KUPARIKIERUKKA & ÄLYTÖN KIPU

hurts

Eilen laitettiin kuparikierukka(aiemmin ollu hormonikierukka). En ole synnyttänyt.
Eilen oli kovat kivut laiton jälkeen(ei puudutusta) särkylääkkeitä olen syönyt eilisestä lähtien.
ihan ok olo, mut välil tulee älytön aaltomainen kipu, välillä oikealla, välillä vasemmalla puolella alavatsaa. Se on niin kova että ihan henki salpautuu.
Vuotoa ei ole kuin ihan pientä vain.

Onkohan tämä nyt ihan normaalia.. :(

15

5601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arpinaamaX

      mulla oli sama ja piti ottaa pois kun keho työnti sitä ns.pois ja kehitti kuumeisen olon kipuineen :(

    • Laitettiin eilen

      Mun viesti eilisestä ikävästä kokemuksesta on tos muutama rivi alempana.. Edelleen vedetään särkylääkkeiden voimin, mutta parempaan suuntaan mennään jo.
      No enivei, välillä nipistelee/supistelee, välillä vähän ja sit taas enemmän. Mut kuulemma ei kannata viel hätäillä ja luovuttaa, koska kierukka etsii viel näin alussa paikkaansa kohdussa, ja tietysti kohtu "suojelee" itseänsä, ja yrittää saada vieraan tunkeilijan ulos.

      Eli tunnustele oloas ainakin viikonlopun yli, ja jos ei ainakaan pahene ni ehkä ei mitään huolta. Luultavasti kivut katoaa parin päivän sisällä.

      Usein myös menkkojen aikana, varsinki ensimmäisen puolen vuoden (hyvin yksilöllistä) aikana voi olla vastaavia kipuja. Mut mä oikeesti uskon et elimistö tottuu tähän kaikin puolin, vie vaan vähän aikaa. Tsemppiä sulle! Ja kirjotellaan välillä kokemuksia, kiva tietää miten kohtalotovereilla sujuu :)

    • Beatrix*

      Kovin voimakas kipu asennuksen jälkeen voi olla merkki myös siitä, että kierukka on paikallaan huonosti tai jopa osittain laskeutunut kohdunkaulaan. Jos sinulla on ollut jo aikaisemmin kierukka, niin ehkä ei odottaisi, että kohtusi nyt reagoi vierasesineeseen niin rajusti? Hormonikierukka kuitenkin on isompi. Oliko sinulla samanlaisia kipuja sen asennuksen yhteydessä?

      Joillekin kuitenkin tuollaisetkin kivut ovat normaaleja, ja menevät kyllä ohi. Jos ne hyvin voimakkaana jatkuvat, kannattaa mennä takaisin lääkäriin tarkistuttamaan kierukan sijainti.

    • Normaalia

      Hei.

      Kuulostaa samalta, kuin itselläni kuukausi sitten, kun kuparikierukka laitettiin. En ole synnyttänyt, joten kohdnkaula oli tiukka ja kierukan laittaminen sattui aivan tajuttoman paljon. En ollut tajunnut ottaa särkylääkettä ennen sen laittamista. Puudutusta ei käsittääkseni käytetä näissä asioissa. Mulla oli kierukan laiton jälkeisenä iltana kovia supistuksenomaisia kipuja, seuraavana päivänä enää hieman kipuja ja sitten kivut loppuivat. Soitin terveydenhoitajalle kivuista ja mulle sanottiin, että ihan normaalia on, kohtu supistelee vierasesinettä parin päivän ajan kuulemma. Jos sun kivut ei parissa päivässä mene ohi, mene ihmeessä lääkäriin, koska kierukka saattaa olla jotenkin pois paikoiltaan tai se ei ylipäätään sovi sun keholle.

      • kylläpäs...

        Kyllä kohdunkaulan puudutuksen voi halutessaan pyytää. Varsinkin ei-synnyttäneille se voi olla tarpeellinen asennusvaiheessa.


      • hurts
        kylläpäs... kirjoitti:

        Kyllä kohdunkaulan puudutuksen voi halutessaan pyytää. Varsinkin ei-synnyttäneille se voi olla tarpeellinen asennusvaiheessa.

        ..pyysin kyllä puudutusta mutta ei annettu...


      • H-kierukka
        hurts kirjoitti:

        ..pyysin kyllä puudutusta mutta ei annettu...

        Typerän lääkärin olisi pitänyt antaa sinulle puudutus! Ainakin minulle se annettiin yksityisellä lääkäriasemalla mukisematta ja hyvä olikin, sillä kierukan laittaminen sattui hirveästi siitä huolimatta.


    • hutrs

      Eli toissapäivänä oli ihan kivuton päivä, ja kerkesin jo innostua että vihdoinkin kivut loppuivat..mutta eilen..taas älytön kipu..kouristi älyttömästi..oikealle puolelle alavatsaan säteili ihan koko jalkaan asti myös. Sattui eniten seisaaltaan, makuulla ei niinkään.
      Iltaa kohden kivut laantuivat ja pystyin nukkumaankin. tänään ei ole vielä ainakaan kipuja ollut.

    • Anuirmeli

      No mul oli kans ekat 3 viikkoa kuparikierukan asennuksen jälkeen välil kovin kivuliaita päiviä ja välil ei ollenkaa.En oo synnyttäny.Lienee järkeenkäypää,että kroppa totuttelee kierukkaan aikansa.Tarkistettiinko sul ultralla,että kierukka on oikeas paikas?Mulla katottiin heti asennuksen jälkeen ja oikeas paikas oli.Ny viime viikon ti alko menkat ja olivat järjettömän runsaat ja kivuliaat.Kestivät 7 päivää eli järkyttävän pitkään.Ymmärtääkseni noi kivut on normaaleja.

      • hurts

        Kyllä tarkastettiin heti että oli paikallaan.
        Eilen oli ihana kivuton päivä, mutta sekin autuus loppu lyhyeen :( tänään taas koskee, säteilee oikeeseen jalkaan ja selkään.


      • Anuirmeli
        hurts kirjoitti:

        Kyllä tarkastettiin heti että oli paikallaan.
        Eilen oli ihana kivuton päivä, mutta sekin autuus loppu lyhyeen :( tänään taas koskee, säteilee oikeeseen jalkaan ja selkään.

        Musta tuntuu että toi kipuilu on ainaki osittain sen ansiota,että ei käytetty puudutusta.Ei mullakaan käytetty,koska olin julkisen terveydenhoidon asiakas ja sielhän ny tunnetusti säästetään kaikes. Mul on "paikat" aina ollu herkät positiivises ja negatiivises mieles. Uskoakseni tää kaikki saattaa olla siihen yhteydes. Ja ennen kaikkea siihen,että ei oo synnyttäny. Miten se sun hormonikierukkas laitto ja muut vaiheet suju? Mul noi kivut loppu ku kuukautiset loppu 5 päivää sitte. (Koputan puuta tietty). Meni kyl 600 mg buranaa useampi päiväs kuukautisten aikana ja 400 mg useita asetuksen jälkeen ja joinai päivinä menkkoja ennen. Nii ja mul oli kans runsaasti selkäkipuja niinku sulla. Neki loppu vuodon loputtua. Mutta jälleen kerran on ajateltava,että tää on silti pientä verrattuna hormoneiden haittoihin,jotka mul ei ajan kulues juuri vähentyny. Eli pää ja kroppa tiltis koko ajan. Näyttäs siltä et ton alun jälkeen mul on tilanne ok ja en enää ees muista koko kierukkaa. Tsemppiä!


      • Anuirmeli
        hurts kirjoitti:

        Kyllä tarkastettiin heti että oli paikallaan.
        Eilen oli ihana kivuton päivä, mutta sekin autuus loppu lyhyeen :( tänään taas koskee, säteilee oikeeseen jalkaan ja selkään.

        Nii joo.Ootko muute tunnustellu, että onko kierukka paikoillaan?Mä oon, ja langat on tuntunu. Tietty toi on tehtävä varovasti yhel sormel. Olettas että jos joki ois vialla ni tuntus jotai muutaki ku langat...
        Mä oon tehny ton tunnustelun useampaa kertaa just sen takia, että huomaisin jos kroppa ois työntäny pois sitä.


      • hurts
        Anuirmeli kirjoitti:

        Nii joo.Ootko muute tunnustellu, että onko kierukka paikoillaan?Mä oon, ja langat on tuntunu. Tietty toi on tehtävä varovasti yhel sormel. Olettas että jos joki ois vialla ni tuntus jotai muutaki ku langat...
        Mä oon tehny ton tunnustelun useampaa kertaa just sen takia, että huomaisin jos kroppa ois työntäny pois sitä.

        olen kokeillut, ja langat tuntuvat.
        Tässä nyt kolmatta viikkoa kipuilua ja mietin jo että kuinka paljon aiheuttaa haittaa elimistölle jokapäiväinen särkylääkkeiden syönti... :/
        Koko aikana ollut ehkä kolme täysin kivutonta päivää. Vuotoa ei ole ollut viikkoon.
        Nykyään tuntuu et se kipu tulee samoihin aikoihin joka päivä..päivällä alkaa ja iltaa myöten häipyy.. Luulis kuitenkin ettei tämä tulehdusta ainakaan olisi, kun eikös silloin pitäisi koskea myös mahaa paineltaessa? minulla ei satu, jos mahaa painelee.


      • Anuirmeli
        hurts kirjoitti:

        olen kokeillut, ja langat tuntuvat.
        Tässä nyt kolmatta viikkoa kipuilua ja mietin jo että kuinka paljon aiheuttaa haittaa elimistölle jokapäiväinen särkylääkkeiden syönti... :/
        Koko aikana ollut ehkä kolme täysin kivutonta päivää. Vuotoa ei ole ollut viikkoon.
        Nykyään tuntuu et se kipu tulee samoihin aikoihin joka päivä..päivällä alkaa ja iltaa myöten häipyy.. Luulis kuitenkin ettei tämä tulehdusta ainakaan olisi, kun eikös silloin pitäisi koskea myös mahaa paineltaessa? minulla ei satu, jos mahaa painelee.

        Onko sul mahollisuutta soittaa sinne,missä kierukka asennettiin?Onko kuumetta?Mul oli samaa kipuilua yhtä kauan vaik ei joka päivä.Kyl toi ehkä on "vaa" alkuhankaluutta jos ei oo tosi poikkeuksellista vuotoa tai kuumetta. Mul ei ny ekojen menkkojen jälkehe oo enää mitään mulla.Mä vedin ohjeen mukaset 4kpl buranaa päiväs ja vahvuus oli 600 mg/tabu. Mahavaivoja noista reseptivapaista ehkä tulee,mutta vasta vuosien käytös ehkä jotai vakavampaa.(Ota lääke ruuan kans).Tsemppiä!


    • Anonyymi

      Mulla vaihdettiin eilen kuparikierukka uuteen. Edellisen laitto sattui pirusti mutta sen jälkeen ei ollut isoja kipuja. Tän uuden asennus ei sattunut paljoo yhtään (pyysin puuduttavaa suihketta), mutta 5 min sen jälkeen 30 min valtavaa kipua alavatsassa niin että oksetti. Koko eilisen päivän kipu vaihteli ja yöllä tuli uudestaan kova kipu ja koko keho tärisi. Makaaminen vie kivun pois mutta istuminen ja seisominen aiheuttaa säryt heti. Lievää vuotoa. Oottelen muutaman päivän jos ei vieläkään pysty muuta kuin makaamaan niin soitan lääkäriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe