SILMÄPROTEESI

MIKSI MINÄ

HEPSKUKKUU. HYVÄ KUN LÖYSIN TÄMÄN NETTILINKIN. ONNETTOMUUS VEI NÄÖN TOISESTA SILMÄSTÄ LAPSENA, SE POISTETTIIN KAUAN SITTEN.TOIVOISIN LÖYTÄVÄNI HENKILÖITÄ JOILLA ON OLLUT YHTÄ "KURJA" KOHTALO JAKAMAAN MIELIPITEITÄ KANSSANI JA KERTOMAAN KOKEMUKSIA SUOMESTA SAATAVASTA PROTEESISTA;OLETKO TYYTYVÄINEN,MITÄ TOIVOISIT PARANNUKSIA?MIELESTÄNI SUOMESTA SAATAVANA OLEVA TEKOSILMÄ EI VASTAA TÄMÄN PÄIVÄN VAATIMUKSIA.TUOTE KYLLÄ HYVIN VALMISTETTU, MUTTA AUTTAMATTOMAN VANHANAIKAISELLA TEKNIIKALLA TEHTY.SILMÄ NÄYTTÄÄ "LAHNAN SILMÄTÄ".

115

13358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moikkkaaaöfö

      tunsin erään jolla oli sama kohtalo kuin sinulla..ihan onnellinen hän kuitenkin tuntui olevan.. minkälainen onnettomuus kävi jos saan kysyä?

      • miksi minä

        Sorry sain vasta nyt OMAN netin ja voin keskittyä paremmin näihin asioihin koti-iltana. Kysyit miten silmäni menetin, klassinen juttu:lasten leikki,teräase osui.En tarkoittanut jutullani etten olisi onnellinen:perhe(hyvä puolisi ja ihana lapsi)olen saanut paljon,siitä kiitos.Halusin herättää kyseenalaiseksi miksi niin suuri osa proteesinkäyttäjistä on tyytymättömiä ja miksi teko on keskitetty kahden VANHANAIKAISTA tekniikkaa käyt. henkilön "piikkiin".Uusi tekniikka toisi aid. silmän.Englannissa valm.jo monta vuotta.Suomessa PAKKO TYYTYÄ siihen mitä saa.Hauskaa syksyä ja terv.kohtalotoverille...


    • Mies75

      Minä menetin vasemmasta silmästä näön tapaturman vuoksi viime joulukuussa ja nyt on ollut mielessä nyt tuo silmän poistaminen. Useiden leikkausten jälkeen silmä on jäänyt punertavaksi ja mustuainen on pysyvästi suuri. Varsinkin itse koen, että olen jotenkin "epänormaalin" näköinen.

      Muuten silmä on tuntunut ihan hyvältä, ei ole kipuja ym, mutta henkisesti tuo kosmeettinen puoli harmittaa kovin. En sitten tiedä, kuinka helposti silmän poistoa alettaisiin tekemään.

      Kummasti sitä vain on oppinut elämään yhden silmän varassa. Onneksi toisessa silmässä on hyvä näöntarkkuu - ainakin toistaiseksi.

      • MIKSI MINÄ

        Pääsin nyt vasta käyttämään nettiä, toivottavasti et ole ehtinyt tehdä mitään peruuttamatonta; USKO MINUA SINUN SILMÄSI ON VARMASTI!!!!PAREMPI KUIN JOS SEN POISTAISI.Kysy lääkäriltä vaihtoehtoja, silmän päälle tehtävä "kuoriproteesi" olisi kohdallasi varmasti sopiva. Punaisuudesta kannattaisi kysyä.Vaikka et olisikaan Kuopiosta, kysyppä sieltä KYS/Markku Teräsvirta.Erittäin mukava lääkäri,hän on tehnyt minulle implantin.Kaikkea kivaa syksyyn sinulle kaikki järjestyy varmasti..


      • Mies75
        MIKSI MINÄ kirjoitti:

        Pääsin nyt vasta käyttämään nettiä, toivottavasti et ole ehtinyt tehdä mitään peruuttamatonta; USKO MINUA SINUN SILMÄSI ON VARMASTI!!!!PAREMPI KUIN JOS SEN POISTAISI.Kysy lääkäriltä vaihtoehtoja, silmän päälle tehtävä "kuoriproteesi" olisi kohdallasi varmasti sopiva. Punaisuudesta kannattaisi kysyä.Vaikka et olisikaan Kuopiosta, kysyppä sieltä KYS/Markku Teräsvirta.Erittäin mukava lääkäri,hän on tehnyt minulle implantin.Kaikkea kivaa syksyyn sinulle kaikki järjestyy varmasti..

        Juu, en ole tehnyt asian eteen mitään. Itse asiassa olen Kuopiosta ja ko. lääkäri minut on leikannut useampaan kertaan. :) Mukava mies totta tosiaan.

        Millainen tuo silmän päälle laitettava kuoriproteesi oikein on? Se siis tulee oman silmän päälle.. ja liikkuuko se vai miten se toimii?

        Omalla kohdalla olen aika hyvin hyväksynyt asian ja normaalissa kanssakäymisessä en enää edes välistä huomaa koko asiaa. Toki en ihan niin paljon katsele ihmisiä suoraan silmiin kuin aikaisemmin...

        Mutta, nyt on itsetunto kohentunut huomattavasti sillä aloitin juuri uuden seurustelusuhteen.. eikä silmä ole siinä rytäkässä haitannut pätkääkään.:) Jossain vaiheessa sitä mietti sitä, että kukas sitä tämmöistä friikkiä katselis, mutta niinpäs vaan löytyi ihana ihminen vierelle - ehkä ne muut ominaisuudet ovat kohdallaan...


      • silmä kipeänä

        heippa!

        mulla on ollut tuo sama ongelma onnettomuuden jälkeen. silmä siis oudon näköinen, mustuainen pysyvästi laaja, karsastaa ulospäin. onnettomuus sattui ollessani 3-vuotias ja nyt olen 26, joten aika pitkälle on päästy ilman silmänpoistoa, mutta näyttäisi tulevan ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. mulle on tehty useampi sarveiskalvon siirto, ja viimeisin hylkiytyy, eikä meinaa millään asettua, hylkinyt jo yli neljä kuukautta, uusi siirto siis edessä, ja vuoden toipmisaika siinäkin sitten.

        silmä on ollut kipeänä vuodesta 2007 ajoittain, tuntuu vain että hyviä aikoja on aina vain vähemmän. lääkärit ei ole vielä tuosta puhut, mutta tajuan kyllä itsekkin, että jos seuraavakin siirre epäonnistuu, niin mitä sitten oikeastaan jää jäljelle? siirteen epäonnistumisen riski nimittäin lisääntyy mitä useamman sarveiskalvonsiirron on läpikäynyt.

        kyselin jo lääkäreiltä tekosarveiskalvoja, mutta sellaisia leikkauksia ei kuulemma tehdä suomessa. että eipä jää paljoa vaihtoehtoja.

        itse pitäisin aidon oman silmäni vaikka se onkin oudon näköinen, en haluaisi roplata proteesin kanssa jos vain sen jotenkin voin välttää, mutta tätä kipuasiaakin täytyy ajatella. että mieti tarkkaan, mitä teet, silmänpoisto kun on lopullinen.

        ja täytyypä sanoa, että onhan se ulkonäköasia kovin itsetuntoa kolauttavaa, mutta itse ainakin ajattelen, että koettelemus vahvistaa. joskus kyllä masentaa ja harmittaa tosi paljon.


      • minä myös
        silmä kipeänä kirjoitti:

        heippa!

        mulla on ollut tuo sama ongelma onnettomuuden jälkeen. silmä siis oudon näköinen, mustuainen pysyvästi laaja, karsastaa ulospäin. onnettomuus sattui ollessani 3-vuotias ja nyt olen 26, joten aika pitkälle on päästy ilman silmänpoistoa, mutta näyttäisi tulevan ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. mulle on tehty useampi sarveiskalvon siirto, ja viimeisin hylkiytyy, eikä meinaa millään asettua, hylkinyt jo yli neljä kuukautta, uusi siirto siis edessä, ja vuoden toipmisaika siinäkin sitten.

        silmä on ollut kipeänä vuodesta 2007 ajoittain, tuntuu vain että hyviä aikoja on aina vain vähemmän. lääkärit ei ole vielä tuosta puhut, mutta tajuan kyllä itsekkin, että jos seuraavakin siirre epäonnistuu, niin mitä sitten oikeastaan jää jäljelle? siirteen epäonnistumisen riski nimittäin lisääntyy mitä useamman sarveiskalvonsiirron on läpikäynyt.

        kyselin jo lääkäreiltä tekosarveiskalvoja, mutta sellaisia leikkauksia ei kuulemma tehdä suomessa. että eipä jää paljoa vaihtoehtoja.

        itse pitäisin aidon oman silmäni vaikka se onkin oudon näköinen, en haluaisi roplata proteesin kanssa jos vain sen jotenkin voin välttää, mutta tätä kipuasiaakin täytyy ajatella. että mieti tarkkaan, mitä teet, silmänpoisto kun on lopullinen.

        ja täytyypä sanoa, että onhan se ulkonäköasia kovin itsetuntoa kolauttavaa, mutta itse ainakin ajattelen, että koettelemus vahvistaa. joskus kyllä masentaa ja harmittaa tosi paljon.

        Selailin näitä juttuja pitkästä aikaa ja näin kirjoituksesi.Tosi tylsää että joudut kokemaan jatkuvasti vastoinkäymisiä, kivussa on jo ihan tarpeeksi.Ajattelin että oletko ottanut selvää missäpäin tekosarveiskalvoja laitetaan, Muistaakseni se oli niin että jos Suomesta ei saa vastaavaa leikkausta on Suomi velvoitettu antamaan lähetteen ko.maahan kyseistä operaatiota varten.Tämä kannattaisi ottaa selville, mutta luulen ettei se ole helppoa.Kela ja sairaanhoitopiitit pitävät kyllä huolen siitä ettei tietoa tule. Ota netin välityksellä yhteyttä Ministeri Hyssälään(sos.ja terv.). Hänen sihteerinsä varmasti vastaa aikanaan sinulle. Näin saat juttuasi eteenpäin. Onnea matkaan.
        Usko minua vaikka silmäsi olisikin esteettisesti erilainen, niin kyllä se proteesin voittaa. Ja varsinkin näin surkeat kuin Suomessa tehdään.Ei ole kiva istua kahvi-tai ruokapöydässä muiden kanssa kun silmä jatkuvasti rähmii.Itseänikin inhoittaa, saati muita. Tuo rähmiminen johtuu mielestäni siitä että proteesi on huonosti tehty eikä siihen ole laitettu riittävästi painetta ym. Toivoisinkin jonkun nuoren innostuvan asiasta,saataisiin alalle kilpailua ja olisi mahdollisuus valita. Nythän on vain yksi ja ainoa osoite.Luulisi yhteiskunnankin olevan kiinnostunut kun ei ole kilpailua ja proteesi kuuluu korvattaviin tuotteisiin. Hinta varmaan parin tonnin paikkeilla (hinnaston pitäisi olla julkisesti esillä proteesipajalla, laki edellyttää sen).Työaineet maksaa siinä 100 euroa.Kivat voitot, rahan tuloa ei voi estää menoja voi supistaa, hehe.Ala sinä nuorena ihmisenä opiskelemaan alaa.Se ei ole kummoistakaan, erikoishammasteknikko lopputyönä suoritettu proteesin valmistus. Asiakkaiden saaminen on helppoa, tarjoukset kaikille sairaaloillemissä silmäpoli ym.Niitä ei lehdissä tarvitse ilmoitella. No tämä tästä tälläkertaa.Voi paremmin,ota asiasta selvää,mitään et häviä,päinvastoin saat silmäsi paremmaksi. Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa.


      • silmä kipeänä
        minä myös kirjoitti:

        Selailin näitä juttuja pitkästä aikaa ja näin kirjoituksesi.Tosi tylsää että joudut kokemaan jatkuvasti vastoinkäymisiä, kivussa on jo ihan tarpeeksi.Ajattelin että oletko ottanut selvää missäpäin tekosarveiskalvoja laitetaan, Muistaakseni se oli niin että jos Suomesta ei saa vastaavaa leikkausta on Suomi velvoitettu antamaan lähetteen ko.maahan kyseistä operaatiota varten.Tämä kannattaisi ottaa selville, mutta luulen ettei se ole helppoa.Kela ja sairaanhoitopiitit pitävät kyllä huolen siitä ettei tietoa tule. Ota netin välityksellä yhteyttä Ministeri Hyssälään(sos.ja terv.). Hänen sihteerinsä varmasti vastaa aikanaan sinulle. Näin saat juttuasi eteenpäin. Onnea matkaan.
        Usko minua vaikka silmäsi olisikin esteettisesti erilainen, niin kyllä se proteesin voittaa. Ja varsinkin näin surkeat kuin Suomessa tehdään.Ei ole kiva istua kahvi-tai ruokapöydässä muiden kanssa kun silmä jatkuvasti rähmii.Itseänikin inhoittaa, saati muita. Tuo rähmiminen johtuu mielestäni siitä että proteesi on huonosti tehty eikä siihen ole laitettu riittävästi painetta ym. Toivoisinkin jonkun nuoren innostuvan asiasta,saataisiin alalle kilpailua ja olisi mahdollisuus valita. Nythän on vain yksi ja ainoa osoite.Luulisi yhteiskunnankin olevan kiinnostunut kun ei ole kilpailua ja proteesi kuuluu korvattaviin tuotteisiin. Hinta varmaan parin tonnin paikkeilla (hinnaston pitäisi olla julkisesti esillä proteesipajalla, laki edellyttää sen).Työaineet maksaa siinä 100 euroa.Kivat voitot, rahan tuloa ei voi estää menoja voi supistaa, hehe.Ala sinä nuorena ihmisenä opiskelemaan alaa.Se ei ole kummoistakaan, erikoishammasteknikko lopputyönä suoritettu proteesin valmistus. Asiakkaiden saaminen on helppoa, tarjoukset kaikille sairaaloillemissä silmäpoli ym.Niitä ei lehdissä tarvitse ilmoitella. No tämä tästä tälläkertaa.Voi paremmin,ota asiasta selvää,mitään et häviä,päinvastoin saat silmäsi paremmaksi. Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa.

        terve!

        niin en siis varmuudella tiedä, tehdäänkö niitä suomessa, vai ei, mutta ainkin niitä myydään suomen kielellä sairaalojen tukkutoimittajilta, nimellä alphacor.

        tiedon, ettei näitä leikkauksia tehdä suomessa, antoi kandilääkäri, voipi siis olla kyseenalainen kommentti, duodecim ainakin kertoo että niitä on ollut olemassa vaihtoehtoina jo jonkun aikaa.

        mutta onneksi tässä kuussa on aika ihan asiantuntijalääkärille, aion kyllä häneltä kysyä, että missä mennään kun ei kukaan kerro mitään.

        ajan sitten asiaani kun tiedän, mitä jatkossa haluan silmältäni, jaksanko taistella vai annanko periksi.


      • alphacor
        silmä kipeänä kirjoitti:

        terve!

        niin en siis varmuudella tiedä, tehdäänkö niitä suomessa, vai ei, mutta ainkin niitä myydään suomen kielellä sairaalojen tukkutoimittajilta, nimellä alphacor.

        tiedon, ettei näitä leikkauksia tehdä suomessa, antoi kandilääkäri, voipi siis olla kyseenalainen kommentti, duodecim ainakin kertoo että niitä on ollut olemassa vaihtoehtoina jo jonkun aikaa.

        mutta onneksi tässä kuussa on aika ihan asiantuntijalääkärille, aion kyllä häneltä kysyä, että missä mennään kun ei kukaan kerro mitään.

        ajan sitten asiaani kun tiedän, mitä jatkossa haluan silmältäni, jaksanko taistella vai annanko periksi.

        Infoa sitten tänne miten kävi ja saitko apua?Joskus oikea tie oikeaan paikkaan on "kiven"alla, joskus se taas löytyy niin helpolla. Tietäisiköhän Helsingin tervhoid.oppilaitos ko.asiasta mitään.Itse sain aikoinaan sieltä tietää implantista ja juttuni eteni ja sain lähetteen Kuopioon. Implantti on ok, mutta kosmeettinen korjaus on per rectum(peräpään kautta noin lääketieteellisesti sanottuna).Et häviä mitään jos kysyt Hesasta. Toinen paikka on Kuopio (se on silmävammojen mekka).Kuopiossa sinua voitaisiin opastaa ja kertoa onko mahdollista korjata silmäsi. Sairaalasi voisi antaa sinulle lähetteen sinne .Minä sain aikoinaa omalta lääkäriltä lähetteen Kuopioon, olin sitä ennen ollut yhteydessä ko.sairaalan silmäosaston ylilääkäriin (mukava etten sanoisi oikein mukava mies.Ja asiantuntija, paras Suomessa)Kannattaisi kokeilla Kuopiota vaikka sähköpostilla....


      • silmä kipeänä
        alphacor kirjoitti:

        Infoa sitten tänne miten kävi ja saitko apua?Joskus oikea tie oikeaan paikkaan on "kiven"alla, joskus se taas löytyy niin helpolla. Tietäisiköhän Helsingin tervhoid.oppilaitos ko.asiasta mitään.Itse sain aikoinaan sieltä tietää implantista ja juttuni eteni ja sain lähetteen Kuopioon. Implantti on ok, mutta kosmeettinen korjaus on per rectum(peräpään kautta noin lääketieteellisesti sanottuna).Et häviä mitään jos kysyt Hesasta. Toinen paikka on Kuopio (se on silmävammojen mekka).Kuopiossa sinua voitaisiin opastaa ja kertoa onko mahdollista korjata silmäsi. Sairaalasi voisi antaa sinulle lähetteen sinne .Minä sain aikoinaa omalta lääkäriltä lähetteen Kuopioon, olin sitä ennen ollut yhteydessä ko.sairaalan silmäosaston ylilääkäriin (mukava etten sanoisi oikein mukava mies.Ja asiantuntija, paras Suomessa)Kannattaisi kokeilla Kuopiota vaikka sähköpostilla....

        olen käynyt jo monta vuotta HYKS:ssä, siis meilahden silmäsairaalassa. luulis siellä olevan jossain se tietotaitokin, missä lie kiven alla ja piilossa, ei ainakaan potilaille mitään kerrota.

        mutta ens viikolla on aika siis ihan sarveiskalvospesialistille, jos se ei osaa sanoo mitään, niin sit en kyllä tiedä, mitä tekisin.

        ainakin vielä viikko sitten siirre hylki selvästi, joten onhan se tässä kohta hylkinyt jo puoli vuotta. luulis olevan entinen.

        niin siis en mitenkään innolla ole hankkimassa implanttia, pikemminkin se on viimeinen keino, mutta on se kumma kun ei kukaan uskalla sanoa mulle mitään kun ihan selkeesti kysyn, että mitä jos tämä hyljintä ei tästä asetu? mitäs sitten tehdään?

        vastaus on tähän asti ollut että odotellaan vaan, eikä mietitä tulevaisuutta. siis voi perkules! aika stressaavaa vaan odotella, sitä olen nyt harrastanut puoli vuotta. mutta ei nää lääkärit osaa kohdella ihmisiä ihmisinä, tai edes lääketieteellisinä kokonaisuuksina, asenne on, että minä hoidan vaan sun sarveiskalvoa, mee psykiatrille jos ahdistaa!

        siis realistisesta ajatellen mulla on jokus vielä se perkuleen tekosilmä edessäni, kun oon kuitenkin vasta 26, joten ei ne sarveiskalvon siirrot olis edes riittäny mulle mun loppuelämäkseni, jos lasketaan keskimääräisiä siirteen elinikiä ja naisen keskimääräinen elinikä. että silleen, mutta katsotaan, sanoi lääkäri


      • vaik en ookkaan lääkäri
        silmä kipeänä kirjoitti:

        olen käynyt jo monta vuotta HYKS:ssä, siis meilahden silmäsairaalassa. luulis siellä olevan jossain se tietotaitokin, missä lie kiven alla ja piilossa, ei ainakaan potilaille mitään kerrota.

        mutta ens viikolla on aika siis ihan sarveiskalvospesialistille, jos se ei osaa sanoo mitään, niin sit en kyllä tiedä, mitä tekisin.

        ainakin vielä viikko sitten siirre hylki selvästi, joten onhan se tässä kohta hylkinyt jo puoli vuotta. luulis olevan entinen.

        niin siis en mitenkään innolla ole hankkimassa implanttia, pikemminkin se on viimeinen keino, mutta on se kumma kun ei kukaan uskalla sanoa mulle mitään kun ihan selkeesti kysyn, että mitä jos tämä hyljintä ei tästä asetu? mitäs sitten tehdään?

        vastaus on tähän asti ollut että odotellaan vaan, eikä mietitä tulevaisuutta. siis voi perkules! aika stressaavaa vaan odotella, sitä olen nyt harrastanut puoli vuotta. mutta ei nää lääkärit osaa kohdella ihmisiä ihmisinä, tai edes lääketieteellisinä kokonaisuuksina, asenne on, että minä hoidan vaan sun sarveiskalvoa, mee psykiatrille jos ahdistaa!

        siis realistisesta ajatellen mulla on jokus vielä se perkuleen tekosilmä edessäni, kun oon kuitenkin vasta 26, joten ei ne sarveiskalvon siirrot olis edes riittäny mulle mun loppuelämäkseni, jos lasketaan keskimääräisiä siirteen elinikiä ja naisen keskimääräinen elinikä. että silleen, mutta katsotaan, sanoi lääkäri

        Äläs vielä hermostu, katsos kun itselläni oli näin:Sain lähetteen Hyksiin, vaikka kerroin että siellä ei tiedetä tästä implanttihommasta mitään. Köröttelin kuitenkin Hesaan ja saamani palaute oli juuri niinkuin olin kertonut omalääkärilleni:Täällä niitä ei tehdä, heillä ei ole rahaa kouluttaa lääkäriä. Kuopio oli silloin ainoa paikka. onneksi pääsin Kuopioon ja juttuni eteni. olet nuori ja et menetä mitään jos otat yhteyden Teräsvirran Markkuun/Kuopion yliopistollinen sairaala. Kerro hänelle stoorisi.Hänellä voi olla tietoa miksi siirrännäinen hylkii.Itselläni hylki implantiin laitetu "keinopinta"se vaihdettiin ja nyt on se on ok.Eikö olisi hyvä jos sinulla olisi tietoa mennessäsi omalle lääkärille Lääkärin olisi silloin pakko ottaa sinut todesta kun tiedät mistä puhut.Itse olen kokenut sen hyväksi, en ole silloin niin lääkärin tiedon armoilla vaan voin kysellä ja asettaa kyseenalaiseksi mikäli asia on ristiriidassa saamien tietojen kanssa.Markun Teräsvirran yhteydenotto netin välityksellä löytyy.Se yhteydenotto voi pelastaa jatkuvalta kierteeltä lääkkeiden ym.osalta.
        Toivotaan että saat asian kuntoon ja vältyt proteesilta. Ei se maata kaada enkä päätäni vadille laita, mutta mukavampaa olisi oma silmä ja vaikka kuori siinä.
        Nyt tämän lyylin "täytyy"siivota. Se on eimukavaa mutta niin terapeuttista.Riehumisen ja puhtauden jälkeen tulee mukava olo. Lauantaipäivää missä kaupungissa sitten lieneekin ja usko minnuu, kyllä elämä vielä hymyilee kunhan ollaan sisukkaita sissejä, ei jäädä maahan makaamaan ja otetaan asioista selvää. Silloin meitä ei voida kohdella epäoikeudenmukaisesti....


      • silmä kipeänä
        vaik en ookkaan lääkäri kirjoitti:

        Äläs vielä hermostu, katsos kun itselläni oli näin:Sain lähetteen Hyksiin, vaikka kerroin että siellä ei tiedetä tästä implanttihommasta mitään. Köröttelin kuitenkin Hesaan ja saamani palaute oli juuri niinkuin olin kertonut omalääkärilleni:Täällä niitä ei tehdä, heillä ei ole rahaa kouluttaa lääkäriä. Kuopio oli silloin ainoa paikka. onneksi pääsin Kuopioon ja juttuni eteni. olet nuori ja et menetä mitään jos otat yhteyden Teräsvirran Markkuun/Kuopion yliopistollinen sairaala. Kerro hänelle stoorisi.Hänellä voi olla tietoa miksi siirrännäinen hylkii.Itselläni hylki implantiin laitetu "keinopinta"se vaihdettiin ja nyt on se on ok.Eikö olisi hyvä jos sinulla olisi tietoa mennessäsi omalle lääkärille Lääkärin olisi silloin pakko ottaa sinut todesta kun tiedät mistä puhut.Itse olen kokenut sen hyväksi, en ole silloin niin lääkärin tiedon armoilla vaan voin kysellä ja asettaa kyseenalaiseksi mikäli asia on ristiriidassa saamien tietojen kanssa.Markun Teräsvirran yhteydenotto netin välityksellä löytyy.Se yhteydenotto voi pelastaa jatkuvalta kierteeltä lääkkeiden ym.osalta.
        Toivotaan että saat asian kuntoon ja vältyt proteesilta. Ei se maata kaada enkä päätäni vadille laita, mutta mukavampaa olisi oma silmä ja vaikka kuori siinä.
        Nyt tämän lyylin "täytyy"siivota. Se on eimukavaa mutta niin terapeuttista.Riehumisen ja puhtauden jälkeen tulee mukava olo. Lauantaipäivää missä kaupungissa sitten lieneekin ja usko minnuu, kyllä elämä vielä hymyilee kunhan ollaan sisukkaita sissejä, ei jäädä maahan makaamaan ja otetaan asioista selvää. Silloin meitä ei voida kohdella epäoikeudenmukaisesti....

        no niinhän se on, joo että kun vähän välillä tulee riehuttua, niin helpottaa. :D

        itse asiassa sain rohkaisevia uutisia viimme käynnilläni HYKSissä, eli hyljintä olisi kaiketikkin hieman helpottanut, ainakin turvotus on vähentynyt, mikä on tietysti hirveän hieno juttu. Mutta että hylkii siis edelleen, ei vaan enää ihan niin kamalasti.

        ja joo, en todellakaan halua mitään proteesia, jos vain sen voin välttää, karmea ajatus, täytyy nyt toivoa, että siirre tästä vielä toipuu. vaikka voin kyllä sanoa, että on usko huomiseen koetuksella! Proteesi on todellakin aivan viimeisin keino, se tehdään vasta sitten kun ei enää mitään muuta ole tehtävissä ja tilanne on niin huono, ettei silmän kanssa tule enää toimeen.

        täytyypä selvitellä asiaa, jos tilanne tästä huononee, tai jos paraneminen ei etenekkään, kiitos tiedoista.


      • asiat selviksi
        silmä kipeänä kirjoitti:

        no niinhän se on, joo että kun vähän välillä tulee riehuttua, niin helpottaa. :D

        itse asiassa sain rohkaisevia uutisia viimme käynnilläni HYKSissä, eli hyljintä olisi kaiketikkin hieman helpottanut, ainakin turvotus on vähentynyt, mikä on tietysti hirveän hieno juttu. Mutta että hylkii siis edelleen, ei vaan enää ihan niin kamalasti.

        ja joo, en todellakaan halua mitään proteesia, jos vain sen voin välttää, karmea ajatus, täytyy nyt toivoa, että siirre tästä vielä toipuu. vaikka voin kyllä sanoa, että on usko huomiseen koetuksella! Proteesi on todellakin aivan viimeisin keino, se tehdään vasta sitten kun ei enää mitään muuta ole tehtävissä ja tilanne on niin huono, ettei silmän kanssa tule enää toimeen.

        täytyypä selvitellä asiaa, jos tilanne tästä huononee, tai jos paraneminen ei etenekkään, kiitos tiedoista.

        hiljaa hyvää tulee,mukavaa kun paranee.itseppähän ihminen aina parhaiten tietää missä mennään.
        itsellä ei kovin mukavasti. luulin aina ettei salama iske kahtakertaa samaan kantoon ( silmä) ja nyt syöpä, sain tietää siitä toissapäivänä. pelottaa niin perkeleesti,mutta yritän olla urhea(mpi) kuin olenkaan.tällaista on elämä,milloinkaan ei tiedä onko aikaa paljon....aurinkoista kesää, pidä ittestäs huolta.


      • ämmä vaan
        alphacor kirjoitti:

        Infoa sitten tänne miten kävi ja saitko apua?Joskus oikea tie oikeaan paikkaan on "kiven"alla, joskus se taas löytyy niin helpolla. Tietäisiköhän Helsingin tervhoid.oppilaitos ko.asiasta mitään.Itse sain aikoinaan sieltä tietää implantista ja juttuni eteni ja sain lähetteen Kuopioon. Implantti on ok, mutta kosmeettinen korjaus on per rectum(peräpään kautta noin lääketieteellisesti sanottuna).Et häviä mitään jos kysyt Hesasta. Toinen paikka on Kuopio (se on silmävammojen mekka).Kuopiossa sinua voitaisiin opastaa ja kertoa onko mahdollista korjata silmäsi. Sairaalasi voisi antaa sinulle lähetteen sinne .Minä sain aikoinaa omalta lääkäriltä lähetteen Kuopioon, olin sitä ennen ollut yhteydessä ko.sairaalan silmäosaston ylilääkäriin (mukava etten sanoisi oikein mukava mies.Ja asiantuntija, paras Suomessa)Kannattaisi kokeilla Kuopiota vaikka sähköpostilla....

        Kuopion(Kysin) sähköpostiosoitteen?
        Joko sen lääkärin tai silmäpolin?
        Tarvitsisin kysyä erästä asiaa.


      • Anonyymi

        Älä ihmeessä poista silmääsi,leikkauksen jälkeen on kova särky,joka kestää lähes kuukauden.Jos silmästäsi ei ole muuta haitta kuin kosmeetinen,niin neuvoni on pidä silmä.Minulta poistettiin vasen silmä 4kuukautta sitten melanooma takia.
        Tv LasiSilmä;)


    • Nimetön

      Olisiko sinulla antaa sähköposti osoitetta jossa voitaisin vaihtaa mielipiteitä? sain juuri kuoriproteesin ja en ole siihen täysin tyytäväinen..

      • MIKSI MINÄ

        Antaisin mielelläni osoitteeni, mutta en tiedä miten ettei siitä tulisi "julkinen". Jos on ideoita laita ihmeessä...ei jäädä maahan makaamaan...


      • Nimetön
        MIKSI MINÄ kirjoitti:

        Antaisin mielelläni osoitteeni, mutta en tiedä miten ettei siitä tulisi "julkinen". Jos on ideoita laita ihmeessä...ei jäädä maahan makaamaan...

        [email protected] on mun osoite.. jos siihen haluaisit kirjoittaa niin saisin sun osoitteen:) kolme alaviivaa siis.


      • miksi minä
        Nimetön kirjoitti:

        [email protected] on mun osoite.. jos siihen haluaisit kirjoittaa niin saisin sun osoitteen:) kolme alaviivaa siis.

        Hei poika(pohjanmaan).
        Kiva kun laitoit "osoitteesi".Vastaan siihen heti kun itsekkin saan ns.ingongito osoitteen(toivottavasti tuo hieno sana on EDES vähän sinnepäin...)
        Syy miksi menettelen näin on:Haluan toistaiseksi pysyä tuntemattomana, sillä proteesintekijät alkavat ilkeiksi niille jotka heitä arvostelevat. Hauluan että asioihin tulee korjaus ja että Suomessakin aloitetaan proteesien tekeminen uudella tekniikalla(muotti alginaatilla,sarveiskalvo-pupilli ym.)Lisäksi niille joilla on jo implantti poistetussa silmäkuopassa, siihen oikeaan kohtaan tehty "reikä".Kuten huomaat tiedän proteesin tekotavan mutta en ole alan ihmisiä.Kuoriproteesi on myös tehtävä hyvin.Surullisinta on pienet lapset joiden elämä on vasta alussa ja jotka joutuvat tyytymään siihen mitä on tarjolla.Palaan asiaan heti kun mahdollista.Siihenasti nokka pystyyn ja menoksi..


      • Nimetön
        miksi minä kirjoitti:

        Hei poika(pohjanmaan).
        Kiva kun laitoit "osoitteesi".Vastaan siihen heti kun itsekkin saan ns.ingongito osoitteen(toivottavasti tuo hieno sana on EDES vähän sinnepäin...)
        Syy miksi menettelen näin on:Haluan toistaiseksi pysyä tuntemattomana, sillä proteesintekijät alkavat ilkeiksi niille jotka heitä arvostelevat. Hauluan että asioihin tulee korjaus ja että Suomessakin aloitetaan proteesien tekeminen uudella tekniikalla(muotti alginaatilla,sarveiskalvo-pupilli ym.)Lisäksi niille joilla on jo implantti poistetussa silmäkuopassa, siihen oikeaan kohtaan tehty "reikä".Kuten huomaat tiedän proteesin tekotavan mutta en ole alan ihmisiä.Kuoriproteesi on myös tehtävä hyvin.Surullisinta on pienet lapset joiden elämä on vasta alussa ja jotka joutuvat tyytymään siihen mitä on tarjolla.Palaan asiaan heti kun mahdollista.Siihenasti nokka pystyyn ja menoksi..

        toivottavasti pääset pian kirjoittamaan:)


      • MIKSI MINÄ
        Nimetön kirjoitti:

        [email protected] on mun osoite.. jos siihen haluaisit kirjoittaa niin saisin sun osoitteen:) kolme alaviivaa siis.

        OLEN "YRITTÄNYT"LAITTAA VIESTIÄ IKUISUUS SITTEN, MUTTA ILMEISESTI SE EI TULLUT PERILLE.


      • ärsyttää
        MIKSI MINÄ kirjoitti:

        OLEN "YRITTÄNYT"LAITTAA VIESTIÄ IKUISUUS SITTEN, MUTTA ILMEISESTI SE EI TULLUT PERILLE.

        Moro!
        Mahtaakohan Suomen ulkopuolelle päästä tekemään silmäproteeseja valtion laskuun?
        Mua on ärsyttänyt Suomessa proteesin vanhanaikainen tekotapa yli 20 v. Tekniikka ei oo kehittynyt yhtään minnekkään, mitä olen tuolla Helsingissä rampannut. Yks ratkaisu on ottaa friikisilmä esim. joku erikois-silmä, se ois varmaan aika coolia :D. Kerran yritin myös hydroksiapatiitti-istuketta silmään, mutta lekuri kaivoi vanhat paperit esiin ja sanoi, että sun silmälihakset on poistettu kokonaan et korallin istutus ei onnistu silloin. Ei siinä mitään, mutta tuon toimenpiteen jälkeen silmä kestää parantua väh. 6 kk. Kyllä varmaa jossain Ruotsissakin tehdään parempia silmiä kuin Suomessa uskoisin.
        Itse aijon ottaa erikois-silmän, joka on täysin valkoinen.


      • IKO
        ärsyttää kirjoitti:

        Moro!
        Mahtaakohan Suomen ulkopuolelle päästä tekemään silmäproteeseja valtion laskuun?
        Mua on ärsyttänyt Suomessa proteesin vanhanaikainen tekotapa yli 20 v. Tekniikka ei oo kehittynyt yhtään minnekkään, mitä olen tuolla Helsingissä rampannut. Yks ratkaisu on ottaa friikisilmä esim. joku erikois-silmä, se ois varmaan aika coolia :D. Kerran yritin myös hydroksiapatiitti-istuketta silmään, mutta lekuri kaivoi vanhat paperit esiin ja sanoi, että sun silmälihakset on poistettu kokonaan et korallin istutus ei onnistu silloin. Ei siinä mitään, mutta tuon toimenpiteen jälkeen silmä kestää parantua väh. 6 kk. Kyllä varmaa jossain Ruotsissakin tehdään parempia silmiä kuin Suomessa uskoisin.
        Itse aijon ottaa erikois-silmän, joka on täysin valkoinen.

        LUIN VASTA NYT KIRJOITUKSESI.OLEN YHTÄ ÄRTYNYT TÄHÄN VANHANAIKAISEEN TEKNIIKKAAN.OLEN NÄHNYT SUORASTAAN KAMALIA SILMIÄ.IKÄVIN OLI KUN NUORELLE NAISELLE OLI TEHTY SILMÄN POISTO.MUISTAN AINA MITEN JÄRKYTTYNYT HÄN OLI SIITÄ MILTÄ PROTEESI NÄYTTI.MINUSTAKIN SE OLI SUORASTAAN IRVOKAS.SIITÄ VOI SANOA ETTÄ SILMÄ "SEISOI"PÄÄSSÄ.(HÄNELLÄ OLI APATIITTI).INSTRULLA OLI VIELÄ 1990-LUVULLA HAMMASTEKNIKKO,NUORI MIES,JOKA HALLITSI ALKINAATIN KÄYTÖN.HÄN TEKI SILMÄN UUDELLA TEKNIIKALLA:(MUOTTI,IRISTAPIN ISTUTUS YM).VOI VAIN TOIVOA ETTÄ;TULE INSTRU TAKAISIN,TULE...


      • tessailona
        IKO kirjoitti:

        LUIN VASTA NYT KIRJOITUKSESI.OLEN YHTÄ ÄRTYNYT TÄHÄN VANHANAIKAISEEN TEKNIIKKAAN.OLEN NÄHNYT SUORASTAAN KAMALIA SILMIÄ.IKÄVIN OLI KUN NUORELLE NAISELLE OLI TEHTY SILMÄN POISTO.MUISTAN AINA MITEN JÄRKYTTYNYT HÄN OLI SIITÄ MILTÄ PROTEESI NÄYTTI.MINUSTAKIN SE OLI SUORASTAAN IRVOKAS.SIITÄ VOI SANOA ETTÄ SILMÄ "SEISOI"PÄÄSSÄ.(HÄNELLÄ OLI APATIITTI).INSTRULLA OLI VIELÄ 1990-LUVULLA HAMMASTEKNIKKO,NUORI MIES,JOKA HALLITSI ALKINAATIN KÄYTÖN.HÄN TEKI SILMÄN UUDELLA TEKNIIKALLA:(MUOTTI,IRISTAPIN ISTUTUS YM).VOI VAIN TOIVOA ETTÄ;TULE INSTRU TAKAISIN,TULE...

        Oisko ketään, joka henk.kohtaisesti kertoisi kuoriproteesin käytöstä.Voiko sitä pitää jatkuvasti, tuntuuko se , sattuuko sen laitto jne.
        Olen nyt 50 vuotias ja ollut 3-vuotiaasta eriparisilmäinen. Nyt olisi mahis saada ko.kapine.
        Minua vain jännittää suuresti.


      • Uudistunut
        tessailona kirjoitti:

        Oisko ketään, joka henk.kohtaisesti kertoisi kuoriproteesin käytöstä.Voiko sitä pitää jatkuvasti, tuntuuko se , sattuuko sen laitto jne.
        Olen nyt 50 vuotias ja ollut 3-vuotiaasta eriparisilmäinen. Nyt olisi mahis saada ko.kapine.
        Minua vain jännittää suuresti.

        Uskomatonta katsoa itseään peiliin. Olen viisikymppinen nainen ja lähes ikäni ollut yksisilmäinen (toinen harmaakaihissa). Nyt sain taas uuden mahdollisuuden kosmeettiseen muutokseen.Entiset "ideat, kuin eivät toinen toisensa jälkeen toimineet. Nyt minula on kuoriproteesi.Uskomaton juttu. Ulkonäkö sama, kuin toisessa ja mikä vielä hienoa SE LIIKKUU, eikä vain tuijota.Tytöt Helsingin saivat sen aikaan.Minun tarvitsee nyt oppia laittamaan se ilman puudutetippaa. Kyllä sekin vielä onnistuu:)


      • KP
        Uudistunut kirjoitti:

        Uskomatonta katsoa itseään peiliin. Olen viisikymppinen nainen ja lähes ikäni ollut yksisilmäinen (toinen harmaakaihissa). Nyt sain taas uuden mahdollisuuden kosmeettiseen muutokseen.Entiset "ideat, kuin eivät toinen toisensa jälkeen toimineet. Nyt minula on kuoriproteesi.Uskomaton juttu. Ulkonäkö sama, kuin toisessa ja mikä vielä hienoa SE LIIKKUU, eikä vain tuijota.Tytöt Helsingin saivat sen aikaan.Minun tarvitsee nyt oppia laittamaan se ilman puudutetippaa. Kyllä sekin vielä onnistuu:)

        Minä en todellakaan ole tyytyväinen helsingissä saatuun kuoriproteesiin. Minusta se ei liiku yhtään ja heti huomaa sen proteesiksi. Onko jollakin kokemuksia/tietoa saisiko jostain päin maailmaa huippulaatuisia kuoriproteeseja, eikä tuollaisia "kuolleita silmiä"? Luulisi, että Yhdysvalloissa olisi kehittyneempää vaikka. Ilmoittakaa jos tiedätte jotain asiasta! Kiitos jo etukäteen!


      • kesäkuun7
        KP kirjoitti:

        Minä en todellakaan ole tyytyväinen helsingissä saatuun kuoriproteesiin. Minusta se ei liiku yhtään ja heti huomaa sen proteesiksi. Onko jollakin kokemuksia/tietoa saisiko jostain päin maailmaa huippulaatuisia kuoriproteeseja, eikä tuollaisia "kuolleita silmiä"? Luulisi, että Yhdysvalloissa olisi kehittyneempää vaikka. Ilmoittakaa jos tiedätte jotain asiasta! Kiitos jo etukäteen!

        Harmi että tätä juttusarjaa on typistetty.Täällä nimittäin oli Jarkko joka tiesi useita nettilinkkejä ulkomailta saatavista proteeseista(koskee myös kuoria).Jarkko oli teettänyt proteesin Saksassa ja oli erittäin tyytyväinen. Toivottavasti hän lukee vielä tätä palstaa ja saat häneltä osoitteita.Muistaakseni hän kävi Myller-nimisella klinikalla.(y on saksalaisittain).Onko sinulla muuten niin ettei esim.piilarilla olisi voinut silmääsi "korjata".Tarkoitan että jos mustuaisesi olisi sekoittunut, minulle oli käynyt niin. Harmi että sitä ei ollut silloin tiedossa ja annoin poistaa silmäni., kohdallani olisin voinut ottaa ruskean piilarin. Nyt se on myöhäistä. Yritän etsiä niitä Jarkon osoitteita jos ne olisi jossain tallessa. Hauskaa päivänjatkoa.Palaan asiaan mahd.pian.


      • Rosary 2
        kesäkuun7 kirjoitti:

        Harmi että tätä juttusarjaa on typistetty.Täällä nimittäin oli Jarkko joka tiesi useita nettilinkkejä ulkomailta saatavista proteeseista(koskee myös kuoria).Jarkko oli teettänyt proteesin Saksassa ja oli erittäin tyytyväinen. Toivottavasti hän lukee vielä tätä palstaa ja saat häneltä osoitteita.Muistaakseni hän kävi Myller-nimisella klinikalla.(y on saksalaisittain).Onko sinulla muuten niin ettei esim.piilarilla olisi voinut silmääsi "korjata".Tarkoitan että jos mustuaisesi olisi sekoittunut, minulle oli käynyt niin. Harmi että sitä ei ollut silloin tiedossa ja annoin poistaa silmäni., kohdallani olisin voinut ottaa ruskean piilarin. Nyt se on myöhäistä. Yritän etsiä niitä Jarkon osoitteita jos ne olisi jossain tallessa. Hauskaa päivänjatkoa.Palaan asiaan mahd.pian.

        Itse kävin nyt heinäkuussa 2009 teettämässä lasisen kuoriproteesin Saksassa. Olin läpeensä kyllästynyt suomalaiseen muovi-versioon, joka kutisi ja rähmi. Sen kanssa olisi pitänyt tulla toimeen vielä 3.5 vuotta....

        Proteesi Saksassa maksoi 450€ matkat, mutta oli sen arvoista! Ja tulipahan samalla tehtyä kesälomamatka.

        Kävin muutama päivä sitten optikolla täällä Suomessa ja optikko ei voinut uskoa, että toinen silmäni on proteesi :) Ja huonoksi onnekseni silmäni ovat suuret...
        Myös kaverini eivät ole voineet uskoa, että tuollainen muutos on tapahtunut. Molemmat silmäni ovat vihdoinkin samaa paria :)

        Saksassa jokainen joka tarvitsee proteesia saa kerran vuodessa valtion/vakuutusyhtiön piikkiin käydä teettämässä itselleen uuden "silmän". Saksassa on myös lukuisia proteesipajoja, joista ainakin olettaisin, että vain parhaat pärjäävät. Koko operaatio kesti 1,5 tuntia ja toiminta oli tosi ammattimaista. Suomessa minulla on mennyt päiväkausia, kun sitä onnetonta proteesia on viilattu ja käsin maalattu.

        Laitan tähän linkin missä itse kävin: http://www.artificialeyes-cologne.com/

        Ainoa miinuspuoli on tuo lasisen proteesin hoitaminen, mutta siihen menee vain muutama minuutti per päivä, joten eiköhän sen kestä.


      • Jarkko_____
        Rosary 2 kirjoitti:

        Itse kävin nyt heinäkuussa 2009 teettämässä lasisen kuoriproteesin Saksassa. Olin läpeensä kyllästynyt suomalaiseen muovi-versioon, joka kutisi ja rähmi. Sen kanssa olisi pitänyt tulla toimeen vielä 3.5 vuotta....

        Proteesi Saksassa maksoi 450€ matkat, mutta oli sen arvoista! Ja tulipahan samalla tehtyä kesälomamatka.

        Kävin muutama päivä sitten optikolla täällä Suomessa ja optikko ei voinut uskoa, että toinen silmäni on proteesi :) Ja huonoksi onnekseni silmäni ovat suuret...
        Myös kaverini eivät ole voineet uskoa, että tuollainen muutos on tapahtunut. Molemmat silmäni ovat vihdoinkin samaa paria :)

        Saksassa jokainen joka tarvitsee proteesia saa kerran vuodessa valtion/vakuutusyhtiön piikkiin käydä teettämässä itselleen uuden "silmän". Saksassa on myös lukuisia proteesipajoja, joista ainakin olettaisin, että vain parhaat pärjäävät. Koko operaatio kesti 1,5 tuntia ja toiminta oli tosi ammattimaista. Suomessa minulla on mennyt päiväkausia, kun sitä onnetonta proteesia on viilattu ja käsin maalattu.

        Laitan tähän linkin missä itse kävin: http://www.artificialeyes-cologne.com/

        Ainoa miinuspuoli on tuo lasisen proteesin hoitaminen, mutta siihen menee vain muutama minuutti per päivä, joten eiköhän sen kestä.

        Olit sitten toinen suomalainen joka mun jälkeen kävi siellä :)
        Aika nopeeta toimintaa eikö vain ? En tiennytkään, että tekee myös kuoriproteesin.
        Itselläni on lasinen silmäproteesi.
        Fischer antoi vinkkejä näistä parhaista silmäntekijöistä silloin (itse kävin elokuussa 2008 Kölnissä, eli sama paikka).
        Eli mainittakoon ne tässä taas uudelleen (suomi24 päivitys näemmä poistanut vanhat).

        Hampurissa toimii Heumann Werner
        http://web2.cylex.de/firma-home/heumann-werner-institut-fuer-kuenstliche-augen-ohg-2690728.html

        Koittaa voi myös Bremeniä, Saksassa.
        http://www.augenprothetik-bremen.de/

        Ja jos haluaa lähempää, niin sitten vaan Helsinkiin (joka vuosi heinäkuussa)
        http://www.muellersoehne.com/

        Itse kävin juuri Helsingissä, ja yhtä hyvin tekivät kuin tuolla Fischerillä.
        Jos haluaa oikein viilata, niin kannattaa mainita tarkkaan mitä parannuksia silmään haluaa. Liian isoa silmää ei kannata mielestäni ottaa, muuten silmä seisoo päässä ja voi sattua. Tosin jos otat liian pienen, niin luomi lössähtää silmän päälle. Eli on otettava siltä väliltä.

        Jatkossa aijon käydä Soehnella Helsingissä (tai visiitti Hampurissa). Toimenpide Hesassa Meilahdessa kestää 1-2h. Mieleni tekisi myös kokeilla Hampurin matkaa. Kölnin reissu oli unohtumaton. Niin ja hinnoista sen verran, että yhden proteesin hinta Kölnissä oli 400 euroa. Otti mielestäni "yht äkkiä" ylihintaa. Tuolloin otin kaksi silmää. Sinisen ja ruskean (käytän joskus ruskeaa värillistä piilaria näkevässä)
        Soehne maksaa muuten 320 euroa.

        Maksusitoomuksista sen verran, että kannattaa omalle silmälekurille valitella vaikka siitä että muovinen silmä ei sovellu sinulle, ja aiheuttaa allergista reaktiota.
        "voi saada" maksusitoomuksen joka 4.s vuosi, muulloin maksat itse.
        Lehto & Sohlberg voisivat lopettaa puljunsa, mutta tuskin lopettavat niin kauan kun ihmiset lamppaa siellä ottamassa sekundasilmiä, eivätkä tiedä mitään esim. Soehnesta tai siitä että muovinen ei vaan sovellu silmään.
        Itse käytin muovista lähes 25 vuotta (olen 31 vuotta) ja nyt siis elokuusta 2008 on lasinen ollu päässä. Otin selvää asioista googlettamalla ahkeraan. Syhyäminen, punoitus, kuivuus ja painontunne silmässä katosi. Kyllä lasisessakin joskus rähmii, mutta ei läheskään niin paljon kuin muovisessa.

        Tässäpä muuten hauska linkkiä tämän viestin loppuun:
        http://www.youtube.com/watch?v=X_AOXiTSPv4&feature=channel_page


      • Rosary2
        Jarkko_____ kirjoitti:

        Olit sitten toinen suomalainen joka mun jälkeen kävi siellä :)
        Aika nopeeta toimintaa eikö vain ? En tiennytkään, että tekee myös kuoriproteesin.
        Itselläni on lasinen silmäproteesi.
        Fischer antoi vinkkejä näistä parhaista silmäntekijöistä silloin (itse kävin elokuussa 2008 Kölnissä, eli sama paikka).
        Eli mainittakoon ne tässä taas uudelleen (suomi24 päivitys näemmä poistanut vanhat).

        Hampurissa toimii Heumann Werner
        http://web2.cylex.de/firma-home/heumann-werner-institut-fuer-kuenstliche-augen-ohg-2690728.html

        Koittaa voi myös Bremeniä, Saksassa.
        http://www.augenprothetik-bremen.de/

        Ja jos haluaa lähempää, niin sitten vaan Helsinkiin (joka vuosi heinäkuussa)
        http://www.muellersoehne.com/

        Itse kävin juuri Helsingissä, ja yhtä hyvin tekivät kuin tuolla Fischerillä.
        Jos haluaa oikein viilata, niin kannattaa mainita tarkkaan mitä parannuksia silmään haluaa. Liian isoa silmää ei kannata mielestäni ottaa, muuten silmä seisoo päässä ja voi sattua. Tosin jos otat liian pienen, niin luomi lössähtää silmän päälle. Eli on otettava siltä väliltä.

        Jatkossa aijon käydä Soehnella Helsingissä (tai visiitti Hampurissa). Toimenpide Hesassa Meilahdessa kestää 1-2h. Mieleni tekisi myös kokeilla Hampurin matkaa. Kölnin reissu oli unohtumaton. Niin ja hinnoista sen verran, että yhden proteesin hinta Kölnissä oli 400 euroa. Otti mielestäni "yht äkkiä" ylihintaa. Tuolloin otin kaksi silmää. Sinisen ja ruskean (käytän joskus ruskeaa värillistä piilaria näkevässä)
        Soehne maksaa muuten 320 euroa.

        Maksusitoomuksista sen verran, että kannattaa omalle silmälekurille valitella vaikka siitä että muovinen silmä ei sovellu sinulle, ja aiheuttaa allergista reaktiota.
        "voi saada" maksusitoomuksen joka 4.s vuosi, muulloin maksat itse.
        Lehto & Sohlberg voisivat lopettaa puljunsa, mutta tuskin lopettavat niin kauan kun ihmiset lamppaa siellä ottamassa sekundasilmiä, eivätkä tiedä mitään esim. Soehnesta tai siitä että muovinen ei vaan sovellu silmään.
        Itse käytin muovista lähes 25 vuotta (olen 31 vuotta) ja nyt siis elokuusta 2008 on lasinen ollu päässä. Otin selvää asioista googlettamalla ahkeraan. Syhyäminen, punoitus, kuivuus ja painontunne silmässä katosi. Kyllä lasisessakin joskus rähmii, mutta ei läheskään niin paljon kuin muovisessa.

        Tässäpä muuten hauska linkkiä tämän viestin loppuun:
        http://www.youtube.com/watch?v=X_AOXiTSPv4&feature=channel_page

        Minulle nämä proteesiasiat ovat sen verran uusia, vasen silmäni jouduttiin poistamaan vasta 1,5 vuotta sitten, ei minulle teetetty kuoriproteesia Kölnissä vaan ihan tavallinen proteesi, tämä terminologia on vielä hieman hakusessa. hyvä, kun kiinnitit asiaan huomiota >> en olisi itse huomannut asiassa mitään outoa :)

        Itse olen ajatellut asian näin, kun kerran joutuu elämään loppuelämänsä ilman toista silmää, niin olkoon proteesi sitten paras mahdollinen. Tingin sitten joistain muista asioista. Huonomminkin sitä ihminen voisi rahansa käyttää :)

        Minusta paras kommentti minkä olen kuullut oli "näkeekö sillä?"


      • proteesi
        Rosary 2 kirjoitti:

        Itse kävin nyt heinäkuussa 2009 teettämässä lasisen kuoriproteesin Saksassa. Olin läpeensä kyllästynyt suomalaiseen muovi-versioon, joka kutisi ja rähmi. Sen kanssa olisi pitänyt tulla toimeen vielä 3.5 vuotta....

        Proteesi Saksassa maksoi 450€ matkat, mutta oli sen arvoista! Ja tulipahan samalla tehtyä kesälomamatka.

        Kävin muutama päivä sitten optikolla täällä Suomessa ja optikko ei voinut uskoa, että toinen silmäni on proteesi :) Ja huonoksi onnekseni silmäni ovat suuret...
        Myös kaverini eivät ole voineet uskoa, että tuollainen muutos on tapahtunut. Molemmat silmäni ovat vihdoinkin samaa paria :)

        Saksassa jokainen joka tarvitsee proteesia saa kerran vuodessa valtion/vakuutusyhtiön piikkiin käydä teettämässä itselleen uuden "silmän". Saksassa on myös lukuisia proteesipajoja, joista ainakin olettaisin, että vain parhaat pärjäävät. Koko operaatio kesti 1,5 tuntia ja toiminta oli tosi ammattimaista. Suomessa minulla on mennyt päiväkausia, kun sitä onnetonta proteesia on viilattu ja käsin maalattu.

        Laitan tähän linkin missä itse kävin: http://www.artificialeyes-cologne.com/

        Ainoa miinuspuoli on tuo lasisen proteesin hoitaminen, mutta siihen menee vain muutama minuutti per päivä, joten eiköhän sen kestä.

        Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksestasi Rosary. Kehuit siinä erinomaiseksi Saksassa
        tehtyä kuoriproteesia.
        Minäkään en ole tyytyväinen nykyiseen muovikuoreen, joten kysyisinkin oletko vielä
        tyytyväinen proteesiin, mitkä on sen päivittäiset hoidot, kestävyys, käyttöikä, läm-
        pötilavaikutus ja pystyykö sitä käyttämään ympäri vuorokauden. Onko miinuksia muo-
        viseen nähden.
        Kiitokset jo etukäteen ja hyvää jatkoa !


    • söhne

      Mulla ollut jo vuosia F. AD.MULLER SÖHNEN valmistama kuoriproteesi, proteesi toiminut tosi hyvin. Toimii vieläkin paremmin jos ottaa yöksi aina pois niin ei silmä pienene. Ensiviikolla saksmanni tekemässä proteeseja helsingissä. Ajan voi varata tai tiedustella 20-22 heinäkuuta klo.9-12 ja 28-30 heinäkuuta.numerosta 044-0305923.

      • Jarkko31

      • Johanna M.

        Minun ei ole koskaan tarvinnut ottaa Söhnen valmistamaan silmää pois yöksi. Olen pitänyt silmää aina vaan monia vuosia paikoillaan ja elännyt ihan normaalisti. Vasta kun uusin silmän niin silloin otetaan tietysti vanha pois.


    • Kauniit silmät

      Hei,

      Itse olen käynyt Lehto & Sohlbergilla koko ikäni. Sairastin Retinoblastoman 3 vuotiaana, ja siitä lähtien olen käyttänyt silmänpoiston jälkeen proteesia. Palvelu Helsingissä on aina ollut upeaa, ja sen jälkeen kun silmäpohjani tottui proteesiin, se ei ole rähminyt tai aiheuttanut vaivoja. Viimeisimmästä proteesin uusinnasta on jo yli viisi vuotta, nyt 21 vuotiaana nuorena naisena olen erittäin tyytyväinen proteesiini. Hyvin harvoin ihmiset huomaavat eron oikean ja proteesin välillä, eivätkä optikot/lääkärit käynneillä huomaa mitään (näköä yritetään hanakasti testata myös proteesisilmästä.)

      Tuntuu siltä, etteivät tässä viestiketjussa kommentoineet, silmänsä onnettomuudessa/myöhemmällä iällä muusta syystä menettäneet ymmärrä sitä, ettei silmäpohja totu proteesiin heti materiaalista riippumatta, eikä proteesi asetu silmäkuoppaan samalla tavalla kuin oma silmä. On kohtuutonta edellyttää että proteesi liikkuisi oikean silmä lailla, varsinkaan ensimmäisien vuosien aikana. Silmäpohja ei myöskään salamannopeasti totu uuteen materiaaliin limakalvolla, joten ärsytys on luonnollista. Vaikka tekniikka on varmasti kehittynyt, silmäproteesien tekniikka ei ole nimeksikään muuttunut vuosien varrella.

      Eihän jalka/käsiproteesikaan näytä oikealta raajalta. Älkää vaatiko mahdottomia.

      Olen aina ollut ehdottoman tyytyväinen Lehto&Sohlbergin palveluun, ja tulen käymään siellä jatkossakin.

      • GammaEye

        Toisen maailmansodan aikana Saksasta ei saatu lasista materiaalia silmäntekoon, joten tyypit luultavasti jenkeissä keksi toisen tavan valmistaa silmiä, eli muovista.
        Muovi ei sovellu silmänpohjaan, aiheuttaen joillakin ärsytystä. Sitä voi lieventää esim silikonisilmätipoilla.
        Eron huomaa vasta ne ketkä on vaihtanut muovisesta lasiseen.
        Jos huonoja puolia kaivaa lasisesta, niin hemmetin varovainen pitää olla. Melkein jäätyy päähän talvella, mutta kestää kyllä paukkupakkaset. Se liikkuu huonommin kuin muovinen, ja se pitää uusia 1-2 vuoden välein. Tiesittekö että lasiseenkin saa maksusitoumuksen, mutta vain 4 vuoden välein (ei koske ulkomailta).

        Methyl methacrylate is used in the manufacture of resins and plastics. Methyl methacrylate is irritating to the skin, eyes, and mucous membranes in humans

        http://www.epa.gov/ttn/atw/hlthef/methylme.html


      • salokylän..

        se sakki EI OSAA tehdä muutakuin lahnansilmiä. en ole kilpailevasta firmasta tms.vain ja ainoastaan käyttäjä.hirvittää ihan että joku voi tulkita nämä lahnansilmät mukamas uuden teknologian tuotteeksi, ne on KAMALIA ja yhteiskunta kustantaa.kamoon, katso peiliin ja mieti miksei monikaan katso sinua silmiiiin.H.ALOO


      • halirutistus

        että olet menettänyt silmäsi, sanot että HYVIN HARVOIN ihmiset huomaavat jne. kiva niin, itse en ole tyytyväinen tuotteeseen ja usein olen katsonut KAUHULLA niitä mollukoita joita sieltä pajasta lähtee, kaikkea mukavaa nuoreen elämääsi


      • Pöllit

        Lehto & Sohlbergille en mene enää vaikka maksettaisiin. Sekundapalvelua, akryylia, muovia, jotka aiheuttvat monella allergisia reaktioita. Palvelu on niin kovaäänistä, että kuulin odotushuoneen puolelle toisten asiakkaiden so.tu.-tunnukset, osoitteet, sairaanhoitopiirit, ym. tiedot, kun niitä hoitaja siellä huuteli. Odotushuoneessa katsoimme vaivaantuneina toisiamme. Itse yritin tietoni kertoa hissukseen, onneksi toiselle - jolla hieman hiljaisempi ääni =) Ei kuulemma ole heillä asiakasrekisteriä sähköisesti. Pahvilapuille raapustettiin (vuonna 2016!) Tietotekniikka lienee tätä aikaa, mutta kivikausi näkyy muussakin toiminnassa.


    • rapamies

      Minulta vei syöpä silmäni n. neljäkymmentävuotta sitten.Proteesi valmistettiin instrentam.Helsin-
      kissä,olen ollut siihen tyytyväinen.Aini harva on huomannut,että minulla on proteesi.Pitää hyväk-
      syä asia vaikka se on kenkkua ja olla sen kanssa sinut.Voimia eteenpäin!

      • aijaiaijai

        minullekkin tehtiin instrussa aikoinaan silmä (silmiä) NE oli hyviä, sitten kaksi sisarta päätti perustaa kilpailevan yrityksen ja siitä se alamäki alkoi, heidän tekemänsä proteesit on kamalia!! ihmiset ovat ystävällisiä mutta totuus on, jaa miten sen kiteyttäisi en osaa edes ilmaista.olen realisti ihminen ja katson että vaikkei minulle enää voisikaan tehdä kunnon tuotetta(kaikist kalleista implanteista ym.huolimatta)PITÄÄ kaikille nuorille osata tehdä hyviä silmiä.!! MIKSEI UUSI TEKNOLOGIA OLE NYKYISTEN TEKIJÖIDEN KÄYTÖSSÄ!!Instrussa ko.tekniikka oli jo 1990-luvulla. On turhaan puhua paskaa jos ei saada asioihin uudistusta..yhteiskunta maksaa täydestä "puujalasta"..


      • wandan
        aijaiaijai kirjoitti:

        minullekkin tehtiin instrussa aikoinaan silmä (silmiä) NE oli hyviä, sitten kaksi sisarta päätti perustaa kilpailevan yrityksen ja siitä se alamäki alkoi, heidän tekemänsä proteesit on kamalia!! ihmiset ovat ystävällisiä mutta totuus on, jaa miten sen kiteyttäisi en osaa edes ilmaista.olen realisti ihminen ja katson että vaikkei minulle enää voisikaan tehdä kunnon tuotetta(kaikist kalleista implanteista ym.huolimatta)PITÄÄ kaikille nuorille osata tehdä hyviä silmiä.!! MIKSEI UUSI TEKNOLOGIA OLE NYKYISTEN TEKIJÖIDEN KÄYTÖSSÄ!!Instrussa ko.tekniikka oli jo 1990-luvulla. On turhaan puhua paskaa jos ei saada asioihin uudistusta..yhteiskunta maksaa täydestä "puujalasta"..

        minulle tehtiin vuosi sitten hesassa kuoriproteesi ja olen tyytyväinen , kukaan ei huomaa eroa en itsekkään enää muista koko juttua ,vuosia kärsin eripari silmistä ja huomiota mikä siihen kohdistui oli kamalaa , nyt olen tyytyväinen . silmä on myös tottun hyvin ei ole tarvinnut poistaa kertaakaan ja rähmintää on vähän ,näin minulla


      • tuulen.suunta
        aijaiaijai kirjoitti:

        minullekkin tehtiin instrussa aikoinaan silmä (silmiä) NE oli hyviä, sitten kaksi sisarta päätti perustaa kilpailevan yrityksen ja siitä se alamäki alkoi, heidän tekemänsä proteesit on kamalia!! ihmiset ovat ystävällisiä mutta totuus on, jaa miten sen kiteyttäisi en osaa edes ilmaista.olen realisti ihminen ja katson että vaikkei minulle enää voisikaan tehdä kunnon tuotetta(kaikist kalleista implanteista ym.huolimatta)PITÄÄ kaikille nuorille osata tehdä hyviä silmiä.!! MIKSEI UUSI TEKNOLOGIA OLE NYKYISTEN TEKIJÖIDEN KÄYTÖSSÄ!!Instrussa ko.tekniikka oli jo 1990-luvulla. On turhaan puhua paskaa jos ei saada asioihin uudistusta..yhteiskunta maksaa täydestä "puujalasta"..

        Osuin tälle juttupalstalle sattumalta nettaillessani ja etsikeltyäni uusinta tietoa silmäproteeseista. Itselläni on ollut proteesi piakkoin 19 vuotta. Menetin toisen silmäni työtapaturmaisesti 22-vuotiaana. Myöhemmin mm. silmäkuoppaa on korjattu plastiikkakirurgisesti ja reilu vuosi sitten osan siirretystä kudoksesta tultua alas kuoppaa ja silmäkulmaa korjattu plastiikkakirurgilla.

        Nyt pulmaksi on muodostunut sopivan proteesin valmistaminen. Parin viime viikon aikana olen käynyt kahdesti Helsingissä sitä teetättämässä laihoin tuloksin. Toisella käyntikerralla viimeisimmästä "silmästä" tuli elävämmän näköinen, joka on myös väriltään enemmän oman silmäni värinen. Proteesi ei edelleenkään istu ja pysy kunnolla paikoillaan. Silmän rähmiminen ei ota asettuakseen edes silmävoiteella. Proteesi tuntuu kiusalliselta pitää sen kaihertaessa ja jopa pistäessä välillä, koska ei pysy kunnolla paikoilla. Kuulemma minulle ei pysty enää valmistamaan kunnollista proteesia korjausleikattuun kuoppaan, mitä kuuntelin ihmeissäni. Mielestäni kyse ei kohdallani ole ollut suuresta leikkauksesta, etteikö aiempi proteesi olisi muutoin sopinut ellei revennyttä silmäkulmaa olisi korjattu.

        Aiemmin olen ollut vastaan lasista silmäproteesia kuultuani sen käytön varjopuolista hyvältä ystävältäni, jolla silmä oli posahtanut päähän kesken saunomisen ja silmä paleltunut pakkasella. Hän myös kertoi lasisen proteesin olevan muovista painavampi käyttää. Lenkkeilen yksin asuvana paljon koirani kanssa, jolloin koiraa ulkoiluttamassa ei ole muita kuin minä itse. Minua onkin eniten mietityttänyt se, että kuinka paljon lasinen proteesi rajoittaa talvella ulkoilua. Kenties uudemmat proteesit ovat muuttuneet ominaisuuksiltaan vuosien kuluessa. Tuttavallani oli kokemusta lasisesta proteesista lähinnä lapsuusvuosilta ajalta, jolloin muovisia ei ollut Suomessa vielä saatavilla.

        Alan olla väsynyt tähän "silmän" alituiseen rähmimiseen ja kutiamiseen, jolloin rähmä kuivuu proteesin pintaan ja haittaa silmäluomien liikkumista. Jollain keinoin pitäisi löytää paras mahdollinen proteesi, joka tuntuisi mahdollisimman luonnolliselta ja huomaamattomalta käyttää, ettei se koko ajan muistuttaiai olemassa olostaan... etenkin jos se tuntuu siltä, että voi minä hetkenä tahansa pudota päästä itsestään.

        Jotenkin vain minusta tuntuu, että ensimmäiset silmät olivat paremmin tehtyjä ja maalattuja myös paljon elävämmän ja oikeamman väriseksi. Tiedä sitä, johtuiko se siitä, että nykyiset proteeseja Suomessa valmistavat työskentelivät alkujaan Instumentariumin palveluksessa ennen oman yrityksen perustamista. Vai sattuiko kohdalleni vain ilmiömäinen tuuri, että satuin saamaan parhaimmat silmän ensimmäiseksi. Silmän poiston jälkeen olin ystäväni luona harjoittelemassa hänen neuvottua minulle köyttökelpoisimmat vinkit silmäproteesin käyttöä varten. Nukkuessani "silmä" auki hän oli säikähtänyt, että minulla on elävä silmä päässä... niin elävän näköinen ensimmäinen proteesini oli... oikea pieni taideteos.

        Täytyy tästä varmaan lähteä ruinaamaan sairaanhoitopiiriltä maksusitoumusta lasiseen proteesiin jos sellaiseen päädyn. Viimeksi nyt vastikään tehdyn proteesin maksoi vakuutusyhtiö, eivätkä he varmasti suostu korvaamaan uutta proteesia parin kuukauden sisällä. Lasista proteesia minulle plastiikkakirurgi suositteli jo vuosia sitten korjausleikkauksen jälkeen. Silloin en sitä kuitenkaan vielä halunnut. Nyt vain tuntuu, että alan olla henkisesti sen verran väsynyt tähän koko rumbaan, että haluan vain toimivan "silmän". Kenties saksalaiset osaisivat valmistaa sen paremmin kuoppani muotoiseksi. Toivoisinkin enemmän lasisen silmäproteesin käyttökokemuksia niiltä käyttäjiltä, jotka ovat käyttäneet aiemmin myös muovista proteesia mielellään pidempiaikaisesti vuosia, ja tietävät mistä puhuvat.

        Tässä vielä lopuksi muutama kiinostava linkki, joissa molemmissa on videoleike silmäproteesin valmistuksesta. Ilmeisesti proteesien valmistus ei ole käsityönä paljoa muuttunut, koska vuodelta 1954 ja uudemmassa leikkeessä tekotapa näyttää paljolti samalta kuin Helsingissä, josta minulla on omakohtaista kokemusta.

        http://vivika.vuodatus.net/blog/1179967

        http://spokesmanreview.com/blogs/video/play.asp?file=052907_eyes_sr&filetype=swf

        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=74&t=&a=6230


      • rapamies
        tuulen.suunta kirjoitti:

        Osuin tälle juttupalstalle sattumalta nettaillessani ja etsikeltyäni uusinta tietoa silmäproteeseista. Itselläni on ollut proteesi piakkoin 19 vuotta. Menetin toisen silmäni työtapaturmaisesti 22-vuotiaana. Myöhemmin mm. silmäkuoppaa on korjattu plastiikkakirurgisesti ja reilu vuosi sitten osan siirretystä kudoksesta tultua alas kuoppaa ja silmäkulmaa korjattu plastiikkakirurgilla.

        Nyt pulmaksi on muodostunut sopivan proteesin valmistaminen. Parin viime viikon aikana olen käynyt kahdesti Helsingissä sitä teetättämässä laihoin tuloksin. Toisella käyntikerralla viimeisimmästä "silmästä" tuli elävämmän näköinen, joka on myös väriltään enemmän oman silmäni värinen. Proteesi ei edelleenkään istu ja pysy kunnolla paikoillaan. Silmän rähmiminen ei ota asettuakseen edes silmävoiteella. Proteesi tuntuu kiusalliselta pitää sen kaihertaessa ja jopa pistäessä välillä, koska ei pysy kunnolla paikoilla. Kuulemma minulle ei pysty enää valmistamaan kunnollista proteesia korjausleikattuun kuoppaan, mitä kuuntelin ihmeissäni. Mielestäni kyse ei kohdallani ole ollut suuresta leikkauksesta, etteikö aiempi proteesi olisi muutoin sopinut ellei revennyttä silmäkulmaa olisi korjattu.

        Aiemmin olen ollut vastaan lasista silmäproteesia kuultuani sen käytön varjopuolista hyvältä ystävältäni, jolla silmä oli posahtanut päähän kesken saunomisen ja silmä paleltunut pakkasella. Hän myös kertoi lasisen proteesin olevan muovista painavampi käyttää. Lenkkeilen yksin asuvana paljon koirani kanssa, jolloin koiraa ulkoiluttamassa ei ole muita kuin minä itse. Minua onkin eniten mietityttänyt se, että kuinka paljon lasinen proteesi rajoittaa talvella ulkoilua. Kenties uudemmat proteesit ovat muuttuneet ominaisuuksiltaan vuosien kuluessa. Tuttavallani oli kokemusta lasisesta proteesista lähinnä lapsuusvuosilta ajalta, jolloin muovisia ei ollut Suomessa vielä saatavilla.

        Alan olla väsynyt tähän "silmän" alituiseen rähmimiseen ja kutiamiseen, jolloin rähmä kuivuu proteesin pintaan ja haittaa silmäluomien liikkumista. Jollain keinoin pitäisi löytää paras mahdollinen proteesi, joka tuntuisi mahdollisimman luonnolliselta ja huomaamattomalta käyttää, ettei se koko ajan muistuttaiai olemassa olostaan... etenkin jos se tuntuu siltä, että voi minä hetkenä tahansa pudota päästä itsestään.

        Jotenkin vain minusta tuntuu, että ensimmäiset silmät olivat paremmin tehtyjä ja maalattuja myös paljon elävämmän ja oikeamman väriseksi. Tiedä sitä, johtuiko se siitä, että nykyiset proteeseja Suomessa valmistavat työskentelivät alkujaan Instumentariumin palveluksessa ennen oman yrityksen perustamista. Vai sattuiko kohdalleni vain ilmiömäinen tuuri, että satuin saamaan parhaimmat silmän ensimmäiseksi. Silmän poiston jälkeen olin ystäväni luona harjoittelemassa hänen neuvottua minulle köyttökelpoisimmat vinkit silmäproteesin käyttöä varten. Nukkuessani "silmä" auki hän oli säikähtänyt, että minulla on elävä silmä päässä... niin elävän näköinen ensimmäinen proteesini oli... oikea pieni taideteos.

        Täytyy tästä varmaan lähteä ruinaamaan sairaanhoitopiiriltä maksusitoumusta lasiseen proteesiin jos sellaiseen päädyn. Viimeksi nyt vastikään tehdyn proteesin maksoi vakuutusyhtiö, eivätkä he varmasti suostu korvaamaan uutta proteesia parin kuukauden sisällä. Lasista proteesia minulle plastiikkakirurgi suositteli jo vuosia sitten korjausleikkauksen jälkeen. Silloin en sitä kuitenkaan vielä halunnut. Nyt vain tuntuu, että alan olla henkisesti sen verran väsynyt tähän koko rumbaan, että haluan vain toimivan "silmän". Kenties saksalaiset osaisivat valmistaa sen paremmin kuoppani muotoiseksi. Toivoisinkin enemmän lasisen silmäproteesin käyttökokemuksia niiltä käyttäjiltä, jotka ovat käyttäneet aiemmin myös muovista proteesia mielellään pidempiaikaisesti vuosia, ja tietävät mistä puhuvat.

        Tässä vielä lopuksi muutama kiinostava linkki, joissa molemmissa on videoleike silmäproteesin valmistuksesta. Ilmeisesti proteesien valmistus ei ole käsityönä paljoa muuttunut, koska vuodelta 1954 ja uudemmassa leikkeessä tekotapa näyttää paljolti samalta kuin Helsingissä, josta minulla on omakohtaista kokemusta.

        http://vivika.vuodatus.net/blog/1179967

        http://spokesmanreview.com/blogs/video/play.asp?file=052907_eyes_sr&filetype=swf

        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=74&t=&a=6230

        Terve ! Sinulta tuli mielenkiintoinen vastaus kirjotukseeni.Tässä pari faktaa itsestäni: Minulle
        tuli syöpä oikeaan silmääni n.neljäkymmentävuotta sitten ja sen aikaisilla hoitotietämyksessä
        ei ollut muuta keinoa kuin silmän poisto.Nykyään olisi saanut pitää oman silmän.Muovinen tekosil-
        mä valmistettiin instrun proteesi pajalla..Naistaitelia piirsi silmäni ja joku valmisti koveran proteesin
        valmistus vaati kaksi hesan reisua.Aluksi käytin enukleeni liku ainetta,mutta lopetin sen melkein
        heti.Minä pesen sen joka aamu ja kaikki toimii hyvin,elikä minulla on 40 v vanha proteesi.Joskus
        harvoin tuntuu kuin olisi hiekkaa silmässä,niin vaimo tiputtaa pari tippaa liukastetta.Proteesi on
        niin luonollinen ja seuraa toisen silmän katsetta,ettei vieras ihminen erota,että minulla on proteesi.
        Toinen fakta on olla sinut tilanteen kanssa.Minulta loppu laakista erotuomari tehtävät( suomi-
        sarja)lisäksi täytyi opetella uudestaan etäisyyden arviointi ym.Käyn viikotain tasapino fysiötera-
        piassa mikä mielestäni on tärkeä.Lopuksi minusta olisi hyvä,että unohtaisit koko proteesin olon
        etkä ajattele sitä,rutiin omaisesti peset sen aamulla.Lasisesta silmästä ei ole kokemusta,mutta
        itse olen tyytyväinen muoviseen.Hyvää kesää ja tsemppiä,unohda koko proteesi.


      • tuulen.suunta
        rapamies kirjoitti:

        Terve ! Sinulta tuli mielenkiintoinen vastaus kirjotukseeni.Tässä pari faktaa itsestäni: Minulle
        tuli syöpä oikeaan silmääni n.neljäkymmentävuotta sitten ja sen aikaisilla hoitotietämyksessä
        ei ollut muuta keinoa kuin silmän poisto.Nykyään olisi saanut pitää oman silmän.Muovinen tekosil-
        mä valmistettiin instrun proteesi pajalla..Naistaitelia piirsi silmäni ja joku valmisti koveran proteesin
        valmistus vaati kaksi hesan reisua.Aluksi käytin enukleeni liku ainetta,mutta lopetin sen melkein
        heti.Minä pesen sen joka aamu ja kaikki toimii hyvin,elikä minulla on 40 v vanha proteesi.Joskus
        harvoin tuntuu kuin olisi hiekkaa silmässä,niin vaimo tiputtaa pari tippaa liukastetta.Proteesi on
        niin luonollinen ja seuraa toisen silmän katsetta,ettei vieras ihminen erota,että minulla on proteesi.
        Toinen fakta on olla sinut tilanteen kanssa.Minulta loppu laakista erotuomari tehtävät( suomi-
        sarja)lisäksi täytyi opetella uudestaan etäisyyden arviointi ym.Käyn viikotain tasapino fysiötera-
        piassa mikä mielestäni on tärkeä.Lopuksi minusta olisi hyvä,että unohtaisit koko proteesin olon
        etkä ajattele sitä,rutiin omaisesti peset sen aamulla.Lasisesta silmästä ei ole kokemusta,mutta
        itse olen tyytyväinen muoviseen.Hyvää kesää ja tsemppiä,unohda koko proteesi.

        Sinäpä laitoit viestiä pikaisesti. Olipa kiva kuulla myös sinun kokemuksiasi pidempään vuosia proteesia käyttäneenä.

        Omalla kohdallani "silmää" tuskin saakaan aivan oikean silmäni näköiseksi, koska tapaturma (hevosen potku) vahingoitti silmän alueen lihaksistoa, ettei proteesiin ole mahdollista saada niin hyvää liikkuvuutta kuin muutoin olisi mahdollista, vaikka silmän lihakset säilytettiin silmän poiston yhteydessä. Proteesin täysi liikkuvuus ei ole tärkein asia, enhän itse sitä katsele. Ennen silmän menetystä silmäni myös karsastivat jonkin verran, jolloin silmät eivät aina katsoneet samaan suuntaan. Tärkeintä, että se tuntuu mahdollisimman luonnolliselta ja huomaamattomalta käyttää (aiemmin elimistö otti sen omakseen parissa päivässä). Silmän yläpuolella oleva rasvakudos ei myöskään säilynyt ja siitä syystä näyttää, että "silmä" on kuopalla päässä. Tilannetta koetettiin parantaa leikkauksella meksikoisen kasvoluukirurgin ja suomalaisen plastiikkakirurgin yhteistyöllä. Kuitenkin vain osa siirretystä kudoksesta säilyi ja vuosi sitten pieni osa siitä tuli alas (oli ilmeisesti kiinnittynyt vain tikillä). Koska siirretystä kudoksesta säilyi vai osa, en lähtenyt enää uuteen korjausleikkaukseen. Jos kuopan yläosaan olisi siirretty lisää kudosta ja koetettu kohottaa silmänpohjaa proteesin liikkuvuus olisi hävinnyt täysin. Kulmakarvojen alapuolelta yläluomen painuneisuuden saa peitettyä hyvin silmälaseilla, joihin olen ottanut tummuvan linssin auringon paisteessa. Käytän muutoinkin silmälaseja likinäköisyyttä ja hajataittoa korjaamaan. Samalla ne ovat suojanneet näkevää silmää metsälenkeillä, jos esim. risu olisi tökännyt sokealta puolelta silmääni. Kaikkea ei voi elämässä saada. Omalla kohdallani olen onnellinen, että säilyin hengissä tapaturmassa (potku osui ohimoon 1,5 millin päähän hengityskeskuksesta) ja en halvaantunut. Silmän menetys oli pieni hinta tapahtuneesta ja pelasti henkeni jatkossa joutuessani olosuhteiden pakosta vaihtamaan työpaikkaa.

        Minulla on sellainen tuntuma, että ennenaikaan silmäproteesit oli tehty huolellisemmin ja paremmin. Vuosia sitten tapasin proteesipajalla miehen, jolla oli ollut myös yli 40 vuotta käytössä sama vanha proteesi ja hän oli tullut teettämään uutta. Ennen vanhaan moni asia tehtiin nykyistä sarjatuotantoa paremmin; huolellisemmin ja tarkemmin käsityönä vankalla ammattitaidolla. Keräilen koirapatsaita omasta rodustani, ja niissä jos missä huomaan eron viime vuosisadan alun ja 1950-luvun välillä nykyiseen tuotantoon. Vanhimmat ovat todella upeita ja elävän näköisiä. Ennen vanhaan oltiin ylpeitä ammattitaidosta ja tehty työ oli sen mukaista.

        Aiempi proteesini oli käytössäni 13 vuotta, jolloin kerran sen alkuaikoina kävin sitä korjauttamassa. Kyseistä proteesia ei kuulemma voinut käyttää nykyisen mallina, koska se ei mahtunut päähän leikatun ulkosilmäkulman vuoksi silmäluomen otettua vastaan. Ihmettelin, ettei vanhasta proteesista voinut ottaa mallina muita mittoja, jolloin siitä olisi otettu pois muovia sen ulkoreunasta kunnes se olisi ollut sopivan kokoinen, jotta sitä olisi voinut sovittaa. Mielestäni sopivamman muotin olisi myös saanut pelkällä vahalla (samalla tavoin kuin ensimmäinen proteesini tehtiin), eikä sovittelemalla valmiita proteesin runkoja, jolla saatiin oikea silmän muoto. Runkoon sitten lisäiltiin vahaa tarpeen mukaan.

        Tämä uusi proteesi ei ole mielestäni riittävän kovera, jolloin se ei imaise kiinni kuopan takaosaan imukupin tavoin ja tuntuu kuin se putoaisi päästä hetkellä millä hyvänsä. Proteesipajalla sanoivat, että silmäluomet pitävät sen paikoillaan, joka on mielestäni ei pidä täysin paikkaansa. Kuoriproteesi pysyy ilmeisesti paikoilla luomien avulla, koska sen on ohuempi ja kevyempi. Proteesissa on myös ulkonurkasta paksu mötiskä koveruuden puuttuessa sieltä täysin, mistä syystä se ei ploppaa koko ajan ja ei pysy paikoilla. Proteesi myös kaihertaa ja pistää silmää voimakkaammin räpyttäessä nenänurkan puoleisen yläosan reunasta takaa, josta mainitsin proteesipajalla, ja jota ei korjattu. Nykyinen proteesi on sopiva nukkuessa, jolloin silmäluomi on kiinni ja ei tarvitse räpytellä ja liikutella silmää katsellessa.

        Proteesi muistuttaa Instrulla aiemmin tehtyä proteesia, jonka muotti saatiin valamalla muotti seoksella silmäkuoppaan. Kyseiseinen proteesi oli silmämunan muotoinen mötikkä (ei kovera tai ontto) ja painava, jolloin se tulikin pois alaluomen kautta, eli se ei pysynyt päässä ja sitä ei pystynyt käyttämään epämukavuuden vuoksi.

        En millään jaksaisi lähteä Helsinkiin taas kerran laitattamaan tätä proteesia. Minulla on vain tunne, ettei siitä saa kunnollista korjaamalla. Toissa viikolla tehty proteesi meni ainakin täysin metsään, ja joutuivat viime viikolla tekemään uuden alusta asti. Minulle jäi siellä käynneistä kiireinen mielikuva. Aiemmin heidän työskenneltyä Instrun alaisena ennen oman yrityksen perustamista mielestäni he käyttivät enemmän aikaa proteesin valmistamiseen.


      • tuulen.suunta
        rapamies kirjoitti:

        Terve ! Sinulta tuli mielenkiintoinen vastaus kirjotukseeni.Tässä pari faktaa itsestäni: Minulle
        tuli syöpä oikeaan silmääni n.neljäkymmentävuotta sitten ja sen aikaisilla hoitotietämyksessä
        ei ollut muuta keinoa kuin silmän poisto.Nykyään olisi saanut pitää oman silmän.Muovinen tekosil-
        mä valmistettiin instrun proteesi pajalla..Naistaitelia piirsi silmäni ja joku valmisti koveran proteesin
        valmistus vaati kaksi hesan reisua.Aluksi käytin enukleeni liku ainetta,mutta lopetin sen melkein
        heti.Minä pesen sen joka aamu ja kaikki toimii hyvin,elikä minulla on 40 v vanha proteesi.Joskus
        harvoin tuntuu kuin olisi hiekkaa silmässä,niin vaimo tiputtaa pari tippaa liukastetta.Proteesi on
        niin luonollinen ja seuraa toisen silmän katsetta,ettei vieras ihminen erota,että minulla on proteesi.
        Toinen fakta on olla sinut tilanteen kanssa.Minulta loppu laakista erotuomari tehtävät( suomi-
        sarja)lisäksi täytyi opetella uudestaan etäisyyden arviointi ym.Käyn viikotain tasapino fysiötera-
        piassa mikä mielestäni on tärkeä.Lopuksi minusta olisi hyvä,että unohtaisit koko proteesin olon
        etkä ajattele sitä,rutiin omaisesti peset sen aamulla.Lasisesta silmästä ei ole kokemusta,mutta
        itse olen tyytyväinen muoviseen.Hyvää kesää ja tsemppiä,unohda koko proteesi.

        Nyt olisi tarkoitus laittaa huomenna proteesi menemään postissa heille jos pystyisivät tekemään siitä koveramman ja tasoittamaan liian terävää reunaa. Näin säästyisi tuntien istuminen junassa ja koiran hoitopaikan hankkiminen. Kohdallani ei ole kyse siitä, että proteesi painaisi, vaan se on joko väärän mallinen tai liian terävä käyttää jostain kohdin. Tiedän mitä on ollut totutella aiempien proteesien kanssa elämistä ensi alkuun, jolloin esim. proteesin suurennuksen yhteydessä olen käyttänyt apuna silmävoidetta, joka on pehmentänyt proteesia ja estänyt hankaamasta limakalvoja auki. Kenties minulle on työläämpi valmistaa proteesi kuopan korjausleikkausten vuoksi.

        Silmäkuopan rähmiminen on kuulemma yksilöllistä. Hyvä tuttavani esim. allergisoitui vuosien myötä proteesipajalla käytettäviin aineisiin. Itselläni on myös joka kerran kuoppa ollut pahasti tulehtunut kotiutuessani lukuisten proteesin sovittamisten jälkeen. Joka kerran kuoppa tulehtuu kunnolla. Omalla kohdallani silmäkuoppaa proteesi ärsyttää sen verran yöllä, että etenkin aina aamupäivin kuoppa rähmii urakalla. Proteesihan on vieras esine elimistölle. Minulle on tarjottu myös implattia, jota en juuri kuopan rähmimisen vuoksi ottanut. Kuulemma implatteja on jouduttu poistamaan myöhemmin rähmimisen vuoksi, joka on tulehduttanut kuopan holkkia myöten. Otin asiasta selvää aikoinaan miettiessäni implantin mahdollisuutta. Se ei kuulemma sovi kaikille juuri liiallisen rähmisen vuoksi. Omalla kohdallani proteesin puhdistaminen aamuisin vain kerran päivässä ei ole mahdollista, jota olen myös kokeillut. Joudun puhdistamaan proteesin useamman kerran päivässä. Kyläreissulla jos en pääse sitä puhdistamaan olen kokeillut puhdistaa kuivat rähmät pois varovasti syljellä ja sormella (jos ei aina ole ollut nenäliinaa mukana)... siitä vasta kuoppa onkin tulehtunut ja alkanut työntämään keltaista paksua rähmää urakalla. Tämä jatkuva rähmiminen myös ärsyttää ja inhottaa minua suuresti. Joskus myös olen joutunut kostuttamaan proteesin pintaa syljellä (tuttavani neuvoi aikoinaan, että jos joskus proteesi putoaa sen voi laittaa suuhun puhdistaakseen sen, koska elimistössä on oma bakteerikanta).

        Hyvä tuttavani piti muoviproteesin käyttömukavuutta parempana. Hänkin oli herkkä tunneihminen kuten minä. Häneltä en pysty enää vinkkejä kyselemään hänen kuoltua jo vuosia sitten. Joka tapauksessa hän ehti käyttää proteesia 29 vuotta menetettyään silmänsä lapsena 6-vuotiaana. Jäin tässä miettimään sitä, että kerroit käyttäneesi aina muoviproteesia. Olen ollut siinä käsityksessä, että tuttavani lapsuudessa valmistettiin vain lasisia silmäproteeseja. Hänen kuolemastaan on muistaakseni jokseenkin 11 vuotta. Vanhoja valokuvia katsoessa en pysty erottamaan niistä kumpi silmä oli oikea. Tuttavani kertoi, että Lehmussaari oli valmistanut aiemmin proteesit. Proteesipajalla silmät maalaava ehti työskennellä hänen kanssaan oppia saamassa kymmenkunta vuotta.

        Olen edelleen miettinyt lasista proteesia jos sen myötä loppuisi alituinen rähmiminen, kutiaminen (jatkuva puhdistaminen) ja kuivuminen, jotta luomet toimisivat paremmin ja menisivät kiinni. Muovisen proteesin kanssa luomet menevät vain hetken aikaa täysin kiinni. Ilmeisesti muovi hylkii lasia enemmän kosteutta.

        Kenties saisin hommattua maksusitoumuksen lasista proteesia varten julkisen terveydenhuollon puolelta. Lueskeltuani ulkomailla valmistetuista proteeseista eteeni osui kirjoitus myös täältä Suomi24 palstoilta, että Helsingissä saksalaisten veljesten tekemä proteesi oli tehty aiemman proteesin mallin mukaan. Värikalvoksi oli myös lätkäisty vain joku värikalvo. Eivätkö he maalaa käsin värikalvoa? Minulle pitäisi nimenomaan tehdä proteesi alusta alkaen, koska toimivaa ja sopivaa mallia ei tällä hetkellä ole.

        Ulkomaille suuntautunutta proteesin valmistusreissua rajoittaa matkojen kalleus ja kielitaito. Olen yli 20 vuotta sitten opiskellut Saksaa, josta vain muistan enää jonkun sanan.

        Minua myös kiinnostaisi Englannissa valmistettavat muoviproteesit. Kenties he pystyisivät valmistamaan toimivan proteesin uudemmalla tekniikalla. Proteesin rahoitus tulisi olemaan ongelma, koska itselläni sitä elämäntilanteesta johtuen ei olisi varaa kustantaa.

        Tässähän tätä tuli kirjoiteltua vaihteeksi. Kertokaahan lisää kokemuksia myös muutkin.


      • rapamies
        tuulen.suunta kirjoitti:

        Nyt olisi tarkoitus laittaa huomenna proteesi menemään postissa heille jos pystyisivät tekemään siitä koveramman ja tasoittamaan liian terävää reunaa. Näin säästyisi tuntien istuminen junassa ja koiran hoitopaikan hankkiminen. Kohdallani ei ole kyse siitä, että proteesi painaisi, vaan se on joko väärän mallinen tai liian terävä käyttää jostain kohdin. Tiedän mitä on ollut totutella aiempien proteesien kanssa elämistä ensi alkuun, jolloin esim. proteesin suurennuksen yhteydessä olen käyttänyt apuna silmävoidetta, joka on pehmentänyt proteesia ja estänyt hankaamasta limakalvoja auki. Kenties minulle on työläämpi valmistaa proteesi kuopan korjausleikkausten vuoksi.

        Silmäkuopan rähmiminen on kuulemma yksilöllistä. Hyvä tuttavani esim. allergisoitui vuosien myötä proteesipajalla käytettäviin aineisiin. Itselläni on myös joka kerran kuoppa ollut pahasti tulehtunut kotiutuessani lukuisten proteesin sovittamisten jälkeen. Joka kerran kuoppa tulehtuu kunnolla. Omalla kohdallani silmäkuoppaa proteesi ärsyttää sen verran yöllä, että etenkin aina aamupäivin kuoppa rähmii urakalla. Proteesihan on vieras esine elimistölle. Minulle on tarjottu myös implattia, jota en juuri kuopan rähmimisen vuoksi ottanut. Kuulemma implatteja on jouduttu poistamaan myöhemmin rähmimisen vuoksi, joka on tulehduttanut kuopan holkkia myöten. Otin asiasta selvää aikoinaan miettiessäni implantin mahdollisuutta. Se ei kuulemma sovi kaikille juuri liiallisen rähmisen vuoksi. Omalla kohdallani proteesin puhdistaminen aamuisin vain kerran päivässä ei ole mahdollista, jota olen myös kokeillut. Joudun puhdistamaan proteesin useamman kerran päivässä. Kyläreissulla jos en pääse sitä puhdistamaan olen kokeillut puhdistaa kuivat rähmät pois varovasti syljellä ja sormella (jos ei aina ole ollut nenäliinaa mukana)... siitä vasta kuoppa onkin tulehtunut ja alkanut työntämään keltaista paksua rähmää urakalla. Tämä jatkuva rähmiminen myös ärsyttää ja inhottaa minua suuresti. Joskus myös olen joutunut kostuttamaan proteesin pintaa syljellä (tuttavani neuvoi aikoinaan, että jos joskus proteesi putoaa sen voi laittaa suuhun puhdistaakseen sen, koska elimistössä on oma bakteerikanta).

        Hyvä tuttavani piti muoviproteesin käyttömukavuutta parempana. Hänkin oli herkkä tunneihminen kuten minä. Häneltä en pysty enää vinkkejä kyselemään hänen kuoltua jo vuosia sitten. Joka tapauksessa hän ehti käyttää proteesia 29 vuotta menetettyään silmänsä lapsena 6-vuotiaana. Jäin tässä miettimään sitä, että kerroit käyttäneesi aina muoviproteesia. Olen ollut siinä käsityksessä, että tuttavani lapsuudessa valmistettiin vain lasisia silmäproteeseja. Hänen kuolemastaan on muistaakseni jokseenkin 11 vuotta. Vanhoja valokuvia katsoessa en pysty erottamaan niistä kumpi silmä oli oikea. Tuttavani kertoi, että Lehmussaari oli valmistanut aiemmin proteesit. Proteesipajalla silmät maalaava ehti työskennellä hänen kanssaan oppia saamassa kymmenkunta vuotta.

        Olen edelleen miettinyt lasista proteesia jos sen myötä loppuisi alituinen rähmiminen, kutiaminen (jatkuva puhdistaminen) ja kuivuminen, jotta luomet toimisivat paremmin ja menisivät kiinni. Muovisen proteesin kanssa luomet menevät vain hetken aikaa täysin kiinni. Ilmeisesti muovi hylkii lasia enemmän kosteutta.

        Kenties saisin hommattua maksusitoumuksen lasista proteesia varten julkisen terveydenhuollon puolelta. Lueskeltuani ulkomailla valmistetuista proteeseista eteeni osui kirjoitus myös täältä Suomi24 palstoilta, että Helsingissä saksalaisten veljesten tekemä proteesi oli tehty aiemman proteesin mallin mukaan. Värikalvoksi oli myös lätkäisty vain joku värikalvo. Eivätkö he maalaa käsin värikalvoa? Minulle pitäisi nimenomaan tehdä proteesi alusta alkaen, koska toimivaa ja sopivaa mallia ei tällä hetkellä ole.

        Ulkomaille suuntautunutta proteesin valmistusreissua rajoittaa matkojen kalleus ja kielitaito. Olen yli 20 vuotta sitten opiskellut Saksaa, josta vain muistan enää jonkun sanan.

        Minua myös kiinnostaisi Englannissa valmistettavat muoviproteesit. Kenties he pystyisivät valmistamaan toimivan proteesin uudemmalla tekniikalla. Proteesin rahoitus tulisi olemaan ongelma, koska itselläni sitä elämäntilanteesta johtuen ei olisi varaa kustantaa.

        Tässähän tätä tuli kirjoiteltua vaihteeksi. Kertokaahan lisää kokemuksia myös muutkin.

        En pysty enempää avittamaan.T seppo.


      • tuulen.suunta
        aijaiaijai kirjoitti:

        minullekkin tehtiin instrussa aikoinaan silmä (silmiä) NE oli hyviä, sitten kaksi sisarta päätti perustaa kilpailevan yrityksen ja siitä se alamäki alkoi, heidän tekemänsä proteesit on kamalia!! ihmiset ovat ystävällisiä mutta totuus on, jaa miten sen kiteyttäisi en osaa edes ilmaista.olen realisti ihminen ja katson että vaikkei minulle enää voisikaan tehdä kunnon tuotetta(kaikist kalleista implanteista ym.huolimatta)PITÄÄ kaikille nuorille osata tehdä hyviä silmiä.!! MIKSEI UUSI TEKNOLOGIA OLE NYKYISTEN TEKIJÖIDEN KÄYTÖSSÄ!!Instrussa ko.tekniikka oli jo 1990-luvulla. On turhaan puhua paskaa jos ei saada asioihin uudistusta..yhteiskunta maksaa täydestä "puujalasta"..

        Lukiessani tätä keskusteluketjua en voinut olla kysäisemättä sinulta aiemmista "silmistäsi". Itselleni ensimmäinen proteesi tehtiin instrussa vuonna 1991. Silloin siellä työskentelivät samat kaksi naishenkilöä, jotka perustivat sittemmin oman puljun.

        Mikä heidän valmistustavassa on muuttunut? Itsekin olen huomannut saman, että ensimmäiset Instrun aikana valmistetut proteesit olivat parempia mm. väriltään. Silmät näyttivät elävämmiltä (värikalvossa oli enemmän syvyyttä/pehmeyttä ja väri oli lähempänä näkevää silmää). Ensimmäisen proteesin mallia varten käytettiin pelkkää vahaa, johon keskelle neulalla laitettiin mustuaisen paikka. Nyt kun tarjosin kyseistä valmistusmahdollisuutta soviteltiin vain valmiita runkoja. Mielestäni sopivimman proteesin saa vahamuotilla - EI proteesin rungolla. Kenties proteesin valmistus on helpompaa rungon avulla kun siihen lisätään tarvittaviin kohtiin vahaa. Proteesia käyttävän kannalta se ei ole paras mahdollinen tapa uutta proteesia tehtäessä jos ei ole mahdollista käyttää apuna aiempaa proteesia mallina. Eri asia on jos aiempaan proteesiin tarvitsee tehdä vain osittaisia korjauksia. Silloin varsin kätevää on lisätä käytössä olevaan proteesiin vahaa.

        Instrun yhteydessä toimineen proteesipajan toiminnan loppuaikoina siellä siirryttiin tekemään proteeseja seoksella, joka kaatamalla kuoppaan saatiin proteesin malli. Kyseinen silmäkuopan mallinen mollukka oli täysin sopimaton käyttää. Se oli liian painava ja iso kuoppaan. Se ei pysynyt paikalla päässä, koska ei ollut takaa malliltaan kovera. Näihin aikoihin aiemmin Instrussa työskennelleet naishenkilöt perustivat oman puljun ja tekivät vanhan mallisen proteesin minulle, jota käytin 13 vuotta.

        Kirjoitit, että Instrussa uusi tekniikka oli käytössä 1990-luvulla. Mitähän mahdat tarkoittaa?


      • tuulen.suunta
        rapamies kirjoitti:

        Terve ! Sinulta tuli mielenkiintoinen vastaus kirjotukseeni.Tässä pari faktaa itsestäni: Minulle
        tuli syöpä oikeaan silmääni n.neljäkymmentävuotta sitten ja sen aikaisilla hoitotietämyksessä
        ei ollut muuta keinoa kuin silmän poisto.Nykyään olisi saanut pitää oman silmän.Muovinen tekosil-
        mä valmistettiin instrun proteesi pajalla..Naistaitelia piirsi silmäni ja joku valmisti koveran proteesin
        valmistus vaati kaksi hesan reisua.Aluksi käytin enukleeni liku ainetta,mutta lopetin sen melkein
        heti.Minä pesen sen joka aamu ja kaikki toimii hyvin,elikä minulla on 40 v vanha proteesi.Joskus
        harvoin tuntuu kuin olisi hiekkaa silmässä,niin vaimo tiputtaa pari tippaa liukastetta.Proteesi on
        niin luonollinen ja seuraa toisen silmän katsetta,ettei vieras ihminen erota,että minulla on proteesi.
        Toinen fakta on olla sinut tilanteen kanssa.Minulta loppu laakista erotuomari tehtävät( suomi-
        sarja)lisäksi täytyi opetella uudestaan etäisyyden arviointi ym.Käyn viikotain tasapino fysiötera-
        piassa mikä mielestäni on tärkeä.Lopuksi minusta olisi hyvä,että unohtaisit koko proteesin olon
        etkä ajattele sitä,rutiin omaisesti peset sen aamulla.Lasisesta silmästä ei ole kokemusta,mutta
        itse olen tyytyväinen muoviseen.Hyvää kesää ja tsemppiä,unohda koko proteesi.

        Kokeilin itse myös aikoinaan käyttää enukleenitippoja, mutta ne eivät minulle sopineet ilmeisesti valmisteessa käytetyn säilöntäaineen vuoksi, joka muistaakseni kirveli. Mistä hankit nykyisin käyttämäsi liukasteen? Myyvätkö optikkoliikkeet vai apteekki sitä?

        MIelenkiinnosta kysäisen mainitsemastasi tasapainofysioterapiasta - mitä se tarkalleen on? Tasapainoinoillaanko siellä liikkuvan laudan päällä? Parasta tasapainoharjoittelua on kulkea koiran kanssa metsässä epätasaisessa maastossa. Siinä samalla voi myös harjaannuttaa syvyys- ja etäisyysnäköä. Ratsastaminen myös pitää yllä hyvää tasapainoa.

        Jouduitko lopettamaan erotuomarin tehtävät rajallisemman näkökentän vuoksi? Omalla kohdallani jouduin myös opettelemaan uudelleen etäisyyksien arvoinnin. Alussa liikenteessä näytti, että autot olisivat tulleet päälle. Myöhemmin riittävän ajan kuluttua ajoin ajokortin.


      • rapamies
        tuulen.suunta kirjoitti:

        Kokeilin itse myös aikoinaan käyttää enukleenitippoja, mutta ne eivät minulle sopineet ilmeisesti valmisteessa käytetyn säilöntäaineen vuoksi, joka muistaakseni kirveli. Mistä hankit nykyisin käyttämäsi liukasteen? Myyvätkö optikkoliikkeet vai apteekki sitä?

        MIelenkiinnosta kysäisen mainitsemastasi tasapainofysioterapiasta - mitä se tarkalleen on? Tasapainoinoillaanko siellä liikkuvan laudan päällä? Parasta tasapainoharjoittelua on kulkea koiran kanssa metsässä epätasaisessa maastossa. Siinä samalla voi myös harjaannuttaa syvyys- ja etäisyysnäköä. Ratsastaminen myös pitää yllä hyvää tasapainoa.

        Jouduitko lopettamaan erotuomarin tehtävät rajallisemman näkökentän vuoksi? Omalla kohdallani jouduin myös opettelemaan uudelleen etäisyyksien arvoinnin. Alussa liikenteessä näytti, että autot olisivat tulleet päälle. Myöhemmin riittävän ajan kuluttua ajoin ajokortin.

        Terve! Tasapainofys. Kävellään esim nojapuiden välissä pehmenetyllä alustalla,kävellään
        viivaa myöden jalat peräkkäin ja seistään silikooni lätyn päällä jne.Erotumarihommat lop-
        pui motivaatin puutteiseen ,koska olisin joutunut sääntöjen mukaan tuomitsemaan
        alemmalla sarjatasolla.T seppo.


    • tuulen.suunta

      Kirjoittelin tähän samaan keskusteluun tuonnempana, josta voit käydä lukaisemassa tilanteestani. Helsingin proteesipajan kokemusten perusteella toivoisin voivani käydä jossain muualla teettämässä uuden silmäproteesin, joka olisi mahdollisimman miellyttävä ja vaivaton käyttää. Nyt olen käynyt parin viikon sisällä kahdesti teettämässä proteesia, joista molemmat ovat menneet metsään. Luovutin ja laitoin väliaikaisen proteesin uusimman tilalle, koska se on mahdoton käyttää sen ärsyttäessä liikaa silmäkuoppaa ja tulehduttaessa sen aina uudelleen. Kyseistä proteesia ei pysty edes silmävoiteen kanssa pitämään, koska se hankaa/kaihertaa (pistää välillä) ja ei pysy kunnolla paikoilla vääränlaisen muotoilun vuoksi. Olen ollut kahden vaiheilla lasisen ja muovisen proteesin välillä, koska molemmissa on hyvät ja huonot puolensa käyttöä ajatellen. Itse olen tottunut pelaamaan muovisen proteesin kanssa pian 19 vuoden ajan.

      Kaipaisin nyt tietoa muista ulkomailla tehtävistä muovisista proteeseista. Mainitsit englantilaiset proteesit, jotka herättivät mielenkiintoni. Jospa he pystyisivät valmistamaan korjausleikattuun kuoppaan sopivan proteesin, jota pystyn käyttämään kivutta. Entä löytyykö pohjoismaista muovisten proteesien valmistajia? Lasisista silmäproteeseista olen saanut riittävästi tietoa tältä palstalta käyttäjien kokemuksista.

      Helsingin proteesipajan kokemukseen en enää luota, koska proteesi ei ole tullut sen paremmaksi molemmista käyntikerroista huolimatta. Kalliit korjausleikkaukset vain menevät hukkaan jos en saa pian sopivaa proteesia. Kuulemma minulle ei pysty valmistamaan proteesia. Seuraavalla käyntikerralla minut syyllistettiin heidän ammattitaidottomuudesta, etten muka antanut sovittaa proteesien runkoja, vaikka niitä soviteltiin sen verran suuri määrä, että silmäkuoppa tulehtui kunnolla. Itselleni sieltä jäi vain päällimmäiseksi tunteeksi kiireinen mielikuva, etteivät ehtineet paneutua vaikeamman proteesin tekemiseen kunnolla ja täysipainoisesti. Itselläni oli tosin ostettu lippu paluujunaan, jolloin proteesi olisi pitänyt saada tehdyksi tietyn ajan puitteissa. Kuitenkaan pari lisätuntia eivät olisi muuttaneet tilannetta miksikään, koska epäonnistuneen proteesin valmistamiseen ei olisi kannattanut enempää aikaa tuhlata. Mistä löydän riittävän asiantuntevan klinikan, missä pystytään valmistamaan oikeanlainen riittävän kovera proteesi, jotta se pysyy päässä. Alan olla jo sen verran väsynyt tähän tilanteeseen. Kenties odotin liikoja uudelta silmäproteesilta, jotta pääsisin viimein jatkamaan elämääni normaalisti leikkausten jälkeen.

      Jään odottelemaan vastaustasi toiveikkain mielin. Tsemppiä jatkossa ;0)

      • rapamies

        Minulla ei ole kokemusta nykytekniikasta.Proteesini laitettiin neljäkymmentä vuotta sitten jota
        yhä käytän.(silmä)liikkuu hyvin,aamulla pesen sen,en käytä mitään tippoja.silmä valmistettiin instrussa
        vahamallilla,nainen piirsi,ja mies valmisti.Taitavat vieneen taitonsa jo manan majoille.T seppo.


      • Johanna M.
        rapamies kirjoitti:

        Minulla ei ole kokemusta nykytekniikasta.Proteesini laitettiin neljäkymmentä vuotta sitten jota
        yhä käytän.(silmä)liikkuu hyvin,aamulla pesen sen,en käytä mitään tippoja.silmä valmistettiin instrussa
        vahamallilla,nainen piirsi,ja mies valmisti.Taitavat vieneen taitonsa jo manan majoille.T seppo.

        Ihanaa kun löysin tämän. Itse menetin toisen silmäni 5 vuotiaana (olen nyt 29v.). Epäiltiin syöpää jota ei sitten ollukkaan ja silmän poisto oli virhe! :'( (Tietysti kiitän ettei syöpää ollut). Monenlaista tekosilmää on koitettu ja voin sanoa että kaikki muut silmät ovat olleet niin järkyttäviä. Rumia ja tehnyt kipeää kun se on laitettu paikoilleen. :( Luoja Kiitos on olemassa tämä saksalainen http://www.muellersoehne.com/en/m_sverige_2010.htm Jossa käyn aina uusimassa silmäni. Puolessa tunnissa on ollut uusi silmä valmis ja ovat niin ystävällisiä!


      • JOuko11
        Johanna M. kirjoitti:

        Ihanaa kun löysin tämän. Itse menetin toisen silmäni 5 vuotiaana (olen nyt 29v.). Epäiltiin syöpää jota ei sitten ollukkaan ja silmän poisto oli virhe! :'( (Tietysti kiitän ettei syöpää ollut). Monenlaista tekosilmää on koitettu ja voin sanoa että kaikki muut silmät ovat olleet niin järkyttäviä. Rumia ja tehnyt kipeää kun se on laitettu paikoilleen. :( Luoja Kiitos on olemassa tämä saksalainen http://www.muellersoehne.com/en/m_sverige_2010.htm Jossa käyn aina uusimassa silmäni. Puolessa tunnissa on ollut uusi silmä valmis ja ovat niin ystävällisiä!

        Siellä on kaksi silmäntekijää. Minusta vain tämä naishenkilö siellä tekee siedettävän näköisiä silmiä, mutta kun vähänkin arvostelet, niin ei tarvitse takaisin tulla. Eikä myöskään pahemmin kuuntele toivomuksia esim. värin suhteen ja katsovat mallin vanhoista tekemistään silmistä.


      • Hammasteknikkko 2011
        JOuko11 kirjoitti:

        Siellä on kaksi silmäntekijää. Minusta vain tämä naishenkilö siellä tekee siedettävän näköisiä silmiä, mutta kun vähänkin arvostelet, niin ei tarvitse takaisin tulla. Eikä myöskään pahemmin kuuntele toivomuksia esim. värin suhteen ja katsovat mallin vanhoista tekemistään silmistä.

        Olipas hieno lukea että keskustelu jatkuu vieläkin!!!
        Nimittäin olen hammastekniikan opiskelija ja valmistun tänävuonna ja aikomukseni on ryhtyä silmäprotessi alalle! Olen täältä lukenut, että suomalaisiin silmiin ollaan tosi tyytymättömiä ja tämän vuoden koulussa aion käyttää tutkiakseni erilaisia tapoja valmistaa aitoja silmiä. Haluaisin ja tarvisin, että mahdollisimman moni silmäproteesia käyttävä ottaisi minuun yhteyttä, jotta saisin kuulla toiveitanne ja vaatimuksianne!
        Voisimme tehdä yhteistyötä, jotta saisin perustettua Suomeen kilpailevan laboratorion, niin sanotusti toisen vaihtoehdon nykyisille "kalansilmille". Olen jo ottanut yhteyttä silmälääkäreihin ympäri Suomea ja kuulen heistä pian, mutta juuri TE olette ne ihmiset joita olen yrittänyt löytää! Siis pyydän, ottakaa yhteyttä!!
        Terveisin: Laura
        [email protected] on aluksi osoite, saatte virallisemman osoitteen kunhan päästään kunnolla asiaan (että tiedän asianne olevan oikeasti tärkeä eikä näitä teinien ajanviete kiusoja...)

        Hauskaa kevättä, toivottavasti kuulen teistä!


      • Proteesi
        Hammasteknikkko 2011 kirjoitti:

        Olipas hieno lukea että keskustelu jatkuu vieläkin!!!
        Nimittäin olen hammastekniikan opiskelija ja valmistun tänävuonna ja aikomukseni on ryhtyä silmäprotessi alalle! Olen täältä lukenut, että suomalaisiin silmiin ollaan tosi tyytymättömiä ja tämän vuoden koulussa aion käyttää tutkiakseni erilaisia tapoja valmistaa aitoja silmiä. Haluaisin ja tarvisin, että mahdollisimman moni silmäproteesia käyttävä ottaisi minuun yhteyttä, jotta saisin kuulla toiveitanne ja vaatimuksianne!
        Voisimme tehdä yhteistyötä, jotta saisin perustettua Suomeen kilpailevan laboratorion, niin sanotusti toisen vaihtoehdon nykyisille "kalansilmille". Olen jo ottanut yhteyttä silmälääkäreihin ympäri Suomea ja kuulen heistä pian, mutta juuri TE olette ne ihmiset joita olen yrittänyt löytää! Siis pyydän, ottakaa yhteyttä!!
        Terveisin: Laura
        [email protected] on aluksi osoite, saatte virallisemman osoitteen kunhan päästään kunnolla asiaan (että tiedän asianne olevan oikeasti tärkeä eikä näitä teinien ajanviete kiusoja...)

        Hauskaa kevättä, toivottavasti kuulen teistä!

        Hienoa kuulla Laura, että olet kiinnostunut proteesien teosta. Sinua tarvitaan kehittämään, seuraamaan maailmalla alan kehitystä ja ennenkaikkea tekemään huippuluokan proteeseja.
        Olen miettinyt proteesin hyvän/luonnollisen ulkonäön lisäksi siihen voitaisiin saada nykytekniikalla valoon reakoiva mustuainen. Otapa selvää ja kehitä "huippusilmä". Jään mielenkiinnolla odottamaan kuulumisiasi.


      • Toiminimi Laura Rout
        Proteesi kirjoitti:

        Hienoa kuulla Laura, että olet kiinnostunut proteesien teosta. Sinua tarvitaan kehittämään, seuraamaan maailmalla alan kehitystä ja ennenkaikkea tekemään huippuluokan proteeseja.
        Olen miettinyt proteesin hyvän/luonnollisen ulkonäön lisäksi siihen voitaisiin saada nykytekniikalla valoon reakoiva mustuainen. Otapa selvää ja kehitä "huippusilmä". Jään mielenkiinnolla odottamaan kuulumisiasi.

        Heippa, kiitos palautteesta! :)
        Olen ottanut yhteyttä 3M:ään mutta heiltä ei kuulemma löydy mitään valoon reagoivia materiaaleja.. Täytyy siis jatkaa vielä etsimistä mutta työn alla on! :)
        t. Laura


      • Proteesi
        Toiminimi Laura Rout kirjoitti:

        Heippa, kiitos palautteesta! :)
        Olen ottanut yhteyttä 3M:ään mutta heiltä ei kuulemma löydy mitään valoon reagoivia materiaaleja.. Täytyy siis jatkaa vielä etsimistä mutta työn alla on! :)
        t. Laura

        Mitenkä Lauran silmäprojekti edistyy. Tässä odotellaan malttamattomana, en ainoastaan minä, vaan kaikki muutkin asiaan liittyvät.
        Lähtisin Sinuna kyselemään valon reakoinnista VTT:stä Espoon Otaniemestä ja ehkä myös tekniset lehdet, kuten Tieteen Kuvalehti, Tekniikan Maailma ym. voisivat neuvoa mistä kysellä. Uskoisin,että tutkimuslaitokset, kuten VTT voisivat olla hyvinkin kiinnostuneita kyseiseen kehittelyyn. Ei ainoastaan valoreakointiin, vaan täydelliseen värin kopiointiin terveestä silmästä (johon ilmeisesti jo pystytäänkin). Myös materiaaleihin, liikkuvuuden lisäämiseen ym. seikkoihin saataisi löytyä uusia ideoita. Hyvää vuoden jatkoa ja anna kuulua itsestäsi !!


    • Tiinu77

      Hei
      Hoidan veljeni asioita ja tarvitsisin enemmän tietoa silmäproteesista.
      Hänen silmänsä rähmii valtavasti, onko silloin syytä mennä silmälääkäriin ja mikä olisi hyvä paikka?
      Silmä ei näytä rähmimisestä huolimatta tulehtuneelta. Proteesi on n. 2 vuotta vanha.
      Hän ei osaa itse juurikaan kertoa tuntemuksiaan silmästä, joten aika vaikea tilanne päätellä mikä vikana.
      Olen viemässä häntä silmälääkärin näöntarkastukseen lähiaikoina, osaatteko kertoa, onko esim. Helsingin Yksityinen Silmäsairaala paikka, jossa ollaan asiantuntevia?
      Kaikkia vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan :)!

      • Johanna M.

        Tiinu; Onko veljesi puhdistanut silmää, esim. suolaliuoksella mitä saa apteekista? Itselläni myös rähmii välillä ja silmän huuhtelu auttaa minulla. Kuitenkin kun silmä on vasta 2v. vanha, niin en usko että sitä tarvisi vielä vaihtaakaan.


    • Hammasteknikko 2011

      !! Uudet proteesit !!

      Olipas hieno lukea että keskustelu jatkuu vieläkin!!!
      Nimittäin olen hammastekniikan opiskelija ja valmistun tänävuonna ja aikomukseni on ryhtyä silmäprotessi alalle! Olen täältä lukenut, että suomalaisiin silmiin ollaan tosi tyytymättömiä ja tämän vuoden koulussa aion käyttää tutkiakseni erilaisia tapoja valmistaa aitoja silmiä. Haluaisin ja tarvisin, että mahdollisimman moni silmäproteesia käyttävä ottaisi minuun yhteyttä, jotta saisin kuulla toiveitanne ja vaatimuksianne!
      Voisimme tehdä yhteistyötä, jotta saisin perustettua Suomeen kilpailevan laboratorion, niin sanotusti toisen vaihtoehdon nykyisille "kalansilmille". Olen jo ottanut yhteyttä silmälääkäreihin ympäri Suomea ja kuulen heistä pian, mutta juuri TE olette ne ihmiset joita olen yrittänyt löytää! Siis pyydän, ottakaa yhteyttä!!
      Terveisin: Laura
      [email protected] on aluksi osoite, saatte virallisemman osoitteen kunhan päästään kunnolla asiaan (että tiedän asianne olevan oikeasti tärkeä eikä näitä teinien ajanviete kiusoja...)

      Hauskaa kevättä, toivottavasti kuulen teistä!

      • vasen vintti pimeenä

        Itselläni meni vasen silmä jo pikkupoikana kun sain sirpaleen siihen nallileikeissä. Ei ole harrastuksia koskaan pahemmin häirinnyt, mutta usein rähmii ja saa vähän väliä räplätä sitä. Silmäkuoppaan asennettiin jokunen vuosi sitten hydroxyapatiittipallo (kts.lisätietoja www.ioi.com). Tarkoitusena lähinnä että silmäkuoppa pysyy kuosissaan ja toiveena oli että olisi tullut lisää mobiliteettiä siihen. Ei siihen asiaan kuitenkaan mitään mainittavaa parannusta tullut. Uusissa tapauksissa varmaan voi olla toimiva ja käsitykseni mukaan myös käytössä. Itse proteesi on mikä on ja toivoisi siihen vähän edistyksellisempää tekniikkaa jolla saataisiin esim.mustuainen reagoimaan valoon ja tietysti se liikkuvuus on puute.
        Hintaa olisin valmis itse myös maksamaan jos se todella olisi jotenkin kehittyneempi ja esteettinen haitta olisi pienempi.
        Markkinat ehkä liian pienet jotta siihen viitsisi kukaan kunnolla panostaa.
        Vaihtoehtona olisi tietysti myös tehdä siitä joku muodikas "bilesilmä" jossa vaikka joku kiva hymiö.


    • Johanna M.

      Tuo mustuainen on kyllä semmonen jonka haluaisin kans toimivan. Myös se, että silmä liikkuisi. Mutta ihan tyytyväinen olen tähänkin. Niin moni on kehunnut ettei olisi koskaan tiennyt että minulla on proteesi, jos en olisi kertonut. Olen aika tarkka siitä miten olen valokuvissa, tai jos joku istuu tekosilmäni puolella, niin koitan vaihtaa paikkaa, että on helpompi katsoa henkilöä silmiin.

      Jos täälä on muuten ihmisiä jotka haluaa "kohtalotoverin" ja on facebookissa, niin olisi kiva tutustua ja jakaa kokemuksia ja tuntemuksia. :)

    • Sa_pe

      Löysin sattumalta tämän keskustelupalstan ja oli mukavaa lukea kohtalotoverien kokemuksia. Itse olen 25v ja vasemman silmän menetin kaksi vuotiaana kasvaimen takia. Kaikki nämä vuodet olen käynyt Helsingissä tyttöjen tykönä ja olen ollut tyytyväinen heidän työhönsä. Värit ja proteesin muoto on saatu vastaamaan erittäin hyvin oikeaa silmää. Ainut miinuspuoli on tietenkin proteesin liikkuvuus. Proteesi "tuijottaa" koko ajan eteenpäin.

      Kerroit Johanna M. siitä, että olet aika tarkka valokuvien kanssa. Sama "ongelma" on myös itselläni. Usein tulee huomattua, että itse yrittää välttää katsomasta suoraan kameraan päin, laittaa aurinkolasit päähän tai alkaa siristään silmiä. Myös kesäisin tulee huomattua se asia, että usein pilvisimmilläkin säillä tulee pidettyä arskoja päässä.

    • Johanna M.

      On se niin hassua... Mä olen aivan fiiliksissä kun saan uuden silmän elokuussa. Käyn helsingissä; http://www.muellersoehne.com/en/index.htm Voisi moni ihmetellä ja kauhistella kun hehkutan tämmöisestä asiasta (siis joilla ei ole tekosilmää), mutta mä olen onnellinen.

    • Johanna M.

      Kysymys:

      Kerrotteko avoimesti kaikille silmästänne? Vai mietittekö kelle kerrotte ja kelle ette? Onko teille vaikeaa puhua siitä?

      Itse en kaikille ole kertonut ja joskus tuntuu kyllä pahalta puhuakkin siitä. Mietin että miksi juuri minä...

      • HepinKeppi

        Mä kerron aina avoimesti, ni ei tarvii sitten ihmetellä.
        Tyyliin oon sitten puol sokea. Yleensä saa vastaukseksi vaan JAA.
        Joskus tulee leikittyä kynän kanssa ja kolisteltua sitä silmää ja muut kattoo kauhuissaan.


    • Sa_pe

      Enpä juurikaan kerro uusille tuttavuuksille jne. Suuremmalle osalle kavereistakaan en ole itse kertonut mitään, mutta luultavasti puskaradion kautta he ovat senkin tiedon kuulleet :) Kyllähän siitä hieman vaivautunut olo tulee, kun proteesista kertoo ensimmäisen kerran ja ajattelee, että mitä he miettivät minusta sen jälkeen. Tiedän, että kuulostaa "tyhmältä", mutta minkäs sille voi. Muistan hyvin, kun viime keväänä kerroin muutamalle hyvälle opiskelukaverille silmästäni. Kuitenkin jo viisi vuotta oltiin opiskeltu yhdessä. Kovasti olivat yllättyneitä, muuta jälkeenpäin sitä on miettinyt, että teeskentelivätkö he siinä tilanteessa...

    • iiris---rukka

      Heippa! Koetteko että omat silmänne ovat aidon näköisiä? Omani on tehty Lehto&S:lla neljä vuotta sitten ja olen kovasti yrittänyt sopeutua tähän matelijan silmään mutta edelleen se tuntuu kovin vieraalta ja seisoo päässä :((( Miten teidän silmänne?
      Huomaan usein että uudet ihmiset katselevat silmääni tutkivasti, eli selvästi ei ole aidon näköinen!! Odotan jo uusia silmäntekijöitä, jos tuo ylläoleva "hammastekniko" juttu pitää tosiaan paikkansa. :/

      • Miiari

        Toivottavasti olet ottanut yhteyttä Lauraan ja saanut uuden kauniin ja ennenkaikkea silmän joka ei tunnu miltään! Juuri itse uuden proteesin valmistuttua olen niin tyytyväinen. Kannattaa otta yhteyttä häneen!!


    • Johanna M.

      iiris---rukka, oletko käynnyt täälä: http://www.muellersoehne.com/en/index.htm

      Itse olen käynnyt sielä aina, eikä silmä seiso päässä. On hyvin aidon näköinen. Ainut tietysti ettei silmä liiku, eikä mustuainen reagoi. Itse olen tiistaina menossa sinne uusimaan silmäni.

    • iiris---rukka

      Olen kuullut että ihmiset käyvät siellä kyllä! :) mitä silmät tuolla maksavat ja kauanko niiden tekeminen kestää?

    • Johanna M.

      iiris---rukka; Kävin juuri eilen tekemässä uuden silmän. Tänä vuonna maksoi 320 euroa ja tekeminen kestää n. 40min. Mutta kun on maksusitoumus, niin ei tarvi maksaa mitään. :)

      Sain eilen uusia ystäviä, kohtalotovereita. Juteltiin omista tuntemuksista ja vaihdettiin s.postiosoitteita. Kerrankin on joku joka ymmärtää!

    • Mies_36

      Hei,

      vasemman silmän menetin neljä vuotta sitten ja olen tänä aikana käynyt pari kertaa tuolla Helsingin "tyttöjen" luona silmän teossa. Minulla on hyxroxiapatiteetti pollukka, joka on liitetty silmän lihaksiin. En ole toistaiseksi ottanut ns. tappia, jolla silmän liikkuvuus olisi kaiketi parempi.

      Onko kokemuksia tuosta tapin otosta, elikkäs onko siitä hyötyä? Pöpöriskiä lääkärit toitottaa, eli jos iskee paha pöpö niin voi joutua kaivamaan kaiken ulos, joten se osaltaan on hillinnyt tapin laittoa. Ei vaan nykyinen liiku paljoakaan, joten se rassaa aika paljon...

      • Nainen_40

        Hei,

        Kävin juuri tuossa alan spesialistin luona kyselemässä neuvoja eviskeraation (=silmämunan tyhjennys) ja hydroksiapatiittiimplantin suhteen. Ko lääkäri on tehnyt käsittääkseni yli 30 vuotta vaativia silmäkirurgisia leikkauksia. Kysyin tapista ja hänen suora vastaus oli, että hän luopui kokonaan tapin laitosta, koska 1/3 potilaista, joille oli se laitettu sai komplikaatioita mm. infektioita. Mieluummin itse valitsen liikkumattomamman version (hydroksiapatiitti-pallo ilman tappia) kuin pallon tapilla, joka pitäisi suurella todennäköisyydellä poistaa komplikaatioiden takia. Onko sinulla kuoriproteesi ja jos on niin oletko muuten siihen tyytyväinen lukuunottamatta tuota liikkumattomuutta? Minulla ko leikkaus edessä ja olisin kiitollinen kaikesta lisäinfosta. Sietääkö hydroksiapatiitti-silmä kuoriproteesin käytön??


    • Johanna M.

      Mies_36; Ei ole kokemusta, mutta voin sanoa että oma silmäni ei ole liikkunut 25 vuoteen. Kyllä tähän tottuu. Tsemppiä sinulle.

    • iiris-------rukka

      Mikä olisi mielestänne sopiva summa maksaa oikein onnistuneesta silmästä joka olisi mukava ja aidon oman silmän näköinen? Tuo Muellersohnen 300 kuullostaa aika suurelta summalta...

      • Johanna M.

        Itse sain maksusitoumuksen, joten ei tarvinnut maksaa mitään silmästä. Ja minusta hyvästä silmästä kannattaa maksaa, kuin että ottaisi huonon silmän halvalla. Missä itse käyt?


    • Hammasteknikko-Laura

      !! Uudet proteesit !!
      Olen hammastekniikan opiskelija ja valmistun tänävuonna ja aikomukseni on ryhtyä silmäprotessi alalle! Olen täältä lukenut, että suomalaisiin silmiin ollaan tosi tyytymättömiä ja tämän vuoden koulussa aion käyttää tutkiakseni erilaisia tapoja valmistaa aitoja silmiä.
      Haluaisin ja tarvisin, että mahdollisimman moni silmäproteesia käyttävä ottaisi minuun yhteyttä, jotta saisin kuulla toiveitanne ja vaatimuksianne!
      Voisimme tehdä yhteistyötä, jotta saisin perustettua Suomeen kilpailevan laboratorion, niin sanotusti toisen vaihtoehdon nykyisille "kalansilmille". Ottakaa yhteyttä!!
      Terveisin: Laura
      [email protected]

      Hauskaa syksyä, toivottavasti kuulen teistä ja tervetuloa keväällä Leppävaarassa sijaitseviin toimitiloihin silmiä teetättämään :)) toiminimi Laura Routa

      • Johanna M.

        Onnea opiskeluihin! Itse olen todella tyytyväinen Muller Söhneen, näyttää aidolta ja tuntuu hyvältä. :)


    • 6+2=?

      Miksi käyttää "lahnan silmää" ?

      Voihan sen peitttää tyylikkäällä silmälapulla kuten TV juontaja Sonia Velasquez. http://www.soniavelasquez.com/

    • neiti.pullava

      Minullakin on sokea silmä ja elelen vain toisella.. sokea silmä on vuotanut kahdeksnvuotiaasta asti eikä apua ole löytynyt.
      Olen nyt 15-vuotias ja käytän laseja...

      • Johanna M.

        neiti.pullava, missä käyt tekemässä silmäsi vai onko sinulla oma silmä vielä tallella? Jos sinulla on proteesi, oletko puhdistanut sitä säännöllisin ajoin? Myös minulla on lasit. Tsemppihalit sinulle.


      • Tiitukka_T
        Johanna M. kirjoitti:

        neiti.pullava, missä käyt tekemässä silmäsi vai onko sinulla oma silmä vielä tallella? Jos sinulla on proteesi, oletko puhdistanut sitä säännöllisin ajoin? Myös minulla on lasit. Tsemppihalit sinulle.

        Hei Johanna M.
        Miten saisin yhteyden sinuun? En ole facebookissa yms..Olisi paljon kaikenlaista kysyttävää proteesisi suhteen? Itse "saan" sellaisen piakkoin oikeaan silmään.


      • Johanna M.
        Tiitukka_T kirjoitti:

        Hei Johanna M.
        Miten saisin yhteyden sinuun? En ole facebookissa yms..Olisi paljon kaikenlaista kysyttävää proteesisi suhteen? Itse "saan" sellaisen piakkoin oikeaan silmään.

        Tiitukka_T - Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin otan sinuun yhteyttä? Itselläni on niin "paljastava" osoite, enkä halua että minua tunnistetaan täälä.


      • Tiitukka_T
        Johanna M. kirjoitti:

        Tiitukka_T - Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin otan sinuun yhteyttä? Itselläni on niin "paljastava" osoite, enkä halua että minua tunnistetaan täälä.

        Heippa taas Johanna M.

        Ymmärrän halusi olla anonyyminä täällä, kuten minäkin haluan....
        Joten löydät minut osoitteesta [email protected]
        tv Tiitukka


      • Sari77
        Johanna M. kirjoitti:

        Tiitukka_T - Voitko laittaa sähköpostiosoitteesi, niin otan sinuun yhteyttä? Itselläni on niin "paljastava" osoite, enkä halua että minua tunnistetaan täälä.

        Moi,

        täällä myös odotellaan ekaa proteesia, vas silmä sokeutunut lähes kokonaan 3 vuotiaana ja on kosmeettisesti todella häiritsevän näköinen, eli tämä tämmöisenään herättää kummastelua ja katselua yms enemmän kuin edes vähän oikean näköinen proteesi, luulen. Kokemuksia olisi kiva vaihtaa, kysymyksiä voi tulla eteen aikalailla kun tuota tulevaa leikkausta miettii.


    • Toiminimi LauraRouta
      • Miiari

        Ottakaa hyvät ihmiset yhteyttä Laura Routaan jos tarvitsette silmäproteesia! Istuvuus,ulkonäkö,liikkuvuus ovat hyviä. Itselleni tehtiin silmänpoisto heinäkuussa 2016. Proteesi valmistuu nopeasti ja on kivuton toimenpide. Suosittelen lämpimästi! :)


    • Teppo45

      Minuu alko kiinnostaa tuo, onkohan perää?

      • minni338

        Teppo, luulisi... kuka jaksaisi nähdä vaivan vaan kiusatakseen? täytyy pitää silmällä :)


      • Miiari

        Toivottavasti olette pitänyt "sillä silmällä",nimittäin tämän parempaa ei ole vähään aikaan tapahtunut silmäproteesi alalla ;)


    • peke

      voiko ihminen käytää ns, tekosilmää joka on otettu eläimeltä, näkekö sillä, esim, sika on kuin ihminen tams eläin

    • vastaussulle

      Verkkokalvon siirtoja tehdään kyllä, mutta ihmisten verkkokalvot menevät ihmiseltä ihmiselle, eläinten verkkokalvo on erilainen. Näillä silmäproteeseilla ei nää :(

      • peke

        ok, ajattelin vaan kun sukulaiselta on näkö melkein mennyt, jos jostain saisi terveemmän sekä näkönsä takaisin .sitä ajattelee kaiken että hän saisi nähdä vielä silmän tai silmät ,silmänpohja rappeutuma, ilmeisesti liljan myöhään tehty leikkaus ..eräs lääkäri vaihtoi myös silmä lääkkeet tukkimatta sen kummemmin henkilön taustaa silmistä, det,,, asemalla ,,,asemalla joka nopeutti silmänpohjan rappeutumaa,,kiitos arvelinkin ette eläimiltä voi olla samalaisia silmijä


      • Pöllit

        Verkkokalvoja ei kyllä siirretä.


    • Toiminimi LauraRouta

      Toiminimi Laura Routa
      Maaliskuussa 2012 aukeava Tmi. Laura Routa valmistaa yksilöllisiä silmä- ja kuoriproteeseja. Kaikki silmä- ja kuoriproteesit valmistetaan uudella tekniikalla, jolloin proteesin iiris vastaa täysin asiakkaan omaa iiristä. Iiriksiä ei maalata, sillä se on osoittautunut hitaaksi ja epätarkaksi, vaan oman silmän iiriksestä otetaan makrolinssillä valokuva, joka muokataan tietokoneella oikeaksi.

      Proteesit valmistetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa, jolloin asiakkaat pystyvät itse vaikuttamaan lopputulokseen. Jokaista proteesia varten otetaan silikonijäljennös silmänpohjasta, jolloin proteesin istuvuus silmänpohjaan on täydellinen. Mikäli vanhan proteesin muoto on hyvä, on se mahdollista kopioda ja valmistaa uusi proteesi vanhan muotoiseksi.

      Käykää tutustumassa
      http://www.facebook.com/pages/Toiminimi-Laura-Routa/
      Kaikki sivuilla nähtävät proteesit on tehty tällä uudella menetelmällä.
      Lisäksi on mahdollista tilata proteeseja erikoisiiriksillä, omavalintaisella kuvalla tai graafisen suunnittelijan kautta (listietoja myöhemmin).

      Silmäkuopan jäljentäminen ja pelkästään silmäproteesien valmistukseen tarkoitettujen akryylien oikeanlainen (koulutettu) käyttö tekevät proteesista mukavan.

      Ottakaa yhteyttä jos teillä on kysyttävää, toiminimi Laura Routa aloittaa toimintansa Espoon Leppävaarassa, hyvien kulkuyhteyksien varrella maaliskuussa! Hauskaa kevättä!

      [email protected]

      • Toiminimi LauraRouta

        Tässä vielä uusi linkki, joka toimii ;D


      • Tmi Laura Rouat

    • T:miLauraRouta

      Käykää tutustumassa myös yrityksen virallisiin kotisivuihin osoitteessa www.laurarouta.fi

    • Pidetään silmällä

      Aloin etsimään tietoa silmä- ja kuoriporteeseista. Olen ollut syntymästä asti puolisokea ja vasen silmä on surkastunut, oikean silmän vaurioiden takia käytän värillisiä linssejä silmälaseissa. Nyt kävin silmälääkärissä kun sokea silmä on alkanut vaivaamaan ja hän otti puheeksi nuo silmäproteesiasiat, järkytyshän se on kun ääneen siitä puhuu..Nyt olen 32v ja siis naisihminen. Ulkonäköasiat on ainainen ressi, kuka nyt tämmöstä silmäpuolta kattois :( Kiitos siis tästä viestiketjusta.

      • Parempaa tarjolla

        Moi, itselläni pitkä kokemus proteesista ja käytin liian pitkään tätä muovista tehtyä. Ei oikein aidon näköistä siitä saa ja on on lasista valmistettuna verrattuna myös raskaampi. Saksalaisilla on pitkät perinteet ja pitkäaikainen 6v koulutus ennenkuin pääsevät valmistamaan. Mikään ei tietenkään voita oma simmua, mutta itse lämpimästi suosittelen kokeilemaan muuta kuin näitä Suomessa tehtyjä proteeseja. Eivät yllä läheskään samalle tasolle ulkonäön eikä käyttömukavuuden osalta kuin nämä lasiset. Pelottelu että menee helposti rikki, pakkanen tuntuu tai saunassa polttaa ei ainakaan minun osalta pidä paikkaansa. Ei kuitenkaan kestä pudottelua kivilattialle ainakaan korkealta mutta ei sekä ihan pienestä hajoa. Hinta noin 350€ Ruotsissa jossa Saksalaiset tekevät Tukholman Tombtebodassa. Muller Söhne Ab tomtebodavägen 13 17165 Solna. Erittäin miellyttävä paikka ja osaavat huomioida asiakkaan. Tekeminen kestää ehkä vähän reilu tunti ja olet valmis. Kölnissä myös tasokas kaveri nimeltään Fischer. Pidin kuitenkin enemmän tästä Ruotsin paikasta ja hieman edullisempi myös kustannuksiltaan kun varsinkin matkat huomioi. Linkistä näkee myös Mullerillä suomenkielisenä sivut ja käyvät myös Helsingissä kerran vuodessa joskus Heinäkuussa eli hyvä vaihtoehto laittaa silloin proteesiasiat kuntoon.
        http://www.mullersohne.com/se/T_m_omogonproteser.htm
        http://www.artificialeyes-cologne.com/artificial_eye_prostheses_glass_eye_institute_fischer.htm


    • T:mi Laura Routa
    • jykfddggfg

      Hei!
      Täällä taitaa olla keskustelu lakannut vai...
      Onko kokemuksia kellään uudesta paikasta pääkaupunkiseudulla?

      Kilpailua tarvitaan aina ja hyvä että saadaan muitakin valmistajia tänne=)

    • pro1

      Yli 30 vuotta on kulunut siitä kun toinen silmäni leikattiin pois, kun se niin pahoin vammautui vanhanaikaisen ns. karkaistun tuulilasin hajotessa silmille ulosajossa.
      Kävin silloin teetättämässä silmäproteesin Helsingissä jonka silloin valmisti varsinainen käsityönmestari, vanhempi mieshenkilö. Hän tiesi mitä teki, ei kysellyt asiakkaalta mitä pitää tehdä kuten nykyiset. Nämä nykyiset naishenkilöt eivät ole oppineet vieläkään tekemään proteesia oikein ja kohta ovat jo eläkeiässä.
      Tälle uudelle tulokkaalle Laura Roudalle ajattelin minäkin lähteä seuraavaa proteesia teetättämään. Kuullostaa ihan mukavalle kun jotain pientä edistystäkin on sillä alalla tapahtunut. Toivotaan että Lauralla riittää innostusta ja motivaatiota silmäproteesien tekoon.On paljon ajatuksia mitä voisi teossa hyödyntää.
      On tosi että yllä mainittu silmälääkäri Kuopion Kys:stä oli tosi expertti ja ammattilainen juuri näissä proteeseihin liittyvissä asioissa, hyvin ystävällinen mies.
      On vain ikävää, että hänkin on jäänyt eläkkeelle ja proteesiasiat ovat Kuopiossakin pysähtyneet paikoilleen. Suomessa ei nyt ole oikein ketään oikein proteeseihin vihkiytynyttä lääkäriä. Jostakin se voisi tulla jos innostus pysyy voimissaan.
      Kuopiossa oli Teräsvirran kollega, joka myös oli pitkälle harjaantunut noissa asioissa, mutta hänkin on jo jäänyt eläkkeelle ja tietääkseni ketään ei ole kummankaan tilalla.

    • silmäpuoli

      Etelä-Karjalan Eksotelta ei taida vielä saada maksusitoumusta Laura Roudan proteeseille?

    • LauraRouta

      Hei, ota yhteyttä Lauraan niin eiköhän maksusitoumus saada hoidettua! :)

    • leikkaus pian

      Millainen leikkaus on se kun poistetaan silmän pintaa? eihän kuoriproteesin vuoksi koko silmää poisteta? olen kokeillut terveen silmän mukaan tehtyä piilaria mutta ei tunnu toimivan, on aina ärtynyt..tällä olisi kiire, enkä ehdi kaikkea täältä lukea..

      • Silmätön

        Hei,
        Minkälaisia ajankohtaisia kokemuksia teillä on Lehto & Sohlbergin ja Laura Roudan tekemistä siömäproteeseista? Silmä on juuri poistettu ja tarvitsisi pikaisesti valita proteesin tekijä...


      • Miiari

        Hei silmätön!!Olen varmasti myöhässä ja olet jo varannut ajan tai jopa saanut uuden proteesin. Toivon todellakin että otit yhteyttäLaura Routaan!! Itse olin heinäkuussa silmänpoistossa javalintani oli Laura. Ihana työlleen uskoutunut ja alaa kehittävä Laura valmistaa uudella tekniikalla silmäproteeseja. Itselläni valmistus kesti n.5h. Ja on täysin kivuton ja vaivaton. Maksusitoumus omasta sairaanhoitopiiristä. En ota kantaa muihin silmäproteesien valmistajiin,mutta voin omalta kohdaltani vakuuttaa että palvelu ja tulos ovat Lauralta enemmän kuin hyvää! :) Lauran facebook sivuilta löytyy valmistusprosessit ja kuvia. Ja aikaisemmassa viestiketjussa löytyy Lauran itse linkittämiä yhteystietoja. (Itse tumpelona en osaa linkittää ;DD) Suosittelen lämpimästi kaikille silmänsä menettäneille noutamaan uuden elämänlaadun Lauralta <3


      • Proteesi

        Proteesi
        Olen täysin samaa mieltä kuin Miiari.
        Minulle on valmistettu useita kuoriproteeseja useissa paikoissa, mutta Lauralla vasta hyvä.
        Laura on tosi motivoitunut ja seuraa mielestäni alan kehitystä ja tulee täten pysymään kehityksen kärjessä.
        Ei tiedä, vaikka Laura jonain päivänä
        tekisi jonkun mullistavan keksinnön
        Proteeseihin,kuten valoon reakoivan pupillin. Suosittelen lämpimästi!


      • öökaa

        Mikälisia kokemuksia on Lauran tekemistä proteeseista,itsellä ollu 1971 vuodesta muovi proteesi tehty instrun pajalla,viimeinen tehty pian 20 vuotta sitten, nyt tuntuu että,pitäs rueta tekeen uutta.
        Eihän näistä saa oman silmän veroista vaikka miten ja kuka tekis,aina karttaa ja rähmii ja vuotaa vettä mutta, joku tukko pitää olla parempi kuitenki kui mustalappu.
        Sillon ku menetin silmän niin, lekuri kaivo jostain laatikon perältä ihan aidon lasisilmän eikä siinä mitään mittoja tai malleja otettu.


      • Miiari

        Itselläni poistettiin silmä 2016 heinäkuussa. 10 vuotta sitten todettiin silmämelanooma ja siinä samalla todettiin silmä sokeaksi. Viimeiset 4 vuotta silmä oireili jatkuvasti ja päätinkin että silmä poistetaan kun kivut eivät hoidoista huolimatta hellittäneet. ja silmän ulkonäkökin oli muuttunut häiritsevän rumaksi (harmaa,punaisuus valkuaisen osalta ja runsas ulospäin karsastus) Silmänpoistoa en ole katunut. Kiitos Lauran :)5 tunnin aikana uusi silmä valmistui. Ja mielenkiinnolla sain seurata prosessia vierestä. Sovitukset ja muokkaukset olivat vaivattomia. Ja samalta reissulta sain silmän päähäni :) Valmistus prossesin voi käydä katsomassa Lauran facebook sivuilta. Maksusitoumuksen saa omasta sairaanhoitopiiristä. Olen erittäin tyytyväinen silmääni ja suosittelen kaikille. En tosin voi verrata muihin valmistajiin kun kokemusta ei niistä ole. Silmäni ei näytä ns.kalansilmältä. Liikkuvuus on hyvä mutta ei tietenkään ihan samalla tavalla pyörähtele kuin terve;) Istuvuus on täysin onnistunut,ei hankausta ja tunne siitä että olisi joku vieras esine silmäkuopassa niin sitä ei ole. Piilolinssikin tuntuu silmässä paljon pahemmalta kuin itse proteesi. Itselläni rähmiminen on lievää ja vettyminenkin vähäistä. Empä tämän enempää osaa enää kehua. Ja mitähän se Laura vielä keksikään meidän silmäproteesienkäyttäjien hyväksi :) Suosittelen hankkimaan Lauralta uutta elämänlaatua..lämpimästi. Ehdottomasti yhteydenottoa Lauraan vaikka puhelimitse jos herää kysymyksiä!! <3<3


    • Kemiläinen-56

      Heippa kaikille, itse kävin teettämässä uuden silmäproteesin Erikoishammasteknikko Kai Ilkan luona Oulussa! Hän on kuuluisaa hammasteknikko sukua Oulusta ja todellinen kädentaitaja. Silmäproteeseja hän on valmistanut nyt muutaman vuoden meille pohjoisempana asuville. Voin kyllä suositella lämpimästi, tuntui olevan perillä hyvin kaikista nykytekniikoista ja materiaaleista ja kertoi jopa tekevänsä yhteistyötä lasisien silmäproteesien valmistajien kanssa. Tässäpä yhteystietoja hänelle p. 08-3114444 tai www.kaiilkka.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe