Rakastaako Jumalasi syntiä tekevää ihmistä?

Anonyymi-ap

Kerro mielipiteesi tästä asiasta ja samalla kirkkosi, herätysliikkeesi, lahkosi yms. Tätä jälkimmäistä ei tarvitse kertoa jos häpeät sitä tai haluat pitää sen muuten salaisena.

79

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö ole mielipiteitä asiasta, vai onko vaikea olla rehellinen?

      • Anonyymi

        Minun on vaikea olla rehellinen kun ei ole mielipidettä.


      • Anonyymi

        Myönnän rehellisesti että aloitus ei kiinnosta minua. Se on trollin tai aten aloitus.


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi hävetä uskonsuuntaansa tai salata se? Mitä merkitystä kysymyksellä on ihmisen uskonsuuntauksen kannalta?
        Jos on kristilliseen uskoon liittynyt, niin sama Raamattu on kaikilla, jopa mormoneilla ja jehovantodistajilla. Kannattaa avata se.
        Kannattaako edes kysymystä esittää, jos ei itse osaa siihen vastata. Jokin tieto kysyjältä puuttuu.


    • Anonyymi

      Jeesus is Life.

    • Anonyymi

      Jos jumalan kanssa on eturistiriitoja niin kannattaa kuvitella itselleen parempi jumala, muotoilla se uudestaan.

      • Anonyymi

        Jeesuksen sanoin - tehkää mielenmuutos., Löytyy Joh.8, kun hän lupaa juutalaisen Jahven palvojat vapauttaa synnin orjuudesta.


    • Anonyymi

      Minä uskon että Jumala rakastaa syntiä tekevää ihmistä, ja siis tietysti silloin myös minua.

      luterilainen

    • Anonyymi

      Tietenkin Jumala rakastaa syntistä. En tunne raamattua niin hyvin että osaisin ulkomuistista heittää raamatun kohdan mutta uskon näin olevan.
      Ei sinunkaan aloittaja tarvitse kertoa ellet halua, mutta kiinnostaisi mihin tarvitset tämän tiedon.
      toinen luterialainen

      • Anonyymi

        Minusta on yhä enemmän alkanut tuntua siltä että uskovaiset ovat omasta mielestään synnittömiä ja ainakin sen jälkeen kun sanovat tulleensa uskoon. Eräänlaista menestyksen teologiaa kaupataan ja esitellään itseä kuinka kaikki on nyt hyvin. Kyllä minulle tulee usein mieleen omat syntini, enkä ole lähimmäistäni rakastanut niinkuin olisi pitänyt. Olen ollut hyvin keskeneräinen ihmissuhteissani. Toivon että olisin jotain oppinut iän karttuessa ja olen halunnut tehdä parhaani ja niin hyvin kuin osaan.

        Minulle on myös tullut yhä vastenmielisemmäksi uskovien keskinäinen riitely siitä kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei ole ja kenen tulkin Raamatusta on se ainoa oikea. Onko Jumalakin niin pikkumainen että se syynää näitä juttuja? En usko. Kyselin aloituksessani näitä asioita siksi koska en halua enää koskaa mennä kirkkoihin jossa on näitä päällepäsmäreitä toisten tuomitsijoita ja omaa uskoaan kehumassa.

        aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on yhä enemmän alkanut tuntua siltä että uskovaiset ovat omasta mielestään synnittömiä ja ainakin sen jälkeen kun sanovat tulleensa uskoon. Eräänlaista menestyksen teologiaa kaupataan ja esitellään itseä kuinka kaikki on nyt hyvin. Kyllä minulle tulee usein mieleen omat syntini, enkä ole lähimmäistäni rakastanut niinkuin olisi pitänyt. Olen ollut hyvin keskeneräinen ihmissuhteissani. Toivon että olisin jotain oppinut iän karttuessa ja olen halunnut tehdä parhaani ja niin hyvin kuin osaan.

        Minulle on myös tullut yhä vastenmielisemmäksi uskovien keskinäinen riitely siitä kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei ole ja kenen tulkin Raamatusta on se ainoa oikea. Onko Jumalakin niin pikkumainen että se syynää näitä juttuja? En usko. Kyselin aloituksessani näitä asioita siksi koska en halua enää koskaa mennä kirkkoihin jossa on näitä päällepäsmäreitä toisten tuomitsijoita ja omaa uskoaan kehumassa.

        aloittaja

        Tietenkin joskus tulee mieleen omat väärät teot. Se kuuluu mennä niin. Vain psykopaatti ei kadu. On oikein että omatunto muistuttaa että on tehnyt väärin. Sillä on toinenkin tarkoitus. Kun potee syyllisyyttä vääristä teoistaan, sillä niistä pääsee eroon. Edellytyksenä on että on pyytänyt anteeksi sekä henkilöltä että Jumalalta. Kun on joitakin kertoja vatvonut tekemisiään mielessään silloin tällöin, toivottavasti et päivittäin, ne haalenevat ja viimein häviävät sovitettuina. Ihmisen psyyke toimii juuri niin, sen vuoksi ei kannata jättää asioita käsittelemättä, ikäviäkään.
        Olin seurakunnassa vuosia eri tehtävissä. Huomasin tuon saman. Uskovat tekivät väärin, en tiedä edes huomasivatko, Jos sanoin asiasta, ihan kuin eivät olisi ymmärtäneet mitä kysyin. Jäin pois ja nyt olen vain niiden uskovien parissa, jotka koen uskoviksi.
        Yritin miettiä rakastanko toista kuin itseäni. En oikein saa itseäni tästä synnistä kiinni, teen paljon hyväntekeväisyystyötä. Voi olla että joskus olen huomaamatta tähän syntiin langennut, sitä on silloin vaikea katua ja anteeksi pyytää.
        Ihmissuhteissa on kai aina keskeneräinen. Mietin vanhoja ihmissuhteita, mitä olisin voinut tehdä paremmin, toisin. Elävien kohdalla vielä voi korjata mutta jotkut ovat jo menneet. Ei minulla ole yhtään valmista ihmissuhdetta, aina tulee uusia asioita.
        Ihmisten lajittelu on tosiaan vastenmielistä, en usko Jumalan pikkumaisuuteen, en ota kantaa jos jossakin ryhmässä ruoditaan toisten tapaa löytää tie Jumalan luo. Mutta en myöskään poistu paikalta. Oikeita teitä on varmasti enemmän kuin yksi, en tiedä onko omani täysin oikea, mutta jos tietäisin jonkun kohdan olevan väärin, korjaisin sen.
        Tuosta olen kanssasi vähän eri mieltä. "Minusta on yhä enemmän alkanut tuntua siltä että uskovaiset ovat omasta mielestään synnittömiä". En koe itseäni erityisen syntiseksi. Jos teen syntiä jota en huomaa, en voi sille mitään. Ne mitkä huomaan, korjaan ja sovitan. Kyllä yleensä tunnen olevani synnitön uskova. Ei siinä ole mitään hurskastelua. Tästä olen keskustellut ryhmissä, kysynyt mitä konkreettisia syntejä ihmisillä tunnollaan sitten on, kun lähes koko ajan on synnintunto. Eivät he vastaa, täytyy olla pahoja tai sitten vain heittävät raamatun fraasia. Minusta se olisi raskasta.
        Ole sinä vaan käymättä kirkossa, jos se pahalta tuntuu, Jumalaa lähellä voit olla muutenkin. Kiva kun kerroit näkemyksesi.


      • Jumala käskee kivitettäväksi kuoliaaksi ne, jotka tekevät väärin.

        Älä pane turvaa Jumalaan.


      • Anonyymi

        John 3:16 (King James Bible)
        'For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.'

        Siis Jumala rakasti, imperfekti. Jos sitä rakkaudentyötä ei usko ja ota vastaan, jää Jumalan rakkaudesta osattomaksi. Jumala rakastaa luomustaan niin paljon, että antaa jokaiselle ihmiselle vapaan tahdon. Jos hän olisi tehnyt meistä kyvyttömiä pahaan, mitä arvoa sellaisten robottien rakkaudella olisi Hänelle?

        Jumala on myös vanhurskas. Ei pidä kuvitella, että hän katsoo sormiensa välistä syntisyyttä. Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, miten heidän tulee tehdä Jumalan tekoja. Jeesus vastasi, että se teko, jonka Jumala heiltä vaatii, on se, että he uskovat häneen, jonka Jumala lähetti. Nyt armon ajassa muita tekoja ei pelastukseen tarvita. Omilla teoilla ei tässä ajassa kukaan pelastu. Jos kuvittelee voivansa edes osittain auttaa pelastumistaan teoillaan, ei ole pelastunut. Meidän omat tekomme ovat vain likainen vaate, inhottavia Jumalalle.

        Ylöstempauksen jälkeen astuu voimaan toisenlainen evankeliumi. Silloinkin täytyy uskoa Jumalaan, mutta täytyy myös toimia oikein. Täytyy auttaa juutalaisia, olla ottamatta pedon merkkiä, olla kumartamatta petoa, ja antaa kunnia Jumalalle. Uskokaa Jeesukseen nyt. Nyt meille on tehty niin kovin helpoksi pelastua.

        Luonnollisella ihmisellä on ruumis, sielu ja kuollut henki. Uskovalla on ruumis, sielu ja Jumalan Pyhä Henki. Ruumiimme on edelleen taipuvainen pahaan ja syntiin. Pyhä henki meissä saa aikaan sen, että tajuamme tekevämme syntiä. Emmne enää mennä porskuta synnissä siitä nauttien. Meidän tulisi elää ilman syntiä, pyrkiä siihen. Raamattu kuitenkin sanoo, että se, joka sanoo, ettei hänessä ole syntiäö, tekee Jumalan valehtelijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta on yhä enemmän alkanut tuntua siltä että uskovaiset ovat omasta mielestään synnittömiä ja ainakin sen jälkeen kun sanovat tulleensa uskoon. Eräänlaista menestyksen teologiaa kaupataan ja esitellään itseä kuinka kaikki on nyt hyvin. Kyllä minulle tulee usein mieleen omat syntini, enkä ole lähimmäistäni rakastanut niinkuin olisi pitänyt. Olen ollut hyvin keskeneräinen ihmissuhteissani. Toivon että olisin jotain oppinut iän karttuessa ja olen halunnut tehdä parhaani ja niin hyvin kuin osaan.

        Minulle on myös tullut yhä vastenmielisemmäksi uskovien keskinäinen riitely siitä kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei ole ja kenen tulkin Raamatusta on se ainoa oikea. Onko Jumalakin niin pikkumainen että se syynää näitä juttuja? En usko. Kyselin aloituksessani näitä asioita siksi koska en halua enää koskaa mennä kirkkoihin jossa on näitä päällepäsmäreitä toisten tuomitsijoita ja omaa uskoaan kehumassa.

        aloittaja

        Jos etsit raamatunmukaista seurakuntaa, en tiedä, löydätkö sen Suomesta, mutta netistä voit tutustua Robert Breakeriin, Geoffrey Grideriin (Now the End Begins), Charles Lawsoniin, Spencer Smithiin, ja jo edesmenneisiin Peter Ruckmaniin ja Raymond Thomasiin. Nettiseurakunta ei ole ihan sama asia kuin paikallinen seurakunta olisi, mutta minulle se on ollut siunaus. Nämä opettajat ja pastorit kuvailevat olevansa Raamattuun uskovia itsenäisiä fundamentaalisia baptisteja, mutta tuo nimilappu ei ole heille tärkeä, vaan se, että he ovat Jeesuksen pelastamia kristittyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin joskus tulee mieleen omat väärät teot. Se kuuluu mennä niin. Vain psykopaatti ei kadu. On oikein että omatunto muistuttaa että on tehnyt väärin. Sillä on toinenkin tarkoitus. Kun potee syyllisyyttä vääristä teoistaan, sillä niistä pääsee eroon. Edellytyksenä on että on pyytänyt anteeksi sekä henkilöltä että Jumalalta. Kun on joitakin kertoja vatvonut tekemisiään mielessään silloin tällöin, toivottavasti et päivittäin, ne haalenevat ja viimein häviävät sovitettuina. Ihmisen psyyke toimii juuri niin, sen vuoksi ei kannata jättää asioita käsittelemättä, ikäviäkään.
        Olin seurakunnassa vuosia eri tehtävissä. Huomasin tuon saman. Uskovat tekivät väärin, en tiedä edes huomasivatko, Jos sanoin asiasta, ihan kuin eivät olisi ymmärtäneet mitä kysyin. Jäin pois ja nyt olen vain niiden uskovien parissa, jotka koen uskoviksi.
        Yritin miettiä rakastanko toista kuin itseäni. En oikein saa itseäni tästä synnistä kiinni, teen paljon hyväntekeväisyystyötä. Voi olla että joskus olen huomaamatta tähän syntiin langennut, sitä on silloin vaikea katua ja anteeksi pyytää.
        Ihmissuhteissa on kai aina keskeneräinen. Mietin vanhoja ihmissuhteita, mitä olisin voinut tehdä paremmin, toisin. Elävien kohdalla vielä voi korjata mutta jotkut ovat jo menneet. Ei minulla ole yhtään valmista ihmissuhdetta, aina tulee uusia asioita.
        Ihmisten lajittelu on tosiaan vastenmielistä, en usko Jumalan pikkumaisuuteen, en ota kantaa jos jossakin ryhmässä ruoditaan toisten tapaa löytää tie Jumalan luo. Mutta en myöskään poistu paikalta. Oikeita teitä on varmasti enemmän kuin yksi, en tiedä onko omani täysin oikea, mutta jos tietäisin jonkun kohdan olevan väärin, korjaisin sen.
        Tuosta olen kanssasi vähän eri mieltä. "Minusta on yhä enemmän alkanut tuntua siltä että uskovaiset ovat omasta mielestään synnittömiä". En koe itseäni erityisen syntiseksi. Jos teen syntiä jota en huomaa, en voi sille mitään. Ne mitkä huomaan, korjaan ja sovitan. Kyllä yleensä tunnen olevani synnitön uskova. Ei siinä ole mitään hurskastelua. Tästä olen keskustellut ryhmissä, kysynyt mitä konkreettisia syntejä ihmisillä tunnollaan sitten on, kun lähes koko ajan on synnintunto. Eivät he vastaa, täytyy olla pahoja tai sitten vain heittävät raamatun fraasia. Minusta se olisi raskasta.
        Ole sinä vaan käymättä kirkossa, jos se pahalta tuntuu, Jumalaa lähellä voit olla muutenkin. Kiva kun kerroit näkemyksesi.

        Kun aloin lukea kommenttiasi, ajattelin: tässäpä toinen uskova, jonak kanssa olisi mukava keskustella uskonasioista. Mutta tuo, että pidät itseäsi synnittömänä, on outoa. Raamattu varoittaa luulemasta olevansa synnitön. Uskova pyurkii siihen, tietysti, mutta lihallinen puolemme syyllistyy synbtiin koko ajan. Jos emme tee jotain väärää, tai sano tai ajattele, niin jätämme tekemättä tai sanomatta jotain, joka olisi pitänyt tehdä tai sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun aloin lukea kommenttiasi, ajattelin: tässäpä toinen uskova, jonak kanssa olisi mukava keskustella uskonasioista. Mutta tuo, että pidät itseäsi synnittömänä, on outoa. Raamattu varoittaa luulemasta olevansa synnitön. Uskova pyurkii siihen, tietysti, mutta lihallinen puolemme syyllistyy synbtiin koko ajan. Jos emme tee jotain väärää, tai sano tai ajattele, niin jätämme tekemättä tai sanomatta jotain, joka olisi pitänyt tehdä tai sanoa.

        Tietenkin minä olen synnitön. Ei muuten pääse taivaaseen. Etkö tiedä että Jumala vihaa syntiä?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jumala käskee kivitettäväksi kuoliaaksi ne, jotka tekevät väärin.

        Älä pane turvaa Jumalaan.

        Siis juutalaisten jumala, ei kristittyjen. Tiedät kai että ne ovat kaksi eri uskontoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis juutalaisten jumala, ei kristittyjen. Tiedät kai että ne ovat kaksi eri uskontoa?

        Juu.

        On mahdotonta tietää mikä on kristinuskon Jumala. Pitäydyn siihen mistä voi lukea Raamatusta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Juu.

        On mahdotonta tietää mikä on kristinuskon Jumala. Pitäydyn siihen mistä voi lukea Raamatusta.

        OIet mahtava VaIheen Orja.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Juu.

        On mahdotonta tietää mikä on kristinuskon Jumala. Pitäydyn siihen mistä voi lukea Raamatusta.

        Ei se lukeminen riitä. Pitää ymmärtää ja todistaa oikein. Älä laita omia juttujasi Raamatun piikkiin.


    • Anonyymi

      Kuinka lempeästi Jeesus kohtasi huorin tehneen naisen... Siinä on varmasti riittävästi Raamatun kohtaa siitä kuinka Jumala suhtautuu syntiseen ihmiseen.
      Evankelisluterilainen

      • Anonyymi

        Sinun Jumalasi on todellisuudessa Raamatun mukaan Saatana, millä ei ole mitään tekemistäJeesuksen opetuksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun Jumalasi on todellisuudessa Raamatun mukaan Saatana, millä ei ole mitään tekemistäJeesuksen opetuksen kanssa.

        Uskontoon kuuluu Jumala ja Saatana. Esiintyy autiomaatarinassa vieden Jeesuksen korkealle näyttääkseen kaiken sen mitä tämä saa, jos kumartaa Saatanaa.

        Vertauskuvainnollinen tarina siihen, kun Paavali vie teidät vuorenhuipulle ja näyttää koko valtakunnan minkä saatte, kun suostutte kumartamaan Saatanaa teurastamalla jopa Jeesuksen tälle uhrilahjaksi Jumalana.


      • Anonyymi

        Hän myös kehotti naista menemään ja olemaan tekemättä enää syntiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän myös kehotti naista menemään ja olemaan tekemättä enää syntiä.

        Ai kehottiko? Olitko paikalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kehottiko? Olitko paikalla?

        Ai sinä sitten olit muka?


    • Anonyymi

      Syntijumala on VT:n Jahve, uhrikulttijumala, jolle uhraatte tunnustusten mukaan Jeesuksen tosi Jumalana, jonka Jeesus sanoo Joh.8 olevan Saatana, ja jonka vastustamisesta tapettiin. Oikeasti Jumala ei liity koko syntikäsitteeseen millään tavalla. Lahko sama kuin Jeesuksella. Matt.7 - ette löydä yhtään ainoaa synti-sanaa edes Jeesuksen oikeasta opetuksesta.

      • Anonyymi

        Ymmärrättekö te edes mitä Jeesus opettaa Matt.7?


    • Anonyymi

      Minusta seuraava Luukkaan kohta voi valaista asiaa.

      Luuk. 18:
      Fariseus ja publikaani
      9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
      10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani.
      11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.
      12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
      13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
      14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

      • Anonyymi

        Minä tunnen itseni pääosin vanhuskaaksi vaikka en makaa kurjana maassa syntejäni huutamassa. Pyydän ne reilusti anteeksi ja korjaan virheeni. En myöskään vertaa itseäni toisiin.
        Minusta ihmiset saavat vapaasti kertoa hyvistä töistään. En kadehdi, en ärsyynny.
        Mutta jos mietitään, onko tätä Fariseukselta väärin todeta, että elää yhteiskuntakelpoisena maksaen veronsa, että ei ole varas. Tiesikö tämä Fariseus että juuri tämä Puplikaani oli toiminut epärehellisesti, että hänellä oli todisteet sanoa niin. Se tietenkin oli väärin että alkaa toisen virheitä mainitsemaan. mutta kyllä omia hyviä tekoja voi itsekseen kertoilla.
        En oikein ymmärräkään tuota ratkaisua, että Publikaani oli vahnuskaampi kuin Fariseus, mutta vastaan en väitä, en ole tarpeeksi viisas arvoimaan Jeesuksen jaottelua meistä ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tunnen itseni pääosin vanhuskaaksi vaikka en makaa kurjana maassa syntejäni huutamassa. Pyydän ne reilusti anteeksi ja korjaan virheeni. En myöskään vertaa itseäni toisiin.
        Minusta ihmiset saavat vapaasti kertoa hyvistä töistään. En kadehdi, en ärsyynny.
        Mutta jos mietitään, onko tätä Fariseukselta väärin todeta, että elää yhteiskuntakelpoisena maksaen veronsa, että ei ole varas. Tiesikö tämä Fariseus että juuri tämä Puplikaani oli toiminut epärehellisesti, että hänellä oli todisteet sanoa niin. Se tietenkin oli väärin että alkaa toisen virheitä mainitsemaan. mutta kyllä omia hyviä tekoja voi itsekseen kertoilla.
        En oikein ymmärräkään tuota ratkaisua, että Publikaani oli vahnuskaampi kuin Fariseus, mutta vastaan en väitä, en ole tarpeeksi viisas arvoimaan Jeesuksen jaottelua meistä ihmisistä.

        Tekstin herättämiä ajatuksia

        Kuulijakuntana olivat ne jotka ”luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita,”

        Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?

        ”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

        Fariseus kiitti Jumalaa, mutta minulle ainakin tulee vaikutelma että hän kiittääkin näistä hyveistään pelkästään itseään. Vaikutelmaksi jäi samantapainen tunne kuin silloin kun olin erään ”vapaan” suunnan kokouksessa ja kuuntelin ns. todistuspuheenvuoroja. Samanlaista itsensä kehumista olen kuullut kirkonkin eräässä herätysliikkeessä.

        Publikaanin rukous oli lyhyt, vain: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen” Näin Jeesus opetti myös Isä meidän -rukouksessa. Siinä pyydetään jokapäiväistä leipää ja jokapäiväistä syntien anteeksi saamista. Tämä on luterilaista ristin teologiaa parhaimmillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tekstin herättämiä ajatuksia

        Kuulijakuntana olivat ne jotka ”luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita,”

        Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?

        ”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

        Fariseus kiitti Jumalaa, mutta minulle ainakin tulee vaikutelma että hän kiittääkin näistä hyveistään pelkästään itseään. Vaikutelmaksi jäi samantapainen tunne kuin silloin kun olin erään ”vapaan” suunnan kokouksessa ja kuuntelin ns. todistuspuheenvuoroja. Samanlaista itsensä kehumista olen kuullut kirkonkin eräässä herätysliikkeessä.

        Publikaanin rukous oli lyhyt, vain: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen” Näin Jeesus opetti myös Isä meidän -rukouksessa. Siinä pyydetään jokapäiväistä leipää ja jokapäiväistä syntien anteeksi saamista. Tämä on luterilaista ristin teologiaa parhaimmillaan.

        ”Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?”

        Niinpä -he ovat tämän päivän farisealaisia.

        ”Näin Jeesus opetti myös Isä meidän -rukouksessa. Siinä pyydetään jokapäiväistä leipää ja jokapäiväistä syntien anteeksi saamista. Tämä on luterilaista ristin teologiaa parhaimmillaan.”

        Näin juuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekstin herättämiä ajatuksia

        Kuulijakuntana olivat ne jotka ”luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita,”

        Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?

        ”Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

        Fariseus kiitti Jumalaa, mutta minulle ainakin tulee vaikutelma että hän kiittääkin näistä hyveistään pelkästään itseään. Vaikutelmaksi jäi samantapainen tunne kuin silloin kun olin erään ”vapaan” suunnan kokouksessa ja kuuntelin ns. todistuspuheenvuoroja. Samanlaista itsensä kehumista olen kuullut kirkonkin eräässä herätysliikkeessä.

        Publikaanin rukous oli lyhyt, vain: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen” Näin Jeesus opetti myös Isä meidän -rukouksessa. Siinä pyydetään jokapäiväistä leipää ja jokapäiväistä syntien anteeksi saamista. Tämä on luterilaista ristin teologiaa parhaimmillaan.

        "Missä on tänään näitä, jotka luottavat itseensä, omiin uskonratkaisuihinsa ja uskovat olevansa uudestisyntyneitä, ainoassa oikeassa uskossa olevia uskovia ylenkatsoen heidän mielestään ns. liberaaleja ja nimikristittyjä, naispappeja, seksuaalisia vähemmistöjä, ateisteja, uskonnottomia, muiden uskontojen edustajia yms.?"

        Ne on niitä liberaalikristittyjä.


      • Anonyymi

        Maallinen laki ja rikokset!


    • Anonyymi

      kiitos jeesus kiitos kiitos ja taas lisää syntiä 🤣

    • Anonyymi

      Se pyhä sakramentti kasteessa on juuri siksi että synnin määrää ei tarvitse edes laskea, vaan antaa mennä vain, niin kaikki on täytetty ja tehdy täydelliseksi. Ainut työ mitä Kristus ei ole täyttänyt, on lahkolaisten haukkuminen. Se pitää vielä täyttää niin mitään hätää ei ole.

      • Anonyymi

        Pitää vielä haukkua Päivi Räsästä homofobikoksi. Sitäkään ei Jeesus olisi tehnyt joten se homma jäi liberaalikristityille. Kun saa somekohulla jonkun oikean kristityt erotettua työstään ja tuhottua sen maineen, niin johan taas on hyvä omatunto ja voi painaa liberaalit posket liberaaliin tyynyyn ja nähdä liberaali-unia.


    • Anonyymi

      Jumalaa suorastaan vituttaa syntiä tekevät omat kuvansa. Vai että Hänen vielä pitäisi jopa rakastaa esim. salavuoteutta harrastavia kuvatuksiaan, jotka eivät edes osaa hävetä.
      T. Matkasaarnaaja.

      • Anonyymi

        Ei heidän tarvitse, hehän paavalin opilla pelastuvat palvelemaan syntiä.

        LÖYTYY PAAVALIN ROOMALAISKIRJEEN 7 LUKU JA KAKSI VIIMEISTÄ JAETTA.


    • Anonyymi

      Ilopuut jotka ei kaadu syttyvät itsestään.

    • Anonyymi

      Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

      • Anonyymi

        Jumalasi on Saatana ja Kristus on tosi Jumala, joka kirottiin helvettiin Raamatun mukaan Gal.3:13.Ja pelastus on pelastua palvelemaan lihalla synnin lakia. Room.7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalasi on Saatana ja Kristus on tosi Jumala, joka kirottiin helvettiin Raamatun mukaan Gal.3:13.Ja pelastus on pelastua palvelemaan lihalla synnin lakia. Room.7.

        Rakkautta tässä ei ole muualla kuin uskovaisen järjettömässä, narsistisessa itserakkaudessa luulla ja kuvitella, että hänen vuoksi on
        jopa teurastettu ja kirottu tosi Jumala 1.Kor.5:7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakkautta tässä ei ole muualla kuin uskovaisen järjettömässä, narsistisessa itserakkaudessa luulla ja kuvitella, että hänen vuoksi on
        jopa teurastettu ja kirottu tosi Jumala 1.Kor.5:7.

        Onneksi tällainen Jumalan kiroaminen ja teurastusuhrioppi koskee vain uskovaisia, ja me muut saamme elää Jeesuksen opettamassa taivasten valtakunnassa, joka on meissä ja meidän ympärillämme Jumalan valtakunnan ollessa sisällisesti meissä, kuten hän opettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi tällainen Jumalan kiroaminen ja teurastusuhrioppi koskee vain uskovaisia, ja me muut saamme elää Jeesuksen opettamassa taivasten valtakunnassa, joka on meissä ja meidän ympärillämme Jumalan valtakunnan ollessa sisällisesti meissä, kuten hän opettaa.

        Tämän Paavali juuri käskee perkaamaan pois vanhana hapatuksena 1.Kor.5:7, kun Jeesus on teurastettu tosi Jumalana, Kristuksena, kun Jeesus opettaa taivasten valtakunnan olevan happaman taikinan kaltainen Matt.13:33.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän Paavali juuri käskee perkaamaan pois vanhana hapatuksena 1.Kor.5:7, kun Jeesus on teurastettu tosi Jumalana, Kristuksena, kun Jeesus opettaa taivasten valtakunnan olevan happaman taikinan kaltainen Matt.13:33.

        Ja käskee seuraajiaan muuttumaan happamattomiksi.

        Happamattomuus liittyy VT:ssä Baal-jumalan uhrikultin palvontaan, kun uhrattiin ihmisiä.. Löytyy esimerkiksi 2.Moos.13, jonka Baal-jumalan nimeksi hämäyksenä on jossakin vaiheessa vaihdettu Jahve, jonka on tulivuoren nimi.

        Myös 2.Kuningasten kirja, luku 23. Uhrikukkulapapit syövät happamatonta leipää, joka on myös ehtoollisella, kun Kristus syödään teurastettuna uhrilampaana Jahven ylipapin ateriana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käskee seuraajiaan muuttumaan happamattomiksi.

        Happamattomuus liittyy VT:ssä Baal-jumalan uhrikultin palvontaan, kun uhrattiin ihmisiä.. Löytyy esimerkiksi 2.Moos.13, jonka Baal-jumalan nimeksi hämäyksenä on jossakin vaiheessa vaihdettu Jahve, jonka on tulivuoren nimi.

        Myös 2.Kuningasten kirja, luku 23. Uhrikukkulapapit syövät happamatonta leipää, joka on myös ehtoollisella, kun Kristus syödään teurastettuna uhrilampaana Jahven ylipapin ateriana.

        Raamatun tekstissä ei ole minkäänlaista tulkinnan varaa.

        Ja jos te laitatte vierekkäin Jeesuksen ja Paavalin opetukset, Paavali Roomalaiskirje 7. luku ja Jeesus Matteuksen evankeliumi 7. luku, ei kukaan ole niin tyhmä tai sokea, etteikö pystyisi näkemään, etteivät ne ole keskenään edes samalta planeetalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun tekstissä ei ole minkäänlaista tulkinnan varaa.

        Ja jos te laitatte vierekkäin Jeesuksen ja Paavalin opetukset, Paavali Roomalaiskirje 7. luku ja Jeesus Matteuksen evankeliumi 7. luku, ei kukaan ole niin tyhmä tai sokea, etteikö pystyisi näkemään, etteivät ne ole keskenään edes samalta planeetalta.

        Paavalin puhuma Jumala on Saatana ja Jeesuksen puhuma Jumala on taivasten valtakunnan Isä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalin puhuma Jumala on Saatana ja Jeesuksen puhuma Jumala on taivasten valtakunnan Isä.

        Kristinuskon teologiassa juutalaisen syntiopilla yksi yhteen Raamatun tekstin kanssa tunnustuksin Jeesuksen puhuma taivasten valtakunnan isä, Israelin Jumala, on teurastettu uhrilammas juutalaisten jumaluudelle, joka on Saatana.

        Motiivi löytyy Jeremia 7, kun juutalaiset (Benjaminin heimo) tapettuaan Israelin heimon (Tuomarien kirja) tekivät Israelin Jumalan nimiin laitetussa temppelissä vallankaappauksen omalla jumaluudellaan anastaen samalla israelilaisten identiteetin.

        Jeesus opetti Israelin Jumalasta taivasten valtakunnan isänä ja yritti saada temppelivallan tälle takaisin, mutta joutui kristinuskolla juutalaisten uhrikultin uhriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalin puhuma Jumala on Saatana ja Jeesuksen puhuma Jumala on taivasten valtakunnan Isä.

        Joo mutta Jeesuksen mukaan avioliitto on vain miehen ja naisen välinen. Paavali oli samaa mieltä. Tuo sinun väitteesi ei siis tue homojen kirkkovihkimisiä. Joten siitä on turha enää jankuttaa.

        Samalla on logiikkasi ontuminen tuotu esille. Miten taivasten valtakunnan Isä ja Saatana voivat olla samaa mieltä avioliitosta? Eikö Isän pitäisi kannattaa perinteistä ja Saatanan sukupuolineutraalia avioliittoa?


    • Anonyymi

      Kyllä Jumala rakastaa syntiä tekevää ihmistä ja kutsuu häntä pelastukseen sisään!!

      Kirkko toimii päinvastoin kun ei kehoita syntiä tekeviä parannukseen ja epäsuoraan kehoittaa jatkuvaan synnintekemiseen.

      • Anonyymi

        Ajattelitko, että totuus ja Raamatun sana jänkäämällä paranee?

        Raamatun mukaan juutalaisen opilla te menette syntiin uskomalla samaan helvettiin, johon palvotte Jeesuksen kiroamista itse tosi Jumalana.

        Löytyy 1.Kor.3:11-13.

        Ongelma ei ole uskonnossa, vaan uskonnon Jumalassa, joka teillä on juutalaisen opilla Saatana.


    • Anonyymi

      Jumala Rakastaa syntistä ihmistä ,mutta ei syntiä sillä se on riita Jumalaa vastaan.
      Siksi Jumala kehoittaa lastaan ,että...Tee Parannus ja hylkää vääryyden tiet.
      Se on ollut alusta asti.

    • Anonyymi

      Syntiset eivät peri Taivasten valtakuntaa. Syntisten pitää kääntyä uuden liiton välimiehen, Jeesuksen puoleen. "kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa."

      • Sen vuoksi Jeesus opetti meitä rukoilemaan:
        Isä meidän
        Isä meidän, joka olet taivaissa.
        Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        Tulkoon sinun valtakuntasi.
        Tapahtukoon sinun tahtosi,
        myös maan päällä niin kuin taivaassa.
        Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
        Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
        niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
        jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
        Äläkä saata meitä kiusaukseen,
        vaan päästä meidät pahasta.
        Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Sen vuoksi Jeesus opetti meitä rukoilemaan:
        Isä meidän
        Isä meidän, joka olet taivaissa.
        Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        Tulkoon sinun valtakuntasi.
        Tapahtukoon sinun tahtosi,
        myös maan päällä niin kuin taivaassa.
        Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
        Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
        niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
        jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
        Äläkä saata meitä kiusaukseen,
        vaan päästä meidät pahasta.
        Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

        Latele litaniasi vaikka joulupukille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latele litaniasi vaikka joulupukille.

        Juu, ÄLÄKÄ SAATA MEITÄ KIUSAUKSEEN, rukoillaan tältä Jumalalta. Varmaan aiheellistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ÄLÄKÄ SAATA MEITÄ KIUSAUKSEEN, rukoillaan tältä Jumalalta. Varmaan aiheellistakin.

        Jumalana Jeesuksen sanoin Johanneksen evankeliumin 8. luku itse Saatana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalana Jeesuksen sanoin Johanneksen evankeliumin 8. luku itse Saatana.

        Mutta hyvin juutalaiset ovat palettia hämmentäneet laittamalla Jeesuksen suuhun Jahven kultin oppia, jota ei pysty erottamaan, ellei edes tajua mitä Jeesus itse opetti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta hyvin juutalaiset ovat palettia hämmentäneet laittamalla Jeesuksen suuhun Jahven kultin oppia, jota ei pysty erottamaan, ellei edes tajua mitä Jeesus itse opetti.

        "...Jahven kultin oppia..."

        Toistuvasti käytät tuota ilmaisua, vaikka kyse ei edes ole tuollaisesta vaan jostain, minkä olet itse tainnut kehitellä?


    • Anonyymi

      Synti on edelleen Saatanan tontilla, johon taivasten valtakunnan puolelta vaihdetaan, kun se perataan pois Paavalin käskystä (1.Kor.5:7), kun Jeesus on teurastettu uhrilampaana.

      Jeesuksen taivasten valtakunnan puolella, joka Jeesuksen opetuksin on meissä ja meidän ympärillä (Matt.13:33) ei ole ollenkaan sellaista käsitettä kuin synti, vaan joko toimitaan oikein oikein tai toimitaan väärin. Ollaan vastuussa omista teoista.

      Ja miksi on epämääräine synti-sana? Siksi, koska te ette menisi niin helposti halpaan, jos oppi kirkuisi silmille, että pelastutte tekemään pahaa (tosin lukee selvästi myös Room7),

      Kuulostaa paremmalta, että Jeesus kuoli teidän syntien puolesta.

      • Anonyymi

        Usko on jokaisen henkilökohtainen asia! Kyllä taivaan Isä pahantekijän näkee,!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Usko on jokaisen henkilökohtainen asia! Kyllä taivaan Isä pahantekijän näkee,!

        Mutta ei ole nähnyt Hitleriä eikä Putinia. Mutta määräsi tottelemattoman pojan kivitettäväksi kuoliaaksi.

        On siinäkin Jumala!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jumala rakastaa tuomita elämässä epäonnistuneet ihmiset ja elämässä liikaa saaneet ihmiset samaan paikkaan? Otetaan vaikka köyhä juoppo vs rikas supertähti. Sadistijumala tahtoo näyttää oikeuttaan tuomitsemalla samaan paikkaan nämä ihmiset kadotukseen koska Jumala on.

    • Anonyymi

      Jeesus ei pelasta ketään se on turhaa lätinää jonka voinee monet todeta ihan höpinöiksi sillä Jeesus ei vapauta uskovia lapsiaan synnistä ja hänen seuraamisensa on kiinni ulkoisista olosuhteista eli jos nyt on nii paska olo että tarvii pulloon tarttua niin menet helvettiin raamatun mukaan kun taas rikkaat myös menevät..Tosin heillä on parempi elämä maan päällä. (Ei oo silti reilua ikuisuus kadotuksessa vs tää elämä)

    • Anonyymi

      Jeesus ei tee hevonpaskaakaan vaikka rukoilis. Koska Jeesus on höröukkeli paskanjauhaja

    • Anonyymi

      > Rakastaako Jumalasi syntiä tekevää ihmistä?

      Jumala rakastaa kaikkia. Ja se tarkoittaa, ettei Jumala tee vääryyttä ketään kohtaan.

      • Anonyymi

        Raamattu opettaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä ja jumalattomuutta. Raamattu myös sanoo, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jumala on määrännyt tuomiopäivän, jolloin synti tuomitaan. "Tehkää siis parannus ja uskokaa evankeliumi", julisti Jeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu opettaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä ja jumalattomuutta. Raamattu myös sanoo, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jumala on määrännyt tuomiopäivän, jolloin synti tuomitaan. "Tehkää siis parannus ja uskokaa evankeliumi", julisti Jeesus.

        Enkä ole jäsenenä missään kristillisessä yhteisössä. Käyn vapaissa suunnissa, vähenemässä määrin enää kirkossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu opettaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä ja jumalattomuutta. Raamattu myös sanoo, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jumala on määrännyt tuomiopäivän, jolloin synti tuomitaan. "Tehkää siis parannus ja uskokaa evankeliumi", julisti Jeesus.

        Raamattu ei opeta, että Jumala osoittaa tai sanoo rakastavansa ihmisiä. Eikä sitä, että Jumala sanoo jonkin tuomiopäivän.

        Raamattu ei ole yksi lause.


      • Jumala voisi silti tehdä jotain vaikka Ukrainan kansan hyväksi. Mutta ei tee koskaan yhtään mitään. Ei edes vääryyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu opettaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, mutta vihaa syntiä ja jumalattomuutta. Raamattu myös sanoo, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, koska Jumala on määrännyt tuomiopäivän, jolloin synti tuomitaan. "Tehkää siis parannus ja uskokaa evankeliumi", julisti Jeesus.

        Kukaan ei ole synnistä vapaa vaan tekee sitä tahtomattaankin ajatuksin, sanoin ja teoin joka päivä. Jos Jumala ei rakastaisi syntiä tekevää ihmistä, meillä ei olisi mitään toivoa. Meidän olisi kuitenkin tunnustettava tämä ja siksi pyydämmekin syntejämme anteeksi aina rukoillessamme Häntä. Kirkon ulkopuolisissa uskonliikkeissä synti ymmärretään hyvin pinnallisena asiana ja se viekin ihmisen tekopyhyyteen ja toisten tuomitsemiseen mitä Jeesus arvostelee kovin sanoin mm. kertomuksessaan fariseuksesta ja publikaanista jotka rukoilevat Jumalaa temppelissä.


      • 1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        1Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

        Tässähän se koko evankeliumin pointti on. Jumala rakastaa meitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän se koko evankeliumin pointti on. Jumala rakastaa meitä.

        Kyllä!


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Kyllä!

        Mikä sinä olet lupaamaan Hänen puolestaan?????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sinä olet lupaamaan Hänen puolestaan?????

        Ahaa, siis poistetaanko Raamatusta tuo 1Joh. 4:10 kohta, kun se sinua niin kovasti kiukuttaa?


    • Anonyymi

      Kiitolliset ei toki kärsi niin Jumalan siunauksista kuin kiittämättömät.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe