Bussin kuskiksi? Palkka?

tuleva bussi kuski

Hei,

Olen ajatellut bussikuskin uraa, olen 16 vuotias ja lähden lukioon. Minkälaiset päivät? Millaset palkat yksityisillä ja kunnalla? Kertoisitteko vielä yhtiön, joka maksaa hyvää palkkaa, ja muutkin asiat ovat kunnossa.

Sit vielä pieni galluppi:

Millä liikennöitsijällä olet töissä?
Kokemuksesi?
Palkkasi lisineen?


KIITOKSIA KAIKILLE VASTANNEILLE!

EN HALUA SITTEN MITÄÄN PÄÄNAUKOMISIA TÄNNE!

150

44288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpk

      Palkkatasot ovat alan sopimusten mukaisia.
      Päivät vaihtelevat 4 tunnista 13 tuntiin.
      Missään yhtiössä asiat eivät ole kirjaimellisesti "kunnossa".


      Concordia Bus Finland Oy Ab.

      Työ menettelee kun asennoituu touhuun kärsivällisesti.

      2006 vuonna tulot olivat 38700 euroa.

      • tuleva bussikuski

        kiitos viestistäsi, palkkasihan on hyvä 3225e/kk!

        muutkin bussikuskit vastailemaan vertailuksi.


      • TURUS BUSSI KUSKI
        tuleva bussikuski kirjoitti:

        kiitos viestistäsi, palkkasihan on hyvä 3225e/kk!

        muutkin bussikuskit vastailemaan vertailuksi.

        JUU AJAN BUSSI TURUS NOIN 2 V HUONOT TYÖ AJAT HYVA PALKKA!! KK TULOT OON NOOIN 1700-1900€ ELI EI KANATA TULLA TURKUUN AJAMAAN!!!


      • kyllä

        hyvät tulot bussikuskeilla. Taidanpa lopettaa DI:n hommat ja ryhtyä bussikuskiksi kun palkka on noin paljon parempi. Koulutuskin lienee vähän lyhyempikestoinen...


      • kuski neljä vuotta alalla
        kyllä kirjoitti:

        hyvät tulot bussikuskeilla. Taidanpa lopettaa DI:n hommat ja ryhtyä bussikuskiksi kun palkka on noin paljon parempi. Koulutuskin lienee vähän lyhyempikestoinen...

        Eipä toi palkka päätä huimaa, teen kahta vuoroa ja palkka on 2 tuhatta brutto/kk Helsingissä!

        suomalaisten keskiansio on jotain 2500.

        vaimo tekee konttorissa 8-16 välillä tienaa 2400. saa bonuksia tuhat euroa vuosi.

        Vaihdan heti hommia kun löytyy, tää kireä duuni ja alipalkattu ja vastuu on kauhea!


      • Henry Morgan
        kyllä kirjoitti:

        hyvät tulot bussikuskeilla. Taidanpa lopettaa DI:n hommat ja ryhtyä bussikuskiksi kun palkka on noin paljon parempi. Koulutuskin lienee vähän lyhyempikestoinen...

        Kyllä alalle sopii myös DI, kuljettajia on mm. poliiseja, kirkkojen työntekijöitä( varmistamassa taivaspaikkoja), yo-merkonomeja jne, sekä joskus myöskin minä, kun haluan lepuuttaa hermojani toisten suunnittelemilla aikatauluilla, reiteillä sekä hinnoilla. Jos joku suunnitelmista tökkii, kehoitan rekkuloimaan YTVlle.

        Jos pääset koulutukseen, muista lopettaa se välittömästi kortin saannin jälkeen. Ei kannata mennä työharjoittelujaksolle, vaan menet johonkin firmaan kyselemään duunia.

        Työhönottaja ottaa valokopion kortistasi ja kirjaa samaan paperiin vähän taustoja sekä kysyy, koska voit aloittaa työt. Jos alkaa mussuttamaan harjoittelusta, sanot ei kiitos, ja menet seuraavaan taloon.

        Näin se homma todellisuudessa etenee.

        Em. menetelmää suosittelen kaikille alalle aikoville, talkoitten aika on ohi.


      • -------
        tuleva bussikuski kirjoitti:

        kiitos viestistäsi, palkkasihan on hyvä 3225e/kk!

        muutkin bussikuskit vastailemaan vertailuksi.

        38000 VUOSI ON HELSINGIN PALKKA TURUSSA ESIM. TÄYDET IKÄLISÄT 32-34 t €/v. TIÖSSÄ VIIHTYMINEN ON OMASTA ASENTEESTA KII JA OSATTAVA OLLA OMALLA TAVALLA VÄLIINPITÄÄMÄTÖN YMPÄRISTÖSTÄ.


      • just joo
        TURUS BUSSI KUSKI kirjoitti:

        JUU AJAN BUSSI TURUS NOIN 2 V HUONOT TYÖ AJAT HYVA PALKKA!! KK TULOT OON NOOIN 1700-1900€ ELI EI KANATA TULLA TURKUUN AJAMAAN!!!

        Älä selitä palkka on enemmänki


      • bussikuski chilestä
        kyllä kirjoitti:

        hyvät tulot bussikuskeilla. Taidanpa lopettaa DI:n hommat ja ryhtyä bussikuskiksi kun palkka on noin paljon parempi. Koulutuskin lienee vähän lyhyempikestoinen...

        Tervetuloa helsinkiin ajamaan bussia ja menettämään järkensä siellä.....

        sanon nimittäin 30v kokemuksella bussinajosta.....


      • Taas ammattimies
        kyllä kirjoitti:

        hyvät tulot bussikuskeilla. Taidanpa lopettaa DI:n hommat ja ryhtyä bussikuskiksi kun palkka on noin paljon parempi. Koulutuskin lienee vähän lyhyempikestoinen...

        No ainakin meillä on työssä kaikenlaista ammattiporukkaa kertynyt; koneteknikko, metsäinsinööri, merkonomi, kokki, liuta taksinkuljettajia, autokoulun ope, sukeltaja, siistijä, muusikko ja paljon muita. Ite olen armeijasta eläkkeellä autoinssin vakanssilla.
        Että silleen. Olen aina halunnut bussikuskiksi ja siksi olen siinä hommassa jo kymmenkunta vuotta. Unelmani hommassa siis.
        Palkalla tulee toimeen vaikka enemmänkin saisi olla. Jo 20 vee sitten sain ammattitöissä tämän suuruista liksaa. Hintataso vaan olisilloin pikkusen kevyempi. 30 litraa 95 bensaa maksoi satasen.

        Päivät ovat surkean pitkät mutta siinä voi olla ainoastaa yksi tunti palkatonta.
        2 vapaavuorokautta viikossa, joskus kolmekin tai neljä riippuu tehdyistä tuntimääristä.
        Pekkaset kertyvät ja niitä on 20 vuorokautta vuodessa lomien lisäksi.


      • jouko8657
        Henry Morgan kirjoitti:

        Kyllä alalle sopii myös DI, kuljettajia on mm. poliiseja, kirkkojen työntekijöitä( varmistamassa taivaspaikkoja), yo-merkonomeja jne, sekä joskus myöskin minä, kun haluan lepuuttaa hermojani toisten suunnittelemilla aikatauluilla, reiteillä sekä hinnoilla. Jos joku suunnitelmista tökkii, kehoitan rekkuloimaan YTVlle.

        Jos pääset koulutukseen, muista lopettaa se välittömästi kortin saannin jälkeen. Ei kannata mennä työharjoittelujaksolle, vaan menet johonkin firmaan kyselemään duunia.

        Työhönottaja ottaa valokopion kortistasi ja kirjaa samaan paperiin vähän taustoja sekä kysyy, koska voit aloittaa työt. Jos alkaa mussuttamaan harjoittelusta, sanot ei kiitos, ja menet seuraavaan taloon.

        Näin se homma todellisuudessa etenee.

        Em. menetelmää suosittelen kaikille alalle aikoville, talkoitten aika on ohi.

        Ei se noin mene. Et saa Ammattipätevyyttä ilman harjoittelu jaksoa. Ne on järjestänyt sen niin. Jos ei ole ammattipätevyyttä et saa töitä koska Ammattipätvyys on oltava voimassa kun kyselee töitä. Olen huhtikuussa valmistunut Logistiikan Peruskurssilta ja tiedän asian hyvin, joten miten ihmeestä sinä tuollaisia neuvoja menet antamaan. Nykyään on tämä EU ja sieltä sanelevat kaikki mitä me täällä Peräpohjolassa touhutaan. Ammattipätevyys on voimassa sitten 5vuotta ja sitten pitää alkaa päivittämään tietoja.Ne on ns.direktiivi päiviä ja niitä on 5kpl. Joten jäitä hattuun ei sitä pelkällä kortilla enää linja-auton rattiin ole menemistä jos ei ole ammattipätevyys voimassa. Ja työnantaja ei saa ottaa töihin jos ei ole ammattipätevyys voimassa.


      • bussikuski -57
        bussikuski chilestä kirjoitti:

        Tervetuloa helsinkiin ajamaan bussia ja menettämään järkensä siellä.....

        sanon nimittäin 30v kokemuksella bussinajosta.....

        Kävin HBL:llä kyselemässä töitä ja päätin, että enpähän tule Helsinkiin ajamaan linja-autoa. Ja tässä syyt miksi en tule. Ensinnäkin kysyivät onko omaa autoa käytettävissä? No siihen vastasin, että on, ja samaan hengen vetoon kysyin, että mihinkäs sitä nyt tässä tarvitaan. No sitähän tarvitaan kun ne on poistaneet henkilökunta kuljetuksen. Kuljettaja saa sitten tulla pois linjan päästä miten parhaaksi näkee, elikkä omalla autolla. Bussiala on tosi huonosti kannattava ja nyt sitten kannattavuutta revitään kuljettajan palkasta. Voi voi. Sitten toinen syy on palkkaus, se on tosi huono siihen nähden miten tressaavaa ja pitkiä päiviä joutuu painamaan. Kolmanneksi syyksi sanon, lisääntynyt väkivalta linja-autoissa. Tähän pitäisi puuttua, mutta konstit ovat vähissä tai sen poistaminen maksaa ja sillä siihen ei haluta panostaa. Saman palkan saa muuallakin Suomnessa ja huomattavasti vähemmällä tressillä. Kun olen lukenut näitä palstoja niin eipähän se ole kenenkään unelma ammatti. Tietenkin jonkunhan se on bussikuskin työtkin tehtävä, mutta pitäisi ottaa tosissaan huomioon jos kuljettajan näkövinkkelistä on ongelmia. Ihmettelenkin, että mistähän se HBL:s meinaa saada ne puuttuvat kuljettajat ja niiden tarve on huutavan kova.


      • ihmettelijäx
        bussikuski -57 kirjoitti:

        Kävin HBL:llä kyselemässä töitä ja päätin, että enpähän tule Helsinkiin ajamaan linja-autoa. Ja tässä syyt miksi en tule. Ensinnäkin kysyivät onko omaa autoa käytettävissä? No siihen vastasin, että on, ja samaan hengen vetoon kysyin, että mihinkäs sitä nyt tässä tarvitaan. No sitähän tarvitaan kun ne on poistaneet henkilökunta kuljetuksen. Kuljettaja saa sitten tulla pois linjan päästä miten parhaaksi näkee, elikkä omalla autolla. Bussiala on tosi huonosti kannattava ja nyt sitten kannattavuutta revitään kuljettajan palkasta. Voi voi. Sitten toinen syy on palkkaus, se on tosi huono siihen nähden miten tressaavaa ja pitkiä päiviä joutuu painamaan. Kolmanneksi syyksi sanon, lisääntynyt väkivalta linja-autoissa. Tähän pitäisi puuttua, mutta konstit ovat vähissä tai sen poistaminen maksaa ja sillä siihen ei haluta panostaa. Saman palkan saa muuallakin Suomnessa ja huomattavasti vähemmällä tressillä. Kun olen lukenut näitä palstoja niin eipähän se ole kenenkään unelma ammatti. Tietenkin jonkunhan se on bussikuskin työtkin tehtävä, mutta pitäisi ottaa tosissaan huomioon jos kuljettajan näkövinkkelistä on ongelmia. Ihmettelenkin, että mistähän se HBL:s meinaa saada ne puuttuvat kuljettajat ja niiden tarve on huutavan kova.

        Ei kai siellä nyt mikään niin huutava pula ole kun linjat 80,81,81b ja 20 jää pois vuodenvaihteessa ja linja 40 vaan tilalle uutena...Eihän noita kuljettajapulan takia peruttuja lähtöjäkään ole ollut enää vuosiin...


      • ihme teliä
        ihmettelijäx kirjoitti:

        Ei kai siellä nyt mikään niin huutava pula ole kun linjat 80,81,81b ja 20 jää pois vuodenvaihteessa ja linja 40 vaan tilalle uutena...Eihän noita kuljettajapulan takia peruttuja lähtöjäkään ole ollut enää vuosiin...

        Odotas kun talvi tulee...


      • Kokemusta on
        jouko8657 kirjoitti:

        Ei se noin mene. Et saa Ammattipätevyyttä ilman harjoittelu jaksoa. Ne on järjestänyt sen niin. Jos ei ole ammattipätevyyttä et saa töitä koska Ammattipätvyys on oltava voimassa kun kyselee töitä. Olen huhtikuussa valmistunut Logistiikan Peruskurssilta ja tiedän asian hyvin, joten miten ihmeestä sinä tuollaisia neuvoja menet antamaan. Nykyään on tämä EU ja sieltä sanelevat kaikki mitä me täällä Peräpohjolassa touhutaan. Ammattipätevyys on voimassa sitten 5vuotta ja sitten pitää alkaa päivittämään tietoja.Ne on ns.direktiivi päiviä ja niitä on 5kpl. Joten jäitä hattuun ei sitä pelkällä kortilla enää linja-auton rattiin ole menemistä jos ei ole ammattipätevyys voimassa. Ja työnantaja ei saa ottaa töihin jos ei ole ammattipätevyys voimassa.

        Kyllä sen ammattipätevyyden saa ilman harjoittelujaksoakin. Kyseinen jakso EI kuulu ammattipätevyyden saamiseen vaan on rahastus juttu = sinä ajat ja koulu vie rahat.


      • B-kuski
        jouko8657 kirjoitti:

        Ei se noin mene. Et saa Ammattipätevyyttä ilman harjoittelu jaksoa. Ne on järjestänyt sen niin. Jos ei ole ammattipätevyyttä et saa töitä koska Ammattipätvyys on oltava voimassa kun kyselee töitä. Olen huhtikuussa valmistunut Logistiikan Peruskurssilta ja tiedän asian hyvin, joten miten ihmeestä sinä tuollaisia neuvoja menet antamaan. Nykyään on tämä EU ja sieltä sanelevat kaikki mitä me täällä Peräpohjolassa touhutaan. Ammattipätevyys on voimassa sitten 5vuotta ja sitten pitää alkaa päivittämään tietoja.Ne on ns.direktiivi päiviä ja niitä on 5kpl. Joten jäitä hattuun ei sitä pelkällä kortilla enää linja-auton rattiin ole menemistä jos ei ole ammattipätevyys voimassa. Ja työnantaja ei saa ottaa töihin jos ei ole ammattipätevyys voimassa.

        Katohan tuon kirjoituksen päiväystä, ei ollu 2007 mitään ammattipätevyysvaatimuksia.


      • kuski18
        kuski neljä vuotta alalla kirjoitti:

        Eipä toi palkka päätä huimaa, teen kahta vuoroa ja palkka on 2 tuhatta brutto/kk Helsingissä!

        suomalaisten keskiansio on jotain 2500.

        vaimo tekee konttorissa 8-16 välillä tienaa 2400. saa bonuksia tuhat euroa vuosi.

        Vaihdan heti hommia kun löytyy, tää kireä duuni ja alipalkattu ja vastuu on kauhea!

        2011 tienasin reilu 40 000 e


      • Ala Vaihdettu
        kuski18 kirjoitti:

        2011 tienasin reilu 40 000 e

        Lähelle sama mutta normaalityöajoilla 0700-1545 ilman ilta , yö , sekä viikonlopputyöskentelyjä.


      • sghasghasgh
        ------- kirjoitti:

        38000 VUOSI ON HELSINGIN PALKKA TURUSSA ESIM. TÄYDET IKÄLISÄT 32-34 t €/v. TIÖSSÄ VIIHTYMINEN ON OMASTA ASENTEESTA KII JA OSATTAVA OLLA OMALLA TAVALLA VÄLIINPITÄÄMÄTÖN YMPÄRISTÖSTÄ.

        miksi huudat? ai niin, olet bussikuski.


    • vihjeitä..

      Kiva työ.Kun hoidat homman hyvin, ei kukaan "puhalla niskaasi". Pääkaupunkiseudulla on paremmat palkat, mutta ihmiset aivan erilaisia kun maaseudulla.
      Joten tämänkin asian saat itse valita. Työyhteisö ja työkaverit ovat tosi tärkeitä, joten jos valitset ison tai pienen liikennöitsijän ovat nämäkin asiat erilaisia.Kun olet vielä lukiossa sanoisin että hanki itsellesi ensin joku toinen ammatti ja sitten vasta bussikuskiksi.Ajohommia saa kyllä tehdä vaikka toisen ammatin ohessa. Jos sitten haluat vain ajaa bussia voit vaihtaa siihen.Onnea ajatuksillesi!

    • Henry Morgan

      Kolmen vuoden päähän ei osaa ennustaa edes kansanedustajaehdokkaat, saati sitten AKT.n ja työnantajien edustajat. Lukiosta en sinuna odottaisi saavani kuitenkaan kunnon pohjaa mihinkään, koska et osannut edes yhdyssanaa nimimerkissäsi, joten suosittelen hakemaan amikseen jollekin raksalinjalle.

      Perusteluna tälle on se, että kuljettajien tulee olla fiksua väkeä tullakseen toimeen niin pienellä palkalla.

      Veolia transport Espoo,
      Bussinajoa muutama vuosi eri firmoissa, ympäri suomea paikallisliikenteestä tilausajoihin.
      Pullakuskista runkolinjoihin rahtipuolella.
      Kaupallista työtä yrittäjästä ilman konkurssia aina myyjäksi.
      Putkiliikkeen askartelunohjaaja sekä jälkimarkkinointivastaava.

      Sekä paljon muita hanttihommia, joista myös on jäänyt myös mukavia muistoja.

      Tilille Veolialta tulee noin 600-824 euroa kahdessa viikossa.

      Parasta bussihommassa on se, että tullesasi duuniin kello ajoissa, ei sen jälkeen ole kiire yhtään mihinkään. Tarvittaessa työnjohto/lähettäjät neuvovat ja opastavat sekä antavat uusia ohjeita päivän pelastamiseksi.

      Aina kannattaa muistaa, että AMK insinööreille täytyy olla suojatyöpaikkoja kuljetusalalla, koska esim. maanrakennusalalla vastaava töppäys suunnittelussa tuottaisi esim. sillan tilalle laiturin.

      Ei siitä duunarin tarvitse ottaa tressiä, tehdään vain suunnitelman mukainen osa ja soitetaan liikenteenohjauskeskukseen.

      Jos valmiiksi suunniteltut aikataulut, reitit ja taksat tyydyttävät, bussikuskin ura on ok, muuten kannattaa harkita rahti- tai taksikuskin uraa.

      • Kunta-puolen mies

        Peruspalkka on vähän yli 1700/kk brutto, e on palkka, älkää puhuko yö ja pyhälisistä, pitää puhua peruspalkasta se pitää saada paremmaksi!

        Konttorissa tekevät päivätyötä, ei kiirettä, parempi palkka heillä on!


      • palkka olikaan
        Kunta-puolen mies kirjoitti:

        Peruspalkka on vähän yli 1700/kk brutto, e on palkka, älkää puhuko yö ja pyhälisistä, pitää puhua peruspalkasta se pitää saada paremmaksi!

        Konttorissa tekevät päivätyötä, ei kiirettä, parempi palkka heillä on!

        Joo se on kumma että jos joku sanoo tienanneensa viime vuonna n.35000€ brutto niin heti on joku väittämässä että et sä oikeasti niin paljon tienannut sulle maksettiin vaan erilaisia haittalisiä. Siis mitä v....a???Tienasinko minä verottajan mukaan 35000€/v. vai n.19000€/v.

        Minulle verottaja ei ollut erotellut mitenkään näitä haittalisiä.


    • Lento-Jätkä

      Olen ajanut bussia syyskuusta 1977 ja vain Pääkaupunki alueella.Palkka on kohtalaine jos ajaa yö vuoroja ja viikonloppuja pääse noin 35000-40000 euron vuosi ansiot ovat mahdollisia.Enne oli ylityötä tyrkyllä liian kanssa.Vuorotyö ja viikonloppu työ rassaa pitkityksessä.Perheen kanssa vietetyt viikon loput on harvassa.Työ vuoron tapahtumat kannata unettaa työvuoron päätteeksi.Jos matkustaja tervehti niin vastaa myös kiitäminen on paikallaan.Vuosien saatossa siihen tulle silmä miten toimitaan.Isot yhtiöt hoitavat palkat työ ehtosopimusten mukaan.

      • palkasta...

        Taulukkopalkka maaseudulla tänään aloitelijalle on 10,43 euroa tunnilta eli 834,40 e kahdessa viikossa.
        Kyllä saa töitä tehdä vuorokaudet ympäri jos meinaa tienata Lento-Jätkän tai vpk:n palkoille.
        Onnea vaan kaikille kuskeille!


    • pieni palkka

      vastuuseen nähden. Hyvin epämääräiset työajat, eli joka päivä eri aikaan työhön, en suosittele perheellisille joilla on pieniä lapsia.

      Tulot:1390 Euroa käteen kuussa.

      Suositus: Hanki ensin joku toinen ammatti ja vasta sitten bussikuskin työ, ala on kuluttava ja terveys tuntuu olevan suurimmalla osalla kuljettajista todella huonolla tolalla.

      • ---------------

        Mutta itse osa aikaisena olevana palkka 1100 euroa kuussa niin ei aina naurata tilanne tämä savossa päin.


      • Palkka/kk
        --------------- kirjoitti:

        Mutta itse osa aikaisena olevana palkka 1100 euroa kuussa niin ei aina naurata tilanne tämä savossa päin.

        Palkkahan on neuvottelukysymys, itse esitin palkkavaatimukseni(ajan isossa yksityisessä firmassa pk-seudulla)

        Minä ja moni muukaan ei aja AKT:n sopimuspalkalla.

        Minun kuukausipalkkani on 3300 euroa /kk ja siihen päälle haittalisät, tienaan kuukaudessa 4000 brutto.

        Tarvittaessa teen ylitöitä joista tietenkin eri korvaus ja lomarahat päälle.

        sopimuspalkka on aika pieni, sillä ei juuri toimeen tule helsingissä.


      • öööööööööööööööö
        Palkka/kk kirjoitti:

        Palkkahan on neuvottelukysymys, itse esitin palkkavaatimukseni(ajan isossa yksityisessä firmassa pk-seudulla)

        Minä ja moni muukaan ei aja AKT:n sopimuspalkalla.

        Minun kuukausipalkkani on 3300 euroa /kk ja siihen päälle haittalisät, tienaan kuukaudessa 4000 brutto.

        Tarvittaessa teen ylitöitä joista tietenkin eri korvaus ja lomarahat päälle.

        sopimuspalkka on aika pieni, sillä ei juuri toimeen tule helsingissä.

        Meillä jos käy pyytämässä vastaus on että tulijoita riittää jos työ ei maistu,kaikilla ei ole mahdollisuutta nostaa omaa kytkintä ja lähteä.


    • kalamies69

      Palkka 16v jälkeen on bruttona 2200€ ja käteen 1650€ vaan pitää ottaa huomioon ikälisä, mikä vaikuttaa muitten lisien kanssa.
      Palkka siis kuukaudessa.

    • Nuorempi kuljettaja

      Minulla on ajokokemusta bussilla kaksi vuotta ja sitä ennen pakua pari vuotta.

      Vuositulot on yli 60:nen tuhannen euron, mutta siinä on sitten ylitöitä 100 tuntia ja yö ja pyhätyöt mukana.

      Mikäli ajaa ihan peruspalkalla ja liiton sopimuksella eikä ole yö ja pyhävuoroja jää vuositulo vähän yli 20:nen tuhannen euron, eli työtä tekemällä tässä hommassa tienaa.

      • Hentzi

        Olet niitä teinikuljettajia jotka ajavat sen 2-4 vuotta ja sit ampuvat koiran jos olis, hakkaisivat tyttöystävän jos olis, kurittaisit lapsia jos olis. Etkä vittuakaan piittaa työturvallisuudesta/ asiakkaiden turvallisuudesta. Mitenkään ei ole teoriassakaan mahdollista tienata 60e/ vuodessa ilman että et nuku. Paskat housussa ajat, se on selvää jo 40e/vuodessa tienaavilla.


      • paikkurikuski

        Tampereella yksityisellä yli 12v palkkaluokassa AKTn sopimuksilla. Työ 2- vuorotyötä ja noin yksi sunnuntaikorvaus kuukaudessa tulee tiliin.


    • euroja

      19500-25000 euroa työaika noin 5 tunnista 13 tuntiin.

    • Konkari-kuljettaja

      Olen ollut alalla yli kaksikymmentä vuotta joten ikälisät on kaikki.

      Ajan yksityisessä isommassa yhtiössä suur-helsingin alueella, viime vuonna vuositulot oli 85. tuhatta e.

      Rahan perässä en juokse, joten viime vuonna tuli 2 tuntia ylitöitä ja viikonloppuvuoroja en aja.

      Palkkani ei ole mikään taulukkopalkka se on varmaankin neljä kertaa isompi, toimin vähän niin kuin kymppinä, katselen, että kuljettajat käyttäytyvät moitteettomasti ja sillä tavalla, jos lakkotilanteita tulee minä olen ajamassa.

      Työnantajan kanssa aina voi neuvotella palkastaan ja kun homman tekee kunnolla niin pärjää alalla.

      • Simppa 29

        Palkka on oikeasti 2400 brutto /kk eli miinus siitä verot, aamua ja iltaa ajan ja en juuri viikonloppuja, paitsi lauantai välillä. Pääkaupunkiseudulla ajan ja asumis sun muihin kuluihin nähden, liksa surkea, työ on stressaavaa, työpäivät kohtuuttoman pitkiä, väliilä jopa 12 tuntia ja sitten välillä 4 tuntia.
        Akt:lta odottaisin meidänkin olohin parannuksia, työaikaan/sidonnaisuuteen ja palkkaukseen, tuntuu vain että satamiesten ehdoilla mennään aina.


      • 6
        Simppa 29 kirjoitti:

        Palkka on oikeasti 2400 brutto /kk eli miinus siitä verot, aamua ja iltaa ajan ja en juuri viikonloppuja, paitsi lauantai välillä. Pääkaupunkiseudulla ajan ja asumis sun muihin kuluihin nähden, liksa surkea, työ on stressaavaa, työpäivät kohtuuttoman pitkiä, väliilä jopa 12 tuntia ja sitten välillä 4 tuntia.
        Akt:lta odottaisin meidänkin olohin parannuksia, työaikaan/sidonnaisuuteen ja palkkaukseen, tuntuu vain että satamiesten ehdoilla mennään aina.

        vielä kouluja ja mieti tarkkaan ammatinvalinta. Tämä käy bussipulellekin http://www.youtube.com/watch?v=AaHLrzCxnzA


      • mahuri
        6 kirjoitti:

        vielä kouluja ja mieti tarkkaan ammatinvalinta. Tämä käy bussipulellekin http://www.youtube.com/watch?v=AaHLrzCxnzA

        Voi jumalauta...eikö ammatin edustajille tullut edes mieleen että harvempi 16 vuotias kyselee tämmöisiä..? .>>>
        Hei,

        Olen ajatellut bussikuskin uraa, olen 16 vuotias ja lähden lukioon. Minkälaiset päivät? Millaset palkat yksityisillä ja kunnalla? Kertoisitteko vielä yhtiön, joka maksaa hyvää palkkaa, ja muutkin asiat ovat kunnossa.

        Sit vielä pieni galluppi:

        Millä liikennöitsijällä olet töissä?
        Kokemuksesi?
        Palkkasi lisineen?


        KIITOKSIA KAIKILLE VASTANNEILLE

        >>>> Vastailkaa ihmeessä kokemuksistanne 16v lukiolaiselle,tiedä vaikka tekee aiheesta gradun..


      • bussikuski chilestä

        En oikein usko tarinaasi,mutta toki on mahdollista.
        Olen ollut alalla 30v ja hesassa olen päässyt 4 vuotta sitten 3000 euron kk palkkaan,välillä vähän yli.

        jos tuo tulosi on tosi,täytyy sinun ajaa 23 tuntia vuorokaudessa,tai pelkästään ulkomaan ajoja,muuten et varmaan pääse ko, tuloihin,jollet sitten omista omaa bussia....


      • 85 000 € HAH HAH !

        Et tee yli- pyhä- etkä yötöitä. Silti kk-palkkasi on >7000 euroa! Haista pitkät. Edes osakkaana et yllä tuohon lukemaan. Mikään yksityinen firma eikä julkinenkaan maksa KUSKILLE 7000 euron kuukausipalkkaa. Se on selvä. Oikeasti saat ehkä pienempää palkkaa kuin muut.

        Tuollaisia omasta mielestään SUPER MIEHIÄ olen tavannut muutaman koko 63-vuotisen elämäni aikana. Kaikki he ovat olleet mitättömiä, paitsi puheet. Mistä vain puhui, meni aina överiksi.

        Tässä yksi esimerkki psykopaattipomosta:
        Pomonakin oli muuan sellainen ja hän oli tosi paha täys ammattitaidoton psykopaatti. Tämä taloon tultuaan esitteli itsensä henilökunnalle Diplomi-insinöörinä vaikka ei ollut kuin työteknikko. Kuulemma työpaikkoja olisi ollut tarjolla hänelle paljon mutta valitsi tämän koska saa huippupalkan. ( Palkkakin todettiin pienemmäksi kuin duunarilla.)
        Edes tietokonetta ei osannut käyttää ja piti asemansa valehtelulla kertoillen pääpomolle muiden vioista ja panemalla kaiken heidän syykseen... Aikanaan tämä kaiki valehtelu paljastui ja kenkää äkkiä sille tuli. Ennen sitä hän oli saattanut haaraosaston kapinaan ja kaaokseen kuilun partaalle syytellen muita heikosta tuloksesta. Jos olisit pomo, olisit sellainen.


        Et kuulu amm.liittoon joten etujasi ei valvo kukaan. Sinulle on annettu mielikuva, kuiskuteltu korvaan, että " älä sitten puhu palkastasi kenellekään, ettei tule kateutta."
        Sinua sahataan eduissakin silmään. Annettu mielikuva, että olet oikein hyvä mies, isännän sellainen. Kuvittetelt olevasi muita parempi nuolemalla ta:n peppua. Itse asiassa olet tavallista huonompi ja tiedät olevasi huono jossakin suhteessa ammattitaidotonkin. Sen puutteen peität olemalla "isännän mies".
        Ta halveksii sinua. Tosin olet hyödyksikin kertomalla ta:lle kuskien kahvikeskustelut. Luultavasti sinut jo tunnetaan ja puheet loppuvat tultuasi kuskien pöytään kuulolle.

        Varmasti luulet, että olet korvaamaton koska isäntä (ta) sinusta pitää. Itse asiassa ta pitää sinua pellenä, kyvyttömänä ja tietää miksi nuolet heitä. Keskustelet ta:n kanssa kertoen muiden vioista ja tekemisistä, negatiivisista tietenkin. Oman itsesi panet heidän edelle kertoillen positiivisia satuja itsestäsi. Petät itseäsi ja olet menettänyt arvostuksen ta:n ja muiden kuskien silmissä. Olet raukka ja luuseri.

        Kyttäät pomon vakanssia. Jos olisit pomo (siksi toivot tulevasi) olisit mahd. vittumainen kuskeille. Pääset silloin sanelemaan ja nöyryyttämään ketä haluat. Sellainen on psykopaatti. Sellaiset ovat kaikkein pahimpia koko työyhteisölle kuskina tai pomona.

        Tuommoista luuseria ei kunnioita kukaan vaikka kuinka kehut. Ehkä uusi nuori kuski hetken sinua ihailee. Mutta paljastut äkkiä siksi mitä olet. Sinulla ei ole itsevarmuutta. Olet mitätön psykopaattinen valehtelija.


      • Anonyymi

        Oli hyvä läppä.


    • kusipäähomokuljettaj

      Jos tahdot työn jossa olet joka helvetin pikkuhuorankin sylkykuppi, niin ei muuta kuin bussikuskiksi. Niin paljon olen itse saanut matkustajilta paskaa silmille, tietäen että minulla ei ole mitään oikeuksia edes puolustaa itseäni, ainoastaan velvollisuuksia ottaa kaikki sonta halveksuntaa myöten vastaan, etten ikinä suosittele tätä kenellekkään.

      Bussikuski ei ole ihminen. Sen tietää nykyään lapsikin ja käyttäytyy sen mukaan.

      • thirteen

        Hyvin sanottu ja totta on.


      • 123aa

        Hienosti sanottu kusipäähomokuljettaj, näin se meilläkin päin menee eikä sille paljoa voi mitään tehdä, onhan niitä paskempiakin hommia. Positiivinen asenne ja hymy auttavat joskus.


    • bussikuskille

      käytä suodatinta kun luet näitä vastauksia, sillä niissä on paljon sellaista joka ei pidä lainkaan paikkaansa. PK- seudulla keskimääräinen palkka vuorolisinen kaikkineen on n.34000 euroa.(huom.ksm.) Ylityöt tai yövuorojen jatkuva ajaminen, antaa sitten jonkinverran lisää. Palkka on suhteellisen hyvää ja kalustokin asiallista. Työvuorot ksm. 9/h per pv.(4,5-12h taukoineen)joten eivät mitenkään epäinhimmillisiä. sosiaaliset kontaktitkin kerkeää suorittaa hyvin, eli vapaatakin on riittävästi joten perhe-elämä ei kärsi, ellei sitten ole "suonenvetoja" perheen ulkopuolelle. Itsellä 32 vuotta bussialalla,(-78) eikä ole juuri harmittanut.

      • Edellinen viesti oikea totuus. Mulla viime vuosi 31300 euroa, ei yhtään ylityö tuntia ja teen pelkkää arki aamuvuoroa. Ainoa ero kunnallisella puolella työajoissa, lyhimmät n. 6 ja puoli tuntia, pisimmät vajaa 10 tuntia. Ruuhkavuorot eri juttu kun taukoa päivällä 3-5 tuntia... Keskimäärinn 7 tuntia 39 min./päivä


      • Joopas 1
        helbkuski kirjoitti:

        Edellinen viesti oikea totuus. Mulla viime vuosi 31300 euroa, ei yhtään ylityö tuntia ja teen pelkkää arki aamuvuoroa. Ainoa ero kunnallisella puolella työajoissa, lyhimmät n. 6 ja puoli tuntia, pisimmät vajaa 10 tuntia. Ruuhkavuorot eri juttu kun taukoa päivällä 3-5 tuntia... Keskimäärinn 7 tuntia 39 min./päivä

        helbkuski sulla on sitten , joka aamu, yölisät 40% kello 5-7.00, ilman yölisiä palkka vuodessa noin 27- 28 tuhatta kaikilla lisillä
        ja siinä lomarahat mukana.


      • Stadilla kin
        Joopas 1 kirjoitti:

        helbkuski sulla on sitten , joka aamu, yölisät 40% kello 5-7.00, ilman yölisiä palkka vuodessa noin 27- 28 tuhatta kaikilla lisillä
        ja siinä lomarahat mukana.

        Paremmat on kuntapuolella eli Helbillä työpäivät eli lyhyemmät, akt-sopimuksessa pitemmät päivät eli kaupunkiliikenteeseen liian pitkät, kuntapuolella pitemmät lomat ja muita etuja, persupalkka pienempi, mutta lomat ja muut lisät ja parempi sairausajan turva kompensoivat.


      • Joopas 1 kirjoitti:

        helbkuski sulla on sitten , joka aamu, yölisät 40% kello 5-7.00, ilman yölisiä palkka vuodessa noin 27- 28 tuhatta kaikilla lisillä
        ja siinä lomarahat mukana.

        En missään vaiheessa väittänytkään ettei olis mitään lisiä, laitoin että ei ylitöitä. On myös kaikki ikälisät ja telilisät jne. Pointti oli lähinnä se että täällä monilla se kuva että vain iltavuoroista ja viikon loppu töistä saa rahaa, saman palkan saa myös aamuista juuri yölisän takia (jhl sopimuksella).Sunnuntai työt tietty kannattaa, mulle riittää ilman niitä. ;) Ja mulla alkaa yleensä klo 3.30-5.00 ja 11.30-14.00 kotiin, jää vapaa aikaa myös :) Jos ajaa pelkkää iltaa tulee nukuttua aamulla pitkään eikä ehdi juuri muuta ku miettii jo töihin lähtöä puolilta päivin...


      • K U staa.
        helbkuski kirjoitti:

        En missään vaiheessa väittänytkään ettei olis mitään lisiä, laitoin että ei ylitöitä. On myös kaikki ikälisät ja telilisät jne. Pointti oli lähinnä se että täällä monilla se kuva että vain iltavuoroista ja viikon loppu töistä saa rahaa, saman palkan saa myös aamuista juuri yölisän takia (jhl sopimuksella).Sunnuntai työt tietty kannattaa, mulle riittää ilman niitä. ;) Ja mulla alkaa yleensä klo 3.30-5.00 ja 11.30-14.00 kotiin, jää vapaa aikaa myös :) Jos ajaa pelkkää iltaa tulee nukuttua aamulla pitkään eikä ehdi juuri muuta ku miettii jo töihin lähtöä puolilta päivin...

        että pääsee heittämään kusta mm lakon aikana,Se,Se on miehekästä!


      • asiaaa

        Asiaa siinä on kunnon kuski.


      • bussikuski chilestä
        Stadilla kin kirjoitti:

        Paremmat on kuntapuolella eli Helbillä työpäivät eli lyhyemmät, akt-sopimuksessa pitemmät päivät eli kaupunkiliikenteeseen liian pitkät, kuntapuolella pitemmät lomat ja muita etuja, persupalkka pienempi, mutta lomat ja muut lisät ja parempi sairausajan turva kompensoivat.

        Olin helbillä töissä 2006 ja siirryin concordia bussille ajamaan....palkka nousi melkein 2 euroa tunnille vaan......


    • EB

      Itselläni viime vuosilta kokemusta enemmän kaukoliikenteestä. Suuren suomalaisen perheyrityksen palkkalistoilla olen ja perusasiat ovat kyllä aivan kunnossa, kuten muissakin suurissa taloissa. Kalusto on yleensä surkeampaa kuin pienemmillä, mutta jostain on aina tingittävä.
      Omat veronalaiset vuosiansiot ovat viime vuosina liikkuneet 35.000:n molemmin puolin ja lisäksi 1500 - 2000€ verottomia päivärahoja päälle. Uralle tulevan palkka jäänee jonkin verran pienemmäksi, kun ikälisiä ei vielä ole. Päivien pituus vaihtelee ja viikonloppu-, ilta- ja yötyöt eivät saa pelottaa.

      • FM 00003

        Ei tuollaisille palkoille bussikuskit pääse, eihän?
        Ei monille huomattavasti korkeamman koulutuksen omaaville ammattiryhmillekään (opettajat, papit, upseerit, jne...) tuollaiset palkat ole ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Kyllä meikäläinen hakee juuri ensimmäisen tilaisuuden tullen linja-autokuskin koulutukseen, jos palkka on oikeasti tuota tasoa. Ei paljon ole varaa lakkoihin yms., mikäli palkka-asiat ovat noin hyvin kunnossa. Prkle, että pistää vihaksi.


      • Totta näin
        FM 00003 kirjoitti:

        Ei tuollaisille palkoille bussikuskit pääse, eihän?
        Ei monille huomattavasti korkeamman koulutuksen omaaville ammattiryhmillekään (opettajat, papit, upseerit, jne...) tuollaiset palkat ole ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Kyllä meikäläinen hakee juuri ensimmäisen tilaisuuden tullen linja-autokuskin koulutukseen, jos palkka on oikeasti tuota tasoa. Ei paljon ole varaa lakkoihin yms., mikäli palkka-asiat ovat noin hyvin kunnossa. Prkle, että pistää vihaksi.

        Tekemällä yötöitä ja pyhiä, kun muut ovat vapaalla, silloin bussikuski voi päästä vuosiansioissaan samaan kuin päättäjät tienaavat kuukaudessa, en kadehdi, säännöllinen työaika on iso etu, bussinkuljettajalla ansiot tulevat epäsäännöllisistä vuoroista ja pitkisät päivistä


      • 1500/kk käteen
        FM 00003 kirjoitti:

        Ei tuollaisille palkoille bussikuskit pääse, eihän?
        Ei monille huomattavasti korkeamman koulutuksen omaaville ammattiryhmillekään (opettajat, papit, upseerit, jne...) tuollaiset palkat ole ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Kyllä meikäläinen hakee juuri ensimmäisen tilaisuuden tullen linja-autokuskin koulutukseen, jos palkka on oikeasti tuota tasoa. Ei paljon ole varaa lakkoihin yms., mikäli palkka-asiat ovat noin hyvin kunnossa. Prkle, että pistää vihaksi.

        saa, pääkaupunkiseudulla paremmat palkat, toista se on maaseudulla...


      • zanvanten
        FM 00003 kirjoitti:

        Ei tuollaisille palkoille bussikuskit pääse, eihän?
        Ei monille huomattavasti korkeamman koulutuksen omaaville ammattiryhmillekään (opettajat, papit, upseerit, jne...) tuollaiset palkat ole ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Kyllä meikäläinen hakee juuri ensimmäisen tilaisuuden tullen linja-autokuskin koulutukseen, jos palkka on oikeasti tuota tasoa. Ei paljon ole varaa lakkoihin yms., mikäli palkka-asiat ovat noin hyvin kunnossa. Prkle, että pistää vihaksi.

        Kerroppa missä korkeammin koulutetussa ammatissa on suurempi vastuu ihmishengistä? lentäjä, lennonjohtaja, lääkäri ja sairaanhoitaja tulee vain mieleen, että eiköhän sen palkan kuulu olla vähintään tuon verran..


      • zanvanten kirjoitti:

        Kerroppa missä korkeammin koulutetussa ammatissa on suurempi vastuu ihmishengistä? lentäjä, lennonjohtaja, lääkäri ja sairaanhoitaja tulee vain mieleen, että eiköhän sen palkan kuulu olla vähintään tuon verran..

        Ehkä vähän liioiteltua verrata esim. lentäjään, harvoin koko bussilastillinen matkustajia on kuoleman vaarassa jos jokin menee pieleen.... kaupunkiliikenteessä varsinkin... No mutta toki palkkaa sais enemmänkin tulla, arvostus on alakanttiin... mutta hyvin tällä on pärjännyt reilu 14 vuotta..


      • Haluan liksaa stana!
        FM 00003 kirjoitti:

        Ei tuollaisille palkoille bussikuskit pääse, eihän?
        Ei monille huomattavasti korkeamman koulutuksen omaaville ammattiryhmillekään (opettajat, papit, upseerit, jne...) tuollaiset palkat ole ollenkaan itsestäänselvyyksiä. Kyllä meikäläinen hakee juuri ensimmäisen tilaisuuden tullen linja-autokuskin koulutukseen, jos palkka on oikeasti tuota tasoa. Ei paljon ole varaa lakkoihin yms., mikäli palkka-asiat ovat noin hyvin kunnossa. Prkle, että pistää vihaksi.

        Opettaja tienaa n. 3500-4500 euroa kuukaudessa ja niillä on ylimääräinen lomakuukausi joka vuosi. Lukioissa on kovemmat palkat kuin ala-asteilla ja eri aineiden opettajapätevyydet parantavat palkkaa (Esim. englannin, ruotsin ja saksan lehtori tienaa enemmän kuin pelkkä äidinkielenopettaja).

        Seurakuntapastorin palkka on vajaa 3000 euroa. Kirkkoherrat ja muut jehut tienaavat enemmän ja sitten taas jossain nuorisotyöntekijän hommassa olevat papit ovat todellisessa palkkakuopassa usein alle 2000 euron tuloilla.

        Upseerin palkka riippuu tietysti sotilasarvosta ja virkavuosista, tehtävästä sekä varsinkin nuoremmilla maastovuorokausista. Majuri saan n. 4000 euroa, everstiluutnantti n. 5000 euroa ja eversti n. 6000 euroa kuukaudessa. Kapteenien palkat pyörivät siinä 3500 kieppeillä ja opistoupseerit tienaavat 3000 ylöspäin.


    • aslkruoiaijs

      työpäivät 4-12 tuntia keskimäärin 78-80/kk. Palkkaa saa käteen (olen ajanut parivuotta) niin 1500-1600 euroa lisineen... tuntipalkka reilu 11 (maaseutu) ja 12 (kaupunki) euroa...

      • CharterDriver

        Tilausliikenteessä.
        Alalla 9 vuotta.
        palkka lisineen (ilta-, yö- ja pyhälisät sekä päivärahat) 41.600,00 euroa

        Tammi-helmikuu huilaillaan, on hiljaista sitten alkaa kevätrumba, sitten kesäsesonki, sitten koulut :), sitten pikkujoulut ja taas joulua kohden tasoitellaan.

        Kun on kiirus ei kovin paljoa vapaapäiviä ole, eikä vapaita viikonloppuja..... :)

        Miten olen viihtynyt alalla, kiitos hyvin.


      • gelbish
        CharterDriver kirjoitti:

        Tilausliikenteessä.
        Alalla 9 vuotta.
        palkka lisineen (ilta-, yö- ja pyhälisät sekä päivärahat) 41.600,00 euroa

        Tammi-helmikuu huilaillaan, on hiljaista sitten alkaa kevätrumba, sitten kesäsesonki, sitten koulut :), sitten pikkujoulut ja taas joulua kohden tasoitellaan.

        Kun on kiirus ei kovin paljoa vapaapäiviä ole, eikä vapaita viikonloppuja..... :)

        Miten olen viihtynyt alalla, kiitos hyvin.

        Opiskelemaan lähtenyt kaverini, joka ehti 10 v tekemään bussihommia vakituiseen, vahvisti joskus aiemmin täällä olleen tiedon, jonka mukaan maaseudulla saa 25000-/v ja pääkaupunkiseudulla 30000-/v ja kaikki, mitä näitä (oleellisesti) ylitetään, tulee perustyötuntien ylittävästä rehkimisestä, onpa se jatkuvaa yövuoroa tai ylitöitä tai mitä hyvänsä. Mutta siis normaaleissa aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan tehtävässä normaalissa bussityössä liksat ovat tuota luokkaa. Eikö niin?

        Ihan riittävä liksa, jos vertaat lähihoitajaan tai rakennusmieheen tai rautakaupan myyjään. Koulutus ei ole pitkä ja työtä riittää näillä näkymin ikuisesti. Kokonaan toinen asia on, jos pää riittää lukemaan amk-inssin 3000-/kk palkoille päivätyöstä niin varmaankin kannattaa, kuten kaverini teki.


      • 13euroo ja rapiat
        gelbish kirjoitti:

        Opiskelemaan lähtenyt kaverini, joka ehti 10 v tekemään bussihommia vakituiseen, vahvisti joskus aiemmin täällä olleen tiedon, jonka mukaan maaseudulla saa 25000-/v ja pääkaupunkiseudulla 30000-/v ja kaikki, mitä näitä (oleellisesti) ylitetään, tulee perustyötuntien ylittävästä rehkimisestä, onpa se jatkuvaa yövuoroa tai ylitöitä tai mitä hyvänsä. Mutta siis normaaleissa aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan tehtävässä normaalissa bussityössä liksat ovat tuota luokkaa. Eikö niin?

        Ihan riittävä liksa, jos vertaat lähihoitajaan tai rakennusmieheen tai rautakaupan myyjään. Koulutus ei ole pitkä ja työtä riittää näillä näkymin ikuisesti. Kokonaan toinen asia on, jos pää riittää lukemaan amk-inssin 3000-/kk palkoille päivätyöstä niin varmaankin kannattaa, kuten kaverini teki.

        Charterdriver hoi paljonko tossa on päivärahoja. Tekee meinaa muuten yli 20€ tunti joten Hohhoijaaa. On mullakin juttuja mutta on just nyt kiire tonne juksaajien viikko kokoukseen...........Mikä on veroprosentti tommoisella "opettajanpalkalla"?


      • Masa27v
        13euroo ja rapiat kirjoitti:

        Charterdriver hoi paljonko tossa on päivärahoja. Tekee meinaa muuten yli 20€ tunti joten Hohhoijaaa. On mullakin juttuja mutta on just nyt kiire tonne juksaajien viikko kokoukseen...........Mikä on veroprosentti tommoisella "opettajanpalkalla"?

        Työpaikkana nobina viisi vuotta viihtynyt. Viimevuoden tulot 40300 ekee, palkasta muodostuu lisiä noin kolmannes ylitöitä aika harvoin. Elikäs teen pääsääntöisesti yö duunia, kesäisin vaihdan aamu vuoroihin joka toinen viikonloppu ajan nollaa aamuyönlinjaa. Kesällä olisi tarkoitus suorittaa lentolupakirja veturinkuljettajan hommatkin kiinnostaisi.


      • Heintzi
        CharterDriver kirjoitti:

        Tilausliikenteessä.
        Alalla 9 vuotta.
        palkka lisineen (ilta-, yö- ja pyhälisät sekä päivärahat) 41.600,00 euroa

        Tammi-helmikuu huilaillaan, on hiljaista sitten alkaa kevätrumba, sitten kesäsesonki, sitten koulut :), sitten pikkujoulut ja taas joulua kohden tasoitellaan.

        Kun on kiirus ei kovin paljoa vapaapäiviä ole, eikä vapaita viikonloppuja..... :)

        Miten olen viihtynyt alalla, kiitos hyvin.

        Eikä elämää. Eikä koiraa. Eikä naista. Vitusti nessu nenäliinoja.


    • Vastuu On

      Kokemusta 15 vuotta, en aja viikonloppu, enkä pyhätöitä, palkka viime vuonna 29 tuhatta ei se vastuu huomioiden mikään hääppöinen palkka ole, täpäriä tilanteita tulee ja kuljettaja aina syytteessä, just pelastin juoksevan miehen kun kaatui bussin alle, jos olisin liikahtanut, niin olisi ollut pyörien alla ja otsikot Bussi ajoi miehen yli!

      • miesten hommia??

        Olen miettinyt että onko tällä alalla minkäänvertaa naiskuljettajia?? Vai onko tämä vain miesten ala? Varmasti miehiä on suurin osa, mutta minkä verran löytyy naiskuljettajia..?? Ite en oo paljon naisia nähnyt linja-autoissa ja siksi haluankin kysyä naiskuljettajien kokemuksia alasta. Mitä mieltä olette, miltä homma tuntuu??

        Kannattaako alaa naisena edes miettiä..? :)


      • Pikkukuljettaja
        miesten hommia?? kirjoitti:

        Olen miettinyt että onko tällä alalla minkäänvertaa naiskuljettajia?? Vai onko tämä vain miesten ala? Varmasti miehiä on suurin osa, mutta minkä verran löytyy naiskuljettajia..?? Ite en oo paljon naisia nähnyt linja-autoissa ja siksi haluankin kysyä naiskuljettajien kokemuksia alasta. Mitä mieltä olette, miltä homma tuntuu??

        Kannattaako alaa naisena edes miettiä..? :)

        Olen pitkän kaupallisen uran jälkeen vaihtanut alaa linja-autonkuljettajaksi, enkä ole katunut hetkeäkään. Palkka on huomattavasti parempi, kuin erään tunnetun lahjatavaraketjun myymälänhoitajan, jossa työssä aiemmin toimin. Työajat ovat aika rankkoja, mutta sopivat itselleni. Pitkiä päiviä tasoittaa pitkät vapaat.
        Naiselle luultavasti yksi hankalimmista asioista on vc-asioiden hoito. Miehet voivat suhteellisen huomaamattomasti käydä helpotuksella puun juurella, mutta meille naisille se teettää enemmän työtä, etsiä kunnon pusikko tai suuri kivi, jonka takana voi asiansa hoitaa...ja meillä naisillahan on tunnetusti useammin asiaa helpotukselle.
        Työajat ovat perheelliselle aika hankalat, mutta onneksi omat lapseni ovat jo sen verran isoja, että voin herätellä heidät puhelimen välityksellä kouluun, kun itse olen jo ajossa.
        Työllistyminen on aika varmaa, eikä tätä työtä voida viedä Kiinaan tai Puolaan, bussien on ajettava täällä.
        Siispä, pidän työstäni todella paljon, mutta luulen tämän olevan tietyllä tapaa kutsumustyötä, tai suorastaan elämäntapa, johon kaikki ihmiset, myöskään miehet eivät halua.
        Lisäksi täytyy sanoa, että jaksamiseen vaikuttaa myös hyvä työpaikkahenki ja todella ymmärtäväinen ja asiallinen työnantaja ja esimiehet.


      • jospa joskus:D
        Pikkukuljettaja kirjoitti:

        Olen pitkän kaupallisen uran jälkeen vaihtanut alaa linja-autonkuljettajaksi, enkä ole katunut hetkeäkään. Palkka on huomattavasti parempi, kuin erään tunnetun lahjatavaraketjun myymälänhoitajan, jossa työssä aiemmin toimin. Työajat ovat aika rankkoja, mutta sopivat itselleni. Pitkiä päiviä tasoittaa pitkät vapaat.
        Naiselle luultavasti yksi hankalimmista asioista on vc-asioiden hoito. Miehet voivat suhteellisen huomaamattomasti käydä helpotuksella puun juurella, mutta meille naisille se teettää enemmän työtä, etsiä kunnon pusikko tai suuri kivi, jonka takana voi asiansa hoitaa...ja meillä naisillahan on tunnetusti useammin asiaa helpotukselle.
        Työajat ovat perheelliselle aika hankalat, mutta onneksi omat lapseni ovat jo sen verran isoja, että voin herätellä heidät puhelimen välityksellä kouluun, kun itse olen jo ajossa.
        Työllistyminen on aika varmaa, eikä tätä työtä voida viedä Kiinaan tai Puolaan, bussien on ajettava täällä.
        Siispä, pidän työstäni todella paljon, mutta luulen tämän olevan tietyllä tapaa kutsumustyötä, tai suorastaan elämäntapa, johon kaikki ihmiset, myöskään miehet eivät halua.
        Lisäksi täytyy sanoa, että jaksamiseen vaikuttaa myös hyvä työpaikkahenki ja todella ymmärtäväinen ja asiallinen työnantaja ja esimiehet.

        Kiitti vaan kokemuksista! Ja lisää otetaan vastaan mielellään :D

        Oon miettinyt, mutten vielä rohjennut sinne alalle.. Kiinnostas kyllä.:D Ja ajaminen yleensäkkin..:D
        Pitää vielä miettiä jospa sitä ensin keräis vähä muualta kokemusta ja sitte lähtis linja-auto kuljettajaksi..:) Vaikkapa pikkuauton ajamisesta ja muutenki..

        Olet hyvin pärjänny niin auton ja ihmisten kanssa?


      • tyttökuski
        miesten hommia?? kirjoitti:

        Olen miettinyt että onko tällä alalla minkäänvertaa naiskuljettajia?? Vai onko tämä vain miesten ala? Varmasti miehiä on suurin osa, mutta minkä verran löytyy naiskuljettajia..?? Ite en oo paljon naisia nähnyt linja-autoissa ja siksi haluankin kysyä naiskuljettajien kokemuksia alasta. Mitä mieltä olette, miltä homma tuntuu??

        Kannattaako alaa naisena edes miettiä..? :)

        VAihdoin pari vuotta sitten terveydehuoltoalalta bussikuskiksi, palkka nousi roimasti. Haittana epäsäännöllinen vuorotyö mutta sitten on vapaata viikolla jos on viikonloppuisin töissä. Kiire on kova, aikataulut turhankin tiukat. Vessa on tietysti ongelma naisilla. Puskapissat on tullut tutuiksi. Aamulla saa taas olla pidempään kotona tms. Lapset herätetään meillä myös puhelmiella kouluun. Toimii hienosti meidän perheessä. Tykkään työstäni enkä kadu yhtään että vaihdoin pätkätyöt säännölliseen vakituiseen työhön. Kannattaa todellakin. Se miten tulee matkustajien kanssa toimeen riippuu ihan itsestä. Hyvä asiakaspalvelu korvaa sen että on joskus vähän myöhässä. Ja aina pitää muistaa hymyillä !!!! Kiitos ja hei on myös tarpeelliset sanat!!!


    • kanshaluavabussik.

      Mäki haluaisin... Se on vaa haluamisesta kiinni jos joku haluaa bussikuskiksi niin kannattaa minun mielestä mennä eikä sellasee työhön mihin ei halua. Olen 15v. Itekki haluaisin. Ku nää nykyaikaset bussikuskit on niin törkeitä ja tylyjä. Siis malttia työhön. Osa nyt puhuu kun ei varmaan ole edes halunnu kuskiksi (kokeilu vain) uskoisin tollasii jotka osan on kirjottanut on kyllä tosi törkeitä. Kuskin pitää olla ei streessantunut pienestä myöhästymisestä. Olla kohtelias. Sosiaalisudesta ja ystävällisyydestä ja rauhallisuudesta kaikki on kiinni. Mieti ota sellanen työ minne haluat mennä.

    • linjasuhari

      Päivät voi olla kouluautoa ajellessa pätkiä vaikkapa aamukuudesta yhdeksään ja kahdesta viiteen iltapäivällä.

      Liikennöitsijä Kajon
      Palkka lisineen brutto 10 000 euroa vuodessa

      • a

        paljon tulee paskaa kommenttia mutta joskus tulee hyvääkin mikä sitten antaa hyvän mielen, enemmän niitä kusipäitä tulee jotka jaksavat vittuilla eikä mitään voi tehdä. Positiivinen asenne ja ajattele että onhan niitä muitakin paskempia, paljon paskempia töitäkin tosin bussikuskin työ ei ole sosiaalista useimmiten


      • david von tallco

        Kyllä Kajon kannattaa jättää ihan omaan, mitättömään arvoonsa. Johan tuonverran, kymppitonnin vuodessa saa jo työttömänäkin panematta tikkua ristiin.


    • 19+5
      • ehkäbussikuski

        Haluaisin kuulla lisää :)


      • 13+14
        ehkäbussikuski kirjoitti:

        Haluaisin kuulla lisää :)

        Lue tuo ketju läpi, niin saat kuvan Savonlinjan touhusta.


    • asdfghjkläö

      Onko tilanne muuttunut jotenkin oleellisesti? Jos nyt sattuisi olemaan kurssilta valmistunut linja-autonkuljettaja Pääkaupunkiseudulla, mistä kannattaisi kysellä työtä. Paikallisliikenteestä vai kaukoliikenteen firmoista vai...? Siis jos mittarina pidetään palkkaa ja mahdollisuutta tehdä rahaa (ylityöt, yötyöt jne. peruspalkka tuskin on kovin pitkälle neuvoteltavissa).

      • lepäilevä tuomas

        Valitettavasti on kerrottava kylmä totuus ja sen takia ettet pety myöhemmin.
        Tällä alalla missään ei ole mahdollisuus TEHDÄ rahaa. Tarkoittaa palkat senverran pienehköjä että raatamalla yötäpäivääkään et herranhuonetta rakenna niillä ansioilla. Missään bussifirmassa. Sensijaan terveytesi kyllä menettää.


      • bussi-omni-bus
        lepäilevä tuomas kirjoitti:

        Valitettavasti on kerrottava kylmä totuus ja sen takia ettet pety myöhemmin.
        Tällä alalla missään ei ole mahdollisuus TEHDÄ rahaa. Tarkoittaa palkat senverran pienehköjä että raatamalla yötäpäivääkään et herranhuonetta rakenna niillä ansioilla. Missään bussifirmassa. Sensijaan terveytesi kyllä menettää.

        varmasti tuohon työhön vaikuttaa asennekkin aika paljon. On eroa pääseekö vai joutuuko kuljettajan ammattiin. Jos on pienestä asti ollut toiveammattina bussinkuljettaja, niin todennäköisesti sitten on iloinen että pääsee bussinrattiin, ja tykkää työstään vaikka sillä ei nyt niin rikastukkaan. Ja sellaiset jotka joutuu bussinrattiin, on sellaisia ihmisiä jotka juuri valittaa ja haukkuu jatkuvasti omaa työtään.

        Onko se siis elämän tavoite: hankkia herraskartano. Ihminen voi elää nykyään yhtä onnellista ja mukavaa elämää tavallisessa talossakin kuin herrat kartanoissaan. Kaikki on asenteesta kiinni. Ja jos HKL:n hommat vituttaa siellä helsingissä tai muut suuryhtiöt, niin muuttakaa pohjoiseen missä bussikuskeillakin on inhimilliset ja työ-ajat ja ilmapiiri on paljon positiivisempi


      • Kaukana glamourista
        bussi-omni-bus kirjoitti:

        varmasti tuohon työhön vaikuttaa asennekkin aika paljon. On eroa pääseekö vai joutuuko kuljettajan ammattiin. Jos on pienestä asti ollut toiveammattina bussinkuljettaja, niin todennäköisesti sitten on iloinen että pääsee bussinrattiin, ja tykkää työstään vaikka sillä ei nyt niin rikastukkaan. Ja sellaiset jotka joutuu bussinrattiin, on sellaisia ihmisiä jotka juuri valittaa ja haukkuu jatkuvasti omaa työtään.

        Onko se siis elämän tavoite: hankkia herraskartano. Ihminen voi elää nykyään yhtä onnellista ja mukavaa elämää tavallisessa talossakin kuin herrat kartanoissaan. Kaikki on asenteesta kiinni. Ja jos HKL:n hommat vituttaa siellä helsingissä tai muut suuryhtiöt, niin muuttakaa pohjoiseen missä bussikuskeillakin on inhimilliset ja työ-ajat ja ilmapiiri on paljon positiivisempi

        Suomessa ne on niin pieniä ne ryhmät, jotka rikastumaan pääsee. Bussikuskin seinänaapurina voi toisella puolella olla varatuomari ja toisella työtön alkoholisti. Kuka siinä sitten loppujen lopuksi on se elämässään parhaiten onnistunut?

        Oma tilanne on se, että koulutustakin on, mutta (ihme kyllä!) sillä ei ole auennut paikkaa Nokian johtoryhmässä tai edes Nesteen keskijohdossa. Valkokaulusduunari ei mitään ihan hirveitä tilejä tee ja ylitöistä ei tyypillisesti makseta yhtään mitään. Jos vielä urakehitys näyttää tyssänneen niin täytyy oikein miettiä miksi istuisi toimistossa koneen edessä kun voisi tehdä paljon muitakin hommia, joista osa ehkä jopa kiinnostaa.


      • lepäilevä tuomas
        bussi-omni-bus kirjoitti:

        varmasti tuohon työhön vaikuttaa asennekkin aika paljon. On eroa pääseekö vai joutuuko kuljettajan ammattiin. Jos on pienestä asti ollut toiveammattina bussinkuljettaja, niin todennäköisesti sitten on iloinen että pääsee bussinrattiin, ja tykkää työstään vaikka sillä ei nyt niin rikastukkaan. Ja sellaiset jotka joutuu bussinrattiin, on sellaisia ihmisiä jotka juuri valittaa ja haukkuu jatkuvasti omaa työtään.

        Onko se siis elämän tavoite: hankkia herraskartano. Ihminen voi elää nykyään yhtä onnellista ja mukavaa elämää tavallisessa talossakin kuin herrat kartanoissaan. Kaikki on asenteesta kiinni. Ja jos HKL:n hommat vituttaa siellä helsingissä tai muut suuryhtiöt, niin muuttakaa pohjoiseen missä bussikuskeillakin on inhimilliset ja työ-ajat ja ilmapiiri on paljon positiivisempi

        Onkohan noin että ihan kokemus puhuu kun väittää kovasti asenteesta olevan kiinni tuo työssäviihtyminen. Sellainen lähes 20 vuotta alalla ehkä voisi valaista totuutta enemmän lukijoille. Helppo myöskin sanoa menkää pohjoiseen. Siellä myöskin AKT.n sopimat erittäin pitkät päivät ja hyvä jos töitä ollenkaan kun siellä jo asuvillakaan ei kaikilla ole. Tietysti onhan se eri asia kokonaan jos pikkupojasta tai tytöstä asti hinkunut bussinrattiin ja on niin sanottu elämäntapakuljettaja joka valmis vaikkapa ylittämään omalla sakkoriskillään AKT.nkin työajatkin , niin sellaisellehan se on namuhomma mutta älkööt vaatiko sitä normaaleilta ihmisiltä . Lisäksi suurin osa on joutunut bussinrattiin työvoimapoliittisista syistä. Että ei se siitä asenteesta ole kiinni. Mieluummin minäkin olisin kartanonherra kuin tavallisessa talossa asuva bussikuski , mutta tasan kun ei käy meillä nuo onnenlahjat.


      • PussiPate
        lepäilevä tuomas kirjoitti:

        Onkohan noin että ihan kokemus puhuu kun väittää kovasti asenteesta olevan kiinni tuo työssäviihtyminen. Sellainen lähes 20 vuotta alalla ehkä voisi valaista totuutta enemmän lukijoille. Helppo myöskin sanoa menkää pohjoiseen. Siellä myöskin AKT.n sopimat erittäin pitkät päivät ja hyvä jos töitä ollenkaan kun siellä jo asuvillakaan ei kaikilla ole. Tietysti onhan se eri asia kokonaan jos pikkupojasta tai tytöstä asti hinkunut bussinrattiin ja on niin sanottu elämäntapakuljettaja joka valmis vaikkapa ylittämään omalla sakkoriskillään AKT.nkin työajatkin , niin sellaisellehan se on namuhomma mutta älkööt vaatiko sitä normaaleilta ihmisiltä . Lisäksi suurin osa on joutunut bussinrattiin työvoimapoliittisista syistä. Että ei se siitä asenteesta ole kiinni. Mieluummin minäkin olisin kartanonherra kuin tavallisessa talossa asuva bussikuski , mutta tasan kun ei käy meillä nuo onnenlahjat.

        Huonot on palkat tällä alalla. Viime vuoden ansiotulot noin 40 tonnia. Olisi pitänyt aikoinaan käydä kouluja enemmän... Mutta onneksi vaimo tienaa kunnolla joten ei tartte nälkää nähdä.


      • lepäilevä tuomas
        PussiPate kirjoitti:

        Huonot on palkat tällä alalla. Viime vuoden ansiotulot noin 40 tonnia. Olisi pitänyt aikoinaan käydä kouluja enemmän... Mutta onneksi vaimo tienaa kunnolla joten ei tartte nälkää nähdä.

        Vai Patella huonot ansiotulot. Kyllä mulle hyvin piisasi vaikka puoletkin sain. Tosin ylitöitä en tehnyt kun mukavampaakin ajanvietettä on ollut.


      • TekeväTimo
        lepäilevä tuomas kirjoitti:

        Vai Patella huonot ansiotulot. Kyllä mulle hyvin piisasi vaikka puoletkin sain. Tosin ylitöitä en tehnyt kun mukavampaakin ajanvietettä on ollut.

        Taitaa lepäilevä tuomas lepäillä aika paljon jos vaan on 20 tonnia tienannut. Eikös se ole jo peruspalkka ilman mitään lisiä 26 tonnia vuosi ja lisillähän tässä ammatissa tilit tehdään.


      • bdtktku
        PussiPate kirjoitti:

        Huonot on palkat tällä alalla. Viime vuoden ansiotulot noin 40 tonnia. Olisi pitänyt aikoinaan käydä kouluja enemmän... Mutta onneksi vaimo tienaa kunnolla joten ei tartte nälkää nähdä.

        Oma haave kyllä on jo pitemmän aikaa ollu bussikuski. Mutta aion ensin opiskella vähintään yliopistossa kandidaatinpaperit. Sen jälkeen menen sitten bussikuskiksi. Ainakin on sitten jotain mahdollisuuksia parempaan työhön jos unelma-ammattini ei olekkaan niin ihanaa kun olen haaveillut... Mutta oman työn mieluisuushan se on tärkeintä.


      • lepäilevä tuomas
        TekeväTimo kirjoitti:

        Taitaa lepäilevä tuomas lepäillä aika paljon jos vaan on 20 tonnia tienannut. Eikös se ole jo peruspalkka ilman mitään lisiä 26 tonnia vuosi ja lisillähän tässä ammatissa tilit tehdään.

        Kyllä oivalsit aivan oikein.Lepäilty on varmasti Timonkin puolesta. Se on peruspalkka mutta niinhän minä kerroinkin että hyvin se riittää.
        Saavat tehdä vähäisinä vapaa-aikoinaan sitä tiliänsä keitä huvittaa , mutta minulla , kuten aiemmin jo kerroinkin, on mukavampaakin ajanvietettä. Ja kyllä se aika menee vaikkei sitä niin viettämällä vietäkään. Elo on lyhyt etkä tilejä mukaasi saa aikanasi. Lisäksi ei merkitse se miten paljon tienaat , vaan se miten "leiviskääsi hoidat".
        Hyviä tilejä vaan Timo Tekevälle mutta muista kuitenkin pakolliset lepoajat.


      • 8u7
        bdtktku kirjoitti:

        Oma haave kyllä on jo pitemmän aikaa ollu bussikuski. Mutta aion ensin opiskella vähintään yliopistossa kandidaatinpaperit. Sen jälkeen menen sitten bussikuskiksi. Ainakin on sitten jotain mahdollisuuksia parempaan työhön jos unelma-ammattini ei olekkaan niin ihanaa kun olen haaveillut... Mutta oman työn mieluisuushan se on tärkeintä.

        ..LINJA-AUTONKULJETTAJAKSIKAAN noin vaan mennä, saatetaan todeta pääsykokeissa että et ole sopiva hakija tai ajonäyte pikkubussilla käsittelykokeineen ei ole riittävän hyvä, varsinkin jos sattuu olemaan taitavampia rattimiehiä hakijana. Yksikään itseään kunniottava Linja-autonkuljettaja ei nimitä itseään bussikuskiksi..suosittelen vähän eri asennetta jos alallle aiot, noita asenteella:"kun parempaakaan työtä ei ole tarjolla" tyylisiä kuljettajia on valitettavsti alalla ihan liikaa..


      • metrejä on
        8u7 kirjoitti:

        ..LINJA-AUTONKULJETTAJAKSIKAAN noin vaan mennä, saatetaan todeta pääsykokeissa että et ole sopiva hakija tai ajonäyte pikkubussilla käsittelykokeineen ei ole riittävän hyvä, varsinkin jos sattuu olemaan taitavampia rattimiehiä hakijana. Yksikään itseään kunniottava Linja-autonkuljettaja ei nimitä itseään bussikuskiksi..suosittelen vähän eri asennetta jos alallle aiot, noita asenteella:"kun parempaakaan työtä ei ole tarjolla" tyylisiä kuljettajia on valitettavsti alalla ihan liikaa..

        Niin ne sanoivat mullekkin kun aikoinani kokeessa kävin että tuonlaisia on jo liikaakin mutta mä sanoin että katotaan ensin sillä on noita metrejä senverran taakse jo jäänyt ja ollut oma yrityskin ettei kannata nuolasta ennenkuin tipahdat. Kyllä ne kokeet meni läpi ihan miten päin vaan ja sanoin kokeen vastaanottaneelle junan tuomalle seurustelu-upseerillekin että teen rekka-autollakin samat temput kuin sinä tolla pikku henkilöautonkättyrälläsi. Sen oli pakko hyväksyä minut vaikka pottuilin sille ja kun ei muuta keksinyt niin huomautti ettei puukenkiä saa käyttää ajon aikana. Oli pakko sanoa että vaikuttiko se äskeiseen kokeeseen huonontavasti kun vedinhän täydet pointsit vaikka oli nää puukengätkin. Vaikka omastakin mielestä se kässärikäännös lopuksi oli kyllä vähän överiä.


      • ToppaTero13wee
        metrejä on kirjoitti:

        Niin ne sanoivat mullekkin kun aikoinani kokeessa kävin että tuonlaisia on jo liikaakin mutta mä sanoin että katotaan ensin sillä on noita metrejä senverran taakse jo jäänyt ja ollut oma yrityskin ettei kannata nuolasta ennenkuin tipahdat. Kyllä ne kokeet meni läpi ihan miten päin vaan ja sanoin kokeen vastaanottaneelle junan tuomalle seurustelu-upseerillekin että teen rekka-autollakin samat temput kuin sinä tolla pikku henkilöautonkättyrälläsi. Sen oli pakko hyväksyä minut vaikka pottuilin sille ja kun ei muuta keksinyt niin huomautti ettei puukenkiä saa käyttää ajon aikana. Oli pakko sanoa että vaikuttiko se äskeiseen kokeeseen huonontavasti kun vedinhän täydet pointsit vaikka oli nää puukengätkin. Vaikka omastakin mielestä se kässärikäännös lopuksi oli kyllä vähän överiä.

        Sä oot kyllä mahtava. Oot mun idoli. Tulisipa minustakin isona samanlainen!!!


    • ensuosittele

      En suosittele ....montako pussikuskia on muuten ajanut lapsen yli liikennevaloissa ? Entä kolaroinut kun on isolla autolla isompi liikenteessä ?

      • metrejä on

        Parempi vaan kun kaikki junantuomat landepaukut pysyisivät poissa baanalta. Pitäisi olla pari miljoonaa kilsaa takana ennenkuin kokeisiinkaan päästettäisiin. Tohon on vaikea sanoa montako pussikuskia on ajanut lasten yli liikennevaloissa tai muuten kolaroinut , mutta kandee muistaa mitkä metrit sielläkin suhataan ja otettaskos huomioon ne miljoonat onnellisesti perille päätyneet matkatkin. Taitaa siellä yksityisautojen neppisluokassa johon ainakin toi ToppaTero 13 wee kuuluu, tapahtua onnettomuuksia useimmiten ja useimmille.Vaikka heidän höyhensarjassaan se mahdollisuus sunnuntaiautoilijana jotua onnettomuuteen luulisi olevan pienempi kuin tällaisten jotka puukenkä suurinpiirtein lattiasta läpi painaa pitkää päivää tonneja takana ja rautaa alla.


      • Lääketiet. Tri
        metrejä on kirjoitti:

        Parempi vaan kun kaikki junantuomat landepaukut pysyisivät poissa baanalta. Pitäisi olla pari miljoonaa kilsaa takana ennenkuin kokeisiinkaan päästettäisiin. Tohon on vaikea sanoa montako pussikuskia on ajanut lasten yli liikennevaloissa tai muuten kolaroinut , mutta kandee muistaa mitkä metrit sielläkin suhataan ja otettaskos huomioon ne miljoonat onnellisesti perille päätyneet matkatkin. Taitaa siellä yksityisautojen neppisluokassa johon ainakin toi ToppaTero 13 wee kuuluu, tapahtua onnettomuuksia useimmiten ja useimmille.Vaikka heidän höyhensarjassaan se mahdollisuus sunnuntaiautoilijana jotua onnettomuuteen luulisi olevan pienempi kuin tällaisten jotka puukenkä suurinpiirtein lattiasta läpi painaa pitkää päivää tonneja takana ja rautaa alla.

        Olen itse laillistettu lääkäri ja eríkoistunutkin, palkka on siinä 7 tonnin paikkeilla kuukaudessa, työtunteja tulee kahteen viikkoon 30 tuntia.
        Ajaminen on aina kiiinnostanut ja ajattelin pitää sapattivuoden, hakea bussinkuljettajan koulutukseen ja kokea ammatti, HEKTINEN LÄÄKÄRINTYÖ TUO PAINEITA. Ajattelin jos bussia ajamalla virkistyy ja kuntoutuu. Onko alalla paljon ylitöitä ja pyhätöitä tarjolla, näillä voisi päästä yli kolmen tonnin kuukausipalkkoihin oletan.
        Minkälainen yritys uudelle kuljettajalle olisi tämä Pölhölän Liikenne, entäpä Nobina saako ajaa ylitöitä sen kahdeksan tunnin jälkeen, vai joutuuko menemään lääkäripäivystyksiin työuoron jälkeen, että sais, sitä makkaraakin leivälle.


      • EVP 48
        Lääketiet. Tri kirjoitti:

        Olen itse laillistettu lääkäri ja eríkoistunutkin, palkka on siinä 7 tonnin paikkeilla kuukaudessa, työtunteja tulee kahteen viikkoon 30 tuntia.
        Ajaminen on aina kiiinnostanut ja ajattelin pitää sapattivuoden, hakea bussinkuljettajan koulutukseen ja kokea ammatti, HEKTINEN LÄÄKÄRINTYÖ TUO PAINEITA. Ajattelin jos bussia ajamalla virkistyy ja kuntoutuu. Onko alalla paljon ylitöitä ja pyhätöitä tarjolla, näillä voisi päästä yli kolmen tonnin kuukausipalkkoihin oletan.
        Minkälainen yritys uudelle kuljettajalle olisi tämä Pölhölän Liikenne, entäpä Nobina saako ajaa ylitöitä sen kahdeksan tunnin jälkeen, vai joutuuko menemään lääkäripäivystyksiin työuoron jälkeen, että sais, sitä makkaraakin leivälle.

        Tervetuloa, ajamalla epäsäännöllisiä vuoroja, iltoja ja viikonloppuja voi tienata 2800/kk/brutto. Kaupan päälle, kuljettajaa syljetään kasvoille ja voi tulla nyrkistä ja terästäkin. Hermoja vaatii ja tottumista pitkiin uuvuttaviin työvuoroihin ja tottumista siihen, että saa taistella kusihätää vastaan.


      • diamond o`rossi
        EVP 48 kirjoitti:

        Tervetuloa, ajamalla epäsäännöllisiä vuoroja, iltoja ja viikonloppuja voi tienata 2800/kk/brutto. Kaupan päälle, kuljettajaa syljetään kasvoille ja voi tulla nyrkistä ja terästäkin. Hermoja vaatii ja tottumista pitkiin uuvuttaviin työvuoroihin ja tottumista siihen, että saa taistella kusihätää vastaan.

        Ottakaa hyvä mies jotakin lääkettä ja äkkiä jos Teillä vielä lääkärinoikeudet tallella on. Vai oletteko jo syyntakeettomassa tilassa koska ette näytä tietävän mitä olette itsellenne ja läheisillennkin tekemässä pyrkimällä bussia ajamaan ja hallusinaatioina vielä ansioillekin pääsemään.
        Voittehan toki kokeilla mutta kokemuksesta tietoisena voinen kertoa että virkistyminen on hyvin kaukana bussinkuljettajan työssä. Kuten edellä kirjoittanut EVP 48 kertoo , siinä hieman osviittaa aluksi. Pölhölällä toisaalta ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua ihmiselle läheistä sukua oleviin pomoihin.Ei piristävä kokemus kyllä sekään.


      • tohtorille
        Lääketiet. Tri kirjoitti:

        Olen itse laillistettu lääkäri ja eríkoistunutkin, palkka on siinä 7 tonnin paikkeilla kuukaudessa, työtunteja tulee kahteen viikkoon 30 tuntia.
        Ajaminen on aina kiiinnostanut ja ajattelin pitää sapattivuoden, hakea bussinkuljettajan koulutukseen ja kokea ammatti, HEKTINEN LÄÄKÄRINTYÖ TUO PAINEITA. Ajattelin jos bussia ajamalla virkistyy ja kuntoutuu. Onko alalla paljon ylitöitä ja pyhätöitä tarjolla, näillä voisi päästä yli kolmen tonnin kuukausipalkkoihin oletan.
        Minkälainen yritys uudelle kuljettajalle olisi tämä Pölhölän Liikenne, entäpä Nobina saako ajaa ylitöitä sen kahdeksan tunnin jälkeen, vai joutuuko menemään lääkäripäivystyksiin työuoron jälkeen, että sais, sitä makkaraakin leivälle.

        kun istut koko päivän. Työaika voi olla PUTKEEN 4,5 h ja ilman kahvi ja WC taukoja! Selkä ja niska menee ensin ellet jumppaa niitä joka päivä. Pakko kuntoilla muuten ei kestä vuottakaan ilman fysikaalisia hoitoja.
        Tampereella eräällä yksityisellä paiskitaan töitä jopa 5 tuntia putkeen lähiliikenteessä Pirkkalan suuntaan. Tähän ei sisälly mitään taukoja. Linjalla 71 ei lempäälän päättärillä ole edes vessaa! Myös naiset ajavat linjaa!
        Myöskin ala on stressaava koska aikataulut ovat liian vähän ajoaikaa suovia liian pitkälle matkalle (liian kireät). Olet (olemme) muutenkin aina myöhässä jopa puoli tuntiakin välillä Tre-Pirkkala (12 km)!
        Siis kahvi ja vessatauot ovat olemattomat. Varmaan ainoa ala nyky-Suomessa jossa näin on.

        Jos haluat tämmöiseen työhön, kannattaa ajatella tätäkin asiaa. Sairastut jos et ole fyysisesti terve ja vahva.
        Jos olet tunnollinen, stressaannut ainaisesta myöhästelystä ja asiakkaiden norsunvittu-naamoista.


      • diamond o`rossi
        tohtorille kirjoitti:

        kun istut koko päivän. Työaika voi olla PUTKEEN 4,5 h ja ilman kahvi ja WC taukoja! Selkä ja niska menee ensin ellet jumppaa niitä joka päivä. Pakko kuntoilla muuten ei kestä vuottakaan ilman fysikaalisia hoitoja.
        Tampereella eräällä yksityisellä paiskitaan töitä jopa 5 tuntia putkeen lähiliikenteessä Pirkkalan suuntaan. Tähän ei sisälly mitään taukoja. Linjalla 71 ei lempäälän päättärillä ole edes vessaa! Myös naiset ajavat linjaa!
        Myöskin ala on stressaava koska aikataulut ovat liian vähän ajoaikaa suovia liian pitkälle matkalle (liian kireät). Olet (olemme) muutenkin aina myöhässä jopa puoli tuntiakin välillä Tre-Pirkkala (12 km)!
        Siis kahvi ja vessatauot ovat olemattomat. Varmaan ainoa ala nyky-Suomessa jossa näin on.

        Jos haluat tämmöiseen työhön, kannattaa ajatella tätäkin asiaa. Sairastut jos et ole fyysisesti terve ja vahva.
        Jos olet tunnollinen, stressaannut ainaisesta myöhästelystä ja asiakkaiden norsunvittu-naamoista.

        Totta joka sana mitä Tampereellakin tapahtunutta ja täällä pääkaupunkiseudullahan ei moninpaikoin ole WC.tä hyvin pitkälti ollenkaan päättäreillä kummassakaan päässä. Varsinkaan pölhölällä pomot ei ymmärrä , ilmeisesti johtuen siitä kun heillä ei itsellä tarvetta käydä WC.ssä kun päässä riittävästi varastokapasiteettia urealle. No , hehän ovatkin eri rotua...
        Mutta lääkärillä tietenkin lääkärinä oivallinen tilaisuus tehdä lääketieteellistä tutkimustyötä ollen itse koekaniinina miltä tuntuu ja mitä se ihmiselle vaikuttaa justiinsa nuo pitkät työputket ilman minkäänlaisia taukoja. Kokeilihan ne natsitkin aikoinaan ihmisillä mitä ihmeellisimpiä kestokokeita , kuten esimerkiksi pakkasessa kauanko elää kunnes paleltuu ja monta muutakin sairasta meininkiä mitä nykyään annetaan laillisesti harrastaa linja-autoalalla ja kiitos siitä soikoon AKT.lle hyvin pitkälti.


    • busa kortti taskussa

      TERE!! mä ajoin joskus busa kortin. mut en ole sitä työkseni tehnyt!! hesas varmaan aika stressaavaa... saako sydärin kun tekee pitkään... eiks ne kuskit vedä siel nitroja ja ajaa busaa.. aika hulluja jos näin on!?

    • 15v tuleva bussikusk

      www.kuljetusala.com !!! Siellä ne todelliset vastaukset on!

    • OsaanSanoaPäivää

      Saat käyttää siistejä vaatteita, työ on lähes täysin siistiä toimistotyötä ja ikkunassa vaihtuu maisema kokoajan. Olet raskaan matkustajaliikenteen ammattilainen jos asenteesi siihen riittää. Siitä ammattitaidosta on nykyisin syytä olla ylpeä! Palkka on 12,5e ->/h ja käteen jää about yhtäpaljon kuin muillakin ammattimiehillä. Terveys menee bussinratissa rapakuntoisella yhtä nopeasti kuin rapakuntoisella tietokoneen äärellä. Liiku säännöllisesti, edes vähän. Tunteja kertyy varmaan vähän jokapuolella se 80/2vko, tarkoittaa 10 tunnin päivinä neljää työpäivää per viikko. Loistavaa hommaa.

      Jos joku bussimursu valittaa huonosta ammatista, tai huonosta palkasta, suosittelen vaihtamaan alaa tai asennetta. Molemmilla saadaan ammattitaidottomat mököttäjät pois bussin ratista ja toivottavasti myös liikenteestä. Rupee alan arvostus samalla vähän nousemaan. :)

    • 15+13

      Kerroppa missä toimisto työssä pääsee osalliseksi tärinälle ,melulle ja ym...

    • Pitempään ajanut

      Kerro myös, missä toimistossa tehdään 12 tunnin päiviä vedossa ja jatkuvassa kiireessä ja yksikin virhe voi maksaa paljon, jopa ihmishenkiä.
      Olet varmaan pitkään ajanut bussia, sen huomaa tai sitten et ole ajanut metriäkään, mikä toden-näköistä, ajelet sillä neppikselläsi oikeasti.
      Missähän ajetaan 4 päivää ja 3 vapaata ja 10 tunnin päivä? Pk-seudulla ainakin ajetaan 11-12 tunnin päiviä, taukotunnit venyttävät päivää, mutta niitä ei lueta työaikaan näin ylimääräsitä vapaata ei kerry, semmosia 6-7 päivän putkia ajetaan ja kaksi vapaata, tämä todellisuutta, taitaa pikku-mursu puhua ihan paskaa.

    • Sorry puuttumiseni tähän aiheeseen, mutta tuo jatkuva kiire on ihan omasta asenteesta kiinni. Olen ajanut reilu 15 vuotta samassa firmassa ja kertaakaan ei ole tuntunut siltä että olisi kiire minnekään. Kaikki lähdöt olen ajallaan ajanut(ulkoisia tekijöitä lukuunottamatta). Ja tänäänkin nautin ajamisesta H45:lla kun ei kiirettä minnekään, Malminkartanoon aina n. 5-7 min. ja Kampiin 10-14 min aikaa, nautintoa :D

      • diamond o`rossi

        Puhut paskaa


      • diamond o`rossi kirjoitti:

        Puhut paskaa

        Perusteletko? Se oli oma mielipiteeni, sen ilmi tuominen täällä tuskin on kiellettyä?


      • diamond o`rossi
        helbkuski kirjoitti:

        Perusteletko? Se oli oma mielipiteeni, sen ilmi tuominen täällä tuskin on kiellettyä?

        !5 vuotta senverran pitkä aika että puhdasta puppua jos väität ettei koskaan sinä aikana tuntunut kiireen painavan niskaan. Helsingissä aikataulunmukaisessa linjaliikenteessä joissa aikataulut vedetty niin tiukille ettei kunnolla vessassa ehdi toisinpaikoin käydä , on sula mahdottomuus ettei tuntuisi kiireelle. Eri asia sitten jos siitä kiireestä ei välitä ja vetelee myöhässä kaikessa rauhassa eikä anna kiireen kiusata itseään. Voi olla että jonnekin jää joskus 5-7 min mutta 10-14 min ainakin pölhölässä ei missään. Eikä jää sitäkään vähää kunhan HSL saa vihiä , niin kyllä ne vähätkin minuutit nipistää pois.
        Se kiireettömyys oli mielipiteesi , mutta totuuden kanssa ei mitään tekoa.


    • Voit tulla esim. huomenna kyytiini, ajan 362:sta ja 363:sta... näytän toteen sen että ei ole kiire! Ja Hsl nimenomaan laskee toteutuneisiin ajoaikoihin lisäksi vähintään 7 minuuttia aikaa päätepysäkeille! Jos sitä jää vähemmän, se on liikennöitsijän omaa aikaansaannosta, yritetään hoitaa linjan ajot 1-2 autoa vähemmällä kuin Hsl on suunnitellut! Minkä takia valehtelisin täällä nuo ajat mitä päättäreille jää? Mitä siitä hyötyisin? Urani alussa ajoin linjaa 510 noin 7 vuotta, silloin aikaa jäi aina 10-20 minuuttia molempiin päihin, ajoaikaa oli tasan tunti.Viime vuosina siellä oli tiukempaa mutta nyt taas aikataulut löystyneet sielläkin uudelleen...

    • Samaa mieltä

      Alussa oli kiire kun ajoajat oli parempia. Mutta nykyisin huomannut saman kun helbkuski ettei mitään kiirettä ole. Toisinaan tuntuu hetken että on kiire mutta menee nopeasti ohi. Siitä kiirehtimisestä kun ei ole mitään hyötyä. Näille kiirehtijöille myös sattuu enemmän vahinkoja.
      Tämäkin on niitä asioita joita jotkut ei koskaan opi, että kiire on vaan asennevamma.
      Päivä ei lyhene yhtään vaikka kuinka kiirehtii mutta on paljon väsyneempi työpäivän jälkeen.

    • Vanhempi Kuljettaja

      Kyllä kiire painaa aika usein. Seutua en aja vaan helsingin sisäisiä ja on kyllä puristettu monella linjalla kireäksi, kiirettä täytyy pitää että ehtii vessaan ja kyllä se ahdistaa, ei toimistotyöntekijät tajua, mikä ongelma on kun aikataulun mukaan pitää mennä vessaan, jos pääsee, heillä kun on vapaus mennä aina tarvittaessa, samoin kahveelle..
      Kyllä liikennöitsijät ovat teoillaan pahentaanet tilanetta, tämä kierrätys se on joka syö, kun hyppii linjalta toiselle ja usein myöhässä.

    • Toiset ei opi

      Vessaan pitää mennä kun on tarve. Kusetko housuihis jos on kiire?
      Kuskit on kyllä itse osasyyllisiä siihen kiireeseen.

    • -helbkuski-

      Unohdin käyttää viimeisissä 3 tuherruksessa nimimerkkiäni helkuski.

    • Laitatko muutaman esimerkin missä on liian tiukat aikataulut? Jos muutama lähtö päivässä on jollain linjalla tiukka, ei tarkoita että jatkuvasti kaikilla linjoilla on tiukat ajoajat...

      • Eipä ole montaa esimerkkiä tullut... :D


    • kohta kuskiksi

      aionpa joka tapauksessa kokeilla kuskin hommaa.kohta valmistun ja ajan stadissa ison firman dösää.jos ei kiinnosta niin ainakin c ja d kortit sain ilmaiseksi.siitä sitten muiden ajokkien puikkoihin.ja vanhoille kuskeille tiedoksi:ammattipätevyyskoulutuksesta ei mitään pahaa sanottavaa.pieni päivitys olisi paikallaan aika monelle yrmyniskakuskille.jos ei halua esim.tervehtiä voisi edes huomata kun asiakas tulee ovesta sisään.ei tulisi fiilistä et kuski ei tiedosta ympärillään tapahtuvia asioita.no mut taukotilassa nähdään ja jutellaan sitten lisää.

      • diamond o`rossi

        No jutellaan sitten lisää kunhan nyt ensin edes aloitat kyseiset hommelit. Kunhan nyt veivaat muutaman vuoden niin tarkistellaan sitten kantaasi , sillä tässävaiheessa voi olla vielä turhan aikaista. Mutta kokeilemallahan se selviää eikä ainakaan jää harmittamaan ettei jäänyt kokematta. Alkuinnostuksen jälkeen valitettavasti totuus paljastuu sinullekin , etenkin jos pölhölään eksyt.


      • kohta kuskiksi
        diamond o`rossi kirjoitti:

        No jutellaan sitten lisää kunhan nyt ensin edes aloitat kyseiset hommelit. Kunhan nyt veivaat muutaman vuoden niin tarkistellaan sitten kantaasi , sillä tässävaiheessa voi olla vielä turhan aikaista. Mutta kokeilemallahan se selviää eikä ainakaan jää harmittamaan ettei jäänyt kokematta. Alkuinnostuksen jälkeen valitettavasti totuus paljastuu sinullekin , etenkin jos pölhölään eksyt.

        näin just ajattelin tehdä.kokeilen ja jos ei nappaa, niin onhan sitä muitakin hommia.


    • Ensin lukio

      Käy vaan se lukio ensin loppuun ja opiskele joku muu ammatti. Palkkasi tulee olemaan paljon parempi, niin työolotkin ovat paremmat. Ammatista riippuen siistiä sisä tai ulkotyötä. Harrastuksena voit ajaa vaikka kuinka paljon ihan siellä missä haluat. Eikä tarvitse pörrätä samaa lenkkiä päivät päästyn.

    • dthtdh

      Palkka on minulla noin 2600e/kk brutto. 4-8v ikälisillä ja ehkä yksi sunnuntaivuoro ja kaksi lauantaita kuukaudessa muut lisät laskettuna tuohon.
      Ei kovin häävi palkka mutta tulee toimeen. Ajelen Helsingissä, firmaa en viitsi kertoa.

    • Ala vaihdettu

      Tuonverran nyt saa kuka vaan ja missä työssä vaan kun on lähes jatkuvasti kiinni toimessaan.

    • dthdh

      Nimenomaan.
      Voi miettiä kannattaako.
      10 tuntia/kk ilmaista työtä jos verrataan akt:n muihin sopimuksiin. Tasottaa aika hyvin tuntipalkkaa.
      Saman saa helpommalla jos haluaa. Itse nyt teen tätä, toistaiseksi.
      Kerroin vaan rehellisen palkan. Jotkut puhuu että keskipalkka olisi pk-seudulla yli 3000e/kk.
      Ei ole.
      T:äskeinen kirjottaja

    • Jaaakkkeeee

      Morjestaa..Ite valmistuin viime vuonna koulust..täl hetkel ikää 19v. Harjottelusta eteepäi oon ajanu bussia sinistä ja tienaan abouttia rallaa siinä 1300e/2vko. Työpäivät suunnillee keskiverto 9-10t.

      Alalla pärjäät varmasti kun teet hommas kunnolla..Tietyl tapaa kandee olla välinpitämätön..Sen mää sulle sanon että älä pojke tressaa jos näihi hommiin päädyt.

      Päivät o pitkiä mut sitte o kyl pitkiä vapaitaki..Suosittelen !

    • Tosi Kuski

      Missä niitä pitkiä vapaita on? Päivät keskimäärin 9-12 tuntia ja kaksi viikkovapaata, jotka saa kaikissa normaaleissa työpaikoissakin, vaikka työpävät vain 7-8 tuntia.

      Jaakkee tekee aika paljon pyhätöitä ja yötöitä saadakseen tuon liksan, kun ei kokemuslisiäkään eli Jaakkee hiemna liioittelee palkkaansa ja vapäivien määrääkin, eli onko Jaakkee oikeasti edes Jaakkee vai onko hän Aakkee?

      • Jaaaakkeeee

        Joo tulee ajettua aika paljon pyhäpäiviä ja joskus vapaatkin menee työntekoon..


    • Kussibuski

      Linja-Auton kuljettajan palkoissa järjetön ero ainakin täällä Turussa. Kaupungilla (Tukl) lähtöpalkka on 11,07€/h, yksityisillä (Muurinen, Andersson, Citybus, Nyholm, SL-Linjat) Turun sisäisessä liikenteessä 13,39€/h. Että näin...

    • Tukl Kulj.

      Kaupungin kuskeilla on pitempi vuosiloma, paremmat vuorolisät, ym muita sosiaalisia etuuksia, että ei sitä tuntipalkkaa noin vaan verrata.

    • Kussibuski

      Ei ne lisät niin paljoa loppupeleissä tee.
      Okei, yölisä juoksee Tuklilla seitsemään ja lomat saattaa olla pidempiä, mutta muuten ei heillä lisät sen kummempia ole. Loppupeleissä palkka on huomattavasti huonomp,i eikä ole edes pekkasia, mikä musta kuuluu ehdottomasti duunarin perusoikeuksiin.
      Helbillä asiat hoidettu paremmin, eli tuntipalkat (tai siis pty-tes:n mukaan kuukausipalkat) kunnossa. Ja palkka kerran kuussa on musta ihan hanurista.

    • Mikävastuu

      Naurattaa aina puhe vastuusta ihmishengistä. Eihän lentäjien palkassakaan ole mitään ihmishenki lisää, vaan vastuu yli 50 miljoonan euron työkalusta ja toki yhtiön maineesta.
      Jos joku nobinan bussikuski ajaa jokeen tai paperirekan eteen, niin huomenna on ihan samalla lailla kyytiläisiä tulossa.

    • Nääsville cowboy

      Joo, Finnairin lentäjän vuosipalkka 200 tuhatta, mulla tämän vuoden ansiot bussinkuljettajana 30 tuhatta, viikonloppuja en ole ajanut kun perhe ja pieniä lapsia, mutta uuvuttavia 12 tunnin työpäiviä kyllä. Palkkaa taitaa mennä just yli siivojan liksan se vastuu nääs...

    • oikesajjjd

      mä tienaan oulussa 55 000 vuodessa

      • vääräsäjjjd

        Ja minä kävin koulussa ja nyt tienaan 110000 puolessa vuodessa.


    • FSVS

      Pikkasen tän ketjun aloittajan aiheesta ohi mut... .

      Joskus 90 luvulla ku sai virossa käytyä niin silloin oli liikkeellä sellaisia vanhoja unkarilaisia busseja missä oli kuskin ja matkustajien tila eristetty ja lippujen myynti tapahtui lukittavan luukun kautta.
      Mun mielestä oli tosi hyvä tommonen noin puoliksi lasinen ja puoliksi metallinen väliseinä. Turvallisempi ajaa yövuoroja, eikä myöskään matkustajista lähtevät hajut tukehtuta kuljettaja henkiltä.
      Mikä ihmeen uudistus tää on nykyajan busseissa jos kuljettajalta puuttuu turvallisuus(siis yövuoroja silmässä pitäen).
      Nykyään tosi harvoin lippuja myydään, niin miksei voisi olla kuljettajan tila eristetty jo tehtaalta lähtien.

      Hyvää kesää kaikille kuskeille... ja muillekin.

    • yhdyssanat

      o p e t t e l e e n s i n v a i k k a p a Y H D Y S S A N A T

    • kuski3

      bussikuskina yli 30 vuotta.
      Helsingissä tällähetkellä brutto 3800 euroa

    • kuski3

      Näin yhden bussikuski kolleegani verotiedot vuodelta 2011,hänellä oli vuositulot bussin ajamisesta helsingissä vajaa 52000 euroa, eli se tekee 4333 euroa kuukaudessa...

      • superkuski

        Kuski kolmonen höpäjää puuta heinää palkoista.


    • Seppo33

      Olen hakenut linja-autonkuljettaja kurssille pk-seudulla. Haluaisin kuulla kokemuksia tilausajosta sekä erityisesti kaukoliikenteen kuljettajilta. Miten vaikeaa on päästä suoraan em. töihin, sillä näin entisenä taksikuskina pk-seudun lähiliikenteen ajaminen ei kiinnostaisi yhtään.

      Mielipiteitä ja kokemuksia? Kiitos!

      • Karju Heinolasta

        Jos olisit eläkeukko , niin varmaan pääsisit heti joka paikkaan. Se vanhustyö kun kuuluu ja katukuvassa näkyy olevan valitettavan suurena osana joka firmassa. Ensin sun siis pitää päästä eläkkeelle ja sitten pyrkiä kuljettajan töihin. En kyllä ymmärrä eläkeläisiä joilla ei muuta ajankulua ole eikä elämän sisältöä kuin työnteko. Vaan eipä minun oloneuvoksen tarttekaan.


      • ksajdf 7
        Karju Heinolasta kirjoitti:

        Jos olisit eläkeukko , niin varmaan pääsisit heti joka paikkaan. Se vanhustyö kun kuuluu ja katukuvassa näkyy olevan valitettavan suurena osana joka firmassa. Ensin sun siis pitää päästä eläkkeelle ja sitten pyrkiä kuljettajan töihin. En kyllä ymmärrä eläkeläisiä joilla ei muuta ajankulua ole eikä elämän sisältöä kuin työnteko. Vaan eipä minun oloneuvoksen tarttekaan.

        50 ikä on etu tällä alalla.


    • heikko laskupää ja

      Muutenkin munattomuus katsotaan eduksi korkean iän lisäksi töitä hakiessa. Eläkkeellä oleminen kun jo antaa taloudellista turvaa niin voi töitä tehdä harrastuspohjalta liikoja tunteja laskematta..

      • Karju Heinolasta

        No se jos mikä on totta että noitten työtätekevien eläkeukkojen munattomuus isolla M.llä. Kun on lerppa ,niin mitäs se muija tekee semmosella äijällä , etenkään kun ei nuorempanakaan ollut paljoa kotona , vaan vietti aikaa ylitöitä tehden työnantajansa kanssa sen sijaan ,että oisi vaimonsa kanssa pelehtinyt kun vielä napero toimi jotenkuten. Verottaja lisäksi huolehtii liiasta tienestistä että lopputulos on heillä lerppa myös palkallisestikin ja perikunnat kiittää kun kaatuu työnsä ääreen , mutta kuka mitäkin harrastaa ja mistäkin tykkää.


    • SatakuntalaineMulkku

      Joo eli 2 vuotta alalla tienaan bruttona 38 000€, mutta töitä saa kyllä tehdä ihan perkeleesti. Paljon viikonloppuiltoja, pyhiä ja arkena (Ma-Pe) vapaapäivät meneekin suurin osa töitä tehdessä.

      • Karju Heinolasta

        Niin ja mitähän se puoliso tykkää ainaisesta työssäolosta , vai onko sellaista enää , tai koskaan ollutkaan ?


    • Talkoo-Taavetti

      Mikähän mahtaa olla kuuluisan tietäjän, Ari (koirannaama) Kähärän kanta tähän ?
      Asiat eivät ole miksikään muuttuneet, mutta merkit ovat ilmassa että työtaisteluja tulossa ja voimakkaita sellaisia, että eiköhän valoa näkyvissä hieman ole palkkoihinkin ja sidonnaisuusaikojen poisamiseen.
      Adialliset kommentit tervetulleita. Ei homoja kiitos.

    • naamakoira

      Taas olet kovassa rapulassa

    • Ksksjjdjsjsbs

      Ajan iltavuoroja arkisin, noin 2300e käteen kuussa.
      Kokemusta vajaa 10 vuotta.
      Ihan ok liksa kun vertaa kuljetusalaa yleisesti.

    • Helbheikki

      No ton verranhan nyt saa joka alalla ja vaikka Alepan kassallakin ja siivoojana.
      Ennen oli HKL aikaan kunnon linjavaalit ja sieltä itse kukin sai hakea kropalleen ja kukkarolleen sopivia työvuoroja. Ne sarjat ja liksat suhteutettuna tämänpäivän nylkytienesteihin olisivat päälle 3 tonninkin ja ilman ylitöitä.
      Nykyään täällä saa parhaat sarjat vaan fillaristit jotka käyvät nuolemassa Syvämulkun kaljua ja polkemassa Ristoa kun fillarinpolkemiselta ennättävät !!!

    • ikkr

      Palkat ovat HKL. Vuositasolla n.32000-34000e.jos ei tee ylitöitä.
      Jos on ryhhmässä missä tulee lisiä,ilta,yö,juhlapyhä,yms.niin 10000e isompi palkka.
      En kyllä suosittele nuorelle terveelle ihmiselle kuskin työtä,lue ja hae muuta työtä.
      Työajat on tosiaan huonoja,7h-13h.kalusto huonossa kunnossa.
      Alalla 35v.ollut,kunnon HKL:n aikaan.

    • kylläsaahalvallaajaa

      Aloitus on jo 11 vuotta vanha. Nää palkkausjutut on tosi lapsellisia. Aja vuorot täyteen ja liksa on sama kuin muillakin jotka ajavat vuorot täyteen. Nostamalla liksaasi nostat aina myös verotusta. Tienaamalla vuodessa 29000 brutto saa enemmän nettoa kuin 36000 vuodessa bruttoa tienaava ja saman verran kuin 40000 vuodessa bruttoa tienaava. Syy on verotuksen kiristyminen.

    • Anonyymi

      Mä tarvitsen kotka sairaala kadu bussi number

    • Anonyymi

      Sarjat tärkeämpiä kuin joku liksansuuruus. Päivät liian pitkiä ja maillä Helbillä vittumainen kyrpänaamainen karjuva päällikkökin. Vain Hebneiti kehuu sitä ja liksaansa ja sarjojansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe