Vuoto rinnoista

mikä vikana?

Kävin tänään gynekologin vastaanotolla "vuositarkastuksessa". Kaikki oli muuten hyvin, mutta kun lääkäri tutki rinnat, niistä, varsinkin toisesta tuli kirkasta nestettä nännin kohdalta (ei keskeltä) rintaa puristaessa. Myös toisesta tuli ihan vähän. Olin huomannut, että joskus nännin kohdalla/sivulla on kosteaa noin muutaman kuukauden ajan. Lääkäri ei keksinyt tuolle mitään lääketieteellistä diagnoosia. Varmuuden vuoksi antoi lähetteen mammografiaan.

Yleensä olen tuon vuodon huomannut siten, että rintaliiveissä on nännin kohdalla pieni, pyöreä jälki.

Onko kellään ollut samanlaista? Lääkäri epäili johtuvan hormooneista tai Femilarista, jota käytän.

8

7582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samantyyppistä täälläki

      Minullakin on tuollaista vaivaa, tosin se, mitä erittyy, muistuttaa enemmänkin maitoa, on siis vaaleaa ja maitomaista. Hormoneista (e-pillerit) kuulema voi johtua. Vuodon laadusta riippuen kyseessä saattaa olla myös jotain pahemmanlaatuista, mutta jos olet menossa mammografiaan, niin asia selvinnee.

    • ku miehen rinnasta

      tuli hiukan nestettä,ni ol ainaki syöpää

    • Jeaninajean

      Älä turhia huolehdi etukäteen. Voi olla ihan pikkujuttu, hormonitoiminnan pieni häiriötila.

      Minulla tulee rinnoista kirkasta ja vihreää nestettä. Säikähdin tietysti kun huomasin sen. Ja kipin kapin lääkärille. Nyt on tehty mammografiat ja ultratutkimukset. Kaikki on ok. Rinnoissani on nesterakkuloita (en muista nimitystä), joista tuo neste tulee. Rakkulat eivät ole syöpää eivätkä mitään muutakaan vaarallista. Johtuvat minun tapauksessani hormoneista, mitä ilmeisimmin. On mahdollisesti osa lievää pco:ta.

      En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, joten pillereistä ja muista hormonituotteista tuo nesteen tuleminen ei johdu. Mutta se saattaa olla seurausta pillereistäkin niillä, jotka niitä syövät.

      Neste voi olla syövästäkin aiheutuvaa, mutta monesti sen väri on silloin tummaa, ruskeaa, veristä. Ei aina, mutta monesti. Mutta älä mieti syöpä-vaihtoehtoa ensimmäisenä!

      Lääkäri käski minun olla puristelematta rinnoista nestettä, koska se kiihottaa nestettä erittäviä rakkuloita tuottamaan sitä lisää.

      On hyvä että olet menossa mammografiaan. Sillä selviää ihan varmasti mitä rinnoissasi tapahtuu. Onko sinulle tehty mitään hormonitestejä?

      • mikä vikana?

        Noita nesterakkuloita lääkärikin epäili, mutta haluaa varmistaa asian mammografiassa. Kehoitti ensin seuraamaan pari-kolme kuukautta, vaihteleeko vuoto kuukautiskierron mukana ja sitten vasta menemän mammografiaan. Joka päiväistähän tuo vuoto ei ole.

        Lääkäri totesikin, että kun hän ei mitään kyhmyjä löytänyt, niin kehoitti olemaan miettimättä asiaa.

        Pari vuotta sitten minulta myös löydettiin noita nesterakkuloita. Silloin olivat sen verran kovia, että sain lähetteen mammografiaan ja mentävä pikaisesti. Ei ollut mitään häikkää paitsi nuo pari nesterakkulaa, jotka "elävät" kuukautiskierron mukana.

        Lääkäri totesikin, ettei mistään vakavasta asiasta ole kyse. Tämä on enemmänkin "kosmeettinen" haitta. Silloin kun vuotoa tulee, saattaa esim. tiukkaan t-paitaan jäädä jälki, jos paita on vaalea.


      • Jeaninajean
        mikä vikana? kirjoitti:

        Noita nesterakkuloita lääkärikin epäili, mutta haluaa varmistaa asian mammografiassa. Kehoitti ensin seuraamaan pari-kolme kuukautta, vaihteleeko vuoto kuukautiskierron mukana ja sitten vasta menemän mammografiaan. Joka päiväistähän tuo vuoto ei ole.

        Lääkäri totesikin, että kun hän ei mitään kyhmyjä löytänyt, niin kehoitti olemaan miettimättä asiaa.

        Pari vuotta sitten minulta myös löydettiin noita nesterakkuloita. Silloin olivat sen verran kovia, että sain lähetteen mammografiaan ja mentävä pikaisesti. Ei ollut mitään häikkää paitsi nuo pari nesterakkulaa, jotka "elävät" kuukautiskierron mukana.

        Lääkäri totesikin, ettei mistään vakavasta asiasta ole kyse. Tämä on enemmänkin "kosmeettinen" haitta. Silloin kun vuotoa tulee, saattaa esim. tiukkaan t-paitaan jäädä jälki, jos paita on vaalea.

        Asia on hyvä tarkistaa.
        Minulla vuotaa todella harvoin, ehkä kerran vuodessa, itsestään tuo neste. Puristamalla tulee kuitenkin vaikka joka päivä, kuukaudenajasta riippumatta. Puristuksen ei tarvitse olla edes voimakas kun jo tulee nestettä, mutta sen määrään kyllä vaikuttaa kuukautiskierto, sen olen huomannut.

        Minulla on ollut tämä tilanne jo monet vuodet ja kahdesti olen käynyt tänä aikana sekä mammossa että ultrassa. Lääkäri jo ensimmäisellä kerralla lohdutti, ettei erityiseen seurantaan, tai vuosittaiseen ainakaan, tarvitse ryhtyä, vaan käyn sitten normaaleissa mammografioissa, kun ikäryhmäkutsu tulee kotiin. Jos jotain erityistä vuotoa alkaa tulla tai jopa verta, tai rinnat kipuilevat tai oma tutkinnassa löytyy patteja tai möykkyjä, niin sitten heti lääkäriin. ..Tuo rintojen omatoiminen tutkiminen tahtoo kyllä unohtua..ehkä siltikin, että pelkään löytäväni jotain.


      • mikä vikana?
        Jeaninajean kirjoitti:

        Asia on hyvä tarkistaa.
        Minulla vuotaa todella harvoin, ehkä kerran vuodessa, itsestään tuo neste. Puristamalla tulee kuitenkin vaikka joka päivä, kuukaudenajasta riippumatta. Puristuksen ei tarvitse olla edes voimakas kun jo tulee nestettä, mutta sen määrään kyllä vaikuttaa kuukautiskierto, sen olen huomannut.

        Minulla on ollut tämä tilanne jo monet vuodet ja kahdesti olen käynyt tänä aikana sekä mammossa että ultrassa. Lääkäri jo ensimmäisellä kerralla lohdutti, ettei erityiseen seurantaan, tai vuosittaiseen ainakaan, tarvitse ryhtyä, vaan käyn sitten normaaleissa mammografioissa, kun ikäryhmäkutsu tulee kotiin. Jos jotain erityistä vuotoa alkaa tulla tai jopa verta, tai rinnat kipuilevat tai oma tutkinnassa löytyy patteja tai möykkyjä, niin sitten heti lääkäriin. ..Tuo rintojen omatoiminen tutkiminen tahtoo kyllä unohtua..ehkä siltikin, että pelkään löytäväni jotain.

        Taitaa olla samasta kyse minullakin. Vaihdoin toisenlaiset liivit, jotka eivät purista mistään. Nyt on ollut kaksi päivää vuotamatta. Äsken kokeilin ja puristin vähän rinnan alaosasta, mistä lempiliivi-mallini olivat hieman puristaneet, niin pieni pisara tuli. Jos taas painan ylhäältäpäin, niin ei tule mitään.

        Joka tapauksessa menen mammografiaan parin kuukauden kuluttua.

        Ainahan se vähän pelästyttää, kun jotain uutta/outoa ilmaantuu. Onneksi lääkäri rauhoitteli, että ei ole mistään vakavasta asiasta kyse, koska vuoto on kirkasta. Silti haluaa varmistaa asian. Jos vuoto olisi esim. tummaa, niin asia olisikin toinen.

        Kiitti vastauksistasi!


      • Jeaninajean
        mikä vikana? kirjoitti:

        Taitaa olla samasta kyse minullakin. Vaihdoin toisenlaiset liivit, jotka eivät purista mistään. Nyt on ollut kaksi päivää vuotamatta. Äsken kokeilin ja puristin vähän rinnan alaosasta, mistä lempiliivi-mallini olivat hieman puristaneet, niin pieni pisara tuli. Jos taas painan ylhäältäpäin, niin ei tule mitään.

        Joka tapauksessa menen mammografiaan parin kuukauden kuluttua.

        Ainahan se vähän pelästyttää, kun jotain uutta/outoa ilmaantuu. Onneksi lääkäri rauhoitteli, että ei ole mistään vakavasta asiasta kyse, koska vuoto on kirkasta. Silti haluaa varmistaa asian. Jos vuoto olisi esim. tummaa, niin asia olisikin toinen.

        Kiitti vastauksistasi!

        on niin paljon peloteltu (tai olen ottanut peloksi), että tämä nesteen vuotaminen tutkimuksista ja rauhoitteluista huolimatta vähän arveluttaa, aika ajoin.

        Minullakin on sama juttu, että rinnan alaosaa painamalla nestettä tulee, mutta yläosaa painamalla tuskin koskaan. Se voisi olla ihan hyvä, jos et kovin usein ainakaan pitäisi niitä puristavia liivejä. Mutta siitäkin voi kysyä lääkäriltä, kun käyt seuraavan kerran, että onko jotain erityistä haittaa jos liivit puristavat sillä tavalla.


    • kilpirauhanen2

      Hieman myöhässä tähän hommaan,mutta myös kilpirauhasesta johutuvaa voi olla tämä. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkityksen ollessa liian vähäinen tai suuri voi ilmaaantua tämmöistä vaaleaa vuotoa rinnasta sitä paineltaessa. Lekurillahan vaivat selviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2664
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    Aihe