Kanilla suolitukos!

Apua!!

Eli kanillani on todennäköisesti suolitukos.. Se oli päässyt syömään paljon yhtä purkin kantta. Se ei liiku, on yrittänyt syödä vähän pellettiä, mutta ei oikein pysty.. Papanoinut ei todennäköisesti ole mutta en on varma, koska terve kani papanoi ainakin..

Vanhemmat lähti ostaa parafiiniöljyä.. Kuinka paljon sitä annetaan ja monta kertaa päivässä? Voiko siitä olla jotain haittaa jos ei olekaan suolitukos.. Kani on muutenkin aika huonossa kunnossa.. Mitä syömistä kannattaa antaa ja mitä ei? Ei tosiaan liiku ja on aika laiha.. Millon viim. eläinlääkäriin ja paljon voi korkeimmillaan maksa siis eläinlääkäri? Kani on 3v. kääpiöluppa.. Kiitos kaikille avusta!!

43

14662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua?

      Se että kani on yrittänyt syödä pellettiä, mutta ei näytä pystyvän ja että se näyttää laihtuneen, ei kuulosta välttämättä suolitukokselta. Soitahan helsingin pieneläinklinikan päivystykseen ja kysy ohjeistusta sieltä, jos osaisivatkin sanoa oireista enemmän.

      Jos kyse on tosiaan suolitukoksesta, kokeilisin ensinnä ananasmehua (katso ohjeistusta puput.netistä, jos ei siitä kokemusta). Ja ruokaa voi tarjota ihan mitä vain. Meillä ei kanille yleensä pahimpana hetkenä kelpaa edes parhaat herkut ja ananasmehun annon (ruiskulla suoraan suuhun.. ainakaan meillä ei mene muuten) jälkeen yllättävän nopeastikin (ehkä n. puoli tuntia meillä) näkee, jos siitä on apua. Kani alkaa liikkumaan ja namitkin kelpaa.

      Eläinlääkärin hinta riippuu hyvin paljon siitä missä asut ja mitä kanille lopulta tarvitsee tehdä.

      • pinja-kani

        kanillesi pitää antaa tuoretta ananasta, parafiini öljyä ja pakko ruokkiminen ja pakosti kannattaa antaa vettä myös. ja jotain en muista mitä mutta jotain jugurttia pitää antaa. ja jos kani ei rupea toipumaan niin viekää eläinlääkäriin sitten.


      • pinja-kani
        pinja-kani kirjoitti:

        kanillesi pitää antaa tuoretta ananasta, parafiini öljyä ja pakko ruokkiminen ja pakosti kannattaa antaa vettä myös. ja jotain en muista mitä mutta jotain jugurttia pitää antaa. ja jos kani ei rupea toipumaan niin viekää eläinlääkäriin sitten.

        jos on joku vika niin minulta voi kysyä jotain tiedän noh....ehkäpä kaiken kaneista koska olen lukenut kaikki kani-kirjat mitä löysin.


      • Sedä
        pinja-kani kirjoitti:

        kanillesi pitää antaa tuoretta ananasta, parafiini öljyä ja pakko ruokkiminen ja pakosti kannattaa antaa vettä myös. ja jotain en muista mitä mutta jotain jugurttia pitää antaa. ja jos kani ei rupea toipumaan niin viekää eläinlääkäriin sitten.

        Ei todellakaan mitään jugurttia kanille! Sillä nyt ainakin saa vatsan aivan sekaisin.

        Kanikirjoissa on muutenkin sen verran kaikkia virheitä et parempi oikeestaan jättää lukematta :P


      • EI JOGURTTIA
        pinja-kani kirjoitti:

        kanillesi pitää antaa tuoretta ananasta, parafiini öljyä ja pakko ruokkiminen ja pakosti kannattaa antaa vettä myös. ja jotain en muista mitä mutta jotain jugurttia pitää antaa. ja jos kani ei rupea toipumaan niin viekää eläinlääkäriin sitten.

        Mikään eläinperäinen ravinto, kuiten maitoa, jogurttia tai juustoa ym. Kanille ei sovi myöskään sitrushedelmät, sipulit,karkit, makkarat.
        Välttää tulisi kaalia ja puna-apilaa,sillä niillä on taipumusta lisätä kaasua kanin vatsaan ja siten aiheuttaa ruuansulatus ongelmia.
        Epäterveellisiä ovat myös rasvaiset makupalat kuten pähkinät ja auringonkukan siemenet.


    • mur mur

      Jos se purkin kansi on muovia, niin se taitaa olla kanin menoa vihreämmille niityille. Sorry.
      Omalle marsulle kävi niin, kun se söi sähköjohtoa.

      • ...

        oli se muovia:/ Mut mun kani ei saa kuolla! Se on vielä niin nuorikin..


      • tania 78
        ... kirjoitti:

        oli se muovia:/ Mut mun kani ei saa kuolla! Se on vielä niin nuorikin..

        Jos kani on tosiaan niellyt muovia..eivät öljyt auta...
        Kani on saatava lääkäriin ja leikattava (Jos el.lääk. suostuu edes leikkaamaan) sillä terävä muovi saattaa kuolettavasti vahingoittaa kanin suolistoa!


    • ...

      ei enää syö, juo eikä edelleenkään liiku.. Tänä aamuna kun menin kattoo sitä, luulin et se on kuollut mut onneks ei ollut. Kaks kertaa oon antanut parafiiniöljyä eilen illalla ja tänä aamuna. Kani pitää viedä eläinlääkäriin ja sinne on kiire, tiedän sen! Kani on mulle ihan valtavan tärkeä enkä kestä jos menetän sen, eikä se ansaitse sitä, se on vielä niin nuori ja sit toinen kani jäis ihan yksin :(

      Mun pitäis olla nytkin koulussa, mut en pysty menee kun itken koko ajan enkä halua jättää sitä yksin.

      Sanoin mun vanhemmille et kani on tosi sairas ja se kuolee jos ei tehdä mitään, mut ne vaan sano et ei voi muuta kuin odottaa ja antaa parafiiniöljyä. Ne ei suostu viemään sitä eläinlääkäriin! Mitä teen? Mulla ei oo rahaa kun 15€ eikä mitään millä viedä.. Mut mä taistelen tän kanin puolesta, teen mitä vaan et se tulee kuntoon. Sen pitäis vaan saada eläinlääkäriin, mut mitä teen et ne suostuu viemään sen sinne?

      • pinja-kani

        KANI, sun ei tarttee viiä sitä eläin lääkäriin kun voit antaa sille tuoretta ananasta,parafiiniöljyä,ruokaa mitä se syö ja vettä ruiskulla mutta jos ei toimi jos se on niin kipee niin sitten kantsii viiä se jotenki eläin lääläriin :( ja mul on sama juttu mun kani on mun elämäni se on 2v kalkee punasilmänen ja sen nimi on arvi


    • Jos ei kuollut,niin katso ihan ekaksi sen suuhun.Jos kani laihtuu,niin aika usein on kyse hampaista. Mun hermeliini 5v on kärsiny koko ikänsä viallisista hampaista ja kun yhden kerran uskalsin katkaista torahampaan ja tasoittaa purentaa,se pystyi taas vähän aikaa syömään. Siis joudun usein katkoa sen hampaita enkä ole halunnut sitä lopettaa,vaikka toisaalta se ehkä olisi järkevää. Isoja kauraryynejä se hyvin pystyy syömään ja tietysti tuoretta heinää ja kaalia ja salaattia.-Kerrothan,miten pupusi selvisi !!

      • ...

        mutta voi todella huonosti.. On tosi heikko ja veltto, on mennyt koppiin ja näyttää ihan kuoleelta tai ainakin kuolemaa tekevältä, mut elossa se vielä on, kävin just tarkistaa.

        Oon antanut sille tunnin väliin ruiskulla vettä, kahden tunnin välein 2ml pariifiiniöljyä ja kahden tunnin välein löysää kauravelliä, johon on murskattu banaania, tölkkiananasta, persiljaa, rypsiäljyä, vauvojen hedelmäsosetta ja monivitamiinia. Se syö ja juo mielellään kun sille antaa ruiskulla, ei siis tarvitse pakottaa mutta on ihan veltto..

        Nyt on kiire eläinlääkäriin mut vanhemmat tulee vasta illalla kotiin ja eikä ne varmasti suostu viemään ja tuskin nyt edes sais noin vain aikaa illaks.. Mitä teen??


      • ...
        ... kirjoitti:

        mutta voi todella huonosti.. On tosi heikko ja veltto, on mennyt koppiin ja näyttää ihan kuoleelta tai ainakin kuolemaa tekevältä, mut elossa se vielä on, kävin just tarkistaa.

        Oon antanut sille tunnin väliin ruiskulla vettä, kahden tunnin välein 2ml pariifiiniöljyä ja kahden tunnin välein löysää kauravelliä, johon on murskattu banaania, tölkkiananasta, persiljaa, rypsiäljyä, vauvojen hedelmäsosetta ja monivitamiinia. Se syö ja juo mielellään kun sille antaa ruiskulla, ei siis tarvitse pakottaa mutta on ihan veltto..

        Nyt on kiire eläinlääkäriin mut vanhemmat tulee vasta illalla kotiin ja eikä ne varmasti suostu viemään ja tuskin nyt edes sais noin vain aikaa illaks.. Mitä teen??

        Oon kattonut hampaat aina päivittäin ja on näyttänyt ihan hyviltä, normaaleilta, tosin ihan taakse en näe. Mutta se on kyllä aika varmasti syönyt sen kannen muovia joten suolitukos tai sit se johtuu syömättömyydestä ja syömättömyyden syytä en tiedä..


      • ...
        ... kirjoitti:

        Oon kattonut hampaat aina päivittäin ja on näyttänyt ihan hyviltä, normaaleilta, tosin ihan taakse en näe. Mutta se on kyllä aika varmasti syönyt sen kannen muovia joten suolitukos tai sit se johtuu syömättömyydestä ja syömättömyyden syytä en tiedä..

        soitti päivystävälle eläinlääkärille mutta se oli jossain toimenpiteessä, joten hän jätti viestin.. Mutta jos sieltä ei ala kuulua mitään niin hän soittaa kiirellisten tapauksien eläinlääkärille jonka numeron sai.

        Pupu voi aika huonosti mutta eläinlääkäriin pääsee tänään varmasti! :) Ja tosiaan tunnin välein annan vettä, kahden tunnin välein parafiiniöljyä ja kauravelliä johon on lisätty kaikenlaista.

        Toivon todella että pupu paranee :)


    • ...

      soitti isälleni takasin. Hän sanoi että parafiiniöljyä pitää antaa nyt niin paljon kun saa ikinä menemään.. Vähän epäilyttää.. Tai siis kyllähän mä nyt niin aion tehdä kun eläinlääkäri kerta niin sanoo mut silti. Parafiiniöljy kuulema voisi aiheuttaa rasvaripulin joka olisi helposti hoidettavissä.. Ja sit pitäs antaa ananassäilykeestä ananaspaloja siis nimeen omaan paloja mut niitä en saa kyllä mitenkään menemään kun se ei suostu syömään itse..

      Mut kuulema eläinlääkäri ei voi mitään tehdä. Kirurgista toimenpidettäkään ei voida tehdä koska siinä on niin suuret riskit ja varsinkin kun kani on niin huonossa kunnossa niin se ei kestäisi nukutusta.

      Kani on todella huonossa kunnossa ja mua pelottaa et miten sille käy jos eläinlääkäristäkään ei ole mitään hyötyä.. Oon antanut sille koko päivän juomista, syömistä ja parafiiöljyä ruiskulla mut tila on ihan sama ja se näyttää ihan siltä kun tekis kuolemaa.. Eikö eläinlääkäri voi todellakaan tehdä mitään?

      • ...

        todellakin antaa tota parafiiniöljyä kanille niin paljon kun se vaan ikinä suostuu ottaa sitä? Se nimittäin juo ruiskusta tosi mielellään ja varmasti suostuisi sitä parafiiniöljyäkin ottamaan vaikka miten monta ruiskullista. Mutta uskallanko minä antaa vaikka kuinka monta ruiskullista sitä niin kuin eläinlääkäri sanoi? Ei sillä etten luottaisi eläinlääkäriin mutta kun itseäni epälyttää hieman. Luin täältä:

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/eksootti.pdf

        että parafiiniöljy voi estää suolistossa olevan massan pehmenemisen ja hajoamisen.

        Uskaltaako sitä sitten antaa niin runsaasti?

        No kai se on pakko, teen mitä vaan kanini eteen. Mut entäs jos se ei olisikaan suolitukos ja olisi antanut parafiiniöljyä valtavasti?


      • "peukkuja pitelevä"
        ... kirjoitti:

        todellakin antaa tota parafiiniöljyä kanille niin paljon kun se vaan ikinä suostuu ottaa sitä? Se nimittäin juo ruiskusta tosi mielellään ja varmasti suostuisi sitä parafiiniöljyäkin ottamaan vaikka miten monta ruiskullista. Mutta uskallanko minä antaa vaikka kuinka monta ruiskullista sitä niin kuin eläinlääkäri sanoi? Ei sillä etten luottaisi eläinlääkäriin mutta kun itseäni epälyttää hieman. Luin täältä:

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/eksootti.pdf

        että parafiiniöljy voi estää suolistossa olevan massan pehmenemisen ja hajoamisen.

        Uskaltaako sitä sitten antaa niin runsaasti?

        No kai se on pakko, teen mitä vaan kanini eteen. Mut entäs jos se ei olisikaan suolitukos ja olisi antanut parafiiniöljyä valtavasti?

        Jos haluat puhelimitse toisen lääkärin mielipiteen, niin koitappa soittaa tänne. Neuvovat varmasti puhelimessakin.

        http://www.vetmed.helsinki.fi/yes/paivystys.htm


      • kanilovettaja

        Heii , voisitteko vastata tähän niin nopeasti kuin pystytte niin että olin ulkona ja siskoni oli ulkona pikkuveli jäi yksin kotiin ja sit kun minä ja siskoni tulime kotiin näimme meidän kani : puppe , se oli makaamassa ei tehnyt mitään ja me luulimme että se on nukkunut mutta sitten aloimme miettiä ehkä se on kuollut koska sen silmät olivat auki ja suu ja kun isosiskoni koskii siihen se oli jäykkä ihan kova ja emme tiedä mitä tehdä onko se kuollut , tajuton tai onko sillä krampi ??? )'= vastatkaa niin nopeasti täähän =(( itkettä. ):


      • pinja-kani
        ... kirjoitti:

        todellakin antaa tota parafiiniöljyä kanille niin paljon kun se vaan ikinä suostuu ottaa sitä? Se nimittäin juo ruiskusta tosi mielellään ja varmasti suostuisi sitä parafiiniöljyäkin ottamaan vaikka miten monta ruiskullista. Mutta uskallanko minä antaa vaikka kuinka monta ruiskullista sitä niin kuin eläinlääkäri sanoi? Ei sillä etten luottaisi eläinlääkäriin mutta kun itseäni epälyttää hieman. Luin täältä:

        http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/eksootti.pdf

        että parafiiniöljy voi estää suolistossa olevan massan pehmenemisen ja hajoamisen.

        Uskaltaako sitä sitten antaa niin runsaasti?

        No kai se on pakko, teen mitä vaan kanini eteen. Mut entäs jos se ei olisikaan suolitukos ja olisi antanut parafiiniöljyä valtavasti?

        jos parafiiniöljyä antaa nii se on sen kanin omaks parhaaks samoin ananakset ja joku tietty jugurttikin ;)


      • pinja-kani
        kanilovettaja kirjoitti:

        Heii , voisitteko vastata tähän niin nopeasti kuin pystytte niin että olin ulkona ja siskoni oli ulkona pikkuveli jäi yksin kotiin ja sit kun minä ja siskoni tulime kotiin näimme meidän kani : puppe , se oli makaamassa ei tehnyt mitään ja me luulimme että se on nukkunut mutta sitten aloimme miettiä ehkä se on kuollut koska sen silmät olivat auki ja suu ja kun isosiskoni koskii siihen se oli jäykkä ihan kova ja emme tiedä mitä tehdä onko se kuollut , tajuton tai onko sillä krampi ??? )'= vastatkaa niin nopeasti täähän =(( itkettä. ):

        no riippuu onko karvanlähtö aika? jos on niin se voi olla suolitotukos johon kani voi kuolla niin ja jos se on se niin antakaa sille tuoretta nanasta, parafiiniöljyä ja sitä kuiva ruokaansa.....jos osaisit kertoo mitä se on tehny viime aikoina. osaan ehkä auttaa ja puhun nyt sulle kanilovettaja!


      • EI kanille
        pinja-kani kirjoitti:

        jos parafiiniöljyä antaa nii se on sen kanin omaks parhaaks samoin ananakset ja joku tietty jugurttikin ;)

        Mikään eläinperäinen ravinto, kuiten maitoa, jogurttia tai juustoa ym. Kanille ei sovi myöskään sitrushedelmät, sipulit,karkit, makkarat.
        Välttää tulisi kaalia ja puna-apilaa,sillä niillä on taipumusta lisätä kaasua kanin vatsaan ja siten aiheuttaa ruuansulatus ongelmia.
        Epäterveellisiä ovat myös rasvaiset makupalat kuten pähkinät ja auringonkukan siemenet.


    • ...

      oli kuollut yön aikana :(

      Nyt olen huolestunut toisesta kanista joka jäi ihan yksin. Varsinkin kun minä olen ainut joka sen luona käy ja sitä hoitaa. Minullakin koulu vie paljon aikaa harrastukset ym. Kani ei edes asu sisällä talossa vaan suuressa lämmitetyssä autotallissa, koska pikkusiskoni tuli allergiseksi heinille. Siis kanit oli otettu ennen kuin pikkusiskoani oli olemassakaan. Eikä niitä pois voitu enää antaa kun huomasimme että pikkusiskollani on allergia. Eli siksi sellainen ratkaisu. Mitenköhän kani siis pärjää yksin? Huolisiko se enää edes toista eri kania seurakseen. Kani on vasta 3v. ja sillä voi olla vaikka miten pitkä elämä vielä elettävänä enkä halua ajatella että se joutuu viettää sen yksin, ilman lajitoveria. Kanit olivat hyvin kiintyneitä toisiinsa. Pitäisikö siis ottaa toinen kani? Miten saisin vanhemmat suostumaan siihen, koska he eivät varmasti suostu!?

      • vieraat kanit toisiinsa on operaatio sinänsä,eikä välttämättä onnistu,ellei toinen ole pentu ja silloinkin toisen pitää olla sosiaalinen yksilö.


      • Heikuli
        hankipanki kirjoitti:

        vieraat kanit toisiinsa on operaatio sinänsä,eikä välttämättä onnistu,ellei toinen ole pentu ja silloinkin toisen pitää olla sosiaalinen yksilö.

        Kyllä varmasti yksin jäänyt pupu on yksinäinen, kun tottunut kaniseuraan. Suosittelisin etsimään vastakkaista sukupuolta olevaa pupua (toinen ehdottomasti jo valmiiksi leikattu) ja esim. sopimaan myyjän kanssa koeajasta. Näin meillä yksin elämiseen tottuneelle tytölle hankittiin poika seuraksi ja juuri koeajalla siltä varalta, jos eivät olisikaan tulleet toimeen.

        Aluksi näyttikin huonolta. Poika oli rakastunut ensisilmäyksellä, mutta tyttö ei tuntunut tykkäävän yhtään, että sen kotiin tultiin. Mutta jos sinulla on mahdollisuus autotallissa rajata molemmille varma (etteivät varmasti pääse karkailemaan ja tappelemaan) oma alue ja pikkuhiljaa totutella esim. häkin seinän raoista toisiinsa ja toisten hajuihin. Puput.netistä löydät tarkemmin tuosta totutusvaiheesta.. mutta tärkeintä on, ettet laita pupuja heti samaan häkkiin tai aitaukseen.

        Mielestäni toisen ei tarvitse olla pentu, kunhan ei ole samaa sukupuolta (ja toinen leikattu). Meillä molemmat oli tutustumisaikana aikuisia ja nykyään makoilevat aina kylkikyljessä vaikka alku huonolta näyttikin.

        Vanhemmillesi voit sanoa puolustukseksi toisen pupun hankkimisesta, että tämä jäljelle jäänyt tosiaan tulee olemaan yksinäinen, kun ei edes elä sisällä kanssanne. Tietysti jos tähän eivät vanhempasi missään tapauksessa suostu, kannattaa myös miettiä sen antamista sellaiseen kotiin, jossa sillä olisi kavereita.


      • tania78

        Kyllä kanisi varmasti nauttisi ystävästä.
        Pystytkö järjestämään tuollaiset erilliset alueet kaneille jotta voivat tutustua??

        Onhan teillä ollut jo 2 kania.. Tietäväthän vanhempasi että kani on laumaeläin?? - Miksipä siis ette hankkisi uutta ystävää.

        Toki on otettava huomioon etteivät kanien kemiat välttämättä sovi koskaan yhteen, mutta luulisin että ajan kanssa ne sopeutuvat. Ne kuitenkin kaipaavat seuraa.!

        Muistathan pitää nyt kanillesi seuraa mahdollisimman paljon..se varmasti kaipaa ystäväänsä.


      • Bubbe_

        Osanottoni :( Minullakin oli kaksi kania, mutta toinen niistä kuoli ennenkuin kerkesi täyttää 2 vuotta...sille tuli joku suolisto juttu :( No TOSI pitkään tämä toinen kani oli surullinen eikä oikein näyttäny mikään kiinnostavan. Olivat hyviä kavereita keskenään. Mutta siitä se selvisi :) Täyttää parin viikon päästä 5 vuotta jo :) Nyt vain pidät mahdollisimman paljon seuraa sille kanillesi ja silittelet ja vaikka kannat sylissä, ne tykkää siitä :)


      • Kanit
        Bubbe_ kirjoitti:

        Osanottoni :( Minullakin oli kaksi kania, mutta toinen niistä kuoli ennenkuin kerkesi täyttää 2 vuotta...sille tuli joku suolisto juttu :( No TOSI pitkään tämä toinen kani oli surullinen eikä oikein näyttäny mikään kiinnostavan. Olivat hyviä kavereita keskenään. Mutta siitä se selvisi :) Täyttää parin viikon päästä 5 vuotta jo :) Nyt vain pidät mahdollisimman paljon seuraa sille kanillesi ja silittelet ja vaikka kannat sylissä, ne tykkää siitä :)

        Mulla kuoli viime yönä kani, ja haluisin tietää mihin se olisi voinut kuolla: Sen karvat on ihan ripulissa. Yrin aamulla herätellä sitä mutta se oli kuollut enkä voinut mitään sillä sairauksia ei ollut huomattavissa.

        Mihin se olisi voinut kuolla?


    • iieffj

      meil on pupu joka kouristelee tai en tiiä mitä se ny oikee tekee se ei liiku minnekkään mitä voisi tehdä ?

    • Greytassu

      Meillä itse syöttelen suolitukokseen rypsiöljyä :::)))

      • Rypsiöljy_ei_korvaa

        Rypsiöljy ei auta suolitukokseen. Aivan turhaa olla ostamatta parafiiniöljyä, kun sitä saa eläinkaupasta ja purkki maksaa ehkä 2-4.5 euroa ja kestää aika pitkään.

        Rypsiöljy ei ole sen halvempaa.


      • zdetjutju

        voi helvetti... ei todellakaan rypsiöljyä suolistotukokseen vaan parafiiniöljyä muilla lääkelisillä mikäli tukos on paha. ei rypsiöljyä...


      • pinja-kani
        zdetjutju kirjoitti:

        voi helvetti... ei todellakaan rypsiöljyä suolistotukokseen vaan parafiiniöljyä muilla lääkelisillä mikäli tukos on paha. ei rypsiöljyä...

        ei tarvitse rypsiöljyä vaan parafiini öljyä ja ananasta ja sellaista kaikkee!


    • leijona pupu

      Huvittavaa sinänsä, kun ihmiset säntäävät nettiin kyselemään jos lemmikillä on jokin hätä. Vaikka vaivattomampaa se olisi napata luuri kouraan ja kilauttaa eläinlääkärille, joka osaa varmasti neuvoa. -_-"

    • dhgfjgfjfhk

      täällä neuvoja voi olla kuka tahansa poropeukalo. soittakaa eläinlääkäreille, jos tulee ongelmia

    • Kani kuntoon

      Mun kani ei yhtenä päivänä syönyt mitään ja oli vain nurkassa. Laitoin sen ympärille tavallista kanin ruokaa, jogurtti karkkeja (kanien), porkkanan, säilykeananas mehua, heinää ja vesikupin. Annoin kääpiöluppa kanilleni 2ml parafiiniöljyä (saa apteekista). Tunnin päästä kani alkoi popsia jogurttikarkkejaan. Sitten sille alkoi maistua myös tavallinen kaninruoka, porkkana ja heinä.

      Parafiiniöljy laittaa kanin vatsan ylensä toimimaan. Pienille kaneille voi antaa noin 2 - 3ml päivässä ja isoille noin 3 - 6ml. (Itseni arvio)

      • Kani kuntoon

        Lisäys...

        Parafiiniöljy laittaa kanin vatsan ylensä toimimaan. Pienille kaneille voi antaa noin 2 - 3ml päivässä ja isoille noin 3 - 6ml. (Itseni arvio)

        Sitä voi siis antaa ruiskulla suuhun (ei teräväkärkisellä) kannattaa varoa ettei sitä laita vahingossa kanin nenään.


    • Suolitukoksen hoito

      Ummetus/suolitukos

      Oireet: Kani ei syö, papanat on pieniä tai niitä ei tule ollenkaan, apaattisuus, vaitonaisuus

      Hoito: Juota kanille nesteruiskulla (ei neulakärkisellä!) 1-3ml parafiiniöljyä (toista n. 6n tunnin välein, ellei muutosta tapahdu). Anasmehua kannattaa myös antaa 3ml tunnin välein jos tilanne on oikein paha. (Ei kannata käyttää ananasmehua pitkään noin usein) Hiero kevyesti kanin vatsaa. Pidä kanin saatavilla jatkuvasti heinää, ja jotain hyvää syötävää. Tarkoituksenahan olisi saada kanin maha toimimaan, ja mahdollinen tukos suolessa aukeamaan. Kanille voi myös nesteruiskulla tarjota huoneenläpöistä vettä. Kanin voi myös yrittää saada juoksemaan koska liikkuminen voi myös auttaa suolitukokseen.

      Jos kanin tila ei kohene vuorokauden aikana, ota yhteys eläinlääkäriin. Kani ei kestä pitkää paastoa, ja eläinlääkäriinkin voi olla jonoa.

      • pinja-kani

        kanilla on myös samanlainen elimistö kun hevosella joten se ei oksenna ja jos eläin ei oksenna tulee suolitukos ja samat jutut mulla kun suolitukosen hoidolla se että jos haluat että kani saa liikuntaa vie kanisi ulos jos voit ;) kokeile vaan.


      • Pinjalle!!!
        pinja-kani kirjoitti:

        kanilla on myös samanlainen elimistö kun hevosella joten se ei oksenna ja jos eläin ei oksenna tulee suolitukos ja samat jutut mulla kun suolitukosen hoidolla se että jos haluat että kani saa liikuntaa vie kanisi ulos jos voit ;) kokeile vaan.

        Mikään eläinperäinen ravinto, kuiten maitoa, jogurttia tai juustoa ym. Kanille ei sovi myöskään sitrushedelmät, sipulit,karkit, makkarat.
        Välttää tulisi kaalia ja puna-apilaa,sillä niillä on taipumusta lisätä kaasua kanin vatsaan ja siten aiheuttaa ruuansulatus ongelmia.
        Epäterveellisiä ovat myös rasvaiset makupalat kuten pähkinät ja auringonkukan siemenet.


    • kani6

      mun kani juoksee mutta kun menee häkkiin niin vetäytyy nurkkaan ja ei papanoi mitä teen :O ?

      • pinja-kani

        kani6 teillä oli sama ongelma kun meillä joten sillä on suolitukos :/ se voi kuolla siihen joten anna sille parafiiniöljyä, ananasta ja sellaista ruokaa mitä se syö ja vettä ruiskulla ;) sen pitäs tepsii


    • Harjatkaa niitä!

      KARVAPAAKKU SUOLISTOSSA
      Karvapaakku estää suoliston normaalin toiminnan ja voi aiheuttaa kanille ummetusta. Parafiiniöljy edistää karvapaakkujen kulkeutumista suolistossa. Kanille annetaan parafiiniöljyä ruiskulla suuhun muutamia kertoja päivässä kunnes tukos aukeaa ja kani ulostaa normaalisti. Parafiiniöljy on annettava rauhallisesti ja hitaasti ettei kani vedä sitä keuhkoihin. Kääpiökanin päivittäinen annos on 5 ml, tavallisen kanin yhteensä 10 ml. Karvapallojen etenemistä suolistossa auttaa myös liikunta ja kanin vatsan kevyt hierominen muutaman minuutin ajan parafiiniöljyn antamisen jälkeen.

      Ananasmehu liuottaa karvapalloja. Sitä voi antaa kanille 5 ml kahdesti päivässä viikon ajan.

      Karvapallojen muodostumista ja kertymistä suolistoon voi ehkäistä harjaamalla kanin, etenkin karvanlähdön aikaan.

    • Anonyymi

      Meijän kani ei suostu oikeen liikkumaan eikä innostu/reagoi kovin paljoa. Heinä ei maistu, pelletti kylläkin. Vääntelehtii kummalisesti. Mikäköhän olisi kyseessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe