USA -> millainen Jet Lag?

diidii

Noh, millaiset kokemukset lennosta New Yorkiin? :) Eli millainen jet lag kolahti paikan päällä? Milloin toivuit "täydellisesti"? Moneltakos teiltä lähti Suomesta lento New Yorkiin ja oliko kone Finnairin? Olen ymmärtänyt että ainoastaan Finnair menee NY suoraan ja JKF:n lentokentälle. Miten on?

Ainakin tuntuu siltä, että se 5 päivän kurssi siellä Nycissä helpottaisi, kun vasta sen jälkeen tarvitsee mennä perheeseen. Mutta ymmärrettäväähän se on jos vasta perheessä useimpien päivien kuluttua rentoutuu. :) Aika hässäkkää varmasti ekat 2 vkoa Suomesta lähdön jälkeen. Kokemuksia pliis :)

19

1965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Finnairin kone taisi lahtea klo 6 aamulla Helsingista, tosin ei kohti New Yorkia, vaan Pariisia, jossa oli koneen vaihto. (Kasittaakseni jarjestot lennattaa paljon ei-suorilla lennoilla, koska tulee halvemmaksi...) JFK:lle laskeutuessa oli jo nukkumaanmenoaika koto-Suomessa, mutta vasta iltapaiva USA:ssa joten pitka paiva siita tuli :) Nycin kurssi oli yhta karsimysta, ei ainoastaan karmean aikaerovasymyksen takia vaan iha ylipaansa... mutta todella, mulla ainakin otti koville tuo aikaero, mutta selvisin siita silti vajaassa viikossa, eli kun Nycin kurssi alkoi maanantaina ja perjantaina oli isantaperheeseen saapuminen ni lauantaina olin jo iha ok ja nukuin normaalit younet illasta aamuun (kurssiviikon aikana oisin mieluusti mennyt nukkumaan jo 6-7 aikaan illalla ja 3-4 aikaan aamuyolla pamahdin aina hereille, etta kylla paivalla vasytti!!)

Sellaista mulla.

• kiitos :)

Kun sanoit että kurssi oli yhtä kärsimystä, niin millainen se sitten tosiasiassa oli? Paljon oli porukkaa? Paljon suomesta? :) en ole mielestäni keltään saanutkaan kommentteja siitä :) jos maanantaina alkoi ja perjantaina loppui, niin minä päivänä oli se sightseen? oliko se hyvä? :) eli näkikö tarpeeks nähtävyyksiä, millainen esittely..? Anteeks paljon kysymyksiä :)

• ...
        kiitos :) kirjoitti:

Kun sanoit että kurssi oli yhtä kärsimystä, niin millainen se sitten tosiasiassa oli? Paljon oli porukkaa? Paljon suomesta? :) en ole mielestäni keltään saanutkaan kommentteja siitä :) jos maanantaina alkoi ja perjantaina loppui, niin minä päivänä oli se sightseen? oliko se hyvä? :) eli näkikö tarpeeks nähtävyyksiä, millainen esittely..? Anteeks paljon kysymyksiä :)

Kurssipaivat olivat todella pitkia, seittemalta aamulla alkoi ja kaheksan aikaan illalla taisi paattya... ja aivan ALYTTOMAN tylsaa!! Meidan kurssilla tyttoja oli 110, yhteensa 4 Suomesta, ja istuttiin elokuun helteessa pienessa kellarihuoneessa, jossa maksimikapasiteetti olisi ollut ehka 50 :) Sightseeing-ajelu oli muistaakseni tiistai-iltana, enka kylla sitakaan ylistaisi... olen tavannut tyttoja toisten jarjestojen kautta, jotka todella KAVIVAT Empire State Buildingissa, Vapaudenpatsaalla, jne, mutta ei, me todella vain ajettiin bussilla ympari New York Citya eika varsinaisesti kayty yhdessakaan nahtavyydessa. Vaikka oli se silti kiva ajelu, mutta ei todellakaan sita mita jarjesto mainostaa...

Ei mitaan "paljoista" kysymyksista, kysele lisaa jos mieleen tulee, yritan vastailla parhaani mukaan :)

... kirjoitti:

Kurssipaivat olivat todella pitkia, seittemalta aamulla alkoi ja kaheksan aikaan illalla taisi paattya... ja aivan ALYTTOMAN tylsaa!! Meidan kurssilla tyttoja oli 110, yhteensa 4 Suomesta, ja istuttiin elokuun helteessa pienessa kellarihuoneessa, jossa maksimikapasiteetti olisi ollut ehka 50 :) Sightseeing-ajelu oli muistaakseni tiistai-iltana, enka kylla sitakaan ylistaisi... olen tavannut tyttoja toisten jarjestojen kautta, jotka todella KAVIVAT Empire State Buildingissa, Vapaudenpatsaalla, jne, mutta ei, me todella vain ajettiin bussilla ympari New York Citya eika varsinaisesti kayty yhdessakaan nahtavyydessa. Vaikka oli se silti kiva ajelu, mutta ei todellakaan sita mita jarjesto mainostaa...

Ei mitaan "paljoista" kysymyksista, kysele lisaa jos mieleen tulee, yritan vastailla parhaani mukaan :)

Toivottavasti on taso vähän parantunut :) mut jos se ruuhka johtui juuri elokuusta?Toivottavasti tavallisesti siinä kurssilla ei ole niin paljon ihmisiä että ei mahdu edes kunnolla olemaan. :( Ja aika pettymys jos siinä sightseenissa ei pääse kunnolla edes näkemään mitään :( toivottavasti järjestöt kehittävät niitä jatkuvasti. Paljos siellä kello nyt on? :)

• ...

Toivottavasti on taso vähän parantunut :) mut jos se ruuhka johtui juuri elokuusta?Toivottavasti tavallisesti siinä kurssilla ei ole niin paljon ihmisiä että ei mahdu edes kunnolla olemaan. :( Ja aika pettymys jos siinä sightseenissa ei pääse kunnolla edes näkemään mitään :( toivottavasti järjestöt kehittävät niitä jatkuvasti. Paljos siellä kello nyt on? :)

Kesakuukaudet ovat sita ruuhkaisinta aikaa juu, mutta meidan kurssi ei ollut edes suurin viime kesana! En ma usko etta se taso siita mihinkaan on parantunut tai etta parantuisi... ai niin, sekin etta jarjesto mainostaa etta "viikon ajan majoitutaan hotellissa", niin aika kamala hostellihan tuo oli... mutta silla nyt ei kylla ollu mitaan valia, viikon ajanhan asuu missa loukossa vaan. Mutta kurssiviikko ainakin sai todella odottamaan paasya isantaperheen luo, etta se oli kylla positiivista :)

Itseani se sightseeingin surkeus ei haitannut, koska jain oleskelemaan todella lahelle NYCia, ja saan hienosti kierrettya kaikki mahdolliset paikat siella. Mutta ajatellen sellaisia, jotka lentavat sitten vaikka lansirannikolle, niin ei kylla Nycista paljon jaa kateen... :(

Kello nayttaa talla hetkella 12:43 :)

... kirjoitti:

Kesakuukaudet ovat sita ruuhkaisinta aikaa juu, mutta meidan kurssi ei ollut edes suurin viime kesana! En ma usko etta se taso siita mihinkaan on parantunut tai etta parantuisi... ai niin, sekin etta jarjesto mainostaa etta "viikon ajan majoitutaan hotellissa", niin aika kamala hostellihan tuo oli... mutta silla nyt ei kylla ollu mitaan valia, viikon ajanhan asuu missa loukossa vaan. Mutta kurssiviikko ainakin sai todella odottamaan paasya isantaperheen luo, etta se oli kylla positiivista :)

Itseani se sightseeingin surkeus ei haitannut, koska jain oleskelemaan todella lahelle NYCia, ja saan hienosti kierrettya kaikki mahdolliset paikat siella. Mutta ajatellen sellaisia, jotka lentavat sitten vaikka lansirannikolle, niin ei kylla Nycista paljon jaa kateen... :(

Kello nayttaa talla hetkella 12:43 :)

Onks lapsukaiset kotona vai koulussa? :) Meillä täällä vietetään synkkää perjantai iltaa kotona, mitä nyt 2 kaljaa voi ottaa sen kunniaks. ;P

olisi todella ihanaa päästä sinne avartamaan maailmankuvaa ja saamaan kokemusta. Ei sitä enää 35v lapsien kanssa lähdetä au pairiksi! :) nyt on aika lähteä. Haen kans sinne itärannikolle, koska se kiinnostaa enemmän kuin esim. länsirannikko. Mutta katotaan miten käy! kiitoksia!

• ...

Onks lapsukaiset kotona vai koulussa? :) Meillä täällä vietetään synkkää perjantai iltaa kotona, mitä nyt 2 kaljaa voi ottaa sen kunniaks. ;P

olisi todella ihanaa päästä sinne avartamaan maailmankuvaa ja saamaan kokemusta. Ei sitä enää 35v lapsien kanssa lähdetä au pairiksi! :) nyt on aika lähteä. Haen kans sinne itärannikolle, koska se kiinnostaa enemmän kuin esim. länsirannikko. Mutta katotaan miten käy! kiitoksia!

Eilen 2 lapsukaisistani oli koulussa ja 1 pyoriskeli lattialla mun nettaillessa :) Mukavia naa tyopaivat!

Ei muuta ku hakemukset tulemaan ja onnea hakuun!! Taa on kylla hieno homma, jos sattuu paasemaan hyvaan perheeseen... ei aina mitaan herkkua, mutta kokemus kylla kuitenkin.

Tervetuloa USA:han!! :)

• utelias
        ... kirjoitti:

Siis minkä järjestön kurssilla sinä olit?

• ...
        utelias kirjoitti:

Siis minkä järjestön kurssilla sinä olit?

Jai ilmeisesti todellaki jarjeston nimi mainitsematta, sorry vaan :) Euraupairin kautta tulin ja siis heidan kurssillaan olin.

• stb

menee Jet Lagista paasemiseen noin puolitoista viikkoa Suomeen mennessa tai tanne tullessa. Aikaeroa Suomeen on 8 tuntia. Suomeen pain on kuitenkin helpompi menna omasta mielestani.

• au pair

Ma oon nyt taalla New Jerseyssa aupparina, tulin Allianssin kautta( taalla au pair in America). Meilla kurssi oli Connecticutissa ihan kunnon hotellissa ja siella oli iso kokoussali missa tunnit pidettiin, etta ei ainakaan tilasta ollut puutetta. Meita oli siella 170 tyttoa samaan aikaan. New Yorkin reissu tehtiin kai keskiviikkona ja kaytiin ihan kunnolla esim. Empire State Buildingissa, mutta eri nahtavyyksissa viivyttiin vaan ehka 10-15 minsaa. Mua se ei kuitenkaan haittaa kun asun vaan reilun tunnin junamatkan paassa Nykista, niin siella paasee kaymaan vaikka joka viikko jos huvittaa...nyt ei oo enempaa aikaa kirjottaa, pitaa hakee lapset koulusta..

• ...
        au pair kirjoitti:

Ma oon nyt taalla New Jerseyssa aupparina, tulin Allianssin kautta( taalla au pair in America). Meilla kurssi oli Connecticutissa ihan kunnon hotellissa ja siella oli iso kokoussali missa tunnit pidettiin, etta ei ainakaan tilasta ollut puutetta. Meita oli siella 170 tyttoa samaan aikaan. New Yorkin reissu tehtiin kai keskiviikkona ja kaytiin ihan kunnolla esim. Empire State Buildingissa, mutta eri nahtavyyksissa viivyttiin vaan ehka 10-15 minsaa. Mua se ei kuitenkaan haittaa kun asun vaan reilun tunnin junamatkan paassa Nykista, niin siella paasee kaymaan vaikka joka viikko jos huvittaa...nyt ei oo enempaa aikaa kirjottaa, pitaa hakee lapset koulusta..

Missa pain New Jerseyta oleskelet? Itsellani mainaan myos sellainen tunnin junamatka NYCiin, olen taalla Euraupairin kautta... ihan vaan jos vaikka kaveria sattuisit kaipailemaan :)

• uusi au pair
        au pair kirjoitti:

Luin etta olet au pairina New Jerseyssa?Itse tulin tanne aupairiksi tammikuussa,joten olisi mukava vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia. Missapain Jerseyta?Olisin iloinen jos vastaisit!

• Ronja

Ihmisen on todettu pystyvän siirtämään sisäistä kelloaan keskimäärin 2 tuntia vuorokaudessa. Jos aikaeroa siis on esim. 6 tuntia, menee sisäisen kellon siirtämiseen 3 päivää.

Tämä on kuitenkin vain tutkimuksella selvitetty keskiarvo ja jokainen meistä on yksilö, joka sopeutuu yksilöllisellä tavalla aikaerorasitukseen. Omat reaktionsa ja sopeutumisnopeutensa saa tietää vain kokemuksen kautta...

Itselläni ei ole koskaan ollut oikeastaan minkäänlaisia ongelmia aikaerojen kanssa, vaikka olen kokenut 12 tunnin aikaeronkin. Tunnen vain pientä väsymystä, mutta en ole kokenut sitä mitenkään erityisen rasittavaksi tai edes erityisesti aikaerosta johtuvaksi, pitkät lennot ovat jo itsessään sen verran rasittavia, että niiden jälkeen väsyttää vaikkei aikaeroa olisikaan.

• Muumuu

USAhan lentäessä aikaero = no problem. Suomeen päin lentäessä kärsimystä kestää noin viikon verran.

• phillygirl -98

Hei,
      Itse en kärsinyt jet lagista.Ja se kurssi pidettiin New Jerseyssä ja oli tosi mukava. Olin silloin ainoa suomalainen ja muut olivat puolasta tai muualta keski-euroopasta tai ruotsista. Ruotsalaiset puhuivat vain toisilleen ruotsia. Käytiin Empire State Buildingissa ja shoppailemassa cityssä.
      Kannattaa lähteä suosittelen kokemusta

• aupairina myös

Moikka!

Luin tota keskustelua ja rupesin ihmettelemään, että minkä ihmeen kurssin suoritatte ennen perheeseen menoa? Siis järjestetäänkö se vaan aikaerosta kärsiville, eli mm. usaan meneville ja onko se pakollinen suorittaa? Ilmeisesti järjestö järjestää sen?! Ja tutustutte samalla kaupunkiin? Käyttehän sitte kuitenki erikseen kielikurssin vai onko noi yhteydessä jotenki toisiinsa?

Kyselen vaan ihan mielenkiinnosta eli olis mukava jos joku viisaampi vois vähän valaista mua! :) Ite oon myös aupairina, mutta ihan euroopassa ja yksityisesti eli itse en oo tollasesta kuullukaan. Kiitokset jo etukäteen :)

• järjestöjen

(sts, euraupair) kautta lähteville auppareille järjestetään new yorkissa 5 päivää kestävä perehdyttävä kurssi, ja sen kaupungin pääsee myös näkemään sillee pikasesti läpi. Eli tällanen kurssi, muista en tiä.

• phillygirl97
        järjestöjen kirjoitti:

(sts, euraupair) kautta lähteville auppareille järjestetään new yorkissa 5 päivää kestävä perehdyttävä kurssi, ja sen kaupungin pääsee myös näkemään sillee pikasesti läpi. Eli tällanen kurssi, muista en tiä.

Joo tää kurssi kesti 5 päivää ja sisälsi tunteja amerikkalisista tavoista, lastenhoito jutuista ja turvallisuudesta.
        Olimme New Jerseyn puolella jossakin motellissa EF:n kautta kun olin 97-98.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe