Mikä avuksi hiustenlähtöön?

Anonyymi

Kohta vuosi ketoilua takana.

Joulu-tammikuussa alkoi hiuksia tippua. Aloitin rautakuurin. Olen syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti rautalisää. Samoin beroccaa ja deetä. Edelleen tippuu hiuksia niin, että lattiakaivon siivilä suihkussa tyhjättävä joka toisen suihkun jälkeen.

Hiukset ohentuneet merkittävästi. Uutta onneksi kasvaa, että sillä tavalla ei ole kauhea huoli. Elektrolyyttejä en ole syönyt.

Apuja?

135

3261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hiuksia saattaa lähteä yhtäkkiä samanaikaisesti muutenkin mutta itse kääntyisin ihotautilääkärin puoleen joka laittaa lähetteen veritutkimuksiin. Jos ei hiustenlähtö meinaa loppua.

      Itsellähän se varastorauta oli vähissä. Paljonko rautaa otat päivässä ja onko sulla happosalpaajia tms ollut käytössä? Jos haluat nopeasti saada ferritiinit selville niin Synlabissa maksaa pari kymppiä ilman lähetettä.

      T kn

      • Anonyymi

        Olen syönyt satasen obsidania ja pari pakettia sitä mennyt. Hitsi kun en muista montako tabua paketissa on. Olisiko 50 kapselia?

        Tämä ei ole normaalia kausivaihtelua. Hiuksia on niin paljon kylppärin lattialla föönauksen jälkeen, sängyssä tyynyllä ja suihkureissulla viemärin sihdissä.

        Ehkä pitää varata labrat. Olen altistumisen takia karanteenissa, joten josko saisi aikaiseksi hoitaa aika heti vapautuksen ajankohtaan. Jotenkin vaikea silti tuota rautaa uskoa syylliseksi. Sen verran kuitenkin tullut tuota rautaa napsittua.


    • Anonyymi

      Kunhan palaat normaaliin monipuoliseen ruokavalioon niin vitamiinit ja hivenainet korjaantuu ja hiustenkasvukin alkaa taas.

      • Anonyymi

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?

        Saamasi hivenravintoaineet selviävät kun syötät ateriasi vaikka viikon ajalta Finelin ruokapäiväkirjaan. Tuo on sitten huomattavasti halvempaa kuin mittauttaa arvot. Terveystalossa D-vitamiinin määritys maksaa 71,10 €, noin esimerkiksi. Finelistä ei selviä ihan kaikki hivenaineet, valitettavasti.

        Osalla ihmisistä rauta imeytyy huonosti ja erityisen huonosti noista kapseleista.

        Voihan sitä kokeilla monivitamiinitabletin syöntiäkin. On jopa vitamiinipillereitäkin nimenomaan hiuksia varten.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Saamasi hivenravintoaineet selviävät kun syötät ateriasi vaikka viikon ajalta Finelin ruokapäiväkirjaan. Tuo on sitten huomattavasti halvempaa kuin mittauttaa arvot. Terveystalossa D-vitamiinin määritys maksaa 71,10 €, noin esimerkiksi. Finelistä ei selviä ihan kaikki hivenaineet, valitettavasti.

        Osalla ihmisistä rauta imeytyy huonosti ja erityisen huonosti noista kapseleista.

        Voihan sitä kokeilla monivitamiinitabletin syöntiäkin. On jopa vitamiinipillereitäkin nimenomaan hiuksia varten.

        Mä en deen puutokseen oikein itse usko. Otan 100 ug noin 4-5 kertaa viikossa. Kesäisin paljon auringossa ja ennen koronaa 1-2 ulkomaan aurinkoreissua talvella. Mutta näköjään deen otitkin vain esimerkiksi.

        Raskauksien aikana ja jälkeen Obsidan nosti hb:n, mutta sillon ei varastorautoja tutkittu. Sillä tavallahan se selviää kun testiin menee. Ihan hyvinhän voi varastoraudat olla kyykyssä.

        Jos on suositella monivitamiinitablettia tai hiuksia tukevaa pilleriä, otan vinkin vastaan. Voisin laittaa miehen asialle täsmänä ostamaan kun itse en nyt pääse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en deen puutokseen oikein itse usko. Otan 100 ug noin 4-5 kertaa viikossa. Kesäisin paljon auringossa ja ennen koronaa 1-2 ulkomaan aurinkoreissua talvella. Mutta näköjään deen otitkin vain esimerkiksi.

        Raskauksien aikana ja jälkeen Obsidan nosti hb:n, mutta sillon ei varastorautoja tutkittu. Sillä tavallahan se selviää kun testiin menee. Ihan hyvinhän voi varastoraudat olla kyykyssä.

        Jos on suositella monivitamiinitablettia tai hiuksia tukevaa pilleriä, otan vinkin vastaan. Voisin laittaa miehen asialle täsmänä ostamaan kun itse en nyt pääse.

        Tuo oli vaan esimerkki verikokeen hinnasta, useita kymppejä per verikoe ja aika monta hivenainetta eli aikamoinen hinta tulee.

        Itse kokeilisin ihan tavallista monivitamiinitablettia. Noissa tukalle tarkoitetuissa on aika paljon hintaa. Ainakin biotiini eli B7 vaikuttaa tukkaan eli kannattaa valita mahdollisimman monipuolinen valmiste.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuo oli vaan esimerkki verikokeen hinnasta, useita kymppejä per verikoe ja aika monta hivenainetta eli aikamoinen hinta tulee.

        Itse kokeilisin ihan tavallista monivitamiinitablettia. Noissa tukalle tarkoitetuissa on aika paljon hintaa. Ainakin biotiini eli B7 vaikuttaa tukkaan eli kannattaa valita mahdollisimman monipuolinen valmiste.

        Juu, kiitos. Beroccaa juon. Otan siihen kaveriksi rinnalle jonkun toisen monivitamiinin. Yksi minkä hoksasin on, että magnesiumia olen ottanut aivan liian vähän ja harvoin :( Sekin voi olla yksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kiitos. Beroccaa juon. Otan siihen kaveriksi rinnalle jonkun toisen monivitamiinin. Yksi minkä hoksasin on, että magnesiumia olen ottanut aivan liian vähän ja harvoin :( Sekin voi olla yksi.

        En kyllä usko että vitamiinipuutoksesta on kyse kun berocca sisältää kaikki B-vitamiinit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?

        Kokeile vaihtaa vaikka tuo vichy veteen. Vehnäleseet pois, muuten näyttä hyvältä. Kana, kala ja liha prosessoimatonta ja tuoretta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en deen puutokseen oikein itse usko. Otan 100 ug noin 4-5 kertaa viikossa. Kesäisin paljon auringossa ja ennen koronaa 1-2 ulkomaan aurinkoreissua talvella. Mutta näköjään deen otitkin vain esimerkiksi.

        Raskauksien aikana ja jälkeen Obsidan nosti hb:n, mutta sillon ei varastorautoja tutkittu. Sillä tavallahan se selviää kun testiin menee. Ihan hyvinhän voi varastoraudat olla kyykyssä.

        Jos on suositella monivitamiinitablettia tai hiuksia tukevaa pilleriä, otan vinkin vastaan. Voisin laittaa miehen asialle täsmänä ostamaan kun itse en nyt pääse.

        Yksi mitä voisit kokeilla on nestemäistä rautaglukonaattia. Se kuulemma imeytyy paremmin kuin tabut. Itse käytin alkuun Salus Floravitalia mutta muitakin on, ihan perinteistä Ramavit-liuostakin näyttää olevan kaupan. Ferromax-lientä sun muuta.

        En ota itse rautatabuja aamulla enkä jos syön kalsiumia. Kun tulee tota kahvia juotua niin se estää kuulemma imeytymistä. Yleensä illalla ennen nukkumaan menoa nappaan tai välipalaksi/pääruoan kanssa.

        T kn


      • Anonyymi

        Aloittajan kannattaa jättää karppaukset ja ketot ja alkaa terveellisesti juomaan kaljaa, syömään pullaa ja mansikkakakkua, sipsejä ja sokeria kuten jotkut normaalisti ja monipuolisesti syö 😂 Kyllä pulla ja sokeri vaan kuuluu normaaliin ja voihan sitä valveilla olon käyttää pyörän selässä ja hiihtämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?

        "Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?"

        Niiden lisäksi olutta ja sokeria sekä mansikkakakkua. Muuten ei voi olla kunnollinen kansalainen. Tukka on sivuseikka. Insuliini jokaisen velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?

        Miks mantelimaitoa , eikö oikea maito sovi?


      • Anonyymi

        "Kunhan palaat normaaliin monipuoliseen ruokavalioon niin vitamiinit ja hivenainet korjaantuu ja hiustenkasvukin alkaa taas."

        Mitä vitamiineja on sokerissa, mansikkakakussa, pullassa, kaljassa, jauhoissa mitä normaali sairas suomalainen diabeetikko syö?? Jos nämä jättää pois niin tuskin mitään puutostautia pääsee syntyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en deen puutokseen oikein itse usko. Otan 100 ug noin 4-5 kertaa viikossa. Kesäisin paljon auringossa ja ennen koronaa 1-2 ulkomaan aurinkoreissua talvella. Mutta näköjään deen otitkin vain esimerkiksi.

        Raskauksien aikana ja jälkeen Obsidan nosti hb:n, mutta sillon ei varastorautoja tutkittu. Sillä tavallahan se selviää kun testiin menee. Ihan hyvinhän voi varastoraudat olla kyykyssä.

        Jos on suositella monivitamiinitablettia tai hiuksia tukevaa pilleriä, otan vinkin vastaan. Voisin laittaa miehen asialle täsmänä ostamaan kun itse en nyt pääse.

        Ferritiinitutkimushinnasta:

        Oli ainakin Puhti:ssa 21, 95. Jos löytyy omalta paikkakunnalta noista. En ole käynyt kertaakaan mutta harkitsen kanssa koska lääkäri oli taas vastahakoinen ferritiinitasojen tsekkaukseen.

        https://www.puhti.fi/tuote-avainsana/ferritiini/?gclid=EAIaIQobChMIleOymLm98AIVGKd3Ch0e3gEYEAAYASAAEgJeafD_BwE

        https://www.puhti.fi/toimipisteet/

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ferritiinitutkimushinnasta:

        Oli ainakin Puhti:ssa 21, 95. Jos löytyy omalta paikkakunnalta noista. En ole käynyt kertaakaan mutta harkitsen kanssa koska lääkäri oli taas vastahakoinen ferritiinitasojen tsekkaukseen.

        https://www.puhti.fi/tuote-avainsana/ferritiini/?gclid=EAIaIQobChMIleOymLm98AIVGKd3Ch0e3gEYEAAYASAAEgJeafD_BwE

        https://www.puhti.fi/toimipisteet/

        T kn

        Kn:n linkki toimii näköjään hyvin myös ilman jäljitystunnusta https://www.puhti.fi/tuote-avainsana/ferritiini/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiustenkasvuhan on käynnissä koko ajan, uutta puskee. Mutta mikä tiputtaa vanhoja, se on kysymusmerkki.

        Mitä sun mielestä mun ruokavaliostani puuttuu?

        Syön aamuisin aina kolmesta vaihtoehdosta yhtä: chiapudding mantelimaitoon tehtynä, turkkilaista jugurttia tai vhh kauralese/tai vehnälese puuroa voimakaurajauheella. Noiden komen päälle tulee siemeniä, pähkinöitä ja tuoreita pensasmustikoita tai pakastemansikoita.

        Lounaaksi kylmiä ja lämpimiä kasviksia, kalaa/kanaa/lihaa ja juustoa, kasvisöljyä rasvana. Päivälliseksi samaa.

        Iltapalaksi munakkaita, ruokaisaa salaattia, "aamuupalaa", lämmitettyä lounasta ym.

        Kahvia aamulla ja vissyä pitkin päivää.

        Peruna ja pastako on ongelma? Onko konkreettista vinkkiä?

        Unoha tuollaiset chia siemenet jotka on täynnä torjunta-ainejäämiä. Syö normaalisti puuroa, lanttua, perunaa, jauhelihaa, läskisoosia, kyljyksiä yms niin pysyy hiukset päässä.


    • Anonyymi

      Vähähiilihydraattiset dieetit aiheuttavat useammanlaista katoilua.

      • Anonyymi

        "Vähähiilihydraattiset dieetit aiheuttavat useammanlaista katoilua."

        Aivan totta. Itsellänikin katosi yli 20 kiloa. :)) Ei ole ikävä.

        T Kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vähähiilihydraattiset dieetit aiheuttavat useammanlaista katoilua."

        Aivan totta. Itsellänikin katosi yli 20 kiloa. :)) Ei ole ikävä.

        T Kn

        Jos hiuksesi alkaisivat lähteä, ottaisitko kilot takaisin? Tai edes osan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiuksesi alkaisivat lähteä, ottaisitko kilot takaisin? Tai edes osan?

        Voi niitä hiuksia lähteä mistä syystä tahansa, kuten täällä on mainittukin. Itselläni hiukset lähti ennen kuin olin edes ajatellut kokeilla ketoilua. Joku biotiinin tai raudan puute, piin, kalsiumin jne voi olla takana kellä vain. Tai joku lääkitys esimerkiksi, samoin kuulemma diabeetikoilla lähtee hiuksia ja syntyy kaljuja läikkiä lääkityksestä huolimatta tai siitä johtuen. Monet lääkkeet muuten aiheuttaakin hiustenlähtöä. Kun minulla oli tämä asia akuutti, niin käytinkin lääkkeitä, joiden varoitusliuskassa luki lähes jokaisessa että sivuvaikutuksena hiustenlähtö. Mutta kun aloin sitä rautaa syömään, niin pääsin niistä hiustenlähtöä aiheuttavista lääkkeistäkin.

        Joten en oikein hiffaa tämmöistä vastakkainasettelua, että pitäisi valita joko läski tai hiukset. :)) Niitä hiuksia voi lähteä senkin takia, että on ylipainoa ja sitä kautta jotain ravinnepuutosta. Mistä näitä tietää. Hiukset ja kynnet on sellaisia että kaikki myrkyt ja puutostaudit näkyy niissä.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi niitä hiuksia lähteä mistä syystä tahansa, kuten täällä on mainittukin. Itselläni hiukset lähti ennen kuin olin edes ajatellut kokeilla ketoilua. Joku biotiinin tai raudan puute, piin, kalsiumin jne voi olla takana kellä vain. Tai joku lääkitys esimerkiksi, samoin kuulemma diabeetikoilla lähtee hiuksia ja syntyy kaljuja läikkiä lääkityksestä huolimatta tai siitä johtuen. Monet lääkkeet muuten aiheuttaakin hiustenlähtöä. Kun minulla oli tämä asia akuutti, niin käytinkin lääkkeitä, joiden varoitusliuskassa luki lähes jokaisessa että sivuvaikutuksena hiustenlähtö. Mutta kun aloin sitä rautaa syömään, niin pääsin niistä hiustenlähtöä aiheuttavista lääkkeistäkin.

        Joten en oikein hiffaa tämmöistä vastakkainasettelua, että pitäisi valita joko läski tai hiukset. :)) Niitä hiuksia voi lähteä senkin takia, että on ylipainoa ja sitä kautta jotain ravinnepuutosta. Mistä näitä tietää. Hiukset ja kynnet on sellaisia että kaikki myrkyt ja puutostaudit näkyy niissä.

        T kn

        Jeps. Samanaikaisuus ei ole todiste kausaliteetista eikä päättelyä kannata aloittaa lopputuloksesta vaan alkutilanteesta. B7:n ja raudan puutosta voi olla karppaajilla hiukan enemmän kuin keskivertoihmisellä koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa. Kannattaa tosissaan syöttää syömisensä Fineliin ja katsoa saako kaikkia ravintoaineita riittävästi. Ei tuokaan kerro kaikkea koska imeytymisessä on eroja.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jeps. Samanaikaisuus ei ole todiste kausaliteetista eikä päättelyä kannata aloittaa lopputuloksesta vaan alkutilanteesta. B7:n ja raudan puutosta voi olla karppaajilla hiukan enemmän kuin keskivertoihmisellä koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa. Kannattaa tosissaan syöttää syömisensä Fineliin ja katsoa saako kaikkia ravintoaineita riittävästi. Ei tuokaan kerro kaikkea koska imeytymisessä on eroja.

        Biotiinia on runsaasti myös kananmunassa ja lihassa. Äkkipäätä tarkistin, kun muistin että biotiinia saa melkein mistä vaan syömisestä.

        "koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa."

        Etkö sinä tosiaankaan syö lainkaan rasvaa? Ja uskot
        tai ainakin haluat uskotella ettei karppaajat syö muuta kuin rasvaa? Rasvahapotkin on tietääkseni välttämättömiä oli ruokavalio mikä vain.

        Jos nyt nämä täällä usein mainitut ravitsemusgurut syö kuten mainostavat niin voisi tutkailla vaikka heidän omia haiveniaan ja miettiä että mistä on puute ja kelläkin. :-D

        Miten sinun hiustenkasvusi?

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Biotiinia on runsaasti myös kananmunassa ja lihassa. Äkkipäätä tarkistin, kun muistin että biotiinia saa melkein mistä vaan syömisestä.

        "koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa."

        Etkö sinä tosiaankaan syö lainkaan rasvaa? Ja uskot
        tai ainakin haluat uskotella ettei karppaajat syö muuta kuin rasvaa? Rasvahapotkin on tietääkseni välttämättömiä oli ruokavalio mikä vain.

        Jos nyt nämä täällä usein mainitut ravitsemusgurut syö kuten mainostavat niin voisi tutkailla vaikka heidän omia haiveniaan ja miettiä että mistä on puute ja kelläkin. :-D

        Miten sinun hiustenkasvusi?

        T kn

        Karppaajat eivät omien sanojensa mukaan lisää proteiinia joten lihan ja kananmunien kulutus pitäisi olla sama eli biotiinin saanti ei tuolta osalta muutu. Biotiinia on myös täysjyväviljassa jota karppaajat eivät käytä joten tuolta osalta sen saanti vähenee. Sana koskee palkokasveja, niissäkin on paljon biotiinia.

        Kyllä, käytän rasvaa mutta en käytä lisättyä kovaa rasvaa ja kovan rasvan määrä on muutenkin aika pieni koska suosin proteiinin lähteenä palkokasveja ja broileria.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Karppaajat eivät omien sanojensa mukaan lisää proteiinia joten lihan ja kananmunien kulutus pitäisi olla sama eli biotiinin saanti ei tuolta osalta muutu. Biotiinia on myös täysjyväviljassa jota karppaajat eivät käytä joten tuolta osalta sen saanti vähenee. Sana koskee palkokasveja, niissäkin on paljon biotiinia.

        Kyllä, käytän rasvaa mutta en käytä lisättyä kovaa rasvaa ja kovan rasvan määrä on muutenkin aika pieni koska suosin proteiinin lähteenä palkokasveja ja broileria.

        Miten sulla voi mitenkään olla tiedossa mitä maapallon karppaajat syö kun karppaajaa on niin moneen lähtöön. Jotkut väittää että karppaa ja silti juo olutta ja mansikkakakkua.

        Yhtä lailla voisi vetäistä yhtä tieteellisen johtopäättelyn siitä että viljat tai niiden sisältämät myrkyt aiheuttaa limakalvo- ja suolistotulehduksen ja on syy miksi ei rauta ja biotiini imeydy. Kuten mulla ihan yksi teoriakin koska viljojen jättäminen pois kasvatti hiukset takaisin, tosin raudankin aloitin. Mitä sitä sitten haluaa korostaa omista ambitioistaan käsin. En olekaan vielä muuten keksinyt väittää että täysjyväviljat aiheuttaa paniikkihäiriön ja rytmihäiriöitä. Mutta onhan tässä ihan yhtä selvä korrelaatio kuin karppauksen ja hiustenlähdönkin välillä. :-) Heh heh.

        Joku syyhän siihenkin on että toiset vetää rautatabuja purkeittain eikä siltikään ferritiiniarvot nouse ja joillain pienikin rautalisä tehoaa.

        Minusta tärkeintä on se että porukka pysyisi terveenä omilla keinoillaan ja jokainen haluaa olla terve ja ihmisen näköinen. Valikoimaa riittää sekä rauta- että biotiinituotteissa.

        Nauratti tämä hiustopic kun muistelin näitten margariini- ja sokeriprofessorien harvoja haivenia ja vertasin erään ortopedin tuuheisiin kutreihin. Että onkohan ikämiehilläkin ruokavalio NOIN tärkeä ulkonäkötekijä. ;-)))

        No kiitti nauruista kuitenkin.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jeps. Samanaikaisuus ei ole todiste kausaliteetista eikä päättelyä kannata aloittaa lopputuloksesta vaan alkutilanteesta. B7:n ja raudan puutosta voi olla karppaajilla hiukan enemmän kuin keskivertoihmisellä koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa. Kannattaa tosissaan syöttää syömisensä Fineliin ja katsoa saako kaikkia ravintoaineita riittävästi. Ei tuokaan kerro kaikkea koska imeytymisessä on eroja.

        "keskivertoihmisellä"

        Mitä syö keskiverto ihminen? Koska tiedämme että vain pari prossaa syö suositusten mukaan niin he ei ainakaan edusta "keskivertoa"


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Karppaajat eivät omien sanojensa mukaan lisää proteiinia joten lihan ja kananmunien kulutus pitäisi olla sama eli biotiinin saanti ei tuolta osalta muutu. Biotiinia on myös täysjyväviljassa jota karppaajat eivät käytä joten tuolta osalta sen saanti vähenee. Sana koskee palkokasveja, niissäkin on paljon biotiinia.

        Kyllä, käytän rasvaa mutta en käytä lisättyä kovaa rasvaa ja kovan rasvan määrä on muutenkin aika pieni koska suosin proteiinin lähteenä palkokasveja ja broileria.

        Minusta on vallan outoa ettet nyt huomaa sitä että rasvassa ei ole kuitenkaan fytiinejä että niitä tarvisi lähteä torjumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biotiinia on runsaasti myös kananmunassa ja lihassa. Äkkipäätä tarkistin, kun muistin että biotiinia saa melkein mistä vaan syömisestä.

        "koska noita on viljassa mutta ei ole rasvassa."

        Etkö sinä tosiaankaan syö lainkaan rasvaa? Ja uskot
        tai ainakin haluat uskotella ettei karppaajat syö muuta kuin rasvaa? Rasvahapotkin on tietääkseni välttämättömiä oli ruokavalio mikä vain.

        Jos nyt nämä täällä usein mainitut ravitsemusgurut syö kuten mainostavat niin voisi tutkailla vaikka heidän omia haiveniaan ja miettiä että mistä on puute ja kelläkin. :-D

        Miten sinun hiustenkasvusi?

        T kn

        "Ja uskot tai ainakin haluat uskotella ettei karppaajat syö muuta kuin rasvaa?"

        Käsittääkseni myös karppaajat tarvitsevat elääkseen ja touhutakseen energiaa jonka he saavat hiilihydraattien sijaan rasvasta. Tietääkseni helpoin keinoa saada rasvaa kehoonsa on syöminen.


    • Anonyymi

      Voi olla, ettet edes saa selville hiustenlähdön syytä. Ihan mikä vaan sairastettu tauti voi heikentää hiuksia, jolloin ne katkeavat herkästi. Jos kaikki putoavat hiukset ovat katkenneet samasta kohtaa, niin ongelma on jo takana päin. On vain odotettava, että hiukset kasvavat takaisin entiseen pituuteensa.

      Tutki katkenneita hiuksia. Näkyykö niissä sellainen tuppi, jolla ne ovat olleet pään sisällä, jolloin ovat pudonneet ennenaikaisesti, vai ovatko hiuksen molemmat päät suorat, eli katkenneet?

      Laboratoriokokeissa voisit käydä perussairauden varalta. Hiustenlähtö voi liittyä tautiin tai sairauteen, ruokavalioon tai ikään ja perimään. Vähän epäilen, että ainakaan tk:ssa eivät edes kauheasti ala tutkimaan, jollei ole lähes täysin kalju.

      https://yle.fi/uutiset/3-10901595

      • Anonyymi

        Mistä niiden kaljuus johtuu jotka ei ole ketolla tai vhhlla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niiden kaljuus johtuu jotka ei ole ketolla tai vhhlla?

        Miehillä johtuu pitkälti eräästä testosteronimuunnoksesta, ts. joillakin miehillä testosteroni muuntuu päänahassa sellaiseen muotoon, että se estää hiusten kasvua.

        Alopeciaa kannattaa myös tutkailla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Miehillä johtuu pitkälti eräästä testosteronimuunnoksesta, ts. joillakin miehillä testosteroni muuntuu päänahassa sellaiseen muotoon, että se estää hiusten kasvua.

        Alopeciaa kannattaa myös tutkailla.

        "Miehillä johtuu pitkälti eräästä testosteronimuunnoksesta, ts. joillakin miehillä testosteroni muuntuu päänahassa sellaiseen muotoon, että se estää hiusten kasvua."

        Eli mieskarppaajien hiustenlähtö ei johdukaan karppauksesta ja biotiinin puutoksesta vaan testosteronista? Miksi löydät kuitenkin jokaiseen ongelmaan syyn karppauksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niiden kaljuus johtuu jotka ei ole ketolla tai vhhlla?

        Geeneistä. Miestyyppinen kaljuuntuminen periytyy isoäidiltä. Ellei sitten iske joku sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geeneistä. Miestyyppinen kaljuuntuminen periytyy isoäidiltä. Ellei sitten iske joku sairaus.

        Elikkä jos on vhhlla tai ketolla niin ei tule geenien tuomaa kaljuutta eikä peri isoäitiään vaan se johtuu siitä ettei syö sokeria pastaa perunaa ja juo kaljaa? 😂😂😂

        Tässäpä hauska argumentti. Peruna, sokeri, kalja ja sokeri siis suojaa perinnöllistä kaljuuntumiselta ja geenit lakkaa toimimasta???
        😂😂😂😂


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Miehillä johtuu pitkälti eräästä testosteronimuunnoksesta, ts. joillakin miehillä testosteroni muuntuu päänahassa sellaiseen muotoon, että se estää hiusten kasvua.

        Alopeciaa kannattaa myös tutkailla.

        Että jos menee kaljuuntumiseen takia lääkäriin niin lääkäri tuumaa että se johtuu siitä kun ei syö sokeria? 🙄


    • Anonyymi

      Lopetat sen ruualla leikkimisen ja alat syömään ihmisiksi niin saattaa tukkakin palata järjen mukana päähän

      • Anonyymi

        Joo sokeria ja bisseä heti ruokavalioon niin tukka kasvaa, saa samanlaisen pehkon tai puskan kuin puskalla. Muutama karva kaljun yli vedettynä kumma kun ei ole keksitty hiustuotteiden mainoksiin.


    • Anonyymi

      Ajele pää sileäksi

    • Anonyymi

      Mulla lähipiirissä diabeetikko nainen jolla päälaki kalju tosi kurja naiselle jos ei miehellekkin. Ei kannata uskoa niitä jotka kehottaa syömään sokeria ja nopeita hiilareita vain siksi että voihan sitä insuliinia sitten piikittää. Ei tiedetä onko se kalju insuliinista vai diabeteksesta.

      • Anonyymi

        Maksamakkaraa kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksamakkaraa kaipaa.

        Voiko maksamakkaraa piikittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko maksamakkaraa piikittää?

        Sairaalassa harjoiteltiin insuliinin pistämistä appelsiiniin. Miksei sitä voisi harjoitella maksamakkaraankin?


      • Anonyymi

        Mullakin on lähipiirissä diabeetikkonainen jolle tammikuussa ilmestyi pälvikaju (alopecia areata) joka on laajentunut kämmenen kokoiseksi. Yksi autoimmuunisairaus lisää aikaisempien diabeteksen, kilpirauhasen vajaatoiminnan ja reuman lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on lähipiirissä diabeetikkonainen jolle tammikuussa ilmestyi pälvikaju (alopecia areata) joka on laajentunut kämmenen kokoiseksi. Yksi autoimmuunisairaus lisää aikaisempien diabeteksen, kilpirauhasen vajaatoiminnan ja reuman lisäksi.

        Kannattais kyllä lopettaa viljojen syönti. Nehän pilaa immuunijärjestelmän. 😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin on lähipiirissä diabeetikkonainen jolle tammikuussa ilmestyi pälvikaju (alopecia areata) joka on laajentunut kämmenen kokoiseksi. Yksi autoimmuunisairaus lisää aikaisempien diabeteksen, kilpirauhasen vajaatoiminnan ja reuman lisäksi.

        ....> Yksi autoimmuunisairaus lisää aikaisempien diabeteksen, kilpirauhasen vajaatoiminnan ja reuman lisäksi.....

        Oletko selvittänyt mitä kaikkia sairauksia tuo kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa?


    • Anonyymi

      Tämä varsin kattava katsaus kannattaa lukea: 'Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use' (NCBI, PMCID: PMC5315033, PMID: 28243487)

      Tiedetään että eräiden suojaravintoaineiden puutos, ja toisten liikasaanti, aiheuttaa hiustenlähtöä, useampi muu liikasaanti/puutos on "liitetty" histenlähtöön.

      • Anonyymi

        Raudanpuutteen yksi tekijä on se, että ruuasta saatava rauta ei imeydy.

        "Fytiinihappoa sisältävät ruuat heikentävät raudan imeytymistä. Fytiinihappoa on mm. vehnäjauhoissa, jotka voivat estää jopa 75 % raudasta imeytymästä. Teen sisältämät polyfenolit puolestaan ovat pahin vihollinen raudan imeytymiselle."

        Voisiko nykyiseen sairausepidemiaan, masennusdiagnooseihin jne vaan olla syynä se että syödään pääasiassa vehnajauhoista tehtyä roskaa?

        Ainakin oma masennus ja väsymys loppui rautaa lisäämällä ja karppaamalla. Myös muissa viljoissa on fytiinihappoa, nimen omaan täysjyväviljoissa:

        "Täysjyväviljatuotteet sisältävät fytiinihappoa, joka on hapa ja joka sitoo suolessa ruoassa olevan sinkin, kuparin, raudan ja kalsiumin imeytymättömään muotoon ( = esim kalsium ei imeydy suolesta ). "

        https://www.suomenosteoporoosiyhdistys.fi/luustoinfo/ravitsemus/

        Viljattomuus voi olla hyvä ratkaisu tähänkin kuten niin moneen sairauteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raudanpuutteen yksi tekijä on se, että ruuasta saatava rauta ei imeydy.

        "Fytiinihappoa sisältävät ruuat heikentävät raudan imeytymistä. Fytiinihappoa on mm. vehnäjauhoissa, jotka voivat estää jopa 75 % raudasta imeytymästä. Teen sisältämät polyfenolit puolestaan ovat pahin vihollinen raudan imeytymiselle."

        Voisiko nykyiseen sairausepidemiaan, masennusdiagnooseihin jne vaan olla syynä se että syödään pääasiassa vehnajauhoista tehtyä roskaa?

        Ainakin oma masennus ja väsymys loppui rautaa lisäämällä ja karppaamalla. Myös muissa viljoissa on fytiinihappoa, nimen omaan täysjyväviljoissa:

        "Täysjyväviljatuotteet sisältävät fytiinihappoa, joka on hapa ja joka sitoo suolessa ruoassa olevan sinkin, kuparin, raudan ja kalsiumin imeytymättömään muotoon ( = esim kalsium ei imeydy suolesta ). "

        https://www.suomenosteoporoosiyhdistys.fi/luustoinfo/ravitsemus/

        Viljattomuus voi olla hyvä ratkaisu tähänkin kuten niin moneen sairauteen.

        Viljan syönti Suomessa on vähentynyt 50% reilussa sadassa vuodessa. Ehkä tuo on nykyisen sairausepidemian syy?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Viljan syönti Suomessa on vähentynyt 50% reilussa sadassa vuodessa. Ehkä tuo on nykyisen sairausepidemian syy?

        Tuskinpa nykyihmistä hiustenlähdössä tai muissakaan ongelmissa auttaa se mitä syötiin sata vuotta sitten... Ja mitä tiedettiin sata vuotta sitten. Sata vuotta sitten hyvä jos ihmiset eli viisikymppiseksi...

        Sata vuotta sitten diabetes oli ääriharvinainen sairaus...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nykyihmistä hiustenlähdössä tai muissakaan ongelmissa auttaa se mitä syötiin sata vuotta sitten... Ja mitä tiedettiin sata vuotta sitten. Sata vuotta sitten hyvä jos ihmiset eli viisikymppiseksi...

        Sata vuotta sitten diabetes oli ääriharvinainen sairaus...

        Pointti siis oli että viljan ja myös perunan syönti on romahtanut eikä nykyään syödä pääasiassa vehnäjauhoa.

        Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nykyihmistä hiustenlähdössä tai muissakaan ongelmissa auttaa se mitä syötiin sata vuotta sitten... Ja mitä tiedettiin sata vuotta sitten. Sata vuotta sitten hyvä jos ihmiset eli viisikymppiseksi...

        Sata vuotta sitten diabetes oli ääriharvinainen sairaus...

        "Sata vuotta sitten diabetes oli ääriharvinainen sairaus..."

        Niinpä olikin. Sitä ei sairastettu, siihen kuoltiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pointti siis oli että viljan ja myös perunan syönti on romahtanut eikä nykyään syödä pääasiassa vehnäjauhoa.

        Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä.

        Fytaateilla on myönteisiäkin vaikutuksia.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fytiinihappo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Fytaateilla on myönteisiäkin vaikutuksia.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fytiinihappo

        Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle. Kehitysmaissa tilanne on paikoitellen toinen koska ruoka voi koostua paikoitellen hyvin pitkälti pavuista ja viljoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sata vuotta sitten diabetes oli ääriharvinainen sairaus..."

        Niinpä olikin. Sitä ei sairastettu, siihen kuoltiin.

        Mutta miksi diabeteksesta on tullut kansantauti kun se oli ennen ääriharvinainen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pointti siis oli että viljan ja myös perunan syönti on romahtanut eikä nykyään syödä pääasiassa vehnäjauhoa.

        Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä.

        Ainakin osteoporoosisivustolla asiaa käsitellään ihan toisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi diabeteksesta on tullut kansantauti kun se oli ennen ääriharvinainen.

        Ihmiset ovat lihoneet ja kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus.

        Sata vuotta sitten elettiin viljalla, perunalla, maidolla ja kalalla. Nyt suomalaiset syövät 4 kertaa enemmän lihaa ja rasvaa menee 37E%. Jälkimmäinen on kolmanneksi eniten maailmassa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle. Kehitysmaissa tilanne on paikoitellen toinen koska ruoka voi koostua paikoitellen hyvin pitkälti pavuista ja viljoista.

        Nyt minäkin viimein alan mmärtää miksi karppaajilla onkin tukka päässä kun taas sokeri ja ruisleipälahkolaiset näyttää omilta guruiltaan harmaanaamasilta ruttusilta ja haivenisilta klonkuilta. Joku bagelholm on kuin vapiseva vanhus ollut viimeiset 30 v.

        Hiukset on niin tärkeä osa ulkonäköä että mitä tahansa sitä tekee säilyttääkseen hiukset. Vahvat hiukset ja hyvä iho on terveyden merkki.

        Ihmiset vaan luulee että karkin, leivän ja mansikkakakun syöminen ei jätä jälkiä. Kunnes on liika myöhäistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin osteoporoosisivustolla asiaa käsitellään ihan toisin.

        Ennen ei ollut osteoporoosiakaan ja viljaa meni tuplasti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ennen ei ollut osteoporoosiakaan ja viljaa meni tuplasti.

        "Ennen ei ollut osteoporoosiakaan ja viljaa meni tuplasti."

        Ehkä sitä ei tutkittukaan ennen? Ei paljon muitakaan sairauksia. Ihmiset ei tienneet olevansa sairaita vaan elelivät kaikessa rauhassa sen mitä elivät. En tiedä miten sata vuotta sitten oli mutta kun kaivelee noita diagnooseja vähän kauempaa historiasta niin ihmiset kuoli joko rintatautiin tai mahatautiin tai pilkkukuumeeseen. Sata vuotta sitten eli n 1920 oli insuliinikin jo keksitty.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo13420

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pointti siis oli että viljan ja myös perunan syönti on romahtanut eikä nykyään syödä pääasiassa vehnäjauhoa.

        Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä.

        "Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä."

        Kyllä kaikki lähteet tukee sitä että ne nimen omaan haittaavat imeytymistä. Puhutaanko nyt samasta asiasta? En ole lukenut itse "karppauspiirejä" ja mitä niissä sanotaan fytiinihaposta, mutta mitä nyt luin ihan tuosta maataloustieteellisestä aikakauslehdestä vanhaa tietoa että saisi vähän historiaa asiasta ennen kuin jokaiseen asiaan sekoitetaan jotain tätä ravitsemuspropagandaa riippuen siitä kenen etuja ollaan taas ajamassa.

        Jos ei etusijalla ole ihmisten terveys ja sen lisääminen ja lähde on joku leipäviljateollisuuden etujärjestö niiin pitäisi alkaa hälytyskellojen soida kellä tahansa keskivertoälyllä varustetulla. Kun ei kukaan tavallinen tallaaja omista kotilabraa selvittääkseen mitä (myrkkyjä) syö vaan on ihan muiden tietojen varassa niin kyllähän se vaikeaa on. Kaikilla on vähän se lähtökohta että pitää uskoa jotakuta, oli se sitten ravitsemuslautakunta tai joku kemisti tai muu.

        Joku ratkaisu lienee tässä fytiinihappoasiassa että lisäravinteena kannattaa nauttia sinkkiä, rautaa jne tärkeitä mineraaleja erillään muusta ruoasta. Ja voi ihan maalaisjärjelläkin ajatellen olla todellakin jokin syy siihen että niin paljon Suomessakin esiintyy raudanpuutosta, mistä ei kukaan tiennyt vielä 10 vuotta sitten.

        Tulevaisuudessa varmaan ihan veritutkimusten peruspakettiin kuuluu kaikkien mineraalien tutkiminen verestä, kun nyt niitä saa vain rikkaat, kun maksavat tuhottomasti jos joka asiaa alkaa erikseen tutkimaan.

        Mutta kun on itsellä asiasta niin katkera kokemus, että tämä virallinen terveydenhoitojärjestelmä määräsi raudanpuutoksesta johtuviin oireisiin raudan sijaan lukuisia turhia ja vääriä lääkkeitä jotka tekivät minut työkyvyttömäksi ja olivat tappaa minut niin on alkanut suhtautumaan aika skeptisesti lääkärien ammattitaitoon tai yleensä motiiveihin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fytaateilla on myönteisiäkin vaikutuksia.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Fytiinihappo

        "Fytaateilla on myönteisiäkin vaikutuksia."

        Mutta eivät myönteiset vaikutukset kuitenkaan kumoa niitä kielteisiä. Tässähän mennään nyt taas sen yhden pyöräilijätohtorin logiikkaan, kun hän on sitä mieltä että sokerin syönnin haitat kumoutuu sillä, että vähennetään suolan käyttöä. :)))

        Myönteiset vaikutukset on se syövältä suojaaminen. Mutta siinä on sitten miettimistä, että mitä sairauksia haluaa mieluiten saada, ja miten muuten huolehtii terveydestään. Ainakin on selvää, että varalta niitä mineraaleja kannattaa nauttia, ei ota jos ei annakaan. Itselläni on yksi kokeilu vuosien takaa, utelias kun olen. Otin kokeeksi pari kuukauden ajan kromia purkista ohjeen mukaan. Huomasin että kynnet muuttui aivan toisenlaisiksi, terveiksi ja ohuiksi. Kromilisän aikana meni oikein isonvarpaan kynsissä raja, missä näkyy vanha ja uusi kasvu joka ajoittui juuri krominsaannin lisäämiseen. En tiedä miten tämä oli mahdollista mutta mulla on kynsissä ongelmaa ja mietin että voisi uusia kokeen lisäämällä muitakin mineraaleja. Kun on täysin epäselvää että jääkö kroppaan mitään näistä hippusista vaikka niitä ruoassa saisikin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi diabeteksesta on tullut kansantauti kun se oli ennen ääriharvinainen.

        Nyt sitä osataan hoitaa, joten sairastuneet pysyvät hengissä vuosikymmeniä. On ihmisiä, jotka ovat sairastuneet D1:en yli 60 vuotta sitten. Sinä aikana on sairastuneita tullut valtava määrä lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sitä osataan hoitaa, joten sairastuneet pysyvät hengissä vuosikymmeniä. On ihmisiä, jotka ovat sairastuneet D1:en yli 60 vuotta sitten. Sinä aikana on sairastuneita tullut valtava määrä lisää.

        "Nyt sitä osataan hoitaa, joten sairastuneet pysyvät hengissä vuosikymmeniä. On ihmisiä, jotka ovat sairastuneet D1:en yli 60 vuotta sitten. Sinä aikana on sairastuneita tullut valtava määrä lisää."

        D1 ei lienekään elintapasairaus vaan johtuu ihan muista asioista?

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle. Kehitysmaissa tilanne on paikoitellen toinen koska ruoka voi koostua paikoitellen hyvin pitkälti pavuista ja viljoista.

        "Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle."

        Määrittele "tavallinen länsimainen ihminen". Minä esitän vastaväitteen, että fytaateilla voi olla hyvinkin suuri merkitys jos kärsii vaikka raudanpuutoksesta ja syö runsaasti viljatuotteita.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle."

        Määrittele "tavallinen länsimainen ihminen". Minä esitän vastaväitteen, että fytaateilla voi olla hyvinkin suuri merkitys jos kärsii vaikka raudanpuutoksesta ja syö runsaasti viljatuotteita.

        T kn

        Anemia miehillä on harvinaista joten fytiinit eivät vähennä raudan imeytymistä merkittävästi. Naisten anemian syynä taas on kuukautiset. Muutkin imeytymishäiriöt vähentävät mineraalien imeytymistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nyt sitä osataan hoitaa, joten sairastuneet pysyvät hengissä vuosikymmeniä. On ihmisiä, jotka ovat sairastuneet D1:en yli 60 vuotta sitten. Sinä aikana on sairastuneita tullut valtava määrä lisää."

        D1 ei lienekään elintapasairaus vaan johtuu ihan muista asioista?

        T kn

        Nykykäsityksen mukaan D1 aiheutuu geneettisestä alttiudesta ja enterovirusinfektiosta. Varmuutta asiasta ei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Fytaateilla on myönteisiäkin vaikutuksia."

        Mutta eivät myönteiset vaikutukset kuitenkaan kumoa niitä kielteisiä. Tässähän mennään nyt taas sen yhden pyöräilijätohtorin logiikkaan, kun hän on sitä mieltä että sokerin syönnin haitat kumoutuu sillä, että vähennetään suolan käyttöä. :)))

        Myönteiset vaikutukset on se syövältä suojaaminen. Mutta siinä on sitten miettimistä, että mitä sairauksia haluaa mieluiten saada, ja miten muuten huolehtii terveydestään. Ainakin on selvää, että varalta niitä mineraaleja kannattaa nauttia, ei ota jos ei annakaan. Itselläni on yksi kokeilu vuosien takaa, utelias kun olen. Otin kokeeksi pari kuukauden ajan kromia purkista ohjeen mukaan. Huomasin että kynnet muuttui aivan toisenlaisiksi, terveiksi ja ohuiksi. Kromilisän aikana meni oikein isonvarpaan kynsissä raja, missä näkyy vanha ja uusi kasvu joka ajoittui juuri krominsaannin lisäämiseen. En tiedä miten tämä oli mahdollista mutta mulla on kynsissä ongelmaa ja mietin että voisi uusia kokeen lisäämällä muitakin mineraaleja. Kun on täysin epäselvää että jääkö kroppaan mitään näistä hippusista vaikka niitä ruoassa saisikin.

        T kn

        Kun Fogelholm on sitä mieltä, että pieni määrä eli alle 10E% sokeria ei ole tutkimusten mukaan haitallista mutta runsas suolan syönti on suomalaisten ravitsemuksen suurin ongelma niin tuota ei oikein voi tiivistää muotoon 'suolan syönnin vähentäminen kompensoi sokerin syönnin haittoja'.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Fytiinien merkitystä taas liioitellaan karppauspiireissä suuresti. Esimerkiksi ne eivät estä mineraalien imeytymistä vaan vähentävät sitä."

        Kyllä kaikki lähteet tukee sitä että ne nimen omaan haittaavat imeytymistä. Puhutaanko nyt samasta asiasta? En ole lukenut itse "karppauspiirejä" ja mitä niissä sanotaan fytiinihaposta, mutta mitä nyt luin ihan tuosta maataloustieteellisestä aikakauslehdestä vanhaa tietoa että saisi vähän historiaa asiasta ennen kuin jokaiseen asiaan sekoitetaan jotain tätä ravitsemuspropagandaa riippuen siitä kenen etuja ollaan taas ajamassa.

        Jos ei etusijalla ole ihmisten terveys ja sen lisääminen ja lähde on joku leipäviljateollisuuden etujärjestö niiin pitäisi alkaa hälytyskellojen soida kellä tahansa keskivertoälyllä varustetulla. Kun ei kukaan tavallinen tallaaja omista kotilabraa selvittääkseen mitä (myrkkyjä) syö vaan on ihan muiden tietojen varassa niin kyllähän se vaikeaa on. Kaikilla on vähän se lähtökohta että pitää uskoa jotakuta, oli se sitten ravitsemuslautakunta tai joku kemisti tai muu.

        Joku ratkaisu lienee tässä fytiinihappoasiassa että lisäravinteena kannattaa nauttia sinkkiä, rautaa jne tärkeitä mineraaleja erillään muusta ruoasta. Ja voi ihan maalaisjärjelläkin ajatellen olla todellakin jokin syy siihen että niin paljon Suomessakin esiintyy raudanpuutosta, mistä ei kukaan tiennyt vielä 10 vuotta sitten.

        Tulevaisuudessa varmaan ihan veritutkimusten peruspakettiin kuuluu kaikkien mineraalien tutkiminen verestä, kun nyt niitä saa vain rikkaat, kun maksavat tuhottomasti jos joka asiaa alkaa erikseen tutkimaan.

        Mutta kun on itsellä asiasta niin katkera kokemus, että tämä virallinen terveydenhoitojärjestelmä määräsi raudanpuutoksesta johtuviin oireisiin raudan sijaan lukuisia turhia ja vääriä lääkkeitä jotka tekivät minut työkyvyttömäksi ja olivat tappaa minut niin on alkanut suhtautumaan aika skeptisesti lääkärien ammattitaitoon tai yleensä motiiveihin.

        T kn

        Estäminen tarkoittaa sitä, että jotain ei tapahdu ollenkaan ja vähentäminen taas sitä, että jotain tapahtuu vähemmän.

        Ihmiset saavat ruuastaan niin paljon mineraaleja että vaikka mineraalien imeytyminen vähenisikin niin niitä saadaan ravinnosta riittävästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen ei ollut osteoporoosiakaan ja viljaa meni tuplasti."

        Ehkä sitä ei tutkittukaan ennen? Ei paljon muitakaan sairauksia. Ihmiset ei tienneet olevansa sairaita vaan elelivät kaikessa rauhassa sen mitä elivät. En tiedä miten sata vuotta sitten oli mutta kun kaivelee noita diagnooseja vähän kauempaa historiasta niin ihmiset kuoli joko rintatautiin tai mahatautiin tai pilkkukuumeeseen. Sata vuotta sitten eli n 1920 oli insuliinikin jo keksitty.

        https://www.duodecimlehti.fi/duo13420

        T kn

        Osteoporoosi ei erityisesti tarvitse tutkia kun luut menevät herkästi poikki. Menetelmät osteoporoosin toteamiseksi ovat kehittyneet vasta viime vuosina.

        Osteoporoosiin vaikuttavat hormonit, D-vitamiini (joka sekin on oikeastaan hormoni), kalsiumin saanti jne..

        Jos elät pavuilla ja viljalla sekä vihannesten syönti on vähäistä niin fytaatit voivat olla ongelma mutta monipuolisesti syövillä ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt minäkin viimein alan mmärtää miksi karppaajilla onkin tukka päässä kun taas sokeri ja ruisleipälahkolaiset näyttää omilta guruiltaan harmaanaamasilta ruttusilta ja haivenisilta klonkuilta. Joku bagelholm on kuin vapiseva vanhus ollut viimeiset 30 v.

        Hiukset on niin tärkeä osa ulkonäköä että mitä tahansa sitä tekee säilyttääkseen hiukset. Vahvat hiukset ja hyvä iho on terveyden merkki.

        Ihmiset vaan luulee että karkin, leivän ja mansikkakakun syöminen ei jätä jälkiä. Kunnes on liika myöhäistä.

        Itse hankkisin ILP:n jos lääkäri sallisi siinä vaiheessa kun hiukset harvenevat.

        Fogelholm harrastaa kilpapyöräilyä edelleen. Se ei ole tutisevien vanhusten hommaa. On ikäisekseen poikkeuksellisen hyvässä kunnossa mutta ei valaise hampaitaan eikä värjää tukkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Fytaatit ovat lähinnä merkityksettömiä tavalliselle länsimaiselle ihmiselle."

        Määrittele "tavallinen länsimainen ihminen". Minä esitän vastaväitteen, että fytaateilla voi olla hyvinkin suuri merkitys jos kärsii vaikka raudanpuutoksesta ja syö runsaasti viljatuotteita.

        T kn

        Myös palkokasveissa ja leseissä on fytaatteja.

        Raudan imeytymistä heikentävät lisäksi maitotuotteet (kalsium) sekä tee, kaakao ja punaviini, jotka ovat rautaa sitovia fenolisia yhdisteitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös palkokasveissa ja leseissä on fytaatteja.

        Raudan imeytymistä heikentävät lisäksi maitotuotteet (kalsium) sekä tee, kaakao ja punaviini, jotka ovat rautaa sitovia fenolisia yhdisteitä.

        Itse syön paljon papuja ja smoothiessa on kauralesettä. Lisäksi 120 g täysjyväruisleipää päivässä. Hemoglobiini ollut pahimmillaan 188 ja ferritiinitasot ihan tapissa. Ferritiinitasojen takia olen välttänyt punaista lihaa 30 vuotta, nykyään myös ekologisten syiden vuoksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse hankkisin ILP:n jos lääkäri sallisi siinä vaiheessa kun hiukset harvenevat.

        Fogelholm harrastaa kilpapyöräilyä edelleen. Se ei ole tutisevien vanhusten hommaa. On ikäisekseen poikkeuksellisen hyvässä kunnossa mutta ei valaise hampaitaan eikä värjää tukkaansa.

        Mistä tiedät ettei värjää? Kyllä olemus kertoo tarpeeksi. Onko F mansikkakakkufillaroija? 😂😂😂Minusta on säälittävää että vanhat ukot esittää nuorta ja koittaa elvistellä jollain pyöräilyillä. Naisten silmissä haetaan ihailua suorituksilla kun ei muuten kelpaa enää. Eturauhanen on paskana varmaan mutta tuskin sillä mitään käyttöä vanhana onkaan joten mansikkakakkua vaan naamaan ja menoksi. 😂


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse hankkisin ILP:n jos lääkäri sallisi siinä vaiheessa kun hiukset harvenevat.

        Fogelholm harrastaa kilpapyöräilyä edelleen. Se ei ole tutisevien vanhusten hommaa. On ikäisekseen poikkeuksellisen hyvässä kunnossa mutta ei valaise hampaitaan eikä värjää tukkaansa.

        No ei heikkilällläkään mitkään kovin valkoiset hampaat ole. Mistä keksit tuommoista???Hammaslääkäri putsaa hampaat, hoidon päälle ei se ole "valkaisua" vaan tummentumien poistoa. Sentään pesen niitä mutta vanhoilla miehillä ei hammashygienia ole kovin hyvä varsinkin jos sokeri kuuluu ruokavalioon. Ei ole pelkoa että pussataan. Sulla on hpv tosi omituinen mielipide henkilökohtaiseen hygieniaan. Jos on hoidettu ja hampaat terveet ja terveen näköinen niin se on huono asia? Ei voi olla siis aitoa jos joku on ok?? Ihmettelen mikä on oma ulkomuotosi ja mikä on sulle normi hygieniaa jos ei hammashuolto. Huonoa hammashygienia nyt ei luulis kenenkään ihailevan kun miehetkin nykyään laittaa itseään. Ennen ukot oli harvahampaisia ja tupakka ja sokeri oli mustannut hampaat. Se oli normaalia. Jos oli kovin valkeat hampaat niin ne oli tekarit.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Anemia miehillä on harvinaista joten fytiinit eivät vähennä raudan imeytymistä merkittävästi. Naisten anemian syynä taas on kuukautiset. Muutkin imeytymishäiriöt vähentävät mineraalien imeytymistä.

        Eihän anemia ole harvinaista jos kerta jo puolella ihmiskunnalla on se taipumus. Kummallista tuokin että et pidä naisia edes ihmisinä tai tavallisena.

        Sitä on jo joka toisella melkein. Moni sairaus onkin raudanpuute.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän anemia ole harvinaista jos kerta jo puolella ihmiskunnalla on se taipumus. Kummallista tuokin että et pidä naisia edes ihmisinä tai tavallisena.

        Sitä on jo joka toisella melkein. Moni sairaus onkin raudanpuute.

        Suomalaisista noin 10% kärsii anemiasta ja miltei kaikki ovat naisia. Syynä kuukautiset.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihmiset ovat lihoneet ja kakkostyypin diabeteksen suurimmat riskitekijät ovat lihavuus ja liikkumattomuus.

        Sata vuotta sitten elettiin viljalla, perunalla, maidolla ja kalalla. Nyt suomalaiset syövät 4 kertaa enemmän lihaa ja rasvaa menee 37E%. Jälkimmäinen on kolmanneksi eniten maailmassa.

        "Sata vuotta sitten elettiin viljalla, perunalla, maidolla ja kalalla"

        Sata vuotta sitten ei maidosta poistettu suoja aineita eikä lisätty kermaan syöpää aiheuttavaa ainetta. Sata vuotta sitten viljaa ei myrkytetty, sata vuotta sitten vesistöt oli puhtaampia. Sata vuotta sitten perunat nostettiin maasta käsin eikä kuten nykyään myrkyttämällä viherosia että voidaan koneellisesti nostaa. Ehkä siksikin oltiin terveempiä. Monta asiaa on toisin. Hygienia oli huonompaa mutta se ehkä suojasikin immuniteettia. Ei ehkä tuberkuloosissa kuitenkaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Estäminen tarkoittaa sitä, että jotain ei tapahdu ollenkaan ja vähentäminen taas sitä, että jotain tapahtuu vähemmän.

        Ihmiset saavat ruuastaan niin paljon mineraaleja että vaikka mineraalien imeytyminen vähenisikin niin niitä saadaan ravinnosta riittävästi.

        Ei näemmä rautaa kuitenkaan kun niin moni valittaa oireista jotka kuuluu just raudanpuutokseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät ettei värjää? Kyllä olemus kertoo tarpeeksi. Onko F mansikkakakkufillaroija? 😂😂😂Minusta on säälittävää että vanhat ukot esittää nuorta ja koittaa elvistellä jollain pyöräilyillä. Naisten silmissä haetaan ihailua suorituksilla kun ei muuten kelpaa enää. Eturauhanen on paskana varmaan mutta tuskin sillä mitään käyttöä vanhana onkaan joten mansikkakakkua vaan naamaan ja menoksi. 😂

        Eli kun Heikkilä värjää tukkansa niin se on säälittävää? Fogelholmin tukka on harmaa joten jos värjää tukkaansa niin värjää sitä harmaaksi.

        Eiköhän Fogelholm pyöräile koska pitää siitä. Sanoo myös tarvitsevansa sitä työn vastapainoksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Itse syön paljon papuja ja smoothiessa on kauralesettä. Lisäksi 120 g täysjyväruisleipää päivässä. Hemoglobiini ollut pahimmillaan 188 ja ferritiinitasot ihan tapissa. Ferritiinitasojen takia olen välttänyt punaista lihaa 30 vuotta, nykyään myös ekologisten syiden vuoksi.

        Joo joo uskotaan mutta ei sinun sairauksia toisten tarvi ottaa huomioon. Mikä tuokin että jos sulla on rautaa liikaa niin ei muittenkaan tarvi sitä syödä?? Kaikki yrittää välttää sairastumista mm vähähiilarisella eikä hankkia noita sinun tauteja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo joo uskotaan mutta ei sinun sairauksia toisten tarvi ottaa huomioon. Mikä tuokin että jos sulla on rautaa liikaa niin ei muittenkaan tarvi sitä syödä?? Kaikki yrittää välttää sairastumista mm vähähiilarisella eikä hankkia noita sinun tauteja.

        Jos dieettini, joka sisältää siis runsaasti fytaatteja, ei minulla vähennä raudan imeytymistä niin se ei ole erityisen tehokas raudan imeytymisen estäjä. Fytaatteja ei myöskään mainita meillä anemian syyksi.

        Karppausta käytetään vain lääkkeisiin reagoimattoman epilepsian hoitoon eikä rynsaaseen eläinrasvaan ja lihaan perustuva karppaus ole erityisen terveellistä.

        Diabetekseen käytetään hoitona laihduttamista eikä karppausta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sata vuotta sitten elettiin viljalla, perunalla, maidolla ja kalalla"

        Sata vuotta sitten ei maidosta poistettu suoja aineita eikä lisätty kermaan syöpää aiheuttavaa ainetta. Sata vuotta sitten viljaa ei myrkytetty, sata vuotta sitten vesistöt oli puhtaampia. Sata vuotta sitten perunat nostettiin maasta käsin eikä kuten nykyään myrkyttämällä viherosia että voidaan koneellisesti nostaa. Ehkä siksikin oltiin terveempiä. Monta asiaa on toisin. Hygienia oli huonompaa mutta se ehkä suojasikin immuniteettia. Ei ehkä tuberkuloosissa kuitenkaan.

        Maidosta ei nytkään Poisteta kuin rasvaa. Kermaan ei lisätä syöpää aiheuttavia aineita eikä perunassa tai viljassa ole huomattavia jäämiä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Osteoporoosi ei erityisesti tarvitse tutkia kun luut menevät herkästi poikki. Menetelmät osteoporoosin toteamiseksi ovat kehittyneet vasta viime vuosina.

        Osteoporoosiin vaikuttavat hormonit, D-vitamiini (joka sekin on oikeastaan hormoni), kalsiumin saanti jne..

        Jos elät pavuilla ja viljalla sekä vihannesten syönti on vähäistä niin fytaatit voivat olla ongelma mutta monipuolisesti syövillä ei.

        "Osteoporoosi ei erityisesti tarvitse tutkia kun luut menevät herkästi poikki."

        Tuossa vaiheessa onkin jo myöhäistä mitata.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Suomalaisista noin 10% kärsii anemiasta ja miltei kaikki ovat naisia. Syynä kuukautiset.

        Mut mut kuinka moni syö lääkkeitä masennukseen tai paniikkikohtauksiin ja syy onkin ferritiinitasot ja raudanpuute??? Anemia on eri asia ja sillä tarkoitetaan että hemogl on myös matala. Kun hmgl on matala niin ihmisellä ei enää ole rautaa ollenkaan veressä.

        Jos ei EDES TUTKITA niitä tasoja eikä lääkäri HALUA selvittää oireiden syytä niin ei voida selvittää todellisia lukuja!!

        Oo moneksi TÄSSÄKIN on tullut lääkäreitä jotka ajattelee potilasta eikä sitä kuinka monta lääkettä saa määrätä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eli kun Heikkilä värjää tukkansa niin se on säälittävää? Fogelholmin tukka on harmaa joten jos värjää tukkaansa niin värjää sitä harmaaksi.

        Eiköhän Fogelholm pyöräile koska pitää siitä. Sanoo myös tarvitsevansa sitä työn vastapainoksi.

        Mitä Heikkilää näin niin on osin harmaantunut mutta hiukset on tuuheat. Toimin kauneusalalla ja huomaan jos on värjätty. Jokainen kampaamopalveluita käyttävä nainen tosin huomaa saman. Asia selviää tutkailemalla hiusrajaa. Pigmentti erottuu selvärajaisena jos värjätty. Heikkilällä harmaantuva luonnonpigmentti jota ei peitetty.

        Kyllä ulkomuoto on tärkeä miehillekin vaikka sitä ei haluta tunnustaa. Johan täälläkin tuo yksi yrittää väkisin saada sixpackin pyöräilemällä joka ei kyllä siten onnistu... Kaikki haluaa saada huomion, miehet pesää ja naiset munaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos dieettini, joka sisältää siis runsaasti fytaatteja, ei minulla vähennä raudan imeytymistä niin se ei ole erityisen tehokas raudan imeytymisen estäjä. Fytaatteja ei myöskään mainita meillä anemian syyksi.

        Karppausta käytetään vain lääkkeisiin reagoimattoman epilepsian hoitoon eikä rynsaaseen eläinrasvaan ja lihaan perustuva karppaus ole erityisen terveellistä.

        Diabetekseen käytetään hoitona laihduttamista eikä karppausta.

        "Jos dieettini, joka sisältää siis runsaasti fytaatteja, ei minulla vähennä raudan imeytymistä niin se ei ole erityisen tehokas raudan imeytymisen estäjä. Fytaatteja ei myöskään mainita meillä anemian syyksi."

        Muita ihmisiä ei tutkita käyttämällä sinun viitearvoja ja terveydentilaa ohjeistuksena. Sulla taustalla ilmeisesti monitahoinen metabolia ongelmakimppu,sairaudet ja lääkitys varmasti vaikuttaa kaikkeen. Esim minun sisaruksellani jolla vahva lääkitys eri seurauksiin ja joka tupakoi ketjussa on myös korkea hemoglobiini ja ferritiini.

        Sinähän olet ihan naurettava. Sama asia jos minua arvioitaisiin ja lääkitys määrättäis sen perusteella että siskonikin röökaa. 🙄 Tai neuvottaisko minuakin aloittamaan röökaaminen kun se parantaa anemian????


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maidosta ei nytkään Poisteta kuin rasvaa. Kermaan ei lisätä syöpää aiheuttavia aineita eikä perunassa tai viljassa ole huomattavia jäämiä.

        "Kermaan ei lisätä syöpää aiheuttavia aineita eikä perunassa tai viljassa ole huomattavia jäämiä."

        Aha.
        Valion sivulla sanotaan näin:
        "Rasvaisissa maitotuotteissa, kuten kuohu- ja vispikermoissa, rasva pyrkii pidemmän säilytyksen aikana nousemaan lopulta kerrokseksi tuotteen pintaan. Tätä kutsutaan myös kermoutumiseksi. Karrageeni (E407) kermassa hidastaa kermoutumista ja helpottaa takaisinsekoittumista."

        Jotkut tutkijat on todenneet seuraavia riskejä:
        tulehdus
        turvotus
        ärtyvän suolen oireyhtymä
        glukoosi-intoleranssi
        paksusuolen syöpä
        ruoka-allergiat"

        Huolestuttava on tämäkin juttu jogurtista:
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-purkissa-jogurttia-enemman-syopaa-aiheuttavaa-ainetta-kuin-useassa-tupakassa/

        "Tästä voimme todeta, että yksi desi jogurttia aiheuttaa yhtä suuren asetaldehydialtistuksen kuin 6–10 savukkeen polttaminen."

        Vaikkei yksi tekijä vielä aiheuttaisi sairautta niin kun joka tuutista tulee myrkkyjä niin jostain sianrasvasta kauhistuminen tuntuu vähän kaukaa haetulta. Itse ostan aina kermaa ilman karragenia mutta jogurtista en tiedä miten se pitäisi olla valmisettu ettei saisi noita myrkkyjä.

        T kn


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eli kun Heikkilä värjää tukkansa niin se on säälittävää? Fogelholmin tukka on harmaa joten jos värjää tukkaansa niin värjää sitä harmaaksi.

        Eiköhän Fogelholm pyöräile koska pitää siitä. Sanoo myös tarvitsevansa sitä työn vastapainoksi.

        Mistä kummasta olet saanut tietoa Heikkilän hiuksista ja hampaista ja Fogelholmin oikeista syistä pyöräillä? Sanot kyllä että "eiköhän..." joten se oli vain omaa arvelua?

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kermaan ei lisätä syöpää aiheuttavia aineita eikä perunassa tai viljassa ole huomattavia jäämiä."

        Aha.
        Valion sivulla sanotaan näin:
        "Rasvaisissa maitotuotteissa, kuten kuohu- ja vispikermoissa, rasva pyrkii pidemmän säilytyksen aikana nousemaan lopulta kerrokseksi tuotteen pintaan. Tätä kutsutaan myös kermoutumiseksi. Karrageeni (E407) kermassa hidastaa kermoutumista ja helpottaa takaisinsekoittumista."

        Jotkut tutkijat on todenneet seuraavia riskejä:
        tulehdus
        turvotus
        ärtyvän suolen oireyhtymä
        glukoosi-intoleranssi
        paksusuolen syöpä
        ruoka-allergiat"

        Huolestuttava on tämäkin juttu jogurtista:
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-purkissa-jogurttia-enemman-syopaa-aiheuttavaa-ainetta-kuin-useassa-tupakassa/

        "Tästä voimme todeta, että yksi desi jogurttia aiheuttaa yhtä suuren asetaldehydialtistuksen kuin 6–10 savukkeen polttaminen."

        Vaikkei yksi tekijä vielä aiheuttaisi sairautta niin kun joka tuutista tulee myrkkyjä niin jostain sianrasvasta kauhistuminen tuntuu vähän kaukaa haetulta. Itse ostan aina kermaa ilman karragenia mutta jogurtista en tiedä miten se pitäisi olla valmisettu ettei saisi noita myrkkyjä.

        T kn

        Ai nyt löysin enkunkielisen taulukon asetaldehydiä paljon sisältävistä elintarvikkeista. Alkoi kyllä vähän mietityttää että perkule tämäkin...

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3124883/

        Tosi mielenkiintoista. No, onneksi banaanit ei ole kuuluneet ruokavalioon enää vuosiin, eikä limut eikä myöskään hedelmämehut joissa tätä asetaldehydiä on eniten. Enkä myöskään tupakoi. Mutta tuo jogurtti....varsinkin kevytsellainen. Nyt voisi sitten siirtyä viiliin ja kefiiriin, niitä olen jonkun verran harrastanutkin. Juustossa ei onneksi ole kauheasti sillä fermentoiminen tässäkin poistaa haittoja kuten tuossa fytiinihommassa. Alkoholia menee vähän mutta jos heittäisi perään vaikka ruokasoodaa? :DDD

        Se mikä on sangen erikoista, on tuo banaani. Banaani on suht terveellistä vielä raakana, mutta ei enää kypsänä. Raakana se on resistenttiä tärkkelystä, siinä on matala GI ja myös matala asetaldehydipitoisuus. Mitä kypsempää niin sen huonompaa joka suhteessa.

        Onko teillä tietoa miten esim joku emäksinen ainesosa vaikuttaisi tähän asetaldehydiin? Ruokasooda esim? Eikös täällä ole kemistejäkin paikalla???

        Se on ihmeellistä että ihmiskunta vielä on olemassa. Ja miten ihmeellistä on että jotkut on vielä satavuotiaina terveitä.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kermaan ei lisätä syöpää aiheuttavia aineita eikä perunassa tai viljassa ole huomattavia jäämiä."

        Aha.
        Valion sivulla sanotaan näin:
        "Rasvaisissa maitotuotteissa, kuten kuohu- ja vispikermoissa, rasva pyrkii pidemmän säilytyksen aikana nousemaan lopulta kerrokseksi tuotteen pintaan. Tätä kutsutaan myös kermoutumiseksi. Karrageeni (E407) kermassa hidastaa kermoutumista ja helpottaa takaisinsekoittumista."

        Jotkut tutkijat on todenneet seuraavia riskejä:
        tulehdus
        turvotus
        ärtyvän suolen oireyhtymä
        glukoosi-intoleranssi
        paksusuolen syöpä
        ruoka-allergiat"

        Huolestuttava on tämäkin juttu jogurtista:
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-purkissa-jogurttia-enemman-syopaa-aiheuttavaa-ainetta-kuin-useassa-tupakassa/

        "Tästä voimme todeta, että yksi desi jogurttia aiheuttaa yhtä suuren asetaldehydialtistuksen kuin 6–10 savukkeen polttaminen."

        Vaikkei yksi tekijä vielä aiheuttaisi sairautta niin kun joka tuutista tulee myrkkyjä niin jostain sianrasvasta kauhistuminen tuntuu vähän kaukaa haetulta. Itse ostan aina kermaa ilman karragenia mutta jogurtista en tiedä miten se pitäisi olla valmisettu ettei saisi noita myrkkyjä.

        T kn

        ”Näin ruoka mustamaalataan: Case asetaldehydi, jogurtti ja syöpä”

        https://www.pronutritionist.net/2016/01/nain-ruoka-mustamaalataan-case-asetaldehydi-jogurtti-ja-syopa/


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo lahkojohtaja laatikaisen ajatelmia?

        Kannattaa lukea myös Mikko Salaspuron kommentti alhaalta ja Reijon vastaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lukea myös Mikko Salaspuron kommentti alhaalta ja Reijon vastaus.

        Minusta ihmisillä on oikeus tietää mitä ruoka sisältää ja mitä niihin laitetaan. Jokainen voi tehdä sitten valintoja sen perusteella mitä asiasta tietää. Jos joku haluaa syödä myrkkyä vaikka pullon suusta niin ei kai sekään ole kiellettyä.

        Aina kun tulee joku uusi tieto esille niin nämä laatikaiset ryntää kertomaan että syöpämyrkky on ihan terveellistä kun se on kerran laissa sallittua ja tämmöset kohut on mustamaalausta.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai nyt löysin enkunkielisen taulukon asetaldehydiä paljon sisältävistä elintarvikkeista. Alkoi kyllä vähän mietityttää että perkule tämäkin...

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3124883/

        Tosi mielenkiintoista. No, onneksi banaanit ei ole kuuluneet ruokavalioon enää vuosiin, eikä limut eikä myöskään hedelmämehut joissa tätä asetaldehydiä on eniten. Enkä myöskään tupakoi. Mutta tuo jogurtti....varsinkin kevytsellainen. Nyt voisi sitten siirtyä viiliin ja kefiiriin, niitä olen jonkun verran harrastanutkin. Juustossa ei onneksi ole kauheasti sillä fermentoiminen tässäkin poistaa haittoja kuten tuossa fytiinihommassa. Alkoholia menee vähän mutta jos heittäisi perään vaikka ruokasoodaa? :DDD

        Se mikä on sangen erikoista, on tuo banaani. Banaani on suht terveellistä vielä raakana, mutta ei enää kypsänä. Raakana se on resistenttiä tärkkelystä, siinä on matala GI ja myös matala asetaldehydipitoisuus. Mitä kypsempää niin sen huonompaa joka suhteessa.

        Onko teillä tietoa miten esim joku emäksinen ainesosa vaikuttaisi tähän asetaldehydiin? Ruokasooda esim? Eikös täällä ole kemistejäkin paikalla???

        Se on ihmeellistä että ihmiskunta vielä on olemassa. Ja miten ihmeellistä on että jotkut on vielä satavuotiaina terveitä.

        T kn

        Huomasitko tutkimuksesta kohdan ”A first-exposure estimation resulted in a daily acetaldehyde intake of less than 0.1 mg/kg bodyweight from food, which is considerably lower than the exposures from alcohol consumption or tobacco smoking."?

        On olemassa myös asetaldehydiä sitovia lääkeaineita https://www.biohithealthcare.com/fi/tuotteet/asetaldehydia-sitovat-tuotteet/acetium-kapseli/ Salaspuro on ainakin joskus ollut Biohit Oyj:n hallituksen jäsen ja lääketieteellinen neuvonantaja.

        Kuten Laatikainen sanoi, jogurtin käyttö on lisääntynyt Suomessa hurjasti http://statdb.luke.fi/PXWeb/sq/9edd7d18-93ff-48d0-ad60-0b58acedb83e , kun taas ruoansulatuselimistön syövät ovat vähentyneet https://syoparekisteri.fi/tilastot/tautitilastot/?_inputs_&value_type="inc.rate_finland_2014"&submit=1&tabset_panel="1"&value_theme="theme_inc"&tabu="inc_ts1"&table_cells_selected=[]&language="fi"&in.subset.sites="8L"&in.subset.sex=["0L","1L"]&in.subset.area="-1L"&table_view="v2"&table_rows_selected=null&table_columns_selected=null&


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko tutkimuksesta kohdan ”A first-exposure estimation resulted in a daily acetaldehyde intake of less than 0.1 mg/kg bodyweight from food, which is considerably lower than the exposures from alcohol consumption or tobacco smoking."?

        On olemassa myös asetaldehydiä sitovia lääkeaineita https://www.biohithealthcare.com/fi/tuotteet/asetaldehydia-sitovat-tuotteet/acetium-kapseli/ Salaspuro on ainakin joskus ollut Biohit Oyj:n hallituksen jäsen ja lääketieteellinen neuvonantaja.

        Kuten Laatikainen sanoi, jogurtin käyttö on lisääntynyt Suomessa hurjasti http://statdb.luke.fi/PXWeb/sq/9edd7d18-93ff-48d0-ad60-0b58acedb83e , kun taas ruoansulatuselimistön syövät ovat vähentyneet https://syoparekisteri.fi/tilastot/tautitilastot/?_inputs_&value_type="inc.rate_finland_2014"&submit=1&tabset_panel="1"&value_theme="theme_inc"&tabu="inc_ts1"&table_cells_selected=[]&language="fi"&in.subset.sites="8L"&in.subset.sex=["0L","1L"]&in.subset.area="-1L"&table_view="v2"&table_rows_selected=null&table_columns_selected=null&

        Tässä vielä toimiva lyhytlinkki em. Syöpärekisterin kuvaajaan https://tinyurl.com/mz73a8mv


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomasitko tutkimuksesta kohdan ”A first-exposure estimation resulted in a daily acetaldehyde intake of less than 0.1 mg/kg bodyweight from food, which is considerably lower than the exposures from alcohol consumption or tobacco smoking."?

        On olemassa myös asetaldehydiä sitovia lääkeaineita https://www.biohithealthcare.com/fi/tuotteet/asetaldehydia-sitovat-tuotteet/acetium-kapseli/ Salaspuro on ainakin joskus ollut Biohit Oyj:n hallituksen jäsen ja lääketieteellinen neuvonantaja.

        Kuten Laatikainen sanoi, jogurtin käyttö on lisääntynyt Suomessa hurjasti http://statdb.luke.fi/PXWeb/sq/9edd7d18-93ff-48d0-ad60-0b58acedb83e , kun taas ruoansulatuselimistön syövät ovat vähentyneet https://syoparekisteri.fi/tilastot/tautitilastot/?_inputs_&value_type="inc.rate_finland_2014"&submit=1&tabset_panel="1"&value_theme="theme_inc"&tabu="inc_ts1"&table_cells_selected=[]&language="fi"&in.subset.sites="8L"&in.subset.sex=["0L","1L"]&in.subset.area="-1L"&table_view="v2"&table_rows_selected=null&table_columns_selected=null&

        Mutta miten kausaalisuus tuosta ilmenee??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miten kausaalisuus tuosta ilmenee??

        Siis kausaalisuus mihin?

        Luulisi, että käyrä menisi toiseen suuntaan, jos kerran jugurtti on syöpävaarallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kausaalisuus mihin?

        Luulisi, että käyrä menisi toiseen suuntaan, jos kerran jugurtti on syöpävaarallinen.

        Kuvaako nimenomaisesti jugurtin syöjiä??


    • Anonyymi

      Minun piti ottaa tämä fytiiniasia myös tarkasteluun ja lukaista eri lähteitä. On vähän vieras koko aihe , ja kiinnostuin tämän ketjun luettuani. Oikein tämmöinenkin historiallinen dokumentti löytyi vuodelta 1953:

      "Suomalaisen leivän fytiinihappopitoisuus". Se on pdf-muodossa. (Maataloustieteellinen aikakauskirja)

      Luin kaiken mitä ensikädessä netistä löysin asiasta. Summa summarum itselleni oli se, että todellakin täysjyväviljat, varsinkin kaura, kuoret ja leseet varsinkin sisältää fytiinihappoa ja se haittaa mineraalien kuten raudan, kuparin jne imeytymistä, ja yhtä kaikki samat aineet suojaa syövältäkin.

      Fytiinihappoa voi poistaa liottamalla ja fermentoimalla. Yksi vinkki oli että kauraleipätaikinaan lisää spelttiä, joka sinällään poistaisi haittavaikutukset. Hapattaminen laskee myös fytiinipitoisuuksia, samoin idättäminen saa siemenen vapauttamaan hapot. Kovasti kuitenkin virallisissa lähteissä vaietaan muista myrkyistä mitä viljoista saa, siis torjunta-aineista jne.

      Minusta tämä oli mielenkiintoista. Nyt minä taidan ostaa rautasuihketta, joka imeytyy suoraan suun limakalvoilta. Pitää myöskin alkaa leipoa kauraleipää itse. Minulla kyllä ilmeisesti mahasta imeytyy kohtuullisesti koska sen kolmen kuukauden rautakuurin (200mg) jälkeen ferritiiniarvot oli nousseet satasen hujakoille ja olo oli parantunut suunnilleen koomasta kuntosalitreenaajaksi. Mutta aloin epäillä onko nyt jotain muuta puutosta, liittyen ihoon ja kynsiin... Hiuspuoli on ihan ok, mutta kun olen vähentänyt raudansaantia niin hiukset ei ole taas kovin kummoiset. En tiedä pitääkö tässä nyt ottaa pysyvästi 200mg päiväannosta, kun se oli mulle ainakin se joka toi normaali olon ja hiukset kasvoi kohisten ja pysyivät päässä.

      Eli suusuihkeena saatavat lisäravinteet ei reagoi syötyyn ruokaan tai suoliston kuntoon. Tämä myös vinkkinä aloittajalle. Vaikka aloittaja et taida viljoja syödäkään, mutta ei ole ainakaan mitään mahalaukusta johtuvaa imeytymisongelmaa.

      On ollut rankkaa treeniä tässä muutamana päivänä niin sekin kuluttaa rautavarastoja ja nyt on kyllä aika naatti olo.

      T kn

      • Anonyymi

        Ja vielä huomautus että lukemani mukaan liottaminen onkin aika tehoton keino.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä huomautus että lukemani mukaan liottaminen onkin aika tehoton keino.

        T kn

        Mitenköhön itsellä tuo kivennäisaineiden imeytyminen sujuu, kun sekoitan aina smoothieen voimakauraa, ruishiutaleita, soijarouheita ja maitoa? Sekä C-vitamiinipitoista appelsiinia, joka edistää ainakin raudan imeytymistä. Mutta maidolla ja fytaateilla on päinvastainen vaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhön itsellä tuo kivennäisaineiden imeytyminen sujuu, kun sekoitan aina smoothieen voimakauraa, ruishiutaleita, soijarouheita ja maitoa? Sekä C-vitamiinipitoista appelsiinia, joka edistää ainakin raudan imeytymistä. Mutta maidolla ja fytaateilla on päinvastainen vaikutus.

        "Mitenköhön itsellä tuo kivennäisaineiden imeytyminen sujuu, kun sekoitan aina smoothieen voimakauraa, ruishiutaleita, soijarouheita ja maitoa? Sekä C-vitamiinipitoista appelsiinia, joka edistää ainakin raudan imeytymistä. Mutta maidolla ja fytaateilla on päinvastainen vaikutus."

        Moikka,

        kokeile tota suuhun suihkutettavaa versiota, jos kerta syöt noita leseitä ja maitotuotteita. Tuo mulle ihan vieras tuote mutta luin että imeytyisi hyvin koska ei tarvi suolia imeytymiseen. Ja jos epäilet matalaa Ferritiiniä niin käy ihmeessä mittauttamassa kun se on yksittäin noin halpa. Kyllä kaksi kymppiä hiusten takia on pieni hinta.

        Minä ehdin käyttää ties mitä hoitoaineita turhan takia. Oli aivan järkyttävät kaksi vuotta, kun hiukset vain tippui ja tippui. Ihotautilääkärin vastaanotolla jo itkin. Söin myös biotiinia jne mutta ei mitään apua. Vasta rauta oli se taikasana, jolla minun terveys koheni ja hiukset alkoi pysyä päässä. Se oli aika riemastuttava huomio kun pestessä tuntui että täällähän on uutta karvaa vaikka kuinka. :))))

        T kn


    • Anonyymi

      On se hevon hanurista että verensokerit tutkitaan jo kättelyssä mutta ferritiinitutkimukseen ei millään saa lähetettä! Masennuslääkityskin määrätään vaikka ekalla käynnillä ennen kuin edes tutkitaan kunnolla onko joku puutostauti. Masennuslääkitys lihottaa,sitten tulee ylipainosta johtuvat ongelmat ja diabetekset päälle vaan niistä lääkkeistä!!

      • Onneksi nykyään voi käydä laboratoriokokeissa ilman lääkäriä. Lääkärit joutuvat poissulkemaan sairauksia lähtemällä yleisimmistä eikä esimerkiksi ferritiiniä helposti mitata jos hemoglobiini on normaali.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Onneksi nykyään voi käydä laboratoriokokeissa ilman lääkäriä. Lääkärit joutuvat poissulkemaan sairauksia lähtemällä yleisimmistä eikä esimerkiksi ferritiiniä helposti mitata jos hemoglobiini on normaali.

        Sehän on ainakin omalla kohdalla ollut tosi kummaa että kesti kolme vuotta, ennen kuin minun oireilulle löytyi syy. Ei suljettu pois sitä raudanpuutosta mutta sain pitkän litanian lääkkeitä, vääriä siis. Monet naisten oireet on menneet hermoheikkouden piikkiin vaikka taustalla on raudanpuutos. Pidetään naisia vähän "hullun lehmän taudista kärsivänä" tai menee aikaisten vaihdevuosien piikkiin jne hormonihommiin ja käsketään olla välittämättä vaan oireista. Määrätään rauhoittavaa ja mielialalääkitystä ja muuta paskaa.

        Voisin puhua vaikka kuinka tästä aiheesta.

        Esimerkkinä mulla öiset paniikkikohtaukset ja rytmihäiriöt, joiden takia unet oli vuosia katkolla. Paniikkihäiriötä pidetään psyykkisena ongelmana, mutta kuinka monella syy onkin vain raudan puutteessa? Minun oli tosi vaikea käsittää mitään panikoimisen syytä, koska minulla ei ollut sellaista. Panikoiminen alkoi fyysisenä tuntemuksena ja sai minut haukkomaan henkeä sillä tunsin etten saa happea. Happea joutui haukkomaan myös liikkuessa, tuntui ettei jaksa kävellä enää ulkona kuin muutaman metrin.

        Unen puute aiheuttaa muuten sekin hiustenlähtöä muun muassa. Niin sain paniikkioireisiin beetasalpaajia, jotka kyllä auttoi nukkumaan sen hetken mutta mitä vahinkoa sitten raudanpuute on saanut aikaan? Minun iäkkäämpi ystäväni kuoli sydämen rytmihäiriöihin ja hänellekin oli aloitettu rautakuuri. Kuinka pitkään hänkin on kärsinyt raudanpuutteesta ja minkä verran se on vahingoittanut sydäntä?


        Näitä mietiskelin tässä

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on ainakin omalla kohdalla ollut tosi kummaa että kesti kolme vuotta, ennen kuin minun oireilulle löytyi syy. Ei suljettu pois sitä raudanpuutosta mutta sain pitkän litanian lääkkeitä, vääriä siis. Monet naisten oireet on menneet hermoheikkouden piikkiin vaikka taustalla on raudanpuutos. Pidetään naisia vähän "hullun lehmän taudista kärsivänä" tai menee aikaisten vaihdevuosien piikkiin jne hormonihommiin ja käsketään olla välittämättä vaan oireista. Määrätään rauhoittavaa ja mielialalääkitystä ja muuta paskaa.

        Voisin puhua vaikka kuinka tästä aiheesta.

        Esimerkkinä mulla öiset paniikkikohtaukset ja rytmihäiriöt, joiden takia unet oli vuosia katkolla. Paniikkihäiriötä pidetään psyykkisena ongelmana, mutta kuinka monella syy onkin vain raudan puutteessa? Minun oli tosi vaikea käsittää mitään panikoimisen syytä, koska minulla ei ollut sellaista. Panikoiminen alkoi fyysisenä tuntemuksena ja sai minut haukkomaan henkeä sillä tunsin etten saa happea. Happea joutui haukkomaan myös liikkuessa, tuntui ettei jaksa kävellä enää ulkona kuin muutaman metrin.

        Unen puute aiheuttaa muuten sekin hiustenlähtöä muun muassa. Niin sain paniikkioireisiin beetasalpaajia, jotka kyllä auttoi nukkumaan sen hetken mutta mitä vahinkoa sitten raudanpuute on saanut aikaan? Minun iäkkäämpi ystäväni kuoli sydämen rytmihäiriöihin ja hänellekin oli aloitettu rautakuuri. Kuinka pitkään hänkin on kärsinyt raudanpuutteesta ja minkä verran se on vahingoittanut sydäntä?


        Näitä mietiskelin tässä

        T kn

        Lääketiede on vaikeaa ja fysiologia vielä vaikeampaa.

        En tiedä aiheuttaako anemia sydämen vaurioitumista mutta epäilisin ettei. Uskoisin kyllä että raudan puute voi aiheuttaa masennusta ja paniikkihäiriötä mutta mekanismi voi hyvinkin olla epäsuora eli kun asiat eivät vetämättömyyden takia suju niin siihen reagoi psyykkisesti. Beetasalpaajat ovat kyllä toimiva lääke rytmihäiriön ja rytmihäiriö on muutakin kuin kiusallinen vaiva. Se saattaa irrottaa plakkia ja aiheuttaa veritulpan. Äidin suvussa on tuota paljon ja iso osa porukasta syö marevania.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lääketiede on vaikeaa ja fysiologia vielä vaikeampaa.

        En tiedä aiheuttaako anemia sydämen vaurioitumista mutta epäilisin ettei. Uskoisin kyllä että raudan puute voi aiheuttaa masennusta ja paniikkihäiriötä mutta mekanismi voi hyvinkin olla epäsuora eli kun asiat eivät vetämättömyyden takia suju niin siihen reagoi psyykkisesti. Beetasalpaajat ovat kyllä toimiva lääke rytmihäiriön ja rytmihäiriö on muutakin kuin kiusallinen vaiva. Se saattaa irrottaa plakkia ja aiheuttaa veritulpan. Äidin suvussa on tuota paljon ja iso osa porukasta syö marevania.

        Niin joku mekanismi kaiken takana on. Minulle oli ihan riittävä näyttö siinä, kun totesin että paranin elävien kirjoihin. Unen puute on monen oireen takana. Ehkä paniikkihäiriönkin joska elimistö ei pääse palautumaan ja on siis jatkuvassa stressitilassa. Eihän se voi olla vaikuttamatta elimistöön, verenpaineeseen, verensokeriin, valkosoluihin jne. Tämä on jo vanhaa asiaa.

        Sitä ei ymmärrä ihminen, jos ei ole kokenut sitä miltä tuntuu kun yhtäkkiä herää aamulla ja huomaa että on nukkunut 8 h entisen kahden sijaan eikä ole herännyt parin tunnin unien jälkeen hengenlähdön tunteeseen. Ihan kuin olisi saanut uuden terveen kehon. Oppi arvostamaan terveyttä kun oli jo kuoleman kielissä monta kertaa. Muuttui kaiken järjestys elämässä.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin joku mekanismi kaiken takana on. Minulle oli ihan riittävä näyttö siinä, kun totesin että paranin elävien kirjoihin. Unen puute on monen oireen takana. Ehkä paniikkihäiriönkin joska elimistö ei pääse palautumaan ja on siis jatkuvassa stressitilassa. Eihän se voi olla vaikuttamatta elimistöön, verenpaineeseen, verensokeriin, valkosoluihin jne. Tämä on jo vanhaa asiaa.

        Sitä ei ymmärrä ihminen, jos ei ole kokenut sitä miltä tuntuu kun yhtäkkiä herää aamulla ja huomaa että on nukkunut 8 h entisen kahden sijaan eikä ole herännyt parin tunnin unien jälkeen hengenlähdön tunteeseen. Ihan kuin olisi saanut uuden terveen kehon. Oppi arvostamaan terveyttä kun oli jo kuoleman kielissä monta kertaa. Muuttui kaiken järjestys elämässä.

        T kn

        Minulla oli kymmenkunta vuotta sitten paniikkihäiriö ja takana 16 vuotta erittäin stressaavaa ja vastuunalaista työtä. Unettomuus oli hyvin yleistä. En osaa sanoa johtuiko paniikkihäiriö unettomuudesta mutta tuon paniikkihäiriökohtauksen jälkeen en nukkunut kolmeen viikkoon laisinkaan. Otin lopulta loparit. Noin 6 vuotta tuon paniikkihäiriökohtauksen jälkeen.

        Nämä ovat sen verran monimutkaisia asioita että lääkärillä on vaikeuksia hoitaa. On vaan sääli että jos on kyse ferritiini stä niin tuo on yksinkertainen verikoe eikä maksa paljoa. Lääkärit ovat kyllä skeptisiä srn suhteen kun se on eräs muotivaiva nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joku mekanismi kaiken takana on. Minulle oli ihan riittävä näyttö siinä, kun totesin että paranin elävien kirjoihin. Unen puute on monen oireen takana. Ehkä paniikkihäiriönkin joska elimistö ei pääse palautumaan ja on siis jatkuvassa stressitilassa. Eihän se voi olla vaikuttamatta elimistöön, verenpaineeseen, verensokeriin, valkosoluihin jne. Tämä on jo vanhaa asiaa.

        Sitä ei ymmärrä ihminen, jos ei ole kokenut sitä miltä tuntuu kun yhtäkkiä herää aamulla ja huomaa että on nukkunut 8 h entisen kahden sijaan eikä ole herännyt parin tunnin unien jälkeen hengenlähdön tunteeseen. Ihan kuin olisi saanut uuden terveen kehon. Oppi arvostamaan terveyttä kun oli jo kuoleman kielissä monta kertaa. Muuttui kaiken järjestys elämässä.

        T kn

        Kerro lisää ferritiinistä omalta kohdaltasi, lähinnä kuka löysi ja havainnoi puutteen ja miten sait arvon nykyiseen optimiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro lisää ferritiinistä omalta kohdaltasi, lähinnä kuka löysi ja havainnoi puutteen ja miten sait arvon nykyiseen optimiinsa.

        Kerroin tästä edellä ketjussa. Ihotautilääkäri määräsi testiin, menin hiusten lähdön takia hänen vastaanotolleen. Hiuksia oli päässä 1/3 entisestä. 3 kk 200mg päivässä. Olin puhunut hiustenlähdöstä tk-lääkärille monta kertaa eikä hän osannut sanoa asiaan mitään. Hänen mielestään hiustenlähtö ei ollut mikään iso juttu. Siihen ei kuulemma ollut lääkettä ja lääkkeitä oli jo verenpainetautiin, rytmihäiriöihin, paniikkiin, unettomuuteen jne ja enää masennuslääke oli määräämättä josta oli seuraavaksi suunnitelma. Kaikkien lääkkeiden tarve poistui rautahoidon myötä.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroin tästä edellä ketjussa. Ihotautilääkäri määräsi testiin, menin hiusten lähdön takia hänen vastaanotolleen. Hiuksia oli päässä 1/3 entisestä. 3 kk 200mg päivässä. Olin puhunut hiustenlähdöstä tk-lääkärille monta kertaa eikä hän osannut sanoa asiaan mitään. Hänen mielestään hiustenlähtö ei ollut mikään iso juttu. Siihen ei kuulemma ollut lääkettä ja lääkkeitä oli jo verenpainetautiin, rytmihäiriöihin, paniikkiin, unettomuuteen jne ja enää masennuslääke oli määräämättä josta oli seuraavaksi suunnitelma. Kaikkien lääkkeiden tarve poistui rautahoidon myötä.

        T kn

        Unohtuu aina osa näistä oireista, mitä mulla oli koska ne on kadonneet. Yksi oli nivel- ja lihaskivut jotka nekin häipyi rautatabujen ottamisen myötä. Ihon kuntokin parani roimasti ja ihottumalääkkeitä saatettiin vähentää niitäkin.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohtuu aina osa näistä oireista, mitä mulla oli koska ne on kadonneet. Yksi oli nivel- ja lihaskivut jotka nekin häipyi rautatabujen ottamisen myötä. Ihon kuntokin parani roimasti ja ihottumalääkkeitä saatettiin vähentää niitäkin.

        T kn

        Mitattiinko ferritiini?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtuu aina osa näistä oireista, mitä mulla oli koska ne on kadonneet. Yksi oli nivel- ja lihaskivut jotka nekin häipyi rautatabujen ottamisen myötä. Ihon kuntokin parani roimasti ja ihottumalääkkeitä saatettiin vähentää niitäkin.

        T kn

        Yleisehkö tapaus ja pleisempi naisilla kuin miehillä. Sukulainen joutui menemään rautainfuusioon.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Mitattiinko ferritiini?

        Kanada.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kanada.

        T kn

        Ei siis mitattu, vaan arvottiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis mitattu, vaan arvottiin.

        Runsaan raudan on in vitro -tulosten perusteella arveltu toimivan oksidanttina, joka edistää soluvaurioiden syntyä ja mm. ateroskleroosia. Siksi rautalisää ei ole aiheellista käyttää jos erityisiä syitä tai alttiutta raudanpuutokselle ei ole ja hemoglobiini- sekä ferritiinivarastot ovat normaalit.

        Selvästi liiallisesta raudan saannista seuraa pahimmillaan hemokromatoosi haima-, maksa- ja sydänvaurioineen ja ihon värjäytymisineen. Farmakogeneettinen raudan varastoitumishäiriö, primaari hemokromatoosi, tuo nämä ongelmat varsinkin miehille jo normaalilla raudan saannilla. Suurista kerta-annoksista (lapsille jo 1 g) seuraa akuutti myrkytys.

        Lähde: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia, Johanna Magga. Luku: ”Raudan käyttö lääkkeenä”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runsaan raudan on in vitro -tulosten perusteella arveltu toimivan oksidanttina, joka edistää soluvaurioiden syntyä ja mm. ateroskleroosia. Siksi rautalisää ei ole aiheellista käyttää jos erityisiä syitä tai alttiutta raudanpuutokselle ei ole ja hemoglobiini- sekä ferritiinivarastot ovat normaalit.

        Selvästi liiallisesta raudan saannista seuraa pahimmillaan hemokromatoosi haima-, maksa- ja sydänvaurioineen ja ihon värjäytymisineen. Farmakogeneettinen raudan varastoitumishäiriö, primaari hemokromatoosi, tuo nämä ongelmat varsinkin miehille jo normaalilla raudan saannilla. Suurista kerta-annoksista (lapsille jo 1 g) seuraa akuutti myrkytys.

        Lähde: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia, Johanna Magga. Luku: ”Raudan käyttö lääkkeenä”

        Olisit vielä maininnut senkin että käytännössä on pillereistä lähes mahdoton saada liikaa rautaa. Määrien pitää olla todella valtavia. Hpv27, ei sinun arvojen mukaan muiden terveydenhoitoa suunnitella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis mitattu, vaan arvottiin.

        Pitkäaikaisen ravintolisän käyttö olisi kyllä hyvä perustua laboratoriotutkimuksiin. Itse mittauttaa isin kyllä ferritiini ennen rautatablettien syöntiä.

        Yhdellä tutulla saattaa taas olla ferritiini matalalla ja ajatteli mittauttaa sen koska rautatabletit aiheuttavat hänelle umnetusta ja haittaavat teen juontia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pitkäaikaisen ravintolisän käyttö olisi kyllä hyvä perustua laboratoriotutkimuksiin. Itse mittauttaa isin kyllä ferritiini ennen rautatablettien syöntiä.

        Yhdellä tutulla saattaa taas olla ferritiini matalalla ja ajatteli mittauttaa sen koska rautatabletit aiheuttavat hänelle umnetusta ja haittaavat teen juontia.

        Ehdottomasti pitäisi tutkia. Ei syy oireisiin itsellä ole välttämättä raudanpuutoksessa jos naapurilla on. Onneksi sen voi noin kätevästi saada yksittäin tutkittua jos epäilee asiaa.

        Mutta naisilla näköjään tosi yleinen syy moniin oireisiin. Eikä raudan syöminen merkitse paljon jos sitä ei imeydy. Raudan imeytyminen on niin kytköksissä muihin, esim just C-vitamiiniin mutta myös joku B-ryhmän vitamiini vaikuttaa asiaan. En olisi tästä muuten tietoinen mutta naisp.lähisukulaisellani todettiin jonkun B:n (en muista koska tästä aikaa yli 20 v) puutos vasta kun hän ei pysynyt pystyssä enää ja vietiin ambulanssilla sairaalaan. Verensiirto pelasti. Loppuikä B-vit pistoksina koska suolistosta ei imeytynyt perussairauden lääkityksen takia.

        Olis kiva kuulla aloittajalla miten meni ja löytyiskö syy hiustenlähtöön.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti pitäisi tutkia. Ei syy oireisiin itsellä ole välttämättä raudanpuutoksessa jos naapurilla on. Onneksi sen voi noin kätevästi saada yksittäin tutkittua jos epäilee asiaa.

        Mutta naisilla näköjään tosi yleinen syy moniin oireisiin. Eikä raudan syöminen merkitse paljon jos sitä ei imeydy. Raudan imeytyminen on niin kytköksissä muihin, esim just C-vitamiiniin mutta myös joku B-ryhmän vitamiini vaikuttaa asiaan. En olisi tästä muuten tietoinen mutta naisp.lähisukulaisellani todettiin jonkun B:n (en muista koska tästä aikaa yli 20 v) puutos vasta kun hän ei pysynyt pystyssä enää ja vietiin ambulanssilla sairaalaan. Verensiirto pelasti. Loppuikä B-vit pistoksina koska suolistosta ei imeytynyt perussairauden lääkityksen takia.

        Olis kiva kuulla aloittajalla miten meni ja löytyiskö syy hiustenlähtöön.

        T kn

        Oli todennäköisesti B12-vitamiini. Sen imeytymistä vähentää metformiini, joka on diabeteslääke. Muuten kyllä hyvä lääke mutta aiheuttaa joillekin niin paljon ripulia että ei voi käyttää. Se ilmeisesti pidentää elämää ja jotkin terveet ihmiset syövät sitä. Tuosta löytyy tietoa: 'Will Metformin Become the First Anti-Aging Drug?'.

        Raudanpuute on valitettavasti nykyään muotisairaus joten ferritiinin mittausta voi olla hankala saada julkisessa terveydenhuollossa. Ei maksa kyllä paljoa joten voi teettää itsekin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Oli todennäköisesti B12-vitamiini. Sen imeytymistä vähentää metformiini, joka on diabeteslääke. Muuten kyllä hyvä lääke mutta aiheuttaa joillekin niin paljon ripulia että ei voi käyttää. Se ilmeisesti pidentää elämää ja jotkin terveet ihmiset syövät sitä. Tuosta löytyy tietoa: 'Will Metformin Become the First Anti-Aging Drug?'.

        Raudanpuute on valitettavasti nykyään muotisairaus joten ferritiinin mittausta voi olla hankala saada julkisessa terveydenhuollossa. Ei maksa kyllä paljoa joten voi teettää itsekin.

        "Raudanpuute on valitettavasti nykyään muotisairaus joten ferritiinin mittausta voi olla hankala saada julkisessa terveydenhuollossa"

        Sehän se erikoinen epäjohdonmukaisuus onkin, kun diabetes on myös muotisairaus ja sokerit ja hemoglobiini mitataan vähän väliä ja jatkuvasti mutta ferritiiniä ei :D

        T kn


    • Anonyymi

      Hiukset on niin tärkeä osa ulkonäköä että paniikki iskee jos alkaa tippua.

    • Anonyymi

      Lopeta se ketoilu ja syö luonnollisesti.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä ensiarvoisen hyvä neuvo.

        Tuo "keto" on ensisijaisesti helppoheikkinen vedätyskikka. Pannnan herkkäuskoiset ihmiset niin kelvottomalle ja epäterveelliselle ruokavaliolle että heidän kannettava terveydenedistelykaupasta selkä vääränä pilleripurkkeja, kuituja ja uskomusmöhniä. Ja sitten vieä hiuksetkin putoaa päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä ensiarvoisen hyvä neuvo.

        Tuo "keto" on ensisijaisesti helppoheikkinen vedätyskikka. Pannnan herkkäuskoiset ihmiset niin kelvottomalle ja epäterveelliselle ruokavaliolle että heidän kannettava terveydenedistelykaupasta selkä vääränä pilleripurkkeja, kuituja ja uskomusmöhniä. Ja sitten vieä hiuksetkin putoaa päästä.

        Nuku humalasi pois, niin paljon oli asia- ja kirjoitusvirheitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kyllä ensiarvoisen hyvä neuvo.

        Tuo "keto" on ensisijaisesti helppoheikkinen vedätyskikka. Pannnan herkkäuskoiset ihmiset niin kelvottomalle ja epäterveelliselle ruokavaliolle että heidän kannettava terveydenedistelykaupasta selkä vääränä pilleripurkkeja, kuituja ja uskomusmöhniä. Ja sitten vieä hiuksetkin putoaa päästä.

        Ei vaan hiukset putoaa koska on testosteronista haittaa.


    • Anonyymi

      Rauta voi värjätä myös hampaat (vrt. kapseli ja -neste).

      Kalsium (juusto- ja muut maitotuotteet Ca-lisät) kilpailee raudan kanssa imeytymisestä. Myös tee, kahvi ja kaakao haittaavat imeytymistä. C-vitamiini puolestaan parantaa imeytymistä.

      Paras tapa saada tarpeeksi rautaa on eläinperäiset elintarvikkeet sekä pahoissa puutetiloissa tiputuksen tai ruiskeen kautta, Tiputus tai ruiske alkaa vaikuttaa välittömästi, mutta rautalisä joka vasta 4 - 6 kuluttua.

      • Anonyymi

        4 - 6 kk kuluttua.


    • Anonyymi

      Berocca ei taida olla kovin vahvaa? Hiustenlähtö on aina merkki jostain ongelmasta ja siksi nuo ketodieetit, varsinkin julkkisten myymät, eivät terveyden kannalta ole aina hyviä.

      Lainaus netistä:
      "Markkinoilla on valtava määrä erilaisia vitamiinivalmisteita, hinnaltaan ja laadultaan kovinkin erilaisia. Monissa vitamiinivalmisteissa on kuitenkin se ongelma, että niiden vitamiinipitoisuudet ovat yksinkertaisesti aivan liian pieniä jos kyseessä on esim. huippu-urheilija, kolmivuorotyöläinen, kova tupakoitsija tai raskaan fyysisen työn tekijä, niin silloin kyseinen vitamiiniannos ei yleensä riitä antamaan riittävää antioksidanttisuojaa, eikä muutenkaan riittävää tärkeimpien vitamiinien saantia.
      Myös kampaamo/kauneudenhoito- ja rakennusalalla, joissa altistutaan kemikaaleille, on terveyden kannalta hyvä varmistaa, että kehon antioksidanttipuolustus on kunnossa.
      Virallinen vitamiinien RDA suositus on ainoastaan suuntaa antava määritelmä, ja siihen ei kannata liikaa luottaa ainakaan noissa aiemmin mainituissa tapauksissa. RDA esim. määrittää päivän C-vitamiinin saantisuositukseksi 80mg, olitpa sitten 45 kiloinen toimistotyöntekijä tai 250 kiloinen sumopainija. Ei tarvitse olla Nikola Teslan kaltainen supernero ymmärtääkseen, että 80mg C-vitamiinia ei riitä 250 kiloiselle sumopainijalle, kuten ei myöskään riitä huippu-urheilijalle, tai kolmivuorotyötä tekevälle tupakoitsijalle, eikä työssään kemikaaleille altistuvalle."

      • Anonyymi

        C-vitamiinin puutossairauden nimi on keripukki, joka on kuolettava sairaus. Jo vain 10 mg:n päiväannos C-vitamiinia vuorokaudessa kykenee estämään keripukin.

        Noin 40 milligramman päiväannos aikaansaa lievän puutoksen, joka ilmenee väsyneisyytenä ja ärtyisyytenä.

        C-vitamiinin imeytyminen heikkenee suurilla annoksilla.


      • Anonyymi

        "Hiustenlähtö on aina merkki jostain ongelmasta"

        Ei ole aina merkki ongelmasta, se voi olla myös perinnöllistä. Lisäksi, on veteen piirretty viiva milloin mikäkin merkki on ongelma. On itsehankittuja, elämänvalintojen aiheuttamia merkkejä, ovat ko ne ongelmia on usein arvokysymys.

        Tässä AP:n tapauksessa keto elämäntapavalintaa voinee vahvasti epäillä kausaaliseksi merkiksi.


    • Anonyymi

      Selenin liikasanti on yksi hiusenlähtöä aiheuttava tekijä: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/

      Käännöstä: Liiallisen seleenin aiheuttamat terveysriskit. Seleenin orgaanisten ja epäorgaanisten muotojen kroonisesti suurilla saannoilla on samanlaiset vaikutukset. Varhaiset indikaattorit liikasaannista ovat valkosipulin haju hengityksessä ja metallinen maku suussa. Kroonisesti korkean seleenin saannin eli seleenimyrkytytyksen (selenoosi) yleisimmät kliiniset oireet ovat hiusten ja kynsien menetys tai hauraus. Muita oireita ovat ihon ja hermoston vauriot, pahoinvointi, ripuli, ihottumat, laikkukiille, väsymys, ärtyneisyys ja hermoston poikkeavuudet.

    • Anonyymi

      Syytettynä näyttää olevan hivenaineet, kivennäisaineet, vitamiinit, rauta, seleeni ym.

      Todennäköisin syy on kuitenkin geenit ja sillehän et mahda mitään...valitettavasti.

      Ketoilu tai sen lopettaminen ei tuo hiuksiasi takaisin.

    • Anonyymi

      Sitaatti kirjasta Ravitsemustiede (Kustannus Oy Duodecim 2021 ) luvusta Ravitsemusfysiologia / Kivennäisaineet ja vesi / Rauta; luvun kirjoittajat: Riitta Freese, Eeva Voutilainen ja Marja Mutanen.

      »Raudan puutos on maailman yleisin mikroravintoaineiden puutos. Yhden arvion mukaan joka 6. ihmisellä maailmassa on raudan puutoksen aiheuttama anemia. Raudan puutos etenee vaiheittain rautavarastojen ehtymisen ja hemoglobiinin synteesin heikkenemisen myötä raudanpuutosanemiaksi (taulukko 4). Lievän anemian aikana elimistö pyrkii ylläpitämään kudosten hapen saantia usealla mekanismilla. Sydämen lyöntitiheys lisääntyy ja kudokset ottavat happea hemoglobiinilta tehokkaammin. Vähitellen kehittynyt anemia saattaa ilmetä oirein vasta, kun veren hemoglobiinipitoisuus on alle 80 g/l.»

      »Anemian yleisiä oireita ovat kalpeus, väsymys, hengästyminen ja sydämen tiheälyöntisyys. Raudan puute heikentää työkykyä, kun hemoglobiinin pitoisuus on alle 100 g/l. Lyhytaikaisissa, tehokasta fyysistä aktiivisuutta vaativissa tehtävissä jo lieväkin anemia heikentää suorituskykyä. Raudanpuutos heikentää vastustuskykyä. Mahdollisesti imusolujen peroksidaasien vähentynyt aktiivisuus heikentää immunologista puolustusta. Raudanpuutosanemia heikentää elimistön kykyä ylläpitää normaalia ruumiinlämpöä kylmässä ympäristössä. Tämä on liitetty kilpirauhashormonien vähentyneeseen muodostukseen, sillä hemientsyymi tyreoideaperoksidaasi osallistuu hormonien synteesiin (kuva «Jodin pääsy kilpirauhaseen ja kilpirauhashormonien synteesi»4). Raskauden alkuvaiheen raudanpuutosanemia on liitetty ennenaikaiseen synnytykseen, lapsen pieneen syntymäpainoon ja sikiön kuolemaan. Rautaa tarvitaan aivoissa lukuisiin tehtäviin. Vakava raudan puutos häiritsee lapsen kognitiivista kehitystä. Heikentynyt rautatila tehostaa kaikkien kaksiarvoisten ionien imeytymistä, mikä voi lisätä raskasmetallien imeytymistä ja altistumista mm. lyijy- ja kadmiummyrkytykselle.»

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe