15 kg meni 3 viikos!

iloinen!

Paastosin 3 viikkoa! Sen jälkeen aloin syödä vain muutaman lusikallisen kerrallaan ruokaa ja totuttelin kehon kaikkeen uuteen. Kuukausi mennyt paastosta eikä (ihmekyllä) ole tullut takaisin kiloakaan. :)

92

44020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKHJKJHJK

      eli mitä joit tuon paaston aikana että jaksoit noin pitkään ? :D Onneks olkoon sulle!

    • kyllä olet masteroinut melkoisen itsekurin :) Joitko vettä vai jotain muuta? 15kg kolmes viikos.. *pudistelee päätään* paaston aikanahan ei varmasti kuuluisi rehkiä kun vain nesteillä eletään, mutta kävit varmasti joskus pikku happihyppelyillä ihan vain rentoutumismielessä..?

      Pakko kysyä (en itse ole koskaan paastonnut): millaisella ruoalla aloitit pikkuhiljaa? vellillä? kun puhuit lusikallisesta =)

      • 15 kiloa kolmessa viikossa on mahdollista hyvin yksinkertaisesta syystä. Lähtöpainoa on riittävästi ja tämän 15 kg pudotus ei tee edes kipeää. Ääriesimerkkeinät ovat Dr Now:n vastaanotolle tulleet, jotka onnistuvat pudottamaan kymmeniä kiloja painoa pelkästään siirtymällä normaaliin ruokavalioon. Päälle vielä laihdustusleikkauksen tuoma lisä.


      • Anonyymi
        centaurius kirjoitti:

        15 kiloa kolmessa viikossa on mahdollista hyvin yksinkertaisesta syystä. Lähtöpainoa on riittävästi ja tämän 15 kg pudotus ei tee edes kipeää. Ääriesimerkkeinät ovat Dr Now:n vastaanotolle tulleet, jotka onnistuvat pudottamaan kymmeniä kiloja painoa pelkästään siirtymällä normaaliin ruokavalioon. Päälle vielä laihdustusleikkauksen tuoma lisä.

        Nesteitähän siinä alkuvaiheessa lähtee liikkeelle. Kun painoa on 200 kg tai enemmän niin sitä nestettä voi olla helposti kymmeniä kiloja.

        Minäkin pudotin kerran kuukaudessa 7 vaiko 8 kg. Nestettä tosta oli 5 kiloa. Olin ahminut koko talven ja liikunta oli nollassa. Kun katsoin itseäni peilistä, pääkin oli niin turvoksissa, että se näytti aivan jalkapallolta.

        Ilmeisesti se on sydän joka poistaa nestettä kropasta. Jos ja kun se ei jaksa toimia kuten pitäisi, tai sitten ei koskaan harrasta sellaista liikuntaa jossa syke nousee, jää kroppaan nestettä.


    • kummastelia

      wouw! ihan uskomatonta,joitko siis vain vettää sen 3viikkoa?toimiiko ilman että pyörtyilee ?

      • samanlainen..

        olen joskus itsekkin saanut tuon määrän pudotettuu tuossa ajassa.. muistaa vain juoda paljon vettä ja kaloritonta vissyä :)


    • niin olet

      melkein entiselläsi, ja puoli vuotta niin kaikki on takaisin korkojen kera.

      Kikkailut ei auta, terveellinen, aiempaa vähäkalorisempi ruokavalio auttaa. Elämäntapamuutos.

      • kateellinenko?

        Eihän ne kilot tule takas, koska vatsalaukku on pienentynyt niin paljon, että jos vaan syö sen verran, että nälkä lähtee, niin ei kilot tule takaisin!!! Tollasen paaston jälkeen tulee kylläiseks tyyliin yhdestä omenasta eikä se ole ketään lihottanut!!!


        Aloittajalle isot onnittelut ja tosiaan muista tsempata jatkossakin ja syöt vain ja ainoostaan sen verran että nälkä lähtee, niin vatsalaukkusi ei tule venymään ja kilot eivät tule takaisin :)


      • +++++++++++

        tyhmiä kuten sinä.Itse esimerkiksi paastosin kaksi viikkoa.Paino putosi 7 kiloa.Sen jälkeen tiesin,että en voi syödä enää entiseen malliin,koska painoin vähemmän ja rasvaa oli enemmän suhteessa lihaksiin ym.Söin kevyesti ja paino putosi edelleen noin 100g päivässä.Lopulta paino oli pudonnut yhteensä 10kg.Siinä on pysynyt ja pysyy.Kyllä paastoamalla voi laihtua.Sehän on vain pelkkää matemetiikkaa.


      • Citrus Chick

        Mielestäni paastoaminen on juuri hyvä tapa aloittaa se elämäntapa muutos...


      • dghgfj
        kateellinenko? kirjoitti:

        Eihän ne kilot tule takas, koska vatsalaukku on pienentynyt niin paljon, että jos vaan syö sen verran, että nälkä lähtee, niin ei kilot tule takaisin!!! Tollasen paaston jälkeen tulee kylläiseks tyyliin yhdestä omenasta eikä se ole ketään lihottanut!!!


        Aloittajalle isot onnittelut ja tosiaan muista tsempata jatkossakin ja syöt vain ja ainoostaan sen verran että nälkä lähtee, niin vatsalaukkusi ei tule venymään ja kilot eivät tule takaisin :)

        Jos tulet kylläiseksi tyyliin omenasta, et tule saamaan tarpeeksi kaloreita.. eli laihdut edelleen koska et jaksa syödä enempää. Tuolla menolla olet puolen vuoden päästä 28 kg painava luuranko vaikkei sinulla tod.näk. anoreksiaa olekaan.
        Kannattaisiko hiljalleen totuttaa itsensä ns. normaaliruokaan ja venyttää sitä vatsalaukkua..? Älä rupea ahmimaan ja possuilemaan, syö kohtuudella, ja tässä vaiheessa on tärkeää liikkua ettei kilot tule takaisin.


      • Ihrakasat

        Ei ne kilot todellakaan tuu takas ku mahalaukku on pienentyny ja kulutus on nyt uudella tasolla. Taas näitä pihvileukoja joilla ei oo mitään selkärankaa. Juuri nää arvostelijat ei itse pysty mihinkään todelliseen painonpudotukseen ja täällä antaa ohjeita kaverille joka on tehnyt hienon suorituksen. Läskimahat ja rimppakintut vaan huutelee ihmisille.


      • Itse kuin laihdutin äärimmäisellä nälkökuurilla ja kun vihdoin annoin itseni syödä niin aloin ahmimaan! Siirryin suoraan anoreksiasta bulimiaan :/


      • Mayju
        mia-pro-ana kirjoitti:

        Itse kuin laihdutin äärimmäisellä nälkökuurilla ja kun vihdoin annoin itseni syödä niin aloin ahmimaan! Siirryin suoraan anoreksiasta bulimiaan :/

        Aloittaja riemastuu itsekurisi puutteesta! Niinhän sitä bulimi tulee kylään!
        Olisi kivaa nähdä se löysä nahka, mikä lepsuu nopeasta laihdutuksesta.
        Toinen pahempi asia on luiden haurastuminen! Kyllä on älytöntä väkeä!
        Kerskataan, että on pudottanut kymmeniä kiloja, mutta
        minusta ne ovat "selkärankaisia" sankareita, jotka eivät kerää ylikiloja:-D


      • Näin jälkeenpäin ei mulla koskaan ollut niitä "ylikiloja" kun alotin laihduttamaan!


      • ItkeväMies
        +++++++++++ kirjoitti:

        tyhmiä kuten sinä.Itse esimerkiksi paastosin kaksi viikkoa.Paino putosi 7 kiloa.Sen jälkeen tiesin,että en voi syödä enää entiseen malliin,koska painoin vähemmän ja rasvaa oli enemmän suhteessa lihaksiin ym.Söin kevyesti ja paino putosi edelleen noin 100g päivässä.Lopulta paino oli pudonnut yhteensä 10kg.Siinä on pysynyt ja pysyy.Kyllä paastoamalla voi laihtua.Sehän on vain pelkkää matemetiikkaa.

        Ette tentyhmiä ole vaan ihailtuja.. laitan tuon kirjoituksesi talteen.Se tulee hyvinä neuvoina muistaa ja ennenkaikkea toimia ohjeen mukaan kun oma paastoni on ohi jonain päivänä. En aio lihota millään ilveellä grammaakaan paastoni jälkeen vaan pyrin toimimaan samoin pudottaen lisää painoa syömällä niukasti alussa painoa päivittäin seuraren.


      • Anonyymi

        Elämäntapamuutos on retoriikkaa. Ihmisen persoona ihmisen elämäntapa, sitä ei voi muuttaa. Ainut mikä laihduttaa on hiilihydraattien vähentäminen = leipä, sokeri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntapamuutos on retoriikkaa. Ihmisen persoona ihmisen elämäntapa, sitä ei voi muuttaa. Ainut mikä laihduttaa on hiilihydraattien vähentäminen = leipä, sokeri.

        olet väärässä


      • Anonyymi
        +++++++++++ kirjoitti:

        tyhmiä kuten sinä.Itse esimerkiksi paastosin kaksi viikkoa.Paino putosi 7 kiloa.Sen jälkeen tiesin,että en voi syödä enää entiseen malliin,koska painoin vähemmän ja rasvaa oli enemmän suhteessa lihaksiin ym.Söin kevyesti ja paino putosi edelleen noin 100g päivässä.Lopulta paino oli pudonnut yhteensä 10kg.Siinä on pysynyt ja pysyy.Kyllä paastoamalla voi laihtua.Sehän on vain pelkkää matemetiikkaa.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Ihrakasat kirjoitti:

        Ei ne kilot todellakaan tuu takas ku mahalaukku on pienentyny ja kulutus on nyt uudella tasolla. Taas näitä pihvileukoja joilla ei oo mitään selkärankaa. Juuri nää arvostelijat ei itse pysty mihinkään todelliseen painonpudotukseen ja täällä antaa ohjeita kaverille joka on tehnyt hienon suorituksen. Läskimahat ja rimppakintut vaan huutelee ihmisille.

        Tuo saavutus on kiva vaa'alla, mutta ei mahdollinen pudotus rasvasta. Neste tulee takaisin aika pian jos palaa entiseen. Pitkässä paastossa iso osa energiasta otetaan lihaksesta ellei ole voimaharjoittelua mukana, joka on paastossa erittäin vaikeaa.


    • iloinen!

      Join vain noita :) harrastin liikuntaa vähintään joka toinen päivä, ja joogasin kaiken aikaa :D Se tuntui myöskin hyvältä jälkeenpäin, olen pirteä, elämäniloinen, ja kiitollinen!

      • heh..

        Sait minut aiemmin vakuuttuneeksi, mutta tuo, että harrastit vielä liikuntaa joka toinen päivä? Ei mene läpi.


      • Paastolenkkeilijä
        heh.. kirjoitti:

        Sait minut aiemmin vakuuttuneeksi, mutta tuo, että harrastit vielä liikuntaa joka toinen päivä? Ei mene läpi.

        että et ole paastonnut koskaan. Minä paastoan säännöllisesti pari kertaa vuodessa ja aina olen harrastanut liikuntaa koko paaston ajan. Eihän tuossa edes mainittu, mitä liikuntaa. Ei ehkä mitään kauhean rankkaa, mutta esimerkiksi kävelyllä voi aivan hyvin käydä ja pitääkin. Minä olen käynyt hölkkäämässäkin koko paaston ajan aina. Ja paastot ovat pituudeltaan noin 2-3 kolme viikkoa. Kahvia tosin en ole koskaan juonut paaston aikana. Kofeiini ei kuulu siihen. Sen sijaan olen juonut hieman tuoremehuja.


      • Citrus Chick

        Heippa! Tiedän että tästä on jo pari vuotta aikaa, mutta minulle tämä on ajankohtainen ja haluaisin tietää mikä oli lähtöpainosi, pituutesi ja ikäsi, jotta voin ottaa oppia... Olisi todella ihana jos voisit vastata tähän! kiitos jo etukäteen :)


    • Kuniz

      Se tulee takas jahka paasto loppuu ja vanhat elämäntavat palaa. Sitä paitsi, noin radikaali laihduttaminen ei oo enää ees terveellistä. muutenkaan paastoaminen ylipäätään.

      • Tarkistetaan käsitteitä

        Tällä palstalla on paljon nuoria ihmisiä, nähtävästi etupäässä nuoria tyttöjä, jotka innolla ammentavat kaikki neuvot joilla saisi itsensä laihaksi ja hyvännäköisiksi. Trendi nykyaikana on että on oltava laiha, että miellyttäisi poikia ja kun se on muotia.
        Jos joku vetää vedellä ja kahvilla itsensä hoikaksi, niin aah- kaikki muut ovat perässä yrittämässä samaa. Mutta onko tämän palstan aloittaja tosiaan asiantuntija, joka tietää, että hänen käyttämänsä vesi-kahvi-jooga- kuuri on tosiaan terveellinen?
        Nämä nuoret naiset, jotka innolla lukevat näitä neuvoja, heillä on vielä perheenperustaminen, tulevaisuus ja lasten tekemiset edessä. Elämässä on paljon muutakin tärkeää kuin olla LAIHA! Entä jos palstan aloittajan neuvot johtavatkin johonkin esim. PUUTOSTAUTIIN?
        Elikkä! Olisi parasta pyytää lääkäri ja asiantuntija kertomaan, onko tosiaan terveellistä paastota kolme viikkoa vedellä, kahvilla ja joogalla! Tämä k o kuuri voisi olla myös nimeltään "anoreetikon kuuri". Eli pankaapa vähän jäitä hattuun!
        Olen itse paastonnut monta kertaa, mutta niitten ohjeitten mukaan, jotka ovat suositeltuja. Terveyskaupassa annetaan hyvät ohjeet miten paastotaan. Lukekaa LÄÄKÄRIEN JA RAVINTOASIANTUNTIJOIDEN ohjeita paastoamisesta! Kysykää heiltä onko oukei nuorelle ihmiselle olla kolme viikkoa pelkällä vedellä, kahvilla ja joogalla!


      • anorektikon..?
        Tarkistetaan käsitteitä kirjoitti:

        Tällä palstalla on paljon nuoria ihmisiä, nähtävästi etupäässä nuoria tyttöjä, jotka innolla ammentavat kaikki neuvot joilla saisi itsensä laihaksi ja hyvännäköisiksi. Trendi nykyaikana on että on oltava laiha, että miellyttäisi poikia ja kun se on muotia.
        Jos joku vetää vedellä ja kahvilla itsensä hoikaksi, niin aah- kaikki muut ovat perässä yrittämässä samaa. Mutta onko tämän palstan aloittaja tosiaan asiantuntija, joka tietää, että hänen käyttämänsä vesi-kahvi-jooga- kuuri on tosiaan terveellinen?
        Nämä nuoret naiset, jotka innolla lukevat näitä neuvoja, heillä on vielä perheenperustaminen, tulevaisuus ja lasten tekemiset edessä. Elämässä on paljon muutakin tärkeää kuin olla LAIHA! Entä jos palstan aloittajan neuvot johtavatkin johonkin esim. PUUTOSTAUTIIN?
        Elikkä! Olisi parasta pyytää lääkäri ja asiantuntija kertomaan, onko tosiaan terveellistä paastota kolme viikkoa vedellä, kahvilla ja joogalla! Tämä k o kuuri voisi olla myös nimeltään "anoreetikon kuuri". Eli pankaapa vähän jäitä hattuun!
        Olen itse paastonnut monta kertaa, mutta niitten ohjeitten mukaan, jotka ovat suositeltuja. Terveyskaupassa annetaan hyvät ohjeet miten paastotaan. Lukekaa LÄÄKÄRIEN JA RAVINTOASIANTUNTIJOIDEN ohjeita paastoamisesta! Kysykää heiltä onko oukei nuorelle ihmiselle olla kolme viikkoa pelkällä vedellä, kahvilla ja joogalla!

        oiskohan se kuitenkin anorektikon kuuri? en nyt haluaisi nussia pilkkua, mutta kun pariin otteeseen kirjoitit anoreetikon. Ihan vaan tiedoksi, ettet päde ens kerran väärällä sanalla...


      • oppia ikä kaikki
        anorektikon..? kirjoitti:

        oiskohan se kuitenkin anorektikon kuuri? en nyt haluaisi nussia pilkkua, mutta kun pariin otteeseen kirjoitit anoreetikon. Ihan vaan tiedoksi, ettet päde ens kerran väärällä sanalla...

        Joo se on varmaan anorektikko. Olen asunut 30 vuotta ulkomailla, ei tule aina niin oikein kirjoitettua nuo uudet sanat.


      • pro-paasto

        Paastoaminen on terveellistä, sitä juuri itseään! Kuhan tekee sen oikein, pelkkä vesi esimerkiksi olisi todella tyhmä idea. Mutta suolentyhjennys on tärkeä osa sitä myös!


      • Anonyymi
        Tarkistetaan käsitteitä kirjoitti:

        Tällä palstalla on paljon nuoria ihmisiä, nähtävästi etupäässä nuoria tyttöjä, jotka innolla ammentavat kaikki neuvot joilla saisi itsensä laihaksi ja hyvännäköisiksi. Trendi nykyaikana on että on oltava laiha, että miellyttäisi poikia ja kun se on muotia.
        Jos joku vetää vedellä ja kahvilla itsensä hoikaksi, niin aah- kaikki muut ovat perässä yrittämässä samaa. Mutta onko tämän palstan aloittaja tosiaan asiantuntija, joka tietää, että hänen käyttämänsä vesi-kahvi-jooga- kuuri on tosiaan terveellinen?
        Nämä nuoret naiset, jotka innolla lukevat näitä neuvoja, heillä on vielä perheenperustaminen, tulevaisuus ja lasten tekemiset edessä. Elämässä on paljon muutakin tärkeää kuin olla LAIHA! Entä jos palstan aloittajan neuvot johtavatkin johonkin esim. PUUTOSTAUTIIN?
        Elikkä! Olisi parasta pyytää lääkäri ja asiantuntija kertomaan, onko tosiaan terveellistä paastota kolme viikkoa vedellä, kahvilla ja joogalla! Tämä k o kuuri voisi olla myös nimeltään "anoreetikon kuuri". Eli pankaapa vähän jäitä hattuun!
        Olen itse paastonnut monta kertaa, mutta niitten ohjeitten mukaan, jotka ovat suositeltuja. Terveyskaupassa annetaan hyvät ohjeet miten paastotaan. Lukekaa LÄÄKÄRIEN JA RAVINTOASIANTUNTIJOIDEN ohjeita paastoamisesta! Kysykää heiltä onko oukei nuorelle ihmiselle olla kolme viikkoa pelkällä vedellä, kahvilla ja joogalla!

        Tämä


    • ...

      Ihmettelen kyllä kovasti jos 15 kg on saanut kolmessa viikossa pois. Mutta mahtava juttu, jos näin on!

      Itselläni on ylipainoa reilusti ja olen paastonnut useita kertoja 2-3 vuoden aikana. Paastotessa olen juonut kaloreita noin 300 kcal/päivä ja paastoni kestänyt noin 10-14 vrk. Aluksihan nesteitä lähtee useita kiloja, mutta nesteiden jälkeen kilot lähtevät hitaasti. Koska yksi kilo läskiä on 7000 kcal, niin laskemalla selviää että viikossa voi laihduttaa läskiä korkeintaan reilu kaksi kiloa. Ei siis enempää myöskään minulla lähtenyt (kun nesteet oli ensin poistunut). Itse olen harrastanut aerobiccia/steppiä onnistuneesti paaston aikana. Ei mitää jaksamisongelmaa.

      • huokaus ja hohhoijja

        Läskikilon lähdettämiseen tarvitaan 7000 kalorin vaje. Leikitään, että viikossa laihtuu 5 kiloa, siitä pari kiloa nesteitä joten mulla tavoin painoa pitäisi vähentää 3 kiloa. Kysymykseen tulevat siis lihasten pieneneminen (joka on AINA seuraus yli puoli kiloa/vk ylittävässä laihdutusnopeudessa)

        Tuohon kolmen kilon lähdettämiseen viikossa tarvitaan siis 21 000 kalorin vaje eli 3000 kalorin päivävaje. Kalorivaje saavutetaan rajoittamalla syömistä ja liikkumalla.

        Siispä kysynkin: jos paastossa päivittäinen kalorinsaantisi on vaikkapa 500 kaloria ja olet aiemmin syönyt vaikkapa 1600 kaloria, vajetta tulee paaston aikana tuhat kalsua päivässä. Mistäs tempaiset ne 2000 kaloria?!

        Kun muutaman päivän paaston jälkeen ylimääräiset nesteet ovat poistuneet ja maksan hiilihydraattivarastot ovat tyhjentyneet, paino ei enää putoa näiden avulla. Tällöin laihdutettavaa jää siis se kokonainen 5 kiloa viikossa mikä vaatisi jo 5000 kalorin päivittäistä energiavajetta. Tosin vähemmän, jos painoa lähtee ensisijassa muualta kuin rasvoista.

        On tietysti olemassa kolmaskin vaihtoehto: samalla kun laihdutat, kasvatat lihaksiasi, jolloin myös lepoenergiankulutuksesi alkaa kasvaa. Taidatkin olla melkoinen taikatyttö :D


    • ihmettelevä...

      Ihmettelin näitä paastoajia, että käykö kukaan töissä? Miten helv...ssä jaksaa olla töissä tuollasen paaston aikana?? Ja jos kysymys ei ole pelkästä istumatyöstä vaan joutuu liikkumaankin suht paljon.. En minä ainakaan jaksais.

      • paksuberttaaa

        on aivan älyttömästi energiaa ekan paasto viikon jälkeen. Kaksi seuraavaa viikkoa menee laulellen. Täytyy muistaa vaan suolen huuhtelut niin ei saa parin ekan päivän jälkeen päänsärkyä.
        Painoa lähtee mulla myös 11-12kg.


      • Citrus Chick
        paksuberttaaa kirjoitti:

        on aivan älyttömästi energiaa ekan paasto viikon jälkeen. Kaksi seuraavaa viikkoa menee laulellen. Täytyy muistaa vaan suolen huuhtelut niin ei saa parin ekan päivän jälkeen päänsärkyä.
        Painoa lähtee mulla myös 11-12kg.

        Mikä sun lähtöpaino oli tässä ja kauan yhteensä paastosit ja miten totuttelit takaisin syömiseen? Toivottavasti kilot eivät ole tulleet takaisin :) Itse olen neljättä päivää paastolla...


    • tälläisiä paastojia?

      Vedelläkö?

      • paastonnut

        Kolmella n. 1kk kestäneillä vesipaastoilla ( vähän vitamiineja) olen saanut pudotettua yhteensä 12 kiloa viimeisen puolen vuoden aikana. Kerralla lähti ensimmäisessä paastossa melkein 8kg, mutta siitä 3kg tuli jo viikossa takaisin.

        Se kuinka paljon lähtee kerralla riippuu tietenkin siitä minkälaisella paastolla olet. Tuolla vesipaastolla lähtee eniten, jollain mehupaastolla vähän vähemmän. Myös sillä on paljon merkitystä paljonko sitä painoa on. Jos painaa sen 150 kiloa, niin päivässä voi lähtä kilo tai jopa parikin, mutta suurin osa siitä on vain nestettä ja se tulee heti paaston päätyttyä takaisin.

        10-30 kiloa ylipainoa omaavalla henkilöllä tuo viikko pudotus on jotain ensimmäisellä viikolla jotain 2-3 kiloa ja sitä seuraavilla viikoilla se 1-2 kiloa. Yleensä tuosta pudotuksesta puolet tulee paaston päätyttyä takaisin, mutta mitä kevyemmin jatkaa paaston jälkeen, niin sitä vähemmän sitä painoa tulee takaisin. Tiedän tapauksen jossa kuukauden paaston jälkeen on tullut vain 2 kiloa takaisin, kaikki muu on ollut pysyvää pudotusta, mutta tuota paastoa seurasi kyllä täydellinen elämäntapojen muutos.


      • Minnni87
        paastonnut kirjoitti:

        Kolmella n. 1kk kestäneillä vesipaastoilla ( vähän vitamiineja) olen saanut pudotettua yhteensä 12 kiloa viimeisen puolen vuoden aikana. Kerralla lähti ensimmäisessä paastossa melkein 8kg, mutta siitä 3kg tuli jo viikossa takaisin.

        Se kuinka paljon lähtee kerralla riippuu tietenkin siitä minkälaisella paastolla olet. Tuolla vesipaastolla lähtee eniten, jollain mehupaastolla vähän vähemmän. Myös sillä on paljon merkitystä paljonko sitä painoa on. Jos painaa sen 150 kiloa, niin päivässä voi lähtä kilo tai jopa parikin, mutta suurin osa siitä on vain nestettä ja se tulee heti paaston päätyttyä takaisin.

        10-30 kiloa ylipainoa omaavalla henkilöllä tuo viikko pudotus on jotain ensimmäisellä viikolla jotain 2-3 kiloa ja sitä seuraavilla viikoilla se 1-2 kiloa. Yleensä tuosta pudotuksesta puolet tulee paaston päätyttyä takaisin, mutta mitä kevyemmin jatkaa paaston jälkeen, niin sitä vähemmän sitä painoa tulee takaisin. Tiedän tapauksen jossa kuukauden paaston jälkeen on tullut vain 2 kiloa takaisin, kaikki muu on ollut pysyvää pudotusta, mutta tuota paastoa seurasi kyllä täydellinen elämäntapojen muutos.

        Minä tipautin neljässä kuukaudessa 20 kiloa ja ylipainoisesta normaalipainoiseksi kun vihdoin ja viimein lopetin paastoilun laihduttamismielessä ja muutin elämäntavat. Oliko pitkä aika? Ei. Oliko kova työ ? No on kai sitä joutunut enemmän tekeen töitä mutta on tämä aika huomattavasti mukavampaa ollut kuin kituutuskuurit. Kroppa timmimpi kun olen käynyt neljä kertaa viikossa salilla nyt jo neljä kuukautta. Aikaisemmat paastoilut päättyi aina jojoiluun ja lopulta ahmin alakuloisena paaston jälkeen. Eli en suosittele kuin muutaman päivän paastoja mutta suosittelen siirtymistä sellaiseen ruokavalioon jossa pystyy ilman sen kummempia nälkiä olemaan ja treenaamaan täysillä, koska treenauksella saa parhaat tulokset ja timmin kropan eikä tarvitse kärvistellä. Tosin itsekin tykkään tosta Detox-kuurista silloin tällöin hyvän olon takia mutta paastoilua en enää laihdutusmielessä harrasta koska se rikkoo sen hyvän syömisen tasapainon jonka löytää monesti vaan liikkumalla ja syömällä terveellisesti.


    • ayasama

      Yooshaa! Onnittelut kaikille onnistuneille OwwO Itse kokeilen perinteistä mehupaastoa tällä hetkellä, ensimmäinen päivä menossa. Hieman mietityttää toimiiko juttu, kun tein sellaisen oman sovelluksen tuosta sitruunamehupaastosta. Laitan vaan tavallista sitruunamehutiivistettä kolme ruokalusikallista 0,5 desilitraan vettä ja kittaan pari sellaista päivässä (ja vettä pari litraa). Lisäksi imeskelen sitruunaviipaletta, jos nälkä käy kovaksi, mikä lienee ilmeistä. Parhaimmassa tapauksessa laihdun ehkä 8 kiloa..? Mh, pahimmassa tapauksessa en laihdu yhtään tai tapahtuu jotain muuta radikaalia. Noh eipä mitään, ainakin kokeillaan tämäkin juttu! Katselen ainakin viikon miten homma etenee, jos menee hyvin niin jatkan vielä toisen viikon ; 3
      Jaksamista ja voimia kaikille muille paastoajille, koska onhan tämä tälläistä maha kurnien kärvistelyä XD

    • Ravintoterapeutti

      Anna minun nauraa. Tehdäänpä pieni laskutoimitus:
      1 kg laihduttaminen(tai miksei lihominen) tarkoittaa 7 000 kcal:ia.

      15 kg = 105 000 kcal

      Ja se kolmelle viikolle... päivää kohden siis
      105 000 kcal/21 = 5 000 kcal

      Normaali päivittäisen kulutuksen viitearvo on aikuisella 2 000 kcal. Joten sen lisäksi ettet syö mitään, olet saanut joka päivä juosta 3 tuntia nopeudella 12 km/h (energiankulutus juostessa laskettu 80 kiloisella).

      Ja kaiken tämään jälkeen pitäisi vielä uskoa, no, en usko.

      • kkkkkkkkkkkk

        Nestettä, sköntsää suolesta, rasvaa ja lihasta, sitähän siinä lähtee. Kaveri oli juuri ensimmäisellä mehupaastolla 5 päivää, tuloksena 9,6 kiloa kevyempi olemus.

        Itse ajattelin ensimmäistä kertaa aloittaa paaston ihan laihdutusmielessä, olen siis paastonnut aiemminkin, mutta tämä painon pudotuksen tökkiminen alkaa tökkiä! Suunnitteilla on että pidän paastoa niin pitkään että paino on viisi-seitsemän kiloa alle tavoitteen, sitten varovasti syömistä. Onko viisasta? No ei välttämättä, mutta nyt riittää ihan oikeasti nämä kilot!


      • paastoojaaa
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        Nestettä, sköntsää suolesta, rasvaa ja lihasta, sitähän siinä lähtee. Kaveri oli juuri ensimmäisellä mehupaastolla 5 päivää, tuloksena 9,6 kiloa kevyempi olemus.

        Itse ajattelin ensimmäistä kertaa aloittaa paaston ihan laihdutusmielessä, olen siis paastonnut aiemminkin, mutta tämä painon pudotuksen tökkiminen alkaa tökkiä! Suunnitteilla on että pidän paastoa niin pitkään että paino on viisi-seitsemän kiloa alle tavoitteen, sitten varovasti syömistä. Onko viisasta? No ei välttämättä, mutta nyt riittää ihan oikeasti nämä kilot!

        Kyllä sitä helposti laihtuu 15 kiloa 3 viikossa :)) Mulla on 5. päivä menossa paastoten ja on lähteny jo 5,5 kiloa! Painoin 5 päivää sitten 65 kiloa ja nyt 59,5 ja pituutta löytyy 168cm. Paastoan itse 14 päivää. Elikä varmaan sitten kun paastoni loppuu painan joku alle 55 kiloa. Laihtuminen hidastuu nimittäin viidennen päivän jälkeen. :) Mutta tää on hauskaa. Mielikin puhdistuu. Suosittelen! Tekee suolellekki hyvää! Oon käyny potalla jo kolmesti näiden 5 päivän aikana enkä todellakaan käytä mitään suolihuuhtelua tai ihme suolavettä. Ihan vaan vedellä mennään. :) Olen 17-vuotias.


      • gjffjg
        paastoojaaa kirjoitti:

        Kyllä sitä helposti laihtuu 15 kiloa 3 viikossa :)) Mulla on 5. päivä menossa paastoten ja on lähteny jo 5,5 kiloa! Painoin 5 päivää sitten 65 kiloa ja nyt 59,5 ja pituutta löytyy 168cm. Paastoan itse 14 päivää. Elikä varmaan sitten kun paastoni loppuu painan joku alle 55 kiloa. Laihtuminen hidastuu nimittäin viidennen päivän jälkeen. :) Mutta tää on hauskaa. Mielikin puhdistuu. Suosittelen! Tekee suolellekki hyvää! Oon käyny potalla jo kolmesti näiden 5 päivän aikana enkä todellakaan käytä mitään suolihuuhtelua tai ihme suolavettä. Ihan vaan vedellä mennään. :) Olen 17-vuotias.

        Harmi kun niin moni ei tajua että paastoilussa ei loppupeleissä ole järkeä.. Jos haluaa laihaläskin kropan niin menkää ja tehkää. Lähempänä kolmeakymppiä kannattaa unohtaa tommoset - 15 kg 3 viikossa - kuurit koska rupsahtaminen tuosta vain tulee.Roikkunahka on nätti näky. : ) Loppupeleissä se merkkaa miten elää suurimman osan ajasta. mutta ihmiset haluaa aina niin nopeasti tuloksia. Yhtä hyviä tuloksia ei saa valitettavasti paastolla, siis jos mietitään kehon rasvaprosenttia. Jos haluaa kauniin kropan, parhaita tuloksia saa lopettamalla jojoilun ja vaan elämällä pääosin terveellisesti ja liikkumalla.

        Kertokaapa te - 15 kg kolmessa viikossa laihduttaneet vuoden päästä mikä on painonne. : )


      • wannabethin
        gjffjg kirjoitti:

        Harmi kun niin moni ei tajua että paastoilussa ei loppupeleissä ole järkeä.. Jos haluaa laihaläskin kropan niin menkää ja tehkää. Lähempänä kolmeakymppiä kannattaa unohtaa tommoset - 15 kg 3 viikossa - kuurit koska rupsahtaminen tuosta vain tulee.Roikkunahka on nätti näky. : ) Loppupeleissä se merkkaa miten elää suurimman osan ajasta. mutta ihmiset haluaa aina niin nopeasti tuloksia. Yhtä hyviä tuloksia ei saa valitettavasti paastolla, siis jos mietitään kehon rasvaprosenttia. Jos haluaa kauniin kropan, parhaita tuloksia saa lopettamalla jojoilun ja vaan elämällä pääosin terveellisesti ja liikkumalla.

        Kertokaapa te - 15 kg kolmessa viikossa laihduttaneet vuoden päästä mikä on painonne. : )

        te jotka olette paastolla laihtuneet, näkyykö se teidän kropassa tommonen - 15 pudotus ihan niin et vaatteet roikkuis?

        itse 62 kg ja 160 pitkä ja haluisin paastolle


      • Lääkisopiskelija4314

        Ihmisen rasvakudos sisältää n.87% lipidejä eli rasvahappoja. Yksi gramma rasvaa sisältää 9kcal. Rasvakudoksen energiasisältö voidaan laskea yksinkertaisesti kaavalla

        0.87*9000kcal/1000g= 7830 kcal / 1000 g

        Rasvakudos sisältää siis n 7800 kcal kiloa kohti.

        Lihaskudos puolestaan on proteiinia, joka sisältää 4 kcal/g eli 4000 kcal kiloa kohti (jos nyt ei oteta huomioon sitä, että elimistö polttaa lihaksista niiden glukoosivarantoja, ja glukoosin energiasisältö puolestaan on 3.4 kcal/g).

        500 kilokalorin päivittäisellä vajeella pudotetusta painosta keskimäärin 80 % on rasvaa ja 20 % lihasta. Tätä suuremmilla vajeilla rasvan osuus on pienempi ja lihaksen suurempi. Aluksi lähtee myös nesteitä sekä hiilihydraattivarastot.

        Jos viitisen kiloa on lähtenyt hiilihydraattivarastoja ja nesteitä, on 10kg lähtenyt lihaksista ja rasvasta.

        Jos kaikki olisi lähtenyt lihaksista; 10kg = 40000 kcal
        40 000kcal/21pvä = 1904 kcal/pvä.
        Jos kuluttaa 1900kcal päivässä ja paastoaa 3 viikkoa on paino hyvinkin voinut pudota 15kg.

        Käytännössä rasvaakin on lähtenyt, eli totuus on jossain 40 000 ja 105 000 kcal välissä.


      • Michelina
        Lääkisopiskelija4314 kirjoitti:

        Ihmisen rasvakudos sisältää n.87% lipidejä eli rasvahappoja. Yksi gramma rasvaa sisältää 9kcal. Rasvakudoksen energiasisältö voidaan laskea yksinkertaisesti kaavalla

        0.87*9000kcal/1000g= 7830 kcal / 1000 g

        Rasvakudos sisältää siis n 7800 kcal kiloa kohti.

        Lihaskudos puolestaan on proteiinia, joka sisältää 4 kcal/g eli 4000 kcal kiloa kohti (jos nyt ei oteta huomioon sitä, että elimistö polttaa lihaksista niiden glukoosivarantoja, ja glukoosin energiasisältö puolestaan on 3.4 kcal/g).

        500 kilokalorin päivittäisellä vajeella pudotetusta painosta keskimäärin 80 % on rasvaa ja 20 % lihasta. Tätä suuremmilla vajeilla rasvan osuus on pienempi ja lihaksen suurempi. Aluksi lähtee myös nesteitä sekä hiilihydraattivarastot.

        Jos viitisen kiloa on lähtenyt hiilihydraattivarastoja ja nesteitä, on 10kg lähtenyt lihaksista ja rasvasta.

        Jos kaikki olisi lähtenyt lihaksista; 10kg = 40000 kcal
        40 000kcal/21pvä = 1904 kcal/pvä.
        Jos kuluttaa 1900kcal päivässä ja paastoaa 3 viikkoa on paino hyvinkin voinut pudota 15kg.

        Käytännössä rasvaakin on lähtenyt, eli totuus on jossain 40 000 ja 105 000 kcal välissä.

        Tämä oli oiva laskelma!
        Olen tullut samaan tulokseen itsekseni järkeilemällä, koska
        1gr rasvaa sisältää sen 9kcal, niin olen laskenut tarvitsevani
        -9000kcal = -1kg rasvaa. Ehkä ei ihan oikein, mutta en usko kenenkään laihtuvan -7000kcal = -1kg rasvaa.
        Itselläni oli kerran vaaka, josta näin veden, lihasten ja rasvan määrän.
        Se oli todella hyvä apu laihduttaessa, sillä alussa oli vesi joka lähti.
        Vaikka söin 1500kcal ja liikuin monipuoliseti, niin lihaksia alkoi hupenemaan jonkin ajan kuluttua rasvan ohessa.
        Ei siinä auttanut proteiinijuomat ja painonnostot.
        Kg:ja hävisi mukavasti -5 kg/kk.
        Mutta kun lisäsin liikuntaa 4-5 h/ pvä ja söin 1800kcal/pvä, niin
        cm:t alkoivat huveta vauhdissa, vaikka vain pari -kg kk:ssa!
        Se oli minulle mieluisampaa! En tosin koskaan saanut ryppyjä, mutta nyt eläkeläisenä sitä on tyytyväinen, kun -1kg/7pvä häviää vaatimattomasti ja olo paranee lievästä ylipainosta.
        Tosin söin 1800kcal ja tyydyin vain kävelyihin, mutta nyt haluaa lisätä liikuntaa joka päivä enemmän.
        Aion kesän aikana pudottaa -1kg viikko syöden normaalisti 1600kcal ja nauttien kävelyistä, yogasta, Pilateksesta, stepperistä, Power Platesta ja muista pikku leluista,kuten palloista, painoista ja kuminauhoista, joita olen varannut puutarhaan ja Tv:n eteen.
        Tosin suosittelen ihon kuivaharjausta ja öljyhoitoja, samalla kun niitä kg:tä hupenee. Tulee auttaa kehoa kuona-aineiden poistoon ja erikoisen tärkeää kun laihtuu paastoten! Kesällä se öljyhoito käy kätevästi, kun voi olla uimapuvussa öljyisenä.
        Se estää niitä ryppyjä, kun pitää ihon puhtaana ja kimmoisana!


      • Anonyymi

        Ettekö oikeesti ymmärrä että se paino lähtee lihasmassasta pois, lihas painaa enemmän kuin läski joten pienikin määrä lihasten menetystä näkyy vaa’alla isolta erolta. Aivot ottavat energiaa suurimmaksi osaksi lihaksesta eikä siis läskistä. Läskiä lähtee vaan pikkasen


      • Anonyymi

        Juoksu 12 km/h?


    • Uriel33

      ...löytyi tällaista tietoa:

      Paasto ja suolentyhjennys

      Paastolla tarkoitetaan normaalista ruoasta kieltäytymistä. Nestepaastossa noudatetaan vähäenergistä ruokavaliota, mutta sen ei ole todettu hyödyttävän pitkäaikaisten laihdutustulosten saavuttamista. Paastoaja voi kokea virkistyvänsä ja saavansa voimia paastosta. Toisaalta ankara paastoaminen saattaa altistaa syömishäiriöille. Uskonnollisista syistä tapahtuva paasto liittyy henkiseen yhteyteen muiden samaa uskontoa harjoittavien kanssa, ja paaston toteuttamistavat voivat olla hyvin paljon toisistaan poikkeavia.

      Fysiologisesti paaston ei ole todettu edistävän terveyttä tai erityisesti puhdistavan kehoa. Monia kaupallisia paastomenetelmiä kauppaavat valmistajat mainostavat kuona-aineiden poistuvan kehosta paaston aikana, mutta jättävät kertomatta, että niitä poistuu muutenkin ulosteiden, virtsan, hien ja hengityksen mukana.

      Päinvastoin kuin usein virheellisesti mainostetaan, paastossa elimistö ei 'vapaudu ylimääräisestä rasvasta ja kuona-aineista'. Itse asiassa monessa paastossa saadaan niin vähän energiaa, että elimistö joutuu ketoosiin ja polttamaan lihaksia saadakseen energiaa perusaineenvaihduntaan. Niukan paaston aikana paino saattaa laskea nopeasti useita kiloja, mutta painon aleneminen ei johdu rasvakudoksen vähenemisestä, vaan enimmäkseen nesteiden poistumisesta ja lihasten hajoamisesta. Paasto voi siis johtaa elimistön suhteelliseen "rasvoittumiseen". Erityisesti hyväkuntoisilla ja hoikilla ihmisillä paasto pienentää nopeasti lihasmassaa, sillä jos rasvaa ei ole, energia on pakko ottaa lihaksista.

      Lyhyt paasto, joka kestää korkeintaan viikon, ei kuitenkaan kuluta merkittävästi kehon lihasmassaa. Niukkaenergisen nestepaaston painonpudotuksesta alle kolmannes on rasvaa, kaksi kolmannesta muuta, enimmäkseen vettä ja lihasta. Aktiiviliikkujan kannattaa muistaa, että paasto syö aina lihaksia eikä paranna kuntoa.

      Vesipaasto ei ole kenellekään suositeltavaa. Niukkaenergiseen nestepaastoonkin pitää perehtyä huolellisesti. Veren sokeriarvot ja verenpaine olisi hyvä tarkistuttaa ennen paastoa. Paastoa ei pidä aloittaa huonossa ravitsemustilassa sairauksien tai laihdutuksen jälkeen, sillä elimistön ravintoainevarastojen pitäisi olla kunnossa ennen paastoa.

      Suolentyhjennystä suositellaan paaston aikaisten epämiellyttävien oireiden (mm. päänsärky ja ummetus) välttämiseksi. Suoliston toiminta paaston aikana voi lamaantua, koska suolessa ei ole täytettä. Toisaalta, fysiologisesti ajateltuna paastoajan kannattaisi nauttia jonkin verran veteen sekoitettuja kuituja, jotta suolisto toimisi ilman suolihuuhteluakin. Suolisto (tai maksa tai muu osa elimistöä) ei paaston aikana 'vaivu lepotilaan', vaan sen motiliteetti säilyy, vaikkakin hitaampana kuin kiinteätä kuitupitoista ruokaa syödessä.

      • i wanna succeed

        näkyykö sulla mitään muutoksia
        Mulla olisi etelän matka tulossa ja nyt aloitan 15 päivän vesipaaston. Mitat 160 / 64.
        haluisin vähän hoikempaa kehoa lähtiessäni.. eli näkyykö paaston jälkeen tuloksia?
        ja paaston jälkeen jatkan terveellisillä elämäntavoilla, tietenkin :)


      • omahan on asiasi
        i wanna succeed kirjoitti:

        näkyykö sulla mitään muutoksia
        Mulla olisi etelän matka tulossa ja nyt aloitan 15 päivän vesipaaston. Mitat 160 / 64.
        haluisin vähän hoikempaa kehoa lähtiessäni.. eli näkyykö paaston jälkeen tuloksia?
        ja paaston jälkeen jatkan terveellisillä elämäntavoilla, tietenkin :)

        jäädä haaveeksi jos meinaat pariksi viikoksi heittäytyä pelkälle vesilinjalle:(((((((((((


      • vesku nnslo
        omahan on asiasi kirjoitti:

        jäädä haaveeksi jos meinaat pariksi viikoksi heittäytyä pelkälle vesilinjalle:(((((((((((

        Itse olen 183 pitkä 114.9 painava parikymppinen mies, paino tullut juopottelun ja vähäisen liikunnan seurauksena, myös ruokailu tottumukset ovat sieltä huonoimmasta päästä. nyt testasin kuukauden ajan sellaista että käytin alkoholia vähemmän, söin vain pelkkää kotiruokaa ei mitään herkkuja, sekä pieniä kävelylenkkejä, heti lähti reilu 6 kiloa ja tohon kuukauteen mahtuin kyllä vähän enemmänki ryyppäämistä, sekä tuli sorruttua muutamia kertoja roskaruokaankin. nyt olen ajatellut kokeilla parin viikon paastoa, koska itse en koe syömättäolemista mitenkään hirveäksi asiaksi, kuten monet muut itseni kokoiset. tavoite painoni on päästä 114.9 - 100 kg ja siitä jatkaa lihaskuntoilulla sekä pidemillä kävelylenkeillä ja entistä pidemmillä kävelylenkeillä. Alkoholia aion kuitenkin käyttää heti paastonjälkeen kerran viikossa.
        Laihduttamisen ei tarvitse olla ikävää, 1 kilo pois on tästä määrästä vähän, mutta mikäs kiire tässä, kun pikkuhiljaa on paino hankittukkin :)


      • .....
        vesku nnslo kirjoitti:

        Itse olen 183 pitkä 114.9 painava parikymppinen mies, paino tullut juopottelun ja vähäisen liikunnan seurauksena, myös ruokailu tottumukset ovat sieltä huonoimmasta päästä. nyt testasin kuukauden ajan sellaista että käytin alkoholia vähemmän, söin vain pelkkää kotiruokaa ei mitään herkkuja, sekä pieniä kävelylenkkejä, heti lähti reilu 6 kiloa ja tohon kuukauteen mahtuin kyllä vähän enemmänki ryyppäämistä, sekä tuli sorruttua muutamia kertoja roskaruokaankin. nyt olen ajatellut kokeilla parin viikon paastoa, koska itse en koe syömättäolemista mitenkään hirveäksi asiaksi, kuten monet muut itseni kokoiset. tavoite painoni on päästä 114.9 - 100 kg ja siitä jatkaa lihaskuntoilulla sekä pidemillä kävelylenkeillä ja entistä pidemmillä kävelylenkeillä. Alkoholia aion kuitenkin käyttää heti paastonjälkeen kerran viikossa.
        Laihduttamisen ei tarvitse olla ikävää, 1 kilo pois on tästä määrästä vähän, mutta mikäs kiire tässä, kun pikkuhiljaa on paino hankittukkin :)

        ..... alkoholi nyt niin älytön pakko???? että sitä pitäs joka väliin käyttää? jos haluaa laihduttaa ja terveemmät elämäntavat niin ihan ykkösenä se alkoholin käyttö minimiin!! siitä ei seuraa mitään hyvää


      • asdfsf
        ..... kirjoitti:

        ..... alkoholi nyt niin älytön pakko???? että sitä pitäs joka väliin käyttää? jos haluaa laihduttaa ja terveemmät elämäntavat niin ihan ykkösenä se alkoholin käyttö minimiin!! siitä ei seuraa mitään hyvää

        Hyvä se on noin sanoa, jos se ei tuo omalle kohalleen nautintoa :) Ei alkoholi tuo mullekkaan mutta mulle ois lähes mahoton ajatus elää ilman hapankaalia, tupakkaa tai kahvia. Yritä kattoo asioita muiden näkökulmasta, itsekeskeisyys on ihmiskunnan vitsaus


      • Michelina
        vesku nnslo kirjoitti:

        Itse olen 183 pitkä 114.9 painava parikymppinen mies, paino tullut juopottelun ja vähäisen liikunnan seurauksena, myös ruokailu tottumukset ovat sieltä huonoimmasta päästä. nyt testasin kuukauden ajan sellaista että käytin alkoholia vähemmän, söin vain pelkkää kotiruokaa ei mitään herkkuja, sekä pieniä kävelylenkkejä, heti lähti reilu 6 kiloa ja tohon kuukauteen mahtuin kyllä vähän enemmänki ryyppäämistä, sekä tuli sorruttua muutamia kertoja roskaruokaankin. nyt olen ajatellut kokeilla parin viikon paastoa, koska itse en koe syömättäolemista mitenkään hirveäksi asiaksi, kuten monet muut itseni kokoiset. tavoite painoni on päästä 114.9 - 100 kg ja siitä jatkaa lihaskuntoilulla sekä pidemillä kävelylenkeillä ja entistä pidemmillä kävelylenkeillä. Alkoholia aion kuitenkin käyttää heti paastonjälkeen kerran viikossa.
        Laihduttamisen ei tarvitse olla ikävää, 1 kilo pois on tästä määrästä vähän, mutta mikäs kiire tässä, kun pikkuhiljaa on paino hankittukkin :)

        Hyvänen aika, mikä rehellinen realisti!
        Tuolla itsensä analyysilla näkee selvästi, missä on ja minkä tähden ja mihin päästä ja millä keinoilla! Lykkyä tykö!


    • daydei

      kertokaaaa

      itse 62 / 160.. haluisin kesän alkuun mennessä painaa 50 kg.... onnistuuko vesipaastolla

    • mafijirtsf

      minä en oikein ole varma että paastoanko mutta kamala nälkä tässä on ollut jo 3 viikkoa. olen juonut kamalan paljon vettä pitääkseni kovan nälän poissa, päivän ruoka saattaa olla 2 omenaa ja 2 kuppia kahvia. joskus päivä menee syömättä mitään, vain juomalla. nälkä on mutta en siitä jaksa piitata. voiko näillä elämäntavoilla laihtua. mielestäni en ole liikkunut mihinkään suuntaan. jumitan..

      • Michelina

        Voi sinua rassua! Ei sitä kyllä puhdas'oppisena paastona voi pitää!
        Toivon vain, että se neste ei ole muuta kirkasta kuin vettä sentään.
        Kyllä sinun täytyy saada muutakin ravintoa, että et häviä tyystin.
        Ei ihme jos jumittaa...


    • Elfina

      Itse pudotin -9kg 5:ssä viikossa Cambridge paastolla. Siitä kilo tuli takaisin (nestettä) kun palasin normaaliruokaan. Paaston aikana ei kyllä juuri jaksa muuta tehdä kun kevyttä työtä eikä minkäänlaista liikuntaa jaksa tehdä. Kävely 500m tuntu jo toivottomalta.
      Se hyvä puoli siinä tosiaan on, että vatsalaukku pienenee valtavasti kun paastoaa. Ateriat pysyneet pienempinä aina paaston jälkeen, joten se antaa tsemppiä myös tulevaisuuteen sen kannalta. :)

    • 15:s menossa

      15:s päivä menossa. Vedän vielä pari päivää ja lopetan sitten.
      Ei viitsi juhannuksena pitää kuuria, kun syö uusia perunoita ja silliä.

      Hyvin mennyt, ei tosin 15 kiloa, mutta kummiskin tarpeeksi.

    • Paastomies107kg

      Aloitin eilen aamulla paaston, aamupalan ( 2 isoa kukkuralautasellista spagettia jauhelihalla ) klo 5 aikaan aamulla viimeinen suupala oli syöty. Päätin siinä sitten, että aloitanpa paaston. Painoa oli 107kg. Nyt olen ollut syömättä25h eikä ole nälkä vaivannut. Pientä päänsäryn tapaista on ollut 24h-25h aikana mutta ei häiritsevästi. Välillä se tuntuu katoavan ja säilyvän kuitenkin aavistuksenomaisen heikkona kuitenkin. Yllättävän hyvin on mennyt ensimmäinen vuorokausi eikä tässä ole enää kuin 23h toiseen vuorokauteen. Punnituksessa ajattelin käydä 5vrk paastottua ylitse.

      Suolihuuhtelua en kokeile. Juomalla kahvia, lightlimua ja vettä paastoan. Suolihuuhtelua voisin kokeilla mutta en tiedä miten se tehdään ja mistä suolihuuhtelujutun saa. Ilmeisesti vettä ruiskutetaan persereiästä sisään ja sitten vesi ja paskaa tulee persereiästä pois. Aika homoa, siksi en sitä kokeile ja se varmaan sattuu työntää keppi persereikään.

    • pikkupaastoaja

      Itse olen vanhainkodilla töissä (6h/vrk) ja työ on pitkälti seisomatyötä. Työmatkat kuljen pyöräillen (matka n.1,5km) työpäivien jälkeen käyn n. 5km pitkän hölkkää/reipasta kävelyä olevan lenkin.
      Olen aloittanut paastoni 4pvä sitten, ja aion jatkaa tätä vielä 3pvä eli yhteensä viikon. Paastoni aikana olen juonut helteistä johtuen paljon vettä, mutta myös kohtuullisesti kahvia, sekä syönyt päivittäin aamupalaksi palan täysjyväleipää kevyellä kasvirasvalevitteellä, sekä lasillisen maitoa. En tiedä putoaako painoni, mutta oloni on hyvin energinen ja aurinkoinen, olen aina ollut sitä mieltä että aamiainen on päivän tärkein ruoka, joten se on must. Kerron tuloksista *paastoni* jälkeen, mikäli niitä ilmenee!
      Tsemiä kaikille paastoajille!

      • paastoaja

        Kiinteän ruoan nauttimisya ei lueta pastoamiseksi vaikka kuink vähäisiä määriä söisikin. Enemmän nälkäkuuri kuin paasto. Pastossa ruoansulatuselimistön tarkoitus levätä


    • paastoaja

      Vaahterasiirappipaasto/sitruunamehupaasto on kans "hyvä"... Nälkää ei ole, paino tippuu mukavasti ja töihin ja harrastuksiin pystyy... Oon aina ollu himoliikkuja, vähän nyt joutuu rajottaa, ettei kaikki lihas katoa, mutta kävely ja hölkkälenkkejä pystyy tehdä hyvin. Tiedoksi, ettei se lihas pelkästään paastossa pala, kyllä ihan jokalaista kudosta palaa...

      Suolihuuhteluita en käytä, lakritsatee ajaa mulla saman asian, verenpaine ku on aina ollu toooosi matala, et pystyn sitä lipittää.

      Viime vuonna olin eka kertaa, halusin roskaruokakierteestä eroon. laihduin n kolmessa viikossa 9kg, ja roskaruuat jäi...Kilo tuli takasi viikon sisällä, mutta sen jälkeen ei grammaakaan! Yhtään ei ihokaan roiku, vaikka sitäkin täällä manattiin... =). Oon 40v, normaalipainonen, mutta haluan vähän hoikemmaksi...

      • paastoaja

        Vielä lisään, että oon karpannu jo monia vuosia, ehkä sen takia alkuoireita ei juuri ole...
        Ja kyllä, myös karppaaja lihoo, jos vaan syö ja syö ja syö.... vaikkakin sitte karppiroskaruokia... =(

        Mutta paaston lopetus on helpompi, ku sokeri muu pas...a ei kuulu ruokavalioon.

        Onnea matkaan kaikille paastoajille... =)


    • kokenutpaastoajavm77

      Äidilläni lähti 10 kiloa viikossa, suurin osa siitä oli nestettä. Kahvi ei ole paastojuoma.

    • Ex-anorektikko

      Meikä innostui paastosta ja päätyi sairaalaan... Kerkesin elää muutaman viikon pelkällä vedellä, kahvilla ja cola zerolla ja siinä sivussa vielä melko paljon liikuntaa. Ennen sitä paastosin sokerittomalla mehukeitolla, sittenpä halusin lisää haasteita ja kun jotain neljä päivää olin lopulta elänyt pelkällä vedellä ja kahvilla, niin vapisin ja itkin sängyssä ja kun opiskelija-asunnoltani menin kotiin äiti päätti pistää stopin ja vei minut sairaalaan, koska en enää tajunnut että minulla oli jo kehittynyt paastoilujeni kautta anorektinen ajatusmaailma ja en edes tajunnut että BMI oli pudonnut jostain 18,5 johonkin hieman alle 16... Sairaalassa todettiin vakava aliravitsemus ( anorexia nervosa) sillä veressä ei ollut juuri mitään ja leposyke jotain 40... Jatkoin paastoa koska en uskaltanut enää syödä, koska en tiennyt mitä söisin paaston jälkeen yms. tietysti minulla oli huimasti rahaa, kun en ostanut ruokaa... Nesteitä, joihin meni about alle 5€ per viikko kun nykyään ruokaan menee jotain 20-40e per viikko :) En siis suosittele pitkiä paastoja ja HUOM! Paasto on elimistön puhdistamista varten keksitty juttu ei laihduttajille ! Sinun täytyy myös ennen paastoa olla täysin terve aikuinen henkisellä kuin fyysiselläkin tasolla...

    • neiti sitrus

      Niinpä, ei paasto ole laihdutusta varten vaan pysähtymistä ja puhdistumista varten, jonka jälkeen voi aloittaa syömään terveellisemmin.

      *Vaikka kyllähän sitä painoa siinä lähteen. Itse paastosin puoli vuotta sitten viikon ajan ja paino tippui 55 kilosta 49 kiloon. Ja yksi kilo tuli takaisin, ja puolen vuoden päästä paastosta painan edelleen 50 kiloa. Nyt aloitin uudelleen samanlaisen paaston mutta en odota painon tästä enää tippuvan. Olen 160 senttiä pitkä joten tuo paino on ihan sopiva. Ja sitruunamehu paastohan oli kyseessä.

    • ÄÄÄÄÄH

      mua ei ainakaa kiinnosta paskaakaan et onko terveellistä vai ei. En halua olla läski loppuelämääni ja tää kuulostaa hyvältä. Pakko alottaa joskus laihuttaminen.

    • apua!

      Mäki aattelin alkaa oon 168cm ja painan 79kg SE ON LIIKAA ikäiselleni koska oon alle 18.. ja jos paasto ei ole hyvä vaihto ehto nii voisko joku neuvoa paremman tavan laihtua..
      tiedän että liikkumalla ja syömällä terveellisesti mutta antakaa vaikka esimerkki päivän ruoista mitä saan syödä että laihtuisin nopeaa
      ja miten tulisi liikkua ja kuinka usein (mulla on jtn rasitus astmaa eli ei mitään rääkki treeniä)

      • vhh

        Kokeile karppausta :) jtät vaa turhat hiilarit pois. kevyt tuotteet kansaa lihottaa.


      • Päivän ruokalista
        vhh kirjoitti:

        Kokeile karppausta :) jtät vaa turhat hiilarit pois. kevyt tuotteet kansaa lihottaa.

        Kun olet alle 18, niin sinun on parasta mennä jonkun dietistin/sairaanhoitajan/lääkärin puheille ja saada oikeat neuvot miten tehdä. Sitten noudatat niitä neuvoja ja otat rauhallisesti.

        Olen sitä mieltä, että kaikenmaailman ihmedieetit eivät ole asiallisia ja saattavat aiheuttaa vaikka mitä myöhemmin. Sinä tarvitset kaiken terveellisen ravinnon, että ei tule puutoksia.

        Tämä "nopeaan laihtuminen" on ihan väärä ajatus.
        Ei tartte päästä kolmessa päivässä bikini-kuntoon tai "ennen juhannusta".

        Sinä et missään nimessä ole niin kauheasti ylipainoinen, ota ihan lunkiin tahtiin laihtuminen. Kun sinulla on jtn rasitus astmaa, niin helpot järkevät liikkumistavat ovat hyvät. Kävelyä, kerää luonnossa yrttejä, marjoja. Uiminen olisi myös varmaan hyvä laji ja sitten kevytvoimistelua, niitä on rauhallisia lajeja. Kysy lisää lääkäriltä.

        Jos saat jostain painonvartijoiden ohjeita, niin mene niitten mukaan.
        Onhan niitä reseptejä terveyslehdissäkin (jätä väliin nää kaikki "muotijumppa" lehtien reseptit, mitkä on tarkoitettu "muotinuorille" joille pelkkä ulkonäkö on tärkeintä). Kirjastoista löytyy myös hyviä ohjeita.

        Joka toinen päivä kävelylenkki, säännöllisesti, alkuun. Lisää sitten.

        Aamulla esim kaurapuuro, maito, kananmuna, hedelmä TAI kinkku/juustovoileipä päälle paprikaa, lasi omaa puristettua juissia (tekojuisseissa on sokeria ja lisäaineita). Voisit hankkia mehulingon, sillä saa näppärästi tehtyä omat mehut.

        Välipala hedelmä tai porkkana, voileipä esim. (huom. ruisleipää!)

        Lounas: kreikkalainen salaatti, tai vaikkapa broccolisoppa (sopat on kivoja)

        Välipala: luonnonjugurtti jotain terveellistä

        Illallinen: Kalaa tai liharuoka, salaattia. (Ite tykkään kauheasti perunasta, vaihda peruna johonkin muuhun esim. ginoon)

        Juo vettä siinä 1 - 1,5 litraa päivässä. (Sanovat että liika veden kittaaminen ei oo hyvästä)

        Ei cocista, ei sipsejä, ei karkkeja, ei valkoista leipää.

        Ja kun vielä vähän liikut, niin takuulla tippuu paino, ja terveellisellä mukavalla tavalla.

        Tällä palstalla olisi muittenkin hyvä kertoa hyvistä päivän ateriaehdotuksista!


      • apua!
        Päivän ruokalista kirjoitti:

        Kun olet alle 18, niin sinun on parasta mennä jonkun dietistin/sairaanhoitajan/lääkärin puheille ja saada oikeat neuvot miten tehdä. Sitten noudatat niitä neuvoja ja otat rauhallisesti.

        Olen sitä mieltä, että kaikenmaailman ihmedieetit eivät ole asiallisia ja saattavat aiheuttaa vaikka mitä myöhemmin. Sinä tarvitset kaiken terveellisen ravinnon, että ei tule puutoksia.

        Tämä "nopeaan laihtuminen" on ihan väärä ajatus.
        Ei tartte päästä kolmessa päivässä bikini-kuntoon tai "ennen juhannusta".

        Sinä et missään nimessä ole niin kauheasti ylipainoinen, ota ihan lunkiin tahtiin laihtuminen. Kun sinulla on jtn rasitus astmaa, niin helpot järkevät liikkumistavat ovat hyvät. Kävelyä, kerää luonnossa yrttejä, marjoja. Uiminen olisi myös varmaan hyvä laji ja sitten kevytvoimistelua, niitä on rauhallisia lajeja. Kysy lisää lääkäriltä.

        Jos saat jostain painonvartijoiden ohjeita, niin mene niitten mukaan.
        Onhan niitä reseptejä terveyslehdissäkin (jätä väliin nää kaikki "muotijumppa" lehtien reseptit, mitkä on tarkoitettu "muotinuorille" joille pelkkä ulkonäkö on tärkeintä). Kirjastoista löytyy myös hyviä ohjeita.

        Joka toinen päivä kävelylenkki, säännöllisesti, alkuun. Lisää sitten.

        Aamulla esim kaurapuuro, maito, kananmuna, hedelmä TAI kinkku/juustovoileipä päälle paprikaa, lasi omaa puristettua juissia (tekojuisseissa on sokeria ja lisäaineita). Voisit hankkia mehulingon, sillä saa näppärästi tehtyä omat mehut.

        Välipala hedelmä tai porkkana, voileipä esim. (huom. ruisleipää!)

        Lounas: kreikkalainen salaatti, tai vaikkapa broccolisoppa (sopat on kivoja)

        Välipala: luonnonjugurtti jotain terveellistä

        Illallinen: Kalaa tai liharuoka, salaattia. (Ite tykkään kauheasti perunasta, vaihda peruna johonkin muuhun esim. ginoon)

        Juo vettä siinä 1 - 1,5 litraa päivässä. (Sanovat että liika veden kittaaminen ei oo hyvästä)

        Ei cocista, ei sipsejä, ei karkkeja, ei valkoista leipää.

        Ja kun vielä vähän liikut, niin takuulla tippuu paino, ja terveellisellä mukavalla tavalla.

        Tällä palstalla olisi muittenkin hyvä kertoa hyvistä päivän ateriaehdotuksista!

        Tänään vielä nilkka nyrjähti eli 2viikkoo ''liikuntakielto'' (Y) mutta voisihan tuota yrittää..
        Pidän tässä 2-3 päivää vesipaastolla ja yritän sitten muuttaa ruokavalioani :)

        mutta kiitos vinkistä :)


    • siittä vaan!

      Joo. Pidä vaan!

      Kiva on lupailla.

      Täällä on harvase päivä joka "huomenna aloittaa paaston..."

      Sitten vain niinkuin lopahtaa tieto, "jostain syystä, kas", kun ei ole monet puoletkaan, jotka osaavat olla edes lounaalle asti syömättä... heh heh.

      Seuratkaapa mielenkiinnolla näitä aloituksia "huomenna aloitan"................

    • dsjksdjg8904e

      3 Viikkoa paastoamista? Kuulosta todella epäterveelliseltä, menettää perkeleesti lihasta ja huonoksi PÄÄLLESI!

      Mutta hei se oli vaan neuvo, loppujen lopuksi voitte tehdä ihan mitä VITTUA TE HALUATTE TEHDÄ!

    • machedranja

      olen 30-vuotias perheenäiti. olen koko aikuisikäni ollut 65-kiloinen. en ole ollut tyytyväinen ulkonäkööni, mutta olen niin hirveän laiska, etten ole jaksanut tehdä asialle mitään. niin ja vihaan liikuntaa. olen aina syönyt mitä sattuu, mutta vain kerran päivässä, lämmintä ruokaa. aamupalojen ja välipalojen laittelu on aina ollut mielestäni työlästä. no, nykyään perheenäitinä laittelen jatkuvasti välipaloja lapselle, mutta vaikka ne eväät siinä edessä on, ei silti tule itsellä niitä syötyä. pieni nälkä ei ole minua koskaan haitannut. olen tottunut siihen.

      olen myös tupakoitsija. pari vuotta sitten lopetin tupakanpolttoni ja aloin sen seurauksena syödä enemmän, jolloin paino nousi 10 kiloa. aloitin tupakanpolton uudestaan päreiden palamisen seurauksena vuoden tauon jälkeen ja aloin laihduttaa nyt alkuvuodesta 13 kiloa reilun kuukauden paastolla. join paljon vettä, hieman myös teetä ja silloin tällöin saatoin jopa maistella parin haarukallisen verran ruokaa. alkupainoni oli 75 ja päädyin 62 kiloon, joista paaston loputtua 3 tuli takaisin kun aloin taas syödä kuten aiemminkin. ihan normaalisti.

      olin 65 kiloinen reilun puolen vuoden ajan, jolloin taas aloittelin laihista. alkuun täytyy tietysti totuttaa vatsaa, joten eka askel oli ruokamäärien ja annoskokojen pienentäminen. ja tietysti herkut pois. lopulta olin ollut 2 päivää vesipaastolla, kunnes kolmantena päivänä olin aivan heikko ja voimaton, joten aloin taas syömään, joskin pienesti. sitten luin tämän jutun:

      http://www.sci.fi/~voas2333/paasto/index.html

      ja siellähän sanottiin, että täytyy vaan sinnitellä sen heikon olon ohi, niin alkaa helpottaa ja näläntunnekin katoaa. nyt olen toista päivää jo puhtaalla vesidietiillä ja hyvin menee. painoa on tippunut jo 4 kiloa, eli olen jo 61-kiloinen. tavoittelen 52 kiloa, jolloin ei vielä haittaa jos 3 kiloa tulee takas. olen 155 senttiä pitkä, joten olisin tosi tyytyväinen 55 kiloon.

    • skarppi

      Paljonkohan sinulta lähti lihaksia rasvakudoksen sijaan?

      Läski ei paljon paina...

    • koajvn4

      Paastosin melkeen kuukauden laihdun 3 kiloa. Saakerin turhaa touhua ja epäterveellistä. Elämän tavat remonttiin ja hyvin menee!

    • tuleva paastoilija?

      Onko paastoillessa särkenyt päätä paljonkin, ajattelin vaan, että miten esim. töissä kestää, jos päätä jomottaa 24/7..? Itse voisin mehupaastoa kokeilla, jottei verensokerit ihan pääse laskemaan : ) Jos haluaa pudottaa n. 10 kg, meneekö mehupaastolla siihen joku kaksi viikkoa, vai enemmän?

    • ryfhethgs

      ei voisi parempi olo olla pätkäpaastoilussa, sydän toimii ja keuhkot taas pitkästä aikaa

      syön vain klo 21-24 vuorokauden aikana

    • Heh, tyhmät...

      Hei, vähän kriittisyyttä näihin kirjotuksiin :-))

      Tuo ei ole mahdollista, ellei aloittaja ole ollut alkujaan lähes 200 kiloinen.

    • kokheileppa

      hekotuttaa, kyllä tv tuli juuri yle teemalla ohjelma itä naapurissa on paastolaitoksia ja siellä paranee 3vk vesipaastolla suurinpiirtein kaikki sairaudet , ja se oli tosi asia.laihtumisesta ei tosin puhuttu ,mutta tokihan sitä tapahtui. itse olen päässyt kuosiini pikku paastoilla 30 kg otin pois-- onhan tosi enegia mummo.

    • Paastoon uskova

      Aloitan yllämainitun dokumentin innoittamana kolmen viikon paaston. Nyt paino 72/170 ja salilla tulee käytyä ryhmäliikunnoissa neljästä viiteen kertaan viikossa. Lisäksi kävelyä ulkona. Katsotaan mitä tapahtuu, puhdistuuko mieli ja iho ja mitä vaaka näyttää helmikuun alussa. :> Ajattelin syödä hedelmän kerran päivässä ja tietenkin juoda paljon vettä. Saas nähä mitä käy! Toiveena hohtava iho ja keveämpi olemus.

    • Siskonen7

      Hienoa, mahtavaa! Sydämelliset onnittelut! Minä olen pisimmillään paastonnut 9pv. Kymmenes pv. meni kyllä jo pirtelöllä. Minä aloitin vanhalla Painonvartijat-viholla. Olen nyt kuukaudessa saanut 4kg alas. Tuo sinun paastojuttu kyllä oli niin mahtava että tekisi myös mieli kokeilla 😊

    • Anonyymi

      Eihän ap sanonut että 15kg rasvaa lähti, niin kuin moni täällä laskee päänsä puhki.

      Osa siitä on nestettä, rasvaa, hiilarivarastot ja lihasta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        se että kropasta poistuu paastotessa runsaasti vettä tarkoittaa sitä että lihaksisto katoaa. Rasvakudos sisältää 90% rasvaa ja vain 10% vettä. Monellekin yllätys. Lihaskudos on suurimmalta osin vettä. Lihaskudoksen rakenteessa on karkeasti noin 75% vettä. 20% on proteiinia, loput 5% lihaksesta on rasvaa ja clygogeenia (n. 1%) .
        Tiukan paastojakson lopputuloksena kropan rasvaprosentti voi jopa nousta. On laihempi mutta lössömpi. Itse en suosittele ankaraa paastoa laihdutusmenetelmäksi. Paasto on spiritualistinen juttu. Meditaation apuväline. Euforiakokemus. Jos niistä asioista on elämässänsä kiinnostunut.


      • Anonyymi

        Tarkemmin: "rasvakudos ei edes täydellisessä paastossa hupene viikossa yli kiloa."
        Paino voi laskea enemmänkin. Ensimmäisellä viikolla.


    • Anonyymi

      Surukseni huomasin palstaa lukiessani,että suurin osa täällä kommentoineista tarvitsisi psykiatrista apua, koska normaalipainoiset yrittää pakkolaihdutusta.

      • Anonyymi

        Joo varmaan näin on, mutta ei sinun sentään surra sitä tarvitse tai muuten päädyt itsekin pian psykiatrin asiakkaaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe