Älykkyys >< manipuloitavuus

ristiriitaista?

Miten olette havainneet ihmisen manipuloitavuuden suhteessa hänen älykkyyteensä?

- manipuloitavuus suhteessa omaan itseensä:
omasta mielestäni älykästä on helppo manipuloida


- manipuloitavuus suhteessa muihin ihmisiin:
mielestäni älykästä ei tässä asiassa ole helppo manipuloida

50

2482

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiriitaista?

      (koska huomaan, että jos joku asia vaatii ajattelua, niin sen vähemmän se saa vastauksia) jatkamalla ajatusta toiseen suuntaan eli.. onko ihme, jos joistain ihmisistä tulee skitsofreenisiä kun ihmiset ympärillä ovat liian tyhmiä ajattelemaan...

      Ihminen joutuu itse vastaamaan omiin kysymyksiinsä, luomaan uusia persoonia, saadakseen palautetta omille ajatuksilleen.

      Toisaalta olen sitä mieltä, että ihminen pystyy oman ajattelunsa avulla estämään mielensä jakaantumista, mikäli hänen kykynsä ajatella on tarpeeksi kehittynyttä.

      • Einsten

        Eiks tolle skitsomanialle ole tyypillistä yksinpuhelu? Siis mä hyväksyn sut sellasena ku sä oot, koska mä osaan arvostaa eriarvoisuutta. Mut ihan vaan siis mielenkiinnosta.


      • ristiriitaista?
        Einsten kirjoitti:

        Eiks tolle skitsomanialle ole tyypillistä yksinpuhelu? Siis mä hyväksyn sut sellasena ku sä oot, koska mä osaan arvostaa eriarvoisuutta. Mut ihan vaan siis mielenkiinnosta.

        kuuloharhoihin, jotka kuitenkin ovat ilmeisen todellisia sairastuneelle?

        Minähän kirjoitan, enkä puhu, joten...? Ehkä tuolla sinun ajatusmallillasi voitaisiin todeta kaikkien kirjailijoidenkin olevan skitsofreenikoita?

        Eivätkö kaikki ihmiset pysty ajattelemaan paremmin, jos joku vastaa heidän ajatuksiinsa (esim. näin keskustelupalstoilla). Ajatuksen julkituominen konkretisoi asian, jolloin se on helpompi hahmottaa ja käsitellä. Toinen jatkaa ajatustasi ja tuo siihen uusia ulottuvuuksia.


      • Einsten
        ristiriitaista? kirjoitti:

        kuuloharhoihin, jotka kuitenkin ovat ilmeisen todellisia sairastuneelle?

        Minähän kirjoitan, enkä puhu, joten...? Ehkä tuolla sinun ajatusmallillasi voitaisiin todeta kaikkien kirjailijoidenkin olevan skitsofreenikoita?

        Eivätkö kaikki ihmiset pysty ajattelemaan paremmin, jos joku vastaa heidän ajatuksiinsa (esim. näin keskustelupalstoilla). Ajatuksen julkituominen konkretisoi asian, jolloin se on helpompi hahmottaa ja käsitellä. Toinen jatkaa ajatustasi ja tuo siihen uusia ulottuvuuksia.

        Et kaikki kirjailijat ei olis skitsomaanisia?


      • Einsten
        ristiriitaista? kirjoitti:

        kuuloharhoihin, jotka kuitenkin ovat ilmeisen todellisia sairastuneelle?

        Minähän kirjoitan, enkä puhu, joten...? Ehkä tuolla sinun ajatusmallillasi voitaisiin todeta kaikkien kirjailijoidenkin olevan skitsofreenikoita?

        Eivätkö kaikki ihmiset pysty ajattelemaan paremmin, jos joku vastaa heidän ajatuksiinsa (esim. näin keskustelupalstoilla). Ajatuksen julkituominen konkretisoi asian, jolloin se on helpompi hahmottaa ja käsitellä. Toinen jatkaa ajatustasi ja tuo siihen uusia ulottuvuuksia.

        Skitsoo tääl, vaik sul onki skitsomania. Kaiken kukkuraks sul on viel toi melko agressiivinen nikki. Et ei ole mikään ihme et jengi raippaa sulle. Siis mä olen viileä ku kurkku, ei mul ole sua mitään vastaan. Mut ihan vink vink.


      • ristiriitaista?
        Einsten kirjoitti:

        Et kaikki kirjailijat ei olis skitsomaanisia?

        sanoa, kun en tunne henkilökohtaisesti yhtäkään kirjailijaa. Toisekseen, en voisi antaa diagnoosia, koska en ole psykiatri.

        Mutta voisin kuvitella, että taiteilijoiden joukossa mielen sairaudet eivät ole harvinaisia koska joutuvat oman mielensä kanssa jatkuvasti työskentelemään. Ja vielä jos ajatellaan ulkoapäin tulevia paineita, kuten vaatimus tuottaa taidetta tietyn ajan kuluessa...

        Sääli, ettei aiheesta puhuta enemmän julkisuudessa. Ehkä julkinen keskustelu loisi asian ympärille enemmän hyväksyttävyyttä. Lisäksi seurauksena voisi olla kasvava paine poliitikkoja kohtaan keskittää voimavaroja enemmän mielenterveydenhoidon puolelle.


      • Einsten
        ristiriitaista? kirjoitti:

        sanoa, kun en tunne henkilökohtaisesti yhtäkään kirjailijaa. Toisekseen, en voisi antaa diagnoosia, koska en ole psykiatri.

        Mutta voisin kuvitella, että taiteilijoiden joukossa mielen sairaudet eivät ole harvinaisia koska joutuvat oman mielensä kanssa jatkuvasti työskentelemään. Ja vielä jos ajatellaan ulkoapäin tulevia paineita, kuten vaatimus tuottaa taidetta tietyn ajan kuluessa...

        Sääli, ettei aiheesta puhuta enemmän julkisuudessa. Ehkä julkinen keskustelu loisi asian ympärille enemmän hyväksyttävyyttä. Lisäksi seurauksena voisi olla kasvava paine poliitikkoja kohtaan keskittää voimavaroja enemmän mielenterveydenhoidon puolelle.

        Me oltiinkin siis samaa mieltä. Mä tunnen paljon kirjailijoita ja ne on kyl ihan sekaisin. Tosi usein tulee muuten väärinkäsityksiä epäselvästä kommunikoinnista. Mut me oltiinkin samaa mieltä!


      • ristiriitaista?
        Einsten kirjoitti:

        Me oltiinkin siis samaa mieltä. Mä tunnen paljon kirjailijoita ja ne on kyl ihan sekaisin. Tosi usein tulee muuten väärinkäsityksiä epäselvästä kommunikoinnista. Mut me oltiinkin samaa mieltä!

        koira koiran tuntee... ennemmin tai myöhemmin ;)


    • Einsten

      Mut mä en tajunnut siitä mitään. Mut toi et sulle on toi skitsomania, ni ei siin ole mitään häpeämistä. Tääl oli yks tyyppi joka karsasti tosi pahasti, mut kaikki suhtautuu siihen tosi kivasti.

      • ristiriitaista?

        yritteliäisyyttäsi, mutta veditkö liian pikaisia johtopäätöksiä joistain asioista..?

        Siis esimerkkinä voisin mainita lapsen/nuoren, joka on älykäs, mutta häntä ei mitenkään koskaan älykkyydestään palkita vaan pikemminkin rangaistaan -> mitä tästä seuraa? Tietenkin se, että lakkaa itsekin uskomasta älykkyyteensä.

        Sen sijaan (kuvitellaan, että minä olen älykäs), jos muut ajattelevat (sanoisivat), että sinä et ole älykäs, mutta minä ajattelen sinun olevan älykäs -> mielipidettäni ei voida muuttaa, koska älykästä ei ole helppo manipuloida tässä suhteessa.


      • Einsten
        ristiriitaista? kirjoitti:

        yritteliäisyyttäsi, mutta veditkö liian pikaisia johtopäätöksiä joistain asioista..?

        Siis esimerkkinä voisin mainita lapsen/nuoren, joka on älykäs, mutta häntä ei mitenkään koskaan älykkyydestään palkita vaan pikemminkin rangaistaan -> mitä tästä seuraa? Tietenkin se, että lakkaa itsekin uskomasta älykkyyteensä.

        Sen sijaan (kuvitellaan, että minä olen älykäs), jos muut ajattelevat (sanoisivat), että sinä et ole älykäs, mutta minä ajattelen sinun olevan älykäs -> mielipidettäni ei voida muuttaa, koska älykästä ei ole helppo manipuloida tässä suhteessa.

        Mä muuten olen melko yritteliäs. Kerrankin pelattiin yht muistipeliä, ni mä katoin varmaan 20 kertaa oikenpuoleisesta kulmasta, et onks se porkkana-kortti siellä, mut ei se ollu. Kato mä ajattelin et yks mun kaiffa olis vaihtanut niitä korttien paikkoja sillä aikaa ku mä kävin vessas. No joo, tää ei oikeastaan kuulunut tähän.

        Mut kuka on siis sanonut et mä en ole älykäs? Onks se se Zamion-rontti vai?

        Munkin mielestä säkin olet ihan älykäs.


      • ristiriitaista?
        Einsten kirjoitti:

        Mä muuten olen melko yritteliäs. Kerrankin pelattiin yht muistipeliä, ni mä katoin varmaan 20 kertaa oikenpuoleisesta kulmasta, et onks se porkkana-kortti siellä, mut ei se ollu. Kato mä ajattelin et yks mun kaiffa olis vaihtanut niitä korttien paikkoja sillä aikaa ku mä kävin vessas. No joo, tää ei oikeastaan kuulunut tähän.

        Mut kuka on siis sanonut et mä en ole älykäs? Onks se se Zamion-rontti vai?

        Munkin mielestä säkin olet ihan älykäs.

        vain esimerkki. Sinähän olet älykäs, kuin myös Zamio... (kirjoitettu teksti kertoo...)


    • tassutin

      ymmärsinköhän nyt oikein mutta siis oletko itse sitä mieltä että älykästä on helppo manipuloida mutta muut eivät ole tätä mieltä, siis sinun mielestäsi?

      No omasta mielestäni vähemmän älykästä on helpompi manipuloida, mutta älykästäkin voi olla helppo jos hän on kovin luottavainen muiden ihmisten hyvyyteen ja motiiveihin.

      • Einsten

        Mut toisaalta tää on vähän sama ku se et kumpi oli ensin, muna vai kana? Eli tähän ei ikinä saada vastausta.


      • polttarigaysti
        Einsten kirjoitti:

        Mut toisaalta tää on vähän sama ku se et kumpi oli ensin, muna vai kana? Eli tähän ei ikinä saada vastausta.

        Hauskoja juttuja sinulla Einesteeni =) Meinas mennä rapulapaskat housuun lueskellessa.

        Tuli vaan mieleen, että vaikka sitä ei ikinä pystytäkkään selvittämään, että kumpi oli ensin, mulkku vai kalkku, niin tuotaah, asiahan on niin, että hyvin suurella todennäköisyydellä muna oli enne kanaa. Because, yleensä linnut syntyy munista, joten melkoisen suurella todennäköisyydellä maailmankaikkeuden ihka-ensimmäinen kanakin on syntynyt munasta, olkoonkin, että se muna oli jonkin toisen lintulajin munima.

        Jos kysymys muotoiltaisiin niin, että "kumpi oli ensin, kananmuna, vai kana", niin silloinhan taas olisi päivänselvää, että kana oli ensin.


    • ehkä ei

      no jos se tulis selittään tälle, et noiden mielestä tää olis paljo parempi jos tää tekis jotain, nii tää varmaan ei ees harkittis asiaa.

      mut jos se selittäs tälle, et tän elämä paranis, jos tää tekis jotain, niin tää varmaanki kuuntelis sitä ja sit tekis niin.

      :) :)

      • vielä ..

        joissain tapauksis saattais riittää sekin, et se selittäis tälle, et sen joku tärkee asia kokis jonku parannuksen ja tää kuuntelis sitä ja tekis niin.

        joskus tää saattaa olla vietävis ihan vaan huvikseenki, vaiks tietääki et kohta viedään.

        ;)


      • ristiriitaista?
        vielä .. kirjoitti:

        joissain tapauksis saattais riittää sekin, et se selittäis tälle, et sen joku tärkee asia kokis jonku parannuksen ja tää kuuntelis sitä ja tekis niin.

        joskus tää saattaa olla vietävis ihan vaan huvikseenki, vaiks tietääki et kohta viedään.

        ;)

        se / tää /noi ?


      • pahoja :)
        ristiriitaista? kirjoitti:

        se / tää /noi ?

        no jos tää kysyis et oonko mä mä vai ketä ja se kysyis iteltään et ootko sä sä vai ketä ja noi muut kysyis vaiks et ketä ne kuvittele olevansa...? :D :D

        vaiks tolleen ;)


      • tarttuu
        pahoja :) kirjoitti:

        no jos tää kysyis et oonko mä mä vai ketä ja se kysyis iteltään et ootko sä sä vai ketä ja noi muut kysyis vaiks et ketä ne kuvittele olevansa...? :D :D

        vaiks tolleen ;)

        "no" sana tarttui prkl meikäläiseenki..

        ahdistus ;)


      • ristiriitaista?
        tarttuu kirjoitti:

        "no" sana tarttui prkl meikäläiseenki..

        ahdistus ;)

        mieheltä, joka tietää mitä tahtoo. Sinulla on ollut kaikesta päätellen onnellinen lapsuus / nuoruus.

        Testaat itseäsi / muita välillä heittäytymällä virran vietäväksi?
        Kykenet analysoimaan omia tunteitasikin...


      • ristiriitaista?
        pahoja :) kirjoitti:

        no jos tää kysyis et oonko mä mä vai ketä ja se kysyis iteltään et ootko sä sä vai ketä ja noi muut kysyis vaiks et ketä ne kuvittele olevansa...? :D :D

        vaiks tolleen ;)

        mahdollista, että se, tää ja noi eivät tunne toisiaan / ole tietoisia toistensa olemassaolosta ?


      • kyssäri
        ristiriitaista? kirjoitti:

        mahdollista, että se, tää ja noi eivät tunne toisiaan / ole tietoisia toistensa olemassaolosta ?

        luonteeltaan filosofinen vai oliko siinä ihan joku arkikäytännöllinenki aspekti? ;)

        todellisuutta koskevat filosofiset kyssärit ja niihin liittyvä problematiikka ei ole meikäläisen leipää, enempi tonne arkikäytännöllisyyteen kallellaan.

        joten tää sanois tähän ja viittaillen epäsuorasti tohon ekaan vastaukseenki: jos se aikoo tulla jotain ehdotteleen, niin paree tuntee tai tää ei välttämättä oo kovin sitoutuneesti messissä :D :D

        noist muista ei voi sanoo mitään, voi siellä olla jotain tuttujaki mukana ;) mut ne on niitä muita, niistä ei niin välii, paitsi ystävist pidetään aina huolta ja kuunnellaan.


      • oman käsityksensä
        ristiriitaista? kirjoitti:

        mieheltä, joka tietää mitä tahtoo. Sinulla on ollut kaikesta päätellen onnellinen lapsuus / nuoruus.

        Testaat itseäsi / muita välillä heittäytymällä virran vietäväksi?
        Kykenet analysoimaan omia tunteitasikin...

        sen informaation pohjalta mitä se saa :D heh

        snadisti hätäiset analyysit, mut se oli kuitenki sen verran kiltti, et tää kumartais kohteliaasti ;)


      • ristiriitaista?
        oman käsityksensä kirjoitti:

        sen informaation pohjalta mitä se saa :D heh

        snadisti hätäiset analyysit, mut se oli kuitenki sen verran kiltti, et tää kumartais kohteliaasti ;)

        lukee rivien välit, minä luen kirjaintenkin välit...

        (what a gentleman...huokaustenhuokaus..)


      • ristiriitaista?
        kyssäri kirjoitti:

        luonteeltaan filosofinen vai oliko siinä ihan joku arkikäytännöllinenki aspekti? ;)

        todellisuutta koskevat filosofiset kyssärit ja niihin liittyvä problematiikka ei ole meikäläisen leipää, enempi tonne arkikäytännöllisyyteen kallellaan.

        joten tää sanois tähän ja viittaillen epäsuorasti tohon ekaan vastaukseenki: jos se aikoo tulla jotain ehdotteleen, niin paree tuntee tai tää ei välttämättä oo kovin sitoutuneesti messissä :D :D

        noist muista ei voi sanoo mitään, voi siellä olla jotain tuttujaki mukana ;) mut ne on niitä muita, niistä ei niin välii, paitsi ystävist pidetään aina huolta ja kuunnellaan.

        en kuitenkaan enää ehdottele mitään, kun ne ehdotukset eivät tähänkään asti ole tuottaneet tulosta... (kukaan ei voi väittää ettenkö olisi yrittänyt!)

        Kysymyksissäni on aina käytännölliset ulottuvuudet. Filosofia yhdistettynä arkirealismiin.


      • oo sokee ;)
        ristiriitaista? kirjoitti:

        en kuitenkaan enää ehdottele mitään, kun ne ehdotukset eivät tähänkään asti ole tuottaneet tulosta... (kukaan ei voi väittää ettenkö olisi yrittänyt!)

        Kysymyksissäni on aina käytännölliset ulottuvuudet. Filosofia yhdistettynä arkirealismiin.

        ehkä tää häkeltyy ja väistää minkä ehtii, jos ei oo hajuukaan kenen kans heittää läppendaalia? :)

        sulla on kieltämättä mielenkiintoisia pointteja.

        meikällä on kuitenki sellaset fiilikset, koskien sitä et ketä kukakin on, et me ei tunneta ainakaan reaalissa.

        tai sit tää on kyllä halolla päähän ja sitä rataa :O


      • väleistä
        ristiriitaista? kirjoitti:

        lukee rivien välit, minä luen kirjaintenkin välit...

        (what a gentleman...huokaustenhuokaus..)

        tää saa nyt kyllä ihan aiheetonta glooriaa. tottakai naisille ollaan kohteliaita :)

        naisten tapa lukee rivinvälitki on oikeesti hellyttävä piirre ;)

        tällasena tavallisena jöörndonnerina tietysti aina alkaa kiinnostaa, et mitä siellä rivien väleis oikein luuraa... ainaki tää on täysin puusilmä kun puhutaan rivien väleistä :D :D


      • ristiriitaista?
        väleistä kirjoitti:

        tää saa nyt kyllä ihan aiheetonta glooriaa. tottakai naisille ollaan kohteliaita :)

        naisten tapa lukee rivinvälitki on oikeesti hellyttävä piirre ;)

        tällasena tavallisena jöörndonnerina tietysti aina alkaa kiinnostaa, et mitä siellä rivien väleis oikein luuraa... ainaki tää on täysin puusilmä kun puhutaan rivien väleistä :D :D

        beibe... puhuin kylläkin kirjainten väleistä, mutta ehkä sinun onkin tyydyttävä niihin rivienvälinaisiin, kun minulla on aika vaativa maku... Kirjaintenvälienlukutaito vaatii ainakin 40 vuoden harjoittelun ja täydellisen sitoutumisen kyseiseen tehtävään. Ja en nyt ole ihan varma, että riittävätkö henkiset / fyysiset resurssisi ryhtyä oppipojakseni!?


      • ristiriitaista?
        oo sokee ;) kirjoitti:

        ehkä tää häkeltyy ja väistää minkä ehtii, jos ei oo hajuukaan kenen kans heittää läppendaalia? :)

        sulla on kieltämättä mielenkiintoisia pointteja.

        meikällä on kuitenki sellaset fiilikset, koskien sitä et ketä kukakin on, et me ei tunneta ainakaan reaalissa.

        tai sit tää on kyllä halolla päähän ja sitä rataa :O

        minäkään usko, että tunnettaisiin. Tuttavapiiriini ei kuulu yhtäkään noin huumorintajuista / älykästä ihmistä.


      • hei :)
        ristiriitaista? kirjoitti:

        beibe... puhuin kylläkin kirjainten väleistä, mutta ehkä sinun onkin tyydyttävä niihin rivienvälinaisiin, kun minulla on aika vaativa maku... Kirjaintenvälienlukutaito vaatii ainakin 40 vuoden harjoittelun ja täydellisen sitoutumisen kyseiseen tehtävään. Ja en nyt ole ihan varma, että riittävätkö henkiset / fyysiset resurssisi ryhtyä oppipojakseni!?

        ei sen kande alkaa epäileen tän arvostusta leidiä kohtaan, kun sellasen tapaa. eikä tää epäile pätkääkään etteikö se vois opettaaki jotain.

        mut jos lähtökohdat on suoraan noi, et oppipojaks ja sitä rataa, niin sit voit laskee tän ulos ;) ne ajat on menneet jo aikaa sitten ;)

        siitä kun lähdetään, et tästä ei häntää heiluttavaa koiranpentuu saa tekemälläkään :D :D

        mut ehkä se vaan suuttu ja tää antais sen anteeks ;)


      • ristiriitaista?
        hei :) kirjoitti:

        ei sen kande alkaa epäileen tän arvostusta leidiä kohtaan, kun sellasen tapaa. eikä tää epäile pätkääkään etteikö se vois opettaaki jotain.

        mut jos lähtökohdat on suoraan noi, et oppipojaks ja sitä rataa, niin sit voit laskee tän ulos ;) ne ajat on menneet jo aikaa sitten ;)

        siitä kun lähdetään, et tästä ei häntää heiluttavaa koiranpentuu saa tekemälläkään :D :D

        mut ehkä se vaan suuttu ja tää antais sen anteeks ;)

        tää oo suuttunut. Tää päästää sen ovesta ulos ja se tulee sit takasin, ku sitä huvittaa.. (luulen, että sitä huvittais tulla piankin ja se heiluttais häntäänsä tälle... ja tää silittäis sitä)


      • juu..
        ristiriitaista? kirjoitti:

        tää oo suuttunut. Tää päästää sen ovesta ulos ja se tulee sit takasin, ku sitä huvittaa.. (luulen, että sitä huvittais tulla piankin ja se heiluttais häntäänsä tälle... ja tää silittäis sitä)

        niinki vois ehkä jossain todellisuudessa käydä ;) *reps*

        oikeesti, tää toivoo, et se löytäis sen ketä se vois silitellä ja joka tulis ja menis tai miten vaan parhaiten sopii :)

        se on ihan liian kultainen tälle :D :D


      • ristiriitaista?
        juu.. kirjoitti:

        niinki vois ehkä jossain todellisuudessa käydä ;) *reps*

        oikeesti, tää toivoo, et se löytäis sen ketä se vois silitellä ja joka tulis ja menis tai miten vaan parhaiten sopii :)

        se on ihan liian kultainen tälle :D :D

        menee peiton alle nuolemaan haavojaan... ja odottamaan sitä kultaista noutajaansa.


      • nyt ..
        ristiriitaista? kirjoitti:

        menee peiton alle nuolemaan haavojaan... ja odottamaan sitä kultaista noutajaansa.

        se minnekään peiton alle mee..

        se on rohkeesti ketä on, hurmaava ittensä ja noutajia alkaa pyöriä jaloissa kohta liikaakin :D

        pistät vaan rohkeesti saman rumban päälle... ;)

        tän tilanne on nyt vaan sellanen, et palstalla tää on vaan keskustelemassa :)


      • ristiriitaista?
        nyt .. kirjoitti:

        se minnekään peiton alle mee..

        se on rohkeesti ketä on, hurmaava ittensä ja noutajia alkaa pyöriä jaloissa kohta liikaakin :D

        pistät vaan rohkeesti saman rumban päälle... ;)

        tän tilanne on nyt vaan sellanen, et palstalla tää on vaan keskustelemassa :)

        se on isi, niin tää heittää sitä n... ruusulla.


      • tää oo
        ristiriitaista? kirjoitti:

        se on isi, niin tää heittää sitä n... ruusulla.

        tää taitaa olla sellanen ei-isätyyppi ;)


      • ristiriitaista?
        tää oo kirjoitti:

        tää taitaa olla sellanen ei-isätyyppi ;)

        menee peiton alle ja heittää sitä.. nuolella. Öitä..


    • Wastaaja

      Ainoastaan aloitusviestin lukeneena: en juuri ikinä mieti tuollaisia, ainakaan älykkyyttä pohtiessani. (Musta liittyy pitkälti yksilökohtaisiin moraalisiin arvostuksiin tuo manipulointi& älykkyys sen yhteydessä, ei niinkään älykkyyden olemukseen sinänsä.)

      Ihmisen älykkyys ei useinkaan liene mitenkään yhteydessä tämän "manipuloitavuuteen". Asia on pikemminkin varmaan sillä tavalla, että ihminen, joka arvottaa erityisen 'älykkääksi toiminnaksi' toisten manipuloimisen, pitää varmaan (of cource!;D) älykkäämpinä nimenomaan niitä ihmisiä, jotka huomaavat hänen metkuilunsa.

      En ole erityisen filosofisella tuulella.. mut sanoisin, että älykäs usein kyllä huomaa useammin manipuloimisyritykset. Onkin varmaan niin, että itsensä ja oman erinomaisuutensa sokaisemaa "älykästä" ihmistä olis helpompaa manipuloida, kuin muita ns. "älykkäitä" ( "ns".siksi, että tossa ap- viestissä ei edes määritelty, mitä älykkyys tarkoittaa, ja se olis ylipäätäänkin älyllisen keskustelun lähtökohta nro.1)

      Manipulointikyky ei siis musta kauheasti kerro ihmisen älykkyydestä. Usein ympäristölleen ns. "vaarallisempi" ihminen on kyllä varmaan sellainen yksilö, joka on "älykäs", mutta paska tyyppi, koskei ei käytä hänelle suotua älykkyyttään oikeisiin asioihin/ oikealla tavalla.

      On musta tärkeää kyseenalaistaa, onko toisten ihmisten manipulointiin pyrkivä toiminta( ainakaan manipuloidulle haittaa tuottavin seurauksin) ylipäätäänkään mitenkään älyllistä, vaikka kuinka "mahtis kusettelija" (= kusipää) joidenkin mielestä oliskin kyseessä.

      • ristiriitaista?

        sinua ilmeisen laajasta yleissivistyksestäsi. Olen liian yksinkertainen vastaamaan puheenvuoroosi, pahoittelen.


      • jooops ..

        siis jos linjailis pitkin ja poikin, manipulaatiohan on tavallaan kieroutunutta suggestiota, jos nyt suggestiokaan ei välttämättä aina niin hyvä asia olis.

        itsesuggestio olis siten "itsemanipulaatiota" :D

        tosin suggestioon liittyis kans jengin tarve kuulla asioista, mut manipulaatio lähtee kertojan tarve ohjailla jengin mielipiteet omaan haluamaansa suuntaan halus ne sitä tai ei. eli manipulaatio olis väkivaltaista suggestiota? hmm..

        manipulaation vaikuttamiskeinot (eli välineet) olis tän mielestä siten kaikki pahuuden keinot eli peloittelu/uhkakilu, henkinen ja fyysinen väkivalta, syyllistäminen tms. (ja peruste tähän olis toi väkivaltaisuus)

        jos vaiks noista lähtis kehitteleen. ton perusteella sehän oikeestaan tarkoittais sitä, et manipuloija ei välitä paskaakaan siitä onko jengi älykästä tai onko yksilö älykäs vai ei.

        manipuloijan valtti olis vaan se, et se on sitkee ja asiassaan vakuuttava. ja toisaalta myös hyvä ihmistuntija, koskapas tän mielestä taitava manipuloija osais ettii jengin heikot kohdat ja käyttää niitä hyväkseen noilla manipulaation välineillä.

        eli samaa mieltä, manipulointikyky ei kertois manipuloijan älykkyydestä. tosin ei siitä varmaan haittaakaan olis, jos toi omatunto ei missään vaiheessa soimais.

        eikä manipuloitavan älykkyydestäkään: se ei riitä, et huomaa manipulaatioyritykset. jos manipuloija on vahva (fyysisesti tai henkisesti tai jotenkin muuten ulkoisten avujen kera vaikka), kuten oletettavasti onkin koska muuten se olis aika paska manipuloija, esimerkiksi peloittelu menee älykkyyden yli, et heilahtaa. pelko on kuitenki aika primääri tunne, vaikuttaa aivan suoraan ihmisen perustarpeiseen, fyysiseen turvallisuuteen.

        manipulaatiot saa loppumaan vaan, jos on noissa manipulointivälineissä vahvempi joko yksin tai yhdes muiden kans. ja koska ne välineet on pahuudesta, myös manipuloija saattaa olla sen jälkeen kusessa.

        tos omassa jutussa lähdin vähä pinnallisemmasta, lähinnä naisen ei niin vakavasta manipulaatioyrityksestä ;) ei sitä pitäis oikeesti ees sanoo manipuloinniks, koska harvoin tota oikein perusteellista manipulaatioo edes kohtaa tai kuulee et olis ollu.


      • ristiriitaista?
        jooops .. kirjoitti:

        siis jos linjailis pitkin ja poikin, manipulaatiohan on tavallaan kieroutunutta suggestiota, jos nyt suggestiokaan ei välttämättä aina niin hyvä asia olis.

        itsesuggestio olis siten "itsemanipulaatiota" :D

        tosin suggestioon liittyis kans jengin tarve kuulla asioista, mut manipulaatio lähtee kertojan tarve ohjailla jengin mielipiteet omaan haluamaansa suuntaan halus ne sitä tai ei. eli manipulaatio olis väkivaltaista suggestiota? hmm..

        manipulaation vaikuttamiskeinot (eli välineet) olis tän mielestä siten kaikki pahuuden keinot eli peloittelu/uhkakilu, henkinen ja fyysinen väkivalta, syyllistäminen tms. (ja peruste tähän olis toi väkivaltaisuus)

        jos vaiks noista lähtis kehitteleen. ton perusteella sehän oikeestaan tarkoittais sitä, et manipuloija ei välitä paskaakaan siitä onko jengi älykästä tai onko yksilö älykäs vai ei.

        manipuloijan valtti olis vaan se, et se on sitkee ja asiassaan vakuuttava. ja toisaalta myös hyvä ihmistuntija, koskapas tän mielestä taitava manipuloija osais ettii jengin heikot kohdat ja käyttää niitä hyväkseen noilla manipulaation välineillä.

        eli samaa mieltä, manipulointikyky ei kertois manipuloijan älykkyydestä. tosin ei siitä varmaan haittaakaan olis, jos toi omatunto ei missään vaiheessa soimais.

        eikä manipuloitavan älykkyydestäkään: se ei riitä, et huomaa manipulaatioyritykset. jos manipuloija on vahva (fyysisesti tai henkisesti tai jotenkin muuten ulkoisten avujen kera vaikka), kuten oletettavasti onkin koska muuten se olis aika paska manipuloija, esimerkiksi peloittelu menee älykkyyden yli, et heilahtaa. pelko on kuitenki aika primääri tunne, vaikuttaa aivan suoraan ihmisen perustarpeiseen, fyysiseen turvallisuuteen.

        manipulaatiot saa loppumaan vaan, jos on noissa manipulointivälineissä vahvempi joko yksin tai yhdes muiden kans. ja koska ne välineet on pahuudesta, myös manipuloija saattaa olla sen jälkeen kusessa.

        tos omassa jutussa lähdin vähä pinnallisemmasta, lähinnä naisen ei niin vakavasta manipulaatioyrityksestä ;) ei sitä pitäis oikeesti ees sanoo manipuloinniks, koska harvoin tota oikein perusteellista manipulaatioo edes kohtaa tai kuulee et olis ollu.

        manipuloinnin kohteen älykkyyttä, en manipuloijan älykkyyttä.

        Ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään on helpompi vaikuttaa, kuin hänen ajatuksiinsa muiden älykkyydestä. Miksi?

        Onko siksi, että ihminen tarvitsee muiden hyväksyntää?


      • ja vaikuttaminen
        ristiriitaista? kirjoitti:

        manipuloinnin kohteen älykkyyttä, en manipuloijan älykkyyttä.

        Ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään on helpompi vaikuttaa, kuin hänen ajatuksiinsa muiden älykkyydestä. Miksi?

        Onko siksi, että ihminen tarvitsee muiden hyväksyntää?

        jos ajattelis, et onni on hyvän ihmisen päämäärä.

        ja pahan ihmisen ei. tai ei olis enää, olis ehkä joskus ollu. ja manipuloija olis ajatunu tarkoituksella tai tarkoittamattaan pahuuden tielle. tää ajattelee, et pahoilla on ongelmia, joista johtuen ne ei nää sitä, et ne on tullu pikkuhiljaa pahoiks. pidempi juttu. perustuen siihen, et ihminen ei synny pahana, vaan tulee pahaks.

        hyväksyntä on yks tärkee palikka tiellä onnellisuuteen. itsensä hyväksyminen ja muiden hyväksyntä. onnellisuuteen vaikuttavia palikoita on muitaki, mutta periaatteessa siis yhdenki puuttuminen olis este onnellisuudelle.

        manipuloija tietää sen tai vaistoo sen, koska jollain se tieto voi olla jopa jokaisen ihmisen perusluonteessa.

        omien vaikutteittensa ohjaamana, mikä manipuloinnin motiivi sitten onkaan, manipuloija voi käyttää totakin piirrettä ihmisen psyykkeessä (hyvksyntä) hyväkseen esim. yksinkertaisesti haukkumalla tai antamalla ymmärtää vaiks uhkailun tai valehtelun avulla, et asia on jotenkin toisin, kuin se oikeesti on. motiivi vois olla niinki yksinkertainen kui: kostaakseen vaiks sitä, et ei koska itse oo onnellinen, niin kukaan muukaan ei oo onnellinen ja saamalla siitä jotain tyydytystä, joka taas pitää yllä manipulointia.

        suuri osa ihmisistä toimii vaistojen mukaan, sen mukaan siis mikä on yhteistä ihmisluonteelle. älykkyys ei oo perusluonteeseen kuuluva asia. se ei suoraan liity selviämiseen (tarve), joskin se olis ehkä ääritilanteissa selkeä selvitymisen etu tyhmempiin verrattuna. siks pelkkä älykkyys ei vaikuta vaistoihin. vaistoihin voi vaikuttaa vain suoraan kouluttamalla itsensä toimimaan niitä vastaan. vertauskuvana vaikka valheenpaljastustestit, jotka perustuvat eleiden tulkintaan. eleet ovat vaistomaisia ja testistä pääsee läpi vain ne valehtelijat, ketä on saanu koulutuksen olla toimimatta vaiston mukaan.

        ero ajatuksiin omasta ja muiden älykkyydestä tulee siinä, että käsityksensä muiden tilasta muodostaa ihminen itse, mutta käsitykseen omasta itsestä vaikuttimina on muiden mielipide oman itsetunnon lisäks. tosin oma itsetunto pitäisi olla se dominoivampi, eli muiden puheista välii.

        tossa tän mielipide, joka perustuu toisiin perustelemattomiin mielipiteisiin (esim onnesta ja tän ed viestin hahmotelmaan manipuloijasta). kritisoitava ja perusteltu juttu on maslowin tarvehierarkia, josta kans ammensin. se ainakin jollain tasolla (kun ei mennä liian tarkasti asioihin) kuvaa tän mielestä hyvin ihmisen perusluonnetta.


      • päämäärään
        ja vaikuttaminen kirjoitti:

        jos ajattelis, et onni on hyvän ihmisen päämäärä.

        ja pahan ihmisen ei. tai ei olis enää, olis ehkä joskus ollu. ja manipuloija olis ajatunu tarkoituksella tai tarkoittamattaan pahuuden tielle. tää ajattelee, et pahoilla on ongelmia, joista johtuen ne ei nää sitä, et ne on tullu pikkuhiljaa pahoiks. pidempi juttu. perustuen siihen, et ihminen ei synny pahana, vaan tulee pahaks.

        hyväksyntä on yks tärkee palikka tiellä onnellisuuteen. itsensä hyväksyminen ja muiden hyväksyntä. onnellisuuteen vaikuttavia palikoita on muitaki, mutta periaatteessa siis yhdenki puuttuminen olis este onnellisuudelle.

        manipuloija tietää sen tai vaistoo sen, koska jollain se tieto voi olla jopa jokaisen ihmisen perusluonteessa.

        omien vaikutteittensa ohjaamana, mikä manipuloinnin motiivi sitten onkaan, manipuloija voi käyttää totakin piirrettä ihmisen psyykkeessä (hyvksyntä) hyväkseen esim. yksinkertaisesti haukkumalla tai antamalla ymmärtää vaiks uhkailun tai valehtelun avulla, et asia on jotenkin toisin, kuin se oikeesti on. motiivi vois olla niinki yksinkertainen kui: kostaakseen vaiks sitä, et ei koska itse oo onnellinen, niin kukaan muukaan ei oo onnellinen ja saamalla siitä jotain tyydytystä, joka taas pitää yllä manipulointia.

        suuri osa ihmisistä toimii vaistojen mukaan, sen mukaan siis mikä on yhteistä ihmisluonteelle. älykkyys ei oo perusluonteeseen kuuluva asia. se ei suoraan liity selviämiseen (tarve), joskin se olis ehkä ääritilanteissa selkeä selvitymisen etu tyhmempiin verrattuna. siks pelkkä älykkyys ei vaikuta vaistoihin. vaistoihin voi vaikuttaa vain suoraan kouluttamalla itsensä toimimaan niitä vastaan. vertauskuvana vaikka valheenpaljastustestit, jotka perustuvat eleiden tulkintaan. eleet ovat vaistomaisia ja testistä pääsee läpi vain ne valehtelijat, ketä on saanu koulutuksen olla toimimatta vaiston mukaan.

        ero ajatuksiin omasta ja muiden älykkyydestä tulee siinä, että käsityksensä muiden tilasta muodostaa ihminen itse, mutta käsitykseen omasta itsestä vaikuttimina on muiden mielipide oman itsetunnon lisäks. tosin oma itsetunto pitäisi olla se dominoivampi, eli muiden puheista välii.

        tossa tän mielipide, joka perustuu toisiin perustelemattomiin mielipiteisiin (esim onnesta ja tän ed viestin hahmotelmaan manipuloijasta). kritisoitava ja perusteltu juttu on maslowin tarvehierarkia, josta kans ammensin. se ainakin jollain tasolla (kun ei mennä liian tarkasti asioihin) kuvaa tän mielestä hyvin ihmisen perusluonnetta.

        tai siis onnellisuus olis kaikkien ihmisten päämäärä.

        ja keinot tulla onnelliseks vois olla hyvät tai pahat. ehkä paha ihminen vois olla onnellinen toteuttaessaan pahuutta.. hmm.

        ehkä tää ei mieti tätä tämän enempää, kun tällä ei olis oikeesti aikaa.


      • ristiriitaista?
        ja vaikuttaminen kirjoitti:

        jos ajattelis, et onni on hyvän ihmisen päämäärä.

        ja pahan ihmisen ei. tai ei olis enää, olis ehkä joskus ollu. ja manipuloija olis ajatunu tarkoituksella tai tarkoittamattaan pahuuden tielle. tää ajattelee, et pahoilla on ongelmia, joista johtuen ne ei nää sitä, et ne on tullu pikkuhiljaa pahoiks. pidempi juttu. perustuen siihen, et ihminen ei synny pahana, vaan tulee pahaks.

        hyväksyntä on yks tärkee palikka tiellä onnellisuuteen. itsensä hyväksyminen ja muiden hyväksyntä. onnellisuuteen vaikuttavia palikoita on muitaki, mutta periaatteessa siis yhdenki puuttuminen olis este onnellisuudelle.

        manipuloija tietää sen tai vaistoo sen, koska jollain se tieto voi olla jopa jokaisen ihmisen perusluonteessa.

        omien vaikutteittensa ohjaamana, mikä manipuloinnin motiivi sitten onkaan, manipuloija voi käyttää totakin piirrettä ihmisen psyykkeessä (hyvksyntä) hyväkseen esim. yksinkertaisesti haukkumalla tai antamalla ymmärtää vaiks uhkailun tai valehtelun avulla, et asia on jotenkin toisin, kuin se oikeesti on. motiivi vois olla niinki yksinkertainen kui: kostaakseen vaiks sitä, et ei koska itse oo onnellinen, niin kukaan muukaan ei oo onnellinen ja saamalla siitä jotain tyydytystä, joka taas pitää yllä manipulointia.

        suuri osa ihmisistä toimii vaistojen mukaan, sen mukaan siis mikä on yhteistä ihmisluonteelle. älykkyys ei oo perusluonteeseen kuuluva asia. se ei suoraan liity selviämiseen (tarve), joskin se olis ehkä ääritilanteissa selkeä selvitymisen etu tyhmempiin verrattuna. siks pelkkä älykkyys ei vaikuta vaistoihin. vaistoihin voi vaikuttaa vain suoraan kouluttamalla itsensä toimimaan niitä vastaan. vertauskuvana vaikka valheenpaljastustestit, jotka perustuvat eleiden tulkintaan. eleet ovat vaistomaisia ja testistä pääsee läpi vain ne valehtelijat, ketä on saanu koulutuksen olla toimimatta vaiston mukaan.

        ero ajatuksiin omasta ja muiden älykkyydestä tulee siinä, että käsityksensä muiden tilasta muodostaa ihminen itse, mutta käsitykseen omasta itsestä vaikuttimina on muiden mielipide oman itsetunnon lisäks. tosin oma itsetunto pitäisi olla se dominoivampi, eli muiden puheista välii.

        tossa tän mielipide, joka perustuu toisiin perustelemattomiin mielipiteisiin (esim onnesta ja tän ed viestin hahmotelmaan manipuloijasta). kritisoitava ja perusteltu juttu on maslowin tarvehierarkia, josta kans ammensin. se ainakin jollain tasolla (kun ei mennä liian tarkasti asioihin) kuvaa tän mielestä hyvin ihmisen perusluonnetta.

        ... toiseksiviimeinen kappale vastasi kysymykseeni.

        Lapsen ajattelukyky ei ole kyllin kehittynyt voidakseen muodostaa minkäänlaista käsitystä omasta älykkyydestään. Lapsi heijastaa vanhempien käsitystä omasta älykkyydestään. Vanhempien usko lapsen kykyihin on sitten kai suurin merkittävin tekijä, jos ajatellaan lapsen tulevaisuutta.

        Myöhemmin lapsen kasvaessa ympäristön vaikutus lisääntyy, mutta lapsi on edelleen riippuvainen vanhemmistaan ja heidän hyväksynnästään.

        Entä jos vanhempi ei hyväksy lapsen älykkyyttä...


      • Wastaaja
        ristiriitaista? kirjoitti:

        manipuloinnin kohteen älykkyyttä, en manipuloijan älykkyyttä.

        Ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään on helpompi vaikuttaa, kuin hänen ajatuksiinsa muiden älykkyydestä. Miksi?

        Onko siksi, että ihminen tarvitsee muiden hyväksyntää?

        ..myös liian yksinkertainen vastaamaan älykkäisiin ajatuksiisi ja lisäksi varmaan myös sikäli yksinkertainen, että kommentoin kuitenkin, vaikkei mulla mitään asiaan liittyvää sanottavaa olekaan ( tapaus, jossa älykäs jättäisi kokonaan kommentoimatta;).;D

        Ap:nimimerkille "ristiriitaista?" kuitenkin:
        Minä olen eri mieltä kanssasi.

        Sanoit, että: "ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään on helpompi vaikuttaa, kuin hänen ajatuksiinsa muiden älykkyydestä. Miksi?".

        Mun mielestäni asia on jos nyt ei ihan, niin ainakin melkein päinvastoin. Ihminen on kuitenkin monella tapaa egoistinenkin olio, joka aina vaalii itse ( itsenäisesti & osin ympäristönsä "avustuksella") itsestään luomaansa "minäkuvaa". ( Näin tuntuu olevan usein ainakin aikuisiksi kasvaneiden ihmisten kohdalla, joilla on jo henkilökohtaisten elämänkokemustensa muokkaamat ja varsin vakiintuneet käsitykset elämästä, arvostamistaan asioista ja itsestä osana yhteisöjä ja yhteiskuntaa.)

        Tästä johtuen musta ihmisen ajatuksiin omasta älykkyydestään, viisaudestaan, pärjäävyydestään (tms. mistä tahansa yksilölle ominaisesta piirteestä) on usein huomattavasti vaikeampi vaikuttaa, kuin tämän ajatuksiin esim. jostakin 'kanssaeläjästä' (toisesta ihmisestä).

        Käytännön esimerkki (vaikkei tosin kovin kekseliäs.. ei jaxut riitä):
        Alkoholistia esim. voi olla hyvin vaikea muiden vakuuttaa siitä, ettei sen perjantaipullon ostaminen stressiin osoita erityisen suurta älykkyyttä/ ole älykäs teko. Jos alkoholisti on päättänyt, että perjantaipullon ostaminen on älykästä, tämä ei usein hevillä luovu ajatuksestaan.

        Jos taas alkoholistille (TAI yhtälailla aivan kenelle tahansa.. vaikka absolutistille tai hyvästä viskistä tykkäävälle ihmiselle..) kaverit jatkuvasti vakuuttelisivat, että Pertsa on paska jätkä kun se juoruilee koko ajan alkoholistin kehnosta työmoraalista vaneritehtaalla, alkoholisti saattaisi hyvinkin itsekin alkaa pitää Pertsaa paskana jätkänä. Näin siis ehkä, muttei tietty ehdottomasti.

        Ylipäätäänkin: ihmiset saattavat muuttaa mielikuvaansa jostakin toisesta yksittäisestä ihmisestä hyvinkin heppoisin perustein (katsokaa vaikka juorulehtien/ skandaalijulkisuuden vaikutusta ihmisten mielipiteisiin:joka väittää, ettei skandaalijulksuus vaikuttaisi, heittäkööt ensimmäisen kiven.). Harva kuitenkaan olisi valmis muuttamaan käsitystä itsestään yhtä köykäisesti. ( katsokaa vain sitä puolustautumisen voimakkuutta, mitä esim. skandaalien kouriin joutuneet julkimot usein esittävät!).

        Mm. jo tästäkin syystä tuo, että ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään olisi helpompi vaikuttaa kuin hänen ajatuksiinsa muiden ajatuksista, ei voi pitää paikkaansa. Tää mun mielipide, mutta myös tieteellisenkin argumentaation keinoin väittämäsi nimim. "ristiriitaista?" olisi helppoa kumota.


      • Wastaaja
        Wastaaja kirjoitti:

        ..myös liian yksinkertainen vastaamaan älykkäisiin ajatuksiisi ja lisäksi varmaan myös sikäli yksinkertainen, että kommentoin kuitenkin, vaikkei mulla mitään asiaan liittyvää sanottavaa olekaan ( tapaus, jossa älykäs jättäisi kokonaan kommentoimatta;).;D

        Ap:nimimerkille "ristiriitaista?" kuitenkin:
        Minä olen eri mieltä kanssasi.

        Sanoit, että: "ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään on helpompi vaikuttaa, kuin hänen ajatuksiinsa muiden älykkyydestä. Miksi?".

        Mun mielestäni asia on jos nyt ei ihan, niin ainakin melkein päinvastoin. Ihminen on kuitenkin monella tapaa egoistinenkin olio, joka aina vaalii itse ( itsenäisesti & osin ympäristönsä "avustuksella") itsestään luomaansa "minäkuvaa". ( Näin tuntuu olevan usein ainakin aikuisiksi kasvaneiden ihmisten kohdalla, joilla on jo henkilökohtaisten elämänkokemustensa muokkaamat ja varsin vakiintuneet käsitykset elämästä, arvostamistaan asioista ja itsestä osana yhteisöjä ja yhteiskuntaa.)

        Tästä johtuen musta ihmisen ajatuksiin omasta älykkyydestään, viisaudestaan, pärjäävyydestään (tms. mistä tahansa yksilölle ominaisesta piirteestä) on usein huomattavasti vaikeampi vaikuttaa, kuin tämän ajatuksiin esim. jostakin 'kanssaeläjästä' (toisesta ihmisestä).

        Käytännön esimerkki (vaikkei tosin kovin kekseliäs.. ei jaxut riitä):
        Alkoholistia esim. voi olla hyvin vaikea muiden vakuuttaa siitä, ettei sen perjantaipullon ostaminen stressiin osoita erityisen suurta älykkyyttä/ ole älykäs teko. Jos alkoholisti on päättänyt, että perjantaipullon ostaminen on älykästä, tämä ei usein hevillä luovu ajatuksestaan.

        Jos taas alkoholistille (TAI yhtälailla aivan kenelle tahansa.. vaikka absolutistille tai hyvästä viskistä tykkäävälle ihmiselle..) kaverit jatkuvasti vakuuttelisivat, että Pertsa on paska jätkä kun se juoruilee koko ajan alkoholistin kehnosta työmoraalista vaneritehtaalla, alkoholisti saattaisi hyvinkin itsekin alkaa pitää Pertsaa paskana jätkänä. Näin siis ehkä, muttei tietty ehdottomasti.

        Ylipäätäänkin: ihmiset saattavat muuttaa mielikuvaansa jostakin toisesta yksittäisestä ihmisestä hyvinkin heppoisin perustein (katsokaa vaikka juorulehtien/ skandaalijulkisuuden vaikutusta ihmisten mielipiteisiin:joka väittää, ettei skandaalijulksuus vaikuttaisi, heittäkööt ensimmäisen kiven.). Harva kuitenkaan olisi valmis muuttamaan käsitystä itsestään yhtä köykäisesti. ( katsokaa vain sitä puolustautumisen voimakkuutta, mitä esim. skandaalien kouriin joutuneet julkimot usein esittävät!).

        Mm. jo tästäkin syystä tuo, että ihmisen ajatuksiin hänen omasta älykkyydestään olisi helpompi vaikuttaa kuin hänen ajatuksiinsa muiden ajatuksista, ei voi pitää paikkaansa. Tää mun mielipide, mutta myös tieteellisenkin argumentaation keinoin väittämäsi nimim. "ristiriitaista?" olisi helppoa kumota.

        Pidätkö erityisen älykkäänä pään aukomista asiallisiin viesteihin?

        :/


      • Wastaaja
        Wastaaja kirjoitti:

        Pidätkö erityisen älykkäänä pään aukomista asiallisiin viesteihin?

        :/

        "Ristiriitainen?":lle:
        Luin nyt tuon aiemmin lukemani aloitusviestin ja sen viestisi, johon äsken kommentoin lisäksi viestiketjun alusta seitsemän ekaa viestiä.

        Hei, älä ota stressiä.. Kyllä sä ihan älykäs olet.

        Älä huoli.;)


      • ristiriitaista?
        Wastaaja kirjoitti:

        "Ristiriitainen?":lle:
        Luin nyt tuon aiemmin lukemani aloitusviestin ja sen viestisi, johon äsken kommentoin lisäksi viestiketjun alusta seitsemän ekaa viestiä.

        Hei, älä ota stressiä.. Kyllä sä ihan älykäs olet.

        Älä huoli.;)

        että kun tunteita ei ole voinut ilmaista ulospäin, niin jotenkinhan ne on käsiteltävä ja se käsittely tapahtuu skitsofreniassa sisäisesti. Eri tunteet riitelevät keskenään samanaikaisesti.. ikäänkuin huutavat toinen toisilleen. Se tuli mieleeni.

        Ja sitten, jos persoonia on useampia mielen sisällä, niin jokainen persoona on tunne eli tunne on persoona.

        Mielen sairaus saa alkunsa ristiriidasta, jota ei ole voinut käsitellä. Ehkä käsittelemätön ristiriita periytyy suvussa ja malli on se, että tunteita salaillaan.

        Tunteet saavat vallan, jota järki ei pysty pitämään kurissa.

        Ajattelua pitäisi siis kehittää ennaltaehkäisevästi.

        Näin Minun mielikuvitus kertoo, ei tieteellistä faktaa.


    • nemnem

      Itse olen hyvin protestihenkinen, kun minua yritetään manipuloida. Esimerkiksi olen jättäytynyt työelämästä ihan protestina, kun mielenterveyspalvelut ovat alkaneet seurata minua vapaa-ajalla ja laitella kameroita ja sensoreita asuntoloihin. No olen ollut aika auktoriteettivastainen aina. Mutta kyllä kannattaa pitää puolensa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe