Bisoprolol ratiopharm

Winter-Mint

Hei!

Olisi vähän kysyttävää tuosta kyseisestä Bisoprolol ratiopharm -lääkkeestä ja yleensäkin beetasalpaajista.

Minulla kun on noita sydämen kammioperäisiä rytmihäiriöitä päivittäin, kiusallisen paljon, mutta todennäköisesti ovat vaarattomia, niin määrättiin niihin sitten tuollaista (puolikas tabletti). Eli, jos joku ihana ihminen jaksaisi vastata:

- Onko jollain muulla kokemusta tuosta lääkkeestä?
- Kuinka kauan kestää, ennen kuin se alkaa vaikuttaa?
- Miten se vaikuttaa? Huomaako sitä mitenkään erityisemmin?
- Kuinka kauan vaikutus kestää?
- Onko normaalia, että lääkärini käski ottaa lääkkeen heti aamulla, vaikkei olisikaan juuri rytmihäiriötuntemuksia? Voiko sen ottaa koska tahansa?
- Jos syke on normaalisti jotain 60-70 /min, kuinka paljon lääke mahdollisesti alentaa sitä ja voiko se alentaa sitä liikaa, niin että sydän jopa pysää?


Kuulostavat varmaan vähän tyhmiltä kysymyksiltä, mutta olen todella kiitollinen, jos joku (joka tietää asiasta) vaivautuu vastaamaan. Kiitos jo etukäteen =)

143

143709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fze

      Kyseessä on todella paljon käytetty selektiivinen beetasalpaaja, eli lääkeaineen vaikutukset kohdistuvat lähes yksinomaan sydämeen - toisin on laita ns. epäselektiivisten beetablokkereiden kanssa. Beetasalpaaja noin yksinkertaisetusti sanoen rauhoittaa sydäntä, vähentää sen "ärtyvyyttä". Lääkkeen vaikutus käsittääkseni alkaa noin tunnissa-parissa. Alkuvaiheen vasteena pulssi rauhoittuu, säännöllisessä käytössä myös laskee verenpainetta/ehkäisee verenpaineen nousua. Bisoprololi on sikälikin mielekäs lääke, että sen annostelu voidaan toteuttaa kerran päivässä tavallisellakin tabletilla, toisin kuin esimerkiksi metoprololin kanssa. Eli vaikutus kestää yleensä aamuannoksesta seuraavaan aamun; toki tässä voi yksilöllisiä erojakin tulla esille, niistä sitten lääkärin kanssa tarvittaessa keskustelet. Yksilöllistä on myös herkkyys beetasalpaajille, eli vasta lääkettä käyttämällä selviää, minkä verran vaikutusta sillä pulssiisi on. Osalla pulssi laskee tavattoman herkästi liian matalaksi, jolloin lääkeannosta voidaan joutua paljonkin laskemaan tai jopa lopettamaan koko lääke. Tämä on kuitenkin kokemukseni mukaan aika harvinaista. Sydämen pysähtymistä ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Lääkäri myös arvioi, onko rytmihäiriötilanteessa tarpeen käyttää jatkuvaa lääkitystä, vai riittääkö beetasalpaaja tarpeen mukaan otettuna. Tähän vaikuttaa rytmihäiriön laatu (kohtauksittainen/jatkuva rytmihäiriö/rytmihäiriöiden estopyrkimys).

      Toki beetasalpaajilla on muitakin käyttöaiheita, kuten jo mainittu verenpainetauti, sekä tietenkin sepelvaltimotauti. Sydäninfarktin jälkeen beetasalpaajan sanotaan myös parantavan ennustetta, eli ehkäisevän uusia infarkteja ja kuolemia. Eli tässäkään kohtaa lääke ei lisää sydänpysähdyksiä, vaan vähentää niitä.

      Nämä selektiiviset beetasalpaajat, kuten nyt käyttämäsi lääke, on yleensä aika hyvin siedettyjä. Pulssi voi laskea joskus liian matalaksi. Harvoin esiintyy painajaisunia, missä tilanteessa lääkkeen vaihto yleensä auttaa.

      Keskustelethan tarvittaessa sitten lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa, jos joku erityisesti askarruttaa omassa hoidossasi.

      • fze

        Unohtui mainita, että rasituksen sieto saattaa heiketä, koska lääke hillitsee pulssin nousemista myös rasitus- ja stressitilanteissa. Liikuntaan en sinänsä kuitenkaan näe vasta-aihetta, ja monet verraten aktiivisetkin ihmiset näitä lääkkeitä käyttävät.


      • Winter-Mint
        fze kirjoitti:

        Unohtui mainita, että rasituksen sieto saattaa heiketä, koska lääke hillitsee pulssin nousemista myös rasitus- ja stressitilanteissa. Liikuntaan en sinänsä kuitenkaan näe vasta-aihetta, ja monet verraten aktiivisetkin ihmiset näitä lääkkeitä käyttävät.

        Paljon kiitoksia vastauksestasi ja rohkaisusta =). Nyt uskoisin uskaltavani ottaa lääkkeen ilman epävarmuuden tunnetta.

        Lääkityksestä vielä, että määrättiin otettavaksi silloin, kun on oikein runsaasti muljahteluja ja tämän "muljahtelu-kierteen" katkaisemiseksi, kun en muuta teekään kuin mieti sitä. Voisin kuulemma lääkärin mukaan käyttää viikon tai pari päivittäin, jotta pääsisi ajatuksesta... ja käyttää sitten joskus taas kun on tarvis.


      • Winter-Mint
        Winter-Mint kirjoitti:

        Paljon kiitoksia vastauksestasi ja rohkaisusta =). Nyt uskoisin uskaltavani ottaa lääkkeen ilman epävarmuuden tunnetta.

        Lääkityksestä vielä, että määrättiin otettavaksi silloin, kun on oikein runsaasti muljahteluja ja tämän "muljahtelu-kierteen" katkaisemiseksi, kun en muuta teekään kuin mieti sitä. Voisin kuulemma lääkärin mukaan käyttää viikon tai pari päivittäin, jotta pääsisi ajatuksesta... ja käyttää sitten joskus taas kun on tarvis.

        Voiko noita beetasalpaajia muuten käyttää samanaikaisesti Berocca Plussan kanssa? Siis ettei ole mitään haittaa, jos ottaa päivittäin lasillisen Beroccaa ja sitten käyttäisi vielä tuota Bisoprololia...


      • fze
        Winter-Mint kirjoitti:

        Voiko noita beetasalpaajia muuten käyttää samanaikaisesti Berocca Plussan kanssa? Siis ettei ole mitään haittaa, jos ottaa päivittäin lasillisen Beroccaa ja sitten käyttäisi vielä tuota Bisoprololia...

        No en kyllä osaa kuvitella estettä vitamiinivalmisteen ja bisoprololin yhteiskäytölle.

        Oletkos muuten tutustunu lääkkeesi pakkausselosteeseen?


      • Nimetön

        Hei,
        olen puolisen vuotta käyttänyt verenpaineen alentajana Bisoprolol ratiopharmia. Annostus 1/2 tabl 5 mg:n tabletista aamuisin ja verenpaine on pysynyt hienosti kurissa. Paino vain on ikävä kyllä noussut tässä pienessä ajassa. Onko niin,että ko. lääkkeessä ei ole nesteenpoistoa mukana ja elimistöön kertyy nyt nestettä? Pitääkö pyytää lääkäriä vaihtamaan sellaiseen lääkkkeeseen,jossa mukana nesteenpoisto?


      • j.r.
        Nimetön kirjoitti:

        Hei,
        olen puolisen vuotta käyttänyt verenpaineen alentajana Bisoprolol ratiopharmia. Annostus 1/2 tabl 5 mg:n tabletista aamuisin ja verenpaine on pysynyt hienosti kurissa. Paino vain on ikävä kyllä noussut tässä pienessä ajassa. Onko niin,että ko. lääkkeessä ei ole nesteenpoistoa mukana ja elimistöön kertyy nyt nestettä? Pitääkö pyytää lääkäriä vaihtamaan sellaiseen lääkkkeeseen,jossa mukana nesteenpoisto?

        Itse käytän verenpaineenalentajana Bisoprolol ratiopharmia 5 mg 1 tabl/pv. Puolessa vuodessa painoa on kertynyt 8 kg lisää! Ja kaikki on nestettä. Bisoprolol Comp voisi olla parannus asiaan. Se sisältää hydroklooritiatsidia, jonka tarkoitus on toimia nesteenpoistajana.


      • KMJM
        Nimetön kirjoitti:

        Hei,
        olen puolisen vuotta käyttänyt verenpaineen alentajana Bisoprolol ratiopharmia. Annostus 1/2 tabl 5 mg:n tabletista aamuisin ja verenpaine on pysynyt hienosti kurissa. Paino vain on ikävä kyllä noussut tässä pienessä ajassa. Onko niin,että ko. lääkkeessä ei ole nesteenpoistoa mukana ja elimistöön kertyy nyt nestettä? Pitääkö pyytää lääkäriä vaihtamaan sellaiseen lääkkkeeseen,jossa mukana nesteenpoisto?

        Olen köyttänyt Bisoprolia jo kauan. Nyt kävi niin että lääke pääsu loppumaan ja lääkäri on vasta ensi viikolla. Voikohan tämä vaikuttaa niin voimakkaasti että tunnen itseni ihan sairaaksi ? Syke on lähellä sataa, päätä särkee, ja kauhea väsymys on päällä. Onko kokemuksia ?


      • Biso
        KMJM kirjoitti:

        Olen köyttänyt Bisoprolia jo kauan. Nyt kävi niin että lääke pääsu loppumaan ja lääkäri on vasta ensi viikolla. Voikohan tämä vaikuttaa niin voimakkaasti että tunnen itseni ihan sairaaksi ? Syke on lähellä sataa, päätä särkee, ja kauhea väsymys on päällä. Onko kokemuksia ?

        Aivan samat oireet täällä. Olen käyttänyt bisoprololia muutaman vuoden verenpaineeseen, mutta se tahtoo laskea sykkeen todella alas. Lisäksi liikunta on epämiellyttävää hengenahdistuksen vuoksi koska sykevaste on hidas. Olen yrittänyt vaihtaa lääkettä muihin verenpainelääkkeisiin, mutta bisoprololia vähennettäessä tulevat karmeat "vieroitusoireet". Pienikin liike aiheuttaa sykkeen kohtuuttoman nousun. Nukkuminen on vaikeaa, koska pumppu jyskyttää ja kyljen kääntäminen nostaa sykkeen juoksulukemiin. Yleisolotila on hyvin sairas. Toisaalta hengenahdistus on poissa.

        Ilmeisesti bisoprololin lopetus aiheuttaa sen, että normaalikin hormoonien määrä aiheuttaa kohtuuttoman reaktion sydämen toiminnassa. Pumppu menee ihan sekaisin. Tila on varmasti hengenvaarallinen esim. sepelvaltimopotilaalle.

        Näin maallikon näkökulmasta lääkkeen lopetus tulisi se tehdä vähitellen ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Näin vieroitusoireet saadaan minimoitua ja lopetus saattaa ehkä onnistua. Toinen vaihtoehto on, että varaa kuukauden loman vieroitukseen ja varautuu viettämään suuren osan tuosta ajasta sohvalla maaten.


      • Elinaak
        KMJM kirjoitti:

        Olen köyttänyt Bisoprolia jo kauan. Nyt kävi niin että lääke pääsu loppumaan ja lääkäri on vasta ensi viikolla. Voikohan tämä vaikuttaa niin voimakkaasti että tunnen itseni ihan sairaaksi ? Syke on lähellä sataa, päätä särkee, ja kauhea väsymys on päällä. Onko kokemuksia ?

        Bisoprololin käyttö pitää lopettaa tooooodella pikkuhiljaa. Puolittaa ja sitten taas puolittaa (10-15 mg käytössä täällä). Lääkärin mukaan pitää käyttää ainakin pari viikkoa annoksen vähentämiseen, mutta apteekissa sanottiin, että ainakin kuukausi.


      • petunia
        Elinaak kirjoitti:

        Bisoprololin käyttö pitää lopettaa tooooodella pikkuhiljaa. Puolittaa ja sitten taas puolittaa (10-15 mg käytössä täällä). Lääkärin mukaan pitää käyttää ainakin pari viikkoa annoksen vähentämiseen, mutta apteekissa sanottiin, että ainakin kuukausi.

        Käyttänyt Bisoprolol lääkettö yli kuukauden ja sain huonon väsyneen olon, yritin lopettaa, mutta yks päivä sydän sykkikin kamalasti. En tunne itseäni kohta enään ollenkaan tää lääke tekee sen. Sain myös sydämmeen lääkettä linatil 5 mg taidankin jatkaa sillä, en muutenkaan haluais lihoa koska tätä läskiä on kylliks


      • --ansku69--
        petunia kirjoitti:

        Käyttänyt Bisoprolol lääkettö yli kuukauden ja sain huonon väsyneen olon, yritin lopettaa, mutta yks päivä sydän sykkikin kamalasti. En tunne itseäni kohta enään ollenkaan tää lääke tekee sen. Sain myös sydämmeen lääkettä linatil 5 mg taidankin jatkaa sillä, en muutenkaan haluais lihoa koska tätä läskiä on kylliks

        tää jo vanha juttu mutta mulle kans bisoprolol actavis tehny vaan huonon sairaan olon..ahdistaa ja masentaa...mut lääkäri ei suostu muuttamaan...


      • oiuhgyuhi
        fze kirjoitti:

        No en kyllä osaa kuvitella estettä vitamiinivalmisteen ja bisoprololin yhteiskäytölle.

        Oletkos muuten tutustunu lääkkeesi pakkausselosteeseen?

        Voi ottaa ihan hyvin vitamiinien kanssa (itse olen käyttänyt vuoden)


      • udhysauihadui
        petunia kirjoitti:

        Käyttänyt Bisoprolol lääkettö yli kuukauden ja sain huonon väsyneen olon, yritin lopettaa, mutta yks päivä sydän sykkikin kamalasti. En tunne itseäni kohta enään ollenkaan tää lääke tekee sen. Sain myös sydämmeen lääkettä linatil 5 mg taidankin jatkaa sillä, en muutenkaan haluais lihoa koska tätä läskiä on kylliks

        Itselläni oli kauhea väsymys pari viikkoa/kuukautta (en muista) kun aloitin mutta se menee ohi ja on kuulemma ihan normaalia alussa. Nyt olen käyttänyt kaksi vuotta eikä ole enää mitään väsymysoireita. Alussa teki minullekin kamalan olon


      • Biso
        --ansku69-- kirjoitti:

        tää jo vanha juttu mutta mulle kans bisoprolol actavis tehny vaan huonon sairaan olon..ahdistaa ja masentaa...mut lääkäri ei suostu muuttamaan...

        Mullekin tuli kamala olo 😥 niin henkisesti kuin muutenkin.


      • Anonyymi
        Biso kirjoitti:

        Mullekin tuli kamala olo 😥 niin henkisesti kuin muutenkin.

        Bisoprololi - esim. Emconcor CHF - mitä vaikuttaa? Vastaus: On kuin eläisi jarru päällä.


      • Anonyymi
        Biso kirjoitti:

        Aivan samat oireet täällä. Olen käyttänyt bisoprololia muutaman vuoden verenpaineeseen, mutta se tahtoo laskea sykkeen todella alas. Lisäksi liikunta on epämiellyttävää hengenahdistuksen vuoksi koska sykevaste on hidas. Olen yrittänyt vaihtaa lääkettä muihin verenpainelääkkeisiin, mutta bisoprololia vähennettäessä tulevat karmeat "vieroitusoireet". Pienikin liike aiheuttaa sykkeen kohtuuttoman nousun. Nukkuminen on vaikeaa, koska pumppu jyskyttää ja kyljen kääntäminen nostaa sykkeen juoksulukemiin. Yleisolotila on hyvin sairas. Toisaalta hengenahdistus on poissa.

        Ilmeisesti bisoprololin lopetus aiheuttaa sen, että normaalikin hormoonien määrä aiheuttaa kohtuuttoman reaktion sydämen toiminnassa. Pumppu menee ihan sekaisin. Tila on varmasti hengenvaarallinen esim. sepelvaltimopotilaalle.

        Näin maallikon näkökulmasta lääkkeen lopetus tulisi se tehdä vähitellen ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Näin vieroitusoireet saadaan minimoitua ja lopetus saattaa ehkä onnistua. Toinen vaihtoehto on, että varaa kuukauden loman vieroitukseen ja varautuu viettämään suuren osan tuosta ajasta sohvalla maaten.

        Tämäpä vasta ns. Vaarallinen lääke on.En aloita koko lääkettä.


      • Anonyymi
        Winter-Mint kirjoitti:

        Voiko noita beetasalpaajia muuten käyttää samanaikaisesti Berocca Plussan kanssa? Siis ettei ole mitään haittaa, jos ottaa päivittäin lasillisen Beroccaa ja sitten käyttäisi vielä tuota Bisoprololia...

        Yhellä tutulla tuli berocasta rytmihäiriöitä..Tai niin ainakin sano että nautittuaan beroccaa niin vähä sen jälkeen muljahteli.Itsellä muljahtaa jos juon niitä Tehojuomia esm battery..Ups huomasinkin että olikin vuosiluku 2005 kirjoitettu..


      • Anonyymi
        --ansku69-- kirjoitti:

        tää jo vanha juttu mutta mulle kans bisoprolol actavis tehny vaan huonon sairaan olon..ahdistaa ja masentaa...mut lääkäri ei suostu muuttamaan...

        Minulle aiheuttanut yläselkä jäykkyyttä, kipua. Olen liikkuvainen ihminen, lenkkeilen ja golfia harrastan. Vatsan toimimattomuutta ja suorastaan pysähtyy…aamupäivän masennusta, itkuisuutta. Painajaisia. Aloin käymään keskustelemassa mielenterveydestäni.
        Mikä minuun on tullut? Bisoprolol oli minulle määrätty ei verenpaine lääkkeeksi vaan jostain muusta syystä, minulta on katetroitu SVT ja luulen että siksi. Lopetin sen syömisen ja kaikki oireet häipyivät. Ei selkäjäykkyyttä ei vatsaongelmia ja mikä parasta niin aamun alakulot ja painajaiset on häipyneet, uskomaton vaikutus pienellä annoksella bisoprolol lääkettä.
        Onneksi en päätynyt tekemään mitään peruuttamatonta. Olkaa tarkkoja mitä lääkkeitä syötte, pyytäkää että lääkkeitänne vaihdetaan välillä jotta sivuvaikutukset paljastuu.
        Menen terapiaan vielä ja kerron miten minulle kävi, saan ihan henkilökohtaisesti keskustella tästä uudesta tilanteestani. Toivon että kokemukseni on hyödyksi niille jotka miettivät omia oireitaan.


      • Anonyymi
        fze kirjoitti:

        Unohtui mainita, että rasituksen sieto saattaa heiketä, koska lääke hillitsee pulssin nousemista myös rasitus- ja stressitilanteissa. Liikuntaan en sinänsä kuitenkaan näe vasta-aihetta, ja monet verraten aktiivisetkin ihmiset näitä lääkkeitä käyttävät.

        Minulta on aktiivisuus mennyt . Kun otan beetasalpaajaa nimeltä Orloc iho kutiaa yskittää ja rinnan ympärillä on kuin olisi laitettu rauta vanne jota joku kiristää eikä jaksa kunnolla kävellä . Tämä tapahtuu kun noudatan lääkärin ohjeita. Kun vähemmän annosta tilanne paranee mutta sitten nousee veren paine. Annostus on 5mg aamulla ja 2;5 illalla minulla on eteisvärinä pysyvä


      • Anonyymi
        Winter-Mint kirjoitti:

        Voiko noita beetasalpaajia muuten käyttää samanaikaisesti Berocca Plussan kanssa? Siis ettei ole mitään haittaa, jos ottaa päivittäin lasillisen Beroccaa ja sitten käyttäisi vielä tuota Bisoprololia...

        Mielellään erikseen mutta jos ei vatsa mene löysälle tuskin muuta haittaa vaikka vernpainelääkkeiden kanssa ei pitäisi ottaa (luonnontuotteita tai vitamiineja) mutta kuka tietää?


      • Anonyymi
        KMJM kirjoitti:

        Olen köyttänyt Bisoprolia jo kauan. Nyt kävi niin että lääke pääsu loppumaan ja lääkäri on vasta ensi viikolla. Voikohan tämä vaikuttaa niin voimakkaasti että tunnen itseni ihan sairaaksi ? Syke on lähellä sataa, päätä särkee, ja kauhea väsymys on päällä. Onko kokemuksia ?

        Miten meinasit sinne asti selvitä-koita hyvänen aika saada lääkettä ja nopeasti! verenpainelääkkeitä ei saa vähentää lopettaa olla ottamatta -lääkkeen pois jättäminen ihan heti tunnu pari päivää niin sitten huomaa itse tilanteen -lääke ei heti poistu elimistöstä kuitenkaan


      • Anonyymi
        Elinaak kirjoitti:

        Bisoprololin käyttö pitää lopettaa tooooodella pikkuhiljaa. Puolittaa ja sitten taas puolittaa (10-15 mg käytössä täällä). Lääkärin mukaan pitää käyttää ainakin pari viikkoa annoksen vähentämiseen, mutta apteekissa sanottiin, että ainakin kuukausi.

        Todella vanha ketju mutta kommentoin jos joku eksyy tänne.Sydämeni rytmihäiriöt eivät asettuneet millään(hyvälaatuisia ja liikunta ym auttoi ja sain ne rauhoittumaan) Lääkäri määräsi bisoprolin 2 kuukaudeksi.Sydän on lihas ja lihas muistaa ja annetaan sille uudet muistot.1/4 osasta lähdettiin,sit 1/2 ja kokonainen...LOPETUS samoin ERITTÄIN varoen päinvastoin.Äärettömän varoen ja vähitellen lopetus.Pitkään aikaan ei tullut rytmihäiriöitä.Noin 5-10 min bisoprol vaikuttaa.Propralissa kestää noin 1/2 h..
        Kuopiossa Pasi Tynkkynen on hyvä sydänlääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella vanha ketju mutta kommentoin jos joku eksyy tänne.Sydämeni rytmihäiriöt eivät asettuneet millään(hyvälaatuisia ja liikunta ym auttoi ja sain ne rauhoittumaan) Lääkäri määräsi bisoprolin 2 kuukaudeksi.Sydän on lihas ja lihas muistaa ja annetaan sille uudet muistot.1/4 osasta lähdettiin,sit 1/2 ja kokonainen...LOPETUS samoin ERITTÄIN varoen päinvastoin.Äärettömän varoen ja vähitellen lopetus.Pitkään aikaan ei tullut rytmihäiriöitä.Noin 5-10 min bisoprol vaikuttaa.Propralissa kestää noin 1/2 h..
        Kuopiossa Pasi Tynkkynen on hyvä sydänlääkäri.

        Mulla alkoi rytmihäiriöt talvikautena 2019-20. Rytmi käännettiin kerran lääkkeillä. Sen jälkeen niitä esiintyi silloin tällöin. Kysyin luontaishoitajalta mitä hän suosittelisi, että saisin häiriöt kokonaan pois. Hän kehotti ottamaan Seleeniä ja Ubikinoni Q10. Ostin ne heti. Jonkin ajan päästä huomasin, että häiriöt olivat jääneet pois.


    • maaret

      Käytin mainitsemaasi lääkettä kuukauden ajan takykardiaan ja muljahteluihin. Heti aamusta 1 tbl. Auttoi ihan mukavasti, mutta edelleen on pikku muljahteluja, joiden lääkäri sanoi olevan vaarattomia, kuten sinullakin.Nyt en siis käytä.
      Kahvi kiellettiin. No väliin on pakko kyllä juoda eikä muljahteluja tule. MUTTA: Huomannut oon, jos ALAN MIETTIÄ sydäntä ja mahd. muljahteluja, niitä tulee. Hm..kuulostaisi psyykkiseltä vaivalta. Eli kun kertakaikkiaan unohdan tämän vaivan, sitä ei tunne! Ootkos miettinyt samaa??

      • iouyiyhi

        Mullekin lääkäri sanoi noin ja stressistä tulee tykytyksiä ja muljahteluja, muuten pulssi pysyy ihan normaalina. Lääkärikin sanoi että se ON psyykkinen vaiva (mulla on takykardia)


    • saara

      Hm, miulle määrättiin tuota lääkettä migreenin estoon. Aiheutti vaan pahemmat säryt ja hallusinaatioita. =)

    • Merja

      Olen käyttänyt kyseistä lääkettä jo jonkun aikaa ja olen ottanut sitä kun rytmihäiriöt tuntuvat olevan lähellä eli kun vähänkin tuntuu siltä, että tykyttää. Joskus on auttanut,ei aina, riippuu siitä huomaanko jo pienenkin rytmihäiriö tuntemuksen. Olen kuitenkin joutunut sairaalaan rytminsiirtoon jo kolme kertaa, mutta ne kaikki ovat olleet eteisvärinöitä, ilkeitä sellaisia, selvitty aina on.

    • Kartsa

      Moi

      klipp klipp

      Älä käytä Bisoprolol ratiopharm -valmistetta
      • jos olet yliherkkä (allerginen) bisoprololihemifumaraatille tai Bisoprolol ratiopharm
      -valmisteen jollekin muulle aineelle
      • jos sinulla on sydämen vajaatoiminta
      • jos sinulla on vakava eteis-kammiokatkos (sydämen johtoratajärjestelmän häiriö)
      • jos sinulla on sydämen hyvin hidas tai epäsäännöllinen toiminta
      • jos sinulla on hyvin alhainen verenpaine
      • jos sinulla on vaikea astma tai muu vaikea keuhkosairaus
      • jos sinulla ääreisverenkiertohäiriöitä ja Raynaudin oireita
      • jos sinulla on lisääntynyttä kudoshappoisuutta (aineenvaihdullinen asidoosi)
      • jos sinulla on lisämunuaisytimen kasvain, joka tuottaa verenpainetta kohottavia aineita
      (feokromosytooma)
      • samanaikaisesti floktafeenin ja sultopridin kanssa

      klipp klipp

      äidilläni, yli 80v, on sydämen vajaatoiminta, keuhkoputken ahtauma, varsin hidas pulssi, 50..60 krt/min ja alhainen verenpainen 50/100, onko tällöin Bisoprolol turvallinen lääke angina pectoriksen ehkäisyyn? Ja muutenkin...

      t

      Kartsa

      • foba

        Sydämeni vajaatoiminnan hoitona bisoprolol-lääkkeen käyttö aiheuttaa voimakasta hengenahdistusta. Minulle täysin sopimaton lääke.


    • eteislisuri-m36v

      Olen nyt 2 päivää (eli 2kpl 5mg tabletin puolikasta) käyttänyt Bisoprololia (Orloc) eteislisälyönteihin ja lievään verenpaineeseen. Lääke tuntuu kun vetäis jotain huumetta, vaikka mitään semmotteja en ole kokeillukkaan. Päässä vippaa ja syke on tipahtanut 50 pintaan levossa. Verenpaine on sukeltanut 120/70 ja lisurit hävinny mut olo on ku ois kännissä - kävelee pitkin seiniä. Olo on siis todella rentoa ja kevyttä - lallallallalaaa.

      Taitaa olla vika lääke minulle. Ajoin kuntopyörällä ja vasta 40 minuutin kohdalla sain sykkeen nostettua 120 yli. Ajelu tuntu muutenkin tahmasemmalta kuin normaali"beatilla". Mulle määrättiin kokeeks 5mg, mut itsesäädin oton tuohon puolikkaaseen tablettiin ja vaikutus näin kahden päivän jälkeen on ollu erikoisen voimakas. Verenpainemittari antaa rytmihäiriömerkkejä kokoajan - (ei tunnu lisälyöntejä sillä ne aistin todella tarkasti/herkästi) joka ilmeisesti johtuu sykkeen huomattavasta aaltoilusta. Respiratorinen - tosin mulla hengitettäessä sisään syke nousee ja uloshengityksen jälkeen syke laskee. Korvat menee myös välillä lukkoon. Olo on näin sohvalla ollessa mitä mainioin (keinuttaa) mutta ei tällä mennnä eteen maanantaina kun arki palaa.

      Voiko pienellä annoksella ace-estäjää hoitaa eteislisälyöntiä ja lievää verenpainetta, sen vaikuttamatta sykevasteeseen --> urheilu ????????

      • bbbbbbbbb

        Ovat tyypillisiä beetojen alun ongelmia, joista tosin jotkin ovat pysyviä. ACE-estäjät tai AT1-reseptorien salpaajat voisivat olla sopivimmat liikuntaharrastusten vuoksi niiden vähäisempien sivuvaikutusten takia. Extrasystolian vuoksi olet saanut beetaa. Toisaalta jos verenpaineesi, vaikkakin lievä, normalisoituu niin todennäköisesti myös lisälyönnitkin vähenevät/katoavat. Keskustele lääkärisi kanssa muista lääkevaihtoehdoista!


      • Mulle paras

        Samoin minulla Orloc on 2,5 mg/pv lievästi kohonneeseen verenpaineeseen. Olo on parantunut huomattavasti. Migreeni poistui, tensiopäänsärky väheni merkittävästi. Pyörrytys loppui. Syke on säilynyt normaalina levossa. Ennen lääkitystä keinutti korkean paineen takia.


    • joopa joo

      niin on ihmeellisiä nuo plasebo-vaikutukset... :) bisoprololi on selektiivinen eli valikoiva b1-adrenergi reseptorien salpaaja eli estää adrenaliinin ja noradrenaliinin vaikutukset kyseisten reseptorien kautta. näitä reseptoreja on lähinnä sydämessä ja munuaisissa sekä vähäisissä määrin aivoissa. bisoprololi on tosin hydrofiilinen eli vesiliukoinen aine eli läpäisee aivo-veri esteen huonosti, joten mitään "huume tuntemuksia" se ei valitettavasti aiheuttane. kevyt ja trallalaa-olo johtunee laskeneesta verenpaineesta ja olo tasoittunee käytön jatkuessa.

      • Anonyymi

        Bisoprolol on 50% hydrofiilinen ja 50% lipofiilinen, niin läpäisee aivo-veri esteen hyvinkin ja voi aiheutta alzheimeria vanhuksille.


    • kokuus

      Bisoprol on paras lääke omaan lievään verenpaineeseeni. Oli verenpainelääkkeiden lääkekokeilussa viisi vuotta sitten. Kokeiltiin 10 eri verenpainelääkettä, bisoprol (Emconcor) oli minulle ylivoimaisesti paras/tehokkain.
      Olen käyttänyt 5 mg/pvä siitä lähtien. En ole huomannut mitään oireita alussa enkä myöhemminkään. Välillä on jäänyt ottamatta lääke esim. matkan/loman takia, enkä ole huomannut mitään oireita.
      Tosin välillä tulee mieleen, tarvitseeko syödä lääkettä, kun ei vaikutusta.

      • KaiJoLe

        Minä käytän myös samaa lääkettä verenpaineeseen Linatil Comp rinnalla. Minulla on vain neljännes tabletti siis Bisobrolol. Ja otan sen illalla nukkumaan ruvetessa kun pulssi oli yöllä lähes 100. Nyt pulssi pysyy 60-65 kun siirsin lääkkeen iltaan. Verenpainekkin on aika alhaalla, 100/60 ja joskus alempikin mutta ei mitään oireita.


    • Valokeiju

      Eikö tämä ole keskustelupalsta! Kiva vaihtaa kuulumisia kohtalotovereiden kanssa. Niiltä lääkäriltä puuttuu henkilökohtaiset kokemukset, ainakin useimmiten.
      Itse olen käyttänyt bisoprolia kuukauden verran.

    • painontarkkailija

      hei ni nostaakohan tuo lääke oikeesti painoo? oon aatellu et mul on tullu joku muuki sairaus ku paino nousee koko ajan vaik oon syömisen suhteen painonhallintalinjalla ja yritän liikkua jonkin verran. liikkumisen jälkeen tosin palelu on hirvee ja aamul on silmäluomet turvonneet :(

      • ihuihiu

        mulla ei ainakaan oo nostanu (2v syöny) päinvastoin ehkä laskenu


      • jhjhjhjhjhjh

        bisoprolol ratiopharm 5mg 6-7 vuotta 1 nappi aamuisin verenpaineen alentamiseen 10 kiloo tullu painoo lisää tossa ajassa ei varmaan nappejen vika vaan ikä 55v ja ruokatottumiset,toiminut hyvin ei mitään haittavaikutuksia


      • Anonyymi
        ihuihiu kirjoitti:

        mulla ei ainakaan oo nostanu (2v syöny) päinvastoin ehkä laskenu

        Kyllä näyttää nostavan painoa. Surullisena katsonut kun sisar käyttänyt tätä lääkettä verenpaineeseen. Aina ollut meistä siskoksista hoikin ja nyt paksuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näyttää nostavan painoa. Surullisena katsonut kun sisar käyttänyt tätä lääkettä verenpaineeseen. Aina ollut meistä siskoksista hoikin ja nyt paksuin.

        Ei mitään painoa ole nostanut,hiukset lähteneet vauhdilla..Puoli vuotta syönyt bisprololia


    • -epävarma

      Hmm.. mulla tosi alhainen leposyke (30-40) ja huomattavan alhainen verenpaine ollut aina, silti lääkäri määräsi aloittamaan lääkekokeilun (2,5 näin alkuun). Hieman arveluttaa. Paljonko tuo laskee pulssia?

      • Anonyymi

        luulisin että sitten vähintäänkin 10-15 on leposyke.Olet kovakuntoinen


    • Valokeiju

      Hei painontarkkailija, mulla on paino pudonnut kahdessa kuukaudessa noilla bisoprolol pillereillä 6kg. Tosin makeaa ja rasvansyöntiä olen vähentänyt. Myös sitruuna poistaa nesteitä kropasta. Kannattaa kuurina kokeilla siis sitruunaa esim. pari viikkoo puolikas sitruuna päivässä.

      Mulle toi pilleri tuntuu sopivan oikein hyvin. Krampit ja muljahtelut on pysyneet poissa ja olo on höyhenen kevyt, tosin verenpaine on 100 / 60 - aika alhainen. Iänikuinen mikreenikin on hävinnyt kokonaan. Kerrassaan upea olo monen vuoden jälkeen. Joku sano että nuo verenpainepillerit ovat kovaa myrkkyä. Onko kellään tietoa. Vastaavaa luontaistuotetta tai luontaishoitoa ei taida hevillä löytyä????

      Ainakaan minua pilleri ei ole estänyt liikkumasta ja urheilemasta. Mitä kokemuksia muilla on?

    • Kaisa

      Olen käyttänyt kyseistä lääkettä 2,5 mg kuukauden ajan. Otan yhden aamuisin. Sain sitä rytmihäiriöiden vähentämiseen. Parina ensimmäisenä päivänä aiheutti väsymystä ja huonoa oloa, sitten sivuoireet loppuivat. Vähän on muljahteluja vieläkin silloin tällöin, mutta siinä määrin ovat vähentyneet, ettei kuolemanpelkoajatuksia enää tule. Paino on pysynyt ennallaan ja liikuntaa olen harrastanut samoin kuin ennenkin.

      Olo on parempi kuin ennen ja jännittäminenkin on vähentynyt. Lepopulssi on laskenut 75:stä 61:een.

      Onko kukaan muu huomannut jännittämisen vähentymistä?

    • vepra

      ONko kyseisestä lääkkeestä haittaa ku juo alkoholia?

      • Toivottavasti

        On tietenkin.
        Alkoholi ja Bisoprololol kumpikin lamauttavat keskushermostoa.
        Bisoprolol on beetasalpaaja ja alkoholi samoin salpaa kekushermostoa.
        Alkoholin ja beetasalpaajien yhteiskäyttö on hengenvaarallista.
        Aivan todellisesti.


    • sydäri61

      Minulla on rytmihäiriöön Bisoprolol 2,5mg ja Tambocor Retard 100mg.Kumpaakin 1tabletti/päivä.Aluksi tuntui,että lääkkeet tehosivat,mutta nyt rytmihäiriöt ovat palanneet ja lisäksi en voi pyöräillä ylämäkiä ollenkaan,koska tulee hengenahdistusta.Onkohan jomman kumman lääkkeen sivuvaikutuksia nuo oireet?Sydän tutkittu:ultraääni,rasitusEKG ja kolestroliarvot alhaiset plus Holter ei mitään vikaa. Ikäni on 61v. Kiitos vastauksesta.

      • Sydäri 2020

        Hyvä sydäri 61.
        Älä ihmeessä arvoittele täällä netissä lääkityksesi oikeellisuutta.
        Mene lääkärisi puheille.
        Olen ollut allakerrottuna samoilla lääkkeillä vajaan vuoden eikä ne aiheuta oireitasi. Aihe hengitysvaikeuksiisi on toisaalla.
        Minulla aloittettiin viime syyskuussa Tambocor 100 mg lääkitys yhdessä 2,5 mg Bisopropolilla.
        Sen jälkeen minulla nopeasti aloitettiin 100 mg Tambocor Retar yhdessä 2,5 mg Bisopropolilla.
        Nyt olen saanut keskussairaalalasta määrättynä 200 mg Tambocoria ja siinä sivussa yhä 2,5 mg Bisoprololia.
        Itse toivoisin että minulle jossain vaiheessa tehtäisiin se erittäin turvallinen katetriablaatio jos lääkkeiden vaikutus loppuu tai saan niistä sivuvaikutuksia.
        Hengitysvaikeuksia nämä lääkkeet eivät aiheuta.
        Terveisin, Masi


      • hermostosairaus

        Kyllä aiheuttaa Bisopropolol, jos on astmaa tai hengitysvaikeuksia, se on lääkeselosteessa... katsopas tarkemmin... itse kokenut, kun jouduin taas nostamaan puolesta kokonaiseen ja paljon muita oireita !!!


      • Anonyymi

        Hei.Minulla Tambocor aiheutti hengen ahdistusta.Sain käsien pahaa puutumista.Lääke piti lopettaa.


    • Haluaisin hölkkäillä

      Orloc 5 mg annoksen pudotin puolikkaaseen pilleriin, enkä huomannut vaikutusta. Lääke annettiin vajaa vuosi sitten, kun alkoi esiintyä sydämen lisälyöntejä (nyt jääneet pois).
      Olen syönyt lisäksi verenpainelääkkeitä jo vuosia, Orloc pudottaa lisää painetta ja pulssia 55-> 45. Tekisi mieli lopettaa tuo lääke, kun innokkaana hölkkääjänä tuo pulssia rajaava vaikutus on kiusallista, alhainen pulssi kun vie juoksuhalut.

    • ei kolmatta kertaa

      Rytmihäiriöitä minulla on ollut n. 20v mutta kahvin juonnin lopettaminen vähensi niiden määrän lähes kokonaan. Noin 1,5 v sitten sain sydänkohtauksen (sepelvaltimossa n.90% tukos 15mm matkalla). Minulle tehtiin pallolaajennus ja lääkitykseksi vuoden ajaksi Clopidogrel 75 mg, Bisoprolol 5mg ja Primaspan 100 mg. Alkoholia join kohtuudella ja tupakointi oli hyvin vähäistä ja sekin lähes poskitupruttelua. Vuoden aikana pudotin painoani n.100 kg -> 80 kg syömällä normaalisti mutta vähemmän. Ko. aikana ei ilmennyt mitään ongelmia. Vuoden käytön jälkeen lopetin Clopidogrelin, mutta muut lääkkeet otin.
      Kaikki oli ok n. 2kk kunnes eräänä iltana, kun olin juonut (kohtuudella) ja polttanut tupakkaakin, henkeen kuten aikoinaan, istuessani silmissä alkoi hämärtää ja meinasi mennä taju. Mittasin verenpaineen ja se oli 70 / 30. Noin 15 min ajan yläpaine pysyi alle 80, jonka jälkeen se alkoi hitaasti nousta. Syötyäni hieman suolaista oli kaikki taas ok noin 1h kuluttua. Kaikki oli sen jälkeen noin 3,5 kk ok - elin normaalisti ( =kohtuullinen alkoholin käyttö, vähäinen tupakointi) - kunnes pari päivää sitten sama toistui (alkoholi (vain 1/2 pulloa punaviiniä) ja tupakka henkeen) -> verenpaine 70 / 38, kylmä hiki ja pahoinvointi kun söin voileivän. Tällä kertaa palautuminen oli hitaampaa ( n.2,,3h).
      Onko kenelläkään vastaavanlaisesta kokemusta ? Voisiko kyseessä olla kardiogeeninen sokki ??? En haluaisi kokeilla mitä totta kolmas kerta tuo tullessaan. En ole vielä käynyt konsultoimassa lääkärin kanssa mutta jotenkin minusta tuntuu, että Bisoprolol ( yhdessä alkoholin ja tupakkahään kanssa) on syynä moiseen. Toisaalta (hyvää tarkoittavat) neuvot tupakan ja alkoholin käytön lopettamisesta olen kuullut jo monet kerrat.

    • jussi333222

      Edellä sanottiin ettei saa ottaa alkoholia samaan aikaan lainkaan.

      • Valokeiju

        Bisoprolia olen käyttänyt nyt vuoden. Sydän pomppailee tyytyväisesti kuin pumpulissa. Kaikki rytmihäiriöt, tykytykset ja pahat krampit ovat pysyneet poissa.
        Haluan kyseisen lääkkeen aloittelijoille mainita, että saattaa kestää kuukausikin ennen kuin sydän rupeaa kunnolla rauhottumaan. Ei siis kannata jättää aloitusta puolitiehen. Olen koko elämäni aijemmin elänyt luomuna ja nyt olen koettanut jättää tämän pillerin pois, kun mitään oireita ei tuntunut olevan. Kuitenkin yllätyin miten aine vaikuttaa yleiseen jännittämiseen. Olen koko ikäni ollut aikalailla erakkosielu, vasta bisoprolin aikana olen oppinut nauttimaan ihmisten ilmoilla olosta. Nyt en ole varma haluanko sittenkään lääkkeestä eroon.

        Ei kai beetasalpaajat mitään kovaa myrkkyä ole. Onko kellään tietoa?


      • --ansku--
        Valokeiju kirjoitti:

        Bisoprolia olen käyttänyt nyt vuoden. Sydän pomppailee tyytyväisesti kuin pumpulissa. Kaikki rytmihäiriöt, tykytykset ja pahat krampit ovat pysyneet poissa.
        Haluan kyseisen lääkkeen aloittelijoille mainita, että saattaa kestää kuukausikin ennen kuin sydän rupeaa kunnolla rauhottumaan. Ei siis kannata jättää aloitusta puolitiehen. Olen koko elämäni aijemmin elänyt luomuna ja nyt olen koettanut jättää tämän pillerin pois, kun mitään oireita ei tuntunut olevan. Kuitenkin yllätyin miten aine vaikuttaa yleiseen jännittämiseen. Olen koko ikäni ollut aikalailla erakkosielu, vasta bisoprolin aikana olen oppinut nauttimaan ihmisten ilmoilla olosta. Nyt en ole varma haluanko sittenkään lääkkeestä eroon.

        Ei kai beetasalpaajat mitään kovaa myrkkyä ole. Onko kellään tietoa?

        ja olen syöny jo toista kuukautta...piti puolittaa 5mg..aamulla siis 2,5 ja illalla 2,5..silti aamulla tärisyttää..jos otan kokonaisen niin tulee kauhee painon tunne rintaan..ja vaikka illalla otan sen toisen puolen niin voi olla yöllä tykytyksii..ja unetkin hävinneet...ei mikään hyvä lääke...


      • bisoprololi+ viagra
        --ansku-- kirjoitti:

        ja olen syöny jo toista kuukautta...piti puolittaa 5mg..aamulla siis 2,5 ja illalla 2,5..silti aamulla tärisyttää..jos otan kokonaisen niin tulee kauhee painon tunne rintaan..ja vaikka illalla otan sen toisen puolen niin voi olla yöllä tykytyksii..ja unetkin hävinneet...ei mikään hyvä lääke...

        Onko jollain tietoa samanaikaisesta erektiolääkkeen käytöstä?
        Vaarallistako?


      • Anonyymi
        --ansku-- kirjoitti:

        ja olen syöny jo toista kuukautta...piti puolittaa 5mg..aamulla siis 2,5 ja illalla 2,5..silti aamulla tärisyttää..jos otan kokonaisen niin tulee kauhee painon tunne rintaan..ja vaikka illalla otan sen toisen puolen niin voi olla yöllä tykytyksii..ja unetkin hävinneet...ei mikään hyvä lääke...

        Hei! Palasin vuosien jälkeen tähän keskusteluunne ja löysin vihdoin, että jollain muullakin tätä samaa oiretta. Eli bisoprolol läääkkeeatä tärinät aamulla. Olo on tosi kummallinen hieman kuin krapulassa olisin. Oletko saanut tuota vähennyttyä tms?


    • 124

      Mahd.yhteiskäytöstä on tietysti keskusteltava lääkärin kanssa, tosin jos ja kun (ainakin pitäisi) on kertonut lääkärille kaikista käyttämistään lääkkeistä niin ei lääkäri määrää lääkettä jolla on kontraindikaatio jonkun toisen käyt.lääkkeen kanssa.

    • pekkakuppa

      Miks tuossa yllä jotkut sano ettei sais käyttää alkoholia? Itse oon käyttänyt vuoden verenpaineeseen 5mg/aamuisin bisoprolol ja ihan samalla tavalla oon alkoholilla juhlinu kuin ennenkin. Parempihan se krapuloissa on kun nyt semmonen aiemmin esiintynyt sydämentykytyskin jää vähemmälle. Alkoa kuluu 20-30 annosta viikko, mitä pitäisi kyllä vähentää jatkossa muista syistä.

      Jos alkoholi olisi kielletty tän lääkkeen kanssa, eiköhän lääkärit ja tuoteselosta näin sanoisi.

      • idfhiudshyugsid

        "Alkoholin nauttiminen voi pahentaa Bisoprolol Actavis –valmisteen mahdollisesti aiheuttamaa
        huimausta ja pyörrytystä. Älä juo alkoholia, jos sinulle käy näin"

        Tuoteselosteesta. Kannattaa lukea se!

        Itse oon käyttänyt alkoholia runsaastikin eikä ole ollut mitään huimausta, oireita yms. Ja lääkärikin sanoi että voi normaalisti käyttää


      • Anonyymi
        idfhiudshyugsid kirjoitti:

        "Alkoholin nauttiminen voi pahentaa Bisoprolol Actavis –valmisteen mahdollisesti aiheuttamaa
        huimausta ja pyörrytystä. Älä juo alkoholia, jos sinulle käy näin"

        Tuoteselosteesta. Kannattaa lukea se!

        Itse oon käyttänyt alkoholia runsaastikin eikä ole ollut mitään huimausta, oireita yms. Ja lääkärikin sanoi että voi normaalisti käyttää

        "normaalisti käyttää🤣"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "normaalisti käyttää🤣"

        Alkoholi, kuten kannabiskin on normaali nautintoaine.


    • aisa1

      miten ciopidogrel actavis ja alkoholi yhtä aikaa käytettynä vaikuttaa

      • aisa1

        miten ciopidogrel actavis ja alkoholi yhtä aikaa käytettynä vaikuttaa


      • Anonyymi

        Jos pitää ryypätä, niin huilata kaljalla alas vaan. Tai sit otat vaan jompaa kumpaa myrkkyä.


    • Nainen 62

      Hei! Minulla on myös kokeluna tämä mainitsemasi lääke, oikein sisätautilääkäri määräsi sen, joitain sivuoireita,kuten, nilkan turvotusta, nukun huonommin ja olen edelleenkin äetynyt! Minä en ottaisi Beroccaa, sen sijaan joisin tuoremehuja, hedelmiä, juureksia jne. Tämä on sellainen lääke, että aina kannattaa ottaa lääkäriin yhteys jos ilmenee ongelmia! Ei pidä lopettaa ottamista ilman lääkärin kanssa sopimista! Ja vielä: Pieneen jännitykseen ei pidä ottaa beetasalpaajaa , me kaikki jännitämme, sen sijaan itsetuntoa kannattaa kohentaa ! Positiivista asennetta!!

      • Terttu67

        Minulla (67 v.) on Orloc 2,5 mg ja Linatil 20 mg, ollut jo 30 v. Syön niitä kiltisti, koska lääkäri määrää :) Verenpaine heittelee melkoisesti eli apua niistä verenpaineeseeni ei taida olla, mutta syke on tasaisesti 60. Paino on noussut 12 kg, painoindeksi 30. Tunnen itseni terveeksi. Olen yrittänyt muutaman kerran jättää Orlocin pois aluksi puolittamalla. Palaan ruotuun parin päivän kuluttua, koska sydän hakkaa.


    • Alproxi

      Käyttääkö tätä lääkettä kukaan paniikkihäiriön hoitoon? Eli kun se iskee päälle niin kyllä syke on melkoinen.. Ja mulla leposyke muutenkin aika korkea..

      • vieras3

        Käyttää, ja hyvin toimii! En voi kuin suositella. Esiintymisissä ja sosiaalisissa kanssakäymisissä on nyt ihan eri vire kuin ennen. Toisin kuin edellä jotkut ovat vakuutellleet, niin lääkettä voi käyttää vuosikausia, vaikka koko loppuelämän, ilman merkittäviä haittavaikutuksia (jos siis on muuten suht koht terve). Tämä minua hoitaneen, kokeneen lääkärin suusta. Myöskään alkoholin normaalikäyttö yhdessä betasalpaajan kanssa ei ole ongelmallista.

        Jos jollain on tosi pahoja paniikkikohtauksia, niin voi olla, että betat eivät ole riiittäviä, vaan tarvitaan esim. SSRI-lääkkeitä, mutta ainakin minulla betat ovat toimineet loistavasti. Kaduttaa ainoastaan, etten tukeutunut betasalpaajiin jo vuosia aikaisemmin, vaan kärvistelin asian kanssa yksin ja häpeillen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Jos ei toimi, niin ei siinä kaiketi paljoa häviäkään, mutta voi voittaa paljon.

        Paniikkikohtausten varsinaista syytä lääke ei poista, eikä se vaikuta keskushermostoon, mutta oireisiin se auttaa. Tämä katkaisi ainakin itselläni sen oireiden pelkäämisen noidankehän, josta syystä en esim. osallistunut erilaisiin kokouksiin ja sos.tilaisuuksiin ennen ollenkaan. Nyt nekin sujuu ja niistä voi jopa nauttia :-)


      • perhosparvi
        vieras3 kirjoitti:

        Käyttää, ja hyvin toimii! En voi kuin suositella. Esiintymisissä ja sosiaalisissa kanssakäymisissä on nyt ihan eri vire kuin ennen. Toisin kuin edellä jotkut ovat vakuutellleet, niin lääkettä voi käyttää vuosikausia, vaikka koko loppuelämän, ilman merkittäviä haittavaikutuksia (jos siis on muuten suht koht terve). Tämä minua hoitaneen, kokeneen lääkärin suusta. Myöskään alkoholin normaalikäyttö yhdessä betasalpaajan kanssa ei ole ongelmallista.

        Jos jollain on tosi pahoja paniikkikohtauksia, niin voi olla, että betat eivät ole riiittäviä, vaan tarvitaan esim. SSRI-lääkkeitä, mutta ainakin minulla betat ovat toimineet loistavasti. Kaduttaa ainoastaan, etten tukeutunut betasalpaajiin jo vuosia aikaisemmin, vaan kärvistelin asian kanssa yksin ja häpeillen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Jos ei toimi, niin ei siinä kaiketi paljoa häviäkään, mutta voi voittaa paljon.

        Paniikkikohtausten varsinaista syytä lääke ei poista, eikä se vaikuta keskushermostoon, mutta oireisiin se auttaa. Tämä katkaisi ainakin itselläni sen oireiden pelkäämisen noidankehän, josta syystä en esim. osallistunut erilaisiin kokouksiin ja sos.tilaisuuksiin ennen ollenkaan. Nyt nekin sujuu ja niistä voi jopa nauttia :-)

        Etsin kannaottoa ahdistus - ja paniikkihäiriöihin. Löytyihän semmoinen. Mielenkiintoista. Kiitos!


    • _Ile

      Hyviä kokemuksia tästä lääkkeestä. Olen syönyt bisoprololia (orloc) reilun vuoden 5mg päivässä kohonneeseen verenpaineeseen. Yläpaine laski keskimäärin 145 --> 135 alapaine 90 -- > 85 ja syke 65 --> 55. Lisäksi sydämen lisälyönnit ja tiheälyöntisyys hävisivät. Olen käyttänyt myös alkoholia, välillä ihan kunnollakin, ilman mitään ongelmia. Sivuoireena ollut joskus käsien puutumista.

    • Tosikko

      Olisipa hauska tietää kuka näihin juttuihin vastailee ja antaa ohjeita kuin lääkäri ikään.
      Hei haloo!! Lääkekyselyt alan ammattilaisille eikä juttelupalstoille.
      Kokemuksia voi tietenkin jakaa.

      • ninni741

        Valelääkärit tietenkin ;-)


      • Anonyymi

        Ei näitä kukaan ohjeina pidä. Pakkausselosteissa on ohjeet.


    • jkk3

      Varmaankin tuo psyyke on tärkeä tekijä eli tunnepuolen hallinta on tärkeä osatekijä. Ihmisen tulisi pyrkiä tekemään sellaisia asioita vapaa-aikana, ettei heti ensimmäiseksi tulisi mieleen sydänmen muljahtelu. Vaikeata se on?

    • kiitos lääkäreille

      Käytän Emconcouria 2,5 mg vrk, voinko nyt lopettaa lääkkeen käytön, kun ei sydämen rytmihäiriöitä ole enää ollut? Voinko jättää nitron pois, jos ei tule enää rintakupuja? Kiittos jo etukäteen teille suomi24 lääkärit.

    • kuukkakaalikeitto

      Olen käyttänyt vuodesta 1980 Renitec 20mg verenpainelääkettä, verenpaineeni pysyi lukemissa 140/90. Kun sain vuonna 2006 Prisoprolol 2,5 mg lääkettä
      verenpaine laski 120/70. Samalla syke laski 65 iskusta 45 iskuun. Olo tuntuu
      hyvältä vaikka syöpä juilii elimistössä. Erektiolääke sopii vallan mainiosti ja tekee
      miehestä viriilin.
      Sen verran beeta salpaaja vaikuttaa,että lenkille lähtiessä pitää konetta lämmittää
      kauan ja syke ei nouse kunnolla, joka taas vaikuttaa lihaksiston verenkiertoon.
      Tämä on kuitenkin pieni haitta ja tällä ikää(72v.) ei enään ole niin kiire.
      Kaikkiin lääkkeisiin pitää totutella ja vasta kuukauden käytön jälkeen voi sanoa sopiiko vai ei. Näyttää monien kirjoituksista, että muutaman päivän jälkeen jo ollaan valmiita sanomaan ettei lääke heille sovi. Antakaa elimistön tottua uusiin
      lääkkeisiin. Eikö lääkärit teitä opasta lainkaa lääkkeiden käytössä.

    • marju4

      Mulla on Bisoprolol annettu rytmihäiriöön ja alentamaan verenpainetta hyvä lääke otan aamulla ja illalla,lääke on otettava lääkärin ohjeen mukaan säännöllisesti.Huomaa kyllä jos unohtaa ottaa.vaikka ei sillähetkellä oliskaan rytmihäiriötä niin lääke pitää silti otaa.

    • orei

      onko parempi ottaa bisoprolol aamulla vai illalla. annostus on 2.5

      • Nainen 49vee

        Minä otan aamulla. Turvottaa kyllä minua, nestettä elimistöön lisää. Ärsyttävää. Muuten toimii.


    • Hyvä lääke

      Minä käytä Bisobrolol Ratiopharmia 5mg 2xpvssä rytmihäiriö-ja verenpainelääkkeenä,nyt jo kuudes vuosi menossa,muutoin hyvä lääke,mutta turvotuttaa vatsaa,kun ei ole nesteenpoistoa eikä minulle sitä suositella,paino noussut kovasti tämän käytön myötä,jarruttaa sykkeen nousua,mutta sitkeästi kävelen puoli tuntia päivässä,joskus vastustaa enempi,joskus vähempi,näillä mennään!

    • Zoo

      Ei tämä lääke vaikuta keskushermostoon kuten joku väitti. Siksi on parempi kuin bentsodiatsepiinit, joita käytetään jännityksen/paniikkihäiriön hoitoon. Ei haittaa alkosta, saatetaan jopa käyttää a-vieroitusoireiden hoidossa, on omaa kokemusta.

    • Ei hyvä

      Bisoprolol on kova myrkky.

    • Nenä tukossa

      Minulle on vuoden käytön jälkeen tullut nenän tukkoisuutta ja kuuloni on heikentynyt. Sydäntä kyllä rauhoittaa, kun on jatkuva sisäinen stressitila. Jatkuva jännitys ajanut sydämen siihen tilaan, ettei pysty olemaan ilman lääkettä. Pulssi muutoin lähelle sataa sekä alapaine koholla. Silmiä kuivattaa myös.

    • Ei hyvä

      En suosittele kenellekkään.

    • mummeli55.1

      Hei minulle määrättiin tämä lääke ohitusleikkauksen jälkeen.Leikkauksesta on kohta vuosi. Otan puolikkaan aamulla. Verenpaineeni ei ole koskaan ollut korkealla.
      Minulla on myös vaikea astma ja omasta mielestäni hengästyn todella helposti, jo parin sadan metrin jälkeen.
      Lisäksi olen lihonut kuusi kiloa ja tuntuu, että olen aina hirvittävän turvoksi ja sukkani ainakin kiristivät.
      Voiko kaikki vaivani johtua puolikkaasta pilleristä vai olenko luulosairas pelkästään?

      • Laiminlyöty

        Et ole luulosairas! Bisoprolol voi olla tappava! Mutta älä lopeta kerrasta, vaan vähitellen. Juttele lääkärisi kanssa. Painonnousu ja hengästyminen ovat tyypillisiä sivuvaikutuksia.


    • Myrkytys

      Minulla aloitettiin Amlodipin 5mg 1 tabl. aamuisin sekä Bisoprolol 2,5mg 1-2 tabl. tarvittaessa rytmihäiriöitä rauhoittamaan, kun minut oli viety elokuun lopussa kolme kertaa peräkkäin ambulanssilla päivystykseen. Verenpaineeni oli silloin noussut pilviin stressaavan elämäntilanteen jälkeen, mm. alapaine nousi yli kahteensataan. Verenpaine laski pikkuhiljaa, rytmihäiriöt olivat kauheita. Koska nämä aineet oli määrätty päivystyksessä eikä lääkärisuhdetta ollut, aloin ottaa rutiinisti yhden Bisoprololin aamuisin ja joskus vielä päivän mittaan toisen. Kuntoni alkoi laskea vähitellen, pystyin tuskin liikkumaan, jalat menivät alta, pyörrytti. Kauppareissulta jouduin palaamaan kotiin ja pyytämään kavereiden apua. Olin vielä edellisenä päivänä ennen verenpainekriisiä ollut huippukuntoinen. Vajaan parin kuukauden helvetin jälkeen huomasin painonkin nousseen 8kg!!! Olin kyllä ollut hyvin laiha sitä ennen.Toki jo kävin tällä välin lääkärissäkin, mitään ei löytynyt verikokeiden, rtg:n tai ekg:n mukaan. Rytmihäiriöitä oli yötäpäivää. Jokin intuitio käski lopettamaan Bisoprololin. Rytmihäiriöt loppuivat. Pulssi, joka oli ollut alle 40 rasituksenkin jälkeen nousi pikkuisen. Lääkettä ei kuitenkaan olisi kerralla saanut lopettaa. Minusta tuli käytännössä vuodepotilas. Jaksoin esim. suihkuun n. kerran viikossa. Edes telkkarin ääressä en pystynyt istumaan, makasin vain ja korkeintaan luin. Uskoin kuolevani. Nyt oloni alkaa pikkuhiljaa parantua. Tässä minun tarinani. Ensi viikolla on lääkäri, juttelen vielä mahd. verenpainelääkkeen vähentämisestä.

      • admies

        minulla bisoprol 2,5mg vei tahdistimen laittoon aika myrkky , tuli rajottimia harrastuksiin en saa hitsata, suuret voima linjat kaikki voimakkaat sähköllinjat epäterveellisiä ,entiedä onko sähköjunakin ja ukonilmat ? l ääkärit ei kyllä varottaneet mistään !


    • Waski

      Nimim "Myrkytys"
      Itse syönyt "Bisoa" (5mg, 2xpäivässä) n 8vuotta.Paineet pysyneet kurissa, haittavaikutuksia ei ole ollut...Kunnes n kk sitten menin ensiapupolille kauheiden rytmihäiriöiden vuoksi. Ei löydetty vikaa sydänultrassa, ei mistään. Lähetettiin kotiin ja lääkitys nostettiin: 2 aamulla ja 2 illalla.Sen myötä en jaksanut kunnolla kävellä 100metriä, joka 10m päästä piti levätä, huimasi, pyörrytti, tuntui, että taju lähtee justiinsa. Aiemmin ajelin pyörällä joka toinen päivä 12km:n lenkin, joskus kävelin kotiini 7. kerrokseen portaita, ei tuskaakaan. - Nyt on veto poissa; eräänä päivänä olin vaimon kanssa grillailemassa lähistön kallioilla.Siellä tuntui, että maailma pimenee,kuolema tulee, oli pakko mennä makuulle kivisessä louhikossa, kylmä hiki otsalla.Seuraavana aamuna mittailin verenpaineita: tosi alhaalla, syke alle 60:n. Ennen lääkitystä (n8v sitten) kuuluin ns nopeasykkeisten (yli 75/min) joukkoon.-- Muina oireina tullut hengenahdistusta, päänsärkyä, pahoinvointia ja oksentelua...ja kylmä hiki otsalla päivittäin.
      Nyt alan itse vähentää lääkitystäni pikkuhiljaa (lääkäri antoi suostumuksen). Eihän sydän pumppaa tarpeeksi verta, jos pulssi on ihan alamaissa. Jos yrittää kävellä vähän reippaammin, niin pulssin pitäisi nousta, elikkä verta pitäisi saada enemmän "liikkeelle", mutta tämä "Biso" taasen yrittää sitä kumota...ei hyvä. Nyt pikkuhiljaa annosta pienemmäksi ja sitten uusi käynti lääkäriin.

    • valelääkärinapulainen

      Ei kannata ominpäin ottaa noita beetasalpaajia.
      Bisoprolol hidastaa sykettä ja verenpaine laskée ja alkaa pyörryttää ja tulee oksettava olo, myös vieroitusoireet ovat aika pahoja kun joutuu sen lopettamaan. Syke on sekaisin monta viikkoa ja on jopa tuskainen olo; kauhea lääke.
      Varmaan ihan hyväkin määrättyihin tarkoituksiin, mutta tuntuu joskus että sitä määrätään liian heppoisin perustein.

    • ettäsilleen

      Minulla kokeiltiin juuri sairaalassa ko. lääkettä, vaikka vuosia sitten verenpaineeseen kokeilemani beetasalpaaja sai minut menettämään tajuntani. Samat oireet tuli plus vielä muuta.

      Muutama tunti lääkkeen ottamisen jälkeen päähän tuli sekava olo ja sitten rupesi huone pyörimään silmissä. Huimaus jatkui myös sängyssä. Olen samaa mieltä kommentoijan kanssa, joka sanoi, että olo oli kuin kännissä ja kävelin pitkin seiniä. Minulla on vaikea astma ja sain sen vuorokauden aikana 4 astmakohtausta riippumatta siitä, että keuhkoissa oli runsaasti avaavaa lääkettä.

      Bisopropolin valmistajan mainitsemiin moniin psyykkisiin sivuvaikutuksiin voi liittyä myös näköhäiriöitä. Jos vaikutus on psyykkinen, niin sehän ei tarkoita, että se on kuviteltu. Psyykkiset häiriötkin perustuvat usein fysiikkaan. Beetasalpaajat voivat esim. aiheuttaa tai masennusta, koska ne estävät serotoniinin toimintaa. Osa ns. kummallisista oireista voi myös liittyä keskushermostoon.

      • Rimuramu

        No, sain Bisoprololia 2,5 mg ja siitäkin vain puolikas aamuisin runsaisiin eteislisälyönteihin. Hävisivät melkein kokonaan ja pystyn uimaanki 1 km aamulla, ei paljon jarruta. Hyvä lääke ainakin minulle:)


      • Voivoivoi_

        Psyykkiset seikat sisältyy usein fysiikkaan??? Usein? Tieditkö, että ihmismieli on 100% fysiikkaa? Vai edustatko sitä koulukuntaa, jonka mielestä ihmisellä on sielu? Höpö höpö. Tervetuloa 100%seen todellisuuteen, jossa dualismi perustuu muinaisuskomuksiin.


    • Akkakolkasi

      Heip. Eksyin tänne palstalle kun hain netistä tietoa tästä bisoprolol 2,5mg lääkkeestä.
      Oon sitä nyt viikon syönyt. (Sydänlihas laajentunut vähän ja eteis-,sekä kammioperäistä ylilyöntiä koko ajan)
      Korvissa humisee ja päätä särkee.
      Tänään ois alkoholihuuruinen reissu,mutta taidan jättää väliin.
      Verenpaineet laskee välillä melko alas (alle 100/alle 60,syke 50/60)
      Sormukset ei meinaa mahtua ja huimaa... Tätä samankuuloista virttä mitä kaikilla muillakin.
      Ennen söin Propralia mutta ei se auttanu oikein mitään.

    • rapatirallaa

      Minulla ollut jo 5 vuotta Bisoprolol orion 2,5 mg lääke Losartan Orion 50mg kanssa ja hyvin pelittää, kunhan otat lääkkeet AINA samaan aikaan aamulla ison vesilasillisen kanssa ja tyhjään vatsaan. Paineet ja syke pysyvät kondiksessa. En ole huomannut oikeastaan mitään sivuvaikutuksia, ehkä painon nousua hiukan, mutta liikuntaa lisäämällä sekin on pysynyt kurissa.

    • sipori

      Kaikista hurjinta tässä on se että tämä lääke nostaa voimakkaasti riskiä sairastua 2 tyypin diapetesta kenellä riski valmiina,varsinkin jos rinnalle vielä jotain diovania..mulle kävi niin..tk lääkärit ei tiedä mitään itte pitää lukea netin lääkärisivuilta..muutenkin huono lääke verenpaineen alentajaksi..eli ensin saat lääkkeet verenpaine tautiin ja lääkkeeistä puhkee 2 tyypin diabetes johon taas saa lääkkeet että sais verensokerin kuntoon joka tuli verenpainelääkkeistä...ihan sairasta....

      • Muahaha

        No höpö höpö


      • armaani

        Kerrankin asiaa


    • NouHätää

      Itselleni vaihdettiin Emconcor, samaan, toisen firman, halvempaan Bisoprololiin. Otan aamuin, illoin puolikkaan, eli 2,5 mg x 2. Hyvin on toiminut. Ei mitään outoja tuntemuksia.

      Samaten itselleni myöhemmin aloitettiin myös Perindopril-sydänlääke, aamuisin 1 tbl. Ei haittavaikutuksia.

      Otan siis näitä molempia lääkkeitä.

      Minulla on myös kolesterolilääke Simvastatin, jonka otan 1,5 tbl iltaisin. Tämän lääkkeen kanssa ei saa käyttää esim. greippimehua. Pidän greippimehusta, mutta sen juominen loppui tämän lääkityksen alkaessa.
      .

    • Kipuajakipua

      Aloitin tänään Bilopronin 1-2krt x 2,5mg kokeilu ja otetaan tarvittaessa. Syke ja verenpaine tuntuu korjautuvan. Syke 80-115 levossa ,verenpaine korkea. Myös tuntuu auttavan diabetekseen. Kertokaa kokemuksia diabeetikot.

    • admies

      sain verenpaine lääkkeeksi bisoprol j5ml puolitin niin puolentunnin päästä kirpas sydämmestä seuraavana aamuna sama kirpasu soitin lääkärille etten syö myrkkyjäsi 2påivän jäkeen ensi apuun syke oli pudonnut liian alas 30 vähän ylä puolelle sanoivat että on laitettava tahdistin sain siellä letkuissa ollessani kammio blokin .tahdistin lääkäri sanoi ettei minulle olisi saanut antaa beeta salpaajaa kun ei ole todettu sepelvaltimo tautia, usko meni kerralla terveyskeskuslääkäriin voi vaikka kuolla VÄÄRÄÄN LÄÄKKEESEEN YKS KAKS , TAI JUS JÄÄ KITUUN ON PAHEMPI TERV ,admies

    • Desantti

      Sain itse täysin puskista 20.12-2017 kovia sarjoja lisälyöntetä jotka eivät menneetkään ohi vaan jäivät "päälle". Sairaalan vuodeosastolla 1vrk Holter tarkkailussa ja ECO-kuvausten jälkeen todettiin muuten "terveeksi" mutta hieman paksuuntunut vasen kammio, nou hätä Dr sanoi. diaknoosina: ei vaarallisia rytmihäiriöitä. Siihen lääkkeeksi Bisopropol 5mg/vrk ja kotiutus. Siedätys annosten jälkeen 2.5mg (2viikkoa) ja sitten 5mg jatkossa kardiologin ohjeiden mukaan. Kotona se kello vasta menikin sekaisin pulssi vaihteli ja paineet aamulla 165/104 - 135/77 välillä souti myös. 1kk meni ennenkuin syke tasaantui mutta sitten lääke oireet alkoivat: pahoinvointi, pulssin epäsäännöllisyys ja hikoilu varsinkin aamulla herätessä. Olo paheni ja ampparillakin mentiin päivystykseen 2 kertaa kun pulssi paukkui 120 levossa. 2vrk pitkää Holteria kotona ja 2 vrk sitten sairaalassa,,ei mainittavia löytöjä / häiriöitä, ekg oli lääkärin oman käsityksen mukaan sinusrytmiltään normaali muuten kuin että kammiolisälyönjä oli eräskin puoskari yritti ohjata psykiatrille väitteenä se että aiheutan niitä itse.??! Maaliskuussa jouduin osastolle Brakyrdian (hidas syke) takia kun painui alle 45:tee ja kaliumarvo oli flunssan vuoksi alavoittoinen 3.0. Kardioliogi totesi että puolita annosta ja eikuin eteenpäin!
      Bisopropol iski minullekkin 3kk:n aikana n.10 g painoa lisää ja olo oli aina tosi huono. Siitä sitten oma aloitteisesti 3 viikkoa pudotin annosta 1.25mg kunnes huomasin että olo parani kummasti ja rytmikin tasaantui samassa kuin paineetkin (126/85), sen jälkeen jätin tuon myrkyn omalta listaltani kokonaan pois! Nyt on olo kevyt ja jaksaa tehdä asioita entiseen malliin. Huomioina se että Bisopropol ei tolellakaan käy kuin harvoille ja valituille ja niille joille se auttaa ovat syyt jokseenkin aina yksilöllisiä. Koko episodia varjosti se ettei T-keskuksen lääkärit oikein välittäneet tutkia sitä ettei tuo lääke sovi minulle ja infoa siitä en saanut tarpeeksi. Siedätys annoksista esim: 10mg- 5mg/vrk kannattaa ajaa alas aina pikkuhiljaa annosta alentamalla min: 1kk ajan niin että seuraa paineita ettei nouse/laske liikaa ja että leposyke pysyy 60-80 välillä joka sekin on yksilöllistä itse kullakin. Suurin riski noissa isoissa Beetoissa on se että se painaa sykeen tosiaan todella alas ja siinä sitten pitää itse olla kriittisen tarkka ja pienentää annosta jos paineet ja pulssi soutaa ja huopaa sekä muistaa jatkossa sen että mikäli haluaa jatka eloa vielä vaivan kanssa niin ottaa yhteyden YKSITYISELLE sektorille sillä siellä osataan antaa oikeaa hoitoa oikeaan vaivaan!!

    • Sitruunahelpottaa

      Eikö kellään ole tullut ihottumaa bisoproactin käytöstä tai muista sydänlääkkeistä? Söin kuukauden 2,5 mg betasalpaajaa ja asperiiria (ASA 100 mg)sekä briliqueta 2 x90 mg/pv ja Losatrix 25 mg ( ensin Cardace jonkin aikaa) Atorvastatin 40 mg pallolaajennuksen ja stentin laiton jälkeen. Olen nyt vähentänyt lääkitystä koska jo sairaalassa puhkesi vaikea ihottuma jalkoihin, käsiin ja käsivarsiin, joka on yhä vain laajentunut. Kutinaan, joka on tuskallista en halua ottaa antihistamiineja enkä kortisonia. Nyt hieron sitruunalla rikkinäistä ihoa, lisäksi voitelen luomuoliiviöljyllä, se on aluksi tuskaa 5-10min, mutta sitten rauhoittaa ja oireet ovat vähentyneet. Lisäksi jätin pois ASAn, ja Atorvastatiinin sekä olen puolittanut briliquen, Losatrixin, ja beeta-salpaajan. Onko muilla kokemuksia ihottumasta ja sen hoidosta?

    • Stenttaustehty

      Asasta en ole kuullut tulevan ihottumaa. Ja on tärkeä lääke. Brilique ongelma minulla, mutta sekin on kai aika lailla pakollinen ottaa, suht vaiken kaan ihottuman takia ei ole hyvä puolittaa annosta. Vaikea toki tietää kuinka sietämätön olosi on. Kolesterolilääkkeistä en tiedä, itse en niitä syö, on niin paljon sivuvaikutuksia. Selvästi tiedät mitä pitäisi syödä ainakin. Tsemppiä löytäniseen ja muuhunkin.

    • Anonyymi

      Kauanko yhden tabletin vaikutus kestää? Eli jos eilen otin yhden tabletin korkeaan sykkeeseen, niin voiko nyt 20 tunnin päästä tulla todella huono lääkkeen taka?

    • Anonyymi

      Moro! Olen syönyt 2,5 mg pari kuukautta eteisvärinään. Mitään oireita ei ole ollut, eikä myöskään värinöitä. Astmanikaan ei ole vaivannut normaalia enempää...

    • Anonyymi

      Olen 68v ukko peruskunto ok. Lääkäri määräsi Bisoprolol ratiopharm 5mg 1/2 tab, aamuin illoin eteisvärinään. Mulla oli keuhkokuume siihen oli 12pv, antibiottikuuri Amorion 750 mg >lisäksi Xarelto 20 mg rytmihäiriöperäisten verisuonitukosten estoon < oli kova myrkky alkoi kehittään veriyskää, sen käyttö lopetettiin kun ilmoitin sivuvaikutukset joihin kuului myös keskittymishäiriö, oli ilkeä olla liikenteessä. Nyt ottanut 0,5 tab,aamu ja ilta Bisoprolol kun syke ollut korkealla, alkanut tasoittumaan verenpaineet kuin syke myös.
      ps. Oli terv ,keskuksessa loma-aika tuon ruljanssin aikaan, nuoria lääkäreitä joutuivat kaiken kysymään kokeneemmalta lekurilta, oli se aika sekametelisoppa, saas nähdä mitä omalääkäri sanoo tänään kun on aika hälle. Luottamus mulla meni heidän toimintaan, oma-kantaan kirjoittivat päällekkäisyyksiä samasta asiasta, labrassa verinäytteen ottaja ihmetteli ja sanoi ääneen, ompa tänne päällekkäisyyksiä kirjoteltu. sitä itekki ihmettelin.

      • Anonyymi

        Pulssin Bisoprolol tuntuu laskevan, muusta en mene sanomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulssin Bisoprolol tuntuu laskevan, muusta en mene sanomaan.

        Laskee joo, tuosta 5 millisestä lohkaistulla neljäsosan tabletilla pulssi putoillut tuonne 43 krt /min. Kokonaisen tabletin otto varmaa toppaisi koko pumpun.


    • Anonyymi

      Kärsin migreenistä. Lääkäri määräsi 5mg annoksen otettavaksi kerran vuorokaudessa migreenin estolääkkeeksi. Perusterve 34v mies olen.

      2vko kokeilun jälkeen jätän tämän leikin kesken. On kyllä itselle sen luokan myrkkyä.
      Jatkuvaa huimausta ja omituisia tuntemuksia. Väsyttää ja rinnan päällä tuntuu jatkuva paine. Öisin heräillyt siihen että saattaa sormet olla jääkylmät ja kaikki raajat täysin puutuneita. Koko valveillaolo tuntuu jatkuvalta humalatilalta.
      Tämä oli minun osaltani tässä. En halua kroppaani moisella myrkyttää yhtään enempää. Ei nähtävästi sovi kaikille.

    • Anonyymi

      Olen syönyt ko salpaajaa vähän yli viikon.Rytmit on tullut alas (krooninen flimmeri) verenpaine on jatkuvasti alle sadan ja olo kuin pahassa krapulassa sekä älytön väsymys

      • Anonyymi

        Puolitoista vuotta syönyt bisoa 2,5 mg. Nestettä kerää elimistöön, suoli ei toimi normaalisti, väsyttää ja masentaa, hengästyy rasituksessa helposti. Auttaa kyllä rytmihäiriöihin, verenpaineeseen ja jännitykseen.


    • Anonyymi

      Hei! Söin Bisoprolol-lääkettä 2,5 mg pallolaajennuksen jälkeen sykkeen jarruttamiseksi. Sydämen lisälyöntejä minulla ei ole ollut kuin harvoin satunnaisesti, mutta muutama viikko lääkkeen aloituksesta ilmaantuivat lisälyönnit jokaiseen verenpaineenmittaukseen ja lopulta verenpainetasot olivat milloin missäkin jopa pitkään paikallaan istuessa. Sydämen lisälyöntien määrä lisääntyi ja huono olo oli käytännössä jatkuvasti. Lopulta puolitin annoksen, kun rintaan koski päivittäin ja tuntui kuin keuhkoputken tulehdus olisi päällä. Puolituksen jälkeen rintaan jäi päivittäinen orastava rintakipu aamutabletin jälkeen. Sykkeen laskiessa lopulta tasolle 40 tein päätöksen lääkkeen lopettamisesta kokonaan. Tästä on nyt noin kuukausi ja kaikki kivut ovat hävinneet ja ennen kaikkea olo ei ole kurja aamupäivästä alkaen. Lisälyöntejä ei myöskään enää esiinny...eihän niitä ole koskaan aiemmin ollutkaan. Itseasiassa kaikki arvot korjaantuivat/tasaantuivat kerrasta.

      Pallolaajennuksen jälkeen verenpainetasot ovat pysyneet tontilla verenpainelääkkeellä ja jälkeenpäin tuli mieleen, että 2kk soppa oli täysin itseaiheutettu tällä lääkkeellä....sama lääkesettihän tulee operaation jälkeen kuin automaatista jokaiselle. Ymmärrän lääkkeen tarkoituksen, mutta ilmeisesti lääke ei välttämättä toimi ja/tai siitä ei ole hyötyä henkilöillä, joiden syketaso on alle 80....löysin aiheesta jonkun tehdyn tutkimuksenkin. Sinänsä tutkimuksessa myös todettiin lääkkeestä olevan hyötyä, jos henkilöllä oli ennestään rytmihäiriöitä/korkea syke.

    • Anonyymi

      Hirveen moni tuntuu kikkailevan tablettien puolittamisen tai jopa 1/4 laittamisen kanssa. Onko syynä hinta? Orionilla ainakin on tarjota bisoprololia alkaen 1,25 mg/tab.

      Ymmärrän puolittelun jos paketti maksaa pari kymppiä vahvuudesta riippumatta. Pelkkä bisoprololi 2,5mg 100kpl ilman nesteenpoistajaa maksaa ilman kelakorvauksia 8€. Ei tarvii nakkisormin puolitella pikkupillereitä.

    • Anonyymi

      Migreeniin määrätty 2,5 mg, paino noussut ja hiusten lähtö lisääntynyt. Lopettelen pikkuhiljaa käytön.

    • Anonyymi

      Olen samassa tilanteessa että uskallanko aloittaa samaa lääkettä kanssasi.ei ole todettu sydänrytmihäiriöitä.Mutta lääke määrättiin verenpainetta alentamaan.Mielestäni tää on arvioimista ns. Kokeilua josko tai ei.vastaaja liisa

    • Anonyymi

      Onko kellään tullut vatsaoireita ko.lääkkeestä? Itellä ulosteen väri muuttunut tummanruskeasta vaaleanruskeankeltaiseen ja aamuisin saa käydä joskus useamman kerran pytyllä.

    • Anonyymi

      Moi! Jaan kokemukseni kyseisestä lääkkeestä (Biso Ratiopharm 5mg).

      Pitkään vaivannut SVT korjattiin ablaatio hoidolla 25.5-20 ja muutamia kuukausia toimenpidettä ennen käytin bisoa ja toimenpiteen jälkeen muutaman viikon.

      Alkuun väsymystä, muutoin parantui unenlaatu huomattavasti ja lisälyönnit & kohtaukset pysyivät poissa 2.5mg / 5mg päiväannoksella.
      Lisäkiloja ei tuossa ajassa kerennyt tulemaan.
      Lopettaessa en huomannut sivuoireita.

      Nyt N. Vuosi ablaation jälkeen lisälyönnit ja nopeat kohtaus yritykset palanneet mutta vielä ei johdinradat ole kasvaneet takaisin niin itsestään menee pois 3-4 sekunnin kuluttua mutta lisälyöntejä suht paljon päivittäin alkanut olemaan niin taas satunnaisesti alkanut popsimaan noita ja jälleen kerran hienosti toimii ja vaikutus alkaa nopeasti.

      10/10 hieno lääke!
      T. 21v mies

    • Anonyymi

      Bisoprolol 2,5 millisen puolikkaasta otin illalla veitsellä puolet eli puolet 1,25 millisestä. Parin tunnin päästä rauhallinen olo. Nukuin ilman muljuja kunnon yön. Seuraava päivä meni vaan löhöten ja nukahdellen. Univelat nyt nukuttu. Ei ole muljunut yhtään. Otan vain tarvittaessa, jos hermustuneisuus tai jännitys tai pelkotila nostaa pulssia ja verenpainetta. En ota säännöllisesti.

    • Anonyymi

      Bisoprolol 0.25 pelasti elämäni. Puolikas aamuin illoin ja kaameat muljahdukset ovat historiaa. Lääke auttoi heti. Voin taas mennä kävelylle pelkäämättä että joudun ryömimään kotiin. Sydän on kuin uusi!

      • Anonyymi

        Lens teet työpöydälle 😂😂 Joo ja tostaku ottaa vielä 1/8 kerran viikossa niin hyvä tulee.


    • Anonyymi

      Kuinka paljon emconcordia vastaa metoprolin 50mg,tietääkö joku?

    • Anonyymi

      Ja lukuisille epäilijöille sanoisin, kalijaa voi ottaa huoletta huolella. Annokseni 5mg Bisoprplol accord

    • Anonyymi

      en ikinä jättäisi pois lisäravinteita .

    • Anonyymi

      Minulla ei laskenut yläpaine millään verenpaine lääkkeellä. Nukkuessa nousi paljon. Bisoprolol vasta auttoi madallukseen. Unen laatu parani. Nyt on vuoden käyttämisen jälkeen tullut kaatava huimaus. Ei tidetä vielä mistä se johtuu. Löin kyllä kaatuessani pääni kovaa. Ei ole aivotärähdystä.

    • Anonyymi

      Lisäys edelliseen, unohtui mainita. Jalkani ja käteni ovat kylmät koko ajan. Ilmeisesti vaikuttaa ääreisverenkiertoon. Syke oli aluksi siinä ja siinä nyt se alkaa olla jo normaalimpi.

      • Anonyymi

        Täällä Zadinip10mg puoleksi*2,Bisoprolol10mg*2.Nyt hiljattain paine laskenut,huippaa kävellesä,ikä75v.Pulssi myös alhainen 40-60.Vajaa kuukausi zadinip10mg ollut käytössä 10vuotta.Nyt ihmettelen miksi pulssi laskenut,samoin verenpaine.Taidan puolittaa bisoprololin,5mg*2 jos sais pulssin nouseen,samoin paineen.Miten erektiolääke sildefnavil,uskaltaako ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä Zadinip10mg puoleksi*2,Bisoprolol10mg*2.Nyt hiljattain paine laskenut,huippaa kävellesä,ikä75v.Pulssi myös alhainen 40-60.Vajaa kuukausi zadinip10mg ollut käytössä 10vuotta.Nyt ihmettelen miksi pulssi laskenut,samoin verenpaine.Taidan puolittaa bisoprololin,5mg*2 jos sais pulssin nouseen,samoin paineen.Miten erektiolääke sildefnavil,uskaltaako ottaa.

        Edelliseen vielä lisäys.Vasen jalkaterä turvoksaissa samoin nilkka aamuisin pahin.Vielä näistä lääkkeistä.1tyypin diabetes melkein 40vuotta.Siitä neuropatia säryt vasemmassa jalkaterässä,siihen sen 7kertaiset lääkkeet.Tens laitetta käyttänyt mistä oli huomattava apu.Nyt tullut iho oireita jalkapöydän päälle,eikä voi käyttää elekroodeja niistä liima aineista iho ärsytys.


    • Anonyymi

      Minulla lisälyöntejä ollut nyt monta viikkoa ( n.4 lisälyöntiä/min ) Niihin sain ensin Propral 10mg x 1-3 /vrk , niistä ei ollut sanottavaa hyötyä. Nyt sitten sain Bisoprolol 2,5mg x 1 tbl aamuisin ja viikko meni ihan hienosti, nyt sitten taas lisälyönnit palasivat vaikka olen ottanut joskus vielä toisen 2,5mg tbl , illalla, lisänä.
      Muutoin lääkitys Candesartan 16mg x 1tbl + Amlodipin 2,5mg + ASA 100mg + Metforem 500mg x 1tbl , Kaikki Aamusin.
      Tosiaan, ihan kuin Bisoprolol vain lisäisi lisälyöntejä. Kyllä ottaa nuppiin, kun ei saa kunnolla nukuttua ja lisälyönnit häiritsee koko elämää.
      Lääkärit vain toteavat " ei ne ole vaarallisia, et sä niihin kuole ". Ja kyllä on muutaman kerran tuntunut, että lähtö lähellä kun oikein on kymmenittäin lisälyöntejä ollut peräkkäin. :( .(
      Mikähän neuvoksi, mikä lääke tms . . alkaa hermo mennä!!

    • Anonyymi

      Mulle määrättiin 5 mg aamulla kun kävin kardiologilla juuri rytmihäiriöiden estoon. Kun otin ekan tabun niin seuraavana yönä heräsin painajaiseen ja rytmihäiriöön joka kesti 2,5 h. Oli eka kerta, kun rytmihäiriö alkoi nukkuessa ja herätti. Tiedä sitten liittyikö lääkkeen ottoon, mutta luettuani tätä palstaa alkaa koko lääkkeen ottaminen mietityttää. Mulla on luonnostaan matala lepo syke aamuin noin 48-50 ja illalla 54-56. En paljoa noita alemmaksi sykettä haluaisi. Mainitsin vastaanotolla kyllä matalasta leposykkeestä ja siitä että äidilläni on liian matalan sykkeen vuoksi asennettu tahdistin. Outoa, että silti tuota määrättiin kokeiluun.

    • Anonyymi

      Olen lukenut näitä ihmisten oireita Emconcor/ Bisoprolol lääkkeestä. Vaikutus kaikilla sama mihin lääkkeen hoito tähtääkin eli sykkeen alenemaan. Lääke on määrätty minulle korkean verenpaineen hoitoon, toki muitakin lääkkeitä esim. nesteenpoisto ja
      enalapriini(ACE estäjä) ja Zanidip ( kalciumsalpaaja). Häiritsevänä ongelmana on tullut lenkillä ollessani en tahdo jaksaa nousta mäkiä ylös ja iltaisin, kun olen paikallani esim. TV:tä katsoen jalat ja sormet ovat kylmät eli siis palelen.
      Nyt tänä aamuna otinkin vain puolet Emconcor tbl:sta ( 2,5 mg ) ja toisen otan illan suussa. On suorastaan ahdistavaa, kun ei pääse kunnolla liikkumaan.
      Saatan kysyä tästä ensin farmaseutilta ja lääkäriltä sitten kun menen lääkäriin.

    • Anonyymi

      Bisoprolol ratiopharm, Muutamia vuosia syönyt ensin 5mg / pv ja nyt puolivuotta hyväksi todennut 2.5mg / pv.
      Itsellä rytmihäiriöiden hoitoon.

      Hyödyt = leposyke 50 (ilman 65), verenpaine 125/80 (ilman 135/85), vähentää rytmihäiriöitä sekä vähentää syystä tai toisesta stressiä ja ahdistusta.

      Haitat = unenlaatu, ummetus, lievästi huonontaa erektiota ja seksihaluja, helvetin vaikeaa edes lenkkeillä kun ei saa sykettä nousemaan yli sadan, jatkuvasti jääkylmät varpaat ja usein myös sormet.
      Varmasti unohdin jälkimmäisestä listasta jotain..

      On hyötyä mutta samalla haittaakin, lääkkeen vaihto toiseen beetasalpaajaan ei onnistu astman takia.
      Lopettaisin käytön heti jos onnistuisi, pelkästään annosta laskemalla tuosta 2.5mg:stä aiheutti perkeleelliset sivuoireet jotka eivät helpottaneet edes kuukauden kokeilu jaksolla joten näillä mennään.
      Ei pitäisi pitkällä käytöllä suurempia ongelmia olla.

    • Anonyymi

      Hyt kokemukset. Otan yhden aamuin illoin. Lääkärin määräys. Hyvin toiminut. Ei vaivoja.

    • Anonyymi

      Lääkäri määräsi bisoproactia rytmihäiriöihin, jotka eivät kuitenkaan ole nopealyöntisyyttä vaan lyöntejä jää välistä ja syke on näin epäsäännöllinen. Pakkausselosteessa sanotaan, että lääke voi aiheuttaa epäsäännöllistä rytmiä ja hidastaa sykettä. Mitenköhän käy, jos syke hidastuu ja jää lyönti välistä, venyykö tauko liian pitkäksi, voiko sydän jopa pysähtyä? Verenpaineenikin on jo valmiiksi 100/60, ei olisi varaa laskea sitä enempää. Farmaseutti oli myös epäileväinen. En ole uskaltanut lääkettä ostaa. Lääkäri määräsi sen hoitajan vältyksellä (hoitaja kävi puhelun aikana konsultoimassa lääkäriä), eli lääkäri ei tavannut minua eikä puhunut kanssani, eikä tehnyt mitään tutkimuksia, tämmöistähän se on nykyään, terveydenhuollon verrokkimaat löytyvät Itä-Euroopasta.

    • Anonyymi

      En suosittele kenellekään Bisoprolol, ihan hirveästi hengenahdistusta ja huimausta. Olen syönyt jo kymmeniä vuosia ja nyt yritän päästä eroon. Unihäiriöt, tuntohäiriöt, jalkojen puutumiset,lihasheikkoudet..... Älkää edes miettikö ko lääkettä.

    • Anonyymi

      Onko muilla vastaavia kokemuksia??
      Olen syönyt Bisoprololia 2,5mg 7 kk. Kertonut lääkärille että hengen ahdistukset ovat pahentuneet levossakin. Lääkkeen käyttöä pitää kuulemma jatkaa.
      Lopultakin sain yleislääkäriltä lähetteen spirometriaan ja kotona teen Pef puhallukset 2 vk. Huomasin Pharma Fennican sivuilla alla olevan tiedotteen. Sen jälkeen kysyin yleislääkäriltä ja farmaseutilta olisiko mahdolliset astma tms huomioitava jo tässä vaiheessa. Farmaseutin mielesta pitäisi,lääkärin mielestä ei. Ei ehkä tule totuuden mukaisia puhallus tuloksia jos ei näitä mahdollisia sivuvaikutuksia huomioida. Puhalluksissa on käytössä Buventol jonka annos pitäisi tiedotteen mukaan tuplata??Harvoin on aiemmin tarvinnut Buventolia käyttää vaikka mukana on kulkenut....
      Tietoa Pharma Fennica
      Vaikka kardioselektiivisillä (beeta1) beetasalpaajilla voi olla vähemmän vaikutusta keuhkotoimintaan kuin epäselektiivisillä beetasalpaajilla, niiden käyttöä, kuten muidenkin beetasalpajien käyttöä, tulee välttää potilailla joilla on jokin obstruktiivinen keuhkosairaus, ellei jokin kliinisesti painava syy tätä edellytä. Jos kliininen syy edellyttää Bisoprolol Orion -valmisteen käyttöä sitä tulee käyttää varoen. Potilaille, joilla on obstruktiivinen keuhkosairaus tulee aloittaa bisoprololihoito mahdollisimman pienellä annoksella. Heitä tulee seurata tarkasti uusien oireiden varalta (esim. hengitysvajaus, rajoittunut fyysinen suorituskyky, yskä). Jos potilaalla on mahdollisesti oireinen keuhkoastma tai muu krooninen obstruktiivinen keuhkosairaus, bisoprololihoitoon on yhdistettävä samanaikainen keuhkoputkia laajentava hoito. Astmapotilaiden hengitysteiden virtausvastus voi toisinaan kasvaa, jolloin beeta2‑stimulanttien annosta on ehkä suurennettava.

      Muiden beetasalpaajien tavoin bisoprololi saattaa lisätä sekä herkkyyttä allergeeneille että voimistaa anafylaktisten reaktioiden vaikeusastetta. Adrenaliinihoidon vaikutus ei ole aina odotetunlainen.

      • Aivan samat kokemukset.Bisporolia olen 9 kk. syönyt Pef puhallukset tein ja eilen kävin spirossa. Pef puhalluksissa aamu arvot avaavan jälkeen nousi muutaman kerran yli 20prosenttia. Ilta 10 prosenttia. Spirossa ei muutosta avaavan jälkeen? En aiemmin käyttänyt avaavaa kun satunnaisesti. Outoa minusta on kun hengenahdistukset on lisääntyneet kun olen puhallusten aikana käyttänyt buventolia päivittäin? Ihmeellistä minusta on että kardiologi ei reagoi mitenkään vaikka olen monta kertaa valittanut lisääntyvistä hengenahdistuksista bisporolin aloituksen jälkeen. Yleislääkäri onneksi lähetti spiroon. Jännä kun minullakin farmaseutit eri mieltä kun lääkäri..Anonyymi,Miten sinulla on asia edennyt?


    • Anonyymi

      Hei minulla kuivuivat silmät kyseistä lääkettä käyttäessä ei auttanut mitkään silmätipat

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe