Kalastus on kovaa työtä

Oletteko koskaan kalastaneet ja saaneet paljon kaloja. Ensin kalastaa 6 tuntia, sitten jos saa vaikka 10 kg ahvenia niin ne pitää perata ja filerata jo veneessä vaikka. Sitten pitää mennä kotiin ja kotona vielä otetaan ruodot fileestä ja nahka pois. Se on 2-3 tunnin homma jos saa 10 kg ahvenia riippuen kuinka hyvä on kalan käsittelyssä. Eli ihan täysi työpäivä tulee tehtyä Sitten vielä kun itse kuljen fillarilla koska olen köyhä jolla ei ole autoa niin meren rantaan on 10 km ja 10 km kotiin. Se vie jo tunnin fillarilla aikaa edes takaisin. Se on 10 tunnin päivä helposti ja sitä kun tekee 200 päivää vuodessa niin se käy työstä.

31

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä teillä porilaisilla on sitten ihme ongelmia.

• Anonyymi

Mihi voi mennä töit tekee?

• Anonyymi

Aika nopeasti fileeraa ahvenia tai muitakin kaloja. Siinä ei pitkään mene, kun fileeraa 10kg ahvenia! Opettelin fileeraamaan kaloja netistä löytyvien videoiden avulla.

Kalastaminen on aika yksinkertaista, kun pitää pyydykset vedessä, minulla katiskat, nii käy vaan kokemassa ne ja ottaa kalat mukaan, ei mene paljoa aikaa, muutaman minuutin ottaa se. Minullakin on kerralla ollut katiskoissa n. 15kg kalaa.

Työmatkalla olen katiskat katsonut kotiin tullessa, niin ei tarvitse erikseen käydä kalareissuilla.

• Anonyymi

• Anonyymi

Fileraaminen ei liene välttämätöntä.
        Uunissa hitaasti hauduttamalla ruodot pehmenee.

• Anonyymi

Kalastus on työ siinä missä kalan myyntikin. Monet myy torilla kalaa tai jossain pikku puodissa omalla pihalla. Se on vaan erilainen työ ja sitä tehdään yksin ja herätään ajoissa kuten monessa muussa työssä. Kaupassa ne myy kalaa myös ja joku yksityinen yrittäjä myy sitten suoraan asiakkaalle jotta saa paremman hinnan. Joku myy verhoja ja joku myy kalaa.

• Anonyymi

"Oletteko koskaan kalastaneet ja saaneet paljon kaloja. Ensin kalastaa 6 tuntia, sitten jos saa vaikka 10 kg ahvenia niin ne pitää perata ja filerata jo veneessä vaikka. Sitten pitää mennä kotiin ja kotona vielä otetaan ruodot fileestä ja nahka pois. Se on 2-3 tunnin homma jos saa 10 kg ahvenia riippuen kuinka hyvä on kalan käsittelyssä. Eli ihan täysi työpäivä tulee tehtyä Sitten vielä kun itse kuljen fillarilla koska olen köyhä jolla ei ole autoa niin meren rantaan on 10 km ja 10 km kotiin. Se vie jo tunnin fillarilla aikaa edes takaisin. Se on 10 tunnin päivä helposti ja sitä kun tekee 200 päivää vuodessa niin se käy työstä."

Tuota noin, ne ruodothan poistetaan fileerauksen yhteydessä?!?

• Anonyymi

Mitä ihmettä verrata jotain harrastusta työhön. Kuullostaa pakko-oireisen jutulta tuon ahvenen kalastajan jutut eikä varsinaisissa töissä ole ollut 10 vuoteen.

• Anonyymi

Tuo nyt on niin ihme hommaa taas aloittajalla. Tuolla menolla on täysipäiväinen kalastaja ja pitäisi olla ennakkoverot ja yel-maksut. Jos tekee tuota hommaa himmeästi työttömänä, niin syyllistyy erilaisiin petoksiin.

Minä kalastan omaksi iloksi ja hieman annan kaloja naapurillekin. Olen tosin työelämässä, ettei minulla ole aikaa olla joka päivä noin montaa tuntia kalastamassa. Opin aikoinaan isoisältäni tämän kalastamisen, että katiskat hoitaa kalastamisen ja ne katiskat käydään katsomassa pikaisesti, niin voi tehdä töitäkin muulla aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nyt on niin ihme hommaa taas aloittajalla. Tuolla menolla on täysipäiväinen kalastaja ja pitäisi olla ennakkoverot ja yel-maksut. Jos tekee tuota hommaa himmeästi työttömänä, niin syyllistyy erilaisiin petoksiin.

Minä kalastan omaksi iloksi ja hieman annan kaloja naapurillekin. Olen tosin työelämässä, ettei minulla ole aikaa olla joka päivä noin montaa tuntia kalastamassa. Opin aikoinaan isoisältäni tämän kalastamisen, että katiskat hoitaa kalastamisen ja ne katiskat käydään katsomassa pikaisesti, niin voi tehdä töitäkin muulla aikaa.

Samoin annan kalaa tutuille ja naapurille. Eksäni asuu naapurissa tuossa toisessa kerroksessa ja vien sille usein kalaa koska saan sitä paljon. Serkkuni haki just 1.5 kiloo kalaa ja enoni tykkää kalasta joten annan sille myös.

• Anonyymi

VEroi ei kannata maksaa. Muutenkin tienaatte vähän niin miksi antaa pois rahaa verottajalle ja ne rahat menee jollekkin joka ei niitä tarvii. Kalastaa voi itselle ja toisille se on työttömälle mukavaa puuhaa ja mitä sitten jos hiukan tienaa. Köyhän pitää kalastaa koska ei muuta työtä saa. Kuntakaan ei palkkaa vaikka lähettää 100 hakemusta.

• Anonyymi

Katso peiliin, sieltä löytyy vika, jos olet lähettänyt 100 työhakemusta ja ei ole tärpännyt!

Kyllä töitä tekeville löytyy ja varsin helposti! Nyt on monella alalla pulaa tekijöistä ja palkkojakin on korotettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katso peiliin, sieltä löytyy vika, jos olet lähettänyt 100 työhakemusta ja ei ole tärpännyt!

Kyllä töitä tekeville löytyy ja varsin helposti! Nyt on monella alalla pulaa tekijöistä ja palkkojakin on korotettu.

Huonosti ne pyytää töihin Ei se vika ole työttömässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huonosti ne pyytää töihin Ei se vika ole työttömässä.

Hyvin on ainakin meidän perheessä työllistytty, kun on lapset ja vaimoni töitä hakeneet. Minä olen ammatinharjoittaja, joten töitä riittää enempi mitä ehtii tekemään.

Kyllä töitä tekeville on!

• Anonyymi

Kyyjärvellä on tehtaalla työvoimapula.

• Anonyymi

Kyllä sitä kalaa helposti saa kun menee kauppaan. Sillipurkki sillon tällön,tonnikalaa,muikkua,silakkaa. Eikä sitä kalaa nyt mitään hullua määrää tarvi syödä kun perunaa kylkiäisenä.

• Anonyymi

Kala kyllä maksaa siellä kaupassa, vaikka tarjouksesta ostaakin. Ostan minäkin joskus kalaa kaupastakin ja kavereilta muikkua. Kaksi kertaa päivässä syön kalaa, en sen useammin. Perunaa tietty syön kalan kanssa. Tonnikala on Suomessa älyttömän kallista kaupasta ostaen.
        Halpaa on itse pyydetty kala ja helppoa kalastaa, kun työmatkoilla käyn pyydykset katsomassa kotimatkalla. Koko vuotta en kalasta, koska kalaa tulee vähemmälläkin riittävästi. Nytkin pakastimessa melkoisesti kalafilettä.

• Anonyymi

Eikös me olla köyhyyspalstalla ja täällä aina valitetaan, ettei ole varaa ostaa ruokaa. Kalastamalla itse köyhä saa edullista ruokaa ja kala on terveellistä, kalan proteiini vastaa hyvin lihaa.
        Meilläkin itse kasvatetut perunat ja siihen kalaa kalastettuna, ei paljoa maksa ruoka. Kaurahiutaleet ostaa Lidlistä aamupuuroihin ja maitoa. Metsästä poimii marjat ja sienet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös me olla köyhyyspalstalla ja täällä aina valitetaan, ettei ole varaa ostaa ruokaa. Kalastamalla itse köyhä saa edullista ruokaa ja kala on terveellistä, kalan proteiini vastaa hyvin lihaa.
        Meilläkin itse kasvatetut perunat ja siihen kalaa kalastettuna, ei paljoa maksa ruoka. Kaurahiutaleet ostaa Lidlistä aamupuuroihin ja maitoa. Metsästä poimii marjat ja sienet.

Kalastaisit edes mutta satuilet kuitenkin niinkuin köyhyyspalstalla yleisesti täh koska tulee kelasossuraha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalastaisit edes mutta satuilet kuitenkin niinkuin köyhyyspalstalla yleisesti täh koska tulee kelasossuraha.

Ei tule kelasossurahaa meidän kattilakuntaan. Kalastan ja kasvatan perunat. Juuri sain perunat kellariin. Mustikoita ja puolukoita kävin poimimassa.

• Anonyymi

Täytyykö joku kalan syöminen vääntää jostain rautalangasta köyhyyspalstalla. Sen määrän mitä syö kalaa niin ei paljon tule maksaan vaikka kaupasta ostaa kallista ja kallista joku tonnikalapurkki kun yhdellä kaljatölkillä ostaa. Mitä helvettiä sitä kalaa joka päivä järsii. Huh huh aloittaja vertaa työhön sitä kun kalastaa. Jos kalaa on niin osana ateriaa esim, perunaa ja porkkanaraastetta lisäks.

• Anonyymi

Kyllä siinä rahaa säästyy, kun kalastaa ja syö kalaa. Kaksi kertaa päivässä syön kalaa ja tietty perunaa lisäksi, sekä porkkanaa raasteena salaatiksi. Toki muutakin salaattia tulee tehtyä.
        Kalastaminen ei ole minulle mitään työtä, koska kotimatkalla töistä tulessa käyn katiskat katsomassa, siihen menee vain muutama minuutti. Mitään bensoja en polttele veneellä, kun en ole venettä käyttänyt kalastamiseen enää vuosiin. Rannalta pitkällä riu'ulla nostelen katiskoita, on nopea ja helppo homma! Kalat perkaa kotona nopeasti fileiksi, kun opettelee fileerauksen, kompostoriin heitän kalanperkeet ja fileet pakastimeen, jos en tee ruokaa niistä heti tai savustele kaloja.
        Saahan kalaa ostettua toki kaupasta tarjouksista, silakkaa ostan fileinä, kun sitä myydään alle 2€/kg, silloin ostan isomman erän ja teen uunissa niistä ruokaa tai savustelen.

• Anonyymi

Jos saa kalaa niin ei tarvii ostaa muuta ruokaa ja rahaa säästyy muihin juttuihin kuten vaatteisiin. Kyllä meressä kalaa riittää. Itse syö usein kalaa ja pelkkää perunaa ja vihanneksia. Halpa ateria on. Kuka hullu maksaa 30 euroa kilosta ahven kalaa kun merestä saa ilmaiseksi. Lohikin kallista koska sitä tuodaa pääasiassa norjasta joten tietenkin se on kallista vaikka suomalaiset voisi itse kalastaa lohta ja myydä sitä kauppoihin niin hintakin olis paljon halvempaa.

Muutakin kalaa voisi kalastaa paljon. Kaupoissa kalasta 80% on tuonti kalaa joten hinta on paljon korkeempi. Siksi minä itse kalastan eikä maksa juuri mitään. Bensaan voi mennä joku euron päivässä ja kalaa tulee 10 kiloo ahventa päivässä. Juuri kyselin prismasta ja kauppias sanoi että ahvenesta on pulaa eikä ammattikalastajat juuri myy sitä heille. Itse olen saanut varmaan 500 kg ahventa parin kuukauden aikana ja myyn itse kalat. Tunnen kaksi ammattikalastajaa jotka myy kalaa kotiovelta myös.

• Anonyymi

Kalastajat pääsevät nyt lomille kun se tulivuori purkaa laavaa mereen, asiakkaat saavat ilmaista kalakeittoa, kun laava paistaa meressä olevia kaloja ;:D:D

Kanariansarilla.

• Anonyymi

Kyllä vaan.
      Ei sovi unohtaa välineiden (vene ja verkot) huoltamiseen kuluvaa aikaa.

• Anonyymi

Kyllä en minä ainakaan huolla venettä tai verkkoja. Ei köyhän kannata venettä ja verkkoja pitää. Kokoontaittuvat katiskat ei tarvitse juuri huoltoa, kauden loputtua pesu riittää ja varastoon nipussa pieneen tilaan kuivattuna.
        Ja mitä huoltoa veneessä on, kun ostaa pienen muovisen jollan, jos nyt välttämättä pitää veneellä päästä vesille. Siihen sähkökäyttöinen halpisprutku ja tarjousakku. Pääsee tuulastamaan näin syyspimeillä. Ei tarvii rantoja pidemmälle lähteä, kun saa kalaa veneen täyteen. Jolla mitään erityistä huoltoa tarvitse! Ostin 120€ Terhi 245 jollan käytettynä, hyvin sillä on pärjännyt, mitä on tarvinnut.

• Anonyymi

Kyllähän itse kalastaminen ihan ok mutta ärsyttää aloituksen tyyli että kalastaminen verrattavissa työhön höpö höpö jos se on harrastus. Toi hyvä jos katiska niin syö sen verran mitä tulee. Joskus näytettiin telkkarissa kun yks ukko haavilla vaan nosti muikkuja. En todellakaan ala maksaan mitään 20eur kg jostain ahvenfileestä. Aikas touhua ammattikalastajilla kun melkein koko saalis menee rehuksi.

• Anonyymi

Ammattikalastajilta saa ostaa rehusilakkaa 0,20€/kg. Yksi kaveri haki monet vuodet vanhalla pakettiautolla kalastajalta rehusilakkaa porukalle styrox laatikossa jäitettynä ja jaettiin kulut porukalla. Isompia silakoita savusteltiin ja pienempiä paistettiin muuten. Oli tosi halpaa kalaa, kun kerta viikkoon kaveri kävi sen reissun heittämässä. Huono puoli nyt, että kaveri kuoli sairaskohtaukseen kesähelteillä, niin ei olla vielä kehitetty uutta systeemiä tuohon kalan hakuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ammattikalastajilta saa ostaa rehusilakkaa 0,20€/kg. Yksi kaveri haki monet vuodet vanhalla pakettiautolla kalastajalta rehusilakkaa porukalle styrox laatikossa jäitettynä ja jaettiin kulut porukalla. Isompia silakoita savusteltiin ja pienempiä paistettiin muuten. Oli tosi halpaa kalaa, kun kerta viikkoon kaveri kävi sen reissun heittämässä. Huono puoli nyt, että kaveri kuoli sairaskohtaukseen kesähelteillä, niin ei olla vielä kehitetty uutta systeemiä tuohon kalan hakuun.

Toi oli teillä hyvä systeemi että isompi määrä ja sitten vaikka savusti niin eipä tuossa itse tarvi alkaa kalasteleen. Jos kalastalee niin se on harrastus eikä sitä mihinkään työhön aleta vertaan. Palkkatyö sitten erikseen. Pentti linkolahan oli kova ukkeli kun kalasti ja löyty myös koulutusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toi oli teillä hyvä systeemi että isompi määrä ja sitten vaikka savusti niin eipä tuossa itse tarvi alkaa kalasteleen. Jos kalastalee niin se on harrastus eikä sitä mihinkään työhön aleta vertaan. Palkkatyö sitten erikseen. Pentti linkolahan oli kova ukkeli kun kalasti ja löyty myös koulutusta.

Joo, oli hyvä systeemi, mutta nyt ei olla keksitty vielä kaverille sijaista hakemaan sitä silakkaa. Monet vuodet herkuteltiin silakalla. Ja kyllä tätä ideaa voi toisetkin käyttää, että porukalla ostetaan silakkaa kalastajilta.

• Anonyymi

Toimistotyö ei ole kovaa työtä eikä joku siivous eikä joku hyllyn täyttäjä kaupassa. Kokeilkaa kalastusta parikin kuukautta niin se on rankkaa työtä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      72
      4184
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3075
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3020
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      392
      2105
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1206
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1024
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1012
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe