Kerro mielipiteesi.
Katsotko taksiliikenteen julkiseksi liikenteeksi.
Eli pitäisikö taksien ajaa muiden autoilijoiden seassa eikä bussikaistalla?
Meissä muissa autoilijoissa on yhtälailla 'ammattilaisia'. Miksi yhtä asiakasta kuljettava taksi saa käyttää bussikaistaa (ja myös ilman pokaa ajaessaan). Pitäisikö tuo etuoikeus poistaa, ehkä taksiautoilijan asenteetkin muuttuis enemmän yhteispelin mukaisiksi.
Kokeillaan tästä ihan oikeaa keskustelua ilman haistatteluja, jooko.
Onko taksit julkista liikennettä?
17
3509
Vastaukset
- höh
vuokrattu pikkubussi julkista liikennettä?
Onko tilausajossa oleva bussi julkista liikennettä? Onko autovuokraamosta vuokrattu auto julkista liikennettä?
Onko turistibussit julkista liikennetä?
jne ... - Kölli
......tohon bussikaista asiaan, mutta otsikkoon kylläkin. Eli yritäpäs saada tätä keskustelussa olevaa kulkuneuvoa verotuksessa työmatkavähennyksissä läpi "julkisena kulkuneuvona", niin taitaapi olla vaikeaa.
- Henkka Jii
Mikä siinä on että taksikuskeja noin taas kadehditaan? Työtään ne tekee.
Ajelkoon vaan bussikaistalla mun puolesta jatkossakin.
H- Pekka L.
En tunne ketään, joka olisi taksikuskeille kateellinen. Miksi olisi? Veikkaanpa tuolle ammattikunnalle käyvän samoin kuin siivousalalla on jo käynyt. Helsingissä suomea puhuva siivooja rupeaa jo olemaan harvinaisuus.
Et taida olla Helsingistä? Taksien ajotapa on liian usein muuta liikennettä kunnioittamaton. Melkoista kaistapujottelua ja pieniin rakoihin tunkemista luottaen siihen, että muu liikenne varoo takseja. Tähän liittyy myös tuo bussikaistan käyttö ongelma. Taksit eivät liiku muun liikenteen rytmissä, vaan kiihdyttelevät bussikaistalta muun liikenteen sekaan ja takaisin aiheuttaen melkoista haitariliikettä vasemmalla kaistalla.
Toiseksi mielestäni bussikaistojen tarkoitus on tehostaa todellisen joukkoliikenteen kulkua. Mielestäni taksi ilman matkustajia bussikaistalla ei täytä tehokkaalle joukkoliikenteelle asetettuja vaatimuksia.
- Pekka L.
Mielestäni bussikaistat tulisi varata busseille. Taksithan ovat hyötysuhteeltaan aika huonoja verrattuna julkiseen liikenteeseen. Osa matkoistahan on "tehokasta" vain toiseen suuntaan.
Yksi ratkaisu olisi ehkä jenkkityylinen "kimppakaista" ratkaisu. Eli bussikaistaa saisivat ajaa kaikki autot, joissa esim. kolme matkustajaa tai enemmän. Koskisi myös takseja.- ihan asiallisesti
Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Yksi syy miksi avasin tämän keskustelun: Kun bussit tulevat läsiväylältä Ruoholahteen on toisinaan bussikaistalla niin paljon tyhjiä takseja että bussien liikenne hidastuu huomattavasti. Lähempänä Kamppia on joskus tilanteita ettei valoista ehdi kuin yksi bussi noiden parinkymmenen tyhjän taksin lisäksi, joilla on tietysti kiire tolpalle. Harvoin, todella harvoin näkee, että taksi antaisi bussille tilaa tai etuoiketta noissa ahtaissa tilanteissa.
Kauempana keskustan ruuhkista ajakoot millä kaistalla huvittaa - ei se haittaa.
- tp
Ainakin asiakkaan etu on, että taksit saavat käyttää bussikaistoja. Mistäs tiedät, ettei tyhjä taksi ole hakemassa sitä pokaa ?
- Jannu
Minun mielestäni ruuhka-aikoina henkilöautot, joissa on vähintään kolme henkilöä, pitäisi päästää myös bussikaistoille. Kimppakyydit ovat omaehtoista joukkoliikennettä, jota tulisi suosia.
Nyt kun katsoo Länsiväylällä jumittavia jonoja, niin joka ainoassa autossa istuu vain yksi ihminen. Ei kovin fiksua. - tyrkky
olen kymmenen vuotta ajanut taksia helsingissä ja huomannut että ei sitä joukkoliikenne kaistaa muutenkaan noudateta kovinkaan hyvin esim mansku siellä saattaa olla montakin yksityis autoa ajamassa joukkoliikenteen kaistalla vaikka oikealle kääntymisestä ei ole tietoakaan ehkäpä voisi olla paikallaan että kyseiset kaistat poistettaisiin vaikkapa kokeilu mielessä vähäksi aikaa niin nähtäis väheniskös ne ruuhkat sillä
- Tero
Oikein hyvä ehdotus! Tai sitten pitää vaihtaa bussikaistan määritys yleishyödylliseksi kaistaksi; meitä on paljon, jotka tarvitsevat autoa työssään, ei pelkkään työmatka-ajoon.
- Anonyymi
Kohta 20 vuotta kulunut tästä ketjusta ja maailma on muuttunut siten, että jakeluautot ja muut yleishyödylliset pääsevät joukkoliikennekaistoille yksinkertaisesti hakemalla yritykselle Trafilta taksiliikenneluvan. Erityisiä vaatimuksia, joita ei kuka tahansa kuljetusliike täyttäisi, ei käytännössä ole. Sitten vain muistaa toivoa, että jostakin nurkalta ehkä joku poka hyppää kyytiin, niin omatuntokin on putipuhdas.
- Anonyymi
Useimmiten taksin kyydissä istuu vain yksi matkustaja. Siinä se ei juurikaan poikkea yksityisautolla kulkemisesta. Ei mikään joukkoliikenne.
Vietyään asiakkaan perille, taksi monesti palaa tyhjänä omalle taksitolpalleen. Yksityisautoilija jättää autonsa parkkiin määränpäässään ja tulee sillä kotiin sitten kun tulee. Ajoa tulee siis noin puolet siitä mitä taksilla.
Lisäksi taksi louskuttaa tolpalla tyhjäkäyntiä aina kun se ei ole ajossa. Talvella moottori käy, koska kabiiniin tarvitaan lämmintä ilmaa. Kesällä moottori käy, koska kabiiniin tarvitaan viileää ilmaa.- Anonyymi
Julkinen liikenne on henkilöliikennettä joka hoidetaan kaikkien käytettävissä olevilla liikennevälineillä. Ei ole väliä montako on kyydissä. Sekoitat nyt julkisen liikenteen joukkoliikenteeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkinen liikenne on henkilöliikennettä joka hoidetaan kaikkien käytettävissä olevilla liikennevälineillä. Ei ole väliä montako on kyydissä. Sekoitat nyt julkisen liikenteen joukkoliikenteeseen.
Kaikki liikkumismuodot ovat kaikkien käytettävissä rahaa vastaan. Oli kyseessä sitten yksityisauto tai polkupyörä.
Miten olisi määritelmänä liikkuminen, joka rahoitetaan julkisista varoista?
Silloin kela-kyydit ja muu vastaava taksitoiminta olisi julkista liikennettä, joukkoliikenteen ohella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki liikkumismuodot ovat kaikkien käytettävissä rahaa vastaan. Oli kyseessä sitten yksityisauto tai polkupyörä.
Miten olisi määritelmänä liikkuminen, joka rahoitetaan julkisista varoista?
Silloin kela-kyydit ja muu vastaava taksitoiminta olisi julkista liikennettä, joukkoliikenteen ohella.Ei ole noin. Yksityisautoilija ei saa ottaa kyytiläisiä rahallista korvausta vastaan. Kaikki liikkumismuodot eivät siis ole kaikkien käytettävissä rahaa vastaan.
Totta kai ne ovat. Miksi ihmeessä eivät olisi?
- Anonyymi
Eiköhän ihan kaikki ole julkista ja yhteistä tässä sosialismissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3194133Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3152555- 692240
- 791881
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4131644MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/311419Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2111270Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku221228"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341202- 661153