Minua on aina ujostuttanut olla alasti saunassa ventovieraiden kanssa. Tänä kesänä minua oikein koeteltiin, kun jouduin naisporukassa useampaan otteeseen saunomaan.
Ulkomaillahan tämä on ihan outoa meininkiä tämä meidän paljastelu, mutta meillä ei kukaan ole moksiskaan.
Lienen sitten joku outo lintu, kun en pidä siitä, että minun alastonta kehoani katsellaan, vaikka olenkin ihan sopusuhtainen ja hyväkroppainen.
Onko minulla yhtään kohtalotoveria?
alastomuus
27
2349
Vastaukset
- naturalisti
kyllä minä annan ihoni hengittää kun vain mahdollista.Nakurannallakin olen käynyt,mitäs hävettävää näissä tavallisesti peitossa olevissa ruumiinosissa on,alaston ihminen on ihan kaunis,vaikkei tässä niin sulovartaloisia ollakkaan enää.
- naturisti
on alastomana mielellään liikuskeleva.
- Olen yleisen saunan kasvatti.
Silloin viiskyt luvun alussa,kun meillä kaikilla kaupungin asujilla
ei ollut senkummemmin saunaa kuin suihkuakaan niin piti käydä yleisessä saunassa.
Siellä oli niin pienet lapset kuin iäkkäät mummot samalla lauteella ja peltivatista
vuorotellen pestiin vain loppu viruutus oli luvallista suorittaa
suihkun avulla.
Silloin näki ja kuuli kaiken naisen vartolosta ja siitä miten se vuosikymmenten kuluessa muuttaa
muotoaan,
Se oli oikeaa terveysoppia meille lapsille.
Kylpylöissä otan usein puheeksi saunanlauteilla ne entiset ajat.
Varsinkin jos sattuu nuorempia "nirppanokkia" lauteille samaan aikaan.
Uimassa yleensä ollaan vähissä vaatteissa ja tuskin sinäkään siellä kainostelet.
Me olemme kaikki samaa kansallisuutta ei meissä suuria eroja ole.
Jokainen on laisensa eikä kannata hävetä muotoaan.
Se on sellainen miksi sen on perinnöksi saanut.- ujo piimä
Ei ole kyse häpeästä. En vaan pidä siitä, että pitää olla alasti toisten naisten kanssa. Enkä nauti heidän muotojensa katsomisesta.
Käyn mieluiten yksin saunassa. - tavatonta
ujo piimä kirjoitti:
Ei ole kyse häpeästä. En vaan pidä siitä, että pitää olla alasti toisten naisten kanssa. Enkä nauti heidän muotojensa katsomisesta.
Käyn mieluiten yksin saunassa.En minäkään ole koskaan pitänyt saunomisesta muitten kanssa.Minua jopa hävetti ex-mieheni puolesta,kun hän kesällä saaressa hyppi veneestä alasti uimaan,täysin vieraitten ihmisten silmien edessä.Minä tunnen oloni epämiellyttäväksi,kyse minun kropastani ja siitä kenelle sitä haluan "esitellä".Ei tällä ole mitään tekemistä Suomalaisen saunakulttuurin kanssa.
- tullessaan
tavatonta kirjoitti:
En minäkään ole koskaan pitänyt saunomisesta muitten kanssa.Minua jopa hävetti ex-mieheni puolesta,kun hän kesällä saaressa hyppi veneestä alasti uimaan,täysin vieraitten ihmisten silmien edessä.Minä tunnen oloni epämiellyttäväksi,kyse minun kropastani ja siitä kenelle sitä haluan "esitellä".Ei tällä ole mitään tekemistä Suomalaisen saunakulttuurin kanssa.
Ikä tuo tullessaan myös vartaloon muutoksia joten vähän kiusallista on mennä napasillaan esim uimahallin saunaan. Vesijuoksussa käyn ja suihkussa käynti on tosi nopeaa. En häpeä muotojani mutta uusissa miessuhteissa en napaani näytä ja suhteita en kaipaa.
- jonossa kaikkien.
Meitä oli koko luokka kerralla ja vain vaalianpunaiset alushousut tyttöillä,
pojilla oli valkoset tai harmajat kalsarit.
Sisällä terveyssisaren huoneessa piti olla ihan alasti
vaikka siellä oli niin tyttöjä kuin poikiakin.
Aakkos-järjestyksessä mini monta kerralla "syyniin".
Siellä tarkastettiin toisten nähen koko kroppa.
Korvista jos löyty likaa tai kynnet oli pitkät sai moiteet heti.
Silloin oppi näkeen erot tytöistä ja pojista.
Yhden veljen omistaneena hän jäi oudoksi,
kun kävi isän kanssa miesten poulella saunassakin.
Olihan se kokemus nähdä oma aviomies ensi kertaa kokonaan alasti.
Punasteltiin molemmat ja oltiin ihan hiljaa.
Nyt on elämän vuojet näkyvissä,
otassa kelekan jäläkiä kuten anoppi ruukas sanoa.
Lapsena olin laiha mutta nyt on makkaroita siellä sun täällä.
Vähemmän kaunis katottava.
Mustelmat mukaan lukien.
Parturi luuli mua pahoinpidellyn,
kun käsivarteni oli mustelmilla.
kerroin niitä ilmestyvän vain pelkästä hipaisusta.
Miten se olikaan se laulu :"Tatuoitu nainen"?
Mun ihoni on taas kuin pakanamaan kartta!- aureliina
saunassa, siellä häviävät kaikki estot ja nolostelut. Tyttärentyttöni, 10 v., sanoi, että mummo, siulle kasvaa siivet selkään. Roikkuvat nimittäin selkälihakset.Toinen sanoi, että mummon maha on kuin löysä jalkapallo, riippuu sekin. Ja poika, 6 v., totesi, kun hän meidän kolmen naispuolisen kanssa saunan lauteilla: Miulla on sentään pippeli, josta pissin, teillä on vaan tuommoinen vako!
21-vuotisena olin Sölvesborgissa töissä.
Menin kylän yleiseen saunaan.
Turkkilaiseen höyry sellaiseen.
Silloin iski ujous kun noin 40:nen tietämissä , täysissä pukeissa oleva mamma, laittoi minut laverille vatsalleen ja alkoi pesemään.
Tämä vielä meni mutta kääntyminen mätipuoli ylöspäin meinasi olla ylivomaista!
Intiimit osat ohitti läheltä mutta riittävän kaukaa.
Muiden katselu?
Minun tai minua?
En tuijottele ja jos joku vaivautuu minua katselemaan niin siitä vain!
Eipä ole minun migreenini!- pei li
Sinullahan on täysi oikeus olla sellainen kuin olet. Minä taas rakastan olla vaatteitta ja nautin suunnattomasti, kun ihoni saa näin tuulettua ja vahvistua. En ainakaan koe siitä häpeää.
Kun on sinut itsensä kanssa voi hyväksyä oman kehonsa. Arkailua ja häpeilyä on monilla, itselleni sekin on luonnollista enkä häpeä vartaloani, vaikka mitkään missin mitat täyttävä se tuskin koskaan on ollutkaan.
Alaston nainen on kaunis vanhoissa maalauksissakin, vaikka hyvin täyteläisiä kaunottaria niissä on mallina ollutkin.
Saunassa alastomuus tuntuu luonnolliselta, mutta en minäkään menisi uimarannalle alastomana tepastelemaan, vaikka makuuhuoneeseen en kaipaa vaatteita yksin nukkuessa, enkä yhdessäkään... paitsi ihan vieraiden aikana, jotain häveliäisyyttä sentään minullakin.
Liekö se seksuaalikasvatus ahtaine rajoineen syynä, mutta vanhemmissä ihmisissä on paljon alastomuutta vierastavia.
Miksi naisporukassa tuntuu ahdistavalta olla alasti? Miesten joukossa niin kyllä olis minullakin.- jyri.
Mitäs siinä ihmeellistä on? Olen ollut useinkin sellaisessa kylpylä höyrysaunassa jossa olen ainoa mies ja 7-10 naista. Kyllä usein naiset tuijottavat alastonta miestä. Minusta saavat katsella jos tykkäävät. Eikö ole kiintoisaa jos vastakkainen sukupuoli on kiinnostunut vehkeistäsi ym.
- nähty on
Olen työssä, johon väistämättä kuuluu nähdä alastomuutta. Alastomat vartalot eivät hetkauta millinkään vertaa, mieluummin olisin katselematta. Siis vastakkaisen sukupuolen vehkeet jäävät ihan omaan arvoonsa, niitä ei noteeraa.
- ulkonainen
Olen kasvanut kaupungissa ja sukua on maalla. Kaupungissa käytiin yleisessä saunassa jolloinkin,mutta varsin varhain jo alakoulussa ollessani muutimme asuntoon, jossa oli jonkinlainen kylppäri. Maalla saunoimme aina kaksistaan serkkuni kanssa.
En voi sanoa tottuneeni alastomuuteen ja olemaan alastomana vieraiden kanssa. Miehet ovat hieman eri asia, riippuu tilanteesta. Kaikkien kanssa alastomuus ei ole luontevaa edes intiimissä kanssakäymisessä. Jos ja kun molemmat jäykistelevät ja ujostelevat, tilanne on hupaisa ja kiusallinenkin.
Näitä naisten keskisiä saunajuttuja en tasan ymmärrä. En halua reposteltavaksi alastomana, koska me naiset nyt vaan olemme armottomia kaikin puolin, jos sitä ovat miehetkin. Jos minä olen vain ruumiini ja sen puutteet, antaa olla. En ole huomannut tai tuntenut, että yhdessä saunottelu jotenkin lisäisi ystävyyden tai tuttavuuden arvoa.
Työpaikalla en suostunut yhteisiin saunoihin. En muutenkaan tykkää saunomisesta ja yhdessä riisuuntuminen puolivieraiden kanssa, jossa jokainen kyttää toistaan huh. Jumpissa yms. on yleensä pukuhuoneessa sen verran hoppu jokaisella, että siellä ei ihmeemmin tuijotella.
Ymmmärrän kyllä tilanteesi.
En häpeä itseäni, minusta ei vain ole luontevaa kupelehtia puolivieraiden kanssa ilkialastomana. En mahda sille mitään, mutta ei kai se leimaa omituiseksi? Jos leimaa, leimatkoon. Muutenkin olemme tänä aikana kaikin tavoin ja melkein kaikissa tilanteissa arvioitavina, jotenkin koen, että ruumiini sentään on omani ja saan itse päättää kenelle sitä paljastelen, kun kyse ei ole lääketieteellisestä hoidosta. - sitä.
ehkä olet hieman epätietoinen itsestäsi,
naisen identiteetistä.
jos olet hieman lesbo, tms,
hyvin harvahan meistä on "ihan normaali".
tuon oman tuntemuksien vuoksihan usein erotkin syntyvät, sen alkaa jo ymmärtämään kun taaksepäin katselee.- nauttia
siitä, jos alastomia naisia ympärillä. Nyt ehkä arviointisi meni vikaan. Ei munkaan mielestä ole normaalia, että ihmiset ilkosillaan pyörivät keskenään. Puistattaa koko ajatus.
- Mitä?
Ettekö käytä meitä varten luotuja palveluja hyväksenne? Uimahalleissa on jos jonkinmoista toimintaa järjestettynä meikäläisen ikäiselle, on vesijumppaa, -juoksua, -hierontaa sun vaikka mitä. Ja siinä yhteydessä on sauna ja siellä saunassa on kaikenikäisiä; esikoululaisia, koululaisia ja nuoria aikuisia, eikä siellä tarvitse ujostella ketään. Ei kukaan lähde yleiseen saunaan arvostellakseen muiden kroppaa. Uskon, että jokainen keskittyy enemmän vain omaan tekemiseensä ja olemukseensa. Tulee mieleen, että nämä jotka kuvittelevat, että ovat kaikkien katseiden keskipisteenä, itse tuijottelevat ja arvostelevat toisten makkaroita ja suonikohjuja. Käykäähän kerrankin positiivisella mielellä yhteissaunassa unohtaen kaikenlainen arvostelu.
- ulkonainen
Työporukoissa saunomisesta on aivan konkreettisia kokemuksia syynäämisestä eli arvosteluja jälkikäteen juuri niin kivasti, että asianomainen kuulee ne itse. Siinä makkarat saivat kyytiä ja muutkin puutteet, nimenomaan ne. Olin yllättynyt, koska en viitsi vahdata muita naisia samoin.
Miksi sinusta mielipiteen sanominen on ilman muuta sitä,että sanoja ei ole ihmisenä positiivinen lainkaan, jos jokin asia koetaan eri tavoin kuin sinä olet tottunut ajattelemaan? Outo tulkinta. En ole ilman muuta sitä mieltä, että kaikki ne, jotka alastomuudesta tykkäävät ovat jotenkin outoja ja negatiivisia. Niinhän se menisi sinun näkemyksesi mukaan - vai?
Käyn jumpassa ja uimassa, mutta en jää sinne enempää kuin muuhunkaan saunaan, koska en pidä saunomisesta. En pelkästään sen vuoksi,että ollaan alasti. En tykkää siitä kuumuudesta ja tulee huono olo. Olen epätyypillinen suomalainen, koska en myöskään käytä alkoholia, en siksi ole uskonnollisesti suuntautunut,teen siten kuin tuntuu hyvältä.
Onko aina niin, että jos jostakin yleisesti pidetystä/hyväksytystä asiasta ei tykkääkään omalla kohdallaan, on sukupuoliselta suuntaukseltaan ilman muuta muu kuin hetero? Niinkö keveästi tuomitseminen käy? Tykkään miehistä ja tämän tietämyksen mukaan olen siis hetero, en tunne minkäänlaista vetoa samaan sukupuoleen. Kohteeksi eli yritetyksi olen tosin joutunut muutaman kerran tahtomattani ja se on sanalla sanoen karseaa.
Eräs totuus on se, että ihminen on utelias apina. Kyllä me toinen toisiamme katsomme, kuka mitenkin, muuten törmäiltäisiin toisiimme jatkuvasti, jos seiniä vain tuijottelisimme... Katsominen on luonnollista, kun kerran silmät on päässä. Eri asia on,miten silmiin liitettyjä aivoja käytetään siinä ohella.
- on alaston katse
alasti meidät kaikki vielä riisutaan
- naturisti
tuo minulle ikävä kyllä mieleen anoppini silmät,kun hän oli saanut aivoinfarktin.Silmissä ei ole mitään inhimillistä,ne ovat "tyhjät".Silloin huomaa sanonnan "silmät ovat sielun peili"-merkityksen.Ymmärrän kyllä,että tarkoitit jotain muuta,eikähän ihminen sentään pysty katsettaan tietynlaiseksi määräilemään,se ainakin on totisinta ihmistä.
- Paratiisissa
alastihan hekin olivat ennen syntiinlankeemusta.
Sitten huomasivat alastomuutensa, kun olivat syöneet kielletyn hedelmän.
Olisihan se mahtavaa, jos sellainen synnitön aikakausi olisi jatkunut hamaan ikuisuuteen.- muttemme osaa katsoa
silmiin toisiamme
- ulkonainen
muttemme osaa katsoa kirjoitti:
silmiin toisiamme
Kai kysymys on enempi uskalluksesta/rohkeudesta. Rehellisyys on kortilla tänään ja oli eilenkin. Esimerkiksi silmiin katsomisen vaikeudesta käy vaikka tämä nettikeskustelu. Emme tunne toisiamme, mutta silti monet tuntevat tarvetta näytellä rooleja, piilotella ja tavallaan leikkiä ihmisillä, tuomion pasuunoista puhumattakaan. Kyllä me tosiaan osaamme monenmoista, mutta harvoin osaamme olla rehellisiä ja rehtejä eli ihmisiksi toisiamme kohtaan. Fyysisellä alastomuudella ei sen kanssa ole juurikaan tekemistä.
- kaiketi
naispuolinen,joten ne olivat lesboja, kun Sinun kaunista vartaloasi niin kovasti katselivat.
- ujo piimä
Enpä usko, että ovat lesboja. Ainakin heillä vihityt miehet on. Kunhan vertailivat omiin makkaroihinsa. Kun minulla ei niitä juuri ole. Olen ikäisekseni sutjakka ja kiinteä, sanon tään ilman itsekehua, kun se on totta.
Enkä siitä huolimatta halua näytellä sulojani vieraille. - 1943
ujo piimä kirjoitti:
Enpä usko, että ovat lesboja. Ainakin heillä vihityt miehet on. Kunhan vertailivat omiin makkaroihinsa. Kun minulla ei niitä juuri ole. Olen ikäisekseni sutjakka ja kiinteä, sanon tään ilman itsekehua, kun se on totta.
Enkä siitä huolimatta halua näytellä sulojani vieraille.ja siihen meillä on oikeus. En ole ollut etelän aurinkorannoilla, mutta TV:ssä olen nähnyt naisia yläosattomissa. Ei kovin kaunista, yksiosainen uimapuku olisi parempi. Suurin osa meistä on kauniimpia vaatteet päällä. Itse olen tottunut käymään uimahallin saunassa ja siellä on kaikenlaista kroppaa, en niihin kiinnitä huomiota ja ajattelen, että muut ovat samanlaisia. Ei Sinun tarvitse olla alasti muiden nähden, jos et halua. En pidä asiaa mitenkään outona. Jos tulisit meille saunomaan, saisit olla ihan rauhassa yksin.
- ujo piimä
1943 kirjoitti:
ja siihen meillä on oikeus. En ole ollut etelän aurinkorannoilla, mutta TV:ssä olen nähnyt naisia yläosattomissa. Ei kovin kaunista, yksiosainen uimapuku olisi parempi. Suurin osa meistä on kauniimpia vaatteet päällä. Itse olen tottunut käymään uimahallin saunassa ja siellä on kaikenlaista kroppaa, en niihin kiinnitä huomiota ja ajattelen, että muut ovat samanlaisia. Ei Sinun tarvitse olla alasti muiden nähden, jos et halua. En pidä asiaa mitenkään outona. Jos tulisit meille saunomaan, saisit olla ihan rauhassa yksin.
Kiva lukea myös tällainen positiinen palaute minun kannaltani. Jotkuthan pitävät minua ihan outona ainakin niin kirjoittavat.
Uskallan olla tällainen, ja näin se menee hautaan asti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737