Miten ujoudesta eroon?

Riina*

Onko kenelläkään hyviä neuvoja miten voisi vähentää ujoutta? Mua se vaivaa etenkin sillon kun joudun olemaan suuremmassa ryhmässä, sillon muutun hiljaseksi...mikä avuksi vaiko mikään?

24

13821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . . . .

      kyse ihmisen persoonasta: viihdynkö valtaisassa ihmismassassa vai en? Osalla ihmisistä ei ole mitään vaikeuksia itsensä ilmaisemisessa lukuisien ventovieraiden kuullen. Mutta minulla on! Se on todella ahdistavaa... Siihen saattaa olla merkittävänä tekijänä omat kokemukseni, mutta kyllä luonteenikin viittaa siihen suuntaan -> pidän kaksinolosta. En sitten tiedä, johtuuko tuo kaksinolosta pitäminen pelkästään kurjista kokemuksistani vai onko niin, että pitäisin joka tapauksessa kaksinolosta, vaikka minulle olisi tapahtunut kuinka paljon positiivista tahansa. Vaikea sanoa, kun elää vain yhdessä tilanteessa (tilanteessa, jossa menneisyys ei ole ollut positiivinen), mutta arvelisin että kyse on myös ihmisen perusluonteesta.

      • . . . .

        viimeisen lauseen vähän sekavasti.

        "mutta arvelisin että kyse on myös ihmisen perusluonteesta"

        Tarkoitan tuolla siis sitä, että jonkun ihmisen perusluonteessa saattaa olla sellainen piirre, ettei tykkää esiintyä ventovieraassa porukassa.


      • ....

        Se on vaan jännä miten ujot mieltää sen luonteen piirteeksi, no kukapa haluaisikaan kuulua mihinkään "Sairaus luokitukseen", mutta kun sosialisten tilanteiden pelko ilmenee samanlailla kuin ujous, ja siihen on olemassa lääke hoito (miksipä emme kokeilis sitä vaihto ehtoa ja jos ei onnista niin sit olet samanlainen kuin minä).


      • . . . .
        .... kirjoitti:

        Se on vaan jännä miten ujot mieltää sen luonteen piirteeksi, no kukapa haluaisikaan kuulua mihinkään "Sairaus luokitukseen", mutta kun sosialisten tilanteiden pelko ilmenee samanlailla kuin ujous, ja siihen on olemassa lääke hoito (miksipä emme kokeilis sitä vaihto ehtoa ja jos ei onnista niin sit olet samanlainen kuin minä).

        Kyllä huono itsearvostus ja arkuus tulevat ihan puhtaasti ympäristöstä, mutta rauhallisuus ja kaksinolosta pitäminen saattavat olla ihmisen oikeata minää..? Itse ainakin niin arvelisin.

        On selvästi koti-ihmisiä ja kaikkialle menijöitä. Johtuuko tuo jako sitten itsetunnosta vai? Ymmärtääkseni molemmissa ihmistyypeissä on sekä vahva- että heikkoitsetuntoisia yksilöitä.


      • .....
        .... kirjoitti:

        Se on vaan jännä miten ujot mieltää sen luonteen piirteeksi, no kukapa haluaisikaan kuulua mihinkään "Sairaus luokitukseen", mutta kun sosialisten tilanteiden pelko ilmenee samanlailla kuin ujous, ja siihen on olemassa lääke hoito (miksipä emme kokeilis sitä vaihto ehtoa ja jos ei onnista niin sit olet samanlainen kuin minä).

        Medikalisaatio on päivän kova sana. Kaikki "poikkeava" hoituu lääkitsemällä ja ongelmat ratkeaa ... ?


      • kolme pistettä iin päälle
        . . . . kirjoitti:

        viimeisen lauseen vähän sekavasti.

        "mutta arvelisin että kyse on myös ihmisen perusluonteesta"

        Tarkoitan tuolla siis sitä, että jonkun ihmisen perusluonteessa saattaa olla sellainen piirre, ettei tykkää esiintyä ventovieraassa porukassa.

        En ollut ennen juuri yhtään ujo, mutta olen yläasteen aikana muuttunut tosi ujoksi. Että ujoutta/arkuutta ei aiheuta pelkästään, että millainen olet (viihdytkö isossa porukassa ym.). Voisiko ujoutumiseni syynä olla se, koska mulla ei ole yhtään kaveria?


      • ei ujous ole piirre
        .... kirjoitti:

        Se on vaan jännä miten ujot mieltää sen luonteen piirteeksi, no kukapa haluaisikaan kuulua mihinkään "Sairaus luokitukseen", mutta kun sosialisten tilanteiden pelko ilmenee samanlailla kuin ujous, ja siihen on olemassa lääke hoito (miksipä emme kokeilis sitä vaihto ehtoa ja jos ei onnista niin sit olet samanlainen kuin minä).

        Eikö ujous kuitenkin johdu vaan yksinkertaisesti siitä, että pelkää? Ujo ihminen pelkää, että mitä muut ihmiset ajattelevat hänestä, hänen mielipiteistään, kuka hän on. Jos hyväksyy itsensä kaikkine virheineen ja uskaltautuu olemaan oma itsensä, niin pelotkin varmasti helpottavat.


    • empä kerro

      mennä hypnotisoitavaks. Sillä voi poistaa kaikenlaisia estoja.

    • Koitaajatella

      Jossain opastettiin, että keskity siihen mitä teet, älä itseesi. Jos sinulle tulee jotain negatiivisia ajatuksia sosiaalisessa tilanteessa, niin pakota itsesi ajattelemaan jotain muuta, vaikka kuka on maalannu huoneen seinän. Ja jossain neuvoittiin renouttmanaan itseään syvään hengittämisellä, syvä sisäänhenigtys ja 4:ssa päästää hitaasti ilmat ulos, lisäksi voi laittaa silmänsä kiinni ja kuvitella itsensä johonkin rauhalliseen paikkaan.

      Mutta pääasia kuintekin on se, että "Attitude is a mindset, its all in your head!", eli voit vaikuttaa itse miten suhtaudut sosiaalisiin tilanteisiin. Tarkaile ajatuksiasi, ja muuta ne positiivisiksi. Pakota itsesi suhtautumaan negatiivisiksi tilanteiksi mieltämiksisi asioihin positiivisesti, lopulta siitä tulee automaatio.

      • usko tuohon

        Mikäli alkuperäisen kirjoittajan sos. pelko olisi oman tahdonvoiman varassa, kai se olisi jo hallinnassa. En usko mihinkään hengittämisiin tai omaan tekemiseen keskittymiseen. Syyt ovat syvemmällä, siis piilotajunnassa ja niihin pääsee käsiksi vain asianmukaisessa hoidossa.


    • Minä .

      Olen ite tosi ujo ja kun tässä noin viikko sitten kävi vireaita ja miun siskoni kavereita ,en kehannu mennä ulos en liikkua ja lopulta itkin yksin omassa huoneessa ja sitten ,kun pikku serkkuni tuli huoneeseeni juttelemaan minulle en saanut sanaakaan suustani ja sitten siskoni puhu pälpätti kaikkea....Tuntuu pahalta,kun on liian ujo~~

      • Anonyymi

        Ota taskumatista viinaryyppy silloin Tällöin, muutut vähän rohkeammaksi


    • Minä.

      En nyt antanut neuvoja,mutta kerroin tuon,koska halusin,että kaikki tietää ,että on täällä ujompiki tyyppi.))~~~ Ja haluaisin todella olla sosiaalisempi..Entä jos en saa koskaan poikaystävää..Menen ylä-asteelle ja pelottaa,kun olen niin ujo....Joskus haluaisin jopa ,etten olisi koskaan syntynyt. Olen todella masentunut~

      • olla apua

        Googlettamalla voi löytää tietoa erilaisista ryhmistä ujoille, joista voisi olla apua. Itse ainakin uskon vertaistukeen. Olen saanut niistä paljon apua.En ole ollut varsinaisissa ujojen ryhmissä, koska en ole tiennyt sellaisista. Pienessä ryhmässä, missä kaikki ovat ujoja, voi tuntea olonsa turvalliseksi ja se auttaa ilmaisemaan itseään ja rohkaistuu varmaankin puhumaan myös muualla ja isommisssa ryhmissä. Yleensäkin kannattaa hakea apua ja puhua ongelmistaan. Siten ne pienenevät.


      • onnellinenselviytyny
        olla apua kirjoitti:

        Googlettamalla voi löytää tietoa erilaisista ryhmistä ujoille, joista voisi olla apua. Itse ainakin uskon vertaistukeen. Olen saanut niistä paljon apua.En ole ollut varsinaisissa ujojen ryhmissä, koska en ole tiennyt sellaisista. Pienessä ryhmässä, missä kaikki ovat ujoja, voi tuntea olonsa turvalliseksi ja se auttaa ilmaisemaan itseään ja rohkaistuu varmaankin puhumaan myös muualla ja isommisssa ryhmissä. Yleensäkin kannattaa hakea apua ja puhua ongelmistaan. Siten ne pienenevät.

        oma selviytymiskeino on aina ollut olla mukana vaikka ei ehkä haluaisikaan. seurata tilannetta ja oppia.. Olen aina ollut ujo ja tulen aina olemaan. Suurin syy ujouteeni on ollut ala-asteen kiusaus, jonka seurauksena meni luottamus itseeni. Millaista on oma ujoutesi? Se on ensin selvitettävä, koska ujo voi olla monesta syystä ja vasta, kun on sen perimmäisen syyn selvittäny, voi alkaa selvittää sitä että kuinka päästä eroon ujoudesta.

        Olen näiden monien vuosien aikana(nyt 20) yrittänyt oppia luottaa itseeni. Sortoa ja sen sellaista on ollut aina, mutta on pitäny yrittää tykätä itsestä vaikka kaikki eivät niin tekisikään. Täytyy osata olla kiinnostunut omista jutuista vaikka muut eivät olisikaan.

        En ole nyt mikään pälpättävä papu pata ja se oli kanssa yksi asia mikä minun tuli hyväksyä ujouteni kanssa. Puhun kun minulle sopii, sellaiseen tahtiin mikä on MINULLE ominaista. Toisiin vertaaminen ei edistä asiaa vaan pahentaa asiaa, koska olet kaikesta huolimatta sinä. Puhun siis nykyään luottavaisemmin, vaikka en puhukaan aina paljon, mutta olin kuolla tuskiini sen takia, kun en tajunnut että miksi en ole niin kuin nuo ihmiset jotak puhuvat paljon.. En vain ole sellainen, mä oon mä.

        Toi nyt kuulostaa jotenkin sille samalle puulle, mitä kaikki psykologit syöttää tv kanavilla, mutta olen oman kokemusteni kautta oppinut sen ymmärtämään muuna kuin puu heinältä.

        Toivottavasti jotain apua tästä jollekin ujolle. (:


      • whipii
        onnellinenselviytyny kirjoitti:

        oma selviytymiskeino on aina ollut olla mukana vaikka ei ehkä haluaisikaan. seurata tilannetta ja oppia.. Olen aina ollut ujo ja tulen aina olemaan. Suurin syy ujouteeni on ollut ala-asteen kiusaus, jonka seurauksena meni luottamus itseeni. Millaista on oma ujoutesi? Se on ensin selvitettävä, koska ujo voi olla monesta syystä ja vasta, kun on sen perimmäisen syyn selvittäny, voi alkaa selvittää sitä että kuinka päästä eroon ujoudesta.

        Olen näiden monien vuosien aikana(nyt 20) yrittänyt oppia luottaa itseeni. Sortoa ja sen sellaista on ollut aina, mutta on pitäny yrittää tykätä itsestä vaikka kaikki eivät niin tekisikään. Täytyy osata olla kiinnostunut omista jutuista vaikka muut eivät olisikaan.

        En ole nyt mikään pälpättävä papu pata ja se oli kanssa yksi asia mikä minun tuli hyväksyä ujouteni kanssa. Puhun kun minulle sopii, sellaiseen tahtiin mikä on MINULLE ominaista. Toisiin vertaaminen ei edistä asiaa vaan pahentaa asiaa, koska olet kaikesta huolimatta sinä. Puhun siis nykyään luottavaisemmin, vaikka en puhukaan aina paljon, mutta olin kuolla tuskiini sen takia, kun en tajunnut että miksi en ole niin kuin nuo ihmiset jotak puhuvat paljon.. En vain ole sellainen, mä oon mä.

        Toi nyt kuulostaa jotenkin sille samalle puulle, mitä kaikki psykologit syöttää tv kanavilla, mutta olen oman kokemusteni kautta oppinut sen ymmärtämään muuna kuin puu heinältä.

        Toivottavasti jotain apua tästä jollekin ujolle. (:

        juu eli mun mielestä ASENNE on se mikä ratkaisee! Ite oon ollu ujo niin kauan kuin muistan, mutta viimeisten parin vuoden aikana oon oppinut ns. 'vähät välittämään' tietyistä asioista, olemaan ei-niin-ujo :) Ittellä on ollu aina kauheen vaikee tehä asioita (ei pelkästään puhuu) tuntemattomien ihmisten lähettyvillä, alan aina miettii, et 'jos mä nyt teen näin, nii mitäköhän noi ajattelee musta, etc...' Mut loppujen lopuks "who cares??!" ei sillä oo välii mitä muut ajattelee!!! :) Paras keino päästä ujoudesta eroon on kohottaa itsetuntoa! oppia pitämään ittestään sellaisena kun on :D mut en kylläkään usko että ujo voi päästä ujoudestaan kokonaan eroon, sorry :/


      • winter feeling :-)
        whipii kirjoitti:

        juu eli mun mielestä ASENNE on se mikä ratkaisee! Ite oon ollu ujo niin kauan kuin muistan, mutta viimeisten parin vuoden aikana oon oppinut ns. 'vähät välittämään' tietyistä asioista, olemaan ei-niin-ujo :) Ittellä on ollu aina kauheen vaikee tehä asioita (ei pelkästään puhuu) tuntemattomien ihmisten lähettyvillä, alan aina miettii, et 'jos mä nyt teen näin, nii mitäköhän noi ajattelee musta, etc...' Mut loppujen lopuks "who cares??!" ei sillä oo välii mitä muut ajattelee!!! :) Paras keino päästä ujoudesta eroon on kohottaa itsetuntoa! oppia pitämään ittestään sellaisena kun on :D mut en kylläkään usko että ujo voi päästä ujoudestaan kokonaan eroon, sorry :/

        Pitää vaan pikkuhiljaa kohdata, niitä vaikeitakin tilanteita, mitä ei mielellään tee. Pois omalta mukavuusalueelta, sitten kun rohkeasti ottaa ensiaskeleen, niin se on jo edistystä ja ujouden muurit alkavat vähetä ja löytää sitten itsestäänkin uusia puolia eli rohkeutta.


    • ujosusisisko

      Täällä myös yksi ujo.
      Parin päivän päästä alkaa lukio ja paniikki
      koska
      UUDET IHMISET PELOTTAA.
      Jäädyn, hämmennyn ja menen lukkoon tosi helposti
      jopa omien kavereiden kanssa...
      nämä vertaistuki ryhmät kuullostaa ihan mahti-idealta !
      mitenköhän sellaseen pääsis...
      onneksi google keksitty.
      KIITOS KUN LUIT ihmisolento.

    • EroonUjoudesta

      Olin itse aikoinani äärimmäisen ujo: ihmisten lähestyminen, heille puhuminen, sosiaalisissa tilanteissa oleminen - kaikki ahdisti. Jopa ruokakaupassa käyminen oli koettelemus, sillä myyjiltä ei kehdannut kysyä apua, jos jokin ruokatarvike oli hukassa. Jossain vaiheessa kyllästyin tällaiseen elämään ja aloin opettelemalla opettelemaan rohkeutta ja itsevarmuutta - ja oppihan sitä lopulta, vaikka rankkaa hetkittäin olikin.

      Kirjoitin kokemuksistani ja käyttämistäni metodeista myös kirjan, jonka avulla monet muutkin ovat onnistuneet vapautumaan ujoudestaan :) Se löytyy osoitteesta www.eroonujoudesta.fi

    • Itse olen hyväksynyt, että olen perusluonteeltani ujo. Muistan aina olleeni ujo ja arka, myös hyvin pienenä. Yritän pakottaa itseni uusiin tilanteisiin, missä ei kannata olla kovin ujo, että pääsen enemmän kuorestani ulos. Mutta kuitenkaan poistamatta ujoutta (koska se on osa minua) vaan ainoastaan tarkoituksena vähentää sitä. Uudet harrastukset yms. missä tapaa paljon uusia ihmisiä.

    • pidäystävistähuolta

      Olet ilmeisesti nuori vielä. Kehityt ajan mittaan varmaan hirmu sosiaaliseksi. Näin kävi minullekin. Olin myös tuollainen nuorena.

    • alaarvo

      Olen itsestäni huomannut ujostelevani eniten ihmisten seurassa, jotka tiedän entuudestaan, heidän seurassaan on todella vaikea olla omaitsensä. Saatoin innostua jutustelemaan ventovieraalle, koska he eivät tiedä "viastani" ja sain olla "ihminen" enkä se ujo tyyppi. Jäi ikäänkuin tie poistua eikä ajatuksen katkeaminen, punastelu, tai muu kömmähtely aiheuttanut sellaista ahdistusta. Siitä ehkä olen saanut eniten apua elämääni, siihen miten oppia ohjaamaan ajatukset niin että toimii itsevarmemmin. Tosin annoin laiskuuttani periksi ja elän edelleen yksin. Kyllästyin miten hitaasti asiat muuttuivat ja useimmat eivät edes olleet muuttumassa. Nykyään en enää edes pysty luomaan tai edes osallistumaan keskusteluun haluan sellaisista tilanteista ulos mahd. pian.

    • Viiii

      Ite oon aina ollut suunnattoman ujo yhtään isommassa ryhmässä jo perusluonteenikin takia, mutta lisäksi koko peruskoulun ajan minua oli kiusattu, haukuttu saamattomaksi ja vastuun välttelijäksi ujouteni takia, ym. Nyt lukiossa kuitenkin oon aivan äkillisesti päässyt eroon siitä kaikkea haittaavasta ujoudesta, "lukkoon menemisestä". Olen siis yhä ujo, enkä sitä haluakaan muuttaa, miksi pitäisi? Mutta jos joku ventovieraskin tulee nyt minulle puhumaan, en ole yhtään ujo, vaan puhun ehkä jopa liikaa. Samoin uskallan nyt avata suuni ja sanoa oman mielipiteeni, mutta pohjimmiltani vaan olen sellainen hiljainen tyyppi, joka mieluummin kuuntelee muita kuin on itse äänessä. Koulussa varmaan, jos joku näkee minut yksin/ryhmässä ja sitten ystäväni seurassa, ei uskoisi samaksi henkilöksi. Yksin/ryhmässä oon tosi hiljainen, enkä mielelläni katso silmiin, mutta ystäväni seurassa pulputan melkein taukoamatta, ja nauran ja elehdin.

      En tiiä, miten tämä kaikki on tapahtunut. Esiintymisjännitykseen auttoi aivan yhtä äkillisesti se, kun tajusin, ettei oikeasti kukaan huomaa tai ainakaan mieti sitä, että sinä jännität. Ite oon kyllä sen verran poikkeus, että yritän aina katsoa muista esiintyjistä jännityksen merkkejä, koska tykkään hirveästi ihmisten tarkkailusta. Tätä eivät siis todellakaan kaikki tee, ja minä teen sitä siksi, että saan siitä rohkeutta omaan esiintymiseeni, koska nään että muutkin jännittävät. Tää ei varmaankaan auttanut ketään, jos tätä kukaan enää edes lukee, kun en tosiaan tiiä, miten tuosta elämää haittaavasta ujoudesta voi päästä eroon. Kuten joku taiskin sanoa, ehkä minäkin vaan kyllästyin omaan ujouteeni ja aloin tehdä töitä sen eteen.

    • Anonyymi

      Ensinäkin jos joku täällä vielä pyörii, mutta itse olin todella ujo koko ala-asteen ja vielä 7 luokallakin kun vaihtui lähes koko luokka. Tunsin vain 2 ihmistä. Eka vuosi meni todella hiljaisissa merkeissä mutta nyt 8lk aikana olen vain päättänyt, että en mieti liikaa, juttelen vaan avoimestk kaikille ihan vaikka snäpissä aluks. Sit vaa aloin osallistuu luokassa kaikkiin keskusteluihin ja menin uusiin porukoihin ja kyselin kaikkee. Lopulta huomasin et ei ne ihmiset niin pelottavia ole ja sain muös lisää itsevarmuutta ja monia uusia kaverita ja pääsiin kahteen eri porukkaanki käytännossä ihan vahingossa ilman mitään ihmeellistä yritystä. Tiiän et tää voi olla vaikeeta mut niin se oli mullekki ekat pari kuukautta oli todella pelottavaa, mutta siitä se helpotti sitten ja muutuin todella paljon 'rennommaksi' tyypiksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe