Vetybussin toimintamatka yli 500 km

Anonyymi

214

897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monessa Euroopan maassa vetybussit ovat jo arkipäivää. Yhä useampi maa on myös ottamassa käyttöön vetybussit.
      https://www.fuelcellbuses.eu/

    • Anonyymi
      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        James May on Britti ja Iso-Britanniaan rakennetaankin 2000 vetytankkausasemaa seuraavan 9 vuoden aikana vuoteen 2030 mennessä.
        https://fuelcellsworks.com/news/the-initial-3-year-partnership-will-see-logan-energy-design-manufacture-and-maintain-hydrogen-refuelling-stations-on-sites-developed-by-element-2-who-plan-to-deploy-over-800-pumps-onto-the-uk-network/

        Kyllä Suomeenkin tulee vetytankkausasemia. Automaahantuojat ovat solmineet yhteistyösopimuksen vedynjakeluinfran rakentamiseksi Suomeen.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaiset-automaahantuojat-poikkeukselliseen-yhteistyohon-vetybuumin-kasvaessa-autojen-saatavuus-ei-ole-ongelma/8075862#gs.0oib7n


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno on Mirai ei voi muuta sanoa...

        No on kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno on Mirai ei voi muuta sanoa...

        Hieno on tosiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on kyllä

        Aivan mahtava


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ensimmäistä vedyntuotantolaitosta aletaan rakentamaan vuonna 2022 ja se on määrä valmistua vuonna 2024.
        https://www.goodnewsfinland.com/finland-building-hydrogen-based-economy/

        Vaan se käyttötarkoitus? Vetypelle yrittää valehdella, että vetyä tehtäisiin liikennekäyttöön. Eipä kuulu suunnitelmiin ainakaan ennen vuotta 2045.

        Parempi käyttökohde teollisuus, vaikkapa vetypelkistys teräksen tuotannossa.

        Tai sitten tuotetaan vetyä Power-To-X prosessien tarpeisiin. Tätähän on jo parissakin koelaitoksessa demottu 2019 alkaen ja nyt on teollisuusmittakaavan tuotantolaitoksen esisuunnittelu käynnissä. Tuotteena synteettinen metaani, joka on vetyä helppokäyttöisempi ja turvallisempi liikennepolttoaine ja jolle löytyy jo markkinat ja jalkeluverkot valmiina (kaasuputkistot, voimalaitokset, 14 000 ajoneuvoa ja 60 tankkausasemaa).

        Vetyy ei kannata latiakaan laittaa, koska kattavan tankkausasemaverkon hinnalla voidaan rakentaa sähköautojen latauspisteet joka kotipihaan + vielä suuri määrä pikalatureita pitkämatkalaisten tarpeisiin ja vielä jää niin paljon rahaa yli, että saadaan en vappusatasetkin jakoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan se käyttötarkoitus? Vetypelle yrittää valehdella, että vetyä tehtäisiin liikennekäyttöön. Eipä kuulu suunnitelmiin ainakaan ennen vuotta 2045.

        Parempi käyttökohde teollisuus, vaikkapa vetypelkistys teräksen tuotannossa.

        Tai sitten tuotetaan vetyä Power-To-X prosessien tarpeisiin. Tätähän on jo parissakin koelaitoksessa demottu 2019 alkaen ja nyt on teollisuusmittakaavan tuotantolaitoksen esisuunnittelu käynnissä. Tuotteena synteettinen metaani, joka on vetyä helppokäyttöisempi ja turvallisempi liikennepolttoaine ja jolle löytyy jo markkinat ja jalkeluverkot valmiina (kaasuputkistot, voimalaitokset, 14 000 ajoneuvoa ja 60 tankkausasemaa).

        Vetyy ei kannata latiakaan laittaa, koska kattavan tankkausasemaverkon hinnalla voidaan rakentaa sähköautojen latauspisteet joka kotipihaan + vielä suuri määrä pikalatureita pitkämatkalaisten tarpeisiin ja vielä jää niin paljon rahaa yli, että saadaan en vappusatasetkin jakoon!

        Nyt kun EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla kattavasti koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein niin vetyauto on erittäin houkutteleva vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan se käyttötarkoitus? Vetypelle yrittää valehdella, että vetyä tehtäisiin liikennekäyttöön. Eipä kuulu suunnitelmiin ainakaan ennen vuotta 2045.

        Parempi käyttökohde teollisuus, vaikkapa vetypelkistys teräksen tuotannossa.

        Tai sitten tuotetaan vetyä Power-To-X prosessien tarpeisiin. Tätähän on jo parissakin koelaitoksessa demottu 2019 alkaen ja nyt on teollisuusmittakaavan tuotantolaitoksen esisuunnittelu käynnissä. Tuotteena synteettinen metaani, joka on vetyä helppokäyttöisempi ja turvallisempi liikennepolttoaine ja jolle löytyy jo markkinat ja jalkeluverkot valmiina (kaasuputkistot, voimalaitokset, 14 000 ajoneuvoa ja 60 tankkausasemaa).

        Vetyy ei kannata latiakaan laittaa, koska kattavan tankkausasemaverkon hinnalla voidaan rakentaa sähköautojen latauspisteet joka kotipihaan + vielä suuri määrä pikalatureita pitkämatkalaisten tarpeisiin ja vielä jää niin paljon rahaa yli, että saadaan en vappusatasetkin jakoon!

        Vetyauto on hyvä vaihtoehto akkusähköautolle.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hei onko joku nähnyt liikettä mopon ympärillä satulakadun loppuessa.Murrettu lukko ja bensat viety.

      • Anonyymi

        Eipäs ole näkynyt


      • Anonyymi

        Ei ole


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyholistispämmääjä on vielä nuori ..... Heikosti koulussa menestynyt ja rikkinäisen perheen kasvattama. Hänelle on jäänyt siitä trauma.

      Haluaa provosida ja saa siitä tyydytystä.

      Provoisointiin sopii kevyiden / väärien tarkistamattomien uutisten käyttö.

      Menetelmä on myös käytössä epädemokraattisissa maissa ja jopa valtiollisella tasolla, mutta se on yleensä naamioitua ja epäsuoraa.

      Pariisissa on nyt alle 100 vedyllä toimivaa taksia käytössä.
      Espanja on saanut ensimmäisen vetytakkauspisteen vuonna 2021.

      Espanjassa rekisteröitiin 7 vetypolttokennolla toimivaa autoa.

      https://www.thinkspain.com/news-spain/32674/spain-s-first-hydrogen-car-refuelling-point-opens

      "markkinat"

    • Anonyymi

      Kokoajan viisaammat puhuu vedyn tulemisesta raskaaseen liikenteeseen ja siihen se on oikein hyvä. Kaupunkien saasteet vähenee. Henkilöautoon vety on liian kallis järjestelmä ja siksi se ei toteudu

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kyseessä on ladattava vetyhybridi. Kaikkien vetyautojen tulisi olla ladattavia hybridejä. Ahkera lataaja voisi minimoida kalliin vedyn käytön lataamalla ahkerasti. Silloin myös päästöt putoavat kolmasosaan.

        Tuolla autolla nilkuttaisi myös Suomessa ja Virossa joissa kummassakaan ei ole vetyä myyviä tankkausasemia.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on ladattava vetyhybridi. Kaikkien vetyautojen tulisi olla ladattavia hybridejä. Ahkera lataaja voisi minimoida kalliin vedyn käytön lataamalla ahkerasti. Silloin myös päästöt putoavat kolmasosaan.

        Tuolla autolla nilkuttaisi myös Suomessa ja Virossa joissa kummassakaan ei ole vetyä myyviä tankkausasemia.

        "markkinat"

        Täysin järjetön idea. Jos pääasiassa ajellaan verkkosähköllä ja sen lisäksi tarvitaan varapolttoaine pitkille matkoille, niin siihen puuhaan vety on kaikkein huonoin vaihtoehto. Saatavuus heikko, varastointi vaikeaa pienen tiheyden vuoksi, ei muutoinkaan pitkäaikaiseen säilytykseen (tihkuu hiljalleen jopa pullon seinien läpi).

        Tähän puuhaan toimisi paremmin vaikkapa metanoli, jota syöviä polttokennoja tehdään kanssa. Nestettä on suuremman tiheyden vuoksi helpompi kuljettaa mukana.

        Lataushybridi vailla tankkausmahdollisuutta on pitkässä ajossa huono vitsi. 30 km moottoritietä ja akku tyhjä. Pitäisi olla latauspömpeli 25 km välein. Sitten 15 min ajoa, tunnin lataus, 15 min ajoa jne. Ou jee.

        Aika surkea on myös vetytankkien kapasiteetti. Koko pohja pyttyjä täynnä, mutta kapasiteetti 4,4 kg. 400 km vedyllä ja sen päälle varmaan nimellisesti 50 km ja tosielämässä 30-40 km sähköllä.

        Paljon paremmin sujuu pitkän matkan teko pikalatauksella varustetulla sähköpakettiautolla.

        Tai paljon halvemmalla kaasuautolla, esim
        https://autotoday.fi/autotoday-testasi-opel-combo-van-1-4-cng-kaasulla-kaasulla/

        Toimintasäde kaasulla 450 ja sen päälle melkein 300 bensalla. Halvempi polttoaine. Halvempi auto. Luultavasti näitä saa 2 ellei peräti 3 yhden vetyhybridin hinnalla.

        Vety maksaa 9,50 €/kg ja speksien perusteella kulutus 1,1 kg/100 km = 10,45 €/100 km. Biokaasu maksaa 1,44 ja kulutus 4,9 kg/100 km = 7,06 €/100 km.

        Kaasuatoja saa myös tonnipakuja isommassa kokoluokassa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kysymyksessä on ladattava vetyhybridi.
        Lataamalla ahkerasti voi välttää kallin vedyn käyttämisen.
        LATAAMALLA YMPÄRISTÖ KIITTÄÄ, KOSKA PÄÄSTÖT PUTOAA KOLMASOSAAN.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksessä on ladattava vetyhybridi.
        Lataamalla ahkerasti voi välttää kallin vedyn käyttämisen.
        LATAAMALLA YMPÄRISTÖ KIITTÄÄ, KOSKA PÄÄSTÖT PUTOAA KOLMASOSAAN.

        "markkinat"

        Saa siinä ahkerasti ladata, jos täydellä akulla pääsee 30-40 km. Moottoritieajossa tyylinä aja vartti, lataa tunti, aja vartti, lataa tunti.


    • Anonyymi

      Renault tuo markkinoille uuden vetypakettiauton
      https://www-autoexpress-co-uk.cdn.ampproject.org/v/s/www.autoexpress.co.uk/renault/master/354577/2021-renault-master-ze-hydrogen-coming-soon?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&amp&usqp=mq331AQHKAFQArABIA==#aoh=16241729978130&referrer=https://www.google.com&amp_tf=Julkaisija:&ampshare=https://www.autoexpress.co.uk/renault/master/354577/2021-renault-master-ze-hydrogen-coming-soon

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hypettäjät kuvittelevat vedyn olevan ilmaista ja ongelmatonta. "En usko uutisiin, uskon vain mainoksiin!"

    • Anonyymi

      Hieno homma

      • Anonyymi

        Tosi hyvä homma


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiinaan rakennetaan 5000 vetytankkausasemaa vuoteen 2035 mennessä. Silloin siellä on käytössä jo vähintään 1000 000 vetyautoa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        jenkkilässä tuntuu mielenkiinto loppuneen

        Uusia myydään 50-70 tonnilla, mutta vm 2017-2019 käytettyjä alennusmyynnissä 9-19 tonnin pyynnöillä. 3-vuotiaiden käytettyjen pyyntihinnat liikkeessä 25 % uuden hinnasta. Tainnut tulla omistajalle turskaa 40 % vuodessa!

        Saksassa näitä kammotuksia myyty 79 000 € hinnalla. Tai siis yritetty. Yli 60 miljoonan auton maassa saatu 2019 loppuun mennessä käyttöön noin 1000 vetypommiautoa, vaikka tavoitteena ollut 10-20 kertaiset myyntimäärät.


    • Anonyymi

      Vetyauto on tulevaisuutta

      • Anonyymi

        Sitä se on.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyzonilta on tulossa myös vetykuorma-auto jonka kantama on 1600 km yhdellä tankkauksella.
        Vetytankin täyttö kestää 5-6 minuuttia.


      • Anonyymi

        Niin, jopa 600 km. Tai sitten vaan 400 km. Monta kertaa päivässä saa notkua tankkausasemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyzonilta on tulossa myös vetykuorma-auto jonka kantama on 1600 km yhdellä tankkauksella.
        Vetytankin täyttö kestää 5-6 minuuttia.

        Yli 1600 km toimintasäde -> tämä auto on suunniteltu toimimaan nesteytetyllä vedyllä. Onkohan vielä ainuttakaan tankkausasemaa Euroopassa?


    • Anonyymi

      Vetyauto on selvästi parempi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jep, mutta asemia piti olla 120 jo 2020 loppuun mennessä ja autoja pitäisi olla käytössä 60 000 vuonna 2022. Molemmista tavoitteista ollaan surkeasti jäljessä. Vuoden 2020 lopussa vaajaat 88 asemaa (-25 % tavoitteeseen nähden), nyt 91 käytössä. 2019 autoja myytiin 400, vaikka olisi pitänyt myydä 15000-20000 tavoitteiden saavuttamiseksi.

        167 miljoonaa euroa poltettu EU hankkeessa sillä saatu Saksaan 45 uutta tankkausasemaa. 3,7 M€/kpl, halpaa kuin saippua. Saksassa nyt 91 asemaa ja vetyautoja paljonko, tuhat vai peräti 2 tuhatta? Määrä on yli 60 miljoonan auton maassa joka tapauksessa niin pieni, ettei näy missään tilastoissa (promillen sadasosia). Tämä 60 000 auton tavoitekin edustaa vain 0,1 % autokannasta eli on hyttysen kusi meressä. Hössötys ei ole missään suhteessa vetypommiautojen todelliseen määrään, joka on muutama kymmenen tuhatta koko maailmassa. Vrt. kaasuautoja pelkästään Suomessa saman verran.

        Eipähän tule ruuhkaa tankkausasemilla, jos on asema per 10-20 autoa. On meillä rahaa, joten pitää sama tuhlaus käynnistää Suomessakin!

        Sitten pitää muistaa 3 miinaa. Kaupunkibusseissa ja jakelukuorma-autoissa käytetään yleensä 350 bar painetta ja henkilöautoissa tilanpuutteen vuoksi 700 bar painetta. Ei toimi ristiin nämä. H2.Live sivuston mukaan bussien tarvitsema 350 bar tankkaus onnistuu Saksassa vain seitsemällä asemalla. Sekin mainitaan, että henkilöautojen tankkaukseen tehdyt asemat on suunniteltu tuuttaamaan kerrallaan 4-5 kg kaasua. Raskas kalusto vaatii jopa 20 kg -> tankkaus ei suju henkilöautoasemalla, vaikka kuorma-autolle 700 bar paine kelpaisikin.

        Tähän mennessä opittu, että kalliita (useamman miljoona euroa/kpl) tankkausasemia pitää rakentaa rinnakkaiset versiot, 350 bar (raskas kalusto) ja 700 bar (henkilöautot) erikseen.

        Merkittävä haitta verrattuna metaaniin (maakaasu/biokaasu), joka kelpaa 200 bar paineessa yhtälailla henkilöautoille, busseille kuin jakelukuorma-autoille. BTW, Saksassakin on yli 800 paineistetun metaanin jakeluasemaa ja Suomessa lähes 60.

        Sitten muistamme, että paineistetulla kaasulla yli 1000 km ajomatkat jäävät haaveeksi. Pitkiin kuljetuksiin pitää ottaa käyttöön nesteytetty kaasu. Sama juttu metaaninkin kanssa. Saksassa on 67 nesteytetyn metaanin jakeluasemaa, mutta nesteytettyä vetyä ei taida vielä missään olla tarjolla.

        Vetypelleily tarkoittaa lopulta, että pitää rakentaa kolme rinnakkaista jakeluverkkoa; 350 bar, 700 bar ja nesteytetty vety. Asemat maksavat useamman miljoonan kpl (vrt. metaanin tankkausasema 0,5 M€/kpl) ja hlöautojen tankkausasemien kapasiteetiksi kerrotaan vaatimaton 45 autoa vuorokaudessa yhtä tankkauspistettä kohti. Siis 1 auto 32 min välein. Että se siitä 3 min tankkauksesta...


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Saahan sitä unta nähdä. Bussit tarvitsevat vetyä 350 bar paineessa, hlöautot 700 bar. Pitää rakentaa 2 erillistä tankkausasemaverkkoa. Nyt Saksassa on 700 bar asemia 91 ja 350 bar asemia 7. Ja näiden päälle tarvittaisiin vielä nesteytettyä vetyä jakavat asemat rahtiliikenteen tarpeeseen. Nesteytettyä vetyä jakavia asemia ei taida vielä olla yhtään, joten saa sinnekin muutaman sata miljoonaa euroa kaataa.

        Kas kun justiinsa on vetyyn upotettu vaivaiset 187 miljoonaa euroa, millä saatiim mm. 45 tankkausasemaa Saksaan. Halpaa kuin saippua.

        Vrt. Saksassa on myös reilu 800 paineistettua (200 bar) metaania jakavaa asemaa (henkilöautot, kaupunkibussit ja jakelukuorma-autot) sekä 67 nesteytettyä metaania jakavaa asemaa (pitkänmatkan rahtiliikenne). Sopii kysyä, miksi pitää tuhlata 500+ M€ siihen, että rakennetaan noiden päälle vielä 3 vedyn jakeluverkkoa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyauto olisi loistava peli, jos jollain taikatempulla sitä vetyä saisi rajattomasti, mutta kun sen tuottaminen kuluttaa tavattomasti sähköä ja polttokennossa sen muuttaminen takaisin sähköksi on hyötysuhteeltaan kovin huonoa. Eino Leinoa lainaten: "Ken uskovi toteen ken unelmaan, viis siitä kun täysin sä uskot vaan. Sun uskos se suurin on sun totuutes, usko poikani unehes!"

      • Anonyymi

        Ilmat pihisee ulos vetykuplasta
        https://www.thedrive.com/tech/33408/why-we-still-cant-deliver-on-the-promise-of-hydrogen-cars

        https://theconversation.com/hydrogen-cars-wont-overtake-electric-vehicles-because-theyre-hampered-by-the-laws-of-science-139899

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis

        Vetyauto, jonka vety tuotetaan elektrolyysillä saastuttaa enemmän kuin
        - maakaasua polttoaineenaan käyttävä auto (Civic NG), luonnollisesti biokaasulla toimiva auto on vielä tätäkin vähäpäästöisempi
        - lataushybridi (Chevrolet Volt, samaa myyty Suomessa Opel Amperana)
        - taloudellinen bensa-auto (Civic)
        - perinteinen hybridi (Prius)

        Näin siis maassa, jonka sähköntuotanto on aika saastuttavaa. Kuten USA, Saksa, Japani. Kaikki maita, missä hössötetään vedyn kanssa... vaikka se on saastuttavan sähköntuotannon maissa kaikkein huonoin vaihtoehto!


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitäs veitikkaiset luulette vedyllä ajelun maksavan, ei taitaisi pojilla olla varaa yhteenkään tankkaukseen. Vety, nääs, ei ole bensiinin hintaista, kun sitä vihreää saasteetonta vetyä ei voi pumpata maan alta.

    • Anonyymi

      VTT typerykset hoputtavat Suomen energiayhtiöitä ottamaan vedyn pikaisesti käyttöön. Heidän mielestään Suomen pitää olla mukana vetyasiassa ensimmäisenä. No se juna meni jo pölvästit!! Nyt Suomalaiset energiayhtiöt miettivät vasta vihreän maakaasun valmistamista vedystä liikennekäyttöön vaikka maailmalla vetyä käytetään jo suoraan autoissa.
      https://www.hs.fi/talous/art-2000008105651.html

      • Anonyymi

        Missä tynnyrissä nuo VTT:n ääliöt ovat asuneet viime vuodet? Ovat ihan pihalla maailman menosta!


      • Anonyymi

        Jos VTT :llä edes hieman olisi kurkistettu ulos sieltä tynnyristä niin olisi huomattu että muut maat ovat huomattavasti edellä vetyinfran rakentamisessa.
        Muualla ajetaan jo vetyautoilla mutta Suomen energiayhtiöt aikovat vasta alkaa valmistaa vedystä maakaasua autokäyttöön.
        No tietysti tuo on tässä vaiheessa järkevää koska Suomi on jäljessä vetyautoilusta. Toki vety kannattaa tankata sitten tulevaisuudessa suoraan autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos VTT :llä edes hieman olisi kurkistettu ulos sieltä tynnyristä niin olisi huomattu että muut maat ovat huomattavasti edellä vetyinfran rakentamisessa.
        Muualla ajetaan jo vetyautoilla mutta Suomen energiayhtiöt aikovat vasta alkaa valmistaa vedystä maakaasua autokäyttöön.
        No tietysti tuo on tässä vaiheessa järkevää koska Suomi on jäljessä vetyautoilusta. Toki vety kannattaa tankata sitten tulevaisuudessa suoraan autoon.

        Suomalainen sähköyhtiö nimeltä Vantaan Energia suunnittelee vedyn käyttöönottoa..... tavoitteena valmistaa tuttua ja turvallista liikennepolttoainetta, metaania, 14 000 jo käytössä olevan ajoneuvon tarpeisiin.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vety ei ole enenrgianlähde koska sitä ei tavata missään maapallolla, vaan se on aina valmistettava toisella energialla, siksi se on paremminkin energiankantaja.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Vetyä ei esiinny maapallolla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Prinssi Charles testasi vetyautoa tällä viikolla.
      https://fuelcellsworks.com/news/charles-test-drives-hydrogen-powered-eco-car/

      • Anonyymi

        Hieno peli


    • Anonyymi

      Kyllä Suomeenkin pitää ehdottomasti saada vetytankkausasemia. Suomi on nyt Euroopan ainoa maa jossa vetyautoa ei voi tankata.

      • Anonyymi

        Mistä sinä urpo sitä vetyä sinne asemalle saat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä urpo sitä vetyä sinne asemalle saat?

        Niinpä, bensiini ja dieselpolttoainehan kasvaa just siellä tankkauspisteillä mutta mistä saisi vetyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, bensiini ja dieselpolttoainehan kasvaa just siellä tankkauspisteillä mutta mistä saisi vetyä?

        Vetyä ei esiinny maapallolla se pitää tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyä ei esiinny maapallolla se pitää tehdä.

        Vetyä esiintyy maapallolla mm. maakaasuun sitoituneena. Halvin tapa tuottaa puhdasta vetyä on erottaa se maakaasusta.

        "Vedyn yleisin valmistustapa on nykyään maakaasun höyryreformointi. Siinä vedyn ja hiilen väliset kemialliset sidokset rikotaan, ja hiili hapetetaan hiilidioksidiksi, joten reaktion tuotteena saadaan vetyä ja hiilidioksidia. "

        Monessa maassa vedyn tuotanto höyryreformoinnilla aiheuttaa pienemmät CO2 päästöt kuin tuotanto elektrolyysillä. Näitä maita mm. USA, Japani ja Saksa, joiden sähköntuotanto on hirveän tehotonta ja saastuttava. Vaikka Saksa tuppaakin esiintymään vihreän tekniikan mallimaana.

        Tuossa edellä ovat myös ne vetypommiautoihin ihastuneet maat.

        Saksassa ratkottiin sähköntuotannon päästöongelmia ensi töikseen pistämällä ydinvoimalat kiinni ja jatkamalla kivi- ja ruskohiilen polttamista vaarivainaan ajalta olevissa antiikkivoimaloissa. Tuolta suunnalta EI kannata oppeja ottaa vastaan

        Vrt. 3 EU maata, joissa on ollut pienimmät päästöt ovat Ranska, Ruotsi ja Suomi. Koittakaa arvata, mikä tekijä näitä yhdistää. Alkaa y-kirjaimella. Viherpiiperöt saa äänestää tyhjää, ettei tule paha mieli.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti vetyauto sen helppouden vuoksi.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mutta kun vetyä ei sattumalta esiinny maapallolla. Onko tämä huomioitu?

        "markkinat"


      • Anonyymi

        Niin, valmistuskustannus. Markkinataloudessa myyntihinta on sitten jotain muuta. Siihen pitää tulla päälle jakelukustannukset, liikevoitto ja verot. Kuluttajahinta on siis paljon valmistuskustannusta korkeampi.

        Muistelen "pumppuhinnaksi" kaavaillun jotain 5-6 euroa/kg tulevaisuudessa. Siihen on pakkokin päästä, jotta saadaa vety edes samalle viivalle biokaasun pumppuhinnan kanssa. Nyt vety on 30 % kalliimpaa. Ja autot yli 100 % kalliimpia... ja tankkausasemet myös moninkertaisia hinnaltaan.

        Käsi tulee käymään syvällä veronmaksajien taskussa, jos tähän vedätykseen lähdetään. Pitää kaataa tukirahaa tuotantoon, monen rinnakkaisen jakeluverkon rakentamiseen ja tolkuttoman ylihintaisten autojen ostamiseen.


    • Anonyymi

      Aivan sama onko vetyä tai ei, kunhan on vetyautoja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Saabistit ja vetyyn hurahtaneet samaa hurlumhei-porukkaa.

    • Anonyymi

      Vaikka Suomi onkin huomattavan paljon jäljessä muuta Eurooppaa vetyjakeluverkoston rakentamisessa niin kyllä Suomi seuraa perässä.
      Vielä näin aluksi Suomessa aluksi aletaan tekemään vedystä synteettistä maakaasua autokäyttöön. Tulevaisuudessa vety tietysti tankataan vetyautoon.
      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tiede-tekniikka/artikkeli-1.1466382

    • Anonyymi

      Hyperion XP-1 vetysuperauto

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomessa vetyautoja ja vedynjakeluinfraa vastustaa hyvin voimakkaasti VTT ja onkin ilmoittanut tämän hyvin suorasukaisesti myös päättäjille.
      Tuo VTT:n vetyautovastaisuus kääntyy tulevaisuudessa vielä Suomea vastaan.
      Muualla Euroopassa on jo runsaasti vetyrekkoja ja vetybusseja käytössä.
      Hauska tilanne tulee siinä kun matka tyssää joko Ruotsiin tai Viroon kun Suomesta puuttuu vetytankkausasemat.
      Puretaanko lasti sinne ja haetaan Suomeen dieselrekalla tai dieselbussilla?

      • Anonyymi

        No tuon VTT:n puuhailut ei aina kestä päivänvaloa. Jouduin joskus allekirjoittamaan vaitiolosopimuksen kun tein töitä mm. Tampereen Hermian VTT:n hallitiloissa noin vuoden verran ja sinä aikana aukesi silmät että miksi se sopimus piti tehdä.
        Jätkät rassasivat päivät pitkät mikroautoilla kilpaa ajavien poikiensa mikroautoja, omia moottoripyöriään, autojaan ja milloin mitäkin omia juttuja. No mikäs siinä. Hommat ei ainakaan stressannut tyyppejä.


      • Anonyymi

        Ystäväni tuttavapiiriin kuuluu VTT:n ylempi toimihenkilö joka on kertonut sijoittaneensa rahojaan sähköautobisnekseen. Hänen sanojensa mukaan moni muukin VTT:n työntekijä on myös sijoittanut samoin.
        VTT:n vetyautovastaisuus lienee siis vain henkilökunnan oman henkilökohtaisen edun tavoittelua.


      • Anonyymi

        Tuo VTT on tämän kansakunnan syöpä. Ja tuohon syydetään sitten kansalaisten verorahoja...


    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vain jos autoja ei käytetä lainkaan. Jos käytetään, akkusähköauto voittaa leikiten, koska hyötysuhde on kolminkertainen vetyautoon verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain jos autoja ei käytetä lainkaan. Jos käytetään, akkusähköauto voittaa leikiten, koska hyötysuhde on kolminkertainen vetyautoon verrattuna.

        Jos käyttövoimana on puhtaasti tuotettu vihreä vety kuten suuntaus on, niin vetyauton ekologisuus on aivan ylivoimainen.
        Ja vaikka vety olisi sinistä niin vetyauto on silti ekologisempi vaikka täyssähköauto käyttäisi vihreää sähköä.
        Ajettuna harmaalla vedyllä jasähköauto vihreällä sähköllä tilanne muuttuu täyssähköauton eduksi. Tämä tilanne on kuitenkin epärealistinen.
        Näissä on siis huomioituna koko auto elinikä tuotantoprosessista romutukseen.


      • Anonyymi

        Täyssähköauton ekologisuutta voi verrata myös bensiiniautoon.
        Sähköauton valmistaminen tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriauton. Polttomoottoriauton tuotantopäästöt ovat 6–7 tonnia ja jo pienellä 35 kilowatin korkeajänniteakulla varustetun sähköauton 11–12 tonnia.
        Pieni vähäpäästöinen bensa-auto tuottaa 95 g/km hiilidioksidipäästöjä ja viiden tonnin eron kurominen umpeen Suomen sähköntuotantotavalla vaatii 53 000 kilometrin matkan ennen kuin sähköauto on sen kanssa samalla viivalla.
        Suomen sähköntuotanto on ekologista.
        Vertailun vuoksi samoilla autoilla Saksassa sähköautolla pitää ajaa 125 000 kilometriä ennen kuin se on samalla viivalla bensa-auton kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyttövoimana on puhtaasti tuotettu vihreä vety kuten suuntaus on, niin vetyauton ekologisuus on aivan ylivoimainen.
        Ja vaikka vety olisi sinistä niin vetyauto on silti ekologisempi vaikka täyssähköauto käyttäisi vihreää sähköä.
        Ajettuna harmaalla vedyllä jasähköauto vihreällä sähköllä tilanne muuttuu täyssähköauton eduksi. Tämä tilanne on kuitenkin epärealistinen.
        Näissä on siis huomioituna koko auto elinikä tuotantoprosessista romutukseen.

        Vetypommiauton ekologisuus on surkea. Energiaa kuluu 3-kertainen määrä täyssähköautoon verrattuna, jos pärjätään paineistetulla kaasulla. Jos vety pitää varastointia tai kuljetusta varten nesteyttää, energiakulutus on 4-kertainen verrattuna täyssähköautoon.

        Eikä tätä vihreää vetyä ole juuri missään tarjolla. Vety tehdään pääasiassa maakaasusta. Mutta tehdään sitä elektrolyysilläkin... ja tästä ollaan innostuttu mm. Saksassa, Japanissa ja USA:ssa, joissa sähkön tuottaminen aiheutti muutama vuosi sitten jopa 500 g CO2 päästön per 1 kWh sähköä. Japanin tavoitteen on laskea päästö 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Silloin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa vain 20 kg CO2 päästön ja vajaan kilon vetyä per 100 km kuluttava vetypommiauto tuottaa siis 200 g/km CO2 päästön. Mikä on yhtä iso kuin 8,5 l/100 km bensankulutuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetypommiauton ekologisuus on surkea. Energiaa kuluu 3-kertainen määrä täyssähköautoon verrattuna, jos pärjätään paineistetulla kaasulla. Jos vety pitää varastointia tai kuljetusta varten nesteyttää, energiakulutus on 4-kertainen verrattuna täyssähköautoon.

        Eikä tätä vihreää vetyä ole juuri missään tarjolla. Vety tehdään pääasiassa maakaasusta. Mutta tehdään sitä elektrolyysilläkin... ja tästä ollaan innostuttu mm. Saksassa, Japanissa ja USA:ssa, joissa sähkön tuottaminen aiheutti muutama vuosi sitten jopa 500 g CO2 päästön per 1 kWh sähköä. Japanin tavoitteen on laskea päästö 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä. Silloin yhden vetykilon tuottaminen aiheuttaa vain 20 kg CO2 päästön ja vajaan kilon vetyä per 100 km kuluttava vetypommiauto tuottaa siis 200 g/km CO2 päästön. Mikä on yhtä iso kuin 8,5 l/100 km bensankulutuksella.

        No höpöhöpö 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköauton ekologisuutta voi verrata myös bensiiniautoon.
        Sähköauton valmistaminen tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriauton. Polttomoottoriauton tuotantopäästöt ovat 6–7 tonnia ja jo pienellä 35 kilowatin korkeajänniteakulla varustetun sähköauton 11–12 tonnia.
        Pieni vähäpäästöinen bensa-auto tuottaa 95 g/km hiilidioksidipäästöjä ja viiden tonnin eron kurominen umpeen Suomen sähköntuotantotavalla vaatii 53 000 kilometrin matkan ennen kuin sähköauto on sen kanssa samalla viivalla.
        Suomen sähköntuotanto on ekologista.
        Vertailun vuoksi samoilla autoilla Saksassa sähköautolla pitää ajaa 125 000 kilometriä ennen kuin se on samalla viivalla bensa-auton kanssa.

        > Pieni vähäpäästöinen bensa-auto tuottaa 95 g/km hiilidioksidipäästöjä

        Dream on. Bensan palamisesta tulee 2348 g/l suora päästö, mutta otettaessa laskuihin mukaan myös polttoaineen tuotanto, lukema kasvaa 3003 grammaan per litra. Speksit Ilmastopaneelin laskurista.

        Nimellliskulutus voi kyllä olla joku 4,0 l/100 km, mutta todellisuus lipsahtaa helposti reiluun 5 litraan (+30%) (talvi ym. mitä ei noissa spekeseissä huomioida) ja silloin todellinen päästö onkin äkkiä 156 g/km. Samalla lailla 121 g auton todellinen päästö (tankkauksista laskettuna - ex autoni kyseessä) lähemmäs 180 g.

        Sähköautot menee nykyisellä sähkötuotannolla jo alle 20 g/km. Mutta kakkosena on kaasuauto. 1,8 l bensaa ja 3,6 kg biokaasua per 100 km (oman autoni kulutus) = 88 g/km sisältäen polttoaineentuotannon. "Hauskaa" tässä on, että nimellinen päästö on 108 g ja verot sen mukaan. Koska nimellinen päästö ja verotus perustuvat maakaasuun, vaikka suurin osa kaasuautoilijoista tankkaa biokaasua.

        Lataushybridit sitten päinvastoin, kun nimellinen päästö jotain 30 g eli bensaa saisi kulua 1,5 l, mutta todellinen kulkutus onkin 4,5 tjsp + sähköt päälle eli heilahdetaan oikeasti yli 100 g lukemiin. Noo, pikkuinen 300 % ylitys vaan kyseessä.

        Silti törkein huijaus on vetyautoissa. Jos vety tuotetaan elektrolyysillä, kulutus 55 kWh/kg ja sähköntuotanto saastuttaa 370 g/kWh (japanin päästötavoite vuodelle 2030), niin kilo vetyä = 20,35 kg CO2. Vajaa kilon vetyä per 100 km kuluttava vetyauto tuottaa sillon liki 200 g/km CO2 päästön. Oikeasti. Mutta on paperilla päästötön.

        Voihan sitä valehdella, että vety tehdään tuulisähköllä. Mutta sen sahkön olisi voinut hyödyntää myös korvaamaan saastuttavaa hiilivoimaa. vetyautojen kanssa näperrellään maissa, joissa ei ole osattu laittaa kunton sähköntuotannon päästöjä eikä ole tähän mennessä onnistuttu yhtään pienentämään liikenteenkään päästöjä.

        Suomessa ei ongelmia näissä= ei tarvetta anekauppaan vedyn kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpöhöpö 🤣

        Vetypellellä vakuuttavat perustelut. Vaan ei voi tojohönöltä muuta odottaa.

        Elektrolyysillä tuotettu vety on tässäkin raportissa surkein vaihtoehto
        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis

        Jopa perus Honda Civic tuottaa pienemmät CO2 päästöt kuin kalllis vetypommiauto.

        Tosin on siellä nyt kait silmät avautuneet, kun käytettyjä vetyautoja dumpataan alehinnoin. 3-vuotiaiden hintapyynnöt 25 % uuden hinnasta.


    • Anonyymi

      Niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin, luonnonlitium, jota käytetään myös sähköautojen akuissa, saattaa olla tärkeä ydinasemateriaali.

      Kaikki kylmän sodan aikana rakennetut todella isot, jopa tuhansia kertoja Hiroshiman pommia suuremmat ydinaseet perustuivat litiumiin. Vaikka viralliset lähteet kertovatkin, että ainoastaan litiumin pitkälle rikastettu isotooppi 6 kelpaa ydinaseisiin, tämä ei välttämättä pidä paikkaansa.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä hyvä tiedostaa jokaisen.
        Yksi Yhdysvaltojen vetypommin pääsuunnittelijoista, Harold Agnew, kertoi Pulitzer-palkitulle kirjailijalle Richard Rhodesille, että Yhdysvallat käytti eräissä vetypommikokeissaan täysin rikastamatonta luonnonlitiumia. Väite mainitaan muun muassa Rhodesin The Dark Sun – The Making of the Hydrogen Bomb -teoksessa.

        Se löytyy myös Venäjän tiedeakatemian lehdessä julkaistuista artikkeleista sekä erilaisilta ydinaseiden historiaan erikoistuneilta verkkosivuilta.

        Litium ei tietenkään voi vahvistaa ydinräjähdystä muuten kuin ydinaseen sisällä.

        Mutta jos väite pitää paikkansa, joudumme ehkä arvioimaan luonnonlitiumin laajamittaista käyttöä uudelleen myös tästä näkökulmasta.


    • Anonyymi

      oooh

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Intiassa on krooninen sähköpula. Vety on siellä järjetöntä.

        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        KANADASSA vety on marginaalin alapuolella.

        Amerikassa se on täysin flopannut

        Myynnissä on lukuisia Toyota Mirai vetysähköautoja, jotka on 3 v käytössä olleita alkaen 8500 taalaa.....

        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suurten öljy- ja kaasuyhtiöiden tulevaisuus meidän lompakolla on vedyssä ja polttokennoissa.

        Vety on teollisuuden tarpeita lukuunottamatta tarpeeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurten öljy- ja kaasuyhtiöiden tulevaisuus meidän lompakolla on vedyssä ja polttokennoissa.

        Vety on teollisuuden tarpeita lukuunottamatta tarpeeton.

        Vety on roskien lakaisemista maton alle. Vetypommiautot ovat paperilla päästöttömiä, mutta todellisuudessa vedyn tuotanto saastuttaa niin paljon, että maakaasukäyttöiset polttomoottoriautot ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto, biokaasukäyttöiset autot ja lataushybridit selvästi parempia ja täyssähköautot huimasti parempia.

        Vetyn turvaudaan hätäratkaisuna ja huijauksena Saksassa, USAssa yms. jotka eivät tähän mennessä ole vielä yhtään onnistuneet liikenteen päästöjä alentamaan. Suomessa ei tarvi hölmöillä - meillä liikenteen päästöt ovat olleet biopolttoaineiden ansiosta laskussa jo 2008 lähtien.

        Meillä panostetaan realistisiin ratkaisuihin. Ihan syystäkin - autokannan uusiutuminen on hidasta, työkoneista, laivoista, lentokoneista yms. puhumattakaan. Vetyhaihaittelu ratkoo ongelmia 2050 luvulla, mutta päästöt pitää saada alas jo tällä vuosikymmenellä. Siksi biopolttoaineet ja seuraavana askelena synteettisesti tuotettavat polttonaineet, joilla saadaan jo nykyisen kaluston päästöt alas.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Sähköautotkin osana ratkaisua, mutta nekin liian hidas keino - alkavat vaikuttaa päästöihin tosissaan vasta 2030 luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety on roskien lakaisemista maton alle. Vetypommiautot ovat paperilla päästöttömiä, mutta todellisuudessa vedyn tuotanto saastuttaa niin paljon, että maakaasukäyttöiset polttomoottoriautot ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto, biokaasukäyttöiset autot ja lataushybridit selvästi parempia ja täyssähköautot huimasti parempia.

        Vetyn turvaudaan hätäratkaisuna ja huijauksena Saksassa, USAssa yms. jotka eivät tähän mennessä ole vielä yhtään onnistuneet liikenteen päästöjä alentamaan. Suomessa ei tarvi hölmöillä - meillä liikenteen päästöt ovat olleet biopolttoaineiden ansiosta laskussa jo 2008 lähtien.

        Meillä panostetaan realistisiin ratkaisuihin. Ihan syystäkin - autokannan uusiutuminen on hidasta, työkoneista, laivoista, lentokoneista yms. puhumattakaan. Vetyhaihaittelu ratkoo ongelmia 2050 luvulla, mutta päästöt pitää saada alas jo tällä vuosikymmenellä. Siksi biopolttoaineet ja seuraavana askelena synteettisesti tuotettavat polttonaineet, joilla saadaan jo nykyisen kaluston päästöt alas.

        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

        Sähköautotkin osana ratkaisua, mutta nekin liian hidas keino - alkavat vaikuttaa päästöihin tosissaan vasta 2030 luvulla.

        Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto uudistaa autokantaa.

        Ei vaan ole jakelua eikä oikein autojakaan. Moniko ostaa yli 70ke Mirain jonka suorituskyky ja ominaisuudet on 30-40 ke bensa-auton?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vedyn tekemiseen on kymmeniä eri tapoja. Tästä oli jossain foorumilla linkatuna pitkä artikkeli.

      Panostus on nykyään sähkön avulla tehtävässä vedyssä. Kyllä sekin prosessi hyötysuhdettaan nostaa. Vetyä voi myös tehdä biokaasusta tai vaikka puusta.

      Vaikka sähköstä tehtävn prosessin hyötysuhde ei ole kovin hyvä, se eo haittaa kun sähköä tulee välillä enemmän kuin sitä saadaan käytettyä. Ylijäämän voisi puskea vedyksi varastoon. Tähän suuntaan iso kuva onkin menossa.

      Meillä Suomessakin saadaan aurinkosähkä yhtä paljon kuin keskieuroopassa. Se vaan tulee kaikki kesällä. Jos tuon voisi varastoida vetynä talveksi, hoituisi aurinkosähköllä pitkälti Suomen energiahuolto.
      Saapas nähdä missä vaiheessa tällainen voisi tulaa eteen.

      • Anonyymi

        Aivan oikein. Myös tuulivoimalla voidaan tehdä päästötöntä vihreää vetyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Myös tuulivoimalla voidaan tehdä päästötöntä vihreää vetyä.

        Suomen vedystä 97% saadaan maakaasusta. Se on fossiilista vetyä.

        Vihreän vedyn tuottaminen ei Suomessa kannata.

        Suomessa ei ole sähkön ylituotantoa !

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen vedystä 97% saadaan maakaasusta. Se on fossiilista vetyä.

        Vihreän vedyn tuottaminen ei Suomessa kannata.

        Suomessa ei ole sähkön ylituotantoa !

        "markkinat"

        Ei näille vesipäille mitkään faktat riitä, he ovat tyhmissä peruskoulupäissään keksineet ihmeaine vedyn ja tietämättä vedystä mitään, kumartavat peppu pystyssä vedylle kuin islamistit Mekkaan päin.


      • Anonyymi

        Vetypellellä faktat hallussa.

        Vedyn tuottaminen elektrolyysillä kuluttaa sähköä noin 55 kWh/kg. Parhaimmillakin laitoksilla lukema vain niukasti vajaa 50 kWh/kg. Jos vety pitää valmistamisen jälkeen nesteyttää kuljetusta tai varastointia varten, niin tämä kasvattaa energiankulutusta kolmanneksen - päädytään 70 kWh/kg kieppeille.

        Jos vetypommiauto kuluttaa vetyä vajaan kilon per 100 km, niin sitä 100 km ajomatkaa varten pitää tuottaa sähköä noin 50 kWh.

        Täyssähköautot taivat parhaimmillaan päästä 14 kWh/100 km lukemiin ja "janoisimmatkin" jossain 24 kWh/100 km luokassa. Vetypommiauton energiantarve on siis 2-5 kertainen täyssähköautoon verrattuna.

        Vety valmistetaan valtaosin maakaasusta, jolloin sivutuotteena syntyy CO2 päästöjä. Toinen tapa on elektrolyysi. Saksan sähköntuotannon CO2 päästö oli vajaa 10 vuotta sitten 700 g/kWh eikä Japani tai USA tullut kaukana perässä. Japanin tavoitteena on laskea päästö 370 g/kWh tasolle 2030 mennessä.

        Jos vedyn tuotanto kuluttaa 50-70 kWh/kg ja sähköntuotanto saastuttaa 370 g/kWh, niin vetypommiauton todellinen CO2 päästö on noin 180-250 g/km. Samaa pääsee 6-8,3 l/100 km bensankulutuksella.

        Saksassa, USA:ssa ja Japanissa jopa maakaasukäyttöinen (polttomoottoriauto) on vetyautoa vähäpäästöisempi. Ja paljon halvempi. Lataushybriditkin vähäpäästöisempiä ja täyssähköautot huimasti parempia.

        BTW. Biokaasusta on totaalisen järjetöntä tehdä vetyä. Biokaasu = metaani kun on vetyä helppokäyttöisempi polttoaine, jolle löytyy jo käytökohteita ja jakeluverkostoja ympäri maailmaa. Esim. Saksassa on yli 800 metaanin tankkausasemaa ja Suomessa 60.

        Suunta onkin ihan päinvastoin. Vedystä jatkojalostetaan helpommin hyödynnettävää metaania. Kas näin
        https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/


    • Anonyymi

      Kyllä vetyauto on järkevin.
      Täyssähköauton CO2 päästöt ovat aivan liian suuret aina tuotannosta alkaen.
      Jo pienellä 35 kilowatin akulla varustetun sähköauton pelkästään tuotannosta syntyneet CO2 päästöt ovat 50% suuremmat kuin bensa-autolla.
      Suomessa käytössä olevalla sähköntuotannolla täyssähköautolla pitää ajaa siis 53 000 kilometriä ennen kuin se on tasoissa bensa-auto kanssa.
      Täyssähköauto ei tavoita koskaan ekologisuudessa vetyautoa.
      Lisäksi vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.

      • Anonyymi

        Vantaan Energia rakentaa vihreän vedyn tuotantolaitoksen jossa aletaan valmistamaan vedystä synteettistä maakaasua liikennekäyttöön. Myöhemmin kun vetyautot yleistyvät niin vety tottakai tankataan sitten suoraan autoihin.


      • Anonyymi

        Pieni akku tarvitaan myös vetypommiautoon ja materiaalien käytön kannalta vetypommiauto saattaa olla sähköautoakin ongelmallisempi. Esim. Mirai painaa 1800 eli siinä sama 500 kg ylimääräistä läskiä polttomoottoriautoon verrattuna kuin täyssähköautoissakin.

        Vetypellet aina vikisee akkumineraalaista, mutta vetypommiautoissa käytettäviin PEM polttokennoihin tarvitaan platinaa yms. eksoottisia metalleja katalyytiksi. Nämä tunnistettu mahdolliseksi pullonkaulaksi jo 2000 -luvun alussa, jolloin polttokenno/vetyautokiima oli kovimmillaan.

        Sähköauton valmistukseen kuluu enemmän materiaaleja, mutta sen energiatehokkuus on ylivoimainen muihin vaihtoehtoihin verrattuan, joten koko käyttöiän päästöt ovat roimasti pienemmät kuin polttomoottoriautolla. Ilmastopaneelin laskurin mukaan sähköauto olisi päästöjen kannalta parempi jo 3 vuoden käytön jälkeen. Hinta on suurempi ongelma, sähköauton on paljon kalliimpi hankkia ja kokonaiskuluissa se muuttuu edullisemmaksi vasta 10-13 vuoden kuluttus.

        Vaan vetypommiauto...
        - sama materiaalien tarve kuin täyssähköautoissa
        - 50 % kalliimpi hankintahinta ja kalliimmat käyttökulut = ylivoimaisesti surkein vaihtoehto tässä
        - jos sähköntuotanto on saastuttavaa, kuten Saksassa, vetypommiauton on päästöjen suhteen jopa lataushybridiä ja maakaasukäyttöistä autoa huonompi.... ja on 100-200 % viimeksi mainittua kalliimpi
        - polttoaineen tuotannnosta 3-4 kertaiset päästöt täyssähköautoon verrattuna

        Toisaalta käytetyn vetypommiauton hankkiminen voi olla halpaa. Jenkeissä hinta sulaa 35-40 % vuodessa eli 3 vuotiaan saa 1/4 osalla uuden hinnasta.


    • Anonyymi

      Luonnollisesti vetypellet ovat pistäneet toivonsa juuri Wärtsilään sekä ST1/Anttoseen.

      Turha toivo. Vetytalous tarkoittaa vedyn käyttöä raaka-aineena sen sijaan, että pitäisi puhtaan vedyn kanssa askarrella ja hyvä niin.
      https://www.ttl.fi/ova/vety.html

      https://www.st1.fi/lut-wartsila-ja-st1-power-to-x-ratkaisut-tulee-nostaa-suomen-energia-ja-ilmastoratkaisujen-ytimeen

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ratkaisu-polttomoottorien-tulevaisuudelle-voi-loytya-yllattaen-vedesta-ja-ilmasta-synteettinen-polttoaine-vahentaisi-paastoja-dramaattisesti/7698574#gs.5secy4

      Tosin Vantaan Energia saattaa saada oman laitoksensa käyntiin ensin
      https://www.vantaanenergia.fi/suomen-suurin-power-to-gas-laitos-wartsila-ja-vantaan-energia-ovat-sopineet-suunnittelun-jatkamisesta-kohti-investointipaatosta/

      Sehän kanssa selvä, että vetypellet valehtelevat, että vetyä tarvitaan "koska polttokennot". Ehei, metaanikin kelpaa polttokennolle ja tätäkin tekniikkaa kehitetään Suomessa. Ensin Wärtsilän toimesta ja nyt työtä jatkaa Convion.
      https://convion.fi/products/

      Sitäpaitsi uusimmat maakaasua=metaania polttoaineena käyttävät diesel- ja kaasuturbiinikombivoimalaitokset yltävät samaan kuin polttokennot eli reilun 50 % sähköntuotannon hyötysuhteeseen ja liki 90 % kokonaishyötysuhteeseen (sähkö + lämpö).

      Sehän on selvää, että polttokennojen hyötysuhteeksi tavataan valehdella 70-85 %, mutta siinä lukemassa on mukana myös talteen otettu hukkalämpö.

    • Anonyymi

      Vetyhullu on Niuvanniemestä HULLUJENHUONEELTA!!!! Älä ruoki VETYHULLUA!!!!! HULLUHULLUHULLUHULLUVETYHULLU!!!!!

      "markkinat"

      • Anonyymi

        Imitaattori on nyt taas vauhdissa. Käännä sitä lippalakkiasi 180 astetta ja opettele lukemaan :)

        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo julkaistaan virallisesti myös Suomessa ke 14.7.2021.


      • Anonyymi

        Ja sitten puuttuu enää hullutuksen maksaja.

        Tietääkseni sekä Saksassa että Kiinassa on jo useampi vuosi sitten julkistettu suuruudenhullut suunnitelmat veyautoiluun siirtymisestä, sisältäen valtateiden varsille rakennettavat "vetykäytävät" tankkausasemaverkkoineen. Kustannus jotain tähtitieteellistä, joten nämä haudattiin molemmissa maissa kaikessa hiljaisuudessa. Mitä nyt välillä joku vetypelle paperin löytää ja hyppii riemusta kattoon, kun tällaista kerran on työn alla...

        Sitten oli tämä 2019 julkistettu suunnitelma, jonka mukaan tankkausasemia piti rakentaa Saksaan 120 jo vuoden 2020 loppuun mennessä (rakenettiin noin 90) ja autokannan piti kasvaa 60 000 autoon 2022 mennessä. Autoja oli 2019 alussa 600, joten niitä olisi tavoitteen saavuttamiseksi pitänyt myydä liki 20 000 vuodessa. Vuonna 2019 myytiin 400. Sen jälkeen ei tästäkään projektista ole enää meteliä pidetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten puuttuu enää hullutuksen maksaja.

        Tietääkseni sekä Saksassa että Kiinassa on jo useampi vuosi sitten julkistettu suuruudenhullut suunnitelmat veyautoiluun siirtymisestä, sisältäen valtateiden varsille rakennettavat "vetykäytävät" tankkausasemaverkkoineen. Kustannus jotain tähtitieteellistä, joten nämä haudattiin molemmissa maissa kaikessa hiljaisuudessa. Mitä nyt välillä joku vetypelle paperin löytää ja hyppii riemusta kattoon, kun tällaista kerran on työn alla...

        Sitten oli tämä 2019 julkistettu suunnitelma, jonka mukaan tankkausasemia piti rakentaa Saksaan 120 jo vuoden 2020 loppuun mennessä (rakenettiin noin 90) ja autokannan piti kasvaa 60 000 autoon 2022 mennessä. Autoja oli 2019 alussa 600, joten niitä olisi tavoitteen saavuttamiseksi pitänyt myydä liki 20 000 vuodessa. Vuonna 2019 myytiin 400. Sen jälkeen ei tästäkään projektista ole enää meteliä pidetty.

        Kiina on tehnyt päätöksen että vuoteen 2035 mennessä maassa on 5000 vetytankkausasemaa ja liikenteessä 1000 000 vetyautoa.
        Iso-Britanniaan rakennetaan 2000 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.
        Japaniin rakennetaan 1000 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.
        Saksaan rakennetaan koko ajan lisää vetytankkausasemia.
        Jne.
        Vetytankkausasemien rakentaminen jatkuu näiden määräaikojen jälkeekin.
        Kaikissa muissa Euroopan maissa on jo vetytankkausasemia paitsi Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiina on tehnyt päätöksen että vuoteen 2035 mennessä maassa on 5000 vetytankkausasemaa ja liikenteessä 1000 000 vetyautoa.
        Iso-Britanniaan rakennetaan 2000 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.
        Japaniin rakennetaan 1000 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.
        Saksaan rakennetaan koko ajan lisää vetytankkausasemia.
        Jne.
        Vetytankkausasemien rakentaminen jatkuu näiden määräaikojen jälkeekin.
        Kaikissa muissa Euroopan maissa on jo vetytankkausasemia paitsi Suomessa.

        Saahan niitä päätöksiä tehdä, toteutus on eri juttu. Sekä Kiinaan että Saksaan piti jo vuosia sitten rakentaa "vetykäytävät" eli valtavat määrät tankkausasemia valtaväylien varrelle. Vain rahoitus jäi toteuttamatta...

        Juuri tuli opiskeltua yhden valmistajan esitteistä, että vedyn tankkausasemilla pystyy tankkaamaan ENINTÄÄN 1 auto puolen tunnin tai tunnin välein per tankkausletku.

        Se ei käynyt esitteistä ilmi, että kestäänkö tankkaus 30-60 min vai onko tankkaus nopeampi, mutta välillä pitää odotella jopa tunti, että asema pumputtelee paineet tarpeeksi ylös ennen kuin seuraava tankkaaja saa pistää letkun kiinni.

        Käytönnön kannalta se ja sama. 10 auton tankkaaminen kestää järeällä 4 tankkauspisteen asemalla 1 h 20 min, koska tällainen asema pystyy palvelemaan enintään 180 autoa vuorokaudessa. Pieni 1 tankkausletkun asema pystyy palvelemaan enintään 45 autoa vuorokaudessa. Hinnat alkaen malleilla tankkaa vain 20 autoa/vuorokausi. Ja huom nämä teoreettisia arvoja, jotka edellyttävät, että asemalle jonotetaan kellon ympäri. No, sehän olisi sitten sellaista kivaa kollektiivisuutta tojohomoille.

        Tavan kylmäasemalla, missä on 2 bensamittaria, taitaa tunnissa tankata helposti 15 autoa, joten teor. kapasiteetti 360 autoa vuorokaudessa. Käytännössä tietenkin pienempi, jos ja kun asemalla on öisin hiljaista.

        Metaanin tankkausasemilla pystyy useimmiten tankkaamaan 2 autoa samanaikaisesti ja tankkaus kestää 5 min luokkaa + muut kuviot päälle, joten näilläkin teor kapasiteetti tuplat verrattuna järeäään ja kalliiseen 4 letkun vetypommiasemaan.

        Vetypommiasemien hinnaksi on kerrottu 1-2 M€/kpl ja kyseessä varmaan just 1-4 tankkauspisteen kokohaarukka. Metaanin tankkausasemat noin 0,5 M€/kpl.

        50 vetypommiaseman rakentaminen kustantaisi 50-100 M€ ja niiden teoreettinen tankkauskapasiteetti olisi 2250-9000 autoa vuorokaudessa. Sama raha metaaniin, niin asemia rakennettaisiin 100-200 kpl ja niillä tankkaisi teoriassa 36 000 - 72 000 autoa vuorokaudessa.

        Samalla lailla vetypommiasemat ottavat turpaan vertailussa sähköautojen suurteholatureihin, joita rakentaa 5-10 yhden vetypommiaseman hinnalla. Yhdellä suurteholaturilla pikatankkaa vuorokaudessa ihan sama määrä autoja kuin yhdestä vedyn tankkausletkusta, joten ei ole vetypelleillä tässä etua.

        Sitten on polttoaineen hinta. Saksassa vety kustantaa 9,50 €/kg, joten se on käytössä 30 % kalliimpi polttoaine kuin biokaasu. Ja auton hankintahinta on yli 100 % kalliimpi kuin kaasuautolla ja 50 % kalliimpi kuin täyssähköautolla. Tarttis laittaa 20 k€ hankitatuki per vetypommiauto ja pitäisi kaataa 100 M€ tuotanto- ja jakeluverkkojen rakentamiseen ja sitten pitäisi vielä subventoida polttoaineen hintaa....

        Sehän kanssa kuuluu kuvioon, ettei ainakaan tollolootalta suju sähköautojen teko. Ensimmäinen yritelmä kustantaa 62 000 ja sillä pääsee jopa 200 km. Eikä kikkareessa ole edes pikalatausmahdollisuutta. Siksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ripustaa toivo vetyyn.


    • Anonyymi

      Vuoteen 2030 mennessä Euroopan komissio aikoo rakentaa 40 gigawattia elektrolyysilaitteita kaikkialle Eurooppaan jotka pystyvät tuottamaan jopa 10 miljoonaa tonnia uusiutuvaa vetyä.

    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee olemaan se oikea ratkaisu uudistaa autokantaa.
      Esimerkiksi Volkswagenin sähköautojen myynti ei ole ollut lähelläkään sitä mitä tehdas odotti.

      • Anonyymi

        Vety on oikea ratkaisu 90-luvulle jämähtäneelle itäautovalmistajalle, joka on tippunut kehityksen kelkasta ja takertuu vanhoihin, tuttuihin ideoihin.

        Vety kuulosti kivalta silloin, kun sähköautojen akut olivat mallia lyijy tai NiCd ja toimintasäde paperilla 150 km.

        Nyt sähköautot tekevät jo sen, mitä vetyautojen rooliksi kaavailtiin 2000-luvun alussa. Esim. silloin kehuttiin, että kohta alkaa Kiinassa tehtaat suoltamaan polttokennobusseja. Sähköbusseja Kiinasta tuodaan...

        Tollolootan kehuttu vetypommiauto on ihan yhtä painava (1800 kg) kuin täyssähköautot, mutta sen myyntihinta on ollut Saksassa 79 k€ eli tuplasti nykyisiä täyssähköautoja kalliimpi. Tojohönöt tietysti aina valehtelee hinnaksi 62 k€ tjsp, mutta sehän on ollut vain lupaus tulevasta hinnan alennuksesta. 79 k€ hinta selittää sen, miksi vetyautoja (muut merkit mukaan luettuina) on myyty Saksassa vain muutama sata vuodessa, vaikka tavoitteet olleet tyyliin 20 000 autoa/vuosi!

        Jenkeissä Mirain hinta uutena 50-70 tonnia, mutta parin vuoden ikäisiä (vm 2017-2019) käytettyjä myydään 9-19 tonnin hintapyynnöillä. Eli tämän kammotuksen arvosta sulaa 3/4 -osaa pois kolmessa vuodessa. Arvonalenema vaatimattomat -35...-40 %/vuosi.

        Varmaan syynä se, että tankkausasemia löytyy edelleen vain pienestä osasta maata, lähinnä Kalifoniasta, ja polttoaineen saannissa on ollut katkoja, kun pari elektrolyysilaitosta otti ja räjähti.


    • Anonyymi

      Se tieto tuli nyt.
      EU edellyttää että vetytankkausasemia on Euroopassa 150 km välein.

      • Anonyymi

        Sitten vaan halpismalleja hankkimaan. Köykäisimmät asemat speksattu 20 auton tankkaukseen/vuorokausi eli tankkaus kestää reilun tunnin ;-D

        Saa 79 000 € vetypommiauton ostaja vastinetta rahalle. Tosin maksaahan se tankkauskin noin 50 €. Sillä rahalla saa biokaasua tankattua 2-3 kertaa, mutta kovin pitkää viihdettä se ei ole, kun hoittuu alle 5 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vaan halpismalleja hankkimaan. Köykäisimmät asemat speksattu 20 auton tankkaukseen/vuorokausi eli tankkaus kestää reilun tunnin ;-D

        Saa 79 000 € vetypommiauton ostaja vastinetta rahalle. Tosin maksaahan se tankkauskin noin 50 €. Sillä rahalla saa biokaasua tankattua 2-3 kertaa, mutta kovin pitkää viihdettä se ei ole, kun hoittuu alle 5 minuutissa.

        No onneksi yksi generation 3 tankkauspiste pystyy tankkaamaan 460 autoa ennen välipaineistusta.
        Yhdellä tankkausasemalla on yleensä 1-4 itsenäisesti toimivaa tankkauspistettä.
        Yksi vetyasema siis voi tankata 460-1840 autoa ennen välipaineistusta.
        Välipaineistus kestää noin 15-20 minuuttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onneksi yksi generation 3 tankkauspiste pystyy tankkaamaan 460 autoa ennen välipaineistusta.
        Yhdellä tankkausasemalla on yleensä 1-4 itsenäisesti toimivaa tankkauspistettä.
        Yksi vetyasema siis voi tankata 460-1840 autoa ennen välipaineistusta.
        Välipaineistus kestää noin 15-20 minuuttia.

        Niin ja yhden auton tankkaa 3-4 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onneksi yksi generation 3 tankkauspiste pystyy tankkaamaan 460 autoa ennen välipaineistusta.
        Yhdellä tankkausasemalla on yleensä 1-4 itsenäisesti toimivaa tankkauspistettä.
        Yksi vetyasema siis voi tankata 460-1840 autoa ennen välipaineistusta.
        Välipaineistus kestää noin 15-20 minuuttia.

        460 autoa / vuorokausi = 19 autoa tunnissa. Sisältäen ajon tankkauspisteelle, letkujumpan jne. Varsinainen tankaus pitäisi sujua suunnilleen minuutissa. Jep jep.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja yhden auton tankkaa 3-4 minuutissa.

        Jos yhden auton tankkaa 3-4 minuutissa ja tähän päälle pari minuuttia ajoon tankkaspisteelle/pois, letkuumppaan yms. niin silloin tahti on 10 autoa tunnissa ja 240 vuorokaudessa. Nyt taitaa jo ilma pihistä ulos 460 lupauksista.

        Ettei vaan olisi todellisuudessa 460 koko neljän tankkauspisteen aseman kapasiteetti eikä vain yhden pisteen. 460/4 tekisi vajaat 5 autoa tunnissa. Sekin kuulostaa noin 32768 kertaa uskottavammalta kuin 19 autoa tunnissa. Ottaen huomioon netissä näkyneet valitukset pienestä tankkauskapasiteetista.


    • Anonyymi

      Kohta vetyautoilla ajetaan Suomessakin

    • Anonyymi

      Tosi hyvä ketju ja paljon asiaa vetyautoista.
      Asiattomia kommentteja vastapuolelta tosi paljon mutta se osoittaa vaan heidän omaa heikkoa järjenjuoksua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hienoa

    • Anonyymi

      Nyt kun EU edellyttää että vetytankkausasemia täytyy olla koko Euroopan alueella vähintään 150 km välein niin vetyauto on erittäin houkutteleva vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Vetyauto on hyvä vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Kyllä se näin on

    • Anonyymi

      Valtion Motivan sivuilta voi käydä lukemassa oikeaa tietoa hakusanalla polttokennoauto.

    • Anonyymi

      Vallan mainiosti on Euroopassa vetytankkausasemia tullut

    • Anonyymi

      Hilipatahippanpippanpaa....

    • Anonyymi

      Dieseliä ei mikään sähköauto tule syrjäyttämään koskaan!!!

    • Anonyymi

      Dieseliä ei voita mikään

      • Anonyymi

        Oletko kuullut ilmastonmuutoksesta?


    • Anonyymi

      Upeaa todella

    • Anonyymi

      Ei ole olemassa maitokaivoksia kuten ei myöskään vetykaivoksia, vaan vety on aina jostain tehtävä ja siihen palaa energiaa paljon enemmän kuin vety luovuttaa takaisin. Muuten hyvä.

    • Anonyymi

      Huikeaa todella

      • Anonyymi

        Tiedätkö että Antero Mertaranta toi suomeen tuon kuvottavan " huikean", kun jenkkien aivottomat kollegat huusivat sitä " hjyyyyytsiä" ?


    • Anonyymi

      Tosi huikeaa

    • Anonyymi

      Kyllä vetysähköauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Autoja on, vaan ei ole vetyä eikä tule.


    • Anonyymi

      Hyvä juttu

      • Anonyymi

        Vety ei tule. Hyundai ei ole kertonut vetyautomalliston laajentamisesta. Akkusähköautojen tuotannon rajusta lisäämisestä on kyllä kertonut. Tuotanto tekee jatkuvasti uusia ennätyksiä.


    • Anonyymi

      Mahtavaa

    • Anonyymi

      Äiti! Mä haluun Toyota Mirain! Byääh!

    • Anonyymi

      Tosi huikeaa.

    • Anonyymi

      Vetyauto on tosi hieno!
      Huikeaa, mahtava uutinen!
      Vihdoinkin vetyä Suomessakin,viimeistään 40 vuoden päästä!
      Tosi upeaa!
      Vety on kyllä hieno juttu!
      Loistavaa, vety on tulevaisuus!
      On kyllä upea uutinen!
      Hieno homma!

      Laitoin nyt nämä omat vastaukseni omiin kommetteihini näin yhteen pötköön, kun en ehdi jokaista omaa kommenttiani tsemppaamaan erikseen. Mutta ymmärrätte idean.
      t. Aloittaja

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomen on aika investoida vetyyn.

      • Anonyymi
        UUSI

        Näin juuri


    • Anonyymi
      UUSI

      Saksassa ollaan niin paljon edellä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa meni synnyttämään

      Hyvinkään sairaalaan. https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-saapui-synnyttamaan-mikko-rakas-kuvasi-kultaansa-videokameralla-katso-kuvat?utm_sou
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      10313
    2. 70
      2806
    3. Mama Aitolehti syömässä

      Ja säilyttää maskia käsivarressa. No onpa hygieenista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1492
    4. Anne Aitolehti ei ole ottanut koronarokotusta

      Jopa Martina on ottanut yhden. Turisee näitä tietoja instassaan, eli ihan julkista tietoa on. Ja Espanjassa ovat. Hohhoijaa tuota typeryyttä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1234
    5. Voi Pikkarainen

      Sun viimeisin insta kuva. Oot sit oikein taas asetellut Martinan shakkerin pöydälle ja kattokaa, Nalakin näkyy, unohdit vaan Fiatin avaimet. Teidän ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1181
    6. Onko ässien suhteen bilettäjä sittenkin Sofia

      Stefu yrittää pitää työmoodia päällä ja natku vaan bilettää? https://www.seiska.fi/kotimaa/sofia-belorf-ja-stefan-therman-herattivat-huomiota-aamuvarh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1160
    7. Poliisi vaatii viittä miestä vangittavaksi epäiltyinä Seinäjoella marraskuun lopulla tapahtuneesta

      Onkohan kukaan seuraamassa tai katsomassa oikeuden papereita. löytyyköhän vinkkejä henkilöistä sitten m-infosta tai y-laudalta?
      Seinäjoki
      46
      1080
    8. Maisan vihaajille ikäviä uutisia

      Kaikista epäonnentoivotuksista ja muusta perseilyistä huolimatta Maisa ja Mikko saivat ihanan tyttövauvan. Voimia vihaajille 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1053
    Aihe