Ystävyyden majatalo.

Helluntailaistaustainen Daniel Nylund ylläpitää vaimonsa Railin kanssa Salon kaupungin lähellä majataloa. Paikan nimi on 'Ystävyyden majatalo.' Olen käynyt siellä pari kertaa viimeisten 10 vuoden aikana. Vaikuttaa miellyttävältä levähdyspaikalta. Tunnetteko paikkaa tarkemmin? Nettiosoite on:
http://www.ystavyydenmajatalo.fi/
Ilmoita

166 Vastausta

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Taidanpa mennä sinne hetkeksi lepäämään. Kiitos vinkistä. Hinnatkin ovat varsin kohtuulliset tai oikeastaan tosi halvat.

Mutta nyt on aika mennä nukkumaan. Sinulle Basker erituisesti siunausta kiitoksen kanssa ja kaikille yhteisesti Hyvää yötä, Jeesus myötä.
3 VASTAUSTA:
Tein tämän aloituksen 10 vuotta ja kolme kuukautta sitten. Hassua, että sitä yhä nostetaan ylös. Ajat ovat muuttuneet ja asiat ovat muuttuneet, Daniel ja Raili eivät enää nykyään ole avioliitossa.
Minua kiinnostaisi hoidon ja täysihoidon lisäksi täysi "hoito" Majatalossa
Jos jukka.Finland menee jonnekin lepäämään niin kyseessä on jokin sekakansa harha oppi koska hän on mielistynyt jumalattoman fariseus meininkiin.

Nyt harha on tullut valoon. Missähän Jukka.Finland on nykyään?
+Lisää kommentti
vaikka asun aika liki...

Turussa on hellareiden `särkyneiden sydänten´ kahvila - siitäkään ei sen enempää, ei ole tullu käytyä
Ilmoita
Vaikuttaa hiukan sekoitukselta, kristillistä uskoa ja filosofiaa yhdessä paketissa.

Eikä tuo heidän sivunsa,
nyt edes toimi.

Tuollaiset paikat voisivat olla tarpeellisia, mutta ilman mitään new age:n sisäisen eheytymisen-oppia ja muita kummia uskon ulkopuolelta tulleita opetuksia. Jumala voi auttaa, ja siksi olisi parempi turvautua Jumalaan, kuin johonkin toiseen.

Martin Buber:illa voi olla arvokkaita ajatuksia, mutta kannattaneeko antaa liikaa arvoa ja vaikutusvaltaa, erehtyvälle ja heikoille ihmiselle, kun kerran on Jumalan sana, raamattu, elämän ohjeeksi ja opastajaksi.

http://www.kansalaisfoorumi.fi/sivu.php?artikkeli_id=270
"Sinä, joka olet lukinnut itsesi yhteiskunnan, valtion, kirkon, koulun, talouden, yleisen mielipiteen tai oman ylpeytesi rakentamaan selliin, sinä joka olet suostunut olemaan epäsuora epäsuorien keskellä, murra kuoresi, tule suoraksi; ihminen, suostu kohtaamaan toinen ihminen." Martin Buber

”Martin Buberin kuvaus kohtaamisesta on puhuttelevan ytimekäs: Minä-Sinä suhde. Kun kaksi ihmistä suostuu aidosti minäksi ja lähestyvät toisiaan sinänä, he antavat kohtaamisen ihmeen tapahtua. Kohtaaminen ei ole suhde, vaan tapahtuma suhteen sisällä. Kohtaaminen on harvoin jokaisen suhteen päivittäinen tosiasia. Useimmista suhteista kohtaamisen todellisuus kuitenkin puuttuu kokonaan. Näin toteaa Ystävyyden Majatalon luoja Daniel Nylund, joka on paneutunut lähes elämäntehtävänään Bartin Buberin uraauurtaviin ajatuksiin ihmisten keskinäisestä kohtaamisesta. Tämän kolumnin jatko perustuu lähes kokonaan Danielin erinomaisiin kirjeisiin.”

Martin Buber
http://fi.wikipedia.org/wiki/Martin_Buber
”Martin Buber (1878-1965) oli juutalainen filosofi ja kulttuurihahmo, jonka filosofian tunnetuin teema on inhimillisten suhteiden jaottelu Minä-Sinä ja Minä-Se-suhteisiin. Buberin filosofiaa kutsutaan usein dialogifilosofiaksi, ja vaikka Buber lähteekin monella tavalla toisista lähtökohdista, lasketaan Buber usein eksistenssifilosofien joukkoon. Esimerkiksi Heideggerin ja Sartren eksistentialismin transsendentalismista dialogifilosofia eroaa siten, että kun transsendentaalinen filosofia pyrkii konstruoimaan maailman subjektista käsin, on subjekti dialogifilosofiassa vasta erottautumisen tulos.”

Dialogi maailmasuhteena
Martin Buber, Minä ja sinä. (Ich und Du, 1923.) Suomentanut Jukka Pietilä. WSOY, Helsinki 1993. 169 s. 130 mk.
http://www.netn.fi/194/netn_194_kirja5.html
3 VASTAUSTA:
Sillä olen aikoinaan tutustunut Daniel Nylundin opetukseen ja totean hänen olevan HARHAOPPINEN New-Age pohjainen julistaja.
ReaAalto kirjoitti:
Sillä olen aikoinaan tutustunut Daniel Nylundin opetukseen ja totean hänen olevan HARHAOPPINEN New-Age pohjainen julistaja.
Nylyndilla ei tietääkseni ole tätä nykyä juurikaan yhteyksiä helluntaiherätykseen.
Ystävyyden majatalo on erityisesti luterilaisten suosiossa, mehän olemme kiinostuneet erikoisesti retriiteistä ja hiljaisuudesta.
ReaAalto kirjoitti:
Ihan varmasti kannattaa kiertää kaukaa tuo mies. Kumppani myös. Ei mikään vaimo. Monesko nainen onkaan kieroksessa? Raamatun mukaisesti olkoon hän sinulle kuin pakana eli ilman Jumalaa ja siksi ei sovi mitenkään hengelliseksi opettajaksi kristitylle tai muillekaan. Huh. Onpa kaveri mennyt kauas vuodesta 1978. Varoittava esimerkki ihmisestä joka rakastaa omaa ääntään ja päänsä höyryjä. Näitähän riittää.
+Lisää kommentti
kaukaa!
9 VASTAUSTA:
Minä.
En kehoita ketään ajattelevaa kristittyä
osallistumaan moiseen harhaoppiseen toimintaan.

Kehoitan sitä vastoin tutustumaan Jumalan sanan totuuksiin.
ReaAalto kirjoitti:
Minä.

Täällähän on lyöty Kruusilan veljeä kuin vierasta sikaa. Se on toki ihmillistä meille seurakuntaväelle.
Suosittelen kyllä majataloa monesti siellä käynneenä jo halvan majapaikankin ja mainion rantasaunan takia. Raamatuntuntemuksessa ja -opetuksessa meistä kyllä kovin moni jää noviisiksi Danielin rinnalla.

Älkäämme aina olko niin oikeaoppisen farisealaisia toisiamme tuomitessamme.
Vähäinen veli kirjoitti:
Täällähän on lyöty Kruusilan veljeä kuin vierasta sikaa. Se on toki ihmillistä meille seurakuntaväelle.
Suosittelen kyllä majataloa monesti siellä käynneenä jo halvan majapaikankin ja mainion rantasaunan takia. Raamatuntuntemuksessa ja -opetuksessa meistä kyllä kovin moni jää noviisiksi Danielin rinnalla.

Älkäämme aina olko niin oikeaoppisen farisealaisia toisiamme tuomitessamme.
asiaa en tunne,mutta vastaan pistän...oikein lupaava poliitikon alku tuo reakin..
ReaAalto kirjoitti:
Minä.

Opetus ei ole harhaoppia, mutta kirjanpitäjä pistettiin pellolle, vaikka hoiti tulijoiden lämpimän vastaanoton ja hyvästelyn - Danielia ja Railia ei silloin yleensä näkynyt. Jouluna on olevinaan sääntö, ettei alkoholia käytetä, paitsi Nylundin perhe salaa saunalla vetää kaljaa. Varsinaista kaksinaamaisuutta...Jos on talkoolaisena, niin sen vertaa ei aikuisille lapsille ole opetettu tapoja, että talkoolaiset saisivat mennä ensin saunaan. Hyvähän se on muille saarnata ihmissuhteista, kun ei itsekään pysty niitä omassa perheessä hoitamaan. Vieraita ihmisiä kyllä paapotaan omien lasten kustannuksella. Paljon hyvää, mutta paljon myös huonoa...en mene enää koskaan, miinukselle jää reilusti :(((
ReaAalto kirjoitti:
Minä.

Onko ajattelevia kristittyjä olemassa? Ilmeisesti ei ole jos tulkinta jäisi näihin sinun kommentteihisi.
Mikä se semmoinen harhaoppi oikeasti on? Tiedätkö itse ajateltuasi mikä se semmoinen new age on vai onko sinulle kenties vain kerrottu? Ihan Jumalan totuuksia löytyy muualtakin kuin sieltä omista opeista.
Kaksinaamaisuutta kirjoitti:
Opetus ei ole harhaoppia, mutta kirjanpitäjä pistettiin pellolle, vaikka hoiti tulijoiden lämpimän vastaanoton ja hyvästelyn - Danielia ja Railia ei silloin yleensä näkynyt. Jouluna on olevinaan sääntö, ettei alkoholia käytetä, paitsi Nylundin perhe salaa saunalla vetää kaljaa. Varsinaista kaksinaamaisuutta...Jos on talkoolaisena, niin sen vertaa ei aikuisille lapsille ole opetettu tapoja, että talkoolaiset saisivat mennä ensin saunaan. Hyvähän se on muille saarnata ihmissuhteista, kun ei itsekään pysty niitä omassa perheessä hoitamaan. Vieraita ihmisiä kyllä paapotaan omien lasten kustannuksella. Paljon hyvää, mutta paljon myös huonoa...en mene enää koskaan, miinukselle jää reilusti :(((
Nehän taitavat olla siellä majatalossa tavallisia ihmisiä.
ReaAalto kirjoitti:
Minä.

Niihin jumalan sanan totuuksiin ei täällä voi tutustua , sillä ne totuudet ovat aina ihmisen " totuuksia " , ihmisen värittämiä, ihmisen vaatimuksia ja joku haluaa aina hallita ja tuoda omia totuuksiaan esille.

Hiljaisuuden talot ovat varmaan sopiva paikka, jos ihminen saa ja voi olla omillaan.
Kaksinaamaisuutta kirjoitti:
" aikuisille lapsille ole opetettu tapoja, että talkoolaiset saisivat mennä ensin saunaan. "

" Vieraita ihmisiä kyllä paapotaan omien lasten kustannuksella."
ihmeellistä! kirjoitti:
Onko ajattelevia kristittyjä olemassa? Ilmeisesti ei ole jos tulkinta jäisi näihin sinun kommentteihisi.
Mikä se semmoinen harhaoppi oikeasti on? Tiedätkö itse ajateltuasi mikä se semmoinen new age on vai onko sinulle kenties vain kerrottu? Ihan Jumalan totuuksia löytyy muualtakin kuin sieltä omista opeista.
On meitä. Eivät kaikki kristityt ole puusilmäisiä lahkolaisia, joille sisäinen parantuminenkin on new agea. En edes jaksa ryhtyä selittämään miten monella tasolla tuollainen ajattelu on väärin. Jeesus sanoi, eivät terveet tarvitse parantajaa (Jeesusta) , vaan sairaat. Lahkohenkiset ovat ilmeisesti niin täydellisiä, etteivät tarvitse parantajaa.
+Lisää kommentti
Onko siitä tarkempaa tietoa?
1 VASTAUS:
Kajoavatko työntekijät asiakkaisiin?
+Lisää kommentti
"Kaksanaamasuutta" Taidat vähän liiotella. Ei sielä ole mitään kieltoa ole ollut, ja jos olet kummastellut jotenkin Nylundejen perheen viettoa nii mitäs sitten. Kaikilla perheillä on omat jutut ja eihän niitä ulkopuolinen aina ymmärrä. Ne on ihan normaaleja ihmisiä ku muutki, ja tääsä nyt puhutaan aika paljon siitä miten siellä on jotain uskonto keskestä toimintaa. Joka on siis totta mutta kyllä sielä on kaikkea muutakin.
Ilmoita
Nylund on tosiaan ex-helluntailainen. Ja varmaankin konservatiivisten herätysliikkeiden silmissä harhaoppinen. Itselläni on taas ollut ajatuksena lähteä sinne majataloon. Olen itsekin monien silmissä luopio, harhaoppinen jne.
1 VASTAUS:
" ex-helluntailainen "

Seiso vain omilla jaloillasi, sanokoot hellarit sinusta mitä haluavat, sillä jos lähdet juoksemaan heidän vaatimuksiensa perään, saat juosta lopun elämääsi.

Yksinhiihtäjät ovat aina uhka jollekin, mutta se antaa elintilaa ja vapautta elämään.
+Lisää kommentti
kyllä se lahkomeiningiltä tuntuu ja aika voimakkaasti nylundin persoona on narsistisesti esillä. tyypillistä lahkojohtajaelkeitä. opetus on niin viisasta ja fiksua ettei tavallinen maalainen sitä ymmärräkään, olisko sitä kuuluisaa new agea sitten ainakin osittain. tietyntyyppiset hippihenkiset kommuuniasujat varmasti tykkää tällaisesta. daniel on ikuinen teinihippi.....jo tukastakin sen näkee...
6 VASTAUSTA:
mitä järkeä miehen on pitää pitkää tukkaa, onhan se paljon työläämpi pestäkin kuin siistit lyhyet hiukset?!
onko järkeä kirjoitti:
mitä järkeä miehen on pitää pitkää tukkaa, onhan se paljon työläämpi pestäkin kuin siistit lyhyet hiukset?!
Olihan Jeesuksellakin pitkä tukka ja käytti sen lisäksi vielä mekkoa.
onko järkeä kirjoitti:
Nii ja kuluu enemmän sammppoota.
Tukan kampaus vie puolet enemmän aikaa.
Ajattele, miten voisit senkin ajan paremmin käyttää!
Niinkö se menee, että jos minä en jotakin ymmärrä, niin sen täytyy olla jotakin new agea. Metsäsuomalaiselle termi ihmisten kohtaaminen on jo sinänsä kauhistus.
kai sit on järkeä kirjoitti:
Olihan Jeesuksellakin pitkä tukka ja käytti sen lisäksi vielä mekkoa.
Mutta Jeesuksella ei ollut peruukki
Just, "opetus on niin viisasta, jottei sitä ymmärrä, olisko new agea". Eihän näissä teidän jutuissanne ole päätä eikä häntää.

Ei kaikkea ole tarkoitettukaan kaikille. Älä ihmeessä mene, jos jutut menevät yli hilseen. Mutta älä tuomitse niitä, joille Jumala on antanut älliä seurata korkeatasoisempaakin keskustelua.
+Lisää kommentti
Minulle kokemus Ystävyyden majatalosta oli hyvin vaikea. Tarvitsin paljon apua usean vuoden ajan kokemukseni setvimiseen. Alan nyt olla selvillä vesillä sen tahon kanssa. Toivoni paikan suhteen on siinä, että heidän myymänsä palvelu ei ole tasalaatuista, eli parempaakin kuin mitä minä koin voisi olla toiselta ohjaajalta, jota en tunne ja josta jäi ihan kehityskelpoinen kuva, saatavissa.
Ilmoita
Hellareidenkin kannattaisi tutustua läheisriippuvuuteen:)
1 VASTAUS:
Ei sitä voi, joutuu vielä tekemään työtä itsensä kanssa Jumalansa edessä. Parempi vaan syyttää naapureita ja saatanaa ongelmistaan.
+Lisää kommentti
Parasta Ystävyyden majatalossa on minulle se, että olen ikuisessa erossa heistä. Minua ei kukaan saa sinne enää. Jos rakastaisin heitä, sanoisin heille henkilökohtaisesti, että olisi parempi nöyrtyä tehtäviensä tasolle, ennenkuin tapahtuu jotakin todella pahaa. Suuruudenhulluus, kaikkivoipaisuuden luulo, ja itseään heikomman hallinnan tarve eivät sovi ihmisten kohtaamisen tehtävään. Kannattaisi mieluummin kokeilla aralla tunnolla olemista.
0 VASTAUS:
+Lisää kommentti
Voi hyvää päivää täällä taas jaksaa helluntalaiset jauhaa! :D

Sanon tämän nyt niille jotka tähän keskusteluun kompastuu internetin putkistossa: Käykääs nyt hyvät ihmiset itse katsomassa paikka läpi ja ihmetelkää vasta sitten. Itse käynyt siellä pari kertaa ja vaikka en kurssille ole osallistunut niin ihan perusmukavalta majatalolta paikka vaikuttaa. Ekan kerran kävin joskus 1998, toisen 2010 ja kolmannen tämän vuoden alussa tms ja koko touhukin oli vuosien saatossa muuttunut ja kasvanut hyvään suuntaan (ainakin minun mielestä) lisää:) Hattu mulla nousee päästä jollekkin joka jaksaa tässä yhteiskunnassa uskoa hyvän kierrättämiseen ja yhteisöllisyyteen ja siten vielä pysyä pystyssä noin kauan. Isäntäväki oli mukavaa ja henki rento ja anteeksipyytelemättömällä tavalla sopivasti keskeneräinen :D Mä tykkään tollaisesta kursailemattomuudesta! Ihmisiä me kaikki ollaan ja rapatessa roiskuu! Hyvä että jaksavat!
1 VASTAUS:
^JEP!, helluntalaislapsi on itse kompuroinut polvensa verille puolustaessaan omiaan, vähänkin heidän tarkoitusperiään tuntevan ei tarvitse käydä tuossa pesässä tietääkseen mitä helluntalaisuus ajaa :D. Helluntaiherätys sai alkunsa 1900-luvun alkuvuosina Yhdysvalloissa, sieltähän se "kaikki hyvä ja ihanuus" tietysti teidän mukaan tulee. Yhdysvallat ja Israel ovat yhtä ja sama perhettä kaikkien helluntalaisten kanssa tietysti ;), valittua kansaa kaikki kolme ryhmää, mutta kuka käytti hyväksi ja ketä? ja miksi?, miettikääpäs sitä, jos pystytte - ettehän te "valitut" siihen varmasti pysty :D, koska olette SOKEITA TODELLISUUDELLE ja teitä onnettomia onkijoita voi "vietellä" ;) miten haluaa :D.
+Lisää kommentti
Ystävyyden Majatalo on kunnon porukkaa. He tukevat voimakkaasti palestiinalaisia ja ovat siten kokosydämisiä kristittyjä.

Ote heidän sivultaan:

"Synttärivuonna Israelilaiset ovat alkaneet kirjoittaa omaa historiaansa vähän itsekriittisemmässä valossa kuin aiemmin. TV-dokumentissa nimeltä Tkuma Israelin valtion historiaa ei esitetä vain sankarien ja marttyyrien valossa. Ensimmäistä kertaa kerrotaan myös vuonna 1948 tuhotuista 418:sta
palestiinalaiskylästä, ja muista tuhon raunioista, joille Israelin valtio rakennettiin.1 Lapsena opin kristillisen propagandan kautta, että juutalaiset vain tulivat autioon maahan ja saivat erämaan kantamaan hedelmää. Se ei ollut koko totuus."

http://www.ystavyydenmajatalo.fi/wp-content/kirjoitukset/pdf/muistiinpanoja_uhrien_luvatusta_maasta.pdf

HYVÄ!
Ilmoita
Tuemme Ystävyyden majataloa, Fidaa, KUA:ta, Eappia ja palestiinalaisia.

HYVÄ!
Ilmoita
Lämmin ,reilu ja tervehenkinen paikka lomailla, asua ja oppia itsestä, toisista ja hengellisyydestä, musiikista, ruoanlaitosta, kirjallisuudesta.. mistä vaan. Hieno kirjasto, luonto ja sauna.

Perusystävällinen ja hyväntahtoinen ilmapiiri.. joka sopii lähes kaikille uskonnollisia tai muita fanaatikkoja lukuunottamatta.

Minulla tai kavereilla ei huonoja kokemuksia lainkaan. Suosittelen!
Ilmoita
Hyvää porukkaa! Suomen kristillisten eliittiä! Kärkijoukkoa!
Ilmoita
Ihan maallisesti ajatellen : Jos pitää säntillisestä menosta, tai selkästä ohjelmasta, en suosittele. Jos on boheemi, viihtynee hyvinkin. Ruoka oli erinomaista, seuraa rajoitetusti, majoitus oli jotenkin kolkkoa. Mitään pyhää ilmapiiriä en kokenut, ja ainakin sinä uutena vuotena kun itse kävimme, oli aika juomapainotteista touhua. Sitä en osannut odottaa, ja siitä jäi siksi paha mieli. En mene itse toiste, mutta joukossa oli niitä jotka viihtyivät kovinkin hyvin. Se hetki minkä vietimme Danskun seurassa, oli lyhyt, mutta siitä jäi evästä pitkäksi aikaa. Sen ansiosta käynti jäi plussan puolelle kuitenkin.
Ilmoita
Koen tarpeelliseksi todeta, että Danielia kohtaan minulta ei moitteen sanaa liikene. On tosi hyvä, että nähtävästi valtaosa apua tarvitsevista saa apua ongelmiinsa ilman että uusia samalla aiheutetaan.
Ilmoita
Daniel Nylund on saanut paljon vaikutteita René Girard nimiseltä henkilöltä.
Ilmoita
Ystävyyden Majatalo on kunnon porukkaa. He tukevat voimakkaasti palestiinalaisia ja ovat siten kokosydämisiä kristittyjä.

Ote heidän sivultaan:

"Synttärivuonna Israelilaiset ovat alkaneet kirjoittaa omaa historiaansa vähän itsekriittisemmässä valossa kuin aiemmin. TV-dokumentissa nimeltä Tkuma Israelin valtion historiaa ei esitetä vain sankarien ja marttyyrien valossa. Ensimmäistä kertaa kerrotaan myös vuonna 1948 tuhotuista 418:sta
palestiinalaiskylästä, ja muista tuhon raunioista, joille Israelin valtio rakennettiin.1 Lapsena opin kristillisen propagandan kautta, että juutalaiset vain tulivat autioon maahan ja saivat erämaan kantamaan hedelmää. Se ei ollut koko totuus."

http://www.ystavyydenmajatalo.fi/wp-content/kirjoitukset/pdf/muistiinpanoja_uhrien_luvatusta_maasta.pdf

HYVÄ!
Ilmoita
Ystävyyden majatalossa myydään sairaille ihmisille terveen papereita.
Mieheni on todettu kahden oikean terapeutin perusteella sairaaksi ja hänen tulisi hakea B-lausunto ja hakeutua oikealle psykologille vähintään viiden vuoden hoitoon. Taustalla on raiskausta ja huorissa käyntiä yms. Sen sijaan hän menikin ystävyyden majataloon, ja hankki kummihuonetta sponsoroimalla sieltä ns. terveen paperit ja hyvän omantunnon. Paikalla ei siis voi olla kovin ammattitaitoinen terapeutti, kuin tällaiseen sortuu.
Ilmoita
Aina kun tulee kyse TODELLISISTA kokosydämisisistä kristityistä, tulee palestiinalaistyökin mukaan kuvaan.

HIENOA! ERINOMAISTA!
3 VASTAUSTA:
Mitä tulee Ystävyyden majatalon kristilliseen arvopohjaan, niin enpä tiedä. Kuulemani mukaan siellä järjestetään miesten ja naisten sekasaunoja. Ei kuulosta kovin kristilliseltä tai helluntalaiselta...
lskdö kirjoitti:
Mitä tulee Ystävyyden majatalon kristilliseen arvopohjaan, niin enpä tiedä. Kuulemani mukaan siellä järjestetään miesten ja naisten sekasaunoja. Ei kuulosta kovin kristilliseltä tai helluntalaiselta...
Naidaanko siellä?
Mitä luulet että seuraa siitä, että kaikki rajat, sekä henkiset että fyysiset, poistetaan?

Kysyin kerran eräältä lääkäriltä, minkälaista "hoitoa" hänen myöhemmin hoitamansa ihmiset olivat saaneet majatalossa. Hänen vastauksensa oli: "voi kuule, sinä tiedät että minä en voi kertoa näistä asioista mitään eteenpäin". Kumminkin jotain voi päätellä siitä että hän ei myöskään kieltänyt mitään.
+Lisää kommentti
Ystävyyden majatalolla irrotaan aika voimakkaasti perinteisestä kristillisyydestä aivan tietoisesti. Olen pitkään siellä silloin tällöin käyneenä tulkinnut asian niin, että siinä on hyvät ja huonot puolensa. Hyvät puolet ovat siinä, että se koettelee sydämen tason uskoa. Seurakunnissa ja kirkoissa kristillisyydestä tulee usein ulkokohtaista: kiistellään opeista ja oikeassa olemisesta, voidaan ehkä pysytellä erossa julkisynneistä, mutta muissa asioissa on kasvun varaa. Ystävyyden majatalolla joudut mitatuksi sen suhteen, mitä oikeasti olet ihmisenä ja mitä oikeasti on tapahtunut elämässäsi - ja se on kova koulu. Nimittäin totuudellisuus omasta elämästä ja omasta tilasta. Huonot puolet ovat siinä, että asettumalla perinteisen kristillisyyden vastakkaiselle puolelle, voi siirtyä sellaiseen kapinan tilaan, joka ei kasvata, eikä vie eteenpäin. Vaikka kapina olisi hyväksi irrottautumisena sellaisesta uskonnollisuudesta, joka on valheellista, se ei anna voimavaroja terveempään hengelliseen elämiseen. Kaikki eivät myöskään kestä hyvin syväsukellusta omiin ongelmiin ja teologista omilla jaloilla seisomista. Jos näiden puolien kanssa kykenee elämään, niin Ystävyyden majatalo voi olla rakentava paikka. Siellä olet omillasi. Se ei ole mikään paikka, josta löytyy oikeita vastauksia.
1 VASTAUS:
Lisäksi. Hengellisten piirien paradoksi on siinä, että pelkkä hengellisyys, ilman aikuiseksi kasvamista, omasta elämästään vastuunottoa, henkistä tasapainoa, järjenkäyttöä ja vastuullisuutta ei tuota kovin hyvää hedelmää. Mun näkemykseni on se, että Ystävyyden majatalosta on tullut niiden ihmisten sielunhoidollinen korjaamo, jotka ovat tulleet loukatuksi ja yliajetuksi etenkin perinteisen kristillisyyden piirissä. Ihmiset menevät sinne hakemaan voimavaroja ja eheytymään omista tilanteistaan, jotka saattavat olla hyvin erilaisia. Siellä ei ole minkäänasteista muodollista ja säännöllistä yhteistä hengellisyyden harjoittamista tarjolla, ja luultavasti siksi, että monet sinne tulleista ovat jo saaneet yliannoksen perinteistä hengellisyyttä ja eksyneet sen piirissä. Siitä käsin on ymmärrettävissä, että näille ihmisille ei tarjota lisää hengellistä ohjelmaa. Lähtökohtaisesti siellä tarjotaan mahdollisuutta rakentaa oma elämänsä uudelleen ja maailmankatsomuksellista keskustelua, joka ei jätä ketään ulkopuolelle, hyväksyy jokaisen ja paikkaa haavoja. Hieno idea, mutta maailmahan on sellainen, että kirjoitusta ja puhetta on helppo tuottaa, mutta yhdessäolo samojen ihmisten kanssa on aivan eri asia. Siksi jotkut tuntuvat saavan apua, viihtyvän ja eheytyvän Ystävyyden majatalossa. Ja toiset sitten taas eivät saa sieltä kontaktipintaa, eivät koe saavansa tukea, jota tulivat hakemaan tai kristillistä sielunhoitoa, jota odottivat.
+Lisää kommentti
www.teoblogi.fi: väärä evankeliumi liikkeellä, joka ei vastaa Raamatun opetusta. Näin voi käydä kun ei uskota, että Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa.
3 VASTAUSTA:
Kannattaa myös katsoa kirjoittajan ja Rene Girardin koulutustaustat. Onko teologin papereita tai onko esim. pidempää raamattukoulutustaustaa jossain opistossa? Kannattaa myös etsiä hakukoneella, että miten Girardin teologiaa on arvioitu.
Daniel Nylund on kirjoittanut kauankauan sitten jonkun kirjan..oli käsissä -80 luvulla..en muista tark.
Niinä aikoina liikkui helluntaiherätyksen eteläisissä piireissä kauhistunutta 'tietoa' ystävyydenmajatalosta..tietysti liittyen DN.n haureellisista sotkuista..Kannattaa selvittää, varsinkin jos ei olla Totuudessa statusIsraelin suhteen.
Lisäksi kirjoitti:
Kannattaa myös katsoa kirjoittajan ja Rene Girardin koulutustaustat. Onko teologin papereita tai onko esim. pidempää raamattukoulutustaustaa jossain opistossa? Kannattaa myös etsiä hakukoneella, että miten Girardin teologiaa on arvioitu.
Rene Girard on filosofi. Mielenkiintoisia ajatuksia hänellä. Daniel on blogissaan tulkinnut raamattua nerokkaasti Girardin ajattelun pohjalta. Kyse on lähinnä siitä mitkä mekanismit vaikuttivat raamatun henkilöiden käyttäytymisen taustalla tietyissä tilanteissa.

Esim. miten "viaton uhri" ei välttämättä olekaan niin viaton kuin miltä ensisilmäyksellä näyttää. Samat mekanismit vaikuttavat joka päivä meidänkin käyttäytymiseemme ja elämäämme - tajusimme sen tai emme. Jutun juju on siinä, että asioihin ei voi vaikuttaa, ellei niitä ensin tunnista.
+Lisää kommentti
Majatalon sivuilla opetetaan, että avoliitto ei ole synti, homoseksuaalisuuden harjoittaminen ei ole synti ja esitelmässä Jumalan äänen kuulemisesta ei puhuta mitään Raamatusta. Ovat perustaneet aikoinaan Kristityn kasvu ry:n. Erilaista kristityn kasvua kuin perinteinen kristinusko.
2 VASTAUSTA:
Hyvä. Ei ole tarpeen tuomita ihmisiä noissa tapauksissa.
Man2ManFun kirjoitti:
Hyvä. Ei ole tarpeen tuomita ihmisiä noissa tapauksissa.
Huono. Sillä annetaan sellainen kuva, että ollaan Jumalan asialla, mutta ei ollakaan, vaan vedetään sinisilmäisiä ihmisiä höplästä.
+Lisää kommentti
Rene Girardin uhri...
2 VASTAUSTA:
Mikä ihmeen uhri? Vallan hyviä ajatuksia näytti Renellä olleen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/René_Girard
yönhanski kirjoitti:
Mikä ihmeen uhri? Vallan hyviä ajatuksia näytti Renellä olleen:

Outoja linkkejä.
+Lisää kommentti
http://www.ystavyydenmajatalo.fi/majatalo/majatalon-isantavaki/danielin-kirjoituksia/

Moni kirjoitus ei edusta kristinuskoa tai luterilaisuutta, vaan omia teologisia viritelmiä.
Ilmoita
Isännälle kun Jumalan ääni ei ole Raamattu, vaan se mitä Pyhä Henki jonkun muuan asian kautta sanoo. Perinteinen harhaoppi siis. Luehan esim. kirjoitus Jumalan äänen kuulemisesta. Ei puhuta kertaakaan Raamatusta, että se on Jumalan ilmoitus.
6 VASTAUSTA:
Mitä väliä, siis sihan oikeasti?
Annetaan sellainen kuva, että ollaan Jumalan asialla ja opetus on ihan jotain muuta kuin Jumalan asialla olemista. Ja nämä opetukset vielä laitettu Majatalon virallisille nettisivuille. Siinä vedetään sinisilmäisiä ihmisiä höplästä. Ei ne mittään Jumalan asialla ole. Hyväntekeväisyyttä kyllä harrastavat, mutta niin harrastaa moni ateistikin. Se mitä ensimmäiseksi tekisin, niin pyyhkisin Jumalan nimen toiminnan yli ja tekisin siitä uskontovapaan.
hoh_hoh kirjoitti:
2. käsky: "Älä käytä väärin Jumalasi nimeä."

Se merkitsee myös sitä, että ei saa uskotella olevansa Jumalan asialla, jos ei oikeasti ole.
hoh_hoh kirjoitti:
En suosittele kenellekään uskovalle mennä mukaan... nimittäin sitten kun kaikki menee lopulta pipariksi, pitää löytää syntipukki, ja se tulee olemaan kristitty uskova
lapin-kävijä kirjoitti:
En suosittele kenellekään uskovalle mennä mukaan... nimittäin sitten kun kaikki menee lopulta pipariksi, pitää löytää syntipukki, ja se tulee olemaan kristitty uskova
Nylundin puheet pitääkin tulkita juuri näin. Mitä juhlavammalla ja hartaammalla äänenpainolla Nylund sanoo jotain, sitä todennäköisempää on että pian tapahtuu 180 asteen käännös. Esimerkki tästä on järjestön nimi. Kristityn Kasvusta Nylund totesi joku aikaa sitten: "Näin vanhan lapsen nimeä ei enää vaihdeta". Mitä seuraavaksi tapahtui? Kristityn Kasvun nimi vaihdettiin Muutos Ry:ksi.

Uusimman yhteisökokeilun todennäköinen lopputulos on juuri tämä - kun kerran N. kirjoittaa syntipukki-teemasta, lopulta pitää tietenkin löytää se syntipukki. Kuka muu se voisi olla kuin ns. "uskova"?
Reinosaabisti kirjoitti:
Nylundin puheet pitääkin tulkita juuri näin. Mitä juhlavammalla ja hartaammalla äänenpainolla Nylund sanoo jotain, sitä todennäköisempää on että pian tapahtuu 180 asteen käännös. Esimerkki tästä on järjestön nimi. Kristityn Kasvusta Nylund totesi joku aikaa sitten: "Näin vanhan lapsen nimeä ei enää vaihdeta". Mitä seuraavaksi tapahtui? Kristityn Kasvun nimi vaihdettiin Muutos Ry:ksi.

Uusimman yhteisökokeilun todennäköinen lopputulos on juuri tämä - kun kerran N. kirjoittaa syntipukki-teemasta, lopulta pitää tietenkin löytää se syntipukki. Kuka muu se voisi olla kuin ns. "uskova"?
Kommentoin omaa kommenttiani, siihen pääsi freudilainen virhe. Järjestön uusi nimi ei ole Muutos ry vaan Kohtaaminen ry tai jotain sinne päin.
+Lisää kommentti
pisneksestä on kyse ei mitään muuta.

en mensisi vaikka maksettaisiin repulinen euroja.
Ilmoita
Nylundin vetämä paikka on nykyään monnelaisista kriiseistä toipuville tarkoitettu yhteisö. On siellä moni apua saanut elämäänsä. Mikään raamattupiiri se ei ole.

Mutta onhan se erikoista, että entinen huippuapologi vuokraa nyt tilojaan biddhalaisellle Nirodhan retriittille.

Erikoista.
Ilmoita
Et så kuule tiedäkkään mikä on oikeesti erikoista...
Ilmoita
Danielin jutska on psykologian, filosofian ja uskonnon sekoitusta. Rene Girardilla oli Danieliin suuri vaikutus 2000-luvulla, kun olin häneen yhteydessä. Sen jälkeen en tiedä, mitä hänelle on tapahtunut.

Kirjoitti vielä herätyksensä aikana ihan hyvän kirjan Ajankohtainen 3. Löytynee netistä.
Ilmoita
Ystävyyden Majatalo etsii uutta toiminnanjohtajaa. Olisiko lopulta aika kypsä valita tehtävään joku muslimi? Nykyinen, väliaikainen vetäjä vaikuttaisi lähinnä buddhalaiselta.

DN jatkaa talon isäntänä kuten ennenkin.
Ilmoita
http://www.ystavyydenmajatalo.fi kYLLÄ TÄMÄ ON VIELÄ PYSTYSSÄ.
1 VASTAUS:
”Ystävyyden Majatalo Salossa hakee toiminnanjohtajaa.
Ilmoitus on persoonallinen, katso ainakin. ”

Näin vinkattiin minulle helmikuussa. Katsoin, ja totisesti: persoonallinen oli ilmoitus kuten itse Majatalokin. En ollut koskaan aiemmin törmännyt Ystävyyden Majataloon, mutta se kolahti ja hain. Taidanpa olla itsekin persoonallinen.

Hyvät Majatalon ystävät ja tukijat, olen Teja Rönni, Ystävyyden Majatalon uusi toiminnanjohtaja ja tuore kasvo Majatalossa. Olen myös kirjallisuudentutkija, yrittäjäperheen lapsi, maaseudun kasvatti, aviopuoliso, pöytälaatikkokirjailija, roolipelaaja, eläinystävä ja ennakkoluuloton ajattelija.

Polkuni on lähtenyt liikkeelle Ikaalisista, pienen maalaiskaupungin reunamilta. Lukion jälkeen polkuni teki mutkan Kauhajoen evankelisessa opistossa, josta jatkoin matkaa Pohjanmaan pohjoispuolelle, Ouluun. Oulun yliopistossa opiskelin kirjallisuutta ja lähdin mukaan kaikenlaiseen kulttuuritoimintaan. Huomasin pian, että idearikkaalle ja organisointitaitoiselle ihmiselle löytyy monenlaisia hommia.

Päätin kauan sitten, että haluan työn, joka ei saa minua vihaamaan maanantaita. Vaikka onkin ehkä varhaista sanoa, uskaltaisin silti väittää löytäneeni sen. Olen parhaimmillani suunnitellessa, ideoidessa, sekä kanssaihmisten kanssa keskustellessa ja puuhaillessa. Kehitän mielelläni taitojani ja tietojani. Annan ne myös mielelläni muiden käyttöön. Minulla on kokemusta vapaaehtoisprojektien vetämisestä, maalla asumisesta ja tietotekniikan kanssa säätämisestä.

Majatalo puolestaan on löytänyt kekseliään suunnittelijan, joka ei pelkää tarttua toimeen. Uusi toiminnanjohtaja on sukkela suustaan, kätevä käsistään ja terävä päästään. Ikä ei vielä paina ja tiedonjano ei yliopistossa sammunut.

Jos olen jotain polullani oppinut, niin ainakin sen, että vaikka pää edellä vieraaseen veteen hyppääminen voikin olla huono idea; uutta ja erilaista ei silti kannata lähtökohtaisesti pelätä.

Majiksessa tavataan!
Ystävällisin terveisin,
Teja Rönni
+Lisää kommentti
Eli siis tarjolla entistä enemmän humaania hömpötystä edellisten lisäksi!

..Ystävyyden Majatal... minkä ihmeen ystävyyden...kenen siellä pitäisi olla ystävä ja kenelle ja miksi, kun lopussa on kuitenkinlasku tiskillä se siitä ystävyydestä sitten

Rahalla on aina saanut pari päivää ystävyyttä ja mielensekoitustra eri käytäntöjen kautta, miten tämä eroaa edukseen?
Ilmoita
Vapaana ja onnellisena ohitan heidät. Yhteyttä ei päässyt koskaan muodostumaan välillemme. Toivon heille kaikkea hyvää.
Ilmoita
Kävin hiukan plaraamassa Ystävyyden Majatalon nettisivuja. Näyttäisi siltä, että nyt Majatalo on naamioitunut New Age-yhteisöksi. Tässä on varmaan jokin todella ovela suunnitelma takana!
Ilmoita
En ole kuullut, eikä mitään hajua mistään.
Ilmoita
pitää kiertää kaukaa, pimeitä opetuksia.
Ilmoita
Monesko emäntä Danielilla on jo menossa?
Ilmoita
En löytänyt suomen kielellä aiheesta tietoa, mutta tässä yksi linkki, joka liittyy siihen mitä haluan sanoa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Professional_boundaries
Ilmoita
Rajat löytyvät yllättäen jo Hippokrateen valasta. Sitaatti suomenkielisestä WIkipediasta:

"Niihin taloihin, joissa käyn, menen auttaakseni sairaita, tekemättä tahallisesti mitään vääryyttä ja vahinkoa sekä pidättyen rakkaudesta naisten ja miesten, vapaiden ja orjien kanssa."

Wikipedia kertoo: Hippokrateen vala on antiikin Kreikasta periytyvä vala, jonka joutuivat vannomaan lääkärin ammattiin ryhtyvät henkilöt. Vala liitetään "lääketieteen isänä" tunnetun Hippokrateen nimeen. Hippokrateen valaa ei enää nykyisin vannota, mutta sen sijaan Suomessa on otettu vuonna 1997 vapaaehtoisena käyttöön lääkärinvala, jonka valmistuvat lääkärit voivat vannoa.
Ilmoita
DN:n toiminta ei sovi perinteisiin kristillisiin raameihin, mutta se ei myöskään sovi perinteisen ammatillisen etiikan raameihin. Mistä on siis kyse? Kyse on henkilökultista, jossa DN itse saa päättää mikä on sopivaa ja mikä ei.

Ensimmäisestä Wikipedia-linkistä löydämme mm. tällaisen tiedon: "Warning signs of boundary crossing that may lead to boundary violations include frequently thinking of a client in a personal way, keeping secrets with a specific client, favouring one client’s care at the expense of another’s and telling a client personal things about yourself in order to make an impression."

Vapaasti suomennettuna, hoitotyön ammattilaisen ei sovi kertoa henkilökohtaisia asioita itsestään asiakkaalle varsinkaan jos tarkoitus on tehdä asiakkaaseen vaikutus. Ne jotka tuntevat DN:n toimintaa, ymmärtänevät että tätä DN tekee koko ajan. Kovin paljoa vastuuta DN ei näytä kantavan tekemisistään ja toimistaan. Myönnettäköön, että DN on kiehtova ja magneettinen persoona, ja siksi hän näköjään löytää aina uusia kannattajia.

Tällainen toiminta ei sovi perinteiseen kristilliseen malliin, mutta kuten näemme, se EI sovi myöskään hoitotyön ammattilaiseen malliin. Minä en keksi mitään muuta selitystä kuin että kyse on henkilökultista, jonka julkisivu vaihtuu tarpeen mukaan.

Tällaisia yhteisöjä on tietenkin ollut lukuisia. Monet näistä asioista on kokeiltu historian saatossa ties kuinka monta kertaa.
Ilmoita
Suom. huom: DN ei enää kutsu palveluitaan terapiaksi, luultavasti siksi, että tarkoitus on väistää yllä olevan kaltainen kritiikki.
Ilmoita
onhan se niin valtavaa jos jonkun pyöreillä kivillä reunustetun polun päässä on jokin maahanpainuva mökkirämä jossa auringon polttama tuulikello vetelee viimeisiään.
kyllä sellainen kokemus aina pitää ostaa, mitä kalliimmin sen pitempi vaikutus, ihan kuin buranalla.
ja aina vaan paranee jos jokin partajehu satuilee iltanuotiolla jotakin niin syvällistä ettei kukaan tajua mitään, hyvä on siitäkin maksaa seteleillä.
Ilmoita
En ole koskaan käynyt DN:n talossa (kyseinen kommuuni oli aikoinaan jollain toisella paikkakunnalla eli ennen nykyistä taloa, jonka nimeksi tuli maallisesti Ystävyyden Majatalo, mutta en muista enää, missä paikkakunnalla edellinen talo oli) enkä koskaan edes nähnyt häntä livenä, mutta olen seurannut hänen tekemisiään 80-luvulta asti ja asian voisi tiivistää siten, että tuolloin hän sai rahansa siitä, että hän kävi pitämässä luentoja kristillisten yhteisöjen kutsumana, kirjoitti kirjoja nimellä Kristityn Kasvu ja myi C-kasetteja äänitetyistä luennoista, mutta nykyään tuskin mikään kristillinen yhteisö enää kutsuisi häntä pitämään mitään luentoa.

Paljon kertoo myös se, että yhdistyksen nimi Kristityn Kasvu ry on vaihdettu nimeksi Kohtaaminen ry.

Paljon kertoo myös nettisivustolla olevan DN:n kirjoitus homoseksuaalisuudesta, jossa hän toteaa, ettei Paavali tiennyt homoudesta sitä, mitä nykyään tiedetään. DN ei näytä tietävän sitä, että sen, minkä Paavali kirjoitti, hän kirjoitti hengessä ja se on kaikki Jumalan sanaa tänäkin päivänä eikä siis vain Paavalin omia mielipiteitä.

Jotain kertoo kai sekin, ettei taida naisetkaan jaksaa DN:ää loputtomiin eli kolmas vaimo/avovaimo menossa.

Eihän DN:stä ulkoisestikaan tule mieleen pappi tai terapeutti, vaan amerikkalainen countrylaulaja tai joku uskonlahkon johtaja. Jonkin sortin kristitty hän kuitenkin on, kun puhuu Jumalasta ja Jeesuksesta. Tämä on hänen ja Jumalan välinen asia, mutta mitään kristillistä nykyisessä Ystävyyden majatalossa tuskin on, vaan koko juttu taitaa pyöriä aika naristisesti DN:n omien kiinostusten ympärillä eli jonkinlaisessa filosofian, Raamatun ja liberaalin kristillisyyden sekasotkussa.

Kun en ole koskaan käynyt majatalossa, niin en tiedä, mutta sitten on näitä huhuja ollut, että ainakin röökiä menee ja jotkut puheet ovat olleet hyvinkin kyseenalaisia ja nykyään näköjään on tapahtumakalenterissa miesten ja naisten saunan lisäksi myös sekasauna, joka vähän häiritsee ainakin minua.

Eikä taida talokaan enää kovin hääppöinen olla:
https://lh3.googleusercontent.com/p/AF1QipPH6vg5-oY1-fLIvi8neLWPV553r7Pk7sBH7yhr=s1600-w1600

Jos haluaa kaikesta eroon muutamaksi päiväksi, niin varmaan sinne voi mennä katsomaan, mikä paikka se oikein on, jos on valmis maksamaan tästä ja toiminnasta, joka ilmeisesti pyörii lähinnä DN:n omien älykkäiden ajatusten varassa (ei siis Raamatun varassa). Todella älykäshän DN on ja on kirjoittanut ja toimittanut monta kirjaa ja aikoinaan pitänyt hyviä ja kiinnostavia luentoja, mutta kukaan kristitty tuskin sieltä mitään itselleen saa eikä varmaan kannata pitkäksi aikaa jäädä, jottei Raamatun totuudet unohdu. Jos on vihreä hippi, niin vihtyy varmasti paremmin kuin aidosti kristitty.

Kyllähän myös tapahtumakalenteri näköjään aika höttöä on, kuten esim. "Itsetuntemuskurssi", joka kuvailun perusteella taitaa tarkoittaa sitä, että puhutaan mitä mieleen tulee ja DN kuuntelee ja laukoo siinä välissä omia mielipiteitään ja käsitykseni mukaan laukoo niitä aika vastuuttomasti, kun ei ole sitä papin, ei sielunhoitajan eikä terapeutin koulutusta eikä vastuuta. Äitini oli kerran jossain DN:n talon tapahtumassa, jonka piti olla sielunhoidollinen, mutta DN loukkasi häntä todella pahasti sanomalla jotain, ettei ole sen jälkeen enää mennyt. Tuskin DN ottaa vastuuta mistään sanomisistaan ja tekemisistään.

En siis oikeastaan oikein ymmärrä, mitä DN voisi antaa yhtään kenellekään ihmiselle. Ehkä yksinäinen ihminen saa sieltä ystävällistä seuraa halvalla, mutta tuskin siellä pahemmin Raamattua opetellaan ja jos opetellaan, niin se menee DN:n oman filosofiasuodattimen läpi.

Kyllähän DN:n kirjoitukset herättävät paljon ajatuksia ja ovat todella älykkäitä, mutta niitä voi lukea netistä. Oikeastaan harmi, ettei hän kirjoita enää kirjoja eikä pidä luentoja, koska kyllä niissä aivot joutuu koetukselle, mutta jos puhutaan kristinuskosta ja pitää sanoa kyllä tai ei, niin kyllä, DN on harhaoppinen, koska hän on jopa vähän liiankin älykäs ihminen ja näin älyllistää kaiken senkin, mitä ei pitäisi.
Ilmoita
DN:n tekstiä Majatalon sivuilta:

Ennen kuin itse pidät itseäsi fiksuna liberaalina, joka ei piittaa konservatiivisista arvoista, koska ne ovat sinusta eettisesti huonosti perusteltuja, mieti onko seuraavissa tilanteissa sinulle jotain moraalisesti ongelmallista:

Nainen löytää kellaria siivotessaan vanhemmiltaan perimänsä Suomen lipun. Hän repii sen palasiksi ja tekee siitä muutaman lattiarätin.

Perheen koira jäi auton alle ja kuolee. Juuri nähdyssä matkailuohjelmassa oli kehuttu koiran lihan maukkautta, joten isäntä panee sen lihoiksi ja tarjoaa perheelleen aterian.

Sisar ja veli ovat jossain vaiheessa tykästyneet suukottelemiseen ja alkavat aina tilaisuuden tullen salaa suudella toisiaan suulle.

Mies ostaa kaupasta kokonaisen broilerin, käyttää sitä seksuaalisen tyydytyksen välineenä ja valmistaa siitä sen jälkeen ruokaa.

Kenttätutkimuksissa melkein kaikki ovat vastanneet kyllä jokaiseen kysymykseen, kykenemättä kuitenkaan perustelemaan vastaustaan millään moraalisella periaatteella, ei ainakaan kahdella ensimmäisellä periaatteella. Itsekin olin pitkään aika hämmentynyt.

Minä kaipaan sekä konservatiivisten että liberaalien ylivarmuuksien keskelle lisää moraalisen häkellyksen tiloja. Vasta kun valintojemme perustelumoottori vaikenee hetkeksi, saatamme nähdä ja todella ymmärtää, että useimmat moraaliset arvomme ovat ensisijaisesti tunnepohjaisia. Jotkut teot voivat olla enemmän rangaistavia kuin toiset, mutta suurin synti on se joka ällöttää minua eniten. Moraalinen raivo melkein aina pohjautuu irrationaaliseen vastenmielisyyteen.

Myös reaktiomme samalla tai eri tavalla kokeviin on tunnepohjainen ja luultavasti jostakin opittu tai joltakin imitoitu. Lapsethan eivät syntyessään inhoa ketään tai mitään, mutta tulevat hyvin varhain täyteen hyväksyviä ja hylkääviä intohimoja. Saatamme vihata konservatiivien ahdasmielisen autoritaarista sisäpiiriläisyyttä, huomaamatta ketä ja mitä itse seuraamme ja keitä me suljemme oikeassa olevan suvaitsevaisuutemme ulkopuolelle.
Ilmoita
Näitä asioita on erittäin vaikea tulkita. Ensinnäkin on hyvin, hyvin vaikea ymmärtää MIKSI pitäisi rikkoa kaikkia mahdollisia rajoja. Toiseksi, on kauhean vaikea ymmärtää MIKSI pitäisi tehdä sellaisia asioita ehdoin tahdoin, jotka tuhoavat yhteisöä.

Seksuaalinormit ovat sitä varten olemassa, että yhteisö säilyisi ehjänä. Kaikki uskonnot ovat varmaan jollain tavalla säädelleet seksuaalisuutta. Nyt jos DN haluaa nimenomaan rikkoa rajoja ihan vain sen tähden, että rajojen rikkominen on hänelle itsetarkoitus, ampuu hän itseään jalkaan, koska useaan otteeseen DN on nimenomaan julkituonut että yhteisöllisyys on se kovin tärkeä juttu.

Voi olla, että DN kokee yhteisön olevan jotain aivan muuta kuin mitä se perinteisessä mielessä tarkoittaa.
Ilmoita
Daniel Nylund ei kirjoituksissaan näytä ollenkaan ottavan huomioon, että tekemisillä on seurauksia. Yhteiskunnallisella tasolla on myös tekemisillä seurauksia.

Katsotaan nyt USA:ta. Siellä oli edellinen presidentti Barack Obama, ja seuraajaksi piti tulla Hillary Clinton. Obama ja Clinton edustivat näitä "fiksuja liberaaleja", joista Nylund puhuu.

No jos kerran liberaalit ovat niin tavattoman hienoja, niin MIKSI suuri osa kansasta äänesti Donald Trumpia? Tämä on jonkinlainen vastareaktio. Eräs vastareaktio Suomessa on se, että on syntynyt uusi puolue, Perussuomalaiset.

On silkkaa järjettömyyttä Nylundilta ruveta tässä maailmantilanteessa puhumaan siitä miten Suomen lipun voisi repiä lattiaräteiksi. Suurimmalle osalle suomalaisista koko ajatus on v---uilua. Näin Nylund pelaa Perussuomalaisten pussiin, koska hän näyttää vastenmielistä esimerkkiä. Nylund ampuu siis itse itseään jalkaan - hän edustaa arvoja, jotka ovat täysin erilaisia kuin Perussuomalaisilla, mutta omalla kirjoittamisellaan vahvistaa Perussuomalaisia. Nylund haluaa rikkoa rajat, Perussuomalaiset haluavat vahvistaa rajat. Nylund on törkeä, se vahvistaa Perussuomalaisia - tottakai. Joka ei ehkä sitten ollutkaan DN:n tarkoitus.

Tällä menolla voi tulla Majatalolle konkurssi. Se olisi sinänsä sääli, koska sen kaltaista paikkaa tarvitaan. Monet yksittäiset ihmiset tarvitsevat jotain sellaista paikkaa kuin Ystävyyden Majatalo.

Jonkun pitäisi olla lukemassa läpi kaikki, mitä Nylund kirjoittaa, ennen kuin ne julkaistaan. Aivan samalla tavalla kuin esim. Donald Trumpilla pitäisi olla joku oikolukija, Elon Muskilla pitäisi olla joku aikuinen auttamassa jne.
Ilmoita
Ja vielä kiinnittäköön lukija huomiota siihen, että "fiksut liberaalit" eivät vain hävinneet USA:n presidentinvaaleja, vaan he hävisivät Donald Trumpille. Naisesta piti tulla presidentti, mutta toisin kävi, Donald Trumpista tuli presidentti.

Ikävää todeta että Hillary Clinton joutuu maksamaan kaikki pahat tekonsa satakertaisesti. Tämä pettymys ei koskaan ota hellittääkseen. Kaikille asia ei ehkä aukea, mutta joillekin "fiksuille liberaaleille" saattaakin aueta.
1 VASTAUS:
Se etta joku on kannattanut Clintonia ei ole ihme. Trump on monessa suhteessa epaonnistunut jopa omissa perhearvoissaan ja sairaassa johtamisessaan. Persutkin on hyvin epaluotettavia eika heihin voi luottaa. Kiihkoilu Ei auta.
+Lisää kommentti
On aika erikoista, että tällaisessa tilanteessa kun kasvissyönti on tulossa yhä enemmän muotiin, DN haluaa puhua siitä kuinka koiran voisi ehkäpä mahdollisesti syödä, ja broileria voisi mahdollisesti panna ennenkuin siitä tehdään ruokaa.

Olen nähnyt valokuvia siitä, kuinka Majatalossa on usein ollut kokonainen sika tarjolla. Eihän kukaan muslimi voisi olla sellaisessa tilanteessa mukana.

Missään näissä asioissa ei ole vähääkään järkeä. Joskus on muslimi-imaami ollut jouluna juhlissa mukana, sitten juhannuksena on kokonainen sika esillä. Kaikki lukijat eivät ehkä oivalla, että näissä asioissa on järjetön ristiriita. Nylund ei takuulla oivalla.

Miksi yleensäkään pitää saada toisen uskonnon imaami jouluna vieraaksi? Siinä ei ole oikeasti mitään järkeä. Koko asian järjettömyys paljastuu siten, että seuraavissa juhlissa on kokonainen sika pöydällä. Tätä ei kukaan muslimi tule koskaan hyväksymään, se ei mitenkään voi tapahtua ainakaan viiteen tuhanteen vuoteen, eikä kukaan ulkopuolinen voi siihen asiaan vaikuttaa.
Ilmoita
Kävin katsomassa Ystävyyden Majatalon Facebook-sivuja, ja siellä DN kirjoitti ihailevaan sävyyn Jordan Petersonista. Peterson on jonkinlainen uusi konservatiivinen Nuorten Miesten-malli-intellektuaali.

Aiemmin DN on ilmoittanut, että "Jotkut sanovat että miehet ovat Marsista ja naiset Venuksesta, mutta todellisuudessa kirjat jotka näin kertovat, ovat Anuksesta".

Ei ole päätä eikä häntää näissä jutuissa. Ei ei, ei yhtään mitään enää.
Ilmoita
Puhutaanko samasta DN -sta jonka poika kuoli traumaattisesti kun menestys teologian oppi ei voinut pitää hänet elossa eikä viikkotolkua rukouksen seurausta ja hedelmä tuonnut takaisin elämään hänen poikansa ? Silloin ymmärrän että hinnalla millä hyvänsä hän yrittää rakenta jotain niinsanottu ystävyyden majataloa elikkä parempaa kuin Jumala joka olis avuksi niiille jotka on kokenut näin traumaattista kuin tämä Isä ??? VOI VOI !!
Ilmoita
Nylund kirjoittaa:

”Konservatiivien on taas vaikea ymmärtää ihmisiä, joille isänmaallisuus ja vanhempien kunnioittaminen ei enää ole pyhä arvo, tai ”suvakkeja” jotka suojelevat kaikenlaisia ”moraalittomia inhottavuuksia” kuten homoseksuaalisuutta ja kohta varmaan eläimiin sekaantujia ja pedofiilejakin.”

Nylund spekuloi sillä, mikä tulee homoseksuaalisuuden hyväksymisen jälkeen. Sehän ei käytännössä ole eläinten sekaantuminen tai pedofilia, vaan systemaattisesti aina Islam.

Liberaaleilla ja uudistajilla on outo mielenkiinto Islamia ja muslimeja kohtaan. Aina uudestaan ja uudestaan tapahtuu samoin - Islam halutaan tuoda samanarvoiseksi Kristinuskon kanssa. Tässä vaiheessa alkavat kumminkin mahdottomat ongelmat. Nylund kirjoitti joskus mahtailevaan sävyynsä World Visionin projekteista Palestiinalaisalueilla. Sittemmin kävi niin, että World Visionin työntekijä pantiin linnaan yhteistyöstä Hamasin kanssa.

Tämä on järjetön sekasotku. Rahaa lähetetään p0mmien tekoon, Imaami kutsutaan jouluna kylään ja sitten pannaan kokonainen sika pöydälle. Islam on universaaliksi tarkoitettu uskonto, joka ei voi hyväksyä kilpailevia totuuksia. Ei muslimi voi kunnioittaa ketään, joka nostaa sian pöydälle. Ei ketään voi palvella se, että joku häpäisee itsensä julkisesti muslimien silmissä. Eihän myöskään kukaan vegaani voi arvostaa ihmistä, joka nostaa ison kokonaisen paistetun eläimen pöydälle, puhuu koiran syömisestä ja siitä että kanaa voisi ensin panna ja sitten syödä.

Ei näissä jutuissa ole yhtään mitään järkeä. Vanha viisaus sanoo, että joka on kaikkien kaveri, ei ole kenenkään kaveri. Mutta entä jos joku haluaa yhtä aikaa olla kaikkien kaveri, kusta kaikkien muroihin, ja vielä häpäistä itseään päälle?
Ilmoita
Possu voidaan tulkita myös viharikokseksi. Tässä esimerkkejä:

https://www.youtube.com/watch?v=clVzA-O3nfg

https://www.express.co.uk/news/world/742058/Pig-carcass-mosque-hate-crime-Muslim

https://www.timesofisrael.com/pieces-of-pig-placed-on-plot-of-future-mosque-in-germany/

https://www.irishmirror.ie/news/irish-news/head-dead-pig-left-outside-11048816

https://www.thelocal.de/20160225/leipzig-mosque-construction-site-targeted-with-dead-pig

https://www.indiatoday.in/fyi/story/germany-erfurt-dead-pig-ahmadiyya-mosque-islam-980030-2017-05-30

https://www.abc.net.au/news/2014-11-20/pig27s-head-attack-doesn27t-desecrate-mosque3a-muslim-associ/5904828

Sitten retorinen kysymys: jos kerran kristittyjen arvojen loukkaaminen on itseisarvo ja sinällään kannatettavaa vain siksi, että saataisiin arvoja purettua, niin miksi ei muiden uskontojen arvoja saisi samalla tavalla loukata? Käytännössä tulee vaan se ongelma, että helvetti laskeutuu maan päälle, jos näin tehdään.
Ilmoita
Jos käyt lukemassa teoblogia ja hänen kirjoituksiaan, niin sen perusteella voi päätellä, että Daniel Nylund pitää Raamattua harhaoppisena kirjana. Hän sitä ei sano ääneen ja välttelee sen sanomista, mutta näin asia on tulkittava. Hänen mielestään oleellista ei ole mitä Raamattu sanoo, vaan mitä Jumala sanoo muiden asioiden kautta. Hänen ehdottomasta väkivallattomuuden periaatteestaan tietää, että Raamatun sotaisuus ja väkivalta on hänen mielestään kaikissa kohdin harhaoppista eli ei siis Jumalan todellista sanaa. Homoseksuaalisuuskysymyksessä Raamattu ei ole ylin ohje Danielille. Eikä myöskään avoliittokysymyksessäkään.
Ilmoita
Tunnustuksellisen luterilaisen ei kannata kyseiseen paikkaan mennä, koska liian liberaali.
Ilmoita
Kyllä DN on enemmän teoreetikko kuin käytännön hengellinen ihminen. Kaiken maailman teologioita tutkii päivät yöt, mutta hengellisen elämän eläminen on heikonlaista. Ihan turhaan teoblogia hän kirjoittaa. Kirjoittaisi mieluummin mistä synneistä pitäisi tehdä parannus.
Ilmoita
Mahtaakohan siellä majatalon isäntäperheessä Raamattu kenellekään olla ylin ohje. Aika liberaaleja ihmisiä. Kyllä nämä omia teitään kulkevat uskonasioissa. Kuitenkaan isäntäväki ei koskaan tuputa omia näkemyksiään, vaan saa rauhassa olla vaikka sika pellolla jos ei häiritse muita. Ehkä kannattaa majatalo ajatella lähinnä asuntona siinä missä muukin ja siellä voi tilapäisesti asua. Ei kannata ajatella sitä uskontolaitoksena. Asukkaat voi olla sekalaisia ihan ketä vaan.
1 VASTAUS:
Ei ole uskontolaitos, vaan tilapäinen asumispaikka jossa voi asua pidempään tai lyhyemmän aikaa.
+Lisää kommentti
Minkäänlaisia ideologioita Nylund ei kuulemma halua vierailleen syöttää. "En minä edes tiedä, mihin ihmiset täällä uskovat."

https://takku.net/forum/viewtopic.php?showtopic=29964
1 VASTAUS:
DN on siis hippi tuon kirjoituksen perusteella.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hippiliike
+Lisää kommentti
Mitä ihmeellistä on Rene Girardin ajattelussa loppujen lopuksi? Taitaa olla tylsää luettavaa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/René_Girard
2 VASTAUSTA:
Linkki ei toimi. Löytyy hakukoneella wikipediasta. Kannattaa myös lukea jostain muualta kuin wikipediasta.
Rene Girardilla on oma tulkintansa kristinuskosta.

https://spoilsofegypt.wordpress.com/2015/11/15/girardian-heresy/
+Lisää kommentti
New Age oppia. Ko. majatalon kohdalla lisäisin vauhtia ja hakisin majapaikkani muualta.
1 VASTAUS:
Eikös siellä nettisivuilla nimenomaan sanota ettei siellä ole mitään new age hörinää?
+Lisää kommentti
Eihän siinä ole kyse muusta kuin monimutkaisesta bisneksen tekemisestä jonkinlaisten sekavien ideologien kautta j a vaulla.

myöhäsyntyistä hippitouhua, kivenmurikoita polkujen varsilla ja yrttejä kiukaalla- sitä rataa.
Ilmoita
DN kirjoitus tässä. Hän ei usko kristilliseen sovitusopiin, vaan paheksuu sitä. Näin minä asian tulkitsen tuon kirjoituksen perusteella. Kokeile tulkita itse mitä DN ajattelee kristillisestä sovitusopista.

https://teoblogi.fi/2016/04/vakivallan-varjo-pelastusteologiassa/
1 VASTAUS:
Tuossa kirjoituksessa pidetään perinteistä evankeliumiin uskomista hulluutena.
+Lisää kommentti
On Helsingin sanomat tehnyt videon kyseisestä paikasta:
https://www.ruutu.fi/video/1335061
Ilmoita
Kysyin enkä saanut vastauksen ? >> Savis
26.1.2019 4:57
Puhutaanko samasta DN -sta jonka poika kuoli traumaattisesti kun menestys teologian oppi ei voinut pitää hänet elossa eikä viikko tolkkua rukouksen seurausta ja hedelmä tuonut takaisin elämään hänen poikansa ? Silloin ymmärrän että hinnalla millä hyvänsä hän yrittää rakentaa jotain niin sanottu ystävyyden majataloa elikkä parempaa kuin Jumala joka olisi avuksi niiille jotka on kokenut näin traumaattista kuin tämä Isä ??? VOI VOI !!
Ilmoita
Tässä hyvä linkki näistä eksyneistä. https://www.youtube.com/watch?v=r0o2HQi3HPc
Ilmoita
Ymmärtääkseni DN on jonkin sortin ääripasifisti. Siitä kai nousee hänen ongelmansa Raamatun suhteen eli kaikki pitää tulkita uusiksi tai väittää väärennökseksi, jos Raamatussa mikä tahansa asia viittaa hiuskarvankaan vertaa väkivaltaan.

Monelle Suomalaiselle maanpuolustus ja itsepuolustus on luonnollinen ja helppo asia. Ilmeisesti kuitenkin hänelle jopa maanpuolustus on vaikea asia, eikä kai kannata puolustussotaa, jos Suomeen hyökätään. Hän kannattaa kai väkivallatonta itsepuolutusta missä tilanteessa tahansa.
2 VASTAUSTA:
Tämä kirjoitus näyttäisi viittavan hänen ääripasifismin dilemmaansa:

https://teoblogi.fi/2009/01/johdanto/
Pasifismi joka kokonaan kieltäytyy sodasta ei ole Raamatun kanta. Raamatun perusteella joskus on olemassa oikeutettuja sotia. DN ei vaan usko, että totuus on ilmoitettu meille Raamatussa.
+Lisää kommentti
Kyllä se periaatteessa on ihan hyvä tilapäinen asumispaikka. Mutta harva siellä koko elämää jaksaa olla. DN näkemykset teologiasta ovat mitä ovat, eikä niitä pidä sotkea tilapäiseen majoittumiseen. En tunne majatalosta ainoatakaan ihmistä, joka olisi ajatellut täsmälleen samoin kuin DN.
Ilmoita
On DN sanonut Facebookissa, että on majatalossa homojakin vihkinyt. Tarkoittaa kai siis vapaamuotoista siunaamista tai mitä lie sitten tarkoittaakaan.
Ilmoita
Ja nimenomaan DN kanssa ystävyyttä ei syntynyt, eikä hänen ex-vaimonsakaan kanssa. Nolo juttu, että paikan nimi on ystävyyden majatalo. Sitä se minun mielestäni nimenomaan ei ole.
1 VASTAUS:
Asukkaiden välillä voi toki olla pientä kaveruutta.
+Lisää kommentti
Ns. liiketoiminnan harjoittajana ei ehkä ole niin viisas. Miksi yhdistää virallisilla nettisivuilla omat ideologiset ja uskonnolliset näkemykset liiketoimintaan? Eikä sitä tiedä vaikka ainoastaan 1 % suomalaisista kannattaa tällaisia näkemyksiä.
Ilmoita
Ajettiin siitä ohi, siis tuonne vievän tien ohi josta tuonne olisi päässyt eräs kesäloma reissu. Lueskelin netistä tuosta. Ainakin siellä on sekasauna kulttuuri jossa ilmeisesti miehet naiset samaan aikaan saunassa. Se vois olla jollekin sellaista extreme kokemusta. Jos nyt oikein tuon ymmärsin mitä sillä tarkoittavat.

Joskus lueskelin niitä DN:n Kristityn kasvu kirjasarjan kirjoja. Ei sen perusteella kyllä osaisi yhdistää tuohon mikä kokonaisuutena Ystävyyden majatalo.
4 VASTAUSTA:
Omatunto sanoo, että sekasaunassa on jotakin pielessä. Mikseivät samantien kävelisi alasti koko majatatalossa kaikissa tiloissa, jos se kerran niin luonnollinen asia on?
Niin. Itselle alastomuus ei sillä tavalla ole tabu että, olisi jotenkin ehdoton ei vaan tuo tuon Majatalon touhu vaikuttaa kokonaisuutena jotenkin omituiselta ettei tulisi mentyä. Olisi kiva jos joku tuolla käynyt kertoisi hieman minkälaista tuolla olisi viettää vaikka juhannusta? Netistä ei pahemmin tietoa löydy näiden yksittäisten kirjoitteluiden lisäksi.

Taitaa olla ainoa tälläinen jotenkin kristillisenä mainostettu paikka joka tarjoaa tollasta mahdollisuutta.
Naturismiako kirjoitti:
Omatunto sanoo, että sekasaunassa on jotakin pielessä. Mikseivät samantien kävelisi alasti koko majatatalossa kaikissa tiloissa, jos se kerran niin luonnollinen asia on?
Nudisti turismo
https://ystavyydenmajatalo.fi/tapahtumakalenteri/juhannus-tervetuloa-juhlimaan-6/
Niinpä_ kirjoitti:
Niin. Itselle alastomuus ei sillä tavalla ole tabu että, olisi jotenkin ehdoton ei vaan tuo tuon Majatalon touhu vaikuttaa kokonaisuutena jotenkin omituiselta ettei tulisi mentyä. Olisi kiva jos joku tuolla käynyt kertoisi hieman minkälaista tuolla olisi viettää vaikka juhannusta? Netistä ei pahemmin tietoa löydy näiden yksittäisten kirjoitteluiden lisäksi.

Taitaa olla ainoa tälläinen jotenkin kristillisenä mainostettu paikka joka tarjoaa tollasta mahdollisuutta.
Kristillisenä mainostettu paikka? Isäntä on liberaalikristitty ja ehkä naisystäväkin. Siinä koko paikan kristillisyys. Asukkaista ei välttämättä kukaan ole kiinnostunut Jumalan sanasta eli Raamatusta. Majatalossa ei ole säännöllistä jumalanpalvelusta, ei raamattupiirejä tai muutakaan sellaista. Kristinuskon julkinen harjoittaminen on siellä yksityisasia, ei julkinen asia. On siellä kerran ollut joku pappi puhumassa rantaterassilla, mutta muita hengellisiä juttuja en muista. Mitään raamattutapahtumaa eivät ole koko historiansa aikana järjestäneet internetin perusteella, vaikka Jumalan sana on kaiken keskus. Toki DN pääsiäisenä ja jouluna jotain juttelee jonkun esitelmänsä pohjalta, mutta niihinkin talonväki voi heikosti osallistua. Jos kristinuskotapahtumia etsii, niin ne kannattaa etsiä muualta kuin majatalosta. Unohda koko termi kristillisenä mainostettu paikka. Ajattele se vaan maallistuneena paikkana. Käytä henkien erottamisen armolahjaa...
+Lisää kommentti
Kotimaa24 kirjoittaa näin:

Selitys uskomisen vieraudelle

Girardin ajatteluun 1990-luvulta lähtien syventynyt Daniel Nylund arvioi, että sovitusoppiin sisältyvä väkivaltainen jumalakuva saa monet vierastamaan kristinuskoa ja kristillistä Jumalaa.

– Ajatus uhria vaativasta Jumalasta loukkaa erityisesti uskonnollisesti vapautunutta nuorisoa, koska he ovat kasvaneet evankeliumin vaikutuksessa. Juuri evankeliumin ansiosta he näkevät ajatuksen sisäisen hölmöyden ja ristiriitaisuuden, Nylund sanoo.

Nylundin mukaan kertomus, jossa Jumala vaatii uhrin verta voidakseen antaa ihmiselle anteeksi, ei ole enää hänelle itselleenkään uskottava. Nuorena sisimmässä heränneet kysymykset tuntuivat vievän pohjan uskolta. Girardin lukeminen on avannut evankeliumit Nylundille uudesta näkökulmasta ja tehnyt ne uskottavammiksi kuin koskaan aikaisemmin.

Parhaillaan Nylund kirjoittaa vuorovaikutteista TeoBlogia, jonka runkona on Raamatun suurten kertomusten ja varsinkin Markuksen evankeliumin kommentaari.
4 VASTAUSTA:
Lainaus otettu täältä:

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/rene-girard-vie-pyhan-juurille/
Käsittääkseni hänellä on jotenkin nuppi seonnut tuon väkivalta aiheen kanssa. Tuntuu että väkivalta on se ainoa synti, jota vastustetaan. Ääripasifistina hän ei vaan pysty hyväksymään sitä, että Raamattu on Jumalan sanaa, koska se ei ole väkivallaton kirja. Mutta aika harvalla Suomalaisella kristityllä on tällaista ongelmaa. Ajatteleeko hän vahingossa, että hänen henkilökohtainen pasifismiongelmansa on samalla kaikkien suomalaisten raamattuongelma? Entä jos se on vain max 10 % suomalaisille ongelma?
Ei ole ihan oikein sanoa, että Jumala vaatii uhria ja se on siinä. Jumalahan on vapaa toimija ja voi päättää mitä tykkää. Hän lahjoitti Jeesuksen meille kaikkineen. Ei siis Jeesuksen uhria vaativa Jumala, vaan ennemminkin, että lahjoitti Jeesuksen kuoleman ristillä meille. Miksi? Siksi että rakastaa. DN näyttää tekevän kristillisestä evankeliumista jonkinlaisen naurunalaisen version omilla kommenteillaan. Kyllä minä mieluummin uskon historialliseen kristinuskoon kuin lähden seuraamaan Nylund-Girardilaisia uutuuksia, jotka mitätöivät koko evankeliumin. DN esittelee evankeliumin inhorealistisessa valossa ja unohtaa, että perinteinen evankeliumi on ihan oikei kun se oikein ymmärretään Pyhän Hengen valossa: siinä ristillä se pelastus on.
Jumala vaati Jeesuksen uhria. Ja salli tämän väkivallan. Voisiko syynä olla meidän syntimme ja syntisyytemme? Mikä muukaan? Joka ei tätä ymmärrä, niin hänellä ole lainkaan synnintuntoa. Jumala ei ole tuomioita toteuttaessaan väkivallaton. Kuitenkaan Jumala ei ole väkivallan Jumala, vaan rakastaa rauhaa. Kuitenkin väkivalta on joskus Jumalan tuomion väline. Se että DN on mennyt sekaisin Raamatun opetuksesta osoittaa, että on epätodennäköistä että hänellä olisi Pyhän Hengen vaikuttamaa uskoa Jeesukseen.
+Lisää kommentti
Voi hulluutta. Jos joku ei vielä osaa erottaa Kristuksen seuraajaa ja luopiota, niin ei voi mitään. Kaikenlaista sitä onkin. En tunne edes kehoitusta rukoilla hänen puolestaan. Ilmeisesti tehnyt sen pahimman eli Pyhän Hengen pilkan. Elämästä sen huomaa. Riettailija ja viisautensa eksyttämä ihmisraunio.
9 VASTAUSTA:
Kaikki hänen argumenttinsa kaatuu tähän yhteen argumenttiini. Kristinuskon sisältö on jo kauan sitten annettu ihmiskunnalle Jumalan toimesta,eikä sen sisältöä ei saa mennä muuttamaan toiseksi jälkeenpäin. Evankeliumista on pidettävä kiinni sellaisena kuin se on alunperin annettu. Ei minkään uskonnon alkuperäistä sisältöä saa mennä muuttamaan toiseksi, sillä muutoin se ei enää ole sama uskonto. Emme tarvitse mitään uutta Nylund-Girardilaista evankeliumia, vaan yksinkertainen Raamatun alkuperäinen oppi riittää.
DN argumentit ovat hiukan samaa linjaa kuin John Shelby Spongin kirjan nimi Miksi kristimuskon täytyy muuttua tai kuolla. Nuo herrat ei vaan ymmärrä sitä, että kristinuskon sisältöä ei voi mennä jälkeenpäin muuttamaan toiseksi. Ei tule uusia ilmoituksia, vaan oikea oppi on jo apostolisesta ajasta lähtien ollut olemassa ja se on koottu pyhiin kirjoituksiin Raamatussa.
Ultrahuippututkija kirjoitti:
Kaikki hänen argumenttinsa kaatuu tähän yhteen argumenttiini. Kristinuskon sisältö on jo kauan sitten annettu ihmiskunnalle Jumalan toimesta,eikä sen sisältöä ei saa mennä muuttamaan toiseksi jälkeenpäin. Evankeliumista on pidettävä kiinni sellaisena kuin se on alunperin annettu. Ei minkään uskonnon alkuperäistä sisältöä saa mennä muuttamaan toiseksi, sillä muutoin se ei enää ole sama uskonto. Emme tarvitse mitään uutta Nylund-Girardilaista evankeliumia, vaan yksinkertainen Raamatun alkuperäinen oppi riittää.
Mutta jospa hänen pointtinsa on se, että se alkuperäinen oppi on 2000 vuoden aikana sotkettu ja pilattu ja että Girard on auttanut häntä löytämään sen alkuperäisen, väkivallattoman sanoman? Jos Jumalassa ei ole vaihteen varjoa ja jos Jeesus ei koskaan eikä milloinkaan reagoinut ihmisten väkivaltaisuuteen - yksilöiden sen enempää kuin järjestelemänkään - väkivallalla, kuinka sitten sellaiseen muka kykenisi Isä? Joku vetää tähän tietysti vasta-argumentiksi Ilmestyskirjan väkivaltaiset kauhukuvat, jolloin on pakko todeta, että aikanaan kannattaa olla varovainen, jos meinaa halata Jeesusta, koska se kaksiteräinen miekka, joka sojottaa hänen suustaan, saattaa satuttaa pahasti.
Kristinuskon sanomaan on aina liittynyt väkivalta ihmiskunnan syntien kauheuden tähden. Sen jokainen osaa Raamatusta lukea. Luemme samaa vanhaa ja uutta testamenttia kuin alkukirkkokin. Kristinuskon sanoma ei ole kokonaan väkivallasta vapaa. Silti Jumala kerran luo uudet taivaat ja uuden maan ilman väkivaltaa.
Kfndkbgnd kirjoitti:
Kristinuskon sanomaan on aina liittynyt väkivalta ihmiskunnan syntien kauheuden tähden. Sen jokainen osaa Raamatusta lukea. Luemme samaa vanhaa ja uutta testamenttia kuin alkukirkkokin. Kristinuskon sanoma ei ole kokonaan väkivallasta vapaa. Silti Jumala kerran luo uudet taivaat ja uuden maan ilman väkivaltaa.
Vanhassa Testamentissa Jumala käyttää väkivaltaa ja samoin Uudessakin Testamentissa. Jumalan väkivalta palvelee hyviä tarkoitusperiä.
Krkwbgoje kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa Jumala käyttää väkivaltaa ja samoin Uudessakin Testamentissa. Jumalan väkivalta palvelee hyviä tarkoitusperiä.
Joko Jumala on väkivaltainen, jolloin Jeesus ilmensi ja ilmaisi Jumalaa väärin, tai sitten Jumala ei ole väkivaltainen.
Krkwbgoje kirjoitti:
Jeesus ei tarvinnut hyvien tarkoitusperien ajamiseen väkivaltaa.
Kfndkbgnd kirjoitti:
"kristinuskon sanomaan on aina liittynyt väkivalta". Korjaan tätä lausetta. Siiis tarkoitus oli sanoa, että Vanhassa Testamentissa Jumala käski hyökkäämäämään pakanakansojen kimppuun välillä ja välillä taas hän johdatti pakanakansat hyökkäämään Israelin kimppuun. Tämä johtui näiden hirveästä epäjumalanpalvonnasta ja synnintekemisestä. Uudessa Testamentissa puhutaan helvetistä. Ja Uudessa Testamentissa "Herran enkeli löi Herodesta, koska hän ei antanut kunniaa Jumalalle. Madot söivät hänet, ja niin hän heitti henkensä." On vain yksi Jumala: Isä, Poika, Pyhä Henki. Siinä mielessä Jeesus on Vanhan Testamentin Jumala. Jumala ei ihannoi väkivaltaa, mutta joskus käyttää sitä tarkoitusperiinsä.
Korjaankommenttia kirjoitti:
"kristinuskon sanomaan on aina liittynyt väkivalta". Korjaan tätä lausetta. Siiis tarkoitus oli sanoa, että Vanhassa Testamentissa Jumala käski hyökkäämäämään pakanakansojen kimppuun välillä ja välillä taas hän johdatti pakanakansat hyökkäämään Israelin kimppuun. Tämä johtui näiden hirveästä epäjumalanpalvonnasta ja synnintekemisestä. Uudessa Testamentissa puhutaan helvetistä. Ja Uudessa Testamentissa "Herran enkeli löi Herodesta, koska hän ei antanut kunniaa Jumalalle. Madot söivät hänet, ja niin hän heitti henkensä." On vain yksi Jumala: Isä, Poika, Pyhä Henki. Siinä mielessä Jeesus on Vanhan Testamentin Jumala. Jumala ei ihannoi väkivaltaa, mutta joskus käyttää sitä tarkoitusperiinsä.
Ja jostakin syystä Jeesus, Jumalan Poika, ei tarvinnut hyvien tarkoitusperien ajamiseen väkivaltaa. Ja hänestä sanotaan, että hän toi julki Jumalan todellisen olemuksen. Joko Jumalan todellinen olemus tuli julki Vanhan testamentin väkivaltaisissa kertomuksissa tai sitten Jeesuksessa, Rauhan ruhtinaassa. Kysymys kuuluu: kummassa?
+Lisää kommentti
Kirkko ja kaupunki lehti on julkaissut juuri DN:stä artikkelin:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/jeesus-hippi-ei-halua-heittaa-ensimmaista-kivea
7 VASTAUSTA:
Kaikki hänen argumenttinsa kaatuu siihen, että Raamattu on Jumalan sanallinen ilmoitus. Ei hänellä siis ole sellaista uskoa, että Raamattu on Jumalan sanaa.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Missä kohtaa apostolit Raamatussa sanoo, että heidän opetustaan ja Raamatun kirjoitusten opetuksia ei tarvitse noudattaa? Ei missään. Jos laittaa koko evankeliumin uusiksi ja hylkää Raamatun evankeliumin niin sitä ei alkukirkko olisi hyväksynyt, eikä tule koskaan hyväksymään. Turha kikkailla tuon erehtymättömyys sanan kanssa. Raamattun on riittävän erehtymätön, eikä meidän ole lupa siitä poiketa.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ei Raamattu kehota pelkästään uskomaan Jeesukseen, vaan Raamatussa on paljon viittauksia siihen, että uskottava kirjoituksiin eli Raamatun teksteihin. Etsi kaikki viitaukset Raamatusta, joissa puhutaan kirjoituksiin uskomisesta. Niitä on paljon.
Oglwpgkricnfoebgkfbgj kirjoitti:
Missä kohtaa apostolit Raamatussa sanoo, että heidän opetustaan ja Raamatun kirjoitusten opetuksia ei tarvitse noudattaa? Ei missään. Jos laittaa koko evankeliumin uusiksi ja hylkää Raamatun evankeliumin niin sitä ei alkukirkko olisi hyväksynyt, eikä tule koskaan hyväksymään. Turha kikkailla tuon erehtymättömyys sanan kanssa. Raamattun on riittävän erehtymätön, eikä meidän ole lupa siitä poiketa.
Jos haluat tehdä Raamatusta itsellesi pelastuksen välineen, siitä vaan. Sitä kutsutaan epäjumalanpalvelemiseksi. Ja samat sanat tuolle toiselle kommentoijalle. Evankeliumi nimenomaan tarkoittaa sitä, etttä uskoo Jeesuksen ylösnousemukseen, piste. Joka siihen jotakin lisää, lisäilee omiaan. Raamattuhurskastelulla ei saa Jumalan silmissä lisäpisteitä, sellainen on Kristuksen täydellisen työn halveeraamista. Mutta varmaan omissa silmissään sitä on "raamattu-uskossaan" jotenkin pyhempi, mutta sellainen pyhyys on yhtä tyhjän kanssa Kristuksen uhrin rinnalla.
Raamattu on pelastuksen väline, sillä se tuo meidän luoksemme oikean opetuksen pelastuksesta. Jeesus ei ole mukana missä tahansa opissa, vaan siinä opissa mikä on Raamatussa. Siksi on oikein sanoa, että Jumala pelastaa meidät sen opetuksen kautta, joka on Raamatussa. Tämä Raamatun sana synnyttää uskon Jeesukseen. Kannattaisi uskoa Raamattuun sinunkin.
Jrogbgk kirjoitti:
Raamattu on pelastuksen väline, sillä se tuo meidän luoksemme oikean opetuksen pelastuksesta. Jeesus ei ole mukana missä tahansa opissa, vaan siinä opissa mikä on Raamatussa. Siksi on oikein sanoa, että Jumala pelastaa meidät sen opetuksen kautta, joka on Raamatussa. Tämä Raamatun sana synnyttää uskon Jeesukseen. Kannattaisi uskoa Raamattuun sinunkin.
Aivan. Ja minä esitin jo sen opin: tulee uskoa Kristuksen ylösnousemukseen, piste. Joka siihen jotakin lisää, lisäilee omiaan. Mutta jos haluat hankkia raamattuhurskaudellasi omissa silmissäsi lisäpisteitä, siitä vaan. Jumalan silmissä niitä lisäpisteitä ei heru. Ne jäävät hitusen vajaaksi Kristuksen täydellisen uhrin rinnalla.
ALL_IN_Him kirjoitti:
Aivan. Ja minä esitin jo sen opin: tulee uskoa Kristuksen ylösnousemukseen, piste. Joka siihen jotakin lisää, lisäilee omiaan. Mutta jos haluat hankkia raamattuhurskaudellasi omissa silmissäsi lisäpisteitä, siitä vaan. Jumalan silmissä niitä lisäpisteitä ei heru. Ne jäävät hitusen vajaaksi Kristuksen täydellisen uhrin rinnalla.
Pelastusvarmuus on siinä, että tekee parannuksen Jumalan sanan mukaisesti ja rauhoittaa itsensä Jeesuksen ristintyöllä.
+Lisää kommentti
DN kirjoittaa näin esitelmässään:

"C. Henkilökohtainen tieni
Vähitellen tabujen valta alkoi murtua, enkä ole enää vuosiin ole vaivannut mieltäni sillä mihin minä kuolemani jälkeen joudun vai joudunko tai pääsenkö mihinkään. Ainoastaan ikävä on jäänyt. En pelkää helvettiä, mutta herkistyn aina kuullessani laulun ”Olen kuullut on kaupunki tuolla.” Kaipaan olotilaa, jossa kaikki on vihdoin oikein. Kukaan ei enää kilpaile kenenkään kanssa, eikä ketään enää suljeta ulos. Golgatan kukkulan rinteet ovat aivan viimeinen asemapaikka teologisille tykeille tai retorisille halventamisille. Jos koet tehneeni sinulle tai edustamallesi käsityksille vääryyttä, pyydän sinua ilmaisemaan ne. Lupaan korjata asian ja ajatella sen uudestaan niin nöyrästi kuin vain osaan."

Huomioi siis se, että hän ei ole varma mitä kuoleman jälkeen on. Mahtaako olla hänellä varmuutta Jumalankaan olemassaolostakaan?
1 VASTAUS:
Yksi asia on varma. Jelfjeöfnfbdlgn826:n olemassaolosta ei ole olemassa varmuutta. Ainakaan missään älyllisessä mielessä.
+Lisää kommentti
Minun mielestäni monet DN:n arvoista ovat ns. "shit sandwich". DN on sitä mieltä, että nuo jutut ovat parhautta. mutta minä en halua olla missään tekemisissä sellaisten asioiden kanssa. Sitten kauhea ihmetys siitä että nuo universaalit totuudet eivät mene läpi.

Samanlainen kehitys nähdään kaikkialla maailmassa. Aiemmin on kysytty, MIKSI monet äänestävät niin kuin äänestävät, vaikka olisi hienompia juttuja tiedossa? MIKSI ihmeessä demokraatit eivät menestyneet USA:n presidentinvaaleissa, vaikka heillä on paremmat arvot?

Onhan aivan PÄIVÄNSELVÄÄ, että uudistajilla on parempi GNOSIS. Sitten vaan kauhea ihmetys siitä että löytyy joitakin jotka eivät ole samaa mieltä.
Ilmoita
Käsitykseni mukaan DN on luopunut uskosta. Sensijaan 1980-luvun tuotantonsa oli asiaa mm.
Mistä tiedämme mikä maailmankatsomus on tosi, Ajankohtainen 3

http://wwnet.fi/users/veijone/
1 VASTAUS:
DN:llä usko Jeesuksen sovituskuolemaan mennyt. Sitä hän ei suoraan sano, mutta niin vaan se on. Ja tämän kristillisen uskon evankeliumiin hän on korvannut Rene Girardin teorioilla. Raamatussa sanotaan, että puhe rististä on hulluutta niille, jotka joutuvat kadotukseen. DN:lle puhe rististä on hulluutta ja sen jokainen voi todeta lukemalla hänen teoblogiansa.
+Lisää kommentti
Kävin joskus kauan aikaa sitten kyseisessä majatalossa ja hyvin sekavaa touhua vaikutti olevan. Nyt tunnustavana kristittynä kierrän paikan kaukaa. Siellä vallitsee surullinen ideologioiden ja henkien sekamelska eikä Danielista ainakaan silloin ollut kenellekään esikuvaksi tai malliksi. Kohteli huonosti naisiaan ja juoksi häpeämättä hameväen perässä jopa lastensa silmien alla.
Ehkäpä vuodet ovat tehneet tehtävänsä ja mies rauhoittunut mutta tuskin mitään kristillistä toiminnassa ei ole. Daniel on oman imagonsa ja karismaattisuutensa vanki ja pitänee itseään jumalasta seuraavana. Ja aina vain seuraajia tuntuu löytyvän vaikka moni on majatalosta murhemielin lähtenyt.
Ilmoita
Ystävyyden majatalo on erittäin halpa paikka asua, 150€n kuukausimaksulla saat huoneen ja päivittäisen ruuan, jos olet valmis tekemään ympärivuorokautista työtä ilman vapaapäiviä. Sääntö, että töitä tehdään oman kunnon mukaan toteutuu enemmän yksilökohtaisesti ja toiset vaan joutuu tekemään paljon enemmän kuin pystyy. Lisäksi hintaan kuuluu viikottaiset pakolliset ryhmäterapiasessiot, joita vetää Danielin kumppani Soile, joka opiskelee terapeutiksi eikä siis ole vielä valmistunut terapeutiksi. Salassapitovelvollisuus on vain suosittelu, joka ei käytännössä toteudu, joten varoitan valikoimaan sanasi huolella. Toiset asujat ovat eriasteisia päihde- mielenterveys- ja elämänkoulukuntoutujia vaikeissa tilanteissa, jotka ovat enemmän zenfilosofiaan kallellaan kuin sen toteutukseen. Pikkutalo (jossa suurin osa "toipujien" huoneista on) haisee homeelle. Päätalo on ikuisuussotkussa ja yleinen hygienia puutteellista - esim. huoneiden lattioita ei ollut kuulemma tarpeen pestä jokaisen vieraan jälkeen - ja kaikenkaikkiaan kaikki pusketaan täällä läpi enemmän tunteella kuin taidolla, ja tuntuu tunnekin olevan ainakin paikan nimeen nähden vähän hakusessa.
Ilmoita
Sijaintinsa puolesta tylsä paikka. Liikaa matkaa Salon keskustaan. Ainakin 20 km. Mieluummin sitä asuisi Salon keskustassa.
Ilmoita
Mitä tarkoittaa "helluntailaistaustainen"? Onko Nylund helluntailainen, vai ei? Taustat mielipiteiden kohdalla eivät merkitse, vaan mitä ON, mitä TÄNÄÄN tunnustaa.

Jos joku ei ole luopunut taustoistaan, silloin hän on sitä, mitä nuo taustansakin. Eli onko Nylund uskoltaan edelleen helluntailainen?

Jos hän on tänäpäivänä esim. vapaakirkollinen, miksi höpöttää helluntailaisuudesta, miksei voi tunnustaa sitä mitä hän itse ON ja haluaa olla, esim. vapaakirkollinen. Vapaakirkollinen ei ole helluntailainen, vaan vapaakirkollinen ja on väärin ja valhetta, vastoin olevaa tosiasiaa eli totuutta, väittää muuta. Toisen ihmisen todellisen uskon mitätöintiä ja vetämistä hänestä "pisteitä" hellareille.
4 VASTAUSTA:
Ilmeisesti onkin jonkinlainen new age-huijari, joka asuntoa (pieni koppi?) ja ruokaa vastaan pitää orjatyövoimaa ympäri vuorokauden.

Samaahan myös hellarit ovat tehneet vuosikymmeniä.

Suomen laki kuitenkin määrittää tällaisenkin työvoiman pitämisen. On olemassa laki nk. talkootyövoimasta, kuinka pitkälle ajalle voi nk. talkoon määrittää, myös työaikalait sekä tietty rahapalkka koskevat talkootyötä. Ihan ilmaiseksi, ruokaa vastaan, ei voi eikä saa ihmisillä työtä teettää, ellei kyse ole vain satunnaisesta parista tunnista.

Hellareilla ja muilla huijareilla ei ole erillisoikeuksia tässä suhteessa, mutta monet näihin lähtiessään, eivät tunne lakia ja siksi heitä huijataan. Luulevat tekevänsä työtä Jumalalle, vaikka tekevät sitä huijarille, joka mahd. ilmaiseksi teettämänsä rakennustyön jälkeen myy sen, saaden siitä itselleen hyvän voiton. Näin kaiketi on ollut mm. hellareiden raamattuopistojen ja kurssikeskusten, myös joidenkin seurakuntien kohdalla.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti onkin jonkinlainen new age-huijari, joka asuntoa (pieni koppi?) ja ruokaa vastaan pitää orjatyövoimaa ympäri vuorokauden.

Suomen laki kuitenkin määrittää tällaisenkin työvoiman pitämisen. On olemassa laki nk. talkootyövoimasta, kuinka pitkälle ajalle voi nk. talkoon määrittää, myös työaikalait sekä tietty rahapalkka koskevat talkootyötä. Ihan ilmaiseksi, ruokaa vastaan, ei voi eikä saa ihmisillä työtä teettää, ellei kyse ole vain satunnaisesta parista tunnista.

Hellareilla ja muilla huijareilla ei ole erillisoikeuksia tässä suhteessa, mutta monet näihin lähtiessään, eivät tunne lakia ja siksi heitä huijataan. Luulevat tekevänsä työtä Jumalalle, vaikka tekevät sitä huijarille, joka mahd. ilmaiseksi teettämänsä rakennustyön jälkeen myy sen, saaden siitä itselleen hyvän voiton. Näin kaiketi on ollut mm. hellareiden raamattuopistojen ja kurssikeskusten, myös joidenkin seurakuntien kohdalla.
Ei varmaankaan pidä orjatyövoimaa, kylläpä kieroutuneen kommentin heitit. Jos asuu, niin kyllä asumisen edestä on aivan aiheellista osallistua talon töihin. Ja on ihmisiä, jotka osallistuvat mielellään talkoisiin, koska tahtovat auttaa toisia. Tuskinpa tuo toiminta tuottaa voittoa perustajalleen.

Mutta D. N. ei tosiaankaan ole helluntailainen. D.N. on eksyksissä hengellisesti, D.N:n jotkut hengelliset käsitykset ovat eksyttäviä.
Anonyymi kirjoitti:

Katos kukas se siinä kelaa vanhaa soitintaan , joko alkaa ääni väpättää pikkuhiljaa!
Anonyymi kirjoitti:
Katos kukas se siinä kelaa vanhaa soitintaan , joko alkaa ääni väpättää pikkuhiljaa!
Ja kukapas se itse siinä. Vain yksi henkilö on vuosia puolustanut helluntaiharhaa niin henkeen ja vereen, että suvaitsee synnit niin itsellään kuin näillä herransa valituilla ja - ymmärettävistä syistä - antaa vieläpä rikoksetkin anteeksi.

Ja jännä kyllä, niin outoa kuin onkin, on eräs syy itseni vihaamiseen hällä alusta asti ollut: mustasukkaisuus!
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ystävyyden majatalo.

Helluntailaistaustainen Daniel Nylund ylläpitää vaimonsa Railin kanssa Salon kaupungin lähellä majataloa. Paikan nimi on 'Ystävyyden majatalo.' Olen käynyt siellä pari kertaa viimeisten 10 vuoden aikana. Vaikuttaa miellyttävältä levähdyspaikalta. Tunnetteko paikkaa tarkemmin? Nettiosoite on:

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta