Kahvia muka 60 grammaa yhteen litraan vettä. Tulee aika paksua tervaa.

Anonyymi-ap

Kahvialan asiantuntija neuvoo, että kahvinporoja pitäisi laittaa 60 grammaa yhteen litraan vettä. Kuulosti isolta lukemalta.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010572566.html

Meillä laitetaan 5,5 tasareunaista mittalusikallista Kulta-Katriina kahvia litraan vettä. Siitä tulee hyvää, tavallista suomalaista kahvia. Keittiövaaka kertoi että tuo määrä kahvinporoja painaa vain 34 grammaa.

Jos tekisin asiantuntijan ohjeen mukaan, niin pitäisi laittaa 5,5 lusikallisen sijasta 10 lusikallista. Siitä tulisi aivan hitsin mustaa ja sumpinmakuista kahvia.

26

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juhlamokkapaketin ohjeessa 6g pär 1,25 dl, joten 48g pär litra.

      • Anonyymi

        Tuo määrä tarkoittaisi 7,7 eli pyöristettynä 8 mittalusikallista pannullista kohden.

        Kannattaa kokeilla itse kotona, laittaa 8 tasareunaista mittalusikallista litran pannuun, että tuleeko itselle ja muulle huushollin väelle mieleistä kahvia tuolla. Minusta sellainen on liian väkevää, pahan makuista normaalikahviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo määrä tarkoittaisi 7,7 eli pyöristettynä 8 mittalusikallista pannullista kohden.

        Kannattaa kokeilla itse kotona, laittaa 8 tasareunaista mittalusikallista litran pannuun, että tuleeko itselle ja muulle huushollin väelle mieleistä kahvia tuolla. Minusta sellainen on liian väkevää, pahan makuista normaalikahviksi.

        Olen laittanut puoleen litraan vähän vajaa neljä tasareunaista, eli juuri tuo 7,7.
        Kun olen kokeillut vähän vähempää niin on tullut liian laimeaa.


      • Anonyymi

        Paulig tekee maulman parhaista kahvilaaduista kuraa - taito se on tuokin.


    • Anonyymi

      Siinä sanotaan että 60 grammaa per litra riittää ja että yleensä laitetaan enemmän eli liikaa.

      • Anonyymi

        Heh...jokainen tietää itse sopivan määrän - ei sivullinen voi sanoa mikä on " liikaa"...subjektiivinen juttu.
        Ei näitä mistään teoriakirjasta katsota - makumieltymyksiä on monia.
        Moccamaster ei keitä tarpeeksi kuumaa kahvia. Jollekin lämpöinenkin toki kelpaa.


      • Anonyymi

        Samalla totesi ettei liiasta ole mitään hyötyä tai haittaa, koska ei ehdi liueta.


    • Anonyymi

      helpointa on tehdä pika kahvia, ei tarvi suodatinten kanssa läträtä, näitä on valtavat valikoimat ja laatua kohtuuhinnalla

      halvimpiakin voi ostaa ja vaikka sekoittaa puolet kalliimman sekaan, säästää siten

      • Anonyymi

        Pikakahvissa on vain murto-osa kofeiinia mutta siihen tottuu eikä kofeiinia edes tarvita.


      • Anonyymi

        Pikakahvi ei kelpaa kuin kaakaon sokerin ja hyppysellisen suolan kera. Kaputsiinoa siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikakahvi ei kelpaa kuin kaakaon sokerin ja hyppysellisen suolan kera. Kaputsiinoa siis.

        "Pikakahvi ei kelpaa kuin kaakaon sokerin ja hyppysellisen suolan kera. Kaputsiinoa siis."

        Tuossa käyttötarkoituksessa pikakahvi on paljon parempaa kuin "oikea" kahvi ja pikakahvicapuccino maistuu jääkaappikylmänäkin huomattavasti maukkaammalta kuin vastaava suodatinkahvista tehty.


    • Anonyymi

      Kuulostaa ehkä isolta lukemalta, mutta kun kokeilet asiaa käytännössä, ei lukema ole ollenkaan iso.

    • Anonyymi

      Itsekin tuota ihmettelin. Tuo on juuri sitä tervaa mitä en voi juoda.

      • Anonyymi

        Suomalainen kahvi on pula-ajannkeksintö, jota köyhät ryystävät edelleen.


    • Anonyymi

      "Juhlamokkapaketin ohjeessa 6g pär 1,25 dl, joten 48g pär litra."

      Täällä taas Juhla Mokan paketissa sanotaan että tämän kahvin Paahtoaste=1 paketin 5-pykäläisellä asteikolla. Tämä paketti neuvooo laittamaan 7g desilitraa kohden, eli siis 56 grammaa litraa kohden.

      Ehkä noin vahvaa kahvia keittelevät ovat jotain hifistelijöitä, hakevat espresson tyyppistä kahvinautintoa. Ja kahvia juodaan vain 1..2 pientä kuppia päivässä.

      Juon itse kyllä kokonaisen pannullisen päivän mittaan. Kahvi on sikäli arkisempaa juomaa täällä, ja 5..6 mitallista pannua kohden on juuri se oikea määrä.

      • Anonyymi

        No ei mennyt tuokaan ohje oikein. 7g per 1,25 dl on juhlamokan oma ohje.


    • Anonyymi

      Irkkukahviin tarvitaan 6dl viskiä per litra.

    • Anonyymi

      Melkoista tiskivettä juotte ja vielä kultakatriinaa. Makunsa kullakin. Ohjeen mukaan kun laittaa ja vielä vähintään kolmen paahtoasteen kahvia niin tulee hyvää.

      • Anonyymi

        Asiakkaista ehkö 1% katsoo kahvipaketin kyljestä noita paahtoasteita. Onko ne eri valmistajien välillä edes mitenkään vertailukelpoisia lukemiakaan? Tarjouksessa olevasta kahvierässä ei ole kaupassa useita paahtovoimakkuuksia tarjollakaan.

        Se on pannujauhatus tai suodatinjauhatus joka kaupassa varmistetaan, ja sen mukaan tarjouskahvi ostetaan.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Itse käytän 4 - 5 -paahdettuja papuja, jotka jauhan itse.


    • Anonyymi

      Suodatinpaperienkin välillä on eroa. Hienot valkoiset suodatinpaperit päästävät kahvin nopeasti lorahtamaan lävitse, ja tulee laihempaa kahvia.

      Kierrätyspaperista valmistetaan ruskeita suodattimia. Ne ovat hiukan tiiviimpiä rakenteeltaan, kahvista ehtii irrota kunnolla maut ja aromit pannuun.

      • Anonyymi

        Juu papereissa todella eroa.
        Paksu tiiviimpi suodatin vetää itseensä julmetusti aromeja, joten tarvitsee laittaa enemmän kahvia suodattimeen että kompensoi tuon hävikin.

        Itse laitan 1l (täys pannu) 3 isoa kukkuraista mitallista (40g) kahvia mutta kun teen ½ pannullista niin yllätys yllätys, 2 kukkuraista mitallista.
        Syy tähän on se suodatinpussi.
        Jos tekisin pannukahvia niin silloin en tarvitsisi ½ litraan kuin 1,5 mitallista kahvinporoja.

        Eli jos lasken tuon ½ litran kahvinkulultuksen mukaan menekin niin tulee 53g/l mutta minun makuu liian vahvaa.
        Niin ja kofeinimäärää laaskiessa otettava huomioon että juon 6,5 isoa motillista kahvia päivässä.
        Vahvemmalla kahvilla minun sisuskalut olisivat pilalla.


      • Anonyymi

        Se valkoinen paperi on kloorivalkaistua ja siten hyvin epåterveellistä. Itse en käyttäisi sellaista koskaan.


    • Anonyymi

      Kulta-Katriinasta ei saa hyvää kahvia millään.

    • Anonyymi

      Notta minä laita niin paljon kahavijauhetta notta voi syödä lusikalla! Niinku mä syön mämmiäki pääsiäisenä! Notta näin täällä pohojanmaalla teherähän

    • Anonyymi

      Kulta-Kqtriinasta ei saa hyvää kahvia mitenkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe