Lehdon ristikot ovat pääkuvien ideoiden suhteen usein varsin hauskoja, mutta niissä on monenlaisia teknisiä heikkouksia. Alueiden liittymisissä toisiin alueisiin ei ole tullut vastaan silmiinpistäviä heikkouksia.
11.8.2025 Erkki Vuokilan MaanantaiKESKIS ristikossa on hänen laatimaksi ristikoksi yllättävä heikkous, jota en ole aiemmin hänen laatimissaan ristikoissa kohdannut. Ristikko on tekniseltä rakenteeltaan vaivoin ristikon vaatimukset täyttävä oikean alakulman osalta, joka vain yhden piilokirjaimen avulla liittyy muihin alueisiin. Vasemmalla alareunassa on kaksi liittymää, kun teknisesti hyvässä ristikossa on liittymiä aina vähintään kolme. Kahden liittymän omaavia ristikoita tapaa kuitenkin aika paljon, mm. Alf Simbergillä niitä on usein. Vuokilalla taisi aika loppua kesken, kun jäi paha heikkous ristikkoon.
11.8. ristikon alakulmat olivat onneksi suhteellisen helppoja, joten teknisistä heikkouksista ei ollut suurempaa haittaa.
Liiallinen määrä piilokirjaimia on mielestäni suurin ratkojalle haitallinen heikkous. Niitä on Lehdon ristikoissa silloin tällöin. IS:n Ristis-ristikoita en juuri ratko, koska niissä on valtava määrä piilokirjaimia. Kerran niistä teemaristikossa tuli paha ongelma, koska montakin sanaa kelpasi ratkaisuksi.
Omissa ristikoissani alku- ja loppupiiloja on paljon, mutta ei mielestäni haitallisessa määrin. Liittymiä on joskus vain kaksi, mutta ei koskaan vain yhtä.
Laadintateknisesti huonot ristikot
31
219
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
MInun mutinani koskee viikon takaista, 4.8. Keskis-ristikkoa, jonka tekijänä Pallonen.
Alhaalla oikealla kysytään VAARALLINEN vihjeellä, ja siihen on pakko laittaa vastaukseksi KUUSAMO.
OIkea myrkyllisiä marjoja tekevä kasvi on kuitenkin KUUSAMA, joka Pallosellekin tiedoksi.- AnonyymiUUSI
Rukatunturi on oikeasti vaara.
- AnonyymiUUSI
Kriitikkojen Keisari tunki taas tänään pääpalstalle viime viikonlopun IS-kovista koskevan valeväitteen.
- AnonyymiUUSI
Sotkin sen MaanantaiKESKIKSEEN, jossa mainitsemani heikkous on. Eki joskus lähetti s-postin Wirénin ristikkoon, jossa oli vastaava heikkous, ehkä useampikin vastaava. Heikkouden Eki s-postissa mainitsi ristikon sisällä olevien epämääräisten & isojen vihjealueiden ohella. Jos itse arvostelee Wiréniä ristikoiden alueiden liittymisistä heikosti muuhun ristikkoon, kannattaisi omia ristikoita hioa niin kauan, että saa heikkouden pois.
- AnonyymiUUSI
Joo, nyt vaihteeksi tosiaan kriitikkona.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minua viehätti ristikon teema enkä kiinnittänyt huomiota tuohon seikkaan, joka tuntuu täysin toisarvoiselta. On hyvin kuvaavaa, että vertaat Ekiä Veijoon. Mitään hyvää et tietenkään taaskaan löytänyt vaan aiot valittaa tästä "ikuisesti" ja muistaa tämän aina kun vastaavasta asiasta puhut.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai että "sotkit"? Sinulla näitä sotkuja riittää. Ehkäpä tälläkin kertaa "aidosti koit" väärän kritiikkisi olevan perusteltua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minua viehätti ristikon teema enkä kiinnittänyt huomiota tuohon seikkaan, joka tuntuu täysin toisarvoiselta. On hyvin kuvaavaa, että vertaat Ekiä Veijoon. Mitään hyvää et tietenkään taaskaan löytänyt vaan aiot valittaa tästä "ikuisesti" ja muistaa tämän aina kun vastaavasta asiasta puhut.
Kokeilin laatia kulmaa uusiksi. Kun laitoin kaksi liittymää muihin alueisiin, muuten ihan hyvät sanat sain, mutta TAFOYA tai LAFOYA olisi tullut yhteen kohtaan. Michelle Tafoya on amerikkalainen toimittaja, josta on englanniksi Wikipedia sivu. Tämä olisi sanastollinen heikennys minulta. Ehkä Eki tai Teemu olisi saanut kahdella liittymällä ratkaisun, jossa ei olisi tullut yhtään sanastollista heikkoutta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kokeilin laatia kulmaa uusiksi. Kun laitoin kaksi liittymää muihin alueisiin, muuten ihan hyvät sanat sain, mutta TAFOYA tai LAFOYA olisi tullut yhteen kohtaan. Michelle Tafoya on amerikkalainen toimittaja, josta on englanniksi Wikipedia sivu. Tämä olisi sanastollinen heikennys minulta. Ehkä Eki tai Teemu olisi saanut kahdella liittymällä ratkaisun, jossa ei olisi tullut yhtään sanastollista heikkoutta.
Jos et saa esim. jälkimmäisessä F:ää vaihdettua T:ksi, niin on ilmeistä, että härkkimisesi vain ja ainoastaan tärvelee ristikkoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Äh. vain TAFOYA outonana sanana tuli laadintavirhe. Oikein laadittuna sain TOWE ja WATARU,teknisesti Ekin ratkaisua paremmin laaditun kulman. Endo Watarusta on suomeksi Wikipedia-artikkeli ja Towe on ruots. naisen etunime, Toven variantti. Suomessakin muutama.
Myönnän, että noi kaikki on sanastollisia heikennyksiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Äh. vain TAFOYA outonana sanana tuli laadintavirhe. Oikein laadittuna sain TOWE ja WATARU,teknisesti Ekin ratkaisua paremmin laaditun kulman. Endo Watarusta on suomeksi Wikipedia-artikkeli ja Towe on ruots. naisen etunime, Toven variantti. Suomessakin muutama.
Myönnän, että noi kaikki on sanastollisia heikennyksiä.Ja minkälaisen metakan mahtaisit nostaa, jos nuo sanat olisivat ristikossa? Siitä pyörisit taas ja pitkään kaikilla areenoilla. Olethan muistanut lähettää Keesingille tiedon Ekin ristikosta? Valittaa Iltikselle? Lähettää Veijo Wirenille tiedon, että Eki töppäsi?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myönnän, että noi kaikki on sanastollisia heikennyksiä.Toki on mahdollista, että Ekille kävi samoin kuin minulle, että alakulman yläpuolelle tuli kahdella liittymällä sen verran heikompilaatuisia sanoja, että oli pienempi paha tinkiä laadintateknisestä kunnianhimosta. Tähän vaan en ikinä olisi uskonut Ekin sortuvan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toki on mahdollista, että Ekille kävi samoin kuin minulle, että alakulman yläpuolelle tuli kahdella liittymällä sen verran heikompilaatuisia sanoja, että oli pienempi paha tinkiä laadintateknisestä kunnianhimosta. Tähän vaan en ikinä olisi uskonut Ekin sortuvan.
Oletko Huuhaa havainnut, että arvostelukykyäsi ja suhteellisuudentajuasi voidaan perustellusti pitää poikkeuksellisen kehittymättöminä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toki on mahdollista, että Ekille kävi samoin kuin minulle, että alakulman yläpuolelle tuli kahdella liittymällä sen verran heikompilaatuisia sanoja, että oli pienempi paha tinkiä laadintateknisestä kunnianhimosta. Tähän vaan en ikinä olisi uskonut Ekin sortuvan.
Kyse on siitä, minkälaisia vaatimuksia laatija itse itselleen asettaa. Eki pyrkii omissa ja IJL-tiimin ristikoissa viimeiseen asti välttämään alku- ja loppupiiloja, mutta 100% hän ei ole siinä onnistunut, joskin alku- tai loppupiiloja en ole havainnut yhtä enempää. Lehto ja Wirén ei niistä välitä tippakaan. Lehto ei välitä puoliorporuuduista, joita Eki ei ristikoissaan voisi milloinkaan hyväksyä. Wirénin kaltaisia isoja "onkaloita" ristikon sisällä Eki ei voisi omissa eikä IJL-tiimin ristikoissa hyväksä.
Minimi liittymämäärä hänellä on kaksi liittymää toisiin alueisiin, mikä ei ole kovin kunnianhimoinen tavoite, mutta joskus ymmärrettävä. Nyt hän on tinkinyt tästäkin alarajasta. Toki hän on vastaavia hyväksynyt muilta laatijoilta kustantamissaan ristikoissa. Hän ei aseta muille samoja vaatimuksia kuin itselleen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oletko Huuhaa havainnut, että arvostelukykyäsi ja suhteellisuudentajuasi voidaan perustellusti pitää poikkeuksellisen kehittymättöminä?
Ymmärrän varsin hyvin ristikoiden laadinnan tavoitteita. Ymmärrän niitä laatijakohtaisestikin. Kovimmat tekniset vaatimukset itselleen ottaa Teemu Pallonen. Eki ja Juha Hyvönen tinkivät tietyistä laatukriteereistä samoin kuin Pekka Joutsi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän varsin hyvin ristikoiden laadinnan tavoitteita. Ymmärrän niitä laatijakohtaisestikin. Kovimmat tekniset vaatimukset itselleen ottaa Teemu Pallonen. Eki ja Juha Hyvönen tinkivät tietyistä laatukriteereistä samoin kuin Pekka Joutsi.
Nettituttuko se oli sitä mieltä että sinä Huuhaa "ymmärrät varsin hyvin ristikoiden laadinnan tavoitteita"?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nettituttuko se oli sitä mieltä että sinä Huuhaa "ymmärrät varsin hyvin ristikoiden laadinnan tavoitteita"?
Älä panettele. Ymmärrän varsin hyvin sitä, minkälaisia teknisiä tavoitteita ristikoilla on ja minkälaisia tavoitteita tietyt laatijat asettavat teknisessä mielessä ristikoilleen.
Ymmärrän varsin hyvin myös sitä, millaisia tavoitteita sanastoilla yleisessä mielessä on ja minkälaisia tavoitteita tietyt laatijat itselleen asettavat.
Olen ratkonut esim. yli 500 IS kovista ja minulla on niistä varsin hyvä tekninen ja sanastollinen yleiskuva.
Eräät PuPen, SK:n ja Iisakin laatijat tunnen. Wirénin tason tiedän, samoin Lehdon nykytason. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Älä panettele. Ymmärrän varsin hyvin sitä, minkälaisia teknisiä tavoitteita ristikoilla on ja minkälaisia tavoitteita tietyt laatijat asettavat teknisessä mielessä ristikoilleen.
Ymmärrän varsin hyvin myös sitä, millaisia tavoitteita sanastoilla yleisessä mielessä on ja minkälaisia tavoitteita tietyt laatijat itselleen asettavat.
Olen ratkonut esim. yli 500 IS kovista ja minulla on niistä varsin hyvä tekninen ja sanastollinen yleiskuva.
Eräät PuPen, SK:n ja Iisakin laatijat tunnen. Wirénin tason tiedän, samoin Lehdon nykytason.Ei siinä mitään panettelua ollut. Ei se riitä väitteesi perusteeksi, että sinä itse kuvittelet asioiden olevan niin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään panettelua ollut. Ei se riitä väitteesi perusteeksi, että sinä itse kuvittelet asioiden olevan niin.
Huuhaa, mitä tykkäsit teemasta?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Huuhaa, mitä tykkäsit teemasta?
Hauska teema, josta kyllä pidin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei siinä mitään panettelua ollut. Ei se riitä väitteesi perusteeksi, että sinä itse kuvittelet asioiden olevan niin.
Mollaamista, sillä ymmärrän kyllä aika paljon ristikoiden päälle ja ymmärrän laadinnan haasteitakin varsin hyvin - ainakin paremmin kuin, jotka eivät ole itse yrittäneet mitään laatia!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on linkki ainakin jonkinlaiseen ratkaisuun sille, että oikeaan alakulmaan saa kaksi liittymää. Tein minimimäärän muutoksia alkuperäiseen ristikkoon. Jotta ymmärtää muutokset, alkuperäinen ristikko tulee olla rinnalla. Alkuperäisen ristikon kulmaa en tekijänoikeudellisista syistä ottanut esille.
https://images2.imgbox.com/e3/6e/XwFtTYWe_o.jpg - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on linkki ainakin jonkinlaiseen ratkaisuun sille, että oikeaan alakulmaan saa kaksi liittymää. Tein minimimäärän muutoksia alkuperäiseen ristikkoon. Jotta ymmärtää muutokset, alkuperäinen ristikko tulee olla rinnalla. Alkuperäisen ristikon kulmaa en tekijänoikeudellisista syistä ottanut esille.
https://images2.imgbox.com/e3/6e/XwFtTYWe_o.jpgTuossa jouduin paljastamaan neljä ratkaisukirjaimta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mollaamista, sillä ymmärrän kyllä aika paljon ristikoiden päälle ja ymmärrän laadinnan haasteitakin varsin hyvin - ainakin paremmin kuin, jotka eivät ole itse yrittäneet mitään laatia!
Luulo ei ole tiedon väärti.
- AnonyymiUUSI
Laadintateknisesti julkaistuissa ristikoissa on laadintateknisessä mielessä ollut ristikoitani heikkotasoisempia ristikoita. Olen ainakin välttänyt joitkin Lehdon ja Wirénin ristikoiden pahimpia heikkouksia. Sanasto on välillä Lehdon tasoa parempaa. On toki Lehdon ja Wirénin ristikot laadintateknisesti sen verran heikkotasoisia, että tuskin sen tasoiset ristikot Sanarisille kelpaisi - tai mistä sen tietää, sillä onhan Eki samaa tasoa olevia ristikoita julkaissut varmaan satoja.
- AnonyymiUUSI
Mutta kun sinä Huuhaa et ole julkaissut yhtään ristikkoa.
- AnonyymiUUSI
No mutta, hyvä ihminen, siitä vaan ristikkosi yhteen kasaan ja alat julkaista laadintateknisesti oikein tehtyjä ristikoita! On ihanaa, että silloin voimme hankkia täydellisiä ristikoita ratkottavaksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No mutta, hyvä ihminen, siitä vaan ristikkosi yhteen kasaan ja alat julkaista laadintateknisesti oikein tehtyjä ristikoita! On ihanaa, että silloin voimme hankkia täydellisiä ristikoita ratkottavaksi.
No kun meikäläisen ristikot on laadintateknisesti lähinnä Lehdon tasoa ja sanasto on yleisesti ottaen lähempänä Lehdon tasoa kuin Sanarisin edellyttämää tasoa, ei niitä lehtiin saa. Muutama periaatteessa olisi voinut täyttää jonkun lehden kriteerit. En usko, että omakustannekaan kannattaisi. Saa niitä ilmaiseksi sivuiltani. Onnistumisen taso vaihtelee.
- AnonyymiUUSI
"varmaan satoja"
Pahantahtoista panettelua. Ilkeämielistä spekulointia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"varmaan satoja"
Pahantahtoista panettelua. Ilkeämielistä spekulointia.Paljon joka tapauksessa, ehkä ei sadoissa laskettavissa, mutta ainakin useissa kymmenissä. Mistään aivan marginaalisesta asiasta ei ole kyse.
- AnonyymiUUSI
Nyt olet valinnut nimimerkin KK Sanarisin saitilla.
Muistathan, että sinulla on sinne porttikielto?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24510755
- 1276893
- 955543
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324820- 404104
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta283451- 613424
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323352Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru192784- 532532