Demojen tekeminen tietokoneella ilman ''oikeita'' soittimia

Anonyymi

Hei.

Olen tehnyt vuosien varrella omia kappaleita ja haluaisin saada niitä muidenkin kuultaviksi. Ongelmana vaan on, että ei ole mitään paikkaa missä voisi äänittää. Keksin, että josko alkaisin tekemään raaka-demoversioita kappaleistani puhtaasti tietokoneella. Tässä tulee se vaikeus vastaan, että minulla ei ole kokemusta muusta kuin kitaran ja pianonsoitosta. Ns. konemusiikkia en ole tehnyt ikinä. Eikä tarkoitus nytkään olisi tehdä varsinaista konemusiikkia, vaan simuloida ''puoliakustista'' musiikkia. Kappaleeni ovat siis tyyliltään enimmäkseen ''kitararokkia''. Haluaisin vaan yrittää tehdä sitä ilman sottimia, koska kerrostalossa on muutenkin pidettävä pientä ääntä ja kätevää olisi myös sen vuoksi, ettei tarvitsisi pelata mikrofonien ja vahvistimien kanssa, koska tilat ovat ahtaat. Tarkoitus ei olisi saada varsinaista julkaisukelpoista materiaalia aikaiseksi, vaan ainoastaan versioita, joita voisin mahdollisille tuleville bändikavereilleni soittaa havainnollistaakseni minkälaisia kappaleita olisi tarkoitus soittaa oikeilla soittimilla.

Käsittääkseni alkuun tarvitaan joku softa. Fruity Loops on nimeltä tuttu. MIDI-kiippareita en ole ikinä soittanut, mutta niiden toimintaperiaate on jokseenkin tuttu. Ilmeisesti niillä soitetaan ja äänitetään joku riffi, ja se ''sämplätään''. Olen katsellut Akain 25 koskettimista soitinta:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … gq6aNFDmyZCaXyiwk2c5BY1g5jkPkqRQB5e

En usko tarvitsevani enempää koskettimia. Olen kyllä soittanut myös pianoa, mutta tällaisessa tarkoituksessahan ei ole paljoakaan yhteistä sen kanssa.

Jos olisi jotain neuvoja tai kokemuksia joista voisi olla täysin aloittelevalle ''tietokonenikkarille'' apua, niin ottaisin sellaista mielelläni vastaan.

4

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarviit ulkoisen äänikortin johon voi kytkeä mikin kitaran tai koskettimet. Varsin nä'ppärä
      Ja jonkun kevyen softan, kuten Studio One,,jonka saa ilmaiseksi upittua netistä.
      Toimii.

      Toki vaatii softan käyttö hieman opiskelua,,

      • Anonyymi

        On mulla interface. Mutta ajattelin hommata sellaisen USB-midi-koskettimen, jonka saa kiinni suoraan USB-liitäntään.

        t. Original Oolofi Mahe (ketjun aloittaja)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mulla interface. Mutta ajattelin hommata sellaisen USB-midi-koskettimen, jonka saa kiinni suoraan USB-liitäntään.

        t. Original Oolofi Mahe (ketjun aloittaja)

        Joo, toimii niinkin. Itsellä kosketinsoitin kytkettynä kuulokkeiden pistokkeesta interfaceen
        Toimii, mutta jos haluaa hyödyntää ohjelman kaikkia kosketinsoitin versioita silloin midi.

        Mullakin yksi midi kosketimisto mutta eipä ole kaksinen "tuntuma" eikä liioin äänenvoimakkuuden vaihtelu-mahdollisuutta kuten esim. pianossa.


    • Anonyymi

      Ableton on vissiin ihan hyvä tommoseen. Itsellä on Ableton Standard metallimusiikin tekemiseen, kaiken tosin äänitän mikeillä. Eli ei ole konemusasta tietoa, mutta sieltä saa hyviä efektejä, soundeja jne. Ja muistaakseni 90 päivän ilmainen kokeilu.

      En ole ammattilainen eli jos muut ovat eri mieltä niin heitä kannattaa kuunnella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe