Mikä kiire kiinteille ruuille

ihmettelevä

Miksi täällä koko ajan kysellään minkä ikäiselle voi alkaa antamaan kiinteitä. Eikö ole mitään tajua itsellä lapsen tarpeista kun vauva on pieni. Tuntuu käsittämättömälle miksi vauvoille pitäisi mahdollisimman pian alkaa antamaan kiinteitä ruokia? Ei lapsen vatsa voi millään olla valmis parin kuukauden ikäisenä vastaanottamaan mitään muuta kuin maitoruokaa. On täysin luonnollista että imetysvälit ovat 2-4h mittaisia ensimmäiset puoli vuotta yötä päivää. Joka on valmis äidiksi, luulisi olevan valmis elämään lapsen rytmissä sen lyhyen ajan kun lapsen ruokailuvälit ovat lyhyet. Eihän pieneen vatsaan kerralla voi ahtaa kerralla paljon!

20

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!!!!

      jokaisella äidillä ole tajua ihan
      siitä oman vauvansa tarpeista.
      ei kaikkien tarvitse tehdä niinkuin sinä
      tai neuvolan täti sanoo...

      • ettei nykyäideillä

        ole tajua mistään muusta, kuin omista narsistisista tarpeistaan. Todella surullisena joutuu aina näitä teidän tekstejänne lukemaan. Ensin halutaan lapsi ja sitten sen ehdoilla ei halutakaan elää. Äidin tarpeiden pitäisi jäädä toissijaisiksi siksi aikaa kun vauva on pieni ja hänelle tulisi taata paras mahdollinen alku imetyksineen ja rakkauden osoituksineen. Ne imetyssuositukset eivät ole uusia oikkuja, vaan tutkimustiedon lisääntymiseen perustuvia suosituksia. Suolisto on oikeasti epäkypsä muulle ravinnolle.


      • !!!!!!!!
        ettei nykyäideillä kirjoitti:

        ole tajua mistään muusta, kuin omista narsistisista tarpeistaan. Todella surullisena joutuu aina näitä teidän tekstejänne lukemaan. Ensin halutaan lapsi ja sitten sen ehdoilla ei halutakaan elää. Äidin tarpeiden pitäisi jäädä toissijaisiksi siksi aikaa kun vauva on pieni ja hänelle tulisi taata paras mahdollinen alku imetyksineen ja rakkauden osoituksineen. Ne imetyssuositukset eivät ole uusia oikkuja, vaan tutkimustiedon lisääntymiseen perustuvia suosituksia. Suolisto on oikeasti epäkypsä muulle ravinnolle.

        joo. jotkut kun käyttävät sitä
        OMAAKIN MAALAISJÄRKEÄ, eikä pidä
        väkipakolla lastaan nälässä, jos oma rm tai korvike ei enää riitä!
        minusta on surullista lukea kun (omasta mielestään) "täydelliset äidit" vouhkaavat milloin mistäkin asiasta (yleensä imetyksestä) ja kyseenalaistavat ei-imettävien äitien kasvatustavat ja -taidot täysin.


      • samaa
        !!!!!!!! kirjoitti:

        joo. jotkut kun käyttävät sitä
        OMAAKIN MAALAISJÄRKEÄ, eikä pidä
        väkipakolla lastaan nälässä, jos oma rm tai korvike ei enää riitä!
        minusta on surullista lukea kun (omasta mielestään) "täydelliset äidit" vouhkaavat milloin mistäkin asiasta (yleensä imetyksestä) ja kyseenalaistavat ei-imettävien äitien kasvatustavat ja -taidot täysin.

        mieltä asiasta olen!!!!!!!!!!!!


    • .....

      Imetys on mielestäni äärimmäisen helppo ja ennenkaikkea halpa tapa ruokkia pientä vauvaa. Itseäni harmitti kovasti kun 5 kk neuvolassa käskettiin aloittaa kiinteät. Vauvani paino pituus suhde alkoi olla jo liian alhainen. Tosin on ollut sitä syntymästä asti ja on edelleen vaikka kiinteitä syödään ja ikää 9 kk.

    • kauheesti

      seuraillut täällä kirjoittelua et haluaako joku antaa jo 2kuiselle kiinteää ruokaa mut itse jouduin aloittamaan neuvolan suosituksesta maistelut 3.5kk iässä koska lapseni paino oli jo syntyessä vähäinen pituuteen nähden.Imetin silti puolivuotiaaksi aina myös kiinteän päälle joten kohdallani se ei helpottanut mitenkään.Lapsi ei edes huolinut pulloa kun väkisin opettamalla puolivuotiaana jotta kun kesä tuli sain myös vettä menemään maidon lisäksi.Sen kuitenkin tiedän että jos lapsi on pelkällä rinnalla puoli vuotta ei hän yht äkkiä voi alkaa syödä niin paljon kiinteää et imetyksen vois lopettaa lähimpien kuukausien aikana.Joten mielestäni välimuoto 4kk eteenpäin pienissä erissä kiinteää ja rintaa on varmasti vauvalle paras vaihtoehto ja pehmein.Tämä 6kk täys imetyshän on varsin uusi kokeilu ja eu.n mukana tuoma suositus jota muualla maailmassa ei harrasteta.Sen tarkoitus on pidentää imetysaikaa jonka se tosiaan tekeekin.Nyt vaan ihmetyttää kun uusien tutkimusten mukaan yli puolivuotta kestävä imetys lisää allergia riskiä sit kuitenkin.Uskon siihen itsekin kun luin perusteluja.Puolivuotiaan ruokavalio sisältää vain määrättyjä tuotteita eikä maitoa,mutta yli puolivuotiaan imettävän äidin ruokavalio sisältää maitoa ym ym?Eli molempiko parempi? taasen ennenvanhaan kun ei edes pystytty imettämään pitkään(lyhyet ä-lomat)ja sitä ennen ei ruokamme sisältänyt kaiken maailman myrkkyjä niin lapsetkaan eivät olleet allergisia.

      • asioista, joista

        et tiedä. Eu ei ole tuonut uutta suositusta, vaan uudet tutkimustulokset lasten pediatrian saralla. Jos terveydenhoitajasi näin väittää, hän on aika epäpätevä imetysasioissa, vaan niinhän ne yleensä ovat (terveydenhoitajien ja kätilöiden koulutukseen ei kuulu imetysopetusta juuri ollenkaan).

        WHO eli maailman terveysjärjestö on niiden suositusten antaja. Suositukset perustuvat kansainvälisen (ja hyvin arvostetun) lasten lääkärien aikakauslehden (siis tiedemaailmassa tutkimustulokset julkaistaan aina alan aikakauslehdissä) keskusteluun ja alalla tehtyihin tutkmuksiin/selvityksiin. Suositukset koskevat koko maailmaa. Tosiasia on myös se, että perinteisesti lapsia on tosiaan imetetty paljon pidenpäänkin ja näin tapahtuu esimerkiksi kehitysmaissa edelleenkin.


    • en pysty

      imettämään ja korviketta menee 1,5-2,5 tunnin välein ni mun "käskettiin" antaa osittain vähän kiinteämpää kun ei oo kuulemma hyväks antaa sitä korviketta niin usein.Maha ei ehdi missään vaiheessa ns.rauhoittua kun syödään liian usein ja lapsella kuitenkin lähes koko ajan nälän tunne.En sit tiedä mut näin meitä neuvottiin tekemään.Vauva nyt vajaa 3 kk.

    • ...........

      mikä ihme siinä on,että muita äitejä pitää alituisesti syytellä ratkaisuistaan? eipä siitä loppujen lopuksi ole kauan aikaa kun jo vastasyntyneille annettiin säännöllisesti tuoremehua, neuvolasta annettiin ohjeet,että lasta pitää ruokkia tasan neljän tunnin välein(koska muulloinhan lapsella ei kertakaikkiaan voi olla nälkä), ja yömaidon sijasta vauvalle annettiin hunajavettä! ja ihan hyvinvoivia aikuisia meistä on kaikesta huolimatta tullut.. jokainen äiti on se paras mahdollinen äiti omalle vauvalleen ja tekee tällöin parhaimman mahdollisen ratkaisun vauvansa hoidon suhteen. neuvolan ohjeet vaihtuvat ajan myötä ja olevinaan aina keksitään joku parempi tapa hoitaa lasta. paras tapa on mielestäni luottaa omaan intuitioon ja maalaisjärkeen.

    • ...hän se on että

      Tuo kiinteitten ruokien aloittaminen ei nyt välttämättä johdu juuri siitä äidin narsistisuudesta tai yleensäkään siitä kuinka ei jakseta elää lapsen rytmin mukaan.
      Toisilla "narsistisilla" äideillä kun voi olla useampikin lapsi joita ei myöskään voi jättää hoitamatta sillä verukkeella, että vauva valvottaa yökaudet...
      Että jokainen oman elämäntilanteensa ja vauvansa tarpeiden mukaan!
      Itse en ole lapsiani imettänyt ollenkaan ja olen aloittanut aikanaan (5 vuotta sitten) vauvalleni kiinteiden antamisen vauvan ollessa 2 kuukautta ja tiedoksi vain, että hyvin olemme niiden kanssa pärjännyt! Eikä muuten ole yhden yhtäkään allergiaa ilmennyt tähän mennessä ja vatsa on alusta asti kiinteät kestänyt.
      Aion myös nuoremman (kuukauden ikäisen) vauvani kanssa toimia samalla tavalla, kunhan tuosta kasvaa, JOS on tarvetta aloittaa nuo kiinteät aiemmin. On jo nyt paljon kovempi vaatimaan ruokaa kuin vanhempi lapseni samassa iässä, joten en juuri tule tuntemaan syyllisyyttä siitä etten kirjaimellisesti noudata neuvolan ohjeita näissä asioissa...

      Jokainen äiti on oman lapsensa suhteen paras asiantuntija, kun kysymys on tällaisista asioista, joten todellakin on aika itseään ylentävää täällä arvostella toisten valintoja!

    • sama kun kirjoitti ton ...

      Kuten sanoin vatsa kipeä liiasta korvikkeesta, yritin imettää, kokeilin kaikkea keskikaljasta hierontoihin ja joogaan muttei auttanut, maitoa ei vain tullut..

      Uskotko että tuollainen viesti satuttaa, kun yrittää kysyä neuvoa ja sitten on huono äiti :(

      • lehmäkö

        En tiedä onko äiti huono jos ei maitoa tule, mutta lehmä ainakin on huono lehmä jos maitoa ei tule!
        Lehmäkään ei lypsä jos sille ei ruokaa ja juomaa anneta tarpeeksi..


      • h****
        lehmäkö kirjoitti:

        En tiedä onko äiti huono jos ei maitoa tule, mutta lehmä ainakin on huono lehmä jos maitoa ei tule!
        Lehmäkään ei lypsä jos sille ei ruokaa ja juomaa anneta tarpeeksi..

        olipa hyvä vertaus! Voi olla kuule erilaisia lähtökohtia joissa yksinkertaisesti maitoa ei tule! Jotkut imetysfanaatikot ajattelee vähän liian yksioikoisesti asioita.


      • vasta mammaksi
        h**** kirjoitti:

        olipa hyvä vertaus! Voi olla kuule erilaisia lähtökohtia joissa yksinkertaisesti maitoa ei tule! Jotkut imetysfanaatikot ajattelee vähän liian yksioikoisesti asioita.

        samaa mieltä.vaikka söisi ja joisi kuinka hyvin ,ei kaikilla välttämättä maito riitä kuin hetken. Tai voi olla ettei imetys onnistu ollenkaan. Eivät ole sen huonompia äitejä kuin muutkaan.. itsellä on kohta 3 kk poika ja oon meinannu luovuttaa 3 kertaa..että en enää imetä. Mutta oon saanu tsemppiä jatkaa vielä. Yritän nyt vielä mutta jos poika alkaa taas kiukutella niin en jaksa itkettää raasua.. annan sitten pullosta korviketta ja lopetan imetyksen.

        tämä on varmaan joidenkin mielestä kauhee idea, mutta itse teen päätökset omaa lastani ja itseäni koskevat.


      • lehmäkö kirjoitti:

        En tiedä onko äiti huono jos ei maitoa tule, mutta lehmä ainakin on huono lehmä jos maitoa ei tule!
        Lehmäkään ei lypsä jos sille ei ruokaa ja juomaa anneta tarpeeksi..

        ja tässäpä kiteytyi tämä iiihana nykyasenne joillakin fanaatikoilla, jonka takia myös olen onnellinen siitä, etten ikinä ole imettänyt päivääkään - enkä tule myöskään jatkossa imettämään.

        huono lehmä? siellä on sitten varmaan oikein palkintomansikkeja aina tuontyyppisten älyttömien tekstien takana. ;)


      • -kivakiva-
        lehmäkö kirjoitti:

        En tiedä onko äiti huono jos ei maitoa tule, mutta lehmä ainakin on huono lehmä jos maitoa ei tule!
        Lehmäkään ei lypsä jos sille ei ruokaa ja juomaa anneta tarpeeksi..

        Mua anoppi vertasi huonoon lehmään kun mulla ei oikein maitoa tullut. Ja se on varma että tuollaiset vertaukset eivät ainakaan auta asiaa sillä imettäminen on niin herkkä asia. Mulla tuli hiukan stressiäkin, onneksi neuvolan täti sanoi että teet ihan niinkuin itse haluat, parempi lopettaa imetys kuin väkisin itku kurkussa imettää. No tästäpä se stressi sitten helpottikin ja maitoa rupes tulemaan hiukan enemmän.


    • Minä vaan

      Silti muo hirvittää jos siirrytään korvikkeeseen ja varsinkin kiinteisiin "liian aikaisin" vain sen takia ettei jakseta imettää 2-4 tunnin välein. Kyllä ymmärrän poikkeustilanteet, mutta vaikka itse en imetystä ole ennen tätä vouhkannut niin olen hirmu tyytyväinen että täysimetin 4 kk ja 5 kk asti poika sai vain 2 dl korviketta/vrk iltaa kohden. Vasta 5 kk iässä siirryin kiinteisiin ja velliin ja imetyksen lopetin kokonaan viikkoa ennen kuin poika täytti 6 kk. Meillä neuvolassa kyllä kannustetaan imettämään. Ymmärrän sen ettei kaikilta maitoa tule. Itse olin ajatellut etten piinaa itseäni imetyksen kanssa sillä lähipiirissäni olevat 15 lasta, niin heistä ei ole imetetty kuin kolmea 7 kk asti, kahta 5 kk asti, kolmea ei ole imetetty ollenkaan ja muutamaa vain muutama viikko, loput kuuluu sarjaan 2-3 kk ja kaikki he ovat terveitä ja hyvinvoivia lapsia. Itse olen pitänyt imettämääni aikaa myös isona säästönä rahallisesti. En silti tiedä mitä tekisin jos toinen lapsi tulisi .... katsoisin tilannetta ko. lapsen mukaan.

    • ihmettelevä

      Tarkoitukseni ei ollut loukata tai pahoittaa kenenkään mieltä. Kannustan äitejä imettämään ketkä siihen pystyvät ja hyvin on niilläkin asiat joiden lapsille käy korvikkeet. Onnea ja kärsivällisyyttä niille joilla ei muita vaihtoehtoja ole kuin kiinteiden antaminen.

      Kyllä sairaalassa osataan lannistaa imetysintoa jos sitä on. Itsellä kokemusta kahden eri sairaalan käytännöstä, toisessa kannustettiin että ensimmäiset maitotipat pitävät vauvasi varmasti tyytyväisenä ensimmäiset päivät, kun maitoa alkaa herua enemmän, vauvat vatsa mukautuu lisääntyvään maidonmäärään. Toisessa sairaalassa oltiin heti tuputtamassa lisämaitoa. Eihän oma maidontuotanto siinä voi mukana pysyä ja äkkiä voi iskeä lannistajakuha, ettei minusta imettäjäksi ole. Monipuolinen ravinto ja stressiton olo auttavat maidontuotantoon.

      • maito on parasta

        Lisäisin vielä tuohon maidontuotannon YLLÄPITOON: IMETÄ IMETÄ IMETÄ myös läpi maidonlisäyspäivien vaikka se vauva imeä tunnin välein!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe