Jarkko Tontti: Miksi tilata HS ja maksaa satoja euroja vihreiden tiedotustukeen?
Arttu Rintanen
Julkaistu 19.07.2025 | 16:21
Päivitetty 19.07.2025 | 16:21
Media
Kirjailija kritisoi Suomen yksipuolista mediakenttää.
Suomeen tarvittaisiin monipuolisempi mediakenttä, pohtii kirjailija Jarkko Tontti Verkkouutisten Tästä on kyse! -ohjelmassa.
Keskustelu alkoi, kun Ivan Puopolo huomautti toimittajien heikkoudesta: Haastattelutilanteissa haastateltavat levittävät omaa agendaansa ja intressejään, mutta toimittajat usein epäonnistuvat tämän vinouman torjumisessa. Tällöin koko totuus ei välity katsojille tai lukijoille.
Esimerkiksi Puopolo nosti erään Turussa tapahtuneen seksuaalirikoksen. Helsingin Sanomat oli uutisoinut, että turkulaismies oli saanut tapauksesta viiden vuoden tuomion, ja että tekijän nimeä ei julkaista alaikäisen uhrin suojelemiseksi. Iltalehti kuitenkin uutisoi miehen nimen, joka paljasti hänet irakilaiseksi. HS:n kielenkäytössä hän oli kuitenkin ensisijaisesti turkulainen.
Tontti kummasteleekin sitä, että miehen turkulaisuudesta kerrottiin, mutta irakilaisuudesta ei.
– Puolella vitsillä voisi sanoa, että eikö tässä aika ilkeästi luoda pahaa kuvaa turkulaisista, Tontti sanoo.
Tontin mukaan asioista olisi kuitenkin syytä puhua niiden oikeilla nimillä. Hänestä HS:n tapauksessa voidaan jopa puhua yleisön harhaanjohtamisesta, sillä kehystyksellä on luotu virheellinen, ellei peräti valheellinen kuva tapahtumista.
– Ja sitten ollaan tosi vakavissa ongelmissa, jos […] tämänkin myötä […] rapistuu usko Helsingin Sanomiin, Tontti varoittaa.
Kirjailija kertoo, että hän on itse lopettanut vastaavien tapausten vuoksi Helsingin Sanomien tilauksen aikaa sitten. Poliittisesti sitoutumattomana hän myös pohtii, miksi esimerkiksi kokoomuslainen jatkaisi Helsingin Sanomien tilaamista.
– Välillä mietin, että miksi kokoomuslainen ihminen tilaisi Helsingin Sanomia? Tontti kysyy.
– Se on parisataa euroa vuodessa vihreiden tiedotustoiminnan tukeen.
Tontin mukaan asiakysymyksissä usein ei ole tärkeää se, mitä sanotaan, vaan se, mitä jätetään sanomatta.
– Ja siihen ei ole mitään muuta vastalääkettä, kuin että olisi paljon nykyistä monipuolisempi media, Tontti tiivistää.
Lopuksi hän kehuu Britannian mediakenttää, jossa on saatavilla niin vasemmistolaisia kuin oikeistolaisiakin näkökulmia edustavia sanomalehtiä. Näitä lukiessa alkaa hänestä valottua, mistä eri asioissa on todellisuudessa kyse.
Suomessa tämä ei kuitenkaan ole Tontista mahdollista.
– Se on traagista, merkein hälyttävää, Tontti harmittelee.
verkkouutiset
Esimerkiksi Puopolo nosti erään Turussa tapahtuneen seksuaalirikoksen-HS?
Anonyymi-ap
4
51
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
huva moktar gubta
- AnonyymiUUSI
Onko moktar kuppa syyllistynyt puistossa naisiin kohdistuviin tekoihin?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko moktar kuppa syyllistynyt puistossa naisiin kohdistuviin tekoihin?
hih
seuraa maahanmuutto suomi24 ja sdp suomi24
- AnonyymiUUSI
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19016821/someen-jaettu-pahoinpitely-nostatti-espanjalaisten-raivon
mitä se HS ajaa takaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833546
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)803226Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683062On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702720Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442222- 651802
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,261761- 351735
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181699- 601658