Bhagavad- Gita suom. netissä?

kiinnostunut..

Löytyykö Bhagavad-Gitaa mistään netissä suomennettuna?

En halua lukea hare krishnan käännöstä vaan mieluiten mahdollisimman alkuperäisen ja muuttelemattoman version.

Tuo www.gita.wisewisdoms.com linkki ei toimi..

496

6272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

ISKCON:in Bhagavad-gita on ainut ja oikea!

• vääristelty

ISKCON:in BhagavadGitalla on vääristelty versio. Siihen on sotkettu ISKCON:ilaisten omia luuloja ja käistyksiä asioista. Älä nyt ainakaan siihen usko, jos haluat hindulisuuteen tutustua. Se ei nimittäin ole hindulaisuutta.

• HareKrishna

Se on harekrishnalaisten juttu, kaukana hindulaisuudesta. Etsi joku toinen.

• aloittaja
        HareKrishna kirjoitti:

Se on harekrishnalaisten juttu, kaukana hindulaisuudesta. Etsi joku toinen.

Sanoinkin että en halua hare krishna versiota koska tiedän sen vääristellyksi.

Mutta onko joku löytänyt sellaisen suomennetun version netistä jota ei ole vääristelty?

• Mietintämyssyyn.
        aloittaja kirjoitti:

Sanoinkin että en halua hare krishna versiota koska tiedän sen vääristellyksi.

Mutta onko joku löytänyt sellaisen suomennetun version netistä jota ei ole vääristelty?

Krishna itse puhui Bhagavad-Gitan. Miten Srila Prabhupadan, Krishnan omaan oppilasketjuun kuuluvan Krishnan edustajan, versio olisi väärennös? Taitaa olla tosi kiperä selityksen paikka Sinulla, arvoisa kanssaihminen.

Itse olen huomannut että juuri Srila Prabhupadan, eli Hare Krishnan versio on tuonut sitä sisältöä Jumal-suhteelle, jota persoonattomuusfilosofien kuivat analyysit eivät ole kyenneet antamaan.

Ei ole sattumaa että sanotaan Gitan lukeminen on Jumalan palvelemista. Mutta silloin pitää olla Jumalan aidon edustajan versio, eikä jonkun Jumalan vihaajan myrkyttämä väärennös.

• Mietintämyssyyn. kirjoitti:

Krishna itse puhui Bhagavad-Gitan. Miten Srila Prabhupadan, Krishnan omaan oppilasketjuun kuuluvan Krishnan edustajan, versio olisi väärennös? Taitaa olla tosi kiperä selityksen paikka Sinulla, arvoisa kanssaihminen.

Itse olen huomannut että juuri Srila Prabhupadan, eli Hare Krishnan versio on tuonut sitä sisältöä Jumal-suhteelle, jota persoonattomuusfilosofien kuivat analyysit eivät ole kyenneet antamaan.

Ei ole sattumaa että sanotaan Gitan lukeminen on Jumalan palvelemista. Mutta silloin pitää olla Jumalan aidon edustajan versio, eikä jonkun Jumalan vihaajan myrkyttämä väärennös.

Kuinka Krishna on voinut olla läsnä kun koko tarina on symbolinen, jossa minä/Arjuna joogaa ja kuuntelee korkeampaa itseään/Krishnaa?

• löytyi

Tuollainen tieto löytyi Wikipediasta:

Bhagavad-gītā on luettavissa suomeksi osoitteessa http://gita.wisewisdoms.com/. Muita suomenkielisiä käännöksiä ovat Biokustannus Oy:n julkaisema Martti Humun saksasta kääntämä Bhagavad-Gîtâ vuodelta 1905, Gaudeamuksen sanskriitista käännetty laitos Bhagavadgītā: Herran laulu sekä A.C. Bhaktivedanta Swamin täydellinen, alkuperäistekstillä ja kommentaareilla varustettu Bhagavad-gītā kuten se on.

• Madhava

Se sivusto on domainin erääntymisen myötä pois maailmankartalta.

Laita mailia profiilissa olevaan osoitteeseen, itselläni on työn alla olevaa matskua jonka voin halutessasi jakaa.

• teosofia

...se maimitsemasi nettisivu ei toimi mutta eräs kaverini oli muistaakseni copypastettanut itselleen
      suomenkielisen bhagavad-gitan noilta Gaudyan sivuilta ennen kuin ne menivät alas. Joten voin kysyä josko hänellä oisi tuota kopiota vielä

• Madhava

Näyttää itse asiassa siitä gita-sivustakin varmuuskopio tässä olevan. Eli kiinnostuneet => mailia.

• Vaisnava

Tuo mainittu käännös on minun käsialaani. Nykyään pidän sitä kielellisesti kamalan kömpelönä ja raskaslukuisena, vaikka se asiassa pysyykin.

Onneksi Basam Books on julkaisemassa / kenties jo julkaissutkin Bhagavad Gitasta uuden, ajanmukaisen suomennoksen!

Odotellessa voi tutkiskella vaikka tätä subjektiivista näkemystä Gitan olennaisimmasta sisällöstä (puhekielinen käännös 12. luvusta, ei ihan sanatarkka ja sisältää myös selventäviä lisäyksiä muitten lukujen pohjalta):

Arjuna sanoi:

Keiden Yhteys Jumalaan pelaa paremmin – niitten, jotka on niin lätkässä suhun että ne haaveilee susta koko ajan vaiko niitten, joitten mielestä Jumalalla ei voi olla mitään hahmoa kun se on muuttumaton?

Siunattu Herra sanoi:

Niitten, jotka on naulinnu mielensä Muhun, tietty! Niitten, jotka haaveilee Musta koko ajan ja joitten usko on vahvin. Meikäläinen on sitä mieltä, että niiden kaista Jumalan luo toimii kaikkein parhaiten.

Mutta kyllä Mun luo tulee nekin, jotka palvoo katoamatonta, hahmotonta, joka paikassa läsnä olevaa Jumalaa, semmosta, jota ihminen ei voi käsittää eikä määritellä. Siis sillon, jos ne samalla pitää ittensä kurissa ja toimii aina oikein eikä sorru puolueellisuuteen. Ja jos ne näkee vaivaa jotta kaikki eliöt vois hyvin.

Mieli on vaan tosi vaikea köyttää hahmottomaan olentoon. Jos sulla on ruumis, sun on tuskasen vaikeeta edetä kohti jotakin mitä sä et voi kuvitella mielessäs.

Ja sitten on ne, jotka antaa kaiken mitä ne tekee Mulle, koska ne on niin hulluina Muhun. Nehän ei tee mitään muuta kun oo Yhteydessä! Ne palvoo Mua mietiskelemällä Mua. Ei kuule mee kauaakaan kun Mä tempasen sellaset tyypit pois kuoleman ja syntymän valtamerestä.

Lepuuta mieltäs Mussa, anna Mun olla sun aivojes koti. Sillon sä tuut aina olemaan Mussa, se on varma.

Ja jos sä et saa Mua pysymään sun mielessäs, niin rupea kuule kurinalaiseks joogiks. Sillon sä viimeistään alat toivoa, että pääsisit Mun luo!

Ja jos sä et pysty pitämään itteäs kurissa, niin rupea tekemään Mulle töitä. Se riittää, susta tulee täydellinen!

Ja jos sekin on sulle liikaa, jos sä et pysty suojelemaan itteäs edes silleen, niin miten ois itsehillintä? Älä jahtaa tekojes hedelmiä vaan päästä niistä irti.

Reitit Mun luo voi panna paremmuusjärjestykseen. On parempi tietää mitä tekee ja miksi kuin vaan noudattaa kovaa kuria. Ja on parempi punnita, käännellä ja väännellä asioita mielessään kuin vaan toistella tietoviisauksia. Mutta jos pystyy lopettamaan palkkion odottamisen siitä mitä on tehnyt, sillon saa mielenrauhan. Siksi se onkin paras vaihtoehto.

Ne jotka on lätkässä Muhun haluu tietää, miten Mun sydämen voi viedä. Mäpä kerron.

Mun unelmarakastajalla ei ole mitään ketään vastaan. Se on ystävällinen kaikkia kohtaan, ja kaikki merkkaa siis muitakin eliöitä kuin ihmisiä. Se tuntee myötätuntoa kaikkia kohtaan, eikä se kuvittele omistavansa mitään koska kaikkihan kuuluu Mulle! Se ei myöskään kuvittele olevansa jotain muuta kuin mitä se oikeasti on, siis Mun pieni osanen. Se suhtautuu samalla tavalla kärsimykseen ja onneen, se osaa antaa oikeasti anteeksi ja se on aina tyytyväinen koska se on Yhteydessa Muhun. Se pitää ittensä kurissa ja miettii ja pohtii itsepäisesti Mua. Sellanen Mua jumaloiva ihminen on Mulle mielettömän rakas.

Se ei vonkaa epätoivoisena minkään asian perään, se on puhdas ja taitava ja huoleton eikä levoton. Se ei yritä koukuttua mihinkään. Sellanen Mua jumaloiva ihminen on Mulle mielettömän rakas.

Se ei pompi tunteittensa mukana kuin superpallo, se ei marise eikä mangu, eikä se leimaa asioita mustavalkosesti hyviksi tai huonoiksi. Sellanen Mua jumaloiva ihminen on Mulle mielettömän rakas.

Se kohtelee samalla tavalla vihollista ja ystävää. Se pysyy omana ittenään sillon ku ihmiset hehkuttaa miten upea tyyppi se on, ja ihan yhtä ittenään sillonkin kun ihmiset mollaa ja morkkaa sitä. Se on oma ittensä kylmässä ja kuumassa, onnessa ja kärsimyksessä, eikä se oo takertunu mihinkään tai kehenkään. Paitsi tietenkin Muhun.

Se on yhtä hiljanen saadessaan haukkuja ja saadessaan kehuja. Se osaa olla tyytyväinen mihin tahansa, siis aidosti. Mä en tarkota semmosia katkeria tyyppejä, jotka on vaan olevinaan onnellisia ja myrkyttää itsensä sisältäpäin. Tää Mun unelmien ihminen josta Mä selitän on heittäytyny ihan päästä varpaisiin palvelemaan Mua. Mä rakastan sitä ihan tajuttomasti!

Tällanen elämäntyyli jos mikä tekee kuolemattomaksi.

Ja tietkö mitä, ei sun tartte olla tätä kaikkea. Jos sä vaan ihan tosissas yrität elää niin kuin Mä tossa just selitin, yrität sillonkin kun se on vaikeeta, jos sä pidät Korkeinta kaikkenas – sillon sä vasta ootkin mielettömän rakas Mulle!

• Plus 108

Upeaa käännöstä nuorekkaammalla Suomen kielellä. Joko koko kirjan käännös on valmis?

Love!

• Laulu jumaluudesta
    • Krsna
      • kommen.taattori

Kohta VIII. Katoamattoman, korkeimman ikuisen jooga. Ikuisen Itsen jooga.

Tuota joogaa harjoitettaessa keskitytään olemiseen käsittäen, että puhdas oleminen on ilman muotoa. Oleminen ei ole ulkopuolista vaan ihan "omaa" olemista. Voi ymmärtää myös niin, että "pisara on sulanut valtamereen". Tässä Itse-olemisessa koetaan ns tyhjyys, ajatukseton olotila, mikä voidaan kokea olevan ikäänkuin luomisen alkukehto, mistä kaikki ajatukset saavat alkunsa. Suurin ilo syntyy tästä vapauden kokemuksesta, buddhalaiset sanovat takertumattuudesta. Kaikki mikä voidaan poisheittää, on heitetty pois. Ollaan niin kuin ei oltaiskaan. Runoja syntyy myös tästä olotilasta melkein kuin itsestään. Runollinen olotila.

• Anonyymi

Bhagavad-gita

• Anonyymi

kirjoitit: ”Löytyykö Bhagavad-Gitaa mistään netissä suomennettuna?

En halua lukea hare krishnan käännöstä vaan mieluiten mahdollisimman alkuperäisen ja muuttelemattoman version”.

Tästä kirjasta on noin kaksisataa erilaista käännöstä, ja ne eroavat toisistaan, koska sanskritin kieli on kovin vaikea kääntää. Ilman kommentaareja tätä kirjaa ei pitäisi lukea lainkaan väärinkäsitysten välttämiseksi. Srila Prabhupadan kommentaarit ovat parhaita, ja onneksi niitä on saatavilla myös suomeksi.

Loppujen lopuksi kenenkään ei pitäisi katsoa, kuka kuuluu mihin uskonnolliseen järjestöön. Koska elämme huonoja aikoja ja koska jokaisessa uskonnollisessa organisaatiossa on hyviä ja pahoja, kristinuskossakin ja muissakin uskonnoissa on väärinkäytöksiä. Tai olla vain riippumaton tutkija ja ottaa yksin selvää kaikesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kirjoitit: ”Löytyykö Bhagavad-Gitaa mistään netissä suomennettuna?

En halua lukea hare krishnan käännöstä vaan mieluiten mahdollisimman alkuperäisen ja muuttelemattoman version”.

Tästä kirjasta on noin kaksisataa erilaista käännöstä, ja ne eroavat toisistaan, koska sanskritin kieli on kovin vaikea kääntää. Ilman kommentaareja tätä kirjaa ei pitäisi lukea lainkaan väärinkäsitysten välttämiseksi. Srila Prabhupadan kommentaarit ovat parhaita, ja onneksi niitä on saatavilla myös suomeksi.

Loppujen lopuksi kenenkään ei pitäisi katsoa, kuka kuuluu mihin uskonnolliseen järjestöön. Koska elämme huonoja aikoja ja koska jokaisessa uskonnollisessa organisaatiossa on hyviä ja pahoja, kristinuskossakin ja muissakin uskonnoissa on väärinkäytöksiä. Tai olla vain riippumaton tutkija ja ottaa yksin selvää kaikesta.

”Bhagavad-Gita” on korvaamaton lahja koko ihmiskunnalle. Tämän kirjan arvoa ei voi ilmaista sanoin, koska niin ylistäviä sanoja ei ole edes olemassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Bhagavad-Gita” on korvaamaton lahja koko ihmiskunnalle. Tämän kirjan arvoa ei voi ilmaista sanoin, koska niin ylistäviä sanoja ei ole edes olemassa.

Ihminen, joka ei ole tietoinen Bhagavad Gitasta, elää turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gitan valo voi valaista köyhän ihmisen kodin. Mutta rikkaat, jotka eivät arvosta sitä korkealle, ovat itse asiassa köyhiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gitan valo voi valaista köyhän ihmisen kodin. Mutta rikkaat, jotka eivät arvosta sitä korkealle, ovat itse asiassa köyhiä.

Bhagavad Gita on aina uusi. Vaikka lukisit sen satoja kertoja, esiin nousee aina tietoa, jota et aiemmin huomannut. Tämä Kirja avautuu yhä enemmän ja enemmän jokaisen lukukerran myötä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita on aina uusi. Vaikka lukisit sen satoja kertoja, esiin nousee aina tietoa, jota et aiemmin huomannut. Tämä Kirja avautuu yhä enemmän ja enemmän jokaisen lukukerran myötä.

Kaikki tämän maailman tieto ja kaikki planeettamme rikkaudet kalpenevat Bhagavad Gitan rinnalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki tämän maailman tieto ja kaikki planeettamme rikkaudet kalpenevat Bhagavad Gitan rinnalla.

Ihminen, joka ei opi Bhagavad Gitaa, elää turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ihminen, joka ei tutustu Bhagavad-Gitaan, elää turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita. Henkinen on ikuista, maallinen on katoavaa. Sijoitatko ikuiseen vai katoavaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedemiehet luottavat kokeelliseen tietoon. Korkeinta Henkilöä ei opita tuntemaan epätäydellisen kokeellisen tiedon avulla. Tässä säkeessä Häntä kuvaillaan sanalla adhokṣaja, kokeellisen tiedon ulottumattomissa. Aistimme ovat vajavaiset. Väitämme havainnoivamme aivan kaiken, mutta meidän on myönnettävä, että voimme tehdä havaintoja vain tietyissä aineellisissa olosuhteissa, jotka nekään eivät ole hallinnassamme. Herra on aistihavaintojen ulottumattomissa.

https://vedabase.io/fi/library/tqk/2/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedemiehet luottavat kokeelliseen tietoon. Korkeinta Henkilöä ei opita tuntemaan epätäydellisen kokeellisen tiedon avulla. Tässä säkeessä Häntä kuvaillaan sanalla adhokṣaja, kokeellisen tiedon ulottumattomissa. Aistimme ovat vajavaiset. Väitämme havainnoivamme aivan kaiken, mutta meidän on myönnettävä, että voimme tehdä havaintoja vain tietyissä aineellisissa olosuhteissa, jotka nekään eivät ole hallinnassamme. Herra on aistihavaintojen ulottumattomissa.

https://vedabase.io/fi/library/tqk/2/

Vaikka kaikki ympärilläsi tuhoutuisi, Bhagavad Gitan tieto on yhä kanssasi. Sitä ei voi ottaa sinulta pois. Olet siis rikas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka kaikki ympärilläsi tuhoutuisi, Bhagavad Gitan tieto on yhä kanssasi. Sitä ei voi ottaa sinulta pois. Olet siis rikas.

Ota turvapaikka Krishnasta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kehoni kuolee, minä en kuole, koska en ole tämä keho. Kehoni ei ole sama kuin minä. Olen tietoisuus, olen sielu kehossani. Sieluni elävöittää kehoani, koska sielu on myös energiaa. Kehoni on annettu minulle sen seurauksena, miten olen elänyt edellisessä elämässä. Kun minusta aika jättää, seuraava keho annetaan minulle: miten olen elänyt tämän elämäni, mikä on tietoisuuteni taso kuolinhetkellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kehoni kuolee, minä en kuole, koska en ole tämä keho. Kehoni ei ole sama kuin minä. Olen tietoisuus, olen sielu kehossani. Sieluni elävöittää kehoani, koska sielu on myös energiaa. Kehoni on annettu minulle sen seurauksena, miten olen elänyt edellisessä elämässä. Kun minusta aika jättää, seuraava keho annetaan minulle: miten olen elänyt tämän elämäni, mikä on tietoisuuteni taso kuolinhetkellä.

...Kuolema on viiden aistin kyvyttömyys havaita ulkomaailman esineitä. Kun aistien toiminta lakkaa, sielu ei kuitenkaan kuole, vaan odottaa siihen asti, kunnes aistit heräävät jälleen henkiin uudessa ruumiissa.
        ...
        ...sielulle kuolema on tilaisuus toteuttaa kuolemattomuutensa. Kuolemaa ei tarvitse pelätä, sillä kuolema on vain kyvyttömyyttä havaita ulkoista petosta aisteilla. Vain se, joka elää lihan tyydyttämiseksi, kuolee. Kuoleman voittamiseksi riittää, että tuntee oman ikuisen luontonsa. Sinun on tuhottava omistajuuden tunne ja murrettava ulkomaailmaan liittyvät siteet. Luovu kaikesta, mikä sitoo sinut näkyvään todellisuuteen. Anna valemaailman huolehtia kehostasi. Jätä itsellesi vain äly. Sen avulla oivallat todellisen itsesi ja voitat kuolemanpelon.
        (Vyasa)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fyysinen kehomme heikkenee vähitellen ajan myötä. Sama tapahtuu kaikelle tässä maailmassa. Meissä on kuitenkin ikuinen, ylimaallinen alku(piste). Kun ymmärrämme henkisen luontomme, kuoleman maailma ei enää vaivaa meitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aineellisessa maailmassa sielu on ulkokuoren peitossa. Ruumis on eräänlainen ulkovaate. Sielu on ikään kuin kääritty karkeaan ja hienojakoiseen ruumiiseen. Nämä annetaan sielulle joksikin aikaa. Jos sielun todellinen elämä ei ilmene, niin silloin vain mieli ja tunteet ovat aktiivisia ja peittävät sielun molekyylisellä substanssilla. Ihmisen todellinen olemus on kuitenkin sielussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fyysinen kehomme heikkenee vähitellen ajan myötä. Sama tapahtuu kaikelle tässä maailmassa. Meissä on kuitenkin ikuinen, ylimaallinen alku(piste). Kun ymmärrämme henkisen luontomme, kuoleman maailma ei enää vaivaa meitä.

Aineelliseen maailmaan tulleet ikuiset sielut pukeutuvat aineellisen ruumiin kuoreen ja alkavat illuusion (maya) vaikutuksesta samaistua aineelliseen ruumiiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jivan pääongelma on se, että hänen ikuinen luontonsa on kätketty ruumiin verhon alle, ja tämän vääränlaisen itseidentifikaation vuoksi sielu joutuu kärsimään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heti kun sielu on jättänyt ruumiinsa (sielu on hienojakoisen kehon sisällä), se huomaa, että aistit toimivat. Hän näkee, kuulee jne. Hän hämmentyy nähdessään oman ruumiinsa makaamassa maassa. Hän ei heti tajua, että hän on kuollut. Hän haluaa palata ruumiiseensa, mutta ruumis ei herää henkiin. Siksi polttohautaus on paras menetelmä, koska samalla vapautuu kiintymys ruumiiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Projisoitumalla ulkoiseen maailmaan sielun tietoisuus luo hienojakoisen kehon, psyykemme, joka toimii sielun väliaikaisena kaksoisolentona tai varjona. Tämä hienojakoinen keho varastoi aiemmat kokemuksemme, tietomme, vaikutelmamme ja rakentaa maailmankuvamme sinne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jälleensyntyminen on siirtymistä uuteen ruumiiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Krishna ei pakota ketään uskomaan Häneen. Hän antaa meille valinnanvapauden eikä puutu meidän valintoomme, jos emme haluaa tuntea Hänet. Jos haluamme tuntea, Hän tulee meille vastaan, mutta meidän pitää tehdä ensimmäinen askel.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”Kauneus on voiman yläpuolella”, ”myötätunto on oikeudenmukaisuuden yläpuolella”. Krishna on kauneuden ja harmonian henkilöitymä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla elävillä olennoilla on sielu. Kaikkia eläviä olentoja ohjaa henki, henkinen energia, hiukkanen Jumalasta. Jumala Krishna sanoo, että Hän on läsnä Paramatman muodossa jokaisessa sielussa ja universumin jokaisessa atomissa. Jumala on se, jonka varassa on kaikki liikkuva ja liikkumaton. Jos sielun läsnäolo ei ole ilmeistä kivessä tai muussa liikkumattomassa, sielun läsnäolo on varmaa kaikissa elävissä olennoissa. Mikä muu tukee saman viruksen elinkaarta? Srila Sridhar Maharaj sanoi vielä vallankumouksellisempia asioita: että materiaa ei sinänsä ole lainkaan olemassa, vaan ainoastaan tietoisuus on olemassa. Aine on vain hidastunutta tai jäädytettyä tietoisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielun koko on suhteellinen käsite. Vedalaisissa kirjoituksissa on joitakin kuvauksia sielun koosta, mutta en usko, että niitä pitäisi ottaa kirjaimellisesti. Pikemminkin sielu on äärettömän pieni henkikipinä, pieni hiukkanen jumalallista olemusta, jolla on samanaikaisesti käytössään ehtymätön energiavarasto. Siksi sielu tuon Jumalan luovan ja luomisvoiman ... kykenee kaikessa merkityksettömyydessään paljoon: voidaan mainita sekä ilmeisiä esimerkkejä historiassa toimineista suurista ihmisistä että ei-selviä ("myyttisiä") esimerkkejä suurista persoonallisuuksista, joilla on tiettyjä voimia ja joita kuvataan pyhissä kirjoituksissa: Jeesus Kristus, Buddha, Muhammed, Narada Muni, Shukadev Gosvami, Brahma ja muut, jotka vaikuttivat uskomattomalla tavalla ihmiskuntaan. Siksi näiden sielujen "koko" (ei kirjaimellisessa mielessä, vaan vaikutusvaltansa laajentumisen mielessä) on valtava, ne ovat suurempia kuin tavallisten ihmisten sielut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ääretöntä voi lähestyä rajallisin keinoin. ...

Meidän on ymmärrettävä, että tilavuus, paino ja paikka, jotka ovat aineellisen maailman objektiivisia ominaisuuksia, voivat ilmetä myös henkimaailmassa. Ihmisillä on liian syvällä mielessään persoonattomia käsityksiä. Jos puhumme henkisestä, puhumme jostain epämääräisestä ja hämärästä. Mutta miksi? Jos se on määritelmällisesti korkeampi energia, miksi siinä ei voi ilmetä alemman energian ominaisuuksia? Aivan päinvastoin: ilmenee, ja laajemmin ja monipuolisemmin, jos niin haluatte. Jopa aineellisessa maailmassa fysikaaliset ominaisuudet ovat monitulkintaisia: hiukkas-aaltodualismi, tarkkailijailmiö, Schrödingerin kissa. Entä henkinen maailma? Kaikilla ominaisuuksilla on paikkansa, mutta supersubjektiivisen todellisuuden ylivoimaisuuden vuoksi nämä ominaisuudet voivat muuttua ja ne voidaan havaita eri tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...henkisen energian ei ole vaikeaa korkeampana energiana manipuloida alempaa energiaa - materiaa - jotta ehdollistuneelle tarkkailijalle, jolla on rajoitettu näkemys, ilmenisi korkeampia todellisuuksia aineellisen maailman ominaisuuksien kautta. Yksinkertaisesti sanottuna rajallinen henkinen energia ottaa muodon, koon ja ilmenee tietyssä paikassa, jotta se voisi näkyä rajalliselle tietoisuudelle. Se on eräänlainen projektio. Yhtä paljon kuin me itse olemme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkä kokoinen on ajatus ja sijaitseeko se tietyssä pisteessä avaruudessa? Mikä on melodian tai värin koko?

Ajatus on aineellista, mutta se on hyvin hienovaraista energiaa. Se voi siirtyä avaruuden yhdestä pisteestä toiseen hetkessä. Kaikki riippuu sen omistajan ajatuksen voimakkuudesta ja keskittyneisyydestä. Se voi keskittyä yhteen pisteeseen, mutta se voi myös hämärtyä.

Ajatuksen koko on aineellisessa maailmassa käytännöllisesti katsoen rajaton. Ihmisen ajatukset keskittyvät vain selviytymiseen ja lihallisten tarpeiden tyydyttämiseen, kun taas Brahman ajatukset kattavat koko maailmankaikkeuden, jonka hän luo tietoisuudestaan käsin. Alkoholistin ajatus pyörii alkoholin ympärillä, lapsen ajatus viihteen ja huvin ympärillä, tiedemiehen ajatus tieteen löytöjen ympärillä, pyhimyksen ajatus myötätunnon ympärillä lähimmäistään kohtaan ja sielunsa pelastamisen ympärillä.

Melodiaa tai väriä ei voi mitata edes aineellisessa maailmassa. Nuotteja on seitsemän ja puoliääniä viisi, mutta ne luovat äärettömän määrän melodioita, äärettömän musiikillisen monimuotoisuuden. Miten tätä voidaan mitata ja laskea? Värejä on seitsemän, joidenkin mielestä niitä on yhteensä kolme. Tämän lisäksi meillä on kuitenkin sävyjä, osasävyjä, puolisävyjä ja sävyjä, minkä seurauksena värit ovat niin erilaisia, että niitä on vaikea laskea, puhumattakaan subjektiivisen havaitsemisen eroista.

Entä sitten taas, entä henkinen todellisuus? Kirjoituksissa sanotaan, että kun olemme henkimaailmassa, kuulemme uusia ääniä ja näemme uusia värejä, kaikki paljastuu meille uudella tavalla. Henkisessä maailmassa myös väri voi kuulostaa tai olla muodoltaan; äänellä voi olla väri ja myös muoto. Ja kaikki on myös henkilökohtaista; toisin sanoen myös punainen väri on persoonallisuus, joka ilmenee tietyissä olosuhteissa.

gds

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todisteena ovat ajattomat tekstit, jotka ovat syntyneet ilmestyksen kautta, tekstit ovat sanskritiksi. Samoin avatarit ovat olleet planeetallamme ja antaneet tätä tietoa eteenpäin, kun vanha tieto on jo alkanut vääristymään ajan saatossa. Tämä tieto kattaa kaiken, mikä liittyy maailmankaikkeuden luomiseen. Tuhosta uudelleenluomiseen jne. Mutta tietysti on myös monia, jotka väittävät olevansa Jumalan lähettämiä, mutta ovat huijareita. Tätä on helppo tarkistaa. Tuhansia vuosia sitten kirjoitetuissa Veda-teksteissä kaikki avatarit mainitaan nimeltä, samoin kuin kaikki tulevat tapahtumat. Historian tapahtumat ilmoitettiin tuhansia vuosia etukäteen, samoin kuin monien hallitsijoiden nimet jne. Kaikki, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, on kirjoitettu näihin teksteihin. Suuri osa siitä on jo tapahtunut, ja kaikki se on kirjoitettu tuhansia vuosia etukäteen. Joten jos joku ilmoitta olevansa avatar tai jopa Jumala, niin tarkistetaan, onko hänen nimensä teksteissä. Jos ei ole, niin hän on huijari.

gs

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Transsendenttiset lait ovat tieteelle tuntemattomia, mutta ne ovat perustavanlaatuisia. Ne auttavat ymmärtämään sitä, mikä yleensä on ihmiselle mysteeri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki maailmassa on hyvin tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Otetaan esimerkiksi keho. Tiedämme jotakin sen fysiologisista toiminnoista, mutta ajattelemmeko usein, että kaikki nämä toiminnot toimivat vain silloin, kun kehossa on tietoisuus? Heti kun sielu - tietoisuuden lähde - poistuu kehosta, kaikki muut toiminnot lakkaavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastauksia provosoiviin kysymyksiin
        (Vrajendra Kumar Prabhu)

Minä uskon, ettei Jumalaa ole! Onko kukaan koskaan nähnyt häntä?

- Sinun on oltava pätevä puhuaksesi näin hienovaraisista asioista. Kukaan ei ole koskaan nähnyt atomeja eikä elektroneja, mutta tiedemiehet päättelevät niiden olemassaolon menetelmiensä perusteella, jotka vain asiantuntijat tuntevat. Lisäksi emme näe monia asioita. Emme näe aikaa, säteilyä, monia hienovaraisia energioita. Mutta me näemme ajan, säteilyn, magnetismin jne. vaikutukset. Jotta voisimme ymmärtää Jumalan kaiken alkuperänä ja syynä, meidän on tarkkailtava luontoa tarkasti. Tällä tavoin voimme päästä seurauksesta syyn luo. Tiedemiehet ajattelivat ennen, että maailmassa on vain inerttiä ainetta ja energiaa, joka ohjaa ainetta. Mutta kun he keksivät elektronimikroskoopin ja katsoivat elävän solun sisälle, he näkivät erilaisia molekyylejä, myös DNA-molekyylejä, jotka kantavat tietoa elävästä organismista. DNA-molekyylien ketjut ovat kuin hyvin kirjoitettuja lauseita. He havaitsivat siis, että luonnossa olevan aineen ja energian lisäksi DNA-molekyyleissä on myös järjestettyä tietoa, jota voidaan verrata kehon tietokoneohjelmistoon. Viimeinen vaihe on vielä jäljellä: on hyväksyttävä älykäs tietolähde, koska ohjelmia ei kirjoiteta itse. Ne ovat hyvin älykkäiden ihmisten luomia. Jos tarkastelemme luontoa tarkkaan, voimme nähdä, että kaikki luonnossa on hyvin älykästä, kaunista ja järjestelmällistä. Kaaosta ei ole. Kaikki on hyvin selkeää ja toisistaan riippuvaista. Asiat voi tehdä toisistaan riippuvaisiksi vain se, joka ei ole itse riippuvainen mistään. Ja se on Jumala.

9yt

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

- Sinun on oltava pätevä puhuaksesi näin hienovaraisista asioista. Kukaan ei ole koskaan nähnyt atomeja eikä elektroneja, mutta tiedemiehet päättelevät niiden olemassaolon menetelmiensä perusteella, jotka vain asiantuntijat tuntevat. Lisäksi emme näe monia asioita. Emme näe aikaa, säteilyä, monia hienovaraisia energioita. Mutta me näemme ajan, säteilyn, magnetismin jne. vaikutukset. Jotta voisimme ymmärtää Jumalan kaiken alkuperänä ja syynä, meidän on tarkkailtava luontoa tarkasti. Tällä tavoin voimme päästä seurauksesta syyn luo. Tiedemiehet ajattelivat ennen, että maailmassa on vain inerttiä ainetta ja energiaa, joka ohjaa ainetta. Mutta kun he keksivät elektronimikroskoopin ja katsoivat elävän solun sisälle, he näkivät erilaisia molekyylejä, myös DNA-molekyylejä, jotka kantavat tietoa elävästä organismista. DNA-molekyylien ketjut ovat kuin hyvin kirjoitettuja lauseita. He havaitsivat siis, että luonnossa olevan aineen ja energian lisäksi DNA-molekyyleissä on myös järjestettyä tietoa, jota voidaan verrata kehon tietokoneohjelmistoon. Viimeinen vaihe on vielä jäljellä: on hyväksyttävä älykäs tietolähde, koska ohjelmia ei kirjoiteta itse. Ne ovat hyvin älykkäiden ihmisten luomia. Jos tarkastelemme luontoa tarkkaan, voimme nähdä, että kaikki luonnossa on hyvin älykästä, kaunista ja järjestelmällistä. Kaaosta ei ole. Kaikki on hyvin selkeää ja toisistaan riippuvaista. Asiat voi tehdä toisistaan riippuvaisiksi vain se, joka ei ole itse riippuvainen mistään. Ja se on Jumala.

9yt

Muinaisen idän aforismeihin kuuluu tämä: "Ihminen kuolee sillä hetkellä, kun hän syntyy". Kuolema tulee kaikille vähän aikaisemmin tai vähän myöhemmin. Se on väistämätöntä kaikille. Siksi tämän ongelman ratkaisun pitäisi olla jokaisen tervejärkisen ihmisen ensisijainen tavoite.
        Gaura-kirja N:o 3 (10) 1997 / Tietämättömyyden kuolettava uni

Käytämme paljon aikaa ja energiaa koulutukseen, arvostettuun työhön, intiimiin elämään, poliittiseen uraan, juoruiluun, kuuluisuuden hankkimiseen, mutta milloin tahansa menetämme (ja niin käy) kaiken. Tämä on sellainen kuolema, jonka olemme unohtaneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Kun strutsi kohtaa välittömän tuhon, se vain hautaa päänsä hiekkaan uskoen, että se on onnistunut piiloutumaan. Samalla tavalla ihmiset yrittävät piiloutua kuolemalta ongelmien ja toiveiden kasan taakse. Jos kuitenkin olemme unohtaneet kuoleman, se ei tarkoita, että kuolema olisi unohtanut meidät, vaan se muistaa kaikki täydellisesti ja odottaa määrättyä hetkeä viedäkseen ruumiin mukana kaikki myyttiset saavutuksemme.

Hämmästyttävintä on se, että ihminen, joka on jatkuvasti kuoleman edessä, yrittää olla huomaamatta sitä.

- Gaura-lehden kirja nro 3 (10) 1997 / Tietämättömyyden kuolettava uni

...Tämän hullun, maallisen, kuvitteellisen minän pelastaminen ei ole kiitettävää. Tämä minä on kuolevainen, se on valtavan karman varasto. Meidän on saatava se pois keskipisteestä mahdollisimman pian, päästävä siitä eroon ja astuttava luottamuksen, oikeudenmukaisuuden ja armon suloiseen maahan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Vaikka useimmat tämän maailman ihmiset pitävätkin itseään positivisteina, he ovat täysin kykenemättömiä havaitsemaan tämän maailman ilmiöistä suurinta. Jopa silloin, kun he onnistuvat näkemään jotain todella ylevää, he unohtavat sen välittömästi. Jopa kaikkein viisaimmat positivistit, kuten Charvaka, eivät kykene kiinnittämään huomiota tämän maailman suurimpaan ilmiöön, jota yleensä kutsutaan kuolemaksi.

Jos voisimme säilyttää muiston tästä suurimmasta ja käsittämättömimmästä kaikista tämän maailman ilmiöistä, pyrkisimme varmasti saavuttamaan amritan (kuolemattomuuden). Shrutit sanovat, että olemme kaikki amritan lapsia ja että amrita kuuluu meille syntymäoikeutena:

- Gaudiya Math -lehti, sen viesti ja toiminta. Artikkeli 'The Harmonist' -lehdestä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Fyysinen keho: ihminen elää vain muutaman vuosikymmenen, ja siksi se on egomme väliaikainen osa. Sillä on neljä tarvetta: ruoka, uni, seksi ja puolustus.
        Hienojakoista kehoa eri perinteissä sitä kutsutaan astraaliseksi, mentaaliseksi, eetteriseksi, hienovaraiseksi jne. Joskus se nähdään aurana - fyysisestä kuoresta lähtevänä hehkuna. Mitä puhtaampia ihmisen ajatukset ovat, sitä kirkkaampi on hänen auransa, ja pyhimyksissä se näkyy sädekehänä hänen päänsä yllä. Jotkut ajattelevat, että tämä on sielu, mutta tämä ruumis koostuu hienovaraisesta aineesta - uskomuksista, ajatuksista ja makuelämyksistä, jotka voivat muuttua elämän aikana, ja siksi tämäkään ei ole ikuinen minämme. Tämän hienojakoisen kehon tarpeet ovat tiedon ja tunteiden vaihto. Siksi yhteiskunnalla on kirjastoja, tiedotusvälineitä, oppilaitoksia, internet, viihdepaikkoja, elokuvateattereita jne.
        Näyttäisi siltä, että nämä kaksi kehoa voidaan rajoittaa yhteen henkilöön. Jossain sydämemme syvyyksissä on kuitenkin vielä henkisiä tarpeita, kuten ikuisuuden, absoluuttisen tiedon, täydellisyyden ja täydellisen onnen kaipuu. Nämä tarpeet kumpuavat sielusta itsestään. Vedalaisessa kielessä, sanskritissa, sielua kutsutaan termillä "jiva". Jivasta tulee elämä, joka väliaikaisesti elävöittää fyysisen kehon koneistoa. Jiva on ikuinen ja muuttumaton itse. Lyhyesti sanottuna jiva on minä itse, ja hienojakoiset ja fyysiset kehot ovat kuin vaatteita, jotka peittävät minut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Sielun tärkein ja ilmeisin merkki on tietoisuus. Tietenkin meille on opetettu koulussa, että tietoisuus tulee aivoista. Mutta onko se niin? Loppujen lopuksi fyysinen keho koostuu kemiallisista elementeistä, joista yhdelläkään ei ole tietoisuutta. Mikään näiden elementtien yhdistelmä ei myöskään tuota tietoisuutta, ja silti meillä kaikilla on sitä. Aivot ovat vain tietokone, jonka kautta tietoisuus ilmenee, mutta se ei synny aivoista. Kliinisestä kuolemasta ja elvytyksestä saadut kokemukset osoittavat, että tietoisuus voi toimia vielä tehokkaammin aivojen ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Intian muinaiset Pyhät Kirjoitukset, Vedat, antavat meille vaihtoehtoisen näkemyksen psyyken luonteesta. Vedojen mukaan fyysisen kehon, joka on pelkkä biologinen mekanismi, ja sielun, joka on tietoisuuden lähde, lisäksi on olemassa hienojakoinen keho, joka on sielun ja kehon välinen kerros. Hienojakoinen keho toimii linkkinä sielun luonnollisten aistien ja kehon aistilaitteiden välillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Sielu eroaa olennaisesti hienojakoisesta ruumiista siinä, että sielu on itse elävä henkilö, elämän ja yksilöllisyyden lähde tai toimija, kun taas hienojakoinen ruumis on toiminnallinen kuori tai ohjelma, jolla ei ole itsenäistä elämää ja joka vaikuttaa elävältä vain siksi, että sielu on sen takana.

Fyysinen ruumis ja hienojakoinen ruumis toimivat yhdessä eräänlaisena vääränä olemuksena tai koneena, jossa todellinen olemus - sielu - matkustaa matkustajana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Ego on tunne siitä, että olemme joku, eli itseidentiteetti. Kun sielu on puhtaassa tietoisuudessa, se pitää itseään Jumalan ikuisena hiukkasena. Tämä on todellinen egomme, joka on luontainen sielussa itsessään. Mutta tässä maailmassa kapinalliset sielut tulevat julistamaan riippumattomuuttaan Jumalasta. Siksi sielu tarvitsee tätä "väärää egoa", joka peittää sielun ohuella kerroksella ja saa sen pitämään itseään aineen evoluution tuotteena. Kun ikuinen sielu pitää itseään väliaikaisena fyysisenä kehona, se on väärän egon ilmentymä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(Vrajendra Kumar Prabhu)

9yt

Kuolemaa voi tavallaan verrata vaatteiden vaihtoon. Vanhan takin riisuminen ja uuden pukeminen. Ja tämä uusi takki on uusi fyysinen ruumis. Ja sitten kaikki alkaa alusta. Lapsuus, koulunkäynti, vanheneminen, sairaudet ja kuolema - kaikki alusta. Surua ja iloa, jos olet onnekas...

9gtf

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuolemaa voi tavallaan verrata vaatteiden vaihtoon. Vanhan takin riisuminen ja uuden pukeminen. Ja tämä uusi takki on uusi fyysinen ruumis. Ja sitten kaikki alkaa alusta. Lapsuus, koulunkäynti, vanheneminen, sairaudet ja kuolema - kaikki alusta. Surua ja iloa, jos olet onnekas...

9gtf

Bhagavad Gita on Idän Viisauden Helmi. Mittaamattoman arvokas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita on Idän Viisauden Helmi. Mittaamattoman arvokas.

Elämäsi on onnistunut, jos olet saanut tietoa Bhagavad Gitasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olemme ikuisia, kuolemattomia tietoisuushiukkasia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olemme ikuisia, kuolemattomia tietoisuushiukkasia.

Reinkarnaatio.

Yksittäinen sielu siirtyy aineellisesta ruumiista toiseen, ja hänen nykyinen ruumiinsa sekä hänen
        toimintansa tässä elämässä määräävät, millainen hänen seuraava ruumiinsa tulee olemaan.
        Yksinkertaisesti sanottuna ihmisen elämäntapa, hänen tekonsa ja toimintansa muodostavat uusia
        haluja ja tavoitteita, tiettyjä luonteenlaatuja ja uuden tietoisuuden eli hienojakoisen kehon. Ja
        tämä määrittää, mihin kehoon hän joutuu seuraavassa elämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Yksittäinen sielu siirtyy aineellisesta ruumiista toiseen, ja hänen nykyinen ruumiinsa sekä hänen
        toimintansa tässä elämässä määräävät, millainen hänen seuraava ruumiinsa tulee olemaan.
        Yksinkertaisesti sanottuna ihmisen elämäntapa, hänen tekonsa ja toimintansa muodostavat uusia
        haluja ja tavoitteita, tiettyjä luonteenlaatuja ja uuden tietoisuuden eli hienojakoisen kehon. Ja

Jumalaa ei voi periaatteessa todistaa, koska todistaminen tarkoittaa osoittamista.Näyttäminen, osoittaminen on vain sitä, mikä on voimissamme. Jumala ei ole meidän vallassamme, vaan me olemme Hänen vallassaan. Ei ole mahdollista todistaa sitä, joka on meidän yläpuolellamme ja sitä, joka ei ole meidän vallassamme. Vain Hän itse voi todistaa tai ilmaista itsensä, jos Hän katsoo sen tarpeelliseksi. Voimme tarjota etsijöille vain joitakin konkreettisia perusteluja, jotka voivat viitoittaa tietopolkua. Mutta on mahdotonta raahata Jumalaa jonnekin ja sanoa: "Tässä on se Jumala, jota olette etsinyt niin kauan!". Hänen voimansa on ääretön, meidän mahdollisuutemme ovat hyvin, hyvin rajalliset, joten kysymys Jumalan todistamisesta on virheellinen. Niinpä niillä, jotka eivät ole kiinnostuneita Jumalasta, on aina omat vasta-argumenttinsa. Mutta Jumalan ajatuksen kumoamisen osalta voi myös olla rauhassa. Jumalaa ei voi todistaa eikä kumota. Miten voitte kiistää kaikkialle ulottuvan, Yliälykkään ja aineettoman olennon olemassaolon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Sielu ei synny eikä kuole. Se ei ole koskaan syntynyt, ei synny eikä tule syntymään. Se on syntymätön, ikuinen, aina olemassa oleva...
        Se ei katoa, kun ruumis katoaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Sielu on näkymätön, käsittämätön ja muuttumaton.
        Koska sielu ei ole esine, sitä ei voi nähdä, ymmärtää (tuntea) tai muuttaa. Se, mitä voidaan nähdä, ymmärtää ja muuttaa, on se, mikä on kaksinaisuuden kohde, eikä sielu kuulu tähän kategoriaan. Tämä muistuttaa fyysikoiden epäonnistuneita yrityksiä käsitellä kysymystä "hiukkanen, aalto vai mikä se on?", mutta sielun tapauksessa se on täysin käsittämätöntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Veda-tekstit ovat ikivanhoja, mutta ehjiä ja käytännöllisiä, ainutlaatuisia, uskomattoman selvän ja älykkään tiedon lähteitä. Ne sisältävät täydellisen kuvauksen tästä aineellisesta universumista (universumeista) sen olemuksesta ja tarkoituksesta, antavat selityksen kaikkien tämän maailman elävien olentojen luonteesta ja niiden maailmassa olemisen merkityksestä sekä paljon muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Vedat eivät kuitenkaan pelkästään kerro tulevaisuuden tapahtumista, vaan ne myös ehdottavat tapoja ratkaista kuvatut ongelmat kuvaamalla tärkeimmän menetelmän, jonka avulla tunteva olento voi pätevästi rakentaa aineellisen olemuksensa sopusoinnussa ympäröivän maailman kanssa, mikä on onnellisen elämän perusta.

Nämä Vedojen ennustukset eivät koske ainoastaan välitöntä tulevaisuutta. Niiden avulla voimme kuvitella, millaista elämä on tuhansien vuosien kuluttua, aina aikojen loppuun ja maailmankaikkeuden tuhoutumiseen asti. Luonnollisesti jotkut näistä ennustuksista ovat päällekkäisiä ja joskus yhteneväisiä muiden lähteiden, kuten Mayan, Nostradamuksen tai Raamatun, ennustusten kanssa. Useimmat vedalaiset profetiat ovat kuitenkin täysin ainutlaatuisia ja erilaisia kuin mikään muu. Siksi ne tarjoavat täysin erilaisen, uuden näkökulman tulevaisuuteen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Vedat ovat autenttista opetusta.
        Vietämme kolmanneksen elämästämme opiskellen kouluissa ja yliopistoissa.
        Mutta monien tutkintotodistusten saamisen jälkeen emme vieläkään saa vastauksia tärkeimpiin kysymyksiin: "Kuka minä olen?
        Miksi minä kärsin?
        Mikä on elämäni tarkoitus?"
        Vedat kuitenkin alkavat vastaamalla juuri näihin olennaisiin kysymyksiin.
        "Hitopadesha" toteaa: dharmena hinah pashubhih samanah - "Kyky esittää kysymyksiä elämän tarkoituksesta erottaa ihmisen eläimestä." Ja Vedanta-sutra (1.1) julistaa: atkhato brahma jigyasa - "On tullut aika kysyä Totuudesta".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Koko maailma koostuu värähtelyistä, ja mantrat ovat erityisiä äänivärähtelyjä. Mantrat ovat kuin avaimia, jotka sisältävät erityisiä informaatiokoodeja, jotka antavat pääsyn maailmankaikkeuden eri osiin.
        Mantrojen äänivärähtelyt mahdollistavat erilaisten energioiden ja voimien valjastamisen. Jotkut mantrat toimivat hienovaraisella aineellisella tasolla ja jotkut jopa korkeammalla henkisellä tasolla.
        Monet muinaisista voimakkaista mantroista tunnetaan vielä nykyäänkin, ja ne on kirjattu Vedoihin. Ongelmana on kuitenkin se, ettei enää ole päteviä ihmisiä tai brahmaneja (pappeja) jäljellä lausumaan niitä oikein.
        Loppujen lopuksi piti tietää oikea sävelkorkeus, intonaatio, tauot ja paljon muuta ja koska tämä tieto on kadonnut, nämä mantrat eivät enää toimi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Menneisyyden toimiensa kautta ihminen muodostaa tietyn mentaliteetin (oleminen määrittää tietoisuuden), ja tästä nykyisestä mentaliteetista tulee tulevan toiminnan perusta (tietoisuus määrittää olemisen). Tämä on jälleensyntymisen perusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Sielua kutsutaan termillä "jiva". Jivasta tulee elämä, joka väliaikaisesti elävöittää fyysisen kehon koneistoa. Jiva on ikuinen ja muuttumaton itse. Lyhyesti sanottuna jiva on minä itse, ja hienojakoiset ja fyysiset kehot ovat kuin vaatteita, jotka peittävät minut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

VEDA-TEKSTIT ANTAVAT TIETOA KUOLEMANJÄLKEISEN ELÄMÄN, KARMAN JA JÄLLEENSYNTYMISEN TIETEESTÄ.

Kaikki uskonnot tietysti osoittavat, että kuoleman jälkeen on elämää. Ne tarjoavat kuitenkin yleensä vain perusymmärryksen siitä, että jos olet hyvä ja uskonnollinen, voit päästä taivaaseen. Ja jos olet enimmäkseen paha, joudut helvettiin. Mutta vain vedalainen filosofia tarjoaa yksityiskohtaisen näkemyksen siitä, miten se toimii ja miten muokkaamme tulevaisuuttamme jokaisella ajatuksella, sanalla ja teolla. Ja että tämä tulevaisuus ei voi olla vain taivaallisessa valtakunnassa tai helvetillisellä planeetalla, vaan se voi olla toinen elämä, joka on samanlainen kuin se, jota me nyt koemme tällä maallisella planeetalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reinkarnaatio.

Brihadaranyaka Upanishadissa sanotaan: "Tiedä se, jonka jälkeen tiedät kaiken. Hanki se, jonka jälkeen sinulla ei ole mitään hankittavaa. Ja toinen kuuluisa mantra kuuluu näin: Sen voi usein kuulla tässä upeassa tulkinnassa: "Johda minut illuusiosta todellisuuteen, tietämättömyydestä valoon, kuolemasta kuolemattomuuteen".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Brihadaranyaka Upanishadissa sanotaan: "Tiedä se, jonka jälkeen tiedät kaiken. Hanki se, jonka jälkeen sinulla ei ole mitään hankittavaa. Ja toinen kuuluisa mantra kuuluu näin: Sen voi usein kuulla tässä upeassa tulkinnassa: "Johda minut illuusiosta todellisuuteen, tietämättömyydestä valoon, kuolemasta kuolemattomuuteen".

Kun oikeudenmukaisuuden nimissä tuomioistuimissa juristit (tuomarit, lakimiehet - ihmiset, joiden tehtävänä on auttaa oikeudenmukaisuuden, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin aikaansaamisessa) toimivat epäoikeudenmukaisesti, rikkovat lakia itsekkään hyödyn tavoittelemiseksi, silloin ilmassa on [kirjaimellisesti] anomalia, vääristymä, värähtely. Kun joku valehtelee OIKEUDENMUKAISUUDEN NIMISSÄ, se on hienovarainen ilmiö, vääristymä, ja tämä vääristymä synnyttää ilmakehään tietynlaista värähtelyä. Tämän vuoksi ilmakehä, vesi, maa ja kasvit saastuvat, kun ne joutuvat kosketuksiin tällaisen värähtelyn kanssa, ja kun ihminen juo tällaista vettä, kun eläimet juovat tällaista vettä, kun ne syövät tällaisia kasveja, silloin alkaa epidemia. Epidemioiden, joidenkin laajalle levinneiden sairauksien syy on tämä: ilmapiiri on saastunut, sen ovat saastuttaneet sellaisten ihmisten valheet, jotka virallisesti esiintyvät oikeuden puolustajina. Tässä määrin tapahtuu petoksia: petoksia oikeudenmukaisuuden, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin varjolla, ja tämä julmuus saastuttaa, saastuttaa ilmakehän, saastuttaa kasvit ja elävät olennot tässä saastuneessa ilmakehässä, ja epidemia alkaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun oikeudenmukaisuuden nimissä tuomioistuimissa juristit (tuomarit, lakimiehet - ihmiset, joiden tehtävänä on auttaa oikeudenmukaisuuden, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin aikaansaamisessa) toimivat epäoikeudenmukaisesti, rikkovat lakia itsekkään hyödyn tavoittelemiseksi, silloin ilmassa on [kirjaimellisesti] anomalia, vääristymä, värähtely. Kun joku valehtelee OIKEUDENMUKAISUUDEN NIMISSÄ, se on hienovarainen ilmiö, vääristymä, ja tämä vääristymä synnyttää ilmakehään tietynlaista värähtelyä. Tämän vuoksi ilmakehä, vesi, maa ja kasvit saastuvat, kun ne joutuvat kosketuksiin tällaisen värähtelyn kanssa, ja kun ihminen juo tällaista vettä, kun eläimet juovat tällaista vettä, kun ne syövät tällaisia kasveja, silloin alkaa epidemia. Epidemioiden, joidenkin laajalle levinneiden sairauksien syy on tämä: ilmapiiri on saastunut, sen ovat saastuttaneet sellaisten ihmisten valheet, jotka virallisesti esiintyvät oikeuden puolustajina. Tässä määrin tapahtuu petoksia: petoksia oikeudenmukaisuuden, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin varjolla, ja tämä julmuus saastuttaa, saastuttaa ilmakehän, saastuttaa kasvit ja elävät olennot tässä saastuneessa ilmakehässä, ja epidemia alkaa.

Henkilö, joka kykenee muistamaan Bhagavad Gitan viisauden kuollessaan, on hyvin onnekas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita valaisee tietäni elämäni polulla, joka on täynnä murheita ja vaikeuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita valaisee tietäni elämäni polulla, joka on täynnä murheita ja vaikeuksia.

Bhagavad Gitasta löydän lohtua, kun minua painavat murheet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Henkilö, joka kykenee muistamaan Bhagavad Gitan viisauden kuollessaan, on hyvin onnekas.

Elämän tulisi olla valmistautumista kuolemaan. Kuolema on elämän tärkein tentti. Siksi tähän pitäisi kiinnittää huomiota jo elämän aikana. Jos muistaisin Bhagavad Gitaa kuollessani, vaellukseni päättyisi onnellisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämän tulisi olla valmistautumista kuolemaan. Kuolema on elämän tärkein tentti. Siksi tähän pitäisi kiinnittää huomiota jo elämän aikana. Jos muistaisin Bhagavad Gitaa kuollessani, vaellukseni päättyisi onnellisesti.

Bhagavad Gitan Viisaus on ikuista, se ei koskaan häviä ajan myötä. Tämä Viisaus on aina ajankohtainen riippumatta siitä, millainen maailma ympärillämme on, riippumatta siitä, missä ajassa elämme. Bhagavad Gitan tieto on aina uutta. Aina kun luemme sitä, avautuu taas uusia ulottuvuuksia, joita emme olleet aiemmin huomanneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gitan Viisaus on ikuista, se ei koskaan häviä ajan myötä. Tämä Viisaus on aina ajankohtainen riippumatta siitä, millainen maailma ympärillämme on, riippumatta siitä, missä ajassa elämme. Bhagavad Gitan tieto on aina uutta. Aina kun luemme sitä, avautuu taas uusia ulottuvuuksia, joita emme olleet aiemmin huomanneet.

On suuri, käsittämätön etuoikeus, että olen saanut tutustua Bhagavad Gitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman Bhagavd Gitaa elämäni olisi merkityksetöntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joka ei tiedä Bhagavad Gitaa, elää turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Veda-tekstit ovat ikivanhoja, mutta ehjiä ja käytännöllisiä, ainutlaatuisia, uskomattoman selvän ja älykkään tiedon lähteitä. Ne sisältävät täydellisen kuvauksen tästä aineellisesta universumista (universumeista) sen olemuksesta ja tarkoituksesta, antavat selityksen kaikkien tämän maailman elävien olentojen luonteesta ja niiden maailmassa olemisen merkityksestä sekä paljon muuta.

On merkittävä, sanoinkuvaamaton kunnia saada tutustua Bhagavad Gitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://vedabase.io/fi/library/tqk/8/

Tässä hyvin mielenkiintoisessa säkeessä sanotaan, että vipadaḥ – vaarat ja koettelemukset – ovat hyväksi, jos ne muistuttavat meitä Kṛṣṇasta.
        tat te ’nukampāṁ susamīkṣamāṇo
        bhuñjāna evātma-kṛtaṁ vipākam

(Bhāgavatam 10.14.8)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://vedabase.io/fi/library/tqk/8/

Tässä hyvin mielenkiintoisessa säkeessä sanotaan, että vipadaḥ – vaarat ja koettelemukset – ovat hyväksi, jos ne muistuttavat meitä Kṛṣṇasta.
        tat te ’nukampāṁ susamīkṣamāṇo
        bhuñjāna evātma-kṛtaṁ vipākam

(Bhāgavatam 10.14.8)

Vaikka kaikki mitä on ympärilläsi tuhoutuisi, Bhagavad Gitan tieto on silti kanssasi. Sitä ei voi viedä sinulta pois. Olet siis rikas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka kaikki mitä on ympärilläsi tuhoutuisi, Bhagavad Gitan tieto on silti kanssasi. Sitä ei voi viedä sinulta pois. Olet siis rikas.

Henkinen tieto on ajatonta, maallinen on ajallista. Sijoitatko ikuiseen vai katoavaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Henkinen tieto on ajatonta, maallinen on ajallista. Sijoitatko ikuiseen vai katoavaan?

Sellainen ihminen, joka ei opi Bhagavad Gitaa, elää turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varakas henkilö, joka ei ole tietoinen Bhagavad-Gitasta, on itse asiassa köyhä, ja hänen elämänsä on hukkaan heitettyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varakas henkilö, joka ei ole tietoinen Bhagavad-Gitasta, on itse asiassa köyhä, ja hänen elämänsä on hukkaan heitettyä.

Tietenkin on otettava myös huomioon, kuka tämän ainutlaatuisen Kirjan on kääntänyt. Jos kääntäjä ei tunne Kirjan taustalla olevaa filosofiaa, virheitä voi tapahtua, koska sanskritin kieli on niin monimutkaista ja sanskritia on hyvin vaikea kääntää.

Siksi myös kääntäjän pätevyys on otettava huomioon. Ja tietysti ainoastaan kommentaarien kanssa pitäisi lukea. Väärintulkintojen välttämiseksi.Tässäkin yhteydessä on otettava huomioon, keneltä kommentaarit ovat peräisin. Ei ole parempia suomenkielisiä kommentaareja kuin Srila Prabhupadan kommentaarit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On huomattava, mittaamattoman suuri etuoikeus saada tutustua Bhagavad Gitaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On huomattava, mittaamattoman suuri etuoikeus saada tutustua Bhagavad Gitaan.

Bhagavad-Gita antoi elämälleni merkityksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad-Gita antoi elämälleni merkityksen.

Bhagavad-Gitasta löysin elämän tarkoituksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad-Gitasta löysin elämän tarkoituksen.

Sekä kirjan kääntäjän että kommentaarien kirjoittajan pätevyys on otettava huomioon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekä kirjan kääntäjän että kommentaarien kirjoittajan pätevyys on otettava huomioon.

Kuka tahansa voi siis yrittää tulkita tätä kirjaa. Se ei kuitenkaan toimi niin. Kommenttien on oltava asiantuntevan henkilön antamia, joka on saanut tietoa oikealta Paramparalta, jatkuvassa, katkeamattomassa tietoketjussa opettajalta oppilaalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka tahansa voi siis yrittää tulkita tätä kirjaa. Se ei kuitenkaan toimi niin. Kommenttien on oltava asiantuntevan henkilön antamia, joka on saanut tietoa oikealta Paramparalta, jatkuvassa, katkeamattomassa tietoketjussa opettajalta oppilaalle.

Ilman selityksiä syntyy väärinkäsityksiä, jotka johtavat ihmiset harhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilman selityksiä syntyy väärinkäsityksiä, jotka johtavat ihmiset harhaan.

Kuten edellä mainittiin, vain Srila Prabhupadan suomenkielisten kommentaarien avulla voi saada oikean käsityksen tästä kirjasta. Prabhupadan kirjoja kommentaarien kanssa on käännetty monille maailman kielille. Onneksi myös suomen kielelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten edellä mainittiin, vain Srila Prabhupadan suomenkielisten kommentaarien avulla voi saada oikean käsityksen tästä kirjasta. Prabhupadan kirjoja kommentaarien kanssa on käännetty monille maailman kielille. Onneksi myös suomen kielelle.

Srila Prabhupada selittää nämä asiat, jotka ovat niin monimutkaisia, tavallisille ihmisille ymmärrettävällä tavalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Srila Prabhupada selittää nämä asiat, jotka ovat niin monimutkaisia, tavallisille ihmisille ymmärrettävällä tavalla.

Muutamilla muilla kielillä Bhagavad Gita ja Srila Prabhupadan kommentaarit ovat saatavilla myös äänikirjana, mutta ei suomeksi. Miten olisi ehdotus, että aloittaisimme vapaaehtoisina projektin tämän kirjan suomenkielisen äänikirjan tekemiseksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muutamilla muilla kielillä Bhagavad Gita ja Srila Prabhupadan kommentaarit ovat saatavilla myös äänikirjana, mutta ei suomeksi. Miten olisi ehdotus, että aloittaisimme vapaaehtoisina projektin tämän kirjan suomenkielisen äänikirjan tekemiseksi?

Vapaaehtoinen projekti olisi tietysti hyvin suuri ja hyvin vastuullinen tehtävä. Mutta se siirtyisi myös jälkipolville, joten työmme ei olisi turhaa. Onko vapaaehtoisia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vapaaehtoinen projekti olisi tietysti hyvin suuri ja hyvin vastuullinen tehtävä. Mutta se siirtyisi myös jälkipolville, joten työmme ei olisi turhaa. Onko vapaaehtoisia?

Selitykset ovat erittäin tärkeitä. Miten voi selittää näin vaikean filosofian näin selkeästi? Mutta Srila Prabhupada onnistui siinä erittäin hyvin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Selitykset ovat erittäin tärkeitä. Miten voi selittää näin vaikean filosofian näin selkeästi? Mutta Srila Prabhupada onnistui siinä erittäin hyvin.

Millaista elämäni olisi ilman Bhagavad-Gitaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millaista elämäni olisi ilman Bhagavad-Gitaa?

Bhagavad-Gita on mittaamattoman arvokas lahja koko ihmiskunnalle. Tämän kirjan arvoa ei voi pukea sanoiksi, sillä ei ole olemassa niin ylistäviä sanoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad-Gita on mittaamattoman arvokas lahja koko ihmiskunnalle. Tämän kirjan arvoa ei voi pukea sanoiksi, sillä ei ole olemassa niin ylistäviä sanoja.

Kuka tahansa voi siis kokeilla selittää tätä kirjaa. Mutta se ei toimi sillä tavalla. Selostuksen on oltava asiantuntevan henkilön tekemä, joka on saanut tietoa oikeasta Paramparasta, jatkuvassa, katkeamattomassa ketjussa, jossa tieto kulkee opettajalta oppilaalle. Srila Prabhupadan selitykset ovat täydellisiä. Olemme onnekkaita, että ne ovat myös suomeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka tahansa voi siis kokeilla selittää tätä kirjaa. Mutta se ei toimi sillä tavalla. Selostuksen on oltava asiantuntevan henkilön tekemä, joka on saanut tietoa oikeasta Paramparasta, jatkuvassa, katkeamattomassa ketjussa, jossa tieto kulkee opettajalta oppilaalle. Srila Prabhupadan selitykset ovat täydellisiä. Olemme onnekkaita, että ne ovat myös suomeksi.

”Muutamilla muilla kielillä Bhagavad Gita ja Srila Prabhupadan kommentaarit ovat saatavilla myös äänikirjana, mutta ei suomeksi. Miten olisi ehdotus, että aloittaisimme vapaaehtoisina projektin tämän kirjan suomenkielisen äänikirjan tekemiseksi?”

”Vapaaehtoinen projekti olisi tietysti hyvin suuri ja hyvin vastuullinen tehtävä. Mutta se siirtyisi myös jälkipolville, joten työmme ei olisi turhaa. Onko vapaaehtoisia?”

Ainakin yksi vapaaehtoinen löytyisi täältä. Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi tähän mahdolliseen tehtävään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihminen, joka ei lue "Vaarallista juhannusta" elää turhaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihminen, joka ei opi Bhagavad Gitaa, elää turhaan.

Ihminen, joka ei lue "Taikatalvea" on elänyt turhaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun strutsi kohtaa välittömän tuhon, se vain hautaa päänsä hiekkaan uskoen, että se on onnistunut piiloutumaan. Samalla tavalla ihmiset yrittävät piiloutua kuolemalta ongelmien ja toiveiden kasan taakse. Jos kuitenkin olemme unohtaneet kuoleman, se ei tarkoita, että kuolema olisi unohtanut meidät, vaan se muistaa kaikki täydellisesti ja odottaa määrättyä hetkeä viedäkseen ruumiin mukana kaikki myyttiset saavutuksemme.

Hämmästyttävintä on se, että ihminen, joka on jatkuvasti kuoleman edessä, yrittää olla huomaamatta sitä.

- Gaura-lehden kirja nro 3 (10) 1997 / Tietämättömyyden kuolettava uni

...Tämän hullun, maallisen, kuvitteellisen minän pelastaminen ei ole kiitettävää. Tämä minä on kuolevainen, se on valtavan karman varasto. Meidän on saatava se pois keskipisteestä mahdollisimman pian, päästävä siitä eroon ja astuttava luottamuksen, oikeudenmukaisuuden ja armon suloiseen maahan.

Tuo on myytti.
        Todellisuudessa strutsi etsii ruokaa maan alta, ei suinkaan piiloudu.

• Anonyymi
        Verum_an_falsum kirjoitti:

Tuo on myytti.
        Todellisuudessa strutsi etsii ruokaa maan alta, ei suinkaan piiloudu.

Niin, aina kuin pelko iskee, etsii ruokaa?

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, aina kuin pelko iskee, etsii ruokaa?

Vahvin strutsista kulkeva myyttinen tarina on linnun taipumus haudata pelottavissa tilanteissa päänsä hiekkaan. Tämä juontaa juurensa linnun tavasta kaivella hiekasta ruokaa, sillä todellisuudessa strutsi ei hautaa päätään hiekkaan. Pelästyessään strutsi useimmiten juoksee karkuun tai puolustautuu potkimalla, ei hautaamalla päätä maahan.

[Wikipedia]

Myytti strutsista on kumottu

• Anonyymi

Vahvin strutsista kulkeva myyttinen tarina on linnun taipumus haudata pelottavissa tilanteissa päänsä hiekkaan. Tämä juontaa juurensa linnun tavasta kaivella hiekasta ruokaa, sillä todellisuudessa strutsi ei hautaa päätään hiekkaan. Pelästyessään strutsi useimmiten juoksee karkuun tai puolustautuu potkimalla, ei hautaamalla päätä maahan.

[Wikipedia]

Myytti strutsista on kumottu

Maailmanympärysmatka paljasti kuitenkin jotain aivan muuta.

• Anonyymi

Mutta me puhumme nyt Srila Prabhupadan käännöksistä ja kommentaareista. Kuka tahansa voi yrittää tulkita tätä suurta teosta. Tästä kirjasta on noin kaksisataa erilaista käännöstä. Kääntäjän ja kommentaarien on kuitenkin tultava oikeasta Paramparasta opettaja-oppilas -tietoketjussa. Juuri kun oikea tieto vääristyy ajan myötä, Jumala lähettää uuden Avatarin maan päälle, ja ketju eheytyy uudelleen. Puhutaan vain Prabhupadan kirjoista. Hänen kirjansa on myös suomen kielessä. Ajattelin, että vapaaehtoiset voisivat tehdä tästä äänikirjan. Siitä tulee hyvin suuri ja aikaa vievä projekti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta me puhumme nyt Srila Prabhupadan käännöksistä ja kommentaareista. Kuka tahansa voi yrittää tulkita tätä suurta teosta. Tästä kirjasta on noin kaksisataa erilaista käännöstä. Kääntäjän ja kommentaarien on kuitenkin tultava oikeasta Paramparasta opettaja-oppilas -tietoketjussa. Juuri kun oikea tieto vääristyy ajan myötä, Jumala lähettää uuden Avatarin maan päälle, ja ketju eheytyy uudelleen. Puhutaan vain Prabhupadan kirjoista. Hänen kirjansa on myös suomen kielessä. Ajattelin, että vapaaehtoiset voisivat tehdä tästä äänikirjan. Siitä tulee hyvin suuri ja aikaa vievä projekti.

Itse asiassa sama sanskritinkielinen lause, sama mantra jne. ilmaisee eri merkityksiä olemassaolon tasosta riippuen. Ilman avainta alkuperäistä merkitystä ei voi löytää.

ON HYVIN TÄRKEÄÄ, KUKA KÄÄNTÄÄ VEDOJEN TEKSTIT JA KUKA SELITTÄÄ NE.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa sama sanskritinkielinen lause, sama mantra jne. ilmaisee eri merkityksiä olemassaolon tasosta riippuen. Ilman avainta alkuperäistä merkitystä ei voi löytää.

ON HYVIN TÄRKEÄÄ, KUKA KÄÄNTÄÄ VEDOJEN TEKSTIT JA KUKA SELITTÄÄ NE.

Haluaisin jälleen kerran korostaa, että kaikki eivät osaa kääntää sanskritista. Väärinkäsitysten välttämiseksi tekstillä on oltava pätevä kääntäjä ja pätevä tulkitsija. Noin 200 suomenkielisestä käännöksestä on olemassa Prabhupadan pätevä käännös ja selostus. Siis suomeksi.

Sanskritin kieli
        ...Yksi leksikaalisen rikkauden ominaispiirteistä on synonyymisarjan pituus. Sanskritin kielessä monien usein käytettyjen sanojen synonyymien määrä on yksinkertaisesti huikea. Otetaan esimerkiksi sana "vesi".
        ...
        Monier-Williamsin Sanskrit-sanakirjassa on 209 synonyymiä sanalle "vesi" sanan tavallisimmassa merkityksessä. Kaikki ne kuuluvat alun perin sanskritin kieleen, eli niitä ei ole lainattu muista kielistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluaisin jälleen kerran korostaa, että kaikki eivät osaa kääntää sanskritista. Väärinkäsitysten välttämiseksi tekstillä on oltava pätevä kääntäjä ja pätevä tulkitsija. Noin 200 suomenkielisestä käännöksestä on olemassa Prabhupadan pätevä käännös ja selostus. Siis suomeksi.

Sanskritin kieli
        ...Yksi leksikaalisen rikkauden ominaispiirteistä on synonyymisarjan pituus. Sanskritin kielessä monien usein käytettyjen sanojen synonyymien määrä on yksinkertaisesti huikea. Otetaan esimerkiksi sana "vesi".
        ...
        Monier-Williamsin Sanskrit-sanakirjassa on 209 synonyymiä sanalle "vesi" sanan tavallisimmassa merkityksessä. Kaikki ne kuuluvat alun perin sanskritin kieleen, eli niitä ei ole lainattu muista kielistä.

Siksi Prabhupadan kirjan nimi on Bhagavad Gita Kuten Se On.
        Tämä tarkoittaa, että tulkinta on sellainen kuin sen pitäisi olla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siksi Prabhupadan kirjan nimi on Bhagavad Gita Kuten Se On.
        Tämä tarkoittaa, että tulkinta on sellainen kuin sen pitäisi olla.

https://pavitra108.mycashflow.fi/product/39/bhagavad-gita-kuten-se-on
        Bhagavad-Gita Kuten Se On.

Kirjaa oli ennen paljon Antikvaarissa, mutta jostain syystä se on nyt kadonnut myös Antikvaarista. Mutta kirjastoissa pitäisi olla niitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://pavitra108.mycashflow.fi/product/39/bhagavad-gita-kuten-se-on
        Bhagavad-Gita Kuten Se On.

Kirjaa oli ennen paljon Antikvaarissa, mutta jostain syystä se on nyt kadonnut myös Antikvaarista. Mutta kirjastoissa pitäisi olla niitä.

Ja vaikka joku kääntäisi sanan sanskritista oikein, virheitä voi tapahtua, jos hän ei tunne tekstin taustalla olevaa filosofiaa. Erittäin vaikea kieli käännettäväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja vaikka joku kääntäisi sanan sanskritista oikein, virheitä voi tapahtua, jos hän ei tunne tekstin taustalla olevaa filosofiaa. Erittäin vaikea kieli käännettäväksi.

Onko muita vapaaehtoisia tähän äänikirjaprojektiin? Työmme ei ole turhaa, sillä se siirtyy myös jälkipolville.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko muita vapaaehtoisia tähän äänikirjaprojektiin? Työmme ei ole turhaa, sillä se siirtyy myös jälkipolville.

Kuka tahansa voi yrittää kommentoida tätä Kirjaa ja esittää oman mielipiteensä. Mutta se ei ole oikein. Kommenttien on oltava alan asiantuntijan antama, ja silloin kommentti on oikea. Tieto kulkee Paramparan kautta. Tätä ei voi korostaa tarpeeksi. Tätä on ehdottomasti noudatettava.
        Tämä on niin Pyhä Kirja, että sen merkitystä ei voi liioitella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka tahansa voi yrittää kommentoida tätä Kirjaa ja esittää oman mielipiteensä. Mutta se ei ole oikein. Kommenttien on oltava alan asiantuntijan antama, ja silloin kommentti on oikea. Tieto kulkee Paramparan kautta. Tätä ei voi korostaa tarpeeksi. Tätä on ehdottomasti noudatettava.
        Tämä on niin Pyhä Kirja, että sen merkitystä ei voi liioitella.

)(Y

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(Y

Jokaisella meistä on paikka korkeammassa todellisuudessa, jossa meidät tunnetaan ja hyväksytään. Mutta meidän on VAPAAEHTOISESTI otettava askel kohti tuota maailmaa. AITOON HENKISYYTEEN EI PAKOTETA. Se EI perustu rangaistuksen pelkoon, vaan sielun syvimpään tarpeeseen luoda suhde kaiken Lähteen kanssa.

)(&%¤

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokaisella meistä on paikka korkeammassa todellisuudessa, jossa meidät tunnetaan ja hyväksytään. Mutta meidän on VAPAAEHTOISESTI otettava askel kohti tuota maailmaa. AITOON HENKISYYTEEN EI PAKOTETA. Se EI perustu rangaistuksen pelkoon, vaan sielun syvimpään tarpeeseen luoda suhde kaiken Lähteen kanssa.

)(&%¤

Riippuen siitä, minkälaista uskoa henkilö harjoittaa eri henkisissä perinteissä, hänellä on ERILAINEN käsitys jumalallisesta ja erilainen käsitys maailmasta. Ja KAIKEN pelkistäminen yhteen sävyyn, yhteen ajatukseen, yhteen uskontoon, yhteen perinteeseen - merkitsee yksilöllisyyden poistamista, valinnanmahdollisuuksien poistamista sieluilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

On olemassa hajanaista tietoa muinaisista kulttuureista, mutta veedalaisen tiedon tarkoitus on yleisesti ottaen toinen: kertoa tämän maailman luonteesta, korkeamman todellisuuden luonteesta ja ihmisen polusta maailmankaikkeudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Eri maissa eri profeetat tulevat eri aikoina, EIKÄ Jumala riitele heidän kanssaan, vaan SEURAAJAT riitelevät. Ja ainoa kirjoitus, ainoa teksti, jossa tämä ajatus on selvästi ilmaistu, miksi on niin paljon erilaista henkistä tietoa, on Bhagavad-Gita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Tämän maailman eri kirjoitukset kuvaavat Jumalaa eri tavoin, kuvaavat henkimaailmaa eri tavoin. Miksi? Koska ihmisten tarpeet, eri sielujen tarpeet ovat erilaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Metafysiikan, uskonnon ja filosofian kaltaiset ilmiöt ovat symbolisia, eli niillä on monia ulottuvuuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Karmareaktioidemme seurauksena on oma vapautemme, oma vapautemme ja sen väärinkäyttö. Korkeammassa merkityksessä, ilman vapautta, rakkaus on mahdotonta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Koko aineellista maailmaa verrataan siis pohjimmiltaan vankilaan, no, tai valtavan todellisuuden pilveen, jossa kaikki ovat yhteydessä keskukseen. Absoluuttia verrataan aurinkoon ja sielua säteeseen. Säde liukuu maan, vuorten ja laaksojen yli, mutta sen koti on aurinko. Henkinen maailma. Siksi sanotaan, että maailma on sairautta, kuolemaa, vanhuutta ja kärsimystä. Se ei voi olla todellinen kotimaamme. Periaatteessa olemme täällä vieraassa maassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Veda-teksteissä sanotaan, että ihmisellä on kaksi kehoa. Nämä ovat ihmisen fyysinen keho, joka on kuin sielun vaatteet, ja ihmisen hienojakoinen keho. Sielu vaeltaa kehosta toiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Karman periaate itsessään on syvästi tieteellinen, ja se perustuu siihen, että koko tämä maailma on syyn ja seurauksen laki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Tunteidemme tyydyttäminen on kuin kaataisi bensiiniä tuleen….Ette siis koskaan pysty hillitsemään himoa keinotekoisesti, mutta jos omistaudutte jollekin himoa korkeammalle tavoitteelle, voitte luonnollisesti elää harmoniassa ihmisten ja luonnon kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Tärkeintä on ymmärtää, etteivät kaikki Vedat ole saatavilla meidän aikanamme. ... Samalla tavalla [kokonaisvaltaisuus] asteittain, eri Pyhät Kirjoitukset toimivat eri aikakausina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

1900-luvun alussa esoteerisesti suuntautuneet poliitikot yrittivät päästä käsiksi alkuperäisiin Vedoihin, he yrittivät päästä käsiksi Vedojen suljettuun tietoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Vedalainen tieto on siis tallennettu Himalajan alueella, paikassa nimeltä Badarikashram.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Kaikki nämä yritykset käyttää väärin Vedaista tietoa eivät tuottaneet mitään. Koska se paljastuu vain arvokkaille ihmisille, oman aikataulunsa mukaisesti, - ja todellisen Veda-tiedon tuovat pyhimykset ja avatarit, eivät kolmannen ja viidennen Himalajan retkikunnan osallistujat. Tämä on myös tärkeää muistaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)(&%¤

Ihmiskunnan Manu-perustajat tulevat Swargasta eli korkeammista planetaarisista järjestelmistä, jumalien maailmoista, ja tuovat ihmissivilisaation tänne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmiskunnan Manu-perustajat tulevat Swargasta eli korkeammista planetaarisista järjestelmistä, jumalien maailmoista, ja tuovat ihmissivilisaation tänne.

"Vedalaisuudessa ei sanota, että vain he ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä. Vedalainen näkee muut (yleisimmät kaikkialla maan päällä esiintyvät uskonnot) askeleina etsinnässä.

Näin ollen ihmisen usko on sitä, mitä hänen tietoisuuden tasonsa on tiettynä ajankohtana. Se on kuin luokat koulussa. Yliopistonopettaja ei halveksi peruskoulun opettajaa, koska lapsi ei voi heti mennä yliopistoon jne."

Mikä hieno ero kristinuskosta.

/&E

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vedalaisuudessa ei sanota, että vain he ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä. Vedalainen näkee muut (yleisimmät kaikkialla maan päällä esiintyvät uskonnot) askeleina etsinnässä.

Näin ollen ihmisen usko on sitä, mitä hänen tietoisuuden tasonsa on tiettynä ajankohtana. Se on kuin luokat koulussa. Yliopistonopettaja ei halveksi peruskoulun opettajaa, koska lapsi ei voi heti mennä yliopistoon jne."

Mikä hieno ero kristinuskosta.

/&E

Vedat ovat kokonainen sinfonia. Miten sitä kuunnellaan, miten sitä analysoidaan, se ei ole selvää.

)U(/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedat ovat kokonainen sinfonia. Miten sitä kuunnellaan, miten sitä analysoidaan, se ei ole selvää.

)U(/

Tarkkaan ottaen Kali Yuga on tullut keskiyöllä 18. helmikuuta 3102 eKr. Ujjainin meridiaanilla 7 planeettaa, mukaan lukien Aurinko ja Kuu, ovat linjassa Zeta Pisces -tähden kanssa. Kali Yuga on Kalien aikakausi. Tiedetään, että kala on ollut kristinuskon symboli antiikin ajoista lähtien. Mutta myös nyt monet ihmiset puhuvat Vesimiehen aikakauden tulosta - ja tällekin löytyy selitys Vedoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkkaan ottaen Kali Yuga on tullut keskiyöllä 18. helmikuuta 3102 eKr. Ujjainin meridiaanilla 7 planeettaa, mukaan lukien Aurinko ja Kuu, ovat linjassa Zeta Pisces -tähden kanssa. Kali Yuga on Kalien aikakausi. Tiedetään, että kala on ollut kristinuskon symboli antiikin ajoista lähtien. Mutta myös nyt monet ihmiset puhuvat Vesimiehen aikakauden tulosta - ja tällekin löytyy selitys Vedoista.

Vedojen tallenteet. Himalajalla

Kirjoitusta ei juuri käytetty muinaisina aikoina, vaikka se olikin olemassa. Nykyään arkeologit julistavat pahamaineisesti: "kirjoitusta edeltävä aika", mikä viittaa siihen, että se tarkoittaa "hyvin alkeellista". Todellisuudessa kirjoittamista ei käytetty laajalti, koska ihmiset pystyivät muistamaan kaiken kerralla. Tämä on edelleen nähtävissä pappisperheissä Intiassa. On ihmisiä, jotka osaavat ulkoa Srimad Bhagavatamin 18 000 shlokaa (jaetta). Johtopäätös on, että muinaisessa vedalaisessa sivilisaatiossa oli olemassa kirjoitus, mutta sitä ei käytetty laajalti. Vasta kun ihmisten muisti alkaa heikentyä, tulee eripuran aikakausi, Kali Yuga, silloin Vedat kirjoitetaan Himalajan alueella, paikassa nimeltä Badarikashram. Vedat ovat muinaisen sivilisaation viesti nykyihmiselle. Tämän viestin tarkoituksena on säilyttää ja valistaa ihmisiä rappion ja katastrofin aikakaudella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedojen tallenteet. Himalajalla

Kirjoitusta ei juuri käytetty muinaisina aikoina, vaikka se olikin olemassa. Nykyään arkeologit julistavat pahamaineisesti: "kirjoitusta edeltävä aika", mikä viittaa siihen, että se tarkoittaa "hyvin alkeellista". Todellisuudessa kirjoittamista ei käytetty laajalti, koska ihmiset pystyivät muistamaan kaiken kerralla. Tämä on edelleen nähtävissä pappisperheissä Intiassa. On ihmisiä, jotka osaavat ulkoa Srimad Bhagavatamin 18 000 shlokaa (jaetta). Johtopäätös on, että muinaisessa vedalaisessa sivilisaatiossa oli olemassa kirjoitus, mutta sitä ei käytetty laajalti. Vasta kun ihmisten muisti alkaa heikentyä, tulee eripuran aikakausi, Kali Yuga, silloin Vedat kirjoitetaan Himalajan alueella, paikassa nimeltä Badarikashram. Vedat ovat muinaisen sivilisaation viesti nykyihmiselle. Tämän viestin tarkoituksena on säilyttää ja valistaa ihmisiä rappion ja katastrofin aikakaudella.

Yritykset päästä käsiksi alkuperäisiin Vedoihin

Alkuperäiset Vedat ovat yhä säilyneet Himalajalla, tietyissä piilotetuissa paikoissa. On olemassa tarinoita vidyadhareista, alkuperäisten vedalaisten tekstien vartijoista. 1800-luvulla monet henkilöt yrittivät saada käsiinsä Vedojen alkuperäistekstit. Roerichit kirjoittivat Shambhalan näkymättömästä maasta. Bolševikit lähettivät Himalajalle retkikuntia, joita johti OGPU:n upseeri Aleksandr Bartshenko, ja Hitler lähetti retkikuntia Anenerbe-instituutin ("esi-isien perintö") okkultistisesta osastosta. Mutta kaikki nämä yritykset olivat tuomittuja epäonnistumaan, koska Veda-tieto paljastuu vain oikeaan aikaan, arvokkaille ihmisille, oman aikataulunsa mukaisesti. Aitoa vedalaista tietoa levittävät pyhimykset ja avatarit, eivät kolmannen tai viidennen Himalajan retkikunnan jäsenet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yritykset päästä käsiksi alkuperäisiin Vedoihin

Alkuperäiset Vedat ovat yhä säilyneet Himalajalla, tietyissä piilotetuissa paikoissa. On olemassa tarinoita vidyadhareista, alkuperäisten vedalaisten tekstien vartijoista. 1800-luvulla monet henkilöt yrittivät saada käsiinsä Vedojen alkuperäistekstit. Roerichit kirjoittivat Shambhalan näkymättömästä maasta. Bolševikit lähettivät Himalajalle retkikuntia, joita johti OGPU:n upseeri Aleksandr Bartshenko, ja Hitler lähetti retkikuntia Anenerbe-instituutin ("esi-isien perintö") okkultistisesta osastosta. Mutta kaikki nämä yritykset olivat tuomittuja epäonnistumaan, koska Veda-tieto paljastuu vain oikeaan aikaan, arvokkaille ihmisille, oman aikataulunsa mukaisesti. Aitoa vedalaista tietoa levittävät pyhimykset ja avatarit, eivät kolmannen tai viidennen Himalajan retkikunnan jäsenet.

Vedat kirjanneet tietäjät tunnetaan nimellä tri-kala-gya: ne, jotka olivat tietoisia "kolmesta ajasta" - menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Siksi Vedoissa on useita ennustuksia avatarien, Kali-yugan henkisten opettajien, ilmestymisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedat kirjanneet tietäjät tunnetaan nimellä tri-kala-gya: ne, jotka olivat tietoisia "kolmesta ajasta" - menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta. Siksi Vedoissa on useita ennustuksia avatarien, Kali-yugan henkisten opettajien, ilmestymisestä.

Veda-kulttuuri koko maapallon perustana

Nykyaikaisessa yhteiskunnassa vedalainen kulttuuri ymmärretään vain yhtenä monista kulttuureista ja vedalainen maailmankatsomus yhtenä monista mahdollisista maailmankatsomuksista. Kun kuitenkin syvennymme ihmiskunnan menneisyyden syvyyksiin, huomaamme, että vedalainen kulttuuri on perustavanlaatuinen koko maapallon kulttuurille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Veda-kulttuuri koko maapallon perustana

Nykyaikaisessa yhteiskunnassa vedalainen kulttuuri ymmärretään vain yhtenä monista kulttuureista ja vedalainen maailmankatsomus yhtenä monista mahdollisista maailmankatsomuksista. Kun kuitenkin syvennymme ihmiskunnan menneisyyden syvyyksiin, huomaamme, että vedalainen kulttuuri on perustavanlaatuinen koko maapallon kulttuurille.

Jättiläisten tarinoita. Sivilisaatio, joka on napapiirin sivilisaatio.

Menneinä aikakausina ihmiset olivat maapallolla korkeampia ja pitkäikäisempiä. Ihmiset muinaisen maapallon olivat jättiläisiä, todistus siitä, mitä ovat tarinoita jättiläisistä, jotka ovat kaikissa maailman kulttuureissa.

Hypoteesi arktisen (hyperborealaisen) sivilisaation olemassaolosta ei myöskään ole ristiriidassa Vedojen tietojen kanssa. Päinvastoin, kulta-aikana Vedan mukaan koko maapallolla, myös navoilla, vallitsi suotuisa pehmeä ilmasto. Arktisen alueen lisäksi myös Etelämantereella oli olemassa sivilisaatio. Tästä on osoituksena esimerkiksi amiraali Piri Reisin kuuluisa kartta vuodelta 1513, jossa Etelämanner on kartoitettu ilman jäätä. Professori Haptgoodille 6. heinäkuuta 1960 päivätyssä sotilasraportissa kerrottiin: "Rannikko kartoitettiin ennen kuin se peittyi jäähän. Tämän alueen jäätikkö on nykyään noin kilometrin paksuinen. Meillä ei ole aavistustakaan siitä, miten tämän kartan tiedot korreloivat vuoden 1513 oletetun maantieteellisen tietämyksen tason kanssa. (Harold Z. Olmeyer, everstiluutnantti, komentaja, Yhdysvaltain ilmavoimat)".

Gerard Mercatorin kartassa vuodelta 1595 ei enää näy Etelämanner vaan Arktinen manner. Näemme kuvan neljästä virrasta, mikä vastaa vedaista kuvausta taivaallisen Gangesin hajoamisesta neljään virtaan, kun se putoaa maahan. Bala Gangadhar Tilakin klassikkoteos The Arctic Foreland in the Vedas (1956) on omistettu katoavan arktisen sivilisaation kuvaukselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jättiläisten tarinoita. Sivilisaatio, joka on napapiirin sivilisaatio.

Menneinä aikakausina ihmiset olivat maapallolla korkeampia ja pitkäikäisempiä. Ihmiset muinaisen maapallon olivat jättiläisiä, todistus siitä, mitä ovat tarinoita jättiläisistä, jotka ovat kaikissa maailman kulttuureissa.

Hypoteesi arktisen (hyperborealaisen) sivilisaation olemassaolosta ei myöskään ole ristiriidassa Vedojen tietojen kanssa. Päinvastoin, kulta-aikana Vedan mukaan koko maapallolla, myös navoilla, vallitsi suotuisa pehmeä ilmasto. Arktisen alueen lisäksi myös Etelämantereella oli olemassa sivilisaatio. Tästä on osoituksena esimerkiksi amiraali Piri Reisin kuuluisa kartta vuodelta 1513, jossa Etelämanner on kartoitettu ilman jäätä. Professori Haptgoodille 6. heinäkuuta 1960 päivätyssä sotilasraportissa kerrottiin: "Rannikko kartoitettiin ennen kuin se peittyi jäähän. Tämän alueen jäätikkö on nykyään noin kilometrin paksuinen. Meillä ei ole aavistustakaan siitä, miten tämän kartan tiedot korreloivat vuoden 1513 oletetun maantieteellisen tietämyksen tason kanssa. (Harold Z. Olmeyer, everstiluutnantti, komentaja, Yhdysvaltain ilmavoimat)".

Gerard Mercatorin kartassa vuodelta 1595 ei enää näy Etelämanner vaan Arktinen manner. Näemme kuvan neljästä virrasta, mikä vastaa vedaista kuvausta taivaallisen Gangesin hajoamisesta neljään virtaan, kun se putoaa maahan. Bala Gangadhar Tilakin klassikkoteos The Arctic Foreland in the Vedas (1956) on omistettu katoavan arktisen sivilisaation kuvaukselle.

Kysymys esi-isien kotimaasta - kaiken saattaminen sopusointuun

Nykytutkijat kiistelevät usein Vedojen lähteestä, indoeurooppalaisten esi-isien kotipaikasta ja niin edelleen. Kaikki on kuitenkin helppo saada aikaan harmoniaa, jos hyväksyy ymmärrettävän ja objektiivisesti todistetun teesin maailman vedalaisesta sivilisaatiosta.
        Yhden sivilisaation hajoaminen. Kali Yugan tulo, Vedojen kirjaus

5000 vuotta sitten maapallollamme tapahtui aikakausien muutos. Kali-aika, paheiden ja rappion aikakausi, tuli. Yksittäinen vedainen sivilisaatio alkoi hajota. Epäsuorasti tiede vahvistaa sen:

- Geologit selittävät: oli olemassa yksi jättiläismanner Pangaian, ja sitten se hajosi erillisiksi mantereiksi.

- Kansatieteilijät selittävät: oli olemassa indoeurooppalaisten kansojen yhtenäisyys, joka sitten hajosi.

- Kielitieteilijät selittävät: oli olemassa yksi ainoa protoslaavilainen kieli - ja sitten hajosi moneksi kieleksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymys esi-isien kotimaasta - kaiken saattaminen sopusointuun

Nykytutkijat kiistelevät usein Vedojen lähteestä, indoeurooppalaisten esi-isien kotipaikasta ja niin edelleen. Kaikki on kuitenkin helppo saada aikaan harmoniaa, jos hyväksyy ymmärrettävän ja objektiivisesti todistetun teesin maailman vedalaisesta sivilisaatiosta.
        Yhden sivilisaation hajoaminen. Kali Yugan tulo, Vedojen kirjaus

5000 vuotta sitten maapallollamme tapahtui aikakausien muutos. Kali-aika, paheiden ja rappion aikakausi, tuli. Yksittäinen vedainen sivilisaatio alkoi hajota. Epäsuorasti tiede vahvistaa sen:

- Geologit selittävät: oli olemassa yksi jättiläismanner Pangaian, ja sitten se hajosi erillisiksi mantereiksi.

- Kansatieteilijät selittävät: oli olemassa indoeurooppalaisten kansojen yhtenäisyys, joka sitten hajosi.

- Kielitieteilijät selittävät: oli olemassa yksi ainoa protoslaavilainen kieli - ja sitten hajosi moneksi kieleksi.

Arjalaisten kulttuurin ja maailmankatsomuksen löytäminen mullisti ihmiskunnan menneisyyden tuntemuksen. 1700-luvulla tutkijoiden tietämys antiikista rajoittui käsitykseen, jonka mukaan maailma oli 6000 vuotta vanha. Koko ihmiskunta ymmärrettiin erilaisina ryhminä. Mutta 1800-luvun alkupuolella, kun tutkijat tutustuivat sanskritin kieleen ja Vedoihin, heille syntyi luonnollisesti tunne kielten, myyttien ja kulttuurien maailmanlaajuisesta yhtenäisyydestä.

- Orientalisti ja filologi Sir William Jones pitää Vedoihin tutustuttuaan luennon, jota pidetään vertailevan kielitieteen alkuna (1786).

- Toinen indologian uranuurtaja, Max Muller, alkoi tutkia sanskriittisia tekstejä ja loi käsitteen "vertaileva mytologia" (1856). Vasta tutustuttuaan Vedoihin hän ymmärsi eri kansojen myyttien sukulaisuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arjalaisten kulttuurin ja maailmankatsomuksen löytäminen mullisti ihmiskunnan menneisyyden tuntemuksen. 1700-luvulla tutkijoiden tietämys antiikista rajoittui käsitykseen, jonka mukaan maailma oli 6000 vuotta vanha. Koko ihmiskunta ymmärrettiin erilaisina ryhminä. Mutta 1800-luvun alkupuolella, kun tutkijat tutustuivat sanskritin kieleen ja Vedoihin, heille syntyi luonnollisesti tunne kielten, myyttien ja kulttuurien maailmanlaajuisesta yhtenäisyydestä.

- Orientalisti ja filologi Sir William Jones pitää Vedoihin tutustuttuaan luennon, jota pidetään vertailevan kielitieteen alkuna (1786).

- Toinen indologian uranuurtaja, Max Muller, alkoi tutkia sanskriittisia tekstejä ja loi käsitteen "vertaileva mytologia" (1856). Vasta tutustuttuaan Vedoihin hän ymmärsi eri kansojen myyttien sukulaisuuden.

Osa Vedojen aineellisesta tiedosta on nykyään suljettu. Syy tähän on se, että tietoisuutemme avulla käytämme tätä tietoa pikemminkin haitaksi kuin hyväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osa Vedojen aineellisesta tiedosta on nykyään suljettu. Syy tähän on se, että tietoisuutemme avulla käytämme tätä tietoa pikemminkin haitaksi kuin hyväksi.

Se, mikä erottaa sielun aineesta, on vapaus valita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On järjetöntä uskotella, että koko ihmiskunnan historian aikana vain yksi ihmisryhmä (kristityt) on ymmärtänyt totuuden ja kaikki muut eivät ole tajunneet mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se, mikä erottaa sielun aineesta, on vapaus valita

Vain harvat meistä ajattelevat syvällisesti. Olen iloinen siitä, että emme kuulu samaan tyhjänpäiväiseen hölynpölyyn ja että olemme kiinnostuneita muustakin kuin vain tyhjänpäiväisestä humpuukista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain harvat meistä ajattelevat syvällisesti. Olen iloinen siitä, että emme kuulu samaan tyhjänpäiväiseen hölynpölyyn ja että olemme kiinnostuneita muustakin kuin vain tyhjänpäiväisestä humpuukista.

Vedalaisuus.
        Korkein Sielu ei ole jotain epämääräistä, abstraktia:

”Asun jokaisen sydämessä ja autan kaikkia niin paljon kuin voin puuttumatta asiaan. Puuttumatta hänen vapauteensa yritän ohjata häntä passiivisesti. Minä sanelen: ”Älä tee tätä, tee tuota”. Voitte ottaa sanani huomioon tai ette”.

”En esitä Itseäni, en pakota Itseäni. Annan opastusta vain passiivisesti. Joskus viestin voi ymmärtää, joskus ei. Mutta olen läsnä, olen kaikkialla - ei ole paikkaa, jossa en olisi läsnä - olen kaikkialla”.

=)Y/Y

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedalaisuus.
        Korkein Sielu ei ole jotain epämääräistä, abstraktia:

”Asun jokaisen sydämessä ja autan kaikkia niin paljon kuin voin puuttumatta asiaan. Puuttumatta hänen vapauteensa yritän ohjata häntä passiivisesti. Minä sanelen: ”Älä tee tätä, tee tuota”. Voitte ottaa sanani huomioon tai ette”.

”En esitä Itseäni, en pakota Itseäni. Annan opastusta vain passiivisesti. Joskus viestin voi ymmärtää, joskus ei. Mutta olen läsnä, olen kaikkialla - ei ole paikkaa, jossa en olisi läsnä - olen kaikkialla”.

=)Y/Y

Ja mitä te kristityt sanotte - ohjelmanne on rajallinen: uskotte, että on vain yksi syntymä; ihmiselämän ulkopuolella ei ole muita sieluja; siksi voitte... eikä reaktiota tule - nämä ovat kristittyjen arvioita. Sitä paitsi kristillinen teismi ei ole täysin kehittynyt, täydellinen, tieteellisesti kehitetty käsite, kuten Gitassa ja Bhagavatamissa esitetyt käsitykset.

...Ja kristinusko on vain epämääräisiä, epämääräisiä käsitteitä, se on perusasioita, peruskouluja. …
        Emme sano, että kristinusko ei ole mitään - se on jotakin, mutta se ei ole täysin erilaistunut tai erotettavissa. Kristinuskolla on paikkansa, se on välttämätöntä tiettyyn ryhmään kuuluville. …

... tietyssä maassa, tiettyyn ryhmään kuuluville, tällainen teistinen käsite oli välttämätön kuin oppilaille, peruskoulun oppilaille. Se on myös Jumalan antama totuus. Mutta kun otetaan huomioon aika, aikakausi ja olosuhteet, tämä Totuus, Paljastettu Totuus on puettu johonkin vaatteeseen, mutta se on kuitenkin teismi.

¤%#"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja mitä te kristityt sanotte - ohjelmanne on rajallinen: uskotte, että on vain yksi syntymä; ihmiselämän ulkopuolella ei ole muita sieluja; siksi voitte... eikä reaktiota tule - nämä ovat kristittyjen arvioita. Sitä paitsi kristillinen teismi ei ole täysin kehittynyt, täydellinen, tieteellisesti kehitetty käsite, kuten Gitassa ja Bhagavatamissa esitetyt käsitykset.

...Ja kristinusko on vain epämääräisiä, epämääräisiä käsitteitä, se on perusasioita, peruskouluja. …
        Emme sano, että kristinusko ei ole mitään - se on jotakin, mutta se ei ole täysin erilaistunut tai erotettavissa. Kristinuskolla on paikkansa, se on välttämätöntä tiettyyn ryhmään kuuluville. …

... tietyssä maassa, tiettyyn ryhmään kuuluville, tällainen teistinen käsite oli välttämätön kuin oppilaille, peruskoulun oppilaille. Se on myös Jumalan antama totuus. Mutta kun otetaan huomioon aika, aikakausi ja olosuhteet, tämä Totuus, Paljastettu Totuus on puettu johonkin vaatteeseen, mutta se on kuitenkin teismi.

¤%#"

Minkäänlaisilla saavutuksilla tässä maailmassa ei ole mitään arvoa, mutta yhteytemme Jumalaan, Korkeimpaan Sieluun, sielun yhteys ikuiseen ulottuvuuteen, olipa se kuinka pieni tahansa, on aito.

Kaikki muu on väliaikaista, ohimenevää, petollista. Syntymä ja kuolema, me liikumme syntymän ja kuoleman puitteissa, syntymä ja kuolema tässä maailmassa, jossa kaikki on suhteellisessa asemassa, on illusorista. Nyt oli "jotain", ja seuraavassa hetkessä tuo "jotain" on poissa.

Mutta sielu ja Korkeampi Sielu ovat todellisia, ja kaikki ystävyys, kaikki yhteydet tuohon ilmiöön ovat pysyviä. Vaikka tämän näennäisen maailman näkymä tuntuisi kuinka kirkkaalta tahansa, se on jätettävä huomiotta, jotta saisimme pienimmänkin yhteyden Sielun ulottuvuuteen ja Korkeampaan Sieluun - niin suuri merkitys meidän on annettava kaikessa elämässämme ja kaikissa toimissamme.

&/E

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minkäänlaisilla saavutuksilla tässä maailmassa ei ole mitään arvoa, mutta yhteytemme Jumalaan, Korkeimpaan Sieluun, sielun yhteys ikuiseen ulottuvuuteen, olipa se kuinka pieni tahansa, on aito.

Kaikki muu on väliaikaista, ohimenevää, petollista. Syntymä ja kuolema, me liikumme syntymän ja kuoleman puitteissa, syntymä ja kuolema tässä maailmassa, jossa kaikki on suhteellisessa asemassa, on illusorista. Nyt oli "jotain", ja seuraavassa hetkessä tuo "jotain" on poissa.

Mutta sielu ja Korkeampi Sielu ovat todellisia, ja kaikki ystävyys, kaikki yhteydet tuohon ilmiöön ovat pysyviä. Vaikka tämän näennäisen maailman näkymä tuntuisi kuinka kirkkaalta tahansa, se on jätettävä huomiotta, jotta saisimme pienimmänkin yhteyden Sielun ulottuvuuteen ja Korkeampaan Sieluun - niin suuri merkitys meidän on annettava kaikessa elämässämme ja kaikissa toimissamme.

&/E

Yleensä ihmiset ovat kirjoittaneet jotain, jotain tuntemaamme kirjallisuutta tästä maailmasta. Tai sitten kyseessä on jokin käytännön kirjallisuus. Se on kirjallisuutta, tavallista kirjallisuutta, ja se on saamamme koulutuksen ydin. Joistakin ihmisistä tulee humanisteja, joistakin matemaatikkoja, joistakin taloustieteilijöitä. Mutta saamamme koulutus ei vastaa syvempään, filosofiseen kysymykseen: "Kuka minä olen? Mitä varten elän, mikä on elämäni tarkoitus? Mikä odottaa minua kuoleman jälkeen. Löydänkö todella syvällistä onnea vai vain pinnallisia kokemuksia".
        ... ilmestyksen Absoluutista, tämän todellisuuden lähteestä. Ja korkeammista maailmoista näkyvän ulottuvuuden tuolla puolen, joissa sielu voi elää ikuisesti, kuolemattomana, ilman syntymää, ja he kuvailivat tätä. Yksi Vedan kirjoittajien nimistä sanskritiksi on rishi, kirjaimellisesti tietäjät. ... eivätkä he keksineet vaan kirjoittivat ylös sen, mitä heille oli ilmoitettu. Näin Vedat syntyivät.

"Kuka minä olen? Miksi minä tulin tähän maailmaan?" Voivatko Vedat todella vastata, antaa meille vastauksia näihin kysymyksiin? Tai kaikki syystä, tai... - No, ensinnäkin, meidän on erotettava hieman toisistaan fyysinen tieto ja henkinen tieto. Kun puhumme aineellisista kysymyksistä, A on yhtä kuin A. Esimerkiksi painovoiman laki ...ei voi kiistellä. Ja kun on kyse joistakin humanitaarisista tieteenaloista, kuten runoudesta, samaa runoa voidaan lukea eri tavoin, ja on olemassa esimerkiksi sellainen asia kuin symboli. ... Ja teoreettisesti symbolilla voi olla monia merkityksiä, joten ilmiöt, kuten metafysiikka, uskonto, filosofia, ovat symbolisia, eli niillä on monia ulottuvuuksia. Ja maailman eri kirjoitukset kuvaavat Jumalaa eri tavoin, kuvaavat henkimaailmaa eri tavoin. Miksi? Koska ihmisten tarpeet, eri sielujen tarpeet ovat erilaisia. …
        ... "Uskonnoista vain kristinusko. Ja kristinuskosta vain ortodoksisuus." Mutta me näemme, että näin ei ole, että eri maissa eri profeetat tulevat eri aikoina, eikä Jumala riitele heidän kanssaan, vaan seuraajat riitelevät.

%&/&¤

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä ihmiset ovat kirjoittaneet jotain, jotain tuntemaamme kirjallisuutta tästä maailmasta. Tai sitten kyseessä on jokin käytännön kirjallisuus. Se on kirjallisuutta, tavallista kirjallisuutta, ja se on saamamme koulutuksen ydin. Joistakin ihmisistä tulee humanisteja, joistakin matemaatikkoja, joistakin taloustieteilijöitä. Mutta saamamme koulutus ei vastaa syvempään, filosofiseen kysymykseen: "Kuka minä olen? Mitä varten elän, mikä on elämäni tarkoitus? Mikä odottaa minua kuoleman jälkeen. Löydänkö todella syvällistä onnea vai vain pinnallisia kokemuksia".
        ... ilmestyksen Absoluutista, tämän todellisuuden lähteestä. Ja korkeammista maailmoista näkyvän ulottuvuuden tuolla puolen, joissa sielu voi elää ikuisesti, kuolemattomana, ilman syntymää, ja he kuvailivat tätä. Yksi Vedan kirjoittajien nimistä sanskritiksi on rishi, kirjaimellisesti tietäjät. ... eivätkä he keksineet vaan kirjoittivat ylös sen, mitä heille oli ilmoitettu. Näin Vedat syntyivät.

"Kuka minä olen? Miksi minä tulin tähän maailmaan?" Voivatko Vedat todella vastata, antaa meille vastauksia näihin kysymyksiin? Tai kaikki syystä, tai... - No, ensinnäkin, meidän on erotettava hieman toisistaan fyysinen tieto ja henkinen tieto. Kun puhumme aineellisista kysymyksistä, A on yhtä kuin A. Esimerkiksi painovoiman laki ...ei voi kiistellä. Ja kun on kyse joistakin humanitaarisista tieteenaloista, kuten runoudesta, samaa runoa voidaan lukea eri tavoin, ja on olemassa esimerkiksi sellainen asia kuin symboli. ... Ja teoreettisesti symbolilla voi olla monia merkityksiä, joten ilmiöt, kuten metafysiikka, uskonto, filosofia, ovat symbolisia, eli niillä on monia ulottuvuuksia. Ja maailman eri kirjoitukset kuvaavat Jumalaa eri tavoin, kuvaavat henkimaailmaa eri tavoin. Miksi? Koska ihmisten tarpeet, eri sielujen tarpeet ovat erilaisia. …
        ... "Uskonnoista vain kristinusko. Ja kristinuskosta vain ortodoksisuus." Mutta me näemme, että näin ei ole, että eri maissa eri profeetat tulevat eri aikoina, eikä Jumala riitele heidän kanssaan, vaan seuraajat riitelevät.

%&/&¤

Nykyisin ihmiset hylkäävät sen oletuksen, että yksilöillä on erilaisia tietoisuuden tasoja. Ainakin lännessä ihmisillä on tapana olettaa, että me kaikki välitämme samanlaisista asioista. He ovat sitä mieltä, että jokaisen tietoisuus on väistämättä osa jokapäiväistä elämää. Meidän ajatuksemme pyörivät työn, perheen, ystävien, politiikan, viihteen ja muun tällaisen ympärillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyisin ihmiset hylkäävät sen oletuksen, että yksilöillä on erilaisia tietoisuuden tasoja. Ainakin lännessä ihmisillä on tapana olettaa, että me kaikki välitämme samanlaisista asioista. He ovat sitä mieltä, että jokaisen tietoisuus on väistämättä osa jokapäiväistä elämää. Meidän ajatuksemme pyörivät työn, perheen, ystävien, politiikan, viihteen ja muun tällaisen ympärillä.

Tietoisuuden vaiheet, eri tietoisuuden tasot.
        ...koshasta, jotka peittävät sielun. …

Taittiriya Upanishadin mukaan vauvat ovat tietoisuuden alimmalla tasolla, jota kutsutaan anna-mayaksi (anna, "ruoka"; maya, "tehty"). Se on ensimmäinen viidestä koshasta, jotka peittävät sielun. …
        ...Näiden termien tunteminen voi auttaa meitä ymmärtämään, että on olemassa korkeampia tietoisuuden tasoja kuin nykyinen tietoisuutemme - ja että meidän tulisi pyrkiä niille.

Nykyään ihmiset saattavat torjua oletuksen, että yksilöt ovat eri tietoisuuden tasoilla. Ainakin länsimaissa ihmiset ovat taipuvaisia ajattelemaan, että olemme kaikki huolissamme samoista asioista. He päättelevät, että kaikkien tietoisuus on väistämättä uppoutunut jokapäiväiseen olemassaoloon. Ajatuksemme keskittyvät työhön, perheeseen, ystäviin, politiikkaan, viihteeseen ja niin edelleen. Toisin sanoen me kaikki vain yritämme elää elämäämme parhaamme mukaan.

Tämä vakaumus on itse asiassa oire tietoisuuden toisesta tasosta, jota kutsutaan nimellä prana-maya, jossa olemme tyytyväisiä pelkkään elossa olemiseen ja yritämme pysyä elossa hinnalla millä hyvänsä. Ajatukset tuntemamme elämän ulkopuolisesta todellisuudesta ovat harvinaisia.

Mutta entä filosofiset ajatukset? Entäpä jos astuisimme taaksepäin ja yrittäisimme ymmärtää, mistä elämässä todella on kyse?

Filosofinen tutkimus on askeleen korkeammalla kuin huoli elämän kiireellisistä asioista 2000-luvulla. Ajatteleva ihminen nousee massojen yläpuolelle tasolle, jota kutsutaan jnana-mayaksi.

Mutta pelkkä suurten kysymysten pohtiminen ei riitä. Metafyysisen tiedon etsintä löytää menestyksen, kun filosofi oivaltaa, että minä ei ole ruumis vaan puhdas henkisielu. Tätä todellisen minän löytämistä kutsutaan vijnana-mayaksi eli oivaltaneeksi tietämykseksi, ja meidän aikanamme se saavutetaan harvoin.

Niin vaikeaa kuin sen saavuttaminen onkin, vijnana-maya-vaihe ei ole loppu….

&%¤"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietoisuuden vaiheet, eri tietoisuuden tasot.
        ...koshasta, jotka peittävät sielun. …

Taittiriya Upanishadin mukaan vauvat ovat tietoisuuden alimmalla tasolla, jota kutsutaan anna-mayaksi (anna, "ruoka"; maya, "tehty"). Se on ensimmäinen viidestä koshasta, jotka peittävät sielun. …
        ...Näiden termien tunteminen voi auttaa meitä ymmärtämään, että on olemassa korkeampia tietoisuuden tasoja kuin nykyinen tietoisuutemme - ja että meidän tulisi pyrkiä niille.

Nykyään ihmiset saattavat torjua oletuksen, että yksilöt ovat eri tietoisuuden tasoilla. Ainakin länsimaissa ihmiset ovat taipuvaisia ajattelemaan, että olemme kaikki huolissamme samoista asioista. He päättelevät, että kaikkien tietoisuus on väistämättä uppoutunut jokapäiväiseen olemassaoloon. Ajatuksemme keskittyvät työhön, perheeseen, ystäviin, politiikkaan, viihteeseen ja niin edelleen. Toisin sanoen me kaikki vain yritämme elää elämäämme parhaamme mukaan.

Tämä vakaumus on itse asiassa oire tietoisuuden toisesta tasosta, jota kutsutaan nimellä prana-maya, jossa olemme tyytyväisiä pelkkään elossa olemiseen ja yritämme pysyä elossa hinnalla millä hyvänsä. Ajatukset tuntemamme elämän ulkopuolisesta todellisuudesta ovat harvinaisia.

Mutta entä filosofiset ajatukset? Entäpä jos astuisimme taaksepäin ja yrittäisimme ymmärtää, mistä elämässä todella on kyse?

Filosofinen tutkimus on askeleen korkeammalla kuin huoli elämän kiireellisistä asioista 2000-luvulla. Ajatteleva ihminen nousee massojen yläpuolelle tasolle, jota kutsutaan jnana-mayaksi.

Mutta pelkkä suurten kysymysten pohtiminen ei riitä. Metafyysisen tiedon etsintä löytää menestyksen, kun filosofi oivaltaa, että minä ei ole ruumis vaan puhdas henkisielu. Tätä todellisen minän löytämistä kutsutaan vijnana-mayaksi eli oivaltaneeksi tietämykseksi, ja meidän aikanamme se saavutetaan harvoin.

Niin vaikeaa kuin sen saavuttaminen onkin, vijnana-maya-vaihe ei ole loppu….

&%¤"

Annamaya kosha, Pranamaya kosha, Manomaya kosha, Vijñānamaya kosha, Anandamaya kosha.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Annamaya kosha, Pranamaya kosha, Manomaya kosha, Vijñānamaya kosha, Anandamaya kosha.

Siirrytään nyt suurimpaan elinympäristöön, maailmankaikkeuden makrokosmokseen. Vedan mukaan kosmoksen tila on moniulotteinen. Siinä puhutaan erityisesti 64 ulottuvuudesta, joista vain kolme on maan asukkaiden käytettävissä meidän aikakaudellamme. Tämä rajallinen käsitys synnyttää käsityksiä elämän yksinoikeudesta maapallolla ja muiden planeettojen asumiskelvottomuudesta. Mutta kosmoksessa asuu ja sitä hallitaan, sillä on oma planeettajärjestelmien hierarkiansa, joka on jaettu gunojen vaikutuksen ja tietoisuuden tasojen mukaan. Olemme tottuneet vallan hierarkiaan: lapsuudessa vanhempamme seisoivat yläpuolellamme, sitten opettajat, pomot, ja sitten tiedostimme pormestarin, kuvernöörin ja presidentin vallan. ...Mutta itse valtajärjestelmä ei tule alhaalta ylös, vaan se tulee ylhäältä alas alkuperäiseltä hallitsijalta.

)(&%&

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siirrytään nyt suurimpaan elinympäristöön, maailmankaikkeuden makrokosmokseen. Vedan mukaan kosmoksen tila on moniulotteinen. Siinä puhutaan erityisesti 64 ulottuvuudesta, joista vain kolme on maan asukkaiden käytettävissä meidän aikakaudellamme. Tämä rajallinen käsitys synnyttää käsityksiä elämän yksinoikeudesta maapallolla ja muiden planeettojen asumiskelvottomuudesta. Mutta kosmoksessa asuu ja sitä hallitaan, sillä on oma planeettajärjestelmien hierarkiansa, joka on jaettu gunojen vaikutuksen ja tietoisuuden tasojen mukaan. Olemme tottuneet vallan hierarkiaan: lapsuudessa vanhempamme seisoivat yläpuolellamme, sitten opettajat, pomot, ja sitten tiedostimme pormestarin, kuvernöörin ja presidentin vallan. ...Mutta itse valtajärjestelmä ei tule alhaalta ylös, vaan se tulee ylhäältä alas alkuperäiseltä hallitsijalta.

)(&%&

Aivan kuten kaupungissa on rakenteita, jotka käyttävät erilaisia energioita - sähköä, vettä, viestintävälineitä, erilaisia rahastoja jne., niin myös kosmoksessa on ... joka toimittaa kaikille muille tarvittavat elementit: lämmön, valon, veden, tuulen, mikroravintoaineet. Persoonallisuuksia, jotka toimittavat meille näitä, kutsutaan ”deva”.
        Ne ovat korkeamman jumalallisen auktoriteetin toimeenpanorakenne, ja ne antavat meille kaiken tarvitsemamme siinä määrin kuin noudatamme korkeampia henkisiä lakeja. Koska ne elävät todellisuuden korkeammissa ulottuvuuksissa, me emme havaitse niitä, vaan näemme vain luonnon elementit, jotka näyttävät meistä hylätyiltä. Mutta kaikki energia tulee jostain, ja joku hallitsee sitä.

=)(//&%

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan kuten kaupungissa on rakenteita, jotka käyttävät erilaisia energioita - sähköä, vettä, viestintävälineitä, erilaisia rahastoja jne., niin myös kosmoksessa on ... joka toimittaa kaikille muille tarvittavat elementit: lämmön, valon, veden, tuulen, mikroravintoaineet. Persoonallisuuksia, jotka toimittavat meille näitä, kutsutaan ”deva”.
        Ne ovat korkeamman jumalallisen auktoriteetin toimeenpanorakenne, ja ne antavat meille kaiken tarvitsemamme siinä määrin kuin noudatamme korkeampia henkisiä lakeja. Koska ne elävät todellisuuden korkeammissa ulottuvuuksissa, me emme havaitse niitä, vaan näemme vain luonnon elementit, jotka näyttävät meistä hylätyiltä. Mutta kaikki energia tulee jostain, ja joku hallitsee sitä.

=)(//&%

Korkeampien lakien laiminlyönti aiheuttaa kroonisia energiakriisejä ja katastrofeja. Se aiheuttaa kuivuutta, tulvia, sadonmenetyksiä, maanjäristyksiä, tsunameja, meteoriitin putoamisia jne. Kun ihmiset poikkeavat toivottomasti henkisen kehityksen tieltä, syntyy maailmanlaajuisia katastrofeja - tulvia ja kokonaisten sivilisaatioiden tuhoa. Näin Sodoma ja Gomorra tuhoutuivat, Atlantis ja Hyperborea..., monet tuntemattomat kulttuurit menetettiin. Nämä globaalit katastrofit iskevät ihmisiin, kun he ovat haluttomia muuttamaan mieltään ja käyttäytymistään, vaikka he ovat saaneet varoituksia kahden ensimmäisen tyypin kärsimyksen kielellä.

()/)/%&¤

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korkeampien lakien laiminlyönti aiheuttaa kroonisia energiakriisejä ja katastrofeja. Se aiheuttaa kuivuutta, tulvia, sadonmenetyksiä, maanjäristyksiä, tsunameja, meteoriitin putoamisia jne. Kun ihmiset poikkeavat toivottomasti henkisen kehityksen tieltä, syntyy maailmanlaajuisia katastrofeja - tulvia ja kokonaisten sivilisaatioiden tuhoa. Näin Sodoma ja Gomorra tuhoutuivat, Atlantis ja Hyperborea..., monet tuntemattomat kulttuurit menetettiin. Nämä globaalit katastrofit iskevät ihmisiin, kun he ovat haluttomia muuttamaan mieltään ja käyttäytymistään, vaikka he ovat saaneet varoituksia kahden ensimmäisen tyypin kärsimyksen kielellä.

()/)/%&¤

Kuten lakimiehet sanovat, "tietämättömyys laista ei vapauta vastuusta". Tämän kolmannen, kosmisten voimien aiheuttaman kärsimyksen voi poistaa vain, kun ihmiset alkavat kehittää harmonisia suhteita korkeimpaan voimaan - Jumalaan. Kun ymmärrämme kaikkialla vallitsevat yhtenäiset lait ja noudatamme niitä, vapautumme kaikkien kolmenlaisesta kärsimyksestä, ja luonnonlakien ymmärtämisen kautta pääsemme syvempään ymmärrykseen lainsäätäjästä itsestään - Korkeimmasta Jumalallisesta Persoonasta. Jumala ei aseta lakeja alistamaan meitä, vaan saadakseen meidät ymmärtämään, miten voimme käyttää energiamme oikein ja saada itsellemme mahdollisimman hyvän elämänlaadun.

=(/)(&%

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten lakimiehet sanovat, "tietämättömyys laista ei vapauta vastuusta". Tämän kolmannen, kosmisten voimien aiheuttaman kärsimyksen voi poistaa vain, kun ihmiset alkavat kehittää harmonisia suhteita korkeimpaan voimaan - Jumalaan. Kun ymmärrämme kaikkialla vallitsevat yhtenäiset lait ja noudatamme niitä, vapautumme kaikkien kolmenlaisesta kärsimyksestä, ja luonnonlakien ymmärtämisen kautta pääsemme syvempään ymmärrykseen lainsäätäjästä itsestään - Korkeimmasta Jumalallisesta Persoonasta. Jumala ei aseta lakeja alistamaan meitä, vaan saadakseen meidät ymmärtämään, miten voimme käyttää energiamme oikein ja saada itsellemme mahdollisimman hyvän elämänlaadun.

=(/)(&%

Tämä on luomisen tarkoitus - korjata tietoisuutemme ja tuoda meidät takaisin vapauteen. Ilman vastuun lakia ja kärsimyksen korjaavaa vaikutusta olisimme jo kauan sitten ja toivottomasti rappeutuneet. ankaruudesta, mutta tuskin kukaan meistä suostuisi elämään yhteiskunnassa ja maailmassa, jossa vallitsee laittomuus.

)%%¤

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on luomisen tarkoitus - korjata tietoisuutemme ja tuoda meidät takaisin vapauteen. Ilman vastuun lakia ja kärsimyksen korjaavaa vaikutusta olisimme jo kauan sitten ja toivottomasti rappeutuneet. ankaruudesta, mutta tuskin kukaan meistä suostuisi elämään yhteiskunnassa ja maailmassa, jossa vallitsee laittomuus.

)%%¤

Koko elämä valuu tyhjiin ilman Bhagavad Gitaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koko elämä valuu tyhjiin ilman Bhagavad Gitaa.

Vaikka on olemassa vain yksi Jumala, niin ihmiset kuuluvat eri aikoina eri uskonnollisiin organisaatioihin riippuen siitä, missä he asuvat ja millainen heidän oma tietoisuutensa taso kulloinkin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka on olemassa vain yksi Jumala, niin ihmiset kuuluvat eri aikoina eri uskonnollisiin organisaatioihin riippuen siitä, missä he asuvat ja millainen heidän oma tietoisuutensa taso kulloinkin on.

Jokaisella perinteellä on käsitys yksinoikeudestaan. Tämä on aivan luonnollista, sillä uskontoja ei ole monia, vaan ainoastaan erilaisia versioita yhdestä ainoasta henkisestä polusta, jota värittävät eri kansojen kansalliset ja kielelliset erityispiirteet. Päällisin puolin näyttää kuitenkin siltä, että uskonnot kiistelevät keskenään ylivallasta.

Molempien opetusten ytimessä ei ole mitään eroa: Jumala on yksi; sielu on hänen hiukkasensa; on olemassa ikuinen henkimaailma ja ajallinen aineellinen maailma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedalaisten kirjoitusten näkökulmasta sielu on tuhoutumaton tietoisuuden atomi, jolla on erityinen ominaisuus: kyky olla tietoinen olemassaolosta. Aineella itsellään ei ole tietoisuutta eikä se kykene toimimaan subjektin (tarkkailijan) roolissa. Sanskritin kielessä tätä tietoisuuden atomia kutsutaan atmaksi, joka tarkoittaa 'subjektia', 'minä', persoonallisen elementin kantajaa (verbistä am, 'liikkua', 'toimia').

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vedalaisten kirjoitusten näkökulmasta sielu on tuhoutumaton tietoisuuden atomi, jolla on erityinen ominaisuus: kyky olla tietoinen olemassaolosta. Aineella itsellään ei ole tietoisuutta eikä se kykene toimimaan subjektin (tarkkailijan) roolissa. Sanskritin kielessä tätä tietoisuuden atomia kutsutaan atmaksi, joka tarkoittaa 'subjektia', 'minä', persoonallisen elementin kantajaa (verbistä am, 'liikkua', 'toimia').

Sielu eli jiva on siis ikuinen hengen hiukkanen, tietoisuuden atomi, jolla on rajallinen itsenäisyys ja joka on kaikkien elämän ilmenemismuotojen syy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielu eli jiva on siis ikuinen hengen hiukkanen, tietoisuuden atomi, jolla on rajallinen itsenäisyys ja joka on kaikkien elämän ilmenemismuotojen syy.

Se eroaa kuolleesta aineesta ensinnäkin siinä, että se kykenee olemaan tietoinen olemassaolostaan ja havaitsemaan ympäröivän maailman. Juuri tämä ominaisuus - kyky havaita - erottaa elävän elottomasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se eroaa kuolleesta aineesta ensinnäkin siinä, että se kykenee olemaan tietoinen olemassaolostaan ja havaitsemaan ympäröivän maailman. Juuri tämä ominaisuus - kyky havaita - erottaa elävän elottomasta.

Atma-sielulla on kolme pääominaisuutta: 1) sielu on tuhoutumaton; 2) sielu on atomaarinen; h) sielulla on tietoisuus eli kyky toimia ja nauttia suhteellisesta vapaudesta. Nämä sielun ominaisuudet ovat aksiomaattisia. Kirjoitukset väittävät niiden olevan läsnä atmassa - tai pikemminkin määrittelevät atman sellaiseksi, jolla on nämä ominaisuudet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Atma-sielulla on kolme pääominaisuutta: 1) sielu on tuhoutumaton; 2) sielu on atomaarinen; h) sielulla on tietoisuus eli kyky toimia ja nauttia suhteellisesta vapaudesta. Nämä sielun ominaisuudet ovat aksiomaattisia. Kirjoitukset väittävät niiden olevan läsnä atmassa - tai pikemminkin määrittelevät atman sellaiseksi, jolla on nämä ominaisuudet.

Sielua verrataan toisinaan tulesta lentävään kipinään. Tietoisuuden atomaarinen luonne liittyy läheisesti sielun muuttumattomuuteen. Atomi on sanan alkuperäisessä merkityksessä hajoamaton ja siksi tuhoutumaton ja muuttumaton. Lisäksi sielun atomisuus eli paikallisuus selittää yksilöllisen tietoisuuden rajallisen ilmenemismahdollisuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielua verrataan toisinaan tulesta lentävään kipinään. Tietoisuuden atomaarinen luonne liittyy läheisesti sielun muuttumattomuuteen. Atomi on sanan alkuperäisessä merkityksessä hajoamaton ja siksi tuhoutumaton ja muuttumaton. Lisäksi sielun atomisuus eli paikallisuus selittää yksilöllisen tietoisuuden rajallisen ilmenemismahdollisuuden.

Sielun atomimaisuus selittää siis jokaiselle elävälle olennolle ominaisen palautumattoman yksilöllisyyden: tietoinen kokemukseni on aina ainutlaatuinen ja pysyy aina vain omana kokemuksenani. Minusta ei koskaan tule sinua, eikä sinusta koskaan tule minua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielun atomimaisuus selittää siis jokaiselle elävälle olennolle ominaisen palautumattoman yksilöllisyyden: tietoinen kokemukseni on aina ainutlaatuinen ja pysyy aina vain omana kokemuksenani. Minusta ei koskaan tule sinua, eikä sinusta koskaan tule minua.

Sielu levittää tietoisuuttaan koko kehoon, aivan kuten kukka levittää tuoksua ympärilleen. Upanishadeissa sanotaan, että sielu on kehossamme sydämen alueella (Prashna Upanishad, 3-6.) ja sieltä se levittää tietoisuuden energiaa pranan, elintärkeän ilman, virtauksen kautta koko kehoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sielu levittää tietoisuuttaan koko kehoon, aivan kuten kukka levittää tuoksua ympärilleen. Upanishadeissa sanotaan, että sielu on kehossamme sydämen alueella (Prashna Upanishad, 3-6.) ja sieltä se levittää tietoisuuden energiaa pranan, elintärkeän ilman, virtauksen kautta koko kehoon.

Tietoisuuden atomisuuden postulaatti selittää myös toisen tärkeän tosiasian - havaintomme eheyden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietoisuuden atomisuuden postulaatti selittää myös toisen tärkeän tosiasian - havaintomme eheyden.

Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Vedat selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi tietoisuuden luonnetta on niin vaikea ymmärtää? Vedat selittävät sen seuraavasti. Atman, yksilöllisen sielun, luonne on kaksitahoinen: se on sekä tietoisuuden kantaja että tietoisuus itse, toisin sanoen tietoisuus on sekä sielun ominaisuus että sielu itse.

Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärtääksemme tämän voimme jälleen ottaa esimerkkinä liekin. Valo on liekin ominaisuus, mutta sama valo ei ole vain ominaisuus vaan liekin ydin. Valo liekin ominaisuutena antaa meille mahdollisuuden nähdä ympäröivän maailman, ja sama valo liekin olemuksena antaa meille mahdollisuuden nähdä itse liekki - en tarvitse toista kynttilää nähdäkseni kynttilän palavan. Sielu on liekin tavoin itsestään selvä.

Samaan aikaan jopa Vedan näkökulmasta tietoisuuden luonne on loogisesti käsittämätön (ks. esim: "Bhagavad-gita, 2.25. Tätä sielun ominaisuutta kutsutaan sanskritiksi achintyaksi), koska sielu on tietoisesti ristiriitainen. Tavallaan tämä toteamus muistuttaa yhtä Gödelin teoreeman muotoilua: "Jos aksioomajärjestelmä on loogisesti epäjohdonmukainen, se on epätäydellinen."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaan aikaan jopa Vedan näkökulmasta tietoisuuden luonne on loogisesti käsittämätön (ks. esim: "Bhagavad-gita, 2.25. Tätä sielun ominaisuutta kutsutaan sanskritiksi achintyaksi), koska sielu on tietoisesti ristiriitainen. Tavallaan tämä toteamus muistuttaa yhtä Gödelin teoreeman muotoilua: "Jos aksioomajärjestelmä on loogisesti epäjohdonmukainen, se on epätäydellinen."

... joitakin näistä sielun luonteeseen sisältyvistä ristiriidoista: sielu on muuttumaton, mutta sielun tietoisuus kehittyy; sielu on atomisesti eli äärettömän pieni ja samalla ehtymätön, ikuisesti riippuvainen ja samalla vapaudella varustettu; sielu on luonteeltaan autuas, mutta se on pakotettu elämään surkeaa elämää; kaikki sielut ovat tasa-arvoisia, mutta tämän lisäksi on olemassa henkinen hierarkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... joitakin näistä sielun luonteeseen sisältyvistä ristiriidoista: sielu on muuttumaton, mutta sielun tietoisuus kehittyy; sielu on atomisesti eli äärettömän pieni ja samalla ehtymätön, ikuisesti riippuvainen ja samalla vapaudella varustettu; sielu on luonteeltaan autuas, mutta se on pakotettu elämään surkeaa elämää; kaikki sielut ovat tasa-arvoisia, mutta tämän lisäksi on olemassa henkinen hierarkia.

Niin paradoksaaliselta kuin se saattaakin kuulostaa, nämä ristiriidat sielun ja tietoisuuden luonteen kuvauksissa ovat filosofinen todiste sielun kokonaisvaltaisuudesta ja aineettomasta luonteesta. Henki on aina ristiriitainen eikä noudata logiikan lakeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin paradoksaaliselta kuin se saattaakin kuulostaa, nämä ristiriidat sielun ja tietoisuuden luonteen kuvauksissa ovat filosofinen todiste sielun kokonaisvaltaisuudesta ja aineettomasta luonteesta. Henki on aina ristiriitainen eikä noudata logiikan lakeja.

Vaikka nämä ristiriidat on ratkaistu vedalaisen filosofian eri koulukunnissa, sielun todelliseen ymmärtämiseen ei silti riitä filosofian tuntemus - sielu ja tietoisuus ymmärretään tietoisuuden kääntämisen, ankaran henkisen kurinalaisuuden, mielen keskittymisen ja lopulta ilmestyksen avulla. …
        (B.V.Goswami)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka nämä ristiriidat on ratkaistu vedalaisen filosofian eri koulukunnissa, sielun todelliseen ymmärtämiseen ei silti riitä filosofian tuntemus - sielu ja tietoisuus ymmärretään tietoisuuden kääntämisen, ankaran henkisen kurinalaisuuden, mielen keskittymisen ja lopulta ilmestyksen avulla. …
        (B.V.Goswami)

Maharajan sanoja:
        Kopernikaaninen vallankumous uskonnollisissa näkemyksissä

Maailmassa on monia uskonnollisia käsitteitä. Ne kiertävät kiertoradallaan keskeisen Totuuden ympärillä ja kilpailevat toistensa kanssa ylivallasta. Kristityt uskovat, että pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta, muslimit Muhammedin kautta…
        ... Kukin uskonto tarjoaa pyhiin kirjoituksiinsa ja pyhimysten ilmestyksiin perustuen oman käsityksensä Jumalasta ja jumalallisesta maailmasta. Srila Sridhar Maharaj sanoi: "Ihminen liittyy tiettyyn uskontoon sisäisen pyrkimyksensä ja totuuden janonsa mukaan.

Jumalalla on lukemattomia avatareita, jotka laskeutuvat tähän maailmaan paikan, ajan ja olosuhteiden sekä ihmisen henkisen tarpeen ja kyvyn havaita Totuus mukaan. ... Tämä on uskonnollisten perinteiden alkuperä.

Jumala esitetään yleensä universaalisen äärettömän suuruuden ruumiillistumana. Syvempi tarkastelu paljastaa jumalallisen läsnäolon kaiken läpäisevän. Nämä ovat Absoluutin ilmenemisen äärimmäisiä puolia. …
        ...

Jos hyväksymme ajatuksen uskonnollisesta moniarvoisuudesta, siitä seuraa loogisesti kysymys - kuinka lähellä tämä tai tuo käsite on totuutta? Toisinajattelija teologi John Hick kirjoittaa Vatikaanille lähettämässään kirjeessä seuraavaa: "Teosentrismi, joka sallii uskonnollisten näkemysten moninaisuuden, avaa tien Kristuksen maailmaa korkeampiin maailmoihin. Näin päädymme uuteen paradigmaan, joka kieltää Kristuksen uskonnollisen maailmankaikkeuden keskipisteenä ja vahvistaa sen sijaan Jumalan. Tämä ajattelujärjestelmä on yhtä mullistava kuin kopernikaaninen näkemys, jonka mukaan maailmankaikkeuden keskus ei ole maapallo vaan aurinko. Kaikkien uskontojen, myös kristinuskon, kiertoratojen keskipisteenä on Absoluuttinen Totuus, Jumala, perimmäinen transsendentti todellisuus.

Kaikki planeetat kiertävät Aurinkoa eri etäisyyksillä, ja ne planeetat, jotka ovat lähempänä valopilveä, muistuttavat sitä rakenteeltaan ja ilmakehän koostumukseltaan. Kaikki uskonnot pyörivät absoluuttisen totuuden ympärillä, mutta miten voimme määrittää niiden käsitteiden syvyyden?

...

Kun ihminen kehittyy henkisesti Jumalan majesteettisuuden ja voiman kunnioituksen vaiheen ohi, hänen sydämessään herää spontaanin, ehdoitta olevan kiintymyksen virta Häntä kohtaan. Tämä tunnetaan nimellä bhakti rasa.

... ja erityisesti Gaudiya Vaishnavismi tunnustavat kaikkien uskonnollisten vakaumusten kiistattoman olemassaolon oikeuden. Näin he voivat vastustaa ja säilyttää koskemattomuutensa moniarvoisuuden ja mielipiteenvapauden myrskyisässä sekamelskassa….
        ...

)=((/(/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maharajan sanoja:
        Kopernikaaninen vallankumous uskonnollisissa näkemyksissä

Maailmassa on monia uskonnollisia käsitteitä. Ne kiertävät kiertoradallaan keskeisen Totuuden ympärillä ja kilpailevat toistensa kanssa ylivallasta. Kristityt uskovat, että pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta, muslimit Muhammedin kautta…
        ... Kukin uskonto tarjoaa pyhiin kirjoituksiinsa ja pyhimysten ilmestyksiin perustuen oman käsityksensä Jumalasta ja jumalallisesta maailmasta. Srila Sridhar Maharaj sanoi: "Ihminen liittyy tiettyyn uskontoon sisäisen pyrkimyksensä ja totuuden janonsa mukaan.

Jumalalla on lukemattomia avatareita, jotka laskeutuvat tähän maailmaan paikan, ajan ja olosuhteiden sekä ihmisen henkisen tarpeen ja kyvyn havaita Totuus mukaan. ... Tämä on uskonnollisten perinteiden alkuperä.

Jumala esitetään yleensä universaalisen äärettömän suuruuden ruumiillistumana. Syvempi tarkastelu paljastaa jumalallisen läsnäolon kaiken läpäisevän. Nämä ovat Absoluutin ilmenemisen äärimmäisiä puolia. …
        ...

Jos hyväksymme ajatuksen uskonnollisesta moniarvoisuudesta, siitä seuraa loogisesti kysymys - kuinka lähellä tämä tai tuo käsite on totuutta? Toisinajattelija teologi John Hick kirjoittaa Vatikaanille lähettämässään kirjeessä seuraavaa: "Teosentrismi, joka sallii uskonnollisten näkemysten moninaisuuden, avaa tien Kristuksen maailmaa korkeampiin maailmoihin. Näin päädymme uuteen paradigmaan, joka kieltää Kristuksen uskonnollisen maailmankaikkeuden keskipisteenä ja vahvistaa sen sijaan Jumalan. Tämä ajattelujärjestelmä on yhtä mullistava kuin kopernikaaninen näkemys, jonka mukaan maailmankaikkeuden keskus ei ole maapallo vaan aurinko. Kaikkien uskontojen, myös kristinuskon, kiertoratojen keskipisteenä on Absoluuttinen Totuus, Jumala, perimmäinen transsendentti todellisuus.

Kaikki planeetat kiertävät Aurinkoa eri etäisyyksillä, ja ne planeetat, jotka ovat lähempänä valopilveä, muistuttavat sitä rakenteeltaan ja ilmakehän koostumukseltaan. Kaikki uskonnot pyörivät absoluuttisen totuuden ympärillä, mutta miten voimme määrittää niiden käsitteiden syvyyden?

...

Kun ihminen kehittyy henkisesti Jumalan majesteettisuuden ja voiman kunnioituksen vaiheen ohi, hänen sydämessään herää spontaanin, ehdoitta olevan kiintymyksen virta Häntä kohtaan. Tämä tunnetaan nimellä bhakti rasa.

... ja erityisesti Gaudiya Vaishnavismi tunnustavat kaikkien uskonnollisten vakaumusten kiistattoman olemassaolon oikeuden. Näin he voivat vastustaa ja säilyttää koskemattomuutensa moniarvoisuuden ja mielipiteenvapauden myrskyisässä sekamelskassa….
        ...

)=((/(/

Kaikki jumalat ovat ihmisenkaltaisia mielikuvitusolentoja, joita ei ole tavattu missään muualla kuin ihmisen omassa mielikuvituksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki jumalat ovat ihmisenkaltaisia mielikuvitusolentoja, joita ei ole tavattu missään muualla kuin ihmisen omassa mielikuvituksessa.

Usko on täysin vapaaehtoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko on täysin vapaaehtoista.

Ovatko nämä kaikki Jumalan avatareita?
        - Muluku
        - Zeus
        - Ukko Ylijumala
        - Hiisi
        - Ahti
        - Tapio
        - Äkräs
        - Runkoteivas
        - Pellon pekko
        - Saunatonttu
        - Joulupukki

Jos ovat niin miksi, ja jos eivät niin miksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ovatko nämä kaikki Jumalan avatareita?
        - Muluku
        - Zeus
        - Ukko Ylijumala
        - Hiisi
        - Ahti
        - Tapio
        - Äkräs
        - Runkoteivas
        - Pellon pekko
        - Saunatonttu
        - Joulupukki

Jos ovat niin miksi, ja jos eivät niin miksi?

Miksi edes kysyt? Tietenkin uskon heihin kaikkiin.

)=((/(/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)=((/(/

Aivan mahtavaa 🎅👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

)=((/(/

Sinun ei pitäisi yrittää käyttää toisen kirjoittajan nimimerkkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos haluat käyttää omaa nimimerkkiä niin mikset rekisteröi sellaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäkö siis teestentelet olevasi minä? Kuka sinä olet ja kuka minä olen? Entä onko tässä muita henkilöitä keskustelemassa? Jos on niin ketä he ovat? Vai keskusteleeko tässä joku vain itsensä kanssa?

• Anonyymi kirjoitti:

Kali yugan aikana miehiä piti olla naisia vähemmän, mutta nyt Intiassa ja Kiinassa miehet ovat ylittäneet suuresti naisten määrän ja moni mies jää joko vanhaksipojaksi tai ostaa vaimon muualta.

• Anonyymi

Kali yugan aikana miehiä piti olla naisia vähemmän, mutta nyt Intiassa ja Kiinassa miehet ovat ylittäneet suuresti naisten määrän ja moni mies jää joko vanhaksipojaksi tai ostaa vaimon muualta.

Kali Yuga vasta alkoi yli 5000 vuotta sitten. Tämä tapahtuu loppua kohti.

• Tämä äänikirja kuulosti paljon selkeämmältä kuin se "kuten se on"-versio.
        Äänikirja kertoo kyseessä olevan joogan ja mitä mikäkin ihminen symboloi eikä ole Krishnakeskeinen.

• Anonyymi

Tämä äänikirja kuulosti paljon selkeämmältä kuin se "kuten se on"-versio.
        Äänikirja kertoo kyseessä olevan joogan ja mitä mikäkin ihminen symboloi eikä ole Krishnakeskeinen.

Niin, impersonalistien mukaan.

• Anonyymi

Kuolemaa voi verrata sukkien vaihtoon. Vanhojen villasukkien riisuminen ja uusien jalkaanvetäminen. Ja nämä uudet sukat ovat uudet jalat. Ja sitten kaikki alkaa alusta. Lapsuus, koulunkäynti, jalkapallopelit, kävelyretket, hiihtokilpailut,..

7rts

• Anonyymi

Ei sukkien , vaan takin vaihtoon. Tämä on aivan eri asia. Takki on kuvainnollisesti sanottuna fyysinen keho. Jos et tunne aihetta, et voi ymmärtää sitä. Minulla ei ole tarpeeksi aikaa väitellä ateistien kanssa. Ehkä on parempi jättää tämä uskonnollinen palsta ja siirtyä ateistien ja agnostikkojen sivuille, joita on paljon. Tämän palstan aiheena ovat uskonnot ja hindulaisuus. Et ole omassa elementissäsi täällä.

• Anonyymi

The soul (élan vital) is in search of fulfillment, wandering throughout existence from one form of life to another until it at last evolves to the human level. Observing the various life forms we detect a gradual evolution of awareness, an unfolding of conscious development (and expression of will). What is the basis of all of this? Consciousness. Everything springs out of consciousness. The perception of circumstance (existence) and the body itself — is enabled by consciousness.

An analogy that may provide insight: the reflection of the moon upon a pool of water appears to quiver with the ripples of the water. But actually it is only shining, reflecting upon the water, it is fixed, unmoved, unaffected. The soul from its spiritual location (transcending time, space) is shining, reflecting through modified consciousness upon the bodily circumstance. The body is the biological expression of the soul’s illusion: self-expression (based upon misconception — misperceived self), from subtle to gross, layer upon layer of ego, intellect, mind, and senses — generates the body. The soul is the subtle, illuminating (animating), conscious observer experiencing the body and its circumstance.

Free will is operating at an optimum in human life. But there are limitations (based upon past use of free will — previous choices). Why are we forced (bound) to experience things against our will? Karma: action and reaction. Science says, “For every action there is an equal an opposite reaction.” Sounds simple (axiomatic) but the implications are complex. Especially if we consider how we are acting and reacting to and with others. Then it becomes intricate, with many interrelated elements, factors, and difficult to comprehend (sometimes to the point of utter perplexity). In the bewilderment of frustration even theists express resentment, “How can God allow this!” Rather, how can He not (if He does not interfere with free will). Certainly God (the Infinite) must have better things to do that to inflict senseless suffering upon his extended family (the finite)?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sukkien , vaan takin vaihtoon. Tämä on aivan eri asia. Takki on kuvainnollisesti sanottuna fyysinen keho. Jos et tunne aihetta, et voi ymmärtää sitä. Minulla ei ole tarpeeksi aikaa väitellä ateistien kanssa. Ehkä on parempi jättää tämä uskonnollinen palsta ja siirtyä ateistien ja agnostikkojen sivuille, joita on paljon. Tämän palstan aiheena ovat uskonnot ja hindulaisuus. Et ole omassa elementissäsi täällä.

Chapter 2, verse 13

dehino'smin yatha deha kaumaram yauvanam jara

tatha dehantara praptir dhiras tatra na muhyati

Translation

Just as in the physical body of the embodied being is the process of childhood, youth, old age; similarly in the transmigration from one body to another the wise are never deluded.

Chapter 2, verse 17

avinasi tu tad viddhi yena sarvam idam tatam

vinasam avyayasasya na kascit kartum arhati

Translation

But know that by whom the entire physical body is pervaded is indestructible. No one is able to cause the destruction of the imperishable soul.

Chapter 2, verse 20

na jayate mriyate va kadacin nayam bhutva bhavita va na bhuyah

ajo nityah sasvato yam purano na hanyate hanyamane

Translation

The soul never takes birth and never dies at any time nor does it come into being again when the body is created. The soul is birthless, eternal, imperishable and timeless and is never terminated when the body is terminated.

Chapter 2, verse 22

vasamsi jirnani yatha vihaya navani grhnati naro'parani

tatha sarirani vihaya jirnany anyani samyati navani dehi

Translation

As a person gives up old and worn out garments and accepts new apparel, similarly the embodied soul giving up old and worn out bodies verily accepts new bodies.

Chapter 2, verse 24

acchedyo'yam adahyo'yam akledya'sosya eva ca

nityah sarva-gatah sthanur acalo'yam sanatanah

Translation

The soul is indestructible, the soul is incombustible, insoluble and unwitherable. The soul is eternal, all pervasive, unmodifiable, immovable and primordial.

Chapter 2, verse 27

jatasya hi dhruvo mrtyur dhruvam janma mrtasya ca

tasmad apariharye'rthe na tvam socitum arhasi

Translation

For one who has taken birth, death is certain and for one who has died, birth is certain. Therefore in an inevitable situation understanding should prevail.

In this last verse the cycle of life is clearly revealed. From birth comes death and from death comes birth. Just like in the spring new buds grow which blossom into flowers and leaves in summer and in autumn change to red, yellow and orange in fall and blow away and become dormant in winter to begin the process all over again in the following year. In the a similar way the soul enters new bodies for its seasons of infancy, youth, maturity and old age and at the end of its cycle of life is born again accepting a new body for another season. This is an inevitable process in the material existence and is the automatic process that governs the birth and death. All beings existing in the material manifestation completely follow this reality.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

So the human form of life is a great facility which we can use to raise our consciousness form the material platform to the spiritual platform. And from reading this verse we can understand if we die in Krishna consciousness then after death we will certainly attain the state of Krishna consciousness.

So how can one die in the proper state of mind? Maharaja Bharata thought of a deer at the time of death and so was transferred to that form of life. However, as a deer, Maharaja Bharata could remember his past activities.

Of course the cumulative effect of the thoughts and actions of one’s life influences one’s thoughts at the moment of death; therefore the actions of this life determine one’s future state of being. If one is transcendentally absorbed in Krishna’s service,then his next body will be transcendental (spiritual), not physical. Therefore the chanting of Hare Krishna’s is the best process for successfully changing one’s state of being to transcendental life.

Srila Prabhupada has given us a very perfect method so that we can live in this material world but at the same time remain conscious of Krishna constantly. So if we practice this, constantly thinking of Krishna, constantly chanting Hare Krishna, then naturally at the time of death we will be thinking of Krishna and we will attain the state of Krishna consciousness after death.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä selitetään prosessi, jossa ihminen muuttaa luonnettaan kriittisellä kuoleman hetkellä. Se on hyvin tieteellinen prosessi, ja vain yhdellä rivillä voimme ymmärtää koko asian. Mielentilamme kuolinhetkellä määrää sen tilan, jonka saavutamme kuoleman jälkeen.

Voimme siis ymmärtää tästä, että olemme ikuisia. Vaikka kehomme vanhenevat ja kuolevat, me, kehon sisällä olevat henkisielut, emme kuole. Kuolema on yksinkertaisesti sitä, että sielu jättää yhden ruumiin ja siirtyy jonnekin muualle.

Ja tässä jakeessa sanotaan hyvin selvästi ja tieteellisesti, mikä määrää määränpäämme tämän ruumiin jättämisen jälkeen. Ja se on mielentilamme.

• Anonyymi

Miksi VÄÄRISTELET tahallasi TEKSTEJÄ ja MUUTAT TEKSTIEN SANOJA? Miksi solvaat muita uskontoja? Tämä on palsta hindulaisuudesta. Et ole tervetullut tänne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristityt kopioivat myös pitkiä raamatunkohtia eri palstoille. Miten eroaa tästä tapauksesta? Tämä on uskonto kuten kristinusko, islam jne. Se on vain yksi uskonto lisää. Kristityt haluavat, että heidän uskontonsa tunnetaan mahdollisimman monen ihmisen keskuudessa maailmassa. Pitäisikö kristittyjen kysyä, onko kristinuskon sanoma tekijänoikeuksien vastainen? Pitäisikö Jeesukselta kysyä, voiko kristinuskon sanomaa levittää. Totta kai Jeesus haluaa, että sitä levitetään. Sama koskee islamia. Tämä on myös uskonto, jossa ei ole tekijäinoikeuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä materiaali ei ole tekijänoikeudellisesti suojattua eikä tekijänoikeuslain suojaamaa. Osa aineistosta on yli viisituhatta vuotta vanhaa. Ne, jotka kirjoittivat sen tuhansia vuosia sitten, halusivat, että tietoa levitetään, kuten muissakin uskonnoissa. Mutta nämä saarnaajat, jotka nykyään saarnaavat suurille ihmisjoukoille kaikkialla maailmassa, ovat nauhoittaneet osan saarnoistaan ja ne on translitteroitu eri kielille, käännetty eri kielille, koska he haluavat antaa tämän tiedon koko ihmiskunnalle ilmaiseksi. Se ei sisällä mitään suojattua sisältöä, ja se on tarkoitettu kaikille ihmisille ympäri maailmaa. Sama tieto jaetaan myös monilla muilla kielillä ilmaiseksi kaikille maapallon ihmisille. Osa Vedic-tietämyksestä on nykyään täysin sinetöity ja tallennettu Himalajalle, ja sitä valvotaan sen varmistamiseksi, ettei kukaan pääse siihen käsiksi. Se tarkoittaa, että kenelläkään ihmisellä maapallolla ei ole tätä tietoa, koska kali-ajan ovat pahoja ja käyttäisivät tätä tietoa väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus
        YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa:
        • oikeus ottaa, vaihtaa tai jättää uskonto tai usko
        • uskontoon pakottamisen kielto
        • oikeus ilmaista uskontoaan tai uskoaan
        • oikeus palvontaan, hartausmenoihin ja uskonnollisiin kokoontumisiin
        • oikeus uskonnollisten paikkojen perustamiseen sekä niiden kunnioitus ja suojelu
        • oikeus valmistaa ja käyttää uskonnollisia esineitä ja symboleita
        • oikeus viettää uskonnollisia juhlapäiviä
        • oikeus kouluttaa ja nimetä uskonnollisia johtajia
        • oikeus tehdä ja LEVITTÄÄ uskonnollisia JULKAISUJA
        • vanhempien oikeus ja vapaus taata lastensa uskonnollinen kasvatus oman vakaumuksensa mukaisesti
        • vapaus perustaa uskonnollisia järjestöjä
        • oikeus viestiä uskontoon ja uskoon liittyvistä asioista kansallisesti ja kansainvälisesti
        • kielto syrjiä uskonnon tai uskon perusteella
        • kielto syrjiä uskontoja, jotka eivät ole valtionuskontoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus
        YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa:
        • oikeus ottaa, vaihtaa tai jättää uskonto tai usko
        • uskontoon pakottamisen kielto
        • oikeus ilmaista uskontoaan tai uskoaan
        • oikeus palvontaan, hartausmenoihin ja uskonnollisiin kokoontumisiin
        • oikeus uskonnollisten paikkojen perustamiseen sekä niiden kunnioitus ja suojelu
        • oikeus valmistaa ja käyttää uskonnollisia esineitä ja symboleita
        • oikeus viettää uskonnollisia juhlapäiviä
        • oikeus kouluttaa ja nimetä uskonnollisia johtajia
        • oikeus tehdä ja LEVITTÄÄ uskonnollisia JULKAISUJA
        • vanhempien oikeus ja vapaus taata lastensa uskonnollinen kasvatus oman vakaumuksensa mukaisesti
        • vapaus perustaa uskonnollisia järjestöjä
        • oikeus viestiä uskontoon ja uskoon liittyvistä asioista kansallisesti ja kansainvälisesti
        • kielto syrjiä uskontoja, jotka eivät ole valtionuskontoja

OIKEUS VIESTIÄ uskontoon ja uskoon liittyvistä asioista kansallisesti ja KANSAINVÄLISESTI
        -------------------------------------------------
        •KIELTO SYRJIÄ USKONTOJA , jotka eivät ole valtionuskontoja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OIKEUS VIESTIÄ uskontoon ja uskoon liittyvistä asioista kansallisesti ja KANSAINVÄLISESTI
        -------------------------------------------------
        •KIELTO SYRJIÄ USKONTOJA , jotka eivät ole valtionuskontoja

Rauhoitu. Syrjintä on oma harhakuvitelmasi, lisäksi sotket minut johonkin satunnaiseen pilailijaan. Minulla on hyllyssä kolme hindulaisuutta ja vedoja käsittelevää kirjaa. Kaikkien takasivulta löytyy oheisenlainen teksti:

"All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the publisher"

Siksi ainakin minä jätän tekstien nettiin kopsailun väliin, mutta tehköön kukin kuten parhaaksi näkee..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rauhoitu. Syrjintä on oma harhakuvitelmasi, lisäksi sotket minut johonkin satunnaiseen pilailijaan. Minulla on hyllyssä kolme hindulaisuutta ja vedoja käsittelevää kirjaa. Kaikkien takasivulta löytyy oheisenlainen teksti:

"All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, distributed, or transmitted in any form or by any means, including photocopying, recording, or other electronic or mechanical methods, without the prior written permission of the publisher"

Siksi ainakin minä jätän tekstien nettiin kopsailun väliin, mutta tehköön kukin kuten parhaaksi näkee..

Tämä ei kuitenkaan koske kansainvälisiä luentoja, jotka on nauhoitettu, puhtaaksikirjoitettu ja käännetty eri kielille. Olen aiemmin kysynyt Veda-asiantuntijoilta näiden kirjoittajien oikeuksista. He sanoivat, että siksi on olemassa varauksia, koska ihmiset voivat muuttaa tämän ainutlaatuisen tiedon sisältöä oman maailmankatsomuksensa mukaiseksi. Tämä vääristää tiedon alkuperäistä sanomaa, mikä on hyvin vaarallista uskonnolliselle liikkeelle. Tämä voi johtaa erilaisiin ukonnon sivu -suuntauksiin ja erilaisiin filosofioihin, jotka eivät ole linjassa alkuperäisen viestin kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad-Gita on tarkoitettu kaikille ihmisille. Mutta tästä kirjasta on noin kaksisataa (jos muistan oikein) erilaista tulkintaa, käännöstä, jotka eroavat suuresti toisistaan. Siksi olisi tärkeää, että tieto välittyisi oikean Paramparan kautta ja että sitä ei vääristeltäisi. Intiassa on lukemattomia erilaisia koulukuntia, jotka kamppailevat oikeellisuudesta. Siksi olisi parempi seurata vain yhtä suuntausta, jotta kaikki ihmiset eivät joutuisi hämmennykseen erilaisesta tiedosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad-Gita on tarkoitettu kaikille ihmisille. Mutta tästä kirjasta on noin kaksisataa (jos muistan oikein) erilaista tulkintaa, käännöstä, jotka eroavat suuresti toisistaan. Siksi olisi tärkeää, että tieto välittyisi oikean Paramparan kautta ja että sitä ei vääristeltäisi. Intiassa on lukemattomia erilaisia koulukuntia, jotka kamppailevat oikeellisuudesta. Siksi olisi parempi seurata vain yhtä suuntausta, jotta kaikki ihmiset eivät joutuisi hämmennykseen erilaisesta tiedosta.

Vähän aikaa sitten soitin ulkomailla sijaitsevaan Krishna-temppeliin ja kysyin uudelleen varmuuden vuoksi. Minulle ilmoitettiin, että näitä tietoja ei ole suojattu tekijänoikeudella, vaan ne pitäisi olla kaikkien ihmisten saatavilla.
        Itse asiassa joskus varoituksia annetaan, jotta ihmiset eivät vääristäisi tekstien sanomaa. Minulle kerrottiin, että Bhagavad Gitasta on niin paljon, reilusti yli kaksisataa erilaista tulkintaa jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän aikaa sitten soitin ulkomailla sijaitsevaan Krishna-temppeliin ja kysyin uudelleen varmuuden vuoksi. Minulle ilmoitettiin, että näitä tietoja ei ole suojattu tekijänoikeudella, vaan ne pitäisi olla kaikkien ihmisten saatavilla.
        Itse asiassa joskus varoituksia annetaan, jotta ihmiset eivät vääristäisi tekstien sanomaa. Minulle kerrottiin, että Bhagavad Gitasta on niin paljon, reilusti yli kaksisataa erilaista tulkintaa jne.

https://harekrishna.ru/2013/02/11989-krasota-vyshe-sily-Beauty-over-power#main
        Kuten tästä linkistä näet, luennoitsijoiden luennot käännetään mahdollisimman monelle kielelle, myös arabiaksi ja kiinaksi.

Katkelmia luennoista. Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj piti tämän luennon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten tästä linkistä näet, luennoitsijoiden luennot käännetään mahdollisimman monelle kielelle, myös arabiaksi ja kiinaksi.

Kaikkien teidän, tämän palstan lukijoiden, jotka olette Krishna-tietoisuudessa, ei pitäisi pitää tätä tietoa vain itsellään, vaan välittää se maailmalle, mahdollisimman monella kielellä, jos mahdollista. Henkisen tiedon arvo on tietenkin paljon suurempi kuin mikään tämän maailman rikkaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://harekrishna.ru/2014/06/15730-Counterfeit-Sound#Finnish
        Tässä on toinen mielenkiintoinen katkelma luennosta, joka on käännetty useille kielille ja
        jopa suomeksi.

[Epäaito ääni]

Internetissä on esimerkiksi niin sanottuja kirtaneita tai laulajia, esiintyjiä, ja joskus heidän nimensä kuulostavat bhaktojen nimiltä, mutta todellisuudessa he eivät ole vaishnaveja. Siksi meitä kehotetaan olemaan osallistumatta tällaiseen kirtaniin, olemaan kuuntelematta sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://harekrishna.ru/2014/06/15730-Counterfeit-Sound#Finnish
        Tässä on toinen mielenkiintoinen katkelma luennosta, joka on käännetty useille kielille ja
        jopa suomeksi.

[Epäaito ääni]

Internetissä on esimerkiksi niin sanottuja kirtaneita tai laulajia, esiintyjiä, ja joskus heidän nimensä kuulostavat bhaktojen nimiltä, mutta todellisuudessa he eivät ole vaishnaveja. Siksi meitä kehotetaan olemaan osallistumatta tällaiseen kirtaniin, olemaan kuuntelematta sitä.

Koska Bhagavad Gitasta on olemassa yli kaksisataa erilaista käännöstä ja tulkintaa, oikean käännöksen ja tulkinnan löytäminen on tietysti hyvin vaikeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koska Bhagavad Gitasta on olemassa yli kaksisataa erilaista käännöstä ja tulkintaa, oikean käännöksen ja tulkinnan löytäminen on tietysti hyvin vaikeaa.

Haluaisin varoittaa, kun puhutte hindulaisuudesta, koska siellä on kovin paljon erilaisia suuntauksia, joista jotkut ovat hyvin kaukana totuudesta. Esimerkiksi Aurobindo, Ramakrishna ja Krishnamurti. En todellakaan voi suositella heitä, harhaanjohtajia. En voi suositella edellä mainittuja henkilöitä millään tavoin.
        Osittain totta ja osittain valhetta. Puolitotuus on vaarallisempi kuin täydellinen valhe. Intiassa on paljon erilaisia filosofisia koulukuntia. Täysin erilaisia ja keskenään ristiriitaisia.

Suosittelen Bhagavad Gitaa Srila Prabhupadan kommentaarien kanssa. Maailmassa ei ole juuri yhtään versiota Bhagavad Gitasta, joka olisi näin hyvin selitetty.

Srila Prabhupadan kommentaarien kanssa. Hänen kirjansa on juuri tarkoitettu Kali Yugan ihmisille. Hän siis selittää niin vaikean filosofian selkeällä tavalla, vaikka sitä voi silti olla vaikea ymmärtää. Asia on niin, että ilman kommentteja on mahdotonta ymmärtää oikealla tavalla. "Bhagavad Gita" on idän viisauden helmi. Kaunein jalokivi.
        Ja nimenomaan ”Bhagavad-gita sellaisena kuin se on”.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluaisin varoittaa, kun puhutte hindulaisuudesta, koska siellä on kovin paljon erilaisia suuntauksia, joista jotkut ovat hyvin kaukana totuudesta. Esimerkiksi Aurobindo, Ramakrishna ja Krishnamurti. En todellakaan voi suositella heitä, harhaanjohtajia. En voi suositella edellä mainittuja henkilöitä millään tavoin.
        Osittain totta ja osittain valhetta. Puolitotuus on vaarallisempi kuin täydellinen valhe. Intiassa on paljon erilaisia filosofisia koulukuntia. Täysin erilaisia ja keskenään ristiriitaisia.

Suosittelen Bhagavad Gitaa Srila Prabhupadan kommentaarien kanssa. Maailmassa ei ole juuri yhtään versiota Bhagavad Gitasta, joka olisi näin hyvin selitetty.

Srila Prabhupadan kommentaarien kanssa. Hänen kirjansa on juuri tarkoitettu Kali Yugan ihmisille. Hän siis selittää niin vaikean filosofian selkeällä tavalla, vaikka sitä voi silti olla vaikea ymmärtää. Asia on niin, että ilman kommentteja on mahdotonta ymmärtää oikealla tavalla. "Bhagavad Gita" on idän viisauden helmi. Kaunein jalokivi.
        Ja nimenomaan ”Bhagavad-gita sellaisena kuin se on”.

Ja onneksi tämä Prabhupadan kirja on saatavilla myös suomeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja onneksi tämä Prabhupadan kirja on saatavilla myös suomeksi.

Itämaisten viisaiden mukaan kukaan ei pakota elävää olentoa aineen maailmaan tai siitä pois. Luoja ei loukkaa kaikkein arvokkainta asiaa: valinnanvapautta, joka on annettu eläville olennoille osana Jumalallista maailmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itämaisten viisaiden mukaan kukaan ei pakota elävää olentoa aineen maailmaan tai siitä pois. Luoja ei loukkaa kaikkein arvokkainta asiaa: valinnanvapautta, joka on annettu eläville olennoille osana Jumalallista maailmaa.

Tarkoittaako tämä sitä, että on valittava huolellisesti, minkä käännösversion valitset monista eri Bhagavad Gitan versioista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että on valittava huolellisesti, minkä käännösversion valitset monista eri Bhagavad Gitan versioista?

Juuri tätä se tarkoittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri tätä se tarkoittaa.

Ihminen, joka ei tutustu Bhagavad Gitaan, elää aivan turhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen, joka ei tutustu Bhagavad Gitaan, elää aivan turhaan.

Bhagavad Gitasta löydämme lohdutusta kärsimyksen hetkillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gitasta löydämme lohdutusta kärsimyksen hetkillä.

Bhagavad Gita - Tiedon Aarteet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita - Tiedon Aarteet.

Maailman nykytila on sellainen, että nyt on tullut aika tutustua Bhagavad Gitaan. Vaikeina hetkinä vain Jumalallinen Tieto voi auttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailman nykytila on sellainen, että nyt on tullut aika tutustua Bhagavad Gitaan. Vaikeina hetkinä vain Jumalallinen Tieto voi auttaa.

Seuraan Parampara-suuntausta, joka alkaa meidän Brahmastamme: opettaja-oppilas tietoketju.

Brahma Sampradaya (Brahmā-sampradāya) on Brahmasta alkava gurujen opetuslapseusperimys (sampradaya).

Brahma-Madhva-Gaudiya Sampradaya (Brahmā-Madhva-Gauḍīya-sampradāya)

Tämä vedalainen tieto polveutuu Brahmasta. Vedalaisen käsityksen mukaan nämä sampradayat alkoivat maailmankaikkeuden luomisesta ja kestävät nykyhetkeen asti tiedon siirtymisen johdonmukaisuuden vuoksi kaikki aiemmat gurut ovat läsnä nykyisen henkisen mestarin opetuksissa. Vedainen prosessi varmistaa, että siirto pysyy puhtaana varmistamalla lähettäjän pätevyyden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seuraan Parampara-suuntausta, joka alkaa meidän Brahmastamme: opettaja-oppilas tietoketju.

Brahma Sampradaya (Brahmā-sampradāya) on Brahmasta alkava gurujen opetuslapseusperimys (sampradaya).

Tämä vedalainen tieto polveutuu Brahmasta. Vedalaisen käsityksen mukaan nämä sampradayat alkoivat maailmankaikkeuden luomisesta ja kestävät nykyhetkeen asti tiedon siirtymisen johdonmukaisuuden vuoksi kaikki aiemmat gurut ovat läsnä nykyisen henkisen mestarin opetuksissa. Vedainen prosessi varmistaa, että siirto pysyy puhtaana varmistamalla lähettäjän pätevyyden.

Vanhin -- Brahma sampradaya
        "Edellä luetelluista neljästä sampradayasta Brahma sampradaya on kaikkein vanhin. Opettajien peräkkäisyys, joka muodostaa sen perustan, alkoi luomisen aikaan ja jatkuu tähän päivään asti."

Sampradayat välittävät tietoa muuttumattomassa muodossa.
        "Nämä neljä Vaishnava-sampradayaa, jotka noudattavat tiukasti guru-paramparan periaatteita, välittävät Vedojen, Vedantojen, Vedangojen ja kaiken teistisen kirjallisuuden sisältämää tietoa sopusoinnussa jumalallisen shrutin kanssa muuttumattomassa muodossa. Ne ovat tae siitä, että mitään osaa alkuperäisestä tiedosta ei ole muutettu, mitään ei ole lisätty tai vääristelty. Vaikka Brahma-Vidyan alkuperä juontaa juurensa muinaisiin aikoihin, ei pitäisi olla epäilystäkään niiden kirjoitusten aitoudesta, joihin nämä arvovaltaiset perinteet perustuvat. Sampradaya on epäilemättä erinomainen ja ehdottoman välttämätön organisaatiomuoto ihmiskunnalle henkisen tiedon säilyttämisessä ja välittämisessä. Tästä syystä sat-sampradaya-järjestelmä on olemassa tässä maailmassa, ja kaikki suuret tietäjät ja pyhät muinaisista ajoista lähtien ovat jakaneet sen ylevät rakenne- ja metodologiset periaatteet tulemalla itse sen osallistujiksi ja kannattajiksi."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailmankaikkeuden kolme tasoa ovat kshara-taso (ehdollistuneet sielut, aineellinen maailma), akshara-taso (Brahmanin maailma, vapautuneet sielut) ja purushottama-taso (Jumalan maailma, joka ylittää paitsi ehdollistuneiden myös vapautuneiden sielujen maailmat). Näitä kolmea maailmaa voidaan kuvata vastaavasti hyväksikäytön, luopumisen ja palvelun maailmaksi. Brahmania kutsutaan myös nimellä brahmajyoti, joka voidaan kääntää "henkiseksi säteilyksi". Sitä kuvataan elävästi Mundaka Upanishadissa (2.2.10,11): "Henkisessä maailmassa, joka sijaitsee aineellisten universumien tuolla puolen, levittäytyy Brahmanin rajaton säteily, johon maallinen saastaisuus ei vaikuta. Ne, jotka ovat saavuttaneet henkisen itsetietoisuuden, tuntevat sen saastumattomana valojen loisteena. Hengen maailmassa ei tarvita auringonvaloa, kuunvaloa, tulta tai sähköä. Kaikki aineellisessa maailmassa havaittu valo on vain välähdys tuosta valosta." Aivan kuten tavallinen valo koostuu fotoneista, Brahman koostuu monista sieluista, ikuisista tietoisuuden kipinöistä, jotka asuvat henkisen ja aineellisen maailman rajalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailmankaikkeuden kolme tasoa ovat kshara-taso (ehdollistuneet sielut, aineellinen maailma), akshara-taso (Brahmanin maailma, vapautuneet sielut) ja purushottama-taso (Jumalan maailma, joka ylittää paitsi ehdollistuneiden myös vapautuneiden sielujen maailmat). Näitä kolmea maailmaa voidaan kuvata vastaavasti hyväksikäytön, luopumisen ja palvelun maailmaksi. Brahmania kutsutaan myös nimellä brahmajyoti, joka voidaan kääntää "henkiseksi säteilyksi". Sitä kuvataan elävästi Mundaka Upanishadissa (2.2.10,11): "Henkisessä maailmassa, joka sijaitsee aineellisten universumien tuolla puolen, levittäytyy Brahmanin rajaton säteily, johon maallinen saastaisuus ei vaikuta. Ne, jotka ovat saavuttaneet henkisen itsetietoisuuden, tuntevat sen saastumattomana valojen loisteena. Hengen maailmassa ei tarvita auringonvaloa, kuunvaloa, tulta tai sähköä. Kaikki aineellisessa maailmassa havaittu valo on vain välähdys tuosta valosta." Aivan kuten tavallinen valo koostuu fotoneista, Brahman koostuu monista sieluista, ikuisista tietoisuuden kipinöistä, jotka asuvat henkisen ja aineellisen maailman rajalla.

Itämaisten viisaiden mukaan kukaan ei pakota elävää olentoa aineen maailmaan tai siitä pois. JUMALA EI LOUKKAA KAIKKEIN ARVOKKAINTA ASIAA: VALINNANVAPAUTTA, joka on ANNETTU eläville olennoille osana Jumalallista maailmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itämaisten viisaiden mukaan kukaan ei pakota elävää olentoa aineen maailmaan tai siitä pois. JUMALA EI LOUKKAA KAIKKEIN ARVOKKAINTA ASIAA: VALINNANVAPAUTTA, joka on ANNETTU eläville olennoille osana Jumalallista maailmaa.

Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen ainutlaatuisuus ja selkeys ulottuvat kaikkiin. Tämä voidaan selittää seuraavilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa. Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Srila Siddhanta Saraswati Thakurin opetusten ja käytäntöjen ainutlaatuisuus ja selkeys ulottuvat kaikkiin. Tämä voidaan selittää seuraavilla esimerkeillä. Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa. Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.

Ja nyt nykyaikana uskonto on pohjimmiltaan rappeutunut pelkiksi kansallisiksi uskomuksiksi, toisin sanoen se on lakannut olemasta sovellettu teknologia, henkisen edistyksen teknologia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja nyt nykyaikana uskonto on pohjimmiltaan rappeutunut pelkiksi kansallisiksi uskomuksiksi, toisin sanoen se on lakannut olemasta sovellettu teknologia, henkisen edistyksen teknologia.

ज्ञानेन तु तदज्ञानं येषां नाशितमात्मन: |
        तेषामादित्यवज्ज्ञानं प्रकाशयति तत्परम् ||
        "Minä olen veden maku, auringon ja kuun valo ja Veda-mantrojen tavu om; Minä olen ääni eetterissä ja kyky ihmisessä."

-Bhagavad-Gita 7.8
        https://krishna.fi/bhakti/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ज्ञानेन तु तदज्ञानं येषां नाशितमात्मन: |
        तेषामादित्यवज्ज्ञानं प्रकाशयति तत्परम् ||
        "Minä olen veden maku, auringon ja kuun valo ja Veda-mantrojen tavu om; Minä olen ääni eetterissä ja kyky ihmisessä."

-Bhagavad-Gita 7.8
        https://krishna.fi/bhakti/

https://www.youtube.com/watch?v=5zokbuuIhOg

Bhagavad Gita Beautifully Recited in English Full Version 5000BC

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luomisen kynnyksellä tavu Om muuntuu Gayatri-mantraksi, sitten Vedoiksi, Vedanta-sutraksi ja lopulta Srimad Bhagavatamiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elävinä henkisinä sieluina olemme kaikki alun perin Krishna-tietoisia olentoja, mutta koska olemme olleet yhteydessä materiaan ammoisista ajoista lähtien, aineellinen ilmapiiri on nyt saastuttanut tietoisuutemme. Tässä saastuneessa elämänkäsityksessä me kaikki yritämme hyödyntää aineellisen luonnon voimavaroja, mutta itse asiassa olemme yhä enemmän kietoutuneet sen monimutkaisuuteen. Tätä illuusiota kutsutaan mayaksi eli kovaksi kamppailuksi olemassaolosta aineellisen luonnon tiukkojen lakien yli. Tämä harhakuvitelmallinen taistelu aineellista luontoa vastaan voidaan heti lopettaa herättämällä Krishna-tietoisuutemme henkiin.
        Krishna-tietoisuus ei ole keinotekoinen mielen tyrkytys; tämä tietoisuus on elävän olennon alkuperäinen energia. Kun kuulemme transsendentaalista värähtelyä, tämä tietoisuus herää henkiin. ... Voimme myös käytännön kokemuksen perusteella havaita, että laulamalla tätä maha-mantraa ...
        The Transcendental Vibration
        alkaa noin 16 sekunnin kohdalla.
        https://www.youtube.com/watch?v=Oswg3tqRGlA&feature=emb_logo
        Hare Krishna, Hare Krishna
        Krishna Krishna, Hare Hare
        Hare Rama, Hare Rama
        Rama Rama, Hare Hare.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luomisen kynnyksellä tavu Om muuntuu Gayatri-mantraksi, sitten Vedoiksi, Vedanta-sutraksi ja lopulta Srimad Bhagavatamiksi.

Bhagavad Gita – Jumalan antama kompassi.

Bhagavad-Gitaa on vuosisatojen kuluessa tutkittu ja kommentoitu eri teologisissa koulukunnissa.
        ... Bhagavad-gitaa voidaan kutsua kirjaimellisesti erilaisten henkisten maailmankatsomusten antologiaksi tai erilaisten joogajärjestelmien tietosanakirjaksi. Bhagavad-gita on kuitenkin enemmän kuin tietosanakirja. Vilpitön ja ajattelevainen lukija pystyy jäljittämään tämän kirjan sivuilla sielun nousupolun. Jo ensimmäisistä luvuista lähtien tämä muinainen kirjoitus paljastaa, että sielu (atma) on täysin erilainen kuin aineen maailma. Gita selittää, että vain harhainen samaistuminen ruumiiseen syöksee kuolemattoman tietoisuuden kipinän, sielun, tietämättömyyden kuiluun. Hän kertoo, miten saavuttaa ikuinen asema kauneuden ja harmonian maailmassa. ... totuutta ei voi kadottaa - sen voi vain unohtaa. Bhagavad-gita on kaunis teos, joka voi näyttää meille heräämisen ja muutoksen tien. Gitan avulla voimme ymmärtää, että koko aineellinen maailma on lukuisia toisiinsa kytkeytyneitä olemassaolon tasoja, joista jokaista voidaan elää miljoonia elämiä. Henkilökohtaisen evoluution tiellä ne ovat kuitenkin vain ponnahduslautoja kohti henkistä itsetuntemusta ja Jumalan tuntemusta. Jos Bhagavad-gitaa ei olisi, voisimme vaeltaa ikuisesti näillä olemisen tasoilla kuin monimutkaisen tietokonepelin osallistujat ilman mitään käsitystä siitä, mihin mennä seuraavaksi. Gita on suurin kompassi, jonka Jumala Krishna on antanut ihmiskunnalle ja jonka avulla ihminen voi tehdä matkan kuoleman maailmasta ikuisen tietoisuuden maailmaan. Ja magneetti, joka poikkeuksetta vetää puoleensa nuolen, joka osoittaa tien täydellisyyteen, on bhakti, omistautuminen ja rakkaus. Gitan metafyysinen kompassi osoittaa myös muita maamerkkejä, kuten maallisen toiminnan, meditatiivisen joogan tai tiedon viljelyn. Tästä syystä sen opetukset ovat merkityksellisiä niin monille eri henkisille koulukunnille. Mutta Sri Krishna itse vakuuttaa toistuvasti Gitan sivuilla, että vain jumalallinen rakkaus ja kauneus voivat pelastaa maailman....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Bhagavad Gita – Jumalan antama kompassi.

Bhagavad-Gitaa on vuosisatojen kuluessa tutkittu ja kommentoitu eri teologisissa koulukunnissa.
        ... Bhagavad-gitaa voidaan kutsua kirjaimellisesti erilaisten henkisten maailmankatsomusten antologiaksi tai erilaisten joogajärjestelmien tietosanakirjaksi. Bhagavad-gita on kuitenkin enemmän kuin tietosanakirja. Vilpitön ja ajattelevainen lukija pystyy jäljittämään tämän kirjan sivuilla sielun nousupolun. Jo ensimmäisistä luvuista lähtien tämä muinainen kirjoitus paljastaa, että sielu (atma) on täysin erilainen kuin aineen maailma. Gita selittää, että vain harhainen samaistuminen ruumiiseen syöksee kuolemattoman tietoisuuden kipinän, sielun, tietämättömyyden kuiluun. Hän kertoo, miten saavuttaa ikuinen asema kauneuden ja harmonian maailmassa. ... totuutta ei voi kadottaa - sen voi vain unohtaa. Bhagavad-gita on kaunis teos, joka voi näyttää meille heräämisen ja muutoksen tien. Gitan avulla voimme ymmärtää, että koko aineellinen maailma on lukuisia toisiinsa kytkeytyneitä olemassaolon tasoja, joista jokaista voidaan elää miljoonia elämiä. Henkilökohtaisen evoluution tiellä ne ovat kuitenkin vain ponnahduslautoja kohti henkistä itsetuntemusta ja Jumalan tuntemusta. Jos Bhagavad-gitaa ei olisi, voisimme vaeltaa ikuisesti näillä olemisen tasoilla kuin monimutkaisen tietokonepelin osallistujat ilman mitään käsitystä siitä, mihin mennä seuraavaksi. Gita on suurin kompassi, jonka Jumala Krishna on antanut ihmiskunnalle ja jonka avulla ihminen voi tehdä matkan kuoleman maailmasta ikuisen tietoisuuden maailmaan. Ja magneetti, joka poikkeuksetta vetää puoleensa nuolen, joka osoittaa tien täydellisyyteen, on bhakti, omistautuminen ja rakkaus. Gitan metafyysinen kompassi osoittaa myös muita maamerkkejä, kuten maallisen toiminnan, meditatiivisen joogan tai tiedon viljelyn. Tästä syystä sen opetukset ovat merkityksellisiä niin monille eri henkisille koulukunnille. Mutta Sri Krishna itse vakuuttaa toistuvasti Gitan sivuilla, että vain jumalallinen rakkaus ja kauneus voivat pelastaa maailman....

Upanishadeja ("keskusteluja tietäjien kanssa") kunnioitetaan vedalaisista kirjoituksista puhtaana henkisen ajattelun mallina, jota maalliset intressit eivät ole turmelleet, viisautena, joka ei ole "tästä maailmasta". Bhagavad-Gitan sanoma ylittää kuitenkin jopa Upanishadien paljastukset, ilmoitukset ja paljastaa henkisen todellisuuden uudet syvyydet. ... kuvastaa muinaista perinnettä, jonka mukaan Gitaa juhlitaan kaikkien Upanishadien ytimenä, Vedojen viisauden ytimenä, kvintessenssina.

Ei ole harvinaista, että eurooppalainen lukija lukee Bhagavad-gitaa ilman kommentteja ja tutkii vain akateemista käännöstä. Henkisen tiedon siirtämistä koskevan vedalaisen järjestelmän mukaan Bhagavad-gitan kääntäjien tulisi kuitenkin kuulua tiettyyn teologiseen perinteeseen (sampradaya) ja opetuslapseusketjuun (parampara), jossa tieto siirtyy sukupolvelta toiselle, opettajalta oppilaalle. Tämä menetelmä on kuvattu Bhagavad-gitan neljännessä luvussa, joka käsittelee henkisen tiedon hankkimista. Vain tällaisen lähestymistavan kautta voi ymmärtää Gitan syvällisen merkityksen. Yhtä tärkeitä ovat kommentit. Intian eri filosofiset koulukunnat jatkavat Gitan tutkimista ja kommentoivat sitä jatkuvasti. Tällä tavoin pidetään yllä perusperiaatetta, jonka mukaan Gita on elävän henkisen tiedon kantaja eikä kuolleiden uskonnollisten lakien kokonaisuus. Kaksi pääkoulukuntaa, joihin Gitan kommentaattorit kuuluvat, ovat impersonalistit, jotka pyrkivät sulautumaan Absoluutin persoonattomaan aspektiin (Brahmāna), ja personalistit, jotka etsivät ikuista suhdetta persoonalliseen Jumalaan (Bhagavān). ...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Upanishadeja ("keskusteluja tietäjien kanssa") kunnioitetaan vedalaisista kirjoituksista puhtaana henkisen ajattelun mallina, jota maalliset intressit eivät ole turmelleet, viisautena, joka ei ole "tästä maailmasta". Bhagavad-Gitan sanoma ylittää kuitenkin jopa Upanishadien paljastukset, ilmoitukset ja paljastaa henkisen todellisuuden uudet syvyydet. ... kuvastaa muinaista perinnettä, jonka mukaan Gitaa juhlitaan kaikkien Upanishadien ytimenä, Vedojen viisauden ytimenä, kvintessenssina.

Ei ole harvinaista, että eurooppalainen lukija lukee Bhagavad-gitaa ilman kommentteja ja tutkii vain akateemista käännöstä. Henkisen tiedon siirtämistä koskevan vedalaisen järjestelmän mukaan Bhagavad-gitan kääntäjien tulisi kuitenkin kuulua tiettyyn teologiseen perinteeseen (sampradaya) ja opetuslapseusketjuun (parampara), jossa tieto siirtyy sukupolvelta toiselle, opettajalta oppilaalle. Tämä menetelmä on kuvattu Bhagavad-gitan neljännessä luvussa, joka käsittelee henkisen tiedon hankkimista. Vain tällaisen lähestymistavan kautta voi ymmärtää Gitan syvällisen merkityksen. Yhtä tärkeitä ovat kommentit. Intian eri filosofiset koulukunnat jatkavat Gitan tutkimista ja kommentoivat sitä jatkuvasti. Tällä tavoin pidetään yllä perusperiaatetta, jonka mukaan Gita on elävän henkisen tiedon kantaja eikä kuolleiden uskonnollisten lakien kokonaisuus. Kaksi pääkoulukuntaa, joihin Gitan kommentaattorit kuuluvat, ovat impersonalistit, jotka pyrkivät sulautumaan Absoluutin persoonattomaan aspektiin (Brahmāna), ja personalistit, jotka etsivät ikuista suhdetta persoonalliseen Jumalaan (Bhagavān). ...