nikamansiirtymä!

burdock

viime marraskuussa minulla todettiin n. 5mm nikamansiirtymä. syynä hoitoon hakeutumiselleni oli useita kuukausia säännöllisen epäsäännöllisesti jatkuneet selkäsäryt, jotka ajoittain häiritsivät jokapäiväistä arkeani. sain reseptin burana kasisataseen ja panacodiin.

nyt olen jonossa ortopedin vastaanotolle arviointiin ja tahtoisinkin kuulla muiden kokemuksia nikamansiirtymästä ja sen hoidosta. kaikki kommentit tervetulleita, mutta eritoten haluaisin tietää seuraavia: kuinka "nopeasti" nikama voi liikkua? jos se on kerran ruvennut liikkumaan, niin voiko se pysähtyä ilman leikkausta? mikä sen aiheuttaa? tähän sain ainoastaan vastauksen, että se on synnynnäistä, ei siis voi tulla onnettomuuden seurauksena. tuosta en kuitenkaan ymmärtänyt tarpeeksi. onko se siis synnynnäinen epämuodostuma vai synnynnäistä luuston haurautta/rappeutumaa? voiko siihen vaikuttaa? onko alttius perinnöllistä? onko osteoporoosilla / hauraalla luustolla tekemistä asian kanssa? (en ole vuosiin juonut maitoa, kalkkitabletteja syön silloin kun muistan)

olen erittäin kiitollinen kaikesta informaatiosta!

39

27031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 26

      Minulla todettiin syksyllä 2001 1,5cm siirtymä alimpien nikamien välillä. Minäkin hakeuduin hoitoon aluksi jäykistyneen ja välillä kipeän selän takia. Kipu säteili aina oikeaan takareiteen, kun se oli oikein pahana.

      Alla oleva perustuu omiin kokemuksiini ja siihen tietoon, jota olen ammattilaisilta saanut vuosien varrella:

      Sinulla siirtymä lienee varmasti gradus 1 vielä tässä vaiheessa, vaiheita on 5. 5 vaiheessa nikama on totaalisen "pudonnut" toisen rinnalle. Paljonko tuo nikama vielä siirtyy riippuu useasta asiasta, mm. sinun iästäsi. Minulla siirto etenee ehkä vielä yhden asteen, koska olen jo näin "vanha". Olen siis tällä hetkellä 26v ja siirtymä on 1,8cm. Viimeksi mitattu lokakuussa 06. Viidessä vuodessa siirtymä siis eteni minulla 0,3cm.

      Käsittääkseni nikamaa ei pysty pysäyttämään ilman leikkausta, paitsi jos nikamat luutuvat toisiinsa kiinni.

      Minullekin on sanottu, että tämä on synnynnäinen, degeneroituva tauti. Tosin fysiatri, jonka luona kävin ensimmäisenä, kyllä kyseli, olenko nuorempana pudonnut hevosen selästä tai vastaavaa.

      En usko, että osteoporoosilla on asian kanssa mitään tekemistä. Minulta ei ainakaan kertaakaan ole kysytty, juonko maitoa nyt tai joinko sitä lapsena. Taipumus tähän(kin) tautiin taitaa olla perinnöllinen, sillä ilmeni vasta, että tädillänikin on spondylolisteesiä.

      Itse hoidan selkääni liikkumalla paljon: joogaa, pilatesta, sauvakävelyä, kuntosalia, pyöräilyä ja uintia. Fysioterapeutilla käyn säännöllisesti, häneltä olenkin saanut arvokkaita neuvoja, miten "pärjätä" selän kanssa. Käyn myös hieroojalla silloin kun tuntuu siltä sekä silloin tällöin naprapaatilla/kansanparantajalla (joka ei tosin juuri tuota kohtaa selästä korjaa).

      Tämän vaivan kanssa pystyy kyllä hyvin elämään normaalia elämää. Itseasiassa ortopedini antoikin minulle "terveen paperit" siinä mielessä, että yksikään aktiviteetti ole minulta kielletty. Voin elää kuin terveselkäinen, ainoana rajoitteena on kipu. Jos jokin asia sattuu, sitä ei kannata tehdä. Itse en pysty kovin pitkiä tovia (yli 2-3h) seisomaan, varsinkaan korkokengissä, siitä selkä kipeytyy. Onneksi teen istumatyötä, joten tuosta ei ole haittaa.

      Kipulääkkeitä minulla on, tosin en muista, koska olisin viimeksi tarvinnut sitä ottaa. Kipu tulee ja menee, alussa huonoja jaksoja, eli kipujaksoja, oli useammin. Viimeisen vuoden aikana olen ottanut alle 10 särkylääkettä selän takia. Uskon, että hyvät liikuntamuodot ja niiden tuomat hyvät korsettilihakset auttavat selkää pysymään kunnossa ja kivuttomana.

      Tuonne kerroin itse oman tarinani marraskuussa:
      http://www.pk-numismaatikot.fi/forum/viewtopic.php?p=3666#3666

      • korkokenkiäkin

        alkaa selkään sattumaan seistessä.
        Nimittäin olen 40 v. miespuolinen ja niin kauan kuin muistan, on jo alle tunnin seisomisen jälkeen alkanut ristiselkään sattumaan.

        Ja mitä tiedän kavereistani ja vaimostani, melkein kaikilla alkaa selkä sattua seisomisesta.

        Eli luulen, että seisomisesta särkevä selkä on enemmän ihmisen ominaisuus, kuin jokin vika...

        Notkoselkä on melkein kaikilla ja siitä se varmaan johtuu.

        Itse hoitelen selkääni hierontalaitteella.
        Teen sen jo aamusta, koska yönkin jälkeen on ristiselkä kankea.
        Eikä johdu patjasta.

        Ja jos työsi on istumatyö, sekin on huono selälle.
        Kaikki pitkällinen paikallaanolo on huonoa.


      • tää oli hieno tarina

        ja niin tuttukin.

        muuten -- olen sitä mieltä että jos sitten käy niin että ei vaivan kanssa pärjää,
        niin sitten on aika mennä leikkaukseen.


        luudutuksessa laitetaan ruuvit ja luudutusta niin että vuoden parin kuluessa ruuvit ovat tavallaan tarpeettomat.

        Väkisin selkäkipua vasten ei kannata rasittaa, siinä ei ole mitään järkeä.


      • Nainen 28
        tää oli hieno tarina kirjoitti:

        ja niin tuttukin.

        muuten -- olen sitä mieltä että jos sitten käy niin että ei vaivan kanssa pärjää,
        niin sitten on aika mennä leikkaukseen.


        luudutuksessa laitetaan ruuvit ja luudutusta niin että vuoden parin kuluessa ruuvit ovat tavallaan tarpeettomat.

        Väkisin selkäkipua vasten ei kannata rasittaa, siinä ei ole mitään järkeä.

        Olen siis sama nainen, joka kirjoitti tuon ylläolevan tarinan :)

        Tuosta on n. 2,5 vuotta ja hyvin on pärjätty. Vuoden 2007 ortopedikäynti sujui niinkin mallikkaasti, ettei lääkärin mukaan ollut syytä tehdä tarkistusta vuonna 2008. Eli olen taas tänä vuonna menossa käymään siellä.

        Saa nähdä, onko nikamat jo luutuneet kiinni toisiinsa. Edellisella kerralla välilevyä oli nimittäin jäljellä hyvin, hyvin vähän. Mutta saa nähdä, millainen "tuomio" sieltä nyt tulee.

        Selkäkipua ei ole tosi, tosi pitkään aikaan ollut. Tämä alkuvuosi on ollut todella kiireinen, en ole oikeastaan lainkaan ehtinyt käydä joogassa/pilateksessa. Ilmeisesti selän kunnon ylläpitämiseen riittää kävely/lenkkeily/hiihto ja tietysti hyötyliikunta mm. pyöräilyn muodossa.

        Että eipä tämä vaiva ollutkaan niin paha, kun sen kanssa vaan oppi elämään :)


    • hoidettu

      Käy kansanparantajalla, joka korjaa sen nikaman siirtymän sekä sen syyn, mikä aiheuttaa sen siirtymän ja ne kivut. Muutenhan se nikama siirtyy koko ajan vähitellen pahemmin paikoiltaan...

      Ei ole syy synnynnäistä, mutta voi olla syntymässä saatu. Eli lantiosi on mennyt vinoon syntyessäsi. Hyvin yleinen ongelma.

      • T.E.

        Siirtynytttä nikamaa EI saa paikalleen käsivoimin!

        Kansanparantajilla ei käsitystä lääketieteellisistä taustoista. Jos siirtynyttä nikamaa käydään manipuloimaan, voi pahimmillaan seurata halvaantuminen!

        Lantio Ei mene vinoon syntyessä! Eikä lantion asennolla ole suoranaista yhteyttä spondylolisteesiin.


      • hoidettu
        T.E. kirjoitti:

        Siirtynytttä nikamaa EI saa paikalleen käsivoimin!

        Kansanparantajilla ei käsitystä lääketieteellisistä taustoista. Jos siirtynyttä nikamaa käydään manipuloimaan, voi pahimmillaan seurata halvaantuminen!

        Lantio Ei mene vinoon syntyessä! Eikä lantion asennolla ole suoranaista yhteyttä spondylolisteesiin.

        "Siirtynytttä nikamaa EI saa paikalleen käsivoimin! "

        Miksi tuollaista valehtelet ihmisille?

        "Kansanparantajilla ei käsitystä lääketieteellisistä taustoista. Jos siirtynyttä nikamaa käydään manipuloimaan, voi pahimmillaan seurata halvaantuminen!"

        Tuo on totta.

        "Lantio Ei mene vinoon syntyessä!"

        Miksi valehtelet tuollaista?

        "Eikä lantion asennolla ole suoranaista yhteyttä spondylolisteesiin. "

        Onhan tuosta PubMedissäkin tutkimuksia, eli että on yhteys...


      • meni överiksi

        eikai kukaan oikein jaksa uskoa tällaiseen : "Käy kansanparantajalla, joka korjaa sen nikaman siirtymän sekä sen syyn, mikä aiheuttaa sen siirtymän ja ne kivut. Muutenhan se nikama siirtyy koko ajan vähitellen pahemmin paikoiltaan...

        Ei ole syy synnynnäistä, mutta voi olla syntymässä saatu. Eli lantiosi on mennyt vinoon syntyessäsi. Hyvin yleinen ongelma."


    • T.E.

      Nikaman siirtymä, eli spondylolisteesi voi olla synnynnäistä, mutta myös "hankittu vaiva." Toistuvat selän taakse taivutukset nuorena lisäävät riskiä. Nuorilla urheilijoilla, lajeina telinevoimistelu, uinti, hiihto esim. vaivaa esiintyy enemmin. Toistuvat paikallisen rasituksen aikaansaamana voi kehittyä nikaman höltymä, jossa nikaman kaaren luurakenne heikkenee. Jos nikaman kaari katkeaa kokonaan, syntyy nikaman siirtymä, eli kyseinen nikama pääsee liukumaan eteenpäin.

      5 mm:n siirtymä ei vielä ole haitaksi, paitsi tietysti selkäkipujen osalta. Jos nikama siirtyy runsaammin, voi seurata selkäytimen painumisesta aiheutuvia oireita. Nikama ei kuitenkaan siirry loputtomiin! Pehmytkudokset estävät sen.

      Siirtymä voi siis olla myös synnynnäinen "epämuodostuma".

      Hoitona vaivaan on asianmukainen harjoitteluterapia! Leikkaushoito ei ole ensisijainen hoitomuoto jos oireet eivät ole sietämättömät ja jos selkäytimellä on riittävästi tilaa. Suosittelisin hakeutumaan sellaisen Koulutetun Naprapaatin tai OMT-fysioterapeutin hoitoon, jolla on kokemusta harjoitteluterapiasta. Oikeanlaisilla stabiloivilla, eli rankaa tukevilla treeneillä saat varmasti apua vaivaasi. Vääränlaiset liikkeet taas voivat oiretta pahentaa, eli harjoitusohjelman tekijällä tulee olla vankka tietämys kyseisestä sairaudesta sekä kehon toiminnasta.

      Mistä päin olet?

      • 4 ja 5 nikama

        Näiden kohdalla on oikealle puolelle kiertymää. "Ristiselässä" on 'nyljyvä' irrallinen paikka.
        (vikaa siis ylhäällä ja alhaalla)
        Lannerangan alue olisi voitu kirurgisesti operoida. Varmast parempiakin selkiä operoidaan.

        "Toistuvat paikallisen rasituksen aikaansaama rasitus voi aiheuttaa höltymän, jossa nikamankaaren luurakenne heikkenee".

        Elän juuri tällaisessa tilanteessa. Kyseessä on synnynnäinen rakennevika lannerangan osalta.

        Pahasti notkoselkäisen/selkäkipuisen ei pitäisi ottaa oppia menetelmästäni.
        Ostin Instrusta kiekon, jossa kahvat molemmin puolin.
        Ihan selvästi tunsin tällä vehkeellä selkää venyttäessäni "liikkuvan herneen" kipeässä paikassa.
        Kipu oli alussa valtava, mutta se jolla on tieto, tietää kehon omasta "morfiinivarannosta".
        Tulee se kastematoilmiö. Kipu lakkaa vähitellen.

        Treenasin sekä venyttelin paikat auttavaan kuntoon. Tätä teen viikoittain.
        Asiantuntija voisi sanoa rtg-kuviani katselemalla: Vain vahvat tukikudokset ja syvien lihasten vahva kunto estää
        tollasen tukirangan nopean rappeutumisen rullatuoli kuntoon.

        Venyttelytekniikkkan riittää opeteltu palleahengitys.(näytin tätä osteopaatille).
        Treenipenkissä hankitaan koko kehon tasapainoinen lihaskunto - venyttely viimeistelee omahoidon onnistumisen.


    • burdock

      kiitos nainen 26 ja T.E. vastauksistanne, niistä oli enemmän kuin hyötyä!

      olen tosiaan 22v nainen vaasasta. välillä mietin mistä oikein valitan kun olen opiskelujen ohessa (opiskelen hoitotyötä) nähnyt huomattavasti pahemmassa kunnossa olevia ihmisiä, mm. nuoren tytön joka ei selkäkivun vuoksi pystynyt muutamaa metriä enempää kävelemään. pelkään kuitenkin tilanteeni pahenemista, ja haluaisinkin tietää onko mitään tehtävissä sen ehkäisemiseksi. omalääkäri terveyskeskuksesta kirjoitti lähetteen fysioterapiaan, pitäisi enään löytää sopiva "tekijä".

      olen pääni puhki miettinyt onko lapsuudessani / nuoruudessani tapahtunut jotain nikamansiirtymää aiheuttavaa. olen kyllä tippunut muutaman kerran hevosen selästä, yhden kerran kohtalaisesta vauhdista, mitään murtumia eikä vastaavia ei ilmennyt. toisaalta olen myös kuullut luotettavalta taholta, että nikama vaatii tykinkuulan tai lekalla iskun ennenkö se siirtyy yhtään mihinkään. eli ns. "niksauttajista" ei ole tähän vaivaan apua, ainoastaan hieronta voi helpottaa kipeytyneitä lihaksia.

      • hoidettu

        "toisaalta olen myös kuullut luotettavalta taholta, että nikama vaatii tykinkuulan tai lekalla iskun ennenkö se siirtyy yhtään mihinkään."

        Kyllä se aika helposti siirtyy. Siis SI-nivel. Ja kun urheilet aikasi lantio vinossa, niin se lannerangan nikama liukuu hiljalleen pois paikaltaan.

        Hiihtäjillähän oli jokin tutkimuksen mukaan muistaakseni jopa 10%:lla nikaman siirtymiä eikä ne läheskään kaikki olleet mitään synnynnäisiä...

        Ja moni on saanut apua niksauttajilta.


      • burdock
        hoidettu kirjoitti:

        "toisaalta olen myös kuullut luotettavalta taholta, että nikama vaatii tykinkuulan tai lekalla iskun ennenkö se siirtyy yhtään mihinkään."

        Kyllä se aika helposti siirtyy. Siis SI-nivel. Ja kun urheilet aikasi lantio vinossa, niin se lannerangan nikama liukuu hiljalleen pois paikaltaan.

        Hiihtäjillähän oli jokin tutkimuksen mukaan muistaakseni jopa 10%:lla nikaman siirtymiä eikä ne läheskään kaikki olleet mitään synnynnäisiä...

        Ja moni on saanut apua niksauttajilta.

        alan koulutuksen saanutta ja vuosien työkokemuksen omaavaa.


      • hoidettu
        burdock kirjoitti:

        alan koulutuksen saanutta ja vuosien työkokemuksen omaavaa.

        Mutta ketä heistä?
        Joka lääkäriltähän voi saada eri diagnoosin? Itsellä meni 15 vuotta, ehkä 10 eri diagnoosia ja 20 lääkäriä kunnes löysin osaavan...

        Mun ongelma oli tuo
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg

        Ja hän sen korjasi
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html

        Mutta muut lääkärit ei edes usko tuon olevan mahdollista... ketä siis uskoa? 20 lääkäriä, jotka sanoo ei ja yksi fysiatri, joka sano joo ja poisti kipuni käden käänteessä?


      • burdock
        hoidettu kirjoitti:

        Mutta ketä heistä?
        Joka lääkäriltähän voi saada eri diagnoosin? Itsellä meni 15 vuotta, ehkä 10 eri diagnoosia ja 20 lääkäriä kunnes löysin osaavan...

        Mun ongelma oli tuo
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg

        Ja hän sen korjasi
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html

        Mutta muut lääkärit ei edes usko tuon olevan mahdollista... ketä siis uskoa? 20 lääkäriä, jotka sanoo ei ja yksi fysiatri, joka sano joo ja poisti kipuni käden käänteessä?

        huh huh. jätän linkkisi katsomatta ja pyydän ettet enää häiriköi tässä keskustelussa.


      • yksinoikeushäirikkö
        burdock kirjoitti:

        huh huh. jätän linkkisi katsomatta ja pyydän ettet enää häiriköi tässä keskustelussa.

        Ja sinäkö varaat yksinoikeuden häiriköinnille etkä edes halua lukea oikeiden lääkäreiden kertomaa tietoa?


      • kyllä ole
        burdock kirjoitti:

        huh huh. jätän linkkisi katsomatta ja pyydän ettet enää häiriköi tässä keskustelussa.

        Vikasi taitaakin sijaita pään sisällä? Ei sua voi auttaa. Ainooseen reklattuun nikkiin et sitten usko.
        Valitettavasti se on oikeassa.

        Terveisin.

        Täysin ulkopuolinen lukija


      • kivusta kärsivä
        kyllä ole kirjoitti:

        Vikasi taitaakin sijaita pään sisällä? Ei sua voi auttaa. Ainooseen reklattuun nikkiin et sitten usko.
        Valitettavasti se on oikeassa.

        Terveisin.

        Täysin ulkopuolinen lukija

        sun mielipide,että on oikeassa,moni on toista mieltä.
        Mielipiteitä on yhtämonta kun on lukijaakin ja kirjoittajaakin.
        Ilmeisesti olet lukenut kaikki kyseisen rekatun kirjoitukset ja diaknoosit,kun olet tullut tulokseen ,että on oikeassa?
        Harva meistä on rautaa....,vaikka rautalangasta vääntäis..


      • burdock
        kyllä ole kirjoitti:

        Vikasi taitaakin sijaita pään sisällä? Ei sua voi auttaa. Ainooseen reklattuun nikkiin et sitten usko.
        Valitettavasti se on oikeassa.

        Terveisin.

        Täysin ulkopuolinen lukija

        toki uskon että kansanparantajista on apua, miks ei? oon kuullu henk.koht. ihmisistä jotka on jättäny vaivansa niille pöydille. aivan varmasti osa heistä osaa asiansa. kys. nimimerkki ilmeisesti saanut heiltä apunsa ja luulee että siksi kaikki muutkin voisivat saada. näin tuskin on. fysiikan lakeja eivät mitkään niksauttajat muuta.

        vika on ihan todistetusti selässä, kiitos huolehtimisesta. uskon ja toivon saavani avun pikimmiten. sitä ennen olen edelleen kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä ed. mainituista nikamavaivoista.


      • hoidettu
        burdock kirjoitti:

        toki uskon että kansanparantajista on apua, miks ei? oon kuullu henk.koht. ihmisistä jotka on jättäny vaivansa niille pöydille. aivan varmasti osa heistä osaa asiansa. kys. nimimerkki ilmeisesti saanut heiltä apunsa ja luulee että siksi kaikki muutkin voisivat saada. näin tuskin on. fysiikan lakeja eivät mitkään niksauttajat muuta.

        vika on ihan todistetusti selässä, kiitos huolehtimisesta. uskon ja toivon saavani avun pikimmiten. sitä ennen olen edelleen kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä ed. mainituista nikamavaivoista.

        Oli mullakin todistetusti vikaa selässä, eli välilevyn pullistumia ja prolapsia. Mutta ne on vain oireita. Ne aiheutuu, jos lantio ei toimi oikein. Ja ne paranee paljon paremmin, kun lantio korjataan...

        Ei kaikki saa kansanparantajilta apua. Ja on paljon huonojakin kansanparantajia ja jäsenkorjaajia. Kuten on huonoja kiropraktikoita ja lääkäreitäkin...


      • T.E:
        hoidettu kirjoitti:

        Oli mullakin todistetusti vikaa selässä, eli välilevyn pullistumia ja prolapsia. Mutta ne on vain oireita. Ne aiheutuu, jos lantio ei toimi oikein. Ja ne paranee paljon paremmin, kun lantio korjataan...

        Ei kaikki saa kansanparantajilta apua. Ja on paljon huonojakin kansanparantajia ja jäsenkorjaajia. Kuten on huonoja kiropraktikoita ja lääkäreitäkin...

        Lantio ei ole ainut paikka ihmisessä missä vika voi olla. Kansanparantajat ne korjaavat päänsärkyäkin lantion rusauttelulla. Tutkimusten mukaan Si-nivelen vaivat ovat paljon luultua yleisempiä!

        Satun työssäni painimaan näiden asioiden kanssa joka päivä, tiedän mistä puhun!


      • hoidettu
        T.E: kirjoitti:

        Lantio ei ole ainut paikka ihmisessä missä vika voi olla. Kansanparantajat ne korjaavat päänsärkyäkin lantion rusauttelulla. Tutkimusten mukaan Si-nivelen vaivat ovat paljon luultua yleisempiä!

        Satun työssäni painimaan näiden asioiden kanssa joka päivä, tiedän mistä puhun!

        "Lantio ei ole ainut paikka ihmisessä missä vika voi olla. "

        No ei tietenkään! Aina on muuallakin vikaa!
        Lantio vaan on tukijärjestelmän keskus ja siksi vika siellä vaikuttaa moneen paikkaan. Ne muut viat on monesti seurausta lantion viasta. Ei tietenkään aina.

        "Tutkimusten mukaan Si-nivelen vaivat ovat paljon luultua yleisempiä!"

        Minkä tutkimuksen mukaan? Kerro ihmeessä!!

        Verkkoklinikalla ortopedi kertoo tuhansille potilaille, että SI-nivelen vaivat on liioiteltuja ja oikeasti hyvin harvinaisia.
        http://www.verkkoklinikka.fi/?page=0349370&qid=0020423&cid=7012581
        Kerro nyt ihmeessä miksi sinä olisit tietävämpi kuin Verkkoklinikan huippuortopedi????

        "Satun työssäni painimaan näiden asioiden kanssa joka päivä, tiedän mistä puhun! "

        Pyydän sinua puhumaan asiasta enemmän! Moni lääkäri ja jopa fysiatri on sitä mieltä, että ei lantiossa voi olla mitään vikaa...

        Minäkin kiertelin lääkäreitä, fysiatreja ja ortopedejä yli 10 vuotta eikä ne edes tutkineet mun lantiota...


      • burdock
        hoidettu kirjoitti:

        "Lantio ei ole ainut paikka ihmisessä missä vika voi olla. "

        No ei tietenkään! Aina on muuallakin vikaa!
        Lantio vaan on tukijärjestelmän keskus ja siksi vika siellä vaikuttaa moneen paikkaan. Ne muut viat on monesti seurausta lantion viasta. Ei tietenkään aina.

        "Tutkimusten mukaan Si-nivelen vaivat ovat paljon luultua yleisempiä!"

        Minkä tutkimuksen mukaan? Kerro ihmeessä!!

        Verkkoklinikalla ortopedi kertoo tuhansille potilaille, että SI-nivelen vaivat on liioiteltuja ja oikeasti hyvin harvinaisia.
        http://www.verkkoklinikka.fi/?page=0349370&qid=0020423&cid=7012581
        Kerro nyt ihmeessä miksi sinä olisit tietävämpi kuin Verkkoklinikan huippuortopedi????

        "Satun työssäni painimaan näiden asioiden kanssa joka päivä, tiedän mistä puhun! "

        Pyydän sinua puhumaan asiasta enemmän! Moni lääkäri ja jopa fysiatri on sitä mieltä, että ei lantiossa voi olla mitään vikaa...

        Minäkin kiertelin lääkäreitä, fysiatreja ja ortopedejä yli 10 vuotta eikä ne edes tutkineet mun lantiota...

        ettei ketään kiinnosta. lopeta oikeesti jo se häiriköinti ettei tarvi pyytää ylläpitoa potkiin sua pihalle.


        hoitasko se kansanparantaja sun obsessionki jos vähän niksauttas lantiota....?


      • hoidettu
        burdock kirjoitti:

        ettei ketään kiinnosta. lopeta oikeesti jo se häiriköinti ettei tarvi pyytää ylläpitoa potkiin sua pihalle.


        hoitasko se kansanparantaja sun obsessionki jos vähän niksauttas lantiota....?

        Sua ainakin näyttää kiinnostavan kovasti.

        Mutta kuten yllä selvisi, asian yleisyys on hyvin tiedossa, mutta potilaille sitä ei kerrota.


      • osutaan vikaan
        hoidettu kirjoitti:

        "toisaalta olen myös kuullut luotettavalta taholta, että nikama vaatii tykinkuulan tai lekalla iskun ennenkö se siirtyy yhtään mihinkään."

        Kyllä se aika helposti siirtyy. Siis SI-nivel. Ja kun urheilet aikasi lantio vinossa, niin se lannerangan nikama liukuu hiljalleen pois paikaltaan.

        Hiihtäjillähän oli jokin tutkimuksen mukaan muistaakseni jopa 10%:lla nikaman siirtymiä eikä ne läheskään kaikki olleet mitään synnynnäisiä...

        Ja moni on saanut apua niksauttajilta.

        eli "Kyllä se aika helposti siirtyy. Siis SI-nivel. Ja kun urheilet aikasi lantio vinossa, niin se lannerangan nikama liukuu hiljalleen pois paikaltaan."


      • tettu

        mulla on sit se harvinaisempi nikama siirtymä!olis kiva tietää saako siihen apua.lääkäreiltä saa kyllä lääkkeitä(onneksi)ja lämpöhoitoa...mut vaiva on sit kai lopullinen ,


      • tettu

        siis se niska siitymä


      • tettu

        kirjotus virhe.piti olla et mulla on niskassa nikama siirtymä..


    • pietro

      ei missään nimessä kannata mennä kansanparantajalle tai jäsenkorjaajalle!!! ei kannata halvaantua moisen takia

      • varoitse

        Kuka siellä on halvaantunut? Paljon helpommin kuolet sairaalassa...


      • kuoleva
        varoitse kirjoitti:

        Kuka siellä on halvaantunut? Paljon helpommin kuolet sairaalassa...

        Totta kai suuri osa suomalaisista kuolee nykyään sairaalassa tai ainakin kuolema siellä todetaan.

        Joskus myös kuolema todellakin sairaalassa on helpompi kuten nimimerkki varoitse mainitsee.


      • herätetukija
        kuoleva kirjoitti:

        Totta kai suuri osa suomalaisista kuolee nykyään sairaalassa tai ainakin kuolema siellä todetaan.

        Joskus myös kuolema todellakin sairaalassa on helpompi kuten nimimerkki varoitse mainitsee.

        Oletko tietoinen kuinka moni suomalainen kuolee vuosittain sairaalassa tapahtuneen hoitovirheen takia? Leikataan väärää kohtaa, annetaan liikaa tai väärää lääkitystä,... kymmeniä! Ja useat tuhanneet saavat vammoja.

        Ja sitten sadat tekevät itsemurhan koska lääkärit sanovat heidän vain kuvittelevan kipunsa!


      • burdock
        herätetukija kirjoitti:

        Oletko tietoinen kuinka moni suomalainen kuolee vuosittain sairaalassa tapahtuneen hoitovirheen takia? Leikataan väärää kohtaa, annetaan liikaa tai väärää lääkitystä,... kymmeniä! Ja useat tuhanneet saavat vammoja.

        Ja sitten sadat tekevät itsemurhan koska lääkärit sanovat heidän vain kuvittelevan kipunsa!

        ja minä kun vaan mielestäni yksinkertasia kysymyksiä esitin!

        hoitovirheitä tapahtuu joka päivä, jatkuvasti, kaikkialla, kaikilla ammattitasoilla. selvä ku pläkki, piste. sille on varmaan miljoona syytä ja niitä tuskin ikinä saa kokonaan poistettua.

        valitettavaa että täällä on näin paljon kyynisiä ihmisiä liikkeellä. valitettavasti lääkäri kun ei oo taikuri joka heiluttaa taikasauvaansa ja pim, oot parantunu. lääkärit ja hoitajatki on vaan ihmisiä, ja virheitä tapahtuu. ja siihen seuraavaan kysymykseen, oon tietonen että virhe voi tapahtua kenen tahansa, vaikka ittenki kohalla. en nyt kuitenkaan sen takia jättäis hakematta hoitoa vaivaani.

        turha tästä on kenenkään enempää kiihtyä, yhen tavallisen ihmisen selkä tässä vaan on kyseessä. lienee kuitenkin yks ihminen päättämään siitä, mistä sitä hoitoa haen.


      • kivusta kärsivä
        burdock kirjoitti:

        ja minä kun vaan mielestäni yksinkertasia kysymyksiä esitin!

        hoitovirheitä tapahtuu joka päivä, jatkuvasti, kaikkialla, kaikilla ammattitasoilla. selvä ku pläkki, piste. sille on varmaan miljoona syytä ja niitä tuskin ikinä saa kokonaan poistettua.

        valitettavaa että täällä on näin paljon kyynisiä ihmisiä liikkeellä. valitettavasti lääkäri kun ei oo taikuri joka heiluttaa taikasauvaansa ja pim, oot parantunu. lääkärit ja hoitajatki on vaan ihmisiä, ja virheitä tapahtuu. ja siihen seuraavaan kysymykseen, oon tietonen että virhe voi tapahtua kenen tahansa, vaikka ittenki kohalla. en nyt kuitenkaan sen takia jättäis hakematta hoitoa vaivaani.

        turha tästä on kenenkään enempää kiihtyä, yhen tavallisen ihmisen selkä tässä vaan on kyseessä. lienee kuitenkin yks ihminen päättämään siitä, mistä sitä hoitoa haen.

        malttiasi,sitä kuule tarvitaan niitten kipujen kestämiseen.
        Anna kyynikoille piut,paut,vain sinä itse tiedät mitä kyselet?
        ...On pikkuhiljaa alkanu tuntuun siltä,että kysyt mistä vaan.niin aina on eräällä vastaus valmiina.
        Jos olet erimieltä ,niin heti saat pyyhkeitä kehään...
        Se on tietysti hyvä,että on mielipiteiden vaihtoa ja täältä saa vinkkejä itselleen ja tukeakin..mutta rajansa kaikella.Tsemppiä sulle burdock*****......


      • jos joku parantuis

        ilmiselvä fysioterapeutti kirjoittanu. esimerkiksi kuka kalevalainen kansanparantaja on halvauksen tehnyt?


    • Sirpale

      Minulla tapaturman sattuessa 2001, kuvattiin alaselkä jolloin lähetettiin oyksiin ambulanssilla siellä kirurgi totesi että minulla on synnynäinen nikamansiirtymä jota ei voi leikata. Sain kipulääkettä, jota otin tarvittaessa sekä harrastin liikuntaa ennemmän esim, aerobic
      Vuonna 2008 kipu tuli alaselkään, imurointia ei kestä eikä marjan poimintaa
      Kävin lääkärillä jouluna 2008, sain lähetteen oyksiin magneettikuvauksiin.
      Aikaa ei alkanut kuulumaan, niin soitin sinne pääsen vasta syksyllä 2009.
      Siispä jatkuvaa kipua on tällä hetkellä, vähäksi aikaa helpottaa kun otan kipulääkkeen.
      Ihmettelen vaan kun katsoin televisiota ohjelmaa missä eräälle naiselle tehtiin leikkaus jolla oli sama nikamansiirtymä ja oli apua siitä leikkauksesta.
      Näköjään eri lääkärit, antaa eri diagnooseja samaan sairauteen.

      • diagnoosi.

        Miten teillä on se nikamansiirtymä diagnosoitu??


      • tyytyväinenkin
        diagnoosi. kirjoitti:

        Miten teillä on se nikamansiirtymä diagnosoitu??

        Ihan tavallisista röngtenkuvista mulla siirrymät huomattiin. Taivutusröngteneillä todettiin nikamien liikkuvuus (eli siirtymän koko vaihteli 6mm-16mm). Magneettikuvista sitten todettiin et siirtymät aiheutti hermokanavana ahtaumat.

        Luudutettiin titaanilla ja luulla vuosi sitten, kaikki kivut hävisivät :)

        Synnynnäiset siirtymät yliliikkuvuus mulla siis ongelman ydin, leikkaus ainoa vaihtoehto.


      • Nainen 28
        diagnoosi. kirjoitti:

        Miten teillä on se nikamansiirtymä diagnosoitu??

        Minulla siirtymien diagnosi tapahtui seuraavanlaisen kierroksen kautta:

        - Selkäkipujen takia en päässyt kunnolla enää sängystä ylös -> terveyskeskuksen omalääkärille.
        - Omalääkäri tunnusteli selkärankaani, löysi siirtymän -> röntgeniin
        - Röntgenkuvat saapuivat, aavistus varmistui, nikamasiirtymähän siellä on -> lähete fysiatrille ja fysioterapeutille
        - Fysiatri vahvisti diagnosin, kertoi mistä se johtuu ja miten sen kanssa voi/saa eläää.
        - Fysioterapeutti antoi neuvoja lihaksia vahvistaville liikkeille, käytännön neuvoja sekä apua ja tukea.
        - Omalääkäriltä sain n. vuoden myöhemmin lähetteen myös ortopedille, tarkoituksena oli selvittää leikkauksen tarvetta.
        - Ortopedilla lisää röntgenkuvia ja tutkimuksia -> sama diagnosi, ei leikkaustarvetta.
        - Olen säännöllisesti käynyt ortopedilla tarkistuskäynneillä, joilla tarkkaillaan ja seurataan tilannetta.

        Että periaatteessa sain sen diagnosin jo terveyskeskuksessa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4853
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4613
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      621
      4220
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3197
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2721
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2223
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      223
      2196
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1807
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe