Miten on? Kun tapaatte uuden ihmisen ensi kertaa ja luotte hänestä mielikuvan, onko se pitänyt paikkansa vielä lähemmän tutustumisen jälkeen?
Minä olen hyvin usein erehtynyt. Jossain vaiheessa elämääni pidin itseäni jonkinmoisena ihmistuntijana, mutta myöhemmin olen saanut huomata, että enhän olekaan.
Moni ihminen on tutustumisen myötä saanut minut muuttamaan hänestä mielipiteeni.
Minkälaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Ensivaikutelma uudesta tuttavuudesta
14
1631
Vastaukset
Tutkimuksetkin kiistatta osoittavat, että ensimmäiset kolmekymmentä sekuntia ratkaisevat: sen jälkeisen ensivaikutelman korjaamiseen saattaa mennä ihmisikä.
- Wivi ek
että ensimmäiset 10 minuuttia ovat tärkeämmät kuin seuraavat 10 vuotta.
Omalla työpaikallani vaihtuu henkilökuntaa ja joskus on myönnettävä, että ensivaikutelma on pettänyt pahasti. Yleensä ihminen on miellyttävämpi, kuin mitä olisi alkuun luullut, mutta sehän on tietysti ollut sitä suomalaista ujoutta (joka joskus vaikuttaa ylimielisyydeltä) kun törmää uusiin ihmisiin.- en nyt tiedä
Onko se just 10 min ja 10 v vai vartti ja 15 vuotta.
Kyllä esivaikutelma aika hyvin pitää;
voi myös pettää, harvemmin kuitenkin
Jos jostakin pitää, jatketaan seurustelua. Nähdään mitä sitten. Mutta kyllä se ensi vaikutelma on voimakkain. Taidan jopa uskoa siihenkin, että rakkautta on ensi silmäyksellä
- Ihailijasi 2
laulun arvoinen ja tärkeä. Tietäen, että muuta tarkoitit aloituksellasi poikkean hieman aiheesta.
Ennen tapaamamme uudet ihmiset olivat vanhoja, myöhemmin olivat kanssamme samanikäisiä. Nyt ovat nuoria, melkein lapsia.
Olen työssäni tavannut sadoittain näitä nuoria. Olen saanut olla mukana suunnittelemassa ja usein myös toteutumassa heidän suuren haavensa, heidän uuden kotinsa. On ollut todellinen ilo työskennellä heidän kanssa ja nähdä heidän luottavaisen katsensa tulevaisuuteen. Työni on ollut niin antoisa että tulen jatkamaan niin kauan kuin jalkani minua kantavat ja sormeni liikkuvat. Lämpimästi useasti ajattelen heitä kaikkia. - angi
ajatella ihmisestä heti mikä hän on, ennen kuin olen nähnyt? Minulle riittää kun juttelen hänen kanssaan kirjeitse ja saan puhua puhelimessa suoraan, tietysti on mukava saada valokuva etukäteen. Niin ja jos tiedän hänen syntymä aikansa niin silloin hän on minulle valmis tapaus. Silloin tiedän kannattaako edes tutustua.
Ei se ole poikkeama, jos lyöt lukkoon ensivaikutelmasi täysin puutteellisten tietojen perusteella.
Ihmisestä joko pitää tai ei.
Ellei ihmisestä tiedä mitään ennen tapaamista, ei ole varmaa että se ensimmäinen mielikuva joka syntyy, olisi oikea.
Jos on ihmisestä luonut mielikuvan vaikkapa kirjeiden perusteella ja sitten tavattaessa se kuva muuttuu, osoittaa se vain sitä kuinka tärkeitä eleet, ilmeet ja ääni ovat "tuntemisessa", muuttaen tai vahvistaen saatua ennakkokuvaa.
Haistelemalla koira kaverin löytää.
Hiljalleen tutustumalla löytää ihmisen.- angi
saavat sisäisen kutsun tuota tuntematonta kohtaan. Meidän ei tarvitse nähdä, riittää kun kuulemme. Onneksi puhelin on keksitty voimme sillä ottaa yhteyden aika nopeasti. Minä tiedän että ensikerta on kumpikin jännittyneitä mutta toinen kerta toden sanoo. Silloin tietää kumpikin missä mennään ja jännitys on ensi kuulemasta pois.
- KristaTee
Yleensähän ihmiset ensitapaamisella korostavat hyviä puoliaan. Kuka nyt heti rupeaisi kataluuttaan esittelemään? Se oikea "minä" tulee esiin vasta myöhemmin.
Valitettavan usein olen joutunut pettymään. Mukavaksi mieltämäi henkilö onkin jotain aivan muuta. Enkä satavarmasti ikinä opi. Aina olen innoissani; onpa mukava ihminen! Vaan annas olla ...
Mutta kyllä myönteinen ensivaikutelmä joskus on oikeakin. Onneksi. - jos se on
kyllin voimakas.
- millainen ihminen
on edessäsi:
-alistaja
-demokraattinen ja hyvä
-alistunut luuseri
Myös muita ominaisuuksia ihminen heijastelee heti.
ihmisiä eniten työn merkeissä.
Olenkohan outo, kun en osaa luoda mielikuvaa heti, vaan vasta vähän myöhemmin.
Sen kyllä näkee heti, onko puheliaampi vai hiljaisempaa sorttia.
Kerran esitelty minulle nainen, jota säikähdin. Oli niin kammottavan terävät ja kylmät silmät. Julma ihminen.
Pari kertaa olen voimakkaasti aistinut ensikättelyssä, että tämän ihmisen kanssa tulee hyvä ja lämmin ystävyys.Olen tullut siihen tulokseen, että pitäisi uskoa ensivaikutelmaan enemmän. Itse en ole joskus ilmeisesti halunnut uskoa ja niin on mennyt metsään.
Tosin on myös asioita, jotka vaikuttavat tapaamiskokemukseen. Jos uusi tapaamasi ihminen vaikka pienesti muistuttaa jotakuta epämieluisaksi kokemaasi entistä tuttuasi, niin torjuntareaktio on valmis, vaikka toinen olisi kuinkakin erilainen luonteeltaan. Minulle jopa väärä etunimi on enne - niin, tiedän että se on täysin naurettavaa! On vain nimiä, joista en ollenkaan pidä ja jotka olevinaan kuvastavat jotakin ihmisestä. Tässäkin lienee taustalla vanha ikävä kokemus, mutta tämä nimiasia ei ole kuitenkaan yhtä merkittävä kuin tuo edellinen.
Kummallisen merkittävä on tuo alitajuinen muisto.- ajatar*
Saattaa jopa omasta mielentilasta riippua, miten ensi kertaa vieraaseen ihmiseen suhtautuu.
Olen kyllä aika usein huomannut ensivaikutelman pitävän paikkansa, mutta ei se aina ihan varma juttu ole.
Voihan se vieraskin olla joskus ihan eri tuulella kuin normaalisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737