Leukanivelen välilevy

dytteli

Minulla todettiin vasemmassa leukanivelessä välilevyn luikahdus pois paikaltaan. Oireena oli (puoli vuotta sitten) alussa nivelen naksuminen ja kuin jengoiltaan poismeno. Sitten loppui naksunta ja tilalle tuli liikerajoitus ja kipu, joita molempia jatkunut nyt 5 kuukautta. Suutani en sa kunnolla auki ja juuri mitään en voi kivun vuoksi pureskella. Hoidoksi teetettiin purentakisko, jota olen pitänyt ahkerasti. Se auttaa kipuun yöllä, mutta päivällä kipu taas palaa. Palautuuko välilevy koskaan enää paikoilleen vai olenko tällainen koko loppuelämäni? Eikö välilevyä voi kirurgisesti asettaa paikoilleen tai laittaa keinosellaisen? Olen jo ihan epätoivoinen. Onko kellään samaa ongelmaa/kokemuksia?

66

19115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paukkuleuka

      Kirjoittelinkin jo tuolla, että leukani paukkuu ja pelkään, että mulle käy samoin. Kaveriltani välilevyt kuluivat niin riekaleiksi, että pää oli yötäpäivää tosi kipeä ja jouduttiin sitten leikkaamaan. Välilevyt kai asetettiin uudelleen paikalleen. Sen jälkeen hänellä ei ole leuka paukkunut eikä ole ollut kipuja. Itse laitan toivoni tähän; jos niin huonoksi menee niin kai siihen sitten leikkaus auttaa.

      • dytteli

        Lohduttavaa kuulla, että leikkauskin voisi olla mahdollinen ja jopa taata kivuttoman lopputuloksen. Aion ottaa asian puheeksi, kun menen kiskoasioissa lekurille ensi viikolla. Mutta edelleenkin: teiteääkö kukaan, voiko välilevy korjaantua/palautua paikalleen itsestään esim. purentakiskon avulla?


      • Jarppa-

        Mulla myös syödessä aina välillä leuat pitää ihme pauketta ja nitkutusta. Välillä myös tuntuu alkavaa kipua jossain leukojen perukoilla, mikä tod.näk tulee pahentumaan ajan kanssa. Myös suun avaaminen aivan auki ja sulkeminen aiheuttaa sellaisen hyppäämisen/loksahtamisen.

        Ensi perjantaina hammaslääkärille kauhistelemaan:/. Kai ne sellasen kiskon antavat ainakin alkuun, tosin asun kaupungissa missä on Suomen pisimmät jonot kunnalliseen hoitoon, joten menee varmaan ens vuoden puolelle senkin saaminen. Paikka on muuten Lahti ja jonolla pituutta yli puoltoista vuotta, että jep jee!


      • paukkuleuka
        dytteli kirjoitti:

        Lohduttavaa kuulla, että leikkauskin voisi olla mahdollinen ja jopa taata kivuttoman lopputuloksen. Aion ottaa asian puheeksi, kun menen kiskoasioissa lekurille ensi viikolla. Mutta edelleenkin: teiteääkö kukaan, voiko välilevy korjaantua/palautua paikalleen itsestään esim. purentakiskon avulla?

        ..kai voi auttaa sen verran, että sen avulla saadaan lihakset rennoiksi, jolloin leuka saattaa palautua normaaliasentoon. Välilevyn kuluminen (joka ilmenee ensin paukkumisena ja sitten kipuna) kai johtuu siitä, että jumiutuneet lihakset vetävät leukaa syödessä väärään asentoon. Lihakset eivät siis toimi normaalisti. Näin minä olen käsittänyt. Ilmeisesti välilevy voi sitten palautua paikalleen kiskon avulla, mutta itselläni ainakin paukkuminen on jatkunut kiskosta huolimatta. :(

        Pelottavaa tämä. Itse sain purentalääkärille ajan vasta syksyksi. Kesä pitäisi elää jännityksessä ja pelon vallassa - minkälaiset leuat minulla on viiden tai kymmenen vuoden kuluttua? Joka kerta syödessä ja hampaita pestessä jännittää, että onko nyt se kerta, jolloin suu ei enää aukea..


      • paukkuleuka
        Jarppa- kirjoitti:

        Mulla myös syödessä aina välillä leuat pitää ihme pauketta ja nitkutusta. Välillä myös tuntuu alkavaa kipua jossain leukojen perukoilla, mikä tod.näk tulee pahentumaan ajan kanssa. Myös suun avaaminen aivan auki ja sulkeminen aiheuttaa sellaisen hyppäämisen/loksahtamisen.

        Ensi perjantaina hammaslääkärille kauhistelemaan:/. Kai ne sellasen kiskon antavat ainakin alkuun, tosin asun kaupungissa missä on Suomen pisimmät jonot kunnalliseen hoitoon, joten menee varmaan ens vuoden puolelle senkin saaminen. Paikka on muuten Lahti ja jonolla pituutta yli puoltoista vuotta, että jep jee!

        ...vaikka onkin kallis, niin kannattaa ehkä harkita yksityistä. Kysele ainakin hintoja. 1 1/2 vuotta on pitkä aika, ja siinä ajassa voi tilanne mennä pahemmaksi. Itse ainakin sain helpotusta, kun sain purentakiskon. Ainakaan ei tarvitse yöllä pelätä, että leuat ja hampaat kuluu. Leuka on aamulla ihanan rento, mutta illalla jo tosi väsynyt. Odottelin itse kiskoa varmaan puoli vuotta.


      • Anonyymi
        paukkuleuka kirjoitti:

        ...vaikka onkin kallis, niin kannattaa ehkä harkita yksityistä. Kysele ainakin hintoja. 1 1/2 vuotta on pitkä aika, ja siinä ajassa voi tilanne mennä pahemmaksi. Itse ainakin sain helpotusta, kun sain purentakiskon. Ainakaan ei tarvitse yöllä pelätä, että leuat ja hampaat kuluu. Leuka on aamulla ihanan rento, mutta illalla jo tosi väsynyt. Odottelin itse kiskoa varmaan puoli vuotta.

        Mulla nimenomaan yksityisellä käynnin jälkeen on nyt kolmen viikon ajan ollu todella kivualista suun avaaminen. Haukottelu jää joka kerta kesken, kun se haukottelu sattuu.


    • .....

      Minulla paukkuminen johtuu ilmeisesti siitä että 5 vuotta sitten poistivat minulta 3 viimeisen takahampaan, nyt oikean puolen alahampaat koko rivi on kallistunut kieleen päin huomattavasti joka sitten on muuttanut purentaa. Tapaus tarvisisi omasta mielestäni oikomishoitoa, hammaslääkärin mielestä ei.Hammaslääkärini väittää ettei johdu tästä koska on oma mokansa kun eivät ole huolehtineet aikanaan siitä ettei näin pääse käymään. Sain purenta kiskon n 3 kk sitten, aamulla leuka jysähtää oikeen kunnolla kun otan kiskon pois. Mulla leuka on naksunut paukkunut ja rahissut n 2 vuotta, kipuja on tullut viimeisen puolen vuoden sisällä. Aamu menee töissä ihan ok ilman kipuja mutta sitten kun päivän puhuu yms leuka on niin kovalla rasituksella että on töistä tullessa tosi kipeä, päiväunet auttaa tähän, leuka kai jotenkin rentoutuu. V-mäinen vika tämä, joka päivä hartiat ja niska jumissa sekä pää kipeä. Hammaslääkäri toteaa vain että et ole ainoa tuosta vaivasta kärsivä. Tsemppiä kaikille paukkuleuoille..toivottavasti kisko auttaa meitä jonkin verran. =)

      • paukkuleuka

        ...muakin ettei muka voida tehdä mitään näille paukkuville ja liikerajoitteisille leuoille! Kun kaikki puhuvat täällä kovista kivuista, alkaa itseäkin pelottaa että mihin tässä vielä joudutaan...mulla on kosketusarkuutta ohimoilla ja leuat kipeet jos aukaisee äärimmilleen. Korvat tukossa, niskat jumissa jne.. Onneksi ei VIELÄ pahempia kipuja. :I

        Itselläni kyllä tuntuu, että nyt kun aloin uudestaan käyttää kiskoa öisin, päänsärky on poistunut. =) Pidin vähän liian pitkän tauon, kun luulin, etten enää pure hampaitani yhteen..

        Mut miten ihmeessä ei vielä olla keksitty tekovälilevyä, jonka vois asettaa kuluneen tilalle? Onhan ihmisellä keinosydämiäkin!?!


    • Female46

      Kyllä kiinnostaisi kuulla mitä teille kaikille yllä nyt kuuluu? Minulla myös leuka niksahteli vuoden verran, kunnes sitten 28.5.2015 rysähti haukotellessa sellaisella voimalla että koko pääkallon luut tärähtivät. Siitä seurasi kovia kipuja ympäri päätä eri paikoissa pienemmästäkin ponnistuksesta tai ihan kielen liikkeestä. Korvaan sattui ja aloin liikkumaan kuin olisin juovuksissa. Suu kuivi siihen pisteeseen, etten saanut syötyä mitään kiinteää. Tuli kauhea himo kaikenmaailman juomille. Oksensin jatkuvasti, ja lopulta pudotin 10 kg painoa, kortisoli meni mittaamattoman alhaiseksi ja päädyin lopulta syyskuussa sairaalaan viikoksi.

      Seurasi mieletön kierre lääkäreillä ja hammaslääkäreillä, mutta kukaan ei halunnut kuulla leukanivelestäni, tai että se oli sairauteni syy. Viimein tämän vuoden toukokuussa leukanivelestä otettiin magneettikuva, missä näkyi että välilevy on jäänyt jumiin ihan väärään paikkaan ja sen ympärille on nyt muodostunut kiinnikkeitä. Leikkaamaan ei ruveta, muttta lavaatio (huuhtelu) tehdään kunhan sairaalan henkilökunta on kesälomansa pitänyt. Siis ei mitään kiirettä, vaikka joku ekspertti tiesi sanoa, että lavaatio olisi pitänyt tehdä päivien sisällä, ei kuukausien.

    • Female46

      Ei muuten ole varmaa, että huuhtelu korjaa tilannetta. Kunhan ei vaan pahentaisi. Onko kenellekään tehty lavaatiota? Minkälainen toimenpide se oli? Ja oliko siitä mitään hyötyä?

    • Luontainenkorjaus
      • SYYT

        > Hammalääketieteen tohtori Paul A. Tipton kertoo TMD-julkaisussaan, että TMD-oireilut jäävät usein lääketieteen ja hammaslääketieteen harmaalle rajalle, jota kumpikaan osapuoli ei tunnu hallitsevan. Ehkä siksi TMD-oireille on myös paljon muita nimityksiä lääketieteessä, koska he jättävät leukaluun toimintahäiriön lukuunottamatta, kun sen oireita ei kunnolla tunneta eikä sitä osata aina edes todeta....

        Siis ongelmien SYYT jäävät selvittämättä. Oireita sen sijaan hoidetaan, lääkitään!


    • nainensuomesta6

      Minulla "rusahti" todella kipeästi hammaslääkärin painaessa poskea sisään ja samalla vetäessä viisuria ulos.Kipu tuntui siis leukanivelen alueella käd en kohdalla. Tapahtumasta on 12v aikaa. Kipu oli ihan järkyttävä ja en saanut sen jälkeen suuta kunnolla auki ja purenta muuttui suussa rajusti.

      Nyt 12v sen jälkeen sain pari vuotta sitten diagnoosin yksityislääkäriltä että palautuva diskusdislokaatio eli tuo välilevyjuttu. On siis tuossa rusahtaneessa puolessa. Vamm a on ikuinen,ainakin minulle. Nyt taas kisko liikaa madaltunut eikä ole mitään taikaa enään, uusi tehdään tässä myöhemmin(sellainen paksumpi kisko). Minulla on siis yliliikettä voimakkaasti alaleuassa ja tämä piirre on vaan pahentunut ns laajentuneet liikerajat. Kun muilla leuan vääntely voimakkaasti sivuun sattuu niin minulla ei satu, päinvastoin leuka menee kokoajan niin. Minua ei ole magneettikuvattu tai mitään.Ilmeisesti koska tälle ei voi mitään.Kiskoa kiskon perään ns lonksumista rauhoittamaan ja öitä rauhoittamaan. Koko nuoruus mennyt tässä.

      • Female46

        Olen vihdoin saanut ajan leukanivelen lavaatioon eli huuhteluun lokakuulle. Tämä on 1,5 vuotta 'rusahduksen' jälkeen. Nyt alkaa pelottaa, että mitähän siinä tapahtuu. Kirurgi on sanonut, että ei ole takeita, että se auttaa. Minulla siis diskus dislokaatio. Heinäkuussa huomaamattani diskus on siirtynyt paikasta joka tuotti paljon kipua ja rajoitti suun käyttöä. Eli nykyisillä rajoitteilla voisin elää ilman lavaatiotakin, kunhan vain tietäisin että diskus ei myöhemmin siirry jonnekin jumittamaan.


      • Female46

        nainensuomesta6. Inhottavaa, että hammaslääkäri on aiheuttanut tuollaisen vian. Sinun olisi silloin täytynyt tehdä valitus, vaikkei se tietenkään enää tee tehtyä tekemättömäksi. Voimia sinulle.


      • Rusahdus
        Female46 kirjoitti:

        Olen vihdoin saanut ajan leukanivelen lavaatioon eli huuhteluun lokakuulle. Tämä on 1,5 vuotta 'rusahduksen' jälkeen. Nyt alkaa pelottaa, että mitähän siinä tapahtuu. Kirurgi on sanonut, että ei ole takeita, että se auttaa. Minulla siis diskus dislokaatio. Heinäkuussa huomaamattani diskus on siirtynyt paikasta joka tuotti paljon kipua ja rajoitti suun käyttöä. Eli nykyisillä rajoitteilla voisin elää ilman lavaatiotakin, kunhan vain tietäisin että diskus ei myöhemmin siirry jonnekin jumittamaan.

        Mitä joku huuhtelu auttaa, jos nivelestä on kuulunut rusahdus?
        Olisiko rusahdus ole mrkkinä siitä, että siellä on tapahtunut jokin mekaaniinen liikahdus. Joko välilevyn tai jonkin muun, joka tilanne pitäisi korjata.
        Eli esim. liikahtanut välilevy pitäisi saada paikoilleen.


      • nainensuomesta6
        Female46 kirjoitti:

        nainensuomesta6. Inhottavaa, että hammaslääkäri on aiheuttanut tuollaisen vian. Sinun olisi silloin täytynyt tehdä valitus, vaikkei se tietenkään enää tee tehtyä tekemättömäksi. Voimia sinulle.

        Hammaslääkäreille ei voi tavallinen ihminen mitään, jos tekee valituksen saman kaupungin lääkärit puolustavat. Potilasvaakuutuskekukselle olisin voinut tehdä korvausvaatimuksen mutta sain tietää vasta vuonna 2014 että hampaan väkisin kiskominen oli aiheuttanut palautuvan diskusdislokaation ja rajana on 10 vuotta korvausvaatimuksessa,tapahtui 2004. Ei voi mitään,aiemmin minulla ei ollut varaa käydä leukakirurgilla ja minulla oli silloin turman sattuessa vauva joten en voinut kaikkea energiaa käyttää asiassa taisteluun. Saman kaupungin purentaan erikoistunu lääkäri puolusteli toki sitä lääkäriä( kävin jo vuonna 2005) ja sanoi että bruksismi aiheuttanut ne oireet mitä silloin oli: lukkiutumistaipumus,luksaatiotaipumus,myalgia,avautuu vinoon, ei avaudu,interferenssi kontakteja,kasvojen epäsymmetriaa jne jne. Olin siis ollut täysin terve ennen tuota.Hammaslääkärissä olin käynyt ehkä kerran viidessä vuodessa ennen tapaturmaa ja mitään ongelmia ei ollut koskaan hampaiden kanssa ollut,ei edes paikattu hampaita. Hammaslääkäreitä ei vaan tavallinen ainakaan pienituloinen ihminen voi saada vastuuseen,saman kaupungin lääkärit puolustavat toisiaan.
        Mutta nyt onneksi olen saamassa lähetteen sairaalaan ja minulla on tuo lappu jossa on diagnoosi kun menin vuonna 2005 purentaan erikoistuneelle lääkärille ja hän totesi oireet. Joten voin näyttää lapulla että oireet ovat olleet jo todella pitkään.


      • nainensuomesta78
        Female46 kirjoitti:

        nainensuomesta6. Inhottavaa, että hammaslääkäri on aiheuttanut tuollaisen vian. Sinun olisi silloin täytynyt tehdä valitus, vaikkei se tietenkään enää tee tehtyä tekemättömäksi. Voimia sinulle.

        Niin kaikkea en hoksannut laittaa eli itse en tehnyt kyllä väärin. otin yhteyttä terveyskeskukseen ja kerroin että oli tullut kummia oireita. hammaslääkäri sanoi ettei voinut liittyä hampaanpoistoon(tietenkin jokainen puolustaa itseään). Olin nuori ja terve ja sinnittelin muutaman kuukauden vaikka minulla oli kuumetta enkä saanut suuta kunnolla auki koska hammaslääkäri sanoi ettei voinut tulla viisaudenhampaan poistossa.

        Lopulta sukulainen auttoi ja menin yksityiselle korvalääkärille joka kertoi, että minulla on dysfunktio-oireyhtymä ja hän kirjoitti lapulle, että minun pitäisi päästä purentaan erikoistuneelle lääkärille. Kun otin taas yhteyttä terveyskeskuksen hammaslääkäriin(tämä siis tapahtui vuonna 2004 Oulussa) hän oli äkäinen kuin ampiainen kun kerroin käynnistä korvalääkärillä ja lähetteestä. Hän sanoi jotain "Jahas, että tuollaista no minä laitan lähetteen,mutta kestää ennenkuin pääset purentaan erikoistuneelle lääkärille".

        Ja siinä kestikin pitkään. Vuonna 2005 sain siten ajan ja siellä tehtiin kisko ja hiottiin ja hiottiin. Siinäpä se suukin sitten alkoi aueta. Sitäkään hupia ei tosin pitkään kestänyt kun kuulin jossain vaiheessa että koska purenta on ollut muuttumattomana jonkin aikaa niin hoito lopetetaan. Eihän se siihen loppunut,siirryin vain sitten yksityiselle koska kaupungilta heitettiin pois.

        Nyt tosiaan sitten palautuva diskusdislokaatio ja esimerkiksi jatkuvasti lonksumis yms erilaisia oireita,mutta toinen leukanivelen välilevy on ilmeisesti ok koska sitä ei silloin rusautettu.


      • Raskastahoitovirheet

        Se, että saisi lääkärin/hammaslääkärin myöntämään hoitovirheensä, se on lähes utopistista. Kollegiaalisuus on lähes 100 %. Keksitään yhä uusia valheita hoitokertomuksiin, jos käy toisella h lääkärillä. Monta kokemusta on itsellä.
        Potilasvakuutuskeskus on korvannut jonkin prosenttiosuuden n 30 % ssa tehdyistä valituksista, eli joskus siis kuitenkin korvaa, jotain... Ja potilasvahinkolautakunta, jonka pitäisi olla puolueeton elin, sitten on korvannut ehkä lähelle 30 % ssa tapauksista, kun Potilasvakuutuskeskuksen päätöksestä valittaa sinne. Karmea työmäärä vaan on valittamisessa, harva jaksaa, eli vahinkoja tapahtuu erittäin paljon oikeasti, jäävuoren huippu on se n 7000 valitusta per vuosi... Erikoinen pitää olla omatunto ja psyyke, että pystyy elämään potilaskertomuksiin tekemiensä valheiden kanssa... jotka estävät potilaalta korvauksien ja siten hoidon saamisen. Rikkaat voivat tietty hakea sitä hoitoa.


      • Potilasvahinkotilastoja

        Suuntaa antaa Potilasvakuutuskeskuksen tilastot hoitovirheistä...

        ( Viim prosenttiluku tarkoittaa, yksityisen sektorin osuus )
        Julkinen Yksityinen Yht.
        HAMMASHOIDOLLISET TOIMENPITEET 141 156 297 53 %

        HAMPAAN POISTO ILMAN LEIKKAUSTA 12 4 16 25 %
        HAMPAAN PAIKKAUSHOITO 13 12 25 48 %
        HAMPAAN JUURIHOITO 85 60 145 41 %
        HAMMASPROTEETTINEN HOITO 8 64 72 89 %
        MUU HAMMASHOITO 23 16 39 41 %

        Hampaan poisto ilman leikkausta yleensä tarkoittaaa sitä, että vivutaan viereisestä hampaasta tukea ottaen ja siksi viereinen hammas murtuu juuresta asti. Täystuho siis.
        Hampaan juurihoito kohta tarkoittaa yleensä, että instrumentti menee läpi hampaan juuresta ja tapahtuu nk juuren ylitäyttö. Täytettä menee juuresta ulos. Juuren alitäyttö olisi pienempi paha , yleensä, jos ei juuren kärjen kaarevuuden takia pääse laittamaan täytettä juuren kärkeen asti turvallisesti.


      • potvahinkotilastot22
        Potilasvahinkotilastoja kirjoitti:

        Suuntaa antaa Potilasvakuutuskeskuksen tilastot hoitovirheistä...

        ( Viim prosenttiluku tarkoittaa, yksityisen sektorin osuus )
        Julkinen Yksityinen Yht.
        HAMMASHOIDOLLISET TOIMENPITEET 141 156 297 53 %

        HAMPAAN POISTO ILMAN LEIKKAUSTA 12 4 16 25 %
        HAMPAAN PAIKKAUSHOITO 13 12 25 48 %
        HAMPAAN JUURIHOITO 85 60 145 41 %
        HAMMASPROTEETTINEN HOITO 8 64 72 89 %
        MUU HAMMASHOITO 23 16 39 41 %

        Hampaan poisto ilman leikkausta yleensä tarkoittaaa sitä, että vivutaan viereisestä hampaasta tukea ottaen ja siksi viereinen hammas murtuu juuresta asti. Täystuho siis.
        Hampaan juurihoito kohta tarkoittaa yleensä, että instrumentti menee läpi hampaan juuresta ja tapahtuu nk juuren ylitäyttö. Täytettä menee juuresta ulos. Juuren alitäyttö olisi pienempi paha , yleensä, jos ei juuren kärjen kaarevuuden takia pääse laittamaan täytettä juuren kärkeen asti turvallisesti.

        lähettäessä meni luvut väkisin peräjälkeen... näköjään. Kun tarkasti katsoo, pystyy erottamaan luvut toisistaan. yksi välilyönti siinä on.


    • T.Scanhoito

      Minä olen kärsinyt leukanivelen ongelmista vuosia ja vuosia ja ystävä suositteli hammaslääkäriään, joka hoiti purentaa T.Scan laitteella. Minulla ei ollut mitään menetettävää (paitsi rahaa mutta olen todella kärsinyt tästä) ja menin kokeilemaan ja se auttoi! Leuka aukeaa, ei enää pamahtele ja kivutkin poissa. systeemi on monimutkainen enkä yritä sitä kuvailla (koska en viitsi teeskennellä, että ymmärtäisin, mistä siinä on kyse!) mutta potilaan kannalta hoito on helppoa ja minulla toimi noin 2kk:ssa.
      Eli jos on leukaongelmia, etsikää hammaslääkäri, joka tekee T.Scan- hoitoa, se saattaa auttaa teitäkin!

      • Ripatsu89

        Heippa kaikki! Itse olin maanantaina leukanivelen välilevyn puhdistuksessa mikä tehtiin nukutuksessa. Vaivana oli varmaan 10vuotta kestänyt kova naksuminen leuan liikkeen rajoitteisuus suuta avattaessa ja viimeisen vuoden aikana mukaan tuli kipuja. Kävin hammaslääkärillä talvella joka laittoi lähetteen taysiin. Alle puoli vuotta meni että pääsin. Nyt odotellaan onko huuhtelusta ollut apua ja jos ei ole niin tehdään isompi leikkaus missä välilevy vedetään oikealle paikalle ja ommellaan kiinni 😊 nyt on poski vähän turvonnut ja iho edelleen puutunut enkä ole uskaltanut kokeilla kuinka liikkeet onnistuu. Toivottavasti tästä oli jollekin jotain apua.


      • nainenoulusta78
        Ripatsu89 kirjoitti:

        Heippa kaikki! Itse olin maanantaina leukanivelen välilevyn puhdistuksessa mikä tehtiin nukutuksessa. Vaivana oli varmaan 10vuotta kestänyt kova naksuminen leuan liikkeen rajoitteisuus suuta avattaessa ja viimeisen vuoden aikana mukaan tuli kipuja. Kävin hammaslääkärillä talvella joka laittoi lähetteen taysiin. Alle puoli vuotta meni että pääsin. Nyt odotellaan onko huuhtelusta ollut apua ja jos ei ole niin tehdään isompi leikkaus missä välilevy vedetään oikealle paikalle ja ommellaan kiinni 😊 nyt on poski vähän turvonnut ja iho edelleen puutunut enkä ole uskaltanut kokeilla kuinka liikkeet onnistuu. Toivottavasti tästä oli jollekin jotain apua.

        Hei
        Minullakin on tosiaan ollut se 12v näitä vaivoja välilevyssä,kirjoitinkin tuossa aiemmin. Nyt vaan kun tänään varmistin onko lähete mennyt niin selvisi ettei hammaslääkäri ole laittanut vielä lähetettä vaan laittaa myöhemmin tässä viikolla kun asiani ei ole päivystysasia oli sanonut hammaslääkäri näin vastaanottovirkailijalle. Joten tässä hamsuun menoa saan vielä odotella vaikka tosiaan minulla 2005 lapussa lukee jo todella hurjia oireita välilevyn toimintaan /leukanivelen toimintaan liittyen.Hulluinta oli kun viimeksi lähdin niin hammaslääkäri sanoi etteivät voi sairaalassa voi tehdä muuta kuin antaa jumppaohjeita vaikka minulla siis on myös diagnoosi palautuva diskusdislokaatio. Tunnen että välilevy on kokonaan irti.Mutta mukava lukea että joku on saanut myös apua hyvun samankaltaiseen ongelmaan kuin minulla.Mahtava juttu!

        Raskastahoitovirheet: Niin olen arvellutkin , tässä minun jutussa ilmeistä. Yksityiseltä olen saanut tämän diagnoosin. Kun vuonna 2012 taas vaihteeksi tehtiin purentakisko tavallisessa tk:ssa niin siellä tosin ensimmäisen kerran kuulin tän sairauden. Hammaslääkäri ikään kuin VAHINGOSSA möläytti että " tämä sinun välilevy irtoilee". Ensimmäinen kerta kun vuoden 2004 vahingon jälkeen tk:ssa sanottin että tässä on joku vika. Mutta tämä joka hoiti minua myös silloin 2005 vuonna ei ole myöntänyt asiaa vieläkän vaan virallisesti tämä on "puren yhteen" vaikka en saa edes takahampaita yhteen kun purentani on löysä ja etuhmmaspainotteinen. Myös hammaslääkäri on joutunut "väkisin" siirtämään alaleukaani taaksepäin että takahampaat purevat yhteen. Myöskin takahampaitani on hiottu aiemmin tämän takia paljon ns purentainterferenssejä( vuoden 2004 jälkeen monen vuoden ajan) joten sitäkin kautta minun on mahdoton nykyään saada takahampaat yhteen kovin helpolla.


      • Diktatuuriksivoissanoa

        Otan osaa "nainenoulusta". Mulla on niin uskomattomia diagnooseja potilaskertomuksissa, että ei tiedä itkisikö vai nauraisiko... fysiikan lakien mukaan täysin mahdottomia mun kohdalla ne ovat. He saavat keksiä ihan mitä tahansa, ettei vaan kollegat tai itse jää kiinni mokistaan. Ja mistään et voi saada apua. Diktatuuriksi vois esim kutsua tätä järjestelmää...


      • nainenoulusta78
        Diktatuuriksivoissanoa kirjoitti:

        Otan osaa "nainenoulusta". Mulla on niin uskomattomia diagnooseja potilaskertomuksissa, että ei tiedä itkisikö vai nauraisiko... fysiikan lakien mukaan täysin mahdottomia mun kohdalla ne ovat. He saavat keksiä ihan mitä tahansa, ettei vaan kollegat tai itse jää kiinni mokistaan. Ja mistään et voi saada apua. Diktatuuriksi vois esim kutsua tätä järjestelmää...

        kiitos. Niinhän niissä monesti on.

        Ripatsu89: Piditkö kymmenen vuoden aikana paljonkin purentakiskoa? Minullehan tässä väitettiin (siis tämä sama hammaslääkäri) tässä että ainoa vaihtoehto on pitää kiskoa. Mulla on ollut kolmisen eri kiskoa välissä ja välissä nukkunut ilman ns. puoli-istuvassa asennossa. Ja siis mitään terveysongelmaa eikä mitään purentaongelmaa ennen "pikku vahinkoa". Tätäkin tässä olen kummastellut kun nuorelle ihmiselle sanotaan että pitää vaan loppuelämä pitä kiskoa kun on joku välilevy irti.


      • Ripatsu89

        Heppa. Mulla oli siis se purentakisko käytössä pari vuotta ennen huuhtelua 😊 ja se oli tarkoitettu narskutteluun eikä siitä mitään hyötyä ole leikaniveliin. Hassua jos sellaista edes sanotaan. Voihan olla että leuan ongelmiin on ihan omat kiskot mutta silti tuntuu oudolta että auttaa.


      • Leukavamma
        Ripatsu89 kirjoitti:

        Heppa. Mulla oli siis se purentakisko käytössä pari vuotta ennen huuhtelua 😊 ja se oli tarkoitettu narskutteluun eikä siitä mitään hyötyä ole leikaniveliin. Hassua jos sellaista edes sanotaan. Voihan olla että leuan ongelmiin on ihan omat kiskot mutta silti tuntuu oudolta että auttaa.

        Joo ei kisko auta ollenkaan mihinkään leukaniveliin, en ymmärrä miksi kaikki h.lääkärit edes ajattelee niin. Mulla pahensi tilannetta (mulla palautuva diskus dislokaatio), pidin sinnikkäästi joka yö 8-10h kun käskettiin ja jankutettiin sen olevan leualle hyväksi. Lopulta leuka oli ihan karmeassa jamassa, vielä enemmän jumissa ja entistä kipeämpi. En saanut suuta auki. Laihduin 10kg kun en pystynyt syömään moniin viikkoihin. Lopetin kiskon käytön ja tilanne helpotti huomattavasti, ei kuitenkaan tarpeeksi. Nyt en tiedä mitä teen.


      • Anonyymi
        Leukavamma kirjoitti:

        Joo ei kisko auta ollenkaan mihinkään leukaniveliin, en ymmärrä miksi kaikki h.lääkärit edes ajattelee niin. Mulla pahensi tilannetta (mulla palautuva diskus dislokaatio), pidin sinnikkäästi joka yö 8-10h kun käskettiin ja jankutettiin sen olevan leualle hyväksi. Lopulta leuka oli ihan karmeassa jamassa, vielä enemmän jumissa ja entistä kipeämpi. En saanut suuta auki. Laihduin 10kg kun en pystynyt syömään moniin viikkoihin. Lopetin kiskon käytön ja tilanne helpotti huomattavasti, ei kuitenkaan tarpeeksi. Nyt en tiedä mitä teen.

        Kisko pysyy paikallaan hevosenkengän sisäänpäin suuntaavalla jännitteellä, eli purennan väristymän on oltava sille vastakkainen, tai purentakiskon jännitteen tulee olla vastakkainen, sikäli sellaisia suostutaan tekemään, ja lisäkis sen olisi hyvä olla kohdistettu vain toiselle puolelle päätä, toisen ollen rententoiva, ja lisäksi kiskoa voidaan kohdistaa vain tietyyn tai tiettyihin hampaisiin, josta saadaan kohdistettu vaikutus juuri siitä, mistä ongelma on alkuaan syntynyt.

        Hampaita ei saa sallia hiottavan usemapaan vuoteen koska niiden pureksimisella purentaa saa palautumaan ennalleen päin, vaikkei se palautumista estä ilman rententiota, mutta ainakin tilanne on normaalimpi, sikäli ei ole kyse suuremmasta dislokaatiosta. Kivut myös häipyy kun saa purennalla lihakset rennommiksi, jotka jännittyy kun purenta on enemmän väärä.

        Asennoista selin makuu voi pitää purennan paremmin kohdalla, istuen huonoimmin, ja seisten siltä väliltä, että se muuttuu asennon mukaan, ja riippuu myös vääristymän suunnasta, tosin.

        On muitakin aiheuttajia purennan vääristymälle kuin vain välilevy, esim. sen sijaan tai lisäksi voi hampaassa itsessään olla siirtymä tai hermoa kiristävä puristus sen takia, ja kyseistä hammasta kun saa siirrettyä tavalla tai toisella, niin sekin voi auttaa, mutta defaultti on purennassa tapahtunut muutos, johon ei kannata istuessa ainakaan käyttää kiskoa, koska purenta on silloin ihan eri kuin maatessa ja seistessä. Jos se rentouttaa maatessa, yöllä, niin se tarkoittaa, että kiskon jännitteen suunta on oikea, tai välilevy pysyy paremmin paikaallaan. Muussa tapauksessa se on haitallinen myös yöllä ja sementoi purennan pahimpaan tilaansa kahdessa viikossa ja sen puremiseen paremmin auki menee kuukausi ja se kannattaa tehdä suhteellisen varovasti, että aikaa siihen menee. Ei se tosin pysyvästi pysy parempana mutta voi mennä päiviä, ennen kuin se lähtee taas huonommaksi. Takaisin purenta aiheuttaa usein kovaakin kipua purentalihaksissa, että höllää välillä, ja kun saanut purennan paremmaksi, niin kivutkin häipyy, mitä tulee pelkkään purennan vääristymiseen. Oikeanlainen kiskokin sen tekisi, mutta miten sen saa pysymään on sitten eri asia, mutta jos yöllä pelkästään riittää, niin olisi sekin jotain.


    • nainensuomesta78

      Ripatsu89 : Oletko ollut tyytyväinen toimeenpiteeseen? Olisin kyllä valmis mihin vaan tai ollut jo vuodesta 2004.

      • Ripatsu89

        Moi. Anteeksi mutta nyt vasta huomasin nämä kommentit 😕 oon ollu ihan tyytyväinen. Suu aukesi ennen n.35mm ja nyt jotain 42mm. Ylimääräiset kivut on poissa. Juuri äsken huomasin että leuka pitää avatessa jälleen pientä lonksahdusta että saa nähdä joutuuko leikkaukseen ja että palaako vaiva ennalleen..prkl! Poskesta venyivät hermot niin paljon että nyt vasta on kunnolla tunto palannut. Mutta suosittelen kokeilemaan ehdottomasti! Leuka ei väsy enää syödessä ja pystyy vaivatta haukkaamaan hampparia 😀


    • Leukavamma

      Miten tuohon välilevyn leikkaukseen pääsee? Tuskat on ihan hirveät, välilevy väärässä paikassa.

      • Ripatsu89

        Hei laukavamma! Mä puhuin hammashoitajalle ja varasin ajan hammaslääkäriin ja he kun eivät pystyneet asialle mitään tekemään (vähätteli asiaa ja sanoo että saan varmaan uuden kiskon) hän laittoi lähetteen coxan suupolille ja siellä tiedettiin heti mikä on ongelma eli välilevy luiskahtaa pois paikaltaan ja mut laitettiin odottamaan aikaa puhdistukseen 😊 kävi melko helposti eikä tarvinnu kenenkään kanssa "tapella" toivottavasti saatte kaikki avun! Jos tämä ei auta niin sitten edessä on avoleikkaus missä välilevy vedetään oikealle paikalle ja ommellaan kiinni..


      • Leukavamma
        Ripatsu89 kirjoitti:

        Hei laukavamma! Mä puhuin hammashoitajalle ja varasin ajan hammaslääkäriin ja he kun eivät pystyneet asialle mitään tekemään (vähätteli asiaa ja sanoo että saan varmaan uuden kiskon) hän laittoi lähetteen coxan suupolille ja siellä tiedettiin heti mikä on ongelma eli välilevy luiskahtaa pois paikaltaan ja mut laitettiin odottamaan aikaa puhdistukseen 😊 kävi melko helposti eikä tarvinnu kenenkään kanssa "tapella" toivottavasti saatte kaikki avun! Jos tämä ei auta niin sitten edessä on avoleikkaus missä välilevy vedetään oikealle paikalle ja ommellaan kiinni..

        Mulle tehtiin juurikin tuo puhdistus 18.10 ja hävitti oireet vain pariksi viikoksi. Nyt oireet palanneet entistä pahempina, huomenna hakemaan taas lähetettä hamsu-polille. Puhuivat kortisonipiikeistä että jos vaiva jatkuu - mihinkään piikkeihin en kyllä suostu. Pitäisikö mennä suoraan yksityiselle leukakirurgille puhumaan pitääkö tää leuka leikata? Magneettitutkimus kai ainakin pitäisi tehdä ja katsoa mikä mättää..


    • Paukkuposki

      Täällä myös eräs paukkuleuka. Kärsin vaivasta kuukausitolkulla, ennenkuin pääsin hammaslääkärille, joka antoi lähetteen suukirurgille. Leuka kuvattiin ja todettiin että leuan välilevy on mennyt halki. Hoidoksi kipulääkettä ja sanottiin että korjaantuu ajan kanssa. Nyt luettuani edeltäviä tapauksia, alan epäillä ettei ainakaan elinaikana korjaannu. Kipu on järjetön ja on lähes mahdotonta syödä mitään. Puhuminenkin väsyttää leukaperiä.

      • Leukavamma

        Ei se välilevy itsestään korjaannu, täyttä kusetusta kyllä!


    • nainensuomesta78-

      Paukkuposki: Olet sikäli onnekas kun noin pian pääsit,minä pääsen vasta nyt kun yli 10 vuotta ollut. Mulla ei ainakaan parantunut tosiaan sitä ei yritettykään parantaa kun sain ekan kiskon vasta vuonna 2005 ja rusahti täysin jo vuonna 2004, jouduin odottamaan aikaa erikoishammaslääkäriin silloin ja siksi meni noin.(olen aiemmin tuossa kirjoittanut). En kertakaikkiaan päässyt aimmin vaikka korvalääkäri silloin kirjoitti että dysfunktio-oireyhtymä ja suu ei aukee jne jne. Kukaan ei edes silloin sanonut mitä olisin voinut tehdä että olisi parantunut. Toki olisin silloin ohjeita noudattanut. Toasiaan minulle ei ole vielä tehty magneettikuvausta joten en tiedä mikä siinä on tarkalleen rikki. Tunsin kyllä silloin sen niinkö joku olisi irronnut kokonaan ja rusahdus ääni oli iso.
      Mutta voihan se sinulla korjaantua , jospa on eri tavalla rikki.

    • Leukanivel
    • Brjrjrkttjh

      Tässä youtube-videota https://www.youtube.com/watch?v=q0mAT3BAr6Y .

      Itsellä kuukausi sitten ensimmäistä kertaa lukkiutui leuat, selkeästi menivät väärään asentoon hammaslääkärissä. Toisella kertaa hammaslääkärissä laitettiin purentapalkki joka piti leuan paikallaan, silti pelotti jos toistamiseen lukkiutuu. Leuat paukkuvat myös esim. haukotellessa. Olen 50-v.

      • Leuatpoispaikoiltaan

        > selkeästi menivät väärään asentoon hammaslääkärissä.....

        Eikö hammaslääkäri heti reagoinut tapahtuneeseen? Laittanut leukoja paikalleen?


      • Brjrjrkttjh

        Leuat lukkiutuivat sen jälkeen kun hammaslääkäri tiukasti komensi että 'suu auki' kun olin porauksen jälkeen lepuuttanut leukoja laittamalla suun kiinni. Kysyi paikkauksen aikana onko leuat kunnolla enkä osannut mitään sanoa kun ensimmäistä kertaa tapahtui enkä ollut kuullutkaan mokomasta ja välineitä oli suu täynnä. Hammaslääkäri yritti pienestä raosta sitten paikata ja väkisin vääntääkin suuta isommalle. Onneksi leuat menivät oikeaan asentoon heti kun sain laitettua suun kiinni. Nuori vastavalmistunut hammaslääkäri.


      • Anonyymi
        Brjrjrkttjh kirjoitti:

        Leuat lukkiutuivat sen jälkeen kun hammaslääkäri tiukasti komensi että 'suu auki' kun olin porauksen jälkeen lepuuttanut leukoja laittamalla suun kiinni. Kysyi paikkauksen aikana onko leuat kunnolla enkä osannut mitään sanoa kun ensimmäistä kertaa tapahtui enkä ollut kuullutkaan mokomasta ja välineitä oli suu täynnä. Hammaslääkäri yritti pienestä raosta sitten paikata ja väkisin vääntääkin suuta isommalle. Onneksi leuat menivät oikeaan asentoon heti kun sain laitettua suun kiinni. Nuori vastavalmistunut hammaslääkäri.

        Minulla tuli purentavika 3 v sitten, kun hammaslääkärissä vedettiin suuta vasemmalle 45 min ilman sekunninkaan taukoa -paikattiin 2 viereistä hammasta.
        Kävin tk hammaslääkärissä melkein 10 kertaa, ei mitään vikaa kuulema...
        en melkein suuta auki saanut, ei pystynyt purra ruokaa, puhe huonoa...

        Sitten yksit hl 5 kk jälken osasi , poskien . kohdalta painoi .
        Paremmaksi meni.
        Syy oli varmaan leukanivelessä, välilevy pois paikaltaan !
        Nyt ei ole entisenlainen vieläkään.

        Täytyy olla itsensä lääkäri.

        Kiitos tänne kirjoittelijat, vertaistukea sain !


    • TainaTeeTuu

      Toden totta, potilasvalitus tehty, koska erikoistunut hammaslääkärin vastaanotolla tutkimusten mukaiset uniapneakiskot tehty ja käytin niitä ohjeen mukaan. Kipeytyi oikea puoli ja valitin, niin kerrottiin olevan vain lihaskipua. Sanottiin, että jatka vaan käyttöä, ei mitään ongelmia voi tulla... hiero purentalihaksia jne. Kipeytyi niin, etten voinut enää laittaa. Magneettikuvat otettiin ja mol.puolisesti leukaluiden välilevyjen palautuva paikoiltaan meno. Potilasvalituksen päätös tuli, että erittäin harvinaisessa tapauksessa, koska minulla on kuulema syväpurenta, tämmöinen komplikaatio on mahdollista. Nyt vasta sitten ensinnäkin kuulen, että tuommoinen on edes mahdollista ja eikö erikoistuneen hammaslääkärin olisi pitänyt semmoinen havaita kun mietti uniapneakiskoa minulle? Onko muille käynyt tämäntapaisesti?

    • nainensuomesta78-

      TainaTeeTuu: hurja juttu ainullekin käynyt,minulla on tuo palautuva ilmeisesti vain toispuoleisesti. Ainakin toinen puoli rusahti täysillä muinoin.
      Kävin sairaalassa purentaan erikoistuneella lääkärillä(sama erikoislala kuin aiemmin, en siis käynyt leukakirurgilla, en tiedä miksi eivät sinne ohjanneet??)

      Hän väitti oireitani somaattiseksi ja ehdotti psykiatriaa vaikka olen mielenterveyshoitaja yhdeltä ammatiltani ja minulla on 12 vuoden ajalta lappuja asiasta. Mm kun tämä tuli niin erikoislääkärin lapussa lukee hurjia kuten lukkituimistaipumista ja voimakkaasti menee toiseen suuntaan. Yiritn myös kertoa että olen hyvin rento ihminen ja henkisesti terve,liikun paljon ja asiat ovat hyvin( paitsi tämä asia). yritin kertoa että miten vuonna 2004 tapahtunut rusahdus olisi voinut parantua kun en silloin näistäa asioista mitään vielä tiennyt ja sain ajan erikoislääkäriin vasta seuraavalle vuodelle. Siihen asti rusahduksen jälkeen en saanut suuta auki ja minulla oli kuumetta ja voimakkaita kipuja rusahduksen puolella. Siksi hakeuduin silloin korvalääkärille joka totesi vamman.

      Hän väitti että tietoisesti vedän leukaa tiettyihin asentoihin vaikka oireita on myös paksua erikoiskiskoa käyetttäessä,siksi sain lähetteen sairaalaan kun tuo ei auta. Nukuin yöllä kiskon kanssa ja voimakkaita oireita on,leuka oli ylilöysä myös yöllä ja erityisesti sairas puoli. Kova homma että sain pietyä leukaa rennosti kiskoa vasten kun selvästi on löysyyttä nivelissä.Hampaita pestessä erityisesti kielen ulos laittaessa välilevy lähti taas paikaltaan ja suu lukittui useasti. Kiva oli hampaita pestä.Näköjään tavallinen suomalainen ei apua tässä maassa voi saada. Yksityinen seuraavaksi ja pitää yrittää sinnitellä.

    • mies26vee

      Hei!

      Itse olen kärsinyt kyseisestä vaivasta(diskusdislookaatio) enemmän tai vähemmän noin 4 vuotta. Olen käynyt erikoishammaslääkäreillä ym, mutta he eivät ole tehneet muuta kuin purentakiskon joka voi lievittää oireita mutta ei poista ongelmaa. Eräs hammaslääkäri syytti koko hommasta purentavikaa vaikka oli leuat ihan päin honkia, vinossa jne.


      Kävin äskettäin kiropraktikolla ensimmäisen kerran ja vaikuttaa lupaavalta ensimmäisen käynnin jälkeen. Häneltä sai hyviä vinkkejä miten yleisellä ergonomialla voi vaikuttaa myös leukoihin/niskaan. Itsellä esim. hartiat tuppaa olemaan liian edessä jonka takia pää on myös virheellisessä asennossa hieman liian edessä ja kumarassa. Tämä rasittaa mm. kallonpohjalihaksia ja heijastuu myös leukaan virheasentona.

      Saas nähdä, maksaisin ihan mitä vaan että tästä vaivasta pääsis eroon...

    • nainensuomesta78--

      mies26vee: olen netistä lukenut että ihan alussa voisi parantua jos välttelis kovaa ruokaa jne se saattaisi mennä paikoilleen: Mullakin vain oli tilanne että kun rusahti niin en tiennyt yhtään mitä oli tapahtunut. Söin kovaa ja yritin elää niin normaalisti kuin mahdollista, en ole valittajatyyppi.

      Mulla oli myös pieni lapsi joten eipä ollut mahdollista vain keskittyä omaan itseen. Tilannetta ei helpottanut se kun otin yhteyttä hammaslääkäriin kielsi kaikki ja sanoi vain että hampaanpoiston jälkeen voi olla tuntemuksia.

      Vasta korvalääkärillä kuulin että dysfunktio ja kiirus erikoislääkärille. Oli kova kuumekin ja otettiin röntgenkuva, mutta tosiaan selvisi että en saanut suuta auki ja voimakkaat dysfunktio-oireet taustalla. Poski oli myös turvonnut. Korvalääkäri kirjoitti että minun täytyy saada lähete. Niinpä siinä siten aika kului ja varmaankin kroonistui.

      Nyt kun asiasta on pitkä aika(tapahtui 2004) niin onhan se hullua et käsketään pitää kiskoa jota on koko ajan pitänyt hioa/tai muuten purenta muuttunut mitä on hiottu. Vielä näinkin pitkän ajan jälkeen purenta muuttunut.

      Silti ei mitään apua muuta kun kisko/tai psykiatrille koska kuulemma vaiva on henkinen.Eihän se enään voi parantua, Tällä hetkellä pidän kiskoa vain joskus vähän aikaa suussa,eipähän jumit pääse syntyyn. Toisaalta leuka on kuin irti joten yöllä pitämisestä ei ole hyötyä kun leuka lonksuu niin paljon /heiluu.

    • velikuu

      Vasen leukanivel oireilee ,nukkuessa herättelee ylös ja sotkee unta, olen saanut paljon
      hoitoja, purentakisko , kortisooni piikkijä pari kertaaa, täytyy yöllä ottaa särkylääkettä
      saikohan mistään apua tähän vaivaan

      • Eikökelpaa

        Etkö ole lukenut aikaisemmin lähetettyä "selkäsivut" linkkiä???


    • Ripatsu89

      Heip. Täällä on nyt leuka naksahtanut haukotellessa auki jo kolmisen kk.. ei joka päivä mutta kuitenkin. Ahdistava tilanne kun tuntuu että se jää jumiin ja on todella jäykkä ja palautuu hitaasti. 😕 täytynee ottaa yhteyttä sairaalaan ja miettiä mitäs seuraavaksi. Puhdistus ei itsellä auttanut kovin kauaa ja iho on edelleen hassun tuntuinen. Ei puutunut mutta kihelmöi jos vaikka raapii 😁 toivottavasti muut ovat saaneet apua vaivaan!☺

    • Aahe

      Hei! Kuka teillä määräsi leukojen magneetti kuviin? Minulla on rahinaa,naksumista ja syödessäkin pitää naksauttaa ja hampaita pestessä. Ja jos huuliakin lipaisen niin naksahtaa/rahisee oikea puoli ja syödessä ja haukotellessa molemmissa puolissa kuuluu ääniä :( jos loppu elämä on tällaista niin kyllä on hankalaa :( aina jännittää syödä ja jo tuleva syöminen jännittää :( niin että maha kipeä päivittäin :(

      • RKT

        Minulla kirjoitti lähetteen leukakirurgi. Pitää olla erikoislääkärin lähete ☹️


    • RKT

      Minä 3,5 vuotta sitten heräsin yksi aamu ja kipu vasemmalla puolella leuassa oli kova enkä saanut suuta kunnolla auki. Välilevyn sijoiltaanmeno ja nyt 3 röntgeniä, kartiokeilakuvauksen ja magneettikuvauksen jälkeen todettu myös nivelrikko molemmissa leukanivelissä. On kokeiltu purentakiskoa, purentafyssaria, akupunktiota, botoxia ja nyt pari kuukautta sitten tehtiin leukanivelen huuhtelu nukutuksessa. Mikään ei ole auttanut. Kun pääsin pois hammaslääkäriltä leukakirurgin hoitoon niin on alkanut tapahtumaan, sitä ennen vain pyöriteltiin peukaloita ja aina sanottiin että ”no seuraillaan”. Nyt väliaikaisesti olen saanut neurosärkyihin tarkoitettua lääkettä, mutta seuraavaksi leikataan välilevy kokonaan pois. Onko jollain kokemusta tästä? Ei tunnu löytyvän tietoa..

      • KIVUTON

        Minulta poistettiin jumittunut välilevy runsas kuukausi sitten yksityisellä klinikalla. Ennen leikkausta leuka oli aivan jumissa, pystyin syömään ainoastaan puuroja ja keitto-, soseruokia, haukottelu sai polvetkin notkahtamaan, hampaiden pesu oli tuskaa, kipu oli tosi kova koko pään aluella. Yksityisellä erikoislääkärillä määrättiin magneettikuvaus, jossa todettiin litistynyt, jumittunut välilevy, joka oli hodettavissa ainoastaan leikkauksella. Leikkauksen jälkeen kivut olivat poissa välittömästi ja kolmen viikon jälkeen syöminen, haukottelu ja hampaiden pesu sujuu kokonaan kivutta.


      • RKT
        KIVUTON kirjoitti:

        Minulta poistettiin jumittunut välilevy runsas kuukausi sitten yksityisellä klinikalla. Ennen leikkausta leuka oli aivan jumissa, pystyin syömään ainoastaan puuroja ja keitto-, soseruokia, haukottelu sai polvetkin notkahtamaan, hampaiden pesu oli tuskaa, kipu oli tosi kova koko pään aluella. Yksityisellä erikoislääkärillä määrättiin magneettikuvaus, jossa todettiin litistynyt, jumittunut välilevy, joka oli hodettavissa ainoastaan leikkauksella. Leikkauksen jälkeen kivut olivat poissa välittömästi ja kolmen viikon jälkeen syöminen, haukottelu ja hampaiden pesu sujuu kokonaan kivutta.

        Onpa mukava kuulla että toivoa siis on tuosta välilevyn poistosta :)


    • naispuolinen

      Minulla on sama juttu sattunut puoli vuotta sitten. Sitten alkoi hampaita katkeilleen. Naurattaa, mutta pitää tehdä se puolella suuta ja kipulääkkeiden kera. Minua kiinnostaa tietää, että oletteko kyenneet olemaan töissä, kun aamulla herätessä juimii ohimolohkoon niin vietävästi. Itse olen ollut työttömänä, niin on ollut helpompaa, kun ei tarvitse hymyillä kireällä naamalla kokoajan.
      Nyt on tulossa kiskoja ja hammasriviä suuhun ja yöksi purentalelu. Saappaat nähä auttaako kyseiset toimenpiteet ihmisen elämään miten.

    • AkuPainanta

      Tällä sappimeridiaanipisteen 2 min painannalla lähti järkyttävä, jomottava leukanivelen kipu.
      Se oli siis niin kipeä illalla, että ajattelin aamulla mennä pyytämään kortisonipiikin siihen, mielummin puudutus ensin, koska en uskonut kestäväni kortisonipiikkiä.

      Onneksi katsoin tämän videon. Kipu ihan oikeasti lähti pois! Heti jälkeen päin tuli kova jano ja pikkuisen etova olo, mutta sekin meni nopeasti ohi. Jatkoin akupainantaa muutaman päivän ja kaikki epämukavuus TMJ:ssä on lähtenyt.

      https://www.youtube.com/watch?v=P_sBqxy8iRk

    • Narskuttaja

      Kävin juuri laitattamassa leukanivelen välilevyn paikallee. Ei siihen tarvita hammaslääkäriä, eikä lääkäriä puukoista puhumattakaan. Homman hoitaa fysioterapeutti 5 minuutissa, ja samalla saa itsehoito- ja jumppaohjeet. Näin ainakin Joensuussa Fysioksessa Esan tekemänä .

      • Anonyymi

        Minulle kerrottiin että tuosta välilevyn paikalleen laittamisesta ei ole pitkällä tähtäimellä välttämättä hyötyä. Saattaa ja todennäköisesti luiskahtaakin uudelleen pois.


      • Anonyymi

        Loistavaa, kiitos tiedosta! Varasin ajan. Mulla ei ole aiemmin lonksunut, mutta hammaslääkärillä käynnin jälkeen en pystynyt syömään moneen viikkoon syömään toisella puolella ollenkaan, ja yhtenä aamuna herätessäni ei suu auennutkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa, kiitos tiedosta! Varasin ajan. Mulla ei ole aiemmin lonksunut, mutta hammaslääkärillä käynnin jälkeen en pystynyt syömään moneen viikkoon syömään toisella puolella ollenkaan, ja yhtenä aamuna herätessäni ei suu auennutkaan

        Joutuuko tässä lähteä Ouluun saakka että saa leuan takas paikoilleen? Eikö kukaan uusimaalla osaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutuuko tässä lähteä Ouluun saakka että saa leuan takas paikoilleen? Eikö kukaan uusimaalla osaa??

        Pitäskö huolestua kun leuka paukkuu niin s**tanasti ja untakaan ei saa. Joka aamu se leuka naksahtaa oikeen kuuluvasti ja kipeää tekee, seuraavat 10 minuuttia leuka tuntuu oudolta.
        🤔☹️😣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Loistavaa, kiitos tiedosta! Varasin ajan. Mulla ei ole aiemmin lonksunut, mutta hammaslääkärillä käynnin jälkeen en pystynyt syömään moneen viikkoon syömään toisella puolella ollenkaan, ja yhtenä aamuna herätessäni ei suu auennutkaan

        No miten kävi, saitko apua, aukeeko suu taas? Itselläni viikon ollut tuskaa avata suuta ja syödä, kun hampaanpoiston jälkeen huomasin kovaa kipua korvan vieressä ja suu ei aukene lähellekään niinku ennen. Palautumaton välilevyn sijoiltaan meno kuulemma.


    • Anonyymi

      Minulle myös sama oireita, hamaslääkäri tehtyy lähete erikois purfnta lääkärille..... saa nähdä .....🙄

    • Anonyymi

      Kuukausi sitten tehtiin huuhtelu ja kiinnikkeet katkottiin.Ei apua.Leuka lonksuu edelleen vielä pahemmin.Korvaan ja päähän säteilevä kipu.Öisin herään kipuun.Parin viikon päästä taas aika erikoishammaslääkärille.Jotain apua saatava😪

      • Anonyymi

        Tässä tuo edellinen kirjoittelija taas.....olen käynyt erikoishammaslääkärillä.Kolmen viikon kuluttua leuka leikataan avoleikkauksella.Särkyä on ja leuka paukkuu terävästi.Katsotaan saadaanko kuntoon😪


    • Anonyymi

      Vaimollani oli myös välilihan esiinluiskahdus. Se hoidettiin leikkauksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe