Nartun juoksu

virve

Mistä tietää milloin nartulle on tulossa juoksu?
Olen kuullut, että juoksun lähestyessä narttu alkaisi hieman kokeilemaan kuka on pomo ja merkkailisi myös.
Tuosta merkkailemisesta. Oma koirani on nyt 8kk ja saattaa joskus yhden lenkin aikana tehdä kolmekin pissiä, kun normaalisti tekee vain yhden. Mistä voin tietää ettei koiralla olisi vain virtsatietulehdus?

16

38795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?!&

      Nojuuh.... Juoksun alkaessa tai ollessa lähellä, narttu alkaa merkkailemaan, on hellyydenkipeä ja ruokahalu voi muuttua. Oireet vaihtelee. Pissatulehduksen voi sulkea pois sillä, että tarkkailee juoko koira paljon ja haluaako vähän väliä ulos pissalle. Pissatulehdus voi tulla herkästi jos koira istuskelee lumessa, ainakin meillä on yllättänyt. Voipihan sitä ottaa pissanäytteen ja viedä el. joka sitten sulkee sen tulehdusvaihtoehdon pois tai toteaa että on tulehdus ja antaa lääkekuurin.

      • virve

        Rontti kyllä juo melko paljon, mutta ajattelisin niin, että pyrkisi ulos useammin jos sillä olisi tulehdus. Tytöllä oli virtsatietulehdus pienenä ja joka paikka lainehti pissistä... ei siis ollut vaikeaa pissan tekeminen eikä tyttö edes itkenyt. Siksi mietityttää. Voisiko juomisen tarve johtua siitä että asunnossamme on melko lämmin tällä hetkellä ja pienellä on paksu turkki jo? Toisaalta tässä viikko sitten oikutteli aika lailla ja korvat/järki jäi usein narikkaan kun lähdettiin lenkille. Nyt on sitten tuommonen sylikoira, hakeutuu lähelle nukkumaan ja ensimmäistä kertaa elämässään antaa rapsutella ihan kunnolla.


    • Anneli

      Ylensä nartut alkavat pissiä lenkillä useammin. Meillä alkavat selkeästi merkitä jopa jalkaa nostamalla ja kuopimalla kuin urokset ikään.
      Niiden käytös saattaa myös muuttua kuvailemaasi suuntaan. Juoksun lähetessä ulkoiset synnytinelimet turpoavat ja emättimestä saattaa valua kirkasta limaa. Sitten vain valkoisella paperilla päivittäin tarkistamaan, milloin verenvuoto alkaa.
      Yleensä pissatulehdus näkyy hyvin tiheänä, monta kertaa tunnissa tapahtuvana pikku pissimisenä. Se näyttää myös kivuliaalta ja narttu alkaa nuolla emätintä tiheästi

    • täällä juoksut päällä

      Moi! Mulla on 3-vuotias narttu ja sillä oli ekat juoksut n.9 kk:n ikäisenä. Mun koirani tekee vajaan kk:n ajan pesää päiväpeitoista, matoista. Verinen vuoto alkaa tippasemalla ,ensin viikon pikkuhiljaa, sitten viikko toista enemmän ja loppuu hiljoskellen. Kestää mun koiralla n.kk:n ajan. Saat varautua, ettei suojahousut kovin hyvin pidä, meillä ainakin vuoto menee välillä muualle kuin siteeseen. Mutta onneksi ei ole kuin kaksi kertaa vuodessa. Koirani myös masentuu juoksuaikana, on hiljakseen eikä leiki kovin paljon, pissaa tavallista enemmän ulos. Hyviä vointeja sinnepäin!

      • alakulojuoksunjälkee

        Onko juoksujen jälkeinen masennus normaalia? Meidän tytöllä loppui juoksut viikko-pari sitten, ja hauva on melko apea, ei juuri leiki eikä hirveästi innostu mistään, eikä tahdo oikein lenkillekään lähteä. On herkkä eikä korvat toimi, varsinkaan ulkona. Tahtoo vaan haistella ja haistella, jos käännytään "väärään" suuntaan, heittäytyy maate. Ruokahalu on kyllä hyvä, ahmii kaiken minkä saa.
        Kuinka kauan tällainen alakulo saattaa jatkua?


      • Dresku

        Koiralla on oli ekat juoksut n.7kk eikä ole vielä alkanut toisia koira on n.2v
        Ja harkitaan pentuja milloin seuraavat alkavat?


    • vikke r

      > Minun tyttöni alkoi pissiä 3kertaa lenkillä,ennen 1 kerran.On tehnyt vähän tuhmuuksia pientä ,leikkiä on saanut paljon enemän ja lenkillä käydään tiuhaan,ihan vain haistelemassa niikuin ilmaa,karvaa lähtee aika paljon,siitä huolissani.

      • "kiiltäväkarva"

        täällä 4vuotias narttu ja juoksut 3kertaa vuodessa ja karvan irrottaa kunnolla joka kerta ennen juoksuja,olen lisännyt ruokaan skin&coat öljyä(musti ja mirristä saa ainaskin) ja apteekista dermoscent essential6 et näin täällä ovat kylläkin aika hinnakkaita turkki kylläkin on hienon näköinen.


      • kymysyksiä
        "kiiltäväkarva" kirjoitti:

        täällä 4vuotias narttu ja juoksut 3kertaa vuodessa ja karvan irrottaa kunnolla joka kerta ennen juoksuja,olen lisännyt ruokaan skin&coat öljyä(musti ja mirristä saa ainaskin) ja apteekista dermoscent essential6 et näin täällä ovat kylläkin aika hinnakkaita turkki kylläkin on hienon näköinen.

        Meillä on vuoden ja neljän kuukauden ikäinen tyttö, jolla ensimmäiset juoksut olivat viimevuoden huhtikuussa, toisia ei vielä ole kuulunut. Kuinka pitkä väli juoksuilla voi olla normaalisti?...Ja kai sen nyt sitten huomaa kun ne juoksut alkaa, ettei ne voi olla niin niukat ja huomaamattomat?!
        Tytöllä kun on ihan normaalistikin tapana merkkailla, saattaa pissata lähemmäs kymmenen kertaa reilun tunnin lenkin aikana. Ja nostaa aina vähän tassua pissatessaan ja kuopii pissan jälkeen. Mutta koska tuo käytös on jatkuvaa, niin ei siitäkään voi juoksujen tuloa ennustaa?! Ja sitten vielä hölmö kysymys: Voisiko takatassun nostelu pissatessa ja merkkailu ylipäätään olla poikakoirilta opittua? Tytöllä kun on nuo parhaat ja läheisimmät koirakontaktit olleet poikia ja niiltä on paljon muutakin käytöstä matkittu?!;)


    • muhveli

      Meillä oli ekat juoksut noin vuoden iässä.. sen jälkeen ei mitään. Johtuu kuulemma lääkityksestä, pitkäaikainen kortisoni on tehnyt tuhojaan muutenkin. Nyt yhtäkkiä koiran ollessa kolme: tadaa! JUOKSUT

      Merkkailee ja etenkin haistelee paljon ulkona, nostaa jalkaa, kuopii. Kirkkaanpunaista vuotoa, sen kai pitäisi muuttua tärppipäiviksi vaaleammaksi?

      Minulla on tietysti myös uros :p nastaa.

    • Koirulipa

      Mun mäyrisnartun juoksut alkoivat 8 kk iässä. Niitä ennen se pissasi 2 tai 3 kertaa lenkillä, kun normaalisti pissaa vain kerran, ja haisteli tarkasti toisten koirien jalanjälkiäkin maassa. Olen lukenut, että juoksut voivat olla niin niukatkin, ettei niitä välttämättä huomaa.

    • ?

      Hei
      Missä vaiheessa kannattaa alkaa huolestuu kun meidän neidin juoksut on nyt kestäny jo 4vk? Kyseessä on ensimmäiset ja ne alko jo vähän reilun puolenvuoden ikäisenä?

    • hei! minulla on 7v harmaan norjuanhirvikoira ja se on ollu mulla puoltuotta ja en tiedä milloin sillä on ollut viimeksi juoksut ja tarkoituksena olisi teettää sille vielä yhet pentueet ja sillä on takana yhet pentueet jo. Mutta en voi ennenkun tiedän miloin sillä alkaa juoksut. Haluisin sitä vaan kysyä et mistä voisin tietää tai tunnistaa millo sillä on alkamassa?

    • ajatus

      Meillä 7-v Bichontyttö, joka on melko apaattinen juoksun alkuvaiheessa. Syö vähän ja makoilee, mikään ei jaksa kiinnostaa, paitsi haisteleminen ulkona. Onkohan koirilla kipuja juoksuaikana, on vaan tullut mieleen.

    • hirvipellen omistaja

      mullakin on norjanharmaahirvikoira. ikää 2v

    • Peppiino

      Meillä harmaalta ultrattiin rakko ja tutkittiin pissanäyte,pissan tiputtelun takia.Ei ollut tulehdusta ja rakossakaan ei kiteitä tai kiviä havaittu.Kohdussa limaisuutta,joten hormoonien piikkiin meni,ell sanoi,että juoksut alkavat kohta.Viime keväänä pissi meidän sänkyyn,kun esikiima vaihe oli menossa.Tänään taas pissan tiputtelua ja juoksujenkin pitäisi alkaa kohta,kun kalenteria katsoo.Onko teidän koirilla ollut kellään pissan tiputtelua esikiiman aikana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe