Kutiavia näppylöitä...

asdads

Aamulla kun heräsin niin huomasin pari "hyttysen puremaa" tietenkin raapisin niitä kun kutivat. No tässä päivän mittaan niitä on tullut lisää 10-15 ympäri kehoa. Näyttävät hyttysen pistokselta ja kutiaa ihan saatanasti.

Onko kellään mitään hajua mikä voisi olla kyseessä?

41

80787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla?

      lintukirpun puremia?kokeileppas googlettaa...mulla on tullut jo monena keväänä peräkkäin just tollasia hyttysen puremaa muistuttavia jälkiä ja epäilen että mulla ne on just noita...mulla niitä tulee varsinkin kylkiin mahaan ja rintaan,ja kun raavin niitä niin sitä aluetta rupeaa kuumottamaan ihan sairaasti...muutamassa päivässä tai korkeintaan viikossa mulla on ne sitte hävinny.inhottavia kyllä ovat! :(

      • asdads

        Nyt on tilanne jo vähän rauhottunu lisääntymisen suhteen mutta aamupäivänä silmällä suunnille huomas ku uus puhkes iholle. Et en sitte tiiä :E


      • VuokkoAnita

        Vanha keino kuminaan taitaa edelleen olla paras. Ensin toki täytyy selvittää, mistä kutina johtuu, mutta oireita voi helpottaa perunajauhoilla. Itse saan ns. Lintukirpun puremia joka kevät. Olen kokeillut kipulääkettä, antihistamiinia,kortisonivoidetta jne, mutta suurin helpotus tulee perunajauhoista. Olen käyttänyt sitä myös lapsilleni, kun heillä on ollut esim nokkosihottumaa. Kannattaa kokeilla. Esim vauvan ihon hoitoon tarkoitettu talkki toimii myös.


    • dsadd

      Lisää kutiavia hyttysenpiston näköisiä läikkiä tullut.. ne on tuollasis ns rykelmissä. Nilkoissa,takareisissä,polvissa,kyynärpäissä.

      Jos jollain on hajua mikä tämän voisi aiheuttaa olisin kiitollinen vastauksista.

    • dsadd

      Nokkosihottuma oli ainut joka muistutti tätä. Onko jollain kokemusta/niksejä miten tätä voi hoitaa?

      • nokkosrokkoa

        niin lääkäri määrää lääkkeet siihen...mulla on ollut pienenä myös sitä mutta muistaakseni mulla oli vaan kasvojen alueella.kannattaa käydä näyttämäs lääkärille.ensiapua vois saada hydrocortisoni voiteesta...


    • m123

      saattas olla melko varmasti lintukirppuja. mulla on tullut viikon ajan nilkkoihin, toisen jalan polvitaipeeseen, käsivarteen, toiseen kyynärpäähän, reisiin... usein kaksi vierekkäin mutta reisissä kymmenkunta lähekkäin. ei meinaa parantua millään. ilmestyvät kuin tyhjästä,alkaen kutinalla. aivan kuin hyttysen tai paarman purema, pistoreikä keskellä ja puristaessa tulee nestettä. turpoaakin joskus.. onko niitä vielä tullut?mulla tuli eilen yks otsaan.

      • löllölöl

        Mut ei enää niin paljon... saanu nukuttua ku kutis jokapaikka. Onneksi näitä esiintyy enää nilkoissa ja pari ilmestynyt kämmeneen.


      • oletko käynyt luonnossa
        löllölöl kirjoitti:

        Mut ei enää niin paljon... saanu nukuttua ku kutis jokapaikka. Onneksi näitä esiintyy enää nilkoissa ja pari ilmestynyt kämmeneen.

        äskettäin?
        Kevät 0n ihmeellinen juttu että luonto herää kiusaamaan luonnossa liikkujia. Hyväksy kirppujen puremia. Mahtaako löytyä googlaamalla kirppujen puremia? Missään vaan erilaisia kirppuja?


      • Jos käy luonnossa
        oletko käynyt luonnossa kirjoitti:

        äskettäin?
        Kevät 0n ihmeellinen juttu että luonto herää kiusaamaan luonnossa liikkujia. Hyväksy kirppujen puremia. Mahtaako löytyä googlaamalla kirppujen puremia? Missään vaan erilaisia kirppuja?

        Niin tulee semmoisia ihmeellisiä paukaumia!Jopa pelkällä niityllä käveleminen jo riittää, että tulee sivukävelijänä kanssasi takerrellen muita ötököitä! Myös pitää muistaa myyriä, jotka aiheuttavat myyräkuumetta! Ja vielä kesän aikana punkin aiheuttama boreloosi. Riittää kyllä, että olet tietoinen ko. vaaroista ja huolehdit.


    • kjg hjmpk jkhgfjkkl
    • tule ajatelleeksi,

      että se voisi olla SYYHY!

      Siitä löytyy tietoa netistä vaikka kuinka paljon. Valitettavasti se vaivaa minua juuri nyt, se on hyvin yleinen ja sen voi saada mistä tahansa - luulen, että toiset ovat sille alttiimpia kuin toiset, koska meidän perheessä muut ovat säästyneet.

      Kutina on sietämätön. Sitä ei kannattaisi missään nimessä raapia, vaan hankkia äkkiä hoitovoide ja tehdä huolellisesti ohjeiden mukaan.

      Ehkä oletkin saanut avun jo, koska viestistäsi on kauan aikaa.

      • kutiava

        Minullakin ollut jo kolmisen viikkoa ihan helvetillisesti kutiavia pienehköjä näppylöitä etenkin ranteissa, sormissa, vatsassa, jaloissa siellä täällä ja jopa kaulassakin. Kutiavat etenkin iltaisin ja öisin. Koskaan ennen ei ole tällaista ollut...on tosi hermoja raastavaa. Tyttärelläni on myös, muttei niin paljoa. Mikä ihme se tosiaan voisi olla, kun en ole mitään outoja ötököitäkään nähnyt??


      • apua ja äkkiä!

        Laitatko sen lääkkeen nimen vielä, kiitos? Saako ilman reseptiä?


      • näitäkö?
        kutiava kirjoitti:

        Minullakin ollut jo kolmisen viikkoa ihan helvetillisesti kutiavia pienehköjä näppylöitä etenkin ranteissa, sormissa, vatsassa, jaloissa siellä täällä ja jopa kaulassakin. Kutiavat etenkin iltaisin ja öisin. Koskaan ennen ei ole tällaista ollut...on tosi hermoja raastavaa. Tyttärelläni on myös, muttei niin paljoa. Mikä ihme se tosiaan voisi olla, kun en ole mitään outoja ötököitäkään nähnyt??

        Tohtori.fi kirjoittaa:
        Syyhypunkille tyypillistä on voimakkaasti, erityisesti iltaisin kutisevat näppylät tai pienet rakkulaiset näppylät, jotka useinmiten sijaistevat ranteissa ja sormihankaimissa . Muita tavallisia näppylöiden sijaintipaikkoja ovat jalkaterät, nilkat, kainalot, vyötärön alue ja penis.


      • Help mehh.
        apua ja äkkiä! kirjoitti:

        Laitatko sen lääkkeen nimen vielä, kiitos? Saako ilman reseptiä?

        Mulla on siis ollu ehkä noin viikon pieniä näppylöitä, jotka kutiaa aivan mielettömästi. Ulkoa en ole mitään öttiäisiä ole voinut saada, kerta nythän on talvi.

        Mitä nää vois siis olla ? Näppyjä on siis pari kaulassa, kauheasti nilkoissa, ja jaloissa muutenkin. Sitten käsivarsistakin olen löytänyt pari.


      • Must...not....scratch...
        Help mehh. kirjoitti:

        Mulla on siis ollu ehkä noin viikon pieniä näppylöitä, jotka kutiaa aivan mielettömästi. Ulkoa en ole mitään öttiäisiä ole voinut saada, kerta nythän on talvi.

        Mitä nää vois siis olla ? Näppyjä on siis pari kaulassa, kauheasti nilkoissa, ja jaloissa muutenkin. Sitten käsivarsistakin olen löytänyt pari.

        Mun käsivarsiin on ilmestynyt parin viikon ajan paukamia, jotka kutisee ihan älyttömästi. Ne on läpimitaltaan ollut muutaman sentin. Sitten kun kohta turposi ja meni ihan pinkeäksi menin lääkäriin. Lääkärin mukaan vanhoissa taloissa on sellasia pieniä öttösiä (pienempiä kun hyttyset), jotka yöaikaan käy puremassa (pistämässä?). Paukamat tietää ötökänpuremiksi, jos ne kuumottaa. Mulla muutama purema oli tulehtunut, joten sain antibioottikuurin ja voidetta. Pitää varmaan myrkyttää koko kämppä. Ei tätä tällästä kauan kestä.


    • merkillistä?!

      avataas vanha threadi uusiks. mulla on pitkin kroppaa niin pieniä ja värittömiä näppyjä ettei niitä ees oikeestaan nää ennenkö kutinan takia tulee raavittua ja sitte punottaan tietty alkavat. melkonen mysteeri. kainalot, sormen välit, vatsa, perse, käsivarret... kutiaa vaa mutta ei mitään muuta. melkosta... olisiko sitten tuon syyhypunkin tekosia. milläs helvatalla niistä pääsis. täytyy myöntää että kummonen siivousintoilija en ole.. jos alkais sekin touhu maittaan tämän jälkeen.

    • rapu

      Kokeile Faunapharman dermagiq skin, saa apteekista, parasta mitä tähän asti olen kokeillut. Kutina häviää melkein heti kun levittää voidetta ja seuraavana aamuna ei jälkeäkään itikan puremien jäljistä. Aiempina kesinä tuli mahottomat kutisevat paukamat ja tuli raavittua verille ja sitten oli koko kesän näköinen. Kannattaa testata tätä voidetta. Lopultakin apu hyttysriesaan, yes !!!

    • Epätoivoa

      Minäkin nostan...
      Minulla on ollut nyt syyskuun lopusta hyttysenpiston kaltaisia paukamia. Ne sijaitsevat useimmiten päänahassa, mutta myös kaulassa ja toisinaan myös reisissä on. Ne ovat useimmiten yksittäisiä, joten eivät viittaa kirppuihin eivätkä myöskään syyhyyn, koska käsissä ei ole lainkaan.

      Olen käynyt ihotautilääkärillä, koska luulin niiden olevan täitä (lapsella oli lokakuussa, ja otin itse niin monta kuuria, että niitäkään eivät ole). Lääkäri nauroi minut pellolle ja lähetti matkaansa, joten eipä tee mieli mennä enää lääkärille.

      Ainoa mitä itse keksin ovat viemärihyttyset. Nyt olen kuitenkin joka ilta kaatanut 1,5 litraa vettä viemäriin ja laittanut vielä kloriittia päälle. Sillä ei ole vaikutusta näppyjen syntymiseen.

      Olen epätoivoinen. En tiedä, menisinkö uudelleen ihotautilääkärille vai soitanko hyönteistorjunnan. Turhan rahanmenon lisäksi päätöstä jarruttaa kamala lääkärikokemus (se espoolaisen lääkäriaseman naisihminen ei tosiaan hallitse potilaan kohtaamista...).

      ideoita?

      • mikä.ötökkä

        Mikä kyseessä kun talvella yön aikana oli ilmestynyt ranteeseen "paukama" , ei kutia, keskellä pieni monttu/piste ( purema) pisteen ympäristö punoittaa n. senttimetrin laajuudella? Olen ihmeissäni. Huushollissa on pörrännyt muutama pienen pieni kukkakärpänen tai banaanikärpänen. Ei kai ne pure?
        Petivaatteet ovat puhtaat, vaihdan viikottain ja tyynyliinan 2x/vk ja pesen patjansuojuksen vuosittain, tyynyt , täkit kolme kertaa vuodessa, tai ostan uusia?
        Jokin ötökkä kuitenkin? Lemmikkejä ei ole.


    • mitä mä teen

      siis mitä ihmettä tää on, kun mulla on sellasia outoja kutiavia patteja, jotka on samanlaisia kuin hyttysenpuremat, mut nyt on talvi eikä tääl voi edes olla hyttysiä joten...? niit ilmestyy koko ajan lisää... :(

      • Sellasta

        Mulla täysin sama homma. Tossa peukalon ja etusormen välissä, ranteissa, reisissä, vatsassa..... Ärsyttävää! Iltaisin varsinkin kutisee todella paljon! Voisiko johtua todella yksinkertaisesti kuivasta ihosta? :o


    • jaa5

      Hilsepunkki lemmikiltä?

    • kolmatta viikkoa

      kutinaa täälläkin. Syyhypunkkiin tarkotetusta voiteesta ei oo ollu ainakaan vielä minkäännäköstä apua.

    • Tiutti

      Lutikoita. Nykyään valitettavan yleisiä, vaikeita torjua ja leviävät helpolla.

    • Khofohx

      Myös pölypunkin puremat(punottavia näppyjä) kutisee..

    • Tyttönen123

      Mullakin tommosia yksittäisä näppylöitä on ympäri kehoa; käsissä, jaloissa, niskassa, alapään tuntumassa jopa, nivusissa, kaikkialla ja näppylöiden lisäksi ihottumaa. Vesirokko ei ainakaan ole, sen olen sairastanut jo. Pelkään jonkin verran tämän olevan ihosyöpää, toivottavasti ei ole, olen vatsa 13 vuotias. Toivottavasti tää olis vaa jotain ohimenevää. Mutta jos jollain olis mitään hajua mitä tää on nii voisiko olla ystävällinen ja kertoa, kiitos

    • llflf

      Itsellä on ollut n. elokuusta asti pieniä itikanpureman näköisiä, mutta toisaalta finnimäisiä, elikkä märkäpäisiä patteja vasemmassa jalassa polvesta alaspäin, Kutisevat todella paljon, ja raapiessa ärtyvät ja suurentuvat ja muutama on tulehtunutkin. Eivät parane tai katoa. Nyt parin viikon sisään ne ovat lisääntyneet ainakin tuplasti, ja muutaman päivän sisällä niitä on alkanut tulemaan vasempaan reiteen ja oikeaan käsivarteen. Tää on kyllä todella omituista, eikä yleislääkärikään osannut sanoa oikeen juuta tai jaata, kun kortisonivoidekaan ei oo auttanut. Määräs antibiootin ja verikokeisiin.

      • Kkja

        Vaikuttaa samalta mitä mullakin on. Mullakin kestänyt jostain elokuusta asti jo ja alkaa mennä hermot, lääkäri ei osannut sanoa mitään ja pitäis kuulemma mennä ohi mutta ei siltä vaikuta. Onko sulle selvinnyt syytä?


    • SatunnainenMatkailija100

      Voiko olla luteiden puremia? Ovat levinneet viime aikoina todella paljon.

    • blaahh

      onko selvinnyt kenellekkään? täälä samoja ongelmia..

    • Huolestuneena

      Sama ongelma täälläkin tällä hetkellä, onko mitään selvinnyt?

      • ihan_kivaa

        Onko tämä joku luulosairaiden palsta?
        Itse veikkaisin luteita, joku taisi jo ehdottaakin?
        Erittäin ikäviä ja sitkeähenkisiä pikkuvampyyreitä; imevät öisin verta ihmisistä ja eläimistä. Piileskelevät lattioiden, seinien, sängynpatjan raoissa valoisaan aikaan.
        Purema ei satu, näyttää vähän hyttysenpistolta. Allergisille voi tulla laajoja, kutisevia laikkuja.

        Lutikat ovat nykyisin levinneet maahanmuuton ja matkailun myötä.
        Itsekin olen niihin tutustunut, onneksi jo reissulla ymmärsin, mistä on kysymys.
        Kotiin tultua kaikki heti saunaan / pesuun, 60 astetta tai pitkä pakastaminen tappaa ne vaatteista ja tavaroista.
        Mikäli ne ovat jo päässeet leviämään asuntoon, yhteydenotto tuholaistorjuntafirmaan.


    • Anonyymi

      Mulla itellä on ollut lintu kirpun puremia ja ne kutittaa iha sairasti mutta käy lääkärissä tarkistuttamassa
      että mitä ne on

    • Anonyymi

      Mulla tullu vähän samanlaisia tässä viikonlopun aikana joku kaheksan kappaletta enkä yhtään tiiä mitä on. Kutisee kyllä niin perkuleesti että huhhuh!

    • Anonyymi

      Kyhmykutinaa veikkaan kaikilla edellä mainituilla pohtijoilla. Googlettakaa.

    • Anonyymi

      Itellä on ollu kanssa mutta hain Googlesta että enterorokko ois ainaki mulla. Oireina ovat kurkkukipu, päänsärky, SAIRAAN kutiavat näppylät ja mä ihan oikeesti säikähin kun näin aiheeseen liittyviä kuvia että enterorokkolaisilla on ihan samassa kohtaa sairaa kipee afta ku mulla on ollu jo viikon. Kutiaa iha sairaasti

    • Anonyymi

      Selvisikö mistä johtuu..itselle ilmesty tänään,saman tyylinen kun itikka oisi pistän,ja kutisee...

    • Anonyymi

      Pakkasilla huoneilman lämmitys kuivattaa ihoa. Kun otat suihkun, taputtele vesi pois ja heti rasvaa koko keho. Kun on jo näppylöitä, voit rasvailla niin kauan, että näppylät häipyy. Itse teen niin ja ei ole näppylöitä enää ilmestynyt, mutta jos joku paikka kutiaa, pyrin, etten raavi ja heti rasvaa. Nyt vanhempana minulla on vielä apteekista ostettavia voiteita, taipeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe