Kun päivittäinen rintakipu tulee yhtä varmasti kuin huominen....

Pekka

Terveellistä päivää itse kullekin.

Pitkä tarina, mutta itsellenihän sen oikeastaan kirjoitankin.

Olen 20v paljon urheileva nuori mies. Syön normaalisti/terveellisesti. Olen normaalipainoinen ja kaikki arvoni ovat kohdillaan. Olen kärsinyt jatkuvista rintakivuista useita vuosia. Koskaan en ole pystynyt sanomaan yhtä tiettyä kohtaan rinnan alueella jota särkee, vaan kipu on huomattavasti laaja-alaisempaa (ja pitkäkestoista, kahdesta tunnista kahteentoista tuntiin). Ja ehkä oikeampi sana tuntemukselleni on usein puutuneisuus/epämukavuus/ahdistus rinnan alueella kuin varsinainen kipu.

Kipujen alkamisesta on noin 5 vuotta, jolloin kivut tuntuivat lähinnä vasemmalla puolella rintakehää ja eivät olleet yhtä pahoja kuin nyt. Tuolloin minut passitettiin muutamaan röntgeniin, ultraääneen ja sydänfilmiin yms. Niiden lisäksi minulle tehtiin myös vuorokauden mittainen sydämen toiminnan tarkkailu (en tiedä oikeaa nimeä, kuitenkin laite, jonka sensoreita laitetaan ympäri rintakehää ja laite nauhoittaa vuorokauden ajan sydämen toiminnan), ja ei edelleenkään mitään vikaa. Kivut jatkuivat tasaisina, mutta tuolloin ei hirveän pahoina, lähinnä pelottavina. Menin joidenkin kuukausien päästä uudestaan lääkäriin jolloin sanottiin ultraäänen jälkeen että ei muuta löydöstä kuin urheilijan sydän, joka on tavallista kookkaampi, ja se saattaa aiheuttaa erilaisia epämiellyttäviä tuntemuksia silloin tällöin.

Tuntemukset jatkuivat tasaisina muutaman vuoden, kunnes tänä keväänä levisivät koko rintakehän alueelle, ja ajoittain myös vasempaan yläselkään. Pikkuhiljaa kipujen/tuntemusten yksijaksoinen kesto pidentyi, kunnes pahimmillaan kestivät koko päivän. Ja pahimmillaan ovat nyt sellaista luokkaa että tulee niin epämiellyttävä olo rinnan alueelle, että oksettaa ja pyörryttää ja sen takia on täysin lamaantunut olo. Ongelmalliseksi diagnoosin tekemisen tekee se vähän isompi seikka, että kivut tuntuvat nimenomaan levossa. Mitä kauemmin istun paikoillani (varsinkin etukumarassa), sitä varmemmin vietän seuraavat tunnit tuskissa. Jos taas lähden lenkille tai ylipäänsä liikkeelle, kivut helpottavat tai lähtevät pois kokonaan. Ja kivut siis kaikkoavat niin paljon rasituksessa, että ne eivät häiritse yleensä ollenkaan tekemästä hyvinkin raskasta, esim. ~3500m cooperin tulosta tai muutaman tunnin yhtäjaksoista raskasta lenkkiä. Myös nukkuminen on vaikeutunut monina öinä niinkin paljon, että nukkuminen on jäänyt muutamaan tuntiin, kun mikään asento ei tunnu hyvältä – pahimmat ovat kylkiasennot joissa aivan keskelle rintalastaa tulee todella epämiellyttävä olo n. 30 sekunnissa. Normaalit särkylääkkeet helpottavat usein jonkin verran, kunhan muistaa ottaa tarpeeksi ajoissa.

Olen käynyt tänä keväänä/kesänä eri lääkäreillä useita kertoja. Eräs totesi että hän on vakuuttunut minulla olevan refluksitauti, johon söin lääkkeitä hetken kunnes sanoin ettei niillä ole minkäänlaista vaikutusta. Kävin tähystyksessä ja eipä siinäkään tietenkään mitään näkynyt. Olen käynyt myös uudestaan sydänfilmeissä ym. Kaikki arvot näyttävät paperilla erittäin terveiltä.

Jokin aika sitten totesin vasemman rintalihaksen alapuolella, kylkiluun päällä, ison ”patin” tms. joka kuitenkin tuntui lihakselta/kudokselta, mutta on irrallaan lihaksesta eikä tunnu normaalilta. Ja kun nostan käteni ylös, tuntuu se silloin muutaman minuutin jälkeen todella epämiellyttävältä. Lääkäri totesi että se on kylkiluun rustoa/vastaavaa joka on ärtynyt – niitä näkee kuulemma usein sydänpotilailla juuri sen takia että hierovat jatkuvasti rintaansa.

Nyt olen käynyt fysioterapiassa muutaman kerran väänneltävänä, kun tohtorisedät sekä fysioterapeutti sanoivat minulla olevan niin epätavallisen kireät lihakset/nikamat selkärangan vieressä koko selässä, että ne saattavat kiristää rintalastaa ajoittain todella pahasti. Toki tuo on vain yksi uusi diagnoosi muiden joukossa. Kuitenkaan ainakaan vielä ei ole minkäänlaista helpotusta tullut – toisaalta olen käynyt vasta 2 kertaa väänneltävänä, joten toivon mukaan siitä jotakin apua pidemmän päälle tulisi.

Nyt olen myös jonossa magneettikuvaan, jonka toisaalta voisin maksaakin ja mennä saman tien, mutta kun veikkaus lääkäreiltä oli, että siinäkään ei välttämättä mitään näy, ei kiinnosta maksaa montaa sataa euroa.

Tälläkin hetkellä istun tavalliseen tapaani kesätöissäni, lähes 8 tunnin jatkuvassa istumatyössä – melkoisissa tuskissa. Nyt kuitenkin tiedostan jollakin asteella tuntemukset kivuiksi jotka eivät tule aiheuttamaan minulle yhtäkkistä sairaskohtausta, joten pelkotilani ovat kaikonneet aika hyvin. Sen sijaan mietin, mitä teen iltapäivällä kun työt loppuu. Kaikki muu paitsi paikallaoleminen kuulostaa hyvältä. Kertakäyttögrilli, kesään kuuluva pussikalja ja laituri kuulostaa hyvältä – kunhan muistaa pysyä välillä tarpeeksi liikkeessä. Ja kaverit ajattelevat tavalliseen tapaansa ettei minua mikään vaivaa.

Odottelen innolla sitä hetkeä kun pääsee syksyllä jälleen istumaan monta tuntia kuuntelemaan luentoja, tietäen tällä hetkellä ettei kuuntelemisesta ei tule mitään, elleivät kivut helpota.


Kiitoksia teille molemmille jotka jaksoitte lukea stoorini - ja hyvät kesäpäivän jatkot.

103

100578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka

      Aluksi olisi ihan hyvä kysyä, miksi ajattelet tätä asiaa niin paljon? Miksi luulet sen olevan jotakin vakavaa? Tuo kaikki on selvää ahdistuneisuushäiriön kuvausta. Etsi googlella. Tästä on hyvä aloittaa: http://www.introspekt.fi/artikkelit/ahdistun.html

      Olen 99,99% varma, että kipuilusi ovat rintarankaperäisiä. Pilaat elämäsi murehtimalla niitä ja niiden vaarallisuutta. Oikea tapa kuntoutua on voimistella, venetyllä ja käydä hierottavana.

      Ne ovat toki epämukavia, välillä oikeasti jopa kivuliaita jne. Mutta ilman pelkoa eivät sen kummempia. Jos samantasoinen kipu olisi ruumiinosassa, johon et yhdistäisi vaaraa, pystyisit varmasti elämään kivun/tuntemusten kanssa - näin uskoisin.

      Tässä minun kommenttini. Saanet toisenlaisiakin näkökulmia.

      • tai muuten huonossa

        asennossa istumisesta uskon voivan tulla kuvaamiasi oireita.
        Kaikki liikkeet missä käsiä ojennellaan ja venytellään ovat hyvä vastavoima.
        Ota tavaksesi nostaa kätesi ylös vähän takaviistoon ja kurkottele ja venyttele. Sitä voi tehdä missä vain, vaikka kesken työpäivän, vessassa, tarttua puistossa jonkun puun oksaan jne. jne.
        Opettele venyttelemään kuin kissa myös aamulla ylösnoustessasi (sen taidonhan on jokainen hallinnut lapsena, mutta suurin osa kadottanut aikuisena. Itse olen ainoa tuntemani aikuinen, joka venyttelee kuin lapset ja eläimet luonnostaan. Mainittakoon ettei minulla ole hartiat jumissa, vaikka teen istumatyötä, enkä ole pahemmin harrastanut mitään liikuntaa kävelemistä lukuunottamatta.
        Uskon että tällaisilla pienillä useaan kertaan päivässä toistetuilla simppeleillä venyttelyillä on vaivaasi apua. Toki myös lääkärintutkimukset on tarpeen ettei kyse ole jostain muusta.


      • että paljon tietokoneen
        tai muuten huonossa kirjoitti:

        asennossa istumisesta uskon voivan tulla kuvaamiasi oireita.
        Kaikki liikkeet missä käsiä ojennellaan ja venytellään ovat hyvä vastavoima.
        Ota tavaksesi nostaa kätesi ylös vähän takaviistoon ja kurkottele ja venyttele. Sitä voi tehdä missä vain, vaikka kesken työpäivän, vessassa, tarttua puistossa jonkun puun oksaan jne. jne.
        Opettele venyttelemään kuin kissa myös aamulla ylösnoustessasi (sen taidonhan on jokainen hallinnut lapsena, mutta suurin osa kadottanut aikuisena. Itse olen ainoa tuntemani aikuinen, joka venyttelee kuin lapset ja eläimet luonnostaan. Mainittakoon ettei minulla ole hartiat jumissa, vaikka teen istumatyötä, enkä ole pahemmin harrastanut mitään liikuntaa kävelemistä lukuunottamatta.
        Uskon että tällaisilla pienillä useaan kertaan päivässä toistetuilla simppeleillä venyttelyillä on vaivaasi apua. Toki myös lääkärintutkimukset on tarpeen ettei kyse ole jostain muusta.

        ääressä talvella istuneeseen poikaani iski keväällä yhtenä iltana outo rintakipu, jonka takia piti lähteä terkkarille. Lääkäri totesi, että kyseessä on huonosta asennosta johtuva lihasten kipeytyminen ja suositteli lääkkeeksi liikuntaa.


      • pifa
        että paljon tietokoneen kirjoitti:

        ääressä talvella istuneeseen poikaani iski keväällä yhtenä iltana outo rintakipu, jonka takia piti lähteä terkkarille. Lääkäri totesi, että kyseessä on huonosta asennosta johtuva lihasten kipeytyminen ja suositteli lääkkeeksi liikuntaa.

        mullakin tällasia oireita.rinnasta ahistaa joskus nii hitosti,koskee.ja välillä pitää hengittää syvään että saa happee kunnolla.oon miettiny voisko olla rintaranka jumissa.on ollu näit oireita jo useemman vuoden ajan.oon 33-v.


    • Werde

      flunssan ja urheillut siitä huolimatta? Minulla oli viime vuoden lopulla epämääräisiä kipuja, kunto laski niin, etten jaksanut pyykkikonetta tyhjentää. Minulle tehtiin kaikenlaiset tutkimukset, mm. varjoainekuvaus. Kipuja oli vielä maaliskuussakin, jolloin aloittelin hiljalleen liikuntaharrastustani uudelleen. Pidin parin kuukaiden tauon liikunnasta ja aloin toukokuun lopulla taas lenkkeillä. Nyt ei ole kipuja. Olen siis nyt täysin varma, että sairastin sydänlihastulehduksen. "Ammattilaiset" eivät sitä uskoneet, vain työterveyslääkäri diagnosisoi sydänlihastulehdukseksi.

      Työskentelen muuten koko ajan päätteellä, enkä ole tehnyt mitään voimisteluliikkeitä.

    • Vanhempi vaan !

      Hei Pekka, olen paljon sinua vanhempi (70v)mutta oireet rinnassani ovat samanlaiset,paitsi,että kivut tulee myös kävellessä,karvasteleva pistävä kipu rintalastan alueella,eikä todella aina voi tarkasti paikantaa missä se milloinkin on,välillä selkäpuolella,ja taas koko rintalastan alaosassa.

      Kävin polkemassa sydänkunto kokeen,sieltä todettiin,että sepelvaltimo tukkeutumia on,sitten sain lähetteen Meilahteen,sillä varjoainekuvaukseen. Maatessani tutkimuspöydällä kivut oli rinnassani kovat,siitä huomautin tutkivalle lääkärille,sain vastaukseksi,että "voi olla,mutta kivut ei ainakaan johdu valtimo tukkeutumista,sillä "kiistattomasti pääsuonet ovat täysin avoimet,eivätkä voi aiheuttaa kipuja".
      Että se siitä anginapetroksesta?
      Seuraavaksi ultraääni tutkimukseen? Sydän oli mitä parhaimmassa kunnossa ikääni verraten,tasainen ja voimakas toiminnaltaan,lääkäri onnitteli,ja toivotti pitkää ikää ja ahkeraa liikuntaa,niin elinvuosia sen suhteen on vielä kosolti jäljellä:

      Kivut vaan kuitenkin ovat yhä olemassa,ja välillä tosi kipeitäkin,ja ahdistavia. En ole kuitenkaan peloissani enkä huolissani,koska ne ei johdu ,ainakaan tavallisista sydän taudeista.

      Nitrot eikä muutkaan sydänlääkkeet ei auta kipuihin.
      Sensijaan Abalgin retail 150 mg auttaa parhaiten,sekä 6-800:nen Burana ja Asperiinit!

      Luulen nyt,kun luin "stoorisi",että ehkä on tullut jonkinlainen tietokoneen kanssa olemisen vaikeus,joka aiheuttaa rintalastan tulehtumisen,ja kun edelleen jatkuvasti istun koneella,niin se ei ehdi edes parantua. Nyt alankin tässä yhteydessä annettuja liikunnallisa neuvoja noudattamaan,ja alan venytellä ja listä liikkumista roimasti. Otan sitten taas yhteytää tällä palstalla ja kerron mitä on tapahtunut.
      Suosittelen sinullekin kokeiltavaksi "Abalgin retail 150mg" kapsellia,puhu lääkärillesi ja pyydä resepti! Koita jaksaa kipujesi kanssa,mutta älä ole ahdistunut,se ei ole sydänperäistä,vaan rintalastan rustoutumien ja lihasten tulehdusta,niin uskon,ja vielä kun luin tässä näitä sinun ja muiden kokemuksia,niin se vahvistaa kyllä teorian rintalastan tulehtumisesta,tavalla taikka toisella.
      Hyvää jatkoa!

      • Kolmas Seppo

        Terve! Kärsin varsin samantyylisistä kivuista aina silloin tällöin; sydämeen pistää todella ilkeästi, varsinkin, jos olen istunut koneella pitkään huonossa asennossa. Monesti kivut tulevat myös yöllä. Tästä ihastuttavasta kivusta olen kärsinyt aika ajoin jo kohta kymmenen vuotta, en kertaakaan ole lääkärillä vaivan takia käynyt ja vielähän tässä kirjoitellaan, joten (toivottavasti) mistään vakavemmasta ei ole kyse. Kuulin joskus aikoinaan erään teorian kivuille; Hyvissä, pahoissa ja rumissa eli HPR, Sarasvuon & mikälie Risto Muhammed Fajsalin ohjelmassa ammoisina aikoina oli vieraana kiropraktikko, jolle toinen ohjelman vetäjistä uskoutui vastaavanlaisista kivuista, ja kiropraktikko väitti vakaasti vaivan johtuvan selästä tai siis ryhtivirheestä. Oli niin tai näin, kannattaahan tuotakin vaihtoehtoa miettiä.


      • Mohikaani_27 ei kirj

        * " Vanhempi vaan", olen samassa "kerhossa", 77v. ja samat rintakivut, ja todella Abalgin retail auttaa, on ainut lääke joka tehoaa, mutta kun sitä ei saa enää, ei ainakaan täällä missä asun? Kerro ystävä jos sitä saa vielä jostain? Olen käyttänyt sitä vuosia, enkä ole sen orjaksi jäänyt, mutta verraton on tähän kipuun.

        mun CALLERIASSA on s.postini, jos voit auttaa saamaan tätä Abalg!in retailia vielä jostain. Iki kiitollinen, mulla on resepti


      • jarmo20

        Kiitos tiedosta!


    • juha h

      Moi,
      minulla on ollut myös toistuvia kipuja oikealla puolella rintaa, olen käynyt sydän jä röntgenkuvissa mutta ei löytynyt mitään. Kipu on kyllä sietämätön kun se alkaa,
      Tohtorit sanoivat, että rintalastan ja kylkiluun välinen rusto olisi tulehtunut. Määräsi volttarenia (tulehduskipulääkettä).
      Kuulin aamutohtorilta,aamu tv1,että olisi, verisuoni ja hermopuristus vika. Ennen hoidettiin leikkauksella. Nykyään fysikaalisella hoidolla. Joku toras tauti?

    • rainheart

      Kärsin itsekin samanlaisesta oudosta rintakivusta. Olen 24v. urheilevat mies. Vasemmalla puolella juuri ja huonosti paikannettavissa. Vähän kainalon seudulla. Liikkuessa kivut unohtuvat. Patteja löytyy mutta ovat varmaan ihan normaaleja kun oikeallakin puolella on niitä eikä siellä mitään tunnu. Hieron usein rintaa tai taon sitä nyrkillä mikä taas juuri saattaa tehdä näitä kohtia kipeämmäksi. Joskus olen keskellä yötä herännyt ja pelännyt sydänkohtausta. Joskus olen epäillyt syöpää. Pelottavaa. Lääkärillä en ole vielä ehtinyt käydä vaikka kipuja on jatkunut pitkään. Olen ajatellut että saattaisivat olla henkisiä sydänkipuja ja voisin päästä niistä eroon jos löytäisin tyttöystävän, muttei ole onnistunut, vaikka lupaavalta monesti näyttänyt.

      • rölli84

        Oon 22v mies ja just tossa vasemman kainalon kohdilla ja rinnassa kipua. Itekin urheilen paljon ja teen fyysistä työtä. Joskus oon kuullut teorian, että tollanen pieni kipu rinnassa voisi johtua sydämen hypertrofiasta (sydänlihaksen kasvusta). Samalla tapaan kuin muutkin lihakset kipeytyy, jos niitä treenailee. En kyllä tiedä tuon teorian pätevyydestä sitten.

        Itelläki kyllä selkä TODELLA jumissa, joka paikka naksuu ja rutisee, että voihan olla näissäkin joku nikamista tms. johtuva puristus.


    • sunshihe81

      Olen 25v nainen ja kärsinyt samanlaisista rintakivuista n.3 vuoden ajan. Aluksi kipuja esiintyi todella harvoin vain n kerran kk mutta viime kesästä lähtien yhä useammin. Olen käynyt lääkärissä ja erilaisia kokeita (sydänfilmi, ultraääni....) on tehty eikä mitään vikaa löydetty. Myös rintasyövän mahdollisuus on käynyt mielessä mutta onneksi mitään ei löytynyt.
      Minullakin kivut tulevat levossa esim iltaisin tv:tä katsoessa tai nukkumaan mennessä. Olen viettänyt monta unetonta yötä niiden takia koska missään asennossa ei ole hyvä olla.
      On ollut jollain tapaa helpottavaa lukea etten ole ainoa jolla näitä tälläisiä kipuja on. Lääkärin mielestä kivut voisivat olla myös stressiperäisiä, mutta en oikein tiedä uskoako tuohon koska en koe olevani stressaantunut.
      Täytyy nyt kokeilla ehdotettuja venyttelyjä, hierontaa yms jos vaikka apu löytyisi.
      Tsemppiä vaan kaikille saman ongelman kanssa kamppaileville!!

      • Antti22v.

        Saman tyyppisiä vaivoja vasemmalla puolella rintaa, aivan rintalihaksen alapuolella vähän vielä enemmän kylkeen päin. kivut ovat satunnaisia, on jopa viikkoja ettei tunnu minkäänlaisia oireita mutta sitten yhtäkkiä alkaa pistämään juuri tuosta kyseisestä kohdasta. Mitään en ole asialle vielä tehnyt, miettinyt kyllä olen. En ole aivan varma kauan tämä on jatkunut mutta veikkaisin jotain viiden vuoden verran. Olen siis tällä hetkellä 22 vuotias nuori mies ja kaikki arvot olivat muutama kuukausi sitten ihan kohdallaan ja harrastan melko säännöllisesti urheiluakin. Tämä kipu on enemmänkin pelottavaa kuin että siitä olisi muuta vaivaa...ratkaisu tai vastaus olisi enemmän kuin tervetullut.


    • nainen vm.70

      Heps.Mulla ollu samanlaisia oireita varmaan reilun vuoden päivät.Mulla van ei anna olla selällään juuri ollenkaan,15min ja pitää kääntyä.Koskee niin kovasti vasemmalla/keskelle ylärintaan.
      Eli nukun kyljellään tai mahallaan.
      Kumartaessa tuntuu ihan kuin pala olisi rinnassa..vähän inhottava tunne,ei välttämättä kivulias,kovin.

    • eli7

      heips,

      olen 35v ja itselläni ollut myös outoa tuntemusta vasemmalla puolella rintaa, rintalihaksen alapuolella ja hieman kylkeen päin, nyt noin puolisentoista vuotta. Välillä tuntemusta voi kutsua miltei kivuksi, mutta useimmiten se tuntuu lievemmältä. Kutsun sitä nyt kuitenkin kivuksi, kun en parempaakaan nimitystä keksi. Se tuntuu aina olevan samalla kohdalla ja kestänyt jo nyt niin kauan, että olen alkanut etsiä tietoa rintakivuista. Rintakuvassa kävin vuosi sitten ja siitä ei ainakaan mitään ilmennyt.

      Kipuun vaikuttaa asento. Etukumara asento tuntuu pahentavan, samoin jos yritän nukkua sillä kyljellä. Suurin haitta tästä kivusta on ollut lähinnä huolestuneisuus sen johdosta, eli josko sittenkin syöpä, keuhkoahtaumatauti tai jotain sydämessä vialla...yksityislääkäritutkimukset ovat siis alkaneet kiinnostaa jo siitäkin syystä, että saisi varmuudella suljettua pahimmat vaihtoehdot pois.

    • kfkk

      Tervehdys!

      Olen 45 - vuotias, kivut alkoivat 1995 - 1996 välisenä aikana eli noin 10 vuotta sitten.

      Sydäntä-vatsaa- selkärankaa on hutkittu ja tutkittu. Syy miksi saan sydänoireita tms. ovat hieman valoittuneet. Olen urheilussa loukannut selkäni aikoinani noin 18v ja seuraavan kerran v1987 ja uudelleen 1992 - 1995 aikana.
      Kipu tulee rinnasta ja on "raastavaa" eikä siihen saa mitään helpotusta kipulääkkeistä. Diapam ja muut samankaltaiset auttavat henkistä ahdistusta. Miten minä yritän hoitaa "kipuani"? Käyn akupunktiossa ja speciaali hoidossa Tampereella eli evp kipupolin ylilääk. Kyösti Latvala antaa minulle noin 2 - 6 kk tai jopa 12 kk avun pistämällä kortisonipuudutetta rintakehän hermoratojen ja selän nikamien väliin ( normaalit terveyskeskus- ja yksityisvastaanoton) lääkärit eivät hallitse sitä. Nämä hermosäryt saattavat olla minun ongelmani. Luin tekstiäsi kun olin ko kivun alla aamuyöllä noin 05.00 ja vit.. paljon.
      Otin b-salpaajan joka tehoaa sydänpuolen ongelmiin mutta se tehoaa myös tähän kipuun.
      Mitkä altistavat kipuun? Lämpö, veto, huono nukkuma asento, alkoholi, stressitilanteet jne..

      Tarkastuta ettei sinulla ole paleatyrää joka painaa sydänalueelle?

      En ole päässyt eroon kivusta, jos se ei ole sydänpuolen kipua, hae ratkaisua muista alueista. Hakeudu kotipaikkakuntasi erikoislääkäreille, vaadi että ko asia selvitetään.

      T Kipuja ja kipuja

    • mä vaan

      mulla on ollut noita samaisia kipuja nyt muutaman vuoden...ensin tosin rytmihäiriöitä ja sittemmin koko ajan laajemmalti tuntuvaa kipua rinnassa ja nykyään lapaluidenkin alla...ja jatkuva pelko piinaa siitä että millon tulee stoppi...=(siis sairaskohtaus tms.mulla kaksi pientä lasta ja jatkuvasti menossa ja tekemässä,lisäksi liikun paljon.ja en oikein osaa olla tekemätä vaikka leävätä kai pitäis.on otettu syän filmit ja verikokeita mutta braskausaikana lekurin oli helppo sanoa et on närästystä.hassua ettei loppunut kun vauva syntyi...ei ne ota tosissaan ja alkaa nyppiäja vimeisin diagnoosi oli paniikkihäiriö johon en oikein usko..tää kipu polttaa,tuntuu niinku keuhkoissa,ylävatsalla millon missäkin...ja ei oikein o varaa mihinkään kalliisiin testeihin.jos vaan olisin satavarma ettei ole hendenlähtö lähellä niin ei olis väliä,senkun sattuis vaan.olis kiva vaihtaa ajatuksia kohtalotoverin kanssa??vakka sähköpostilla?että mten nykyään voit?kun aika kauan jo mennyt tosta kirjeesyä??

      • Anonyymi

        Vielläkö sulla näitä oireita? Joko syy selvinnyt?


    • Tytti

      Hei Pekka
      Miten sinulla nyt menee? Oletko saanut selvyyttä mistä kivut johtuivat? Kertomuksesi on kuin minun kirjoittamani. Juoksen lääkäriltä toiselle ja alan jo epäillä että päässäni on vikaa.

      • mikko<3

        itselläni on ollu ehkä jo kymmenen vuoden ajan kipua/pistoksia AINA vasemmalla puolella rintaani kivut tulevat ja menevät paripäivää sitten rupesi ahdistamaan oikein kunnolla ja kipu säteili vasempaan käteeni, säikähdin että kyseessä voisi olla sydänkohtaus mutta kipu meni ohi. 2 vuotta minulta otettiin EKG, josta lääkäri totesi sinulla joko ottaa päästä tai tunne elämässäsi jotain vikaa, tiesin heti kummasta on kyse. On todella HELPOTTAVAA kuulla että muillakin minun ikäisillä on samanlaisia ongelmia. Voimia teille kaikille!.


    • Timppa666

      moi!

      mulla on aikalailla samankaltaiset oireet kun sinulla.. paitsi ei ole mitään kyhmyä rinnan alueella. oon kanssa paljon urheileva kaveri. muakin on vaivannut jo pitemmän aikaa kipu rinnan alueella :/ mutta en ole uskaltanut mennä lääkärille käymään kun en ole varma haluanko tietää mikä mua vaivaa :( oletko saanut mitään uudempia tietoja vaivoista???

    • Pekka..

      Olipa hienoa löytää yli kaksi vuotta sitten aloittamani keskustelu ja todeta, että siihen on vastailtu vielä viime aikoinakin. Kiitokset siitä :)

      Alkuperäisen tekstin kirjoitin 11.7.2005 ja ainoa tutkimus/lääkärikäynti, jossa olen sen jälkeen käynyt on magneettikuvaus, johon tuli jonotettua yli puoli vuotta. Kuvat olivat normaalit, mutta eivät 100% neutraalit: diagnoosi oli jokin syndrooma, jolla oli liian teennäisen hieno nimi muistettavaksi - "kylkiluiden hermot saattavat jännittyä ajoittain liiallisesti leviten tuottamaan kipua lihaksistoon", tai jotain tuon kaltaista. Jotenkin ymmärsin tuon kuitenkin olevan lääkäreiden semi-bullshit-mainen tapa ilmaista asia: "kaikki tutkimukset on tehty, mitään järkiperäistä lääketieteen tuntemaa fyysistä tilaa ja latinankielistä sanaa kivuillesi ei löydy".

      Eipä siinä. Olin jo ennen magneettia henkisesti valmistautunut kuulemaan, ettei niissä kuvissa näy mitään uutta, joten niiden tyhjänpäiväisyys ei yllättänyt. Kiitos silti lääkäreille siitä, että sain varmistuksen asialle - tuon jälkeen rupesin nopeasti mieltämään kivun lihaskivuksi tai vastaavaksi, ikäväksi mutta ei vaaralliseksi.

      Itse kivut ovat yhä piristämässä päivittäistä haahuiluani paikasta toiseen. En kuitenkaan muista, milloin viimeksi olisin kokenut pientäkään pelkotilaa niiden takia - kun pari vuotta sitten monen tunnin rintakipujen aiheuttamat pelkotilat olivat kenties se pahin oire. Kipujen mieltämistä lihas-/rankaperäisiksi on myös auttanut suuresti, kun on huomannut urheilun laukaisevan kivut kokonaan... kunhan ei unohda venytellä, jolloin tarpeeksi rankan liikunnan jälkeinen päivä on vähän kuin surkuhupaisan krapulainen morkkis: huikea kipu sen takia ettei jaksanut nähdä sitä parinkymmenen minuutin vaivaa vääntyilyyn. Itkeä vai nauraa - ens kerralla uudestaan :)

      Parissa vuodessa on myös yliopistolla pyöriminen vaihtunut alkutaipaleesta loppusuoralle, ja muutenkin paljon on kerennyt tapahtua. Yleisesti voin todeta, että on hauskaa ja samalla outoa lukea tuota tekstiä kesältä 2005 ja muistella kuinka paska olo silloin oli. Nyt menee hyvin.

      Voin sanoa tietäväni omasta kokemuksesta, että vaikka kivuille ei löytyisi mitään lääketieteellistä perustelua, se ei tarkoita, ettei kipu olisi olemassa. Suosittelen silti kaikkia vastaavien asioiden kanssa painivia henkilöitä käymään tarpeelliset tutkimukset läpi. Jos/kun niissä ei mitään vakavaa löydetä, kipuun tottuminen käy yllättävän nopeasti tajuttuaan sen vaarattomaksi, ja lopulta sen ei koe häiritsevän elämää lainkaan.

      Paras kommentti, jonka olen aiheeseen liittyen näiden vuosien aikana lääkäriltä kuullut, tuli erään ortopedin suusta pari vuotta sitten. Seuraava ei yritäkään olla sanatarkka sitaatti, mutta asia jäi erittäin elävästi mieleen: "Se, että kipu ei ole meidän lääkärien mielestä rationaalista, ei tarkoita sitä, ettei se olisi potilaalle todellista. Lääketiede on enimmäkseen arvailua perustuen johonkin tilastotietoon, joten kaikille vaivoille ei ikinä löydetä syytä. Joka tapauksessa on helppo todeta ettet ainakaan pääse kuolemaan noiden vaivojen takia. Vertaa vaikka siihen, että rintakivun sijasta kokisit kroonista jalkasärkyä - tuskin valvoisit öitä peläten kärsiväsi 12 tunnin sydänkohtausta."



      -Pekka

      :)

      • on...

        Itsellä tulee rintakivuista tuskat aina öisin. Herään kipuun monta kertaa ja on pakko nousta ylös. Kipu on todella kovaa, mikään ei auta, edes liikunta. Tavaksi onkin tullut lukea seisoviltaan vähän aikaa aina pari kertaa öisin. Tutkittu on kaikki, ei mitään. Liikunta ei auta. En työskentele päätteellä. Olen 24 vuotias. Päähän ottaa.


      • minä vaan

        Tuolta sivulta saattaa löytyä apua, jos on selittämättömistä kiputiloista haittaa. Kielitaitoa tosin vaaditaan, koska sivu on englanniksi kirjoitettu...

        http://tms-recovery.com/


      • Ikämies >70

        Minua tutkittiin vuodenpäivät, kun hemoglobiinini heiluu 110...120 välillä, "sallittu minimi" on 134. Katseltiin kameralla ylä- ja alapäästä, otettiin ultraäänikuvat vatsasta ja kymmeniä veriputkiloita vuodatettiin yms. Mitään syytä ei löytynyt. Lopuksi lääkäri totesi, että tuo mataluus on minun ominaisuus johon olen tottunut. Tyydyn tuohon, kun en mitään erityisiä oireitakaan tunne, vain mittari kertoo, että jossain on jotain poikkeamaa normaalimiehestä.


    • nainen 81

      olipa helpottavaa kuulla että samoja oireita(painon tunnetta rintakehän alueella vasemmalla puolella,olkapää kipeä,käsivarsi "puutuu"..) muillaki..ite oon menossa just ultraan (varalta)..hermoratahierojalla jo kävin ja olikin fasetti lukkoja useita selässä..ja hieroja meinas että kylkiluiden väliset lihakset on ihan krampissa ja se säteilee kipuna rinnan alla...Toivottavasti kaikki onkin vaan lihasperäistä. Itselläni on kolme pientä lasta ja kantaminen on päivittäistä.

      • Minähän se olen

        Minulla on aivan samanlaisia vaivoja kuin Pekka kirjoitti tuossa jo näköjään vuonna 2005. Olisin voinut melkein kirjoittaa sanasta sanaan tuon Pekan kirjoituksen.

        Ongelmahan on siis se, että välillä tulee aivan sairasta ahdistusta rintaan. Enkä voi sanoa mihin kohtaan rintaan se tulee, muuta kuin että vasemmalle puolelle. Sijaintia on sen tarkemmin aika hankala määrittää.

        Lisäksi hartiani ja niskani ovat jumissa. Istun paljon tietokoneella, koska opiskelen tietojenkäsittelyä ja koodaamista.

        Jos kannan vasemmassa kädessä jotain painavaa, tai kannan painavaa reppua selässäni, puutuu vasen käsi ja veri ei kierrä. Intissä ollessani minulla puutui jopa oikea käsi vasemman lisäksi. Intin lääkäri lähinnä vain haukkui minut pystyyn, että en ole käynyt salilla ja nostellut painoja tarpeeksi jne jne. Tosiasiassa nostelen painoja jonkin verran, koska minulla on penkki ja käsipainot kotona. Jätin myös intin pian tapahtuneen jälkeen kesken, en tiedä milloin pitäisi mennä takaisin, mutta aika naurettavaa sinne on mennä jos ei mitään pysty kantamaan. Ja jos menisin enkä joutuisi kantamaan mitään, olisi se vain tuhoisaa vaivani näkökohdasta, koska silloin joutuisin vain istumaan jossain koneen ääressä sielläkin.

        En oikein tiedä onko näillä kolmella vaivalla jotakin yhteyttä, mutta olen vain päätynyt siihen tulokseen että varmaankin on. En ole vielä käynyt lääkärilläkään, vaikka vaivoja on jatkunut jo melkein 10 vuotta, ihan ylä-aste ikäisestä asti. Tästä osa kiitosta niille intin lääkärin haukuille. Ei paljon tee mieli mennä toistamiseen haukuttavaksi lääkärin luo (vaikka tuskin ne haukkuvat, niin silti on tuo tapaus jäänyt takaraivoon).

        Suurin riesahan tässä on juuri se tietämättömyys. Nyt kun kuitenkin luin nämä kaikki teidän viestinne, niin sain jonkinlaista helpotusta ainakin tähän henkiseen osuuteen tästä vaivasta. En uskonut alkuun löytäväni mitään infoa vaivoistani, mutta tämä viestiketju oli kyllä positiivinen yllätys. Kiitos siitä teille kaikille. Ja koittakaahan jaksella.


    • tkk5

      Oli kieltämättä todella helpottavaa löytää tämä keskustelu. Päivittäiset rintakivut ilmestyivät minullekin pari viikkoa sitten. Ehdin jo olla melkoisen hädissäni...lääkäriaika on varattu ensi viikolle.

      Vasemmalle puolelle koskee, ja nimenomaan levossa. mietin jo, että eihän tällaista vaivaa voi ollakaan. =)

    • IL79

      Täälä yhdellä 28 vee paljon urheilevalla miehellä sama meininki ollut 1,5 vuotta. Diagnoosit on vaihdellu paniikkihäiriöstä noihin lihasonkkelmiin.

      • Kipua ihmettelevä

        Rinnassa kipua/särkyä enemmän vasemmalla ja levossa tai istuessa ei liikkuessa ja kestänyt noin 3 kuukautta. Todella erikoista kun ei tiedä mikä on ja lääkäri sanoi et varmaan niskoista johtuvaa mut en ite siihen usko.


      • pukkaa
        Kipua ihmettelevä kirjoitti:

        Rinnassa kipua/särkyä enemmän vasemmalla ja levossa tai istuessa ei liikkuessa ja kestänyt noin 3 kuukautta. Todella erikoista kun ei tiedä mikä on ja lääkäri sanoi et varmaan niskoista johtuvaa mut en ite siihen usko.

        Pari päivää tuntunut kipua sydämmen kohdalla, viime yönä heräsin 5 aikaan ja kipu oli sietämätöntä. Ajoin keskussairaalaan jossa lääkäri otti sydänfilmit (sanoi että urheilijansydän) jonka jälkeen verikoe ja keuhkokuvat. Eikä mitään löytynyt. Kävin juuri hierojalla, samainen tunne rinnassa edelleen. Auttaisikohan jos ottaisi jotain lihastenrentouttajaa (ei rasvoja vaan pillereitä) ?
        Ärsyttää kun ei kunnolla voi liikkua, jatkuvasti kipua.


      • ikävää kipua
        pukkaa kirjoitti:

        Pari päivää tuntunut kipua sydämmen kohdalla, viime yönä heräsin 5 aikaan ja kipu oli sietämätöntä. Ajoin keskussairaalaan jossa lääkäri otti sydänfilmit (sanoi että urheilijansydän) jonka jälkeen verikoe ja keuhkokuvat. Eikä mitään löytynyt. Kävin juuri hierojalla, samainen tunne rinnassa edelleen. Auttaisikohan jos ottaisi jotain lihastenrentouttajaa (ei rasvoja vaan pillereitä) ?
        Ärsyttää kun ei kunnolla voi liikkua, jatkuvasti kipua.

        Morjes!

        Kävin itse lääkärissä samasta asiasta n. kk sitten. Mulla alkoi puristukset rinnasta, kun aloitin hierojalla käynnin. Lääkäri sanoi, että paikat kun on ruvennu aukeilemaan hieronnan avulla niin selkään on syntynyt ns. facettilukkoja jotka säteilevät rinnan alueelle. Eli ei vaarallista.. Kivut loppuivat, kun en ole nyt käynyt hierojalla. Hierontakaan ei sovi kaikille...


      • avuttomuudentunne
        ikävää kipua kirjoitti:

        Morjes!

        Kävin itse lääkärissä samasta asiasta n. kk sitten. Mulla alkoi puristukset rinnasta, kun aloitin hierojalla käynnin. Lääkäri sanoi, että paikat kun on ruvennu aukeilemaan hieronnan avulla niin selkään on syntynyt ns. facettilukkoja jotka säteilevät rinnan alueelle. Eli ei vaarallista.. Kivut loppuivat, kun en ole nyt käynyt hierojalla. Hierontakaan ei sovi kaikille...

        Oli äärimmäisen helpottavaa lukea muidenkin kokemuksia. Pekan 2005 kuvailemat oireet sopivat kuin nyrkki silmään täälläkin ja ahdistavinta tässä on se, että iltaisin nukkumaankäydessä kivun alkaessa tulee mieleen, heräänkö enää huomenaamulla.

        Olen melkein valmis menemään lääkäriin saman tien, melkein. Suomalainen lääkäri on varattu jo kuun loppuun, mutta sitä ennen pitäisi sinnitellä pari viikkoa tai käydä sairaalassa/lääkärissä, missä minua ei ymmärretä omalla äidinkielelläni.

        Kipuilu on alkanut marras-joulukuussa 2007, juoksin tammikuussa tämän vuoksi mm. keuhkoröntgenissä ja sydänfilmissä. Mitään ole löytynyt.

        Eilen helpotti Burana600:lla, tänään ilman lääkkeitä kipu on käynyt tuohon keskelle rintalastaan, minkä takia olen melkein valmis juoksemaan suoraan lähimmän lääkärin luokse. Parempi saada diagnoosi, edes jonkinlainen.

        Viime aikoina on ollut yllättävän paljon stressiä kaikesta ja huoli tuntuu painavan koko ajan, mutta en usko tämän olevan vain psykosomaattista. Niskat ja hartiat jumissa, ja sitä kautta yritän selittää itselleni kipujen olemassaolon.

        Elämästä ei vaan tule yhtään mitään, kun sattuu niin paljon, ettei pysty nukkumaan.


      • ...........
        avuttomuudentunne kirjoitti:

        Oli äärimmäisen helpottavaa lukea muidenkin kokemuksia. Pekan 2005 kuvailemat oireet sopivat kuin nyrkki silmään täälläkin ja ahdistavinta tässä on se, että iltaisin nukkumaankäydessä kivun alkaessa tulee mieleen, heräänkö enää huomenaamulla.

        Olen melkein valmis menemään lääkäriin saman tien, melkein. Suomalainen lääkäri on varattu jo kuun loppuun, mutta sitä ennen pitäisi sinnitellä pari viikkoa tai käydä sairaalassa/lääkärissä, missä minua ei ymmärretä omalla äidinkielelläni.

        Kipuilu on alkanut marras-joulukuussa 2007, juoksin tammikuussa tämän vuoksi mm. keuhkoröntgenissä ja sydänfilmissä. Mitään ole löytynyt.

        Eilen helpotti Burana600:lla, tänään ilman lääkkeitä kipu on käynyt tuohon keskelle rintalastaan, minkä takia olen melkein valmis juoksemaan suoraan lähimmän lääkärin luokse. Parempi saada diagnoosi, edes jonkinlainen.

        Viime aikoina on ollut yllättävän paljon stressiä kaikesta ja huoli tuntuu painavan koko ajan, mutta en usko tämän olevan vain psykosomaattista. Niskat ja hartiat jumissa, ja sitä kautta yritän selittää itselleni kipujen olemassaolon.

        Elämästä ei vaan tule yhtään mitään, kun sattuu niin paljon, ettei pysty nukkumaan.

        Minullakin on ollut pari viikkoa lieviä kipuja kummallakin puolella rintaa sen lisäksi välillä on ollut ärsyttävää limaa kurkussa, mutta se voi johtua nuhasta. Voisiko tämä olla jotain vakavaa.


      • samaaaa

        Itsellä kans kaikki paikat kunnossa mutta sietämätöntä kipua vähän väliä (ei aina)vasemmassa kädessä ja rintapistoksia, kaikki pitäisi olla kunnossa mutta... lääkkeksi määrätty masennuslääkkeitä jne..25vee meni ilman mitään vaivoja ja sairauksia kunnes yhtenä päivänä tämä paska alkoi.

        tosin niille masennuslääkkkeille alkaa olla kohta käyttöä kun on tässä jo hirsipuukin käynyt mielessä


    • Se meni ohi

      3 vuodessa kun vihdoin tajusin että, kyseessä on korvienvälin ongelma. Yksi avain paranemiseen on että, lopettaa pelkäämisen että on jotain pahasti vialla. Ja sanoo oireille että haista P.
      Lue lisää
      http://www.oireet.info

      • tseman

        Täällä 27-vuotias nainen, jolla myös täysin vastaavat oireet ollut nyt n. parin viikon ajan. Lääkärissä en ole vielä käynyt. Helpottava ketju!


    • fdf

      Hei. olen 22 v nainen. itselläni on ollut koviakin rintakipuja monesti. melkein päivittäin tulee. itse huomasin että minun tapauksessani kyse on kofeiinista mikä ei ilmeisesti sovi minulle ollenkaan. Join nimittäin päivittäin kahvia ja limsaa todella paljon, ja mitä enemmän sen kovemmat kivut. kipu tuntui juuri sydämen kohdalla. Joten huomioikaa myös oma kofeiinin käyttönne.

      Eikä heti kannata ajatella jotain syöpiä ynnä muita vakavia juttuja. Ensinnäkin ovat niin harvinaisia ja toisekseen kyllä ainakin veriarvot olisivat perseellään jos olisi joku vakava juttu.

      Kivut voivat myös johtua siitä että ne ovat korviesi välissä! "ajatuksen voimalla" voi oikeasti aiheuttaa/pahentaa kipua. Joten positiivinen mieli ja terveelliset elämän tavat on paras ratkaisu.

      • Kilpaurheilija 21wee....

        Minäkin juon paljon kahvia, yleensä aamuisin, noin 2-4kupillista.
        Ehkä se ei ole paljon mutta kokoiselleni ihmiselle ehkä on.. Olen hyvin pienikokoinen, harrastan kilpaurheilua, joten rankat treenit kuuluvat arkielämääni. Fyysinen kunto pitäisi olla hyvä. Elän terveellisesti enkä käytä päihteitä. Rintakipua on taas esiintynyt vasemmalla puolella, ja se on sellaista pitkään kestävää, ei kovaa, ja se ei helpota heti. On minulla ollut ennenkin, mutta ei näin pitkäkestoisena joten hiukan ihmetyttää. Missä vika.. päässä vaiko jossain muualla?


      • 22v nainen
        Kilpaurheilija 21wee.... kirjoitti:

        Minäkin juon paljon kahvia, yleensä aamuisin, noin 2-4kupillista.
        Ehkä se ei ole paljon mutta kokoiselleni ihmiselle ehkä on.. Olen hyvin pienikokoinen, harrastan kilpaurheilua, joten rankat treenit kuuluvat arkielämääni. Fyysinen kunto pitäisi olla hyvä. Elän terveellisesti enkä käytä päihteitä. Rintakipua on taas esiintynyt vasemmalla puolella, ja se on sellaista pitkään kestävää, ei kovaa, ja se ei helpota heti. On minulla ollut ennenkin, mutta ei näin pitkäkestoisena joten hiukan ihmetyttää. Missä vika.. päässä vaiko jossain muualla?

        Helpottavaa kuulla, että muutkin kärsivät samasta vaivasta. Olen huomenna menossa lääkäriin taas valittamaan samasta aiheesta ja jatkuvasta huimauksesta.

        Oireeni ovat aika kausi luontoisia, joskus niitä on ja joskus ei. Tällä hetkellä pelottavinta on se, että tätä on useammin kuin koskaan ennen. Kipu on päivittäistä ja useimmiten nukkumaan mennessä.

        Toivon vain, että voisin mennä nukkumaan pelkäämättä kuolemaa...


    • Newari

      jahs täällä 24v mies, oon kans 4kk kärsitty rintakivusta ja sydän oireista, stooria pukkaa :)

      kaikki alkoi siitä kun olin 2009 Maaliskuussa töissä ja tunsin olevani kipeä, työ on raskasta huonekalu liikkeen varastolla jne..

      1. eli ensin sairastin keuhkoputken tulehduksen se kesti noin 1 viikon ja koin olevani tarpeeksi terve töihin, ajattelin, että otan vähän rennommin no eipä siinä, ensimmäisenä kun tulen töihin sain kuulla olevani tänä päivänä yksin töissä ja tavara ränniin ahtoi Sänkykuormaa kuljettava rekka, no ei siinä auttanut kuin alkaa purkamaan, 30 min siinä lappasin sängynosia jotka osa painavat aika per** paljon 140cm leveitä runkoja jne. tässä vaiheessa alkoi heikottaa aika paljon, sinnill' vedin kuorman loppuun asti ja parin tunnin päästä lähdinkin sitten työterveyslääkärille hakemaan sairaslomaa koska koin olevani liian kipeä töihin.

      2. pari päivää sairaana ja alkoi sydän muljahdella ja puristaa ja pyörrytää/heikottaa menin työterveyslääkärille ja otettiin..

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK

      takasin kotiin ilman lääkitystä.

      3. viikko myöhemin kipu oli ja pysyi edelleenkin yötä paivää TT lääkärille,
      kipu oli edelleenkin puristavaa ja muljahtelevaa, heikko olo, lisäksi tuntui kuin sydämen sisällä olisi neulatyyny, kuin satoja pieniä neuloja pistäisi sydämen sisältä ulospäin.

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK

      sain taas 1 viikon lisää lomaa

      4. sitten oireet olivat kadonneet, menin töihin takasin olin 1 päivän, työkaverini kanssa purettiin töissä sohvakuormaa, nostin rekassa todella kookasta löhösovaa pystöön, jotta saisin sen kärryyn jolla niitä kuljetetaan, juuri kun sohva oli melkein pystössä pisti sydämmen todella kivuliiasti, jatkoin töitä, normaalisti, illalla jouduimme viemään ihmisille kotiin sohvia, kantaessa sohvaa tunsin taas piston, jatkoin kantamista, pisto... sen jälkeen kun nostin 10 kilonkin tavaraa saatoin tuntea piston, lopetin kantamisen ja menin autoon odottelemaan työpäivän loppua.

      5. seuraavana päivänä taas töihin ja järjestelin varastoa, tuntui olo vähän huteralta, otin vähän keveämmin ja illan päälle alkoi todella ahdistaa ja uuvuttaa, seuraavana päivänä olikin taas tuttu muljahtelu ja puristus sydämessä.

      6. menin TT lääkärille

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK

      2 viikkoa saikkua.

      7. sen jälkeen menin yhtenä yönä keskussairaalan päivystykseen kun en enää uskaltanut panna kotona nukkumana, sen verran tukala olo tuli nukkuessa,

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK
      Röngten = OK

      aamulla kotiin ja tokaistiin, että mitä tänne tarvii terveenä tukkia.. kiva
      eli eivät edes uskoneet että olen kipeä, ilmeisesti täytyy itkeä tai jotain että uskotaan.

      8. pari päivää sinnittelin kotona, sitten päätin soittaa yksityislääkärille, sain ajan 2 viikon päähän.. noh kärsin vaivoista kyseisen ajan ja pääsin lääkäriin
      mahtavinta tässä kaikessa oli se, että ensimmäistä kertaa asiaan suhtauduttiin tosissaan ja oikeasti kuunneltiin mitä kerroin.

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK
      ultralla pyöriteltiin sydäntä ja mahaa = OK, pieni läpi virtaus näkyi, mutta sitä on osalla ihmisistä ja se ei todellakaan aiheuta kyseistä kipua.

      1kk sairaslomaa

      9. uudestaan samalle yksityiselle, kipu oli tässä vaiheessa vain puristavaa tunnetta sydämmessä, ja satunnaisia pistoja vasemmassa kyljessä jos rasitin vasenta kättä esim. sohvalta noustessani.

      verikokeet = OK
      sydänfilmi = OK
      ultra = OK

      1kk saikkua

      10. liikkuessa tullut huimaus/heikotus oli kadonnut, rintaa puristeli harvemmin, koneella istuessa alkaa vaivaamaan asento, sydöntä alkaa ahdistamaan edelleen, samalle yksityiselle, polkupyörä rasituskoe, testistä hyvä tulos.
      lääkäri sanoi että voit hänenpuolesta mennä töihin.

      11. noh kesälomat oli pitämättä, niin ajattelin, että en riskeeraa mennä sairaana töihin kun en kokenut olevani vielä terve, 2 päivää tämän jälkeen olin tutun 50v syntymäpäivillä, aurinko paistoi oli todella tukala iltapäivä ilma, sisällä oli tunkkaista kun ihmisiä oli paljon, alkoi tulla todella ahdistava olo, 2 tuntia myöhemmin olin melko kalpea.. lähdimme kotiin.

      12. pari päivää myöhemmin oli rinnassani sellaisia kipeitä paukamia, ilmeisesti imusolmukket tai jotain, pistää kun koskee sormella sellaisia kovia pallukoita, tosin samanlaisia on oikeassa rinnassakin/kainalossa tosin eivät ole kipeitä,

      13. menin työterveryslääkärille, sanoin että noh saat 2 viikkoa sairaslomaa, jos sitten vielä koet olevasi kipeä niin voisit mennä Psykologille, en tiedä olisiko pitänyt lyödä turpiin vai nauraa, olen täysin vakaa persoona enkä todellakaan stressaa oikeastaan mistään muusta kuin raha asioista silloin tällöin.. :)
      pattien tutkinta oli läps käsi rintaam, ei siellä mitään ole.

      14. otin noin viikon päästä kaljaa kavereiden kanssa kotosalla, join illan/ yön aikana vnoin 10 tölkkiä, ei mitään kummoisia kännejä siis.

      15. seuraavana päivänä tuntui että sydän tulee rinnasta pihalle, yöllä sydän pomppi todella epämääräisesti, aamulla menin keskussai päivystykseen. jatkuu...

      • Newari

        15. Eli menin keskussairaalaan päivystykeen, siellä pitkän odotuksen jälkeen otettiin,

        verikokeet = OK
        sydänfilmi = OK
        Röngten = OK

        lääkäri sanoi että kun ei mitään löydy niin ei voi mitään tehdä ja että jos jatkuu niin mene jatkotutkimuksiin (testit on olleet siis samat, mistä ei ole vielä keraakaan mitään näkynyt, ei muuta), sanoin että tuota on jo 4kk jatkunut, ei voi tehdä mitään..
        lähdin sitten tyttöystävän kanssa kotiin, tässä vaiheessa voin sanoa, että olen melko vit** lääkärien toimintaan, siis oikeasti, ja niitä imusolmukkeita tai mitä patteja onkaan, niin ei taaskaan kukaan tutkinut vaikka asiasta sanoin..
        Palkan takiahan sitä töitä kaikki tekee, mutta voisi nyt mallinvuoksi edes koittaa auttaa toista kun vartavasten tulee apua hakemaan, tai ainakin neuvoa mistä hakea sitä.

        16. tässä vaiheessa olen jatkanut taas itseopiskelua, ja löysin netistä tietoa, että jos hammas on tulehtunut niin se yleensä leviää tonne sydämeen.. tässä pä se..

        "Tavallisin suuperäinen etäinfektio on puolestaan sydämen sisäkalvon tulehdus, endokardiitti, minkä lisäksi suun bakteerit voivat aiheuttaa myös keuhko- ja aivoabskesseja"

        mulla on yksi hammas melko pahannäköinen tuolla takana, se ei ole kylläkään kipeä, mutta tilasin hammaslääkäriin ajan, tässä vaiheessa en jätä mitään arvailujen varaan. hammaslääkäriin lähdenkin tästä tunnin sisällä ja jatkosta ei ole vielä tietoa.

        olen myös reväyttänyt selän pari vuotta sitten nostin ameriikan rautaan eläimellisen kokoista akkua sillain epämääräisessä etukumarassa ja riks tuntui kuin joku olisi työntänyt palavan naulan vasemman lapaluun paikkeille.. se on silloin tällöin vaivannut jotain todella painavaa suoraan maasta nostettaessa ja alkanut nyt viikko sitten vähän oireilemaan..

        lähden tutkituttamaan jonnekin selkää ja noita paakkuja, ilman verikokeita ja ilman röngteniä ja ilman sydänfilmiä.... tarina jatkuu jahka hommat etenee tavalla tai toisella.


      • Newari
        Newari kirjoitti:

        15. Eli menin keskussairaalaan päivystykeen, siellä pitkän odotuksen jälkeen otettiin,

        verikokeet = OK
        sydänfilmi = OK
        Röngten = OK

        lääkäri sanoi että kun ei mitään löydy niin ei voi mitään tehdä ja että jos jatkuu niin mene jatkotutkimuksiin (testit on olleet siis samat, mistä ei ole vielä keraakaan mitään näkynyt, ei muuta), sanoin että tuota on jo 4kk jatkunut, ei voi tehdä mitään..
        lähdin sitten tyttöystävän kanssa kotiin, tässä vaiheessa voin sanoa, että olen melko vit** lääkärien toimintaan, siis oikeasti, ja niitä imusolmukkeita tai mitä patteja onkaan, niin ei taaskaan kukaan tutkinut vaikka asiasta sanoin..
        Palkan takiahan sitä töitä kaikki tekee, mutta voisi nyt mallinvuoksi edes koittaa auttaa toista kun vartavasten tulee apua hakemaan, tai ainakin neuvoa mistä hakea sitä.

        16. tässä vaiheessa olen jatkanut taas itseopiskelua, ja löysin netistä tietoa, että jos hammas on tulehtunut niin se yleensä leviää tonne sydämeen.. tässä pä se..

        "Tavallisin suuperäinen etäinfektio on puolestaan sydämen sisäkalvon tulehdus, endokardiitti, minkä lisäksi suun bakteerit voivat aiheuttaa myös keuhko- ja aivoabskesseja"

        mulla on yksi hammas melko pahannäköinen tuolla takana, se ei ole kylläkään kipeä, mutta tilasin hammaslääkäriin ajan, tässä vaiheessa en jätä mitään arvailujen varaan. hammaslääkäriin lähdenkin tästä tunnin sisällä ja jatkosta ei ole vielä tietoa.

        olen myös reväyttänyt selän pari vuotta sitten nostin ameriikan rautaan eläimellisen kokoista akkua sillain epämääräisessä etukumarassa ja riks tuntui kuin joku olisi työntänyt palavan naulan vasemman lapaluun paikkeille.. se on silloin tällöin vaivannut jotain todella painavaa suoraan maasta nostettaessa ja alkanut nyt viikko sitten vähän oireilemaan..

        lähden tutkituttamaan jonnekin selkää ja noita paakkuja, ilman verikokeita ja ilman röngteniä ja ilman sydänfilmiä.... tarina jatkuu jahka hommat etenee tavalla tai toisella.

        vielä lisäksi oireita pahentavat / aiheuttavat asiat

        -Kuuma/hiostava/tunkkainen ilma, aiheuttaa hengenaihdistusta ja todella tukalan olon

        -Liikkuminen aiheutti ensimmäiset 3kk pyörrytystä ja todella heokon olon
        4kk päästä ei oikeastaan

        -Uimassa kävin rauhallisesti ja veden paine aiheuttaa aidistusta sydämmen puolelle rintaan

        -vasemman käden rasitus aiheuttaa silloin tällöin pistoksen vasempaan kylkeen / sydämmeen tai lähistölle.

        -ilman paitaa koneella istuttaessa kuulokkeiden pihua joka on todella mitätön, aiheuttaa ärtyyntymistä rintaan (sydämmen puoli) ja tuntuu todella epämielyttävältä, kovempi käsittely ei tunnu kivuliaalta, mystistä sinänsä

        - koneella istuminen tuottaa painetta ja hankalan olon rintaan, pitää kokoajan vaihtaa asentoa

        - kiihtyessä, tai henkiseti rasittuessa saattaa sydän alkaa pompdahdella/ tykyttää todella epämielyttävästi.


      • kalapuikot
        Newari kirjoitti:

        15. Eli menin keskussairaalaan päivystykeen, siellä pitkän odotuksen jälkeen otettiin,

        verikokeet = OK
        sydänfilmi = OK
        Röngten = OK

        lääkäri sanoi että kun ei mitään löydy niin ei voi mitään tehdä ja että jos jatkuu niin mene jatkotutkimuksiin (testit on olleet siis samat, mistä ei ole vielä keraakaan mitään näkynyt, ei muuta), sanoin että tuota on jo 4kk jatkunut, ei voi tehdä mitään..
        lähdin sitten tyttöystävän kanssa kotiin, tässä vaiheessa voin sanoa, että olen melko vit** lääkärien toimintaan, siis oikeasti, ja niitä imusolmukkeita tai mitä patteja onkaan, niin ei taaskaan kukaan tutkinut vaikka asiasta sanoin..
        Palkan takiahan sitä töitä kaikki tekee, mutta voisi nyt mallinvuoksi edes koittaa auttaa toista kun vartavasten tulee apua hakemaan, tai ainakin neuvoa mistä hakea sitä.

        16. tässä vaiheessa olen jatkanut taas itseopiskelua, ja löysin netistä tietoa, että jos hammas on tulehtunut niin se yleensä leviää tonne sydämeen.. tässä pä se..

        "Tavallisin suuperäinen etäinfektio on puolestaan sydämen sisäkalvon tulehdus, endokardiitti, minkä lisäksi suun bakteerit voivat aiheuttaa myös keuhko- ja aivoabskesseja"

        mulla on yksi hammas melko pahannäköinen tuolla takana, se ei ole kylläkään kipeä, mutta tilasin hammaslääkäriin ajan, tässä vaiheessa en jätä mitään arvailujen varaan. hammaslääkäriin lähdenkin tästä tunnin sisällä ja jatkosta ei ole vielä tietoa.

        olen myös reväyttänyt selän pari vuotta sitten nostin ameriikan rautaan eläimellisen kokoista akkua sillain epämääräisessä etukumarassa ja riks tuntui kuin joku olisi työntänyt palavan naulan vasemman lapaluun paikkeille.. se on silloin tällöin vaivannut jotain todella painavaa suoraan maasta nostettaessa ja alkanut nyt viikko sitten vähän oireilemaan..

        lähden tutkituttamaan jonnekin selkää ja noita paakkuja, ilman verikokeita ja ilman röngteniä ja ilman sydänfilmiä.... tarina jatkuu jahka hommat etenee tavalla tai toisella.

        Siis mitä tapahtui sitten kun kävin hammaslääkärissä???


      • Newari
        kalapuikot kirjoitti:

        Siis mitä tapahtui sitten kun kävin hammaslääkärissä???

        Kävin yksityisellä hammaslääkärillä, jonka kanssa puhuttiin asiasta ja hän käski käydä röngtenissä kuvauttamassa hampaat, sieltä ei tosin löytynyt tulehdusta.

        Selänaluuen hieronta on nyt auttanut itse sydän oireiluun, mutta rinnassa olevat paukamat on edelleen kipeitä, olen ollut töissä viikon verran, eikä ole kummempaa oiretta ilmaantunut ja mikä parasta tämä yleenpalttinen väsymys mitä olen kärsinyt on lievittänyt miltei kokonaan kun olen pysytnyt liikkumaan reilusti jha muutenkin alkaa tunteen, että alkaa jaksaan huomattavasti paremmin, eli jos kärsii vastaavista oireista, niin kannattaa heti kun kykenee alkaa liikkumaan.

        Rinnassa olevat paukamat ovat edelleen tallella ja ovat lievästi kipeitä, välillä ne pistelee ja muuten vain tuntuvat inhoittavasti, kävin tutkituttamassa ne ultralla ja lääkäri sanoi, että ne eivät ole mitään vakavaa, mutta jos eivät katoa 2-3kk niin käski otaa yhteyttä, jotakin infektion jälkioire tautia luultavastikkin, lääkäri sanoi myös, että yleensä sen oireet kestää noin 5 - 12kk tämä väsymys ja muut oireet.

        Noh toivottavasti kuitenkin loppuvat jossakin vaiheessa, suurin tämänhetkinen vaiva on se, etten voi olla kuitenkaan varma onko kyseessä, jokin vakavampi sairaus... hivenen mieltä raastavaa sinänsä.

        No nyt on kuitenkin lähete Fysioterapiaan ja katsotaan kuinka homma etenee, kun käy vielä useammin hierotuttavana jne.


      • Tompsuh
        Newari kirjoitti:

        Kävin yksityisellä hammaslääkärillä, jonka kanssa puhuttiin asiasta ja hän käski käydä röngtenissä kuvauttamassa hampaat, sieltä ei tosin löytynyt tulehdusta.

        Selänaluuen hieronta on nyt auttanut itse sydän oireiluun, mutta rinnassa olevat paukamat on edelleen kipeitä, olen ollut töissä viikon verran, eikä ole kummempaa oiretta ilmaantunut ja mikä parasta tämä yleenpalttinen väsymys mitä olen kärsinyt on lievittänyt miltei kokonaan kun olen pysytnyt liikkumaan reilusti jha muutenkin alkaa tunteen, että alkaa jaksaan huomattavasti paremmin, eli jos kärsii vastaavista oireista, niin kannattaa heti kun kykenee alkaa liikkumaan.

        Rinnassa olevat paukamat ovat edelleen tallella ja ovat lievästi kipeitä, välillä ne pistelee ja muuten vain tuntuvat inhoittavasti, kävin tutkituttamassa ne ultralla ja lääkäri sanoi, että ne eivät ole mitään vakavaa, mutta jos eivät katoa 2-3kk niin käski otaa yhteyttä, jotakin infektion jälkioire tautia luultavastikkin, lääkäri sanoi myös, että yleensä sen oireet kestää noin 5 - 12kk tämä väsymys ja muut oireet.

        Noh toivottavasti kuitenkin loppuvat jossakin vaiheessa, suurin tämänhetkinen vaiva on se, etten voi olla kuitenkaan varma onko kyseessä, jokin vakavampi sairaus... hivenen mieltä raastavaa sinänsä.

        No nyt on kuitenkin lähete Fysioterapiaan ja katsotaan kuinka homma etenee, kun käy vielä useammin hierotuttavana jne.

        Hei ! Itselläni aivan varmasti täysin sama homma.. Jopa se että lähdin "tyttöystäväni kanssa vittumaisella fiiliksellä takaisin kotiin" Minulla kanssa yksi hammas pahannäköinen. Kiinnostaisi todella tietää miten hammaslääkärillä meni ja miten ovatko oireet yhtää helpottaneet?

        Terv. Huolissaan oleva


      • -tyt-
        Tompsuh kirjoitti:

        Hei ! Itselläni aivan varmasti täysin sama homma.. Jopa se että lähdin "tyttöystäväni kanssa vittumaisella fiiliksellä takaisin kotiin" Minulla kanssa yksi hammas pahannäköinen. Kiinnostaisi todella tietää miten hammaslääkärillä meni ja miten ovatko oireet yhtää helpottaneet?

        Terv. Huolissaan oleva

        no prkl, samaa täälläkin. Hampaat oireilleet, mutta sydän myös. Inhottavia rintakipuja. Tällä viikolla alkoi rytmihäiriöt (muutamia lisälyöntejä ja poisjääntejä). Joulun välipäivinä leikataan viisaudenhammas.


      • Tompsuh
        -tyt- kirjoitti:

        no prkl, samaa täälläkin. Hampaat oireilleet, mutta sydän myös. Inhottavia rintakipuja. Tällä viikolla alkoi rytmihäiriöt (muutamia lisälyöntejä ja poisjääntejä). Joulun välipäivinä leikataan viisaudenhammas.

        Joo mullakin 2 kertaa otettu sydänfilmit kun tuo sydän juuri "flippaillut" tod. näk. noitten tulehtuneitten hampaitten takia vaikka yksityisellä sanottiin että tuskin niillä on yhteys, toisaalt ite uskon että olisi voinut tulla lievä sydänlihaksen tulehdus kun tuo tulehtunut veri on päässyt sydämeen ja nyt on kaksi antibiiootti kuuria syöty loppuun vähän olo helpottanut mutta välillä sydän pienestäkin alkaaa hakkaa tuhatta ja sataa.

        Miten -tyt- onko sinulla juuri se viisauden hammas se oireileva? Itsekin pitäisi kiireesti hammaslääkäriin mennä mutta perkele ku hammaslääkäripelko on ihana asia. :D


      • täti
        Tompsuh kirjoitti:

        Joo mullakin 2 kertaa otettu sydänfilmit kun tuo sydän juuri "flippaillut" tod. näk. noitten tulehtuneitten hampaitten takia vaikka yksityisellä sanottiin että tuskin niillä on yhteys, toisaalt ite uskon että olisi voinut tulla lievä sydänlihaksen tulehdus kun tuo tulehtunut veri on päässyt sydämeen ja nyt on kaksi antibiiootti kuuria syöty loppuun vähän olo helpottanut mutta välillä sydän pienestäkin alkaaa hakkaa tuhatta ja sataa.

        Miten -tyt- onko sinulla juuri se viisauden hammas se oireileva? Itsekin pitäisi kiireesti hammaslääkäriin mennä mutta perkele ku hammaslääkäripelko on ihana asia. :D

        Voi hyvä Tompsuh, ei hammaslääkäriin menoa nykyään tarvitse pelon takia käymättä jättää. Ottavat pelkosi huomioon, kun kerrot heille. Ei ole häpeä sanoa, että pelottaa ihan kamalasti. Tekevät kaiken varovasti, tehokkaasti ja puuduttamalla kivuttomasti.

        Jos hammaslääkärillä käynti tuntuu ylitsepääsemätöntä, hoitoja tehdään myös nukutuksessa. Soita ja kysy siitä mahdollisuudesta ensin kunnalliselta puolelta, ja jos teidän kunnassa ei sellaista ole niin sitten yksityiseltä. Nukutuksessa hoitavat kaikki hampaat kerralla. Kysy hinta-arviota myös, mutta mikä on tärkeintä? Tuskin voit koko loppuelämääsi kuitenkaan välttää hammaslääkärillä käyntiä.

        Toivottavasti kaikki hammaslääkärikammoiset saivat rohkeutta ottaa luurin käteensä nyt! Ja aloittaa särkevien hampaidensa hoito.


      • Tompsuh
        täti kirjoitti:

        Voi hyvä Tompsuh, ei hammaslääkäriin menoa nykyään tarvitse pelon takia käymättä jättää. Ottavat pelkosi huomioon, kun kerrot heille. Ei ole häpeä sanoa, että pelottaa ihan kamalasti. Tekevät kaiken varovasti, tehokkaasti ja puuduttamalla kivuttomasti.

        Jos hammaslääkärillä käynti tuntuu ylitsepääsemätöntä, hoitoja tehdään myös nukutuksessa. Soita ja kysy siitä mahdollisuudesta ensin kunnalliselta puolelta, ja jos teidän kunnassa ei sellaista ole niin sitten yksityiseltä. Nukutuksessa hoitavat kaikki hampaat kerralla. Kysy hinta-arviota myös, mutta mikä on tärkeintä? Tuskin voit koko loppuelämääsi kuitenkaan välttää hammaslääkärillä käyntiä.

        Toivottavasti kaikki hammaslääkärikammoiset saivat rohkeutta ottaa luurin käteensä nyt! Ja aloittaa särkevien hampaidensa hoito.

        Joo kiitos viestisstäsi täti.. Kyllä tässä joo pitää pikapuoliin joulun tai vuodenvaihteen jälkeen mennä johonkin jossa saa sen nukutushoidon koska normiin tuskin uskaltaisin.. Sydän oireet hiukan laantuneet mutta jännä juttu kun ottaa esim. edes pienet kannabis savut nii syke pomppaa lähelle 200 ja rytmihäiriöitä alkaa tulemaan.. huomaa ettei ainakaa sydän täysin kunnossa, kenties se lievä sydänlihastulehdus mitä veikkasinkin. :/


      • -tyt-
        Tompsuh kirjoitti:

        Joo kiitos viestisstäsi täti.. Kyllä tässä joo pitää pikapuoliin joulun tai vuodenvaihteen jälkeen mennä johonkin jossa saa sen nukutushoidon koska normiin tuskin uskaltaisin.. Sydän oireet hiukan laantuneet mutta jännä juttu kun ottaa esim. edes pienet kannabis savut nii syke pomppaa lähelle 200 ja rytmihäiriöitä alkaa tulemaan.. huomaa ettei ainakaa sydän täysin kunnossa, kenties se lievä sydänlihastulehdus mitä veikkasinkin. :/

        Tällä hetkellä tuo viisaudenhammas on se oireileva. Mulla on aikoinaan ollut kahdessa hampaassa reikä, jotka silloin paikattiin amalgaamilla. Nämä hampaat lähestulkoon hajosivat suuhun, sittemmin molemmat paikat poistettu. Kuitenkin nuo amalgaamit aiheuttivat myös erinäköisiä oireita, mutta nyt en osaa yhdistää niitä noihin rinta-/sydäntuntemuksiin.

        Tässä on ollut niska-, selkä ja paljon muita kipuja, joten en enää tiedä mikä johtuu mistäkin, mutta oli jännä huomata että hampaillakin in yhteyksiä rintakipuihin. Itseä huolettaa kovasti nuo rytmihäiriöt, varsinkin kun ne tuntuvat niin voimakkaina ja samaan aikaan on noita rintatuntemuksia.


      • Tompsuh
        -tyt- kirjoitti:

        Tällä hetkellä tuo viisaudenhammas on se oireileva. Mulla on aikoinaan ollut kahdessa hampaassa reikä, jotka silloin paikattiin amalgaamilla. Nämä hampaat lähestulkoon hajosivat suuhun, sittemmin molemmat paikat poistettu. Kuitenkin nuo amalgaamit aiheuttivat myös erinäköisiä oireita, mutta nyt en osaa yhdistää niitä noihin rinta-/sydäntuntemuksiin.

        Tässä on ollut niska-, selkä ja paljon muita kipuja, joten en enää tiedä mikä johtuu mistäkin, mutta oli jännä huomata että hampaillakin in yhteyksiä rintakipuihin. Itseä huolettaa kovasti nuo rytmihäiriöt, varsinkin kun ne tuntuvat niin voimakkaina ja samaan aikaan on noita rintatuntemuksia.

        Joo itsellänikin 1 hammas jo kokonaan lähes lähteny tpala palata ja toinen hajoamassa kanssa.. Juu noi rytmihäiriöt ovat tosissaan pelottavia, kerran jouduin ambulanssinkin soittamaan kun tuntui niin pahalta että kohta lähtee henki mutta sydänfilmissä näkynyt siltikään ihme kyllä mitään.

        Sain onneksi beetasalpaajia rauhoittamaan sydäntä jotka tosin kohta loppu, pitänee lisää hakea. =)


      • VALTIMOTAUTI?
        Tompsuh kirjoitti:

        Joo itsellänikin 1 hammas jo kokonaan lähes lähteny tpala palata ja toinen hajoamassa kanssa.. Juu noi rytmihäiriöt ovat tosissaan pelottavia, kerran jouduin ambulanssinkin soittamaan kun tuntui niin pahalta että kohta lähtee henki mutta sydänfilmissä näkynyt siltikään ihme kyllä mitään.

        Sain onneksi beetasalpaajia rauhoittamaan sydäntä jotka tosin kohta loppu, pitänee lisää hakea. =)

        Itselläni oli samanlaisia rinta- ym. kipuja viime vuonna.
        Ekg:ssä ei näkynyt mitään. Verikokeet negatiivisia eli hyviä.
        Kolme-neljä kertaa kipu yltyi todella kovaksi. Kaksi kertaa ambulanssilla sairaalaan.
        Kokeet ihan hyviä ja kotiutus.

        Kolmannella kerralla sitten suoraan pallolaajennukseen.

        Lopputulema:
        Kyseessä EPÄVAKAA ANGINAA PECTORIS

        Pieni lainaus Plavix-esitteestä: " Kipu ilmaantuu tavallisesti rasituksessa. Tauti on vakavampi jos kipua ilmenee myös levossa, jolloin sydänkohtaus on välittömästi uhkaamassa".

        Nyt pallolaajennusten ja muiden hoitojen jälkeen olo on todella hyvä.


        JOO USKOKAA VAAN NÄIHIN HAMPAISIIN YM. IKÄVÄ JUTTU JOS SE KUITENKIN ON SYDÄN.
        MATKA SAATTAA PÄÄTTYÄ SIIHEN.

        EIKÄ MUUTA KUIN SUORAAN KARDIOLOGILLE VAIKKA MIHIN TAHANSA. MAKSAAHAN AUTON VUOSIHUOLTOKIN NYKYISIN 400-600 EGEÄ.

        KANNATTAA AJATELLA LAITTAA MYÖS TERVEYTEENSÄ JA ONHAN NUO TERVEYSKESKUKSETKIN OLEMASSA.

        JOS NITRO/DINIT AUTTAA, NIIN ..... HAMMASLÄÄKÄREISTÄ EI OLE APUA KUTEN EI OLE HIEROJISTAKAAN.

        SUOMESSA ON VARMASTI MAAILMAN PARHAAT LÄÄKÄRIT.


        ONGELMANA ON KUITENKIN NUO EDUSTAJAMME TUOLLA ARKADIANMÄELLÄ JA KUNNANVALTUUSTOISSA, JOTKA OTTAISIVAT KAIKKI SÄÄSTÖT IRTI MYÖS TUOLTA TERVEYSPUOLELTA JA JONOT HOITOIHIN ALKAVAT TAAS KASVAA.


      • Tpmpsuh
        VALTIMOTAUTI? kirjoitti:

        Itselläni oli samanlaisia rinta- ym. kipuja viime vuonna.
        Ekg:ssä ei näkynyt mitään. Verikokeet negatiivisia eli hyviä.
        Kolme-neljä kertaa kipu yltyi todella kovaksi. Kaksi kertaa ambulanssilla sairaalaan.
        Kokeet ihan hyviä ja kotiutus.

        Kolmannella kerralla sitten suoraan pallolaajennukseen.

        Lopputulema:
        Kyseessä EPÄVAKAA ANGINAA PECTORIS

        Pieni lainaus Plavix-esitteestä: " Kipu ilmaantuu tavallisesti rasituksessa. Tauti on vakavampi jos kipua ilmenee myös levossa, jolloin sydänkohtaus on välittömästi uhkaamassa".

        Nyt pallolaajennusten ja muiden hoitojen jälkeen olo on todella hyvä.


        JOO USKOKAA VAAN NÄIHIN HAMPAISIIN YM. IKÄVÄ JUTTU JOS SE KUITENKIN ON SYDÄN.
        MATKA SAATTAA PÄÄTTYÄ SIIHEN.

        EIKÄ MUUTA KUIN SUORAAN KARDIOLOGILLE VAIKKA MIHIN TAHANSA. MAKSAAHAN AUTON VUOSIHUOLTOKIN NYKYISIN 400-600 EGEÄ.

        KANNATTAA AJATELLA LAITTAA MYÖS TERVEYTEENSÄ JA ONHAN NUO TERVEYSKESKUKSETKIN OLEMASSA.

        JOS NITRO/DINIT AUTTAA, NIIN ..... HAMMASLÄÄKÄREISTÄ EI OLE APUA KUTEN EI OLE HIEROJISTAKAAN.

        SUOMESSA ON VARMASTI MAAILMAN PARHAAT LÄÄKÄRIT.


        ONGELMANA ON KUITENKIN NUO EDUSTAJAMME TUOLLA ARKADIANMÄELLÄ JA KUNNANVALTUUSTOISSA, JOTKA OTTAISIVAT KAIKKI SÄÄSTÖT IRTI MYÖS TUOLTA TERVEYSPUOLELTA JA JONOT HOITOIHIN ALKAVAT TAAS KASVAA.

        niin voisihan tuo olla kanssa yksi vaihtoehto mutta itse olen vain 20-vuotias niin voisiko syynä olle se näin nuorena?

        Minulla nuo rintakivut ovan ohimeneviä, välillä tuntuu että on pahempia päiviä ja välillä ei mitään rintatuntemuksia ja ei rasituksessakaan oikein tunnu pahentuvan vaikka juurikaan rehkinyt olen kun niin heikko kunto ollut..


      • rintakipuinen
        Tpmpsuh kirjoitti:

        niin voisihan tuo olla kanssa yksi vaihtoehto mutta itse olen vain 20-vuotias niin voisiko syynä olle se näin nuorena?

        Minulla nuo rintakivut ovan ohimeneviä, välillä tuntuu että on pahempia päiviä ja välillä ei mitään rintatuntemuksia ja ei rasituksessakaan oikein tunnu pahentuvan vaikka juurikaan rehkinyt olen kun niin heikko kunto ollut..

        Onko teillä joku selvästi kipeämpi kohta kun painelette sormella rintalastaa tai sen ympäristöä?
        Itsellä ei mitään selvää kohtaa ole mutta hieman arempia kyllä, luulen että itselläni myös sama kipu, ekg oli normaali.


      • Tpmpsuh
        rintakipuinen kirjoitti:

        Onko teillä joku selvästi kipeämpi kohta kun painelette sormella rintalastaa tai sen ympäristöä?
        Itsellä ei mitään selvää kohtaa ole mutta hieman arempia kyllä, luulen että itselläni myös sama kipu, ekg oli normaali.

        Joo kyllä minulla on rintalastassa hieman kipeämpi/arempi kohta jota olen itsekkin ihmetellyt..


      • entinen potilas
        Tpmpsuh kirjoitti:

        Joo kyllä minulla on rintalastassa hieman kipeämpi/arempi kohta jota olen itsekkin ihmetellyt..

        Hei kaikille!!

        Elikkäs minulla kans (22vuotias nainen) alkoi rintakivut joulukuussa 09.
        Kivut olivat alussa hyvin epämääräisiä ja tuntuivat juuri rintakehässä. Mielikuvitus alkoi jylläämään ja epäilin sydänkohtausta jne. Soittelin muutamaan otteeseen myös päivystävälle sairaanhoitajalle joka rauhoitteli ja kertoi että oireeni kuulostavat lihassäryiltä jne.

        Oireita minullakin oli hirveä lista: ahdistava tunne rinnassa molemmin puolin, erillaiset pistot ja lihassäryt rintakehässä, hengitysoireita, pelkotilat, paniikkikohtaukset, yöllä heräily kipuun/ahdistukseen, tunne että rintakehässä on jotain mikä ei mahdu sinne tai on väärässä asennossa(kyljellään ollessa),jäykkyyttä ja koko ajan koko kroppa jännityksessä jne jne..

        Kaikkia keinojakin kokeilin millä olo oisi helpottanut: kylmä ja lämmin voiteita, kipulääkkeitä, saunaa, venyttelyä, lihas jumppaa, kävelyä, rentoutumista jne jne.

        Joulun jälkeen olin jo niin hermoraunio tuntemuksieni kanssa että menin lääkäriin missä lääkäri tutki tunnin ajan ja otettiin verikokeita ja sydänfilmit jne. Missään ei mitään poikkeavaa. Diagnoosi oli liian kireät lihakset ja jouduin astma seurantaan. Ja kehoituksen harrastamaan enemmän liikuntaa.

        Kokeilin sitten kalevalaista jäsenkorjaajaa ja sieltä tulon jälkeen olin kuin eri ihminen. Kahteen viikkoon ei ollut mitään kipuja tai tuntemuksia. Mutta parin viikon jälkeen kivut ja tuntemukset palasivat ja taas alkoi mietiskelyt ja pohdinnat milloin saan minkäkin kohtauksen.

        Lopulta soitin psykologille ajan kun ei mikään helpottanut ja pelkotilat ja muut mietinnät olivat liikaa mielelle. En voinut olla esimerkiksi yksin ollenkaan, lenkillä pelkäsin että saan jonkun kohtauksen ja muutenkin elämä alkoi mennä ala mäkeen kun pelkäsi koko ajan jos teen tuota niin rasitun ja sit tulee varmasti joku kohtaus jne. Käynnistä nyt oikeastaan muuta apua ollut kuin että joku kuunteli ja ei pitänyt hulluna sekä rauhoitti jonkun verran mieltä.

        Varasin myös normaali hierojalle ajan josta olo taas hiukan helpotti mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin jäsenkorjaajalla.

        Kävin myös toiseen otteeseen lääkärillä valittamassa lihassäryistä ja oudoista tuntemuksista, mutta lääkärin mielestä liikunta on paras ratkaisu tilaani ja astmaakaan minulla ei ollut.

        Lopulta kaverini jolle kerroin tilastani ehdotti fasettilukkoa selässä. Hän hieroi ensin n.30 min koko selkää jonka jälkeen käski makaamaan mahalleen lattialle ja naksautteli sitten molemmin puolin selkärankaa. Ihme ja kumma kivut/tuntemukset hävisivät samantien.

        Naksautuksen jälkeen olo on ollut erittäin hyvä jo kohta 2 kk ja olen tiedostanut että minun ongelmani johtuivat vain ja ainoastaan tästä joten pelkotilat ja paniikkohtaukset jne loppuivat myös kuin seinään.. Ja elämä on palannut täysin normaaliksi!


      • Newari
        entinen potilas kirjoitti:

        Hei kaikille!!

        Elikkäs minulla kans (22vuotias nainen) alkoi rintakivut joulukuussa 09.
        Kivut olivat alussa hyvin epämääräisiä ja tuntuivat juuri rintakehässä. Mielikuvitus alkoi jylläämään ja epäilin sydänkohtausta jne. Soittelin muutamaan otteeseen myös päivystävälle sairaanhoitajalle joka rauhoitteli ja kertoi että oireeni kuulostavat lihassäryiltä jne.

        Oireita minullakin oli hirveä lista: ahdistava tunne rinnassa molemmin puolin, erillaiset pistot ja lihassäryt rintakehässä, hengitysoireita, pelkotilat, paniikkikohtaukset, yöllä heräily kipuun/ahdistukseen, tunne että rintakehässä on jotain mikä ei mahdu sinne tai on väärässä asennossa(kyljellään ollessa),jäykkyyttä ja koko ajan koko kroppa jännityksessä jne jne..

        Kaikkia keinojakin kokeilin millä olo oisi helpottanut: kylmä ja lämmin voiteita, kipulääkkeitä, saunaa, venyttelyä, lihas jumppaa, kävelyä, rentoutumista jne jne.

        Joulun jälkeen olin jo niin hermoraunio tuntemuksieni kanssa että menin lääkäriin missä lääkäri tutki tunnin ajan ja otettiin verikokeita ja sydänfilmit jne. Missään ei mitään poikkeavaa. Diagnoosi oli liian kireät lihakset ja jouduin astma seurantaan. Ja kehoituksen harrastamaan enemmän liikuntaa.

        Kokeilin sitten kalevalaista jäsenkorjaajaa ja sieltä tulon jälkeen olin kuin eri ihminen. Kahteen viikkoon ei ollut mitään kipuja tai tuntemuksia. Mutta parin viikon jälkeen kivut ja tuntemukset palasivat ja taas alkoi mietiskelyt ja pohdinnat milloin saan minkäkin kohtauksen.

        Lopulta soitin psykologille ajan kun ei mikään helpottanut ja pelkotilat ja muut mietinnät olivat liikaa mielelle. En voinut olla esimerkiksi yksin ollenkaan, lenkillä pelkäsin että saan jonkun kohtauksen ja muutenkin elämä alkoi mennä ala mäkeen kun pelkäsi koko ajan jos teen tuota niin rasitun ja sit tulee varmasti joku kohtaus jne. Käynnistä nyt oikeastaan muuta apua ollut kuin että joku kuunteli ja ei pitänyt hulluna sekä rauhoitti jonkun verran mieltä.

        Varasin myös normaali hierojalle ajan josta olo taas hiukan helpotti mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin jäsenkorjaajalla.

        Kävin myös toiseen otteeseen lääkärillä valittamassa lihassäryistä ja oudoista tuntemuksista, mutta lääkärin mielestä liikunta on paras ratkaisu tilaani ja astmaakaan minulla ei ollut.

        Lopulta kaverini jolle kerroin tilastani ehdotti fasettilukkoa selässä. Hän hieroi ensin n.30 min koko selkää jonka jälkeen käski makaamaan mahalleen lattialle ja naksautteli sitten molemmin puolin selkärankaa. Ihme ja kumma kivut/tuntemukset hävisivät samantien.

        Naksautuksen jälkeen olo on ollut erittäin hyvä jo kohta 2 kk ja olen tiedostanut että minun ongelmani johtuivat vain ja ainoastaan tästä joten pelkotilat ja paniikkohtaukset jne loppuivat myös kuin seinään.. Ja elämä on palannut täysin normaaliksi!

        Jahs täällä taas :)

        joo joku tossa kyseli, niin ei ollut hampaista johtuvaa tämä, hampaat on nyt runklattu siihen malliin kuntoon, ettei jatkossakaan siitä voi johtua :)


        Juu, hommat on edenneet siihen malliin omilta osin, että Fysioterapeutilla (hierojalla) on saatu kerta kerran jälkeen sydämmen oireet vähenemään ja oikeastaan jo katoamaan, onneksi. paikkoja paukahteli auki siihen malliin että oli hierojakin ihan innoissaan moisesta.

        tiedä sitten, melko mystistä, kun kuitenkin keuhkoputken tulehduksesta lähti tämä kaikki, niin uskon, että vaan paikat jumiutuivat pahan päiväisesti kun jouduin lopettamaan liikkumisen miltei kokonaan, kun sydän kivut alkoivat.

        mutta kuitenkin kannattaa käydä ihan selkä, lavat ja niska hierotuttamassa auki jos vaikka olisi siitä johtuvaa, varsinkin jos on viime aikoina kanniskellut tavaraa tai vastaavaa, ja kannattaa kysellä jos saisi sähkö hoitoa, se ainakin itsellä auttoi todella tehokkaasti sinne vähän syvemmälle lihakseen lapaluiden alueella.

        Eli tähän mennessä opittuna lyhyesti.

        Kun kärsit jostain tulehduksesta älä missään nimessä rasita itseä fyysisesti (sillai palajon).
        jos koet kovia rintakipuja, että ottaa pumpusta sillai heti reilusti lihaspistoksesta erovalla tavalla, mene lääkäriin, jos ei tutkinta tuota tulosta, niin sydänspecialistille, joka näkee ultralla aikalailla hyvin, onko pumpussa mitään fyysistä poikkeamaa, jos ei näy mitään, niin kantee mennä hierojalle ja saatat saada kauvan kaivatun helpotuksen oireisiin, ennemmin tai myöhemmin.


      • itsehoitoa
        entinen potilas kirjoitti:

        Hei kaikille!!

        Elikkäs minulla kans (22vuotias nainen) alkoi rintakivut joulukuussa 09.
        Kivut olivat alussa hyvin epämääräisiä ja tuntuivat juuri rintakehässä. Mielikuvitus alkoi jylläämään ja epäilin sydänkohtausta jne. Soittelin muutamaan otteeseen myös päivystävälle sairaanhoitajalle joka rauhoitteli ja kertoi että oireeni kuulostavat lihassäryiltä jne.

        Oireita minullakin oli hirveä lista: ahdistava tunne rinnassa molemmin puolin, erillaiset pistot ja lihassäryt rintakehässä, hengitysoireita, pelkotilat, paniikkikohtaukset, yöllä heräily kipuun/ahdistukseen, tunne että rintakehässä on jotain mikä ei mahdu sinne tai on väärässä asennossa(kyljellään ollessa),jäykkyyttä ja koko ajan koko kroppa jännityksessä jne jne..

        Kaikkia keinojakin kokeilin millä olo oisi helpottanut: kylmä ja lämmin voiteita, kipulääkkeitä, saunaa, venyttelyä, lihas jumppaa, kävelyä, rentoutumista jne jne.

        Joulun jälkeen olin jo niin hermoraunio tuntemuksieni kanssa että menin lääkäriin missä lääkäri tutki tunnin ajan ja otettiin verikokeita ja sydänfilmit jne. Missään ei mitään poikkeavaa. Diagnoosi oli liian kireät lihakset ja jouduin astma seurantaan. Ja kehoituksen harrastamaan enemmän liikuntaa.

        Kokeilin sitten kalevalaista jäsenkorjaajaa ja sieltä tulon jälkeen olin kuin eri ihminen. Kahteen viikkoon ei ollut mitään kipuja tai tuntemuksia. Mutta parin viikon jälkeen kivut ja tuntemukset palasivat ja taas alkoi mietiskelyt ja pohdinnat milloin saan minkäkin kohtauksen.

        Lopulta soitin psykologille ajan kun ei mikään helpottanut ja pelkotilat ja muut mietinnät olivat liikaa mielelle. En voinut olla esimerkiksi yksin ollenkaan, lenkillä pelkäsin että saan jonkun kohtauksen ja muutenkin elämä alkoi mennä ala mäkeen kun pelkäsi koko ajan jos teen tuota niin rasitun ja sit tulee varmasti joku kohtaus jne. Käynnistä nyt oikeastaan muuta apua ollut kuin että joku kuunteli ja ei pitänyt hulluna sekä rauhoitti jonkun verran mieltä.

        Varasin myös normaali hierojalle ajan josta olo taas hiukan helpotti mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin jäsenkorjaajalla.

        Kävin myös toiseen otteeseen lääkärillä valittamassa lihassäryistä ja oudoista tuntemuksista, mutta lääkärin mielestä liikunta on paras ratkaisu tilaani ja astmaakaan minulla ei ollut.

        Lopulta kaverini jolle kerroin tilastani ehdotti fasettilukkoa selässä. Hän hieroi ensin n.30 min koko selkää jonka jälkeen käski makaamaan mahalleen lattialle ja naksautteli sitten molemmin puolin selkärankaa. Ihme ja kumma kivut/tuntemukset hävisivät samantien.

        Naksautuksen jälkeen olo on ollut erittäin hyvä jo kohta 2 kk ja olen tiedostanut että minun ongelmani johtuivat vain ja ainoastaan tästä joten pelkotilat ja paniikkohtaukset jne loppuivat myös kuin seinään.. Ja elämä on palannut täysin normaaliksi!

        itselläni oli myös fasettilukkoja selässä ja aloin käyttämään merisuolasta ja puuvillakankaasta tehtyjä tuotteita.Kyhnyttelin itseäni, selkääni ja käsiäni sekä löysäsin jaloistani ja käsistäni penikkataudin ja jopa alkoi helpottamaan.Aikaahan siinä meni, mutta sen verran tykkään itsestäni, että hoidin itseäni useamman kuukauden. Kireydet löysäsi ja ajatuskin kulkee paljon paremmin. Unohtui, puren yöllä hampaita yhteen joten purentalihaksetkin piti hoitaa kyhnyttämällä kuntoon, eli tarkoittaa hieroskelin melkein joka päivä vähän kerrallaan kipeitä lihaksia merisuolapusseilla. tuotteet tilasin os.www.saltset.fi


    • jcffhjyk

      Päässä vika.

      • Tpmpsuh

        Jos kerran päässä vikaa nii toivon et saan semmoset mömmöt et tää sydän käyttäytyy ja ei tunnu koko ajan tää elämä kun eläis sumussa nii mikä jottei. =)


      • ikämies sarjassa juo
        Tpmpsuh kirjoitti:

        Jos kerran päässä vikaa nii toivon et saan semmoset mömmöt et tää sydän käyttäytyy ja ei tunnu koko ajan tää elämä kun eläis sumussa nii mikä jottei. =)

        selvää nestehukkaa, reilummin kun juo vettä(ei kahvia joka poistaa nestettä) niin alkaa kivut hellittää


    • toivoa toivon

      Toivon sydämestäni nuorimies, että saat apua vaivaasi. tai oikeastaan vaivoihisi. Kuulostaa uskomattomalta, että noin salaperäiset ja selittämättömät oireet saattavat pilata elämäsi. Ja miltä tuntuukaan, kun toiset luulevat, ettei sinulla ole mitään vaivaa. Ymmärrän sen hyvin kun itse sairastan harvinaisiin lukeutuvaa sydänsairautta, jossa vointi vaihtelee päivittäin ja lyhyemmissäkin jaksoissa. Näytän terveeltä ja reippaalta, sitä saa kuulla.
      Valitettavasti en osaa mitään vinkkiäkään antaa, Hyvää kesää ja toivottavasti syksyllä on jo paremmin.

    • gore83

      oon 27v mies ja eilen alkoi pistää rintaan ku pyöräilin ja samalla hengitys meni todella vaikeaksi, tuntui ettei happea saa sisään. pääsin istuskeleen niin kaikki meni ohi mutta ku jatkoin matkaa pyörällä ni sama uudestaan ja vielä myöhemmin ku kävelytin koiraa. muutamalle henkilölle mainittin tuosta ni pakottivat lääkäriin, soitin tuossa just ajan ni tänää saa jonkulaisen dignoosin. jossai aiemmisa veisteissä luin että stressi/paniikkihäiriö aiheuttais tuon. mulla on aina stressiä ja paha paniikkihäiriö mutta niin kovat rauhottavat että löis hevosenki untenmaille. ja nuo mun rintakivut tuli vielä juuri niissä paikoissa missä mua ei ahista yhtään eli tuskin mistää paniikkihäiriästö johtuu. kahvia menee aamulla täys pannu ja tupakkaa poltan kans. se vois tieten olla yks syy. urheiluki jääny vähemmälle nyt ku jalka hajos mutta lenkillä käyn silti monta kertaa joka päivä koiran kans. etukumarassa koneella oon aika paljon mutta myös takakumarassa saman verran. kyllähän tuo säikäyttää ku niin kovasti pisti ja tuntu että ei saa happea...
      kirjottelen huvikseni tänne vielä tänää lääkärin jälkee jos se osais jotain syytä sanoa. helpotti kyllä huomata että muillaki nuorilla tätä on :) hyvä keskustelu.

      • rintakivut

        Luin noita viestejä ja täytyy todeta, että monet kertoivat, etteivät kivut tunnu liikkuessa, lenkkeillessä jne. Istuessa etukumarassa ja tietokoneen ääressä tuntuvat.
        Siispä liikunta on ehdoton ykkönen ja venyttely: lääkäreillä juostessa saa lisäksi päänsäryn vaivoikseen. (toki on syytä sulkea pois vakavat sairaudet, muttei pidä ryhtyä lääkärikierteeseen.)
        Myös nikamalukko on yleinen syy ja helposti lääkärittä hoidettavissa.


      • Mohikaani_27 ei kirj
        rintakivut kirjoitti:

        Luin noita viestejä ja täytyy todeta, että monet kertoivat, etteivät kivut tunnu liikkuessa, lenkkeillessä jne. Istuessa etukumarassa ja tietokoneen ääressä tuntuvat.
        Siispä liikunta on ehdoton ykkönen ja venyttely: lääkäreillä juostessa saa lisäksi päänsäryn vaivoikseen. (toki on syytä sulkea pois vakavat sairaudet, muttei pidä ryhtyä lääkärikierteeseen.)
        Myös nikamalukko on yleinen syy ja helposti lääkärittä hoidettavissa.

        * Minulla on päinvastoin, liikkuminen on aivan toivotonta, satametriä, ja polte rinnassa sietämätön. Lääkärit avuttomia, ainakin niin sanovat, ja tuomio oli errältäkin, " tuo kipu on loppu elämäsi , siitä et pääse." Abalgin Retail auttaa, mikään muu ei, mutta sen saanti lopetettiin, niin sanottiin ainakin täällä missä asun, nuorten väärinkayttäjien takia ?!


    • hhhhhh12

      Itse en lähtisi uskomaan että sinulla on mitään sydänperäistä tai verenkierrossa ongelmaa saati keuhkojen alueella. Koska kipusi ovat kestäneet noinkin kauan, vuosia, olisit saanut jo sairaskohtauksen että tarkoissa EKG:ssä ja monissa tarkastuksissa ei ole tullut mitään ilmi. Olet saanut jo muutaman selityksen ja veikkaan ettet läkärillä juoksemisella saa syytä asialle -lääkärit yrittävät vain keksiä jonkun diagnoosin sinulle ettet istuisi seuraavalla viikolla viereisessä huoneessa. Toisin sanoen hekin näkevät että kipu ei ole vakavaa, mutta että haluat sille syyn. Voi olla tai olla olematta jokin noista syistä mitä sinulla on. Olisit kuollut jo jos se olisi vakavaa.

    • maija 34v

      http://gastrolab.1g.fi/a015f.htm

      lukekaapa tämä. joidenkin tutkimusten mukaan johtuisi stressistä. sain lääkäriltä resepti kipulääkettä se auttoi. ja kyllä välillä tunnen aremman kohdan vasemmalla puolella, melkein keskellä, just siinä missä kylkiluut kiinnityy rintalastaan. säteilee joskus myös vasemman rinnan alle ja vasemmalle selkään, ja sen huomaas elvästi, että kun on tietokoneella, nojaa käsiin, etukumarassa, kipu tuntuu enemmän. viiime syksynä oli todella kipeä, aivan semmoista kovaa poltetta. sydänfilmi ok. ja jos käyn lenkillä, juoksen kovaa, niin se on saletti että kipu on kovaa seuraavana päivänä. yölläkin heräsin, kuin olisi tulikuuma kivi rinnassa, tosi raskas olo vasemmalla puolella. mutta oli todella helpottava kuulla, että se ei ole vakavaa. olen kuullut, että joillakin voi olla niin kova kipu, että on voikeaa hengittää

    • Mh-bakteeripula lima

      -kalvoillasi jota rivilääkärit eivät tunnista!

      "" *Mhb. Kadonneiden elämää ylläpitävien Probiootti-bakteerien(mhb) arvoitus ja homeiden antibiootti.
      Tämä sivu on paivitetty 24.06.2011

      Sain palautetta, että tämä kolmen tärkeimmän Probiootti-bakteerin teoriani ei voi pitää paikkaansa, koska terveillä(?) ihmisillä juuri näitä 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteereita löytyy vähiten limakalvoilta, joten päätin selvittää mistä pitempiaikainen kolmen tärkeimmän bakteerin pula johtuu:
      Vastaus löytyi 1970-1980 luvuilta raaka-maidon käsittelystä meijereillä!

      Huom!
      Lehmän maito sisältää kahta tärkeintä:
      1.>>>Lactobacillus asidophilus ja
      3.>>>Bifidobacterium Probiootti-bakteeria
      -ja limakalvojen laaja-alaisen lievän tulehduksen parantamiseksi tarvitaan:
      2.>>>Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella antibiootti-kuuri lla!

      A. Probiootti=hyödyllinen/tarpeellinen bakteeri (mhb):
      Meidän kaikkien yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on kolme tärkeintä; 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteeria - oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, kissa tai koira:
      1.Lactobacillus acidophilus,
      2.Lactobacillus bulgaricus ja
      3.Bifidobacterium.

      Mystinen yhtälö:
      Kun limakalvot eivät ole kunnossa (ei löydy tärkeimmät Probiootti bakteerit), niin 1.0.immuunipuolustus ei ole kunnossa ja sekä 1.1.hermostollinen-, että 1.2.hormonaalinen-järjestelmä eivät ole kunnossa.
      Ja kääntäen-
      Kun limakalvot ovat kunnossa (löytyy tärkeimmät Probiootti bakteerit), niin 1.0.immuunipuolustus on kunnossa ja sekä 1.1.hermostollinen-, että 1.2.hormonaalinen-järjestelmä on kunnossa.

      Kahden tärkeimmän probiootti-bakteerin:
      1.(1.) Lactobacillus asidophilus ja
      2.(3.) Bifidobacterium luonnollisin saantilähde on lehmän raakamaito (=käsittelemätön maito).

      Mutta mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset Probiootti bakteerit vuosien saatossa: ............................""
      Jatkuu linkissä(klikkaa auki):
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/


      Solukalvo rakentuu tyydyttyneestä rasvasta. Ja sinun pitää saada tämä rasva (n.1g/normaali paino-kilo/vrk). Miksi juuri lehmän maidosta? Siksi että:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-tee-tasta-elamantapa-rasva-ja-probiootti-remontti/


      Entä jos?
      "".........jatkuu.
      6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - >>>*)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden. *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!

      - Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi–kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää. Jatkuu..............linkissä:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-usein-kysytty-probiootti-bakteereistamhb/


      Sitten on mentävä bakteeripurkille!
      Rahastavia mhb-tuotteita lötyy pilvinpimein mutta käyttökelpoisia ei löydy montaakaan:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/

    • Mohikaani_27 ei kirj

      * Pekka, minulla on aivan samanlaisia kipuja, lääkärit ei ole saaneet selville oikeastaan mitään. Todennäköisin kivun aiheuttaja olisi " TIETZEN SYNDROMA", ELI RINTALASTAN ALAOSAN L UUSTON RUTON KROONIN TULEHDUS. jA SIIHEN EI AUTA OIEKASTAAN MIKÄÄN MUU LÄÄKE, KUIN " ABALGIN RETAL", jota lääkettä ei enää saa, ei ainakan täällä missä asun. Kuulemma nuorten väärinkäytösten takia, on kuulemma kuollutkin tähän lääkkeen väärinkäyttöön?

      * En vaan ymmärrä, miksi niin hyvä lääke poistetaan myynnistä, tarkempi kontrolli vaan, ettei sitä asiattomat saa käsiinsä. Se vaikutus alue on keskushermosto, ja olen käyttänyt sitä vuosia, eikä mitään tottumusta eikä riippuvuutta ole ollut. Mutta on aivan MAHDOTTOMAN hyvä lääke tähän rinta. kipuun Tuskin se koskaan paranee. Itse olen jo vanha 77v. tulee kuudes päivä, mutta sinä olet vielä nuori, koita saada tätä mainitsemaani " Abalgin retalai150 mg, jostain, luulen sen auttavan sinuakin elämään suhkoht normaalia elämää. Jaksamista !

    • OikTissinAlleVihloo

      Moi,

      Täällä kirjoittelee 31-v mies.Viime talvena sairastin rajun kuumeettoman keuhkoputkitulehduksen,johon söin antibioottikuurin 2 vkoa lääkärin ohjeen mukaan, oikean rintalastan alle säännöllisin väliajoin vihloo ikävästi, riippuu ihan tietyistä asennoista.Olisiko vaan tyypillinen tietotyöläisen rintarangan jumi?

    • abaginretal

      Miksiköhän ei kukaan vastaa mohikaanin kyselyyn abalgin retlin saannista? joskohan sitä saa kuitekin jostain suomassakin, tai mistä saisi ulkomailta,

      • surtiin kamalasti

        Laitanpahan tähän tietoa että nuorellakin voi olla vikaa, poikani kaveri kuoli 18 v. sydänkohtaukseen yllättäen. Että menkää nyt epäilijät lääkärille, jos kerran tätä uutta halpaa juttua voi käyttää, sydänfilmiä, on ainakin yksi syy katsottu.


    • nasse

      Itse olen kärsinyt nyt vuoden ajan näistä rintakivuista. Kivut tuntuvat keskellä rintalastaa ja riippuu täysin päivästä, kuinka pahat kivut ovat. Yhtään kivutonta päivää ei ole tämän erikoisen oireilun alettua ollut, joten kyllähän tämä henkisesti on jo hieman raskasta. Kipu on sellainen ahdistunut sekä puristava tunne rinnassa. Myös pistävää kipua tuntuu tietyissä asennoissa.

      Olen käynyt keuhkokuvissa ja verikokeissa sun muissa. Mitään vakavaa ei ole löytynyt ja koska kivut ovat kestäneet samanlaisina jo vuoden ajan, ei mitään vakavaa oikein olla osattu lääkärien toimestakaan epäillä.

      Teen paljon istumätyötä, mutta venyttelen kuitenkin paljon. Varsinkin nyt kiputilojen aikana venyttelen lähestulkoon parin tunnin välein yläkroppaa jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Venyttelystä tulee vain parin minuutin hetki, kun kipu lievittyy. Niskoja venyttämällä, eli painamalla takaraivosta kummallakin kädellä päätä , eli leukaa rintaa kohden, kipu häviää lähes kokonaan. Silloin niskalihakset venyvät todella hyvin, joten luultavasti kiputilani liittyvät selkä/tukirankaan. Istuessa tämä puristuksen tunne alkaa noin 5-10minuutin jälkeen ja jokaisessa asennossa on todella vaikea olla. Paras asento, missä kipu tuntuu vähiten on "kasassa" istuminen. kenties se nämä kivut ovat aiheuttanutkin?

      Olen vasta 23 vuotias, joten pahaltahan se tuntuu, kun sukulaiset sekä kaverit luulevat minun olevan onnellinen nuorimies, mutta totuus on kuitenkin se, että kärsin silti kovista kivuista lähes jatkuvasti. En ole uskaltanut puhua tästä edes lähipiirilleni, koska he ovat hyvin stressaavia ihmisiä, enkä halua, että minulta kysytään jatkuvasti vointia. Haluan elää tämän asian kanssa yksin, sillä ne hetket jolloin unohdan tämän kivun, ovat jotain niin kaunista. Alkoholia nauttineena kivut häviävät aina lähes kokonaan, mutta en silti juo sitä sen yhtään enempää. Ainoa mitä haluan tällä hetkellä, on kivuton elämä.

      • Sepe256

        Moi
        Minua rintakivut on vaivanneet n. 3 vuotta, alussa niitä tuli satunnaisesti. Ensimmäinen kipu tuli yöllä sen jälkeen kun olin hakannut kirveellä polttopuita. Kävin seuraavana päivänä terveyskeskuksessa jossa ottivat sydänfilmin, mutta ei siinä mitään näkynyt. Lääkäri päätyi siihen että tyrä vaivaa. Tästä kivut alkoivat lisääntyä, joten otin yhteyttä työterveyslääkäriin. Aluksi epäilin refluksitautia, ja lääkäri määräsi nexiumia, joka joksikin aikaa tuntui helpottavan. Minulle tehtiin myös vatsan tähystys, ja kurkkutorven mittaus, mutta ei sieltä mitään syytä löytynyt. Viime keväänä hakeuduin sitten sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, jotta sydän viat saadaan elimoitua. Varjoainekuvauksen yhteydessä todettiin että yhdessä suonessa oli jonkin verran ahtautta joten siihen tehtiin pallolaajennus. Kipuni ei kuitenkaan jäänyt siihen, vaan jatkui samanlaisena tai ehkä se on ajan myötä aina hieman muuttanut olemustaan. Minulle tehtiin vielä kaksi kertaa varjoainekuvaus, jolla tarkistettiin ettei laajennuskohta ole tukkeutunut, mutta kaikki oli sepelvaltimoissa kunnossa. Nyt on otettu verokokeita, ulostusnäytteitä ja luuston gammakuvaus on tehty sekä keuhkojen viipalekuvaus, mutta syytä rintakipuun ei löytynyt. Verikokeissa oli reuma-arvot hieman korkeat joten nyt tehdään vielä tarkemmat verikokeet, mutta enpä enää tiedä. Nykyään kova rintakipu tulee aamuyöllä tai muutaman tunnin ruokailun jälkeen, ja usein myös jännittävä tilanne laukaisee kivun. Pallolaajennuksen jälkeen minulle annettiin nitrot ja kumma kyllä pikanitrolla kivut helpottuvat. Kipu on keskellä rintaa, heti kurkun alapuolella, ja se säteilee vasempaan käteen sekä niskaan. Vasen olkapääni on myös erittäin kipeä ja käsi ei tahdo nousta, samoin yläselässä on kipua nikaman kohdalla. Nikamakivun takia kävin OMT kuntouttajalla, mutta ei siitä mitään apua ollut. Lääkkeitä minulla on tällä hetkellä verenohennuslääkkeet, kolestrilolääke, nexium ja kipulääkkeenä tramal ja mukana pidän tietenkin aina nitrosumutetta. Teen toimistotöitä, enkä ole ollut yhtään poissa tämän takia, mutta henkisesti tämä kivun kanssa eläminen on aika raskasta, ja toivoisin että tähän löytyisi jokin syy. Ehkä ajan myötä tähän tottuu tai sitten ei jaksa..


    • sydänvaivainen

      oletko käynyt sydänspesialistin puheilla, siis kardiologin, mieluummin jossain isossa sairaalassa...

    • Varaide

      Eli itsellä alkoi kanssa kivut n. vuosi sitten. Kipu tuntuu yleensä rintalihaksen alapuolella, mutta välillä myös muualla. Kivut ovat aina vasemmalla puolella ja niitä tulee lähes päivittäin. Kipuja ei pystynyt unohtamaan kun ne tulevat aina takaisin . Lääkärin mukaan olen täysin terve, eli kyseessä voi olla myös paniikkihäiriö tai luulotautia. Jos minulla olisi esim johonkin sydämmeen liittyvää olisi se pahentunut jo tässä vuoden aikana. Jos istut paljon vaikka tietokoneella tällaisia kipuja voi ilmestyä rintaan kun paikat menee jumiin. Yleensä venyttely auttaa itsellä ja käsipainoilla kuntoilu.

    • vilpertti891

      Terve, mies 23v täällä. Itselläni on kipuja kestänyt jo noin 8 vuotta. Kivut alkoivat pelkkinä rintatuntemuksina juurikin vasemmalla puolelle rintaa lähempänä kylkeä, niinkuin monella muullakin teistä, mutta vuosien varrella pahentuneet. Nykyään kipua tuntuu pääosin aivan keskellä rintaa tai ylävatsalla. Kipu tuntuu myös ajoittain vasemmassa hauiksessa tai kyynärtaipeessa, kädet "puutuu", kaulaan jomottaa, selkään koskee. Yleensä kipu pahenee iltaa myöten. Alkoholi helpottaa, mutta krapulassa ja siitä seuraavat pari päivää tuntuu kuin kuolema olisi ovella. Tuosta liikunnasta sen verran että se auttaa omallakin kohdalla, vaikka sitä en juuri harrastakkaan, mutta olen huomannut että esim jo erektion saadessa rintakivut helpottavat, joka vaikuttaa omituiselta, koska testien mukaan kipujen ei pitäisi johtua verenkiertoon eikä sydämeen. Onko muilla seksin aikana helpottanut? Kivut pahenevat pahenemistaan ja kaikki kokeet tehty ja mitään vikaa ei löydy. Masennusta ehdotettu, mutta en koe olevani masentunut tai muutenkaan stressaantunut. Hermot tässä rupeaa menemään. Kertokaa toki, te aikaiset kommentoijat, että mikä tilanteenne nykyään on. Anteeksi jos viestini on vaikeaa luettavaa (kirjoitettu puhelimella)

    • vilpertti891

      Ainiin ja kahvi ja energiajuomat pahentavat kipua. Ja tuo sykkeen nousuhan tietysti vaikuttaa jumissa oleviin lihaksiin niin, että kiertää se veri paremmin niissäkin.

    • mörökölli

      Hei!
      Googleta Tietzen syndrooma. Itse sain tämän diagnoosin yhdessä jännitysniska diagnoosin kanssa, kun kolmannen kerran menin ahdistavien rintakipujen kanssa lääkärille....olen käynyt fysioterapiassa yli kymmenen kertaa, ja käyn edelleen, voi olla pitkä vaiva.

    • jhe75

      Hei
      tavallaan mukava kuulla, että en ole yksin samantyyllisten vaivojen kanssa. Itsellä on samantyyllisiä oireita: huimausta, rintakipuja, puuduttavaa tunnetta kaulassa, käsivarret myös puutuu tosi helposti. Kahvi tai kofeeini aiheuttaa tosi nopeasti huimausta, alkoholin käyttöä seuraavana päivänä voi myös huimata ja jopa olla hengitysvaikeuksia, vaikkei krapulaa olisikaan (esim ottanut 2-3 lasia viiniä illallisella). EKG:t on tehty useita kertoja, verenpaine on diagnoisoitu korkeaksi, johon on lääkitys, verikokeista ei ole löytynyt mitään. Yhden lääkärin teoria oli, että nestehukka voisi aiheuttaa tätä sillä verestä voisi tulla jotenkin tahmeampaa.

      Urheilen säännöllisesti, lihakset on kieltämättä jäykät vaikka yritänkin käydä hieronnassa viikottain. 37v, ei ylipainoa.

      • jhe75

        Viime viikolla uudestaan yleislääkärissä ja puolentoista tunnin vääntelyn ja kääntelyn, sekä analysoinnin (en asu Suomessa jos joku ihmettelee kuinka lääkärillä oli aikaa tollaiseen) jälkeen totesi niskan olevan jäykkä ja muutamien muidenkin lihasten erittäin jäykkiä ja tavallaan tulehtuneita. "Lääkkeeksi" päivittäisiä venyttelyjä.


    • hessu94

      olen 50 vuotias mies ja aivan samat oireet vasemman rinnan päällä ei ole löytyny syytä. välillä tuntuu että jokin paino olisi rinnan päällä ja joskus on kipuja ja nipistelee sain reseptin voltaren 50 mg äskettäin nyt kokeilen auttaako. terveisin samaa vaivaa poteva mies.

    • Marrrre_

      Moro! Olen 22-vuotias nainen ja mulla on selkärankareuma. Osan oireet kuulostaa tältä reumalta. Tämä tauti alkaa yleensä 20-40 vuotiaana, joten se on harvinainen alkamaan esim. 60-vuotiaana. Minun tauti alkoi muiden nivelten, rustojen ja kalvojen tulehduksilla (jalassa), mutta miksei reuma voisi alkaa rintarangastakin. Nyt vasta (2 vuotta diagnoosista) selän nikamaväli on ollut selvästi tulehduksissa, ja todella pahasti myös rintarangat eri rustot ja solisluun nivelväli (kipu tuntuu olkapäässä). Taudin tunnistaa alaselkäkivuista (epämääräisiä) ja aamujäykkyydessä. Paikallaan istuminen ja makaaminen pahentaa oireita (mm. aamujäykkyys) ja liikuntaa helpottaa huomattavasti. Toivottavasti tästä oli jollekkin apua! Toivottavasti ette kuitenkaan tunnista näitä oireita, koska tämä tauti on hirveä (ainakin mulla todella agressiivinen)

      • mpeli

        mulla on kanssa ollut selkärankareuma ja tällä hetkellä ollut pitkään tulehtuneet rustot rinnassa.ja näihin kipuihin ei varsinaisesti auta mikään,kuin liikunta ja tietyt jumpat.


    • Se toinen lukijasi

      Mikäs on vointisi tänään - 8 vuotta myöhemmin?

    • kolmas lukijasi

      Mikäs on vointisi tänään - 9 vuotta myöhemmin?

      • SeNeljäsLukijasi

        Mikäs on vointisi tänään, kohta -12 vuotta myöhemmin?


      • SeViidesLukijasi

        Mikäs on vointisi tänään, kohta -13 vuotta myöhemmin?


    • valelääkäritsaunantaakse

      Tässä taas tulee esiin suomalaisten lääkärien taso. Käsittämätöntä, että suomessa ei ole muita kuin valelääkäreitä.

    • ÄRSYTYSONFLEEK

      Olen 13 vuotias tyttö ja itsellä 2 vuotta, kerran parissa kuukaudessa koskenut juuri vasemman rinnan ja yläselän alueille. Alussa ne kestivät vain muutaman sekunnin, mutta nyt kestää suunnilleen 2-6 kivuliasta tuntia. Mikään venyttely ei auta kuin hieman. Itsellä tälläkin hetkellä semmonen pistos/kramppi/jumitus ja nyt on kestäny 5.25 tuntii, tunti tunnilta pystyy kuitenkin hengittämään paremmin, mutta silloin kun tämä alkoi (5.25 tuntia sitten) en pystynyt hengittämään kuin sen verran etten pyörry siihen. :D
      Minäkin olen käynyt kaikissa ultraäänitutkinnoissa ja sydänfilmeissä, mutta ei mitään löytynyt. Tietokonetta en käytä kuin pari kertaa viikossa, eli alle 2h.
      Tämä on vaan niin ärsyttävä vaiva, mutta pakko sietää...

    • OlliHartikainen

      Huhuhh, kiitos teille kaikille ihmisille. Tämä ketju on auttanut enemmän kuin yksikään lääkärillä käynti. Itsellä seuraavat oireet: Tuntuu kuin koko vasen kylki olisi jumissa, kylkiluut välillä kosketusarat, kipu säteilee vasempaan kainaloon ja koko käteen, välillä myös puutuu tosi herkästi vasen pikkurilli ja nimetön. On tullut kanssa ravattua lääkärissä tosi tiuhaan. Mulla on todettu myös scheuermannin tauti, eli nimel vaurioo selässä. Osteopaatilla on tullut käytyä. Tää kipu oikeestaan alkoi silloin kun selkä kivut hävisi, että olisikohan sielä joku hermo jäänyt vain puristuksiin. Mutta sydämessä ei ole mitään vikaa, eikä keuhkoissa ja kaikki verikokeetkin on ollut OK. Ja olen 25v mies. Urheilullinen. Yleensä kun lähtee lenkille kivut häviää.

    • Tyttti

      Täällä kirjoittaa 21-vuotias nainen, joka kärsii myös jokapäiväisestä rintakivusta. Kipu on aaltomaista, jomottavaa ja puristavaa. Sydänkokeita tehty mm. ekg, ultraääni ja holter. Ei vikaa löytynyt. Välillä niin kova kipu että ihan hiki nousee pintaan ja huono olo tulee kun puristaa niin paljon sydämen kohdalta. Ei kuitenkaan todettu sydämessä vikaa. Fysioterapeutti sanoi, että ei ole vikaa myöskään lihaksissa. Keuhkokuvakin ok. Missähän mahtaa olla vika? Pelottaa kovasti tämä kipu ja siihen ei ikinä kyllä totu.

      Oireeni tiivistettynä: heikotus ja huimaus, puristus sydämen kohdalla, jomottava tunne vasemmalla puolella rintakehää

    • Kipuilija

      Tämä ryhmä on kyllä todella hyvää vertaistukea! Olen 23 vuotias mies, aloin muutama viikko sitten kokea epämiellyttävää paineen tunnetta rinassa. Sitä seurasi pistely ja polttelu joka joskus säteilee leukaperiin ja vasempaan käteen. Olen käynyt aikaisemmin EKG:ssa, lääkäri totesi tällöin minulla olevan hyvänlaatuisia rytmihäiriöitä. Nyt ensimmäistä kertaa jouduin soittamaan 112 kipujen ja rytmihäiriöiden ollessa samanaikaisesti pääällä, minulle tilattiin ambulanssi. Ensihoitajat ottivat sydänfilmin, joka oli kaikin puolin puhdas. Kävin seuraavana päivänä työterveydessä, ottivat sydänfilmin ja verikokeen, täysin puhtaat. Lääkäri määräsi särkylääkettä. Nyt olen muutaman viikon potenut pistoa ja polttelua, juurikin keskellä, hieman vasemmalla puolella rintakehää. Kesto yleensä 1-10sek. Kaksi viikkoa sitten podin lievän influenssan, ajattelin aluksi, että kyseessä olisi sydänlihastulehdus. Mutta lääkärin mielestä that's not the case. En enää usko että kyseessä on mitään sydänperäistä, vaikkakin pelko ja ahdistus nousee pakosti pintaan aina välillä, varsinkin kipujen päällä ollessa. Ajattelin käydä vielä yksityisellä Kardiologilla tarkistuttamassa asian varmuudeksi. Mikäli mitään ei löydy, varaan ajan vielä hierojalle, jos siellä olisi jotain jumeja jotka aiheuttavat kivut... Näihin on tietysti aina mukava yrittää saada selvyys.

    • samoja.kärsimyksiä

      Mikä on todellakin vointinne kirjoittajat ?
      Olisi mukava tietää omaltakin kannalta onko löytynyt syitä ja parannusta ja onko jollakin sydänoireet lakanneet ikäänkuin itsestään.

    • Anonyymi

      Kiitokset Pekalle ja muille!
      Luin koko keskusteluketjun ja tulin vakuuttuneeksi, että omat vuosikausia kestäneet rintakipuni ovat erilaisista lihas-, luu-, ruuansulatus- ja mielialakankeuksista johtuvia, eikä niihin voi löytää muuta lääkettä kuin päivittäinen kunnon ja vetreyden ylläpito.
      Tk-lääkäreille olisi hyödyksi antaa tämän keskusteluketjun osoite vastaavaa tautia sairastaville. Sen lukeminen on tautiin paras lääke!


      T: Oski 75v

    • Anonyymi

      Kiitos tästä ketjusta kaikille tänne kirjoittaneille.

      Itsellänikin samanlaisia rintakehän kipuoireita. Usein on auttanut selän niksauttaminen, mutta kuitenkin on taas jossain vaiheessa tullut rintakipua uudelleen - selän nikamat tai lihakset kai menneet uudestaan jumiin. Kärsin myös närästyksestä ja tällä hetkellä myös olkapääkivusta ja saman puolen lapa on myös vähän kipeä, joten pitänee tilata taas aika osteopaatille.

      Tämän ketjun kirjoittajista harvemmat ovat hakeneet apua esim. osteopaatin, jäsenkorjaajan tai kiropraktikon luota. Toki ehdottomasti kannattaakin ensin käydä lääkärillä, että suljetaan pois kaikki vakavammat, kuten sydänperäiset sairaudet.

      Tsemppiä kaikille rintakivuista kärsiville. Toivottavasti kivut pian helpottavat ja syy selviää.

    • Anonyymi

      Närästys voi aiheuttaa rintakehän kipua. Ruokatorvitulehdus tuntuu voimakkaana kipuna ruokatorven kohdalla ja vähän ympärillä, usein myös selän puolella.

      Onko teillä rintakehäkipujen lisäksi myös yläselän kipuja?

    • Anonyymi

      Itse 18v poika. Samat oireet kestänyt jo kuukauden kuten hengenahdistus, vasemman rinnan kipu, solisluu kipu, palan tunne kurkussa yms. Kiropraktikolla käyty ja selkä kyllä rusahteli hyvin mutta apua ei ollut.

      Työterveys huollossa käyty ja siellä totesivat että rintaranka vaan jumissa, hartiat ja selkä ovat mulla tosi kipeitä kun joku muu niitä painelee.

      Silti tosi ärsyttävä vaiva kun tuntuu painetta rinnan alueella ja siitä tottakai alkaa ajatteleen kaikenlaista.

    • Anonyymi

      Hei! kohta 28v mies ja samanlaisia tuntemuksia kuin sinulla.. minulla ne alkaa olemaan vain joka hetkistä eli 24/7 koko ajan puristava kipu oikealla puolella rinnassa. Joskus saattaa yhtäkkiä tulla sellainen kipu kun joku olisi lyönyt puukolla suoraan keskelle rintaa ja kipu jatkuu useita tunteja. Lääkärissä olen käynyt montakin kertaa ja sydänfilmissä yms. kaikki on kunnossa ja kysyttiin onko minulla stressiä. Onhan sitä aina jokaisella ihmisellä jonkin verran tietysti. Nyt on tilanne se että minua sattuu oikealle puolelle päähän, oikeaan silmään, oikeaan poskeen, oikeaan olkapäähän, oikeaan käteen, oikeaan rintaan, oikeaan vatsaan, oikeaan kivekseen, oikeaan jalkaan, oikeaan nilkkaan eli lähes koko kroppaan oikealle puolelle.. Välillä se on pelottava ajatus mutta kun vatsa on löysällä ollut jo useita vuosia eikä minulla ole minkäänlaista allergiaa ja olen yrittänyt muuttaa elämän tapoja monella eri tapaa. Ehkä nämä kivut ovat vain stressiä/ahdistuneisuutta?? Välillä kuuma välillä kylmä. Nenää polttaa öisin ihan kuin olisi murtunut. Paljon erilaisia oireita mitä pelätä. Olen yrittänyt opetella ja taistella omien tuntemuksien ja pelkotilojen kanssa josko ne kivut siitä hellittäisi. Nyt puolivuotta eikä vielä näy tulosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      391
      3981
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      217
      1972
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1480
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1330
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      970
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      122
      920
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      878
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe