Yritetään tähän saada helppolukuinen palsta josta apua kyseiselle käyttöjärjestelmälle.
No niin, apua tarvitsee todellinen n00b.. (opin tonkin sanan eilen)..
Eli asennettuna koneeseen SuSE 10.0 ja asennus toimi ihan ongelmitta =)
Sitten ongelmiin:
1. En saa auki mitään videotiedostoa millään susen käyttämistä ohjelmista (kaffaine, xmms, real player jne). Ei suostu avaamaan mpeg, avi, guick time jne..
2.Suse ei suostu polttamaan cd:tä.
3.e suostu soittamaan mp3
4.Messengerin kaltainen ohjelma (Kopete) niin en saa lähetettyä/vastaanotettua tiedostoja.
(5.ei niin tärkeä: saako Suselle asennuttua civilization IV tai Heroes of might and magic III -complete (ja tulevassa Homm V) -pelijä?)
En haluaisi vaihtaa takaisin windowssiin..
Tässä näin alkuun muutama... Kiitos jo etukäteen. suoraan mailinakin saa lähettää
[email protected]
SuSE 10.0 Ongelmat & Vastaukset
11
968
Vastaukset
- kotoistaminen
"En haluaisi vaihtaa takaisin windowssiin.. "
Kannattaa harkita kahteen kertaan, sillä Linux vaatii opettelua, ja ennenkaikkea taitoa etsiä omatoimisesti tietoa, jota ainakin netti on ihan pullollaan.
Täälläkin on jo monasti linkitetty SuSE-opasta, jossa todennäköisesti vastataan kaikkiin esittämiisi kysymyksiin.
Sivun nimenä taisi olla "kotoistaminen".
Google-haku:
http://www.kotoistaminen.novell.fi/- Kasper
Ok, katson tuolta ja ettinyt kyllä, mutta neuvot olleet hieman puuttellisia (tai luultavasti mun käsityskyvyssä se ongelma piilee) Mutta toivottavasti joku Linuxihemmo opastaa ihan kädestä pitäen...
- eilen SuSEn
Kasper kirjoitti:
Ok, katson tuolta ja ettinyt kyllä, mutta neuvot olleet hieman puuttellisia (tai luultavasti mun käsityskyvyssä se ongelma piilee) Mutta toivottavasti joku Linuxihemmo opastaa ihan kädestä pitäen...
Käytin tuota kotoistaminen-sivua apuna, kaikki toimii nyt ihan hienosti. Aikaa tosin paloi, itse asennus CD:ltä tapahtui noin tunnissa, repojen etsiminen ja ojelmien haku ja päivitys veivät noin 9 tuntia, mutta nyt on kaikki uusinta uutta ja toimivaa. nopea kone ja yhteys olisivat mukavia susen ensi päivityksessä.
Uusimman Openofficen ja Koffisen suomennoksia en tosin löytänyt SuSEn repoilta. - suser
eilen SuSEn kirjoitti:
Käytin tuota kotoistaminen-sivua apuna, kaikki toimii nyt ihan hienosti. Aikaa tosin paloi, itse asennus CD:ltä tapahtui noin tunnissa, repojen etsiminen ja ojelmien haku ja päivitys veivät noin 9 tuntia, mutta nyt on kaikki uusinta uutta ja toimivaa. nopea kone ja yhteys olisivat mukavia susen ensi päivityksessä.
Uusimman Openofficen ja Koffisen suomennoksia en tosin löytänyt SuSEn repoilta.vaikka osoitteesta
ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/ftp.suse.com/projects/OpenOffice.org/10.0-i386/2.0.1-0.1
Lataa OpenOffice_org-2.0.1-0.1.i586.rpm ja OpenOffice_org-fi-2.0.1-0.1.i586.rpm paketit ja asenna YaSTilla
- myös täällä
Olen itse yrittänyt saada 3D-tuen päälle Atin näytönohjaimeen mm. http://www.kotoistaminen.novell.fi/?sivu=ati - ohjeiden mukaan, olen etsinyt netistä ja kokeillut "miljoonia" eri neuvoja keskustelupalstoja läpilukien, mutta en ole silti onnistunut.
Oikeastaan koko 3D-tuella ei ole minulle merkitystä, mutta koska se ei toimi, niin olen huvikseni tapellut sen kanssa muutaman kuukauden. On tullut asennettua SUSE "pari" kertaa uudestaan.
Varmaan joku enemmän Linuxia käyttänyt henkilö laittaisi sen tuen päälle parissa minuutissa, mutta en tunne ketään, kuka voisi tässä koneen vieressä neuvoa, mitä pitäisi tehdä.
Asensin sen takia myös Fedoran koneeseeni, koska olen löytänyt siihen paljon selkeämpiä "rautalankaneuvoja" (jotka myös toimivat, myös 3D tuki). Poistan koko SUSEn, kunhan olen ensin ratkaissut tuon "3D-ongelman". Onneksi tuo SUSE ATI yhdistelmä ei toiminut alkujaan, koska olen oppinut paljon enemmän Linuxin toiminnasta käyttäessäni Fedoraa ja olen muutenkin siihen tosi tyytyväinen (poistin koko Windowsin koneeltani, eikä tosiaankaan ole ollut sitä ikävä.)
Se on hieno asia, että täällä kehoitetaan etsimään netistä, annetaan linkki tai pyydetään käyttämään hakutoimintoa, mutta kun niissä hakuvastauksissakin kehoitetaan käyttämään hakutoimintoa...:)- No, johan tossa...
"Olen itse yrittänyt saada 3D-tuen päälle Atin näytönohjaimeen mm. http://www.kotoistaminen.novell.fi/?sivu=ati - ohjeiden mukaan,"
No, eipä tuossa nyt enempää voi rautalankaa vääntää.
"Asensin sen takia myös Fedoran koneeseeni,..."
No, jos ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin.
Hienoa, että löysit jakelun, joka kelpaa, mutta kyllä SuSEkin toimii aivan Fedoraa vastaavasti.
Atin ajureita on jo vuosia moitittu :( Ja yhä ATI kehittää ajureitaan. - noilla ohjeilla
No, johan tossa... kirjoitti:
"Olen itse yrittänyt saada 3D-tuen päälle Atin näytönohjaimeen mm. http://www.kotoistaminen.novell.fi/?sivu=ati - ohjeiden mukaan,"
Hienoa, että löysit jakelun, joka kelpaa, mutta kyllä SuSEkin toimii aivan Fedoraa vastaavasti.
Atin ajureita on jo vuosia moitittu :( Ja yhä ATI kehittää ajureitaan. - myös täällä
No, johan tossa... kirjoitti:
Atin ajureita on jo vuosia moitittu :( Ja yhä ATI kehittää ajureitaan.http://www.linux-palvelut.com/fedorafaq.org.html - sivun ohjeilla tuo ATI:n kortti toimi heti.
Tykkään muutenkin tuosta yumin käytöstä.
Kyllä tuo SUSEkin minulle kelpaa, tosi hieno jakelu, onpahan tullut vaan säädettyä tämän Fedoran kanssa niin paljon, että en enää vaihda tätä muuhun jakeluun (tai eihän sitä ikinä tiedä...). - jos se auttaisi
noilla ohjeilla kirjoitti:
- yhtälö
SUSE ja ATI samassa koneessa = vitutuskäyrän rankka nousu!
Osta halvin GeForce. - täältä!
yhtälö kirjoitti:
SUSE ja ATI samassa koneessa = vitutuskäyrän rankka nousu!
Osta halvin GeForce.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000014073111
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708