Jumalan valinta

Room9:15-18
"Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan". Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen. Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä". Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo."

Ennen ihmettelin ja pelkäsin tätä kohtaa. Armahtaako Jumala randomisti keitä haluaa, ja tuomitsee muut? Mielivaltaisuus ei sovi jumalakuvaani.

Tänä aamuna tämä avautui. Tässä on juutalaisten ja pakanoiden välinen jännite, josta koko ympäröivässä asiayhteydessä on kysymys.

Jumala on täysin vapaa valitsemaan omikseen myös pakanoita juutalaisten lisäksi. That's it! Hieno aamu!

35

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faarao oli jo paaduttanut itsensä,
      ennenkuin Jumala
      paadutti faaraon hetkellisesti.

      Tämä hetkellinen paaduttaminen
      oli Jumalan Rakkauden teko
      Egyptin kansaa kohtaan,
      joka tuli tuntemaan Israelin Jumalan.
      Ja näin Jumalan nimi
      tuli julistetuksi
      myös Egyptin maan päällä.

      Faaraota Jumala ei voinut pelastaa,
      vaan faaraon katumattomuuden tähden
      faarao joukkoineen hukkui.
      Siis faarao oli paatumuksessaan
      niin ennen kuin jälkeenkin
      sen hetken,
      kun Jumala paadutti faaraon.

      Eli tässä tapauksessa
      mikään ei saanut
      faaraossa aikaiseksi mielenmuutosta.

      Jo neljä sataa vuotta aikaisemmin
      Jumala oli pelastanut
      paitsi Jaakobin eli Israelin
      myös Egyptin
      nälkäkuolemalta Joosefin kautta.
      Mutta sitten tuli faarao,
      joka ei Joosefista mitään tiennyt.
      Ja Joosefin elämähän on esikuva
      Jeesuksesta eli Pelastajasta.

      Siis Jumala todellakin
      haluaa pelastaa
      jokaisen ihmisen
      niin kuin pelasti
      Joosefin kautta
      koko Israelin kansan
      ja Egyptin kansan.

      • Jumala paadutti faraon sydämen näin ilmoitti moosekselle kun oli egypissä,johtamassa kansaa sieltä pois,ihme teot jota mooses tei faraon edessä ei kääntynyt päästämään kansaa pois.


      • kotikuus kirjoitti:

        Jumala paadutti faraon sydämen näin ilmoitti moosekselle kun oli egypissä,johtamassa kansaa sieltä pois,ihme teot jota mooses tei faraon edessä ei kääntynyt päästämään kansaa pois.

        Tutkimuksissa ei ole löytynyt minkäänlaista todistetta juutalaisten epyktinorjuudesta eikä erämaavaelluksesta, joten sadusta on vain kyse.


      • he-ma kirjoitti:

        Tutkimuksissa ei ole löytynyt minkäänlaista todistetta juutalaisten epyktinorjuudesta eikä erämaavaelluksesta, joten sadusta on vain kyse.

        Minä annan 5e sinulle jos lähdet muutamaksi vuodeksi etsimään todisteita.
        Sitten varmaan olet viisaampi.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Tutkimuksissa ei ole löytynyt minkäänlaista todistetta juutalaisten epyktinorjuudesta eikä erämaavaelluksesta, joten sadusta on vain kyse.

        Missäköhän aerobicin historiaa käsittelevässä teoksessa mahdetaan esittää tuollainen väite? Mars väikkäriä tekemään siitä!


    • Alkaa olla sellainen aika että kannatta tutua raamattuu ihan rukousen perusteella,että pysyisi sillä kaidallatiellä,eikä hoiperrella puoleltatoiselle.
      On han sanottu ihmien ei elä ainoastaan leivällä vaanjumalan sanasta koska sielukin tarvitsee ravintoa,jos ymmärtävät mikä on sielu,se es osa joka jumala vaatiikerran tilille,ruumis han sielun kuori osa joka karsitaan pois kuoltua.

    • Anonyymi

      2Moos.4:21-23 Ja Herra sanoi Moosekselle: Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä ole pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin ettei hän päästä kansaa. Sano silloin faraolle: Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kietäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoipoikasi. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani. Matt.2:15

    • Anonyymi

      2Moos.9:12. 10:20. 10:27. 11:10. 14:8 Sillä Herra paadutti faraon Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan takaa israelilaisia, vaikka israelilaiset olivat lähteneet matkaan voimallisen käden suojassa. Joos.11:20

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea tuo jakso loppuun saakka. Se loppuu yhdennentoista luvun loppuun: Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi. 33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! 34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? 35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? 36 Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti!

      Mutta harva tähän suostuu uskomaan, kun saatana on pimittänyt ihmisten mieliä viimeiset 2000 vuotta.

    • Anonyymi

      2Kor.5:18-19 Mutta kaikki on Jumalasta joka on sovittanut meidät itsensä kansssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kol.1:18-20

    • Anonyymi

      "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".

      Näin Jumala ilmoittaa kaikkivaltiutensa, mutta Jumala ei ole despootti, vaan on antanut ihmiselle vapaan tahdon, muuten Jumala ei olisi vanhurskas, oikeudenmukainen, eikä pitäisi kunniastaan kiinni.

      Jumala ei ole rotu hygieenikko. se on harhautusta.
      Jumala tahtoo käännyttää ja pelastaa kaikki, muuten Herra ei olisi hyvä.
      Emme ole robotteja.

    • Anonyymi

      Room.9:13-15 niinkuin kirjoitettu on: Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se! Sillä Moosekselle hän sanoo: Minä olen armollinen, kenelle olen armollisen, ja armahdan, ketä armahdan. 2Moos.33.19-20 Hän vastasi: Minä annan kaiken ihaanuuteni käydä sinun ohitsesi ja huudan nimen Herra sinun edessäsi. Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan. Ja hän sanoi viellä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon. 2Moos.34:6-7 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuusessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. 2Moos.20:5-6

    • Anonyymi

      4Moos.14:16-18 Koska Herra ei kyennyt viemään tätä kansaa siihen maahan, jonka hän oli heille valalla vannoen luvannut, tappoi hän heidät erämaahan. Osoittatukoon nyt sinun suuri voimasi, Herra, niinkuin olet puhunut sanoen: Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. 5Moos.5:8-10 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovt vesissä maan alla. Äläkä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotta minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. Jer.32:18-19 sinä, joka teet laupeuden tuhansille, mutta kostat isäin pahat teot heidän jälkeensä heidän lastensa helmaan; sinä suuri, voimallinen Jumala, jonka nimi on Herra Sebaot, suuri neuvoissa ja väkevä teossa, sinä, jonka silmät ovat avoimet tarkkaamaan kaikkia ihmislasten teitä, ankaaksesi itsekullekin hänen vajelluksensa ja hänen töittensä hedelmän mukaan;

    • Anonyymi

      Jeesus sanoi: Matt:11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
      Siis Vanha Testamentti on ennustusta, esikuvallista ennustusta Jeesuksesta joka on Raamatun keskus. Raamatun luonne muuttuu toiseksi. Uusi Testamentti on armoa, Jumalan rakkautta koko ihmiskuntaa kohtaan.

      Joh:3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

    • Anonyymi

      Jumala valinta - tarkkaa hommaa.
      Jumalaksi kannattaa valita helppohoitoinen ja vähääntyytyvä malli. Kätevimmät mallit selviävät ilman hoitoa pitkiäkin aikoja. Tarvittaessa sen voi sitten kaivaa käyttövalmiina esiin jos esimerkiksi tarvitsee perustella omia töppäilyjään.
      Joka tapauksessa jumala on yllättävän vaativa seuralainen eikä sitä kannata hankkia hetken mielijohteesta. Hylättyjä kesäjumalia harhailee maailmassa jo liikaa.

    • Anonyymi

      Joh.5:24-25 Totisesti, totisesti minä sano teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee JA ON JO, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat saavat elää. Joh.6:40-46 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viiheisenä päivänä. Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: Minä ole se leipä, joka ole tullut alas taivaassa; ja he sanoivat: Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuika hän sitten sanoo: Minä ole tullut alas taivaasta? Jeesus vastasi ja sanoi heille: Älkää nurisko keskenänne. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Profeetoissa on kirjoitettuna: Ja tulevat kaikki Jumalan opettamiksi, jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän. Mikä on viimeinen päivä?

    • Anonyymi

      Lahkoissa on voimassa omat "sharialait"

      Amerikkalaisisssa harhaopeissa:

      Kymmenykset on pakkko maksaa, mutta lapsia ei saa viedä kristilliseen kirkkoon kasteelle.

      Jumala halusi ottaa lapset heti 8pv. ikäisenä vanhaan liittoon.

      Toki Jumala haluaa ottaa lapset kasteessa uuteen liittoon.

      Jumala on sama eilen tänään ja ikuisesti.

      Jumala ei muutu.

      Uusi liitto tulee voimaan kristillisessä kasteessa.

      • Anonyymi

        Helluntailaisten sisaruskonto uhkaa pienten lapsien vanhempia kuolemalla ja helvetillä, jos he edes ajattelevat, että lapsi pitäisi viedä kristittyjen kirkkoon kasteelle. Hellareilla on samat opit.

        Mormonin kirja: Moroni,luku-8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisten sisaruskonto uhkaa pienten lapsien vanhempia kuolemalla ja helvetillä, jos he edes ajattelevat, että lapsi pitäisi viedä kristittyjen kirkkoon kasteelle. Hellareilla on samat opit.

        Mormonin kirja: Moroni,luku-8

        On tänne tuotu Amerikasta julumia uskontoja.


    • Anonyymi

      Edellä olevista kirjoituksista näemme, että Jumalan armo on monipuolista, eikä nämä sulje toisiaan pois. Oma suosikkini on ". Ellette tule lapsen kaltaisiksi, ette pääse Jumalan valtakuntaan." Lapsen usko on puhdas kaikesta pahasta ja antautuminen täydellistä. Me kaikki olemme vajavaisia, ei meidän tarvitse hallita teologian kaikkia kiemuroita ja kuka meistä muistaisi Raamatun kaikki 7000 lupausta? Yksinkertainen evankeliumin Sanoman oivaltaminen ja kuuliaisuus Jeesukselle, joka on tuo Sanoma, riittää. Näin tehden, meillä ei ole mitään kadotustuomiota, vaan olemme taas, paratiisin jälkeen, ikuisuus olentoja jo nyt, täällä maan päällä.

      • Anonyymi

        Raamatun mukaan ikuinen elämä lahjoitetaan kristillisessä kasteessa, kun ihminen puhdistetaan synnistä ja liitetään ikuisesti elävän Kristuksen ruumiiseen.


    • Anonyymi

      2Moos.9:12. 10:20. 10:27. 11:10. 14:8 "Herra paadutti"

    • Anonyymi

      2Moos.14:8 Biblia (1776) Herra paadutti Pharaon Egyptin kuninkaan sydämen, ja hän ajoi takaa Israelin lapsia, jotka kuitenkin olivat korkian käden kautta lähteneet. 4Moos.33:1-38

    • Armahtaa ketä armahtaa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joh.3:14-15 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettävän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. Joh.8:28. 12:32 Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni.

    • Anonyymi

      Jumalanne on siis mielivaltainen psykopaatti!
      No, uski-ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.

    • Anonyymi

      Jep

    • Anonyymi

      Käärmeet pureskelivat israelilaisia. Mooses valitteli asiaa Jumalalle. Tämä käski tehdä käärmeen kuvan ja purtujen katsella kuvaa. Näin ne vain tulivat terveiksi.
      On ihan uskomaton juttu. Lie tottakaan?

      • Anonyymi

        Sanaa pitää totella. Siitä siinä on kysymys.

        "Menkää siis ja tehkää....


    • Anonyymi

      Jumala armahtaa sen, joka uskoo Jeesukseen.

      • Anonyymi

        Lisäksi sen siitin. Seissyt viimeiset 2021 vuotta käyttämättä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi sen siitin. Seissyt viimeiset 2021 vuotta käyttämättä

        Aha. Amis-Petterillä ei näköjään ole oikein muuta tekemistä kuin soittaa poskeaan tällaisella sivustolla.


    • Anonyymi

      Paavalin kirjoittama jakso huipentuu 11. luvun lopun julistukseen, johon hän on kaiken aikaa tähdännyt:

      Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu. 30Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta, 31samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden. 32 Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi.

      Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! 34 Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa? 35 Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava? 36 Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti!

    • Anonyymi

      Matt.22:1-14 Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi: Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin. Mutta he eivät siitä valittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiini hänen palvelijansa, pitivät pahoin ja tappovat. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Menkäät siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, ketä tapaatte. Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, jolla ei ollut pujettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita? Mutta hän jäi sanattomaksi. Sillon kuningas sanoi palvelijoille: Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe