Mihail Siskinin hieno kirjoitus mielipuolisesta putinista, venäjästä ja sodasta.

Anonyymi

Hesarin kulttuuriosiosta lainattu:

TÄMÄ sota ei alkanut nyt vaan jo vuonna 2014. Läntinen maailma ei halunnut käsittää sitä vaan teeskenteli, ettei mitään kauheaa tapahdu.

Näiden vuosien ajan olen yrittänyt esiintymisissäni ja julkaisuissani selittää, kuka Putin oikein on. En ole onnistunut siinä. Nyt Putin on itse tehnyt sen kaiken selväksi.

Minä olen venäläinen. Minun kansani, minun maani nimissä, minun omissa nimissäni Putin syyllistyy hirviömäisiin rikoksiin. Putin ei ole yhtä kuin Venäjä. Venäjä tuntee tuskaa ja häpeää. Oman Venäjäni ja oman kansani nimissä minä pyydän ukrainalaisilta anteeksi. Ja ymmärrän, että sitä kaikkea mitä siellä tapahtuu ei ole mahdollista antaa anteeksi.

AINA kun artikkeleitani julkaistiin Sveitsin lehdissä, toimituksiin saapui närkästyneitä kirjeitä Venäjän Bernin-lähetystöstä. Nyt he pysyvät vaiti. Ehkäpä he pakkaavat laukkujaan ja kirjoittavat anomuksia, jotta heille myönnettäisiin poliittinen turvapaikka?

Minä haluaisin palata Venäjälle. Mutta millaiselle Venäjälle? Putinin Venäjällä on mahdotonta hengittää – poliisisaappaan löyhkä on liian väkevä. Palaan vain sellaiseen maahani, josta kirjoitin avoimessa kirjeessä kieltäytyessäni edustamasta Putinin Venäjää kansainvälisillä kirjamessuilla jo vuonna 2013 – ennen Krimin pakkoliitosta ja tämän Ukrainan-vastaisen sodan alkua: ”Haluan ja aion edustaa toista Venäjää, omaani, maata joka on vapaa vallananastajista, maata jonka hallintorakenne ei suojele oikeutta korruptioon vaan ihmisoikeuksia, maata jossa vapaat joukkotiedotusvälineet, vaalit ja kansalaiset ovat vapaita.”

Venäjällä ilmaisunvapaus rajoittui jo aikaisemmin internetiin, mutta nyt sinnekin ulottuu sotasensuuri. Viranomaiset ovat ilmoittaneet, että kaikkia kriittisiä lausuntoja Venäjää ja sen sotaa vastaan pidetään maanpetoksena ja niistä rangaistaan sotatilalakien mukaisesti.

Mitä kirjailija voi tehdä? Vain sen mitä hän osaa: puhua selvästi. Vaitiolo merkitsee hyökkääjän tukemista.

1800-luvulla kapinaan nousseet puolalaiset taistelivat Venäjän tsaarinvaltaa vastaan ”teidän ja meidän vapauden puolesta”. Nyt ukrainalaiset taistelevat Putinin armeijaa vastaan omansa ja meidän vapauden puolesta. He eivät puolusta pelkästään omaa ihmisarvoaan vaan koko ihmiskunnan arvokkuutta. Ukraina puolustaa meidän vapauttamme ja meidän arvokkuuttamme. Meidän kuuluu auttaa sitä miten ikinä voimme.

HALLITUSVALTA syyllistyy myös siihen rikokseen, että häpeä on langennut koko maan ylle. Venäjää ei nyt samasteta venäläiseen kirjallisuuteen ja musiikkiin vaan pommitettuihin lapsiin. Putinin rikos on se että hän on kylvänyt ihmisiin vihan myrkyn. Putin väistyy, mutta tuska ja viha voivat jäädä sieluihin pitkäksi aikaa. Ja vain taide, kirjallisuus, kulttuuri, voivat auttaa selviytymään tästä vammasta. Diktaattorin alhainen, mitätön elämä päättyy ennemmin tai myöhemmin, mutta kulttuuri pysyy hengissä – näin on ollut aina, ja näin käy myös Putinin jälkeen.

Kirjallisuuden ei kuulu kertoa Putinista, kirjallisuuden ei kuulu selittää sotaa. Sotaa ei ole mahdollista selittää: miksi ihmiset käskevät yhden kansan tappaa toista? Kirjallisuus on sodalle vastakkainen. Oikea kirjallisuus kertoo aina ihmisen rakkaudentarpeesta eikä vihasta.

MIKÄ meitä odottaa? Jos hyvin käy, ei tule ydinsotaa. Tekee kovin mieli uskoa, ettei mielipuolta päästetä punaisen napin kimppuun eikä kukaan hänen alaisistaan pane toimeen tätä viimeistä määräystä.

Mutta vaikuttaa siltä, että mitään muuta hyvää meillä ei ole odotettavissa. Maata nimeltä Venäjän federaatio ei Putinin jälkeen löydy kartalta. Imperiumin hajoamisprosessi jatkuu. Tšetšenian itsenäistymistä seuraa toisten kansojen ja alueiden itsenäistyminen. Alkaa valtataistelu. Kansalaisten ei tee mieli elää kaaoksessa – taas voimistuu vahvan, ohjaavan käden tarve. Kaikkein vapaimmissakin vaaleissa – jos sellaisia tulee – valtaan nousee uusi diktaattori. Ja länsi tukee häntä, koska hän lupaa valvoa punaista nappia. Ja ties vaikka kaikki toistuisi sitten uudestaan.

5

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hieno kirjoitus ja kertoo osuvasti Putinin toimista.

• Anonyymi

Hieno kirjoitus venäläisyydestä ja Putinin kauheuksista.

• Varsin lohduton näkymä, mutta valitettavan todennäköinen. putin ammentaa toimintaansa ideologisen pohjan Moskovan yliopiston kansainvälisen politiikan professori Alexander Duginilta, joka on vieraillut Suomessakin kertomassa "tieteensä" saavutuksista yms. kammottavaa hölynpölyä. Duginia on pidetty putin ajan Rasputinina.

Dugin ihailee varsin avoimesti fasismia ja natsismia. Hänen ajatuksensa on moninapainen maailma, jonka yksi napa on venäläinen Euraasia. Venäjän oikeat rajat ovat Duginin mukaan vuoden 1913 voimassa olleet rajat. On siis huomattava, että Suomikin oli silloin vielä osa Venäjää. Dugin on sekoitus fasistia ja hurmoshenkistä nationalistia, mihin sekoittuu vielä ortodoksisuuteen perustuvaa uskonnollista mystiikkaa. Eli kyllä putler on aidosti hitlerin jalanjäljillä ja niin häneen pitäisi suhtautua.

Siskin on ilmeisen oikeassa siinä, että Venäjällä ei ole mitään näkymää kohden parempia aikoja ja demokratiaa. putinin jälkeen maahan nousee joku kansaa yhdistyvä diktaattori. Juuri tällaista kansanpelastajaa venäläiset tulevat kaaoksessa aina kaipaamaan. Ja sitä pitkää kaaosta on nyt odotettavissa. Tavallaan paras kehitysura voisi olla se, että Venäjä jakaantuu useampaan pieneen valtioon, jolloin ainakin joillakin niistä olisi mahdollisuus kehittyä demokraattisempaan suuntaan.

• Anonyymi

Dugin ja nykyinen hallitus on venäjällä täysin natsien oppien mukaan toimi ja ideologi on pitkälle Dugin. Jopa tämä Suomen pikku-hitler Bäckman on hilannut Dugin tänne horisemaan ja kertoo paljon myös Bäckmanin ajatusmaailmasta, sinne ei mahdu kuin sotilassaapaat ja ylivertainen rotu, eli venäläiset ja venäläisyys Dugin/putlerin katsannossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Täti-ihminen Sofia ja nuori kanadalainen lätkänpelaaja

Sofialla on kiikarissa Logan Thompson 25v, Las Vegasissa pelaava kanadalaispelaaja. Tätä se kai tarkoitti, kun sanoi Seiskalle, ettei tiedä kuinka pit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      1801
    2. Some pillastui: Farmin voitto pedattiin Teemulle?!? "Törkee temppu" "Taina oli ihan vailla mahiksia"

Ohhoh, Farmi-kaksintaistelu ja finaali on saanut tunteet kuumiksi - ja ehkä syystäkin Suomi24 Keskustelu -palstalla... Olisiko Tainalla ollut mahdolli
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1262
    3. Pääsikö Martti

Esittelemään velaka mersua ja hyyryä hienostoalueella lippisjonnelle🤗😜😎
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1211
    4. Etkö voisi

Mies: Etkö millään voisi, tahtoisi tai haluaisi tavata? Edes hetken, kuten silloin joskus. Etkö voisi pyytää? Itse en voi. Tekisin mitä vain, jos näki
      Rakkaus ja rakastaminen
      73
      984
    5. Suomessa todettu ilmeisesti eka apinarokkotapaus

Euroopassa matkailleella miehellä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008841676.html
      Maailman menoa
      47
      874
    6. Mitäs ajattelisit

Jos saisit häneltä tänään pienessä sievässä lähetetyn viestin puhelimeen "haluan nähdä" tai "ikävä"?
      Ikävä
      69
      787
    7. J joskus haluaisin

Istua syliisi ja samalla suudella sinua...
      Ikävä
      33
      779
    8. Petit miestäsi

Pettäisit myös minut. Sinulle ei merkitse rehellisyys mitään. Naisilla on selkäranka. Käärmellä sitä ei ole. Älä enää vaivaa minua.
      Järki ja tunteet
      58
      765
    9. Nyt on aika muistella jättitarakkaa

Uuh uuh uuh. https://aijaa.com/wMPRhU
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      741
    10. Osui suomalaisia omaan nilkkaan terroristien hyysääminen

Muthei, eihän täällä pitäisi niitä olla kun kaikkien taustat on tarkastettu ennen maahan tuloa. Vai oliko sittenkään. Nyt tämä hyysääminen saa aikaan
      Maailman menoa
      159
      651
    Aihe