Schindler's list

muuan viulisti

    Hei, rakkaat ystäväiseni!
Olen kiinnostunut elokuvasta, schindler's list.
En ole nähnyt kyseistä elokuvaa ja tahtoisin siten tietää juonesta jotain. Ja ERITYISESTI siitä kohdasta, jossa soi tälläinen musiikki


http://www.youtube.com/watch?v=mbQAl_VkVrg


Minun pitäisi esittää tuo kappale viululla. Haluaisin eläytyä siihen paremmin. Mutta en pysty, kun minulla ei ole sellaista mielikuvaa ja tunnetta, joka sopisi kyseiseen kappaleeseen, että äänen soinnista ja tulkinnasta tulisi juuri niin koskettava ja ahdistunut, kuin se elokuvan musiikissa on.
Joten, toivoisin että pystytte/vaivaudutte kirjoittamaan tähän kaiken, mitä teille tulee tästä mieleen. Myös kuvailut ja tunteet mitä kohta teissä aiheutti voisivat valaista minua paremmin. Se auttaisi todella minua...!

6

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itzhak Stern

      Spielbergin paras elokuva ehkä, mutta ei nyt mennä vielä klassikon jalustalle nostamaan. Klassikolla tarkoitetaan "Viridianaa", "Seitsemättä sinettiä", "Kummisetää" ym. Painiiko Spielbergin elokuva samassa sarjassa?

    • pxä

      Mielenkiintoinen keskustelunaihe mielenkiintoisella palstalla.

      (Sivumennen sanoen, klassikko-termi on tällä palstalla todistettu hyvin vaikeaksi käsitteeksi, ja lähes jokaisen elokuvan "klassikkoudesta" tunnutaan olevan montaa mieltä.)

      Mielessäni sattui heräämään pari kysymystä.


      Ootko nyt ihan varma että haluat lainata apuvälineeksesi mielikuvan muilta tai itse leffasta? Eihän se tietenkään väärin oo, mutta kysynpähän vain.

      Tai ootko varma että haluat käyttää juuri sanaa "ahdistunut"?


      Se mitä meikäläinen on mielikuvista oppinut, on se, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa yleisesti hyväksyttyä mielikuvaa. Painavia ja vielä painavampia mielipiteitä voi kyllä olla mutta niihin ei kannata liiaksi katsoa. After all, harvemmin yleisön mieleen jää esiintyjä joka tulkitsee teoksen "niin kuin ennenkin". Mutta monesti tykätään niistä, jotka kokeilevat omia tapojaan ja tekevät uusiksi.

      Ootko kokeillu lähteä hakemaan tulkintaa jostain (omasta mielestäsi) vastakkaisesta ajatuksesta? Mainitsit "ahdistuneisuuden". No entä jos kokeilisit soittaa "ahdistavan" kappaleen ja tarkoittaa sillä jotain ihan päinvastaista, vaikkapa "Minä rakastan sinua".

      Vastakkainasetteluista syntyy monesti väkeviä kokonaisuuksia - siitä todistaa moni elokuva jossa hirmutekojen ääniraidalle on laitettu soimaan rauhoittavaa musiikkia, esim. keskellä John Woon Face/Offin ammuskelukohtausta pikkulapsi kuuntelee korvalapuistaan "Over the Rainbow'ta".

      Joku viisas joskus sanoi että instrumenttimusiikki on pohjimmiltaan abstrakti kieli, jolla voi tarkoittaa mitä vain.




      By the way, mistä löysit viulunuotit Schindleriin? Itse etsiskelin niitä elokuvan ilmestymisaikaan ja löysin vain pianosovituksia.

      • se viulisti

        Kiitos, pxä. Herätit juuri mielenkiintoisia ajatuksia, kun luin vastauksiasi.
        Olen itsekkin ajatellut tuota, että soittaa ahdistunutta kappaletta.. mutta ongelmanani onkin se, että eräs opettaja sanoi viimekerralla soittaessani sitä ajatellen jotain muuta, että siitä jäi pois se keskitysleiritunnelma ja hän koki sen niinkuin huonona juttuna. Mun täytyy funtsia, kumman ratkaisun teen tai sitten tyytyä kompromissiin.

        En jaksa, oman laiskuuteni takia katsoa kyseistä elokuvaa, joten päätin kysellä muilta, mitä he ovat asiasta mieltä. En tietenkään luota ja ota niitä niin vakavasti; osa ei edes ole "asiaa", mutta ajattelin karsia ja katsoa, mitä tällä konstilla saa. Lähipiirissä olevat ihmiset eivät olleet nähneet kyseistä leffaa. Ja sekin on totta, että jos katsoisin elokuvan, saattaisin kuvailla sitä ihan eritavalla ja kokea kohtaukset toisella lailla.

        En tiedä mistä tuo nuotti alunperin on, mutta sain sen opettajaltani. Jos haluat sen, voin lähettää siitä kopion tai liittää sen sähköpostiin, mikäli saisin osoitteesi. :) Pianosäestyskin on olemassa...


      • pxä
        se viulisti kirjoitti:

        Kiitos, pxä. Herätit juuri mielenkiintoisia ajatuksia, kun luin vastauksiasi.
        Olen itsekkin ajatellut tuota, että soittaa ahdistunutta kappaletta.. mutta ongelmanani onkin se, että eräs opettaja sanoi viimekerralla soittaessani sitä ajatellen jotain muuta, että siitä jäi pois se keskitysleiritunnelma ja hän koki sen niinkuin huonona juttuna. Mun täytyy funtsia, kumman ratkaisun teen tai sitten tyytyä kompromissiin.

        En jaksa, oman laiskuuteni takia katsoa kyseistä elokuvaa, joten päätin kysellä muilta, mitä he ovat asiasta mieltä. En tietenkään luota ja ota niitä niin vakavasti; osa ei edes ole "asiaa", mutta ajattelin karsia ja katsoa, mitä tällä konstilla saa. Lähipiirissä olevat ihmiset eivät olleet nähneet kyseistä leffaa. Ja sekin on totta, että jos katsoisin elokuvan, saattaisin kuvailla sitä ihan eritavalla ja kokea kohtaukset toisella lailla.

        En tiedä mistä tuo nuotti alunperin on, mutta sain sen opettajaltani. Jos haluat sen, voin lähettää siitä kopion tai liittää sen sähköpostiin, mikäli saisin osoitteesi. :) Pianosäestyskin on olemassa...

        Jaa että keskitysleiritunnelma jäi uupumaan... kuulostaapas ympäripyöreeltä. Opettajalla on vissiin ollut sitten joku oma näkemys siitä kuinka biisi pitäisi tulkita eikä osanut sitä sitten muulla tavoin verbaalisesti ilmaista. "Keskitysleiritunnelmahan" ei ole mikään mittatikkumääre.

        Sitä paitsi, jos nyt katot sen leffan, niin mistä sen tietää ettet ala vaan matkimaan Itzhak Pearlmanin tulkintaa...?

        Noin muuten olen toki sitä mieltä että tietyllä yleissivistävällä tasolla (nyt en keksi parempaa sanaa, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan) Schindler on suositeltavaa katsottavaa.



        Ai niin, kiitos vaan nuottitarjouksesta, mutta omat vuoteni asian vihkiytyneenä harrastajana olen joutunut jättämään taakseni. =)


      • .......
        pxä kirjoitti:

        Jaa että keskitysleiritunnelma jäi uupumaan... kuulostaapas ympäripyöreeltä. Opettajalla on vissiin ollut sitten joku oma näkemys siitä kuinka biisi pitäisi tulkita eikä osanut sitä sitten muulla tavoin verbaalisesti ilmaista. "Keskitysleiritunnelmahan" ei ole mikään mittatikkumääre.

        Sitä paitsi, jos nyt katot sen leffan, niin mistä sen tietää ettet ala vaan matkimaan Itzhak Pearlmanin tulkintaa...?

        Noin muuten olen toki sitä mieltä että tietyllä yleissivistävällä tasolla (nyt en keksi parempaa sanaa, ymmärrät varmaan mitä tarkoitan) Schindler on suositeltavaa katsottavaa.



        Ai niin, kiitos vaan nuottitarjouksesta, mutta omat vuoteni asian vihkiytyneenä harrastajana olen joutunut jättämään taakseni. =)

        kyllähän schindlers list on ihan ok elokuva mutta ärsyttää kyllä kun aina tehää jotai elokuvia juutalaisten tappamisesta ku niitä säälitään nykyään jo vähän liikaakin.


      • Kimmonen
        ....... kirjoitti:

        kyllähän schindlers list on ihan ok elokuva mutta ärsyttää kyllä kun aina tehää jotai elokuvia juutalaisten tappamisesta ku niitä säälitään nykyään jo vähän liikaakin.

        Minun mielikuvani on lähinnä maalin kuivuminen seinällä, mikä toisaalta tuottaisi piristävän epäsovinnaisen tulkinnan ottan huomioon ko. tekeleen maineen (muistan aikoinaan Levyraadissa jonkun todenneen, että oli pakko antaa kymppi pelkästään aiheen vuoksi). Opettaja tuskin tykkäisi, kun se ei ole "mitä pitäisi olla".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe