Kattoristikoiden tekeminen

Pete

Onko kukaan tehnyt talon kattoristikoita itse ja jos on, niin kannattiko?

14

6960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rape

      Tiedän yhden joka teki, eikä todellakaan kannattanut. Rakennustarkastaja totesi jo valmiista katosta, ettei nauloja ole riittävästi, joten kaveri hakkasi niitä puhallusvillan seassa lisää.

      Ostamalla valmiit ristikot saa lujuuslaskelmat kaupantekijäisinä.

    • Kalle

      tehnyt, ainakin viiteen taloon, en tiedä kannattavuudesta, mutta jos puutavaraa on, ja vehkeet(lue naulain) niin parissa päivässä tulee aika monta valmista tuolia.

      • duunari

        tein kanssa autotalliin kun oli puut omalta tontilta... saahan niitä nauloja muutaman laittaa...


    • rakentaja rane

      Teimme naapurin kanssa reilu vuosi sitten samankokoiset katos/varastot joihin minä tilasin sepalta valmiit tuolit ja naapuri teki itse. Minä maksoin 10x500mk eli 5000mk ja naapurin kulut oli n.2500mk. Eli vähän vaivaa niin kyllä siinä säästää,eri asia on sitten ne tarkastukset.

      • duunari

        niistä tarkastuksista sen verran että tarkastajia on tietysti erilaisia... jokut laskevat ne naulat jotkut eivät... rakentajahan siitä loppujen lopuksi on itse vastuussa.... olenpa sellaisetkin kattotuolit nähnyt missä oli kaikki diakonaalit keskelle... että se niistä tarkastuksista... nätisti se alapaarre muuten roikkuu....


    • Nestori

      Muutamaan kohteeseen olen ollut itekkin tekemässä ristikoita ja homma on mennyt ihan hyvin puikkoihin, suurin hommahan siinä on tehdä "pöytä" jossa ristikot kasaa. Esim. viime kesänä olin kaverin talotyömaalla ristikon teko talkoissa ja päivässä hakattiin ristikot kasaa ja vielä illalla nostettiin ne katolle. Kaveri oli tehnyt edellisenä päivänä pirun hyvän pöydän, jossa kasaus kävi joutuisasti. Yhteensä meitä hääräsi neljä miestä, yks katko sauvoja moottorisahalla valmiita mallikappaleita hyväksi käyttäen, pari tyyppiä kasas ristikot pöydälle ja yks kaveri paukutti naulaimella sauvat kiinni. Ristikoista oli tehty rakennekuva, josta näkyi naulamäärät, sauvojen koot yms. ja kuva oli hyväksytetty paikallisella rakennustarkastajalla. Puutavaran kaveri oli hommannut omasta metsästä, joten niille ristikoille ei kovin kovaa hintaa kertynyt, tosin lisättynä tietysti talkoo porukan ruoat, kahvit ja runsaat oluet.

    • Henrik S.

      Pitää käyttää leimattua puutavaraa (tulee vähän raskastekosemmat kun tehdasristikot). Lujuuslaskelmat löytyy valmiina vaikka netistä (vastaava mestaris allekirjoitaa ne).

      Valmistus vaatii ison pöydän, naulapyssyn, filmivaneria (josta teet naulauslevyt) ja leimatun puutavaran.

      Hinta ilman työkustannuksia n. 1/2 tehdasvalmisteisista.

      • tänks

        nettiosoitteesta lujuuslaskelmat?


      • Jussi
        tänks kirjoitti:

        nettiosoitteesta lujuuslaskelmat?

        Vanhoissa RT-korteissa oli periaatekuvia naulaamalla kootuista kattoristikoista, mutta en ole kuullutkaan että niitä voisi löytyä webistä;-)

        Jos puutavaran ostaa ja maksaa tavanomaisen palkan timpurille, niin ristikoiden teko ei koskaan kannata. Kukaan konstruktööri ei tee ja leimauta rakennekuvaa alle 150,- € hintaan, kyllä sellaisen kuvan tekoon aikaa menee muutama tunti.

        Tavanomaisen NR-ristikon saa työmaalle toimitettuna n. 100-150,- € hintaan. Tällainen ristikko painaa 1/3-1/2 siitä mitä työmaalla tehty vastaava viritys.

        Jossain pienissä autotalli- tai varastokohteissa olen ristikoita suunnitellut, mutta en kyllä sellaista suosittelisi esim. tavanomaiseen ok-taloon.


    • Vanhempi suunnittelija

      Tehdasristikoissa on liitoksissa niitä teräslevyjä. Kutsutaanko niitä sitten naulalevyiksi vai miksikä, mutta voiko noita käyttää kotikonstein liitoksiin?

      • Jussi

        Naulalevyjen käyttö edellyttää tyyppihyväksynnän mukaista valmistusta ja laadunvalvontaa.

        Kotikonsteihin kuuluu reikälevyjen käyttö, mutta niissäkin täytyy muistaa käyttää kampanauloja, joissa on kartio kannan alla. Ja muutenkin naulaetäisyydet ja reunaetäisyydet täytyy selvittää käytetyn naulauslevyn mukaan


    • Einari

      mutta Nastolasta sain 17 kpl ristikoita 6.5m alapaarella,1m räystäillä ja 2.5m harjalla kotiin tuotuna,lujuuslaskelmin,7000.-MK ja unohdin omatekoiset.

      • Vanhempi suunnittelija

        Minulla on ristikkovalmistaja 4 km päässä. Sain hinnan 15500 mk ilman kuljetusta. Totesivat kuljetuksesta, jotta ei sinne pääse kun olivat naapurille tuodessa ajaneet ojaan sillä ylipitkällä kuljettimella. Kun ei päässyt nupilla.

        Täydelliset ristikot tulivat Kotasen puusta kuljetuksineen sitten (asumme Tampereen seudulla) 10500 mk:lla. Kuski oli kiepauttanut kattotuolit nurinpäin lavalle jotta pituudesta osa oli hytin päällä. Tuli sitten pelkällä nupilla, vihellellen luulisin. Nuo pohjoisen kaverit näkyvät hallitsevan hommat aivan toiseen tyyliin.

        Mikä oli opetus? Kannattaa vähän kysellä kauempaakin.


      • Täältäpäin

        Ehkäpä lännen kaverit ennemmin kuin pohjoisen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe