Kissa syö hiekkaa

Armanda

Kissani on viisi vuotias naaras eurooppalainen. Olen käyttänyt tähän asti samaa hiekkaa EverClean mutta nyt ajattelin vaihtaa kun se pölyää. Ostin mikrohiekkaa ja yhtenä päivänä huomasin että hän alkoi syömään sitä mikrohiekkaa. Olin aivan kauhuissani ja vaihdoin takaisin normaaliin hiekkaan mutta toiseen merkkiin. Mutta jälleen sama juttu alkoi syömään sitä hiekkaa. Mistä moinen johtuu onko joku vika tai puutostauti. Tietääkö joku onko normaalia syödä hiekkaa.

14

7578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      No linnut syö hiekkaa ruoansulatuksen takia, ehkä sillä on jotain vatsavaivoja esim karvapallo jumissa ja luonto ohjaa etsimään apua jostain mikä työntäisi pallot eteenpäin, ihan kyllä arvausta. Saako se ikinä syödä mitään heinää kuten vehnänorasta? Ulostaako se normaalisti? Kivennäisten puute tulee kans mieleen, mitähän ruokaa se syö normaalisti..

      • Armanda

        Kiva kun vastasit. Tänään kun olin vaihtanut takaisin vanhaan hiekkaan sama juttu. En ole tämmöistä ilmiötä nähnyt hänen elinaikana.
        Niin, vaikka linnut syö hiekkaa mutta eikö se ole pahasta kun siellä hiekassa on mukana jotain betoniittiä (luulen sementtiä) mitä se aiheuttaa vatsalle kun paakkuuntuu? Hän on koko elämänsä aikana syönyt vain eläinkaupan raksuja (esim. Royal Canin ja Hills) mitään muuta ei kelva, kaikkea olen yrittänyt.
        Jopa kasvattaa heinää mutta ei kelva. Paitsi kun mennään mökille niin yrittää syödä ruohoa ja oksentaa ulos.
        Tänään näin että ulosti normaalisti.
        Hän on hirvittävän kova pesemään turkkia vaikka harjaamme ja kampaamme päivittäin. Varmaan on valtavasti karvapalloja, voi rassukka.
        Mistähän niitä kivennäistä saadaa?
        Mistään kissakirjoissa ei puhuta tästä ilmiöstä.
        Odotan jos saisin vielä neuvoja ennenkuin mennään lääkärille.


      • Sae
        Armanda kirjoitti:

        Kiva kun vastasit. Tänään kun olin vaihtanut takaisin vanhaan hiekkaan sama juttu. En ole tämmöistä ilmiötä nähnyt hänen elinaikana.
        Niin, vaikka linnut syö hiekkaa mutta eikö se ole pahasta kun siellä hiekassa on mukana jotain betoniittiä (luulen sementtiä) mitä se aiheuttaa vatsalle kun paakkuuntuu? Hän on koko elämänsä aikana syönyt vain eläinkaupan raksuja (esim. Royal Canin ja Hills) mitään muuta ei kelva, kaikkea olen yrittänyt.
        Jopa kasvattaa heinää mutta ei kelva. Paitsi kun mennään mökille niin yrittää syödä ruohoa ja oksentaa ulos.
        Tänään näin että ulosti normaalisti.
        Hän on hirvittävän kova pesemään turkkia vaikka harjaamme ja kampaamme päivittäin. Varmaan on valtavasti karvapalloja, voi rassukka.
        Mistähän niitä kivennäistä saadaa?
        Mistään kissakirjoissa ei puhuta tästä ilmiöstä.
        Odotan jos saisin vielä neuvoja ennenkuin mennään lääkärille.

        Onko kissalla riittävästi tekemistä? Ettei se tylsistymistä estääkseen kehittelisi tuollaista tapaa.

        En usko, että tuossa on kyse mistään puutoksesta. Oliko jokin kokeilluista hiekoista hajustettu? Jospa kissa mielsi sen hajunsa perusteella ruuaksi ja kuvittelee nyt kaiken hiekan olevan ruokaa?

        Kannattaa kokeilla vaihtaa hiekka pelletteihin, esim lämmityspelletteihin, jotka ovat niin isoja, että kissa niitä tuskin syö ja jos syökin, niistä ei ole vaaraa. Ellei kissa suostu pellettiä käyttämään, etsi paakkuuntumaton hiekka. Yksi vaihtoehto voisi myös olla se, että päästäisit laatikon joksikin aikaa äärimmäisen likaiseksi ja siivoaisit sen vain osittain, kissa tuskin syö likaista hiekkaa ja saattaa unohtaa tapansa. Paljosta hiekan syömisestä voi tulla suolitukos.


      • Armanda
        Sae kirjoitti:

        Onko kissalla riittävästi tekemistä? Ettei se tylsistymistä estääkseen kehittelisi tuollaista tapaa.

        En usko, että tuossa on kyse mistään puutoksesta. Oliko jokin kokeilluista hiekoista hajustettu? Jospa kissa mielsi sen hajunsa perusteella ruuaksi ja kuvittelee nyt kaiken hiekan olevan ruokaa?

        Kannattaa kokeilla vaihtaa hiekka pelletteihin, esim lämmityspelletteihin, jotka ovat niin isoja, että kissa niitä tuskin syö ja jos syökin, niistä ei ole vaaraa. Ellei kissa suostu pellettiä käyttämään, etsi paakkuuntumaton hiekka. Yksi vaihtoehto voisi myös olla se, että päästäisit laatikon joksikin aikaa äärimmäisen likaiseksi ja siivoaisit sen vain osittain, kissa tuskin syö likaista hiekkaa ja saattaa unohtaa tapansa. Paljosta hiekan syömisestä voi tulla suolitukos.

        että tulee suolitukos. Soitin eläinlääkärille ja käskettiin seuraamaan tilannetta. He epäilevät että mahdollisesti on jokin kurkussa mitä minä en kylläkään usko tai vatsassa on jotain.
        Ensimmäinen hiekka EverClean oli jo vaihdon tarpeessa mutta silti hän meni siihen nuolemaan tänään ja laitoin takaisin sitä uutta ja sama juttu. Tiedätkö miten paakkuuntumattomassa pissa menee ja entäs pelletteihin uloste?
        Ostin tänään kissanruohon siemeniä jos vaikka kaipaisi jotain ruohoa.
        Aivan uskomaton juttu. Eläinkaupassa eivät olleet kuulleet kissan syövän hiekkaa.
        En todellakaan voi ymmärtää mistä johtuu kun mielestäni on virkeä, syö ja juoksee reippaasti.


      • Sae
        Armanda kirjoitti:

        että tulee suolitukos. Soitin eläinlääkärille ja käskettiin seuraamaan tilannetta. He epäilevät että mahdollisesti on jokin kurkussa mitä minä en kylläkään usko tai vatsassa on jotain.
        Ensimmäinen hiekka EverClean oli jo vaihdon tarpeessa mutta silti hän meni siihen nuolemaan tänään ja laitoin takaisin sitä uutta ja sama juttu. Tiedätkö miten paakkuuntumattomassa pissa menee ja entäs pelletteihin uloste?
        Ostin tänään kissanruohon siemeniä jos vaikka kaipaisi jotain ruohoa.
        Aivan uskomaton juttu. Eläinkaupassa eivät olleet kuulleet kissan syövän hiekkaa.
        En todellakaan voi ymmärtää mistä johtuu kun mielestäni on virkeä, syö ja juoksee reippaasti.

        hiekka päästää pissan läpi laatikon pohjalle tai imee sen itseensä (riippuu laadustakin, ainakin moni markettihiekka valuu läpi), hajuhaittoja kyllä yleensä tulee.. Pelleteissä uloste jää pinnalle, ainakaan meillä ei yksikään kissa peitä niitä, vaikka hiekassa peitelläänkin. Pelletti pitää hajut hyvin ja pellettien puun tuoksu peittää kakankin hajun.

        Tuli vielä mieleen sellainen, että jospa kissa nuoleekin omien ulosteidensa hajua? Syökö kissa märkäruokia tai tuleeko raksuista paljon läpi? Sehän tekisi ruuan tuoksua hiekkaan.

        En ole kyllä ikinä kuullut tuollaisesta, paitsi pikkupentujen kohdalla. Itse kokeilisin ensin pellettejä, niitä kissa tuskin syö. :)


      • Nimetön
        Armanda kirjoitti:

        että tulee suolitukos. Soitin eläinlääkärille ja käskettiin seuraamaan tilannetta. He epäilevät että mahdollisesti on jokin kurkussa mitä minä en kylläkään usko tai vatsassa on jotain.
        Ensimmäinen hiekka EverClean oli jo vaihdon tarpeessa mutta silti hän meni siihen nuolemaan tänään ja laitoin takaisin sitä uutta ja sama juttu. Tiedätkö miten paakkuuntumattomassa pissa menee ja entäs pelletteihin uloste?
        Ostin tänään kissanruohon siemeniä jos vaikka kaipaisi jotain ruohoa.
        Aivan uskomaton juttu. Eläinkaupassa eivät olleet kuulleet kissan syövän hiekkaa.
        En todellakaan voi ymmärtää mistä johtuu kun mielestäni on virkeä, syö ja juoksee reippaasti.

        Ehdit jo ostaa kissanruohon siemeniä, mutta ruokakaupasta saisi myös valmiiksikasvatettuja pieniä vehnänoras-ruukkuja 1,50 eur vihannesosastolta. Meillä tykkää siitä enemmän kuin kissanruohosta ja kun sanoit että sunkaan kissa ei sitä ole ennen välittänyt syödä. Jossain kirjassa olen kuullut lukeneen että kissat syö ruohoa vain huvikseen etttei siitä mitään hyötyä ole mutta kai siitä vois kuvitella että sais jotain kuitua mikä vähän tönii niitä palloja johonkin suuntaan. Tai sitten kun kissa aika usein oksentaa sen jälkeen niin ehkä luonnon tarkoitus onkin että se oksentaisi samalla niitä karvoja ulos mutta ei ole juuri näkynyt meillä ainakaan. Parafiiniöljyllähän ne pallot sit pois saa jos tukkoon menee ja ehkä sen hiekankin sit..mut lekuri neuvoo. Mikään puutos tosiaan tuskin on kun syö hyvää valmisruokaa.


      • Armanda
        Nimetön kirjoitti:

        Ehdit jo ostaa kissanruohon siemeniä, mutta ruokakaupasta saisi myös valmiiksikasvatettuja pieniä vehnänoras-ruukkuja 1,50 eur vihannesosastolta. Meillä tykkää siitä enemmän kuin kissanruohosta ja kun sanoit että sunkaan kissa ei sitä ole ennen välittänyt syödä. Jossain kirjassa olen kuullut lukeneen että kissat syö ruohoa vain huvikseen etttei siitä mitään hyötyä ole mutta kai siitä vois kuvitella että sais jotain kuitua mikä vähän tönii niitä palloja johonkin suuntaan. Tai sitten kun kissa aika usein oksentaa sen jälkeen niin ehkä luonnon tarkoitus onkin että se oksentaisi samalla niitä karvoja ulos mutta ei ole juuri näkynyt meillä ainakaan. Parafiiniöljyllähän ne pallot sit pois saa jos tukkoon menee ja ehkä sen hiekankin sit..mut lekuri neuvoo. Mikään puutos tosiaan tuskin on kun syö hyvää valmisruokaa.

        Harmi juttu kun en ymmärtänyt mennä vihannasosastolle. Nyt minulla on 2 eri laatuista kissanruohoa.
        Tänään ostin neljännen hiekkapussin. Yhdessä kaupassa ei ollut muuta kuin kisukatin pelletit. Kissani ei mennyt siihen ollenkaan. Mökillä kun oltiin niin piti peittää sen paakkuuntuneen hiekan kun syöminen jatkui. Nyt ostin paakkuuntumaton ja sama jatkui siinäkin mutta en voinut antaa syödä kun olivat melko isoja "kiviä". Tuttavani tuli vastaan ja kertoi että hänen kissalla oli sama vika ja sanottiin olevan kalkin puute.
        Allaoleva "gogona" sanoi myös samaa niin että huomenna menen apteekkiin ostamaan pirskatin tabletit.
        Tämä nyt menee vaikeaksi ja eikä voi muuta kuin ihmetellä että paljon mainostetut eläinkaupan ruuat ei mahdollisesti riitä.
        Jos tämä asia ei korjaannu niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä lekuriin.
        Olen aivan onneton kun kissani on muuten hyvinvoiva ja kunnossa.
        Toivon vielä vehnäoraksen ja pirskatti auttavan.


    • Gogona

      Siskoni kissa teki samaa, eläinlääkäri oli sanonut että on joku puutos jostain, mutta en muista mikä se oli. Osta apteekista PIRSKATTIa. (kissan joku monivitamiini pilleri)

      • K

        Meidänkin kissa syö hiekkaa!!! Ulkon nuolee myös kivilaattoja. Ja sillä on iho-ongelmia eli on alkanut nuolla niin paljon että karva lähtee. Ongelma on jatkunut jo pitkään ja käyty neljällä eri eläinlääkärillä. KUKAAN ei ole ehdottanut vitamiininpuutosta! Outoa... Luulen, että se voisi olla kalsiumin tai b-vitamiinien puute. Kissamme syö vain Hillsin ruokia, joiden luulisi olevan laadukkaita ja sisältävän oikean määrän vitamiineja ja hivenaineita, mutta jos kissallamme onkin jokin piilevä tauti/ krooninen tauti... Ihmetyttää vaan kun eläinlääkärissä ei saa rahoilleen vastinetta :( eikä kukaan tiedä mikä kissaamme vaivaa.

        Nyt ostin APTUS MULTICAT monivitamiinin, katsotaan auttaako. Se sisältää myös tauriinia.

        Ps. Kertokaa heti jos tiedätte jonkun valmisteen mikä auttaa samantyyppisiin ongelmiin!!!


    • nalle puh

      Laita hiekkaan jotain pahaa makua kuten pippuria, chiliä, sitruunaa, tabascoa yms. Kissakarkote hämää kissan hajuaistia, mutta en ole huomannut, että se karkoittaisi kissaa, niin voihan sitäkin kokeilla. Ainut huono siinä on, että jos se karkoittaa kissan pois laatikolta kokonaan ja kissa kakkaa ja pissaa vääriin paikkoihin.

      • aika rajua..

        "ainut huono siinä on, että jos se karkoittaa kissan pois laatikolta kokonaan"

        aivan, minä en tätä konstia lähtisi edes kokeilemaan!! chilit ja sitruunat ym. kyllä taitaa aika rajusti käydä kissan nenään, saati jos erehtyisi maistamaan esim tabascoa, vois olla ettei enää koskaan suostuisi hiekkalaatikolle..! minulla on sitruunan viipaleita kukkaruukuissa, karkottamassa kissatihulaisia ja on toiminut, että silleen..


    • Anonyymi

      Onko ruokahalu tallella? Saattaa viitata ruuansulatus kanavan kasvamiin eli ultrassa selviäisi.

      • Anonyymi

        Aloitus niin vanha,et tuskin enää ongelmaakaan.

        Katso aloituksen vuosi,ennenkun avaudut,kiitos.


    • Anonyymi

      ihmisellä, (raskaana) ja eläimillä on tuommoinen poikkeava syömätottumus monesti puutostaudin oire.
      Saahan kissasi ruokaa, jossa on kaikki kissalle välttämätön, riittävästi? Ihmisten kotiruokaa ei pitäisi syöttää kissalle. Kissa: peto, jonka luontainen ruoka on lihaa, jänteitä, ohuita luita, nahkaa, hieman sitä mitä saaliseläin on syönyt.
      esimerkiksi hiiri on juuri tämmöinen täysrehuppakkaus kissoille.
      Laadukas kissan ruoka ei aiheuta puutostauteja ellei kse ole imeytymishäiriöistä. Vie kissa eläinlääkäriin jos ruokahomma on kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1851
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1779
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1745
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1425
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1108
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe