Mikä on oikea/järkevin prosentti sekoittaa
perämoottoriöljyä kaksitahtikoneen bensaan?
Jotku sanoo 1 % toiset 2 % mikä on totuus?
Entä bensa, onko sama käyttääkö 95E:tä (lyijytöntä) vai sitten jotain 98:a?
2-tahtikoneen öljyseosprosentti & bensa
27
30826
Vastaukset
- Osku2
2 t koneissa käytetään 98 bensaa yleensä moottorimerkillä on oma 2 t öljy ja silloin 1%
muilla hyvillä öljyillä 2-2½ % seos.- Toimii
ihan hyvin kanssa 2-tahtikoneissa, en ainakaan ole mitään ongelmia huomannut!
- xsw2
Mercuryn ohjeissa lukee että 1 prosenttia ja heavy duty 2 prossaa.
- Jyrä
Nesteen sivuilta löytyy Adobe-tiedostona "bensiinin valintaopas"
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2707%3b2708
Lataa sekoneellesi ja käy kurkkimassa. Ihan lopussa muistaakseni on listattu perämoottorien tarpeet. Sieltä käy ilmi että kaikki peräprutkut eivät tykkää 95 oktaanisesta.
Sama koskee öljymäärää. On syytä uskoa valmistajan suositusta. Kuitenkin noin periaatteessa liika öljy on pahasta ja samoin liian vähä. Tästä syystä esim jammun öljynsyöttöautomatiikka muuttaa seosta siten, että tyhjäkäynnillä öljyä kuluu noin puoli % bensan määrästä ja täysillä 2 - 2½ %. Kun saman koneen öljyprosentiksi suositellaan öljyautomatiikan poistamisen jälkeen 1%, on tästä pääteltävissä, että tuo 1% on kompromissi kahdesta pahasta.
- vuosimalli
Oikea vastaus on ehdottomasti kyllä. Useimmat pärjää 1%:lla, mutta esim vanhat seagullit käytti jopa 8%.
Tuoreöljyvoitelu-koneet sekoittaa itse 0,5%-2,5%, tehon mukaan.
Vain valmistaja voi kertoa ko. vuosimallin ja tehon mukaisen öljymäärän.- synteettinen
Oikein muistat, Seagullin ohjeitten mukainen öljymäärä vaihteli siten, että vanhemmissa oli 10 % , 80- lukulaisissa 5 % ja tuotantokauden viimeisissa 4 %.
Minulla on tuollaiset moottorit, joihin käsis neuvoo voitelurasvaa lisäämään 10 ja toiseen 6.
Nyt tuota olen pohtinut, kun valmistajan ohjeessa puhutaan mineraaliöljystä, niin josko synteettistä voisi lorauttaa vaikkapa puolet tuosta määrästä.
Tuhti rasvan käyttö johtunee kampiakselin liukulaakeroinnista.
Siagulin alakerran voiteluun muistelin suositellun SAE 140 vaihdeöljyä. Tuolloin ei liene ollut tarkoitukseen muuta. - ähky
synteettinen kirjoitti:
Oikein muistat, Seagullin ohjeitten mukainen öljymäärä vaihteli siten, että vanhemmissa oli 10 % , 80- lukulaisissa 5 % ja tuotantokauden viimeisissa 4 %.
Minulla on tuollaiset moottorit, joihin käsis neuvoo voitelurasvaa lisäämään 10 ja toiseen 6.
Nyt tuota olen pohtinut, kun valmistajan ohjeessa puhutaan mineraaliöljystä, niin josko synteettistä voisi lorauttaa vaikkapa puolet tuosta määrästä.
Tuhti rasvan käyttö johtunee kampiakselin liukulaakeroinnista.
Siagulin alakerran voiteluun muistelin suositellun SAE 140 vaihdeöljyä. Tuolloin ei liene ollut tarkoitukseen muuta.Seagull ilmajäähdytteinen, siksi tarvitsee voiteluun ja "jäähdytykseen" enemmän öljyä.
- venesmees
Öljyprosentti ei vaikuta jäähdyttämiseen edes merikulleissa. Essonbaarin juttuja siis. Usein vanhat öljysuositukset johtuu oman aikansa öljytuotteiden laadusta. Nykyöljyillä voi ajaa vanhojakin koneita suosituksia pienemmillä prosenteilla. Kunhan öljy vaan muuten on koneeseen sopivaa ja muita ei oikeastaan kannata käyttää kun kelvolliset öljyt on halpoja nekin.
- perämoottorimies
Kaksitahti moottoreissa voi käyttää 1% seosta jos käyttö on kevyttä es. vetouistelua.
Kovassa pitkänmatkan pääasiallisessa ajossa 2% on parempi.
Meikä käyttää 2%, ajomatka kertakierroksella noin 30-40km (60hv).
Vetouistelumoottorissa (2t)pelkästään 1%, hyvin pelittää.
Omasta satamasta ei saa kuin 95 bensaa. Ajettu sillä koko ajan ilman ongelmia.- eroja
Jos vertaa esim mercurya ja yamahaa sieltä 80 luvulta ja 90 luvun taitteesta niin onhan noiden kahden merkin välillä perustavaa laatua oleva ero. Mercuryssa on runkolaakerointi kuulalaakerein ja yamahoissa ja suzukeissa neuloilla. Tuo mahtaa itseasiassa olla se syy, josta johtuu esim yamahan hyvämaine. Neulalaakeroinnilla saavutettiin nätimpi käynti ja polttoainetaloudellisuus parani, myös kestävyys eteni sen ratkaisevan askeleen. Itse laittaisin ja laitankin 70 hv merccuun melkolailla tasan 2,5 % seoksen kun ajan pelkkää matka-ajoa. Hyvin on paketti toiminut lähes 18 vuotta.
Kun katselee runkolaakereiden listahintoja niin näkee myös sen hintaeron, mitä maksaa noihin kahteen merkkiin sisuskalut. Kuulalaakeroidut kyllä kestää ihan ok, mutta kestävyys on ihan käyttäjästä kiinni.Ei työnnetä sitä kaasua millään koneella täysille heti kun laiturista irrotaan ja käytetään vain hyviä öljyjä. 95:lla olen myös ajanut ongelmitta, mutta en pelkästään vain sillä. Noin joka kolmas tankki on tullut ajettua 95:lla.
- ÄläKäytä
Paalaa.
- Anonyymi
jammuun laittaisin hiukan enemmän öljyä kylläkin oon ajellu uistellen eri seos ja matkaan eri tankki oon ollu tyytyväinen 2 den tankin kannalla
- Anonyymi
Kun näitä yli 15 vuotta vanhoja kirjoituksia lukee, niin on syytä pitä mielessä että bensan koostumus muuttui jo noin 10 vuotta sitten. 95 sisältää 10% alkoholia ja 98 noin 5 % alkoholia. Alkylaattibensa eli pienkonebensa ei sisällä alkoholia. Jotkut vanhat koneet sisältävät polttoainejärjestelmän osalta komponetteja jotka ei ole suunniteltu kestämään alkoholin pitkaikaisia vaikutuksia.
Toinen, merkittävämpi ongelma, erityisesti 95:n osalta on sen heikko säilyvyys. Kun bensa saa ilmaa ja hapettuu, niin siihen alkaa kasvaa kasvustoa joka tukkii polttoainejärjestelmän ja voi olla ja työläs saada putsattua esimerkiksi kaasuttimista. Tämä koskee sekä 2 että nelitahtikoneita, ja autojakin, sillä erotuksella että autojen polttoainejärjestelmät ovat tiiviimpiä kuin perämoottoreiden ja hapettuvat hitaammin. Itse käytän perämottereissa vain hätätilanteessa 95 bensaa ja pidän huolta ettei sitä jää tankkeihin talveksi. - Anonyymi
Juu, ihan juuri noin kuten tässä keskustelussa on kerrottu.
Uisteluun noin 1% ja täyskaasulle joku 2,5%. Tuolta väliltä voi myös valita sopivan konekohtaisen seoksen omaan ajoon. Bensaksi kannattaa laittaa 98.
Lisäisin vielä, että vähän käytettävässä pikku koneessa kannattaa nykyisin käyttää pelkkää pienkone bensaa.
Samoin talvisäilöön pienkone bensaa tai säilytysaine. - Anonyymi
0 % on hyvä. Sillä saadaan taas yksi öljynlevittäjä pois liikenteestä...
- Anonyymi
Ei tuo 2-tahtisten levittämä öljy ole se suurin pahis, vaan vesistöihin - ja erityisesti mataliin, niukkoihin vesiiin levittyvä palamaton bensa, jota kaikki perinteiset 2-tahtiset levittävät. Tavallinen bensa on myrkkyä vesistöjen pienelijöille. Alkylaattibensa ei ole yhtä haitallista.
- Anonyymi
Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.
- Anonyymi
kuluttaa se 4-tahtikin öljyä ja vuotaa loput. sama kulutus öljyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo 2-tahtisten levittämä öljy ole se suurin pahis, vaan vesistöihin - ja erityisesti mataliin, niukkoihin vesiiin levittyvä palamaton bensa, jota kaikki perinteiset 2-tahtiset levittävät. Tavallinen bensa on myrkkyä vesistöjen pienelijöille. Alkylaattibensa ei ole yhtä haitallista.
Siinä ne menee bensan mukana öljytkin veteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.
Paskat, ne imevät vain tötsiään että on kivaa levittää moraalittomuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja sitten ostetaan taas uusi kone tilalle. Busines pyörii ja vihreät itkee.
Rokotiilin itkua kameroiden edessä !!!
- Anonyymi
Kokemuksia Johnson Sea Horse 2-t, 4 hp, 2 cylinder moottorista? 2,5 metriä pitkään alle 15 kg painavaan isomman paatin jollana palvelevaan kumiveneeseen kokeillaan tuota. Vuosimalli ehkä 1984 tms 😂
Todella kevyen tuntuinen, ja ehjä juuri läpikäyty moottori kyseessä. Kokemukset kiinnostaa, ja erityisesti se että käykö tollaseen oldschool laitteeseen valmiissa purkissa oleva 2% pienkonebensiini?
Ehkä tuo moottori painaa vain 15 kg? Yritän punnita jossain vaiheessa.- Anonyymi
Itse käyttäisin puhdasta alkylaattibensaa sen säilyvyyden takia, mutta ehdottomasti TCW-3 öljyä siihen sekoitettuna, sillä se on tarkoitettu vesijäähdytettyille koneille, toisin kuin valmiiti2-T alkylaattibensat. Toinen asia mitä yrittäisin selvi ttää on, minkälaista öljyprosenttia valmistaja on suoitellut. Tuon ikäisissä koneoissa on vielä saattanut olla varsin korkea öljypitoisuuden suositus, jos siinä on laakeritekniikkaa joka sellista vaatii. 8% ei ollut tavtonmta 80 luvun koneille. Toimii kyllä 2% :lla, mutta k'äyttöikä lyhenee. Omaa kokemusta on vain alkaen 90 luvun koneista, jolloin 2% oli yleistä.
Pahoittelut kirjoitusvirheistä, käsivamman takia sormikas kädessä. - Anonyymi
Se on luotettava pikkukone. Käytä hyvää öljyä 2% ja jos käsittelet sen RVS- hoitoaineella, se on todellakin ikiliikkuja.
- Anonyymi
Yleensä kakstahtikoneissa on merkitty prosenttiluku koneen kylkeen pisaran kuvilla yksiprosenttisessa on yksipisara, kaksiprosenttisissa on kaksipisaraa ja kaksipuoliprosenttisissa on kaksi isompaa ja yksi pienempi pisara jne.
- Anonyymi
En usko että kaksi pisaraa öljyä tankilliseen bensaa riittää...
- Anonyymi
Höpötystä kertakaikkiaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051756
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.811367Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras51292- 1441253
- 921250
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum111157- 221156
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt6011114Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih71027Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida11964