Pistääkö 'paksu' mehiläinen?

melkein veto

Mulla on aina ollut käsitys ettei se paksu mehiläinen pistä, ainoastaan kerää mettä
Kaveri on kuitenkin eri mieltä,
joten miten on, tietääkö joku?

Kiitos, Anne

11

10344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      En nyt oikein tiedä mitä tuolla "paksulla" mehiläisellä haet, (kimalainen? )mutta yleisesti ottaen noilla työläisillä (jotka mettä keräävät) ovat munanjohtimet muuttuneet pistimiksi. (eivät siis voi lisääntyä)

    • *Nilla

      Mesipistiäiset (mm. kimalaiset ja mehiläiset) ovat luonteeltaan lunkimpeja kuin ampiaiset (petopistiäiset), mutta kyllä nekin tarpeen tullen itseään ja pesäänsä puolustavat pistimellään.

      Syy, miksi ne eivät ole niin hanakoita siihen pistämiseen, on se, että mesipistiäisten pistin tarttuu "uhriin" kiinn ja käytännössä pistäjä kuolee siinä hommassa. Ampparit taas voivat tuikkia piikkiään monia kertoja uhriinsa.

    • pistää kyllä, ja se tekee

      erittäin kipeää. Ja myös kimalainen voi pistää monta kertaa peräkkäin samoin kuin ampiainen, kun taas mehiläisen piikki irtoaa ja jää kiinni esim. ihoon. poikkeuksena mehiläisistä kuhnurit, jotka eivät pistä ollenkaan. Niillä kun ei ole pistintä.

    • olen aina

      kuvitellut että ("ne paksut") kimalaiset ei vät pistä koska sillä kelta valkoisella peltokimalaisella ei ole piikkiä lainkaan, mutta ne kylläkin purevat. kun taas hieman pienemmällä kimalaisella jolla on oranssi niska niin olisi joku piikin tapainen. kyllä ampiaistenkin piikki lähes poikkeuksetta jää ihmisen ihoon kiinni koska ilman karvapeitettä se uppoaa syvempään kuin esim. eläimillä. tarhamehiläisetkin pistävät, tosin ne eivät ole lainkaan aggressiivisia...

      • Väärin.

        Ampiaisen piikki ei koskaan jää ihoon kiinni. Mehiläisen piikki jää. Opettele erottamaan hyönteiset.


    • ampppari

      minua on ainakin pistänyt kolmesti sellainen niin sanottu ''paksukainen''

    • pureekovittu

      Haluun vittu tietää että pureeko/pistääkö tommone saatanan runkkari meijän takapihalla, ja vittu kyllä, niitä on iha vitusti siinä. kiitos jo etukäteen muukalaiset.

    • hyönteismaaailmaa

      Kimalaiset voivat pistää ihmistä käteen otettaessa tai puolustaessaan pesäänsä. Kimalaisten myrkkypistimessä ei ole väkäsiä toisin kuin kesymehiläisellä, ja ne voivatkin tuikata uhriaan useita kertoja. Pistos voi olla varsin kivulias.

    • asdas

      Kimalaiset ovat ystäviämme , ne pölyttävät puutarhan kasvit ja tekevät sen mielellään.

    • Anonyymi

      no vittu että pistää ja kovaa ai samperi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe