Sähköautojen vaikutus bensiinin myyntiin varsin vähäinen

Anonyymi-ap

Pitäisi ensin saada raskas liikenne ja lentokoneet pois fossiilisista. Nyt tilanne on täysin absurdi. Öljynjalostuksessa tulee n.5-10 % kerosiiniä ja dieseliä taitaa tulla vähän vähemmän kuin bensaa. Raskas liikenne ei liiku sähköllä eilä lentokoneet joten öljynjalostus jatkuu ennallaan. Bensa on pakollinen tislaustuote tuossa prosessissa, joten bensaa tehdään kuten ennenkin, sitä ei voi jättää tekemättäkään. Eli mitä enemmän liikenne sähköistyy sitä vähemmän bensaa kuluu mutta se pitäisi kuitenkin kuluttaa. Jossakin vaiheessa bensan hinta tulee tipahtamaan.

23

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On noita sähköllä kulkevia kuorma-autojakin myynnissä, vaikka niitä ei vielä kovin paljon ole. Käsittääkseni kaikilla rekkoja valmistavilla on joko myynnissä tai tulossa sähkörekkoja. Ja lentokoneissakin on suunniteltu vaihtoehtoja, mutta ne eivät käytännössä ole vielä käytössä. Sähkö toimii vielä lähinnä pienissä lentokoneissa, mutta biopolttoaineet ja vety (ehkä) toimii isommissa lentokoneissa.

      Ja muuten, valtaosa Suomessa myytävistä uusista busseista on sähköbusseja. Kaupunkibusseiksi kun ostetaan nykyisin lähes pelkästään sähköbusseja ja suurin osa busseista on kaupunkibusseja.

      • Anonyymi

        Laivat, dieselveturit, työkoneet, lentorahti yms. Kaupunki bussit ja kaupungin jakeluliikenne pärjää sähköllä muuten ollaan kaukana siitä, että raskas käyttö sähköistyy.


      • Anonyymi

        Kuljetusyrittäjällä ei ole varaa seisottaa kalustoa laturissa puolet ajasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivat, dieselveturit, työkoneet, lentorahti yms. Kaupunki bussit ja kaupungin jakeluliikenne pärjää sähköllä muuten ollaan kaukana siitä, että raskas käyttö sähköistyy.

        Suuri osa junistakin kulkee nykyisin sähköllä. Ainakin VR:n matkustajajunat kulkee lähes pelkästään sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri osa junistakin kulkee nykyisin sähköllä. Ainakin VR:n matkustajajunat kulkee lähes pelkästään sähköllä.

        Tosiassa niitä isoja dieseleitä ja lentokoneita ja työkoneita, kuorma-autoja joita ei voida sähköllä korvata on käytössä edelleen suurin osa mitä ennenkin. Sähkö ei vaan oikeasti ole ratkaisu kaikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetusyrittäjällä ei ole varaa seisottaa kalustoa laturissa puolet ajasta.

        No sehän olisi varsin typerää. Niitä kun tarvitsee ladata 30-45 minuutin ajan. Miksi siis seisottaa niitä laturissa täydellä akulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiassa niitä isoja dieseleitä ja lentokoneita ja työkoneita, kuorma-autoja joita ei voida sähköllä korvata on käytössä edelleen suurin osa mitä ennenkin. Sähkö ei vaan oikeasti ole ratkaisu kaikkeen.

        Ei liittynyt taas mitenkään kommenttiini. Totesin vain, että junat kulkevat jo pitkälti (ainakin Suomessa) sähköllä.

        Ja noihin on todellakin ratkaisuja jo, jotka toimivat sähköllä. Ruohonleikkureita, moottorisahoja jne on jo paljon sähköisinä. Myös noita kuorma-autoja myydään sähköllä. Ja pieniä sähkölentokoneita on jo käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liittynyt taas mitenkään kommenttiini. Totesin vain, että junat kulkevat jo pitkälti (ainakin Suomessa) sähköllä.

        Ja noihin on todellakin ratkaisuja jo, jotka toimivat sähköllä. Ruohonleikkureita, moottorisahoja jne on jo paljon sähköisinä. Myös noita kuorma-autoja myydään sähköllä. Ja pieniä sähkölentokoneita on jo käytössä.

        Lisään... Ja myös kaivoksissa osaa fossiilisilla toimivista työkoneista on korvattu sähköisillä. Ja sähköisiä kaivureitakin on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja myös kaivoksissa osaa fossiilisilla toimivista työkoneista on korvattu sähköisillä. Ja sähköisiä kaivureitakin on olemassa.

        Sähkö ruohonleikkurit yms.eimitään merkitystä. Todellisuus on oikasti vielä pitkän aikaa se, että raskas kalusto liikkuu dieselillä ja lentokoneet kerosiinillä. Tästä johtuen bensaa tullaan jalostamaan kuten ennenkin, bensan hinta ei nouse kauheasti koska sitä on vaan pakko tehdä tai jää yli tuosta jalostuksesta. Tulevaisuudessa voi hyvinkin olla halvempaa ajaa bensalla kuin sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän olisi varsin typerää. Niitä kun tarvitsee ladata 30-45 minuutin ajan. Miksi siis seisottaa niitä laturissa täydellä akulla?

        Motta paljonko energiaa saadaan 30-45 minutin latauksella? Näitä pikalatauksia joudutaan tekemään monta kertaa päivässä ja tällöin nämä raskaat ajoneuvot ovat pois käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Motta paljonko energiaa saadaan 30-45 minutin latauksella? Näitä pikalatauksia joudutaan tekemään monta kertaa päivässä ja tällöin nämä raskaat ajoneuvot ovat pois käytöstä.

        N. 80% akun kapasiteetista. Eli 800 km toimintamatkan rekalla 640 km. Talvikeleillä 450-550 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän olisi varsin typerää. Niitä kun tarvitsee ladata 30-45 minuutin ajan. Miksi siis seisottaa niitä laturissa täydellä akulla?

        Lapsi kirjoitti tietämättä asiasta mitään, kuten usein näillä palstoilla. 100 tonnin rekan akun lataus 30-45 minuutin latausajalla. Silloin hän putosi sängystä lattialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi kirjoitti tietämättä asiasta mitään, kuten usein näillä palstoilla. 100 tonnin rekan akun lataus 30-45 minuutin latausajalla. Silloin hän putosi sängystä lattialle.

        Näin homma toimii. Ei akun koolla ole latausnopeuden kannalta mitään merkitystä, latausnopeuden kun määrittää yksittäisen akkusolun nopeus. Aivan sama nopeuden kannalta onko näitä yksi vai miljoona.

        MCS-latureiden syöttöteho on 1-3,75 MW. Ei tarvita korkeampaa matematiikkaa sen laskemiseen, että mikään ei ole 30-45 minuutin latauksen esteenä laturin syöttötehoa lukuunottamatta. Tämä ongelma on ratkaistavissa suuremmalla syöttölinjalla ja isolla akkupuskurilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin homma toimii. Ei akun koolla ole latausnopeuden kannalta mitään merkitystä, latausnopeuden kun määrittää yksittäisen akkusolun nopeus. Aivan sama nopeuden kannalta onko näitä yksi vai miljoona.

        MCS-latureiden syöttöteho on 1-3,75 MW. Ei tarvita korkeampaa matematiikkaa sen laskemiseen, että mikään ei ole 30-45 minuutin latauksen esteenä laturin syöttötehoa lukuunottamatta. Tämä ongelma on ratkaistavissa suuremmalla syöttölinjalla ja isolla akkupuskurilla.

        Ongelma tulee siitä, että maaseudun pienillä huoltoasemilla ei ole eikä sinne saa 4 MW sähköliittymää, jotta voisi aloittaa sähkörekkojen latauspalvelut. Sähköautointoilijoiden tulisi nyt muistaa, että aprillipäivä on vasta 1.4 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma tulee siitä, että maaseudun pienillä huoltoasemilla ei ole eikä sinne saa 4 MW sähköliittymää, jotta voisi aloittaa sähkörekkojen latauspalvelut. Sähköautointoilijoiden tulisi nyt muistaa, että aprillipäivä on vasta 1.4 .

        Siksi juuri puskuriakut, jotain 1 MWh luokkaa. Ei rekkoja tule maaseudun pienille asemille jonoksi asti.

        Puskuriakuista voi myydä kulutuspiikkejen aikaan hyvällä voitolla sähköä takaisin verkkoon. Oikein optimoituna tämä ei haittaa rekkojen latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi juuri puskuriakut, jotain 1 MWh luokkaa. Ei rekkoja tule maaseudun pienille asemille jonoksi asti.

        Puskuriakuista voi myydä kulutuspiikkejen aikaan hyvällä voitolla sähköä takaisin verkkoon. Oikein optimoituna tämä ei haittaa rekkojen latausta.

        Ei tule tapahtumaan raskaan liikenteen sähköistys, eikä lentokoneiden. Ehkä vety tulee joskus. Kyllä tehontarpeet on niin isoja, ettei sellaista infraa aleta rakentamaan joka paikkaan. Tällä hetkellä jo osittain epävarmaa sähkön riittäminen talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule tapahtumaan raskaan liikenteen sähköistys, eikä lentokoneiden. Ehkä vety tulee joskus. Kyllä tehontarpeet on niin isoja, ettei sellaista infraa aleta rakentamaan joka paikkaan. Tällä hetkellä jo osittain epävarmaa sähkön riittäminen talvella.

        Lentokoneiden sähköistys ei isossa mitassa tule varmaan tapahtumaan, mutta raskaan liikenteen — ehdottomasti.

        Kustannussäästöt ovat niin suuria. Ne kuljetusliikkeet, jotka eivät siirry sähköön eivät tule pärjäämään kilpailussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentokoneiden sähköistys ei isossa mitassa tule varmaan tapahtumaan, mutta raskaan liikenteen — ehdottomasti.

        Kustannussäästöt ovat niin suuria. Ne kuljetusliikkeet, jotka eivät siirry sähköön eivät tule pärjäämään kilpailussa.

        Noinkohan on suuria kustannussäästöjä. Sähkön hinta on nousussa ja autoilun sähköistyessä hinnat nousee lisää. Kerosiinia on pakko jalostaa ja sitä saadaan alle 10% öljystä. Diesel ja bensa tulee jalostuksessa halusitpa tai et. Ihmettelen vaan mihin ne laitetaan jos kuorma-autotkin liikkuisi sähköllä. Öljynjalostaja varmaan haluaa myydä ne ja hinta voi olla hyvinkin kilpailukykyinen vs sähkö. Sähköstä on jo pulaa talvella, ei sekään ole loppuun mietitty ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinkohan on suuria kustannussäästöjä. Sähkön hinta on nousussa ja autoilun sähköistyessä hinnat nousee lisää. Kerosiinia on pakko jalostaa ja sitä saadaan alle 10% öljystä. Diesel ja bensa tulee jalostuksessa halusitpa tai et. Ihmettelen vaan mihin ne laitetaan jos kuorma-autotkin liikkuisi sähköllä. Öljynjalostaja varmaan haluaa myydä ne ja hinta voi olla hyvinkin kilpailukykyinen vs sähkö. Sähköstä on jo pulaa talvella, ei sekään ole loppuun mietitty ratkaisu.

        Tänään oli jo hesarissa juttua ruotsalaisesta perheestä joka oli laskenut, että heidän on ollut välillä halvempi tankata bensaa kuin ladata sähköä lataushybridiin.


    • Anonyymi

      Hybridi on lelu ja ahdas kinneri hyvä jos sisään mahtuu!

      • Anonyymi

        Hybrideistä en tiedä mutta varmaan pienikulutuksinen bensa auto on hyvä valinta vielä on pitkän aikaa. Jotenkin hullua, että sähköautoista maksetaan melkein melkein kaksi kertaisia hintoja verrattuna perus bensa-autoon. Sähkön hinta nousee jatkuvasti, niin ajaminen voi olla kohta yhtä kallista kuin bensalla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
        Tuolla voi laskea sen sähköautoilun todelliset kulut. Vaikka tuonne laittaa bensalle lisää hintaa ja sähkölle myös, koska sen hinta nousee myös. Sähköautoilun kokonaiskustannukset ovat huomattavasti kalliimmat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En kestä enää olla erossa...

      Mitä jos mää vaan tuun ja alan suuteleen sua?
      Ikävä
      130
      1659
    2. Itsenäisyyspäivän korkein kunniamerkki Sanna Marinille

      "Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on jälleen myöntänyt itsenäisyyspäivän kunniamerkit. Kaikki kunniamerkit luovutetaan itsenäisyyspäivänä. Itsen
      Suomen Keskusta
      239
      841
    3. Haluaisin kyllä

      pyytää anteeksi. Sinä et varmaan enää juuri ajattele asiaa. Kuljet ylpeänä eteenpäin. Olit mulle se.
      Ikävä
      36
      783
    4. montako eri kirjainta

      kaivattusi etunimessä on? Mun ihanan 4.
      Ikävä
      72
      754
    5. Sä oot nainen ihan hullu.

      Anna mun rakastaa sua. Anna mun himoita sua! Anna mun tulla sun päällesi ja sano mulle että sä rakastat mua. Mun päivä on muuten ihan pilalla
      Ikävä
      61
      641
    6. Minkä biisin antaisit kaivatullesi?

      Jos voisit antaa kaivatullesi yhden biisin niin mikä se olisi? 🎶
      Ikävä
      43
      595
    7. Mitähän mietit mies

      Jäitkö minua kaipaamaan siitä ajasta kun vielä nähtiin? Nähdäänkö me enää koskaan?
      Ikävä
      60
      562
    8. Tykkäisitpä minusta

      Edes ihmisenä. Kun minä tykkään niin paljon sinusta.
      Ikävä
      24
      551
    9. Hyvää yötä tännekin

      Miehelle tai miehille. Ehkä naisillekin. Erityisesti mukaville sellaisille.
      Ikävä
      95
      549
    Aihe