Karaokejuontajan palkka

TapSol

Tällä palstalla on spekuloitu karaokejuontajan eli ohjelmapalvelun tekijän palkoista, laidasta laitaan.
ITSE kuulun muusikkojen liittoon, joten etäisimmistä keikoista olemme sopineet, että tehdään AINA keikkakohtainen sopimus.

50 kilometrin säteellä olevissa keikoissa noudatetaan PAMin (palvelualojen) ohjelmapalvelualan palkkausta.

ESIMERKKI:
- Keikalle matkaa 50 km.
- Ohjelman (karaoke) juonto kestää 4,5 tuntia.
- Laitteiden kasaaminen ja purkaminen ½ tuntia.
Eli varsinaista ohjelmapalveluun perustuvaa työtä 5 tuntia.
Kalleimman Pkl:n (palkkaluokka) 1:n mukaan voin maximissaan saada palkkaa 1.6.2006 alkaen 10,99 euroa tunti eli 5x10,99=54,95 euroa iltalisä 8,24 euroa=63,19/ilta.
Sunnuntailisä tekisi tuplapalkan, mutta ainakaan mulle ei sunnuntajuontoja ole tarjottu.

Koska laitteet ja kaiuttimineen painavat alle 80 kiloa ja mahtuvat henkilöautooni saan veloittaa km korvauksena 0,40 euroa/km eli yhteensä 40 euroa.
Koko illasta "massiini" tulee 103,19 euroa, vähennettynä ostamani polttoaineet (n. 12 euroa)eli käteen jäävä osuus on 91,19.
Kesäloma yms. korvaukset lasketaan kertyvän 63,10 euron summasta.

JOS menen tekemään keikan 1. kalleusluokan alueelle, jossa laitteet ovat valmiina odottaen vain kasaamista ja purkamista, oikeuteni saada palkkaa on 63,19 euroa.

REVI sitten siitä!
Älkää "rutisko"... nämä ovat faktalukemia ja liiton neuvottelemat tuntitaksat.
Ei mitään kk-palkkoja vaan kuulumme niiden KUULUISIEN osa-aikaisten joukkoon!

AI, NIIN...joku ihmetteli jossain kirjoituksessa (kai minäkin aiemmin), eikö karaokejuontajilla ole liittoa?
ON! Selkeästi joko muusikkojen liitto (vielä huonompi vaihtoehto - eläke yms. kertymien takia) tai PAM.

Liitot on siis olemassa.
Muusikkojen liittoon ei noin vain pääse jäseneksi kuka tahansa osa-aikainen karaokejuontaja vaan sinne vaaditaan alan ammattiosaamista....eli ne siivoojat ja tilapäiset...älkää vaivautuko.
Liittykää PAMiin!

KOMMENTOIKAA, VALITTAKAA...

Yhden kahden illan juontajat/viikko. Mites "suut" nyt pannaan.
Naapurikuppilaan iltaa juontamaan ja 100 euroa palkkiota. Niinkö?
Sehän on ruhtinaallista ansiota, verrattuina liiton neuvottelemiin ehtoihin.

44

12619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karaokeduunari

      Kylläpä pistit juontajien palkkauksen melkoiseen
      hintakuoppaan!Nyt on palkat varmasti poljettu
      alas monessa firmassa!Saako teidän firmassa
      ihan vapaa-ehtoisesti tehdä talkoitakin!
      5 eurollako kamat kasaat ja purat.Aika huono diili!
      Kyllä jos koneet on tuotu paikan päälle ja 5euroa
      kasauksesta ja purkamisesta maksettaisiin niin ehdottaisin,että
      säästäkää sen verran kuluissa ja kasatkaa itse!
      Onhan tuo niin hyvä korvaus,että ei sitä kannata
      juontajalla teettää!Taitaa olla aika pienet koneet!
      Kyllä ammattitaitoinen juontaja ei 10,99€/tunti
      töitä tee ainakaan illalla ja yöllä.
      Jos noin on, henkilö ei arvosta ammattiaan tai
      on harjoittelija tai muuten vaan hinnanpolkija!
      Kukahan noita tuommoisia tes:ia on mennyt sopimaan
      ei ainakaan ammattijuontaja joka tekee hommaa
      ammatikseen.
      Karaokejuontajien taso ja imago laskee noilla
      liksoilla.
      Etpä taida ammattiasi arvostaa ja ammattitaitoasi
      jos teet keikka(komennustyötä) yöllä 100km
      edestakaisin ja saat 103,19€ josta maksat bensat!
      Minkähän alan ammattilaisen saisit tuolla
      hintaa yöllä töihin tuollaisen matkan päähän
      ja viikon loppuna!Paljonkohan putkimies maksaisi?
      Montako keikkaa joudut tekemään kuussa ,että
      pääset normaali työtä tekevän suuruiselle
      eläkkeelle ja samansuuruiselle kesälomalle!
      Eipä taitais vapaapäiviä kuukauteen mahtua!
      Eikö firmasi osaa hinnoitella ammattimiehen työtä!
      Hyvä juontaja tuo tilaajalle asiakkaita ja takaa
      paremman kannattavuuden!Kyllä tilaaja siitä
      kohtuullisen korvauksen maksaa!
      Kerroit kuuluvasi muusikkojen liittoon eli
      todennäköisesti olet tehnyt muusikon töitä!
      Tunnelmaa luova hyvin esiintyvä ammattitaitoinen
      muusikko-juontaja on karaoke-alan "artisti".
      Mikähän on artistin ja rivimuusikon palkka-ero.
      Esim.paikallisen bändin keikkamuusikko-
      vaikkapa aiemmin mainittu Kari Tapio.
      Kysyhän lisää liksaa tai vaihda firmaa
      jos olet vuosia toiminut muusikkonakin niin
      firmasi ei arvosta työtäsi tai ei osaa sitä
      markkinoida.
      Itse myös keikkamuusikkona totean,että hinnat
      rivibändien osalta poljettiin samaan tyyliin
      jo aikoja sitten.Ei ole ns.Keskihintaisia
      bändejä on vain alihintaisia tai megahintaisia!
      Karaoke on syönyt muusikkojen leipää,mutta
      emme kai me itse vedä viimeistäkin mattoa
      jalkojen alta.
      Kyllä ammattitaitoisesta työstä yöllä pitää
      kohtuullinen korvaus saada.
      Jos itselläni olisi vaihto-ehtona tuollainen
      palkkaus pistäisin pillit pussiin ja jättäisin
      hommat talkoolaisille.
      Menisin raksalle töihin ja saisin paremman
      palkan,eläke-edut ja vuosilomat.Olisi viikonloput
      vapaat tai sitten töitä kunnon liksalla.
      Kyllä karaokejuontajille pitää olla oma
      liitto tai omat neuvottelijat liitossa.
      Olisi kiva tietää kavereiden nimet jotka
      tuollaisia sopimuksia on tekemässä!
      Taitaa olla työnantajan puolelta nämäkin
      juontajien "edunvalvojat".
      Hyvää jatkoa ja arvosta ammattiasi!

      • huonoa palkkaa

        Puhut asiaa.
        Niin puhuu faktoja toi TapSolkin, sillä olen toukokuussa itse saanut oikein lakiasiantuntijalta faktoja ja kyllä ne noudattelevat tuon TapSolin linjoja.

        Tehdään keikkakohtaiset sopparit, niinkuin tuossa mainittiin eli myös alle 50 km:n matkalta ei siis tuntipalkkiollisia keikkoja.

        Puhut muuten asiaa noista rivimuusikoiden palkkojen poljennoista.
        Itse lähdin aikoinaan lätkimään Polarartisteista, kun herra "Ilkka" pisti siellä liksat uusjakoon eli triona saimme per nuppi käteen vähemmän kuin tuossa TapSolin karaokelaskelmassa.
        Että tälleen. Olisi TES-neuvottelijoilla työsarkaa.


      • TapSol
        huonoa palkkaa kirjoitti:

        Puhut asiaa.
        Niin puhuu faktoja toi TapSolkin, sillä olen toukokuussa itse saanut oikein lakiasiantuntijalta faktoja ja kyllä ne noudattelevat tuon TapSolin linjoja.

        Tehdään keikkakohtaiset sopparit, niinkuin tuossa mainittiin eli myös alle 50 km:n matkalta ei siis tuntipalkkiollisia keikkoja.

        Puhut muuten asiaa noista rivimuusikoiden palkkojen poljennoista.
        Itse lähdin aikoinaan lätkimään Polarartisteista, kun herra "Ilkka" pisti siellä liksat uusjakoon eli triona saimme per nuppi käteen vähemmän kuin tuossa TapSolin karaokelaskelmassa.
        Että tälleen. Olisi TES-neuvottelijoilla työsarkaa.

        Puhutte asiaa.
        Anteeksi, kun sijoitin "itseni" toiseen persoonaan.
        Tarkoitus ei ollut tuo vaan tuoda esiin, kuinka huonosti alamme palkat on neuvoteltu. Erkoisliiton (karaokealan) puuttuminen tai liitolta osatomme puuttuminen on kai johtanut heikkoihin neuvottelutuloksiin.

        TODELLISUUDESSA en suostu noilla liksoilla keikkoja tekemään, eikä niitä minulle tarjoava taho sitä edes vaadi.

        JOKAINEN tietää, että alallamme on huutava pula ammattitaitoisista henkilöistä, joilta hoituu tekniikka, pienet huollot, vikanaisten piuhojen vaihdot, onnistuneet miksaukset ja ennenkaikkea hyvä supliikki eli taito tulla toimeen eri ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa.
        KÄYTETÄÄN me alan ammattilaiset tätä hyväksemme. Ei ahnehtien vaan omaa ammattitaitoa arvostaen, kohtuuden nimissä.

        "Lätynkääntäjiä" ja niiksi aikovia on pilvin pimein, joka ei palvele ketään eikä mitään.
        Valitettavasti liian suuri osa alamme tekijöistä lukeutuu lähemmäs "lätynkääntöpiiriä" kuin ammattilaisosaamista.
        Hyvää karaokekesää joka tapauksessa!


      • karaokeduunari
        huonoa palkkaa kirjoitti:

        Puhut asiaa.
        Niin puhuu faktoja toi TapSolkin, sillä olen toukokuussa itse saanut oikein lakiasiantuntijalta faktoja ja kyllä ne noudattelevat tuon TapSolin linjoja.

        Tehdään keikkakohtaiset sopparit, niinkuin tuossa mainittiin eli myös alle 50 km:n matkalta ei siis tuntipalkkiollisia keikkoja.

        Puhut muuten asiaa noista rivimuusikoiden palkkojen poljennoista.
        Itse lähdin aikoinaan lätkimään Polarartisteista, kun herra "Ilkka" pisti siellä liksat uusjakoon eli triona saimme per nuppi käteen vähemmän kuin tuossa TapSolin karaokelaskelmassa.
        Että tälleen. Olisi TES-neuvottelijoilla työsarkaa.

        Muusikon työstä kertyy kuitenkin Tael-eläkettä
        jossa ei ole alarajaa.Myös lomapalkka on
        suhteessa palkkaan.
        No muusikkona varmaan osaat ajatella,
        mikä on artistin ja rivimuusikon ero.
        Rivimuusikoilta palkkaa nipistettiin ja myytiin
        artistit entistä kalliimmalla.
        Itselläni oli ihan hyvä keikkamyyjä aikanaan.
        Myyjällä oli provisio 15-20%.
        Mitä parempi hintainen keikka ,sitä parempi
        hintainen palkkio myyjälle!
        Itse määräsin pohjahinnan!
        Tanssiorkestereiden taso on mielestäni laskenut
        viime vuosina keskimääräisesti samoin on
        artistien kohdalla.Syynä on ettei ole ns.
        kärkikastia kolkuttelevaa "farmiosastoa"
        eli hyvätasoista hieman tuntemattomampaa esiintyjäkaartia.Oletus on keskiverto.
        Joitakin erittäin tasokkaita orkestereita Suomesta
        löytyy ja ovat vielä ammattitaitoisempia kuin
        monet nimekkäämmät!
        Työsarkaa on neuvottelijoilla karaokepuolella
        kuin muusikoiden puolellakin!
        Huono palkkaus karsii parhaat pois pelistä!
        Vain taidottomat tekevät alipalkalla!
        Kaatuuko karaokenkin suosio harrastelijoiden
        epävarmaan karaoketoimintaan vai nouseeko
        kukoistukseen hyvien juontajien sekä heidän
        kohtuullisen palkkauksen myötä.
        Tuhoutuuko karaoke keinotteluun epäterveiden
        firmojen toimesta!


      • TapSol
        karaokeduunari kirjoitti:

        Muusikon työstä kertyy kuitenkin Tael-eläkettä
        jossa ei ole alarajaa.Myös lomapalkka on
        suhteessa palkkaan.
        No muusikkona varmaan osaat ajatella,
        mikä on artistin ja rivimuusikon ero.
        Rivimuusikoilta palkkaa nipistettiin ja myytiin
        artistit entistä kalliimmalla.
        Itselläni oli ihan hyvä keikkamyyjä aikanaan.
        Myyjällä oli provisio 15-20%.
        Mitä parempi hintainen keikka ,sitä parempi
        hintainen palkkio myyjälle!
        Itse määräsin pohjahinnan!
        Tanssiorkestereiden taso on mielestäni laskenut
        viime vuosina keskimääräisesti samoin on
        artistien kohdalla.Syynä on ettei ole ns.
        kärkikastia kolkuttelevaa "farmiosastoa"
        eli hyvätasoista hieman tuntemattomampaa esiintyjäkaartia.Oletus on keskiverto.
        Joitakin erittäin tasokkaita orkestereita Suomesta
        löytyy ja ovat vielä ammattitaitoisempia kuin
        monet nimekkäämmät!
        Työsarkaa on neuvottelijoilla karaokepuolella
        kuin muusikoiden puolellakin!
        Huono palkkaus karsii parhaat pois pelistä!
        Vain taidottomat tekevät alipalkalla!
        Kaatuuko karaokenkin suosio harrastelijoiden
        epävarmaan karaoketoimintaan vai nouseeko
        kukoistukseen hyvien juontajien sekä heidän
        kohtuullisen palkkauksen myötä.
        Tuhoutuuko karaoke keinotteluun epäterveiden
        firmojen toimesta!

        Kuten huomasit tarkennuksestani, niin hyviä firmoja on olemassa, kuten sekin, jolle duunia teen.
        ELI ei letkauttele pahemmin korviaan huonosti neuvotelluille liksoille vaan kulkee ja toteuttaa omaa linjaansa.
        Siinä kai yksi syy, miksi meidän karaokella ja juonnoilla kysyntää riittääkin.

        Aloitetaan todenteolla pitämään niiden imagoa yllä, niin kyllä noi "halpikset" tippuvat kelkasta.
        Kuulun kahteen liittoon, joista toinen on muusikkojen liitto.
        Itse en enää "koske soittimiin" sillä sitä riemua tuli nautittua vuosikymmenet, mutta solistina edelleen vierailen.

        Siinä olet oikeassa, että ns. ykkösesiintyjissä on valitettavasti liikaa huonoa "kamaa" joiden "hyvyyttä" pitää VAIN media yllä, johon halpaan varsinkin naisvoittoinen seuraajakunta herkästi sortuu.
        Sovinisti en ole, mutta naisia on miesesiintyjien helpompi "ällyyttää" kuin oman sukupuolen kansalaisia.

        Hyvää taiteellista kesää, karaokenkin puitteissa, myös Sinulle!


    • Vetäjä täältä

      Eikös se joka maksaa ole tyhmä eikä se joka pyytää..?

      Ja karaokepiireissähän se menee niin että mitä parempi olet sitä enemmän sulle maksetaan palkkaa. Ei paskalle juontajalle voida maksaa jos se ei vedä porukkaa sinne baariin.

      Itselleni maksetaan n.150€/ilta nettona. Paikalle joudun raahaamaan vain itseni ja cd-levyjä kun en haluabaarin omia cd levyjä käyttää.

      Itse en ole kyllä hintaa määritellyt. Kävelin vaankerran kyseiseenbaariin ja pyysin että saan tulla vetämään ilmasen keikan ja jos tykkäävät niinottavat mut töihin. Keikan jälkeen omistaja sanoi että hän maksaa mulle 200€ illasta ja HALUAA EHDOTTOMASTI mut töihin sinne. Nykyään on sit 4 iltaa viikossa ja rahaa tulee. Enkä kyllä kovinpaljon halvemmalla lähtiskään, ja en itseäni sen enempää tahdi kehua, mut tiedän olevani hyvä ja ihmisiä tulee kauempaakin kyseiseen ravintolaan ainoastaan sen takia koska minä olen siellä. Mutta semmosia...

      • USKO ITSEKKÄÄN

        Ei kukaan ravintoloitsija niin tyhmä ole että maksais tollasta palkkaa sulle kun varmasti saa "yhtä hyviä" halvemmalla. Sitäpaitsi senhän täytyy maksaa susta oheiskulut. TUO EI VOI PITÄÄ PAIKKAANSA.


      • Vetäjä täältä
        USKO ITSEKKÄÄN kirjoitti:

        Ei kukaan ravintoloitsija niin tyhmä ole että maksais tollasta palkkaa sulle kun varmasti saa "yhtä hyviä" halvemmalla. Sitäpaitsi senhän täytyy maksaa susta oheiskulut. TUO EI VOI PITÄÄ PAIKKAANSA.

        Kyllä se nyt vaan paikkansa pitää. Mulla on free lancer verokortti, eli laskutan heitä kuukausittain mutta työnanataja maksaa kuitnekin ensin verot päältä pois. Itse maksan sos.maksut kerran kuukaudessa.

        Ravintolalla menee hyvin ja se on iso mesta ja jengiä käy. Mut ei mua harmita. Eikä ketään muutakaan.


      • ilmaaseks lähe
        Vetäjä täältä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan paikkansa pitää. Mulla on free lancer verokortti, eli laskutan heitä kuukausittain mutta työnanataja maksaa kuitnekin ensin verot päältä pois. Itse maksan sos.maksut kerran kuukaudessa.

        Ravintolalla menee hyvin ja se on iso mesta ja jengiä käy. Mut ei mua harmita. Eikä ketään muutakaan.

        EN ALLE 300 euron. Oon nääs muutamaan kertaan levyttäny ja käyn silloin tällöin heittämässä karaokekeikan vain omaksi terapiakseni ja tavatakseni aivan "tavallisiakin" ihmisiä.

        Muuten sitten tehdään näitä "pakollisia"...kun toi elävä musiikki on meidän muusikoiden piirissä se välttämätön, vaikka taskuun ei jäsi mitään.
        Eli "VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS..." se meitä "taiteilijoita" vaivaa...
        Hyvvää kessäää!


      • Vetäjä täältä
        ilmaaseks lähe kirjoitti:

        EN ALLE 300 euron. Oon nääs muutamaan kertaan levyttäny ja käyn silloin tällöin heittämässä karaokekeikan vain omaksi terapiakseni ja tavatakseni aivan "tavallisiakin" ihmisiä.

        Muuten sitten tehdään näitä "pakollisia"...kun toi elävä musiikki on meidän muusikoiden piirissä se välttämätön, vaikka taskuun ei jäsi mitään.
        Eli "VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS..." se meitä "taiteilijoita" vaivaa...
        Hyvvää kessäää!

        Kyllä oma arvonsa pitää tietää.

        Ja korostan edelleen sitä että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. =)


      • keikkoja tarjotaan
        Vetäjä täältä kirjoitti:

        Kyllä oma arvonsa pitää tietää.

        Ja korostan edelleen sitä että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa. =)

        hintaan 150 euroa.

        Ohjelmatoimistot sun muut tarjoaa karaokea hintaan 150 euroa.
        Juontajan palkka on jo 200 euroa siihen päälle muut maksut kuten verot sotut.

        Ei ymmärrä ! Meneepä vähän ristiin rastiin nää väittämät.


      • Juontaja täältä
        keikkoja tarjotaan kirjoitti:

        hintaan 150 euroa.

        Ohjelmatoimistot sun muut tarjoaa karaokea hintaan 150 euroa.
        Juontajan palkka on jo 200 euroa siihen päälle muut maksut kuten verot sotut.

        Ei ymmärrä ! Meneepä vähän ristiin rastiin nää väittämät.

        Tota, en tiedä mitä tarkotit tai luitko noita mun aiaksempia tekstejä.

        Mä saan n.150€ käteen per keikka, siitä on verot menny jo päältä ja koska mulla on free lancer verokortti niin joudun itse maksamaan sos.maksut tästä 150 eurosta.

        Ravintolalla on omat laitteet joten raahaan vain itseni paikalle.


      • halpiskaraokea
        keikkoja tarjotaan kirjoitti:

        hintaan 150 euroa.

        Ohjelmatoimistot sun muut tarjoaa karaokea hintaan 150 euroa.
        Juontajan palkka on jo 200 euroa siihen päälle muut maksut kuten verot sotut.

        Ei ymmärrä ! Meneepä vähän ristiin rastiin nää väittämät.

        KUULE!
        Joka tarjoaa karaokepalvelua laitteineen ja juontajineen 150 euroon, ei ole "oikealla tiellä"
        ON HYVÄ, että näillä kirjkoituksilla pyritään saamaan niin sanotut halpiskaraoket pois, sillä jotain jää noilla summilla "hoitamatta"
        Ei KEIKAT hintoja korjaamalla vähene, kun puhalletaan yhteen hiileen. Mutta saadaanpa kunnon karaokea ja pudotettua pois noi halpisjutut.

        Miten on mahdollista, että alle 200 euron keikka tehdään ns. etniselle ravintoloitsijalle ja hän väittää, ettei pystry enempää maksamaan.
        Pihassa seisoo uudenkarheat pirssin ja mersut...mistä se raha niihin on tullut?
        OSITTAIN edullisesta karaokestakin...SANON MINÄ!


      • vielä vähäsen
        Juontaja täältä kirjoitti:

        Tota, en tiedä mitä tarkotit tai luitko noita mun aiaksempia tekstejä.

        Mä saan n.150€ käteen per keikka, siitä on verot menny jo päältä ja koska mulla on free lancer verokortti niin joudun itse maksamaan sos.maksut tästä 150 eurosta.

        Ravintolalla on omat laitteet joten raahaan vain itseni paikalle.

        sinä siis teet freelancerina ja ja maksat itse sotut ja työnantaja maksaa verot?
        Eihän tuollaista olekkaan.
        Kukas maksaa taellit?


      • freelancerkortti
        Juontaja täältä kirjoitti:

        Tota, en tiedä mitä tarkotit tai luitko noita mun aiaksempia tekstejä.

        Mä saan n.150€ käteen per keikka, siitä on verot menny jo päältä ja koska mulla on free lancer verokortti niin joudun itse maksamaan sos.maksut tästä 150 eurosta.

        Ravintolalla on omat laitteet joten raahaan vain itseni paikalle.

        ja toiminimi ovat kaksi eri asiaa ja t:mi laskuttaa ja hoitaa kaikki yhteiskuntavelvoitteet. freelancer kortti käsittääkseni tarkoittaa sitä että sinulta menee sama vero% kaikista töistä mitä teet eli ei ole sivutuloverokorttia.

        Kertomaasi yhdistelmää en ole vielä aikaisemmin kuullut.

        Vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin?


      • Juontaja täältä
        vielä vähäsen kirjoitti:

        sinä siis teet freelancerina ja ja maksat itse sotut ja työnantaja maksaa verot?
        Eihän tuollaista olekkaan.
        Kukas maksaa taellit?

        Tellit ja lellit maksan myös itse. Verotoimistosta sain semmosen verokortin jossa nimenomaan lukee että "koskee free lancer-tuloa".

        Ku en halunnu mitään ennakonperintärekistereitä ym, koska tiedän että mulle tulis niitten ennakkoverojen kanssa ongelma, joten kävin verotoimistossa ja selitin tilanteen ja he ehdotti tämmöstä. Samalla verokortilla voin nyt tehdä samalla systeemillä muualle töitä JOS haluan, mut nyt ei ainakaan tällä hetkellä ole tarvetta. Jolloin systeemi olis sama:Laskutan paikkaa, he pidättää siitä kortin mukaisen määrän ja maksaa sen verotoimistolle, loput tulee mulle joista maksan tellit ja sossut ym ym ym... Joko selvis? =)


      • Juontaja täältä
        freelancerkortti kirjoitti:

        ja toiminimi ovat kaksi eri asiaa ja t:mi laskuttaa ja hoitaa kaikki yhteiskuntavelvoitteet. freelancer kortti käsittääkseni tarkoittaa sitä että sinulta menee sama vero% kaikista töistä mitä teet eli ei ole sivutuloverokorttia.

        Kertomaasi yhdistelmää en ole vielä aikaisemmin kuullut.

        Vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin?

        Kyse on PERIAATTEESSA tavallisesta verokortista poiketen kolmella tavalla:

        1.Kirjoitan itse laskun, jonka mukaan työnantaja maksaa mulle palkan. Laskuunon eritelty ennakonpidätykset, jotka työnantaja maksaa ensin päältä pois. (Tässä tapauksessa mulle jää käteen n.150€/keikka)

        2.Käteen jäävästä osasta maksan itse tellit ja lellit ym sos.maksut jne.

        3.Samalla kortilla voin tehdä muuhunkin firmaan samanaikasesti töitä, enkä siis tarvitse sivutuloverokorttia.

        Toi onoikeest kätevä kortti, koska kaiken maailman ennakonperintärekisterit ym ym on aivan SIELTÄ, varsinki mullakin joka ei osaa raha-asioita kovin hyvin hoitaa. Sos.maksut ym tulee just ja just maksettuu ku oon valmiiks pistäny maksupalveluun joka kuun viiminen päivä menemää, etten kerkee tuhlaamaa ku samana päivänä tili! =) Tietyst verojen kanssaki vois tehdä saman, mut miks turhaa ku sen voi tehdä näinkin. Mulle tää on hyvä systeemi, joillekki muille taas ei. =)

        Vieläkö tarvii selvittää..=O Tästä ei ollu tarkotus tulla ihan näin isoa juttua.


      • Neiti X
        USKO ITSEKKÄÄN kirjoitti:

        Ei kukaan ravintoloitsija niin tyhmä ole että maksais tollasta palkkaa sulle kun varmasti saa "yhtä hyviä" halvemmalla. Sitäpaitsi senhän täytyy maksaa susta oheiskulut. TUO EI VOI PITÄÄ PAIKKAANSA.

        Kohtuullinen korvaus, kun ottaa huomioon jälkimäimmäsissä viesteissään mainitsemat taelit ym. Käteen ei siis jää tuota 150 vaan vähän reilu satanen. Mulla jää käteen kahdesta keikasta ilman km 120.
        Kirjoittaja onneksi tarkensi tuota, en minäkään usko että kellekään käteen jää tuon verran.


      • Juontaja täältä
        halpiskaraokea kirjoitti:

        KUULE!
        Joka tarjoaa karaokepalvelua laitteineen ja juontajineen 150 euroon, ei ole "oikealla tiellä"
        ON HYVÄ, että näillä kirjkoituksilla pyritään saamaan niin sanotut halpiskaraoket pois, sillä jotain jää noilla summilla "hoitamatta"
        Ei KEIKAT hintoja korjaamalla vähene, kun puhalletaan yhteen hiileen. Mutta saadaanpa kunnon karaokea ja pudotettua pois noi halpisjutut.

        Miten on mahdollista, että alle 200 euron keikka tehdään ns. etniselle ravintoloitsijalle ja hän väittää, ettei pystry enempää maksamaan.
        Pihassa seisoo uudenkarheat pirssin ja mersut...mistä se raha niihin on tullut?
        OSITTAIN edullisesta karaokestakin...SANON MINÄ!

        Tohon 150 euron liksaan ei mitään laitteita tullu. Jos luit alusta asti niin se on ainoastaan juontajan palkka. Laitteet ovat jo valmiina baarissa jotka maksaneet itsensä moneen kertaan omistajalleen. Ei saa riehua jollei alusta asti lue näitä keskusteluja.


      • Tarkoitin vastata
        Juontaja täältä kirjoitti:

        Tohon 150 euron liksaan ei mitään laitteita tullu. Jos luit alusta asti niin se on ainoastaan juontajan palkka. Laitteet ovat jo valmiina baarissa jotka maksaneet itsensä moneen kertaan omistajalleen. Ei saa riehua jollei alusta asti lue näitä keskusteluja.

        "miksi sitte..." joka käsittääkseni otti kantaa laitteineen päivineen tarjottavaan karaokeen.
        Sitä minäkin tarkoitin halpiskaraokella.
        ÄLÄ tahalla ymmärrä väärin...taidat olla vain tavallinen karokevetäjä, kun pitää rautalangasta vääntää...


      • Juontaja täältä
        Tarkoitin vastata kirjoitti:

        "miksi sitte..." joka käsittääkseni otti kantaa laitteineen päivineen tarjottavaan karaokeen.
        Sitä minäkin tarkoitin halpiskaraokella.
        ÄLÄ tahalla ymmärrä väärin...taidat olla vain tavallinen karokevetäjä, kun pitää rautalangasta vääntää...

        Ookoo...siitä hinnasta puhuttaessa ei kuitenkaa ollu mitää puhetta laitteista, ainoastaan juonnosta. Mut ihan sama.

        En tahallaan ymmärtäny väärin, en ole idiootti. Ja olet oikeassa, olen ihan tavallinen ihminen niinkuin SINÄ ja kaikki muutkin. Eli en minä niinkuin sinäkään tartte sitä rautalankaa. Musiikkina kyllä jees!


      • Hevose...
        Juontaja täältä kirjoitti:

        Ookoo...siitä hinnasta puhuttaessa ei kuitenkaa ollu mitää puhetta laitteista, ainoastaan juonnosta. Mut ihan sama.

        En tahallaan ymmärtäny väärin, en ole idiootti. Ja olet oikeassa, olen ihan tavallinen ihminen niinkuin SINÄ ja kaikki muutkin. Eli en minä niinkuin sinäkään tartte sitä rautalankaa. Musiikkina kyllä jees!

        Niinhän se on...Hyvää Juhannusta!


      • Juontaja täältä
        Hevose... kirjoitti:

        Niinhän se on...Hyvää Juhannusta!

        Samoin sinne!!! =)


      • sos maksu
        Juontaja täältä kirjoitti:

        Tellit ja lellit maksan myös itse. Verotoimistosta sain semmosen verokortin jossa nimenomaan lukee että "koskee free lancer-tuloa".

        Ku en halunnu mitään ennakonperintärekistereitä ym, koska tiedän että mulle tulis niitten ennakkoverojen kanssa ongelma, joten kävin verotoimistossa ja selitin tilanteen ja he ehdotti tämmöstä. Samalla verokortilla voin nyt tehdä samalla systeemillä muualle töitä JOS haluan, mut nyt ei ainakaan tällä hetkellä ole tarvetta. Jolloin systeemi olis sama:Laskutan paikkaa, he pidättää siitä kortin mukaisen määrän ja maksaa sen verotoimistolle, loput tulee mulle joista maksan tellit ja sossut ym ym ym... Joko selvis? =)

        Palkkaa maksavana henkilönä tiedän ettei tuo onnistu koska sotu ja vero on palkanmaksajan maksettava verotoimistoille joka kuukauden 10 päivään mennessä.
        Vuosi-ilmoitusten jälkeen verottaja tulee palkkasi maksajalta karhuamaan sotu maksuja koska maksu ei muuten täsmää. Tarkkoja ovat verotoimistoissa.


    • Ahtile

      Tuossa tuli melekoisen selkeä selvitys palkkion muodostumisesta, mutta keskustelua seurattuani jää pari kysymystä mielessä pinnalle. Niihin kiinnostaisi saada vastaus. Kuka tietäis?

      1. Voisko joku oikeesti kertoa, vaikka tuolla laskusysteemillä, mitä se ohjelmatoimisto todellisuudessa säästää, kun maksaa palkkiot verottomina päivärahoina ja matkakorvauksina? On kuulema tavallista "tällä alalla, eikä sitä ymmärrä ne, jotka tekkee tavallista palkkatyötä".

      2. Onko täällä kirjottelemassa toimistoille keikkaa tekeviä, vai onko suurin osa omien laitteiden ja levyjen kanssa? Tulee sellanen olo, että tuollaisia yli sadan euron keikkapalkkioita on turha toimistoilta saada, kun ne taitaa vetää ison osan pomon lomamatkoihin.

      3. Voisko joku ilmaista maantietellisesti, millä seudulla suunnilleen ollaan tuollasten palkkioiden saannissa?

      4. Mitä tarkalleen ovat nuo jossain mainitut "paskafirmat", jotka pitäis käräyttää? Ja miten?

      Ahistaa! Nuo oli ne tärkeimmät mielenpainajat. Oli numerot pistettävä, jotta saisin omaan päähäni järjestystä. Oisko teillä tietoa?

      • esimerkki

        -pomo: käytkö keikalla toss 100km:n tienoolla saat 140e . sinne pitää roudata , soittoaika 21-1.30
        dj-äxxä: joo , eihän siitä jää paljo verotettavaa kun on toi vouti perässä.
        pomo: lasketaan

        200x 0,44=88e
        ½-pvr=14e
        Yöraha=6e
        yht.108e
        verotettavaa jää 32e


        monet juontajat ovat juuri samanlaisia kuin mä että jossain vaiheessa on tullut mokattua ja on vähäsen ulosotossa eikä haluais maksaa niit pois.
        siksi tuo on yleinen kysymys "eihän jää verotettavaa?"

        yhtiö x:oy säästää tuossa keikassa? , riippuen tietysti sovitusta keikkakorvauksesta ja myynthinnasta.
        oletetaan että tossa se vois olla vaikka 80e verottomatkorv. ja myynthinta 250e.
        silloin sotut n:23e
        kok.palkka verojen jälkeen n.145e (riippuu ver%)

        eli 250-23-145-=82e josta vähennetään yhtiövero 23e
        firmantulo on 59e

        sitten tu 1. tapaus:
        250-9-140=101 josta vähennetään yht.ver
        firman tulo 72


      • Ahtile
        esimerkki kirjoitti:

        -pomo: käytkö keikalla toss 100km:n tienoolla saat 140e . sinne pitää roudata , soittoaika 21-1.30
        dj-äxxä: joo , eihän siitä jää paljo verotettavaa kun on toi vouti perässä.
        pomo: lasketaan

        200x 0,44=88e
        ½-pvr=14e
        Yöraha=6e
        yht.108e
        verotettavaa jää 32e


        monet juontajat ovat juuri samanlaisia kuin mä että jossain vaiheessa on tullut mokattua ja on vähäsen ulosotossa eikä haluais maksaa niit pois.
        siksi tuo on yleinen kysymys "eihän jää verotettavaa?"

        yhtiö x:oy säästää tuossa keikassa? , riippuen tietysti sovitusta keikkakorvauksesta ja myynthinnasta.
        oletetaan että tossa se vois olla vaikka 80e verottomatkorv. ja myynthinta 250e.
        silloin sotut n:23e
        kok.palkka verojen jälkeen n.145e (riippuu ver%)

        eli 250-23-145-=82e josta vähennetään yhtiövero 23e
        firmantulo on 59e

        sitten tu 1. tapaus:
        250-9-140=101 josta vähennetään yht.ver
        firman tulo 72

        Kiitos tuosta vastauksesta! Siinä oli hyvää luettava.

        Mutta sit on vielä yksi ongelma. Kun matkalaskun palauttaa ja sen on laskenut oikeilla kilometrilukemilla ja päivärahoilla, tulee summaksi jotain. Mutta palkkiona saakin pienemmän, kuin laskun osoittama. Km-korvauksen kerrointa on muutettu pienemmäksi, jotta "sovittu keikkapalkkio" ei ylity. Ja näistä sovituista keikkapalkkioista ei juuri koskaan jää verotettavaa tuloa. Eikä siis juuri oskaan saada sitä kulukorvausta, mitä omat laskelmat siinä palutettavalla paperilla osoittaa.


      • on 100
        Ahtile kirjoitti:

        Kiitos tuosta vastauksesta! Siinä oli hyvää luettava.

        Mutta sit on vielä yksi ongelma. Kun matkalaskun palauttaa ja sen on laskenut oikeilla kilometrilukemilla ja päivärahoilla, tulee summaksi jotain. Mutta palkkiona saakin pienemmän, kuin laskun osoittama. Km-korvauksen kerrointa on muutettu pienemmäksi, jotta "sovittu keikkapalkkio" ei ylity. Ja näistä sovituista keikkapalkkioista ei juuri koskaan jää verotettavaa tuloa. Eikä siis juuri oskaan saada sitä kulukorvausta, mitä omat laskelmat siinä palutettavalla paperilla osoittaa.

        ei enemää eikä vähempää ,sillä jos juontaja x haluaa että ei jää verotettavaa , ja sitäpaitsi se on verottajankin mukaan laillista ,niin on palkkaohjelmia joissa esim. keikkahinnaksi merkitään vaikka 100e , niin ohjelma vähentää suoraan tosta 100- pvr 30e ja 6e yöraha sitten, jäännös on 64 ja jos kilometrejä on 200 niin silloin se antaa maksettavaksi 100e ja pienentää kilom.korv a´hintaa niin että km.korv on 64e.
        sitten jos haluu että kk-tasolla ei jää verotettavaa niin silloin ei saa olla keikkakohtainen palkka vaan firman kans sovitaan että , sä teet 12 keikkaa ja saat siitä 1400e , sis.pvr ja kilom.korv. sä teet matkalaskun. jossa näkyy keikoittain kilometrit ja pvr , niin kuin normaalistikkin esim. 800km ja 10 pvr ja 10 yörahaa silloin sun verotettavaksi jää 1400-352-300-60=688e.
        eriteltynä keikkahinnat saattaa olla ihan hulluja esim paikalliskeikan hinta saattaa olla vaikka 20e ja pitkän matkakeikanhinta voi olla vaikka 212e


    • D-Iivili

      Heikoiltahan nuo liksat välillä tuntuvat, mutta olen varma että osaavalle ja arvostetulle vetäjälle firmat maksavat kyllä hyvin jos on itsellä antaa vastinetta niille rahoille.

      Itselläni on ollut semmoinen meisinki, jotta ulkopaikkakunnilla tapahtuvista keikoista kilahtaa liksaa 150€ ja työnantajan puolesta on maksettuna matkat, safkat ja majoitus paikanpäällä. Hyvin on toiminut ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

      • vedätetty

        Älkää menkö ohjelmatoimistojen kautta tekemään keikkaa - vetävät välistä enemmän kuin on sovittu! Mulle ilmoitettiin normaaliksi bruttopalkaksi summa X. Tästä summasta oli sitten kyseinen toimisto vetäissyt omat työnantajamaksunsa. Olivat varmaan hinnoitelleet myyntihintansa väärin (tai vedättivät tietoisesti, en tiedä), ja laittoivat vahingon kiertämään työntekijälleen! Näin ollen käteen ei jäänyt juuri mitään....


      • qqqq
        vedätetty kirjoitti:

        Älkää menkö ohjelmatoimistojen kautta tekemään keikkaa - vetävät välistä enemmän kuin on sovittu! Mulle ilmoitettiin normaaliksi bruttopalkaksi summa X. Tästä summasta oli sitten kyseinen toimisto vetäissyt omat työnantajamaksunsa. Olivat varmaan hinnoitelleet myyntihintansa väärin (tai vedättivät tietoisesti, en tiedä), ja laittoivat vahingon kiertämään työntekijälleen! Näin ollen käteen ei jäänyt juuri mitään....

        Hei,

        Olen ollut 4 vuotta alalla ja totean lyhyesti muutaman tosiasian tähän vanhaan ketjuun.

        Kun työnantaja maksaa teille palkkaa bruttona 100e on työnantaja jo maksanut tuosta summasta "päältä pois" työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin noin 50e.
        Työntekijän bruttopalkasta vähennetään edelleen pieni summa uudelleen työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin sekä työttömyysturvaan. Näin jollain 20% veroprosentilla käteen jää ehkä 70e.

        Lyhyesti: Se mitä teille jää käteen maksaa työnantajalle tuplasti.

        Lisäksi yrityksen täytyy ottaa omansa välistä kun semmoisen asiat kuin

        1. Kirjanpitäjä
        2. Yrittäjäeläke
        3. Kopiopaperit, konttoritarvikkeet, laskujen lähettäminen, palkanlaskenta ymsyms. eivät ole ilmaisia.
        4. Investoinnit (firma kun tarvitsee myös esim. uusia karaokelevyjä, laitteita ja niiden huoltoa. Karaokelevyt maksavat uutena noin 200-300e/kpl)
        5. Työnantajan palkka (mistä menee verot yms. ihan normaalisti myös)
        6. Työpaidat??? Mainostus?

        Joten älkää nyt ihan oikeasti ihmetelkö jos firma velottaa keikasta 200e ja
        te saatte sen 70e. Yritys kun ei ihan itsestään pyöri ja nakkikone ei ole työnantajakaan.

        Lisäksi työnantaja kantaa lopullisen vastuun toiminnasta ja on omalla omaisuudellaan vastuussa virheistä yms. (siis toiminimi, Oyssä hallitus) joten
        ei sitäkään voi väheksyä. Kukkuraksi päälle yrittäjän eläkeetuudet eivät ole
        lähelläkään työntekiän sellaisia, joten yrittäjän on myös huolehdittava
        enemmän omasta eläkkeestään..


      • qqqq
        vedätetty kirjoitti:

        Älkää menkö ohjelmatoimistojen kautta tekemään keikkaa - vetävät välistä enemmän kuin on sovittu! Mulle ilmoitettiin normaaliksi bruttopalkaksi summa X. Tästä summasta oli sitten kyseinen toimisto vetäissyt omat työnantajamaksunsa. Olivat varmaan hinnoitelleet myyntihintansa väärin (tai vedättivät tietoisesti, en tiedä), ja laittoivat vahingon kiertämään työntekijälleen! Näin ollen käteen ei jäänyt juuri mitään....

        Todettakoon kyllä vielä, että alalla on paljon "vedättäjiä".

        Kuten joku nimimerkki totesikin, onneksi ne eivät kuitenkaan ole pitkäikäisiä.


      • mikkis-100
        qqqq kirjoitti:

        Hei,

        Olen ollut 4 vuotta alalla ja totean lyhyesti muutaman tosiasian tähän vanhaan ketjuun.

        Kun työnantaja maksaa teille palkkaa bruttona 100e on työnantaja jo maksanut tuosta summasta "päältä pois" työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin noin 50e.
        Työntekijän bruttopalkasta vähennetään edelleen pieni summa uudelleen työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin sekä työttömyysturvaan. Näin jollain 20% veroprosentilla käteen jää ehkä 70e.

        Lyhyesti: Se mitä teille jää käteen maksaa työnantajalle tuplasti.

        Lisäksi yrityksen täytyy ottaa omansa välistä kun semmoisen asiat kuin

        1. Kirjanpitäjä
        2. Yrittäjäeläke
        3. Kopiopaperit, konttoritarvikkeet, laskujen lähettäminen, palkanlaskenta ymsyms. eivät ole ilmaisia.
        4. Investoinnit (firma kun tarvitsee myös esim. uusia karaokelevyjä, laitteita ja niiden huoltoa. Karaokelevyt maksavat uutena noin 200-300e/kpl)
        5. Työnantajan palkka (mistä menee verot yms. ihan normaalisti myös)
        6. Työpaidat??? Mainostus?

        Joten älkää nyt ihan oikeasti ihmetelkö jos firma velottaa keikasta 200e ja
        te saatte sen 70e. Yritys kun ei ihan itsestään pyöri ja nakkikone ei ole työnantajakaan.

        Lisäksi työnantaja kantaa lopullisen vastuun toiminnasta ja on omalla omaisuudellaan vastuussa virheistä yms. (siis toiminimi, Oyssä hallitus) joten
        ei sitäkään voi väheksyä. Kukkuraksi päälle yrittäjän eläkeetuudet eivät ole
        lähelläkään työntekiän sellaisia, joten yrittäjän on myös huolehdittava
        enemmän omasta eläkkeestään..

        Kerropa mulle ne työnantajat joilla on VARAA maksaa kulukorvausten päälle 100 euroa _ev_

        Jos käyt keikalla 2 kertaa viikkoon ja siitä saat kilometrikorvausta 44 cnt pr km ja olet ajanut 400km..saat tilille 200 euroa!

        Voisin laittaa sulle otteen Varman eläkeotteesta, kuinka paljon olen saanut näiden vuosien aikana työeläkettä karaokesta..hahaaa..et tiedä mistään mitään!

        Bulvaanit firmat möivät keikkoja alle ohjehintojen, siitä johtuen ravintolat vieläkin ottavat halvimmilla hinnoilla tekevät töihin...tämä ala on niin harmaa, ettei verottaja ehkä koskaan saa tietää niitä verotulojen menetyksiä, joita nykyin laki on sallinut!

        Tiedän kyllä ahneita jotka veloittavat ravintoloilta 250-350 per keikka, ja maksavat 70 e kaikesta juontajalle, mutta tietysti hullu ei ole se joka myy vaan se joka tekee keikan ilmaiseksi, ajaa omalla autollaan jne...ja nämä ahneet eivät maksa tänä päivänäkään yhtään mitään veroja ynnä eläkemaksuja omista työntekijöistään! muuten paljosta veto?

        Tietysti sinä teet kaupunkikeikkaa, et tarvitse luitasi viedä varastolle laitteiden hakemisiin ja ajamisiin?? Taisi lentää isompikin sammakko suustasi??


      • tilletalle
        qqqq kirjoitti:

        Hei,

        Olen ollut 4 vuotta alalla ja totean lyhyesti muutaman tosiasian tähän vanhaan ketjuun.

        Kun työnantaja maksaa teille palkkaa bruttona 100e on työnantaja jo maksanut tuosta summasta "päältä pois" työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin noin 50e.
        Työntekijän bruttopalkasta vähennetään edelleen pieni summa uudelleen työeläkeyhtiölle ja sosiaalimaksuihin sekä työttömyysturvaan. Näin jollain 20% veroprosentilla käteen jää ehkä 70e.

        Lyhyesti: Se mitä teille jää käteen maksaa työnantajalle tuplasti.

        Lisäksi yrityksen täytyy ottaa omansa välistä kun semmoisen asiat kuin

        1. Kirjanpitäjä
        2. Yrittäjäeläke
        3. Kopiopaperit, konttoritarvikkeet, laskujen lähettäminen, palkanlaskenta ymsyms. eivät ole ilmaisia.
        4. Investoinnit (firma kun tarvitsee myös esim. uusia karaokelevyjä, laitteita ja niiden huoltoa. Karaokelevyt maksavat uutena noin 200-300e/kpl)
        5. Työnantajan palkka (mistä menee verot yms. ihan normaalisti myös)
        6. Työpaidat??? Mainostus?

        Joten älkää nyt ihan oikeasti ihmetelkö jos firma velottaa keikasta 200e ja
        te saatte sen 70e. Yritys kun ei ihan itsestään pyöri ja nakkikone ei ole työnantajakaan.

        Lisäksi työnantaja kantaa lopullisen vastuun toiminnasta ja on omalla omaisuudellaan vastuussa virheistä yms. (siis toiminimi, Oyssä hallitus) joten
        ei sitäkään voi väheksyä. Kukkuraksi päälle yrittäjän eläkeetuudet eivät ole
        lähelläkään työntekiän sellaisia, joten yrittäjän on myös huolehdittava
        enemmän omasta eläkkeestään..

        sitten itse? Totta on se että työnantaja maksaa työntekijänsä palkan päääle pakollisia kuluja (jos maksaa) hiukka reilut 60% ja sitten ottaa itse välityspalkkioita 20%. Nämä menot maksaa palvelun saaja eli ravintoloitsija. Halloo! Hyvähän sitä on leuhkia asioilla jotka ovat muiden maksettavia, tai sitten et ymmärrä yrityksen pyörityksestä mitään.

        Olen tässä laittanut merkille sen, että ihmeen hyvin ohjelmatoimistot kytmii joka niemennotkossa ja saarelmassa. Alle yksityisten yrittäjien hintojen. Mietin mietin mikä siinä on ohjelmatoimistolle kannattavaa, tietty rahan kierrätys ja aina loppuun palaneen ravintolan maksuvelvoite, rahoja jaettaessa.

        Niin ja se, että karaokevetäjänkokelaita riittää. Mistä ihmeestä te luulette että karaokessa tulee raha helpolla, kenelle? Luikureille.
        Esim, jos minä saan työntekijänä palkkaa karaoakekeikasta 80 euroa ilta. Työnantajani maksaa siitä reilut 60% pääle, eli 128 euroa. Veromme on meidän jokaisen maksettava itse, niin työntekijän kun antajankin, kuten ravintoloitsija maksaa ALV:n. Jos ohjelmatoimisto tai ravintola kykenee maksamaan ennakkoverot ja ALV, niin sehän tarkoittaa että he voivat hyvin.

        Olen toisesekseen sinun puolellasi ohjelmatoimiston pitäjä, koska tiedän teidän limppuanne kaikkein tuloksekkaimmin syövän ry:t ja ne jotka pakenevat jo tuhannesti verorästejään, ja joille palkaksi riittää 40 -50 egee ja juomat ja ruoka. Näitä karaokeguruja ei ole missään kansissa eikä kirjoissa.

        Olen ilmoittanut suoraan muutamia nimiä ja kehoittanut yleisellä tasolla alkoholitarkkailijoita mm. lääninhallituksista tekemään pistokäyntejä toisten niskavilloissa loisivien täiden putsaamiseksi.

        Tietysti joka yrityksessä on kiinteät että muuttuvat kulut. Senhän jokainen tietää. Silti kaikki tämä "kurjuus ei todellakaan ole syy ruveta lakien yläpuolella oleviksi alihankkijoiksi. Eikö?

        Laittakaa kuriin kurvailijat. Jokainen teistä karaokehommissa oleva tietää jonkun jota vain on katsellut katkerana, muttei ole uskaltanut narauttaa. On käynyt niinkin että alkoholitarkkailijat joutuvat pitkiäkin aikoja tekemään atakkeja, jotta edes rumimman pelin osaavat saataisiin kuriin. Viinaa tuodaan takseilla ja tehdään mitä lystää. Tarkastakaa asiakkaat, vaikka olettekin pieruissanne tai luotatte ravintoloitsijoihin, niin monesti ( minulle ainakin 5 eri paikoissa on käynyt niin, että kortilla maksaessani tiliäni on velotettu kahdesti peräkkäin, yhden sijaan.) Asiat ovat olleet oikaistavissa, mutta entä näkäräisissään olevat asiakkaat, jotka eivät muista montako paukkua on illan aikana tilannut, tai ei seuraa tiliotteitaan. Aina kun annat kortin liikkeeseen, annat sen omalla vastuulla, sillä tarjoilija voi painaa enteriä vaikka seitsemästi peräkkäin. Senkin tapauksen olen nähnyt! Tarjoilija voi myös itse käsin uusia maksun... Joten 4.5 egee silloin tällöin tuplasti on kiva tienesti. Itseasiassa vieläpä mielenkiintoista varmaan....?

        Huomaatteko en ole kenenkään puolella, mutta en ketään vastaankaan. Pureudun vain epäkohtiin, koska olen itse helvetin tarkka - kaikesta. Noin 30 vuotta mun elämästäni meni siihen että mua viilattiin linssiin. Hyvin ansaitsevana työntekijänä en suklaapatukkaa voinut ostaa kun vilunkipelle asui saman katon alla. Kerran köyhä, aina köyhä. Mutta sitäkin rikkaampi kokemuksineen!

        Olen ollut yrittäjänä nyt noin 10 vuotta. Raha on vain paperia, siihen tottuu. Jos se tekisi pesän kukkarooni, epäilisin ajatukseni pahoja katkoja... Nyt mulla on sellainen työnantaja, tai kaksikin että varmala pelaa, kapeasti mutta varmasti. Osaan sentään laskea että 1-2 on miinusmerkkinen vastaus. Se riittää. Vielä jos ymmärtää mistä se johtuu onkin jo viisas, ja jos osaa ja kykenee muuttamaan tilanteen on yrittäjien ylioppilas. Mä inhoan sanaa yrittäjä -- mitä helvettiä se merkitsee ja mistä ajasta sekin on jäänteitä? Kas kun ei vonkaaja...


    • ne verot

      Niin mainitsit että 10,99 tunti, 40 euroa kilsoista, käteen 91,19 bensojen jälkeen. Tuosta ei ilmeisesti ole vielä veroja vähennetty (siitä 63,19:stä)?

      Se helpottaisi kun ei sekotettaisi näissä laskelmissa bruttopalkkaa ja verottomia kilometrikorvauksia keskenään. Puhutaan mieluummin joko puhtaasti verottomista tai sitten verollisista korvauksista, tai laskutuksesta, jos kerran on pakko palkoista puhua.

      • mikkis-1000

        Elämää...totta on että km korvauksilla vielä tänäkin päivänä monet juontajat tienaavat leipänsä!

        Turha yrittää kävellä tällaisen epäkohdan yli! tämä on factaa, ei pahansuopuutta.


    • mula on ainaski

      palaka 28miljardi /tunti repikä siitä

      • sepelisäkki

        Höh, mulle jää vaan johonkin 16€ per tunti verojen jälkeen. :|


      • sinä saataki
        sepelisäkki kirjoitti:

        Höh, mulle jää vaan johonkin 16€ per tunti verojen jälkeen. :|

        euroi mina vaa sekeleit.


    • Rosvojokolmannessa

      Minäkin kerran ryöstin pankin ja kun menin maksamaan veroja siitä virkailija kysy että mistä massit...
      No ei jääny sit paljoo käteen.

    • tilletalle

      osoittaa miten negatiivisiä ihmiset ovat toisten kertoessa epäkohdistaan johon törmäävät. Eli tilletalle ei ole ainut jota potkitaan päähän.

      No mutta asiaan: Tuo väittely tosta karaokejuontajan palkkauksesta on siltä osin totta että karaokeillasta maksetaan aina viinapalkasta kunnon korvauksiin asti. Välille mahtuu paljon kiertoteitä.

      En usko tänä päivänä että ravintoloitsijalla kävisi niin hyvä tuuri että palkatessaan omille palkkalistoilleen juontajan saa vielä hyvän ja halvalla. Kyllä ravintoloitsijan velvollisuus on tehdä lukua verottajalle palkkaamistaan työntekijöistä, niihin kuulu talon palkkalistoilla oleva juontaja. Jos palkka liikkuu tuossa 100 euron paikkeilla ilta, silloin on jotain pielessä ja pahasti. Naapurissa voidaan vetää 300 egellä ilta.

      Mitään paremmuutta ei karaokejuonnossa todellisuudessa ole, vaan kyse on monesti "hyvistä" kaupoista.
      Tässä ollessani pois kirjoittelusta, viimeisen asiasisältöisen kirjoitukseni jälkeen laskin puolen vuoden sisällä kupsahtaneen yllättävän monta karaokepaikkaa. Muita en seuraakaan.

      - Ohjelmatoimiston palkollinen voi joutua tekemään alipalkattuna iltojaan ja vieläpä odottamaan palkkojaan ja ennen kaikkea hänen eläkkeensä, sotunsa verot voivat olla tilittämättä. Ohjelmatoimistot rakastavat alle 25 v koska heistä ei tarvitse maksaa eläkettä, joka on aika hyvä meno. Ohjelmatoimistojen kynnysraha ravintoloilla voisi liikkua noin 20% työntekijän palkan päälle, mutta sehän ei pidä paikkaansa, koska joka ainoa työntekijä maksaa liki 60% palkkansa päälle työnantajalleen eli ohjelmatoimistolle. Näin syntyy alipalkattua, huonosti koulutettuja, vihaisia katkeria vetäjän alkuja, jotka jäävät odottelemaan tai navoistaan kiinni ohjelmatoimistoille, palkkasaataviensa toivossa. Aika lonkeroinen systeemi. Sidotaan ravintolat ja sidotaan työntekijät, vaihdetaan heitä heti kun alkaa systeemi valjeta. Ravintoloitsija maksaa joka illasta, missä ohjelmatoimisto vain on sitonut ravintolan itseensä, taitaa konkurssipesissäkin olla ihan etupäässä saavien listalla! Voitte tarkastaa tämä palkkaetuisuusjärjestyksen vaikkapa mistä tahansa liitosta.

      Ei muuta kuin uuden uhrin kimppuun ja nimet alle ja sama paska edessä. Uskokaa jo helvetissä. Olen itse ollut palkkalistoilla ohjelmatoimistossa ja peli oli aika röyhkeätä.

      Ry:t taas iskevät tähän väliin. Eli alihinnoittelevat palkkansa, koska heidän listansa ovat 250 kpl --- 500 kappaleeseen rajoittuvia ja heidän moraalinsa on perseestä. Rahat menee ry:n tilille ja joku eläkeläispappa tai muori vetää jokeillat, saaden vain oman intonsa jossain määrin tyydytetyksi ja pienen korvauksen. Näihin ovat ravintolat tykästyneet tajuamatta että veroton työnteko pidemmän päälle kaatuu omaan niskaan muina vaikeuksina. Sitten on luokka viinapalkka, ruokapalkalla toimivat joket. Ratsia tulee olemaan mahtava. Joten käry käy. Tietty luokattomaan luokkaan kuuluvat myös poltetuilla levyillä tai tikulle imutetuilla toimivat joket. He vasta vetävät välistä. Edelleen kysyn teiltä karaokeen kulminoituneet ohjelmatoimistot, miten te sallitte tälläisten hanslankareiden mellastuksen? Meneekö teillä niin hyvin?

      Totuus on kuitenkin tämä: Se joka tietää pimeistä markkinoista, eikä tee mitään sen eteen on yhtä syyllinen kuin ne jotka rähmivät tänä päivänä karaokemarkkinoilla. Uskon oman karaokehistoriani nojalla siihen, että aika kattava on piiri, jota toiminnan tarkastaminen koskee, enemmän tai vähemmän. Koskee kumminkin. Poistakaa tämä kirjoitukseni taas, niin saadaan näyttöä sananvapauden rajoittamisesta ja näyttöä pelkuruudesta, jolla luullaan että minun kirjoitukseni poistaminen parantaisi maailmaa. Asia on vedossa ja menossa lujaa, vaan ei mun käsissäni... :) Luojan kiitos ei enää.... On tää pallo ollut karvas katsella...

      • tilletalle

        vuoksi sanon vielä valtiovallallekin terveisiä: Kun hirtetään suomalaisia yrittäjiä, joutuu korjaamaan kuset ja sen jälkeen on käsissä mukillinen hätäkastetta ja suuri aukko suomen kokoisessa haikalassa.

        Kaikki kierous ja harmaat markkinat tulevat "olosuhteiden" pakosta. Toiset huvittelevat, toiset yrittävät elää. Mikä on oikein, mikä ei? Tietääks kukaan, jos tietää kysyn lisäkysymyksen mikä on suomenmaassa kunniakasta mikä ei?

        Ainahan on tiedetty että vilunkia saa tehdä, vaan ei saa jäädä kiinni. Mulla on siitä totuudesta puhdas omatunto, en ole vain kyennyt kun uhraamaan itseni kertoessani muurahaiskansalle, miten heidän pesissään haisee kusi.

        Se että muusikkoliitto ja PAM:illa on noin onnettomat ohjeet kuten aloittaja kertoi, johtuu siitä, että itselläänkin on vaipat housussa ja kaiken lisäksi ihmiset ryhmittyvät mielummin aattellisesti kuin oikeudellisesti. Eli jäsen määrä on naurettavan pieni. V... asennevammainen kansa, ensiksi vihataan 1900 luvun alun proletarismia, vihataan yksityisomistajuutta ja - oikeuksia ja vaalitaan underground-systeemejä, itketään vallan kiroa ja kirotaan vapautta. Vapautta vihatessa perustetaan omia viidakon lakeja ja uskotaan niihin yhtä syvästi kuin alkukansat sademetsien siimeksessissä, joihin ei vielä mikään tieto ole kiirinyt. Onhan se kiva, että kaapista pääsee ulos, kuten kalteripunkkereista, jotta voi sitten leuhkia ja pilkata tavisjuntteja tai perustaa omia bunkkereita. Uskomattoman tajuton juttu ---- jääkarhujen kuorolaulu ja lauttojen liikkuminen, tai hyisiin vesiin hukkumisen uhka, jota ei todellisuudessa edes ole!

        Meillähän on yhteishenki, jota vaalitaan karaokessa! Se joka vastustaa sitä raakuuksineen tukahdetutaan omaan kieleensä. Missä vuosisadalla te elätte? Ei karaoke ole sen ihmeellisempää kuin elämä. Sitä arvostelemalla tavoittaa suurimman osan kansasta tajuamaan koko suomalaisen systeemin. Jos olisin jotakin olisin jota(kin). Siksi kirjoitukseni tällä saitilla, ja iskin näemmä ihan ytimeen. Ahneuteen, kärsimättömyyteen, ylpeyteen, huonoon itsetuntoon, itsepäisyyteen, kateuteen, kostoon, vallanhimoon ja mielivaltaan. Tajusin ihmisessä asuvan ....... keitoksen ainekset. Sikainfluenssa, voi helvetti ettekö te vielä silloin tajunneet, että se infulessa ja nimi asuu meissä itsessämme! Nyt se on siirretty polvesta polveen ilman sen kummempia kommervenkkejä --- kun pelkoa hyväkseen käyttäen. Tästä kirjoituksestani vastaan minä, ette ruiki ku...per... yhtään enempää lientänne enää joka nimennotkelmaan tai kuusenjuurelle. Lähetän tämänkin kirjoituksen samaa tietä ja samaan osoitteeseen --- tasapuolisuuden vuoksi.


      • tilletalle
        tilletalle kirjoitti:

        vuoksi sanon vielä valtiovallallekin terveisiä: Kun hirtetään suomalaisia yrittäjiä, joutuu korjaamaan kuset ja sen jälkeen on käsissä mukillinen hätäkastetta ja suuri aukko suomen kokoisessa haikalassa.

        Kaikki kierous ja harmaat markkinat tulevat "olosuhteiden" pakosta. Toiset huvittelevat, toiset yrittävät elää. Mikä on oikein, mikä ei? Tietääks kukaan, jos tietää kysyn lisäkysymyksen mikä on suomenmaassa kunniakasta mikä ei?

        Ainahan on tiedetty että vilunkia saa tehdä, vaan ei saa jäädä kiinni. Mulla on siitä totuudesta puhdas omatunto, en ole vain kyennyt kun uhraamaan itseni kertoessani muurahaiskansalle, miten heidän pesissään haisee kusi.

        Se että muusikkoliitto ja PAM:illa on noin onnettomat ohjeet kuten aloittaja kertoi, johtuu siitä, että itselläänkin on vaipat housussa ja kaiken lisäksi ihmiset ryhmittyvät mielummin aattellisesti kuin oikeudellisesti. Eli jäsen määrä on naurettavan pieni. V... asennevammainen kansa, ensiksi vihataan 1900 luvun alun proletarismia, vihataan yksityisomistajuutta ja - oikeuksia ja vaalitaan underground-systeemejä, itketään vallan kiroa ja kirotaan vapautta. Vapautta vihatessa perustetaan omia viidakon lakeja ja uskotaan niihin yhtä syvästi kuin alkukansat sademetsien siimeksessissä, joihin ei vielä mikään tieto ole kiirinyt. Onhan se kiva, että kaapista pääsee ulos, kuten kalteripunkkereista, jotta voi sitten leuhkia ja pilkata tavisjuntteja tai perustaa omia bunkkereita. Uskomattoman tajuton juttu ---- jääkarhujen kuorolaulu ja lauttojen liikkuminen, tai hyisiin vesiin hukkumisen uhka, jota ei todellisuudessa edes ole!

        Meillähän on yhteishenki, jota vaalitaan karaokessa! Se joka vastustaa sitä raakuuksineen tukahdetutaan omaan kieleensä. Missä vuosisadalla te elätte? Ei karaoke ole sen ihmeellisempää kuin elämä. Sitä arvostelemalla tavoittaa suurimman osan kansasta tajuamaan koko suomalaisen systeemin. Jos olisin jotakin olisin jota(kin). Siksi kirjoitukseni tällä saitilla, ja iskin näemmä ihan ytimeen. Ahneuteen, kärsimättömyyteen, ylpeyteen, huonoon itsetuntoon, itsepäisyyteen, kateuteen, kostoon, vallanhimoon ja mielivaltaan. Tajusin ihmisessä asuvan ....... keitoksen ainekset. Sikainfluenssa, voi helvetti ettekö te vielä silloin tajunneet, että se infulessa ja nimi asuu meissä itsessämme! Nyt se on siirretty polvesta polveen ilman sen kummempia kommervenkkejä --- kun pelkoa hyväkseen käyttäen. Tästä kirjoituksestani vastaan minä, ette ruiki ku...per... yhtään enempää lientänne enää joka nimennotkelmaan tai kuusenjuurelle. Lähetän tämänkin kirjoituksen samaa tietä ja samaan osoitteeseen --- tasapuolisuuden vuoksi.

        äitienpäivää, äitimaa kiittää ja hyvää äitien päivää suomineito itkee. Mitä yhdellä päivällä tekee kun muut päivät syödään äitinsä kynnenalusetkin?


    • x karaokevetäjä

      Se on niin että vähintään satanen siitä illan keikasta. Pidä mielessäsi. Älä polje hintoja alas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe