Halvat vetyautot tulossa laajaan käyttöön, sähköstä on turha höpöttää

Anonyymi

Jätetään tämä sähköstä höpöttäminen jos ei täysin pois, niin ainakin sille kuuluvalle höpö höpö-palstalle.
Suurinvestoinnit vetyautoihin takaavat, että muutaman vuoden kuluessa tulee sähköautoja halvempia vetyautoja myyntiin. Siinä vaiheessa uusia autoja ostava kansa äänestää joka tapauksessa lompakollaan kaikki sähköautot kumoon.
Henkilöautojen osalta sähköllä ei ole yhtään mitään mahdollisuuksia jäljellä. Ja koska tämä palsta puhuu niistä, on tarpeetonta jankuttaa samaa kakkaa päivästä toiseen. Sähköautojen korkeat elinkaarikustannukset takaavat epäonnistumisen.

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetysähköautojen myynti on lisääntynyt huimasti.
      Esimerkiksi Hyundai Nexon myynti on kasvanut viime vuodesta ainakin 735%.

      • Anonyymi

        Hihii, kun nollasta tai yhdestä lähtee, niin ei tarvita montaa esittelyautoa kun pääsee tuohon "kasvu"prosenttiin.


      • Anonyymi

        Kasvuprosentit ovat arvottomia, jos myynnit ovat todella pienet. Ja Nexon myyntiluvut ovat edelleen surkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, kun nollasta tai yhdestä lähtee, niin ei tarvita montaa esittelyautoa kun pääsee tuohon "kasvu"prosenttiin.

        Hehee, kun nollasta tai yhdestä lähtee liikkeelle, niin ei tarvita montaa esittelyautoa kun sähköautoillakin pääsee huomattaviin "kasvu"prosentteihin. VAI MITÄ ?


    • Anonyymi

      Polttokennoauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
      Polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km. Toyota Mirailla on päästy jopa yli 1000 km yhdellä tankkauksella ja Hyundai Nexolla lähes 900 km.
      Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

      • Anonyymi

        Tuo 1000 km on ollut tietoisesti pihistellen ajettu eikä vastaa todellisuutta. Jos oikein pihistellään niin suurimmalla akulla varustetulla täyssähköautolla pääsee myös noin paljon. Silloin vain pitää ajaa todella hitaasti ja kytkeä esimerkiksi ilmastointi pois päältä.

        Ja tuo toimintamatkan lyheneminen ei enää ole valtava ongelma sähköautoissa. Nykyisten sähköautojen akkujen on arvioitu kestävän yli 20 vuoden käyttöä. Ja joutuu polttokennoautoissakin vaihtamaan polttokennon ja vetytankin, koska nekään ei valtavan pitkään kestä. Nimittäin polttokennonkin teho heikkenee ajan myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 1000 km on ollut tietoisesti pihistellen ajettu eikä vastaa todellisuutta. Jos oikein pihistellään niin suurimmalla akulla varustetulla täyssähköautolla pääsee myös noin paljon. Silloin vain pitää ajaa todella hitaasti ja kytkeä esimerkiksi ilmastointi pois päältä.

        Ja tuo toimintamatkan lyheneminen ei enää ole valtava ongelma sähköautoissa. Nykyisten sähköautojen akkujen on arvioitu kestävän yli 20 vuoden käyttöä. Ja joutuu polttokennoautoissakin vaihtamaan polttokennon ja vetytankin, koska nekään ei valtavan pitkään kestä. Nimittäin polttokennonkin teho heikkenee ajan myötä.

        Juu, noita täyssähkö "pihistelijöitä" näkee jatkuvasti moottoriteillä tien tukkona, siellä Teslat yms. ajelee jaloissa jopa rekka-autoille, kun pitää kytätä akkutilannetta, että pääsee kotiin/mihin onkaan menossa, no nopeuden rajoittimena toimii hyvin, ennen kirottiin kärryn/asuntovaunun/matkailuauton kuskeja, kun köröttelivät 80km/h nopeuksia, no nyt ne UUSIMMAT UUTUUDET (täyssähköpaskat) on just niitä tukkoja ja lisäksi akku on vain 5 - 8 vuoden kestoinen, eli ilmaston pelastajaksi siitä ei ole, akkumateriaalin hankinnan päästöt vesittää jo koko ilmaston pelastamisen ja lataukseen käytetään VIELÄKIN KIVIHIILELLÄ TUOTETTUA SÄHKÖÄ; KUTEN MYÖS VALMISTUKSEEN TARVITTAVAA ENERGIAA TUOTETAAN KIVIHIILELLÄ ja muitten materiaalien tuottamiseen tarvittavan energian tuottamiseen myös käytetään kaivoksissa helkutisti fossiilisia polttoaineita, ei ne maansiirtokoneet pyhällä hengellä tai aurinkovoimalla toimi.
        Tervetuloa vetyautot, että liikenne ja ainakin maanteillä sujuisi puhtaammin, no aikaa se vie, mutta tulossa on, onko myöhäistä?, sitä me emme näe, mutta meistä kolmas sukupolvi eteenpäni väistämättä näkee/tuntee . . . miettikää sitä.
        ps. mites laivat/lentokoneet/junatkin, millä niiten tarvitsema sähkö tuotetaan?


    • Anonyymi

      Kyllä kai molempia käyttövoimia tullaan tulevaisuudessa näkemään?
      Patterimosseja ehkäpä kaupunki ja taajamaliikenteessä pääosin?
      On mielenkiintoista nähdä, alkavatko valtiovallat säädellä jotenkin näitä määriä?
      Kun ei liene kestävää kehitystä kaivella maapallo täyteen valtavia kuoppia?
      Jos akkutekniikassa saadaan parannus, mikä käyttää hyvin yleisiä mineraaleja, tilanne voi muuttua!
      Kuitenkaan patteripelit eivät pääse koskaan "laardistaan"! Fysiikan lait!

      • Anonyymi

        Kuvitteletko tosissasi, että polttokennoautoja varten ei tarvitse kaivaa materiaaleja? Olet idiootti jos luulet niin.


      • Anonyymi

        Tuskin Norjaa voi kovin kaupunkivaltaisena pitää ja siellä 72% uusista autoista on täyssähköautoja. En usko, että he ostavat noita vain kaupunkiajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko tosissasi, että polttokennoautoja varten ei tarvitse kaivaa materiaaleja? Olet idiootti jos luulet niin.

        Kaada ittelles vaan!
        Tähän asti kaivannaiset ovat riittäneet kaikelle teollisuudelle- niin, mitenköhän kauan?
        200v? Autojakin tehty ainakin 120v.
        Mutta jos harvinaisempien mineraalien louhiminen kasvaa exponentiaalisesti, voi tulla (tulee) ongelmia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaada ittelles vaan!
        Tähän asti kaivannaiset ovat riittäneet kaikelle teollisuudelle- niin, mitenköhän kauan?
        200v? Autojakin tehty ainakin 120v.
        Mutta jos harvinaisempien mineraalien louhiminen kasvaa exponentiaalisesti, voi tulla (tulee) ongelmia!

        Vety(polttokenno)auto tarvitsee yhtä paljon harvinaisia maametalleja kuin sähköauto... koska se on akun puutetta lukuunottamatta sähköauto!

        Akkuihin "harvinaisia mineraaleja" ei välttämättä tarvita lainkaan. Rauta, fosfaatti ja litium riittävät, ja näitähän löytyy maapallolta yllin kyllin. Jos litiumia ei ole tarpeeksi (sitä kun riittää nykyisen tiedon mukaan vain 8 miljardiin sähköautoon), on mahdollista tehdä myös natrium-pohjaisia akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety(polttokenno)auto tarvitsee yhtä paljon harvinaisia maametalleja kuin sähköauto... koska se on akun puutetta lukuunottamatta sähköauto!

        Akkuihin "harvinaisia mineraaleja" ei välttämättä tarvita lainkaan. Rauta, fosfaatti ja litium riittävät, ja näitähän löytyy maapallolta yllin kyllin. Jos litiumia ei ole tarpeeksi (sitä kun riittää nykyisen tiedon mukaan vain 8 miljardiin sähköautoon), on mahdollista tehdä myös natrium-pohjaisia akkuja.

        Ja Teslan väitteiden akku voidaan lähes kokonaan kierrättää uusien akkujen tekemiseen. Tarkkaan ottaen 92% käytöstä poistetusta akusta voidaan kierrättää. Tosin tätä ei vielä ole tehty, koska kierrätettäviä akkuja ei vielä kovin paljon ole. Tai ei ainakaan sähköautojen akkuja.

        Ja muuten, myös polttokennoautossa on akku. Nimittäin polttokennosta tuleva virta kierrätetään akun kautta, ainakin vielä nykyisissä polttokennoautoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko tosissasi, että polttokennoautoja varten ei tarvitse kaivaa materiaaleja? Olet idiootti jos luulet niin.

        Voi yrjökalle sua sentään, valmistukseen kyllä käytetään samoja materiaaleja, mutta polttokennoautolla ajaminen tuottaa vain vettä, siinä myös ratkaisu kuivuuteen, eli samalla kuin tankkaa vetyä, laskee käytöstä *tankkiin kertyneen veden hyötykäyttöön.
        *kulkineisiin tehdään tankki, johon muodostuva vesi kerätään ja sitten tankkauksen aikana lasketaan MTK:n määrittelemään hyötykäyttöön, että pysyy jyväjemmarit taas leivän syrjässä kiinni. . . katos nääs, että ei Vanhainen/Kivineimi/Sippilä/Kulmuuni ja varsinkaan Faxtempakka tai hymySaa Rikkokaan pulleudessaan ole oivaltanut, uusi pisness maalaisille, kerräävät vetykulkineista vetet talteen ja myyvät ne valtiolle kuivuusaikaan kastelulaitteisiin . . . tulevaisuus on maaseudun, eikä kokkeli kaapunkilaisten.


      • Anonyymi

        Totta mooses niitä määriä hallitaan esim. verotuksella, niinkuin on tehty tähänkin asti, varsinkin maassa nimeltä: suomi (verolandia, tai oikeastaan fin landia kuvaa paremmin), koskaan eivät kiimaiset politiikot ole osanneet suhteuttaa verotusta kansantalouteen, milloin on juostu tuksun tai ruususen perässä omaa etua tavoitellessa ja sitten kylmästi lisätään taakkaa "kamelille" , katkeaa sen selkä jossain vaiheessa, ei vaan jaksa, . . . . eli hyvästi jääkää te, jotka ette pois pääse . . . . mie lähen muille maille vierahille. STOP.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Teslan väitteiden akku voidaan lähes kokonaan kierrättää uusien akkujen tekemiseen. Tarkkaan ottaen 92% käytöstä poistetusta akusta voidaan kierrättää. Tosin tätä ei vielä ole tehty, koska kierrätettäviä akkuja ei vielä kovin paljon ole. Tai ei ainakaan sähköautojen akkuja.

        Ja muuten, myös polttokennoautossa on akku. Nimittäin polttokennosta tuleva virta kierrätetään akun kautta, ainakin vielä nykyisissä polttokennoautoissa.

        Voi kierrättää 92% painosta mutta kaikkia arvokkaita materiaaleja ei saada talteen. Toinen asia ovatko talteenotetut materiaalit hinnaltaan kilpailukykyisiä uusien kanssa eli haluaako niitä kukaan.


    • Anonyymi

      Toyotan omapoka, sulla menee paukut vähän hukkaan kun otit vetyauton nostamisen ykkösprioriteetiksi.
      Suomessa vety on pelkkää haihattelua ja turhaa höpinää.

    • Anonyymi

      Sulla on varmasti jotain artikkelia tai ihan oikeaa faktaa tuon vetyauton halpuutuksesta? Se että joku puhui keksineensä halvempia metalleja käytetäväksi ei vielä riitä, sillä lupauksia on vaikka kuinka, kuten mm. Toyotan akkusähköauto ja solidstete akut jne....

    • Anonyymi

      Käytännöllisempi ratkaisu yleistyy. Nyt eletään autoilun murrosvuosia, tähän asti on ajettu fossiilisilla. Tällä hetkellä on paljon kilpailevia vaihtoehtoja, mutta pitkässä juokussa tulee olemaan vain yksi. Kun teknologia on kypsää ja jos se on käyttökelpoista ja parempi kuin edeltänyt on sen yleistymisen nopeus huimaa. Edeltäneet teknologiat unohdetaan ja jo muutamassa vuodessa vanha teknologia on eilispäivää.
      Tällä hetkellä kehitys menee n.s täyssähköauton suuntaan, Siinä teknologiassa on kuitenkin omat käytettävyysongelmansa. Kun vaihtoehto, polttokenno sähköauto tekniikka ja infrastrukstuuti on valmista, lähtee vedyn jakeluhinta eksponentiaaliseen laskuun ja autovalmistajat lähtevät polttokennoautomallien laajentamiseen sekä hintakilpailuun. Täyssähköauto on vaan jo nyt vanhanaikainen ja sen joutsenlaulu on jo alkanut.

      • Anonyymi

        Vety ei ikinä tule yhtä halvaksi kuin sähkö ja oikeasti lataussähköauto on käytännöllisempi kuin polttokennoautot. Ei ole mitään merkkiäkään siitä, että polttokennoautot olisivat tulossa suosituiksi.

        On käytännössä mahdotonta, että vety voi ikinä olla lähellekään yhtä halpaa kuin sähkö. Ainoa keino tuohon olisi myydä vetyä tappiolla ja valtion suurilla tuilla ja sitä ei pitkään voi jatkaa. Jos ajattelet järjellä niin ymmärrät syyt. Ensinnäkin, vetyä täytyy kuljettaa hankalasti paikasta toiseen, sen infrastruktuuri on kallista ja vaatii paljon ylläpitoa ja vedyn tuotanto haaskaa suurimman osan energiasta. Lisäksi tuo sama sähkö jota käytetään vedyn valmistamiseen voisi suoraan käyttää sähköautoon.

        Lisäksi autoissa ei muutos ole läheskään noin nopeaa. Vaikka polttokennoautojen suosio kasvaisikin (mitä ei todennäköisesti tapahdu) niin kasvuun menee kymmeniä vuosia. Autovalmistuksen skaalaaminen on todella hidasta, kun tulee uudenlainen kulkuneuvo. Nykyiset tehtaat eivät suoraan kelpaa polttokennoautojen valmistukseen (kuten ei lataussähköautojen valmistukseenkaan), vaan se vaatii tehtaiden uusimista. Tämän lisäksi pitää kouluttaa työntekijät niiden valmistukseen. Polttokennoautotkin ovat sähköautoja, joten vanhat opit eivät siinä toimi.

        Ja muuten, polttokennoautokin on täyssähköauto. Toki on tekeillä myös vetyautoja, jotka ei ole polttokennoautoja, mutta nykyiset vedyllä toimivat autot ovat täyssähköautoja. Polttokenno vain muuttaa vedyn sähköksi, joka puolestaan menee akkuun ja siitä moottoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety ei ikinä tule yhtä halvaksi kuin sähkö ja oikeasti lataussähköauto on käytännöllisempi kuin polttokennoautot. Ei ole mitään merkkiäkään siitä, että polttokennoautot olisivat tulossa suosituiksi.

        On käytännössä mahdotonta, että vety voi ikinä olla lähellekään yhtä halpaa kuin sähkö. Ainoa keino tuohon olisi myydä vetyä tappiolla ja valtion suurilla tuilla ja sitä ei pitkään voi jatkaa. Jos ajattelet järjellä niin ymmärrät syyt. Ensinnäkin, vetyä täytyy kuljettaa hankalasti paikasta toiseen, sen infrastruktuuri on kallista ja vaatii paljon ylläpitoa ja vedyn tuotanto haaskaa suurimman osan energiasta. Lisäksi tuo sama sähkö jota käytetään vedyn valmistamiseen voisi suoraan käyttää sähköautoon.

        Lisäksi autoissa ei muutos ole läheskään noin nopeaa. Vaikka polttokennoautojen suosio kasvaisikin (mitä ei todennäköisesti tapahdu) niin kasvuun menee kymmeniä vuosia. Autovalmistuksen skaalaaminen on todella hidasta, kun tulee uudenlainen kulkuneuvo. Nykyiset tehtaat eivät suoraan kelpaa polttokennoautojen valmistukseen (kuten ei lataussähköautojen valmistukseenkaan), vaan se vaatii tehtaiden uusimista. Tämän lisäksi pitää kouluttaa työntekijät niiden valmistukseen. Polttokennoautotkin ovat sähköautoja, joten vanhat opit eivät siinä toimi.

        Ja muuten, polttokennoautokin on täyssähköauto. Toki on tekeillä myös vetyautoja, jotka ei ole polttokennoautoja, mutta nykyiset vedyllä toimivat autot ovat täyssähköautoja. Polttokenno vain muuttaa vedyn sähköksi, joka puolestaan menee akkuun ja siitä moottoriin.

        Hevosettomat vaunut ei tule koskaan yleistymään, kievareissa ei ole vaihtovaunuja tahi besiiniä ja apteekissakin se bensiini on tavattoman kallista.
        Ilmaa painavammat lentokoneet ei tule yleistymään sillä jos ne pysähtyvät ne tippuvat alas.
        Vesikulkuneuvon maksimi nopeuden määrää hydrodynamiikan lait. Se nopeus millä vesi voidaan syrjäyttää asettaa rajat maksiminopeudelle aluksen pituuden puitteissa.

        Siinä hieman käytännön realiteetteja ja faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety ei ikinä tule yhtä halvaksi kuin sähkö ja oikeasti lataussähköauto on käytännöllisempi kuin polttokennoautot. Ei ole mitään merkkiäkään siitä, että polttokennoautot olisivat tulossa suosituiksi.

        On käytännössä mahdotonta, että vety voi ikinä olla lähellekään yhtä halpaa kuin sähkö. Ainoa keino tuohon olisi myydä vetyä tappiolla ja valtion suurilla tuilla ja sitä ei pitkään voi jatkaa. Jos ajattelet järjellä niin ymmärrät syyt. Ensinnäkin, vetyä täytyy kuljettaa hankalasti paikasta toiseen, sen infrastruktuuri on kallista ja vaatii paljon ylläpitoa ja vedyn tuotanto haaskaa suurimman osan energiasta. Lisäksi tuo sama sähkö jota käytetään vedyn valmistamiseen voisi suoraan käyttää sähköautoon.

        Lisäksi autoissa ei muutos ole läheskään noin nopeaa. Vaikka polttokennoautojen suosio kasvaisikin (mitä ei todennäköisesti tapahdu) niin kasvuun menee kymmeniä vuosia. Autovalmistuksen skaalaaminen on todella hidasta, kun tulee uudenlainen kulkuneuvo. Nykyiset tehtaat eivät suoraan kelpaa polttokennoautojen valmistukseen (kuten ei lataussähköautojen valmistukseenkaan), vaan se vaatii tehtaiden uusimista. Tämän lisäksi pitää kouluttaa työntekijät niiden valmistukseen. Polttokennoautotkin ovat sähköautoja, joten vanhat opit eivät siinä toimi.

        Ja muuten, polttokennoautokin on täyssähköauto. Toki on tekeillä myös vetyautoja, jotka ei ole polttokennoautoja, mutta nykyiset vedyllä toimivat autot ovat täyssähköautoja. Polttokenno vain muuttaa vedyn sähköksi, joka puolestaan menee akkuun ja siitä moottoriin.

        Samaa sanottiin moniventtiilikansista ja turboista.
        Myös kosketusnäyttökännykät ei milloinkaan tuleen yleiseen käyttöön.
        Maailmassa ei vieläkään ole enempää kuin 5 tietokonetta.

        "ei koskaan" on pitkä aika ja jopa täyden typeryksenkin pitäsi se tajuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa sanottiin moniventtiilikansista ja turboista.
        Myös kosketusnäyttökännykät ei milloinkaan tuleen yleiseen käyttöön.
        Maailmassa ei vieläkään ole enempää kuin 5 tietokonetta.

        "ei koskaan" on pitkä aika ja jopa täyden typeryksenkin pitäsi se tajuta.

        Voi olla, että polttokennoautot tulevat, mutta vety ei tule olemaan halvempaa kuin suora sähkö. Tuo vain ei ole mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vety ei ikinä tule yhtä halvaksi kuin sähkö ja oikeasti lataussähköauto on käytännöllisempi kuin polttokennoautot. Ei ole mitään merkkiäkään siitä, että polttokennoautot olisivat tulossa suosituiksi.

        On käytännössä mahdotonta, että vety voi ikinä olla lähellekään yhtä halpaa kuin sähkö. Ainoa keino tuohon olisi myydä vetyä tappiolla ja valtion suurilla tuilla ja sitä ei pitkään voi jatkaa. Jos ajattelet järjellä niin ymmärrät syyt. Ensinnäkin, vetyä täytyy kuljettaa hankalasti paikasta toiseen, sen infrastruktuuri on kallista ja vaatii paljon ylläpitoa ja vedyn tuotanto haaskaa suurimman osan energiasta. Lisäksi tuo sama sähkö jota käytetään vedyn valmistamiseen voisi suoraan käyttää sähköautoon.

        Lisäksi autoissa ei muutos ole läheskään noin nopeaa. Vaikka polttokennoautojen suosio kasvaisikin (mitä ei todennäköisesti tapahdu) niin kasvuun menee kymmeniä vuosia. Autovalmistuksen skaalaaminen on todella hidasta, kun tulee uudenlainen kulkuneuvo. Nykyiset tehtaat eivät suoraan kelpaa polttokennoautojen valmistukseen (kuten ei lataussähköautojen valmistukseenkaan), vaan se vaatii tehtaiden uusimista. Tämän lisäksi pitää kouluttaa työntekijät niiden valmistukseen. Polttokennoautotkin ovat sähköautoja, joten vanhat opit eivät siinä toimi.

        Ja muuten, polttokennoautokin on täyssähköauto. Toki on tekeillä myös vetyautoja, jotka ei ole polttokennoautoja, mutta nykyiset vedyllä toimivat autot ovat täyssähköautoja. Polttokenno vain muuttaa vedyn sähköksi, joka puolestaan menee akkuun ja siitä moottoriin.

        Hmm . . . tuliko sähköautomuoti vuodessa?, ei tainut, vaan meni ainakin 15 vuotta, samalla ajalla vetyauto kehittyy ja kehittyy, "polttoaine lähes ilmaista, mutta mutta, joku haluaa businessta siitä tehdä, joten halpuutus jää haaveeksi. . . .


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miksi nämä sähköautointoilijat eivät sitten ole nokkelia, tai edes huumorintajuisia?
        Kaikenlainen aivopesu teille kyllä menee täydestä, joten taidatte olla melko yksinkertaista porukkaa.


    • Anonyymi

      Hieno homma.

      Täällä Rääkkylässä tallissa odottaa vetyauto ja Paksuniemen rannassa on jo laituripaikka ollut monta vuotta odottelemassa vetyvenettä.
      Kolme vuotiaalle pojalle olen katsellyt vetykäyttöistä kevaria.

    • Anonyymi

      Polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään vaivalloisen akkusähköauton.
      On toki varmasti niitäkin jotka vielä vuonna 2030 haluavat ajaa akkuautoilla.
      Enemmän kuitenkin ehkä nostalgiamielessä harrasteautona.
      Haluavathan jotkut tänäkin päivänä ajaa esim. T-Fordilla.

      • Anonyymi

        Otapa alkajaisiksi selvää mitä vety on, esiintyykö sitä maapallolla ja kuinka sitä valmistetaan. Jos vedyn valmistukseen tarvitaan sähköä 55 kWh, saadaan siitä polttokennossa takaisin sähköksi muutettuna enää 15 kWh, ja polttokennoautothan ovat myöskin sähköautoja. Eli miksi muuttaa sähkö vedyksi ja takaisin noin huonolla hyötysuhteella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otapa alkajaisiksi selvää mitä vety on, esiintyykö sitä maapallolla ja kuinka sitä valmistetaan. Jos vedyn valmistukseen tarvitaan sähköä 55 kWh, saadaan siitä polttokennossa takaisin sähköksi muutettuna enää 15 kWh, ja polttokennoautothan ovat myöskin sähköautoja. Eli miksi muuttaa sähkö vedyksi ja takaisin noin huonolla hyötysuhteella?

        Mikis muuttaa sähkö vedyksi.
        No sen takia, kun vety rulettaa! ! !


      • Anonyymi

        Höpö höpö, yhdenkään suunnitelman mukaan edes vetyasemia ei ole riittävästi vuonna 2030, joten miten tuo muka onnistuu? Jossain haaveiltiin 25-40 asemasta, mutta tuo ei Suomen kokoisessa maassa riitä alkuunkaan. Ja tuokin määrä on vain optimistinen toive.

        Ja "vaivalloisuus" on hiljalleen katoamassa, kun sähköautojen toimintamatka koko ajan kasvaa ja pikalatausasemat yleistyvät ja nopeutuvat. Ja nytkin toimintamatka ja latausnopeus on ongelmia vain harvoille. Useimmat sähköautoilijat ei tarvitse kodin ulkopuolella ladata kovinkaan usein. Toki ilmaiset laturit hyödynnetään, mutta se on vain loogista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikis muuttaa sähkö vedyksi.
        No sen takia, kun vety rulettaa! ! !

        Muuttaako Mikis Theodorakis sähkö vedyksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttaako Mikis Theodorakis sähkö vedyksi?

        Älä rienaa edesmennyttä, hän siirtyi "vihreille niityille" eilen, HYI ja HÄPEÄ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, yhdenkään suunnitelman mukaan edes vetyasemia ei ole riittävästi vuonna 2030, joten miten tuo muka onnistuu? Jossain haaveiltiin 25-40 asemasta, mutta tuo ei Suomen kokoisessa maassa riitä alkuunkaan. Ja tuokin määrä on vain optimistinen toive.

        Ja "vaivalloisuus" on hiljalleen katoamassa, kun sähköautojen toimintamatka koko ajan kasvaa ja pikalatausasemat yleistyvät ja nopeutuvat. Ja nytkin toimintamatka ja latausnopeus on ongelmia vain harvoille. Useimmat sähköautoilijat ei tarvitse kodin ulkopuolella ladata kovinkaan usein. Toki ilmaiset laturit hyödynnetään, mutta se on vain loogista.

        Tässä käy samoin kuin TV markkinoilla. Ensin Laajakuva analogi tekniikka markkinoille, sitten digi laajakuva, HD digi ja nyt myydään UHD digiä seuraavaksi muutetaankin sitten vaikka lähetysstandardia. Kätevästi saatiin myytyä 4 televisiota samaan huushollin kun ne rievät katsovat samaa töllöä ennen 20 vuotta.
        Ei autovalmistajen itresseissä ole tuoda suoraan FCEV teknologiaa markkinoille edes vaikka se olisi mahdollista, ensin HEV, sitten PHEV, sitten EV ja sen jälkeen FCEV. Näin ympäristötietoinen kuluttaja on ostanut lyhyemmässä ajassa mitä oli uskonutkaan neljä uutta autoa, omatuntonsa kolkuttelun laanuttamiseksi. Ei siinä mitään järkeä ole ympäristön säästymisen kannalta. Parempi olisi kun olisi ajanut sen autonsa loppuun ja hankkinut sitten suoraan vetyauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä käy samoin kuin TV markkinoilla. Ensin Laajakuva analogi tekniikka markkinoille, sitten digi laajakuva, HD digi ja nyt myydään UHD digiä seuraavaksi muutetaankin sitten vaikka lähetysstandardia. Kätevästi saatiin myytyä 4 televisiota samaan huushollin kun ne rievät katsovat samaa töllöä ennen 20 vuotta.
        Ei autovalmistajen itresseissä ole tuoda suoraan FCEV teknologiaa markkinoille edes vaikka se olisi mahdollista, ensin HEV, sitten PHEV, sitten EV ja sen jälkeen FCEV. Näin ympäristötietoinen kuluttaja on ostanut lyhyemmässä ajassa mitä oli uskonutkaan neljä uutta autoa, omatuntonsa kolkuttelun laanuttamiseksi. Ei siinä mitään järkeä ole ympäristön säästymisen kannalta. Parempi olisi kun olisi ajanut sen autonsa loppuun ja hankkinut sitten suoraan vetyauton.

        FCEV vastaa sitä plasmatelkkaria. Rikkaiden energiatehoton huvi, jolla ei koskaan ollut tulevaisuutta massamarkkinoilla.


    • Anonyymi

      Vety on yhtä järkevää kuin ostaa olutta, koska niistä saa panteista rahaa, ja silläviisiin rikastuu.

      • Anonyymi

        Vety tulee ja vety tappaa . . . muut.


    • Anonyymi

      Vetyauto on yhtä helppo tankata kuin bensa tai diesel. Paitsi että Suomessa ei ole ainuttakaan paikkaa missä tankata.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Huomasitko tuon asian ihan itse, vai auttoiko naapurin vanha muori sinua hiukan??


        HEH HEH


    • Anonyymi

      Milloin saadaan kunnollisia akkuja? Nykyiset akut painavat aivan järjettömän paljon. Autotehtaat käyttävät satoja miljoonia alustaratkaisujen kehittämiseen niin että viimeisetkin turhat grammat saadaan sieltä pois, sitten siihen asennetaan puoli tonnia painava akku. Mitä järkeä koko akkusähköautossa, lähtökohtaisesti ei mitään.

    • Anonyymi

      Polttokennoauto on mainio vaihtoehto akkusähköautolle.
      Polttokennoauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700 km.
      Polttokennoauton yksi hyvä puoli on myös se ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille.

    • Anonyymi

      Sähköautoissa ei ole todellisuudessa mitään parempaa verrattuna vetyautoihin. Joten miksi niistä pitää mölytä?

      • Anonyymi

        Vetyautot painavat akkusähköautoja enemmän, niitä ei voi ladata kotona ja vaativat 3 kertaa enemmän energiaa. Vetyautot vaativat huoltoja 8000 km välein. Kaiken kukkuraksi vety vieläpä vuotaa tankista pikkuhiljaa, joten voi tulla yllätys kun pitäisi jonnekin mennä.

        Niin, ja Suomessa vetyä ei voi edes ostaa mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautot painavat akkusähköautoja enemmän, niitä ei voi ladata kotona ja vaativat 3 kertaa enemmän energiaa. Vetyautot vaativat huoltoja 8000 km välein. Kaiken kukkuraksi vety vieläpä vuotaa tankista pikkuhiljaa, joten voi tulla yllätys kun pitäisi jonnekin mennä.

        Niin, ja Suomessa vetyä ei voi edes ostaa mistään.

        Kerropas nyt meille muillekin, että mitä huoltoa se vetyauto vaatii 8000 kilometrin välein, vai saammeko tietämättömyydelläsi ainoastaan röhönaurut.


        HEH HEH


    • Anonyymi

      joko VW pomo hakee köyttä?

      • Anonyymi

        Tuskin, kun VW:llä ei ole tarvetta hinata vetyautoja joiden tankista on haihtunut vety.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin, kun VW:llä ei ole tarvetta hinata vetyautoja joiden tankista on haihtunut vety.

        Kerro ensin mistä sinne kuvitteellisen vetyauton kuvitteelliseen tankkiin oltaisiin sitä kuvitteellista vetyä saatu.


    • Anonyymi

      eikös VW pomo pillahtanut itkuun?

    • Anonyymi

      Miten vetyautosta ja vedyllä ajamisesta voi tulla halvempaa kuin sähköautolla ajamisesta?

      Vetyauton sähkön käytön hyötysuhde on huono.

      Jos voi ajaa sähköllä, miksi tehdä sillä sähköllä ensin vetyä (elektrolyysi) ja sen jälkeen muuttaa vety takaisin sähköksi (polttokenno)?

      Tämän lisäksi sähkön "kuljettaminen" asiakkaalle on helpompaa (sähköjohdot) ja hyötysuhteeltaan tehokkaampaa kuin vedyn (sähköjohdot paineastiat putkistot kuorma-autot) .

      Lisäksi infraa on olemassa valtavasti sähkölle, muttei vedylle. Vedyn kuljettamiseen ja varastointiin kuuluvat paineastiat, jotka ovat viranomaisten valvonnassa.

      Vetyauto on myös raskaampi, koska siinä on sekä sähköauton että vetyauton tekniikka samassa autossa. Esimerkiksi akku on kummassakin iso, jos vertaa bensiiniauton akkuun.

      Myös huollettavaa ja korjattavaa on vetyautossa enemmän. Lisäksi kumpikin tekniikka vaatii erilaista osaamista.

      Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?

      • Anonyymi

        "Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?"

        Ei siihen rautalankaa tarvitse.

        Lue seuraava lause tarkkaan:
        Vety on paras, ainoa ja oikea polttoaine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voisiko joku vääntää tämän rautalangasta, miksi kannattaa käyttää vetyä eikä suoraan sähköä?"

        Ei siihen rautalankaa tarvitse.

        Lue seuraava lause tarkkaan:
        Vety on paras, ainoa ja oikea polttoaine.

        Tarvitset hiukan paksumman rautalangan.

        Mikä tekee vedystä paremman kuin sähkö?

        Vety ei ole ainoa. Muita ei fossiilisia ovat: sähkö, biopolttoaineet ja synteettiset polttoaineet. Toistaiseksi näyttää siltä että sähkö on ainoa realistinen käyttöenergia henkilöautoissa Suomessa. Biokaasu toimii pienillä alueilla, mutta ei riitä kaikille.

        Millä perusteella sanot vetyä oikeaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe