Briggs & Stratton venttiilit

Ohjeistusta

Kysymyksiä Briggs & Stratton 8 Hp (vm.90) moottorin venttiileistä:

Paljonko välyksen pitää olla?
Miten ventiilit saa irti? Tarvitseeko erikoistyökaluja?

10

20002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ratton

      Sivuventtiilikone mahtaa tuon ikäinen olla. Venttilien säätömahdollisuutta, eikä juuri tarvettakaan ole. Paitsi venttilivarren lyhentäminen kantamistilanteessa. Lautasen sorvaus päinv. tapauksessa. Jos kuitenkin haluat venttilit kouraasi toimi näin: Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy. Lukitysrenkaat varsista pois ja venat voi työntää yläkautta ulos. Mitä niillä sitten tekee onkin eri juttu.

      • vaiheessa jo

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.


      • dfobh
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Siellähän pitäisi tosiaan olla kyljessä kansi, josta näkee ne venttiilinvarret. Otat vesihiomapaperia ja hiot välin oikeaksi siinä paikallaan. Yleensä niiden pitäisi kuitenkin kulua sekä lautasesta, että tangon päästä samaa tahtia, joten ei pitäisi olla tarvetta säätää (eli tarkasta vielä kerran).


      • Ratton
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Suosittelen hylkäämään paikallaan "hionta" vaihtoehdon Jousta täytyy saada painetuksi kasaan jollain miel. haarukkamaisella kalulla. Kaveri painaa lautasta peukalolla vastaan. Lukituspalat (2) putoaa tällöin itsestään irti v:n pään urasta. Vie venat koneistamoon ja sano kymppi pois päästä. 0.1 milliä on ihan yleispätevä näihin lupsuttimiin. Nuo jouset muuten on kuin kuulöakärkikynässä joten voimaa ei paljo tarvi.


      • bertsi
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Irtoo 12mm kiintoavaimella nostaen ja samalla liikuttaa vastakkaiseen suuntaan missä prikassa on pitkäreikä. Yleensä lähtee katsomati kun nostaa vähän ja liikuttaa niin tuntee kun prikka liikkuu. Sitten vain nostaa venttiilin pois ja hioo vartta lyhkäisemmäksi . HUOM oikea välyksen tarkistus kohta on silloin kuin mäntä liikahtaa yläkuolokohdan jälkeen ~ 5 mm alas (oikeata millimää en muista mutta suunnilleen) niin käynnistyksen kevennin ei kanna pakoventtiiliä.


    • dsd

      tietääkö joku mitkä ovat/missä ovat kampiakselissa ja nokka-akselissa ajoitusmerkit.3hv vaaka-akseli moottorissa (menin sekaisin)

      • ruuvaaja misu

        kampiakselin rattaassa joka ottaa nokka akseliin on pienet pallo merkit ja hahlon kuva..

        saman saat selville kun pyörität konetta oikein päin ja lasket imu - puristus - työ - poisto tahdit, saatat saada hieman enemmän potkuakin koneesta jos ajoitus osuu hieman aikaisempaan :)


    • hoi

      Venttiilin välyksen tulee olla 0.25mm. Hiomapaperin saatte unohtaa, venttiilit kauniiseen käteen ja smirgeliin.

    • Julia

      Vennttilit irrotetaan kumitutin (imukupin) avulla. Silla voit myös hioa ne. Venttiilit pidetään rei`ssä(sitä ennen sisäreunaan, kulumakohdalle tulee merkitä tussilla pienet merkkiviivat ja niihin tulee levittää karkeaa hiontatahnaa).Venttiileitä kierretään kolossa tutin avulla muutama kierros. Sen jälkeen tarkistetaan että kaikki merkkausjälet ovat katkenneet jotta venttiili on hioutunut tasaisesti.
      Välys oli hyvin pieni, muistaakseni rakotulkissa 20
      . Se mainitaan merkkikohtaisessa manuaalissa.

    • Anonyymi

      oma brigsi 12hv lättäpää ei käynyt kunnolla millään kaasulla ja sylki bensaa kaasuttimesta ulos, syyksi osoittautui kantva imuventiili.
      otin kannen pois ja sen sivusta olevan lätkän missä jouset on. välystä 0mm imuventtiilissä.
      otin venttiilin käteen ja rälläkällä pois sen verran että välys tuli 0.20 rakotulkilla mitattuna.
      että näin täällä.
      muut paikat oli timmissä kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe