Papuja vai herneitä?

Anonyymi-ap

Nyt kun riisi, pasta, sika, kalkkuna ja muukin liha on tuomittu moraalittomana ravintona, voimmekin pohtia kumpi on parempaa ravintoa, herne vaiko papu.
Minun mielestä se on herne, koska sen voi vetää nenään.

12

137

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Herne on paljon tutumpi kuin pavut. Joka torstai on hernekeittopäivä. Nuorempana keitin itse ison kattilallisen josta syötiin monasti. Sitten olen ostanut purkkikeittoa ja käyn myös seurakunnan hernesopalla silloin tällöin. 4 euroa se vain maksaa, jälkkärinä kahvi ja pannari.

• Anonyymi

Papu, linssi, kikherne....kaikki papukasvit antaa papua.
      Etenkin jos siivuttaa pari chorizoa joukkoon.
      Tarjoaa basmatiriisin ja avokadonpuolikkaan kanssa.

• Anonyymi

Mutta kun se avokaadon viljely ryöstää veden köyhistä maista joissa sitä kasvatetaan ja basmatin moraalittomuushan jo tiedetään. Chorizossa on kidutettujen eläinten lihaa, ja nuo kaikki on tuotu saastuttavilla laivoilla, joten pavut papuina, ja vain kotimaisina.

• Ihmeen paljon ruoka saa liikkeelle jyrkkiä kannanottoja ja pitkälle meneviä johtopäätöksiä niistä, jotka jotain uskaltavat kertoa syövänsä ja laittavansa ruuaksi.

Herneeseen minulla on kuitenkin omakohtainen kosketus, josta en malta olla kertomatta, hyödänhän keväisin ikkunalaudalla herneenversoja syötäväksi ja aikoinaan olen herneitä kasvimaallakin kasvattanut. Sokeriherneistä saa litusina ihanaa kesäherkkua eli apposia, lidut ( ei siis pulleita palkoja) keitetään nopeasti niin että jää suuntuntumaa (al dente ;) ja dipataan voisulaan. Silpoydinherneen palkojen sisällöt syötiin suoraan varsista ja niiden kasvatus olisi kannattavaa, litran mitallisesta saa maksaa torilla mansikoita.

Perinteistä härkäviikkojen ja reikäleipien hernerokkapadallista en keitä, koska puuttuu se tarvittava kinkun potka. Joskus saa hyvää soppatykissä haudutettua rokkaa vaalikojuilla, eikä ehkä kannattaisi olla kovin tarkka, minkä puolueen tunnus tuvassa on. Purkkikeittokin maistuu, saahan sitä höystettyä mieleisekseen.

• Anonyymi

Kyllä vain. Purkkihernekeiton kun lämmittää ja halkaiseen lihapullia joukkoon. Se on maukas ja ravitseva ateria.

• Anonyymi

Minä taas laitan purkkihernesoppaan raakaa silputtua sipulia ja Edam juustoa pieninä paloina.

• Anonyymi

Purkkihernekeitto on hyvää ihan sellaisenaan, mutta voi siitä varioidakin.
      Omasta mielestäni on parasta on Kivikylän hernekeitto. Makuasia.

• Anonyymi

Kivikylän nakit on ihan parhaita, pitääpä kokeilla tuota hernesoppaakin.

• Anonyymi

Parempaa papukeittoa en ole toistaiseksi saanut syödä kuin
      Bob Chorba (äännä: bob zorba, bob=papu) – bulgarialainen papukeitto.
      Versioita on lukuisia, mutta yleisin on vain papuja ja kasviksia sisältävä, myös luostarikeittona tunnettu versio.
      Tein sitä joskus kotonakin, mutta en saa juuri sitä samaa makua siihen kuin bulgarialainen, vaikka olen saanut reseptin sekä kokilta että perheenäidiltä.
      Keitto voi olla yleinen koko Balkanilla.
      Tykkään papuruuista ja Bob Chorba oli minusta aivan hillittömän hyvää.

• Anonyymi

Bob Chorba on mielestäni aivan mahtava, siitä irtoaa nin mahtavat pierut, että pystyy yhtäjaksoisesti soittamaan säkkijärven polkan, ja vähän alkua jääkärimarssista.
        T. Flatus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bob Chorba on mielestäni aivan mahtava, siitä irtoaa nin mahtavat pierut, että pystyy yhtäjaksoisesti soittamaan säkkijärven polkan, ja vähän alkua jääkärimarssista.
        T. Flatus.

Mikä on laihialaisten poreamme?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on laihialaisten poreamme?

Poreamme on Laihialaisten soittajien sordiino.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikäs muutos Marttiinalla nyt tuli

On niin salaperäknen päivitys et enteileekö muuttoa johkin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1735
    2. Ymmärrän jos tää oli nyt tässä

Mä mokasin ja toivon sulle pelkkää hyvää.
      Ikävä
      90
      1273
    3. Martina naimisiin.

Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1238
    4. Hyvää iltaa miehelle

Mukavalle. Jäi eilen kesken tuo keskustelu.:)
      Ikävä
      166
      1017
    5. Lapulais poika.

Onko tämä Lapualais poika jäänyt naisiin, kun hyvin pidellään ei malta lähtiä kotia. Tavataan sanoa. Mitä sitä äiteelle soittelemaan, kun naiset pite
      Lapua
      12
      811
    6. Perheen äidin kohtalo surettaa Iisalmessa

Kolmekymppinen mies käynnisti auton keskellä yötä kotonaan Iisalmessa keskiviikkona 16. marraskuuta. Kyydissä oli samaan ikäluokkaan kuuluva nainen. M
      Iisalmi
      18
      726
    7. En voi edes kirjoittaa siitä.

Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      51
      691
    8. Haluaisin kertoa sulle

Kuinka paljon susta tykkään. Oisko se paha tilanne?
      Tunteet
      48
      652
    9. Sofia ei tee enää lomareissuja

Jostain syystä häntä ei enää kiinnosta Dubain ja Espanjan lomat eikä edes Leville vaivaudu. Mitä lie tapahtunut?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      592
    Aihe