ns.väsyneet silmät

apuva-aimo

Mua on vaivannu jo vuosia ns.väsyneen tuntuiset silmät. Vaikka nukkuisi miten,aina herätessä on väsyneet silmät. sitten niitä tuntuu hieman turvottavan ja kirvelevän ihan pikkuisen. Ja olen lähes koko päivän väsynyt,unien pituuksista riippumatta. Tämä on erittäin inhottavaa. En tiedä tajuaako kukaan mitä koitan tarkoittaa,mutta en osaa paremminkaan asiaa selvittää.

Väsyneenä,siis normaalia enemmän, alkaa ensimmäisenä silmiin koskea. Ei tahdo silmät pysyä auki vaikkei muuten väsyttäisikään sen enempää. Ihmetyttää,tuskin jokaisella on samallaista,eli tuskin normaalia.

Silmäni on melkein aina hieman turvonneet ja silmäpussit/mustat silmänaluset,unien pituudesta riippumatta. Aikaiseen aamuvuoroon herätessä vaille kuusi tuntuu aivan hirveältä nousta, tuntuu ettei silmiä voi pitää auki,niin paljon niitä kirvelee väsymys. Kylmällä vedellä huuhtelu lievittää vain hetken.

Myös väsyneen näköisenä oleminen 24/7 vituttaa suoraan sanottuna!! En voi käsittää, mikä kumma vaivaa,vai vaivaako minua mikään. Kuuluuko minun ollakin tällainen,ehkä olenkin vain erilainen kuin muut.

En syö mitään vitamiineja, kun en ole huomannut mistään vitamiiniporetableteistakaan mitään apua mihinkään! En ole tästä lääkärille haastellut. Olen käynyt työterveystarkastuksessa vuosi sitten, kaikki kunnossa siltä osin. Kävin näöntarkastuksessa optikolla, sanoi etten oikeastaan tarvitse laseja, eli ei välttämättömyys kaukonäköä korjaavat lasit.

Käyn kolmivuorotyössä,olen 25v mies,mikä kumma vaivaa? Ahdistaa kun olisi niin ihanaa olla virkeän ja hyvän tunteen omaava nuori. Harrastan liikuntaa pari-kolme kertaa viikossa vähintään. En polta(enää), enkä juopottelekaan kuin pari kertaa kuussa,jos sitäkään.

Tästä tulikin ikävän pitkä lukea,mutta kun tuntuu ettei osaa ilmaista itseään riittävän hyvin näin kirjoittaessa. Nytkin on yövuoro ja väsyttää kovin juurikin silmiä. Olen tietokoneella n.2-4h päivässä,joskus en sitäkään.

43

40782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maffiu

      Terve,
      minulla on juuripa samanlaiselta kuulostavat ärtyneet silmät, luulin niitä kuiviksi aiemmin mutta minulla ei kuitenkaan ole silmien vuotamisongelmia joten ei tuo voi selittää kunnolla eikä kaikkea. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja silmäoireet olleet osapuilleen saman aikaa, joten, älä säikähdä, mutta onko sinulla jotain muitakin oireita joita et nyt tässä tullut sanoneeksi? Esimerkiksi jatkuvaa palelua, selittämätöntä painonnousua tai keskittymisongelmia? Ehkä ajattelet, että aika kovia johtopäätöksiä, mutta mietin, että jos et edes satu tietämään tällaisen sairauden olemassaoloa niin hyvä edes tietää.

      • apuva-aimo

        Mitään noista sun oireistas,ainakaan tietoisesti. Inhottaa vaan olla,olis nii hienoa saada joku selitys mikä on. :S Ei mullakaan silmätipat auttaneet,eli syy ei ole kuivat silmät.
        kiitos viestistäsi :)


    • aina väsyttää

      Minä tiedän, miltä tuntuu, kun ei koskaan näytä pirteältä. Olen viimeiset kuusi vuotta kärsinyt silmäluomien turpoamisesta. Näytän kauhealta. Joskus on niin paha mieli, etten halua viikonloppuna lähteä kotoa ulos lainkaan, kun ei ole pakko. Näytän aina ihan mahdottoman kauhealta.

      Minun silmäni turposivat aikoinaan homeisessa asunnossa (ei sinulla nyt varmastikaan siitä ole kyse, en maininnut tätä siksi) eikä ongelmaan saa apua, koska siitä on vaikea puhua lääkäreille. Koska olen aikuinen nainen, kaikki sanovat vain, että kuule, on otettava huomioon sun ikäsi. Kukaan ei ole uskoa, että home jättäisi silmiin tällaiset jäljet. Niin vain nyt on. Eivätkä ne ole rasvaa, vaan nestettä siellä luomissa. Ja ne tulivat aikoinaan kovalla silmänpohjasäryllä.

      Voisivatko silmäsi olla kuivat? Kokeile viscotears tippoja. Yöksi oikein kunnon mäjäys, ja jotain ohuita voi käyttää päivällä. Ja kuten tuo toinen kirjoittaja vihjaisi, kilpirauhanenkin kannattaa tarkastaa, eihän se ole kuin yksi verikoe. Entä allergiat?

      • Maffiu

        Sanoitkin jo, että kostutustipoista ei ole ollut hyötyä, ja mullakaan ei aiemmin eikä edelleenkään kunnolla, mutta tosiaan nuo viscotears-tipat on sellaista paksumpaa geeliä, jonka voi laittaa jääkaappiin kylmenemään puoleksi tunniksi ennen käyttöä, ja niin kyllä tuntuu hyvältä, vaikkei ongelmaa pois viekään. Voisit kokeilla ainakin kriittisiä tilanteita varten, kun pitää jaksaa pitää silmiä auki.

        Kilpirauhasen vajaatoiminnassa oireet on aika yksilöllisiä, ja hyvin moninaisia, silmäoireet ja turpoamiset ei ehkä lääkäreille niitä ensimmäisinä mieleen tulevia mutta potilaiden keskuudessa hyvinkin tunnettuja. Joten tosiaan, jos lääkärisi suostuisi ottamaan nuo verikokeet niin saisi ainakin osviittaa. Mutta puhu nyt ihmeessä ongelmasta lääkärille, itselläni meni tilanne niin vaikeaksi että en pystynyt enää olemaan töissä tai opiskeluissa mukana.


      • apuva-aimo
        Maffiu kirjoitti:

        Sanoitkin jo, että kostutustipoista ei ole ollut hyötyä, ja mullakaan ei aiemmin eikä edelleenkään kunnolla, mutta tosiaan nuo viscotears-tipat on sellaista paksumpaa geeliä, jonka voi laittaa jääkaappiin kylmenemään puoleksi tunniksi ennen käyttöä, ja niin kyllä tuntuu hyvältä, vaikkei ongelmaa pois viekään. Voisit kokeilla ainakin kriittisiä tilanteita varten, kun pitää jaksaa pitää silmiä auki.

        Kilpirauhasen vajaatoiminnassa oireet on aika yksilöllisiä, ja hyvin moninaisia, silmäoireet ja turpoamiset ei ehkä lääkäreille niitä ensimmäisinä mieleen tulevia mutta potilaiden keskuudessa hyvinkin tunnettuja. Joten tosiaan, jos lääkärisi suostuisi ottamaan nuo verikokeet niin saisi ainakin osviittaa. Mutta puhu nyt ihmeessä ongelmasta lääkärille, itselläni meni tilanne niin vaikeaksi että en pystynyt enää olemaan töissä tai opiskeluissa mukana.

        hieno huomata ettei oo asiansa kanssa yksin. Mut en tiiä mitä sit sanoisin lääkärilleni.
        Kuinka sen osaisin sujuvasti artikuloida? Moi lekuri, joo tulin siks että tuota...mulla on aamulla silmät unihiekkaa täys ja päivälläkin väsyny ja silmiä kirvelee...hmm.

        Mut kiitos hienoista viesteistänne ja neuvoista! Jopa ihan asiallisia viestejä:)

        Vois kai tuota geelijuttuakin kokeilla,eipähä siinä mitää häviäkään. En muista minkä merkkistä silmätippaa käytin pari kertaa,mutta ei sekää oikei tuottanu toivottua tulosta.

        Olen muuttanu pariki kertaa tässä 5 vuoden aikana ja sama homma joka mökissä asuessani, silmiin kirvelee ja aristaa melkei aina. Ja väsyttää.

        Kilpirauhastestitkö otetaa verikokeesta? Täytyykö minun jotenki selvittää miksi tahdon testit? Onnistuuko tuo hommeli työpaikkalääkärillä?


      • aina väsyttää
        apuva-aimo kirjoitti:

        hieno huomata ettei oo asiansa kanssa yksin. Mut en tiiä mitä sit sanoisin lääkärilleni.
        Kuinka sen osaisin sujuvasti artikuloida? Moi lekuri, joo tulin siks että tuota...mulla on aamulla silmät unihiekkaa täys ja päivälläkin väsyny ja silmiä kirvelee...hmm.

        Mut kiitos hienoista viesteistänne ja neuvoista! Jopa ihan asiallisia viestejä:)

        Vois kai tuota geelijuttuakin kokeilla,eipähä siinä mitää häviäkään. En muista minkä merkkistä silmätippaa käytin pari kertaa,mutta ei sekää oikei tuottanu toivottua tulosta.

        Olen muuttanu pariki kertaa tässä 5 vuoden aikana ja sama homma joka mökissä asuessani, silmiin kirvelee ja aristaa melkei aina. Ja väsyttää.

        Kilpirauhastestitkö otetaa verikokeesta? Täytyykö minun jotenki selvittää miksi tahdon testit? Onnistuuko tuo hommeli työpaikkalääkärillä?

        Sanot sille lääkärille juuri noin kuin kirjoitit. Jos työterveyslääkäri ei tiedä asiasta mitään, kannattaa käväistä silmälääkärillä - heillä kun on laitteet, millä tutkia. Ja se kilpirauhaskoe on tosiaan pelkkä verikoe. Kyllä se minulta on otettu työterveyslääkärissä ihan silmäluomien turpoamisen vuoksi, ja ihan asiallisesti lääkäri siihen pyyntöön suhtautui.

        Minuakin helpotti, kun sain tietää, etten ole ainut, joka toivoo, että näyttäisi normaalilta. Olen niin monta vuotta haaveillut, että saisin oman ulkonäköni takaisin. Joskus kadehdin naisia, joiden silmänaluset ovat ihan tavalliset, eivätkä tällaiset pussimaiset kuten minulla. Minulla on turvotusta sekä silmien ulko- että sisäreunassa. Nestettä on niin paljon, että sitä on kulkeutunut kummallekin puolelle.

        Käy ihmeessä tutkituttamassa silmäsi. Tuollaiset tuntemukset ovat kiusallisia, ja haittaavat elämää. Ei kyse ole mistään pikkujutusta, johon ei voisi käydä hakemassa apua.


      • apuva-aimo
        aina väsyttää kirjoitti:

        Sanot sille lääkärille juuri noin kuin kirjoitit. Jos työterveyslääkäri ei tiedä asiasta mitään, kannattaa käväistä silmälääkärillä - heillä kun on laitteet, millä tutkia. Ja se kilpirauhaskoe on tosiaan pelkkä verikoe. Kyllä se minulta on otettu työterveyslääkärissä ihan silmäluomien turpoamisen vuoksi, ja ihan asiallisesti lääkäri siihen pyyntöön suhtautui.

        Minuakin helpotti, kun sain tietää, etten ole ainut, joka toivoo, että näyttäisi normaalilta. Olen niin monta vuotta haaveillut, että saisin oman ulkonäköni takaisin. Joskus kadehdin naisia, joiden silmänaluset ovat ihan tavalliset, eivätkä tällaiset pussimaiset kuten minulla. Minulla on turvotusta sekä silmien ulko- että sisäreunassa. Nestettä on niin paljon, että sitä on kulkeutunut kummallekin puolelle.

        Käy ihmeessä tutkituttamassa silmäsi. Tuollaiset tuntemukset ovat kiusallisia, ja haittaavat elämää. Ei kyse ole mistään pikkujutusta, johon ei voisi käydä hakemassa apua.

        Kävin joskus vuosi sitten ihan optikolla tutkituttamassa näköni, sanoi etten tarvitse laseja. Jotain pientä hajataittoa oli havaittavissa,mut sanoi tosiaan ettei välttämättä tarvitse.

        Täytyy miettiä mitä tässä nyt keksii...:S


      • aina väsyttää
        apuva-aimo kirjoitti:

        Kävin joskus vuosi sitten ihan optikolla tutkituttamassa näköni, sanoi etten tarvitse laseja. Jotain pientä hajataittoa oli havaittavissa,mut sanoi tosiaan ettei välttämättä tarvitse.

        Täytyy miettiä mitä tässä nyt keksii...:S

        Voi kuule, eihän optikko vastaa silmälääkäriä! Ei tuo välttämättä lasien puutteesta johdu, vaan jostain silmiin liittyvästä ongelmasta. Ja sitä varten kannattaisi käydä silmälääkärissä. He pystyvät laitteillaan tutkimaan silmäsi tarkkaan.


    • 25252522

      Oireesi vaikuttavat aikalailla samoilta kun mullakin on. Teen myös 3 vuoroa. Ja minunkaan mielestä kyse ei ole kuivista silmistä.

      Kun nämä oireet aikoinaan alkoi laitoin syyksi milloin mitäkin. Olin allerginen jollekin ym ym,
      mutta kun allergialääkkeetkään ei tehoa ja muiltakin teorioilta putoilee pohjat niin tässä sitä vaan kärsitään.
      Alkuun se (mikä liekin)ei niinkään häirinnyt mutta sitten kun huomasin asianyhteyden peilistä että jatkuvasti väsynyt look ja mustat silmänaluset ja pahimillaan aina silloin kun silmät on oikein arat ja kipeät ja sellainen outo tunne, niin nyt jo myös ahdistaa pelkkä silmien ajattelu mikä tuntuu taas lisäävän silmien arkuutta. Todella hieno oravanpyörä.
      Ahdistaa ja vituttaa.
      Välillä on hyviä kausia jolloin koko asia ei vaivaa mutta joskus vain kun aamulla herää huomaa että ahaa tällainen päivä tulossa taas. Ei auta hyvin nukkuminenkaan. Eikä se useinkaan siihen päivään jää.
      Liikuntaa harrastava mies olen itsekin.
      Tuntus että kun olen stressaantunut niin oireeet olisi pahemmat. Olenkin pohtinut stressihormonin mahdollista vaikutusta näihin oireisiin kun muutakaan en keksi. Se kun kuulema saa kehossa aikaan muitakin outoja tuntemuksia. Mutta en tiedä..voihan se olla jokin kehon yleinen kapinointi oire 3vuoroa kohtaan. Koko ajan rytmi sekaisin. Pitäisi olla töistä pois vuosi ja katsoa muuttuuko mikään.

      • Maffiu

        Hei, mua kiinnostas tuo sun stressipäätelmä, tarkoitatko stressihormoonilla kortisolia? Mitä olet siitä kuullut noista oireiluista?

        Mulla on siis samanlaisia oireita kuin ensimmäisellä kirjoittajalla, yleistä väsymystä ja silmien rasittuneisuutta, hiekan tunnetta/särkyä mikä on laittanut tosi ahtaalle, en pysty opiskelemaan tai työskentelemään.


      • apuva-aimo

        Eli selvitänpä hieman lisää tilanteestani.
        Niinkuin kävi jo ilmi,olen kolmivuorotyöläinen ja rytmi muuttuu melko tiheään. Olen tehnyt vuorotyötä nelisen vuotta ja olen 25-vuotias mies.
        Tavallaan vasta nyt lähiaikoina olen 'herännyt' tähän asiaan. Ei voi olla,että tämän ikäinen, ja nyt jo aamuvuorot ja yöt tuottavat vaikeuksia! Eri juttu jos olisin jo reilu 60-vuotias. Mutta tämän ikäisenä jo,ei helve....!

        Toissa aamuvuoro oli pahin miesmuistiin! Minulla on ollut nukahtamisvaikeuksiakin, ja olen siihen saanut nukahtamista helpottavia nappeja. Olen kuitenkin pyrkinyt välttämään näiden käyttöä viimeiseen asti. Eli tuota viime aamuvuoroa edeltävänä iltana ei taas uni tullut. En kuitenkaan ottanut pilleriä,vaikka se mielessä kävikin. Kai siinä pari-kolme-neljä tuntia tuli ehkä nukuttua kunnes töihin. Juuri varhain herätessä tuntuu ettei silmiä saa auki. Ja sitten kun on ne pessyt kylmällä vedellä,menee jonkin aikaa ettei silmiä edes väsytä. Mut sit se alkaa taas! Suunnilleen tunnin jälkeen heräämisestä alkaa silmiä väsyttää ihan hirveästi.Kirvelee ja tuntuu ettei niitä jaksa millään pitää auki! Kirvely on samantapaista kuin olisi sukeltanut silmät auki kloorivedessä uimahallissa! Eli ei mikään miellyttävä tunne. Silmiä täytyy räpyttää tavallista tiheämpään kun ei kärsi katsoa pitkään yhteen kohtaan räpyttämättä. Myös kirkkaat valot ovat ärsyke,käyvät kovin silmiini ainakin väsyneenä aamu-sekä yövuoroissa.

        Esim. töihin ajellessa huomaa, että helpompi olo silmiä kohtaan on kun laittaa aurinkolasit päähän :O Eli jotenkin vissiin liian kirkasta silmilleni kait on,en vain käsitä miten ihmeessä! Tätä on siis jatkunut jo pari vuotta, olen vain ajatellut että tämä olotila, väsyneisyys, kuuluu asiaan ja vuorotyön haittoihin. Mutta ei tämä voi olla näin vaikeaa! Elämänlaatuhan tässä kärsii,itseluottamus ulkonäön osalta,koska aina väsynyt 'zombi-look'.

        Eli tosiaan optikolla olen vain käynyt,en silmälääkärillä. Voiko silmälääkärille saada jotenkin työpaikkalääkäriltä lähetteen tai jonkun, ettei tule itselle maksettavaksi? Kunhan nämä pääsiäisen pyhät tästä menee niin varmasti otan yhteyttä lääkäriin. Ei tästä mitään tule jos näin jatkuu.

        Tuskin tämä stressiinkään viittaa,ainakaan en tunne olevani stressaantunut. Työni on pitkälti sellaista jossa voi itse määrätä työnsä määrän ja tahdin.

        Tänäänkin nukuin n.14-15h unet,kun yövuoroon meno illalla. Mutta eipä tuo olo tunnu kovinkaan pirteältä. Olen kuullut että liika nukkuminenkaan ei ole hyvästä,pistää väsyttämään. Mutta mikään unen määrä ei tahdo mulle olla oikea.

        Sellainen huomio vielä,että herätessäni aina silmät ovat aika rähmässä. Eli vissiin kosteutta tuntuu riittävän ainakin nukkueassa. Viittaako tuo mihinkään?
        Joskus ei saa senkään takia unta,kun vain on väsynyt olo ja makaa sängyssä,haukottelee niin kovin että silmät on vettä täys,niin ei varmasti uni tule...

        Tuota ehdotettua kilpirauhasen vajaatoimintaa ja jotain silmäsairautta tässä vähän epäilen...Tai ainakin toivon,että jokin osoittautuisi syypääksi. Kaikkein pahintahan tässä olisi, jos sanottaisi vain että: 'Kaikki on kunnossa,koita vaan jaksaa'! Tuota en voi hyväksyä,muuten en todellakaan jaksa kauaakaan.


      • kans
        apuva-aimo kirjoitti:

        Eli selvitänpä hieman lisää tilanteestani.
        Niinkuin kävi jo ilmi,olen kolmivuorotyöläinen ja rytmi muuttuu melko tiheään. Olen tehnyt vuorotyötä nelisen vuotta ja olen 25-vuotias mies.
        Tavallaan vasta nyt lähiaikoina olen 'herännyt' tähän asiaan. Ei voi olla,että tämän ikäinen, ja nyt jo aamuvuorot ja yöt tuottavat vaikeuksia! Eri juttu jos olisin jo reilu 60-vuotias. Mutta tämän ikäisenä jo,ei helve....!

        Toissa aamuvuoro oli pahin miesmuistiin! Minulla on ollut nukahtamisvaikeuksiakin, ja olen siihen saanut nukahtamista helpottavia nappeja. Olen kuitenkin pyrkinyt välttämään näiden käyttöä viimeiseen asti. Eli tuota viime aamuvuoroa edeltävänä iltana ei taas uni tullut. En kuitenkaan ottanut pilleriä,vaikka se mielessä kävikin. Kai siinä pari-kolme-neljä tuntia tuli ehkä nukuttua kunnes töihin. Juuri varhain herätessä tuntuu ettei silmiä saa auki. Ja sitten kun on ne pessyt kylmällä vedellä,menee jonkin aikaa ettei silmiä edes väsytä. Mut sit se alkaa taas! Suunnilleen tunnin jälkeen heräämisestä alkaa silmiä väsyttää ihan hirveästi.Kirvelee ja tuntuu ettei niitä jaksa millään pitää auki! Kirvely on samantapaista kuin olisi sukeltanut silmät auki kloorivedessä uimahallissa! Eli ei mikään miellyttävä tunne. Silmiä täytyy räpyttää tavallista tiheämpään kun ei kärsi katsoa pitkään yhteen kohtaan räpyttämättä. Myös kirkkaat valot ovat ärsyke,käyvät kovin silmiini ainakin väsyneenä aamu-sekä yövuoroissa.

        Esim. töihin ajellessa huomaa, että helpompi olo silmiä kohtaan on kun laittaa aurinkolasit päähän :O Eli jotenkin vissiin liian kirkasta silmilleni kait on,en vain käsitä miten ihmeessä! Tätä on siis jatkunut jo pari vuotta, olen vain ajatellut että tämä olotila, väsyneisyys, kuuluu asiaan ja vuorotyön haittoihin. Mutta ei tämä voi olla näin vaikeaa! Elämänlaatuhan tässä kärsii,itseluottamus ulkonäön osalta,koska aina väsynyt 'zombi-look'.

        Eli tosiaan optikolla olen vain käynyt,en silmälääkärillä. Voiko silmälääkärille saada jotenkin työpaikkalääkäriltä lähetteen tai jonkun, ettei tule itselle maksettavaksi? Kunhan nämä pääsiäisen pyhät tästä menee niin varmasti otan yhteyttä lääkäriin. Ei tästä mitään tule jos näin jatkuu.

        Tuskin tämä stressiinkään viittaa,ainakaan en tunne olevani stressaantunut. Työni on pitkälti sellaista jossa voi itse määrätä työnsä määrän ja tahdin.

        Tänäänkin nukuin n.14-15h unet,kun yövuoroon meno illalla. Mutta eipä tuo olo tunnu kovinkaan pirteältä. Olen kuullut että liika nukkuminenkaan ei ole hyvästä,pistää väsyttämään. Mutta mikään unen määrä ei tahdo mulle olla oikea.

        Sellainen huomio vielä,että herätessäni aina silmät ovat aika rähmässä. Eli vissiin kosteutta tuntuu riittävän ainakin nukkueassa. Viittaako tuo mihinkään?
        Joskus ei saa senkään takia unta,kun vain on väsynyt olo ja makaa sängyssä,haukottelee niin kovin että silmät on vettä täys,niin ei varmasti uni tule...

        Tuota ehdotettua kilpirauhasen vajaatoimintaa ja jotain silmäsairautta tässä vähän epäilen...Tai ainakin toivon,että jokin osoittautuisi syypääksi. Kaikkein pahintahan tässä olisi, jos sanottaisi vain että: 'Kaikki on kunnossa,koita vaan jaksaa'! Tuota en voi hyväksyä,muuten en todellakaan jaksa kauaakaan.

        oli samanlaista ongelmaa silmien kanssa kun olin pari vuotta sitten pölyisessä yötyössä. Kärsin pahoista univaikeuksista ja silmiä kutitti, kirveli ja poltteli unenpuutteen takia ja hankasinkin aina hermostuksissani niitä ja välillä kait myös unissani. Lisäksi silmät olivat punaiset ja kuivan tuntuiset. Huomasin myös että mitä enemmän stressiä ja vähemmän unta sitä kiusallisemmat olivat oireet.Söin itsekkin nukahtamislääkkeitä ja huomasin että ne kuivattivat silmiä. Nyt parin vuoden ja lukuisten erilaisten silmätippareseptien jälkeen sain oikean diagnoosin, krooninen luomenreunantulehdus. Silmissä itsessään ei siis ole vikaa, mutta silmänympärykset siis oireilevat punoituksella ja kutinalla ja lisäksi myös välillä hilseilyllä. Hoitona kortisonipitoista silmäsalvaa. Ainut miinus kortisonihoidossa on että sitä ei saa käyttää jatkuvasti, mutta kun oireet ovat pahimmillaan silloin käyttää viikon niin ne paranevat sitten vähäksi aikaa.


      • 25522525252
        apuva-aimo kirjoitti:

        Eli selvitänpä hieman lisää tilanteestani.
        Niinkuin kävi jo ilmi,olen kolmivuorotyöläinen ja rytmi muuttuu melko tiheään. Olen tehnyt vuorotyötä nelisen vuotta ja olen 25-vuotias mies.
        Tavallaan vasta nyt lähiaikoina olen 'herännyt' tähän asiaan. Ei voi olla,että tämän ikäinen, ja nyt jo aamuvuorot ja yöt tuottavat vaikeuksia! Eri juttu jos olisin jo reilu 60-vuotias. Mutta tämän ikäisenä jo,ei helve....!

        Toissa aamuvuoro oli pahin miesmuistiin! Minulla on ollut nukahtamisvaikeuksiakin, ja olen siihen saanut nukahtamista helpottavia nappeja. Olen kuitenkin pyrkinyt välttämään näiden käyttöä viimeiseen asti. Eli tuota viime aamuvuoroa edeltävänä iltana ei taas uni tullut. En kuitenkaan ottanut pilleriä,vaikka se mielessä kävikin. Kai siinä pari-kolme-neljä tuntia tuli ehkä nukuttua kunnes töihin. Juuri varhain herätessä tuntuu ettei silmiä saa auki. Ja sitten kun on ne pessyt kylmällä vedellä,menee jonkin aikaa ettei silmiä edes väsytä. Mut sit se alkaa taas! Suunnilleen tunnin jälkeen heräämisestä alkaa silmiä väsyttää ihan hirveästi.Kirvelee ja tuntuu ettei niitä jaksa millään pitää auki! Kirvely on samantapaista kuin olisi sukeltanut silmät auki kloorivedessä uimahallissa! Eli ei mikään miellyttävä tunne. Silmiä täytyy räpyttää tavallista tiheämpään kun ei kärsi katsoa pitkään yhteen kohtaan räpyttämättä. Myös kirkkaat valot ovat ärsyke,käyvät kovin silmiini ainakin väsyneenä aamu-sekä yövuoroissa.

        Esim. töihin ajellessa huomaa, että helpompi olo silmiä kohtaan on kun laittaa aurinkolasit päähän :O Eli jotenkin vissiin liian kirkasta silmilleni kait on,en vain käsitä miten ihmeessä! Tätä on siis jatkunut jo pari vuotta, olen vain ajatellut että tämä olotila, väsyneisyys, kuuluu asiaan ja vuorotyön haittoihin. Mutta ei tämä voi olla näin vaikeaa! Elämänlaatuhan tässä kärsii,itseluottamus ulkonäön osalta,koska aina väsynyt 'zombi-look'.

        Eli tosiaan optikolla olen vain käynyt,en silmälääkärillä. Voiko silmälääkärille saada jotenkin työpaikkalääkäriltä lähetteen tai jonkun, ettei tule itselle maksettavaksi? Kunhan nämä pääsiäisen pyhät tästä menee niin varmasti otan yhteyttä lääkäriin. Ei tästä mitään tule jos näin jatkuu.

        Tuskin tämä stressiinkään viittaa,ainakaan en tunne olevani stressaantunut. Työni on pitkälti sellaista jossa voi itse määrätä työnsä määrän ja tahdin.

        Tänäänkin nukuin n.14-15h unet,kun yövuoroon meno illalla. Mutta eipä tuo olo tunnu kovinkaan pirteältä. Olen kuullut että liika nukkuminenkaan ei ole hyvästä,pistää väsyttämään. Mutta mikään unen määrä ei tahdo mulle olla oikea.

        Sellainen huomio vielä,että herätessäni aina silmät ovat aika rähmässä. Eli vissiin kosteutta tuntuu riittävän ainakin nukkueassa. Viittaako tuo mihinkään?
        Joskus ei saa senkään takia unta,kun vain on väsynyt olo ja makaa sängyssä,haukottelee niin kovin että silmät on vettä täys,niin ei varmasti uni tule...

        Tuota ehdotettua kilpirauhasen vajaatoimintaa ja jotain silmäsairautta tässä vähän epäilen...Tai ainakin toivon,että jokin osoittautuisi syypääksi. Kaikkein pahintahan tässä olisi, jos sanottaisi vain että: 'Kaikki on kunnossa,koita vaan jaksaa'! Tuota en voi hyväksyä,muuten en todellakaan jaksa kauaakaan.

        mieleen sellainen että onko sulle tehty allergia testit? Mulle ei. Tuli vaan mieleen tuo huonepöly ja sille on moni tosi allerginen. Lähinnä pölypunkille ja sen jätöksille jotka leviää pölynä huoneilmaan. Sehän sitten vetää väsyneeksi ja silmät kipuilee ym. Ehkä ois liian helppo diagnoosi?

        Sanoit ettei sulla ole stressiä mutta kuitenkin ongelmia nukkua tai nukahtaa ja nuo silmäoireet sinänsä. Ei se nyt ihan stressitömältäkään vaikuta:)

        Mulla on taas vaihteeksi hieman parempi vaihe päällä vaikka tavallista aremmat silmät mullakin on edelleen.
        Tuo on myös mulle tuttua että ennen aamuvuoroon lähtöä kun pesee kasvot niin tuntuu noin tunti hyvältä mutta sitten se aristaminen palaa.

        Tuntus kyllä tosi hyvältä kun joku tulisi ja sanoisi että se on vain *********** . Tuossa resepti.

        Välillä on vaan tunne että suurin syyllinen on 3vuorotyö. Ja eläkkeeseen on piiiitkä matka. Kesä- ja muilla pidemillä lomilla oireet mulla ainakin hieman helpottuu.


      • 25252522
        Maffiu kirjoitti:

        Hei, mua kiinnostas tuo sun stressipäätelmä, tarkoitatko stressihormoonilla kortisolia? Mitä olet siitä kuullut noista oireiluista?

        Mulla on siis samanlaisia oireita kuin ensimmäisellä kirjoittajalla, yleistä väsymystä ja silmien rasittuneisuutta, hiekan tunnetta/särkyä mikä on laittanut tosi ahtaalle, en pysty opiskelemaan tai työskentelemään.

        En ole kuullut mistään vain omia päätelmiä. Olen vain vetänyt tiettyjä johtopäätöksiä.

        Meitähän silmistä kärsiviä tuntuukin olevan enemmänkin. Tunne on ilkeä. Jokainen voi kuvitella miten äkkiä alkaa tulla ahdistuksesta ja tuskasta lähes sekopäiseksi kun menee roska silmään jos sitä ei saa äkkiä pois. No sen roskan voi ottaa pois, mutta entä kun sitä tunnetta ei voi poistaa?? Kärsit ja räpyttelet.

        Jos siihen jotain löytyis?


      • apuva-aimo
        25522525252 kirjoitti:

        mieleen sellainen että onko sulle tehty allergia testit? Mulle ei. Tuli vaan mieleen tuo huonepöly ja sille on moni tosi allerginen. Lähinnä pölypunkille ja sen jätöksille jotka leviää pölynä huoneilmaan. Sehän sitten vetää väsyneeksi ja silmät kipuilee ym. Ehkä ois liian helppo diagnoosi?

        Sanoit ettei sulla ole stressiä mutta kuitenkin ongelmia nukkua tai nukahtaa ja nuo silmäoireet sinänsä. Ei se nyt ihan stressitömältäkään vaikuta:)

        Mulla on taas vaihteeksi hieman parempi vaihe päällä vaikka tavallista aremmat silmät mullakin on edelleen.
        Tuo on myös mulle tuttua että ennen aamuvuoroon lähtöä kun pesee kasvot niin tuntuu noin tunti hyvältä mutta sitten se aristaminen palaa.

        Tuntus kyllä tosi hyvältä kun joku tulisi ja sanoisi että se on vain *********** . Tuossa resepti.

        Välillä on vaan tunne että suurin syyllinen on 3vuorotyö. Ja eläkkeeseen on piiiitkä matka. Kesä- ja muilla pidemillä lomilla oireet mulla ainakin hieman helpottuu.

        Ei mulle tosiaan ole koskaan allergiatestejä tehty tietääkseni kun en millekään ole allerginen (luulo) :) Mut kai se tietty vois olla se huonepölykin syypää,mistä näitä tietää...

        On joo jännä nähdä että silmistä kärsiviä on enemmänkin. Ihme kuinka joutuu miettimään oikein miten omat oireensa osaisi järkevästi selittää. Kai niihin on jo niin tottunut ettei jokaista tuntemusta enää osaa rekisteröidä, en tiiä.

        Mut huomenna täytyy ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysellä eka puhelimessa mitä ja millaisiin testeihin pitäis tulla. Ärsyttäähän se viettää päivä lekurilla odottaen, mut tuskin tämä itestäänkään paranee. (olen juurikin sellainen, joka ei ihan heti ja mielellään lekuriin ole menossa :( )

        Ajatellessani,että väsymyksen tunnetta ei olisi läheskään kokoaikaa, vaan ihan joskus illalla myöhään ja aamulla sen heräämishetken, voiko se olla noinkaan? Elämähän olisi todella helppoa! Eihän se olisi kuin nautiskelua, ei tarvitsisi taistella läpi työpäivän unen rajamailla, ja sitten taas illalla alkaa taistelu unen saamiseksi. Ei se helppoa ole.

        Tosi rähmäiset silmäni ovat aina kun herään. Onko se tosiaan normaalia? Eikö se kerro,että ainakin voitelu pelaa silmissä kun nahkat on silmillä? :)

        Hitto, täytyy vaan toivoa ja kovasti, että tää olis 'jonkin' seurauksena, ja hoidettavissa. Sillä en usko,että jos tätä joutuisi koko loppuelämänsä kestämään, jaksaisin kovinkaan kauaa...:(


      • Blebriitti
        25522525252 kirjoitti:

        mieleen sellainen että onko sulle tehty allergia testit? Mulle ei. Tuli vaan mieleen tuo huonepöly ja sille on moni tosi allerginen. Lähinnä pölypunkille ja sen jätöksille jotka leviää pölynä huoneilmaan. Sehän sitten vetää väsyneeksi ja silmät kipuilee ym. Ehkä ois liian helppo diagnoosi?

        Sanoit ettei sulla ole stressiä mutta kuitenkin ongelmia nukkua tai nukahtaa ja nuo silmäoireet sinänsä. Ei se nyt ihan stressitömältäkään vaikuta:)

        Mulla on taas vaihteeksi hieman parempi vaihe päällä vaikka tavallista aremmat silmät mullakin on edelleen.
        Tuo on myös mulle tuttua että ennen aamuvuoroon lähtöä kun pesee kasvot niin tuntuu noin tunti hyvältä mutta sitten se aristaminen palaa.

        Tuntus kyllä tosi hyvältä kun joku tulisi ja sanoisi että se on vain *********** . Tuossa resepti.

        Välillä on vaan tunne että suurin syyllinen on 3vuorotyö. Ja eläkkeeseen on piiiitkä matka. Kesä- ja muilla pidemillä lomilla oireet mulla ainakin hieman helpottuu.

        Tutun kuuloista.homeet tekee juuri tällaista.itselläkin useampien homeiden jälkeen silmät jatkuva riesa ,pussit alla ja kroon silmänluomen tulehdus.taisteltu 4 kk lääkkeiden kanssa.hankalaa todella .välillä hieman helpottaa...


    • voisiko olla...

      En tiedä onko tää nyt vähän kaukaa haettua, mutta itselläni on tällaiset oireet: väsymystä, energian puutetta ja tuntuu kuin pää olisi ikäänkuin "sumussa". Nukun myös huonosti ja pahimpina hetkinä silmät tuntuu tosi raskailta ja kuivilta.

      Mutta, hetken sain helpotusta tähän tilanteeseen, kokeilin nimittäin ihan muun takia Metohddrain Detox-puhdistuskuuria, ja kappas, myös nuo edellä mainitsemani oireet hävisivät! Tunsin oloni tosi energiseksi, silmäoireet hävis ja nukuin yöt tosi hyvin! Myös "sumu" hälveni pään ympäriltä.

      Niin kuin jo kirjoitin, en tiedä onko tämä kaukaa haettua, mutta ajattelin silti kertoa=)

      • edelliseen

        Niin, siis pointtini oli siis, että itselläni nämä oireet johtuu suolistosta... Vielä ei ole sen enempää tutkittu, mikä siellä "mättää", mutta kun suolisto voi huonosti, se vaikuttaa paikkoihin ja "toimintoihin" jotka ei tule ihan ensimmäisenä (ainakaan minulla) mieleen...


      • apuva-aimo
        edelliseen kirjoitti:

        Niin, siis pointtini oli siis, että itselläni nämä oireet johtuu suolistosta... Vielä ei ole sen enempää tutkittu, mikä siellä "mättää", mutta kun suolisto voi huonosti, se vaikuttaa paikkoihin ja "toimintoihin" jotka ei tule ihan ensimmäisenä (ainakaan minulla) mieleen...

        Nyt tarkemmin ajatellessani tajuan,että ei minulla vissiin muuten ole väsynyt ja voimaton olo, mutta kun noiden silmien oireilu on se suurin syy. Niiden takia tuntuu koko ajan väsyneeltä ja silmät näyttää aina väsyneiltä! Varsinkin vasen silmä on arempi,sitä kirvelee aina melkein,joskus illalla ei enää tunnu mitään. Laitoin äskenkin jotain liguidfilm tipan vasempaan silmään,pari minuuttia tuntui paremmalta,muttei enää. Mikähän hitto oikein on? En ole vielä saanut lääkäriä kiinni :s


      • apuva-aimo
        apuva-aimo kirjoitti:

        Nyt tarkemmin ajatellessani tajuan,että ei minulla vissiin muuten ole väsynyt ja voimaton olo, mutta kun noiden silmien oireilu on se suurin syy. Niiden takia tuntuu koko ajan väsyneeltä ja silmät näyttää aina väsyneiltä! Varsinkin vasen silmä on arempi,sitä kirvelee aina melkein,joskus illalla ei enää tunnu mitään. Laitoin äskenkin jotain liguidfilm tipan vasempaan silmään,pari minuuttia tuntui paremmalta,muttei enää. Mikähän hitto oikein on? En ole vielä saanut lääkäriä kiinni :s

        Silmälääkärille sai ajan vasta ensi kuun alkupuolelle :S Tungosta tuntui olevan,on niitä ongelmia muillakin. Jos se vaikka siellä selviis syy sitten,toivotaan ainakin :)


      • Maffiu
        apuva-aimo kirjoitti:

        Silmälääkärille sai ajan vasta ensi kuun alkupuolelle :S Tungosta tuntui olevan,on niitä ongelmia muillakin. Jos se vaikka siellä selviis syy sitten,toivotaan ainakin :)

        ois ihan mielenkiintoista sitten kuulla mitä silmälääkärisi sanoo, joten muista tulla kertomaan meille muille joilla samanlaisia ongelmia, jookos :). Kuukausi on kyllä pitkä aika, pakko kestää.


      • 252525525
        apuva-aimo kirjoitti:

        Silmälääkärille sai ajan vasta ensi kuun alkupuolelle :S Tungosta tuntui olevan,on niitä ongelmia muillakin. Jos se vaikka siellä selviis syy sitten,toivotaan ainakin :)

        Kertoile sitten samalla nikillä mitä lekuri oli mieltä. Siihen asti tsemppiä:)


      • apuva-aimo
        252525525 kirjoitti:

        Kertoile sitten samalla nikillä mitä lekuri oli mieltä. Siihen asti tsemppiä:)

        Kyllä minä laitan kokemuksia,muistakaa vaan käydä aina välillä kattomassa tää :)
        Nyt on menny päivä ettei ole juurikaan kirvelly/kaihertanu silmiä, ihme! Joutuu vielä tuon lekuriajan vaihtamaan ku ikävästi töitä just sinä päivänä, mut kuitenkin pitää saada mahd.pian se.
        Palataan!


      • apuva-aimo
        apuva-aimo kirjoitti:

        Kyllä minä laitan kokemuksia,muistakaa vaan käydä aina välillä kattomassa tää :)
        Nyt on menny päivä ettei ole juurikaan kirvelly/kaihertanu silmiä, ihme! Joutuu vielä tuon lekuriajan vaihtamaan ku ikävästi töitä just sinä päivänä, mut kuitenkin pitää saada mahd.pian se.
        Palataan!

        Nyt on siis silmälääkärillä käyty. Sillainhan siinä kävi niin kuin pelkäsinkin,eli että mitään vikaa ei silmistäni löytynyt. Ainoa tuomio oli, että silmäni vaan ovat kuivat,johon määräsi tippoja. Pieni piilokarsastukseni ei kuulemma aiheuta mitään tuollaista mitä oireita hänelle kuvasin.
        Tosiaan katteli vaikka millä laitteilla, katsoi silmänpaineet ja ties mitä.

        Laitoin sit sitä sen määräämää silmätippaa illalla ja aamulla kans, tuntu että ei ainakaan kirveltäny aamulla niinkuin monesti muiloin.

        Myös sitä väsyneille silmille mainostettua Vision vai mikä se on,jossa mainostetaan että:'8h toimistossa voi tuntua 12 erältä kehässä' juttua tosiaan kokeilin. Tämä tuntui hieman auttavan, hetkeksi vain. Ja silmälääkäri sanoi ettei tuota tule käyttää kuin hyvin satunnaisesti,eli vältettävä jatkuvaa käyttöä.

        Tässä oli nyt nämä mun silmälääkärin kommentit kun lupasin ne tänne laittaa. Tosiaan kirkas sää käy silmiini,aurinkolasit tuo helpotusta hieman.


      • apuva-aimo
        apuva-aimo kirjoitti:

        Nyt on siis silmälääkärillä käyty. Sillainhan siinä kävi niin kuin pelkäsinkin,eli että mitään vikaa ei silmistäni löytynyt. Ainoa tuomio oli, että silmäni vaan ovat kuivat,johon määräsi tippoja. Pieni piilokarsastukseni ei kuulemma aiheuta mitään tuollaista mitä oireita hänelle kuvasin.
        Tosiaan katteli vaikka millä laitteilla, katsoi silmänpaineet ja ties mitä.

        Laitoin sit sitä sen määräämää silmätippaa illalla ja aamulla kans, tuntu että ei ainakaan kirveltäny aamulla niinkuin monesti muiloin.

        Myös sitä väsyneille silmille mainostettua Vision vai mikä se on,jossa mainostetaan että:'8h toimistossa voi tuntua 12 erältä kehässä' juttua tosiaan kokeilin. Tämä tuntui hieman auttavan, hetkeksi vain. Ja silmälääkäri sanoi ettei tuota tule käyttää kuin hyvin satunnaisesti,eli vältettävä jatkuvaa käyttöä.

        Tässä oli nyt nämä mun silmälääkärin kommentit kun lupasin ne tänne laittaa. Tosiaan kirkas sää käy silmiini,aurinkolasit tuo helpotusta hieman.

        Eli nyt olen viikon käyttänyt Artelac merkkisiä silmätippoja, hyvin tuntuu mulla toimivan! Tosiaan aikaisin aamulla jos herään, niin illalla jo laitetut ja ehkä vielä aamulla kun laittaa tipat silmiin niin ei tarvii kärsiä silmien kirvelystä,ihanaa!! Päivälläkään ei tunnu LÄHESKÄÄN niin väsyneeltä olo, kun ei silmät oireile! Hirmuisen paljon on tuo väsymys näköjään kiinni silmien toiminnasta. Tottakai jos silmiä kirvelee niin kovin, että tekisi niitä vaan pitää kokoajan kiinni,niin tietenkin sillon on vaikeampaa olla virkeänä ja skarppina. Toivottavasti tätä lukee nyt ne ketkä tahtoivat minun laittavan kommenttia,koska tämä kirjoitelma on jo täällä neljännellä sivulla piilossa...Hyvää ja lämmintä kesää kaikille! :)


      • kyklooppi
        apuva-aimo kirjoitti:

        Nyt on siis silmälääkärillä käyty. Sillainhan siinä kävi niin kuin pelkäsinkin,eli että mitään vikaa ei silmistäni löytynyt. Ainoa tuomio oli, että silmäni vaan ovat kuivat,johon määräsi tippoja. Pieni piilokarsastukseni ei kuulemma aiheuta mitään tuollaista mitä oireita hänelle kuvasin.
        Tosiaan katteli vaikka millä laitteilla, katsoi silmänpaineet ja ties mitä.

        Laitoin sit sitä sen määräämää silmätippaa illalla ja aamulla kans, tuntu että ei ainakaan kirveltäny aamulla niinkuin monesti muiloin.

        Myös sitä väsyneille silmille mainostettua Vision vai mikä se on,jossa mainostetaan että:'8h toimistossa voi tuntua 12 erältä kehässä' juttua tosiaan kokeilin. Tämä tuntui hieman auttavan, hetkeksi vain. Ja silmälääkäri sanoi ettei tuota tule käyttää kuin hyvin satunnaisesti,eli vältettävä jatkuvaa käyttöä.

        Tässä oli nyt nämä mun silmälääkärin kommentit kun lupasin ne tänne laittaa. Tosiaan kirkas sää käy silmiini,aurinkolasit tuo helpotusta hieman.

        Miten sulla muuten on oireillu silmät ku kuivat ja arat kirkkaalle? Itellä kans arat valolle mutta ei kuitenkaan kirvele. Sitte usein tuntuu että katson kieroon ja pitää hieman siristää tai oikeestaan kohdistaa kunnolla että saa selvää esimerkiksi kirjoituksesta. Käyny kans silmälääkärissä ja katosi paineet ym. ja sanoi et pientä karsastusta on mutta ei haittaa eikä näy.


      • Nimetön
        apuva-aimo kirjoitti:

        Eli nyt olen viikon käyttänyt Artelac merkkisiä silmätippoja, hyvin tuntuu mulla toimivan! Tosiaan aikaisin aamulla jos herään, niin illalla jo laitetut ja ehkä vielä aamulla kun laittaa tipat silmiin niin ei tarvii kärsiä silmien kirvelystä,ihanaa!! Päivälläkään ei tunnu LÄHESKÄÄN niin väsyneeltä olo, kun ei silmät oireile! Hirmuisen paljon on tuo väsymys näköjään kiinni silmien toiminnasta. Tottakai jos silmiä kirvelee niin kovin, että tekisi niitä vaan pitää kokoajan kiinni,niin tietenkin sillon on vaikeampaa olla virkeänä ja skarppina. Toivottavasti tätä lukee nyt ne ketkä tahtoivat minun laittavan kommenttia,koska tämä kirjoitelma on jo täällä neljännellä sivulla piilossa...Hyvää ja lämmintä kesää kaikille! :)

        Siis onko nuo sun silmät nyt kunnossa?

        Mulla on väsyneet silmät,mustat silmän aluset ja näytän kuolleelta, varsinkin valokuvissa! En viittis kiroilla mut sanon silti että vituttaa jatkuvat vitamiini-ehdotukset. "Syö vitamiinia" "syö terveellisesti" "liiku", "muuta elämäntapasi"! Haistakaa VI***... HEHE

        Koulunkäynti on muuttunu hankalaks. En jaksa lukea kuin aamuisin tunnin ajan, ja tämäkin onnistuu jos olen nukkunut pitkään edellis yönä. Päivää kun on kulunut jonkin aikaa niin silmät on siinä kunnossa että lukemisesta ei tule mitään. JA HUOM sillä siis ei ole vaikututsta luenko aamulla vai en. Silmät on silti väsyneet iltapäivään mennessä.

        Tietokoneella jaksan olla ehkä vartin kerralla. Sitten on lopetettava kun silmät väsyy liikaa. Tekee mieli maata simät kiinni, mutta en silti nuku. Silmiä on siis lepuutettava.

        Auttaisko nuo tipat meiziä? Tarviiko tippohin reseptin?


    • silmät-08

      Mun silmät ovat olleet väsyneet muutaman viikon,eli vaikka nukun vähän tai paljon.Pesen kylmällä vedellä silmät,eivät aukea!!???Yläluomet ovat hiukan turvonneet.Mitä ten voikohan edes lääkäri auttaa asiaa??!!!

      • mulla kans silmissä samat oireet ku aimollakin.teen myös 3-vuorotyötä ja aina herätessä silmiä kirvelee.valo ottaa myös silmiin samoin tuuli,auton lämmityslaite jne.

        olen käynyt silmälääkärillä ja kaikki on ollut ok.


      • pesukarhun silmät
        fishfreak kirjoitti:

        mulla kans silmissä samat oireet ku aimollakin.teen myös 3-vuorotyötä ja aina herätessä silmiä kirvelee.valo ottaa myös silmiin samoin tuuli,auton lämmityslaite jne.

        olen käynyt silmälääkärillä ja kaikki on ollut ok.

        Tuo ihan ensimmäisen viestin kirjoittaja on tismalleen kuin minä, uskomatonta!!! Onko silmäsi jo kunnossa? Olen omannut nämä silmät jo noin 10 vuotiaasta asti ja elämä on välillä yhtä helvettiä. Iän myötä pahenevat vuosi vuodelta ja nyttemmin ei oikein ole muutamaan vuoteen kehdannut enää edes liikkua ulkona, kuin pimeällä. Todella tuhoavat itsetunnon, varsinkin kun tuntemattomatkin ihmisetkin tulevat jo huomauttelemaan asiasta ihan kauppareissulla tyyliin: hyvänen aika, kuka sut on hakannut yms..


    • Apuaa!!!

      Mä oon 13 vuotias tyttö, oon kärsiny turvonneista, väsyneistä, joskus kirvelevistä ja punaisista, silmäluomista siitä asti, sillon kun olin joku 4 vuotias jouduttiin muuttamaan homeisesta talosta, eli olisiko tuo home voinut aiheuttaa nämä kauheat silmät, jotka ovat pilanneet itsetuntoni ja elämäni, ja vieläkun mulla on kauheen kalpee naama nii noi punaiset ja turvonneet silmäluomet oikein korostuu entisestään? Mutta kyllä mun suvussa aika monilla on punaset, turvonneet ja väsynen näköiset silmäluomet/silmät, et voisko olla perinnöllistä?
      Mun silmät on myös usein sellaset, että kun yritän keskittyy johonkin, huomaankin olevani puoliksi hereillä ja puoliksi nukuksissa, joten koulukin menee huonosti, kun ei oikein voi keskittyä mihinkään milloinkaan, joudun myös usein tarkentamaan katsettani johonkin, kun silmäni karsastavat, tai ainakin tuntuu siltä.
      Olisiko näihin silmiin mitään hoitokeinoa, jolla tuon turvotuksen ja punoituksen saisi kokonaan pois :(((((

    • aaaaapuvaaaa

      Siis nämä tekstit on, kuin suoraan minun elämästä. Olen kärsinyt n. kuus vuotta silmien kirvelystä. Välillä valuu vettä silmistä, punoittaa ja välillä on vähän parempia aikoja. Lisäksi olen hirveän väsynyt koko ajan. Olen käynyt usealla eri silmälääkärillä ja aina sama vastaus. Silmäsi ovat hieman ärtyneen oloiset ja kuivat ja jotain tippoja on aina määrätty. Tipoista ei mitään hyötyä tai hetkellisesti auttavat. Työskentelin aiemmin kaupassa ja luulin, että kirkkaat valot ja veto (maitokaapissa olo) aiheuttivat sitä, että silmät olivat aivan punaiset. Viimeiset viisi vuotta olen työskennellyt toimistossa, jossa tuijotan näyttöä päivät pitkät. Sama meno jatkuu, mutta silmät eivät ole olleet niin punaiset enää, mitä esim. kun olin kaupassa töissä. Rasittuneet ja väsyneet ne kyllä on näytön tuijottamisesta. Olen myös käynyt ottamassa kilpirauhasen kokeet, mutta niissä ei ollut mitään. Syön terveellisesti ja liikun tosi paljon sekä muutenkin tosi terveelliset elämäntavat. Viime talvena selvisi, että asunnossamme on hometta. Katossa olleet ruodepuut olivat osittain sädesienessä. Mieheni ei ole oireillut mitenkään eikä minullakaan ole muita oireita, kuin nämä silmä oireet ja väsymys. Me ei sairasteta juuri koskaan. Mietin, että voiko tuo home aiheuttaa nämä oireet? Viime talvena asuntoomme tehtiin jo remonttia, mutta lisää remonttia on tiedossa, koska arvot ei kuulemma edelleenkään ole täysin puhtaat. Minulla ei ole ollut itsetuntoa moneen vuoteen. Näen peilistä vain haamun, joka on hirveän väsyneen näköinen. Osa työkavereista on jopa joskus huomautellut asiasta, että miksi olen niin väsyneen näköinen. Koita siinä sitten selvittää. Tunne kuin pesuainetta olisi silmissä on tehnyt elämästäni ihan yhtä h****ttiä. Reissaamme pari kertaa vuodessa ulkomailla ja siellä minulla ei ole koskaan mitään oireita. Ilmankosteus on taas omaa luokkaansa etelässä, mutta se tunne on ihanaa, kun siellä ei tarvitse kärsiä tämmösistä oireista. Olin tammikuussa Thaimaassa ja saattoin nukkua siellä kuus tuntia yössä, mutta olin aivan pirteä. Olin kuin uudesti syntynyt. Ei silmäoireita eikä väsymystä. Nukunpa täällä 4-10 tuntia, niin silmiä polttaa ja väsyttää koko ajan. Olen 30-vuotias ja elämää vielä edessä. Tämmöstäkö elämä tulee olemaan hautaan asti. Toiveena olisi saada puhtaat paperit asunnosta ja päästä tästä eroon, jos nämä kaikki oireet johtuukin tästä asunnosta. Vai ulkomailleko tästä pitää muuttaa kosteampaan ilmastoon? Ilmankostutin meillä oli, mutta se auttoi vain hetkellisesti. Talvet ja kovat pakkaset on myös minulle tuskaa ja vettä valuu kauheasti silloin silmistä myös kova tuuli. Jospa pääsisin näistä oireista joskus eroon.

    • Ikuinen väsykki

      Minulla on olo muuten vireä, vain silmät ovat väsyneet (ja se aivojen "näköalue") . Vaikka nukkuin 9-11h, jo iltapäivällä silmät muuttuvat väsyneiksi (silmänaluset tummuu ja yläluomet hieman lurpsahtaa, silmämunat punertaa). Jos nukun vähemmän, koko päivä menee "sumussa", silmien lihakset tuntuvat todella rasittuneilta ja kirkkaat valot häikäisevät. Liikunta, terveellinen ruokavalio, silmätipa ja vitamiinit eivät auta. Silmälääkärillä en ole käynyt tarkistuksessa, ehkä se on sitten seuraava askel (näky on ollut aina normaali/hyvä). Olen 28-vuotias ja viimeisen vuoden aikana silmien väsymys on lisääntynyt huomattavasti, johtunee kenties lisääntyneestä tietokoneen käytöstä (uusi työpaikka, jossa näyttöpäätettä tuijotetaan 6-8h päivässä, sekä konetta käytän paljon myös vapaa-ajalla).

      Tietysti väsynyt olo vaikuttaa kaikkeen ja tuntuu, että koko ajan haluaisin nukkua, mutta vielä väsymystä enemmän minua häiritsee väsynyt naama, eli hieman punoittavat ja aristavat silmät, tummat silmänaluset ja lupsakat luomet. Tuntuu, että jos on jokin tärkeä meno tai juhla, niin sitä ennen on aina varmistettava, että saa nukuttua päiväunet (tai mieluiten kunnon 9h "yöunet" juuri ennen tapahtumaa). Jos tärkeä meno on vaikkapa iltapäivällä, niin hyvin nukuntun yönkin jälkeen silmät ovat jo siinä vaiheessa väsyneen näköiset, eikä niihin mitkään valokynät ja peitevoiteet auta. Olen kokeillut muutamia erimerkkisiä apteekin silmänvirkistystippoja, mutta niiden vaikutus kestää 30min-1h ja ne vaikuttavat vain tunteeseen, ei ulkonäköön. Eli silmätipat eivät poista silmien punoitusta ja muita väsymyksen merkkejä.

      Ulkoilma selvästi auttaa ja raikastaa silmämunia, mutta aurinkoinen ilma ei, koska silmäni ovat hyvin valoherkät. Pidän kotonakin valoja ihan minimissä, koska hämärässä tunnen oloni paljon virkeämmäksi kuin esim. jos huoneessa on päällä kirkas kattolamppu. Jännä juttu tässä väsymyksessä on kuitenkin se, että illansuussa (klo 21-03) virkistyn kuin taikaiskusta, vaikka olisin ollut kuinka väsynyt koko päivän ja nukkunut liian vähän edellisyönä. Esim. aamulla, päivällä ja iltapäivällä silmäni ovat liian väsyneitä työntekoon (pakko silti töitä teihdä silloinkin), mutta alkuyöstä vireystila (silmissä ja aivoissa) on ihan priimaluokkaa. Ehkä pitäisi vain siirtyä yötyöhön. ;)

      Jospa sitä saisi nyt itsensä raahattua sinne silmälääkäriin ja saisi avun vaikkapa silmälaseista. Kiitos kaikille kokemuksiaan aiheesta jakaneille!

      • toivoton

        Olisin voinut itse kirjoittaa yllä olevan tekstin, ikää tosiaan pari vuotta vähemmän.
        Säännöllinen päätetyö ollut n. pari vuotta ja oireet sitä mukaan syntynyt. Liikuntaa harrastan lähes päivittäin ja syön terveellisesti. Fyysisesti en ole näin hyvässä kunnossa ole ollut ikinä.
        Samaan aikaan kun aloitin säännöllisen päätetyön muutin myös uuteen kerrostalasuntoon, mietin tuota homemahdollisuutta. Mutta kämppikselläni ei ole ollut mitään ongelmaa, ja luulisi että naapuritkin olisivat maininnet asiasta.
        Kyllä tämä aika v-mäistä on kun kavereista kaupanmyyjän kaikki katsovat ohi. Ennen aina kastottiin silmiin. Nyt katsovat kerran ja säikähtävät ja siirtävät katseen maahan. Ei tästä itsetunto ainakaan parane, on muutenkin ollut sen kanssa ongelmia.
        Kysyin virossa kylpylässä ollessani onko niillä jotain voiteita jotka auttavat, niin täti vastasi että pitkäaikaiseen ei tehoa vaan ongelma on sisäinen. Mutta kun kaikki verikokeet mitä on tehty eivät löydä mitään. Apuja kiavataan/tarvitaan :d


    • mazzzz11

      Onko kenellekkään löytynyt oikeasti ratkasua noihin ongelmiin?
      Silmätipat, allergialääkkeet sun muut on testattu, ei apua..

    • siiviss

      Minä kävin tänään silmälääkärissä, aiemmin mainittujen oireiden lisäksi minulla on alkanut tänä vuonna näkyä oikeassa silmässä kuvioita, jolloin en pysty lukemaan. Silmät olivat kunnos, mutta menen vielä näkökenttätutkimukseen ja puolen vuoden päästä kontrolliin. Ja jos jotain muuta poikkeavaa ilmenee, pitää mennä päivystykseen,iik? Lääkkeeksi tuli nyt kuitenkin Lomudal- tippoja ja Viscotearsia, minkä lääkäri totesi auttavan silmäryppyihinkin! Katsotaan miten käy.

    • Nimi Erkki
    • Toivoa on

      Yllä oleviin ongelmiin löytyy todella monipuolinen ravintolisä nimeltä Klarin Perfekt. Olen itse syönyt sitä yli vuoden ja näköni on parantunut ja olo on muutenkin pirteämpi. Sitä saa nykyään myös Suomesta.

    • punoituspois

      itsellä ollut silmien punotus noin 3 vuotta. Olin 17v suuninlleen kun alko. Itsellä silmät tulivat punaisiksi unettomuudesta. Välillä tuntuu ettei kirvele yhtään ja välilä kirvelee melko paljon ja punottaa enemmän. Kilpirauhasarvot olivat hiukan koholla noin vuosi sitten kun testeissä kävin ja nyt kävin uudestaa ja odotan innolla minkalaiset arvot ovat nyt ja johtuukohan punoitus ja ärtyneisyys siitä. Talvella ja tuulella silmät punottavat enemmän. Itsellä ainakin uni vaikuttaa aika paljon niin punotukseen kuin ärtyneisyyteen silmässä. Stresaaavat tilanteet myös lisäävät punoitusta. Mutta uni ainakin itsellä vaikuttaa kaikista eniten omasta mielestä. En tiedä sitte miten pöly vaikuttaa. Joku mainitsi tuosta suolistosta että silläkin jotain vaikutusta punoitukseen????

    • Hillaseppele

      Minua myös monta vuotta vaivannut väsyneet ja hieman kirvelevät silmät. Apua täällä paljon puhuttuihin silmäpusseihin ja tummiin silmänalusiin sain - kyllä - ravinnosta. Pidän huolen, että saan tarpeeksi kaikkia ravintoaineita, ja juon riittävästi jotta ne imeytyy kunnolla. Kosteutan ihoa myös ulkoapäin, sillä sisäisesti nautitusta ravinnosta iholle riittää ehkä 5 %.

      Väsyneihin, kirveltäviin silmiin minulla on oma teoria; Hermoston geeniperäinen eroavaisuus, eli nykyään paljon trenditetty erityisherkkyys. Väestöstä 15-20% on erityisherkkiä. Sekä naiset, että miehet. Näköhermo on osa hermostoa, ja kun hermosto kuormittuu (erityisherkillä paljon nopeammin, sillä he vastaanottavat enemmän ärsykkeitä kuin ei-erityisherkät) sen tarvitsee palautua.

      Näköhermo kuormittuu ärsykkeistä -> Silmät rasittuvat -> tarvitaan lepoa, jotta hermosto voi palautua ennalleen. Tämän takia nukkuminen voi auttaa, mutta ei aina. Jos illalla on kuormittunut (eli myös ylivirittynyt) hermosto, se alkaa palautua, kun se ei enää vastaanota liiaksi ärsykkeitä. Silti voi olla, että aamulla herätessä ylivirittyneisyyttä vielä on -> silmiä väsyttää ja kirvelee. Ylivirittyneisyyden takia unensaantikin voi olla hankalaa.

      On siis tärkeää levätä riittävästi työvuoron jälkeen. Tästä syystä 3-vuorotyö voi olla hankala yhtälö erityisherkkyyden kanssa. Olen itse erityisherkkä, ja huomasin työssäni, että väsyin (silmistä) muita nopeammin enkä enää pystynyt keskittymään kunnolla. Tämän takia teen töitä nykyään yrittäjänä, jotta voin itse päättää milloin teen ja kuinka paljon. Kokeilin silmätippoja, mutta ei auttaneet.

      Pohtikaa, josko olisi mahdollista, että olette hermostollisesti erityisherkkiä.
      Ainut joka on itsellä auttanut on riittävä rentoutuminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe