enää tule savua, niin on vain osa totuutta. Se savu tuleekin moninkertaisesti tehtaan savupiipusta valmistusvaiheessa.

On väitetty että Kiinan koko teollisuus päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Toki tuossa on siis muukin teollisuus kuin akkuteollisuus mutta antaa perspektiiviä aiheesta.

• Anonyymi

Otsikointi ja avaus on tärkeä asia aloituksessa.
        Avaan itse aina linkin saadakseni nopeasti käsityksen mistä asiasta on kysymys,
        kiinnostaako asia minua vai ei.

Linkin otsikkoon on typistetty olennainen ja esim. lehtijuttu kertoo vaivattomasti ja
        selkeästi sen mihin menisi itseltä paljon aikaa, jos itse alkaisi yrittämään juttua muotoilla.

Olen samaa mieltä, että aloituksessa voisi olla vähintään joku viittaus
        linkin lisäksi, mikä on aloittajan oma kanta tai miltä kantilta hän on kiinnostunut
        asiasta keskustelemaan.

Pelkkä linkki jättää "tyhjän olon". Mitä aloittaja haluaa sillä sanoa ja
        mistä perspektiivistä toivoo kannanottoja ?

• Anonyymi

Aloituksen tarkoitus oli tuoda tietoisuuteen kyseinen dokumentti. Ensiksi kannattaa katsoa se ja sen jälkeen on keskustelun vuoro.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otsikointi ja avaus on tärkeä asia aloituksessa.
        Avaan itse aina linkin saadakseni nopeasti käsityksen mistä asiasta on kysymys,
        kiinnostaako asia minua vai ei.

Linkin otsikkoon on typistetty olennainen ja esim. lehtijuttu kertoo vaivattomasti ja
        selkeästi sen mihin menisi itseltä paljon aikaa, jos itse alkaisi yrittämään juttua muotoilla.

Olen samaa mieltä, että aloituksessa voisi olla vähintään joku viittaus
        linkin lisäksi, mikä on aloittajan oma kanta tai miltä kantilta hän on kiinnostunut
        asiasta keskustelemaan.

Pelkkä linkki jättää "tyhjän olon". Mitä aloittaja haluaa sillä sanoa ja
        mistä perspektiivistä toivoo kannanottoja ?

Mitä pelkää sellainen ihminen joka ei tavanomaisia linkkejä keskustelupalstalla kykene avaamaan? Omituista , omalaatuista kerrassaan.

Arveletko että läppäristäsi tulee mörkö ja syö sinut?
        (Sellainen kuin muumeissa)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä pelkää sellainen ihminen joka ei tavanomaisia linkkejä keskustelupalstalla kykene avaamaan? Omituista , omalaatuista kerrassaan.

Aika äkkiä näkee linkistä, viekö linkki oikeaan aitoon paikkaan vai näyttääkö se haitalliselta. Haitallisiakin linkkejä on. Aloituksesta näkee että on aito YLE Areena kyseessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on "tavanomainen linkki"?

• Anonyymi

Ohjelma on tosi hyvä. Typistys: Siellä on "kaunista" ja "puhdasta" minne valmiit tuotteet menevät ja siellä karmeaa missä ne valmistetaan.

• Anonyymi

Saasteet eivät monesti pysy paikallaan, vaan leviävät pikkuhiljaa ympäri maapallon. Sähköauton päästöt ovat yksinkertaisesti siirtyneet valmistuspäähän ja moninkertaisena.

• Dokumentti tuli eilen illalla TV 1:ltä.
      Jotain jo asiasta tiesinkin, mutta kyllä tuossa tuli esiin koko karmeus.
      Yölläkin herätessäni dokumentti tuli heti mieleeni, oli se sen verran koskettava.
      Ei tuo ´´vihreä uskonto´´ maailmaa pelasta.
      Entä sitten, kun harvinaiset maametallit loppuvat.
      Myös kuparin tuotannon sanottiin alkavan laskemaan 20 vuoden päästä.
      Kannattaa ehdottomasti katsoa.

• Joka vuosikymmenellä omat pelkonsa.
        60-luvulla piti peljätä ydinsotaa, kai aiheestakin.
        70-luvulla peljättiin öljyn loppumista, piti riittää 20 vuotta.
        80-luvulla oli rauhanmarssit, ja sotaa peljättiin.
        90- luvun lama oli kai niin iso järkytys, ettei muuta pelkoa Suomessa ollut.
        2000 oli otsonikato, jonka piti tuhota kaikki elämä maapallolta.
        Nyt on sitten ilmastonmuutos, ja sähköautot on siihen ratkaisu,, tuskin on.
        Ei maailma pelastu näin yksikertaisella keinolla

• k-kotton kirjoitti:

Joka vuosikymmenellä omat pelkonsa.
        60-luvulla piti peljätä ydinsotaa, kai aiheestakin.
        70-luvulla peljättiin öljyn loppumista, piti riittää 20 vuotta.
        80-luvulla oli rauhanmarssit, ja sotaa peljättiin.
        90- luvun lama oli kai niin iso järkytys, ettei muuta pelkoa Suomessa ollut.
        2000 oli otsonikato, jonka piti tuhota kaikki elämä maapallolta.
        Nyt on sitten ilmastonmuutos, ja sähköautot on siihen ratkaisu,, tuskin on.
        Ei maailma pelastu näin yksikertaisella keinolla

Niinpä.
        Tässä yksi tutkimus, joka sitten lopettaa koko elämän, kun tuota meidän pahistamme on niin vähän, etteivät kasvit pysty enää happea valmistamaan.
        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/53269fbb-4c66-4239-8cfb-f55e26275515

• Anonyymi

Kaiken ytimenä on maapallon liikakansoitus. Ihmisiä on yksinkertaisesti liikaa tällä planeetalla.

• Anonyymi

Ilman aloitustasi minulta olisi todennäköisesti jäänyt katsomatta dokumentti, johon laitoit linkin.
      Kiitos siitä!

Dokumentissa oli niin paljon mielenkiintoisia asioita, että katsoin sen 2 kertaa.

Ohjelmaan oli otettu esimerkiksi sähköauto, joka toimii ns. puhtaalla ja uusiutuvalla energiamuodolla tuotetulla sähköllä l. vihreällä sähköllä.

Sitten alettiinkin tutkailla, mitä vihreän sähkön tuottamiseen ja hyödyntämiseen tarvitaan. Ja siihen se puhtaus sitten loppuikin.

Kävikin ilmi, että tarvitaan lukuisia ja harvinaisiakin metalleja, joita kaivoksista louhitaan mm. Kiinassa, Chilessä ja Boliviassa.
      Kaivostoiminta on saastuttanut valtavia alueita asuinkelvottomiksi ja aiheuttanut sairauksia sekä kaivostyöläisille että kaukanakin kaivoksista asuville ihmisille.
      Sitten nämä kaivannaiset rahdataan esim. Eurooppaan, jonka asukkaat sitten ajelevat "päästöttömillä" sähköautoillaan.

Toinen asia, joka tuli esiin dokumentissa, oli raaka-aineiden olematon kierrätys. Tulee halvemmaksi ostaa uusia metalleja kuin kierrättää entisiä. Kuinka kauan niitä riittää, sitä ei ole edes pohdittu.

Ohjelmassa myös todettiin, ettei puhdasta energiaa ole olemassakaan ja ajatus jatkuvan kulutuksen kasvusta on tullut tiensä päähän. Nyt pakko tehdä u-käännös.

Hieno dokumentti, joka kannatti katsoa.
      Toivottavasti hekin, jotka asioista päättävät, katsovat ohjelman.

kylmätotuus

• Anonyymi

Juuri näin. Autojen ja niiden osien valmistuksessa syntyy saasteita jotka myös tulee ottaa huomioon. Täysin puhdasta energiaa ei todellakaan ole olemassa. Puhtaan energian tuotantoon tarkoitettujen laitteiden valmistuksessa käytetään luonnonvaroja ja niiden valmistuksessa syntyy saastetta ja päästöjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      103
      6412
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      523
      4477
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      2993
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      131
      1214
    5. 43
      1151
    6. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      103
      856
    7. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      49
      852
    8. Mitä olisitte sanonut hänelle?

Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      824
    9. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      26
      771
    10. Oletko antanut kaivatullesi jonkin lahjan?

Jos olet, niin minkä? Ja minkä vuoksi?
      Ikävä
      43
      758
    Aihe