miks ei pohjanmaalla ei monelakaan ole isojavaateita

iltaan tummuvaan

Olen paljon kiertänyt ja paljon nähnyt kaaleita ja olen myös ottanut sen huomioon et pohjanmaalla ei oo monelakaan isoja hameita.Niitä nopiasti sanotaan suomalaiseksi ja ettei ne tiedä käytös tapoja.Kyllä mun mielestä sielä ihan suhteeliset normaali sivistys tavat olivat mitkä kuuluu myös valtavästöllä.Olen myös huomanut sen asian että sielä ei ole montakaa juoppoja eikä narkkareita.Mistä tää johtuu.Kun katselen muita kaaleita on nainen tai mies se on jossakin aineiten vaikutuksen alasena ja naisella mekot auki ja miehellä takki auki et hiha näkyy ja hihan muuten on vaateiten päällä.Onko se romaani kultuuria että kun vaateet on alku illasta hyvin niin loppu illasta tarvi olla.En ole huomanut yhtäkään pohjanmaalla joka käytäytisi näin ihmisten edes ja antaisi huonoa kuvaa itsestänsä ja muista romaani kansasta.Uskon et sielä eletään 2008 lukua

251

11823

Vastaukset

• muistelet helsingin rautatieasemaa minne kerääntyy kaiken laisia rahnuja niin suomalaisia kun mustalaisia

• valitettavasti lisääkin porukoita, joiden on pakko änkeä päällensä sellaisia. Minusta pohjanmaan mustalaiset ovat alkuperäisiä eikä heidän kiertelyhistoriansa ole niin perinteinen kuin karjalaisella tai helsingiläisellä romanilla. Jotkut ei pidä heitä mustalaisena ollenkaan mutta ei me hameiden alle varasteta mitään eikä ole tapana vanhuksiin kajota.

Noista huumeista en osaa sanoa mitään

• kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.

• kurikka kirjoitti:

kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.

Katsos etelä-pohjanmaan romani on pitkä, pitkäraajainen, kävelee ylpeästi ja konkonenäinen. Sinäänsä sinne on tulleet esim Grönstdrandit mitkä ovat karjalaisia... ilmeisesti Korppeja ja ovat sekoittuneet pohjanmaan mustalaisten kanssa.

Oikein karjalaiset mustalaiset ovat pieniä, pyöreitä ja vääräsääsisiä.. mutta tää yleistys ei pitä nykyaikana paikkansa, koska ihmmiset ovat liikkuneet paljon sodan jälkeen

• MÄ VAAN kirjoitti:

Katsos etelä-pohjanmaan romani on pitkä, pitkäraajainen, kävelee ylpeästi ja konkonenäinen. Sinäänsä sinne on tulleet esim Grönstdrandit mitkä ovat karjalaisia... ilmeisesti Korppeja ja ovat sekoittuneet pohjanmaan mustalaisten kanssa.

Oikein karjalaiset mustalaiset ovat pieniä, pyöreitä ja vääräsääsisiä.. mutta tää yleistys ei pitä nykyaikana paikkansa, koska ihmmiset ovat liikkuneet paljon sodan jälkeen

on siikasista alunperin kotosin ja niitä eninmäkseen kauhajoella ja kurikas ja eivät ole ikinä edes karjalaa nähnytkään

• etelä-pohjanmaalla kirjoitti:

on siikasista alunperin kotosin ja niitä eninmäkseen kauhajoella ja kurikas ja eivät ole ikinä edes karjalaa nähnytkään

Mutta esim. linnan juhlilla oli ensimmäisenä mustalaisena edustamassa muuan topeekan mies "korpi Vihtori"(edesmennyt) ja pohjanmaalla, kurikas, kauhajoella yms. on kierrellyt sellaisi mustalaisia karjalasta kuin KORP....1700 ja 1800 luvuilla, ei nämä kurikan ja kauhajoen mustalaiset ainakaan näytä pohjanmaan kaaleilta, se on totuus.

Kyl nää Korpit varmaan on jotain saaneet aikaiseksi, kun ovat siellä seudulla asuneet. Se on selvä, vai mitä

• mä vaan kirjoitti:

Mutta esim. linnan juhlilla oli ensimmäisenä mustalaisena edustamassa muuan topeekan mies "korpi Vihtori"(edesmennyt) ja pohjanmaalla, kurikas, kauhajoella yms. on kierrellyt sellaisi mustalaisia karjalasta kuin KORP....1700 ja 1800 luvuilla, ei nämä kurikan ja kauhajoen mustalaiset ainakaan näytä pohjanmaan kaaleilta, se on totuus.

Kyl nää Korpit varmaan on jotain saaneet aikaiseksi, kun ovat siellä seudulla asuneet. Se on selvä, vai mitä

oikealta nimeltään vihtori grönstrand eikä ole karjalasta vaan alunperin grönstrandin suku tulee siikasista ja sieltä menny sitten etelä-pohjanmaalle kurikkaan,kauhajoelle,peräseinäjoelle jalasjärvelle ja onhan niitä muitakin paikkoja mutta en ny jaksa kaikkia muistaa

• etelä-pohjanmaalla kirjoitti:

grönstrandit joita olen tavannut(en ole heitä monta tavannut) tuntuva olevan aivan kaajeita. He niin kuin eivät tiedä laista eikä evankeliumista mitään, uuta eikä aata. Minusta tuntui, että he ovat aivan (anteeksi vain tämä sanonta) sikoja. Siis minusta jotenkin tuntuu,että he olisivat aitoja tattareita. Ei ne ole kaalon näköisiäkään. Mutta onko siellä pohjanmaalla oikeita kaaleita??? Ainakin mitäminä olen nähnyt ja kuullut, joka akka näyttää siellä itsensä, ja sitten he ovat niin valkoisia, että ei niitä paljon kaajeista erota. Nimikin sanoo: mustalainen, niin eikö sen pitäisi olla tumma?Jos on täysi kaalo,että ei ole kaajeen verta suonissa, eikötuon sano järkikin ?

• kurikka kirjoitti:

kun sanotaan, että toiset ei pidä jotakin mustalaisen. onko se jonkun pitämisestä kiinni onko mustalainen. onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut? kylläkait ne ite pitää ainakin itteään mustalaisena.

""onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut?"" Kyllä minusta on. He ovat tattareita, ovat niin valkoisiakin.Ei hän oikia mustalainen ole valkoinen, JOS EI SIELLÄ JOSSAIN SUVUN HAARASSA OLE VALKOLAISTEN VERTA. Johan se nimikin sanoo, mustalainen on musta.

• eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

• kurikka kirjoitti:

kurikka ,kauhajoki ja jalsjärvi, siellä kaaleet on kaikki luopio kaaleita.. kultuuri ja identeetti täysin hukassa, niin nuorilla kuin vanhoillakin!!!!!!!!!!!!

• pohjanmaan kaaleet kirjoitti:

kurikka ,kauhajoki ja jalsjärvi, siellä kaaleet on kaikki luopio kaaleita.. kultuuri ja identeetti täysin hukassa, niin nuorilla kuin vanhoillakin!!!!!!!!!!!!

no mitä sä meistä puhut ku varmaan oot itte joku renttu kaalo!

• sivusta katsoja kirjoitti:

eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

Sinä aivan totta! Nämä nyky nouriso osaa olla mustalaisen näköisiä, mutta sydämestä niin, kuin siiva!

• elää vain nelisenkymmentä HELSINKILÄISTÄ mustalaista loput niin rahnut, ns:paremmat , karjalan evakot, savolaiset,pohjattomat, oulunynnä muut muunmaalaiset eivät ole HELSINKILÄISIÄ vaikka niin olettavatkin. tulee mieleen UUNO TURHAPURO joka oltuaan helsingissä viikon oli niin stadilainen että ja näin se näyttää olevan näillä ahomaalaisillakin.

• kurikka kirjoitti:

aivan oikiasi.Ei heiltä voi kaikkia vaatija. Kaajeita ovat.

• keskisuomi kirjoitti:

grönstrandit joita olen tavannut(en ole heitä monta tavannut) tuntuva olevan aivan kaajeita. He niin kuin eivät tiedä laista eikä evankeliumista mitään, uuta eikä aata. Minusta tuntui, että he ovat aivan (anteeksi vain tämä sanonta) sikoja. Siis minusta jotenkin tuntuu,että he olisivat aitoja tattareita. Ei ne ole kaalon näköisiäkään. Mutta onko siellä pohjanmaalla oikeita kaaleita??? Ainakin mitäminä olen nähnyt ja kuullut, joka akka näyttää siellä itsensä, ja sitten he ovat niin valkoisia, että ei niitä paljon kaajeista erota. Nimikin sanoo: mustalainen, niin eikö sen pitäisi olla tumma?Jos on täysi kaalo,että ei ole kaajeen verta suonissa, eikötuon sano järkikin ?

Olet harvinaisen oikiassa,- ovat oikeita sikoja

• janne hallista kirjoitti:

""onko nämä pohjanmaalaiset mustalaiset eri rotua kun muut?"" Kyllä minusta on. He ovat tattareita, ovat niin valkoisiakin.Ei hän oikia mustalainen ole valkoinen, JOS EI SIELLÄ JOSSAIN SUVUN HAARASSA OLE VALKOLAISTEN VERTA. Johan se nimikin sanoo, mustalainen on musta.

Sinäkin olet harvinaisen oikiassa, nän se juuri on.

eivät vaateet tee mustalaiseksi vaan sydämmestä lähtee mustalaisuus olen nähnyt kuinka nuorilla miehillä on lakeri kengät ja kravatit ja nuorilla naislla mustalais hameet mutta tavoista ei ole tietoakaan sitä vastoin olen kyllä nähnyt myös nuoria joilla on niin sanotut kaajeen vaateet mutta heillä tavat tallella vanhempien ihmisten kunnioitus ja puhtaus säännöt ovat aina olleet se suurin tien näyttäjä

mutta ei pitä paikansa. vaatteet ON YKSI OSA MUSTALAISUUTTA, jota EI VOI OTTAA POIS

• mä vaan kirjoitti:

korpit on karjalan kaaleita viipurista (koivistosta) joo kyllä pitää paikkaansa että piriläiset (korp) on liikkuneet paljon pohjosissa ja pohjan maalla

• keskisuomi kirjoitti:

kuule keskisuomi,oikaisen väärän mielikuvasi ,pojanmaan tummat tietävät LAIN sekä EVANKELIUMIN. sen ainoan oikean jonka raamattu kertoo eikä ne ole palihnoja vaan kunnon ihmisiä .

• -.- kirjoitti:

no mitä sä meistä puhut ku varmaan oot itte joku renttu kaalo!

Niin se onkin renttu ,älkää välittäkö sen puheista

HAI,sinä lapsi ! Sinä et ymmärrä mitä puhut.

" eivät vaateet tee mustalaiseksi" Farku naisella ,ja miehellä , ei ole mitään mustalaisuutta. Vaateet on yksi osa mustalaisuutta, jos niitä ei ole, ei voi olla aito mustalainen.

Niin miten se sitten on!!??..

Jep on niiltä pohjalaisilta kulttuuri ja identiteetti hukassa kun eivät ees käy varkaissa.

• MÄ VAAN kirjoitti:

Grönstrandit eivät ole karjalaisia eikä ryssiä. Ovat ihan puhtaasti Etelä-Pohjalaisia ja asustelleet kyseisiä seutuja useamman 100 vuoden ajan.

Täkäläisten "kaalomaisuus" ei liity vain ja ainoastaan romanivaatetuksiin, se on enempi niinkuin sisäinen elementti ja tietoisuus jota ei niinkään tarvitse pönkittää romaniasusteilla. Täkäläiset ovat aidosti sitä mitä ovat, ei ne vedä kaksois-rooleja, he ovat vahvasti tietoisia identtiteetistään ja ovat sinut sen kanssa.

Kaaloarvoista ja turhista tavoista joita laaditaan mielin määrin ja sitä kautta asetetaan toisilleen raskaita taakkoja kannettaviksi. Ymmärrän että kauniit tavat ovat toisen ihmisen syvää kunnioittamista, ei niinkään kilpailua siitä, kuka täyttää kaikki ähkyt ja säädöt siinä. Kun ihminen tietää mitä suustaan päästää ja miten pukeutuu, siinä on AL & O johon ei tarvi mitään "tekaistuja" tapoja muokkailla.
        Nyky nuoriso on niin takussa näiden "uus-arvojen kanssa", etteivät hädin tuskin muista nimeään.Vanhemman ihmisen kunnioitus ja arvostaminen on yksi kauneimmista ominaisuuksista. Olin kerran romanikokouksessa Helsingissä. Väkeä riitti, huomasin että eteistilaan tuli romanivanhus kolmen nuoremman naisen kanssa. Jostakin syystä seurasin heidän tuloaan koska itsekin siihen eteisosaan olin just tullut. Nuo nuoret naiset sätti tuota vanhusta ja suur äänisesti sanoivat hänelle että TE HAISETTE, ETTE OLE OLLEET PESULLA. Hämmennyin tästä ja ajattelin, et noin nuo kaikki romani-arvot osaavat kunnioittaa vanhuksia.

ETELÄ-POHJANMAAN ROMANIT EIVÄT KOSKAAN KÄSITTELE VANHUKSIAAN NOIN HALVASTI. Jos itsestään selviä arvoja riisutaan pois noin halpamaiseen tapaan, missä silloin on oikeat ja kauniit arvot. SUUTUIN JA LOUKKAANNUIN TUON VANHUKSEN PUOLESTA.

Aito romani omaa SYDÄMEN SIVISTYSTÄ hän ei missään muodossa halvenna toisen romanin arvoa, puhumattakaan siitä, että loukkaisi vanhuksia.

Nyky nuoriso on niin TEKOAIKAINEN jolla on puurot ja vellit sekaisin.
        Mustalaisuus ei ole rahnuutta, se on kauniita arvoja joita jokaisen TOSI romanin tulee osata ja jakaa. Se ei ole vain ns ISOHINHAMEISIIN pukeutumista, siinä on kysymyksessä suuremmat periaatteet jotka opettaa, neuvoo ja ohjaa elämässä eteenpäin.

• keskisuomi kirjoitti:

Sietäisit hävetä. Grönstrandit eivät ole sekanussuja eikä murhaajia. Siinä ovat mustalaisia kuin kuka tahansa muu mustalainen. Sivistyneisyys on taitolaji jota valitettavasti sinulla ei todennäköisesti ole minkään vertaa.
        Akat täällä ei ole kiertopalkintoja ja oletko ollut monen hameen alla tutkimassa näköaloja.

Taidat olla itse kaksiverinen sekasikiö jolla tosiaankaan ei ole minkäänlaista moraalia, lakia tai evankeliumia.

Erustatte muka oikiaoppista ja väristä mustalaisuutta hah ha.
        Ootte pitkältä matkalta rajaloikkareita, toisinsanottuna ryssiä, ymmärsitko ryssiä.
        Musta tuntuu että et oo oikein sinut omanarvontunnossasi ja poret irenttiteetti kriisiä.

• höpinät pois kirjoitti:

" eivät vaateet tee mustalaiseksi" Farku naisella ,ja miehellä , ei ole mitään mustalaisuutta. Vaateet on yksi osa mustalaisuutta, jos niitä ei ole, ei voi olla aito mustalainen.

Tosiaankin laita höpinät pois. Mustalaisuus ei ole ulkonaisuuteen liittyvä, mustalaisuuteen synnytää ja se on sisimmässä oleva asia. Joten lopetahan höpinäsi.

Voi paskahousu, paskahaisee lahkeistanne. Tulkaa tänne niin saatte kerralla selville miten ne asiat onkaan. MEILLE SAA TULLA JA MEILLÄ SAAPI OLLA, MUTTA KENKKUMAISEKSI EI SOVI TULLA.

PITÄÄ OLLA MIES EDESTÄ JA TAKAA, HAMPAATTOMILLE EI PUHUTA MITÄÄN.

• höpinät pois kirjoitti:

kaajeilta keksitty on kaaleen naisten vaateet non 50v sitten mut eteläpohjalaisten naisten vaateet on noin 500v vanha vaatetus ja pussivaateet tulee 50 v sitten ja eteläpohjanmaan mustalaisilla on ollu jonkilainen lapikas 500v sitten et kellä oikeen se oikia vaatetus on,

• mä vaan kirjoitti:

Voin kertoa et Korpi Vihtori vainaa ei ollut karjalaisia millään tavalla,vaan satakunnan mustalaisia siikasista joka asuvat eteläpohjan maalla kauhajoella ijät ja ajat.Vihtorilla oli se kuuluisa hevonen paavi ja ensimäinen MUSTALAINEN HUOM!joka oli vaimonsa Alindan kanssa presidrentin linnassa kutsuttu henkilö kohtasesti.Uskon et tuo korpi on lintu mistä Vihtori sai sen nimen en tiedä mut lupaan kysyä kun näen sen Vihtori vainaan porukkaa mut sanon vielä et karjalaisia ei ollut pätkääkään ei sukua ei mitään

• keskisuomi kirjoitti:

ooko sä mustalaisia kun sä arvostelet toisia mustalaisia ja tiedät kuinka paljon kukin on mustalaisia.Tutki nyt sukus ettei siel olsi liikaakin suomalaista suvus,me ollaan siitä erikoisia mustalaisia e tmeillä sanoo järkin pakko olla suvus olla kaajeita muuten me kaikki oltais niin sukulaisia keskenämme et olsimme kaikki kipeitä tavalla ja toisella.suomes on ollu noin 3000kpl mustalaista ja 500v ollaan oltu suomes ja pohjois maas niin kerro eikö teillä oo suomalaisia suvus.Voin kertoa myös tän et meillä miehet tykkää naisista ja naiset miehistä ja me anettaan lapsien olla eikä kosketa niihin.Vanhukset saa olla omas kunnias on valtaväestöö tai mustalaisia ei ryöstellä ihmisiä eikä viedä paskasista mekoista keittiön pöydälle ruokaa mikä taskuihin ja mekon sisään on viety ja syötettä niitä vanhuksille niin kun te kun ne on pelkeen haarojen välis.

• keskisuomi kirjoitti:

Hei vastaan sinulle ja muillekin kaaleille että eiköhän suurin osa kaaleista ole suuria teiskentelijöitä ja silmän palvojia kun ovat yksin tai omalla porukallansa niin kaaleitten tavat jää joka on aito mustalainen ei sen tavat jää kotikulmille kaaleet pitää itseänsä niin mustalaisena mutta hääräävät ihan sutena kun silmä välttää etelä pohjanmaan kaaleet on sitä mitä ne ovat ei teiskentelijöitä että parempi olis sinunkin haistella omia kainaloitasi

niin se taitaa olla tänä päivänä suuremalla osasta kaaleista ett'ä identtiteetti on hukassa mustalaisuus on niin että tämän päivän ihmiset ei tiedä edes mikä on mustalaisuus tekevät uusia tapoja.
        ja ei ne muutkaan kaaleet ole niin mustalaisia mustalaisuus on heittänyt härän pyllyä eikä ne vaatteet tee meistä mustalaisia
        mustalaisuus lähtee sisältäpäin

• on ne tattareita kirjoitti:

aivan oikiasi.Ei heiltä voi kaikkia vaatija. Kaajeita ovat.

Kyllä mun nyt täytyy sanoa että kattokaahan kaaleet nyt omia kainaloitanne kun ihan sikana hääräätte ja ootte niin kaaloa että hirvittää poloset näätte eteläpohjan maan kaaleista niin paljon vaivaa että meistä taidatte oikein tykätäkkin ja haluaisitte olla meidän kaltaisia tälläisiä aitoja omia ittiämme ei suuria teiskentelijöitä

Joo ei ne vaatteet tee mustalaista, mutta kyllä ne vaatteet kytkeytyy kunnioitukseen ei ole hyvä itteensä näytellä vanhoille ihmisille

• mies, keskisuomi kirjoitti:

Olet harvinaisen oikiassa,- ovat oikeita sikoja

mistä tekään jotka moititte, gröstrandeja , mitään tekekkö teille ne vaateet mustalisen , eikö se mustalaisuus ,lähe syrämestä. ei ainakaan .oo paljon kuuluuu että tää suku ois tehny jotain hirmu töitä niikuin eräät........ niin laskekkapa siitä mistä se mustalaisuus tuloo

• keskisuomi kirjoitti:

niin on pohjanmaa kaalet on virontattareita

• Sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

Sietäisit hävetä. Grönstrandit eivät ole sekanussuja eikä murhaajia. Siinä ovat mustalaisia kuin kuka tahansa muu mustalainen. Sivistyneisyys on taitolaji jota valitettavasti sinulla ei todennäköisesti ole minkään vertaa.
        Akat täällä ei ole kiertopalkintoja ja oletko ollut monen hameen alla tutkimassa näköaloja.

Taidat olla itse kaksiverinen sekasikiö jolla tosiaankaan ei ole minkäänlaista moraalia, lakia tai evankeliumia.

grönstratit ne vasta seka nussittuja on kaikki kasvavat pienestä asti ja niillä on epidemia suvus ottavat kaksin kertasia serkkuja mieheksi ja akoikiksi hautajaisetkin kun tulee niin luoja varjelkoot eivät tiä mitä laittavat värsyyn kun on kuummankin sukua. kesäsin leikkivät pesä palloo juoksevat pojat ja äitit ja isät ja vävyt ja tytöt samoihin pesiin siinä grönstrantien kulltuuri...

• keskisuomi kirjoitti:

katoin facebookista niin on ihan normaalin näkösiä ihmisiä, ei näytä että olis lähisukulaisten kesken lisääntynyt kuin kaalot yleesä.

• keskisuomi kirjoitti:

joo nämä grönstantit ei näissä ole kuin 2% mustalaista ja sen kyllä näkee heidän ihoväristään. ja mäntyniemet samalla lailla . ja vielä kaikki ihan sikinsokin tupalaserkut koinivat toisiaan. niillä on samat tädit ja enot. eli luotellaan siskoksi ja veljeksi.

• se joka seuraa kirjoitti:

grönstratit ne vasta seka nussittuja on kaikki kasvavat pienestä asti ja niillä on epidemia suvus ottavat kaksin kertasia serkkuja mieheksi ja akoikiksi hautajaisetkin kun tulee niin luoja varjelkoot eivät tiä mitä laittavat värsyyn kun on kuummankin sukua. kesäsin leikkivät pesä palloo juoksevat pojat ja äitit ja isät ja vävyt ja tytöt samoihin pesiin siinä grönstrantien kulltuuri...

nauraaaaaa juurikin näin

• Täälä osaa väki käyttäytyä,siittä se johtuu. Ja on paljon hevosten omistaja,ei siinä sillon kerkiä huumehöyrysä olemaan.Nuoriväki osaa ja tahtooki kunniottaa vanhempaa väkeä. Tervetuloa pohjanmaalle poies kaupunkien imusta.Ne houkutukset sielä juuri pilaanuoret.

• Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..

• Siinäpä tärkeimmät kirjoitti:

Täällä etelässä olen kyllä kuullut puhuttavan
        kokkolalaisista..

vai mikä se oli.... leif
        hyvä mies.

yksi kaukaa haettu,.

• juuret on sitkeesti,
        suvut nuortuneet ja
        ihmiset osaavat käyttää sanoja ja ovat mieltä
        sekä vielä mukavia

.... kyllä se silti niin on, että

kun osataan välittää, vaikka puuttellisestikin niin ainakin tulee välittäneeksi,

jos kuitenkin joku muistaa 1970 gunnar valte
        hiski vainaa,

ottakaa kantaa, mitä muka muuta täällä olis tarvittu, ollaan kehitytty ja eletty aina - nuoret tytöt yritti tehä pahoja ja
        kaikki tunsi heitä kohtaan vain myötää,.

Miten muuten samat ihmiset täällä on edelleen
        ihan hyvissä vä´leissä ja toimivat aktiivisina

kokkolalaisista..

Ja , vai niin. Mutta EIVÄT OLE AITOJA KOKKOLALAISIA. HALSUALTA HEITÄ ON HYVIN PALJON MUUTANUT SINNE

• ruottin kautta kirjoitti:

juuret on sitkeesti,
        suvut nuortuneet ja
        ihmiset osaavat käyttää sanoja ja ovat mieltä
        sekä vielä mukavia

.... kyllä se silti niin on, että

kun osataan välittää, vaikka puuttellisestikin niin ainakin tulee välittäneeksi,

jos kuitenkin joku muistaa 1970 gunnar valte
        hiski vainaa,

ottakaa kantaa, mitä muka muuta täällä olis tarvittu, ollaan kehitytty ja eletty aina - nuoret tytöt yritti tehä pahoja ja
        kaikki tunsi heitä kohtaan vain myötää,.

Miten muuten samat ihmiset täällä on edelleen
        ihan hyvissä vä´leissä ja toimivat aktiivisina

Olipa mutkikas kirjoitus. Mitä yrität sanoa?
        Sano suoraan kirtelemättä. Kerro uudestaan , niin vastaan sinulle.
        On niin monta GUNNARIA JA VALTEA, Tunnen noilla nimillä monta.Hiski vainaan tiesin

• tohtii tulla käymään sinne, kun on heti kyröläiset, ja vaasalaiset kimpussa. Ja ryöstävät kaaleita.
        Varokaa oikiat kaaleet, noita paikkakuntia.

kokkolalaisista..

ja kokkola ei ole pohjanmaalla vaan keski-pohjanmaalla ja nuo kaksi on aivan eri asioita.

• kokemusta on kirjoitti:

tohtii tulla käymään sinne, kun on heti kyröläiset, ja vaasalaiset kimpussa. Ja ryöstävät kaaleita.

Joo se on totta on ne kyröläiset aika petoja tiiän monta tapausta että ovat kaaleita ryöstäneet no mut sanoohan niitten historiakin sen jo.

• kokemusta on kirjoitti:

tohtii tulla käymään sinne, kun on heti kyröläiset, ja vaasalaiset kimpussa. Ja ryöstävät kaaleita.

sinä joka kirjoitit nimimerkilä et kokemusta on niin olet vaika mikä jos et peru puheitas mitä valhelisia asioita kirjoitelet täälä kuule laitapa oma nimes nimi merkiksi niin tiedäme siten kuka kirjoitelee ihmisistä valhelisia asioita näin se vaan on elikä jos midät itestäsi niin peru kirjoitus koska sinä valehtelet ja sanat tiedät jos revit turpaas ps valheliset kirjoitukset pois

• Eihän vaatteet tee mustalaista onhan se jo nähty ne tekee vain se mitä on saanut kotikasvatusen ja sieltä tulee myös sit sydämestä se mustalaisuus.sitä ei tarvi opetaa se tulee ajan myötä.. ja sanotaako viellä että että pohjanmaalla ja muissa sivukylillä . muutekin viksuja kaaleita niillä on aina telemista hevosia on melkein jokaisella ja siinä sivussa tekevät autokaupaa eli toi rahnuus jää pois kuin aina on jotakin tekemistä .niin mä ainakin luulen .voin kyllä olla väärässäkin

• Kenenkään mustalaisuuvesta. Eiköhän se sydämestä se mustalaisuus tule.
        Monelle se mustalaisuus on vaan sitä teeskentelyä, ei ne vaateet sitä mustalaisuutta tee.
        Pohanmaalaiset mustalaiset on oikeita kaaleita ja osaavat erottua edukseen hyvällä käytöksellä.
        Mistä muut taitavat olla kateellisia kun ovat ja uskaltavat olla mustalaisia ilman roolivaatteitakin.

Ei riitä vaikka daado ois "jotakin ns sukua
        kun käytös on kuin rahnulla.
        Käytös tavat tekee sivistyneen ihmisen.
        Eikä se hyvä käytös tarkota kaajeemosiuutta vaikka niin ne väittää jotka ei sitä taija.

Rahnu on rahnu vaikka voissa paistas.
        Pahimmat rahnut taitaa löytyy nykysin pääkaupugista.
        huvitavaa vaan on että jotkuu haipi paremmat nollaa muita kaaelita ja leimaavat rahnuiks vaikka ne ns rahnut on heistä raukoista menneet aika päiviä ohi...

Vuotta 2008 että näin

• On osottelemman kirjoitti:

Kenenkään mustalaisuuvesta. Eiköhän se sydämestä se mustalaisuus tule.
        Monelle se mustalaisuus on vaan sitä teeskentelyä, ei ne vaateet sitä mustalaisuutta tee.
        Pohanmaalaiset mustalaiset on oikeita kaaleita ja osaavat erottua edukseen hyvällä käytöksellä.
        Mistä muut taitavat olla kateellisia kun ovat ja uskaltavat olla mustalaisia ilman roolivaatteitakin.

Ei riitä vaikka daado ois "jotakin ns sukua
        kun käytös on kuin rahnulla.
        Käytös tavat tekee sivistyneen ihmisen.
        Eikä se hyvä käytös tarkota kaajeemosiuutta vaikka niin ne väittää jotka ei sitä taija.

Rahnu on rahnu vaikka voissa paistas.
        Pahimmat rahnut taitaa löytyy nykysin pääkaupugista.
        huvitavaa vaan on että jotkuu haipi paremmat nollaa muita kaaelita ja leimaavat rahnuiks vaikka ne ns rahnut on heistä raukoista menneet aika päiviä ohi...

Vuotta 2008 että näin

kyllä etelän kaalo on rahnu sen voin sanoa siella asuneena 20 vuotta ,ei minkaalaisia käytös tapoja ole niillä ,no onhan siellä oikeitakin ja sivistyneitä ihmisiä mutta suurin osa ei osaa käyttäyttyä.me ennen arvosteltiin pohjanmaan kaaleita mutta tänään saatas kattoa mallia sieltä ,siellä on tänään viksuja kaaleta no kokkolan kaaleet on edeleen tosi rahnuja sorivain ja kannuksen kaaleet ei mitään käytös tapoja.meeppä sanomaan rahnuille että ei noi voi käyttäytyä niin saat vastauksen että mustalaisihan me ollaan.

• puhut kirjoitti:

kyllä etelän kaalo on rahnu sen voin sanoa siella asuneena 20 vuotta ,ei minkaalaisia käytös tapoja ole niillä ,no onhan siellä oikeitakin ja sivistyneitä ihmisiä mutta suurin osa ei osaa käyttäyttyä.me ennen arvosteltiin pohjanmaan kaaleita mutta tänään saatas kattoa mallia sieltä ,siellä on tänään viksuja kaaleta no kokkolan kaaleet on edeleen tosi rahnuja sorivain ja kannuksen kaaleet ei mitään käytös tapoja.meeppä sanomaan rahnuille että ei noi voi käyttäytyä niin saat vastauksen että mustalaisihan me ollaan.

miten joku ei piä muka kaaleina toisen paikka kunna kaaleita on se ihme.pieni maa suomi ja näin suuret erot.tiiän kaaleita jotka ovat oleet rahnuja joskus mutta aikaa kun eletty ja maailma on muuttunut niin on myös ne kaaleet muuttunut hyvään suuntaan

• puhut kirjoitti:

MIKÄ NÄISSÄ KOKKOLAN KAALEISSA ON VIKANA KUN KAIKKI NIITÄ HAUKKUU? PERUSTELKAA.

• karialan poika kirjoitti:

oletan...

• puhut kirjoitti:

sama vanha viha , kyllä uskallans anoo räklinä tään!

Kokkolan kaaleilla ku ei oo käytöstapoja näin yleisesti ottaen touhuuvat mitä sattuu. Vaan on ne alajärveläisten rinnalla ku kuninkaita. t. Kauhajoen Ramona

• Kauhajoen Ramona... kirjoitti:

Kokkolan kaaleilla ku ei oo käytöstapoja näin yleisesti ottaen touhuuvat mitä sattuu. Vaan on ne alajärveläisten rinnalla ku kuninkaita. t. Kauhajoen Ramona

sen helenan tyttö ku ei kauhajoella oo ku kaks ramonaa ja se aikusempi ramona et ainaskaa oo

oletan...

Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.
        KANNUKSESSA TAAS ON KYRÖLÄISIÄ

• ETTÄ KOKKOLAN KAALEET kirjoitti:

Ottakaa huomioon ETTÄ KOKKOLAN KAALEET EIVÄT OLE ALKUPERÄISIÄ KOKKOLALAISIA, VAAN HE OVAT HALSUALTA, JA SITTEN ON NIITÄ LINNUNKÄPÄLIÄ MYÖS SIELLÄ, JOTKA EIVÄT OLE SIELTÄ.

ei kannuksen kaaleet ole kyröläisiä,sori vain

• assixhiaix kirjoitti:

Vai niin . -MIksi puhut kun et tietä? Ne on kyröläisiä, ja sillä selvä.
        No kerronpa sinulle: Eikö TURRI VAINAA OLLUT KUIKKA VAINAAN VELI, vai oliko? Eikö ne KANNUSLAISET SIINÄ TAPAUKSESSA OLE KYRÖLÄISIÄ?

• Vai niin kirjoitti:

No kerronpa sinulle: Eikö TURRI VAINAA OLLUT KUIKKA VAINAAN VELI, vai oliko? Eikö ne KANNUSLAISET SIINÄ TAPAUKSESSA OLE KYRÖLÄISIÄ?

kuule turrivainna oli kuikka vainaa veli kyllä mutta ei ne ollu kyröläisiä vain kuikka vainaan sisko oli katri oli miskavainaalla että ei kannuksen kaaleet ole kyröläisiä,mutta serkkuja ovat kyröläisille turrivainaan lapset.

mallillaan ko pienete laste pitää puutua tämmösee asiaa ko ei oo vielä ees maailmaa nähny nii mistä sinä hyvä tyttö tiijät sanoo kellä ne tavat on ja kellä ei ei saa olla nii isone tai joku tulee koputtaa nokan päälle ja heti kun helena pääsee pois otanpa puhelun sun äitilles
        nyky aja lapset on nii vanhakkaita että tässä tuntee jo ittensäki nuoremaks heijä rinnala

• agjdg kirjoitti:

mallillaan ko pienete laste pitää puutua tämmösee asiaa ko ei oo vielä ees maailmaa nähny nii mistä sinä hyvä tyttö tiijät sanoo kellä ne tavat on ja kellä ei ei saa olla nii isone tai joku tulee koputtaa nokan päälle ja heti kun helena pääsee pois otanpa puhelun sun äitilles
        nyky aja lapset on nii vanhakkaita että tässä tuntee jo ittensäki nuoremaks heijä rinnala

Kauhajoella on jo ihan toinen kauhjoen ramona ku toi helenan tyttö! Tiesin kyllä heti et tää on sen helenan tyttö.Tää helenan tyttö on saanu pohjanmaalla eri touhuja aikaan. Mut kirjottele likka omalla nimelläs ettei muut (oikee kauhajoen ramona) joudu kärsimään sun puheistas!!

• mistä puhun kirjoitti:

kuule turrivainna oli kuikka vainaa veli kyllä mutta ei ne ollu kyröläisiä vain kuikka vainaan sisko oli katri oli miskavainaalla että ei kannuksen kaaleet ole kyröläisiä,mutta serkkuja ovat kyröläisille turrivainaan lapset.

Ai vai niin, oletpa kierä heppu, mistä ne sitten oli ? ole hyvä ja kerro, niin minä kerron sitten sinulle. Oletpa kova valehtelemaan, serkuja han he olivat, miskankin kansa, siis Turrin vainaan lapset on kyröläisiä. Olen tarkistanut asian.

• olen tarkistanut kirjoitti:

Ai vai niin, oletpa kierä heppu, mistä ne sitten oli ? ole hyvä ja kerro, niin minä kerron sitten sinulle. Oletpa kova valehtelemaan, serkuja han he olivat, miskankin kansa, siis Turrin vainaan lapset on kyröläisiä. Olen tarkistanut asian.

Hei suotko anteeksi nyt tyhmyyteni (en oo se joka sun kanssa väitteli tässä vaan eräs toinen) mulla on varmaan ymmärryksessä nyt suuri vika sun mielestäs ja varmaan onki, mutta kerrotko nytten viellä että kuinka kannuslaiset on kyröläisiä vai onko näin että kannuslaiset on kyröläisille serkkuja?

• otsaa kirjoitti:

Kauhajoella on jo ihan toinen kauhjoen ramona ku toi helenan tyttö! Tiesin kyllä heti et tää on sen helenan tyttö.Tää helenan tyttö on saanu pohjanmaalla eri touhuja aikaan. Mut kirjottele likka omalla nimelläs ettei muut (oikee kauhajoen ramona) joudu kärsimään sun puheistas!!

Joo tosissaa on saanu aikaan touhuja. En voi sanoo mitään muuta ku että siinä on eri vaarallinen tyttö. En sano millään pahalla mutta mitenkä Helena ei ota kiinni siitä tytöstä, nehän kattoo läpi sormien joka asian mitä se tyttö tekee. Ja tyttö hämmentää hämmentää ja hämmentää, ihmiset suuttuu ja soittaa ja Helena tekee vaan että jos ei Ramona kelepaa tänne niin ei tarvi kelevata hänenkää. Jos Ramona ei omista tekosiaan ni syyt jää selvittämättä. Kyllä Ramona saa miehen ottaa, mutta saako Ramona rajoja niinku lapsille pitäs? Joo joo oikiaa touhua. Siinähän ne on pohjanmaan vaarallisimmat tytöt Keväänrannan Saritan ja Arin tyttö Mirette ja tää Helenan tyttö Ramona ja sitte vielä tämä Natassa Anitan ja Arin tyttö.

• yks toinen ihminen kirjoitti:

Hei suotko anteeksi nyt tyhmyyteni (en oo se joka sun kanssa väitteli tässä vaan eräs toinen) mulla on varmaan ymmärryksessä nyt suuri vika sun mielestäs ja varmaan onki, mutta kerrotko nytten viellä että kuinka kannuslaiset on kyröläisiä vai onko näin että kannuslaiset on kyröläisille serkkuja?

Serkuja ovat

• sanonpa vaan kirjoitti:

Joo tosissaa on saanu aikaan touhuja. En voi sanoo mitään muuta ku että siinä on eri vaarallinen tyttö. En sano millään pahalla mutta mitenkä Helena ei ota kiinni siitä tytöstä, nehän kattoo läpi sormien joka asian mitä se tyttö tekee. Ja tyttö hämmentää hämmentää ja hämmentää, ihmiset suuttuu ja soittaa ja Helena tekee vaan että jos ei Ramona kelepaa tänne niin ei tarvi kelevata hänenkää. Jos Ramona ei omista tekosiaan ni syyt jää selvittämättä. Kyllä Ramona saa miehen ottaa, mutta saako Ramona rajoja niinku lapsille pitäs? Joo joo oikiaa touhua. Siinähän ne on pohjanmaan vaarallisimmat tytöt Keväänrannan Saritan ja Arin tyttö Mirette ja tää Helenan tyttö Ramona ja sitte vielä tämä Natassa Anitan ja Arin tyttö.

Presiis on nämä likat niin vaarallisia että hoito pois. Niitte rinnalla aika ihminenki on pikkukentos

kyröläaisiä!!! aitoja kyröläisiä asuu seinäjoella ja seinäjoen seudulla

• varmasti ole kannuksessa kirjoitti:

kyröläaisiä!!! aitoja kyröläisiä asuu seinäjoella ja seinäjoen seudulla

MINÄ OLEN KYRÖLÄISIÄ MUTTA EN TIERÄ ETTÄ MEIDÄN SAKKEJA PITÄIS ASUA KANNUKSESSA. SE JOKA VÄITTÄÄ NYT ETTÄ KANNUKSESSA ASUU KYRÖLÄISIÄ NIIN MITEN SÄ TÄMÄN PERUSTELET? KYSYN SIKSI ETTÄ SAAN KYSYÄ NÄILTÄ VANHEMMILTA IHMISILTÄ ASIAN LAITAA JA SANOA ETTÄ NÄIN ON MUUT IHMISET KERTONEET, KERTOKAA NYT TE VUOROSTAAN KUINKA ASIA ON.

• on kyröläisiä, niin miten p... kirjoitti:

MINÄ OLEN KYRÖLÄISIÄ MUTTA EN TIERÄ ETTÄ MEIDÄN SAKKEJA PITÄIS ASUA KANNUKSESSA. SE JOKA VÄITTÄÄ NYT ETTÄ KANNUKSESSA ASUU KYRÖLÄISIÄ NIIN MITEN SÄ TÄMÄN PERUSTELET? KYSYN SIKSI ETTÄ SAAN KYSYÄ NÄILTÄ VANHEMMILTA IHMISILTÄ ASIAN LAITAA JA SANOA ETTÄ NÄIN ON MUUT IHMISET KERTONEET, KERTOKAA NYT TE VUOROSTAAN KUINKA ASIA ON.

saat sinä näitten kanssa jutella ,inttävät viimeseen asti,ei minunkaan mielesta kannuksen kaaleet ole kyrölaisiä muuta kun se että katri oli miskavainaalla ja miskavainaan lapset on turrivainaan lapsille ekat serkut ,ja katrivainaahan oli turrivainaan sisko.

Minun tietääksein siellä asuu ihmisiä, jotka on osaksi kyröläisiä. Mutta ei kyllä minunkaan tietääkseni se ole sillä tavalla mikään kyröläisten paikkakunta.

Voi no samanlaisia ihmisiä ne on kun kaikki muutkin. Joka paikasta löytyy sellasia ihmisiä joihin ei välttämättä mielellään tee tuttavuutta, mutta sekin on ihan makuasia. Ei voi henkilökemiat kaikilla täsmätä, ei millään. Kokkolassa asuu ihan normaali ihmisiä, toki häiriköitä mahtuu joka kylään. Kannattaa varmaan mennä pikku sightseeingille Kokkolaan niin ihminen voi ihan omilla silmillään nähdä ja omilla korvillaan kuulla ja sydämmellä tuntea että ihmisiä vain kaikki on.

vielä minkä nimisiä on ne turrivainaan lapset

• mistä puhun kirjoitti:

juuri näin on asia. Kaikki ne olis kyröläisiä jos jollaki serkun siskon kaiman veljellä on akka kyrön sakista... huh huh

sinä joka olet tiedoisas vähän haku teillä, ei kyröläiset ole kannuksesta, vaan nimensä mukaisesti kyrööstä!!!!!!!!!!

olet aivan oikeassa et turri vainaan oli miska vainaan serkku ne oli veljesten lapsia....mutta olisi ihan kiva kun ette kirjoitelesi täällä edes menneistä ihmisistä,,, tv:olen sakista ja hyvin läheltä ... siunausta kaikkille!!!!

• otsaa kirjoitti:

niin on tää elefantti tyttö ei se mammakaan ole enkeli lokkaa muka kaajeita ja jakaa rinsaa nytte vanhan miehen jarru ..ei se omena voi kauvaksi pudota puusta ..

• nainen vaan-.-.-.-.- kirjoitti:

juuri näin on asia. Kaikki ne olis kyröläisiä jos jollaki serkun siskon kaiman veljellä on akka kyrön sakista... huh huh

Voi,-kuka haluaisi olla kyröläinen ? Kaa ,- oikeita rahnuja. Akkojaan tappavat. Kuka esimerk. ottaisi kyröläisitä kaverin ? Se olisi aivan sairas. Kyröläiset syövät ihmisiä. Onko Elsa kyröläinen ? Entäs Kakkonen ( kuulin vasta, että Valde on kuollut ) Kuikka vainaakin ampui vanhan naisen. (oliko uro työ ?) saunaan.
        Kyröläiset oikeita rahnuja, sikoja.Heille tulee kurat housuun, kun joutuvat miehen kansa asioihin. (on kokeiltu asia) Minä näin kerran tuon räkänokan, Vaasan läänillä.Joka tappoi nuorentytön. (Oli riiten villen tyttö)Tältä nulikalta tuli oikiasti paksu keltainen räkä , kun tuli konkilla vastaan.(mutta on tästä aikaa, varmaan 40vuotta jossei muutama vuosi ylikin)

tossa yläällä se on kerrottu

kuules nainen. en ole tavannut noin fiksua miestä, kuin alajärven PERTTI ON

• kokenut paljon kirjoitti:

Voi,-kuka haluaisi olla kyröläinen ? Kaa ,- oikeita rahnuja. Akkojaan tappavat. Kuka esimerk. ottaisi kyröläisitä kaverin ? Se olisi aivan sairas. Kyröläiset syövät ihmisiä. Onko Elsa kyröläinen ? Entäs Kakkonen ( kuulin vasta, että Valde on kuollut ) Kuikka vainaakin ampui vanhan naisen. (oliko uro työ ?) saunaan.
        Kyröläiset oikeita rahnuja, sikoja.Heille tulee kurat housuun, kun joutuvat miehen kansa asioihin. (on kokeiltu asia) Minä näin kerran tuon räkänokan, Vaasan läänillä.Joka tappoi nuorentytön. (Oli riiten villen tyttö)Tältä nulikalta tuli oikiasti paksu keltainen räkä , kun tuli konkilla vastaan.(mutta on tästä aikaa, varmaan 40vuotta jossei muutama vuosi ylikin)

niin siinä tuppaa käymään ku oikia mies on kohteessa

• nainen vaan-.-.-.-.- kirjoitti:

monikaa ei tunnusta ees olevansa niitä(huomattu on)

• entäs tää. kirjoitti:

monikaa ei tunnusta ees olevansa niitä(huomattu on)

Ei tosiaan monikaan heistä tunnusta olevansa heitä Kyröläisiä siis
        huomattu on tämäkin juttu.Et silleen

• assixhiaix kirjoitti:

Miska vainaa ja Katrivainaa oli pariskunta, mutta he olivat myös veljesten lapsija keskenään. Eli he olivat ensimmäisijä serkkuja. Että kyllä oli katri vainaakin toiselta puolen kyröläisiä, ja näin ollen on myös kuikka vainaa ja Turri vainaa kyröläisijä. Että kyllä ne Kannuslaiset on myös ihan verenperimältään kyröläisiä

MISKA VAINAA JA KATRI VAINAA OLI SISARUSTEN LAPSIA KESKENÄÄN. JA TURRI VAINAA OLI KATRI VAINAAN VELI.

antakaahan vainaat olla rauhassa sinäkin jos olet jo 40 vuotta sitten istunut vankilassa et ainakaan ole mikään pikku poika niin pitäisi jo tietää mitä täälä kirjoittelet ja kyllä niitä muissakin porukoissa on näin tapahtunut asoita ja siks toiseksi puhut sellaisia asiota mistä et tiedäkkään kun kolikossakin on kaksi puolta
        tiedäkö syytä siihen miksi näin tapahtui

• sfaffsa kirjoitti:

Minun tietääksein siellä asuu ihmisiä, jotka on osaksi kyröläisiä. Mutta ei kyllä minunkaan tietääkseni se ole sillä tavalla mikään kyröläisten paikkakunta.

kyrölöiset ovat kotoisin isostakyröstä ja vähäkyröstä eivät ole seinäjökelaisia eikä lapualaisia johan sen sanoo nimikin kröläisiä

oot kokenut äitin nussija siinä sulle äitimies

kuule poika tai tyttö sama kun puhut iteleles jos puhut vielä vainaista pahaa et tierä mitä puhut otaisin leikkaisin kielestä palan kun tietäsin kuka oot uskltaa julkasta nimensäkin kun puhuu isoja asijoita älä puhu ittestäsi paremasta paskahousu tkyröläinen s joki

sun perseestä valuu räkä

• ajatellut kirjoitti:

saat sinä näitten kanssa jutella ,inttävät viimeseen asti,ei minunkaan mielesta kannuksen kaaleet ole kyrölaisiä muuta kun se että katri oli miskavainaalla ja miskavainaan lapset on turrivainaan lapsille ekat serkut ,ja katrivainaahan oli turrivainaan sisko.

Kyllä ovat toiselta puolelta Kyröläinen. Sisarusten lapsia

• Vai niin kirjoitti:

TURRI VAINAA JA KUIKKA VAINAA ON KYLLÄ IHAN AAMILASIJA OULUN LIEPEILTÄ ALKUJAAN, EI SIIS MITÄÄN KYRÖLÄISIJÄ. VAI TEKEEKÖ SE HEISTÄ KYRÖLÄISIJÄ JOS TURRI VAINAAN JA KUIKKA VAINAAN SISKO KATRI OTTI KYRÖSTÄ MIEHEN KYRÖN MISKAN.... KANDEE ENSIN OTTAA ASIJOISTA SELVÄÄ ENNENKUIN KÄY PUHUMAA.

• sanonpa vaan kirjoitti:

on ihan rankka hohaamaan se arin likka mirette ja hirmu hämmentäjä ja iso lupni arvatkaa kun se likka on on niin peelonkipijä että on hk sinisen työntänny minhuunsa ja keväänrannan saritasta puhutaan jotta son lesbo. saattaa olla jotta arkin likka mirette on bii

• mistä puhun kirjoitti:

turri vainaalla ja kuikka vainaalla oli noki-valte nimenkin veli tää valte ja aili ja niillä likkoja helena , anita jota mustiksi kututaan ja ritva jota valkoksi kututaan ja tanja ja seija. noki-valte vainaalla myös 1 poika kaajin kanssa en muista sen pojan nimijä. ja turri vainaalla ja linta vainaalla lapsija jeeppi ja janne ja irmeli ja aila vainaa. ja kyröläiset on näiten serkkuja vaikka monikaa ei näistä omista kyröläisijä serkuiksee. katri vainaa ja nappi vainaa on myös turri vainaan ja kuikka vainaan ja noki- valte vainaan siskoja. nappi vainaalla oli mihenä pekka alajärveläisijä kemppa vainaan ja keppelin veli oli napin mies pekka. pekan poika valte asuu tampereella sillä on akkana haukiputaalasija ja rovnimeläisijä maire se maire jonka eno piti piti akkanaan poikansa 8 vuotijasta tyttöö.

• Vai niin kirjoitti:

KYRÖLÄISET ON KYLLÄ IHAN VAAN ISOSTAKYRÖSTÄ KOTOSIN SIITÄ NIMI TULEEKIN EIKÄ MISTÄÄN MUUALTA

• Yleisesti ottaenhan pohojalaaset on fiksua porukkaa,oltihin sitte kaaleita tai kaajeita.Pohojanmaalla osatahan arvostaa toista ihmisistä puolin ja toisin ja missäpäin muualla elää vielä talakoohenki niinku Pohojanmaalla

• Lakeus puhuu.

• kuunelkaa kirjoitti:

Lakeus puhuu.

ne vasta rankkoja on.
        Täälä ei muut jullit juhli.

• mutta meillä ollaan silti mustalaisia ja ollaan omia itteämme ja annetaan joka ainualle oma arvonsa eikä olla koirana kellekään.Meillä on ihmisyys vielä jäljellä toista ihmistä kohtaan eikä meillä potkita maassa olevaan vaan yritetään nostaa se maasta ylös ja annetaan tukemme jos pystytään

• no kuule siellä omat rahnut sielläkin,ja paljo niitä onkin,että turhaa sitä on nyt niin mainostaa paratiisina.vaarallisia tinaloja sielläpäin asuu vaikka kuinka paljon.ja jos menään pohjois pohjanmaalle niin tauti senkun pahenoo.että ei sitä nyt kannata niin mainostaa pohjanmaan ihmisiä liika auttavaisina.ja tiettyihin kyliin kun menee niin auytonkin vievät ryöstämällä ,että on ne niin kohteliaita siellä

• hei vain,,, kirjoitti:

no kuule siellä omat rahnut sielläkin,ja paljo niitä onkin,että turhaa sitä on nyt niin mainostaa paratiisina.vaarallisia tinaloja sielläpäin asuu vaikka kuinka paljon.ja jos menään pohjois pohjanmaalle niin tauti senkun pahenoo.että ei sitä nyt kannata niin mainostaa pohjanmaan ihmisiä liika auttavaisina.ja tiettyihin kyliin kun menee niin auytonkin vievät ryöstämällä ,että on ne niin kohteliaita siellä

niin kaajeimoisiakin en yleistä kaikkia mutta eihän niillä ole mitää käytös tapoja tytöt otaa vanahemmiltaa tunpun eli jämät..menääpä minne päin suomea niin kyllä ne omat möröt on joka alueella.joo talaakoohenki on siellä vaasas nauraaaaaaaa

• hei vain,,, kirjoitti:

no kuule siellä omat rahnut sielläkin,ja paljo niitä onkin,että turhaa sitä on nyt niin mainostaa paratiisina.vaarallisia tinaloja sielläpäin asuu vaikka kuinka paljon.ja jos menään pohjois pohjanmaalle niin tauti senkun pahenoo.että ei sitä nyt kannata niin mainostaa pohjanmaan ihmisiä liika auttavaisina.ja tiettyihin kyliin kun menee niin auytonkin vievät ryöstämällä ,että on ne niin kohteliaita siellä

ja vaarallista porukkaa.Etelä-Pohjanmaalla annetaan ihmisten olla rauhas jos ei itte joku alakaa härnäämään

• hei vain,,, kirjoitti:

Eikä oo himmeet valot,mullahii vanha auto nii eivät ees yritä vaihatella.

• Minä olen miettinyt noita etelä-pohjanmaan kaaleita. Onko ne oikiasti kaaleita? En tarkoita tätä moittimis mielessä. Ne on niin vaaleitakin.
        Sukunimet on kaajeiden. Pukeututuvat erilailla, ovat varmaan tehneet kauan noin, ei ole tämän päivän asia. On KOIVISTOJA, MÄNTYNIEMIÄ, SALOJENSAAREJA, TUOHIMÄKEJÄ,. En tiedä mitä muita sukunimejä heillä siellä on. Haluaisin tietää oikein tosimielessä keitä he ovat? Eivät ole tavallisia kaaleita. Kävi tuossa mielessä että JOSPA HE OVAT SUOMEN TATTAREJA. Tarkoitus ei ole ketään loukata, ja pyytän anteeksi, jos kirjoitukseni niin tekee. Olen siksi niin utelias, koska tutkin hyvin paljon tuota EFRAIMI JUTTUVA.

P.S.EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA KYSENALAISTA TEIDÄN MUSTALAISUUTTA, niin kuin sanoin ,olen puhtaasti vain utelias. ter. iltapuolen kaalo.

• iltapuolen kaalo. kirjoitti:

Minä olen miettinyt noita etelä-pohjanmaan kaaleita. Onko ne oikiasti kaaleita? En tarkoita tätä moittimis mielessä. Ne on niin vaaleitakin.
        Sukunimet on kaajeiden. Pukeututuvat erilailla, ovat varmaan tehneet kauan noin, ei ole tämän päivän asia. On KOIVISTOJA, MÄNTYNIEMIÄ, SALOJENSAAREJA, TUOHIMÄKEJÄ,. En tiedä mitä muita sukunimejä heillä siellä on. Haluaisin tietää oikein tosimielessä keitä he ovat? Eivät ole tavallisia kaaleita. Kävi tuossa mielessä että JOSPA HE OVAT SUOMEN TATTAREJA. Tarkoitus ei ole ketään loukata, ja pyytän anteeksi, jos kirjoitukseni niin tekee. Olen siksi niin utelias, koska tutkin hyvin paljon tuota EFRAIMI JUTTUVA.

P.S.EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA KYSENALAISTA TEIDÄN MUSTALAISUUTTA, niin kuin sanoin ,olen puhtaasti vain utelias. ter. iltapuolen kaalo.

ja silloin oli paljon sukuja jotka vaihto sukunimensä niin kuin nääkin jotka sukunimet sä lausuit,varmaan vaihto kaajeitten takia sukunimensä kun nämä suvut salojensaareet ja tuohimäkeläiset teki kaajeitten kans paljon kauppaa niin se varmaan autto niitä paremmin leipään kiinni kun oli kaajeitten sukunimet.mun tietääkseni kaikki nää on vaihtanu sukunimensä,Mäntyniemenkin oikea sukunimi on lindberg tai lindgren.Eivät ole tattareja vaan ihan aitoja mustalaisia ja ovat kyllä tavallisia kaaleita

• on oikeita mustalaisia kirjoitti:

ja silloin oli paljon sukuja jotka vaihto sukunimensä niin kuin nääkin jotka sukunimet sä lausuit,varmaan vaihto kaajeitten takia sukunimensä kun nämä suvut salojensaareet ja tuohimäkeläiset teki kaajeitten kans paljon kauppaa niin se varmaan autto niitä paremmin leipään kiinni kun oli kaajeitten sukunimet.mun tietääkseni kaikki nää on vaihtanu sukunimensä,Mäntyniemenkin oikea sukunimi on lindberg tai lindgren.Eivät ole tattareja vaan ihan aitoja mustalaisia ja ovat kyllä tavallisia kaaleita

Olen tässä suunnitellu sitä viimosta vetoa,ennen
        Suurta Tuntematonta:Silleen voisi saaja ihan vir-
        keen ja turtahermosen akan.Tohtiiko sitä kertoakaan,ettei suku ihan pillastu?Kosisisi Sitä
        vanhanaikasesti ja puhemiehen kansa.Kosinta oli
        kyllä ihan IN:Tulisittako holhoojakseni?

• Siinäpä tärkeemmät kirjoitti:

Olen tässä suunnitellu sitä viimosta vetoa,ennen
        Suurta Tuntematonta:Silleen voisi saaja ihan vir-
        keen ja turtahermosen akan.Tohtiiko sitä kertoakaan,ettei suku ihan pillastu?Kosisisi Sitä
        vanhanaikasesti ja puhemiehen kansa.Kosinta oli
        kyllä ihan IN:Tulisittako holhoojakseni?

kosi vaan ihan niinkun teikäläisillä on tapana ollut

Minä olen miettinyt noita etelä-pohjanmaan kaaleita. Onko ne oikiasti kaaleita? En tarkoita tätä moittimis mielessä. Ne on niin vaaleitakin.

näin sano meijän vanhemmat

Koivistosta en oikein tiedä, mutta ilmeisesti Perholaisia kaaleita. Mäntyniemet ovat talon mukaan saaneet nimensä Peräseinäjoella, Olleen ennemmin Lindbergiä.... Salojensaarelaiset ovat palmrothia oikein sukujaan Siikaisista ja tuohimäet yksi osa mäntyniemeläisiä... Pohjanmaalla oli tapana muuttaa talojensa nimen mukaan myös sukunimensä ja tietysti on näitä tuohimäkiä ja Lainan ja Vikin porukoita, jotka halusivat sellaisen nimen, että erottautuivat hieman kaaleista...

Periaattees koko kauhajoki kurikka jalasjärvi on täynnä mäntyniemeläisiä... jos sillä nimellä sukua kutsutaan.

• mä vaan kirjoitti:

Koivistosta en oikein tiedä, mutta ilmeisesti Perholaisia kaaleita. Mäntyniemet ovat talon mukaan saaneet nimensä Peräseinäjoella, Olleen ennemmin Lindbergiä.... Salojensaarelaiset ovat palmrothia oikein sukujaan Siikaisista ja tuohimäet yksi osa mäntyniemeläisiä... Pohjanmaalla oli tapana muuttaa talojensa nimen mukaan myös sukunimensä ja tietysti on näitä tuohimäkiä ja Lainan ja Vikin porukoita, jotka halusivat sellaisen nimen, että erottautuivat hieman kaaleista...

Periaattees koko kauhajoki kurikka jalasjärvi on täynnä mäntyniemeläisiä... jos sillä nimellä sukua kutsutaan.

että ei varsinaisesti kaaleita?

• mä vaan kirjoitti:

Tutustuin Mäntyniemen veljeksiin jonkinverran ja olivat mukavia ja reiluja miehiä. Ainakin toinen oli tosi hyvä laulamaan. Naisilla ei ollut isoja hameita, mutta muuten pukeutuneet hyvin ja olivat tosi tyylikkäitä.En muista etunimiä, oisko toinen ollut Gunnar, en ole kyllä siitä yhtään varma.

• kurikka kirjoitti:

Näitä vuolasrantojen porukoita ja osaksi mäntyniemen porukoita. Mäntyniemen porukoissa on 1/4 ja vuolasrannat katsoivat olevansa hieman parempia kuin tavalliset mustalaiset.... nämä on ihan vanhempien mustalaisten tarinaa, en omasta päästä laittanut.

Pohjanmaalla oli tapana puhua aina D..sijasta R.. esim. karotus - kadotus. Mäntyniemeläisistä oli tarina, että he ovat niin hienoja, että korostavat D kirjainta pohjanmaalla.

• kurikka kirjoitti:

eikö kurikassakin ole pioli kaaleeta suurin osa

kaippa te tiiätte sen verran, että esimerkiksi nuo Salojensaaret on vaihtaneet nimensä Palmrothista ja kaikki te kai tiiätte ketä ne ovat? En millään muista mistä tuo Tuohimäkeläisten nimi on tullu, kertokoon joku kuka muistaa.

Kiitos tietosta. Mutta sitten ne täytyy olla etellä aikaansa, vai mitä? Jos minä nyt aivan rehellisesti kerron ,niin tuo SAMETTIHAME , ei ole alkuperäinen kaaleen vaatetus. Se oli se rimsuhame. Mitä näkee jos ulkomaan kaaleilla.Tuo paksu kortti varmaan tuli ilmanston takia. eNNEN AIKAAN NE LEIKASIVAT KAKI PALTOSTA, JA LAITATOIVAT OMAN MEKKONSA HELMAAN SELLAISEN 50 CM LEVEÄN HELMAAN KAKI PALTOSTA.
        Siittä se sitten varmaan lähti tuo sametti hame.
        Ja kyllä se aika vielä tulee, että muutkiin kaleet vaihtavat mekkonsa toisenlaisiin , niin kuin etelä-pohjanmaan kaaleet.

• utelias ullako kirjoitti:

kaippa te tiiätte sen verran, että esimerkiksi nuo Salojensaaret on vaihtaneet nimensä Palmrothista ja kaikki te kai tiiätte ketä ne ovat? En millään muista mistä tuo Tuohimäkeläisten nimi on tullu, kertokoon joku kuka muistaa.

no eikös palmrothit ole teuvaalaisia ainaki teuvaalaisilla on tuo nimi palmroth

• hei vain,,, kirjoitti:

Ku on
        Etelä-Pohjanmaa esim. Seinäjoet ja Vaasat kuuluu siihin
        Pohjanmaa esim. Pietarsaari kuuluu siihen
        Keski-Pohjanmaa esim. Kokkola
        Pohjois-Pohjanmaa esim. Oulu

Eipä voinut Karhu Vihtorikaan hänelle mitään..

• ovatko kirjoitti:

no eikös palmrothit ole teuvaalaisia ainaki teuvaalaisilla on tuo nimi palmroth

joita luullaan teuvalaiseksi siksi vaan kun on sama sukunimi

• Mä vaan kirjoitti:

rauhassa.

• Mä vaan kirjoitti:

No vihtori vainaa olikin semmonen mies joka otti selkää, mutta antoiko hän?

• mustalaisista ja joka paika... kirjoitti:

ja vaarallista porukkaa.Etelä-Pohjanmaalla annetaan ihmisten olla rauhas jos ei itte joku alakaa härnäämään

""ja vaarallista porukkaa.Etelä-Pohjanmaalla annetaan ihmisten olla rauhas jos ei itte joku alakaa härnäämään""

KERROPA ONKO NÄMÄ MINUN KOKEMANI HÄRNÄÄMISTÄ?

NYT, KYLLÄ SINÄ VALEHTELET. Minulle on kaksi kertaa tapahtunut semmoinen epä mielyttävä tapaus, enkä varmaan ollut itse aiheuttanut.Joskus 80 luvulla. Minäpä kerron;
        Minulla oli kolmevuotias hevonen siellä reenissä. Kaajo tartas siellä seinäjoella sillä muutan kerran, voitti kaikki lähtönsä. Olin sitten yhtenä juhannuksena siellä ravissa, ja kaajo tartas sillä minun hevosella. Siinä oli muutama eteläphjan maan kaalein hevosia samassa lähtössä. Siinä ajoi yksi mustalaismies , myös siinä lähtössä. Minun nuori hevonen jäi paikalleen pompimaan, antoi tasotusta muille lähtiöille. Toiset kaikki oli etukurvissa, missä minäkin olin katsomassa. Ja minun hevonen oli melkein lähtöpailla, lähtö tapahtui etusuoralta.
        Mustalais kuski huusi siinä emsimmäisessä kurvissa, VAROKAA,- NYT KAUKKO TULEE. Varoituksella ei ollut mitään tehoa. Minun hevonen pyyhkäisi takasuoraalla kaikkien ohi, arvaatte miten kaaleita kismitti. Talli alueella tämä kyseinen mustalais ajaja huuteli kaavolle, VARO KAUKO- SEURAALLA KERRALLA AJAN TUON HEVOSES JALAT ALTA POIS. Kaajo ajoi vielä muuteman tartin
        , myös etelässä. Ikävä kyllä voitti kaikki tartinsa. Siittä kului muutama kuukausi kun soitin kaajolle, kaajo sanoi haje hevoses pois, se on loukannut molemmat etuset, jänteet oli pullahtanut. Vasta nyt olen ajatellut , että se mustaismies ajoi minun hevoseni jalat pois alta jossakin samassa tartissa. Kaajo ei kyllä tohtinut sanoa minulle miten sen jalat meni.
        No ura loppui siihen.Oli vielä oma kasvatti.

Toinen kokemus Rinkebyyn OK:sIELLÄ OLI PALJON KAALEITA, KUTEN TAVALLISESTI OLI AINA.Se ole heidän kokoomtumis paikka. Minäkin sitten käväisin siellä toiselta puolen kaupunkia.
        Anna ollakaan, tuntematon eteläpohjanmaan valkoinen mustalais nuori mies tuli siihen minulle keljoilemaan. Enkä koskaan ollut nähnyt koko miestä. Oli työtä että pääsin pois siittä, halusi vain kokoajan tapella minun kansani.

P.S. Nämä jutut on aivan tosia. Tälläiset kokemukset minulla on ETELÄ-POHJAN MAAN KAALEISTA.

ON MINULLA MYÖS NIISTÄ ETELÄ-POHJANMAAN KYRÖLÄISISTÄ

Juu on ne,- tappavat toisiaan nuokin KYRÖLÄISET. Hekin ovat etelä pohjanmaalta, vai? Tappavat hyvin herkästi myös akkojaan. eikö?

• teuvalaisille ,niitä on paljon kirjoitti:

minä olen palmroth, enkä ole sukua teuvalaisille muuta ku ihan kaukaa, mutta tää sukunimi tulee mun ukki vainaalta, jokka ei olleet mitään sukua teuvalaisille.

• mutta tämä on toduus kirjoitti:

No vihtori vainaa olikin semmonen mies joka otti selkää, mutta antoiko hän?

ketä tuo mies oli ja mistä?

no esimerksi niiten sukunimet tulee taloista tain ne on suomentanut ne.Eikä mustaliset oo mustia mutta jos sekotusta niin silloin ne on.on sulla timi ajan vietoo kattoo muiten sukua kato nyt iteesi kun katoo kuinka te käytäydette vanhoille ihmisille

• ja mistä kirjoitti:

ketä tuo mies oli ja mistä?

pohjanmaalta

• niin luulis kirjoitti:

no esimerksi niiten sukunimet tulee taloista tain ne on suomentanut ne.Eikä mustaliset oo mustia mutta jos sekotusta niin silloin ne on.on sulla timi ajan vietoo kattoo muiten sukua kato nyt iteesi kun katoo kuinka te käytäydette vanhoille ihmisille

on vaaleempiakin ja en oo timi

• oo mustia vaan niitä kirjoitti:

on vaaleempiakin ja en oo timi

on mustia, mitä alakuperäsempi sitä mustempi vaa niitäku on sekottunu mitä lie tattaria nii ehän ne oo mittää oikeita mustalaisia mitä lie kaaleenrakloja. onniitä vielä joku oikijaki jälellä

• on sieltä etelä- kirjoitti:

pohjanmaalta

Väärä tieto sinulla, siis 100 % väärä. Karhun vihtori vainaa oli keskisuomesta. Hemmin Toivo vainaan veli.

• siis 100 % väärä. kirjoitti:

Väärä tieto sinulla, siis 100 % väärä. Karhun vihtori vainaa oli keskisuomesta. Hemmin Toivo vainaan veli.

siittäkö tulee se karhulaiset nimi mitä on joillaki keskisuomalaisilla oliko nyt florin sukunimi vai mikä näin vanhempi ihminen kertoi sitte en tiedä onko väärin vai oikein mutta kummiskii

• on sieltä etelä- kirjoitti:

pohjanmaalta

sanonu vai asuko tää karhu vihtori vainaa siellä etelä-pohjanmaalla

• vanhemmat ihmiset kirjoitti:

sanonu vai asuko tää karhu vihtori vainaa siellä etelä-pohjanmaalla

Ei asunut kuin viitasaarella.Ovat niin sanottuja HEMMILÄISIÄ.

• siittäkö tulee kirjoitti:

siittäkö tulee se karhulaiset nimi mitä on joillaki keskisuomalaisilla oliko nyt florin sukunimi vai mikä näin vanhempi ihminen kertoi sitte en tiedä onko väärin vai oikein mutta kummiskii

Sinulla on värää tietoa. Semmosta sakkikuntaa, kuin karhulaiset ole olemassakaan. Vaan siellä on karhu niminen mies, ja on Florin . Mimmi vainaan ja Alakki vainaan poika.

• Semmosta sakkikuntaa kirjoitti:

Sinulla on värää tietoa. Semmosta sakkikuntaa, kuin karhulaiset ole olemassakaan. Vaan siellä on karhu niminen mies, ja on Florin . Mimmi vainaan ja Alakki vainaan poika.

Vaan miks Inkkariksi sanottu mies, keskisuomalaisia, sukunimi florin, sanoo sitten olevansa karhulaisia. Asuu Hkissa on yhten Pauliina kääjin mies ja heillä on lapsiki.

Salojensaaret on Palmrothttia ja Mäntynimeläisiä. siitä ovat sitte nimensä vaihtaneet että jäläkelääset ovat saaneet Salojensaari nimen.
        varmuurella voin sanoa ku virtaa suonis nämä veret.

• sbr kirjoitti:

Salojensaaret on Palmrothttia ja Mäntynimeläisiä. siitä ovat sitte nimensä vaihtaneet että jäläkelääset ovat saaneet Salojensaari nimen.
        varmuurella voin sanoa ku virtaa suonis nämä veret.

palmrotheja ovat ovat vaihtaneet nimensä joskus 50 luvulla

• mä kans kirjoitti:

mutta Mäntyniemet on alun perin Lindbergiä

• Palmrothia kirjoitti:

mutta Mäntyniemet on alun perin Lindbergiä

¨ne keväänrannat sitte on

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

Grönstrantteja

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

sukunimensä mutta täs vieres yks sano että ne grönstrandia niin kun on vihreärannatkin alunperin grönstrandia ne on vaan suomentanu sukunimensä

• aaaalllllll kirjoitti:

Grönstrantteja

ja nei meille muuten mitää sukua kaikille oo. mitä te tää aikuuset ihmiset vänkäättä ku että puoliakaa tierä oikiaksi. kysykää vanhoilta ihmisiltä ku niitä vielä on!!!!!

• MIKSI VALEHTELET? kirjoitti:

""ja vaarallista porukkaa.Etelä-Pohjanmaalla annetaan ihmisten olla rauhas jos ei itte joku alakaa härnäämään""

KERROPA ONKO NÄMÄ MINUN KOKEMANI HÄRNÄÄMISTÄ?

NYT, KYLLÄ SINÄ VALEHTELET. Minulle on kaksi kertaa tapahtunut semmoinen epä mielyttävä tapaus, enkä varmaan ollut itse aiheuttanut.Joskus 80 luvulla. Minäpä kerron;
        Minulla oli kolmevuotias hevonen siellä reenissä. Kaajo tartas siellä seinäjoella sillä muutan kerran, voitti kaikki lähtönsä. Olin sitten yhtenä juhannuksena siellä ravissa, ja kaajo tartas sillä minun hevosella. Siinä oli muutama eteläphjan maan kaalein hevosia samassa lähtössä. Siinä ajoi yksi mustalaismies , myös siinä lähtössä. Minun nuori hevonen jäi paikalleen pompimaan, antoi tasotusta muille lähtiöille. Toiset kaikki oli etukurvissa, missä minäkin olin katsomassa. Ja minun hevonen oli melkein lähtöpailla, lähtö tapahtui etusuoralta.
        Mustalais kuski huusi siinä emsimmäisessä kurvissa, VAROKAA,- NYT KAUKKO TULEE. Varoituksella ei ollut mitään tehoa. Minun hevonen pyyhkäisi takasuoraalla kaikkien ohi, arvaatte miten kaaleita kismitti. Talli alueella tämä kyseinen mustalais ajaja huuteli kaavolle, VARO KAUKO- SEURAALLA KERRALLA AJAN TUON HEVOSES JALAT ALTA POIS. Kaajo ajoi vielä muuteman tartin
        , myös etelässä. Ikävä kyllä voitti kaikki tartinsa. Siittä kului muutama kuukausi kun soitin kaajolle, kaajo sanoi haje hevoses pois, se on loukannut molemmat etuset, jänteet oli pullahtanut. Vasta nyt olen ajatellut , että se mustaismies ajoi minun hevoseni jalat pois alta jossakin samassa tartissa. Kaajo ei kyllä tohtinut sanoa minulle miten sen jalat meni.
        No ura loppui siihen.Oli vielä oma kasvatti.

Toinen kokemus Rinkebyyn OK:sIELLÄ OLI PALJON KAALEITA, KUTEN TAVALLISESTI OLI AINA.Se ole heidän kokoomtumis paikka. Minäkin sitten käväisin siellä toiselta puolen kaupunkia.
        Anna ollakaan, tuntematon eteläpohjanmaan valkoinen mustalais nuori mies tuli siihen minulle keljoilemaan. Enkä koskaan ollut nähnyt koko miestä. Oli työtä että pääsin pois siittä, halusi vain kokoajan tapella minun kansani.

P.S. Nämä jutut on aivan tosia. Tälläiset kokemukset minulla on ETELÄ-POHJAN MAAN KAALEISTA.

ON MINULLA MYÖS NIISTÄ ETELÄ-POHJANMAAN KYRÖLÄISISTÄ

ohoh näin tuossa ylempänä oman vanhan kirjoituksen. Ja kerron nyt toisen jutun. Minä olin 80-luvulla makkarata myymässä ruotsissa. Yhten toisen nuoren miehen kansa(silloin oltiin nuoria). Oltiin yhdessä keski ruotsin kaupungissa missä asui paljon suomalaisia kaajeta. Siellä asuu myös paljon kaaleita. Jäätiin yöksi yhteen kaaleen taloon missä miehet joivat. Sitten he rupesivat riitelemään keskenään. Ja ne olivat sukua keskenään. Toinen pyysi toista tappelemaan, mutta toinen ei ollut halukas siihen. Sanoi vaan: nyky aika kaalonkin pitää olla sivistynyt. Minun myynti kaveri meni ulos käymään sen miehen kansa, joka sanoi, että pitää olla sivistynyt. No ensimmäin kaajo kun tuli vastaan, hän meni ja löi kaajoa turpiin. Siihen loppui sen miehen sivistys. Mainittakoon vielä se ,että kaajo oli lähellä hävittää sen ,jos minun myynti kaveri ei olisi tiputtanut kaajooa. Kalon sivistys on tuollaista.

Tuovanha rinkebyyn juttu se hurja oli.Valkoinen mustalainen yritti tosissaan tulla päälle, ilman asiaa, ja aivan tuntematon mies.Ikinä en ollut nähnyt koko vasikkaa. Enkä tuntisi vaikka tulisi vastaan.

P:S hyvin sivistyneitä ovat kaaleet eteläpohjanmaalla. Siellä kun liikkuu,pitää pitää Golti kuumana, ja etusormi notkeena.

• sitten Inkkarin niminen mies kirjoitti:

Vaan miks Inkkariksi sanottu mies, keskisuomalaisia, sukunimi florin, sanoo sitten olevansa karhulaisia. Asuu Hkissa on yhten Pauliina kääjin mies ja heillä on lapsiki.

minä tunnun vain yhten inkarin, joka asuu helsinkissä. Ei varmaan ole florinia.Miehellä on muistaakseni huuli halki.luulen että on karjalan miehiä.

• koisalla kirjoitti:

minä tunnun vain yhten inkarin, joka asuu helsinkissä. Ei varmaan ole florinia.Miehellä on muistaakseni huuli halki.luulen että on karjalan miehiä.

Puutun nyt puheeseen sen verran että minä oon kans kuullu jostakin miehestä, jonka oikea nimi alkoi R:llä ja jota ainakin miehen akka sanoi inkkariksi. Tiedä sitten että sanoiko muut, niin hyvin en tunne enkä tiiä. Tämä mies josta nyt puhutaan, on minun tietääkseni puolikaaleita ja jolla ainaki oli akkana kääji. Pieni tyttökin sen kanssa. Sen miehen sukunimi oli florin ja se kääji taisi puhua kaikille että mies on karhulaisia. Ihmettelin itekkin ku en semmosesta sakkikunnasta ole ikään kuullutkaan. en myöskään tiedä että miksi miestä sanotaan inkkariksi, kun tuntuu tulevan sekaannusta. Koska helsingissä on tosiaan yksi "helsinkiläinen" mies nimeltä inkkari, kuten sanot, jos vielä ovat hengissä ne ihmiset, alkujaan kotoisin karjalasta. En halua tämän kummemmin räknätä, mutta lueskelin tästä keskustelua ja pisti silmään tuo juttu... Muuten samantekevä asia mulle. Sanottakoon nyt vielä, että minä tuon ensiksi mainitsemani miehen olen nähnytkin, eikä mies ollut sillä tavalla kaaleen elämässä.

• mä vaan kirjoitti:

Näitä vuolasrantojen porukoita ja osaksi mäntyniemen porukoita. Mäntyniemen porukoissa on 1/4 ja vuolasrannat katsoivat olevansa hieman parempia kuin tavalliset mustalaiset.... nämä on ihan vanhempien mustalaisten tarinaa, en omasta päästä laittanut.

Pohjanmaalla oli tapana puhua aina D..sijasta R.. esim. karotus - kadotus. Mäntyniemeläisistä oli tarina, että he ovat niin hienoja, että korostavat D kirjainta pohjanmaalla.

Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla on edelleen sellainen murre.

• hei vain,,, kirjoitti:

Joka paikassa on omat rahnunsa, niin etelässä, idässä, lännesä ku pohjosessakin puhumattakaan muista ilmansuunnista. Annetaan tämmösten rahnutteluitten olla. :)

• joskus tuosta toises kirjoitti:

Puutun nyt puheeseen sen verran että minä oon kans kuullu jostakin miehestä, jonka oikea nimi alkoi R:llä ja jota ainakin miehen akka sanoi inkkariksi. Tiedä sitten että sanoiko muut, niin hyvin en tunne enkä tiiä. Tämä mies josta nyt puhutaan, on minun tietääkseni puolikaaleita ja jolla ainaki oli akkana kääji. Pieni tyttökin sen kanssa. Sen miehen sukunimi oli florin ja se kääji taisi puhua kaikille että mies on karhulaisia. Ihmettelin itekkin ku en semmosesta sakkikunnasta ole ikään kuullutkaan. en myöskään tiedä että miksi miestä sanotaan inkkariksi, kun tuntuu tulevan sekaannusta. Koska helsingissä on tosiaan yksi "helsinkiläinen" mies nimeltä inkkari, kuten sanot, jos vielä ovat hengissä ne ihmiset, alkujaan kotoisin karjalasta. En halua tämän kummemmin räknätä, mutta lueskelin tästä keskustelua ja pisti silmään tuo juttu... Muuten samantekevä asia mulle. Sanottakoon nyt vielä, että minä tuon ensiksi mainitsemani miehen olen nähnytkin, eikä mies ollut sillä tavalla kaaleen elämässä.

Oli ruoveden toivon ja rauhan vävy. Sitten se jätti akkansa, ja otti Hemmin Samin tytön akaakseen. täysi mustalainen on, ei ole florinia. Se on oikia aito alkuperäinen inkkari, muut ovat jäljennöksiä, kova inkari heittämään kiesejä kortti mies, peluri.huuli halki

• kaaleet,,, kirjoitti:

niin kaajeimoisiakin en yleistä kaikkia mutta eihän niillä ole mitää käytös tapoja tytöt otaa vanahemmiltaa tunpun eli jämät..menääpä minne päin suomea niin kyllä ne omat möröt on joka alueella.joo talaakoohenki on siellä vaasas nauraaaaaaaa

otappa selevää sinäki maantiedosta. vaasa ei oo POHJANMAATA vaan etelä-pohjanmaata. pohjanmaa ja etelä-pohjanmaa on kaks ihan eri asiaa.
        alajärvi on pohjanmaata. että näin.

ja onko nämä tuohimäkeläiset etelä pohjanmaalaisia tai pohjanmaalaisia?

• mä kans kirjoitti:

MINKÄ TAKII VAIHTOVAT NIMESÄ?

• just joo kirjoitti:

Oli ruoveden toivon ja rauhan vävy. Sitten se jätti akkansa, ja otti Hemmin Samin tytön akaakseen. täysi mustalainen on, ei ole florinia. Se on oikia aito alkuperäinen inkkari, muut ovat jäljennöksiä, kova inkari heittämään kiesejä kortti mies, peluri.huuli halki

sitten sai nuoren naisen akakseen, on varmaan onnensa huipulla, vanha isi mahainen karju. Mitä hän se Samin tyttö näki siinä !On kylä kortti miehiä.Kiesejäheittää, että kolina käy. Hin rahukaano.

Nauraaaaaaaaaaaa

sä oot nytte saanut kynsilles joltakin pohnjanmaan misulta kun oot noi katkera pohjalaiset antaa sille nälkäsellekin leivän kanikan

eikö tee kipeää sun kieleen en ne ole kaaleiten rosvoja ne on ajanut jo mersuilla kun sinä oot leikkinyt hiekka laatikolla

Yksikään näistä ei ole tattareita vaan joko kääntänyt sukunimensä tai keksinyt ja joku on saanut talon mukaa kun esim:Mäntyniemi on talosta otettu nimi mihinä ovat asuneet.Jos puhutaan tattareista niin tattareilla on ruotsalainen sukunimi ei suomalainen et me kellä on ruotsalainen sukunimi olemme näin ollen tattareita.Pitää tutkia ensin sitten vasta hutkia

• rakasvaan kirjoitti:

eikö tee kipeää sun kieleen en ne ole kaaleiten rosvoja ne on ajanut jo mersuilla kun sinä oot leikkinyt hiekka laatikolla

rakasvaan, kelle julli puhut ? sinä itse olet leikkinyt sakkis kansa hiekkalaatikolla paskasi kansa

Mistä nämä mäntyniemet ovat tulleet ? koska tuo lindgren, on minun esivanhempien nimi. (kolmepolvea taakse )

• Finnspång kirjoitti:

Tutustuin Mäntyniemen veljeksiin jonkinverran ja olivat mukavia ja reiluja miehiä. Ainakin toinen oli tosi hyvä laulamaan. Naisilla ei ollut isoja hameita, mutta muuten pukeutuneet hyvin ja olivat tosi tyylikkäitä.En muista etunimiä, oisko toinen ollut Gunnar, en ole kyllä siitä yhtään varma.

Minäkin sanon totuuten. MN ovat rankoja miehiä laulamaan, ei vain yksi, vaan useampi

• tappavat toisiaan nuokin kirjoitti:

Juu on ne,- tappavat toisiaan nuokin KYRÖLÄISET. Hekin ovat etelä pohjanmaalta, vai? Tappavat hyvin herkästi myös akkojaan. eikö?

myöskin kaverit heillä omasta porukasta yleensä ketä siihen sakki kuntaan vaan kuuluu toinen toisiansa ottavat harvalla tosi harvalla on muualta päin akkaa tai miestä

• inkailla oli kysyntä kirjoitti:

sitten sai nuoren naisen akakseen, on varmaan onnensa huipulla, vanha isi mahainen karju. Mitä hän se Samin tyttö näki siinä !On kylä kortti miehiä.Kiesejäheittää, että kolina käy. Hin rahukaano.

Nauraaaaaaaaaaaa

Hortto rahukaano ! Voi hyvänen aika mikä tyttö. Otti vanhan karjun iteleen, eikä mies ole kauniskaan, iso mahanen lyhyt karju, paljon lapsia.Millähän konstilla sai tuon tytön itseleen ?

No niin! Etelä-Pohjanmaan kaaleet eivät ole TATTAREITA, ei myöskään erirotuisia kuin muut Suomen kaaleista.
        Mustalaisuus ei määriydy ihon värin mukaan, siihen lienee olevan ihan looginen selvitys. Avioliitot valkolaisten kanssa on selkeästi yksi suurin vaikutus tässä. Täällä on varsin paljon juuri näitä avioliittoja vuosi kymmenten ellei myös satojen saatosta. Biologinen osuus varmaankin antaa ymmärtää asiaa paremmin.

Kiertolaisina kulkeneet mm venäjältä josta tulijaisinaan toivat erilaisia tapoja. Siten on länsimaista saapuneita , ei tattareita. Täkäläiset ovat vaaleamman värin saaneet jo äsken mainituista syistä. Täällä eletään yhdessä kaajeitten kanssa ja se ei vähennä mustalaisuuttamme. Hyvin pitkälle on valtiovalta todennut että juuri täältä tulee ns sivistyneet kaaleet. Se ei tarkoita sitä, että olisivat LUOPIOITA, vaan elää on pitänyt ja yhteen on tullut sopia ja se ei missään määrin minimoi täkäläisten mustalaisuutta.

Uskon vahvasti että kaaleet ovat EFRAIM:in sukukuntaa ja sitä kautta yksi Israelin sukukunnista. Yhteinen historiamme ja tapakulttuurimme ovat kytkyksissä juutalaisuuteen. Ihon väriin vilä palatakseni. Juutalaisissakin on hyvin tummia ja hyvin vaaleita, silti he ovat juutaklaisia. (näin ainakin annan itseni ymmärtää)

Tattareista vielä! Hehän ovat englannin ns kiertolaisia joita on osittain myös Ruotsissa. Taanoin näin TV:tä ohjelman IsoBritaniean kirtolaisista ja heitä yleisesti nimittivät tattareiksi. Ruotsissa mm TAIKON sukunimiset käsitykseni mukaan lukeutuvat myös tattareihin.

Menestystä tutkimuksille - Jumalan antamaa siunausta toivottaen.

• Näin se on kirjoitti:

Yksikään näistä ei ole tattareita vaan joko kääntänyt sukunimensä tai keksinyt ja joku on saanut talon mukaa kun esim:Mäntyniemi on talosta otettu nimi mihinä ovat asuneet.Jos puhutaan tattareista niin tattareilla on ruotsalainen sukunimi ei suomalainen et me kellä on ruotsalainen sukunimi olemme näin ollen tattareita.Pitää tutkia ensin sitten vasta hutkia

MÄNTYNIEMI sukunimenä ei ole tullut ns talokaupan yhteydessä. Itse kuulun tähän sukuun ja olen Mäntyniemi. Edesmennyt isäni kertoi joskus vuosia sitten, että nimi on käyttöön tullut isänisänisäni Heikki Mäntyniemen ja hänen puolisonsa / poikiensa Urho:n ja Piini:n toimesta 1860 luvulla.Tarkkaa vuosi lukua en muista, mutta kuitenkin 1800 luvun puolella toteutettu. Nimen vaihdokseen ei liity mitään dramaattista tai muita vakavia syitä.

• mä vaan kirjoitti:

Olemme laaja ja suuri suku. Miten tuo liittyy hienouteen? Sehän paremminkin liittyy valistuneisuuteen. Vanhempamme ovat antaneet mahdollisuuden lapsilleen koulunkäyntiin ja tietty sen kautta avartanut aakkosten osaamista. Murre on aina murre, mutta murrettakin voidaan laajentaa ja sitä kautta oppia myös kirjainten oikea ääntäminen. Että jos tätä nyt sitten nimitetään ns hienouteen, niin en voi muuta kuin naurahtaa ja todeta että, vanhempamme olivat aikaansa edellä kun lapsilleen oppimahdollisuuden järjestivät.

Vuolasranta - Mäntyniemi
        Ps: Ei vanhempien mustalaisten tarinat aina pidä kaikessa yhtä, mielipiteitä ja näkemyksiä löytyy aina mies määrän mukaan ja osittain siinä varmaankin lienee se tuttu taito joka mustalaisiakin on paljossa hallinnut KATEUS.
        Ja jos itsensä ja lastensa kouluttaminen on jotain nk hienoutta/paremmuutta. Näen asian aivan eri valossa. Se on viisautta jota jokaisen tuli hankkia työllä ja koulunkäynmnillä.

• mä vaan kirjoitti:

Koivistot eivät ole nk Perholaisia, vaan samaa Lindbergin sukua. Oheisesta suvusta polveutuivat Koivisto, Kuusisto, Mäntyniemi..

MINÄ VAAN! Kun näet noin suuren työn asioiden selvittelyyn, kehoitan HANKI OIKEAA TIETOA. Mäntyniemen sukunimi ei ole koskaan tullut talosta tai talokaupan yhteydessä Vaan isänisänisä Heikki Mäntyniemi/puoliso/poikansa Urho ja Piini ovat nimen ottaneet virallisesti käyttöön 1800 luvun puolella.

Kurikka ja Jalasjärvi ei ole täynnä Mäntyniemisiä. Mäntynbiemen suku tulee Peräseinäjoelta.

Huvittaa miten asiat noin kiinnostaa. Aina olisi viisasta hakkia tietoa ihan Mäntyniemiltä itseltään.

• niin luulis kirjoitti:

Voi pyhä yksikertaisuus

• iltapuolen kaalo kirjoitti:

Mistä nämä mäntyniemet ovat tulleet ? koska tuo lindgren, on minun esivanhempien nimi. (kolmepolvea taakse )

Mäntyniemet ovat PERÄSEINÄJOKISIA ja sitten eivät koskaan LINDGREN nimisiä, että katsii lukea hieman paremmin kirjojansa. LINDBERG kylläkin on ollut sukunimenä joka sittenmmin on muutettu Mäntyniemi nimeksi 1800 luvulla.

• Mäntyniemi itse kirjoitti:

Koivistot eivät ole nk Perholaisia, vaan samaa Lindbergin sukua. Oheisesta suvusta polveutuivat Koivisto, Kuusisto, Mäntyniemi..

MINÄ VAAN! Kun näet noin suuren työn asioiden selvittelyyn, kehoitan HANKI OIKEAA TIETOA. Mäntyniemen sukunimi ei ole koskaan tullut talosta tai talokaupan yhteydessä Vaan isänisänisä Heikki Mäntyniemi/puoliso/poikansa Urho ja Piini ovat nimen ottaneet virallisesti käyttöön 1800 luvun puolella.

Kurikka ja Jalasjärvi ei ole täynnä Mäntyniemisiä. Mäntynbiemen suku tulee Peräseinäjoelta.

Huvittaa miten asiat noin kiinnostaa. Aina olisi viisasta hakkia tietoa ihan Mäntyniemiltä itseltään.

Se on kuulkaa juttu näin et mäntyniemet on saanut tai ottanut nimen tilan mukaan ja ovat lindbergejä alunperin.ja kaikki nämä ovat samaa sukua Koivistot,salojensaaret.keväänrannat.grönstrantit.ym.tää on faktaa.itse mäntyniemi

• juuh jakkes...totuushan on et kuka raukka vieras kaalo eksyy sinne pohjanmaalle ees kesäloman merkeissä niin petskot jo saattaa ne pohjanmaan rajan yli ihan vaan säälistä ja ettei mee ylitöiks.tiijän kun olen kokenut tämän

Mäntyniemi itse selvästi tuntee hyvin sukunsa historiaa. Mummini kertoi minulle, että tuon Heikki Mäntyniemen puoliso olisi ollut Manta jostain Forssan tai Someron tienoilta. Onko jollain tästä parempaa tietoa? Manta oli Heikin kanssa auttanut mummini perhettä vaikeassa tilanteessa.

• Tietoa? kirjoitti:

Mäntyniemi itse selvästi tuntee hyvin sukunsa historiaa. Mummini kertoi minulle, että tuon Heikki Mäntyniemen puoliso olisi ollut Manta jostain Forssan tai Someron tienoilta. Onko jollain tästä parempaa tietoa? Manta oli Heikin kanssa auttanut mummini perhettä vaikeassa tilanteessa.

Manta on tietääkseni Somerolta ja ei ole romaneita.

MÄNTYNIEMI sukunimenä ei ole tullut ns talokaupan yhteydessä. Itse kuulun tähän sukuun ja olen Mäntyniemi. Edesmennyt isäni kertoi joskus vuosia sitten, että nimi on käyttöön tullut isänisänisäni Heikki Mäntyniemen ja hänen puolisonsa / poikiensa Urho:n ja Piini:n toimesta 1860 luvulla.Tarkkaa vuosi lukua en muista, mutta kuitenkin 1800 luvun puolella toteutettu. Nimen vaihdokseen ei liity mitään dramaattista tai muita vakavia syitä.

Haluisin kysyä piinistä mikä oli niitten oikia nimi ja minkä nimisiä lapsia niillä oli

• Haluaisn tietää kirjoitti:

Haluisin kysyä piinistä mikä oli niitten oikia nimi ja minkä nimisiä lapsia niillä oli

Ja mikä oli heikin puolison nimi?

• Haluaisn tietää kirjoitti:

Oikia nimi oli Albinus Mäntyniemi. Ja lapsia olivat Viljo, Tenho, Laina, Rauha, Toivo, Suoma, Arvo.

• teuvalaisille ,niitä on paljon kirjoitti:

palmroth on teuvalaisia olen itse pää teuvalainen

• Haluisin tietää. kirjoitti:

Ja mikä oli heikin puolison nimi?

Heikin puoliso oli Manta, Somerolta alkujaan.

LINDBERG EI OLE MÄNTYNIEMIEN ALKUPERÄINE SUKUNIMI LINDBERG ON LINTULAISTEN SUKUNIMI T HEPPU LULEÅSTA

• jotkut semmoset keillä ei ole kaaleen hameita tuntuu olevan enemmän mustalaisen järjellä ku semmoset keillä on. minä sanon nimenomaan että jotkut. tietyillä hienohelmoilla on vain se teeskentely että puhutaan niin että ässhä shuhishee. rakash taivash tuo kääji ja sitä rataa. vedetään niin tutkalla ku olla ja voi. sekö se mustalaisen tekee ku on naisella sametit niskassa. mie vähän luulen että ei. sen sanon että tietenki hameet olennaisesti kuuluu kaaleen kulttuuriin, vaan se joka tykkää jättää käyttämättä, se hälle suotakoon. ei meidän kaaleidenkaan ole pakko olla samanlaisia, luojan luomia ollaan kaikki ja hyvin on luoja luonutkin, ettei kaikki olla samanlaisia ajatusmaailmalta eikä miltään muultakaan.

joka paikkakunnalla on omat "rahnunsa" jos näin voi sanoa mutta kuka se sitten on rahnu, ja kuka mustalainen, voiko semmosta edes arvostella? minusta ei..

• kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.

• mutta en oo nähny yhtäkään kirjoitti:

kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.

ketä kaaleita ja mistä päin nää keväänrannat sitte on

• ? kirjoitti:

Ei vaatteet tee mustalaista... Jos ihmisellä on hameet nii ei se tarkoita että ihminen on sitten automaattisesti niin kaalo ja mustalaisen järjellä ku vaan olla ja voi, eikä se että jos jollakulla on pikkumekko päällä, tarkota että se on järjeltään jotenki epämustalainen tai muuten. Jokainen tehköön niin kuin tuntee. Minusta hameita ei kannata laittaa jos se ei sovi omaan päähän, sillä mitä siitäkin nyt tulis että ihmiset laittelis hameita ja ottelis vähitellen pois. Terveysvaivat erikseen ja jokanenhan aina tekee niin kuin haluaa, pääasia että itsellä on hyvä olla. Totta kai pitää myös aatella hieman muitakin.

• MUTTA SE ON YKSI OSA MUSTALAISUUTESTA, ymmärrätkö ? mustalaisuus on myös kokonaisuus

• ? kirjoitti:

on siikasista alunperin mutta ikänsä ovat olleet kurikas

• just joo kirjoitti:

MUTTA SE ON YKSI OSA MUSTALAISUUTESTA, ymmärrätkö ? mustalaisuus on myös kokonaisuus

Etelä-pohjanmaa on laaja käsite kauhajoki kurikka jalasjärji sielä on vaaleita kaaleita ja ovat mitä ovat. alajärveläiset on rahnuja ja niitähän nyt joka puolella pitkin ruottia rahnuja ovat.mut etelä-pohjanmaalla on paljon muita paikkoja missä sit taas on kaaleet oikeita kaaleita ja tummia ja oikiat hameet päällä naisila ja ovat oikeen vanhan kansan ihmisiä ja itse olen saanut aina hienon kohtelun näis paikois mut jäköön paikat sanomatta.

ps:ja onhan sieltä etelä-pohjanmaalta myös sjöbergit kotosin ja teuvalaiset ja ovat varmasti kaaleita ne.

• luuloeioletiedonväär kirjoitti:

Etelä-pohjanmaa on laaja käsite kauhajoki kurikka jalasjärji sielä on vaaleita kaaleita ja ovat mitä ovat. alajärveläiset on rahnuja ja niitähän nyt joka puolella pitkin ruottia rahnuja ovat.mut etelä-pohjanmaalla on paljon muita paikkoja missä sit taas on kaaleet oikeita kaaleita ja tummia ja oikiat hameet päällä naisila ja ovat oikeen vanhan kansan ihmisiä ja itse olen saanut aina hienon kohtelun näis paikois mut jäköön paikat sanomatta.

ps:ja onhan sieltä etelä-pohjanmaalta myös sjöbergit kotosin ja teuvalaiset ja ovat varmasti kaaleita ne.

Onko sitten vaalia ihminen kaajeenmoinen tai rahnu jotenkin automaattisesti? Minä oon nähny sysimustia mustalaisia jotka ei kuitenkaan osaa käyttäyvä sitte millään lailla, ei kenenkään tavoilla. Ei kaaleitten, ei kaajeitten, liekö ees ihmisten.

Näinhän sinä puhut, kun olet itse sieltä kotoisin.

Tuota kysysin et mitä tuo tarkotti tuo ovat mitä ovat? Itse ku en kyseisen paikan kaaleita tunne?

• uuuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

Tuota kysysin et mitä tuo tarkotti tuo ovat mitä ovat? Itse ku en kyseisen paikan kaaleita tunne?

siinäpä sulle miettimistä.

• gygy9gyu kirjoitti:

siinäpä sulle miettimistä.

Olitpa etevä. Kyllä naurattaa hah hah

• oot jeero kirjoitti:

Olitpa etevä. Kyllä naurattaa hah hah

Ketä on lintulaisia?

• ......? kirjoitti:

Ketä on lintulaisia?

voi no kyllä kai sinä tiijät jos kaaleita olet. jos olet kaaleita niin kysyppä omilta sakeiltas. saat niiltä tietova.

alajärvi ei ole etelä-pohjanmaata vaan pohjanmaata.

etelä-pohjanmaata on vaasat seinäjoet kauhajoet kurikat ja nämä.

eikä se että ihminen on vaalija tee kaajeenmoiseks tai kaajeelliseks eiköhän se oo se olo ja käytös

• no justiin kirjoitti:

eikä se että ihminen on vaalija tee kaajeenmoiseks tai kaajeelliseks eiköhän se oo se olo ja käytös

kannattaa googlettaa etelä-pohojanmaan pitäjät jos ei oo niistä tiatoa!!alajärvihän on nimittäin etelä-pohojammaata kun taas vaasa ei oo!! vaasa on pelekkää pohojammaata:) täs sulle ETELÄ-POHOJANMAAN PITÄJÄT!! ALAJÄRVI..ALAVUS..EVIJÄRVI..ILMAJOKI..ISOJOKI..JALASJÄRVI..KARIJOKI..KAUHAJOKI..KAUHAVA..KUORTANE..KURIKKA..LAPPAJÄRVI..LAPUA..SEINÄJOKI..SOINI..TEUVA..TÖYSÄ..VIMPELI..ÄHTÄRI..

• ......? kirjoitti:

Ketä on lintulaisia?

asuu pohjois pohjanmaalla likellä oulua ja sielä päin ja pohjois ruottissa lintulaisia siis.pohjosissa siis

no kyllä niitä löytyy sieltä päin muistaki sakeista eikä vaa alajärveltä. tutkipas faktoja hieman. ei toine mustalainen oo mikää toista rahnuttelemaan et erotu ko vaatteista.

• mutta en oo nähny yhtäkään kirjoitti:

kaajeinmoista mustalaista vaikka ei kaikilla naisilla olekaan mustalaishame päällä enkä oo myöskään nähny kenenkään polttavan tupakkia sillä tavalla että olis vanhemilta tai muita vanhoilta pyytäny jämää.

uskotko tuoho itekkää..nauraaaaaaaaa taijat olla sieltä ite kotosin pohjanmaalta siis

• ......? kirjoitti:

Ketä on lintulaisia?

Minun mummon sisko oli linnun santerin äitin sisko. Heitän veljiään oli iso Kusti ja pikku Kusti. ( 1800luvulta)

• sukua on kirjoitti:

Minun mummon sisko oli linnun santerin äitin sisko. Heitän veljiään oli iso Kusti ja pikku Kusti. ( 1800luvulta)

kuka teistä on kuullut, koskaan puujalka jassista ? Oli ollut rankka mies. (1800 luvulta )

• pohjosista kirjoitti:

asuu pohjois pohjanmaalla likellä oulua ja sielä päin ja pohjois ruottissa lintulaisia siis.pohjosissa siis

Eikä olleet pohjamaalta, vaan kivijärveltä keskisuomesta

• no justiin kirjoitti:

Kyllä olen samaa mieltä ja myös vaatetus siihe lisään

• sukua on kirjoitti:

tietääkö kukaan iso ja pikku kustin oikeita nimiä

• Täälä asuuki viksunpaa porukkaa.miks pitäs painavii hameita kantaa

• Kyllä pohjanmaan mustaliset on syvistyneitä ihmisiä, minä tunnen monia niistä ja juttusilla ollu niin nuorena kuin nytten vanhanakin. Pohjanmaan kaaleilla on hyvät tavat vaikka nytten ei se samettihame ookkaan heillä.
      Ei ne vaatteet kaaloa tee vaan se hieno käytös.
      Terveisiä vaan sinne pohjanmaalle

• no mitä ite käyny pohjanmaalla aika usiaanki otteeseen on siellä jotkut sivistyneitä ja tavallisia ihmisiä mut enpä ny menis sanomaan että kaikki. ja tosi harvalla näät oikiaa hametta naisillakaan päällä sielä niin ja muutenki ovat kyllä hieman erillaisempia tavoiltaan ja muutenkin.kuin esimerkiks muun puolen kaaleet.mut eiköhän joka puoles olkoo etelästä taika pohjosista ni löyvy vaikka ja mitä

• tietääkö kukaa sanoa miksi pohjanmaalla naisilla monillakin on etutukka?

• kertokaa... kirjoitti:

tietääkö kukaa sanoa miksi pohjanmaalla naisilla monillakin on etutukka?

uutta muotii, ja sivistynytta kans.ne on nii ahkeria ja ne ei ajatteli mita muut sannoo.

• etelä pohjanmaalaiset ovat kuin kaajeita, ei se vaatetus tee mustalaista eipä tietenkää. voi olla joku kellä on kaaleen vaatteet mutta taas muuten ku talonpojat.'
      vaan se on se kokonaisuus, se kuuluu mustalaisuute myös vaatteet ja siittä ette pääse yli kiertämällä eikä kaartamalla ja ne jotka toisin väittää on kai sit nii menettäny mustalais tavat.

• Onneksi nykypäivänä mustalaisissakin on sivistynyttä ja opiskellutta sakkia. Kun avartaa tietämystä vaikka heimon historiasta, huomaa ettei kaikki ole niin pienestä kiinni. Käyttäytyminen ja siisti vaateus on muiden huomioimista, mutta ei se tarkoita, että aina liikutaan kiiltonahkakengät ja suorat housut jalassa tai hameet heiluen. Elämässä on paljon muutakin miettimistä kuin toisten vaatteet. Yrittäminen, kaupanteon tai muun parissa kannattaa ja vie tuollaiselta toissijaiselta aikaa pois. Mustalaisten kulttuuri elää jos se muuttuu ajan myötä. Ihmisten ja käyttäytymisen, mikä ettei pukeutumisenkin pitää muuttua. Tärkeämpää olisi juurikin keskittyä pitämään lapset koulunpenkillä, eikä nuorisovankilassa tiilen laskennassa.
        Muutoin tuntuu aika takapajuiselta sakilta!

• olen kanssasi samaa mieltä kaaleille kuuluu kaaleitten vaatetus ja sillä selvä käytös tavatkin kyllä ennen kaikkea,mutta vaatetus on iso osa mustalaisuutta. turha vetää vaa tota verukkia mukamas ettei vaatteet tee kaaloa..

• ollen sammaamieltä. musstalaisnaiselle kuuluupi mustalaisnaisen isoo mekko. muuttenha mustilaiset kuolee sukupuuttoon kun hankintaväline puuttuu.

• mui fallo valpos...ei saa tukkia nokkaa vieraisiin asioihin..koitas nyt olla siellä prkl..senkin jarno vai kaarinako se siellä on

• mie oon marjo ja tykkään pitää romani vaatteita. nyt ku mie pien niitä jokuse ajan ni tullooko miustakii rommaani sitte jossai vaiheessa. mie pien näitä vaatteita siks et mie saisin paremmin tummaa miestä.onks miulla hyvät saumat?

• miks hyvät kaaleet ootte noin tyhmiä ja täällä jaatte suku asioitanne niin että kaajeet saa vaa lisää puhen aihetta. vatkatkaa suku asioita muualla. ja kyl se niin on että ei nee vaateet mustalaista tee vaan se mitä on istutettu sydämee , kunnioius , puhtaus, usko ja sivistys on mustalaisuutta . mutta myönnän tottakait on helpompi pitää ja käsitellä kaaloa kellä on sekä vaatteet ja tavat.

• ...kyllä kokkolalaiset on kuninkaalisia alajärveläisten rinnalla nauraaaaaaa näin tuo ramona tyttö väittää....kokkolassa kaikilla naisilla on kultaa niin paljon (vielä vääryvellä hankittu)(RAHNUMAISTA) kun ne on niin helevetin rumija ja lihavia yrittäävät komistella vaatteilla ja kappaileilla ja työntävät ruokaa kaupasta hameen helmoihin hyi olkoot ne se on rahnumaista ja ne ovat likasija ruokia sit lyövät pöyville ne ruuvat oon ite nähny kun oon ohikulkumatkalla poikennu,ja mitä sää sotanorsu ramona ylistät oikee kokolaisia..""nauraa paskasta naurua """" kampaa hyvä likka naamas niin saat banaanin hyi oot niin ruma että kun sut päivällä näkee niin yöllä saat rauhan haiset iha mutralle ja aluhammeeseen pyyhit ittes kun vessas käyt näin susta puhutaa ..mutta mää annan tollasten olla omas arvossaa oli vaan pakko heittää tähä vähä pallautetta SE ON VAA heppuhei. JOKA LANGOILLA LEIKKI..

• Nuraa oot vähän huippu heppu

• nauraa voi kaikilla niillä ois vara puhua,,,niinku tuo kauhajoen sikanaama 200 kilonen lehemä nauraaa .t. alajärveläinen ps. alajärveläiset on herroja kokkolalaisten rinnalla se kuka ei meistä tykkää niin ei tiiä kivvasta mitään ..me ei olla teeskenteliöitä ja SE KUKA VIELÄ KIRJOTTAA ALAJÄRVELÄISISTÄ JOTAKI TÄHÄ NIIN TIETÄÄ KENEN VIERESSTÄ NOUSEE JOKA AAMU NÄMÄ PÄTEE JOKA IKISEEE JOS JOLLAKIN ON JOTAIN VALITTAMISTA TAI ASIA NIIN TERVETULOA ALAJÄRVELLE KEITETÄÄN VIELÄ KAHVITKIN ...

• Eikö ne tierä että alajärveläiset on pienestä asti opetettu lusikalla syömään ja puukolla lyömään .ja selässä lukee tämä on alajärveläisten mahti ja kenkien pohojassa tämä on meirän tahti .

• On ollut siellä Alajärvellä ja siellä lähellä monasti soittokeikoilla, monta kertaa. Olen nähnyt tuon touhun, ja sanon, että aina on näyttänyt kovin sanoisinko ei hyvältä.

Toivoisin, ja tiedän, että nämä asumisasiat eli kuka saa missäkin asua vai saako, sekä vaateosasto, ovat muutaman hetken kuluttua historiaa.

Ei ole vaatemaksajaa, ja asumiseen ei myöskään ole maksajaa, ja ainut on se, että muuttaa ruotsalaiseksi tai monet sanoneet että kannattaa siis norjalaiseksi.

• mitä sä selität oikee ??? saisko suomennoksen oot näköjää joku talonpoika .... SANAT TIIIJÄTTE KAIKKI KETKÄ PUHUU ALAJÄRVELÄISISTÄ . SE KUKA PUHUU SAMA KUN PUHUIS OMISTA VANHEMMISTAAN KIITOS NAM

• mitä kaaleet te ootta ku te puhutte pohjanmaan kaaleeista, että tiedättekö itte se mitä mustalaisus on sisältä, nämä kommentit mitä te ootte kirjoittanut tää on jotain sika maista, mitä somalaista ootte, eihän toinen mustalainen haukku toistta mustalaista yleisesti. jos te ootte tätä mieltä pohjanmaan kaaleeista niin ette tarvi tulla pohjanmaale. eikö se riittä että kaajeet paina kaaleeta, mitä somalia te ootte kun te syötte toista mustalaista.

• tekö puhutte alajärveläisistä ohhoh.. alajärveläiset on herroja ja kaikenpäälle vielä komeita

• mitenköhän tuo kokkola nyt tähän asiaan liittyy? eihän tuo ramona sieltä näytä olevan.. eikös se ole kauhajoelta? vai olenko väärässä?

• en mää tierä onko se kauhajoen ramona kokkolalaisija MUT NIIN SE VAAN AINENKI YLISTÄÄ KOKKOLALAISIJA ONKOHA NE KAALEET SITTE SEN RAMONAN IDOLEITA ,,,TAITAA SE OLLA KOKKOLASTA NAAMASTAHAN TUON NÄKEEPI T. JUULISKA VAA

• taitaahan se paksu likka taas täälä kauhajella asua muttei todellakaa oo kauhajokisia. eikö se miilu oo ähtäristä ja tämän paksun isästä en tiiä

• emännä nussijat

• jotka puhuu vainaasta rumaa

• Onko kauhajokisten oikia sukunimi lindeman

• kaikki kahajokiset ja kurikalaiset on paskahousuja sonta haisee ja hevosen paska ei ymmärrä raukat suun soitosta kaan

• se kuka puhuu ylensäkin vainajista ja sadan vuoden vanhoista asioista olli se nainen tai mies taikka joku vasikka on isänsä tai äitinsä oma ikuisestti ja nämä sanat pätee aina ja iän kaikisestti muistakaa tämä kukka alkaa kirjoiteleen yli päätänsä tänne ja kirjoitelee vainajista niin aivan sama kun on isänsä ja äitinsa oma ikuisesti ja joka laitaa peruun sanat niin on ikuisesti niin rumastti kuin olla saaataa ja koko suku kunta muistakaa nää ja jätäkää vainaat pois hampaistane vasikat kun ihan suoraan sanotustti paskaa kirjoitate näin se on

• Keistä vainaista täälä muka on puhuttu mitä en taas tajuu

• ""kyl se niin on että ei nee vaateet mustalaista tee vaan se mitä on istutettu sydämee , kunnioius , puhtaus, usko ja sivistys on mustalaisuutta .""

Tällaisista mustalaisista en ole IKINÄ KUULLUT!

Eikö mustalaisuus ole sitä että kierrellään VARASTELLEN ja heilutaan HUUMEIDEN ja PUUKKOJEN kanssa kylällä SOSSUN RAHOILLA? Pyssyjä ja "verivelkoja" nyt tietysti unohtamatta.

Töissäkäyvä mustalainen on muuten toinen legenda mistä jotkut puhuu, mutta kukaan ei tunne.

• Just niin
        Kuulepas sinä ,kuka sitten oletkin, meitä töissä käyviä mustalaisia on vaikka kuinka paljon ,lienet jossain tynnyrissä kasvanut muuten et esittäisi noin tyhmiä mielipiteitä.
        Meitä on moneen junaan,niin valtaväestöäkin kuin romaneitakin.
        Otapa asioista selvää edes vähän ennen kuin tulet kirjoittelemaan tuollaisia
        tyhmyyksiä.
        Kiitos ja näkemiin

• Yksikään Suomen mustalainen ei voi tulla toista hakkumaan tattariksi.
      Kaikissa suvuissa on valkoista verta! Ette kai te sokeita ole?

Ja ne ruotsin mustalaiset, joita haukutaan tattareiksi ovat myös osin ihan samoja intialaisperäisiä mustalaisia joita Suomessakin asuu. Ruotsissa vain on ollut mustalaisilla vaikeat oltavat, siksi "resandefolk" ei ole niin näkyvästi oma heimonsa kuin meillä.

Ja veri siis on sekoittunut molemmissa maissa!!! Avatkaa silmänne ja katsokaa mustalaisnuorisoa eri puolella Suomea, nöpönenä on joka toisella ja iho kuin kalkkilaivan kapteenilla. Täysin intialaisperäisellä mustalaisella on oikeasti tumma iho, myös talvella.

Ja mustalaisten vaatetus on tosiaan talonpoikaista, suomalaista alkuperää. Intiasta tulee säädylliset tavat ja puhtaustavat. Vain Venäjällä, Romaniassa ja Bulgariassa näkee "alkuperäistä" pukeutumista, joka muistuttaa intialaista vaatepartta. Koristeellisuus ja korut on jäänne Intiasta.

Evankeliumi ja Raamattu eivät ole romanien alkuperäinen uskonto. Romanit ovat lähinnä shamanistinen kansa uskonnoltaan. Siitä on edelleen jäänteenä selvänäkökyky ja unennäkö ja kyky "lukea ihmistä".

• Puhut viisaita sanoja, kun vielä oppis elämään ihmisten joukossa ihmisten lailla, niin kaikki olis hyvin, ja kajoomatta jatkuis.

• alkuperäiseen kysymykseen , niin miksi ei pohjanmaalaisnaisilla ei ole paksua samettihametta niin se on maantieteellinen fakta pohjolassa asuvat nuukimmat ihmiset sametti maksaa ihan liikaa seon faktaa.

• Et ole nähnyt /tiedä näistä mainitsemistasi kaaleista kaikkea!Esim nämä munuk
      at niin poika istuu äitinsä vieressä (yli40v)autossa ym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Onko tänä kaaleitten täpa`?

• OON NÄHNY KUN ÄITI ISTU POJAN SYLISSÄ AUTOSSA HAMEET SILLÄ OLI KORVISSA JA MENI YLÖS ALAS SIINÄ EN TIIÄ MISTÄ OLI KYSE MUT VAASAN SAKKIA OLI

• Kellä on yli 40v auto. Onko teini merseedes?

• onko ilmajoella kaaleita ollenkaan

• Hameet lähtee helvettiin ainakin verorahoista 2015, hienoa.

• Miksi pohjanmaalla ei ole naisilla kaaleenvaateita.(Mitä ne ovat)
      Miksi Pohjanmaalla ei ei ole naisilla kaaleenvaateita riippuu siitä kun ne ei käy sosiaalis ja siksi eivät voi pitää niitä kun niillä ei ole varaa itse niitä hommata koska käyvät töis ja sosiaali ei ole työläisille et ne saisivat avustuksia vaik palka olis vaik kuinka pieni.Miksi pohjanmaalla ei ole ole narkkareita,varkaita,homaoja ja muuten poikeevia.Koska niillä ei ole järki kasvanut niin paljon et tuolaista harrastaisi.Pohjanmaanlaiset on niin yksin kertaisia naiset et ei tosikaan kun Aina pitävät sellaisia puseroitakin ettei näy läpi ja hameet ei ole auki myös pitävät sellaista muotia joka on jo 600vuotta vanha,ei niiten järki kulta ole viel pääsyt niin korkialle et pitäisivät kaaleenvateita ja röijyjä niitä just mis mekosta näkyy perse ja röijyistä kaikki läpi mut te muutte jo löytänyt muodin kun noin 60v sitten löysitte tuon sametti hameen ja röijyt ne läpitte näkyvät.Onhan ne siinäkin hulluja kaaleita pohjanmaalla kun ne naiset ei ymmärrä et tapletit,narkkit ja viina on hyvää ja sit toisten naisten miehiä on hyvä puhuttaa ja tuola myydä itseensä et saa vähän joltakin kaavolta rahaa kun jakaa itseensä et saa suoniinsa ainetta

• POHJANMAALA OLLAAN EDISTY HENKISIÄ. SIELÄ MIEHETKIN LAITTAA HAMEEET NAURAAA.

• Kyllä täällä töitä teherään ja verot maksetahan!!!
      T: Hurja-Tino Pohojanmaalta

• Miksi ja vielä miksi.Miksi on suuri puheen aihe miksi pohjanmaalla ei ole naisilla kaaleen vaateita.esim:Ei ole sellaista kun kaaleen vaateet sillä yhtäkään kaaleen vaatetta ei ole kaaleet tehnyt tai keksinyt.Niin sanottuna kaaleen vaateet tulee suomalaisilta naisilta.Suomalainen mies osti naiselensa samettia jota oli harvas ja todella kallista.Se laitettiin hameen helmaan ja sieltä ylöspäin.Näin mustalaisnainen otti tämänmallin itselensä jota se pitää tänäkinpäivänä et siitä hameesta puuttuu kehitys.Röyjy on ulkomailta hankittu kangas ja malli on suomalaiseta naiselta.Nyt on mustalaisnaisilla sukat niin kun kaajeen rakliilla,maalataan itseensä,naamaa,jalkoja,on koruja jalois.HUOM.menkää ja katsokaa vanhoja suomalaisia filmiä mis on kaaleita mukana kuinka mustalaiset pukeutu.Vaateet on osa meitä joo mut onko vaate kulissi et naiset juo ja narkkaa,ottaa uusia miehiä on monen kirjavat lapset.Uskon et se ihminen joka puhuu niin paljon vaateista niin itse on epävarma itsestänsä ja haluaisi laittaa tavalisen mekon päälensä koska nuo niin sanottuna kaaleen vaateet on kuulemma niin painavia et selkä ja terveys menee.Kuinka helpoa on saada töitä ja kuinka helpoa on tehdä töitä.Olis aika ottaa toinen muoti,miehet kävelee talvella ja kesäälä puserot päällä.Mitä te sanotte kultuuriksi ei ole kultuuria koska sen jo sanoo järki et 600v pohjoismaissa asuttu niin meil on sen maan kultuuri mis asutaan.Tavat on monet kauniita ja hienoja mut ne hienot tavat pitäis näkyä suomalaistakin kohtaa ja ennen kaikkia vanhaa ihmistä kohtaa.Kuinka moni teistä menee yksinäisen ihmisen luo auttamaan,siivoomaan,laittamaan ruokaa,käskemään syömään,pesemään niiden vaateet,kuskaa kauppoihin.Kun puhutaan tavoista ja tavoteista et halutaan et suomalainen hyväksyy mustalaisen pitää tehdä asialle jotakin eikä valittaa myös oikiasti pitää se Jumalan oppi kirja raamattu teois ei vaan puheis,jos sä teet toiselle mustaliselle palvelun avun annat ja jätät suomalisen vanhuksen ilman apua niin luuletko et Jumala mielystyy ja taputtaa käsiänsä.Ei silloin sitä ei tehdä sydämellä se tehdään vaan muodon vuoksi kun se on opittu.Kasvatus tulee vanhemilta ja joku omii sen sydämeensä ja käyttäytyy sen mukaan jos ei anna itseensä hyviä neuvoja ottaa vastaa niin kasvattaa justiin sellaisen itsestänsä josta suomalainen meidät pitää

• kylä iso tilava röyjy pittää olla eihä sitä muuten hommata leipää

• niin kuin kirjailet onko itselläsi aina varaa laittaa kunnon vaatteet piälle heitä satanen puen akkani kunnolla älä nää vaivaa muitten vaattehista en käy sossun luukulla terveisin köyhä romani ps. rehellinen ja moraalinen ei iho näy

• Tiedättekö, onko Grönstrandeja sekoittunut valkolaisiin? Siis sukuhaaroja.

• Röönstrantin Feija ainaskaa ei koini valkolaisii.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kauanko Maisan avioliitto kestää?

Vuosi vaiko kaksi, mitä veikkaat? Ensi vuonna ero, tämä on veikkaukseni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      303
      6372
    2. Mikko Rinkinen on Suomen turhin äijä

Vai onko Thermannin Stepu vielä turhempi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      564
    3. Helsingissä Oodissa puukotus tekijä poistunut paikalta ei vaaraa !

No nyt noita kulttuuritekoja tehdään jo oikessa ympäristössään kirjastossa. Että silleen. ILtalehti.
      Maailman menoa
      83
      480