"Kevyesti keskellä päivää" - rikotko sinä kahvinkeittosääntöjä ?

Anonyymi

Mittaatko tarkkaan kahvin määrän vai onko tapanasi laittaa yksi mitta päälle tai alle vai laitatko "lonkalta" kahvin mittaamatta määrää ollenkaan ?
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000007868139.html

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä keitän aina samalla mitalla ja samanverran kahvia kahdelle, neljä kertaa päivässä. Itse juon neljä kuppia. mies 6-9 kuppia, jos loppuu kesken hän keittää pari kuppia lisää. Lonkalta ei laiteta mitään, kaikki on tarkkaan mitoitettua.

    • Minulla on kallis Moccamaster.
      Vuosia sitten nykästy Kalja-Tuoppi.
      Tuopissa on viiva 0,5ltr.kohdalla.
      Täytän tuopin vedellä piri-pintaan.
      Siis n.Desin yli 0,5ltr.
      Minä siis tiedän Kahvi-veteni määrän.
      Kupillisia kun on niin monen kokoisia.
      Minulla on Suomalainen, metallinen, pitkä-vartinen mitta-kauha.
      Kauha=Pau..g-määrä, mitta ei.
      Kastelen Me---ta origin paperin kuumalla vedellä.
      Laitan paperille J-Mokka-kahvia 4 mitallista.
      Ravistan Kahvi-paketin sisällä täyttä mittaa hellästi pari-kertaa.
      Silloin kauhallisissa on Lievästi kukkura.
      -
      Ja sitten sähköt.
      Ja niin alkaa Moccamasterini taika-sauva sekoittaa kuumaa kamaa.
      Taivaalista!

      H.

    • Anonyymi

      Jauhoja silmäräisesti ja mukilla mitaten, onnistuu kun oppinut näkemään määrän.

      Pannnukahvia kourallinen pannuun, ostin viime kesänä sitä varten uuden teräksisen kahvipannun.
      Erä kaverilla oli tapana kaataa jauhoja pannuun kun muodostui keko veden päälle, vähän aikaa laskeutua ja sen jälkeen nokallinen maahisille nuotioon.

    • Anonyymi

      Kiitos hauskasta muistosta , aikoinaan oli musiikkituokio radiossa
      "Kevyesti keskellä päivää" , päivän kevennykseksi.
      "Kevennysaiheita" lisää kiitos !

      Tasalusikallisia mittaan kahvia aina. Ei yhtään päälle eikä alle,
      mutta ei haittaa vaikka laskut menisivät sekaisin,
      tummapaahtoisesta Kharismasta tulee sopivan aromikasta aina.

      • Anonyymi

        Kolme mukillista päivässä tasamitoin tummapaahtoista.


    • Anonyymi

      Eikö "Keittelyn perussääntö" ole se minkä mitan itse hyväksi näkee aromin ja vahvuuden kannalta. Makuja on monenlaisia.

    • Anonyymi

      Kaksi kuppia, isoa aamulla, ja päivällä, ja kahvia kolme täyttä mitallista, hyväksi havaittu vahvuuden kahviini saan. En tykkää laihasta kahvista, muttei lusikkakaan tarvia siinä seistä.

      Pirre

      • Anonyymi

        Arkikuppini ovat kermansaven Oliivi -kupit, eli hieman isommat kuin norm.kahvikuppi.
        Kahvikupit katan vierailijoille.

        Pirre


    • Anonyymi

      Tasainen mitta normaalikokoista kupillista kohti. Mitta on 2 teelusikallista. Kuusi kuppia päivässä, eli kahdet kahvit.
      Muutamat vierailijat ovat jo sanoneet: onpa pieniä kuppeja. Ei monessakaan paikassa enää käytetä kahvikuppeja vaan mukeja. Tuskin perinnöksikään enää kelpaavat, Arabian kolme kahvi-astiastoa ja muut kaluston osat päälle.
      Yhdelle pitää vaihtaa muki ja laittaa reilu puolilleen kahvia. Sitten hän kaataa 10%sta kermaa reilu puoli desiä päälle. Hieman puistattaa, mutta tottuuhan tuohon, tapansa kullakin. Ja sokeria 5 palaa.

    • Semmosta se on nykyään.
      Kaikkeen pitää olla säännöt ja konsultit ja asiantuntijat ja kaikenmaailman preivit.
      Kyllä siihen tuntuma tulee, kun sitä montakymmentävuotta keittää tai suodattaa.

    • Anonyymi

      Tarkasti tulee mitattua,laiha kahvi on kamalaa.

    • Anonyymi

      Mahdollisimman vähän liikettä ja energiankulutusta eli en mittaa vaan kaadan.

      • Anonyymi

        "Mahdollisimman vähän liikettä ja energiankulutusta eli en mittaa vaan kaadan."

        Mahdollisimman paljon liikettä on minun tyylini. Kahvin otan ilmatiiviisti sulkemastani alkuperäisestä pakkauksestaan aina mittalusikalla, en todellakaan halua tuulettaa kahvipuruja ja muruja niitä kaatamalla laittaen.
        Liike on mukana myös kahvia mitatessa vähintäänkin sillä tavalla, että säilytän kahvia pituuteeni nähden liian korkealla, varvistamatta en sitä sieltä saa. Aika tavallista on sekin, että keittiössä touhutessani usein seison yhdellä jalalla. Lähinnä itseäni viihdyttääkseni eli huvin vuoksi näitä ja monia muitakin 'liikkeitä' teen, jos niistä jotain hyötyä on niin aina parempi.

        Bessie



        Bessie


    • Anonyymi

      Laiskuuttani en viitsi edes keitintä välillä käyttää jos vain yhden kupillisen ajattelen juoda. Vedenkeittimeen mukillinen ja mukiin kaksi teelusikallista pikakahvia. A,vot, helppoa kuin heinänteko. Ja nopeata,,eikä tiskiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe