Ensimmäiset vetyasemat avataan 2023

Anonyymi

93

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletteko muuten koskaan lukeneet Olli Tainan kirjoituksia vetytaloudesta?
      Kyseessä on valtakunnan hörhö joka reppana elää harhaisessa mielikuvitusmaailmassassaan. Hän on sitä mieltä että vety on humpuukia ja missään maailmassa ei olla siirtymässä vetytalouteen.
      No kaikki mielipiteet ovat tietysti sallittuja mutta tämä kaveri on ihan omaa luokkaansa harhojensa kanssa 😂

      • Anonyymi

        Kyllä on luettu ja melkoista myötähäpeää tyypin kirjoitukset aiheuttaa...
        Kaveri ei ilmeisesti ymmärrä maailman menosta mitään 😁


      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä!

        Olli Taina näyttää ymmärtävän enemmän kuin mitä Suoli24-palstalla näkee. Fiksu kaveri!

        Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/

        Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vielä linkki: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/olli-taina/vetyauto-ja-vetytalous/

        Vetylobbareita on ollut viime aikoina aivan uskomaton määrä. Kriittisen ajattelun taidot punnitaan näinä aikoina...

        Hyvä luoja mitä soopaa tuo äijä kirjoittaa 🤤
        Ei taida olla tyypillä ihan kaikki Muumit laaksossa 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä luoja mitä soopaa tuo äijä kirjoittaa 🤤
        Ei taida olla tyypillä ihan kaikki Muumit laaksossa 🤣

        Tässä tyypillinen vetylobbari. Kädet SYVÄLLÄ kansa taskuissa.

        Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen ansaan! Lompakko muuten kärsii kun pitää maksaa vetyautoilun järjettömän suuret kulut.


    • Anonyymi

      Kerrassaan mainio on uutinen.
      Vety on kyllä huikea juttu, suorastaan mainio rekkaan.
      Hieno homma.

    • Anonyymi

      Vety on lop­pu­ma­ton ener­gia­läh­de rat­kai­see lii­ken­teen pääs­tö­on­gel­mat ker­ral­la, kun vety tuo­tet­taan vih­reäl­lä säh­köl­lä. Suomessa näin aiotaan myös toimia.
      Upeaa 👍

    • Anonyymi

      Tämä oli odotettavissa

    • Anonyymi

      Tätä on jo odotettukin.

      • Anonyymi

        Joo jatkakaa vaan odottelua.


      • Anonyymi

        Kuinka moni oikeasti laittaisi tuulivoimalan pihalleen ja tuleeko tuo olemaan edes sallittua? Vety on räjähdysherkkää, joten tuo vaatii aikamoiset turvatoimet. Lisäksi tuossa ei edes mainita hintaa, tuollainen tuskin on halpa.


    • Anonyymi

      Japsi-fantasioitsijoitten käteenvetoasemat ovat jo levähdyspaikoilla, sinne vaan Miroitten kokoontumisajot!

    • Anonyymi

      Mainio uutinen. Näin sen on tarkoitus edetä.

    • Anonyymi

      Todella hyviä uutisia. Kyllä vetyauto on se paras valinta.

    • Anonyymi

      25-40 vetyasemaa riittää korkeintaan joillekin rekoille, mutta ei riitä normaaleille henkilöautoille. Suomi on suuri maa ja tuollaisella määrällä vetyasemat olisivat erittäin harvassa. Lisäksi 25-40 asemaa tukkeutuisi jo pienellä määrällä vetyautoja. Etenkin sen takia, että polttokennoautoja tuskin tankataan kotona. Suomen kokoiseen maahan tarvittaisiin vähintään useita satoja vetyasemia (polttoaineasemia on nyt noin 1800, mutta ihan näin montaa ei ehkä tarvita).

      Ja huomaa, tuo on vain toive ja tuokin olisi vasta noin 10 vuoden päästä. Ei kuulosta siltä, että polttokennoautot voisivat noilla määrillä uhata lataussähköautoja todella pitkään aikaan.

    • Anonyymi

      Upeaa ja todella mahtavaa

    • Anonyymi

      Kohta ajetaan vedyllä.

    • Anonyymi

      Kerrassaan huikean hieno uutinen.
      Jo sadan vuoden päästä saattaa olla kaksi vetyautoa Suomessa.
      Vety voittaa, hulppean huikeaa.

    • Anonyymi

      Valtavan huisaa. Kohta vaan vetyä suhautellaan tankkiin.
      Tiesittekö että Mirailla on päästelty 1000 km säästellen ajaen?
      Ja että Pariisissa on yhdeksäntoista miljoonaa vetytaksia puhdistamassa ilmaa? Eikä lämmitys vähennä toimintamatkaa.
      Ja että Suomessa ei ole yhtään vetyautoa eikä tankkausasemaa? Eikä tule.
      Ihan ällistyttävän upeaa uutista pukkaa. Vety on tulevaisuus.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Tämän laitoshoidokin kieltä on välillä mahdoton ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän laitoshoidokin kieltä on välillä mahdoton ymmärtää.

        😄 Juuri näin 😄


    • Anonyymi

      Poikaset luulevat vedyn olevan jotain bensan kaltaista ainetta jota voi ruiskaista nuotion sytykkeeksi. Ei hajuakaan siitä, että vetyä ei Telluksellamme esiinny, vaan se aina pitää kalliisti valmistaa. Mutta islamistit ja vetyuskovaiset ovat uskossaan vahvat.

    • Anonyymi

      Oikein hyvä juttu

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mainiota todellakin. Vetyauto on ehdottomasti järkevin vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Tuohan kuulostaa jo todella mainiolta

    • Anonyymi

      On kyllä nyt kerta kaikkiaan muikean veikeää.

    • Anonyymi

      Kohta lähtee vanha Corolla vaihtoon. Hyundai Nexo on saatavilla Pohjoismaissa ja Baltiassa. Maahantuoja lupaa, että autoja saadaan Suomeenkin heti, jos kysyntää muodostuu. Hinta asettunee 70 000–80 000 euron haarukkaan.

      • Anonyymi

        Samoin Datsunini lähtee ja otan tilalle halvan polttokennoauton, on niin halpaa hintaa nyt, että hajen ostohousuni. Jos maahantuoja lupaa, että autoja saadaan jos on kysyntää, niin nyt teillä vetypäillä on mahdollisuus! Katsotaan vuoden päästä kuinka moni on hankkinut polttokennoauton.


    • Anonyymi

      Teollisuusvety maksaa 10€ litra ja huoltsikalla hinnaksi tulisi vähintään 15€ veroineen. Tuolla ajaa 100 km henkilöautoa. Bensalla ajo maksaa nyt vähempi.

      • Anonyymi

        Teollisuusvety ei käy polttokennoon.


      • Anonyymi

        Teollisuusvety ei ole vihreästi tuotettua.


    • Anonyymi

      Hauskoja vehkeitä nuo vetyautot. 700 barin paine tarkoittaa n. 700 kg/cm2 painoa

    • Anonyymi

      Tuo 2023 on täyttä haihattelua ja vain huomion keruuta tulevan rahoituksen kosiskelun vuoksi.

    • Anonyymi

      Manskulle Pikku Parlamentin viereen tulee ensimmäinen rekoille tarkoitettu vetyasema, toinen Senaatintorille.

    • Anonyymi

      Hihii, muutamaa asemaa harhaisimmat lupailevat 2020 luvulla ja nyt eletään vasta 2021 vuotta, eli reilut 8 vuotta on aikaa lunastaa lupauksia.
      Kuka yksityinen olisi niin hullu että edes harkitsisi ostaa 70-80 hintaista Hynyä?

    • Anonyymi

      Nuo ovat vain haaveita eikä yksittäiset vetyasemat riitä, koska vetyasemia tarvitaan paljon jotta polttokennoauton hankkiminen kannattaisi. Tuon perusteella parhaimmassakin tapauksessa polttokennoauton ostamista voi harkita vasta 2030-luvulla.

      Ei näytä siltä, että polttokennoautot tulevat suosituiksi vielä pitkään aikaan. Eli jos auto on ostamassa seuraavien muutaman vuoden aikana, ei polttokennoautoa kannata edes harkita. Tosin niitä tuskin on edes myynnissä vielä muutamaan vuoteen. Käytännössä auton ostajan kannalta polttokennoautoa ei ole olemassa.

      • Anonyymi

        ..tut vetyasemista, kun kysymys on siitä että meiltä ei löydy uusiutuvaa energiaa vihreän vedyn tuottamiseksi. Vedyn energiahäviöt takaisin sähköksi muuttamiseksi ovat järjettömän suuret, joten lukekaa fysiikkaa ennen kuin vouhkaatte vedystä.


    • Anonyymi

      Hyundai on tuomassa markkinoille 670 hv vetyauton. Sedan.

    • Anonyymi

      Eli siis toivotaan edes yhtä asemaa vuodeksi 2023. Jos kukaan ei muutaman kuukauden kuluessa tilaa asemaa ja löydä sopivaa paikkaa, ei sitä tule vuonna 2023. Nuo toiveet vuoden 2023 vetyasemista riippuu siitä, tilaako joku vetyaseman. Jos kukaan ei sellaista tilaa niin sellaista ei tule.

      Eikä tuollainen 25-40 aseman verkosto riitä Suomessa mihinkään sellaisessa autossa, jonka voi tankata vain asemalla. Ja tuohonkin toiveeseen on melkein 10 vuotta aikaa ja aiempien vastaavien lupausten perusteella en tuohon usko. Vastaavaa luvattiin jo 10 vuotta sitten eikä se toteutunut.

      • Anonyymi

        Nuo asemat on suunniteltu rekkareittien varrelle, mutta moniko kuljetusliike todellakin lähtee hankkimaan vetyrekkoja.

        Pitää ihmetellä miksi Suomessa yleensä ajetaan rekoilla maan päästä päähän, kun muualla maailmassa rekan perävaunut ajetaan junaan tai lastataan kontit junaan. Sitten ne ajetaan sähköllä halvalla toiseen päähän maata ja vasta sieltä jaellaan eteenpäin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vedyllä sama olisi tarkoittanut melkoista räjähdystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedyllä sama olisi tarkoittanut melkoista räjähdystä.

        Ja pari vetyasemaa onkin jo räjähtänyt maailmalla, vaikka niitä ei valtavaa määrää olekaan.


    • Anonyymi

      Mahtaa olla kova ruuhka ensimmäisellä vetyasemalla, kun ovet avataan. Onko kylmäasema vai peräti miehitetty? Suuri mediatapahtuma kuitenkin kaikesta päätellen.

      • Anonyymi

        Eipä ollut kauheasti ruuhkaa niillä kahdella suomalaisella vetyasemalla jotka rakennettiin joku vuosi sitten. Woikoski tankkaili vuokrattua hynyään vähän aikaa ja sitten tankkausasemat purettiin kun niille ei ollut käyttöä.


    • Anonyymi

      Vedyn mukaan tuleminen on tärke asia. Sillä saadaan raskas liikenne pois fossiilisesta.
      Lisäksi tekniikan kehittyessä ehkä myös omakotitaloon on mahdollista hankkia vedyn tuotantoyksikkö ja säiliö. Suomessa ja keskieuroopassa on aurinko energia vuodessa saman verran. Suomessa se kaikki vaan tulee kesällä. Jos energiaa voisi varastoida kotona omista paneeleista, alkaisi vedyssä olla paljonkin ideaa.

      Ennen tuota tulee kuitenkin isojen toimioiden vedyn varastointiratkaisut.

      Minä en usko että vety henkilöautoissa korvaa akkutekniikkaa pitkään aikaan. Ne tulee elämään rinnakkain kuten bensa ja diesel ovat eläneet.
      vedyssä ja akuissa on erilaiset vahvuudet ja heikkoudet. Akkuja tarvitaan joka tapauksessa vetyautoissakin puskurina aivan kuten töpselittömissä hybrideissä.

      • Anonyymi

        Ainakin raskaassa liikenteessä matalat kustannukset ovat kaikkein tärkeintä, joten akkurekoilla tullaan menemään. Ei sillä segmentillä yksinkertaisesti ole rahaa maksaa vedystä viisinkertainen määrä rahaa, tai ovat välittömästi konkurssissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin raskaassa liikenteessä matalat kustannukset ovat kaikkein tärkeintä, joten akkurekoilla tullaan menemään. Ei sillä segmentillä yksinkertaisesti ole rahaa maksaa vedystä viisinkertainen määrä rahaa, tai ovat välittömästi konkurssissa.

        Raskaassa liikenteessä myös paino on tärkeä ja akkujen pitäisi olla minimissään 5 kertaa henkilöauton akkua suurempia. Esimerkiksi Tesla Semin pienempiakkuisen version arvioidaan sisältävän vähintään 500 kWh akun eikä silläkään pääse kuin alle 500 km. Ja isommassa versiossa luultavasti akku on jopa noin 800 kWh. Ja lataus kestää noin isoilla akuilla vielä todella kauan jopa nopeimmissa pikalatureissa. Nopeampia erikoislatureita sähkörekoille on kuulemma kehitteillä, mutta niitä ei vielä ole.

        Jos pelkät akut painavat useita tonneja niin nykyrajoituksilla tavaraa voi kuljettaa paljon vähemmän. Tämä on syy, miksi sähkörekkoja ei pahemmin näy. Toki painorajoituksia ollaan nostamassa sähkörekoille, mikä voi korjata asian.


    • Anonyymi

      Ja Toyotalta piti tulla sähköautoja jo pari vuotta sitten ja solidstate myös, eipä ole näkynyt. Tuskin meillä vetyjakelua saadaan vielä tällä vuosikymmenenä ja sitten tajutaan että hyvä kun ei hätäilty kun vety on aivan liian kallista tuhlattavaksi hlöautojen liikuttamiseen.

    • Anonyymi

      Hyvä uutinen todellakin

    • Anonyymi

      Loistavaa.

    • Anonyymi

      Todella mainio uutinen

    • Anonyymi

      Yksi asema voisi tulla Tampereelle Nekalaan.

    • Anonyymi

      Nyt kuulostaa jo aivan mahtavalta

    • Anonyymi

      Aivan ihanaa!

    • Anonyymi

      Nyt on huisia. Verratonta kerrassaan.

    • Anonyymi

      Täällä jo odotellaan kovasti vetytankkausasemien avautumista.

    • Anonyymi

      No tuota voi jo sanoa hyväksi uutiseksi

    • Anonyymi

      Nyt on pössis ja buugi hyvä.
      Kerta kaikkiaan.

    • Anonyymi

      Nyt vaan sitten jännityksellä odotellaan vetytankkausasemia 👍

      • Anonyymi

        Todellakin 😊


    • Anonyymi

      Olipas silmät avaava uutinen. Nyt on hyvä meno.

    • Anonyymi

      Tampereella varmaan Nekala Rauta-Otra olisi varmaan hyvä paikka vety asemalle. Pihassa on tällä hetkellä jo kaasutankkausasema.

    • Anonyymi

      Tätä täytyy juhlia

    • Anonyymi

      Uutiset vain paranee...

    • Anonyymi

      upeaa ja mirai tilaukseen

      • Anonyymi

        Hulppeaa


    • Anonyymi

      Todella huikeaa ja mieletöntä uutisointia

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä upeaa uutista.

    • Anonyymi

      No jopas oli todella hyvä uutinen

      • Anonyymi

        Tuleeko Kiinasta vety Volvot suomeen heti? Geely on sama auto


    • Anonyymi

      No jopas oli todella hyvä uutinen. Vety on tätä päivää.

    • Anonyymi

      No jopas olikin kerrassaan huikaiseva uutinen

    • Anonyymi

      No niinhän ne avataan

    • Anonyymi

      Kyllä tämä on aivan upeaa vai mitä?

    • Anonyymi

      Polttokennoautot ovat vielä todella kaukana tulevaisuudessa, jos niitä ylipäätään ikinä tulee. Monet vaihtavat pariinkin kertaan autoa ennen kuin polttokennoauto on mitenkään järkevä ostettava Suomessa.

      Ainakin seuraavat 10 vuotta polttokennoauto on täysin käyttökelvoton Suomessa ja useimmissa muissakin maissa. Ja tämäkin parhaassa mahdollisessa tapauksessa.

      On jopa mahdollista, että polttokennoautot eivät ole käyttökelpoisia edes 10 vuoden päästä ja jopa niiden kehitys on lopetettu. Siis ainakin henkilöautojen puolella, nimittäin valtaosa vetytaloudesta puhuvista ei enää edes mainitse henkilöautoja eikä vetyä enää suunnata henkilöautojen käyttöön.

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä tosi mahtavaa, eikö sinustakin?

    • Anonyymi

      asiaa

    • Anonyymi

      Ulkomaisen tuontisähkön hinta on huimassa nousussa ja kotimainen vihreän vedyn tuotannosta tulee entistäkin järkevämpää.

      • Anonyymi

        Kotimainen sähkön tuotanto on tietenkin tärkeää, mutta sitä on typerää tuhlata vedyn tekemiseen.

        Jos et satu tietämään, vihreä vety tehdään sähköllä ja erittäin energiatehottomasti. Jos kotimaista sähköä ei riitä ja joudutaan turvautumaan tuontisähköön niin vetyäkään ei voi tehdä omalla sähköllä ja vedystä tulee erittäin kallista. Järkevämpää olisi käyttää sähkö suoraan.


    • Anonyymi

      Voiko tämän huikeampaa enää olla olemassakaan?

    • Anonyymi

      No jopas onkin hyviä uutisia

    • Anonyymi

      rikkaat vaihtaa latuirimosset heti pois...

    • Anonyymi

      Nyt kyllä ihan parhaita uutisia

    • Anonyymi

      Niin sen maakaasunkin piti lyödä bensa laudalta. Vielä ei ole kovin suurta rynnistystä kaasuautoihin tapahtunut.

      Ei se vetykään mitään mullista kymmeneen vuoteen Suomen autokannassa.
      Vety varmasti tulee, ainakin raskaaseen liikenteeseen mutta puhutaan kymmenestä tai kahdestakymmenestä vuodesta.

      Tyttöhallitus saa sanoa mitä tahansa mutta ihmiset ja firmat tekee ostopäätöksen talouden perusteella.

      Luultavasti tyttöhallitus ajaa Suomen konkurssiin hyvin pian. Jotenkin ovat saaneet Sotenkin jonka piti säästää sosialikuluissa maksamaan 6.4Mrd euroa lisää. Se on sistä sosialistien juonta.

    • Anonyymi

      Kyllähän ne silloin taidetaan avata

      • Anonyymi

        Tai sitten ei avata, et sinä sitä tiedä.


    • Anonyymi

      Mainiota että Suomeenkin saadaan pian vetytankkausasemia. Edistystä tapahtuu.

    • Anonyymi

      Uutiset sen kun paranevat

    • Anonyymi
      UUSI

      Taitavat tulla aluksi etelä-suomeen

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. TV-lääkäri Pippa Laukka ottaa kantaa kauneusleikkaushuhuihin: "Parikymppisenä olisi ehkä..."

      Pippa Laukka on 51-vuotias ja hyvässä kunnossa. Huhuja Laukan kauneusleikkauksista ja hiuslisäkkeistä on kiirinyt. Laukalla on hyvä vastaus epäilyksii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      4346
    2. Sofian uusi miesseuralainen

      Sofialla uusi miesseuralainen kun Stefan Isben kanssa Hangossa ja heppakisoissa, kukahan hän lienee?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      3085
    3. Hei Ohisalo, poliisi aloittaa yt-neuvottelut

      https://yle.fi/uutiset/3-12117065 Ns. poliisiministeriksi kutsuttavan sisäministerin vihreiden Ohisalon valtakaudella se nyt sitten tapahtui mitä kan
      Maailman menoa
      135
      1528
    4. Päätös epäasiallisesta käytöksestä

      otteita uusimmasta pöytäkirjasta: Judoliiton hallituksen tietoon saatetun ja useiden henkilöiden allekirjoittaman aineiston perusteella hallitus on to
      Judo
      45
      1328
    5. Minä vuonna kohtasit hänet ensimmäisen kerran?

      Oliko kohtaaminen duunissa vai siviilissä? Siinähän ne kysymykset tulivatkin. Olkaa siis hyvät ja vastatkaa. Ps. Rohkeimmat voivat kertoa pituutensa
      Ikävä
      83
      1189
    6. En minä sinua unohda

      Hyvää huomenta naiselle kauneimmalle! 💛
      Ikävä
      61
      838
    7. Anteeksi kaikki

      Anteeksi etten ollut veroisesi. Anteeksi että rakastuin. Anteeksi että yritin nähdä. Anteeksi että kirjoitin palstalle. Anteeksi että ajattelin sinua.
      Ikävä
      65
      814
    8. Onko teillä mitään ajatusta miten ajattelitte

      Edetä tai lähestyä ikävöimäänne ihmistä? Vai onko tämä kirjoittaminen se joka tyydyttää kaikki tarpeet? Ei aikomusta lähestyä mitenkään ?
      Ikävä
      66
      793
    9. Kävikö Martina Tukholmassa ottamassa botoxia otsaansa

      Viimeisessä story kuvassa näkyy aika selvästi pistoskohdat ja kuhmut, ja leuka on ihan ropollinen, täynnä näppyjä. Kyllä on huono iho, sitäkö se viher
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      786
    10. Kaiken sponssaava saapui

      Ja pilheet jatkuu. Paljokohan maksoi sivukuluina isäviikko, kun piti aisoissaan ton lokin Kämpissä...ettei tunnu niin pahalta jäädä kaikesta paitsi.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      757
    Aihe