Hämillään suhteessa. Tällaistako sen kuuluu olla?

Anonyymi

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 9kk ja n. puoli vuotta käytännössä asuneet minun luonani. Tähän syynä lähinnä se että mies asuu pienessä vuokrayksiössä keskellä kaupunkia, minä koirineni omistusasunnossa taajamassa. Tapasimme korona-aikaa joten asunnossani on enemmän tilaa viettää aikaa - alussa ei päässyt ns. perinteisille treffeille esim ravintoloihin yms. Nyt olemme tilanteessa, jossa en tiedä mitä ajatella suhteesta. Minä pyöritän arkea 90%:sti. Alussa ajattelin myös että enhän toki vaadi vierasta tekemään kotitöitä omassa kodissani. Minulle on myös luonnollista näyttää rakkautta sillä että teen toisen arjesta sujuvaa ja mukavaa. Koti on puhdas, vaatteet pyykkään kaappiin ja nukkumaan pääsee puhtaisiin lakanoihin. Olen ottanut tämän puheeksi ja mies myöntää että on ns. tuudittautunut helppoon olemiseen. Itse ihmettelen että eikö lähes vuoden aikana tule mieleen tarjota toiselle samaa arjen apua kuin mitä itse saa osakseen? Olen itse huono pyytämään apua, sillä haluan välttää tilannetta jossa voidaan sanoa minun nalkuttavan koti- tai pihatöistä. Yli 40-vuotiaan miehen toivoisin itse tajuavan, että arjen ylläpito vaatii tarttumista.
Seksi on ollut meillä melko hyvää. Alussa miehellä oli jonkin verran suoritusongelmia mutta ne kuittasi ohimenevinä. Tilanne paranikin jonkin verran. Nyt on oltu ilman seksiä 2 kk. Omasta mielestäni se jo tekee ison kuilun parisuhteessa ja kertoo jotain. Mies uskoo, että tilanne kyllä tasoittuu itsestään. On ollut kesälomamatkaa (jolloin oli liian väsynyt), pitkiä työvuoroja (väsynyt), yhteinen sairasloma (saimme molemmat koronan)...Mutta eikö oikeasti missään välissä jaksa/tee mieli?
Minulla on taustalla huonoja suhteita ja siksi olen hämilläni. En ole varma odotanko liikaa, onko tämä normaalia? Olin ennen nykyistä puolisoani 8 v. yksin, miehelläni taustalla muutama pitkä suhde.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvin osaat analysoida tilannetta, eivätkä ennusmerkit ole hyviä.

      Seksin puute jo tuossa vaiheessa on aika hälyyttävää jos sinulle seksi on tärkeää. Kotitöihin osallistumattomuus on vihje vähintään ajattelemattomuudesta, mutta pahimmillaan myös itsekkyydestä.

      Täydellisessä maailmassa asiat menisivät niin kuin toivot. Normaalimaailmassa kuitenkin on enemmän ja vähemmän halukkaita ihmisiä, laiskempia ja ahkerampia ihmisiä jne.

      Jos oikeasti haluat olla tuon miehen kanssa ja saada hyvän parisuhteen, niin ainoa keino on puhua asioista ja katsoa, tuottaako puhe tulosta. Jos taas sinulle on mahdotonta nostaa kissaa pöydälle, niin joko tyydyt rooliisi kotitalouskoneena tai eroat. Seurusteluaika on juurikin sitä varten, että katsotaan sovitaanko yhteen.

      Moni nainen tekee tosiaan sen virheen, minkä itse olet havainnut, että osoittaa rakkauttaan huolehtimalla kotitöistä ja mahdollisesti sulkemalla silmänsä kumppaniehdokkaan kotona vallitsevalta epäjärjestykseltä. Sitten myöhemmin manaillaan kumppanin epäsiisteyttä ja osallistumattomuutta kodin ylläpitoon.

      • Anonyymi

        Mulla auttoi ongelmaan työlista jääkaapin ovessa (oma sarake imuroinnille, tiskien pesulle, pyykinpesulle ja wc:n pesulle ja sit oma rivi mulle ja miehelle). Jokainen pistää puumerkin oman nimen kohdalle kun työ on tehty. Kyllähän se miehelle pian valkeni, kumpi tekee enemmän kotitöitä. Eikä tarvinnut nalkuttaa kertaakaan. Työnjako parani huomattavasti tämän jälkeen ja lopulta listaa ei enää tarvittu.


      • Anonyymi

        Kissa on nostettu pöydälle. Kaikesta on keskusteltu hyvin avoimesti. Mies tiedostaa tilanteen eikä ole eri mieltä. Hän uskoo, että aika korjaa eikä stressaa. Itse lähes 40-vuotiaana naisena tupaan ajattelemaan asioita hyvin pitkälle eteenpäin. Minulla on haave omakotitalosta ja pelkään havahtuvani samaan tilanteeseen uudelleen tulevaisuudessa isomman työkuorman alla. Tai, että vaikka seksi palaisikin suhteeseen (se on molemmille tärkeää, uudelleen aloittaminen hyvin hyvin vaikeaa), niin tuleeko uusi pidempi kuiva jakso ja suhde muuttuu seksittömäksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla auttoi ongelmaan työlista jääkaapin ovessa (oma sarake imuroinnille, tiskien pesulle, pyykinpesulle ja wc:n pesulle ja sit oma rivi mulle ja miehelle). Jokainen pistää puumerkin oman nimen kohdalle kun työ on tehty. Kyllähän se miehelle pian valkeni, kumpi tekee enemmän kotitöitä. Eikä tarvinnut nalkuttaa kertaakaan. Työnjako parani huomattavasti tämän jälkeen ja lopulta listaa ei enää tarvittu.

        No tuo on kyllä hyvä. Joskus tuli kumppanin kanssa sovittua perussiisteystaso, johon molemmat osallistuu ja jos toinen haluaa siivota enemmän, niin ihan vapaasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kissa on nostettu pöydälle. Kaikesta on keskusteltu hyvin avoimesti. Mies tiedostaa tilanteen eikä ole eri mieltä. Hän uskoo, että aika korjaa eikä stressaa. Itse lähes 40-vuotiaana naisena tupaan ajattelemaan asioita hyvin pitkälle eteenpäin. Minulla on haave omakotitalosta ja pelkään havahtuvani samaan tilanteeseen uudelleen tulevaisuudessa isomman työkuorman alla. Tai, että vaikka seksi palaisikin suhteeseen (se on molemmille tärkeää, uudelleen aloittaminen hyvin hyvin vaikeaa), niin tuleeko uusi pidempi kuiva jakso ja suhde muuttuu seksittömäksi.

        No sittempä kuulostaa huonolta, jos esimerkiksi kotitöistä on keskusteltu, eikä muutosta ole tapahtunut. Sitten tuskin voi odottaa muutosta tulevaisuudessakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kissa on nostettu pöydälle. Kaikesta on keskusteltu hyvin avoimesti. Mies tiedostaa tilanteen eikä ole eri mieltä. Hän uskoo, että aika korjaa eikä stressaa. Itse lähes 40-vuotiaana naisena tupaan ajattelemaan asioita hyvin pitkälle eteenpäin. Minulla on haave omakotitalosta ja pelkään havahtuvani samaan tilanteeseen uudelleen tulevaisuudessa isomman työkuorman alla. Tai, että vaikka seksi palaisikin suhteeseen (se on molemmille tärkeää, uudelleen aloittaminen hyvin hyvin vaikeaa), niin tuleeko uusi pidempi kuiva jakso ja suhde muuttuu seksittömäksi.

        Mitä pitempi tauko seksissä on, sitä vaikeampi sitä on aloittaa uudelleen yleensä se hiipuu pois kokonaan eli kannattaa aloittaa jotenkin vaikkei molemmilla aina niin mieli tekisikään.


    • Anonyymi

      Osaat analysoida aika hyvin tilannetta johon olet joutunut.
      Mutta eipä ole "hyvät merkit ilmassa" jos mies sanoo, että on tuudittautunut helppoon elämään, eräs asiaa ihmetytti ristiriitaisuudellaan myös minua kovasti:
      Kirjoitat, että ajattelet kotitöiden jakamisesta, että et voi vaatia miestäsi suorittamaan mitään, koska hän on vieras kodissasi?
      Eikö koti ole jollain tapaa yhteinen silloin, jos siellä kummatkin asuvat vakituisesti?
      Kotitöistä voidaan sopia monella tapaa, mutta jotain niistä on aina sovittava koska eihän ole tarkoitus eikä missään nimessä hyvä homma että.
      Sinä teet kaiken kotona, laitat ruoan, pidät kodin puhtaana ja ojennat miehellesi kaiken valmiina eteensä. Tämän suuntainen passaaminen, valmiiksi tekeminen ei tuo mitään hyvää sinulle suhteeseen, oli se sitten vakaa tai vähemmän vakaa.

      • Anonyymi

        Näin ajattelin alussa, kun vasta tapailimme. Oltiin keskellä koronaa, joten treffit olivat usein minun luonani. Vasta tutustuttiin ja hän vietti ehkä n. puolet ajastaan luonani. Tuolloin vielä ajattelin että hän on ns. "vieras" ja molemmat huolehtivat omista kodeistaan. Viimeiset puoli vuotta hän on ollut luonani lähes kaiken ajan, satunnaisesti hakee tavaroita omalta asunnoltaan. Hänellä on siisti asunto eikä hän ole mikään sottapytty. Eli kaikki osaaminen ja ymmärrys kotitöistä on olemassa. Äitinsä on siivooja joten hänet on kyllä koulittu näihin tehtäviin.
        Käykö valtaosa pareista tällaisen kotityökeskustelun? Tai työlistan jääkaapin oveen? En voi mitään sille, että se kuulostaa minusta samalle kuin lapsille jätetään muistilappuja. "Muista viedä roskat" :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin ajattelin alussa, kun vasta tapailimme. Oltiin keskellä koronaa, joten treffit olivat usein minun luonani. Vasta tutustuttiin ja hän vietti ehkä n. puolet ajastaan luonani. Tuolloin vielä ajattelin että hän on ns. "vieras" ja molemmat huolehtivat omista kodeistaan. Viimeiset puoli vuotta hän on ollut luonani lähes kaiken ajan, satunnaisesti hakee tavaroita omalta asunnoltaan. Hänellä on siisti asunto eikä hän ole mikään sottapytty. Eli kaikki osaaminen ja ymmärrys kotitöistä on olemassa. Äitinsä on siivooja joten hänet on kyllä koulittu näihin tehtäviin.
        Käykö valtaosa pareista tällaisen kotityökeskustelun? Tai työlistan jääkaapin oveen? En voi mitään sille, että se kuulostaa minusta samalle kuin lapsille jätetään muistilappuja. "Muista viedä roskat" :)

        En tiedä, miten kukin pari käy keksusteluja, mutta AINA parisuhteen alussa pitää käydä keskustelu pelisäännöistä. Teillä se on jäänyt käymättä, kun toinen on majoittunut omatoimisesti kotiisi.


    • Anonyymi

      Itse aloittanut aikoinaan vakavan suhteen vähän päälle parikymppisenä. Mies asui käytännössä luonani ensimmäiset 10 kuukautta ennen kuin muutettiin yhteen. Ja teki asunnossani kotitöitä siinä missä minäkin ihan pyytämättä. Eli jos n. 25 vuotias mies siihen pystyy luulisi tuon ikäisen jo ymmärtävän.

    • Anonyymi

      Onko mies käynyt lääkärissä tutkimuksissa ettei ole mahdollista kehitysvammaa ja/tai homoseksualismia?

    • Anonyymi

      Jätä se sika. Heti.

    • Anonyymi

      Kyllä se nyt vaan kuuluu vähän passata. Muuten ei oksa kovene. Nyt reippaasti vain hommiin.

    • Anonyymi

      Me mieheni kanssa olemme alusta asti viettäneet aikaa kuin yhdessä asuen. Työnjako muodostui luonnostaan, molemmat saamme tehdä itselle mieluisampia kotihommia, kun satumme pitämään eri asioista. Tämän huomasin heti, ja se oli yksi syy tämän kumppanin valintaan.

      Minusta on huono tapa, jos alussa vaan treffaillaan tai muuten vietetään aikaa eri tavalla kuin miten sitten tulevaisuudessa halutaan elää (eli usein yhdessä asuen). Sitten jonain päivänä tulee se paha arki vastaan ja huomataan, että toisen tavat ei sovikaan omien kanssa yhteen.

      Mielestäni toista saa kyllä lempeästi patistaa tasapuoliseen tehtävienjakoon. Nimenomaan se tapa, jolla siihen ohjataan, on tärkeä. Se pitäisi olla positiivinen ja kannustava, ei piikittelevä, syyllistävä tms. Eli neutraalisti keskustellaan asiasta, ja voidaan alkuun vaikka yhdessä tehdä niitä hommia.

    • Anonyymi

      Todellisen loisen olet valinnut kumppaniksesi.
      Hyvää seksiä voi saada kenentahaansa kanssa. Tiedät aivan tarkkaan mitä tehdä jos haluat millinkään vertaa tasapuolisuutta tulevilta kumppaneiltasi.

      Mitähän jos käyttäisit valinnan valtaa hiukan paremmin?

    • Anonyymi

      Sinulla on mieslapsi, onneksi olkoon. Kotona on mies luultavasti passattu piloille ja eihän vanha koira uusia temppuja opi. Jos mies on oikeasti 40 miettisin tarkasti alkaisinko kouluttamaan tuon ikäistä(mahikset ovat ettei koskaan muutu koska on tottunut "helppoon elämään")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe