Keitä ovat Matteus 24:ssä mainitut Jumalan "Valitut"?

Ketkä ovat Valittuja?

On tärkeää määritellä yleisesti nimellä "Olivet Discourse" tunnetussa keskeisessä kohdassa Matteuksen luvussa 24 ja Markuksen 13. luvussa käytetty termi "Valittu". Sana "valittu" [elect] yksinkertaisesti tarkoittaa "valittua" [chosen], aivan kuten me käytämme sitä tavallisessa puheessamme tänään. Kun me "valitsemme" [elect] presidentin, me "valitsemme" [choosing] miehen täyttämään sen viran. Kun Raamattu sanoo "hänen valittunsa" [his elect], kohta viittaa Jumalan valittuun kansaan. Kysymys siis on, ketkä ovat valittuja? Ketkä ovat Jumalan valittu kansa? Monet vastaavat, että "juutalaiset" tai "Israelin kansa" ovat Jumalan valittu kansa, mutta se on oppi, joka on räikeästi vastoin Jumalan sanaa.

Mieti seuravaa jaetta esimerkiksi:

Room. 11:7 Kuinkas siis? Jota Israel etsii, sitä ei hän ole saanut; mutta valitut sen ovat saaneet ja ne muut ovat paatuneet,

Roomalaiskirjeen 11. luvun 7. jakeesta on selvää, että Israel ja valitut eivät voi olla sama ryhmä. Raamattu viittaa niihin, jotka ovat pelastuneita, valittuina, riippumatta siitä ovatko he juutalaisia vai pakanoita.

1. Tess. 1:4 Sillä, rakkaat veljet, Jumalalta rakastetut, me tiedämme, kuinka te valitut olette,

Ensimmäisessä Tessalonikalaiskirjeessä, tessalonikalaisia pakanoita kutsutaan "valituiksi." Itse asiassa missään koko Raamatussa, ei juutalaisiin tai Israelin kansaan viitata Jumalan valittuina. Tämän todistamiseksi, tulemme katsomaan jokaista sanan "valittu" [elect] mainintaa Raamatussa, alkaen Uudesta Testamentista.

Termin "valittu" [elect] 16:sta maininnasta Raamatussa:

10 viittaa uskovaisiin yleisesti
2 viittaa uskovaisiin, jotka ovat pakanoita
1 viittaa uskovaisiin, jotka ovat juutalaisia
2 viittaa Jeesukseen Kristukseen itseensä
1 viittaa henkilöön Jaakob, joka oli uskovainen

Sanan "valittu" ensimmäinen maininta Uudessa Testamentissa on Matteus 24:ssä. On hyvin helppo osoittaa, että sana "valittu" Matteus 24:ssä ei viittaa juutalaiseen kansaan.

Maininta #1 - Matteus 24

Matt. 24:21 Sillä silloin pitää suuren vaivan oleman, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta niin tähän asti, ei myös tule
Matt. 24:22 Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän.
Matt. 24:23 Silloin jos joku teille sanois: katso, tässä on Kristus taikka siellä! älkäät uskoko.
Matt. 24:24 Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.

Jakeessa 24, Raamattu kertoo meille, että väärät Kristukset ja väärät profeetat tulevat olemaan viimeisinä päivinä niin vakuuttavia, että jos se olisi mahdollista, he eksyttäisivät valitutkin. Sanomalla "Jos se olisi mahdollista" Jumala tekee hyvin selväksi sen, että se ei ole mahdollista. Valitut eivät tule väärien Kristusten ja väärien profeettojen eksyttämiksi. Itse asiassa, Jumalaa sanoo, että se ei ole mahdollista.

Sana "valittu" Matteus 24:ssä ei voi viitata juutalaisiin tai Israelin kansaan, koska ne ovat eräitä maailman eniten eksytetyimmistä ryhmistä! Jokainen juutalainen rabbi on väärä profeetta Raamatun mukaan:

1. Joh. 2:22 Kuka on valehtelia, vaan se joka kieltää Jesuksen olevan Kristuksen? Se on antikristus, joka kieltää Isän ja Pojan.
1. Joh. 2:23 Jokainen joka kieltää Pojan, ei hänellä Isääkään ole.

1. Johannes 2:22:n mukaan, jokainen juutalainen rabbi on antikristus, koska he eivät usko, että Jeesus on Messias (Kristus). Monet kristityt antavat lausuntoja kuten "juutalaiset uskovat Vanhaan Testamenttiin," mutta Jeesus teki sen selväksi Johannes 5:ssä, että näin ei ole. Jeesuksen mukaan, jokainen, joka aidosti uskoo Vanhaan Testamenttiin, uskoo myös Jeesukseen Kristukseen:

Joh. 5:46 Sillä jos te olisitte Moseksen uskoneet, niin te olisitte minun uskoneet; sillä minusta on hän kirjoittanut.
Joh. 5.47 Jos ette hänen kirjoituksiansa usko, kuinkas te minun sanani uskotte?

Tosiasia, että nykypäivän Israelin uskonto, juutalaisuus, on antikristuksen uskonto, poisulkee heidät olemasta Jumalan valittuja Matteus 24:ssä.

16

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maininta #2 - Markus 13

      Mark. 13:20 Ja ellei Herra olisi lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät.
      Mark. 13:21 Ja silloin, jos joku sanoo teille: katso, tässä on Kristus, taikka: katso, siellä; niin älkäät uskoko.
      Mark. 13:22 Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja merkkejä ja ihmeitä tekevät, pettääksensä, jos mahdollinen olis, valituitakin.

      Sama asia pätee tässä. valitut viittaa uskoviin, koska he ovat niitä, joita tulee olemaan mahdotonta petkuttaa väärien Kristusten ja väärien profeettojen toimesta.

      Joh. 10:4 Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
      Joh 10:5 Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.

      Joh. 10:24 Niin Juudalaiset piirittivät hänen ja sanoivat hänelle: kuinka kauvan sinä meitä pidät ylös? Jos olet Kristus, niin sano meille selkiästi.
      Joh. 10:25 Jesus vastasi heitä: minä olen sen teille sanonut, ja ette usko: ne työt, jotka minä teen Isäni nimeen, todistavat minusta.
      Joh. 10:26 Mutta ette usko; sillä ette ole minun lampaistani, niinkuin minä teille sanoin.
      Joh. 10:27 Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua:
      Joh. 10:28 Ja minä annan heille ijankaikkisen elämän, ja ei heidän pidä hukkuman ijankaikkisesti, eikä pidä yhdenkään repäisemän heitä minun kädestäni.

      Maininta #3 - Luukas 18

      Luuk. 18:7 Eikös Jumalan pitäisi valituitansa auttaman, jotka yötä ja päivää häntä huutavat, pitäiskö hänen sitä kärsimän?

      Tämä jae ei viittaa juutalaiseen kansaan, koska he suurimmaksi osaksi torjuvat Herran Jeesuksen Kristuksen heidän pelastajanansa.

      1. Joh. 2:23 Jokainen joka kieltää Pojan, ei hänellä Isääkään ole.

      Ainoat juutalaiset joihin Luukas 18:7 viitaa, ovat ne juutalaiset, ketkä uskovat Jeesukseen Kristukseen, jotka ovat pelastettuja. Pelastuneet juutalaiset eivät ole valittuja, koska he ovat juutalaisia, he ovat valittuja, koska he ovat pelastuneita!

      Room. 3:24 He tulevat ilman ansiotansa vanhurskaaksi, hänen armostansa, sen lunastuksen kautta, joka on Jesuksessa Kristuksessa,

      Maininta #5 - Roomalaisille 9-11

      Room. 9:11 Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,

      Room. 11:5 Niin ovat jääneet tälläkin ajalla armon valitsemisen jälkeen.
      Room. 11:6 Mutta jos se armosta on, niin ei se ole enään töistä, sillä ei armo muutoin armo olisikaan. Mutta jos se on töistä, niin ei se silleen armo ole; muutoin ei työ enään ole työ.
      Room. 11:7 Kuinkas siis? Jota Israel etsii, sitä ei hän ole saanut; mutta valitut sen ovat saaneet ja ne muut ovat paatuneet,

      Roomalaisille 9:11:sta ja Roomalaisille 11:5,6:n mukaan valinta ei ole töistä, vaan armosta. Roomalaisille 11:7:n mukaan, koko Israelin kansaa ei ole valittu. Ainostaan uskova jäännös on valittu. He eivät ole valittuja, koska he ovat juutalaisia, he ovat valittuja, koska he ovat pelastuneet armosta, Jeesukseen Kristukseen uskon kautta. Uskovia pakana roomalaisia kutsuttiin valituiksi Roomalaiskirjeen 8. luvussa. Uskovaa Israelin jäännöstä kutsutaan valituiksi Roomalaiskirjeen 11. luvussa. Yhteinen nimittäjä on, että valitut koostuvat kaikista uskovista, riippumatta siitä, ovatko he juutalaisia vai pakanoita.

      Maininta #6 - Kolossalaisille 3:12

      Kol. 3:11 Kussa ei ole Grekiläinen ja Juudalainen, ympärileikkaus ja esinahka, Barbarus ja Skyta, orja ja vapaa, vaan kaikki ja kaikissa Kristus.
      Kol. 3:12 Niin pukekaat siis teitänne niinkuin Jumalan valitut, pyhät ja rakkaat, sydämellisellä laupiudella, ystävyydellä, nöyryydellä, hiljaisuudella ja pitkämielisyydellä,

      Nämä jakeet on kirjoitettu kolossalaisille pakanoille, kertomaan heille, että heidän ja juutalaisten välillä ei ole eroa, koska he ovat molemmat valittuja, jos he uskovat Jeesukseen Kristukseen.

      Maininta #7 - 1. Tessalonikalaisille 1:4

      1. Tess. 1:4 Sillä, rakkaat veljet, Jumalalta rakastetut, me tiedämme, kuinka te valitut olette

      Jälleen, tessalonikalaisia pakanoita kutsutaan tässä Jumalan valituiksi

      Maininta #8 - 2. Timoteus 2:10

      2. Tim. 2:10 Sentähden minä kärsin kaikki valittuin tähden, että hekin saisivat Jesuksessa Kristuksessa autuuden, ijankaikkisen kunnian kanssa

    • Maininta #9 - Titus 1:1

      Tit. 1:1 Paavali, Jumalan palvelia ja Jesuksen Kristuksen apostoli, Jumalan valittuin uskon jälkeen ja totuuden tunnon, joka jumalisuuden jälkeen on,

      Tässä mainitaan "Jumalan valittujen usko". Täten valitut ovat niitä, joilla on usko Jeesukseen Kristukseen. Tämä kirjoitus ei voi viitata Israelin kansaan "valittuina," koska heidän uskonsa ei ole Kristuksessa

      Maininta #10 - 1. Pietari 1:2

      1. Pie. 1:1 Pietari, Jesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, hajalla asuvaisille Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Asiassa ja Bityniassa,
      1. Pie. 1:2 Isän Jumalan aivoituksen jälkeen Hengen pyhittämisen kautta, kuuliaisuuteen ja Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen: armo ja rauha lisääntyköön teille!

      1. Pietari 1:2:n mukaan, ihminen tulee valituksi Jeesuksen Kristuksen veren kautta. Siksi on mahdotonta, että uskottomat juutalaiset ovat Jumalan ”valittuja” tai Jumalan ”valittu kansa”, koska heillä ei ole uskoa Jeesuksen Kristuksen vereen.

      1. Pie. 1:3 Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä suuresta laupiudestansa on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista,

      Jakeen 3 mukaan, valittuja ovat ne jotka on "synnytetty jälleen," tai uudestisyntyneet.

      Maininta #11 - 1. Pietari 2:6

      1. Pie. 2:5 Ja myös te, niinkuin elävät kivet, rakentakaat teitänne hengelliseksi huoneeksi ja pyhäksi pappeudeksi uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jumalalle Jesuksen Kristuksen kautta otolliset ovat.
      1. Pie 2:6 Sentähden on myös Raamatussa: katso, minä panen Zioniin valitun kalliin kulmakiven: joka uskoo hänen päällensä, ei hän suinkaan tule häpiään.

      1. Pietari 2:6:ssa, itse Jeesus Kristusta kutsutaan valituksi. Syy miksi me kristittyinä olemme valittuja, on se, että me olemme Kristuksessa.

      Maininta #12 - 2. Pietari 1:10

      2. Pie. 1:10 Sentähden, rakkaat veljet, ahkeroitkaat paremmin sitä, että te teidän kutsumisenne ja valitsemisenne vahvistaisitte; sillä jos te sen teette, niin ette suinkaan koskaan kompastu.
      2. Pie. 1:11 Sillä teidän sallitaan alttiisti käydä sisälle meidän Herran ja Vapahtajan Jesuksen Kristuksen ijankaikkiseen valtakuntaan.

      2. Pietari 1:10,11:n mukaan valittuna olo on se, mikä antaa sinulle sisäänpääsyn Jeesuksen Kristuksen kuningaskuntaan. Huomaa kenelle 2. Pietarin kirje on kirjoitettu:

      2. Pie. 1:1 Simon Pietari, Jesuksen Kristuksen palvelia ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet meidän kanssamme yhdenkaltaisen kalliin uskon vanhurskaudessa, jonka meidän Jumalamme ja Vapahtajamme Jesus Kristus antaa:

      Onko sana valittu viittaus "juutalaisiin"? EI!

      Maininta #13 - 2. Johannes

      2. Joh 1:1 Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsillensa, joita minä totuudessa rakastan, ja en ainoastaan minä, mutta myös kaikki, jotka totuuden tunteneet ovat,
      2. Joh 1:2 Sen totuuden tähden, joka meissä pysyy ja on meidän kanssamme oleva ijankaikkisesti:

      2. Joh 1:13 Sinua tervehtivät sinun valitun sisares lapset, amen!

      Ainoastaan Jeesukseen Kristukseen uskovilla on totuus asumassa sisällään. Uskottomilla ei ole totuutta sisällään, olivatpa he juutalaisia tai pakanoita. Siksi termin "valittu" on jakeissa 1 ja 13 viitattava pelastuneeseen kristittyyn.

      Maininta #14 - Jesaja 42:1

      Jes. 42:1 Katso, minun palveliani, minä häntä tuen, ja minun valittuni, jossa minun sieluni mielistyi. Minä olen hänelle minun Henkeni antanut, hänen pitää oikeuden saattaman pakanoille.

      Matteus 12:sta mukaan, Jesaja 42 on profetia Jeesus Kristuksesta. Siksi se on Jeesus Kristus itse, ketä tässä kutsutaan Jumalan "valituksi."

      Maininta #15 - Jesaja 45

      Jes. 45:4 Jakobin minun palveliani tähden, ja Israelin minun valittuni tähden: ja minä kutsuin sinun nimeltäs, ja nimitin sinun, kuin et sinä minua vielä tuntenut.

      Jakeessa 4, Jumala viittaa henkilöön Jaakob, jonka nimi myöhemmin muutettiin Israeliksi, hänen valittunansa. Käsite Jaakobista valittuna toistetaan Roomalaisille 9:ssä:

      Room. 9:11 Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
      Room. 9:12 Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
      Room. 9:13 Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.

      Jesaja 45:4 viittaa Israeliin henkilönä, ei Israeliin kansana.

    • Maininta #16 - Jesaja 65

      Jes. 65:9 Vaan johdatan Jakobista siemenen, ja Juudasta sen, joka minun vuorellani asuman pitää; sillä minun valittuni pitää sen omistaman, ja minun palveliani siinä asuman.

      Gal. 3:16 Lupaukset ovat tosin Abrahamille ja hänen siemenellensä annetut; ei hän sano: ja siemenille, niinkuin monesta, vaan niinkuin yhdestä: ja sinun siemenessäs, joka on Kristus.

      Gal. 3:29 Mutta jos te olette Kristuksen, niin te olette myös Abrahamin siemen ja lupauksen jälkeen perilliset.

      Jesaja 65 viittaa Jeesus Kristuksen toiseen tulemiseen, ja tuhatvuotiseen valtakauteen.

      Jes. 65:25 Susi ja lammas pitää ynnä laitumella käymän, jalopeura ja härkä yhdessä korsia syömän, ja kärmeet pitää maata syömän. Ei heidän pidä vahinkoa tekemän, eikä turmeleman koko minun pyhällä vuorellani, sanoo Herra.

      Jes. 65:22 Ei heidän pidä muiden asua rakentaman, eikä istuttaman muiden syödä; sillä minun kansani päivät pitää oleman niinkuin puun päivät, ja heidän käsialansa pitää vanheneman minun valittuini tykönä.

      Luvun ensimmäisen jakeen mukaan, se EI viittaa juutalaisiin hänen kansanansa, vaan pikemminkin uskoviin, jotka eivät ole Israelin kansasta:

      Jes. 65:1 Minä etsitään niiltä, jotka ei kysyneet minua; minä löytään niiltä, jotka ei minua etsineet; ja pakanoille, jotka ei rukoilleet minun nimeäni, sanon minä: tässä minä olen, tässä minä olen.

      Room. 9:24 Jotka hän myös kutsunut on, nimittäin meitä, ei ainoasti Juudalaisista, vaan myös pakanoista,
      Room. 9:25 Niinkuin hän myös Hosean kautta sanoo: minä tahdon kutsua sen minun kansakseni, joka ei ollut minun kansani, ja minun rakkaakseni, joka ei minun rakkaani ollut.
      Room. 9:26 Ja pitää tapahtuman, että siinä paikassa, missä heille sanottiin: ette ole minun kansani, siellä pitää heitä elävän Jumalan lapsiksi kutsuttaman.

      Room. 9:20 Mutta Jesaias on rohkia ja sanoo: minä olen niiltä löydetty, jotka ei minua etsineet, ja olen niille ilmaantunut, jotka ei minua kysyneet.
      Room. 9:21 Mutta Israelille hän sanoo: koko päivän olen minä käteni ojentanut tottelemattomalle ja vastahakoiselle kansalle.

      Täten, kun luet Jesaja 65:n kontekstissaan, on selkeää, että se viittaa Jumalan valittuina millenniumin kristittyihin eikä juutalaiseen kansaan.

      Matt. 21:43 Sentähden sanon minä teille: Jumalan valtakunta pitää teiltä otettaman pois ja annettaman pakanoille, jotka sen hedelmän tekevät.

      Yhteenveto

      Termin "valittu" 16:sta maininnasta Raamatussa:

      10 viittaa uskovaisiin yleisesti
      2 viittaa uskovaisiin, jotka ovat pakanoita
      1 viittaa uskovaisiin, jotka ovat juutalaisia
      2 viittaa Jeesukseen Kristukseen itseensä
      1 viittaa henkilöön Jaakob, joka oli uskovainen

      Näetkö sinä kaavan?

      https://ihanjarkevablogi.blogspot.com/2020/08/keita-ovat-matteus-24ssa-mainitut.html

    • Anonyymi

      ”Ainoastaan Jeesukseen Kristukseen uskovilla on totuus asumassa sisällään. Uskottomilla ei ole totuutta sisällään, olivatpa he juutalaisia tai pakanoita.”

      Se on teidän mielipide. Suurin osa maailman ihmisistä ei usko Jeesukseen. Meitä on satoja miljoonia.

      • Anonyymi

        Ei profeetta ja opettaja Jeesus perustanut uskontoja eikä lahkoja. Hän ei halunnut itseään palvottavan.


      • Anonyymi

        Satanistit vihaavat Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satanistit vihaavat Jeesusta.

        Saman lahkon eri suuntauksia, Satanistit eli kristityt ja Jeesuksen seuraajat eli kristityt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei profeetta ja opettaja Jeesus perustanut uskontoja eikä lahkoja. Hän ei halunnut itseään palvottavan.

        "Hän ei halunnut itseään palvottavan."

        Lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman lahkon eri suuntauksia, Satanistit eli kristityt ja Jeesuksen seuraajat eli kristityt.

        Noinkin periaatteessa voidaan asia ymmärtää, mutta on monia satanisteja, jotka eivät tiedä olevansa satanisteja, ja heitä on niin kristityissä kuin juutalaisissa.


    • Anonyymi

      Matteuksen tarkoittamat valitut ovat Jeesuksen seuraajat. Herran Jeesuksen omat Sanat: Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää...Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut.

    • Anonyymi

      Nämä on teidän uskon kirjoja, teidän käännös ja teidän uskonto. Te itse määrittelette, kuka on jumalan valittu. Teidän joukostahan valittujen täytyy olla, eihän koko uskonnossa ole muuten mitään järkeä? Kun te toisaalta sanotte kuitenkin, että juutalaiset palaa helvetin tulessa, niin se valinta menee ikään kuin hukkaan.

      Juutalaisen uskon mukaan juutalaiset on tietysti valittu, mutta ei se heprean teksti käske teitä uskomaan samaan.

      • Anonyymi

        Saatanan valittuja.


      • Anonyymi

        Minkäs juutalainen sille mahtaa, että hänet on laitettu lukemaan pienestä pitäen tekstejä, jotka julistaa, että he ovat valittu kansa? Luulis heidän tajuavan, että myös paholainen tietää siitä, ja käyttää sitä hyväkseen?


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen kysymys. Ilmestyskirjassa puhutaan 144.000 (nollat liikaa?) valitusta. Täytyisi ottaa huomioon, että tuo juuriluku (144) on 12x12, mikä viittaa astrologiaan ja kk ja vuosiluonteisiin.
      Luultavasti meinaa, että yhtäkään luonnetta ei saa väheksyä siksi, että ne ovat alttiita luonteenomaisiin heikkouksiin ja huonoihin puoliin, eikä yhdellekään saa julistaa tuomiota sen luonteen perusteella.

      Kuten Barnabaan evankeliumissa sanotaan: "Samoin kuin tuli polttaa kuivan aineen ja nielaisee sen puulajia erottelematta, niin myös Jumala armahtaa jokaisen oikeamielisen, tekemättä eroa uskonnon tai kansalaisuuden perusteella."

      Mutta yleensä kehoittaisin käyttämään järkeä noit raamatunkohtia julkaistessa, että tehdään niistä järkevästi luettavat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe