Flagyl ja alkoholi

kuurin loppumisen jälk

Hei, onko teillä kokemusta sellaisesta lääkkeestä kuin Flagyl? Kun sen kanssa ei saa ottaa alkoholia mikä on ihan ok, mutta seuraavana päivänä kuurin loppumisesta olen lähdössä firman virkistysmatkalle joka on tunnetusti kostea.. Flagylin tuoteselosteessa luki, että alkoholi aiheuttaa antabus-oireita. Onko kellään kokemusta että se aiheuttaisi vielä 1vrk:n jälkeenkin kuurin loppumisesta? Täytyy varmaan soittaa vielä apteekkiinkin ja varmistaa, tai jättää firman juhlat väliin. Selvinpäin ei sinne voi lähteä!!!

47

38093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seuraavinakin

      vuorokausina, joten ei, ei alkoa sitten vielä vuorokauden, kahdenkaan päästä.

      • lasillista?

        pari lasillista viiniä esimerkiksi ruuan kanssa ei varmasti aiheuta mitään, vai onko kokemuksia? minkälaisia ne antabus-oireet oikein ovat? jos torstai-iltana otan viim. lääkkeen ja perjantai-iltana olisi tarkoitus maistella, niin luulis haihtuneen jo. tuoteselosteessa luki että VÄLTETTÄVÄ myös 1vrk kuurin jälkeen alkoholin käyttöä.


      • Jotain tietävä
        lasillista? kirjoitti:

        pari lasillista viiniä esimerkiksi ruuan kanssa ei varmasti aiheuta mitään, vai onko kokemuksia? minkälaisia ne antabus-oireet oikein ovat? jos torstai-iltana otan viim. lääkkeen ja perjantai-iltana olisi tarkoitus maistella, niin luulis haihtuneen jo. tuoteselosteessa luki että VÄLTETTÄVÄ myös 1vrk kuurin jälkeen alkoholin käyttöä.

        Antibioottien, jotka saattavat aiheuttaa antabus-reaktion, käytön jälkeen suosittelisin kyllä ottamaan varman päälle. Yleisenä ohjeena pitäisin järkevänä jättää viinakset vielä kolmen päivän ajaksi kuurin loputtua, sillä yleensä antibiootit pysyvät veressä pari vuorokautta käytön lopettamisen jälkeen.
        Lääkkeen haittavaikutuksissa asia ilmaistaan, sitä valmistavan yhtiön tiivistetyssä yhteenvedossa seuraavasti: "Metronidatsoli voi samanaikaisesti alkoholin kanssa käytettynä aiheuttaa voimakkaan, epämiellyttävän antabus-reaktion. Onkin viisainta pidättäytyä alkoholin käytöstä kokonaan hoidon aikana ja vielä pari päivää lääkityksen loputtuakin."
        Korostaisin tässä yhteydessä enemmän tuota "viisainta pidättäytyä" osaa. ;)

        Antabus-reaktiota en itse ole saanut, mutta sellaisen olen kyllä nähnyt, ja kuullut kokemuksesta. Valtava "krapula" iskee heti, kun alkoholia on imeytynyt vereen. Eli vapinaa, pahoinvointia, sydämen tykytystä, päänsärkyä ym. Saattaa kestää useita tunteja.

        Joku hullu on väittänyt, että hauskaa voi pitää ilman viinaakin, joten itse vältän sitä ja käytän olutta. ;) Mitä pippaloihisi tulee, niin harkitse kannattaako riski ottaa, onko se sen arvoista, ja tee sitten oma ratkaisusi. Toivottavasti tulee mukavat kemut ja nautit niistä, selvänä tai vähemmän selvänä. :)


      • närheet
        Jotain tietävä kirjoitti:

        Antibioottien, jotka saattavat aiheuttaa antabus-reaktion, käytön jälkeen suosittelisin kyllä ottamaan varman päälle. Yleisenä ohjeena pitäisin järkevänä jättää viinakset vielä kolmen päivän ajaksi kuurin loputtua, sillä yleensä antibiootit pysyvät veressä pari vuorokautta käytön lopettamisen jälkeen.
        Lääkkeen haittavaikutuksissa asia ilmaistaan, sitä valmistavan yhtiön tiivistetyssä yhteenvedossa seuraavasti: "Metronidatsoli voi samanaikaisesti alkoholin kanssa käytettynä aiheuttaa voimakkaan, epämiellyttävän antabus-reaktion. Onkin viisainta pidättäytyä alkoholin käytöstä kokonaan hoidon aikana ja vielä pari päivää lääkityksen loputtuakin."
        Korostaisin tässä yhteydessä enemmän tuota "viisainta pidättäytyä" osaa. ;)

        Antabus-reaktiota en itse ole saanut, mutta sellaisen olen kyllä nähnyt, ja kuullut kokemuksesta. Valtava "krapula" iskee heti, kun alkoholia on imeytynyt vereen. Eli vapinaa, pahoinvointia, sydämen tykytystä, päänsärkyä ym. Saattaa kestää useita tunteja.

        Joku hullu on väittänyt, että hauskaa voi pitää ilman viinaakin, joten itse vältän sitä ja käytän olutta. ;) Mitä pippaloihisi tulee, niin harkitse kannattaako riski ottaa, onko se sen arvoista, ja tee sitten oma ratkaisusi. Toivottavasti tulee mukavat kemut ja nautit niistä, selvänä tai vähemmän selvänä. :)

        Kyllä kyllä, ei todellakaan kannata ottaa YHTÄÄN pisaraa alkoholia antabus-vaikutteisten lääkekuurien aikana tai niitä seuraavina päivinä. Pari tuttua ovat ottaneet hiukan alkoholia juuri tuolla periaatteella että "ei pari kaljaa voi vaikuttaa..." Ja olo on ollut seuraavana päivänä aivan hirveä. Juuri Flagyl tekee sen, että antabusvaikutus tulee n. vuorokauden jälkikäteen. Tuttuni sanoivat, että kokivat elämänsä hirveimmän olon. Ja vierestä seuranneena voin sanoa, että siltä se näyttääkin.

        Huom. Tiedän ammattini puolesta jonkin verran lääkkeistä, Antabus-reaktio on pahimmillaan tappava. Ei siis kannata tehdä mitään "kokeiluja".

        Mukavia pippaloita kuitenkin:)


      • kuuri syöty mutta...

        mulle apteekissa sanottiin että 3-4 päivää ilman alkoa kuurin jälkeenkin. jostain luin että viikko. kuurini kesti 10 päivää joten riippuisiko kuurin pituudesta, eli jos viiden päivän kuuri niin alkoa voisi ottaa jo parin päivän päästä?


      • järkikäteen
        kuuri syöty mutta... kirjoitti:

        mulle apteekissa sanottiin että 3-4 päivää ilman alkoa kuurin jälkeenkin. jostain luin että viikko. kuurini kesti 10 päivää joten riippuisiko kuurin pituudesta, eli jos viiden päivän kuuri niin alkoa voisi ottaa jo parin päivän päästä?

        Rauhoitu. Ilman viinaa ei kuole. Flagyliä veressä viina = hirvittävä olo.


    • sain siunauksen

      Soitin apteekkiin ja varmistin asian. Sanoivat että lääkekuurin aikana nautittu alkoholi aiheuttaa voimakkaita oireita, vuorokauden jälkeen lääke on jo sen verran haihtunut elimistöstä, että jos oireita tulee, ovat ne lieviä. Ja tämäkin riipuu henkilöstä, toisilla lääkkeet poistuu nopeammin ja toisilla hitaammin. Sanoi kuitenkin että muutaman lasillisen uskaltais ottaa, varovasti kun aloittaa. Eli ei siis äkkikännejä, mutta ruuan kanssa nautittuna ei PITÄISI olla haittaa:) On tässä nyt niin kauan sairasteltu ja maattu kotona että on mukava lähteä rentoutumaan kun tietää ettei tarvi olla se kiukkunen akka selvinpäin..(näin on liian usein käynyt!)

      • kjhnn

        Miksi et voi jättää viimeistä taplettia ottamatta? Tuskin vaikuttaa enää sun parantumiseen


    • Kokemusta on !!!

      Olen kahdesti juonnut alkoholia kuurin aikana eikä tullut mitään oireita.
      Eka kuurin lopussa join 12 pll keskaria, ja toisen kuurin aloitin juomalla 10 pll keskaria tabletin kanssa.

      Siitä vaan, mullla ei vaikutusta ollenkaan ollut.

    • holisti

      Kolmas päivä 400mg x3 / vrk menossa.. Kolme bissee juonu parissa tunnissa (koska selosteessa oli "Alkoholia ja alkoholia sisältäviä lääkkeitä tulee käyttää VAROEN Flagyl-hoidon aikana"), makuaisti ei toimi, kalja alko maistuun ihan metalliselle / lääkkeille tossa kolmannen kohdalla ja suuta kuivaan, muuta ei oo so far tapahtunu

    • mikä on totta

      Eräs lääkäri väitti kirjoituksessaan, ettei jenkkitutkimus noin 1000:lla terveellä miehellä vuonna 2007 tukenut väitteitä antabusrektiosta.

      • Siitä vaan

        Flagyl lienee yleisempi naisten käytössä.

        Mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta, oksentelu ei kuitenkaan liene kovin hauskaa jos tulee sittenkin antabusreaktio. Paljon helpompaa on olla ryyppäämättä muutaman päivän kuurin aikana.


      • bnghfjhjhjg

        En tiedä Flagylistä. Mutta sen tiedän, että erään kurssin luokkaretkellä eräs daami (ehkä 15 v sitten) otti jotain sienilääkettä ja sen lisäksi joi vain hieman alkoholia. Oli todella sekaisin sen jälkeen. Halvat kännit sai. Oli sekaisin useamman päivän. Ja kuulemma miehensä käytti samaa keinoa. Eli ei ollut antabusreaktio, vaan ihan muu yhteisvaikutus, tehostumisvaikutus tai muu. En tiedä, mikä valmiste oli kyseessä. Mutta tuskinpa sitä julkisesti huudellaan, jos jollain lääkkeellä saa päänsä sekaisin pienen alkoholiannoksen lisänä. Väärinkäyttöepidemiahan siitä heti tulisi. En tiedä, onko ko. Daamin käyttämää lääkettä enää saatavilla, ja mikä se oli. Sienilääke joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        Näin todella ON!
        Lainaus Fimean sivulta: "Poikkeuksena on mainittu metronidatsoli (Flagyl ja Trikozol), jonka käytön yhteydessä on ilmoitettu antabusreaktion kaltaisia oireita ja siksi metronidatsolikuurin aikana kehotetaan olemaan käyttämättä alkoholia. Terveillä vapaahtoisilla miehillä tehdyssä tutkimuksessa ei löytynyt tukea ilmiölle (Jang ja Harris 2007)." Tämä on TIETEEN sana.
        Eli JOS joku saa Flagylista antabusreaktion, kyseessä on plasebovaikutus heikkoon ja vaikutuksille alttiiseen ihmiseen. Juokaa VIINAA!


    • Suussanaksuu

      10 päivän kuuri takana ja nyt vuorokausi ilman...ja niin tekisi mieli näin lauantai illalla ottaa alkomahoolia...otan riskin ;) kuulette kyllä jos ei olisi kannattanut :D

      • "Kauheeta"

        Jo on kovaa kun vajaa pari viikkoa ilman alkoholia on noin kovaa. Oletko tarkistanut käyttösi ettet vaan ole jo alkoholistin käyttörajoilla.

        Kyllä terveys on etusijalla, ryyppäämisen voi jättää väliin.


    • Vieteri_ukko

      Itselläni loppui Flagyl kuuri tämän kuun 15 päivä. Otin eilen eli 18 päivä 14 pulloa keskiolutta. En huomannut mitään vaikutusta.

      Ohjeen mukaan pitäisi se kaksi vuoroakautta odottaa kuurin loppumisen jälkeen.

    • maunvuoksivaan

      ikäviä tuollaiset lääkkeet jotka haittaavat harrastuksia, eikö ne saa keksittyä alkoholin kestäviä lääkkeitä

    • itsekysyisinlääkäriltä

      voi jeesus mee kysyy lääkäriltäs :D en missään nimessä lähtis luottaa täällä saamiini vastauksiin etenkin ku ne koskis jotain lääkitystä!!

    • a-kokenut

      Olen juonut viiniä Flagyl kuurin aikana useita lasillisia, ei muuta outoa kuin että posket alkoivat punoittaa voimakkaasti

    • kassu12p

      Joo,saa juttu mulla. Oon pari kertaa juonut muutaman kaljan flagynkuurin aikana, eikä oo tullut mitään oireita. Ehkä joillekin tulee, ja joillekin ei. Mulle ei tuu.

    • MiettikääsNyt

      On se kyllä kumma kuinka hemmetin tärkeää se alkoholi joillekin on. Onko oikeasti ihan mahdotonta olla pari viikkoa ilman kaljaa tms, ihan oman terveyden takia? Ette varmaan edes myönnä olevanne alkoholista riippuvaisia? Muuten vaan on mahdotonta olla edes 1 viikonloppu ilman kaljaa...

      • Juoppojenjuoppo

        Uskomatonta märinää. samakai se on onko alkoholisti vai ei mutta kysymys onki että mitä oireita tuli ku joi alkoholia


    • mietittyon

      Ei ongelma ole siinä ettei voisi olla ilman alkoholia, vaan ongelma siinä että sattumatta juuri silloin kun kuuri olis tarkotus ottaa on sovittu jotain menoa jota oottanu tosi pitkään.
      Ihme jeesustelijoita kaikki nää ketjut täynnä jotka littyy aiheeseen, oletteko katkeria kun ei itseltä koskaan löydy mitään viikonloppu suunnitelmia ? :D

      • Alko_ei_ole_pakollista

        Suututetaan sinua vähän lisää.

        Minulla on useinkin viikonloppusuunnitelmia. Viime lauantaina oli viihteellä ja ensi viikonlopuna taas, mutta en tarvitse alkoholia että pystyisin pitämään hauskaa.


    • Jos_alko_on_pakollista

      Soitin just päivystykseen ihan vaan kysyäkseni uskallanko pe juhlia polttareita kun ke viiminen Flagyl. Kyllä uskaltaa kun siin on torstai välissä. Luki viel jostain sairaalan tietokannasta etä 1 vrk ilman alkoa Flagylin jälkee. Eli 1 välipäivä ni bileet pystyyn!

    • Westend2k17

      Hei miteskä ku meikäl olis wknd festarit viikoloppuna ja sunnuntaina alko flagyl ja toinen antibiootti resepti tuskin kannattaa ottaa maljaa festareilla? Ku naamaa turvottaa kannattaako jättää vasta ensviikon alkuun tää hiivottelu?

      • Westend2k17

        Niin siis hammas poistettu sunnuntaina minulta ja sen takia moinen kuuri:)!!


      • Pakkoko_ryypätä
        Westend2k17 kirjoitti:

        Niin siis hammas poistettu sunnuntaina minulta ja sen takia moinen kuuri:)!!

        Taitaa festarit mennä piloille jos tulehdus vaan pahenee kun odottelee ryyppäämisen yli antibioottikuurin aloittamista. Pahimmillaan voi tulla ambulanssikeikka festareilta.


      • Anonyymi
        Pakkoko_ryypätä kirjoitti:

        Taitaa festarit mennä piloille jos tulehdus vaan pahenee kun odottelee ryyppäämisen yli antibioottikuurin aloittamista. Pahimmillaan voi tulla ambulanssikeikka festareilta.

        Juuri vedän sandels 4.7.Ei toistaiseksi mitään.


    • Anonyymi

      Tuli aivan hirveä olo. Opin kerrasta. Ei enää ikinä antibiootteja, aivan kauheita myrkkyjä...

      • Anonyymi

        Eikös se ole päinvastoin: Ei alkoholia Flagylin kanssa. Kyseisellä lääkkeellä on antabusvaikutus ja yhdessä alkoholin kanssa tulee todella kamala olo. Monia muita antibiootteja voi käyttää myös kohtuullisen alkoholin käytön kanssa ilman sivuvaikutuksia. Mutta ei siis alkoa niin paljon että oksentaa antibiootitkin ulos.


    • Anonyymi

      hyvä että palstaa pidetään aktiivisena edes nostelemalla näitä vanhoja aloituksia !

    • Anonyymi

      Itse sain tuota apteekista Turkissa vaikeaan vatsatautiin. Eivät puhuneet mitään alkoholista, mutta Googlettamalla sain selville tuon antabus reaktion ko. lääkkeen yhteydessä. Joten olin ilman alkoholia lopun lomani ajan ja hieman sen jälkeenkin.

      Ei siinä viikkoja vierähtänyt ilman alkoholia, enemmänkin puhutaan päivistä. - Näin ainakin oman kokemuklseni mukaan. Mutta ihmiset ovat erilaisia ja kukin reagoi omalla tavallaan.

    • Anonyymi

      Ei kannata ottaa alkoholia kuurin aikana, kokeilin otin lasillisen valkoviiniä, eipä mennyt kun vajaa tunti kun alkoi tapahtua, vapinaa, hikoilua, ripulointii ja oksentelua. Kantapään kautta opittava näköjään. Mummi 68

    • Anonyymi

      Koitin etsiä tietoa vaikuttaako alkoholi lääkkeen tehoon...
      Mutta ilmeisesti vain toi antabushomma...
      Kun noi muut mielialalääkkeet ei oikeen tunnu toimivan, niin alkoholilla sitä vitutusta on hoidettava, kun pilven saatavuus on vähän heikkoa täällä maaseudulla (eikä siihen ole varaakaan, kuten ei ostettavaan alkoholiinkaan ole).

    • Anonyymi

      Onhan täällä mielipiteitä,kaikki kuullostaa jokseenkin juopohtavalta…..

      • Anonyymi

        Tämä ketju kiinnostaa vaan alkoholisteja jotka eivät voi olla edes lääkekuurin aikaa ryyppäämättä.

        Niin ja moni nykynuori ei edes ymmärrä että on ohjearvojen perusteella alkoholisti.


    • Anonyymi

      Itselleni ei yleensä tule juurikaan krapulaa ja nyt kun Flagyl kuuri päällä ja pohdin, että juonko vaiko en, niin ajattelin että no tuleepa kerrankin kunnon krapula. No ei tullut. Lääkäri määräsi 5 päivän kuurin ja kun 30 tabletin pakkaus on jostain syystä halvempi, kuin pienempi pakkaus, niin kirjoitti tämä 30 tabletin reseptin. Painan noin 145 kg ja olen 193 cm pitkä, joten päätin ottaa kolme kertaa vuorokaudessa 2 tablettia kerralla, eli tupla-annoksen. Tästä huolimatta en huomannut minkäänlaisia antabusoireita. Ilmeisesti on yksilöllistä tuleeko vaiko ei.

      • Anonyymi

        Ko. päivänä olin ottanut aamulla 2 tablettia neljältä 2 tablettia ja illalla olutta ja lonkeroa känniin asti.


    • Anonyymi

      Voiko ottaa kaljaa samaanaikaan kun kuuri on päällä?

      • Anonyymi

        Voi, mutta todennäköisesti tulet todella huonoon kuntoon ja oksentelet. Ei siis kannata kaljoitella jos oksentaa kaljat pois.


      • Anonyymi

        Et osaa vai et viitsi lukea vai etkö usko lukemaasi?
        Lääkkeiden kanssa ei oteta viinaa jos niillä on niinkin selkeä yhteisvaikutusten mahdollisuus kuin esimerkiksi keskustelussa olevalla on.
        Miten se viinan saanti voi olla noin neuroottisen tärkeää.


    • Anonyymi

      Suositus on pitää kuurin jälkeen vähintään 2-3 vrk tauko alkosta.

    • Anonyymi

      Pitääpä kertoa omakin kokemus vuosien takaa.Minulla oli flagyl kuuri menossa ja jo apteekissa varoittiva alkoholin tai edes deodorantin käytöstä jossa alkoholia.Se ei ole o gelma koska olen muutenkin raitis.Olin kursseilla ja ruokailun yhteydessä join lasillisen omenamehua,siitä noin vartti olo alkoi olla tosi sekava,kesken tunnin juoksin vessaan okselle,huimasi ja olo tosi sekava.Join vettä että edes vähän paranisi olo,kyllä siinä jotain vartti meni kun menin tunnille ja yritin pysyä tuolilla kun niin huimasi,oireet kesti loppupäivän joskin helpottuen. Olen tosi herkkä lääkkeille,mutta en tosiaankaan osannu varoa noin kovia oireita,olen miettinyt mitä olisi tapahtunu jos olisin juonut vaikka oluen,ihan varmasti olisin kuollut.En keksi mitään muuta mistä olisin saanut alkoholia kuin tuo omenamehu.Näin varoituksena kaikille,myös partavesi oli kiellettyjen listalla,sehän menee ihon läpi elimistöön.

      • Anonyymi

        Ei mitään sivuoireita tullut alkoholista.
        7 päivän kuuri takana ja 22 h kuurin loppuessa join keskiolutta ja ei mitään!
        Ei muutenkaan lääkkeen aikana tullut mitään haittavaikutuksia


    • Anonyymi

      Aloitin juomaan 3 vrk kuluttua reilun viinipullon tai ehkä vielä lisääkin :)
      Apteekissa sanoivat 3 vrk ja pakkausselosteessa 24 h. Kuitenkin lääkkeen poistuminen kestää n. 44 h niin miksikäs ei odottelisi. Julkisesti en ainakaan ennen 44 h joisi.
      Vanha lanka, mutta eipä lääkitykset oo siitä kehittyny.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe